300/1996 Z. z.
Vyhlásené znenie
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter.
História |
|
|
---|---|---|
Dátum účinnosti | Novela | |
1. | Vyhlásené znenie | |
2. | 01.11.1996 - 30.11.1998 | |
3. | 01.12.1998 - 30.04.2002 | 347/1998 Z. z. |
4. | 01.05.2002 - 30.09.2006 | 195/2002 Z. z. |
Otvoriť všetky
Číslo predpisu: | 300/1996 Z. z. |
Názov: | Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky o zabezpečovaní ochrany obyvateľstva pri výrobe, preprave, skladovaní a manipulácii s nebezpečnými škodlivinami |
Typ: | Vyhláška |
Dátum schválenia: | 02.10.1996 |
Dátum vyhlásenia: | 24.10.1996 |
Autor: | Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky |
Právna oblasť: |
|
Nachádza sa v čiastke: |
42/1994 Z. z. | Zákon Národnej rady Slovenskej republiky o civilnej ochrane obyvateľstva |
347/1998 Z. z. | Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 300/1996 Z. z. o zabezpečovaní ochrany obyvateľstva pri výrobe, preprave, skladovaní a manipulácii s nebezpečnými škodlivinami |
195/2002 Z. z. | Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 300/1996 Z. z. o zabezpečovaní ochrany obyvateľstva pri výrobe, preprave, skladovaní a manipulácii s nebezpečnými škodlivinami v znení vyhlášky Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 347/1998 Z. z. |
533/2006 Z. z. | Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky o podrobnostiach o ochrane obyvateľstva pred účinkami nebezpečných látok |
300
VYHLÁŠKA
Ministerstva vnútra Slovenskej republiky
z 2. októbra 1996
o zabezpečovaní ochrany obyvateľstva pri výrobe, preprave, skladovaní a manipulácii
s nebezpečnými škodlivinami
§ 1
Táto vyhláška upravuje podrobnosti na zabezpečenie ochrany obyvateľstva pred účinkami
nebezpečných škodlivín1) z hľadiska možnosti vzniku mimoriadnej udalosti2) v objekte alebo v komplexe objektu (ďalej len „objekt“) pri výrobe, skladovaní a
manipulácii s nebezpečnými škodlivinami (ďalej len „nakladanie s nebezpečnými škodlivinami“)
a pri preprave nebezpečných škodlivín po dopravných komunikáciách (ďalej len „preprava
nebezpečných škodlivín“).
§ 2
(1)
Protiradiačné a protichemické opatrenia určené na zníženie alebo na eliminovanie
následkov pôsobenia nebezpečných škodlivín na zabezpečenie ochrany obyvateľstva z
hľadiska možnosti vzniku mimoriadnej udalosti (ďalej len „opatrenia“) pri nakladaní
s nebezpečnými škodlivinami a pri preprave nebezpečných škodlivín sa členia na
a)
základné, ktoré sa vykonávajú pri každej mimoriadnej udalosti,
b)
doplnkové, ktoré sa vykonávajú pri mimoriadnej udalosti v závislosti od druhu nebezpečných
škodlivín.
(2)
Základnými opatreniami sú:
a)
monitorovanie územia,
b)
varovanie a vyrozumenie obyvateľstva,3)
c)
evakuácia obyvateľstva,4)
d)
regulácia pohybu osôb a dopravných prostriedkov,
e)
prvá predlekárska pomoc a prvá lekárska pomoc obyvateľstvu,5)
f)
použitie špeciálnych prostriedkov individuálnej ochrany osobami, ktoré podnikatelia
ohrozujú svojou činnosťou,
g)
hygienická očista osôb,
h)
veterinárne opatrenie na úseku veterinárnej starostlivosti,6)
i)
zabezpečenie ochrany pracovníkov v objekte, ktorí nemôžu skončiť pracovnú činnosť
a nachádzajú sa v oblasti ohrozenia,
j)
likvidácia úniku nebezpečných škodlivín a zamedzenie ich nekontrolovaného šírenia.
(3)
Doplnkovými opatreniami z hľadiska možnosti vzniku mimoriadnej udalosti spojenej
s únikom chemickej látky sú:
a)
špeciálna očista terénu, budov a materiálu,
b)
ukrytie osôb.
(4)
Doplnkovými opatreniami z hľadiska možnosti vzniku mimoriadnej udalosti spojenej
s únikom rádioaktívnej látky sú:
a)
jódová profylaxia osôb,5)
b)
ukrytie osôb,
c)
vydanie zákazu konzumovania a používania nechránených potravín, krmív a vody5) pre osoby a domáce zvieratá,
d)
dezaktivácia terénu, budov a materiálu,
e)
regulácia príjmu kontaminovaných potravín, krmovín a vody6) pre osoby a domáce zvieratá.
(5)
Doplnkovými opatreniami z hľadiska možnosti vzniku mimoriadnej udalosti spojenej
s únikom biologickej látky sú:
a)
špecifická profylaxia osôb,7)
b)
dezinfekcia, dezinsekcia a deratizácia oblasti ohrozenia.
(6)
Základné a doplnkové opatrenia sú súčasťou plánu ochrany obyvateľstva,8) pričom doplnkové opatrenia sa vykonávajú len v závislosti od druhu nebezpečných škodlivín.
(7)
Plánom ochrany obyvateľstva sa rozumie súbor dokumentov, ktorý obsahuje opatrenia
na ochranu obyvateľstva pri výrobe, preprave, skladovaní a manipulácii s nebezpečnými
škodlivinami.
