220/2004 Z. z.
Časová verzia predpisu účinná od 01.09.2018 do 31.07.2021
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter, právne záväzný obsah sa nachádza v pdf verzii právneho predpisu.
Otvoriť všetky
Číslo predpisu: | 220/2004 Z. z. |
Názov: | Zákon o ochrane a využívaní poľnohospodárskej pôdy a o zmene zákona č. 245/2003 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
Typ: | Zákon |
Dátum schválenia: | 10.03.2004 |
Dátum vyhlásenia: | 28.04.2004 |
Dátum účinnosti od: | 01.09.2018 |
Dátum účinnosti do: | 31.07.2021 |
Autor: | Národná rada Slovenskej republiky |
Právna oblasť: |
|
Nachádza sa v čiastke: |
508/2004 Z. z. | Vyhláška Ministerstva pôdohospodárstva Slovenskej republiky, ktorou sa vykonáva § 27 zákona č. 220/2004 Z. z. o ochrane a využívaní poľnohospodárskej pôdy a o zmene zákona č. 245/2003 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
376/2008 Z. z. | Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovuje výška odvodu a spôsob platenia odvodu za odňatie poľnohospodárskej pôdy |
58/2013 Z. z. | Nariadenie vlády Slovenskej republiky o odvodoch za odňatie a neoprávnený záber poľnohospodárskej pôdy |
59/2013 Z. z. | Vyhláška Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva pôdohospodárstva Slovenskej republiky č. 508/2004 Z. z., ktorou sa vykonáva § 27 zákona č. 220/2004 Z. z. o ochrane a využívaní poľnohospodárskej pôdy a o zmene zákona č. 245/2003 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
326/2013 Z. z. | Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 58/2013 Z. z. o odvodoch za odňatie a neoprávnený záber poľnohospodárskej pôdy |
192/2014 Z. z. | Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 58/2013 Z. z. o odvodoch za odňatie a neoprávnený záber poľnohospodárskej pôdy v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 326/2013 Z. z. |
164/2015 Z. z. | Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 58/2013 Z. z. o odvodoch za odňatie a neoprávnený záber poľnohospodárskej pôdy v znení neskorších predpisov |
285/2015 Z. z. | Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 58/2013 Z. z. o odvodoch za odňatie a neoprávnený záber poľnohospodárskej pôdy v znení neskorších predpisov |
363/2016 Z. z. | Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 58/2013 Z. z. o odvodoch za odňatie a neoprávnený záber poľnohospodárskej pôdy v znení neskorších predpisov |
245/2003 Z. z. | Zákon o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
359/2007 Z. z. | Zákon o prevencii a náprave environmentálnych škôd a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
219/2008 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 220/2004 Z. z. o ochrane a využívaní poľnohospodárskej pôdy a o zmene zákona č. 245/2003 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 359/2007 Z. z. |
540/2008 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 669/2007 Z. z. o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a ciest pre motorové vozidlá a o doplnení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností (katastrálny zákon) v znení neskorších predpisov v znení zákona č. 86/2008 Z. z. a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
396/2009 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 504/2003 Z. z. o nájme poľnohospodárskych pozemkov, poľnohospodárskeho podniku a lesných pozemkov a o zmene niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
39/2013 Z. z. | Zákon o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
57/2013 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 220/2004 Z. z. o ochrane a využívaní poľnohospodárskej pôdy a o zmene zákona č. 245/2003 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
34/2014 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 220/2004 Z. z. o ochrane a využívaní poľnohospodárskej pôdy a o zmene zákona č. 245/2003 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony |
254/2015 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 220/2004 Z. z. o ochrane a využívaní poľnohospodárskej pôdy a o zmene zákona č. 245/2003 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov |
177/2018 Z. z. | Zákon o niektorých opatreniach na znižovanie administratívnej záťaže využívaním informačných systémov verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon proti byrokracii) |
296/2021 Z. z. | Zákon, ktorým sa dopĺňa zákon č. 309/2009 Z. z. o podpore obnoviteľných zdrojov energie a vysoko účinnej kombinovanej výroby a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 220/2004 Z. z. o ochrane a využívaní poľnohospodárskej pôdy a o zmene zákona č. 245/2003 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov |
310/2021 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 177/2018 Z. z. o niektorých opatreniach na znižovanie administratívnej záťaže využívaním informačných systémov verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon proti byrokracii) v znení zákona č. 221/2019 Z. z. a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony |
2/2023 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 220/2004 Z. z. o ochrane a využívaní poľnohospodárskej pôdy a o zmene zákona č. 245/2003 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony |
205/2023 Z. z. | Zákon o zmene a doplnení niektorých zákonov v súvislosti s reformou stavebnej legislatívy |
142/2024 Z. z. | Zákon o mimoriadnych opatreniach pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
307/1992 Zb. | Zákon Slovenskej národnej rady o ochrane poľnohospodárskeho pôdneho fondu |
152/1996 Z. z. | Nariadenie vlády Slovenskej republiky o základných sadzbách odvodov za odňatie poľnohospodárskej pôdy z poľnohospodárskeho pôdneho fondu |
220
ZÁKON
z 10. marca 2004
o ochrane a využívaní poľnohospodárskej pôdy a o zmene zákona č. 245/2003 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene
a doplnení niektorých zákonov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
PRVÁ ČASŤ
ZÁKLADNÉ USTANOVENIA
§ 1
Predmet zákona
Tento zákon ustanovuje
a)
ochranu vlastností a funkcií poľnohospodárskej pôdy a zabezpečenie jej trvalo udržateľného
obhospodarovania a poľnohospodárskeho využívania,
b)
ochranu environmentálnych funkcií poľnohospodárskej pôdy, ktoré sú: produkcia biomasy,
filtrácia, neutralizácia a premena látok v prírode, udržiavanie ekologického a genetického
potenciálu živých organizmov v prírode,
c)
ochranu výmery poľnohospodárskej pôdy pred neoprávnenými zábermi na nepoľnohospodárske
použitie,
d)
postup pri zmene druhu pozemku a postup pri odňatí poľnohospodárskej pôdy na nepoľnohospodársky
účel,
e)
sankcie za porušenie povinností ustanovených týmto zákonom.
