8/2005 Z. z.
Časová verzia predpisu účinná od 01.01.2019 do 30.04.2022
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter, právne záväzný obsah sa nachádza v pdf verzii právneho predpisu.
Otvoriť všetky
Číslo predpisu: | 8/2005 Z. z. |
Názov: | Zákon o správcoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
Typ: | Zákon |
Dátum schválenia: | 09.12.2004 |
Dátum vyhlásenia: | 14.01.2005 |
Dátum účinnosti od: | 01.01.2019 |
Dátum účinnosti do: | 30.04.2022 |
Autor: | Národná rada Slovenskej republiky |
Právna oblasť: |
|
Nachádza sa v čiastke: |
291/2005 Z. z. | Vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky o vzdelávacom poriadku správcov v oblasti konkurzu a reštrukturalizácie |
665/2005 Z. z. | Vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky, ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona č. 7/2005 Z. z. o konkurze a reštrukturalizácii a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
666/2005 Z. z. | Vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky o Kancelárskom poriadku pre správcov |
618/2006 Z. z. | Vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 291/2005 Z. z. o vzdelávacom poriadku správcov v oblasti konkurzu a reštrukturalizácie |
536/2008 Z. z. | Vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 665/2005 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona č. 7/2005 Z. z. o konkurze a reštrukturalizácii a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
538/2008 Z. z. | Vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 666/2005 Z. z. o Kancelárskom poriadku pre správcov |
235/2010 Z. z. | Vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 665/2005 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona č. 7/2005 Z. z. o konkurze a reštrukturalizácii a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení vyhlášky č. 536/2008 Z. z. |
514/2011 Z. z. | Vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 665/2005 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona č. 7/2005 Z. z. o konkurze a reštrukturalizácii a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov |
81/2012 Z. z. | Vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 291/2005 Z. z. o vzdelávacom poriadku správcov v oblasti konkurzu a reštrukturalizácie v znení vyhlášky č. 618/2006 Z. z. |
97/2012 Z. z. | Vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 666/2005 Z. z. o Kancelárskom poriadku pre správcov v znení vyhlášky č. 538/2008 Z. z. |
141/2022 Z. z. | Vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 291/2005 Z. z. o vzdelávacom poriadku správcov v oblasti konkurzu a reštrukturalizácie v znení neskorších predpisov |
204/2022 Z. z. | Vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 666/2005 Z. z. o Kancelárskom poriadku pre správcov v znení neskorších predpisov |
354/2022 Z. z. | Vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 291/2005 Z. z. o vzdelávacom poriadku správcov v oblasti konkurzu a reštrukturalizácie v znení neskorších predpisov |
455/1991 Zb. | Zákon o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) |
145/1995 Z. z. | Zákon Národnej rady Slovenskej republiky o správnych poplatkoch |
586/2003 Z. z. | Zákon o advokácii a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov |
330/2007 Z. z. | Zákon o registri trestov a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
297/2008 Z. z. | Zákon o ochrane pred legalizáciou príjmov z trestnej činnosti a o ochrane pred financovaním terorizmu a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
477/2008 Z. z. | Zákon, ktorým sa menia a dopĺňajú zákony v pôsobnosti Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky v oblasti civilného práva v súvislosti so zavedením meny euro v Slovenskej republike |
136/2010 Z. z. | Zákon o službách na vnútornom trhu a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
72/2013 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 8/2005 Z. z. o správcoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov |
390/2015 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 420/2004 Z. z. o mediácii a o doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony |
91/2016 Z. z. | Zákon o trestnej zodpovednosti právnických osôb a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
177/2018 Z. z. | Zákon o niektorých opatreniach na znižovanie administratívnej záťaže využívaním informačných systémov verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon proti byrokracii) |
111/2022 Z. z. | Zákon o riešení hroziaceho úpadku a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
309/2023 Z. z. | Zákon o premenách obchodných spoločností a družstiev a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
8
ZÁKON
z 9. decembra 2004
o správcoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
PRVÁ ČASŤ
VŠEOBECNÉ USTANOVENIA
§ 1
Predmet úpravy
Tento zákon upravuje postavenie správcov, ktorí vykonávajú činnosť v konkurznom konaní,
reštrukturalizačnom konaní alebo konaní o oddlžení podľa osobitného predpisu1) (ďalej len „správcovská činnosť“), práva a povinnosti správcov, vzdelávanie správcov,
pôsobnosť Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“)
vo výkone správcovskej činnosti a dohľad ministerstva nad výkonom správcovskej činnosti.
