414/2002 Z. z.
Časová verzia predpisu účinná od 01.10.2007 do 31.08.2009
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter.
Otvoriť všetky
Číslo predpisu: | 414/2002 Z. z. |
Názov: | Zákon o hospodárskej mobilizácii a o zmene zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 274/1993 Z. z. o vymedzení pôsobnosti orgánov vo veciach ochrany spotrebiteľa v znení neskorších predpisov |
Typ: | Zákon |
Dátum schválenia: | 29.05.2002 |
Dátum vyhlásenia: | 27.07.2002 |
Dátum účinnosti od: | 01.10.2007 |
Dátum účinnosti do: | 31.08.2009 |
Autor: | Národná rada Slovenskej republiky |
Právna oblasť: |
|
Nachádza sa v čiastke: |
98/2003 Z. z. | Vyhláška Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o výdavkoch na hospodársku mobilizáciu z prostriedkov štátneho rozpočtu |
119/2003 Z. z. | Vyhláška Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky, ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona č. 414/2002 Z. z. o hospodárskej mobilizácii a o zmene zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 274/1993 Z. z. o vymedzení pôsobnosti orgánov vo veciach ochrany spotrebiteľa v znení neskorších predpisov |
125/2003 Z. z. | Vyhláška Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o predaji životne dôležitých výrobkov alebo životne dôležitých tovarov s využitím mimoriadnych regulačných opatrení a o odberných oprávneniach |
164/2003 Z. z. | Vyhláška Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o organizácii telekomunikačných služieb na obdobie krízovej situácie |
469/2004 Z. z. | Vyhláška Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky č. 125/2003 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o predaji životne dôležitých výrobkov alebo životne dôležitých tovarov s využitím mimoriadnych regulačných opatrení a o odberných oprávneniach |
259/2005 Z. z. | Vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o zásobovaní vodou na obdobie krízovej situácie |
13/2008 Z. z. | Vyhláška Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky o podrobnostiach výdavkov na hospodársku mobilizáciu z prostriedkov štátneho rozpočtu |
299/2008 Z. z. | Vyhláška Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky č. 13/2008 Z. z. o podrobnostiach výdavkov na hospodársku mobilizáciu z prostriedkov štátneho rozpočtu |
86/2010 Z. z. | Vyhláška Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky, ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona č. 414/2002 Z. z. o hospodárskej mobilizácii a o zmene zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 274/1993 Z. z. o vymedzení pôsobnosti orgánov vo veciach ochrany spotrebiteľa v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov |
339/2010 Z. z. | Vyhláška Ministerstva hospodárstva a výstavby Slovenskej republiky, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky č. 86/2010 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona č. 414/2002 Z. z. o hospodárskej mobilizácii a o zmene zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 274/1993 Z. z. o vymedzení pôsobnosti orgánov vo veciach ochrany spotrebiteľa v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov |
634/1992 Zb. | Zákon o ochrane spotrebiteľa |
274/1993 Z. z. | Zákon Národnej rady Slovenskej republiky o vymedzení pôsobnosti orgánov vo veciach ochrany spotrebiteľa |
634/1992 Zb. | Zákon o ochrane spotrebiteľa |
511/2003 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 414/2002 Z. z. o hospodárskej mobilizácii a o zmene zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 274/1993 Z. z. o vymedzení pôsobnosti orgánov vo veciach ochrany spotrebiteľa v znení neskorších predpisov |
622/2004 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 414/2002 Z. z. o hospodárskej mobilizácii a o zmene zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 274/1993 Z. z. o vymedzení pôsobnosti orgánov vo veciach ochrany spotrebiteľa v znení neskorších predpisov v znení zákona č. 511/2003 Z. z. |
345/2007 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 414/2002 Z. z. o hospodárskej mobilizácii a o zmene zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 274/1993 Z. z. o vymedzení pôsobnosti orgánov vo veciach ochrany spotrebiteľa v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov |
298/2009 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 414/2002 Z. z. o hospodárskej mobilizácii a o zmene zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 274/1993 Z. z. o vymedzení pôsobnosti orgánov vo veciach ochrany spotrebiteľa v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov |
179/2011 Z. z. | Zákon o hospodárskej mobilizácii a o zmene a doplnení zákona č. 387/2002 Z. z. o riadení štátu v krízových situáciách mimo času vojny a vojnového stavu v znení neskorších predpisov |
414
ZÁKON
z 29. mája 2002
o hospodárskej mobilizácii a o zmene zákona Národnej rady Slovenskej republiky č.
274/1993 Z. z. o vymedzení pôsobnosti orgánov vo veciach ochrany spotrebiteľa v znení
neskorších predpisov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
PRVÁ HLAVA
ÚVODNÉ USTANOVENIA
§ 1
Účel zákona
Účelom tohto zákona je upraviť podmienky na zabezpečenie potrieb nevyhnutných na prežitie
obyvateľstva a na zabezpečenie činnosti ozbrojených síl, ozbrojených bezpečnostných
zborov a ostatných zložiek počas krízovej situácie1) a ustanoviť úlohy subjektom hospodárskej mobilizácie a pôsobnosť ministerstiev a
ostatných ústredných orgánov štátnej správy2) (ďalej len „ústredný orgán"), miestnych orgánov štátnej správy, orgánov územnej samosprávy,
povinnosti právnických osôb a práva a povinnosti fyzických osôb.
§ 2
Hospodárska mobilizácia
(1)
Hospodárskou mobilizáciou sa vytvárajú predpoklady na zabezpečenie potrieb nevyhnutných
na prežitie obyvateľstva a na zabezpečenie činnosti ozbrojených síl, ozbrojených bezpečnostných
zborov a ostatných zložiek počas krízovej situácie.
(2)
Na vykonávaní opatrení hospodárskej mobilizácie sa v rozsahu tohto zákona podieľajú
aj ústredné orgány, ktoré nie sú určené ako subjekty hospodárskej mobilizácie, orgány
samosprávneho kraja, iné právnické osoby a fyzické osoby.