(8)
Z hľadiska možnosti vzniku mimoriadnej udalosti sa vypracúva
a)
plán ochrany obyvateľstva pre prípad jadrovej havárie atómovej elektrárne,9)
b)
plán ochrany obyvateľstva pre prípad mimoriadnej udalosti spojenej s únikom nebezpečných
škodlivín.
(9)
Textová a grafická časť plánu ochrany obyvateľstva sa spracúva podľa prílohy č. 1.
§ 3
(1)
Monitorovanie územia je opatrenie nevyhnutné na zistenie a hodnotenie danej situácie
pred vznikom mimoriadnej udalosti, v období trvania následkov mimoriadnej udalosti
a po odstránení jej následkov.
(2)
Cieľom monitorovania územia v oblasti ohrozenia je vyhodnotiť stav zložiek životného
prostredia, ktoré sú ohrozené prevádzkovaním objektu vo vlastníctve štátu alebo právnickej
osoby, alebo fyzickej osoby (ďalej len „prevádzkovateľ zdroja ohrozenia“), v ktorom
sa nakladá s nebezpečnými škodlivinami.
(3)
Oblasťou ohrozenia sa rozumie ohrozené územie okolo zdroja ohrozenia, v ktorom sa
pri vzniku mimoriadnej udalosti spojenej s únikom nebezpečných škodlivín môže ohroziť
život, zdravie, majetok alebo životné prostredie.
(4)
Členenie oblasti ohrozenia a oblasti predpokladaného ohrozenia, ako aj spôsob jej
zakresľovania z hľadiska výskytu chemických, rádioaktívnych a biologických látok sa
vykonáva podľa prílohy č. 2. Postup určovania oblasti ohrozenia a oblasti predpokladaného ohrozenia sa vykonáva
podľa prílohy č. 3.
(5)
Spôsob monitorovania územia v oblasti ohrozenia po vzniku mimoriadnej udalosti je
súčasťou plánu ochrany obyvateľstva, ktorý vypracúva krajský úrad a okresný úrad.10)
(6)
Prevádzkovateľ zdroja ohrozenia sa podieľa na zabezpečovaní monitorovania územia
v oblasti ohrozenia a túto činnosť vykonáva nepretržite od začatia prevádzky zdroja
ohrozenia.
(7)
Výsledky monitorovania územia prevádzkovateľ zdroja ohrozenia alebo právnická osoba,
ktorá sa podieľa na monitorovaní, odovzdáva telefónom alebo telefaxom okresnému úradu.
§ 4
(1)
Reguláciou pohybu osôb a dopravných prostriedkov (ďalej len „regulácia“) pre oblasť
ohrozenia sa rozumie
a)
odklonenie dopravy,
b)
zabránenie vstupu nepovolaným osobám do oblasti ohrozenia,
c)
zabezpečenie plynulosti prechodu odborných jednotiek,11) ktoré sú potrebné na záchranné, lokalizačné a likvidačné práce,
d)
zabezpečenie plynulosti odsunu osôb z oblasti ohrozenia,
e)
zabránenie evakuovanému obyvateľstvu v predčasnom návrate,
f)
zabránenie rozširovaniu následkov pôsobenia nebezpečných škodlivín mimo oblasti ohrozenia.
(2)
Reguláciu plánuje okresný úrad. Ak oblasť ohrozenia presiahne územie jedného okresu,
plánovanie regulácie koordinuje krajský úrad. Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky
(ďalej len „ministerstvo“) koordinuje plánovanie regulácie, ak oblasť ohrozenia presiahne
územie kraja. Regulácia sa vykonáva súčasne s varovaním obyvateľstva.
(3)
Okresný úrad podľa druhu nebezpečnej škodliviny určí miesta, ktoré sa nachádzajú
na hranici oblasti ohrozenia a na ktorých sa z hľadiska možnosti vzniku mimoriadnej
udalosti zriaďujú kontrolné stanovištia, ktoré plnia tieto úlohy:
a)
zaraďovanie osôb do skupín na kontaminované a nekontaminované účinkami nebezpečných
škodlivín,
b)
triedenie dopravných prostriedkov na kontaminované a nekontaminované účinkami nebezpečných
škodlivín,
c)
sústreďovanie údajov o dopravnej situácii,
d)
evidovanie osôb a dopravných prostriedkov,
e)
regulačného stanovišťa evakuácie,12)
f)
dozimetrickej kontroly a kontroly kontaminácie osôb, vecí a techniky.
(4)
Reguláciu po vzniku mimoriadnej udalosti zabezpečuje Policajný zbor, Železničná polícia,
obecná polícia alebo jednotky civilnej ochrany.13)
(5)
Reguláciu po vzniku mimoriadnej udalosti pri preprave nebezpečných škodlivín zabezpečuje
Policajný zbor, obec, okresný úrad.14)
(6)
Krajský úrad koordinuje reguláciu pre oblasť predpokladaného ohrozenia, ak mimoriadna
udalosť presiahne územie jedného okresu.
(7)
Ministerstvo koordinuje reguláciu pre oblasť predpokladaného ohrozenia, ak mimoriadna
udalosť presiahne územie jedného kraja.
(8)
Varovanie obyvateľstva sa vykonáva súčasne s opatreniami uvedenými v odseku 1.