§ 1a
Vzťah k všeobecnému predpisu o službách na vnútornom trhu
Na výkon správcovskej činnosti, postup podávania žiadosti o zápis do zoznamu správcov,
postup podávania žiadosti o vyčiarknutie zo zoznamu správcov, zápis do zoznamu správcov
a výkon dozoru nad správcami podľa tohto zákona sa použijú ustanovenia všeobecného
predpisu o službách na vnútornom trhu,1a) ak tento zákon neustanovuje inak.
DRUHÁ ČASŤ
SPRÁVCA
§ 3
Základné povinnosti správcu
(1)
Správca je povinný vykonávať správcovskú činnosť čestne, zodpovedne a svedomito;
správca je povinný dohliadať aj na čestnosť, zodpovednosť a svedomitosť konania svojich
zamestnancov, ako aj osôb, ktoré poveril vykonaním jednotlivých úkonov správcovskej
činnosti.
(2)
Správca je povinný vykonávať správcovskú činnosť s odbornou starostlivosťou, s využitím
všetkých svojich skúseností a odborných vedomostí. Ak správca nemá potrebné skúsenosti
alebo odborné vedomosti na riadne vykonanie niektorého úkonu správcovskej činnosti,
je povinný požiadať o pomoc odborníka; ak vzhľadom na obtiažnosť prípadu by pomoc
odborníka nebola účelná alebo hospodárna, je povinný odmietnuť výkon správcovskej
činnosti alebo požiadať súd o odvolanie z funkcie v príslušnom konaní podľa osobitného
predpisu.1)
(3)
Správca je povinný vykonávať správcovskú činnosť bez zbytočných prieťahov.
(4)
Ak správcovi bránia v riadnom výkone správcovskej činnosti zdravotné alebo iné závažné
dôvody, je povinný požiadať súd o odvolanie z funkcie vo všetkých veciach, v ktorých
vykonáva správcovskú činnosť.
(5)
Správca nesmie ovplyvňovať výber správcov pri ich ustanovovaní do funkcie v príslušných
konaniach podľa osobitného predpisu1) ani poskytnúť alebo sľúbiť veriteľovi alebo inej osobe províziu ani žiadnu inú výhodu
za vyvíjanie činnosti smerujúcej k jeho ustanoveniu do funkcie v príslušnom konaní
podľa osobitného predpisu.1)
(6)
Správca nesmie od osoby zúčastnenej na veci, v ktorej vykonáva správcovskú činnosť,
prijať dar ani inú výhodu. Správca je povinný odmietnuť dar alebo inú výhodu od každého,
ak možno odôvodnene predpokladať, že dar alebo iná výhoda je poskytnutá s úmyslom
ovplyvniť nestrannosť jeho rozhodovania alebo úsudku.
(7)
Správca môže požiadať o odvolanie z funkcie v príslušnom konaní podľa osobitného
predpisu1) len z dôvodov uvedených v tomto zákone. Správca je povinný odmietnuť poverenie na
vypracovanie reštrukturalizačného posudku alebo požiadať o odvolanie z funkcie v príslušnom
konaní podľa osobitného predpisu1) vždy, ak to ustanovuje tento zákon.