§ 3
Vymedzenie základných pojmov
Na účely tohto zákona sa rozumie
a)
krízovým plánovaním činnosť subjektov hospodárskej mobilizácie, ktorou sa ustanovuje
spôsob vykonávania opatrení hospodárskej mobilizácie,
b)
krízovým plánom hospodárskej mobilizácie súbor usporiadaných informácií o spôsobe
vykonávania opatrení hospodárskej mobilizácie subjektom hospodárskej mobilizácie,
c)
údajovým dokumentom informácia v písomnej alebo v elektronickej forme dôležitá na
rozhodovanie o spôsobe vykonávania opatrení hospodárskej mobilizácie, poskytovaná
medzi subjektmi hospodárskej mobilizácie,
d)
životne dôležitým výrobkom alebo životne dôležitým tovarom taký výrobok alebo tovar,
ktorého nedostatok počas krízovej situácie môže ohroziť zdravie alebo život alebo
ohroziť plnenie úloh ozbrojených síl, ozbrojených bezpečnostných zborov a ostatných
zložiek,
e)
organizáciou dodávok životne dôležitých výrobkov cieľavedomé usporiadanie dopravy
životne dôležitých výrobkov alebo životne dôležitých tovarov na určené miesto,
f)
mimoriadnym regulačným opatrením predaj výrobkov a tovarov na prídel, predaj obmedzeného
množstva výrobkov a tovarov a zabezpečenie cenovej stability životne dôležitých výrobkov
a životne dôležitých tovarov,
g)
jednotným informačným systémom hospodárskej mobilizácie sústava technických a programových
prostriedkov a metodických pokynov používaných subjektmi hospodárskej mobilizácie
na spracovanie, vyhodnocovanie a prenos údajov o hospodárskej mobilizácii a na zhromažďovanie
a triedenie informácií na rozhodovanie štátnych orgánov, orgánov územnej samosprávy
a iných subjektov hospodárskej mobilizácie,
h)
vecným plnením povinnosť právnickej osoby alebo fyzickej osoby poskytnúť vecný prostriedok
na vykonanie opatrení hospodárskej mobilizácie, pričom vecným prostriedkom sa rozumie
nehnuteľný majetok a hnuteľný majetok vrátane technológií, energií, vody a dokumentácie,
i)
pracovnou povinnosťou povinnosť zamestnanca zotrvať v zamestnaní a vykonávať prácu
aj na inom ako dohodnutom mieste výkonu práce a dohodnutom druhu práce, ak zamestnávateľom
je subjekt hospodárskej mobilizácie a ak dotknuté pracovné miesto je pracovným miestom
v organizačnej štruktúre subjektu hospodárskej mobilizácie v čase vojny, vojnového
stavu, výnimočného stavu alebo núdzového stavu, alebo povinnosť fyzickej osoby, ktorá
je, alebo sa stane nezamestnanou,3) prijať ponúknuté pracovné miesto, ak je to nevyhnutné na zvládnutie opatrení hospodárskej
mobilizácie v čase vojny, vojnového stavu, výnimočného stavu alebo núdzového stavu;
na výkon práce počas pracovnej povinnosti sa v ostatnom vzťahujú osobitné predpisy4) s výnimkou ustanovení o maximálnej dĺžke pracovného času a ustanovení o dovolenke,
j)
uchovaním výrobných schopností sústavné udržiavanie prevádzkyschopnosti výrobných
a iných zariadení nevyhnutných na zabezpečenie výroby na náhradu spotreby a strát
ozbrojených síl, ozbrojených bezpečnostných zborov a ostatných zložiek v čase vojny,
vojnového stavu, výnimočného stavu alebo núdzového stavu,
k)
organizáciou výroby súhrn organizačných, materiálno-technických a personálnych opatrení
na zabezpečenie výroby a výroba životne dôležitých výrobkov alebo životne dôležitých
tovarov pre obyvateľstvo a na zabezpečenie činnosti ozbrojených síl, ozbrojených bezpečnostných
zborov a ostatných zložiek počas krízovej situácie,
l)
organizáciou služieb usporiadanie komunálnych služieb a opravárenských služieb pre
obyvateľstvo a na zabezpečenie činnosti ozbrojených síl, ozbrojených bezpečnostných
zborov a ostatných zložiek počas krízovej situácie,
m)
výdajňou odberných oprávnení priestor vymedzený obcou, s pôsobnosťou pre obec alebo
pre viacero obcí, uspôsobený na výdaj a zúčtovanie odberných oprávnení podľa evidencie
obyvateľstva,
n)
odberným oprávnením písomný dokument, ktorý oprávňuje fyzickú osobu na nákup životne
dôležitých výrobkov alebo tovarov počas vyhlásených mimoriadnych regulačných opatrení,
o)
majetkom určeným na účely hospodárskej mobilizácie hnuteľný majetok a nehnuteľný
majetok určený na vykonávanie opatrení hospodárskej mobilizácie a obstaraný sčasti
alebo úplne z prostriedkov štátneho rozpočtu,
p)
organizáciou zdravotníckeho zabezpečenia vytvorenie siete stálych a pomocných nemocníc,
rozšírenie lôžkového fondu, komplex hygienických a protiepidemických opatrení na zabezpečenie
zdravotnej starostlivosti obyvateľstva, ozbrojených síl, ozbrojených bezpečnostných
zborov a ostatných zložiek počas krízovej situácie,
q)
organizáciou dopravného zabezpečenia súhrn organizačných, materiálno-technických
a personálnych opatrení na vytvorenie podmienok na prepravu osôb a nákladov dopravnými
prostriedkami,
r)
organizáciou poštových služieb súhrn organizačných, materiálno-technických a personálnych
opatrení na zabezpečenie využitia verejnej poštovej siete5) pre potreby ozbrojených síl, ozbrojených bezpečnostných zborov, ostatných zložiek,
orgánov štátnej správy, orgánov územnej samosprávy, subjektov hospodárskej mobilizácie,
ako aj pre potreby obyvateľstva počas krízovej situácie,
s)
organizáciou telekomunikačných služieb súhrn organizačných, materiálno-technických
a personálnych opatrení na zabezpečenie prevádzkovania verejných telekomunikačných
sietí a na poskytovanie verejnej telekomunikačnej služby6) pre potreby ozbrojených síl, ozbrojených bezpečnostných zborov, ostatných zložiek,
orgánov štátnej správy, orgánov územnej samosprávy, subjektov hospodárskej mobilizácie
a obyvateľstva počas krízovej situácie,
t)
organizáciou stavebných a sanačných činností súhrn organizačných, materiálno-technických
a personálnych opatrení na zabezpečenie obnovy železničných dráh a pozemných komunikácií,
energetických, výrobných alebo rozvodných zariadení, alebo iných objektov,
u)
organizáciou veterinárnej starostlivosti komplex preventívnych a protiepidemických
opatrení uskutočňovaných na ochranu zvierat,
v)
finančným zabezpečením vytvorenie zásad finančných vzťahov, získanie finančných prostriedkov
a hospodárenie s nimi pri vykonávaní opatrení hospodárskej mobilizácie,
x)
bankovými službami spojenými s finančným zabezpečením služby spojené so zabezpečovaním
financovania potrieb hospodárskej mobilizácie, služby spojené so zabezpečovaním financovania
štátneho rozpočtu v čase vojny, vojnového stavu alebo výnimočného stavu, a s tým súvisiacim
platobným stykom a vedením účtov štátneho rozpočtu,
y)
organizáciou sociálneho zabezpečenia príprava komplexu opatrení pre poskytovateľov
sociálnej pomoci a pre obyvateľstvo odkázané na sociálnu pomoc,7)
z)
evidenciou ľudských zdrojov pre potreby plnenia pracovnej povinnosti vedenie záznamov
o práceschopnom obyvateľstve na účel uloženia pracovnej povinnosti,
za) evidenciou vecných prostriedkov pre potreby vecného plnenia vedenie záznamov o
vecných prostriedkoch na účel uloženia vecného plnenia,
zb) redukovaným výchovno-vzdelávacím procesom komplex organizačných a materiálno-technických
a personálnych opatrení na zníženie rozsahu alebo na zmenu režimu výučby na základných,
stredných a vysokých školách,
zc) ochranou kultúrneho fondu komplex organizačných, materiálno-technických a personálnych
opatrení na ochranu kultúrnych pamiatok, predmetov múzejnej a galerijnej hodnoty,
historického knižničného fondu, historických knižničných dokumentov a historických
archívnych dokumentov,
§ 4
Subjekty hospodárskej mobilizácie
Subjektom hospodárskej mobilizácie je
a)
ústredný orgán určený vládou Slovenskej republiky,
b)
obvodný úrad; v Košiciach je obvodný úrad v sídle kraja obvodný úrad Košice,
c)
obec,
d)
podnikateľ,11) rozpočtová organizácia, príspevková organizácia, verejná vysoká škola, alebo nezisková
organizácia, poskytujúca všeobecne prospešné služby11a) určená ako subjekt hospodárskej mobilizácie (ďalej len „určený subjekt"),
1.
rozhodnutím12) ústredného orgánu alebo
2.
písomným príkazom vedúceho ústredného orgánu (ďalej len „príkaz"), ak vznikla krízová
situácia,
e)
Národná banka Slovenska,
f)
Slovenská televízia a Slovenský rozhlas.
