619/2002 Z. z.
Časová verzia predpisu účinná od 08.11.2002
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter.
História |
|
|
---|---|---|
Dátum účinnosti | Novela | |
1. | Vyhlásené znenie | |
2. | 08.11.2002 - |
Otvoriť všetky
Číslo predpisu: | 619/2002 Z. z. |
Názov: | Úplné znenie zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 566/1992 Zb. o Národnej banke Slovenska |
Typ: | Úplné znenie |
Dátum vyhlásenia: | 08.11.2002 |
Dátum účinnosti od: | 08.11.2002 |
Autor: | Predseda Národnej rady Slovenskej republiky |
Právna oblasť: |
|
Nachádza sa v čiastke: |
619
PREDSEDA
NÁRODNEJ RADY SLOVENSKEJ REPUBLIKY
NÁRODNEJ RADY SLOVENSKEJ REPUBLIKY
vyhlasuje
úplné znenie zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 566/1992 Zb. o Národnej banke Slovenska, ako vyplýva zo zmien a doplnkov vykonaných zákonom Národnej rady Slovenskej republiky č. 26/1993 Z. z., zákonom Národnej rady Slovenskej republiky č. 159/1993 Z. z., zákonom Národnej rady Slovenskej republiky č. 249/1994 Z. z., zákonom Národnej rady Slovenskej republiky č. 374/1994 Z. z., zákonom Národnej rady Slovenskej republiky č. 202/1995 Z. z., zákonom Národnej rady Slovenskej republiky č. 118/1996 Z. z., zákonom Národnej rady Slovenskej republiky č. 386/1996 Z. z., zákonom č. 348/1999 Z. z. a zákonom č. 149/2001 Z. z.
úplné znenie zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 566/1992 Zb. o Národnej banke Slovenska, ako vyplýva zo zmien a doplnkov vykonaných zákonom Národnej rady Slovenskej republiky č. 26/1993 Z. z., zákonom Národnej rady Slovenskej republiky č. 159/1993 Z. z., zákonom Národnej rady Slovenskej republiky č. 249/1994 Z. z., zákonom Národnej rady Slovenskej republiky č. 374/1994 Z. z., zákonom Národnej rady Slovenskej republiky č. 202/1995 Z. z., zákonom Národnej rady Slovenskej republiky č. 118/1996 Z. z., zákonom Národnej rady Slovenskej republiky č. 386/1996 Z. z., zákonom č. 348/1999 Z. z. a zákonom č. 149/2001 Z. z.
ZÁKON
NÁRODNEJ RADY SLOVENSKEJ REPUBLIKY
o Národnej banke Slovenska
NÁRODNEJ RADY SLOVENSKEJ REPUBLIKY
o Národnej banke Slovenska
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
PRVÁ ČASŤ
ZÁKLADNÉ USTANOVENIA
§ 1
(1)
Zriaďuje sa Národná banka Slovenska ako nezávislá centrálna banka Slovenskej republiky.
(2)
Národná banka Slovenska je právnickou osobou so sídlom v Bratislave; nezapisuje sa
do obchodného registra.
(3)
Národná banka Slovenska v rozsahu svojej pôsobnosti vydáva všeobecne záväzné právne
predpisy, ak to ustanovuje tento zákon alebo osobitný zákon;1) všeobecne záväzné právne predpisy Národnej banky Slovenska sa vyhlasujú v Zbierke
zákonov Slovenskej republiky (ďalej len „zbierka zákonov").3) Národná banka Slovenska vedie konania a vydáva rozhodnutia, ak to ustanovuje tento
zákon alebo osobitný zákon.1)
(4)
Národná banka Slovenska má v majetkovoprávnych vzťahoch pri nakladaní s vlastným
majetkom postavenie podnikateľa.
§ 2
Hlavným cieľom Národnej banky Slovenska je udržiavanie cenovej stability. Na tento
účel Národná banka Slovenska
a)
určuje menovú politiku,
b)
vydáva bankovky a mince,
c)
riadi, koordinuje a zabezpečuje peňažný obeh, platobný styk a zúčtovávanie dát platobného
styku v rozsahu ustanovenom týmto zákonom a stará sa o ich plynulosť a hospodárnosť,
d)
vykonáva dohľad podľa tohto zákona a podľa osobitných zákonov1) nad bezpečným fungovaním bankového systému a nad vykonávaním bankových činností,
e)
vykonáva ďalšie činnosti podľa tohto zákona a osobitných zákonov.1)
§ 3
(1)
Národná banka Slovenska predkladá Národnej rade Slovenskej republiky polročné správy
o menovom vývoji do troch mesiacov po skončení príslušného kalendárneho polroka a
ročné správy o menovom vývoji do piatich mesiacov po skončení príslušného kalendárneho
roka.
(2)
Národná banka Slovenska je povinná zverejniť informáciu o menovom vývoji najmenej
raz za tri mesiace.
(3)
Národná banka Slovenska zverejňuje informácie o schválených zmenách menovej politiky.
§ 4
(1)
Národná banka Slovenska zastupuje Slovenskú republiku na základe poverenia vlády
Slovenskej republiky (ďalej len „vláda") v medzinárodných finančných inštitúciách
a zabezpečuje plnenie úloh vyplývajúcich z tohto zastúpenia.
(2)
Národná banka Slovenska zastupuje Slovenskú republiku v operáciách na medzinárodných
finančných trhoch súvisiacich s plnením menovej politiky.
DRUHÁ ČASŤ
ORGÁNY A ORGANIZÁCIA NÁRODNEJ BANKY SLOVENSKA
§ 5
Národnú banku Slovenska tvoria
a)
ústredie so sídlom v Bratislave,
b)
pobočky,
c)
účelové organizačné zložky.
Banková rada Národnej banky Slovenska
§ 6
(1)
Najvyšším riadiacim orgánom Národnej banky Slovenska je Banková rada Národnej banky
Slovenska (ďalej len „banková rada"). Banková rada určuje menovú politiku a nástroje
na jej uskutočňovanie a rozhoduje o menových opatreniach Národnej banky Slovenska.
(2)
Banková rada ďalej najmä
a)
ustanovuje zásady činnosti a obchodov Národnej banky Slovenska,
b)
schvaľuje rozpočet Národnej banky Slovenska (§ 38),
c)
ustanovuje organizačné usporiadanie Národnej banky Slovenska,
d)
ustanovuje druhy fondov Národnej banky Slovenska, ich výšku a použitie,
e)
rozhoduje o vydávaní bankoviek a mincí,
f)
ustanovuje platové a iné požitky guvernéra, viceguvernérov a ďalších členov bankovej
rady,
g)
rozhoduje o zabezpečení výkonu činností zverených Národnej banke Slovenska týmto
zákonom a osobitnými zákonmi,1)
h)
schvaľuje rokovací poriadok bankovej rady,
i)
zriaďuje koordinačné a ďalšie orgány Národnej banky Slovenska, pobočky a účelové
organizačné zložky Národnej banky Slovenska podľa § 5.
§ 7
(1)
Členmi bankovej rady sú guvernér, dvaja viceguvernéri, dvaja vrchní riaditelia Národnej
banky Slovenska a traja ďalší členovia. Výkon funkcie člena bankovej rady je výkonom
verejnej funkcie.2)
(2)
Guvernéra a viceguvernérov vymenúva a odvoláva prezident Slovenskej republiky na
návrh vlády schválený Národnou radou Slovenskej republiky; ak neboli vymenovaní zo
zamestnancov Národnej banky Slovenska, dňom vymenovania im vzniká pracovný pomer k
Národnej banke Slovenska.
(3)
Dvoch členov bankovej rady spomedzi vrchných riaditeľov Národnej banky Slovenska
a troch ďalších členov bankovej rady vymenúva a odvoláva vláda na návrh guvernéra
Národnej banky Slovenska.
(4)
Funkčné obdobie členov bankovej rady je päťročné. Za člena bankovej rady môže byť
vymenovaná fyzická osoba s náležitými odbornými vedomosťami a skúsenosťami v menovej
oblasti alebo v oblasti finančníctva, ktorá má spôsobilosť na právne úkony v plnom
rozsahu a ktorá je bezúhonná. Za náležité odborné vedomosti a skúsenosti sa považuje
úplné vysokoškolské vzdelanie univerzitného zamerania a najmenej päť rokov praxe v
riadiacej, vedeckej alebo pedagogickej funkcii v menovej oblasti alebo v oblasti finančníctva.
Za bezúhonnú sa považuje fyzická osoba, ktorá nebola právoplatne odsúdená za úmyselný
trestný čin; bezúhonnosť sa preukazuje výpisom z registra trestov.2a)
(5)
Členstvo v bankovej rade je obmedzené najviac na dve funkčné obdobia nasledujúce
za sebou.