§ 5
(1)
Špeciálnymi prostriedkami individuálnej ochrany osôb (ďalej len „prostriedky ochrany“)
sú ochranné pomôcky na ochranu dýchacích ciest a povrchu tela; zabezpečuje ich prevádzkovateľ
zdroja ohrozenia pre svojich zamestnancov a pre osoby, ktoré svojou činnosťou ohrozuje.
(2)
Prostriedky ochrany sa používajú bez vyzvania ihneď po varovaní obyvateľstva po vzniku
mimoriadnej udalosti.15)
§ 6
(1)
Hygienická očista osôb (ďalej len „očista“) je zameraná na obmedzenie pôsobenia alebo
na odstránenie nebezpečných škodlivín z povrchu ich tela.
(2)
Očista sa plánuje osobitne pre obyvateľstvo a osobitne pre členov jednotiek civilnej
ochrany, ktoré sú určené na záchranné, lokalizačné a likvidačné práce.
(3)
Očista sa člení na
a)
čiastočnú, ktorá zabezpečí obmedzenie pôsobenia následkov nebezpečných škodlivín
na čo najmenšiu možnú mieru; vykonáva sa ihneď po kontaminácii svojpomocou dostupnými
prostriedkami,
b)
úplnú, ktorá zabezpečí odstránenie následkov nebezpečných škodlivín z povrchu tela;
vykonáva sa v čo najkratšom čase po opustení kontaminovaného priestoru vo vopred určených
zariadeniach civilnej ochrany.16)
(4)
Očistu v zariadeniach civilnej ochrany zabezpečujú alebo vykonávajú:
a)
prevádzkovateľ zdroja ohrozenia pre svojich zamestnancov a jednotky civilnej ochrany
zriadené pre potrebu vlastného objektu,
b)
právnické osoby pre svojich zamestnancov, ak vytvárajú jednotky civilnej ochrany,
c)
okresný úrad a obec pre zamestnancov právnických osôb, ktoré nevytvárajú jednotky
civilnej ochrany, a pre ostatné obyvateľstvo, ako aj pre jednotky pridelené z iných
územných celkov na vykonávanie záchranných, lokalizačných a likvidačných prác.
§ 7
Zabezpečenie ochrany pracovníkov v objekte, v ktorom nie je možné skončiť pracovnú
činnosť, a tento objekt je v oblasti ohrozenia, spočíva najmä v zabezpečení
a)
ochrany dýchacích ciest a nekrytých častí tela osôb,
b)
ukrytia osôb,
c)
režimu práce, odpočinku a striedania pracovníkov v zmene.
§ 8
(1)
Likvidácia úniku nebezpečných škodlivín predstavuje najmä
a)
zabezpečenie takého počtu zamestnancov vybavených prostriedkami na ochranu dýchacích
ciest a celoplošnej ochrany tela, aby sa zabezpečila účinnosť zásahu,
b)
zabezpečenie technických prostriedkov určených na likvidáciu úniku nebezpečných škodlivín
a nebezpečného odpadu v súlade s osobitnými predpismi,17)
c)
zabezpečenie hasiacich alebo zrieďovacích látok,
d)
určenie lokalizačných a likvidačných prác zameraných na zabránenie úniku nebezpečných
škodlivín z poškodených technologických zariadení prevádzkovateľa, ako je napr. utesnenie
trhlín, uzavretie armatúr a nakladanie s nebezpečným odpadom podľa osobitných predpisov,18)
e)
určenie hranice bezpečnej oblasti, za ktorú sa bude evakuovať obyvateľstvo z oblasti
ohrozenia a za ktorou budú umiestnené prostriedky určené na likvidáciu úniku nebezpečných
škodlivín,
f)
odstránenie netesných prepravných cisterien z blízkosti obývaných priestorov a ich
umiestnenie na voľnom priestranstve,
g)
zabezpečenie ochrany osôb v priestore úniku nebezpečnej škodliviny vodnou hmlou,
ak to chemická povaha škodliviny dovoľuje.
(2)
Zamedzenie nekontrolovaného šírenia nebezpečných škodlivín predstavuje najmä
a)
zabezpečenie tých zamestnancov, ktorí sú vybavení prostriedkami na ochranu dýchacích
ciest a celoplošnej ochrany tela, na zachytenie, zbieranie, prečerpanie a odvoz nahromadených
nebezpečných škodlivín do spracovateľského zariadenia,
b)
zabezpečenie technických prostriedkov, ktoré sú určené na zamedzenie nekontrolovaného
šírenia nebezpečných škodlivín,
c)
zabezpečenie dekontaminačných, neutralizačných a dezinfekčných látok,
d)
zabránenie šírenia plynných nebezpečných škodlivín mimo priestoru, v ktorom sa vykonávajú
likvidačné práce zrážaním rozprášenou vodou alebo vodnými stenami, ak to chemická
povaha škodlivín dovoľuje.
§ 9
(1)
Špeciálna očista terénu, budov a materiálu (ďalej len „špeciálna očista“) predstavuje
odstránenie chemických nebezpečných škodlivín z ich povrchov.
(2)
Špeciálnu očistu plánujú a zabezpečujú podľa významu dopravných komunikácií a podľa
významu budov, ktoré majú vplyv na život územného celku:
a)
prevádzkovateľ zdroja ohrozenia pre oblasť ohrozenia a objekt,
b)
podnikatelia pre svoje objekty v oblasti ohrozenia, ak organizujú jednotky civilnej
ochrany,
c)
okresný úrad a obec pre oblasť ohrozenia a pre oblasť predpokladaného ohrozenia,
ak nepostačujú prostriedky prevádzkovateľa zdroja ohrozenia.