§ 5
Opatrenia hospodárskej mobilizácie
Opatreniami hospodárskej mobilizácie sú
a)
krízové plánovanie,
b)
organizácia výroby a organizácia služieb,
c)
regulácia rozvodu a spotreby elektrickej energie a tepla a regulácia distribúcie
a spotreby plynu,
d)
uchovanie výrobných schopností,
e)
organizácia dodávok životne dôležitých výrobkov alebo životne dôležitých tovarov
a ich predaj s využitím mimoriadnych regulačných opatrení,
f)
zriaďovanie výdajní odberných oprávnení,
g)
organizácia zdravotníckeho zabezpečenia,
h)
organizácia dopravného zabezpečenia,
i)
organizácia telekomunikačných služieb a organizácia poštových služieb,
j)
organizácia stavebných a sanačných činností,
k)
organizácia veterinárnej starostlivosti,
l)
finančné zabezpečenie,
m)
organizácia sociálneho zabezpečenia a sociálnej pomoci,
n)
tvorba štátnych hmotných rezerv13) a hospodárenie s nimi,
o)
použitie štátnych hmotných rezerv, ak osobitný predpis neustanovuje inak,13)
p)
riešenie stavu ropnej núdze, ak osobitný predpis neustanovuje inak,14)
q)
evidencia ľudských zdrojov pre potreby plnenia pracovných úloh podľa osobitného predpisu,14a)
r)
pracovná povinnosť,
s)
evidencia vecných prostriedkov na účely vecného plnenia,
t)
vecné plnenie,
u)
redukovaný výchovno-vzdelávací proces,
v)
poskytnutie vysielacieho času potrebného na informovanie verejnosti o krízovej situácii
a o opatreniach potrebných na riešenie krízovej situácie ministerstvu tak, aby bola
informácia dostupná všetkým osobám vrátane osôb odkázaných na posunkovú reč,15)
x)
ochrana kultúrneho fondu,
y)
ochrana objektov osobitnej dôležitosti a ďalších dôležitých objektov,16)
z)
vykonávanie bankových služieb spojených s finančným zabezpečením.
§ 6
Financovanie hospodárskej mobilizácie
(1)
(2)
Prostriedky štátneho rozpočtu na financovanie výdavkov na hospodársku mobilizáciu
pre Národnú banku Slovenska, Slovenský rozhlas a pre Slovenskú televíziu sa určujú
v rozpočtovej kapitole Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo").
(3)
Prostriedky štátneho rozpočtu na financovanie výdavkov na hospodársku mobilizáciu
sa určujú účelovo vo vzťahu k jednotlivým rozpočtovým kapitolám17) v zákone o štátnom rozpočte na príslušný rozpočtový rok.
§ 7
Vykonávanie opatrení hospodárskej mobilizácie
(1)
Subjekty hospodárskej mobilizácie v rozsahu
a)
svojej pôsobnosti,2)
b)
určenom v rozhodnutí alebo v príkaze podľa § 4 písm. d)
nepretržite vykonávajú opatrenia hospodárskej mobilizácie uvedené v § 5 písm. a), d), f), h) a j), l), n), q), s) alebo y).
(2)
Subjekt hospodárskej mobilizácie, ktorým je obec, nepretržite vykonáva opatrenie
uvedené v § 5 písm. f), h) a j).
(3)
Po vyhlásení núdzového stavu môže vláda Slovenskej republiky (ďalej len „vláda")
na návrh ministerstva nariadiť na celom území alebo na časti územia Slovenskej republiky
aj vykonávanie opatrení hospodárskej mobilizácie uvedených v § 5 písm. b), c), e), g), i), k), o), p), r), t) alebo v); obvodný úrad v sídle kraja môže z vlastného podnetu alebo po dohode so samosprávnym
krajom19) nariadiť vykonávanie opatrení hospodárskej mobilizácie uvedených v § 5 písm. e), r) alebo t) v územnom obvode kraja.
(4)
V čase výnimočného stavu môže vláda nariadiť na celom území alebo na časti územia
Slovenskej republiky okrem opatrení podľa odseku 3 alebo niektorého z nich aj vykonávanie
opatrení hospodárskej mobilizácie uvedených v § 5 písm. u) alebo z); obvodný úrad v sídle kraja môže nariadiť vykonávanie opatrení hospodárskej mobilizácie
v rozsahu a za podmienok podľa odseku 3.
(5)
V čase vojnového stavu alebo v čase vojny môže vláda nariadiť na celom území alebo
na časti územia Slovenskej republiky okrem opatrení podľa odseku 3 alebo 4 aj vykonávanie
opatrení hospodárskej mobilizácie uvedených v § 5 písm. m) alebo x); obvodný úrad v sídle kraja môže nariadiť vykonávanie opatrení hospodárskej mobilizácie
v rozsahu a za podmienok podľa odseku 3.
DRUHÁ HLAVA
PÔSOBNOSŤ ŠTÁTNYCH ORGÁNOV
§ 8
Vláda
Vláda na návrh ministerstva
a)
určuje ústredné orgány ako subjekty hospodárskej mobilizácie,
b)
vydáva nariadenia vlády na vykonanie opatrení hospodárskej mobilizácie podľa § 7 ods. 3 až 5 v čase vojny, vojnového stavu, výnimočného stavu alebo núdzového stavu; nariadenie
vlády o vykonaní opatrení hospodárskej mobilizácie sa bezodkladne vyhlasuje v tlači
a vo vysielaní Slovenského rozhlasu a Slovenskej televízie a dodatočne sa vyhlasuje
v Zbierke zákonov Slovenskej republiky,20)
c)
vydáva súhlas na predaj alebo na likvidáciu majetku podľa § 30d ods. 3 a 4.
§ 9
Ústredné orgány určené vládou ako subjekty hospodárskej mobilizácie
(1)
Ústredné orgány určené vládou ako subjekty hospodárskej mobilizácie
a)
kontrolujú vykonávanie opatrení hospodárskej mobilizácie v rozsahu svojej pôsobnosti;2) o stave vykonávania opatrení hospodárskej mobilizácie poskytujú informácie ministerstvu
dvakrát za kalendárny rok a v čase vojny, vojnového stavu, výnimočného stavu alebo
núdzového stavu poskytujú informácie podľa pokynov ministerstva,
b)
určujú rozhodnutím12) alebo v čase vojny, v čase vojnového stavu, výnimočného stavu alebo núdzového stavu
príkazom vedúceho ústredného orgánu subjekty hospodárskej mobilizácie vo svojej pôsobnosti;2) v rozhodnutí alebo v príkaze určujú aj rozsah vykonávania opatrení hospodárskej mobilizácie
podľa § 7,
c)
metodicky usmerňujú a koordinujú vykonávanie opatrení hospodárskej mobilizácie so
subjektmi hospodárskej mobilizácie vo svojej pôsobnosti,
d)
sústreďujú informácie z jednotného informačného systému hospodárskej mobilizácie
od subjektov hospodárskej mobilizácie vo svojej pôsobnosti; aktualizované údajové
dokumenty predkladajú dvakrát za kalendárny rok ministerstvu,
e)
navrhujú ministerstvu vykonanie opatrení hospodárskej mobilizácie podľa § 7 ods. 3 až 5 v čase vojny, vojnového stavu, výnimočného stavu alebo núdzového stavu a ich rozsah,
f)
vykonávajú správu majetku určeného na účely hospodárskej mobilizácie,
g)
predkladajú ministerstvu návrh na predaj alebo likvidáciu majetku určeného na účely
hospodárskej mobilizácie podľa § 30d ods. 3 a 4,
h)
koordinujú s ministerstvom prípravu štruktúry a rozsahu výdavkov na hospodársku mobilizáciu
z prostriedkov štátneho rozpočtu,
i)
navrhujú ministerstvu nariadenie mimoriadneho regulačného opatrenia.