(8)
Správca je povinný používať pri výkone správcovskej činnosti, najmä pri vedení správcovského
spisu, programové a technické prostriedky schválené ministerstvom a pri prijímaní
elektronických podaní elektronickú schránku správcu; elektronická schránka správcu
sa na účely tohto zákona považuje za elektronickú schránku orgánu verejnej moci.2a)
(9)
Zápis a zmenu údajov a vkladanie príloh prihlášky do registra úpadcov podľa osobitného
predpisu1) vykonáva a za ich správnosť a úplnosť zodpovedá správca.
§ 4
Vylúčenie správcu
(1)
Správca je vylúčený z výkonu správcovskej činnosti, ak so zreteľom na jeho pomer
k veci, v ktorej vykonáva správcovskú činnosť, možno mať pochybnosti o jeho nezaujatosti.
Svoj možný pomer k veci správca posudzuje sústavne a s odbornou starostlivosťou; ak
sa pritom dozvie o skutočnostiach, pre ktoré možno mať pochybnosti o jeho nezaujatosti,
bez zbytočného odkladu o tom informuje súd.
(2)
Správca je vylúčený z výkonu správcovskej činnosti vždy, ak
a)
je spriaznenou osobou veriteľa prihlásenej pohľadávky,
b)
je spriaznenou osobou dlžníka alebo osoby, ktorá je spriaznenou osobou dlžníka,
c)
s ním spriaznená osoba je spriaznenou osobou dlžníka alebo osoby, ktorá je spriaznenou
osobou dlžníka,
d)
je veriteľom alebo dlžníkom dlžníka alebo osoby spriaznenej s dlžníkom,
e)
s ním spriaznená osoba je veriteľom alebo dlžníkom dlžníka alebo veriteľom alebo
dlžníkom osoby spriaznenej s dlžníkom,
f)
v posledných troch rokoch zabezpečil záväzky dlžníka,
g)
v posledných troch rokoch s ním spriaznená osoba zabezpečovala záväzky dlžníka alebo
záväzky s dlžníkom spriaznenej osoby,
h)
je s dlžníkom v súdnom alebo inom konaní, v ktorom sa má rozhodnúť ich spor,
i)
poskytol dlžníkovi vklad alebo sa podieľal na jeho podnikaní alebo zisku, alebo má
akékoľvek práva alebo povinnosti k cennému papieru, s ktorým sú spojené práva alebo
povinnosti dlžníka,
j)
poskytol dlžníkovi audítorské služby alebo právne služby,
k)
s ním spriaznená osoba v posledných troch rokoch poskytla dlžníkovi audítorské služby
alebo právne služby,
l)
v posledných troch rokoch prijal od dlžníka dar alebo inú výhodu,
m)
v posledných dvoch rokoch bol zamestnancom dlžníka,
n)
v posledných dvoch rokoch bola s ním spriaznená osoba vedúcim zamestnancom dlžníka.
(3)
Ak správca vykonáva správcovskú činnosť vo viacerých veciach, je vylúčený z výkonu
správcovskej činnosti v tých veciach, v ktorých spoločné záujmy veriteľov v jednotlivých
veciach môžu byť vo vzájomnom rozpore.
(4)
Ak ide o banku, inštitúciu elektronických peňazí, obchodníka s cennými papiermi,
správcovskú spoločnosť, poisťovňu, zaisťovňu, dôchodkovú správcovskú spoločnosť, doplnkovú
dôchodkovú spoločnosť alebo o pobočku obdobnej zahraničnej finančnej inštitúcie, správca
je vylúčený z výkonu správcovskej činnosti aj vtedy, ak nespĺňa požiadavky podľa osobitného
predpisu3) na správcu pre výkon nútenej správy.
(5)
Spriaznenou osobou na účely tohto zákona sa rozumie osoba podľa osobitného predpisu.4)
§ 5
Všeobecná informačná povinnosť
(1)
Správca je povinný bez zbytočného odkladu oznámiť ministerstvu každú skutočnosť,
ktorá môže byť dôvodom na pozastavenie výkonu správcovskej činnosti alebo vyčiarknutie
zo zoznamu správcov.