§ 10
(1)
Dezaktivácia je odstránenie rádioaktívnych nebezpečných škodlivín z povrchu terénu,
budov a materiálu na úroveň prípustných limitov.
(2)
Dezaktivácia sa plánuje a zabezpečuje obdobne ako špeciálna očista podľa § 9 ods. 2.
§ 11
(1)
Ukrytie19) pre oblasť ohrozenia plánuje podľa druhu nebezpečných škodlivín a ich účinkov na
ľudský organizmus a realizuje v ochranných stavbách20)
a)
okresný úrad v súčinnosti s právnickými osobami a fyzickými osobami,
b)
obec,
c)
podnikatelia pre svojich zamestnancov a osoby prevzaté do starostlivosti.
(2)
Ukrytie počas pôsobenia nebezpečných škodlivín sa uprednostňuje pred evakuáciou.
§ 12
(1)
Dezinfekcia a dezinsekcia je ničenie choroboplodných zárodkov a článkonožcov, ktoré
predstavujú nebezpečenstvo ako prenášači choroboplodných zárodkov po vzniku mimoriadnej
udalosti s únikom biologickej nebezpečnej škodliviny.
(2)
Deratizácia je ničenie hlodavcov alebo zveri, ktorá predstavuje nebezpečenstvo ako
prenášač choroboplodných zárodkov, článkonožcov alebo nebezpečných škodlivín spôsobujúcich
ochorenie ľudí a zvierat po vzniku mimoriadnej udalosti.
(3)
Dezinfekcia, dezinsekcia a deratizácia sa v oblasti predpokladaného ohrozenia vopred
neplánuje a zabezpečuje sa obdobne ako špeciálna očista podľa ustanovenia § 9 ods. 2 a na základe zhodnotenia situácie po vzniku mimoriadnej udalosti.
§ 13
(1)
Ministerstvo na základe analýzy možného ohrozenia osôb a majetku na území republiky
pre prípad mimoriadnej udalosti odporúča krajskému úradu opatrenia, ktoré zabezpečuje
v prípade, že oblasť ohrozenia presahuje územie jedného kraja.
(2)
Ministerstvo informuje o preprave nebezpečných škodlivín tie krajské úrady, cez ktorých
územie sa uskutočňuje preprava nebezpečných škodlivín.
(3)
Krajský úrad na základe analýzy možného ohrozenia osôb a majetku na území kraja pre
prípad mimoriadnej udalosti odporúča okresnému úradu opatrenia, ktoré zabezpečuje
v prípade, že oblasť ohrozenia presahuje územie jedného okresu.
(4)
Krajský úrad vyrozumieva o preprave nebezpečných škodlivín tie okresné úrady, cez
ktorých územné obvody sa uskutočňuje preprava nebezpečných škodlivín.
(5)
Krajský úrad na základe oznámenia okresného úradu o preprave nebezpečných škodlivín
oznámi údaje o preprave nebezpečných škodlivín ministerstvu v prípade, že trasa prepravy
presahuje územie jedného kraja.
(6)
Okresný úrad na základe oznámenia dopravcu21) o preprave nebezpečných škodlivín oznámi údaje o preprave nebezpečných škodlivín
krajskému úradu v prípade, že trasa prepravy presahuje územie jedného okresu.
(7)
Okresný úrad na základe analýzy územia okresu z hľadiska vzniku možných mimoriadnych
udalostí a podľa druhu nebezpečných škodlivín v pláne ochrany obyvateľstva
a)
určuje, ktoré opatrenia sa budú realizovať v rámci jeho pôsobnosti,
b)
zabezpečuje realizáciu ďalších opatrení, ktoré sú potrebné na likvidáciu úniku nebezpečných
škodlivín, ak tieto opatrenia nepatria do pôsobnosti iných orgánov štátnej správy,
prevádzkovateľa zdroja ohrozenia, podnikateľov alebo obce,
c)
vymedzuje pre každý zdroj ohrozenia opatrenia, ktoré prevádzkovateľ zdroja ohrozenia
zabezpečuje na ochranu obyvateľstva,
d)
vymedzuje pre podnikateľov v oblasti ohrozenia opatrenia, ktoré sú povinní zabezpečiť
pre svojich zamestnancov a pre osoby, ktoré môžu byť bezprostredne ohrozené.
(8)
Okresný úrad na základe žiadosti prevádzkovateľa zdroja ohrozenia
a)
určí iné opatrenia v prípade, že prevádzkovateľ zdroja ohrozenia v rámci svojej podnikateľskej
činnosti trvale zníži nakladanie s nebezpečnými škodlivinami,
b)
zruší povinnosť podľa odseku 7 v prípade zmeny technológie s vylúčením používania
nebezpečných škodlivín.
§ 14
(1)
Dopravcovia, ktorých predmetom činnosti je aj preprava nebezpečných škodlivín, sú
povinní pred realizáciou prepravy nebezpečných škodlivín okrem plnenia povinností
uvedených v osobitných predpisoch22), oznámiť údaje o preprave a dopravnom prostriedku, ktorým sa vykonáva preprava nebezpečných
škodlivín podľa prílohy č. 4,
a)
orgánu civilnej ochrany okresného úradu, z územného obvodu ktorého sa preprava uskutočňuje,
a to najneskôr 24 hodín pred začatím prepravy,23)
b)
pri preprave po železnici aj Generálnemu riaditeľstvu železníc Slovenskej republiky
prostredníctvom nakladacej stanice, a to najneskôr 48 hodín pred jej plánovaným uskutočnením.