§ 2
Základné pojmy
Na účely tohto zákona sa rozumie
a)
pôdou prírodný útvar, ktorý vzniká bezprostredne na zemskom povrchu ako produkt vzájomného
pôsobenia klimatických podmienok, organizmov, človeka, reliéfu a materských hornín,
b)
poľnohospodárskou pôdou produkčne potenciálna pôda evidovaná v katastri nehnuteľností1) (ďalej len „kataster“) ako orná pôda, chmeľnice, vinice, ovocné sady, záhrady a trvalé
trávne porasty,
c)
bonitovanou pôdno-ekologickou jednotkou klasifikačný a identifikačný údaj vyjadrujúci
kvalitu a hodnotu produkčno-ekologického potenciálu poľnohospodárskej pôdy na danom
stanovišti,
d)
monitorovaním poľnohospodárskej pôdy sledovanie a dokumentovanie priebehu zmien vlastností
poľnohospodárskej pôdy, ktoré sú rozhodujúce z hľadiska jej produkčných a mimoprodukčných
funkcií, sledovanie kontaminácie poľnohospodárskych pôd rizikovými látkami z hľadiska
možného vstupu týchto látok do potravinového reťazca, podzemných vôd a ovzdušia,
e)
trvalo udržateľným využívaním poľnohospodárskej pôdy a obhospodarovaním poľnohospodárskej
pôdy využívanie a ochrana vlastností a funkcií takým spôsobom a v takom rozsahu, aby
sa zachovala jej biologická rozmanitosť, úrodnosť, schopnosť obnovy a schopnosť plniť
všetky funkcie,
f)
degradáciou fyzikálne, chemické a biologické poškodenie a znehodnotenie poľnohospodárskej
pôdy, ako je vodná erózia a veterná erózia, zhutnenie, acidifikácia, kontaminácia
rizikovými látkami, škodlivými rastlinnými organizmami a živočíšnymi organizmami a
mikroorganizmami,2) zníženie obsahu humusových látok v pôde, obmedzenie tvorby mikrobiálnej biomasy a
neprirodzené zníženie biologickej aktivity v pôde,
g)
rizikovými látkami v pôde prvky a zlúčeniny, ktorých prítomnosť z prírodných alebo
antropických zdrojov v pôdach v určitej koncentrácii priamo alebo nepriamo vyvoláva
alebo môže vyvolať nežiaduce zmeny fyzikálnych vlastností, chemických vlastností a
biologických vlastností poľnohospodárskej pôdy,
h)
limitnou hodnotou rizikových látok hodnoty určujúce hranice najvyšších prípustných
obsahov rizikových látok v poľnohospodárskej pôde,
i)
hranicou zastavaného územia obce hranica územia vytýčeného lomovými bodmi zastavaného
územia obce, ktoré boli premietnuté do odtlačkov katastrálnych máp k 1. januáru 1990,
j)
odnímanou plochou pozemok alebo tá jeho časť, na ktorej dochádza k zmene druhu pozemku
z poľnohospodárskej pôdy na nepoľnohospodársku pôdu.2a)
DRUHÁ ČASŤ
ZÁSADY TRVALO UDRŽATEĽNÉHO VYUŽÍVANIA POĽNOHOSPODÁRSKEJ PÔDY A OBHOSPODAROVANIA POĽNOHOSPODÁRSKEJ
PÔDY A JEJ OCHRANY
§ 3
Starostlivosť o poľnohospodársku pôdu
(1)
Každý vlastník poľnohospodárskej pôdy (ďalej len „vlastník“) alebo nájomca a správca
poľnohospodárskej pôdy (ďalej len „užívateľ“) je povinný
a)
vykonávať agrotechnické opatrenia zamerané na ochranu a zachovanie kvalitatívnych
vlastností a funkcií poľnohospodárskej pôdy a na ochranu pred jej poškodením a degradáciou,
b)
predchádzať výskytu a šíreniu burín na neobrábaných pozemkoch, ak osobitný predpis2b) neustanovuje inak,
c)
zabezpečiť využívanie poľnohospodárskej pôdy tak, aby nebola ohrozená ekologická
stabilita územia a bola zachovaná funkčná spätosť prírodných procesov v krajinnom
prostredí,3)
d)
usporiadať a zosúladiť poľnohospodársky druh pozemku s jeho evidenciou v katastri.
(2)
Na účel uvedený v odseku 1 písm. d) je vlastník, prípadne užívateľ povinný požiadať
orgán štátnej správy ochrany poľnohospodárskej pôdy (§ 23) (ďalej len „orgán ochrany poľnohospodárskej pôdy“) o zmenu druhu pozemku podľa § 11 alebo § 19 alebo o vyznačenie zmeny druhu pozemku v katastri, ak takáto zmena nevyžaduje rozhodnutie
orgánu ochrany poľnohospodárskej pôdy podľa tohto zákona.
(3)
Užívateľ zabezpečí starostlivosť o poľnohospodársku pôdu vo vlastníctve štátu na
území vojenského obvodu podľa osobitného predpisu4) tak, aby nedošlo k trvalému znehodnoteniu jej vlastností.
§ 4
Ochrana poľnohospodárskej pôdy pred degradáciou
(1)
Územie Slovenskej republiky ohrozené degradáciou poľnohospodárskej pôdy eviduje Výskumný
ústav pôdoznalectva a ochrany pôdy v rámci odbornej činnosti pre oblasť ochrany poľnohospodárskej
pôdy (ďalej len „pôdna služba“). Pôdna služba vykonáva prieskum poľnohospodárskych
pôd a v oblastiach ohrozených degradáciou navrhuje ochranné opatrenia zamerané na
jej zmiernenie a odstránenie.
(2)
Ak pôdna služba zistí hrozbu poškodenia poľnohospodárskej pôdy alebo poškodenie poľnohospodárskej
pôdy, alebo degradáciu poľnohospodárskej pôdy, orgán ochrany poľnohospodárskej pôdy
(§ 23) na jej návrh uloží vlastníkovi alebo užívateľovi vykonať opatrenia na ochranu pred
jej poškodením a degradáciou alebo opatrenia na odstránenie nežiaduceho stavu.
(3)
Návrh pôdnej služby podľa odseku 2 obsahuje najmä
a)
základné identifikačné údaje o poľnohospodárskom druhu pozemku podľa údajov katastra,
b)
analýzu stavu ohrozenia poľnohospodárskej pôdy,
c)
návrh opatrení na odstránenie hrozby poškodenia a degradácie poľnohospodárskej pôdy
s prepočtom finančných nákladov.
§ 5
Ochrana poľnohospodárskej pôdy pred eróziou
(1)
Erózia poľnohospodárskej pôdy predstavuje úbytok povrchovej najúrodnejšej vrstvy
poľnohospodárskej pôdy, úbytok živín, humusu, organickej hmoty, zníženie mikrobiologického
života a stratu funkcií pôdy.
(2)
Vlastník alebo užívateľ je povinný vykonávať trvalú a účinnú protieróznu ochranu
poľnohospodárskej pôdy vykonávaním ochranných agrotechnických opatrení podľa stupňa
erózie poľnohospodárskej pôdy, ktoré sú:
a)
výsadba účelovej poľnohospodárskej a ochrannej zelene vrátane výsadby rýchlorastúcich
drevín,
b)
vrstevnicová agrotechnika,
c)
striedanie plodín s ochranným účinkom,
d)
mulčovacia medziplodina kombinovaná s bezorbovou agrotechnikou,
e)
bezorbová agrotechnika,
f)
osevné postupy so striedaním plodín s ochranným účinkom,
g)
usporiadanie honov v smere prevládajúcich vetrov,
h)
iné opatrenia, ktoré určí pôdna služba podľa stupňa erózie poľnohospodárskej pôdy.
(3)
Ak pôdna služba zistí eróziu poľnohospodárskej pôdy a nečinnosť vlastníka alebo užívateľa,
orgán ochrany poľnohospodárskej pôdy (§ 23) na jej návrh uloží opatrenia podľa odseku 2.
§ 6
Ochrana poľnohospodárskej pôdy pred zhutnením
(1)
Zhutnenie poľnohospodárskej pôdy je nepriaznivý stav poľnohospodárskej pôdy zapríčinený
zvýšením objemovej hmotnosti. Zhutnenie poľnohospodárskej pôdy vzniká v dôsledku nesprávnych
osevných postupov a postupov hnojenia, nedostatočného vápnenia a nesprávneho používania
poľnohospodárskej techniky.
(2)
Vlastník alebo užívateľ je povinný pri využívaní poľnohospodárskej pôdy na poľnohospodársku
výrobu vykonávať agrotechnické opatrenia, ktoré predchádzajú hrozbe zhutnenia poľnohospodárskej
pôdy a zhutneniu poľnohospodárskej pôdy, a to najmä správnou voľbou plodín, osevných
postupov a technológií obhospodarovania.
(3)
Ak pôdna služba zistí zhutnenie poľnohospodárskej pôdy spôsobené nečinnosťou vlastníka
alebo užívateľa, orgán ochrany poľnohospodárskej pôdy (§ 23) na jej návrh uloží opatrenia podľa odseku 2.
§ 7
Zásada bilancie pôdnej organickej hmoty
(1)
Obsah a kvalita pôdnej organickej hmoty v poľnohospodárskej pôde sú podmienkou udržania
jej optimálnych vlastností a funkcií.
(2)
Vlastník alebo užívateľ je povinný vykonávať kontrolu bilancie pôdnej organickej
hmoty a používať také spôsoby hospodárenia, ktoré nevyvolajú prekročenie limitnej
hodnoty deficitu bilancie pôdnej organickej hmoty.
(3)
Ak pôdna služba zistí prekročenie limitnej hodnoty podľa odseku 4 spôsobené nečinnosťou
vlastníka alebo užívateľa, orgán ochrany poľnohospodárskej pôdy (§ 23) na jej návrh uloží vykonať organické hnojenie poľnohospodárskej pôdy.
§ 8
Ochrana poľnohospodárskej pôdy pred rizikovými látkami
(1)
Každý, kto má podozrenie, že môže dôjsť k poškodeniu poľnohospodárskej pôdy rizikovými
látkami, alebo zistí poškodenie poľnohospodárskej pôdy rizikovými látkami, je povinný
túto skutočnosť ohlásiť príslušnému orgánu ochrany poľnohospodárskej pôdy (§ 23) alebo pôdnej službe.