(6)
Funkcia člena bankovej rady je nezlučiteľná s funkciou prezidenta Slovenskej republiky,
poslanca Národnej rady Slovenskej republiky, člena vlády, sudcu, prokurátora a s inou
funkciou, povolaním alebo so zamestnaním v štátnom orgáne, orgáne územnej samosprávy
alebo v inom orgáne verejnej moci, s členstvom alebo inou funkciou v riadiacom, dozornom
alebo kontrolnom orgáne právnickej osoby vykonávajúcej podnikateľskú činnosť, s podnikaním
a s inou hospodárskou alebo zárobkovou činnosťou, ktorá môže byť v rozpore s výkonom
funkcie člena bankovej rady. Člen bankovej rady nesmie vykonávať ani žiadnu inú funkciu
alebo nezárobkovú činnosť, ktorá môže byť v rozpore s výkonom funkcie člena bankovej
rady. Ak člen bankovej rady v čase jeho vymenovania do tejto funkcie zastáva alebo
vykonáva funkciu, povolanie, zamestnanie alebo činnosť, ktorá je nezlučiteľná s funkciou
člena bankovej rady, je povinný bezodkladne preukázateľne urobiť právny úkon smerujúci
k ukončeniu každej takej funkcie, povolania, zamestnania alebo činnosti a je povinný
bezodkladne zanechať každú takú funkciu, povolanie, zamestnanie alebo činnosť.
(7)
Členovia bankovej rady nesmú v súvislosti s výkonom svojej funkcie alebo s činnosťou
Národnej banky Slovenska požadovať ani prijímať pokyny od štátnych orgánov, orgánov
územnej samosprávy alebo žiadnych iných orgánov verejnej moci ani od ďalších právnických
osôb alebo fyzických osôb; štátne orgány, orgány územnej samosprávy a žiadne iné orgány
verejnej moci ani ďalšie právnické osoby alebo fyzické osoby nesmú ovplyvňovať Národnú
banku Slovenska ani členov bankovej rady v súvislosti s výkonom ich funkcie alebo
s činnosťou Národnej banky Slovenska. Guvernér Národnej banky Slovenska nesmie požadovať
alebo prijímať pokyny ani od bankovej rady v súvislosti s výkonom svojej funkcie v
orgánoch Európskeho systému centrálnych bánk a Európskej centrálnej banky; to rovnako
platí aj pre zástupcu guvernéra Národnej banky Slovenska v týchto orgánoch.
(8)
Členstvo v bankovej rade zaniká
a)
dňom uplynutia funkčného obdobia,
b)
vzdaním sa funkcie na vlastnú písomnú žiadosť člena bankovej rady doručenú bankovej
rade, a to dňom jej doručenia, ak v nej nie je uvedený neskorší deň vzdania sa funkcie,
c)
odvolaním z funkcie z dôvodov uvedených v odseku 9,
d)
smrťou alebo vyhlásením za mŕtveho.2b)
(9)
Člena bankovej rady možno z jeho funkcie odvolať len v prípade, ak
a)
bol právoplatným rozsudkom súdu odsúdený za úmyselný trestný čin,
b)
prestal spĺňať predpoklady na výkon funkcie člena bankovej rady podľa odseku 4,
c)
začal vykonávať funkciu, povolanie, zamestnanie alebo činnosť, ktorá je nezlučiteľná
s funkciou člena bankovej rady, alebo ak inak porušil ustanovenia odseku 6.
(10)
O sporoch súvisiacich s odvolaním člena bankovej rady z jeho funkcie rozhoduje súd
v konaní podľa osobitného zákona.2c)
§ 8
(1)
Rokovaniu bankovej rady predsedá guvernér, v jeho neprítomnosti ním poverený viceguvernér.
Banková rada prijíma svoje rozhodnutia väčšinou hlasov vymenovaných členov. Banková
rada je uznášaniaschopná, ak je prítomný guvernér alebo ním poverený predsedajúci
viceguvernér a aspoň ďalší štyria členovia. Pri rovnosti hlasov rozhoduje hlas predsedajúceho.
Ak banková rada rozhoduje v druhom stupni a niektorý jej člen sa zúčastnil v tej istej
veci na konaní prvého stupňa, tento člen je vylúčený z hlasovania bankovej rady; na
jeho hlas sa neprihliada pri posudzovaní schopnosti bankovej rady uznášať sa ani pri
rozhodovaní bankovej rady.
(2)
Rokovací poriadok bankovej rady môže ustanoviť prípady, keď je na prijatie rozhodnutia
potrebný súhlas všetkých jej členov, prípadne ustanoviť inú majoritu pri hlasovaní.
(3)
Člen bankovej rady môže písomne splnomocniť iného člena bankovej rady, aby ho zastupoval
na rokovaní a hlasovaní bankovej rady.
(4)
Rokovanie bankovej rady je neverejné. Na rokovaní bankovej rady sa okrem jej členov
môže zúčastniť člen vlády poverený vládou, osoby uvedené v rokovacom poriadku bankovej
rady a ďalšie osoby, ktoré na svoje rokovanie prizve banková rada. Banková rada môže
rozhodnúť o zverejnení výsledku svojho rokovania; z rokovania bankovej rady alebo
iného orgánu Národnej banky Slovenska sa však o schválených materiáloch zverejňujú
informácie, o ktorých tak ustanovuje tento zákon.
(5)
Rokovací poriadok bankovej rady schválený podľa § 6 ods. 2 písm. h) vydá guvernér.
§ 9
(1)
Národnú banku Slovenska zastupuje navonok jej guvernér; v čase jeho neprítomnosti
ho zastupuje ním poverený viceguvernér, a ak nie sú prítomní ani viceguvernéri, iný
guvernérom poverený člen bankovej rady.
(2)
O neodkladných veciach, ktoré inak podliehajú schváleniu bankovej rady, môže rozhodnúť
guvernér spolu s dvoma viceguvernérmi. Rozhodnutie je možné prijať len v prípade ich
jednomyseľného súhlasu.
(3)
Rozhodnutia, prijaté podľa odseku 2, prerokúva na nasledujúcom zasadnutí banková
rada, ktorá ich schváli alebo zruší.
§ 10 a 11
zrušené od 1. mája 2001
TRETIA ČASŤ
VZŤAH K VLÁDE
§ 12
(1)
Národná banka Slovenska pri rešpektovaní svojho hlavného cieľa podporuje hospodársku
politiku vlády.
(2)
Plnenie úloh podľa § 2 tohto zákona zabezpečuje Národná banka Slovenska nezávisle od pokynov štátnych orgánov,
orgánov územnej samosprávy, iných orgánov verejnej moci a od ďalších právnických osôb
alebo fyzických osôb.
(3)
O záveroch rokovania a o prijatých rozhodnutiach bankovej rady informuje vládu guvernér
alebo ním poverený člen bankovej rady.
§ 13
(1)
Národná banka Slovenska zaujíma stanovisko k návrhom predkladaným na rokovanie vlády,
ktoré sa dotýkajú pôsobnosti Národnej banky Slovenska.
(2)
Národná banka Slovenska plní poradné funkcie voči vláde v oblastiach svojej pôsobnosti.
(3)
Guvernér Národnej banky Slovenska a v jeho neprítomnosti ním poverený viceguvernér
má právo byť prítomný na schôdzach vlády.
§ 14
zrušený od 1. mája 2001
ŠTVRTÁ ČASŤ
EMISIA BANKOVIEK A MINCÍ
§ 15
Peňažnou jednotkou v Slovenskej republike je slovenská koruna, skratka názvu je „Sk".
Slovenská koruna sa delí na sto halierov.
§ 16
(1)
Národná banka Slovenska má v Slovenskej republike výhradné právo vydávať bankovky
a mince, ako aj pamätné bankovky a pamätné mince (ďalej len „bankovky a mince"), ktoré
sú zákonnými peniazmi a na ktorých sa uvádza nominálna hodnota v slovenských korunách
alebo v halieroch.
(2)
Národná banka Slovenska má v Slovenskej republike výhradné právo vydávať obchodné
mince a zabezpečovať razbu obchodných mincí na obchodné a zberateľské účely, ktoré
nie sú zákonnými peniazmi a na ktorých sa neuvádza nominálna hodnota v slovenských
korunách ani v halieroch.
§ 17
Národná banka Slovenska riadi hotovostný peňažný obeh, zabezpečuje tlač bankoviek
a razbu mincí, zabezpečuje správu ich zásob, dozerá na ich ochranu a bezpečnosť, nahrádza
bankovky a mince opotrebované obehom, dozerá na úschovu a ničenie tlačových dosiek
a razidiel a zabezpečuje ničenie neplatných a vyradených bankoviek a mincí.
§ 17a
(1)
Platné bankovky a mince vydané Národnou bankou Slovenska sú zákonnými peniazmi vo
svojej nominálnej hodnote; právnické osoby a fyzické osoby sú povinné prijímať platné
bankovky a mince v ich nominálnej hodnote pri všetkých platbách na území Slovenskej
republiky, ak tento zákon alebo osobitný zákon neustanovuje inak.
(2)
Pamätné bankovky a pamätné mince a bankovky a mince v osobitnom vyhotovení určené
na zberateľské účely a neplatné bankovky a mince na zberateľské účely sa môžu predávať
a kupovať za ceny odlišné od ich nominálnej hodnoty. Národná banka Slovenska predáva
obchodné mince za ňou určenú cenu.