§ 10
Ministerstvo
Ministerstvo
a)
predkladá vláde návrhy na určenie subjektov hospodárskej mobilizácie spomedzi ústredných
orgánov,
b)
predkladá vláde návrhy na vykonanie opatrení hospodárskej mobilizácie podľa § 7 ods. 3 až 5 v čase vojny, vojnového stavu, výnimočného stavu alebo núdzového stavu,
c)
predkladá vláde návrh na predaj alebo likvidáciu majetku určeného na účely hospodárskej
mobilizácie podľa § 30d ods. 3 a 4,
d)
uplatňuje záujmy hospodárskej mobilizácie v privatizačných projektoch a pri zmenách
vlastníckych vzťahov subjektov hospodárskej mobilizácie,
e)
koordinuje udržiavanie a využívanie jednotného informačného systému hospodárskej
mobilizácie,
f)
poskytuje aktualizované údaje o subjektoch hospodárskej mobilizácie z jednotného
informačného systému hospodárskej mobilizácie dvakrát v roku ústredným orgánom, ktoré
sú určené vládou ako subjekty hospodárskej mobilizácie, a obvodným úradom v sídle
kraja,
g)
požaduje od Slovenskej televízie a od Slovenského rozhlasu poskytnutie vysielacieho
času na informovanie verejnosti o krízovej situácii a o opatreniach potrebných na
riešenie krízovej situácie,
h)
vedie centrálnu evidenciu odberných oprávnení, koordinuje so subjektmi hospodárskej
mobilizácie prípravu štruktúry a rozsahu výdavkov na hospodársku mobilizáciu z prostriedkov
štátneho rozpočtu podľa § 9 písm. g) a § 14 písm. h),
i)
rozhoduje o odvolaní
1.
obce proti rozhodnutiu obvodného úradu v sídle kraja o zriadení výdajne odberných
oprávnení,
2.
proti rozhodnutiu obvodného úradu v sídle kraja podľa § 21 ods. 2,
3.
proti rozhodnutiu obvodného úradu v sídle kraja podľa § 28 ods. 4,
4.
proti rozhodnutiu obvodného úradu v sídle kraja podľa § 29 ods. 2.
§ 11
Ministerstvo obrany Slovenskej republiky
Ministerstvo obrany Slovenskej republiky
a)
uplatňuje požiadavky ozbrojených síl na dopĺňanie strát a spotreby v čase vojny,
vojnového stavu, výnimočného stavu alebo núdzového stavu na subjektoch hospodárskej
mobilizácie,
b)
uplatňuje požiadavky na uchovanie výrobných schopností v subjektoch hospodárskej
mobilizácie,
c)
koordinuje vykonávanie opatrení hospodárskej mobilizácie so subjektmi hospodárskej
mobilizácie vo svojej pôsobnosti.
§ 13
Ministerstvo financií Slovenskej republiky
Ministerstvo financií Slovenskej republiky v čase vojny, vojnového stavu alebo výnimočného
stavu uplatňuje písomne voči Národnej banke Slovenska požiadavky na
a)
vykonávanie bankových služieb spojených s finančným zabezpečením,
b)
zabezpečovanie vykonávania bankových služieb spojených s finančným zabezpečením podľa
písm. a) prostredníctvom iných bánk,21) ktoré boli určené ako subjekty hospodárskej mobilizácie.
§ 14
Obvodný úrad v sídle kraja
(1)
Obvodný úrad v sídle kraja
a)
uplatňuje požiadavky obvodných úradov v územnom obvode kraja a požiadavky samosprávneho
kraja na vykonávanie opatrení hospodárskej mobilizácie na vecne príslušných ústredných
orgánoch,
b)
sústreďuje informácie z jednotného informačného systému hospodárskej mobilizácie
od obvodných úradov v územnom obvode kraja; aktualizované údaje od obvodných úradov
v územnom obvode kraja predkladá dvakrát v roku ministerstvu,
c)
poskytuje dvakrát v roku obvodným úradom v územnom obvode kraja ministerstvom aktualizované
údaje o subjektoch hospodárskej mobilizácie z jednotného informačného systému hospodárskej
mobilizácie,
d)
riadi a koordinuje činnosť obvodných úradov vo svojej pôsobnosti pri vykonávaní opatrení
podľa § 5 písm. e), r) alebo t),
e)
informuje ministerstvo o nariadení na vykonanie opatrení hospodárskej mobilizácie
podľa § 5 písm. e), r) alebo t) v územnom obvode kraja,
f)
informuje vecne príslušné ústredné orgány na ich žiadosť a po vypovedaní vojny alebo
po vyhlásení vojnového stavu, výnimočného stavu alebo núdzového stavu o vecných prostriedkoch,
ktoré možno použiť na vecné plnenie, nachádzajúcich sa v územnom obvode kraja a o
fyzických osobách evidovaných v územnom obvode kraja, ktorým možno uložiť pracovnú
povinnosť,
g)
vedie evidenciu odberných oprávnení a poskytuje o nich ministerstvu, na jeho žiadosť,
informáciu,
h)
koordinuje s Ministerstvom vnútra Slovenskej republiky prípravu štruktúry a rozsahu
výdavkov na hospodársku mobilizáciu z prostriedkov štátneho rozpočtu,
i)
vydáva po nariadení vykonávania opatrení hospodárskej mobilizácie podľa § 7 ods. 3 až 5 písomný príkaz fyzickej osobe na vykonanie pracovnej povinnosti a písomný príkaz
právnickej osobe alebo fyzickej osobe na vecné plnenie; na konanie o vydávaní písomných
príkazov sa nevzťahujú všeobecné predpisy o správnom konaní,12)
j)
zabezpečuje prostredníctvom obvodných úradov v územnom obvode kraja vedenie evidencie
1.
odberných oprávnení, ich distribúciu po nariadení mimoriadnych regulačných opatrení,
2.
o právnických osobách a fyzických osobách, ktoré vykonávajú podnikateľskú činnosť
a ktoré sú určené ako subjekty hospodárskej mobilizácie, ako aj predkladanie odôvodnených
návrhov na ich zaradenie do evidencie príslušnému ústrednému orgánu štátnej správy,
3.
o právnických osobách a fyzických osobách, ktoré vykonávajú podnikateľskú činnosť
a ktoré môžu byť určené ako subjekty hospodárskej mobilizácie. Aktualizované údaje
predkladá dvakrát do roka vecne príslušnému orgánu štátnej správy určenému vládou
ako subjekt hospodárskej mobilizácie,
k)
rozhoduje podľa všeobecného predpisu o správnom konaní12) o povinnosti obce v územnom obvode kraja zriadiť výdajňu odberných oprávnení, vedie
evidenciu výdajní odberných oprávnení a vykonáva ich kontrolu.
(2)
Obvodný úrad v sídle kraja spolupracuje pri zabezpečovaní opatrení hospodárskej mobilizácie
v oblasti organizácie dopravného zabezpečenia a v oblasti organizácie stavebných a
sanačných činností podľa § 5 písm. h) a j) so samosprávnym krajom podľa osobitných predpisov.21a)
§ 15
Obvodný úrad
Obvodný úrad
a)
uplatňuje na obvodnom úrade v sídle kraja požiadavky obcí nachádzajúcich sa v územnom
obvode obvodného úradu na nariadenie vykonávania opatrení hospodárskej mobilizácie,
b)
informuje obvodný úrad v sídle kraja na jeho žiadosť a po vypovedaní vojny alebo
po vyhlásení vojnového stavu, výnimočného stavu alebo núdzového stavu o vecných prostriedkoch,
ktoré možno použiť na vecné plnenie, nachádzajúcich sa na území obvodu a o fyzických
osobách evidovaných na území obvodu, ktorým možno uložiť pracovnú povinnosť,
c)
vedie evidenciu odberných oprávnení, zabezpečuje ich distribúciu po nariadení mimoriadnych
regulačných oprávnení, vedie evidenciu právnických osôb a fyzických osôb, ktoré sú
určené ako subjekty hospodárskej mobilizácie a evidenciu právnických osôb a fyzických
osôb, ktoré vykonávajú podnikateľskú činnosť a ktoré môžu byť určené ako subjekty
hospodárskej mobilizácie,
d)
koná vo veciach správnych deliktov podľa § 28 ods. 4 až 6 a vo veciach priestupkov podľa § 29 ods. 2.