(2)
Za poľnohospodársku pôdu poškodenú rizikovými látkami sa považuje poľnohospodárska
pôda, v ktorej sa aspoň jedna riziková látka nachádza v množstve nad limitnou hodnotou
rizikových látok.
(3)
Na určenie obsahu rizikových látok v poľnohospodárskej pôde podľa odseku 2 je oprávnená
len akreditovaná osoba.5)
(4)
Každý, kto svojou činnosťou rizikovými látkami poškodí poľnohospodársku pôdu, je
povinný bezodkladne vykonať opatrenia na odstránenie poškodenia. Ak tak neurobí, orgán
ochrany poľnohospodárskej pôdy (§ 23) tomu, kto poškodenie spôsobil, uloží opatrenia na odstránenie poškodenia poľnohospodárskej
pôdy navrhnuté pôdnou službou.
(5)
(6)
Opatrenia na ochranu poľnohospodárskej pôdy pred poškodením rizikovými látkami alebo
na odstránenie takého poškodenia spôsobeného činnosťou prevádzok, na ktoré sa vzťahuje
osobitný predpis,7) ukladá orgán štátnej správy vo veciach integrovanej prevencie a kontroly znečisťovania
životného prostredia7a) s prihliadnutím na limitné hodnoty rizikových látok v poľnohospodárskej pôde a s
prihliadnutím na opatrenia navrhnuté alebo uložené podľa odsekov 4 a 5.
TRETIA ČASŤ
ZMENY DRUHOV POZEMKOV
§ 9
(1)
Orgán ochrany poľnohospodárskej pôdy (§ 23) na základe žiadosti vlastníka alebo užívateľa poľnohospodárskej pôdy vydá rozhodnutie
o zmene poľnohospodárskeho druhu pozemku na lesný pozemok.
(2)
(3)
Orgán ochrany poľnohospodárskej pôdy na základe žiadosti vlastníka alebo užívateľa
vydá záväzné stanovisko k zmene druhu pozemku, ak ide o zmenu
a)
jedného poľnohospodárskeho druhu pozemku na iný poľnohospodársky druh pozemku; pri
návrhu zmeny vinice na iný druh poľnohospodárskeho pozemku si vyžiada odborné stanovisko
Ústredného kontrolného a skúšobného ústavu poľnohospodárskeho a stanovisko dotknutého
orgánu územnej samosprávy obsahujúce zhodnotenie historických súvislostí a zámerov
regionálneho rozvoja,
b)
nepoľnohospodárskeho druhu pozemku, okrem lesného pozemku, na poľnohospodársky druh
pozemku; v prípade potreby si vyžiada odborné stanovisko pôdnej služby.
(4)
Prílohou žiadosti podľa odseku 3 sú:
a)
kópia z katastrálnej mapy, údaje podľa osobitného predpisu9aa) potrebné na účel overenia vlastníckeho práva k pozemku alebo identifikácia parcely,
ak vlastnícke právo k pozemku nie je evidované na parcele registra „C“ katastra, vyjadrenie
vlastníka pozemku a vyjadrenie štátneho orgánu ochrany prírody a krajiny,9a) alebo
b)
geometrický plán, ak dochádza k deleniu parcely.
(5)
Pri zmene poľnohospodárskeho druhu pozemku na ovocný sad žiadateľ predkladá aj projekt
na zriadenie ovocného sadu s odborným stanoviskom Ústredného kontrolného a skúšobného
ústavu poľnohospodárskeho.
§ 10
(1)
Orgán ochrany poľnohospodárskej pôdy z vlastného podnetu alebo na žiadosť vlastníka
alebo užívateľa rozhodne o zmene druhu pozemku, ak je pochybnosť o tom, či pozemok
je, alebo nie je poľnohospodárskou pôdou.
(2)
Predmetom rozhodovania podľa odseku 1 sú pozemky, ktoré
a)
vplyvom prírodných procesov zmenili vlastnosti a charakter pôdneho profilu tak, že
zodpovedajú charakteru nepoľnohospodárskej pôdy, ale sú v katastri evidované ako poľnohospodárske
druhy pozemkov; ide o rokliny, výmole, vysoké medze s krovinami alebo s kamením, plochy
zanesené štrkom riek, slatiny, plochy trvalo zamokrené alebo porastené rašelinovým
machom; pri rozhodovaní orgán ochrany poľnohospodárskej pôdy prihliada na odborné
stanovisko pôdnej služby,
b)
vplyvom prírodných procesov zmenili vlastnosti a charakter pôdneho profilu tak, že
zodpovedajú charakteru poľnohospodárskej pôdy, ale sú v katastri evidované ako ostatná
plocha, vodná plocha alebo zastavaná plocha a nádvorie; pri rozhodovaní orgán ochrany
poľnohospodárskej pôdy prihliada na odborné stanovisko pôdnej služby,
c)
sú dlhodobo zalesnené a sú vhodné na preradenie do lesných pozemkov; pri rozhodovaní
orgán ochrany poľnohospodárskej pôdy prihliada na
1.
záväzné stanovisko orgánu štátnej správy lesného hospodárstva9b) a
2.
vyjadrenie štátneho orgánu ochrany prírody a krajiny,9a) ak sa pozemok nachádza v treťom až piatom stupni územnej ochrany prírody a krajiny.
(3)
Prílohy žiadosti podľa odseku 1 sú zhodné s prílohami podľa § 9 ods. 4 písm. a).
(4)
Ak je v konaní podľa odseku 1 viac ako 20 účastníkov, všetky oznámenia, rozhodnutia
a iné písomnosti sa im oznamujú verejnou vyhláškou.9c)
(5)
Orgán ochrany poľnohospodárskej pôdy rozhodne o zmene druhu pozemku podľa odseku
1 na základe zistenia zmeny charakteru vlastností pôdneho profilu a druhu pozemku
v teréne.
§ 11
(1)
Orgán ochrany poľnohospodárskej pôdy z vlastného podnetu alebo na základe žiadosti
vlastníka, užívateľa alebo inej osoby rozhodne o zmene druhu pozemku, ak
a)
pred 25. júnom 1992 vplyvom ľudskej činnosti zmenil svoj charakter a nezodpovedá
poľnohospodárskej pôde,
b)
bol administratívne odňatý z poľnohospodárskeho pôdneho fondu a zanikol dôvod a účel
odňatia, pričom nezmenil charakter poľnohospodárskej pôdy.
(2)
Prílohy žiadosti podľa odseku 1 sú kópia z katastrálnej mapy, údaje podľa osobitného
predpisu9aa) potrebné na účel overenia vlastníckeho práva k pozemku alebo identifikácia parcely,
ak vlastnícke právo k pozemku nie je evidované na parcele registra „C“ katastra, alebo
geometrický plán, ak dochádza k deleniu parcely.
(3)
Ak je v konaní podľa odseku 1 viac ako 20 účastníkov, všetky oznámenia, rozhodnutia
a iné písomnosti sa im oznamujú verejnou vyhláškou.9c)
(4)
Orgán ochrany poľnohospodárskej pôdy rozhodne o zmene poľnohospodárskeho druhu pozemku
podľa odseku 1 na základe zistenia skutočného druhu pozemku v teréne.
ŠTVRTÁ ČASŤ
OCHRANA POĽNOHOSPODÁRSKEJ PÔDY PRI NEPOĽNOHOSPODÁRSKOM POUŽITÍ
§ 12
Zásady ochrany poľnohospodárskej pôdy pri nepoľnohospodárskom použití
(1)
Poľnohospodársku pôdu možno použiť na stavebné účely a iné nepoľnohospodárske účely
len v nevyhnutných prípadoch a v odôvodnenom rozsahu. Podkladom na vyznačenie zmeny
poľnohospodárskeho druhu pozemku v katastri je právoplatné rozhodnutie, záväzné stanovisko
alebo stanovisko orgánu ochrany poľnohospodárskej pôdy a geometrický plán, ak je predmetom
zmeny časť pozemku evidovaná v katastri. V konaniach o zmene poľnohospodárskeho druhu
pozemku je orgán ochrany poľnohospodárskej pôdy povinný zabezpečiť ochranu
a)
najkvalitnejšej poľnohospodárskej pôdy v katastrálnom území podľa kódu bonitovaných
pôdno-ekologických jednotiek uvedeného v osobitnom predpise,9d)
b)
viníc.