(3)
Právnické osoby a fyzické osoby môžu odmietnuť prijatie platných bankoviek a mincí,
ak príjemca nemá možnosť skontrolovať si pri preberaní ich správny počet a pravosť;
na požiadanie príjemcu je platiteľ povinný roztriediť bankovky a mince podľa ich nominálnej
hodnoty. Právnická osoba a fyzická osoba okrem Národnej banky Slovenska, banky a pobočky
zahraničnej banky2d) (ďalej len „banka") môže odmietnuť prijatie platných bankoviek a mincí aj vtedy,
ak ide o
a)
pamätné bankovky alebo pamätné mince,
b)
mince v takom celkovom množstve alebo zložení podľa ich nominálnej hodnoty, ktoré
je neobvyklé pri jednotlivých platbách a ich prijatie by si vyžadovalo zvýšené nároky
na manipuláciu s nimi vrátane ich triedenia podľa nominálnych hodnôt,
c)
poškodené bankovky a mince vrátane obehom opotrebovaných bankoviek a mincí; právnické
osoby však pri platbách v hotovosti prijímajú aj platné bankovky a mince opotrebované
obehom, ak sú celé a celistvé; obehom opotrebované a poškodené bankovky a mince sa
nevydávajú späť do obehu.
§ 17b
(1)
Národná banka Slovenska a banky na požiadanie poskytujú náhrady za necelé platné
bankovky a za inak poškodené platné bankovky a mince ich výmenou za nepoškodené platné
bankovky a mince; za poškodené bankovky a mince, ktoré boli vyhlásené za neplatné
podľa § 17c ods. 1, sa takto poskytuje náhrada len počas obdobia určeného na ich výmenu. Za necelú bankovku
sa poskytne náhrada, ak je na výmenu predložená jej identifikovateľná časť, ktorej
celková celistvá plocha presahuje polovicu pôvodnej plochy bankovky. Banky zasielajú
všetky necelé bankovky a inak poškodené bankovky a mince, za ktoré poskytli náhrady,
Národnej banke Slovenska, ktorá skontroluje správnosť poskytnutia náhrad a uhradí
im sumu vo výške správne poskytnutých náhrad. Osoba, ktorá žiada o poskytnutie náhrady,
je povinná na požiadanie predložiť písomné vysvetlenie, ako došlo k poškodeniu, a
preukázať svoju totožnosť; od takejto osoby možno požadovať úhradu nákladov spojených
s preverením uplatňovaného nároku na náhradu a s poskytnutím náhrady.
(2)
Náhrady sa neposkytujú za zničené alebo stratené bankovky a mince, za bankovky a
mince, ktoré v dôsledku poškodenia nie sú identifikovateľné, za necelé mince, za bankovky
a mince, pri ktorých je podozrenie, že pochádzajú z trestného činu alebo že ich poškodením
bol spáchaný trestný čin, za iné bankovky a mince poškodené na účely ich znehodnotenia
ani za necelé bankovky, ktorých celková celistvá plocha nepresahuje polovicu pôvodnej
plochy bankovky; náhradu môže výnimočne poskytnúť Národná banka Slovenska, ak tak
ustanoví všeobecne záväzný právny predpis.
(3)
Národná banka Slovenska a banky pri predložení odoberú predkladateľovi bez náhrady
necelé alebo inak poškodené bankovky a mince, za ktoré sa neposkytuje náhrada; o takomto
odobratí vyhotovia písomné potvrdenie a odovzdajú ho predkladateľovi. Odobraté bankovky
alebo mince vložia v prítomnosti predkladateľa do vhodného obalu, ktorý zabezpečia
pred neoprávnenou manipuláciou; do tohto obalu vložia aj rovnopis alebo kópiu potvrdenia
o odobratí necelých alebo inak poškodených bankoviek a mincí, prípadne aj vysvetlenie
predkladateľa, ako došlo k poškodeniu týchto bankoviek a mincí. Banka je povinná obal
s odobratými necelými alebo inak poškodenými bankovkami a mincami bezodkladne odovzdať
Národnej banke Slovenska. Pri bankovkách a minciach odobratých pre podozrenie, že
pochádzajú z trestného činu alebo že ich poškodením bol spáchaný trestný čin, je tiež
povinná toto odobratie oznámiť orgánom činným v trestnom konaní.2e) Ak sa pri bankovkách a minciach odobratých pre podozrenie, že pochádzajú z trestného
činu alebo že ich poškodením bol spáchaný trestný čin, zistí, že podľa právoplatného
rozhodnutia orgánu činného v trestnom konaní2e) nejde o takéto bankovky a mince, predkladateľovi za tieto bankovky a mince poskytne
náhradu Národná banka Slovenska po doručení príslušného právoplatného rozhodnutia
orgánu činného v trestnom konaní,2e) a to priamo alebo prostredníctvom banky, ktorá tieto bankovky alebo mince odobrala.
(4)
Národná banka Slovenska a banky na požiadanie bezodplatne vykonávajú aj výmenu nepoškodených
bankoviek a mincí určitých nominálnych hodnôt za nepoškodené platné bankovky a mince
iných nominálnych hodnôt; pri takejto výmene nemá žiadateľ nárok na poskytnutie pamätných
bankoviek a pamätných mincí.
§ 17c
(1)
Národná banka Slovenska môže vyhlásiť za neplatné a stiahnuť z obehu bankovky a mince,
ktoré vydala, a nahradiť ich výmenou za iné bankovky a mince. Obdobie, počas ktorého
možno výmenu vykonávať, nesmie byť kratšie ako päť rokov, ak osobitný zákon neustanoví
inak.
(2)
Národná banka Slovenska a banky počas obdobia určeného na výmenu bezodplatne vymenia
na požiadanie predložené bankovky a mince vyhlásené za neplatné podľa odseku 1 za
platné bankovky a mince s rovnakým úhrnom nominálnych hodnôt; odmietnuť možno výmenu
predložených mincí, len ak úhrn ich nominálnych hodnôt je nižší, ako je najnižšia
nominálna hodnota platnej mince. Poškodené bankovky a mince vyhlásené za neplatné
podľa odseku 1 sa vymieňajú za podmienok ustanovených v § 17b.
(3)
Rozdiel medzi úhrnom nominálnych hodnôt bankoviek a mincí vyhlásených za neplatné
podľa odseku 1 a úhrnom nominálnych hodnôt bankoviek a mincí vymenených podľa odseku
2 je výnosom Národnej banky Slovenska.
§ 17d
(1)
Reprodukcie bankoviek a mincí, obchodných mincí a cenných papierov vydaných Národnou
bankou Slovenska, ako aj predmety, ktoré ich svojou úpravou napodobňujú, vrátane ich
záznamov v elektronickej forme sa môžu zhotoviť a používať iba v prípade splnenia
podmienok podľa osobitných predpisov o ochrane práv duševného vlastníctva a podľa
medzinárodných zmlúv, ktorými je Slovenská republika viazaná, a súčasne v prípade
splnenia podmienky, že takéto reprodukcie alebo napodobneniny sú nezameniteľné s pravými
bankovkami a mincami, obchodnými mincami a cennými papiermi najmä z hľadiska ich rozmerov
a použitého materiálu a z hľadiska ich farebnosti a iných grafických prvkov; takéto
reprodukcie alebo napodobneniny vrátane záznamov v elektronickej forme musia byť tiež
vyhotovené tak, aby ich nebolo možné použiť na vyhotovenie ani využiť pri vyhotovení
falšovaných alebo pozmenených bankoviek a mincí, obchodných mincí alebo cenných papierov.
Takéto reprodukcie alebo napodobneniny vrátane záznamov v elektronickej forme sa môžu
vyhotoviť a používať len dôstojným spôsobom, ktorý zodpovedá významu reprodukovaných
alebo napodobňovaných bankoviek a mincí, obchodných mincí alebo cenných papierov.
Pri minciach a obchodných minciach možno zhotoviť a používať len ich grafické reprodukcie.
Reprodukcie alebo napodobneniny listinných cenných papierov možno zhotoviť a používať,
len ak sú takéto reprodukcie osobitne výrazne označené tak, aby bolo zrejmé, že ide
o reprodukciu alebo napodobneninu.
(2)
Obmedzenia podľa odseku 1 sa nevzťahujú na Národnú banku Slovenska pri plnení jej
úloh v oblasti emisií bankoviek a mincí vrátane uverejňovania informácií o vydaných
bankovkách a minciach, o ich ochranných prvkoch a vykonávania činností na účel odhaľovania
falšovaných alebo pozmenených bankoviek a mincí. Obmedzenia podľa odseku 1 sa nevzťahujú
ani na iné osoby, ktoré sa podieľajú na plnení úloh Národnej banky Slovenska, na plnení
úloh v oblasti emisií bankoviek a mincí na základe písomnej zmluvy uzavretej s Národnou
bankou Slovenska; tieto osoby sú povinné zabezpečiť, aby nimi zhotovené reprodukcie
alebo napodobeniny bankoviek a mincí, obchodných mincí a cenných papierov vydaných
Národnou bankou Slovenska vrátane ich záznamov v elektronickej forme nebolo možno
zneužiť, napríklad uviesť do hotovostného peňažného obehu.