(2)
Prepravca nebezpečných škodlivín je povinný oboznámiť dopravcu o ich zložení, spôsobe
ochrany osôb, likvidácie následkov ich úniku a vybaviť ho technickými prostriedkami
na likvidáciu úniku nebezpečných škodlivín.
(3)
Orgán colnej správy na hraničnom priechode nahlási orgánu civilnej ochrany okresného
úradu údaje podľa prílohy č. 4 písm. c), i) a j) o tranzitnej preprave a dopravnom prostriedku, ktorým sa vykonáva preprava nebezpečných
škodlivín,24) do 3 hodín po vstupe na územie republiky a po opustení územia republiky; ak ide o
prepravu jadrového materiálu, je povinný nahlásiť údaje o tranzitnej preprave aj Úradu
jadrového dozoru Slovenskej republiky.
(4)
Pri havárii dopravných prostriedkov, ktoré prepravujú nebezpečné škodliviny,
a)
dopravca a podnikatelia, ktorí zabezpečujú odstraňovanie následkov havárie, sa podieľajú
na vyrozumení v oblasti predpokladaného ohrozenia nebezpečnými škodlivinami, na regulácii
v oblasti predpokladaného ohrozenia nebezpečnými škodlivinami, na likvidácii úniku
nebezpečných škodlivín alebo na znížení nebezpečenstva ohrozenia životov, zdravia,
majetku a životného prostredia, ak to nepatrí do pôsobnosti orgánov štátnej správy
alebo obcí,
b)
prepravca pri odstraňovaní následkov havárie spolupracuje s orgánmi miestnej štátnej
správy a s obcami pri odstraňovaní následkov mimoriadnej udalosti, pri vykonávaní
asanácie podľa pokynov príslušných orgánov štátnej správy v súlade s osobitnými predpismi25) a pri zneškodňovaní všetkých odpadov,26) ktoré vznikli v dôsledku mimoriadnej udalosti a jej likvidácie, a to spôsobom, ktorý
neohrozuje život, zdravie ani majetok ľudí, ani životné prostredie.
(5)
Prepravca a dopravca zabezpečujú vo svojich objektoch pohotovosť pracovníkov zaradených
do jednotiek civilnej ochrany počas trvania prepravy rádioaktívnych látok.
§ 15
Orgány, ktoré vydali opatrenia na zabezpečenie ochrany obyvateľstva pred účinkami
nebezpečných škodlivín pri ich výrobe, preprave, skladovaní a manipulácii pred dňom
nadobudnutia účinnosti tejto vyhlášky, ich upravia v súlade s touto vyhláškou do 12
mesiacov odo dňa nadobudnutia jej účinnosti.
§ 16
Táto vyhláška nadobúda účinnosť 1. novembra 1996.27)
Gustáv Krajči v. r.
Príloha č. 1 vyhlášky Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 300/1996 Z. z.
TEXTOVÁ A GRAFICKÁ ČASŤ PLÁNU OCHRANY OBYVATEĽSTVA
A.
Textová časť
1.
Textová časť plánu ochrany obyvateľstva obsahuje
a)
plán varovania a vyrozumenia obyvateľstva,
b)
plán evakuácie obyvateľstva,
c)
zoznam členov havarijných komisií,
d)
plán zvolania členov havarijných komisií,
e)
plán monitorovania územia,
f)
plán hygienickej očisty a špeciálnej očisty terénu, budov a materiálu,
g)
plán prípravy obyvateľstva,
h)
plán prípravy a nácvikov činnosti havarijných komisií,
i)
plán kontrolnej činnosti,
j)
plán zabezpečenia prostriedkami individuálnej ochrany vrátane špeciálnych prostriedkov
individuálnej ochrany,
k)
plán zabezpečenia činnosti v objekte, v ktorom nie je možné skončiť pracovnú činnosť,
l)
prehľad zdrojov ohrozenia,
m)
prehľad mimoriadnych udalostí,
n)
prehľad prepráv nebezpečných škodlivín,
o)
prehľad nebezpečných škodlivín s uvedením
1.
druhu nebezpečnej škodliviny,
2.
obchodného názvu,
3.
chemického zloženia,
4.
vlastností,
5.
množstva,
p)
rozhodnutie o realizácii opatrení na zabezpečenie ochrany obyvateľstva.
2.
Pre prípad havárie atómovej elektrárne textová časť obsahuje aj
a)
plán ukrytia obyvateľstva,
b)
plán dozimetrického zabezpečenia,
c)
plán regulácie pohybu osôb a zabezpečenia jódovej profylaxie,
d)
plán dezaktivácie, ktorého súčasťou je plán likvidácie a trvalého uloženia dezaktivačných
prostriedkov a ostatného kontaminovaného materiálu, ktorý po použití predstavuje rádioaktívny
materiál,
e)
plán regulácie spotreby potravín, krmovín a vody.
B.
Grafická časť
1.