(2)
Ten, kto navrhne nepoľnohospodárske použitie poľnohospodárskej pôdy, je povinný
a)
chrániť najkvalitnejšiu poľnohospodársku pôdu a vinice podľa odseku 1,
b)
riešiť alternatívne umiestnenie stavby na poľnohospodárskej pôde za hranicou zastavaného
územia obce so zreteľom na ochranu najkvalitnejších poľnohospodárskych pôd podľa písmena
a) a vyhodnotiť dôsledky pre poľnohospodársku pôdu pre každú alternatívu,
c)
nenarušovať ucelenosť honov a nesťažovať obhospodarovanie poľnohospodárskej pôdy
nevhodným situovaním stavieb, jej delením a drobením alebo vytváraním častí nevhodných
na obhospodarovanie poľnohospodárskymi mechanizmami,
d)
zabezpečiť prístup na neprístupné hony v prípade rozdelenia honov vybudovaním účelových
poľných ciest,
e)
vykonať skrývku humusového horizontu poľnohospodárskych pôd odnímaných natrvalo a
zabezpečiť ich hospodárne a účelné využitie na základe bilancie skrývky humusového
horizontu,
f)
vykonať skrývku humusového horizontu poľnohospodárskych pôd odnímaných dočasne a
zabezpečiť starostlivosť o skladovanú skrývku na základe bilancie skrývky humusového
horizontu,
g)
vykonať skrývku humusového horizontu poľnohospodárskej pôdy použitej na nepoľnohospodársky
účel na čas kratší ako jeden rok a zabezpečiť starostlivosť o skladovanú skrývku na
základe bilancie skrývky humusového horizontu,
h)
vykonať rekultiváciu dočasne odňatej poľnohospodárskej pôdy na základe schváleného
projektu rekultivácie,
i)
zabezpečiť vrátenie poľnohospodárskej pôdy použitej na nepoľnohospodársky účel na
čas kratší ako jeden rok do pôvodného stavu,
j)
zabezpečiť základnú starostlivosť o poľnohospodársku pôdu odňatú podľa § 17 až do realizácie stavby, najmä pred zaburinením pozemkov a porastom samonáletu drevín,
k)
zabezpečiť skladovanú skrývku humusového horizontu poľnohospodárskej pôdy z dočasne
odňatých plôch pred výskytom a šírením burín, samonáletom drevín a pred rozkradnutím,
l)
zaplatiť odvod za trvalé odňatie alebo dočasné odňatie najkvalitnejšej poľnohospodárskej
pôdy v katastrálnom území podľa kódu bonitovaných pôdno-ekologických jednotiek a vinice
(ďalej len „odvod“).
(3)
Povinnosť zaplatiť odvod sa vzťahuje aj na toho, kto zabral poľnohospodársku pôdu
bez rozhodnutia orgánu ochrany poľnohospodárskej pôdy podľa § 17.
(4)
Ak odvod nebol zaplatený včas, vzniká povinnosť zaplatiť penále za každý, aj začatý
deň omeškania vo výške 0,05 % z nezaplatenej sumy, a to počnúc dňom nasledujúcim po
dni splatnosti. Odvod a penále sú príjmom štátneho rozpočtu.
Ochrana poľnohospodárskej pôdy pri územnoplánovacej činnosti
§ 13
(1)
(2)
Návrh podľa odseku 1 musí byť pred schválením podľa osobitného predpisu11) odsúhlasený orgánom ochrany poľnohospodárskej pôdy (§ 22). Na vydanie súhlasu s budúcim možným použitím poľnohospodárskej pôdy na stavebné
zámery a iné zámery a určenie podmienok súhlasu je rozhodujúci celkový konečný rozsah
zamýšľaného odňatia poľnohospodárskej pôdy. Súhlas je podkladom na vydanie rozhodnutia
o odňatí poľnohospodárskej pôdy podľa § 17.
§ 14
(1)
Návrhy nepoľnohospodárskeho použitia poľnohospodárskej pôdy, ktoré menia alebo dopĺňajú
schválenú územnoplánovaciu dokumentáciu podľa osobitného predpisu,11) podliehajú posúdeniu z hľadiska ochrany poľnohospodárskej pôdy a vydaniu súhlasu
podľa § 13. Návrhy posudzuje orgán ochrany poľnohospodárskej pôdy (§ 22) so zreteľom na doteraz nepoužité plochy v rámci platnej územnoplánovacej dokumentácie.
(2)
Návrhy podľa odseku 1 a § 13 ods. 1 predkladá na posúdenie orgánu ochrany poľnohospodárskej pôdy (§ 22) orgán územného plánovania.
§ 15
(1)
Orgán ochrany poľnohospodárskej pôdy (§ 22) môže udeliť súhlas aj k individuálnemu návrhu nepoľnohospodárskeho použitia poľnohospodárskej
pôdy na konkrétny stavebný zámer alebo iný zámer.
(2)
Podkladom na posúdenie individuálneho návrhu podľa odseku 1 je okrem údajov o pozemku
podľa katastra, prípadne technických podkladov na vyznačenie zmeny druhu pozemku v
katastri aj projektová dokumentácia, stanovisko vlastníka a dotknutých orgánov štátnej
správy, ktoré chránia verejné záujmy podľa osobitných predpisov.8)
(3)
Pri príprave výstavby diaľnic, ciest pre motorové vozidlá a železničných dráh sa
stanovisko vlastníka podľa odseku 2 nevyžaduje.
§ 16
(1)
Ak predložený návrh podľa § 13 až 15 nespĺňa zásady ochrany poľnohospodárskej pôdy podľa § 12, orgán ochrany poľnohospodárskej pôdy (§ 22) súhlas podľa § 13 až 15 neudelí.
(2)
Súhlas podľa § 13 až 15 sa nevyžaduje, ak ide o celkovú a konečnú výmeru odňatia poľnohospodárskej pôdy do
1 000 m2, ak ide o usporiadanie neoprávnených záberov poľnohospodárskej pôdy, alebo ak ide
o dočasné odňatie poľnohospodárskej pôdy.
§ 17
Odňatie poľnohospodárskej pôdy
(1)
Na nepoľnohospodárske účely možno použiť poľnohospodársku pôdu len na základe rozhodnutia
o odňatí poľnohospodárskej pôdy (ďalej len „rozhodnutie o odňatí“). Rozhodnutie o
odňatí vydáva orgán ochrany poľnohospodárskej pôdy (§ 23), v ktorého obvode sa poľnohospodárska pôda navrhovaná na odňatie nachádza.
(2)
Rozhodnutie o odňatí nie je potrebné vydať,
a)
ak ide o umiestnenie signálov, stabilizačných kameňov a iných značiek na geodetické
účely, na vstupné šachty, prečerpávacie stanice, vrty a studne, stožiare alebo iné
objekty nadzemného a podzemného vedenia a výmera jednotlivých uvedených objektov nepresiahne
25 m2 a ak ide o jednorazovú zmenu druhu pozemku do 15 m2,
b)
ak ide o zmenu poľnohospodárskeho druhu pozemku s výmerou do 5 000 m2 v hraniciach zastavaného územia obce podľa § 2 písm. i),
c)
ak ide o nehnuteľnosť, ktorej zastavaná plocha je do 25 m2, v území určenom územným plánom obce na záhradkárske účely, a ak ide o nehnuteľnosť,
ktorej zastavaná plocha je do 25 m2, vo vinici.
(3)
V prípadoch podľa odseku 2 vydáva orgán ochrany poľnohospodárskej pôdy (§ 23) stanovisko k pripravovanému zámeru na poľnohospodárskej pôde a v prípadoch vykonaných
zmien druhov pozemkov do 15 m2 na základe kópie katastrálnej mapy.
(4)
Poľnohospodársku pôdu možno odňať natrvalo alebo dočasne, pričom
a)
odňatím natrvalo sa rozumie trvalá zmena spôsobu použitia poľnohospodárskej pôdy
s trvalou zmenou druhu pozemku v katastri,
b)
dočasným odňatím sa rozumie dočasná zmena spôsobu použitia poľnohospodárskej pôdy
na čas najviac desať rokov, ktorá sa rekultivačnými opatreniami uvedie do pôvodného
stavu.