§ 17e
Platné bankovky a mince a počas obdobia určeného na výmenu aj bankovky a mince vyhlásené
za neplatné (§ 17c ods. 1 a 2) sú chránené pred falšovaním a pozmeňovaním osobitným zákonom.2f) Falšované bankovky a mince alebo pozmenené bankovky a mince znejúce na slovenskú
menu alebo na cudziu menu, alebo bankovky a mince, pri ktorých vznikne podozrenie,
že sú falšované alebo pozmenené (ďalej len „falšované bankovky a mince"), predkladateľom
pri ich predložení odoberá bez náhrady Národná banka Slovenska, banky a iné právnické
osoby alebo fyzické osoby - podnikatelia (ďalej len „oprávnená osoba"); oprávnená
osoba vyhotoví o takomto odobratí písomné potvrdenie a odovzdá ho predkladateľovi.
Odobraté bankovky alebo mince vloží oprávnená osoba v prítomnosti predkladateľa spolu
s rovnopisom alebo kópiou potvrdenia o ich odobratí do vhodného obalu, ktorý zabezpečí
pred neoprávnenou manipuláciou. Ak falšované bankovky a mince odoberie oprávnená osoba
iná ako Národná banka Slovenska, je povinná bezodkladne odovzdať obal s odobratými
falšovanými bankovkami a mincami Národnej banke Slovenska; ak Národná banka Slovenska
pri kontrole odovzdaných bankoviek a mincí zistí, že ide o pravé bankovky alebo mince,
bezodkladne odobraté bankovky a mince alebo sumu vo výške ich nominálnej hodnoty vráti
predkladateľovi priamo alebo prostredníctvom oprávnenej osoby, ktorá ich odobrala.
Oprávnená osoba má právo požadovať od predkladateľa, aby svoju totožnosť preukázal
dokladom totožnosti;2g) takejto žiadosti oprávnenej osoby je predkladateľ povinný vyhovieť. Odobratie falšovaných
bankoviek a mincí oznámi oprávnená osoba, ktorá ich odobrala, orgánom činným v trestnom
konaní.2e)
§ 17f
(1)
Bankovky a mince môžu spracúvať pre iné osoby okrem bánk aj podnikatelia,2h) ktorých činnosti slúžia na zabezpečenie vykonávania činností bánk v oblasti hotovostného
peňažného obehu, a to len po predchádzajúcom súhlase Národnej banky Slovenska. Podnikatelia,
ktorým Národná banka Slovenska udelí predchádzajúci súhlas na spracúvanie bankoviek
a mincí pre iné osoby, sú povinní umožniť Národnej banke Slovenska vykonávanie kontrol
spracúvania bankoviek a mincí a dodržiavania podmienok na ich spracúvanie vrátane
prístupu do objektov, k zariadeniam a k iným veciam a dokladom, ktoré súvisia so spracúvaním
bankoviek a mincí. Ak podnikateľ neumožní vykonanie takejto kontroly alebo ak nedodržiava
podmienky na spracúvanie bankoviek a mincí, Národná banka Slovenska môže tomuto podnikateľovi
odobrať udelený predchádzajúci súhlas.
(2)
Spracúvaním bankoviek a mincí sa na účely tohto zákona rozumie ich triedenie podľa
pravosti a kvality, podľa počtu a nominálnej hodnoty a ich balenie do obalového materiálu.
(3)
Na udelenie predchádzajúceho súhlasu podľa odseku 1 musia podnikatelia splniť tieto
podmienky:
a)
splatený peňažný vklad do základného imania podnikateľa najmenej vo výške 5 000 000
Sk,
b)
poistenie zodpovednosti podnikateľa za škodu s poistným plnením najmenej vo výške
5 000 000 Sk,
c)
odborná spôsobilosť vedúcich zamestnancov podnikateľa; za odbornú spôsobilosť sa
považuje ukončené vysokoškolské vzdelanie a najmenej päťročná ekonomická prax,
d)
bezúhonnosť fyzickej osoby, ktorá je štatutárnym orgánom podnikateľa, alebo fyzických
osôb, ktoré sú členmi štatutárneho orgánu podnikateľa, a zamestnancov podnikateľa;
za bezúhonnú sa považuje fyzická osoba, ktorá nebola právoplatne odsúdená za úmyselný
trestný čin, pričom bezúhonnosť sa preukazuje výpisom z registra trestov,2a)
e)
technická a organizačná pripravenosť, vybavenosť a schopnosť podnikateľa sústavne
odborne, bezpečne a šetrne spracúvať bankovky a mince.
(4)
Podnikateľ, ktorému bol udelený predchádzajúci súhlas na spracúvanie bankoviek a
mincí, je povinný podmienky podľa odseku 3 nepretržite dodržiavať počas celej doby
trvania tohto predchádzajúceho súhlasu.
§ 17g
Na konanie o predchádzajúcom súhlase podľa § 17f ods. 1 sa primerane vzťahujú ustanovenia
osobitného zákona.2i)
§ 17h
Národná banka Slovenska ustanovuje všeobecne záväzným právnym predpisom
a)
nominálne hodnoty, technické parametre, vzhľad a ďalšie náležitosti bankoviek a mincí
a ich vydanie do obehu,
b)
hodnoty, technické parametre, vzhľad a ďalšie náležitosti obchodných mincí,
c)
podrobnosti o postupe fyzických osôb a právnických osôb pri prijímaní zákonných peňazí
a pri nakladaní s nimi vrátane postupu oprávnených osôb pri odoberaní falšovaných
bankoviek a mincí alebo poškodených bankoviek a mincí, za ktoré sa neposkytuje náhrada,
a náležitosti dokladov vyhotovovaných pri predkladaní a odoberaní takýchto bankoviek
a mincí,
d)
podrobnosti o zisťovaní výšky náhrad a o postupe pri poskytovaní náhrad za necelé
bankovky alebo inak poškodené bankovky a mince ich výmenou za nepoškodené bankovky
a mince,
e)
ukončenie platnosti bankoviek a mincí, spôsob a obdobie ich výmeny za iné bankovky
a mince a podrobnosti o postupe pri ich výmene,
f)
podrobnosti o podmienkach, za ktorých možno zhotoviť a používať reprodukcie bankoviek,
mincí, obchodných mincí a cenných papierov vydaných Národnou bankou Slovenska, ako
aj predmety, ktoré ich úpravou napodobňujú, vrátane ich záznamov v elektronickej forme,
g)
podrobnosti o podmienkach, za ktorých podnikatelia môžu spracúvať bankovky a mince
pre iné osoby, postup bánk a podnikateľov pri spracúvaní bankoviek a mincí a náležitosti
žiadosti o udelenie predchádzajúceho súhlasu podľa § 17f ods. 1.
PIATA ČASŤ
NÁSTROJE MENOVEJ REGULÁCIE NÁRODNEJ BANKY SLOVENSKA
§ 18
Národná banka Slovenska je oprávnená ustanoviť úrokové sadzby, rámce, splatnosti a
ďalšie podmienky obchodov, ktoré vykonáva podľa tohto zákona.
§ 19
zrušený od 1. mája 2001
§ 20
Národná banka Slovenska môže požadovať, aby banky mali na účte v Národnej banke Slovenska
uloženú ňou určenú časť svojich zdrojov (ďalej len „povinná minimálna rezerva"), ktoré
sa spravidla úročia; výšku úroku je oprávnená určovať Národná banka Slovenska.
§ 21
(1)
Ak banka nedodržiava určenú povinnú minimálnu rezervu, je Národná banka Slovenska
oprávnená účtovať jej zo sumy, o ktorú nie je určená povinná minimálna rezerva naplnená,
úrok vo výške zodpovedajúcej až trojnásobku priemernej úrokovej sadzby z ročných termínovaných
vkladov v slovenských korunách uložených v bankách za kalendárny mesiac bezprostredne
predchádzajúci mesiacu, v ktorom nebola dodržaná určená povinná minimálna rezerva.
(2)
Pri zvýšení úrovne povinných minimálnych rezerv určí Národná banka Slovenska lehotu,
v ktorej sa banka musí so zvýšením vyrovnať.
ŠIESTA ČASŤ
OBCHODY NÁRODNEJ BANKY SLOVENSKA
Obchody s bankami
§ 22
Národná banka Slovenska je oprávnená uzatvárať a vykonávať s bankami, zahraničnými
bankami a inými finančnými inštitúciami4) všetky druhy bankových obchodov v súlade s podmienkami ustanovenými týmto zákonom.