Grafická časť plánu ochrany obyvateľstva sa vypracúva na mapových listoch a obsahuje
údaje o
a)
polohe zdroja nebezpečnej škodliviny s predbežným vyhodnotením oblasti ohrozenia,
b)
evakuačných trasách a priestoroch umiestnenia evakuovaných osôb,
c)
rozmiestnení kontrolných stanovíšť,
d)
rozmiestnení zariadení na varovanie s vyznačením hranice spoľahlivého účinku,
e)
miestach stacionárneho a trasách mobilného monitorovania,
f)
objektoch vyžadujúcich osobitnú starostlivosť,
g)
trasách presunu, nasadenia síl a prostriedkov, ako aj o priestoroch ich rozmiestnenia,
h)
rozmiestnení jednotiek a zariadení civilnej ochrany.
2.
Grafická časť plánu ochrany obyvateľstva sa vypracúva na mapách alebo plánoch obcí
v mierkach 1:1 440, 1:2 880, 1:5 000 alebo 1:10 000, na okresnej úrovni v mierkach
1:25 000 alebo 1:50 000, na krajskej a republikovej úrovni v mierkach 1:200 000 alebo
1:500 000 podľa konkrétnych podmienok a možností.
Príloha č. 2 vyhlášky Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 300/1996 Z. z.
ČLENENIE OBLASTI OHROZENIA A OBLASTI PREDPOKLADANÉHO OHROZENIA A SPÔSOB ICH ZAKRESĽOVANIA
A.
Chemické látky
1.
Oblasť ohrozenia sa člení na
a)
pásmo, v ktorom sa pôsobenie nebezpečných škodlivín prejaví ohrozením života a životného
prostredia (ďalej len „pásmo smrteľného ohrozenia“),
b)
pásmo, v ktorom sa pôsobenie nebezpečných škodlivín prejaví ohrozením zdravia a životného
prostredia (ďalej len „pásmo ohrozenia zdravia“).
2.
Oblasť predpokladaného ohrozenia sa člení na
a)
pásmo priameho ohrozenia nebezpečnými škodlivinami, ktorého vonkajšia hranica je
minimálne 50 metrov od zdroja ohrozenia daná stredovým uhlom 360O,
b)
ochranné pásmo, ktorého vonkajšia hranica je minimálne 100 metrov od zdroja ohrozenia
daná stredovým uhlom 360O,
c)
pásmo ohrozenia výparmi nebezpečnej škodliviny, ktoré je na účely predbežného vyhodnotenia
dané 40O výsečou, pričom jej stred je orientovaný v smere prízemného vetra,
d)
bezpečný priestor, v ktorom sa výskyt nebezpečnej škodliviny nepredpokladá a ktorý
je vzdialený najmenej 100 metrov od miesta výskytu nebezpečnej škodliviny.
3.
Na účely spracovania plánu ochrany obyvateľov sa na vyhodnotenie oblasti ohrozenia
pri mimoriadnej udalosti s únikom chemickej látky používa stredový uhol 360O. Miesto výskytu nebezpečnej škodliviny sa označuje typovou značkou
kde
„
" je značka miesta výskytu nebezpečnej škodliviny,
„100“ je množstvo nebezpečnej škodliviny v tonách,
„x“ je druh nebezpečnej škodliviny vyznačený chemickou značkou.
4.
Hranica pásma smrteľného ohrozenia sa zakresľuje dvojitou modrou čiarou, hranica
ohrozenia zdravia jednoduchou modrou prerušovanou čiarou a typová značka modrou farbou
vyfarbená žltou farbou.
5.
Pri zakresľovaní jednotlivých pásiem ohrozenia bezprostredne po vzniku mimoriadnej
udalosti sa na účely predbežného vyhodnotenia používa stredový uhol 40O, pričom stred pásiem je orientovaný v smere prízemného vetra.
6.
Hranica pásma priameho ohrozenia sa zakresľuje plnou červenou čiarou, hranica ochranného
pásma a pásma ohrozenia výparmi sa zakresľuje dvojitou prerušovanou modrou čiarou.
B.
Rádioaktívne látky
1.
Oblasť ohrozenia sa v prípade jadrovej havárie člení
a)
na územie
1.
vymedzené 30-kilometrovým okruhom okolo jadrovoenergetického zariadenia v Jaslovských
Bohuniciach,
2.
vymedzené 20-kilometrovým okruhom okolo jadrovoenergetického zariadenia v Mochovciach,
b)
na pásmo
1.
vymedzené 5-kilometrovou, 10-kilometrovou a 30-kilometrovou vzdialenosťou od zdroja
v Jaslovských Bohuniciach,
2.
vymedzené 5-kilometrovou, 10-kilometrovou a 20-kilometrovou vzdialenosťou od zdroja
v Mochovciach,
c)
na 16 sektorov s veľkosťou stredového uhla 22,5O, pričom nultý stupeň prvého sektora
je orientovaný na sever.
2.
Z oblasti ohrozenia sa v prípade jadrovej havárie a na základe skutočnej meteorologickej
situácie vyčleňuje aj
a)
bližšie ohrozené územie, ktoré predstavuje 5-kilometrové pásmo a 5 sektorov v 10-kilometrovom
pásme, pričom stred prostredného z nich je orientovaný v smere prízemného vetra,
b)
ohrozené územia, ktoré predstavuje 5 sektorov od 10-kilometrového pásma do 30-kilometrového
pásma pri zdroji v Jaslovských Bohuniciach alebo od 10-kilometrového pásma do 20-kilometrového
pásma pri zdroji v Mochovciach, pričom stred prostredného z nich je orientovaný v
smere prízemného vetra.