TRETIA HLAVA
PÔSOBNOSŤ ORGÁNOV ÚZEMNEJ SAMOSPRÁVY
§ 16
Samosprávny kraj
Samosprávny kraj pri vykonávaní opatrení hospodárskej mobilizácie spolupracuje s obvodným
úradom v sídle kraja pri
a)
uplatňovaní svojich požiadaviek na príslušných ústredných orgánoch štátnej správy,
b)
vykonávaní opatrení hospodárskej mobilizácie podľa § 14 ods. 2.
§ 17
Obec
(1)
Obec
a)
uplatňuje požiadavky na nariadenie vykonávania opatrení hospodárskej mobilizácie
na obvodnom úrade v sídle kraja,
b)
zriaďuje výdajne odberných oprávnení podľa rozhodnutia12) obvodného úradu v sídle kraja a vytvára materiálne a organizačné podmienky na ich
činnosť po vyhlásení mimoriadnych regulačných opatrení,
c)
uplatňuje požiadavky na odberné oprávnenia na obvodnom úrade v sídle kraja,
d)
vykonáva opatrenia hospodárskej mobilizácie podľa § 5 písm. h) a j).
(2)
Pôsobnosť podľa odseku 1 vykonáva obec ako prenesený výkon štátnej správy.
ŠTVRTÁ HLAVA
POVINNOSTI URČENÉHO SUBJEKTU, PRÁVNICKEJ OSOBY, KTORÁ NIE JE URČENÝM SUBJEKTOM, A
PRÁVA A POVINNOSTI FYZICKÝCH OSÔB
§ 18
Opatrenia hospodárskej mobilizácie v pôsobnosti určeného subjektu
(1)
Určený subjekt vykonáva opatrenia hospodárskej mobilizácie v rozsahu určenom rozhodnutím
alebo príkazom podľa § 4 písm. d).
(2)
Určený subjekt poskytuje údajové dokumenty a informácie o stave vykonávania opatrení
hospodárskej mobilizácie ústrednému orgánu, ktorý ho určil; informácie poskytuje dvakrát
v roku alebo na žiadosť.
§ 19
Povinnosti právnickej osoby, ktorá nie je určeným subjektom
(1)
Právnická osoba, ktorá nie je určeným subjektom, po vypovedaní vojny alebo po vyhlásení
vojnového stavu, výnimočného stavu alebo núdzového stavu je povinná najmä
a)
podriadiť sa vecnému plneniu,
b)
dodržiavať regulačné opatrenia22) spotreby elektrickej energie a tepla, spotreby plynu, vody a spotreby životne dôležitých
výrobkov alebo životne dôležitých tovarov,
c)
podriadiť sa mimoriadnym regulačným opatreniam.
(2)
Právnická osoba, ktorá nie je určeným subjektom, je povinná podriadiť sa alebo dodržiavať
opatrenia hospodárskej mobilizácie uvedené v odseku 1, ak boli nariadené podľa § 7 ods. 3 až 5.
§ 20
Práva fyzických osôb
(1)
Počas krízovej situácie má fyzická osoba právo najmä na dodávku životne dôležitých
výrobkov alebo životne dôležitých tovarov v sortimente a množstve potrebnom na prežitie.
(2)
Fyzická osoba si právo podľa odseku 1 uplatňuje voči obci.
§ 21
Povinnosti fyzických osôb
(1)
Počas krízovej situácie je fyzická osoba povinná najmä
a)
dodržiavať regulačné opatrenia22) spotreby elektrickej energie a tepla, spotreby plynu, vody a spotreby životne dôležitých
výrobkov alebo životne dôležitých tovarov,
b)
podriadiť sa organizácii zdravotníckeho zabezpečenia a sociálneho zabezpečenia,
c)
podriadiť sa pracovnej povinnosti,
d)
podriadiť sa vecnému plneniu,
e)
podriadiť sa redukovanému výchovno-vzdelávaciemu systému,
ak tieto opatrenia hospodárskej mobilizácie boli nariadené podľa § 7 ods. 3 až 5.
(2)
Ustanovením odseku 1 písm. d) nie je dotknuté právo fyzickej osoby na náhradu škody;
náhrada škody sa uplatňuje na obvodnom úrade v sídle kraja, ktorý o nej rozhodne.12)
(3)
Povinnosť podriadiť sa pracovnej povinnosti podľa odseku 1 písm. c) sa nevzťahuje
na
a)
b)
osobu mladšiu ako 18 rokov a staršiu ako 60 rokov,
c)
osobu vykonávajúcu profesionálnu službu, povinnú vojenskú službu alebo inú službu
namiesto povinnej vojenskej služby a osobu, ktorá dobrovoľne prevzala brannú povinnosť,26)
d)
tehotnú ženu a ženu do tretieho mesiaca po pôrode,
e)
osobu, ktorá sa stará o dieťa do 15 rokov veku,
f)
osobu, ktorá sa stará o ďalšiu osobu, ktorá je prevažne alebo úplne bezvládna, alebo
je staršia ako osemdesiat rokov, alebo sa stará o dieťa dlhodobo ťažko zdravotne postihnuté
vyžadujúce mimoriadnu starostlivosť alebo osobitne náročnú mimoriadnu starostlivosť,
alebo sa stará o občana, ktorý pre svoj nepriaznivý zdravotný stav potrebuje pomoc
inej osoby pri zabezpečovaní nevyhnutných životných úkonov,
g)
osobu, ktorá opatruje osobu s ťažkým zdravotným postihnutím odkázanú na celodenné
osobné a riadne opatrovanie,
h)
osobu požívajúcu exteritorialitu podľa medzinárodného práva a osobu patriacu k cudzím
diplomatickým misiám, k cudzím konzulárnym úradom, k orgánom cudzích štátov alebo
k medzinárodným orgánom, ak tieto úrady alebo orgány pôsobia na území Slovenskej republiky
so súhlasom príslušných orgánov a nejde o občanov Slovenskej republiky,
i)
ostatných cudzincov v rozsahu, ktorý vyplýva z medzinárodných zmlúv alebo medzinárodného
práva.
(4)
Dôvod oslobodenia od pracovnej povinnosti je potrebné preukázať vhodným spôsobom;
telesnú alebo duševnú nespôsobilosť25) treba preukázať úradným potvrdením lekára alebo rozhodnutím príslušného štátneho
orgánu.
(5)
Povinnosť podriadiť sa vecnému plneniu podľa odseku 1 písm. d) sa nevzťahuje na osobu,
u ktorej by sa poskytnutím vecného prostriedku ohrozila jej výživa alebo výživa jej
rodiny; pri ukladaní vecného plnenia sa prihliada aj na neohrozenie chodu jej hospodárskeho
zariadenia.