§ 23
Národná banka Slovenska môže od bánk nakupovať alebo im predávať
a)
zmenky splatné do šiestich mesiacov odo dňa nákupu Národnou bankou Slovenska, opatrené
aspoň dvoma podpismi, z toho aspoň jedným podpisom za banku,
b)
štátne dlhopisy alebo iné cenné papiere so štátnou zárukou, ktoré môže mať vo vlastníctve
najviac jeden rok.
§ 24
(1)
Národná banka Slovenska môže poskytnúť bankám na dobu najviac šiestich mesiacov úver
zabezpečený cennými papiermi podľa § 23 a prijať od bánk úver zabezpečený cennými papiermi.
(2)
V záujme zachovania likvidity banky môže Národná banka Slovenska výnimočne poskytnúť
banke krátkodobý úver, a to na dobu najviac troch mesiacov. Počas zavedenia nútenej
správy nad bankou jej môže Národná banka Slovenska poskytovať úvery podľa osobitného
zákona4aa) na dobu najviac šiestich mesiacov.
(3)
Národná banka Slovenska môže poskytnúť úver Fondu ochrany vkladov.4a)
Obchody so Slovenskou republikou
§ 25
(1)
Národná banka Slovenska vedie príjmové a výdavkové účty štátneho rozpočtu, účty štátnych
finančných aktív a štátnych finančných pasív, účty štátnych fondov, ďalšie účty štátnych
rozpočtových organizácií a v rozsahu ustanovenom osobitným zákonom4b) aj účty ďalších subjektov hospodáriacich s prostriedkami poskytnutými zo štátneho
rozpočtu, ak osobitný zákon4b) neustanoví inak. Národná banka Slovenska vykonáva platby z účtov štátneho rozpočtu,
štátnych finančných aktív a štátnych finančných pasív len do výšky súhrnného kreditného
zostatku na týchto účtoch;4c) z ostatných účtov Národná banka Slovenska vykonáva platby len do výšky kreditného
zostatku na týchto účtoch.
(2)
Prostriedky na účtoch vedených podľa odseku 1 sa úročia len do výšky súhrnného kreditného
zostatku na týchto účtoch, a to úrokovou sadzbou určenou na základe písomnej dohody
medzi Národnou bankou Slovenska a ministerstvom.
(3)
Na základe písomnej žiadosti ministerstva môže Národná banka Slovenska zabezpečovať
prostredníctvom inej banky vykonávanie niektorých činností súvisiacich s vedením účtov
podľa odseku 1.
§ 26
Národná banka Slovenska dáva do predaja podľa osobitného predpisu5) štátne dlhopisy a po dohode s Ministerstvom financií Slovenskej republiky (ďalej
len „ministerstvo") môže na základe jeho poverenia a za dohodnutú odplatu vykonávať
aj činnosti spojené so správou, splácaním a prevodmi štátnych dlhopisov, s výplatou
úrokov z týchto dlhopisov, prípadne ďalšie požadované činnosti.
Iné obchody Národnej banky Slovenska
§ 27
(1)
Národná banka Slovenska je na usmernenie peňažného trhu oprávnená vydávať krátkodobé
cenné papiere so splatnosťou do jedného roka a verejne obchodovateľné cenné papiere
a obchodovať s nimi.
(2)
Národná banka Slovenska je s cieľom zabezpečovania kurzu pre štátne cenné papiere
oprávnená uzatvárať a uskutočňovať ďalšie bankové obchody s právnickými osobami a
poskytovať im služby vrátane operácií na kapitálovom trhu, a to na účet emitenta.
(3)
Národná banka Slovenska je oprávnená viesť svojim klientom podľa tohto zákona termínované
vkladové účty.
§ 27a
(1)
Národná banka Slovenska je oprávnená uzatvárať a vykonávať bankové obchody s inými
právnickými osobami.
(2)
Národná banka Slovenska je oprávnená uzatvárať a vykonávať bankové obchody s členmi
bankovej rady a so svojimi zamestnancami.
§ 27b
(1)
Pri overovaní totožnosti klientov Národnej banky Slovenska v rámci vykonávania jej
bankových obchodov sa postupuje primerane podľa osobitného zákona.4d)
(2)
Národná banka Slovenska je povinná uchovávať doklady o bankových obchodoch uskutočnených
v Národnej banke Slovenska a doklady o preukázaní totožnosti jej klientov pri bankových
obchodoch najmenej po dobu desiatich rokov od konca roka, v ktorom sa tieto bankové
obchody uskutočnili.
SIEDMA ČASŤ
PRÁVOMOC NÁRODNEJ BANKY SLOVENSKA V DEVÍZOVOM HOSPODÁRSTVE
§ 28
Národná banka Slovenska
a)
vyhlasuje kurz slovenskej koruny k cudzím menám,
b)
má v úschove a spravuje menové rezervy v zlate a v devízových hodnotách a disponuje
s nimi.
§ 29
Národná banka Slovenska
a)
obchoduje so zlatom a ostatnými devízovými hodnotami,
b)
určuje podmienky pre usmerňovanie platobnej bilancie Slovenskej republiky a vyhlasuje
ich opatrením3) v Zbierke zákonov Slovenskej republiky,
c)
d)
vydáva cenné papiere znejúce na cudziu menu,
e)
môže v Slovenskej republike koordinovať a usmerňovať vykonávanie platobného styku
a zúčtovávania dát platobného styku so zahraničím,
f)
môže viesť účty svojim klientom podľa tohto zákona v cudzej mene.
ÔSMA ČASŤ
ĎALŠIE ČINNOSTI A OPRÁVNENIA NÁRODNEJ BANKY SLOVENSKA
§ 30
(1)
Národná banka Slovenska predkladá vláde návrhy zákonov v oblasti meny a peňažného
obehu.
(2)
Národná banka Slovenska spolu s ministerstvom predkladá vláde návrhy zákonov v oblasti
devízového hospodárstva a bankovníctva.
§ 31
(1)
Národná banka Slovenska riadi, koordinuje a zabezpečuje platobný styk a spracúvanie
a zúčtovávanie dát platobného styku medzi bankami a inými právnickými osobami, ktoré
vykonávajú niektoré bankové činnosti alebo ktorých činnosti slúžia na zabezpečenie
vykonávania činností bánk,5b) ak sú tieto právnické osoby na základe ich žiadosti vybrané Národnou bankou Slovenska
za účastníkov tohto platobného styku a zúčtovávania dát tohto platobného styku (ďalej
len „vybraná právnická osoba"); Národná banka Slovenska môže vykonávaním spracúvania
a zúčtovávania dát tohto platobného styku alebo časti tohto platobného styku poveriť
aj ňou vybranú právnickú osobu.
(2)
Národná banka Slovenska koordinuje a usmerňuje vydávanie, správu a používanie jednotlivých
platobných prostriedkov; platobnými prostriedkami sa rozumejú nástroje platobného
styku, ktoré slúžia na vykonávanie bezhotovostných platobných operácií a hotovostných
platobných operácií najmä na ťarchu alebo v prospech účtu zriadeného bankou, vrátane
elektronických platobných prostriedkov, napríklad elektronických peňazí, elektronických
peňaženiek a bankových platobných kariet.5c) Národná banka Slovenska v záujme bezpečnosti platobného styku vykonávaného prostredníctvom
platobných prostriedkov tiež ustanovuje požiadavky na technické vlastnosti a bezpečnostné
ochranné prvky jednotlivých platobných prostriedkov vrátane limitov a iných technických
obmedzení pre operácie vykonávané prostredníctvom jednotlivých platobných prostriedkov.
(3)
Národná banka Slovenska vydáva bankám povolenie na vykonávanie platobného styku a
na vykonávanie zúčtovávania dát tohto platobného styku.
(4)
Národná banka Slovenska na usmernenie a zabezpečenie jednotného platobného styku
a zúčtovávania dát platobného styku medzi bankami a vybranými právnickými osobami
ustanovuje všeobecne záväzným právnym predpisom
a)
zásady platobného styku a zúčtovávania dát platobného styku,
b)
podrobnosti o vydávaní, správe a používaní jednotlivých platobných prostriedkov a
o požiadavkách na technické vlastnosti a bezpečnostné ochranné prvky jednotlivých
platobných prostriedkov vrátane limitov a iných technických obmedzení pre operácie
vykonávané prostredníctvom jednotlivých platobných prostriedkov.
(5)
V záujme zabezpečenia plynulého platobného styku a zúčtovávania dát platobného styku
medzi bankami a vybranými právnickými osobami môže Národná banka Slovenska v prípade
vzniku mimoriadnych, vopred nepredpokladaných situácií určiť iné lehoty platobného
styku a zúčtovania dát platobného styku, než sú ustanovené vo všeobecne záväznom právnom
predpise vydanom podľa odseku 4 písm. a).
(6)
Národná banka Slovenska vedie centrálny register krátkodobých cenných papierov s
dobou splatnosti do jedného roka emitovaných ministerstvom alebo Národnou bankou Slovenska,
používaných na krytie schodku štátneho rozpočtu alebo na usmernenie peňažného trhu.