3.
Pri preprave nebezpečných škodlivín s možnosťou úniku rádioaktívnych látok sa oblasť
ohrozenia neplánuje.
4.
Hranica pásma sa zakresľuje plnou čiarou
a)
čiernej farby 5 km od zdroja ohrozenia,
b)
hnedej farby 10 km od zdroja ohrozenia,
c)
červenej farby 30 km a 20 km od zdroja ohrozenia.
5.
Hranica bližšie ohrozeného územia a hranica ohrozeného územia sa zakresľujú čiernou
farbou.
C.
Biologické látky
1.
Oblasť predpokladaného ohrozenia sa člení na
a)
pásmo bezprostredného ohrozenia, v ktorom je možnosť ohrozenia života a zdravia,
b)
ochranné pásmo, v ktorom je možnosť vzniku ochorenia pri nasledujúcom prenose prirodzenými
cestami prenosu.
2.
Hranica pásma bezprostredného ohrozenia sa zakresľuje plnou červenou čiarou a hranica
ochranného pásma sa zakresľuje dvojitou hnedou čiarou.
Príloha č. 3 vyhlášky Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 300/1996 Z. z.
POSTUP URČOVANIA OBLASTI OHROZENIA A OBLASTI PREDPOKLADANÉHO OHROZENIA
A.
Chemické látky
1.
Na určenie polomeru pásma smrteľného ohrozenia a pásma ohrozenia zdravia v odkrytom
rovinatom teréne za predpokladu, že nebezpečná škodlivina nepodlieha samovoľnému chemickému
rozkladu,
kde
„H“ je polomer (hĺbka) pásma smrteľného alebo pásma zraniteľného zamorenia udaný v
metroch (m),
„M“ je hmotnosť uvoľnenej nebezpečnej škodliviny udaná v kilogramoch,
„D“ je smrtiaci alebo zraňujúci expozičný súčin udaný v miligramoch na liter vzduchu
pri minútovej inhalačnej expozícii,
„v“ je rýchlosť prízemného vetra udaná v m.s-1,
„K“ je koeficient vertikálnej stálosti atmosféry, ktorý sa rovná pri
a)
inverzii číslu 2,
b)
izotermii číslu 3,
c)
konvekcii číslu 4,
„N“ je teplotne závislý korekčný faktor okamihového odparu nebezpečnej škodliviny.
Hodnota korekčného faktora sa vypočíta zo vzťahu
kde
„t“ je teplota v mieste úniku nebezpečnej škodliviny,
„tv“ je teplota varu nebezpečnej škodliviny za normálneho atmosferického tlaku,
„Lv“ je merné výparné teplo nebezpečnej škodliviny,
„cp“ je merné teplo nebezpečnej škodliviny v plynnej fáze.
2.
Na určenie polomeru pásma smrteľného ohrozenia a pásma ohrozenia zdravia pre potreby
spracovania havarijných plánov a plánov ochrany hodnota
„v“ = 1 m.s-1 ,
„K“ = 2,
„N“ = 0,13.
3.
Pre škodliviny, ktorých teplota varu je nad teplotou okolia, nemožno na výpočet faktora
„N“ použiť uvedený vzorec, a preto je pre ne taxatívne určený faktor
„N“ = 0,13.
4.
Smrteľný expozičný súčin sa vypočíta podľa vzťahu
Ds = 0,025 . RrCL(x) . X mg.min./1,
kde
„RrCL(x)“ je inhalačná smrteľná koncentrácia pre krysu v mg.m-3 s časom pôsobenia v hodinách,
„X“ je čas pôsobenia škodliviny v hodinách.
Vo výpočte sa uvažuje s hodnotou RrCL(x), pričom (x) = 4; potom základný vzťah pre
výpočet smrteľného expozičného súčinu je
Ds = 0,1 . RrCL(4) mg . min . 1.
5.
Zraňujúci expozičný súčin sa vypočíta podľa vzťahu
6.
Bezprostredne po havárii sa na vyhodnotenie na účel bližšej špecifikácie pásma ohrozenia
použije vzorec upravený na základe faktora času
kde
„U“ je čas trvania úniku nebezpečnej škodliviny pri havárii v minútach.
7.
Vertikálna stálosť atmosféry sa určuje podľa vzťahu
t = t50 – t200 ,
kde
„t“ je teplotný gradient,
„t50“ je teplota vzduchu vo výške 50 cm nad terénom,
„t200“ je teplota vzduchu vo výške 200 cm nad terénom.
Teplotný gradient sa vydelí štvorcom rýchlosti prízemného vetra
a vypočíta sa index i, podľa ktorého sa určí vertikálna stálosť atmosféry. Inverzia
je, ak i ≤ -0,1; izotermia je, ak i ≤ +0,1 alebo i > -0,1; konvekcia je, ak i ≥ +0,1.
Orientačne možno uvažovať, že
a)
inverzia vzniká asi hodinu pred západom slnka a zaniká v priebehu jednej hodiny po
východe slnka,
b)
konvekcia vzniká asi dve hodiny po východe slnka a zaniká dve až dve a pol hodiny
pred západom slnka.
8.
Vypočítané hodnoty polomerov pásma smrteľného ohrozenia a pásma ohrozenia zdravia
platia pre rovinatý a odkrytý terén. Na účely predbežného vyhodnotenia 1 km mestskej
zástavby alebo zalesneného terénu zodpovedá cca 3,5 km odkrytého terénu.