PIATA HLAVA
ÚLOHY ĎALŠÍCH SUBJEKTOV HOSPODÁRSKEJ MOBILIZÁCIE
§ 22
Národná banka Slovenska
Národná banka Slovenska
a)
vykonáva nepretržite opatrenie hospodárskej mobilizácie uvedené v § 5 písm. a),
b)
pripravuje opatrenia a v čase vojny, vojnového stavu alebo výnimočného stavu zabezpečuje
vykonávanie opatrení
1.
na ochranu meny a na ochranu menových rezerv v zlate a v iných devízových hodnotách,
2.
na ochranu hotovostného peňažného obehu slovenskej meny vytváraním osobitných zásob
peňažných prostriedkov,
3.
v devízovej oblasti27) vrátane zmenárenskej činnosti,
4.
na poskytovanie vybraných hotovostných bankových služieb pre potreby zabezpečenia
činnosti ozbrojených síl a ozbrojených bezpečnostných zborov počas krízových situácií
na základe písomnej zmluvy uzavretej s Ministerstvom financií Slovenskej republiky
a Štátnou pokladnicou,
c)
spolupracuje s Ministerstvom financií Slovenskej republiky pri koordinovaní krízového
plánovania bánk určených ako subjekt hospodárskej mobilizácie,
d)
kontroluje vykonávanie opatrení hospodárskej mobilizácie v rozsahu svojej pôsobnosti.
O stave vykonávania opatrení hospodárskej mobilizácie poskytuje informácie ministerstvu
dvakrát za kalendárny rok v termíne dohodnutom s ministerstvom; v čase vojny, vojnového
stavu, výnimočného stavu alebo núdzového stavu poskytuje informácie podľa pokynov
ministerstva.
§ 23
Slovenská televízia a Slovenský rozhlas
Slovenská televízia a Slovenský rozhlas
a)
vykonávajú nepretržite opatrenia hospodárskej mobilizácie uvedené v § 5 písm. a), v) a y); opatrenia hospodárskej mobilizácie uvedené v § 5 písm. v) vykonávajú bezodplatne,
b)
koordinujú a kontrolujú vykonávanie opatrení hospodárskej mobilizácie v rozsahu svojej
pôsobnosti. O stave vykonávania opatrení hospodárskej mobilizácie poskytujú informácie
ministerstvu dvakrát za kalendárny rok v termíne dohodnutom s ministerstvom; v čase
vojny, vojnového stavu, výnimočného stavu alebo núdzového stavu poskytujú informácie
podľa požiadaviek ministerstva.
ŠIESTA HLAVA
NÁHRADY
§ 24
Odmeňovanie za pracovnú povinnosť
(1)
Mzda, plat alebo funkčný plat za pracovnú povinnosť sa fyzickej osobe uhrádza podľa
všeobecných predpisov o mzde alebo o plate.4)
(2)
Odmenu podľa odseku 1 poskytuje subjekt hospodárskej mobilizácie, v prospech ktorého
bola pracovná povinnosť uložená.
(3)
Mzda, plat alebo funkčný plat sa poskytuje v peniazoch v termínoch určených pri uložení
pracovnej povinnosti; so súhlasom toho, komu bola pracovná povinnosť uložená a kto
ju aj plnil, možno poskytnúť mzdu, plat alebo funkčný plat aj v naturálnych požitkoch.
§ 25
Náhrada za vecné plnenie
(1)
Vecné prostriedky, ktoré boli poskytnuté ako vecné plnenie podľa tohto zákona do
užívania, sa po zániku potreby vrátia tomu, kto ich poskytol, alebo jeho právnemu
nástupcovi.
(2)
Za vecné plnenie sa poskytne peňažná náhrada tomu, komu bolo vecné plnenie uložené
a kto ho aj plnil, alebo jeho právnemu nástupcovi.
(3)
Peňažná náhrada podľa odseku 2 sa poskytuje vo výške, v akej sa v tom čase a na tom
mieste obvykle prenechávajú do nájmu na dohodnutý účel veci toho istého druhu alebo
porovnateľné veci.
(4)
Peňažnú náhradu za vecné plnenie poskytuje obvodný úrad v sídle kraja.
§ 26
Náhrada škody pri úraze a chorobe z povolania
(1)
Ak bola fyzickej osobe spôsobená ujma na zdraví, došlo k chorobe z povolania alebo
k jej smrti v dôsledku uloženia pracovnej povinnosti alebo v priamej súvislosti s
ňou, uhrádza tým vzniknutú škodu štát obdobne podľa predpisov o zodpovednosti za škodu
pri pracovných úrazoch a chorobách z povolania,28) ak jej nevznikol nárok na náhradu tejto škody už z pracovnoprávneho vzťahu.
(2)
Náhradu škody podľa odseku 1 poskytuje v zastúpení štátu ministerstvo.
§ 27
Náhrada škody
(1)
Ak nemožno vecný prostriedok, ktorý sa prevzal do užívania, po zániku potreby vrátiť
v dôsledku jeho poškodenia, zničenia alebo straty, poskytne sa právnickej osobe alebo
jej právnemu nástupcovi, alebo fyzickej osobe alebo jej právnemu nástupcovi iný vecný
prostriedok rovnakého druhu a rovnakej hodnoty; ak to nie je možné alebo účelné, poskytne
sa peňažná náhrada.29)
(2)
Náhradu škody poskytuje obvodný úrad v sídle kraja.
SIEDMA HLAVA
PORUŠENIE POVINNOSTÍ SUBJEKTU HOSPODÁRSKEJ MOBILIZÁCIE, PRÁVNICKEJ OSOBY, KTORÁ NIE
JE URČENÝM SUBJEKTOM, A POVINNOSTI FYZICKEJ OSOBY PRI VYKONÁVANÍ OPATRENÍ HOSPODÁRSKEJ
MOBILIZÁCIE
§ 28
Správne delikty
(1)
Ústredný orgán, ktorý určil subjekt hospodárskej mobilizácie vo svojej pôsobnosti,
môže mu uložiť pokutu do 500 000 Sk za
a)
nevykonanie opatrení určených v rozhodnutí alebo v príkaze podľa § 4 písm. d),
b)
nedodržanie § 30a až 30c o nakladaní s majetkom hospodárskej mobilizácie.
(2)
Ustanovením odseku 1 písm. b) nie je dotknutá povinnosť náhrady výdavkov na obstaranie
majetku hospodárskej mobilizácie alebo jej pomernej čiastky.
(3)
V čase vojny, vojnového stavu, výnimočného stavu alebo núdzového stavu môže štátny
orgán podľa odseku 1 za nevykonanie opatrení určených v rozhodnutí12) alebo v príkaze podľa § 4 písm. d) uložiť pokutu do 1 000 000 Sk.
(4)
Obvodný úrad môže právnickej osobe, ktorá nie je určeným subjektom, uložiť pokutu
do 1 000 000 Sk za nedodržanie § 19.
(5)
Ústredný orgán, ktorý určil subjekt hospodárskej mobilizácie vo svojej pôsobnosti,
alebo obvodný úrad pri ukladaní pokuty prihliada na výšku škody a spoločenskú nebezpečnosť
konania, ktoré bolo spôsobené porušením povinností subjektu hospodárskej mobilizácie
podľa odseku 1 a právnickej osoby, ktorá nie je určeným subjektom podľa odseku 4.
(6)
Pokutu možno uložiť do jedného roka odo dňa, keď sa ústredný orgán, ktorý určil subjekt
hospodárskej mobilizácie vo svojej pôsobnosti, alebo obvodný úrad dozvedel o porušení
povinností subjektu hospodárskej mobilizácie alebo právnickej osoby, ktorá nie je
určeným subjektom, najneskôr však do troch rokov odo dňa, keď k porušeniu povinností
došlo.
(7)
Na konanie o ukladaní sankcií sa vzťahuje všeobecný predpis o správnom konaní,12) ak tento zákon neustanovuje inak.
(8)
Pokuty uložené podľa odsekov 1 až 4 sú príjmom štátneho rozpočtu.