(5)
Právnické osoby alebo fyzické osoby, ktoré žiadajú o trvalé odňatie alebo dočasné
odňatie poľnohospodárskej pôdy, sú povinné k žiadosti priložiť
a)
súhlas podľa § 13 až 15,
b)
projektovú dokumentáciu,
c)
bilanciu skrývky humusového horizontu poľnohospodárskej pôdy s návrhom na jej hospodárne
využitie, osobitne na trvalé odňatie a osobitne na dočasné odňatie, ktorú vypracúva
fyzická osoba, ktorá má ukončené vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa poľnohospodárskeho
smeru alebo prírodovedného smeru so zameraním na pôdoznalectvo, alebo právnická osoba,
ktorá takúto fyzickú osobu zamestnáva,
d)
projekt spätnej rekultivácie dočasne odnímanej poľnohospodárskej pôdy s časovým harmonogramom
a ekonomickým prepočtom nákladov, ktorý vypracúva fyzická osoba, ktorá má ukončené
vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa poľnohospodárskeho smeru alebo prírodovedného
smeru so zameraním na pôdoznalectvo, alebo právnická osoba, ktorá takúto fyzickú osobu
zamestnáva,
e)
základné identifikačné údaje o pozemku, ktoré obsahujú
1.
údaje podľa osobitného predpisu9aa) potrebné na účel overenia vlastníckeho práva k pozemku alebo výpis z katastra, ak
žiadateľ nie je vlastníkom pozemku,
2.
kópiu katastrálnej mapy s vyznačením parciel navrhovaných na odňatie,
3.
dve vyhotovenia geometrického plánu1) plôch navrhovaných na odňatie,
4.
potvrdenie o bonitovanej pôdno-ekologickej jednotke,
f)
vyjadrenia účastníkov konania a dotknutých orgánov štátnej správy a samosprávy; ak
sa navrhuje odňatie vinice, vyjadrenie musí obsahovať zhodnotenie historických súvislostí
a zámerov regionálneho rozvoja; vyjadrenia vlastníkov nehnuteľností ako účastníkov
konania sa k žiadosti neprikladajú, ak je na nehnuteľnosti zriadené vecné bremeno
v prospech držiteľa povolenia podľa osobitného predpisu,11a)
g)
h)
iné údaje potrebné na posúdenie nepoľnohospodárskeho zámeru na poľnohospodárskej
pôde; ak sa navrhuje odňatie vinice, odborné stanovisko Ústredného kontrolného a skúšobného
ústavu poľnohospodárskeho,
i)
výpočet odvodu pre celý rozsah odňatia.
(6)
Orgán ochrany poľnohospodárskej pôdy (§ 23) žiadosť s náležitosťami podľa odseku 5 posúdi, a ak zistí, že sú dodržané zásady
ochrany poľnohospodárskej pôdy podľa § 12, vydá rozhodnutie o odňatí, v ktorom
a)
uvedie, na aký účel je súhlas s trvalým odňatím alebo dočasným odňatím poľnohospodárskej
pôdy vydaný, ktorých parciel alebo ich častí a ktorých katastrálnych území sa týka,
b)
uvedie dokumenty, na základe ktorých rozhodnutie vydal,
c)
schváli projekt spätnej rekultivácie dočasne odňatej poľnohospodárskej pôdy,
d)
schváli bilanciu skrývky humusového horizontu poľnohospodárskej pôdy,
e)
uloží podmienky na zabezpečenie ochrany poľnohospodárskej pôdy podľa § 12.
(7)
Rozhodnutie o odňatí je podkladom na vyznačenie zmeny druhu pozemku v katastri na
ostatnú plochu. Orgán ochrany poľnohospodárskej pôdy (§ 23) zašle vyhotovenie právoplatného rozhodnutia s vyhotovením geometrického plánu alebo
kópie katastrálnej mapy na príslušný orgán štátnej správy na úseku katastra, ktorý
plochy rozhodnutím odňaté natrvalo vyjme z evidencie poľnohospodárskej pôdy a vyznačí
zmenu druhu poľnohospodárskeho pozemku na ostatnú plochu v termíne najneskôr 60 dní
po prevzatí rozhodnutia.
(8)
Rozhodnutie o trvalom odňatí a rozhodnutie o dočasnom odňatí sú platné len na odsúhlasený
zámer.
(9)
Rozhodnutie o dočasnom odňatí stratí platnosť uplynutím času, na ktorý bolo vydané.
Strata platnosti rozhodnutia o dočasnom odňatí nie je dôvodom na vrátenie odvodu.
Rozhodnutie o dočasnom odňatí pre fotovoltické a slnečné tepelné systémy môže orgán
ochrany poľnohospodárskej pôdy predĺžiť novým rozhodnutím najviac o desať rokov, ak
predmetom odňatia je poľnohospodárska pôda zaradená podľa kódu bonitovaných pôdno-ekologických
jednotiek do šiestej až deviatej kvalitatívnej skupiny; rozhodnúť musí pred uplynutím
platnosti pôvodného rozhodnutia.
(10)
Rozhodnutie o trvalom odňatí stratí platnosť, ak do troch rokov od právoplatnosti
rozhodnutia nebola pôda použitá na zámer uvedený v rozhodnutí o odňatí. Strata platnosti
rozhodnutia o trvalom odňatí nie je dôvodom na vrátenie odvodu.
(11)
Orgán ochrany poľnohospodárskej pôdy (§ 23) oznámi účastníkom konania stratu platnosti rozhodnutia o odňatí a príslušný orgán
štátnej správy na úseku katastra na základe oznámenia vyznačí zmenu druhu pozemku
v katastri.
(12)
(13)
Ak ide o odňatie poľnohospodárskej pôdy na území vojenského obvodu, orgán ochrany
poľnohospodárskej pôdy (§ 23) je povinný vyžiadať si záväzné stanovisko Ministerstva obrany Slovenskej republiky.
(14)
Právoplatné rozhodnutie o trvalom odňatí je podkladom na vydanie stavebného povolenia
podľa osobitných predpisov.11b) Stavebník stavby, ktorá je významnou investíciou, stavby diaľnice a rýchlostnej cesty
a stavby železničnej dráhy predloží právoplatné rozhodnutie o trvalom odňatí pred
vydaním stavebného povolenia.
§ 17b
Záväzné stanovisko
(1)
Poľnohospodársku pôdu možno použiť pre výstavbu diaľnice a cesty pre motorové vozidlá12b) iba na základe záväzného stanoviska k odňatiu poľnohospodárskej pôdy (ďalej len „záväzné
stanovisko“). Záväzné stanovisko vydáva orgán ochrany poľnohospodárskej pôdy (§ 23), v obvode ktorého sa poľnohospodárska pôda navrhovaná na nepoľnohospodárske použitie
nachádza.
(2)
Žiadateľ o vydanie záväzného stanoviska je povinný predložiť
a)
návrh na nepoľnohospodárske použitie poľnohospodárskej pôdy v členení na trvalé odňatie
a na dočasné odňatie,
b)
podklady uvedené v § 17 ods. 5 písm. a) a c),
c)
kópiu z katastrálnej mapy s vyznačením parciel navrhovaných na trvalé odňatie a dočasné
odňatie,
d)
súpis parciel navrhovaných na trvalé odňatie a dočasné odňatie s uvedením údajov
o katastrálnom území, čísla parcely registra C katastra nehnuteľností, celkovej výmery
parcely, výmery navrhovaného odňatia, druhu pozemku.
(3)
Ak je žiadosť podľa odseku 2 úplná, orgán ochrany poľnohospodárskej pôdy vydá záväzné
stanovisko bezodkladne.
(4)
Orgán ochrany poľnohospodárskej pôdy v záväznom stanovisku
a)
uvedie rozsah trvalého odňatia a dočasného odňatia,
b)
schváli bilanciu skrývky humusového horizontu poľnohospodárskej pôdy a uloží povinnosť
jej vykonania vrátane časového harmonogramu,
c)
uloží povinnosť vykonania spätnej rekultivácie poľnohospodárskej pôdy odnímanej dočasne.