(2)
Správca, ktorý pri výkone správcovskej činnosti zistí skutočnosti nasvedčujúce, že
bol spáchaný trestný čin, je povinný tieto skutočnosti bez zbytočného odkladu oznámiť
príslušnému orgánu činnému v trestnom konaní.
§ 6
Mlčanlivosť
(1)
Správca je povinný zachovávať mlčanlivosť o všetkých skutočnostiach, o ktorých sa
dozvedel pri výkone správcovskej činnosti. Táto povinnosť nezaniká pozastavením výkonu
správcovskej činnosti ani vyčiarknutím zo zoznamu správcov.
(2)
Povinnosť mlčanlivosti sa v rovnakom rozsahu ako na správcu vzťahuje aj na zamestnancov
správcu, osoby poverené správcom vykonaním jednotlivých úkonov správcovskej činnosti,
ako aj na iné osoby, ktoré sa dozvedeli o skutočnostiach súvisiacich s výkonom správcovskej
činnosti.
(3)
Povinnosť zachovávať mlčanlivosť podľa tohto zákona sa nevzťahuje na poskytnutie
informácii
a)
orgánu činnému v trestnom konaní na účely trestného konania a Policajnému zboru na
účely plnenia úloh ustanovených osobitným predpisom,6)
b)
súdu na účely súdneho konania,
c)
ministerstvu a osobám vykonávajúcim dohľad podľa tohto zákona na účely dohľadu,
d)
daňovému orgánu a colnému orgánu na účely daňového konania alebo colného konania,
e)
účastníkom konania vo veciach týkajúcich sa dlžníka,
f)
Protimonopolnému úradu Slovenskej republiky na účely konania podľa osobitného predpisu,
g)
orgánom dohľadu alebo dozoru nad dlžníkom, ktorý podlieha dohľadu alebo dozoru podľa
osobitných predpisov,7)
h)
Fondu ochrany vkladov a Garančnému fondu investícií, ak ide o dlžníka, za ktorého
sa vyplácajú náhrady podľa osobitných predpisov,8)
i)
pri plnení povinností podľa osobitného predpisu,9)
j)
Sociálnej poisťovni vo veciach sociálneho poistenia,
k)
v iných veciach, ak je ich oznamovanie zákonnou povinnosťou správcu.
(4)
Povinnosť zachovávať mlčanlivosť podľa tohto zákona zaniká, ak povinná osoba je tejto
povinnosti zbavená ministerstvom alebo sa chránená skutočnosť stala bežne dostupnou.
(5)
Správca nemá povinnosť zachovávať mlčanlivosť voči svojim zamestnancom alebo osobám,
ktoré poveril vykonaním jednotlivých úkonov správcovskej činnosti, v rozsahu nevyhnutne
potrebnom na riadne vykonanie tých úkonov správcovskej činnosti, vykonaním ktorých
ich poveril.
(6)
Povinnosť zachovávať mlčanlivosť podľa osobitných predpisov10) nie je týmto zákonom dotknutá.
§ 7
Kancelária správcu
(1)
Správca je povinný mať zriadenú kanceláriu. Správca je povinný kanceláriu riadne
označiť a zabezpečiť jej primerané technické vybavenie a minimálnu výmeru jej podlahovej
plochy. Kanceláriu správca zriaďuje v obvode krajského súdu, v ktorom má záujem vykonávať
správcovskú činnosť. Správca-právnická osoba môže mať zriadených aj viac kancelárii;
v obvode jedného krajského súdu však môže mať zriadenú vždy len jednu kanceláriu.
Ak má správca-právnická osoba zriadených viac kancelárii, musí mať v každej kancelárii
ustanoveného zástupcu, ktorým môže byť len jeho štatutárny orgán. Zástupca kancelárie
môže byť ustanovený ako zástupca kancelárie len v jednej kancelárii. Ustanovenie zástupcu
kancelárie alebo zánik funkcie zástupcu kancelárie je správca-právnická osoba povinný
do troch dní oznámiť ministerstvu.