§ 29
Priestupky
(1)
Priestupku pri vykonávaní opatrení hospodárskej mobilizácie sa dopustí ten, kto
a)
nedodrží ako predávajúci mimoriadne regulačné opatrenie pri predaji životne dôležitých
výrobkov alebo tovarov,
b)
sa nepodriadi pracovnej povinnosti,
c)
sa nepodriadi vecnému plneniu.
(2)
Za priestupok podľa odseku 1 písm. a) môže uložiť obvodný úrad pokutu do výšky 50
000 Sk a za priestupok podľa odseku 1 písm. b) a c) môže uložiť obvodný úrad pokutu
do výšky 10 000 Sk.
(3)
Na priestupky a na ich prejednávanie sa vzťahuje všeobecný predpis o priestupkoch,30) ak tento zákon neustanovuje inak.
(4)
Pokuty uložené podľa odseku 2 sú príjmom štátneho rozpočtu.
ÔSMA HLAVA
SPOLOČNÉ, PRECHODNÉ A ZÁVEREČNÉ USTANOVENIA
Nakladanie s majetkom určeným na účely hospodárskej mobilizácie
§ 30
(1)
Správu majetku štátu určeného na účely hospodárskej mobilizácie vykonáva subjekt
hospodárskej mobilizácie uvedený v § 4 písm. a) a b) (ďalej len „správca majetku štátu").
(2)
Majetok určený na účely hospodárskej mobilizácie, ktorý bol sčasti alebo úplne obstaraný
z prostriedkov štátneho rozpočtu a je vo vlastníctve podnikateľa,11) alebo neziskovej organizácie,11a) ktorí sú určenými subjektmi, alebo je vo vlastníctve subjektu hospodárskej mobilizácie
uvedeného v § 4 písm. c), e) a f) (ďalej len „vlastník"), je vlastník povinný využívať na účely hospodárskej mobilizácie.
(3)
Na obstaranie majetku podľa odseku 2 možno poskytnúť príspevok zo štátneho rozpočtu;30a) podmienky poskytnutia príspevku a jeho rozsah je potrebné písomne dohodnúť medzi
poskytovateľom príspevku a vlastníkom. Písomná dohoda musí obsahovať
a)
označenie účastníkov dohody,
b)
vymedzenie majetku určeného na účely hospodárskej mobilizácie, na ktorého obstaranie
sa poskytuje príspevok zo štátneho rozpočtu,
c)
výšku poskytovaného príspevku zo štátneho rozpočtu vrátane rozloženia jeho poskytnutia
na obdobie jednotlivých rozpočtových rokov,
d)
spôsob využívania majetku určeného na účely hospodárskej mobilizácie, na ktorého
obstaranie bol poskytnutý príspevok zo štátneho majetku,
e)
lehotu vrátenia poskytnutého príspevku zo štátneho rozpočtu podľa odseku 4,
f)
zmluvnú pokutu.
(4)
Ak vlastník majetku podľa ods. 2 prestane byť subjektom hospodárskej mobilizácie
alebo majetok neslúži na účely hospodárskej mobilizácie v dobe kratšej ako 15 rokov
od poskytnutia príspevku na nehnuteľný majetok a 7 rokov od poskytnutia príspevku
na hnuteľný majetok určený na účely hospodárskej mobilizácie, na ktorého obstaranie
bol poskytnutý príspevok zo štátneho rozpočtu, je povinný príspevok vrátiť v plnej
výške tomu, kto príspevok poskytol, v lehote dohodnutej podľa odseku 3 písm. e). Skutočnosť,
že majetok neslúži na účely hospodárskej mobilizácie, určí vlastník so súhlasom toho,
kto príspevok poskytol.
(5)
Príspevok, ktorý je vrátený podľa odseku 4, je príjmom štátneho rozpočtu.
§ 30a
(1)
Majetok štátu určený na účely hospodárskej mobilizácie okrem hnuteľného majetku a
nehnuteľného majetku podľa osobitného predpisu13) môže správca majetku štátu prenechať subjektu hospodárskej mobilizácie do nájmu31) alebo do výpožičky32) alebo môže spoločne užívať majetok štátu určený na účely hospodárskej mobilizácie
so subjektom hospodárskej mobilizácie alebo s inou právnickou osobou alebo s inou
fyzickou osobou na základe písomnej dohody o spoločnom užívaní majetku štátu určeného
na účely hospodárskej mobilizácie.
(2)
Dohoda o spoločnom užívaní podľa odseku 1 musí obsahovať
a)
označenie účastníkov dohody o spoločnom užívaní,
b)
vymedzenie majetku štátu, ktorý je predmetom spoločného užívania,
c)
spôsob a rozsah spoločného užívania majetku štátu vrátane ustanovenia o prednostnom
užívaní majetku štátu v prípade vzniku krízovej situácie,
d)
podiel zúčastnených strán na uhrádzaní výdavkov spojených s prevádzkou, údržbou,
servisom alebo technickým zhodnotením spoločne užívaného majetku štátu,
e)
dobu spoločného užívania majetku štátu určeného na účely hospodárskej mobilizácie,
f)
zmluvnú pokutu.
(3)
(4)
Ak majetok štátu určený na účely hospodárskej mobilizácie už nemôže slúžiť svojmu
účelu alebo určeniu z dôvodu svojho úplného opotrebenia, poškodenia, zrejmej zastaranosti
alebo nehospodárnosti v prevádzke alebo z iného závažného dôvodu, je majetkom štátu
neupotrebiteľným a nakladá sa s ním podľa osobitného predpisu.32a)
§ 30b
(1)
Majetok štátu určený na účely hospodárskej mobilizácie v správe správcu majetku štátu,
ktorý mu neslúži na plnenie opatrení hospodárskej mobilizácie, je majetkom prebytočným.
(2)
Správca majetku štátu písomne určí prebytočný majetok štátu podľa odseku 1.
(3)
Správca majetku štátu je povinný písomne ponúknuť prebytočný majetok štátu podľa
odseku 1 ostatným správcom majetku štátu, ktorým by tento majetok štátu mohol účelne
slúžiť na plnenie opatrení hospodárskej mobilizácie.
(4)
Ak o písomnú ponuku podľa odseku 3 neprejaví záujem žiadny správca majetku štátu,
a ani sám ho nemôže využiť na plnenie iných úloh vo svojej pôsobnosti, je správca
majetku štátu povinný naložiť s ním podľa osobitného predpisu.32a)
§ 30c
(1)
Na prevod správy majetku štátu podľa § 30b ods. 3 sa vzťahujú ustanovenia zákona o správe majetku štátu,32a) ak tento zákon neustanovuje inak.
(2)
Prevod správy majetku štátu určeného na účely hospodárskej mobilizácie je vždy bezodplatný.
§ 30d
(1)
Vlastník majetku na základe písomnej zmluvy môže majetok určený na účely hospodárskej
mobilizácie, na ktorý bol poskytnutý príspevok podľa § 30 ods. 2 so súhlasom toho, kto príspevok poskytol, prenechať tento do
a)
nájmu,31)
b)
výpožičky, alebo
c)
ho môže so súhlasom toho, kto príspevok poskytol, spoločne užívať s iným subjektom
hospodárskej mobilizácie alebo s inou právnickou osobou alebo s inou fyzickou osobou.
(2)
Na dohodu o spoločnom užívaní podľa odseku 1 sa vzťahuje ustanovenie § 30a ods. 2.
(3)
Majetok určený na účely hospodárskej mobilizácie, ktorý je vo vlastníctve podľa § 30 ods. 2, pri ktorom uplynula lehota na vrátenie príspevku na jeho obstaranie podľa § 30 ods. 4, môže vlastník na návrh toho, kto príspevok poskytol a so súhlasom vlády predať.
(4)
Ak nemožno s majetkom určeným na účely hospodárskej mobilizácie naložiť podľa odseku
3, môže ho vlastník na návrh toho, kto príspevok poskytol a so súhlasom vlády zlikvidovať.