9.
Oblasť ohrozenia sa určuje, ak ide o látky
a)
horľavé, zápalné a oxidujúce podľa STN,1)
b)
výbušné na základe množstva látky a maximálneho výbuchového tlaku.
B.
Rádioaktívne látky
Vymedzenie oblasti je v pôsobnosti Úradu jadrového dozoru Slovenskej republiky pre
každé novozriadené jadrovoenergetické zariadenie.
Príloha č. 4 vyhlášky Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 300/1996 Z. z.
1)
§ 3 ods. 3 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 42/1994 Z. z. o civilnej ochrane obyvateľstva.
2)
§ 3 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 42/1994 Z. z.
3)
§ 3 ods. 13 písm. a) zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 42/1994 Z. z.
4)
Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 75/1995 Z. z. o zabezpečovaní evakuácie.
5)
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 277/1994 Z. z. o zdravotnej starostlivosti v znení neskorších predpisov.
6)
Zákon Slovenskej národnej rady č. 11/1992 Zb. o organizácii veterinárnej starostlivosti Slovenskej republiky v znení neskorších
predpisov.
7)
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 272/1994 Z. z. o ochrane zdravia ľudí.
8)
§ 13 ods. 1 písm. b), § 15 ods. 1 písm. a) a § 16 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 42/1994 Z. z.
9)
Napríklad § 16 zákona č. 28/1984 Zb. o štátnom dozore nad jadrovou bezpečnosťou jadrových zariadení.
10)
§ 13 ods. 1 písm. b) zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 42/1994 Z. z.
11)
§ 2 ods. 1 vyhlášky Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 27/1995 Z. z. o zabezpečovaní organizovania jednotiek civilnej ochrany.
12)
§ 8 ods. 1 písm. e) vyhlášky Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 75/1995 Z. z.
13)
Napríklad § 11 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 42/1994 Z. z.Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 171/1993 Z. z. o Policajnom zbore v znení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 251/1994 Z. z.Zákon Slovenskej národnej rady č. 564/1991 Zb. o obecnej polícii v znení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 250/1994 Z. z.Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 61/1993 Z. z. o zriadení Železničnej polície Slovenskej republiky.
14)
Zákon Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov.
15)
§ 8 ods. 3 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 42/1994 Z. z.
16)
§ 3 ods. 15 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 42/1994 Z. z.
17)
Napríklad zákon č. 238/1991 Zb. o odpadoch v znení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 255/1993 Z. z.Vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky č. 19/1996 Z. z., ktorou sa ustanovuje kategorizácia odpadov a vydáva Katalóg odpadov.
18)
§ 8 až 10 nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 606/1992 Zb. o nakladaní s odpadmi.
19)
§ 3 ods. 10 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 42/1994 Z. z.
20)
§ 4 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 42/1994 Z. z.
21)
§ 4 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 168/1996 Z. z. o cestnej doprave.
22)
Napríklad Dohovor o medzinárodnej železničnej preprave (COTIF) (vyhláška ministra
zahraničných vecí č. 8/1985 Zb.) v znení neskorších predpisov.Vyhláška ministra zahraničných vecí č. 62/1967 Zb. o nadobudnutí účinnosti nového znenia Prílohy I k Medzinárodnému dohovoru o preprave
tovaru po železniciach (CIM).Vyhláška ministra zahraničných vecí č. 64/1987 Zb. o Európskej dohode o medzinárodnej cestnej preprave nebezpečných vecí (ADR).Zákon
Slovenskej národnej rady č. 494/1991 Zb. o štátnej správe v odpadovom hospodárstve v znení neskorších predpisov.
23)
§ 16 ods. 1 písm. b) zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 42/1994 Z. z.
24)
25)
Napríklad zákon č. 17/1992 Zb. o životnom prostredí v znení neskorších predpisov.
26)
Zákon č. 238/1991 Zb.
27)
Týmto dňom strácajú platnosť tieto predpisy:
Prevádzkové havárie s výronom nebezpečných škodlivín (CO 51-5/s), vydaný Ministerstvom národnej obrany Československej socialistickej republiky v roku 1981,
Ochrana obyvateľstva a opatrenia v ekonomike pri radiačnej havárii JEZ (CO-2-19), vydaný Československou komisiou pre atómovú energiu, Federálnym ministerstvom národnej obrany, Ministerstvom zdravotníctva a sociálnych vecí Českej socialistickej republiky a Ministerstvom zdravotníctva a sociálnych vecí Slovenskej socialistickej republiky v roku 1989.
Prevádzkové havárie s výronom nebezpečných škodlivín (CO 51-5/s), vydaný Ministerstvom národnej obrany Československej socialistickej republiky v roku 1981,
Ochrana obyvateľstva a opatrenia v ekonomike pri radiačnej havárii JEZ (CO-2-19), vydaný Československou komisiou pre atómovú energiu, Federálnym ministerstvom národnej obrany, Ministerstvom zdravotníctva a sociálnych vecí Českej socialistickej republiky a Ministerstvom zdravotníctva a sociálnych vecí Slovenskej socialistickej republiky v roku 1989.
1)
Napríklad STN 730802 pre nevýrobné objekty.
2)
§ 19 písm. r) zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 272/1994 Z. z.
3)
§ 23 zákona č. 87/1987 Zb. o veterinárnej starostlivosti v znení neskorších predpisov.