§ 32
(1)
Národná banka Slovenska vedie zoznam bánk podľa osobitného zákona.5d)
(2)
Národná banka Slovenska vedie zoznam zastúpení zahraničných bánk a obdobných finančných
inštitúcií podľa osobitného zákona.5e)
(3)
Národná banka Slovenska vedie register bankových úverov a záruk podľa osobitného
zákona.5f)
§ 33
(1)
Národná banka Slovenska uzaviera v rámci svojej pôsobnosti platobné a iné dohody
so zahraničnými bankami a medzinárodnými finančnými inštitúciami.
(2)
Národná banka Slovenska zabezpečuje spoluprácu so zahraničnými ratingovými agentúrami
pri určovaní ratingu Slovenskej republiky, ktorým sa rozumie posudzovanie a hodnotenie
schopnosti a pripravenosti Slovenskej republiky uhrádzať svoje finančné záväzky.
§ 34
Národná banka Slovenska koordinuje rozvoj bankového informačného systému v Slovenskej
republike. Na tento účel ustanoví vykonávacím predpisom zásady bankového informačného
systému.
§ 34a
(1)
Štátne orgány, orgány územnej samosprávy a iné orgány verejnej moci a právnické osoby
a fyzické osoby sú povinné bezplatne, úplne, správne, pravdivo a včas predkladať Národnej
banke Slovenska informácie, hlásenia, výkazy a iné podklady a vysvetlenia, ktoré Národná
banka Slovenska potrebuje na zabezpečenie vykonávania svojich úloh podľa tohto zákona
a osobitných zákonov;5g) ich obsah, formu, členenie, termíny a spôsob predkladania ustanovuje Národná banka
Slovenska opatreniami vyhlásenými v Zbierke zákonov Slovenskej republiky.
(2)
Národná banka Slovenska je oprávnená v rozsahu potrebnom na zabezpečenie vykonávania
svojich úloh podľa tohto zákona a osobitných zákonov1) spolupracovať a vymieňať si informácie s orgánmi verejnej moci v Slovenskej republike
a v iných štátoch, s Fondom ochrany vkladov a s medzinárodnými organizáciami.
(3)
Ustanoveniami odsekov 1 a 2 nie sú dotknuté ustanovenia osobitných zákonov, ktoré
ukladajú povinnosť utajovať alebo zachovávať mlčanlivosť o nimi ustanovených informáciách.
§ 35
Národná banka Slovenska je oprávnená vykonávať investičnú a obchodnú činnosť v rozsahu
nevyhnutnom na zabezpečenie jej činnosti.
DEVIATA ČASŤ
DOHĽAD VYKONÁVANÝ NÁRODNOU BANKOU SLOVENSKA
§ 36
(1)
Národná banka Slovenska vykonáva dohľad nad bezpečným fungovaním bankového systému
a nad bankami, nad Fondom ochrany vkladov a nad ďalšími osobami a nad skupinami subjektov,
ak tak ustanoví osobitný zákon (ďalej len „dohliadané subjekty").
(2)
Národná banka Slovenska pri dohľade podľa odseku 1 vykonáva činnosti v rozsahu a
spôsobom ustanoveným týmto zákonom a osobitnými predpismi,6) najmä
a)
ustanovuje pravidlá obozretného podnikania, pravidlá bezpečnej prevádzky a ďalšie
požiadavky na podnikanie dohliadaných subjektov podľa osobitných predpisov,6)
b)
kontroluje dodržiavanie ustanovení tohto zákona a osobitných predpisov,6)
c)
vedie konania a vydáva povolenia, licencie a iné rozhodnutia, stanoviská a odporúčania
podľa osobitných predpisov6) a dohliada na plnenie ňou vydaných rozhodnutí vrátane dodržiavania podmienok ustanovených
v týchto rozhodnutiach,
d)
vykonáva dohľad na diaľku a dohľad na mieste nad dohliadanými subjektmi, pričom zisťuje
objektívny stav a ďalšie dôležité skutočnosti o dohliadaných subjektoch, najmä nedostatky
v ich činnosti, príčiny zistených nedostatkov, škodlivé dôsledky zistených nedostatkov
a osoby zodpovedné za zistené nedostatky.
(3)
Pri výkone dohľadu podľa odseku 1 patria Národnej banke Slovenska a jej zamestnancom
oprávnenia súvisiace s týmto dohľadom podľa tohto zákona a osobitných predpisov.6) Dohliadané subjekty, ich zamestnanci a ďalšie osoby sú povinné umožniť Národnej banke
Slovenska vykonanie dohľadu na diaľku a dohľadu na mieste, zdržať sa konania, ktoré
by mohlo mariť výkon dohľadu podľa odseku 1, a poskytnúť Národnej banke Slovenska
ňou požadované informácie, súčinnosť a pomoc, ktoré potrebuje na výkon tohto dohľadu.
(4)
Dohľadom na mieste sa rozumie získavanie informácií spravidla priamo v dohliadanom
subjekte alebo od jeho zamestnancov a vyhodnocovanie takto získaných informácií; dohľadom
na mieste nie je získavanie a vyhodnocovanie informácií na mieste postupom Národnej
banky Slovenska v konaní vedenom Národnou bankou Slovenska podľa osobitných predpisov.6)
(5)
Dohľadom na diaľku sa rozumie získavanie a vyhodnocovanie informácií o dohliadanom
subjekte inak ako dohľadom na mieste, napríklad získavaním a vyhodnocovaním informácií
predložených Národnej banke Slovenska na základe jej písomnej žiadosti a informácií
uvedených v hláseniach, výkazoch a iných podkladoch predkladaných Národnej banke Slovenska
na základe tohto zákona alebo osobitných predpisov;6) dohľadom na diaľku nie je získavanie a vyhodnocovanie informácií na diaľku postupom
Národnej banky Slovenska v konaní vedenom Národnou bankou Slovenska podľa osobitných
predpisov.6)
(6)
Národná banka Slovenska pri výkone dohľadu podľa odseku 1 spolupracuje s inými orgánmi
vykonávajúcimi dohľad alebo dozor podľa osobitných zákonov.7)
(7)
V rámci dohľadu Národnej banky Slovenska nad dohliadanými subjektmi podľa osobitného
zákona7a) vykonáva dohľad na diaľku a dohľad na mieste a v prvom stupni vykonáva konanie a
rozhoduje útvar bankového dohľadu Národnej banky Slovenska. Útvar bankového dohľadu
pri plnení týchto povinností postupuje v súlade s týmto zákonom a inými všeobecne
záväznými právnymi predpismi, pričom koná a rozhoduje samostatne, nezávisle a nestranne;
s inými organizačnými zložkami a orgánmi Národnej banky Slovenska spolupracuje, vymieňa
si s nimi informácie a podklady a navzájom si poskytujú ďalšiu súčinnosť v rozsahu,
v akom je to potrebné na riadny a účinný výkon dohľadu nad dohliadanými subjektmi
podľa osobitného zákona.7a) Útvar bankového dohľadu je pri konaní a rozhodovaní v prvom stupni viazaný rozhodnutiami
vydanými bankovou radou v druhom stupni a rozhodnutiami súdu vydanými pri preskúmavaní
zákonnosti právoplatných rozhodnutí Národnej banky Slovenska v správnom súdnictve.7b) Útvaru bankového dohľadu nemožno ukladať úlohy, ktoré ovplyvňujú nezávislé a nestranné
plnenie jeho zákonom uložených povinností pri výkone dohľadu nad dohliadanými subjektmi
podľa osobitného zákona.7a)
§ 37
(1)
Dohľad na mieste môže vykonávať zamestnanec Národnej banky Slovenska písomne poverený
Národnou bankou Slovenska (ďalej len „osoba poverená výkonom dohľadu"). Poverenie
Národnej banky Slovenska na výkon dohľadu na mieste musí obsahovať označenie dohliadaného
subjektu, mená a priezviská osôb poverených výkonom dohľadu, predmet dohľadu, deň
začatia dohľadu, dobu trvania poverenia, odtlačok pečiatky Národnej banky Slovenska
a meno, priezvisko, funkciu a podpis oprávneného vedúceho zamestnanca Národnej banky
Slovenska, ktorý v mene Národnej banky Slovenska udelil toto poverenie.
(2)
Osoby poverené výkonom dohľadu sú pri výkone dohľadu na mieste oprávnené vykonávať
všetky úkony súvisiace s predmetom dohľadu, pričom sú oprávnené
a)
vstupovať na pozemky, do budov, miestností, zariadení a do iných priestorov dohliadaného
subjektu vrátane jeho dopravných prostriedkov; nedotknuteľnosť obydlia zostáva zachovaná,7c)
b)
vyžadovať, aby im v určenej lehote dohliadaný subjekt a jeho zamestnanci poskytovali
1.
doklady vrátane originálov dokladov, výkazy, dokumentáciu a iné písomnosti a informácie
vrátane informácií na technických nosičoch dát a aby im umožnili prístup k iným veciam
dohliadaných subjektov,
2.
vysvetlenia, vyjadrenia a iné ústne a písomné informácie k predmetu dohľadu a k zisteným
nedostatkom,
c)
prevziať v odôvodnených prípadoch a aj mimo priestorov dohliadaného subjektu premiestniť
originály dokladov a ďalšie písomnosti a veci,
d)
vykonávať ďalšie oprávnenia podľa tohto zákona a osobitných predpisov6) a vyžadovať súčinnosť dohliadaného subjektu a jeho zamestnancov pri plnení povinností,
ktoré v súvislosti s dohľadom na mieste ukladá dohliadanému subjektu a jeho zamestnancom
tento zákon a osobitné predpisy;6) súčinnosť však nemožno vyžadovať, ak by tým bol ohrozený život alebo zdravie osôb
alebo ak by bola porušená zákonom ustanovená povinnosť mlčanlivosti, ak by dohliadané
osoby alebo ich zamestnanci neboli zbavené oprávneným orgánom povinnosti mlčanlivosti.