(5)
Na prevod vlastníctva podľa odseku 3 sa vzťahujú ustanovenia osobitného predpisu.32a)
§ 30e
Iný spôsob nakladania s majetkom štátu určeným na účely hospodárskej mobilizácie
(1)
Iný spôsob nakladania s majetkom štátu určeným na účely hospodárskej mobilizácie
sa vzťahuje na taký majetok štátu v správe správcu majetku štátu, ktorý je ako celok
alebo jeho časť technicky alebo technologicky uspôsobený tak, že prevodom inému správcovi
majetku štátu, zmenou vypožičiavateľa alebo nájomcu alebo predajom celku, alebo jeho
časti by stratil spôsobilosť na užívanie na účely hospodárskej mobilizácie.
(2)
Majetok štátu určený na účely hospodárskej mobilizácie podľa odseku 1 sa ponúkne
do vlastníctva doterajšiemu vypožičiavateľovi, nájomcovi alebo tomu, s kým je uzatvorená
dohoda o spoločnom užívaní podľa § 30a ods. 1, ak oň prejaví záujem.
(3)
Ak sa s majetkom štátu určeným na účely hospodárskej mobilizácie nenaloží podľa odseku
2, potom spôsob naloženia s ním písomne určí správca majetku štátu, kde uvedie aj
skutočnosti vedúce k záveru, že určený spôsob nakladania s dotknutým majetkom štátu
je pre správcu majetku štátu najvýhodnejší.
(4)
Majetok štátu určený na účely hospodárskej mobilizácie alebo majetok podľa § 30 ods. 2 nemožno postihnúť exekúciou ani výkonom rozhodnutia.
(5)
Na majetok štátu určený na účely hospodárskej mobilizácie alebo na majetok podľa
§ 30 ods. 2 nemožno zriadiť záložné právo.
§ 31
Prechodné a záverečné ustanovenia
(1)
Nakladanie s majetkom na účely hospodárskej mobilizácie, ktorý bol nadobudnutý z
prostriedkov štátneho rozpočtu alebo jeho nadobudnutie bolo dotované zo štátneho rozpočtu
podľa doterajších predpisov, treba dať do súladu s týmto zákonom do 31. decembra 2005.
(2)
Všeobecne záväzný právny predpis, ktorý vydá ministerstvo, ustanoví podrobnosti o
a)
výdavkoch na hospodársku mobilizáciu z prostriedkov štátneho rozpočtu,
b)
predaji životne dôležitých výrobkov alebo životne dôležitých tovarov s využitím mimoriadnych
regulačných opatrení a o odberných oprávneniach,
c)
udržiavaní a využívaní jednotného informačného systému hospodárskej mobilizácie,
d)
štruktúre, obsahu, rozsahu a o spôsobe aktualizácie a periodicite údajových dokumentov
a informácií,
e)
štruktúre a obsahu krízového plánu.
(3)
Všeobecne záväzný právny predpis, ktorý vydá Ministerstvo pôdohospodárstva Slovenskej
republiky, ustanoví podrobnosti o výrobe a dodávkach životne dôležitých poľnohospodárskych
výrobkov alebo životne dôležitých tovarov v čase vojny, vojnového stavu, výnimočného
stavu alebo núdzového stavu.
(4)
Podrobnosti o organizácii telekomunikačných služieb a organizácii poštových služieb
na obdobie krízovej situácie ustanoví všeobecne záväzný právny predpis, ktorý vydá
Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky.
(5)
Podrobnosti o zásobovaní vodou na obdobie krízovej situácie ustanoví všeobecne záväzný
právny predpis, ktorý vydá Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky.
§ 32
Zrušovacie ustanovenia
Zrušujú sa:
1.
§ 22 zákona č. 634/1992 Zb. o ochrane spotrebiteľa,
2.
výnos Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky č. 2/1993 na koordináciu hospodárskej mobilizácie (oznámenie č. 204/1993 Z. z.).
Čl. III
Účinnosť
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. januára 2003.
Rudolf Schuster v. r.
Jozef Migaš v. r.
Mikuláš Dzurinda v. r.
Jozef Migaš v. r.
Mikuláš Dzurinda v. r.
1)
Článok 1 ods. 4 ústavného zákona č. 227/2002 Z. z. o bezpečnosti štátu v čase vojny, vojnového stavu, výnimočného stavu a núdzového
stavu.
2)
Zákon č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy.
3)
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 387/1996 Z. z. o zamestnanosti v znení neskorších predpisov.
4)
Zákonník práce.Zákon č. 312/2001 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.Zákon
č. 313/2001 Z. z. o verejnej službe v znení neskorších predpisov.
5)
§ 6 zákona č. 507/2001 Z. z. o poštových službách.
6)
§ 39 až 42 zákona č. 195/2000 Z. z. o telekomunikáciách.
7)
Zákon č. 195/1998 Z. z. o sociálnej pomoci v znení neskorších predpisov.
8)
Zákon Slovenskej národnej rady č. 564/1991 Zb. o obecnej polícii v znení neskorších predpisov.
9)
Zákon č. 315/2001 Z. z. o Hasičskom a záchrannom zbore.
10)
Napríklad zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 42/1994 Z. z. o civilnej ochrane obyvateľstva v znení neskorších predpisov, zákon č. 129/2002 Z. z. o integrovanom záchrannom systéme.
11a)
Zákon č. 213/1997 Z. z. o neziskových organizáciách poskytujúcich všeobecne prospešné služby v znení zákona
č. 35/2002 Z. z.
12)
Zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok).
13)
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 82/1994 Z. z. o štátnych hmotných rezervách v znení zákona č. 169/2001 Z. z.
14)
Zákon č. 170/2001 Z. z. o núdzových zásobách ropy a ropných výrobkov a o riešení stavu ropnej núdze.
14a)
§ 7 ods. 3 zákona č. 428/2002 Z. z. o ochrane osobných údajov.
15)
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 149/1995 Z. z. o posunkovej reči nepočujúcich osôb.
16)
Zákon č. 319/2002 Z. z. o obrane Slovenskej republiky.
17)
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 303/1995 Z. z. o rozpočtových pravidlách v znení neskorších predpisov.
18)
§ 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 303/1995 Z. z. v znení neskorších predpisov.
19)
Zákon č. 302/2001 Z. z. o samospráve vyšších územných celkov (zákon o samosprávnych krajoch) v znení zákona
č. 445/2001 Z. z.
20)
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 1/1993 Z. z. o Zbierke zákonov Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
20a)
§ 8 až 16 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 10/1996 Z. z. o kontrole v štátnej správe v znení neskorších predpisov.
21)
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 566/1992 Zb. o Národnej banke Slovenska v znení neskorších predpisov.
21a)
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 168/1996 Z. z. o cestnej doprave v znení neskorších predpisov.
22)
Zákon č. 70/1998 Z. z. o energetike a o zmene zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov v znení
zákona č. 276/2001 Z. z.
23)
§ 29 ods. 1 písm. a) a b) zákona č. 100/1988 Zb. o sociálnom zabezpečení.
24)
§ 50 a 51 zákona č. 195/1998 Z. z. o sociálnej pomoci v znení zákona č. 450/2000 Z. z.
25)
§ 186 zákona č. 99/1963 Zb. Občiansky súdny poriadok v znení neskorších predpisov.
26)
§ 4 zákona č. 320/2002 Z. z. o brannej povinnosti.
27)
§ 38 a 39 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 202/1995 Z. z. Devízový zákon a zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č.
372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov.
30)
Zákon Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov.
30a)
§ 6 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 303/1995 Z. z. v znení neskorších predpisov.
32a)
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 278/1993 Z. z. o správe majetku štátu v znení neskorších predpisov.