(2)
Zriadenie kancelárie ministerstvo zapisuje do zoznamu správcov. Zriadenie kancelárie
správca pri zápise kancelárie do zoznamu správcov dokladá nájomnou zmluvou, listom
vlastníctva alebo iným vhodným dokladom oprávňujúcim správcu zriadiť v nehnuteľnosti
kanceláriu na účel výkonu funkcie správcu; zriadenie ďalšej kancelárie správca-právnická
osoba dokladá aj listinou, ktorou ustanovila zástupcu kancelárie. Zriadenie alebo
zrušenie kancelárie ministerstvo zapíše do zoznamu správcov do 30 dní od doručenia
oznámenia správcu o zriadení alebo zrušení kancelárie. Zriadenie kancelárie ministerstvo
zapíše do zoznamu správcov, len ak je doložené nájomnou zmluvou, listom vlastníctva
alebo iným vhodným dokladom oprávňujúcim správcu zriadiť v nehnuteľnosti kanceláriu
na účel výkonu funkcie správcu. Zriadenie ďalšej kancelárie ministerstvo zapíše do
zoznamu správcov, len ak je doložené nájomnou zmluvou, listom vlastníctva alebo iným
vhodným dokladom oprávňujúcim správcu zriadiť v nehnuteľnosti kanceláriu na účel výkonu
funkcie správcu a listinou, ktorou bol ustanovený zástupca kancelárie.
(3)
Do funkcie správcu možno v konkurznom konaní alebo v konaní o oddlžení podľa osobitného
predpisu1) ustanoviť na základe náhodného výberu len správcu, ktorý má v obvode krajského súdu,
v ktorom sídli príslušný konkurzný súd, zriadenú kanceláriu. Do funkcie správcu možno
v reštrukturalizačnom konaní podľa osobitného predpisu1) ustanoviť len správcu, ktorý má v obvode odvolacieho konkurzného súdu, v ktorom sídli
príslušný konkurzný súd, zriadenú kanceláriu. Ak podľa osobitného predpisu1) má súd v konkurznom konaní ustanoviť do funkcie správcu schváleného schôdzou veriteľov,
možno ustanoviť len správcu, ktorý má v obvode odvolacieho konkurzného súdu, v ktorom
sídli príslušný konkurzný súd, zriadenú kanceláriu.
(4)
Písomnosti určené správcovi sa doručujú na adresu jeho kancelárie; v konkurznom konaní,
v reštrukturalizačnom konaní alebo v konaní o oddlžení podľa osobitného predpisu1) sa písomnosti určené správcovi doručujú na adresu jeho kancelárie, ktorá je zriadená
v obvode krajského súdu, v ktorom sídli príslušný konkurzný súd, alebo v obvode konkurzného
odvolacieho súdu, v ktorom sídli príslušný konkurzný súd, ak bol do funkcie ustanovený
správca, ktorý má kanceláriu v tomto obvode. Na ten účel je správca povinný zriadiť
v kancelárii verejne dostupnú podateľňu, ktorá musí byť otvorená v bežných pracovných
hodinách každý pracovný deň. Osobné doručenie písomnosti podateľňa na požiadanie vždy
písomne potvrdí.
§ 8
Správcovský spis
(1)
Správca je povinný viesť vo veci, v ktorej vykonáva správcovskú činnosť, správcovský
spis (ďalej len „spis“); spis musí byť dostupný v kancelárii, ktorá je zriadená v
obvode krajského súdu, v ktorom sídli príslušný konkurzný súd, alebo v obvode odvolacieho
konkurzného súdu, v ktorom sídli príslušný konkurzný súd, ak bol do funkcie ustanovený
správca, ktorý má kanceláriu v tomto obvode.