(3)
Osoby poverené výkonom dohľadu sú pri výkone dohľadu na mieste povinné
a)
preukázať sa dohliadanému subjektu najneskôr pri začatí dohľadu písomným poverením
Národnej banky Slovenska na výkon tohto dohľadu spolu s preukazom totožnosti,
b)
vydať dohliadanému subjektu písomné potvrdenie o prevzatí originálov dokladov a ďalších
písomností a vecí premiestňovaných mimo priestorov dohliadaného subjektu a zabezpečiť
ich riadnu ochranu pred stratou, zničením, poškodením a zneužitím; ak prevzaté písomnosti
a veci už nie sú potrebné na ďalší výkon dohľadu alebo na konanie podľa osobitného
predpisu,6) sú povinné bezodkladne ich vrátiť tomu, od koho boli prevzaté,
c)
vyhotoviť písomný protokol o vykonanom dohľade, doručiť dohliadanému subjektu jedno
vyhotovenie tohto protokolu, určiť primeranú lehotu dohliadanému subjektu na predloženie
písomných námietok proti pravdivosti zaprotokolovaných údajov o nedostatkoch zistených
pri vykonanom dohľade, preveriť opodstatnenosť námietok predložených dohliadaným subjektom
a doručiť dohliadanému subjektu písomné oznámenie o výsledku preverenia predložených
námietok,
d)
určiť a písomne oznámiť dohliadanému subjektu lehoty, v ktorých je dohliadaný subjekt
povinný prijať a splniť opatrenia na odstránenie nedostatkov zistených pri dohľade
a príčin ich vzniku a predložiť Národnej banke Slovenska písomnú správu o splnení
prijatých opatrení,
e)
rešpektovať práva dohliadaného subjektu vyplývajúce z tohto zákona a osobitných predpisov,6)
f)
zabezpečiť ochranu informácií a podkladov získaných pri výkone dohľadu tak, aby sa
zachovávalo štátne tajomstvo, služobné tajomstvo, obchodné tajomstvo, bankové tajomstvo,
daňové tajomstvo a zákonom výslovne uložená alebo uznaná povinnosť mlčanlivosti; porušením
tejto povinnosti nie je postup podľa § 41 tohto zákona ani poskytnutie informácií a podkla
dov získaných pri výkone dohľadu na konanie podľa osobitných predpisov,6)
dov získaných pri výkone dohľadu na konanie podľa osobitných predpisov,6)
g)
plniť si ďalšie povinnosti uložené týmto zákonom a osobitnými predpismi.6)
(4)
Protokol o vykonanom dohľade podľa odseku 3 písm. c) musí obsahovať označenie dohliadaného
subjektu, mená a priezviská osôb poverených výkonom dohľadu, miesto a čas vykonania
dohľadu, predmet vykonaného dohľadu, opis skutočností a nedostatkov zistených pri
vykonanom dohľade vrátane uvedenia porušených právnych predpisov, určenie lehoty dohliadanému
subjektu na predloženie písomných námietok, dátum vyhotovenia protokolu a mená, priezviská
a podpisy osôb poverených výkonom dohľadu, ktoré zodpovedajú za obsah protokolu; protokol
môže obsahovať aj odporúčania na zlepšenie činnosti dohliadaného subjektu. Súčasťou
protokolu uloženého v Národnej banke Slovenska je dátum a podpis príslušného zamestnanca
dohliadaného subjektu o doručení jedného vyhotovenia protokolu dohliadanému subjektu,
písomné námietky predložené dohliadaným subjektom a rovnopis písomného oznámenia o
výsledku preverenia predložených námietok doručeného dohliadanému subjektu.
(5)
Dohliadaný subjekt a jeho zamestnanci sú pri výkone dohľadu na mieste povinní vytvárať
vhodné materiálne a technické podmienky na vykonávanie tohto dohľadu, umožniť vykonávanie
oprávnení, ktoré podľa tohto zákona a osobitných predpisov6) patria Národnej banke Slovenska a osobám povereným výkonom dohľadu, a plniť si ďalšie
povinnosti uložené týmto zákonom a osobitnými predpismi.6) Náklady spojené s dohľadom, ktoré vznikli Národnej banke Slovenska, znáša Národná
banka Slovenska; náklady, ktoré vznikli dohliadanému subjektu, znáša tento subjekt.
(6)
Osoba poverená výkonom dohľadu nemôže vykonávať tento dohľad, ak so zreteľom na jej
vzťah k predmetu dohľadu alebo k dohliadanému subjektu a jeho zamestnancom možno mať
pochybnosti o jej nezaujatosti. Osoba poverená výkonom dohľadu, ktorá má poznatky
o skutočnostiach zakladajúcich pochybnosti o jej nezaujatosti, je povinná tieto poznatky
bezodkladne písomne oznámiť tomu, kto jej udelil poverenie na výkon dohľadu. Dohliadaný
subjekt môže podať Národnej banke Slovenska písomné námietky proti zaujatosti osoby
poverenej výkonom dohľadu. Podanie námietok nemá odkladný účinok. Osoba poverená výkonom
dohľadu môže do rozhodnutia o jej oznámení alebo o podaných námietkach vykonať pri
dohľade len úkony, ktoré nedovoľujú odklad. O oznámení alebo námietkach do piatich
pracovných dní od ich podania s konečnou platnosťou rozhodne príslušný zamestnanec
Národnej banky Slovenska, ktorý v mene Národnej banky Slovenska vydal poverenie na
výkon dohľadu na mieste pre napadnutú osobu poverenú výkonom dohľadu.
DESIATA ČASŤ
HOSPODÁRENIE NÁRODNEJ BANKY SLOVENSKA
§ 38
(1)
Národná banka Slovenska hospodári podľa rozpočtu schváleného bankovou radou.
(2)
Výsledkom hospodárenia Národnej banky Slovenska za účtovné obdobie je vytvorený zisk
alebo strata. Národná banka Slovenska používa vytvorený zisk na prídely do rezervného
fondu a ďalších fondov vytváraných zo zisku, prípadne na úhradu straty z minulých
rokov. Zostávajúci zisk Národná banka Slovenska odvádza do štátneho rozpočtu alebo
na základe rozhodnutia vlády do štátnych finančných aktív podľa osobitného predpisu.7d) Stratu vytvorenú v účtovnom období Národná banka Slovenska môže uhradiť z rezervného
fondu alebo z iných fondov. Strata, o ktorej banková rada rozhodne, že zostane neuhradená,
sa prevedie do nasledujúceho účtovného obdobia.
(3)
Národná banka Slovenska predkladá ročnú správu o výsledku svojho hospodárenia Národnej
rade Slovenskej republiky do troch mesiacov po skončení kalendárneho roka; popri údajoch
o účtovnej závierke Národnej banky Slovenska a o výroku audítora o jej overení sa
v tejto správe osobitne uvádzajú údaje o nákladoch na činnosť Národnej banky Slovenska.
Ak o to Národná rada Slovenskej republiky požiada, Národná banka Slovenska je povinná
do šiestich týždňov doplniť správu podľa jej požiadavky, prípadne podať vysvetlenie
k predloženej správe.
§ 39
(1)
Národná banka Slovenska vedie účtovníctvo podľa osobitných predpisov.9)
(2)
Účtovnú závierku Národnej banky Slovenska overuje audítor. Audítora určí Najvyšší
kontrolný úrad Slovenskej republiky do 30. júna kalendárneho roka, za ktorý sa overuje
účtovná závierka.
(3)
Národná banka Slovenska zverejní výročnú správu, ktorá obsahuje základné údaje o
menovom vývoji Slovenskej republiky, po jej prerokovaní Národnou radou Slovenskej
republiky.
(4)
Národná banka Slovenska spracúva dekádnu bilanciu aktív a pasív Národnej banky Slovenska
a bezodkladne ju poskytuje na zverejnenie v tlači a v iných oznamovacích prostriedkoch.