(5)
Vydaním záväzného stanoviska nie je dotknuté ustanovenie § 17 a začína ním rozhodovanie o odňatí. Orgán ochrany poľnohospodárskej pôdy v záväznom
stanovisku určí primeranú lehotu na doplnenie dokladov potrebných na vydanie rozhodnutia
o odňatí.
§ 18
Použitie poľnohospodárskej pôdy na nepoľnohospodársky účel
(1)
Ustanovenia podľa § 13 až 15 a § 17 sa neuplatnia v prípadoch použitia poľnohospodárskej pôdy na nepoľnohospodársky zámer
na čas kratší ako jeden rok vrátane uvedenia poľnohospodárskej pôdy do pôvodného stavu.
(2)
V prípadoch podľa odseku 1 je žiadateľ povinný pred začatím vykonávania nepoľnohospodárskej
činnosti na poľnohospodárskej pôde vyžiadať si stanovisko orgánu ochrany poľnohospodárskej
pôdy (§ 23), v ktorom určí podmienky nepoľnohospodárskeho použitia poľnohospodárskej pôdy a
lehotu na uvedenie pôdy do pôvodného stavu. Súčasťou žiadosti sú najmä:
a)
údaje podľa osobitného predpisu9aa) potrebné na účel overenia vlastníckeho práva k poľnohospodárskej pôde alebo výpis
z katastra, ak žiadateľ nie je vlastníkom poľnohospodárskej pôdy a kópia z katastrálnej
mapy s vyznačením plochy navrhovanej na nepoľnohospodárske použitie,
b)
bilancia skrývky humusového horizontu poľnohospodárskej pôdy,
c)
návrh vrátenia poľnohospodárskej pôdy do pôvodného stavu.
§ 18a
Rýchlorastúce dreviny na poľnohospodárskej pôde
(1)
Na účely tohto zákona sa rýchlorastúcou drevinou na poľnohospodárskej pôde rozumie
porast rýchlorastúcej dreviny na produkciu drevnej biomasy na ploche väčšej ako 1
000 m2 najviac na 20 rokov. Porast rýchlorastúcej dreviny možno založiť na poľnohospodárskej
pôde, ktorá je zaradená podľa kódu bonitovanej pôdno-ekologickej jednotky do piatej
až deviatej kvalitatívnej skupiny alebo na poľnohospodárskej pôde kontaminovanej rizikovými
látkami, o ktorej orgán ochrany poľnohospodárskej pôdy rozhodol podľa § 8 ods. 5, alebo na poľnohospodárskej pôde zaradenej podľa kódu bonitovanej pôdno-ekologickej
jednotky do tretej alebo štvrtej skupiny kvality, ak sa poľnohospodárska pôda nachádza
v záplavovom území, je zamokrená alebo je vystavená veternej erózii. Porast rýchlorastúcej
dreviny nemožno založiť na pozemkoch, ktoré sa nachádzajú v treťom až piatom stupni
územnej ochrany prírody a krajiny.12c)
(2)
Osoba, ktorá navrhuje založenie porastu rýchlorastúcej dreviny na poľnohospodárskej
pôde je povinná podať žiadosť o registráciu do registra plôch rýchlorastúcich drevín,
ktorý vedie obvodný pozemkový úrad. K žiadosti na zápis do registra prikladá
a)
údaje podľa osobitného predpisu9aa) potrebné na účel overenia vlastníckeho práva k pozemku; ak vlastnícke právo k pozemku
nie je evidované v liste vlastníctva, iný doklad preukazujúci vlastníctvo k pozemku,
b)
doklad preukazujúci nájomný vzťah k pozemku alebo doklad preukazujúci nájomný vzťah
a súhlas vlastníka pozemku s využívaním pozemku na účely pestovania rýchlorastúcich
drevín, ak zakladateľ nie je vlastníkom pozemku,
c)
základné identifikačné údaje o ploche navrhovanej na výsadbu rýchlorastúcich drevín,
ktoré sú zhodné s prílohami podľa § 9 ods. 4.
(3)
Zápis do registra plôch rýchlorastúcich drevín oznámi orgán ochrany poľnohospodárskej
pôdy obci a dotknutým orgánom štátnej správy, ktoré chránia verejné záujmy podľa osobitných
predpisov.8)
(4)
Zakladateľ porastu rýchlorastúcich drevín alebo jeho právny nástupca je povinný vykonať
spätnú rekultiváciu poľnohospodárskej pôdy v termíne do ukončenia pestovania rýchlorastúcich
drevín podľa osvedčenia vydaného obvodným pozemkovým úradom.
(5)
Obvodný pozemkový úrad na základe žiadosti o registráciu plochy rýchlorastúcej dreviny
vydá zakladateľovi porastu rýchlorastúcej dreviny osvedčenie o registrácii plochy
porastu rýchlorastúcej dreviny. Vydané osvedčenie zasiela na centrálnu evidenciu pôdnej
službe. Osvedčenie obsahuje registračné číslo na každú samostatnú plochu porastu rýchlorastúcej
dreviny, dátum založenia a ukončenia pestovania rýchlorastúcich drevín, výmeru plôch
navrhovaných na založenie porastu na podklade identifikačných údajov katastra, povinnosť
vykonania spätnej rekultivácie poľnohospodárskej pôdy najneskôr v priebehu posledného
roku pestovania rýchlorastúcich drevín a povinnosť zabezpečiť ochranu okolitej poľnohospodárskej
pôdy pred samonáletom z plochy porastu rýchlorastúcich drevín.
(6)
Centrálny register plôch porastov rýchlorastúcich drevín vedie a aktualizuje pôdna
služba.
§ 19
Neoprávnený záber poľnohospodárskej pôdy na nepoľnohospodársky zámer
(1)
Ak orgán ochrany poľnohospodárskej pôdy (§ 23) zistí, že niekto zabral poľnohospodársku pôdu bez rozhodnutia o odňatí na stavebný
zámer alebo iný zámer v termíne po 25. júni 1992,
a)
nariadi rekultiváciu poľnohospodárskej pôdy na základe odborného stanoviska pôdnej
služby, alebo
b)
ak nie je možné poľnohospodársku pôdu rekultivačnými opatreniami vrátiť do pôvodného
stavu, rozhodne o usporiadaní nezákonného stavu na poľnohospodárskej pôde a vyzve
toho, kto zabral poľnohospodársku pôdu, aby predložil doklady na usporiadanie druhu
pozemku v katastri, najmä kópiu z katastrálnej mapy s vyznačením dotknutých parciel,
údaje podľa osobitného predpisu9aa) potrebné na účel overenia vlastníckeho práva k pozemku alebo geometrický plán, ak
ide o časť parciel evidovaných v katastri.
(2)
Orgán ochrany poľnohospodárskej pôdy (§ 23) zašle vyhotovenie právoplatného rozhodnutia a vyhotovenie geometrického plánu alebo
mapy z katastra na príslušný orgán štátnej správy na úseku katastra na vyznačenie
zmeny druhu poľnohospodárskeho pozemku v katastri.
PIATA ČASŤ
ŠTÁTNA SPRÁVA OCHRANY POĽNOHOSPODÁRSKEJ PÔDY
§ 20
Orgány ochrany poľnohospodárskej pôdy
Orgánmi ochrany poľnohospodárskej pôdy sú:
a)
Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky13) (ďalej len „ministerstvo“),
b)
obvodný pozemkový úrad v sídle kraja,
c)
obvodný pozemkový úrad.13)
§ 21
Ministerstvo
Ministerstvo
a)
je ústredným orgánom ochrany poľnohospodárskej pôdy,
b)
vydáva všeobecne záväzné právne predpisy v oblasti ochrany poľnohospodárskej pôdy.
§ 22
Obvodný pozemkový úrad v sídle kraja
Obvodný pozemkový úrad v sídle kraja
a)
koordinuje spoluprácu s pôdnou službou pri uplatňovaní tohto zákona,
b)
spracúva a ministerstvu predkladá informáciu o úbytkoch poľnohospodárskej pôdy v
rámci územného obvodu kraja.
§ 23
Obvodný pozemkový úrad
Obvodný pozemkový úrad
a)
nariaďuje opatrenia na ochranu poľnohospodárskej pôdy podľa § 3 až 8,
b)
rozhoduje o zmene druhu poľnohospodárskeho pozemku podľa § 9 až 11,
c)
rozhoduje o odňatí poľnohospodárskej pôdy podľa § 17,
d)
rozhoduje o usporiadaní druhu pozemku podľa § 19,
e)
je dotknutým orgánom a dáva stanovisko z hľadiska ochrany poľnohospodárskej pôdy
v konaniach týkajúcich sa prevencie a nápravy environmentálnych škôd na pôde podľa
osobitného predpisu,13a)
f)
prejednáva priestupky podľa § 25,
g)
ukladá pokuty podľa § 26,
h)
kontroluje plnenie podmienok uložených v rozhodnutiach,
i)
spolupracuje s pôdnou službou,
j)
sleduje a vyhodnocuje úbytky poľnohospodárskej pôdy v rámci svojho územného obvodu
v ročných intervaloch, tie odsúhlasuje a nesúlad rieši s príslušným orgánom štátnej
správy na úseku katastra,
k)
vydáva záväzné stanovisko podľa § 17b,
l)
vydáva osvedčenie o registrácii plochy porastu rýchlorastúcej dreviny a vedie register
plôch porastov rýchlorastúcich drevín.
§ 24
Odborný dohľad
(1)
Odborný dohľad nad ochranou poľnohospodárskej pôdy, dohľad nad dodržiavaním a uplatňovaním
ustanovení tohto zákona je vykonávaný orgánmi ochrany poľnohospodárskej pôdy v spolupráci
s pôdnou službou a Ústredným kontrolným a skúšobným ústavom poľnohospodárskym.
(2)
(3)
V rámci odborného dohľadu podľa odseku 1 pôdna služba
a)
vykonáva prieskum a monitorovanie poľnohospodárskej pôdy,
b)
vedie databázu informácií o poľnohospodárskej pôde,
d)
spravuje a spresňuje mapu bonitovaných pôdno-ekologických jednotiek systémovo v rámci
komplexnej revízie katastrálneho územia a v plošnom rozsahu celého katastrálneho územia.
ŠIESTA ČASŤ
PRIESTUPKY A INÉ SPRÁVNE DELIKTY
§ 25
Priestupky
(1)
Priestupku na úseku ochrany poľnohospodárskej pôdy sa dopustí ten, kto
a)
nezabezpečil základnú starostlivosť o poľnohospodársku pôdu alebo spôsobil jej poškodenie
(§ 3 až 7),
b)
spôsobil svojou nečinnosťou zaburinenie poľnohospodárskeho pozemku alebo nepoľnohospodárskeho
pozemku v blízkosti poľnohospodárskeho pozemku (§ 3),
c)
neusporiadal druh pozemku v teréne s jeho evidenciou v katastri (§ 19, § 29 ods. 4),
d)
nesplnil povinnosť v prípade nepoľnohospodárskeho použitia poľnohospodárskej pôdy
do jedného roka (§ 18),
e)
f)
nesplnil povinnosť uloženú orgánom ochrany poľnohospodárskej pôdy (§ 3 až 8 a § 13 až 19),
g)
spôsobil poškodenie poľnohospodárskej pôdy rizikovými látkami (§ 8),
h)
vykoná zmenu poľnohospodárskeho alebo nepoľnohospodárskeho druhu pozemku podľa § 9 bez rozhodnutia alebo záväzného stanoviska orgánu ochrany poľnohospodárskej pôdy,
i)
v rozpore s § 18a založí porast rýchlorastúcich drevín na poľnohospodárskej pôde a nevykoná spätnú
rekultiváciu poľnohospodárskej pôdy.
(2)
Za priestupok podľa odseku 1 písm. a) až c) možno uložiť pokutu do 330 eur.
(3)
Za priestupok podľa odseku 1 písm. d) možno uložiť pokutu do 660 eur.
(4)
Za priestupok podľa odseku 1 písm. e) až i) možno uložiť pokutu do 995 eur.
(5)
Pri prejednávaní priestupkov sa postupuje podľa osobitného predpisu.14)
§ 26
Iné správne delikty
(1)
Právnická osoba alebo fyzická osoba - podnikateľ sa dopustí správneho deliktu, ak
a)
nezabezpečí základnú starostlivosť o poľnohospodársku pôdu alebo spôsobí jej poškodenie
(§ 3 až 7),
b)
spôsobí svojou nečinnosťou zaburinenie poľnohospodárskej pôdy (§ 3),
c)
neusporiada druh pozemku s jeho evidenciou v katastri (§ 19, § 29 ods. 4),
d)
nesplní povinnosť v prípade nepoľnohospodárskeho použitia poľnohospodárskej pôdy
do jedného roka (§ 18),
e)
nesplní povinnosť uloženú orgánom ochrany poľnohospodárskej pôdy podľa § 3 až 7 a § 13 až 19,
f)
vykoná zmenu poľnohospodárskeho alebo nepoľnohospodárskeho druhu pozemku podľa § 9 bez rozhodnutia alebo záväzného stanoviska orgánu ochrany poľnohospodárskej pôdy,
g)
v rozpore s § 18a založí porast rýchlorastúcich drevín na poľnohospodárskej pôde a nevykoná spätnú
rekultiváciu poľnohospodárskej pôdy.
(2)
Právnickej osobe alebo fyzickej osobe - podnikateľovi uloží orgán ochrany poľnohospodárskej
pôdy pokutu od 166 eur do 33 200 eur za každý hektár poľnohospodárskej pôdy, ak sa
na ňom dopúšťa správneho deliktu podľa odseku 1.
(3)
Právnickej osobe alebo fyzickej osobe - podnikateľovi uloží orgán ochrany poľnohospodárskej
pôdy pokutu od 1 660 eur do 166 000 eur za každý hektár poľnohospodárskej pôdy, ak
a)
neoprávnene a v rozpore s týmto zákonom bez rozhodnutia o odňatí zaberie poľnohospodársku
pôdu na nepoľnohospodársky účel (§ 17 až 19),
b)
spôsobí poškodenie poľnohospodárskej pôdy rizikovými látkami (§ 8).
(4)
Výška pokuty pri výmere poľnohospodárskej pôdy nižšej alebo vyššej ako jeden hektár
sa vypočíta v zodpovedajúcej výške za jeden meter štvorcový.
(5)
Pri určovaní výšky pokuty sa prihliada najmä na závažnosť, spôsob a čas trvania protiprávneho
konania a na rozsah a mieru hroziacej škody alebo spôsobenej škody.
(6)
Pokutu možno uložiť do troch rokov odo dňa, keď sa orgán ochrany poľnohospodárskej
pôdy dozvedel o porušení povinnosti, najneskôr však do piatich rokov, keď k porušeniu
povinnosti došlo.
(7)
Orgán ochrany poľnohospodárskej pôdy v rozhodnutí o uložení pokuty súčasne nariadi,
aby v určenej lehote boli vykonané opatrenia na nápravu následkov protiprávneho konania,
za ktoré bola pokuta uložená.
(8)
Ak právnická osoba alebo fyzická osoba - podnikateľ opakovane poruší povinnosť počas
piatich rokov od právoplatnosti rozhodnutia o uložení pokuty alebo nevykoná opatrenia
podľa odseku 7, uloží sa mu pokuta do výšky dvojnásobku pokút uvedených v odsekoch
2 a 3 a § 25.
(9)
Pokuta je splatná do 30 dní od nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia, ktorým bola
uložená, ak v tomto rozhodnutí nie je určená dlhšia lehota jej splatnosti.
(10)
Výnos z pokút je príjmom štátneho rozpočtu.
SIEDMA ČASŤ
SPOLOČNÉ, PRECHODNÉ A ZÁVEREČNÉ USTANOVENIA
§ 27
Splnomocňovacie ustanovenie
(1)
Ministerstvo ustanoví všeobecne záväzným právnym predpisom podrobnosti o
a)
spracovaní bilancie a vykonaní skrývky humusového horizontu poľnohospodárskej pôdy,
b)
spracovaní projektu rekultivácie dočasne odňatej poľnohospodárskej pôdy,
c)
vyhodnotení dôsledkov stavebných zámerov a iných návrhov na poľnohospodársku pôdu.