JEDENÁSTA ČASŤ
VŠEOBECNÉ USTANOVENIA
§ 40
Na všetky bankové operácie Národnej banky Slovenska vrátane stavov na účtoch, ktoré
vedie, sa vzťahuje bankové tajomstvo. Pri poskytovaní správy o záležitostiach týkajúcich
sa klienta Národnej banky Slovenska bez súhlasu tohto klienta, ktoré sú predmetom
bankového tajomstva, postupuje Národná banka Slovenska podľa osobitného zákona.9a)
§ 41
Členovia bankovej rady a ostatní zamestnanci Národnej banky Slovenska sú povinní zachovávať
mlčanlivosť v služobných veciach. Táto povinnosť trvá aj po skončení pracovnoprávneho
vzťahu alebo iného obdobného vzťahu. Z dôvodov verejného záujmu môže zbaviť tejto
povinnosti členov bankovej rady banková rada a ostatných zamestnancov Národnej banky
Slovenska guvernér. Za dôvod verejného záujmu sa považujú dôvody uvedené v osobitnom
zákone,9a) výmena informácií podľa § 34a ods. 2 a v rozsahu potrebnom na výkon bankového dohľadu tiež výmena informácií medzi Národnou
bankou Slovenska a inými orgánmi verejnej moci
v Slovenskej republike vykonávajúcimi dohľad podľa osobitných zákonov7) a orgánmi bankového dohľadu iných štátov.
v Slovenskej republike vykonávajúcimi dohľad podľa osobitných zákonov7) a orgánmi bankového dohľadu iných štátov.
§ 41a
Na zamestnancov Národnej banky Slovenska sa primerane vzťahujú ustanovenia § 7 ods. 6 a 7.
DVANÁSTA ČASŤ
SPOLOČNÉ, PRECHODNÉ A ZÁVEREČNÉ USTANOVENIA
§ 42
Vydávanie cenných papierov podľa § 27 a § 29 písm. d) tohto zákona nepodlieha povoleniu ministerstva.
§ 43
Pre zamestnancov Národnej banky Slovenska platia ustanovenia osobitných predpisov.10)
§ 44
zrušený od 1. mája 2001
§ 45
zrušený od 8. februára 1993
§ 46
Opatrenia zabezpečujúce prechod česko-slovenskej meny na slovenskú menu budú ustanovené
osobitným predpisom.
§ 47
Prechod majetku, práv a záväzkov zo Štátnej banky česko-slovenskej na Národnú banku
Slovenska sa uskutoční v súlade s osobitným predpisom.
§ 48
Až do uskutočnenia prechodu česko-slovenskej meny na slovenskú menu sa vzťahujú na
emisiu bankoviek a mincí ustanovenia štvrtej časti zákona č. 22/1992 Zb. o Štátnej banke česko-slovenskej.
§ 49
Až do uskutočnenia prechodu česko-slovenskej meny na slovenskú menu sa pokuta podľa
§ 36 ods. 4 písm. b) a § 37 ods. 4 tohto zákona ukladá v korunách česko-slovenských.
§ 49a
Prechodné ustanovenia k úpravám účinným od 1. mája 2001
(1)
Ustanovenia tohto zákona o emisii bankoviek a mincí (§ 16 až 17g) sa od 1. mája 2001 vzťahujú aj na bankovky a mince, ktoré vydala Národná banka Slovenska
pred 1. májom 2001, ak sú platné k 1. máju 2001.
(2)
Dĺžka funkčného obdobia člena bankovej rady sa riadi právnymi predpismi platnými
v čase jeho vymenovania do tejto funkcie.
§ 49b
Zrušuje sa:
1.
zákon č. 22/1992 Zb. o Štátnej banke česko-slovenskej,
2.
zákon č. 76/1976 Zb. o razbe československých dukátov.
§ 50
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. januára 1993 okrem ustanovení § 15 až 17 a § 28 písm.
a), ktoré nadobudnú účinnosť súčasne s prechodom česko-slovenskej meny na slovenskú
menu (8. februára 1993).
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 26/1993 Z. z. nadobudol účinnosť 2. februára 1993.
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 159/1993 Z. z. nadobudol účinnosť 1. augusta 1993.
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 249/1994 Z. z. nadobudol účinnosť 1. októbra 1994.
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 374/1994 Z. z. nadobudol účinnosť 1. januára 1995.
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 202/1995 Z. z. nadobudol účinnosť 1. októbra 1995.
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 118/1996 Z. z. nadobudol účinnosť 1. júla
1996.
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 386/1996 Z. z. nadobudol účinnosť 1. januára 1997.
Zákon č. 348/1999 Z. z. nadobudol účinnosť 17. decembra 1999.
Zákon č. 149/2001 Z. z. nadobudol účinnosť 1. mája 2001 okrem ustanovení čl. I bodov 1 a 2, ktoré nadobudli
účinnosť 1. júla 2001.
Jozef Migaš v. r.
1)
Napríklad zákon č. 483/2001 Z. z. o bankách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, zákon
č. 510/2002 Z. z. o platobnom styku a o zmene a doplnení niektorých zákonov, zákon Národnej rady Slovenskej
republiky č. 202/1995 Z. z. Devízový zákon a zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č.
372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov, v znení neskorších predpisov.
3)
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 1/1993 Z. z. o Zbierke zákonov Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
2a)
Zákon č. 311/1999 Z. z. o registri trestov v znení neskorších predpisov.
2b)
§ 7 ods. 2 Občianskeho zákonníka v znení neskorších predpisov.
§ 195 až 200 Občianskeho súdneho poriadku v znení neskorších predpisov.
§ 195 až 200 Občianskeho súdneho poriadku v znení neskorších predpisov.
2c)
Občiansky súdny poriadok v znení neskorších predpisov.
2d)
2e)
§ 12 ods. 1 zákona č. 141/1961 Zb. o trestnom konaní súdnom (Trestný poriadok) v znení neskorších predpisov.
2f)
§ 1 a § 140 až 144 zákona č. 140/1961 Zb. Trestný zákon v znení neskorších predpisov.
2g)
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 162/1993 Z. z. o občianskych preukazoch v znení neskorších predpisov.
Zákon č. 381/1997 Z. z. o cestovných dokladoch v znení neskorších predpisov.
Zákon č. 48/2002 Z. z. o pobyte cudzincov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 408/2002 Z. z.
Zákon č. 381/1997 Z. z. o cestovných dokladoch v znení neskorších predpisov.
Zákon č. 48/2002 Z. z. o pobyte cudzincov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 408/2002 Z. z.
2h)
§ 2 ods. 2 zákona č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník.
4)
Napríklad zákon č. 80/1997 Z. z. o Exportno-importnej banke Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov, zákon
č. 566/2001 Z. z. o cenných papieroch a investičných službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov
(zákon o cenných papieroch) v znení neskorších predpisov.
4a)
§ 13 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 118/1996 Z. z. o ochrane vkladov a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
4aa)
4b)
Napríklad zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 303/1995 Z. z. o rozpočtových pravidlách v znení neskorších predpisov, zákon č. 291/2002 Z. z. o Štátnej pokladnici a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 386/2002 Z. z.
4c)
§ 49 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 303/1995 Z. z. v znení neskorších predpisov.§ 11 zákona č. 291/2002 Z. z.
5)
§ 19 ods. 2 zákona č. 530/1990 Zb. o dlhopisoch v znení neskorších predpisov.
5a)
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 202/1995 Z. z. v znení neskorších predpisov.
5b)
Napríklad § 31 až 65 zákona č. 510/2002 Z. z., zákon č. 80/1997 Z. z. v znení neskorších predpisov, § 59 až 111 a § 163 zákona č. 566/2001 Z. z. v znení zákona č. 510/2002 Z. z., zákon č. 429/2002 Z. z. o burze cenných papierov.
5c)
Napríklad § 2 ods. 2 písm. g) a § 5 písm. m) zákona č. 483/2001 Z. z. a § 21 až 30 zákona č. 510/2002 Z. z.
5d)
5e)
§ 22 zákona č. 483/2001 Z. z.
5f)
5g)
Napríklad § 10 ods. 4 písm. b) zákona č. 566/2001 Z. z., zákon č. 483/2001 Z. z. v znení neskorších predpisov, zákon č. 510/2002 Z. z., zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 202/1995 Z. z. v znení neskorších predpisov, zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 118/1996 Z. z. v znení neskorších predpisov.
6)
Napríklad zákon č. 483/2001 Z. z. v znení neskorších predpisov, zákon č. 510/2002 Z. z., zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 202/1995 Z. z. v znení neskorších predpisov, zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 118/1996 Z. z. v znení neskorších predpisov.
7)
Napríklad zákon č. 96/2002 Z. z. o dohľade nad finančným trhom a o zmene a doplnení niektorých zákonov, zákon č. 385/1999 Z. z. o kolektívnom investovaní v znení neskorších predpisov, zákon č. 566/2001 Z. z. v znení neskorších predpisov.
7a)
Zákon č. 483/2001 Z. z. v znení neskorších predpisov.
7b)
7d)
§ 49b zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 303/1995 Z. z. v znení neskorších predpisov.
9)
Zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve.
9a)
§ 91 ods. 4 zákona č. 483/2001 Z. z. v znení neskorších predpisov.
10)
Napríklad § 81 až 83 Zákonníka práce.