(2)
Ministerstvo ustanoví všeobecne záväzným právnym predpisom
a)
limitné hodnoty poškodenia vlastností poľnohospodárskej pôdy pre eróziu, zhutnenie
a úbytok pôdnej organickej hmoty a metódy ich určenia podľa vybraných ukazovateľov,
b)
limitné hodnoty rizikových látok v poľnohospodárskej pôde a metódy ich určenia podľa
vybraných ukazovateľov,
c)
charakteristiku spôsobu využívania jednotlivých druhov pozemkov poľnohospodárskej
pôdy,
d)
zaradenie poľnohospodárskej pôdy do deviatich skupín kvality podľa kódu bonitovaných
pôdno-ekologických jednotiek.
§ 27a
Vláda Slovenskej republiky ustanoví nariadením vlády základnú sadzbu odvodu za odňatie
poľnohospodárskej pôdy a neoprávnený záber poľnohospodárskej pôdy, zoznam najkvalitnejšej
poľnohospodárskej pôdy v katastrálnom území podľa kódu bonitovaných pôdno-ekologických
jednotiek, spôsob platenia odvodu, splatnosť odvodu a oslobodenie od odvodu.
§ 28
Spoločné ustanovenie
Na konanie a rozhodovanie podľa tohto zákona sa vzťahujú všeobecné predpisy o správnom
konaní,16) ak tento zákon neustanovuje inak.
§ 29
Prechodné ustanovenia
(1)
Konania upravené týmto zákonom začaté pred 1. májom 2004 sa dokončia podľa doterajších
predpisov.
(2)
Rozhodnutia o odňatí vydané pred 1. májom 2004 a udelené súhlasy s návrhom nepoľnohospodárskeho
použitia poľnohospodárskej pôdy zostávajú v platnosti.
(3)
Povinnosť platiť odvody za odňatie v splátkach splatných podľa rozhodnutia orgánu
ochrany poľnohospodárskeho pôdneho fondu vydaného pred 1. májom 2004 zaniká k 1. máju
2004.
(4)
(5)
Ak sa v doterajších právnych predpisoch používa pojem poľnohospodársky pôdny fond,
rozumie sa tým poľnohospodárska pôda.
§ 29a
Konania začaté do účinnosti tohto zákona sa dokončia podľa doterajších predpisov.
§ 29b
Prechodné ustanovenie k úpravám účinným od 1. apríla 2013
Konania začaté pred 1. aprílom 2013 sa dokončia podľa predpisov účinných do 31. marca
2013.
§ 29c
Prechodné ustanovenie k úpravám účinným od 27. februára 2014
Konania začaté pred 27. februárom 2014 sa dokončia podľa úpravy účinnej od 27. februára
2014.
§ 30
Zrušovacie ustanovenie
Zrušujú sa:
1.
zákon Slovenskej národnej rady č. 307/1992 Zb. o ochrane poľnohospodárskeho pôdneho fondu v znení zákona č. 83/2000 Z. z., zákona
č. 553/2001 Z. z. a zákona č. 245/2003 Z. z.,
2.
nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 152/1996 Z. z. o základných sadzbách odvodov za odňatie poľnohospodárskej pôdy z poľnohospodárskeho
pôdneho fondu v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 188/2000 Z. z., nariadenia
vlády Slovenskej republiky č. 299/2002 Z. z. a nariadenia vlády Slovenskej republiky
č. 143/2003 Z. z.
Čl. III
Účinnosť
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. mája 2004.
Rudolf Schuster v. r.
Pavol Hrušovský v. r.
Mikuláš Dzurinda v. r.
Pavol Hrušovský v. r.
Mikuláš Dzurinda v. r.
1)
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny
zákon) v znení neskorších predpisov.
Vyhláška Úradu geodézie, kartografie a katastra Slovenskej republiky č. 79/1996 Z. z., ktorou sa vykonáva zákon Národnej rady Slovenskej republiky o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon) v znení neskorších predpisov.
Vyhláška Úradu geodézie, kartografie a katastra Slovenskej republiky č. 79/1996 Z. z., ktorou sa vykonáva zákon Národnej rady Slovenskej republiky o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon) v znení neskorších predpisov.
2)
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 285/1995 Z. z. o rastlinolekárskej starostlivosti v znení neskorších predpisov.
2b)
§ 12 až 16 a § 26 zákona č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších predpisov.
3)
Zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších predpisov.
4)
§ 5 ods. 4 zákona č. 281/1997 Z. z. o vojenských obvodoch a zákon, ktorým sa mení zákon Národnej rady Slovenskej republiky
č. 222/1996 Z. z. o organizácii miestnej štátnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení
neskorších predpisov.
5)
§ 22 ods. 4 zákona č. 264/1999 Z. z. o technických požiadavkách na výrobky a o posudzovaní zhody a o zmene a doplnení
niektorých zákonov.
6)
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 152/1995 Z. z. o potravinách v znení neskorších predpisov.
7)
§ 2 ods. 4 zákona č. 245/2003 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene
a doplnení niektorých zákonov.
7a)
8)
Napríklad zákon č. 543/2002 Z. z. v znení neskorších predpisov, zákon č. 182/2005 Z. z. o vinohradníctve v znení zákona č. 283/2007 Z. z., zákon č. 326/2005 Z. z. o lesoch v znení neskorších predpisov, zákon Slovenskej národnej rady č. 330/1991 Zb. o pozemkových úpravách, usporiadaní pozemkového vlastníctva, pozemkových úradoch,
pozemkovom fonde a o pozemkových spoločenstvách v znení neskorších predpisov, zákon
č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov.
9)
§ 8 ods. 2 zákona č. 281/1997 Z. z.
9a)
9aa)
§ 60 ods. 3 vyhlášky Úradu geodézie, kartografie a katastra Slovenskej republiky č. 461/2009 Z. z., ktorou sa vykonáva zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny
zákon) v znení neskorších predpisov.
9b)
§ 56 ods. 1 písm. c) zákona č. 326/2005 Z. z.
9c)
§ 26 zákona č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) v znení zákona č. 527/2003 Z. z.
9d)
Príloha č. 2 nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 58/2013 Z. z. o odvodoch za odňatie a neoprávnený záber poľnohospodárskej pôdy.
10)
Zákon č. 50/1976 Zb. v znení neskorších predpisov.
Zákon Slovenskej národnej rady č. 330/1991 Zb. v znení neskorších predpisov.
Zákon č. 44/1988 Zb. o ochrane a využití nerastného bohatstva (banský zákon) v znení neskorších predpisov.
Zákon č. 184/2002 Z. z. o vodách a o zmene a doplnení niektorých zákonov (vodný zákon) v znení neskorších predpisov.
Zákon Slovenskej národnej rady č. 330/1991 Zb. v znení neskorších predpisov.
Zákon č. 44/1988 Zb. o ochrane a využití nerastného bohatstva (banský zákon) v znení neskorších predpisov.
Zákon č. 184/2002 Z. z. o vodách a o zmene a doplnení niektorých zákonov (vodný zákon) v znení neskorších predpisov.
11)
§ 22 až 26 a 31 zákona č. 50/1976 Zb. v znení neskorších predpisov.
11a)
Napríklad zákon č. 251/2012 Z. z. o energetike a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
11aa)
§ 32 ods. 2 zákona č. 50/1976 Zb. v znení zákona č. 254/2015 Z. z.
11b)
Napríklad zákon č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon) v znení neskorších predpisov, zákon č. 50/1976 Zb. v znení neskorších predpisov.
12a)
Zákon č. 175/1999 Z. z. o niektorých opatreniach týkajúcich sa prípravy významných investícií a o doplnení
niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
12b)
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 129/1996 Z. z. o niektorých opatreniach na urýchlenie prípravy výstavby diaľnic a ciest pre motorové
vozidlá v znení neskorších predpisov.
12c)
§ 14 až 16 zákona č. 543/2002 Z. z. v znení neskorších predpisov.
13)
Zákon č. 518/2003 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 330/1991 Zb. o pozemkových
úpravách, usporiadaní pozemkového vlastníctva, pozemkových úradoch, pozemkovom fonde
a o pozemkových spoločenstvách v znení neskorších predpisov a o zmene niektorých zákonov.
13a)
Zákon č. 359/2007 Z. z. o prevencii a náprave environmentálnych škôd a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
14)
Zákon Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov.
16)
Zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) v znení neskorších predpisov.