(2)
Spis je správca povinný viesť prehľadne, zrozumiteľne a dostatočne podrobne. Spis
obsahuje údaje o postupe správcu, najmä o charaktere, čase, rozsahu a cieľoch postupu
správcu a záveroch vyvodených na základe získaných podkladov. Súčasťou spisu alebo
jeho prílohou sú doklady, zmluvy, písomné záznamy a iné písomnosti týkajúce sa veci,
v ktorej sa spis vedie; osobitný predpis ustanoví, ktoré ďalšie písomnosti tvoria
súčasť alebo prílohu spisu. Spis sa uchováva desať rokov odo dňa skončenia konania
vo veci, v ktorej bol spis vedený.
(3)
Správca, ktorý bol odvolaný z funkcie v príslušnom konaní podľa osobitného predpisu,1) bez zbytočného odkladu odovzdá príslušný spis spolu s prílohami správcovi, ktorým
bol nahradený. O odovzdaní spisu sa vyhotoví zápis.
(4)
Právo nahliadať do spisu majú osoby vykonávajúce dohľad podľa tohto zákona, súd,
účastníci konania, ich zástupcovia, orgány činné v trestnom konaní a iné subjekty,
ak to ustanovuje osobitný predpis. Nahliadanie do spisu je správca povinný zabezpečiť
v bežných pracovných hodinách každý pracovný deň; o tom správca bezodkladne po ustanovení
do funkcie v príslušnom konaní podľa osobitného predpisu1) zverejní oznam v Obchodnom vestníku.
§ 9
Spisový prehľad
Správca je povinný v každom spise viesť spisový prehľad vykonaných úkonov. Na požiadanie
je správca povinný kópiu spisového prehľadu predložiť ministerstvu. Spisový prehľad
obsahuje opis jednotlivého úkonu, dátum jeho vykonania a čas trvania úkonu s uvedením
mena a priezviska osoby, ktorá ho vykonala.
§ 10
Peňažné prostriedky podliehajúce konkurzu
(1)
Peňažné prostriedky podliehajúce konkurzu podľa osobitného predpisu1) správca uloží na účet v banke s označením príslušnej konkurznej veci. Ak správca
vykonáva správcovskú činnosť vo viacerých konkurzných veciach, uloží peňažné prostriedky
podliehajúce konkurzu podľa jednotlivých konkurzných vecí na samostatné bankové účty.
(2)
Ak bol správca počas konkurzu podľa osobitného predpisu1) odvolaný, právo nakladať s peňažnými prostriedkami uloženými na účte v banke podľa
odseku 1 v príslušnej konkurznej veci prechádza právoplatnosťou uznesenia o ustanovení
nového správcu na nového správcu.
(3)
Ustanovenia odsekov 1 a 2 sa použijú rovnako na peňažné prostriedky, ktoré dlžník
poskytol správcovi v konaní o oddlžení na uspokojenie svojich záväzkov.
§ 11
Zamestnanci správcu a poverené osoby
(1)
Správca na účel zabezpečenia riadneho výkonu správcovskej činnosti zamestnáva potrebný
počet zamestnancov v pracovnoprávnom vzťahu.
(2)
Správca môže svojho zamestnanca poveriť vykonaním jednotlivých úkonov správcovskej
činnosti. Ak je to účelné a hospodárne, správca môže poveriť vykonaním jednotlivých
úkonov správcovskej činnosti aj inú osobu ako svojho zamestnanca; zamestnanca alebo
inú osobu môže správca poveriť vykonaním len takých úkonov správcovskej činnosti,
na vykonanie ktorých má zamestnanec alebo iná osoba potrebné odborné vedomosti a skúsenosti.
§ 12
Zodpovednosť za škodu
(1)
Správca zodpovedá za škodu, ktorú spôsobí v súvislosti s výkonom správcovskej činnosti.
Na zodpovednosť správcu sa vzťahujú ustanovenia Občianskeho zákonníka, ak tento zákon
alebo osobitný predpis1) neustanovuje inak. Správca zodpovedá aj za škodu, ktorú v súvislosti s výkonom správcovskej
činnosti spôsobí jeho zamestnanec alebo osoba, ktorú poveril vykonaním jednotlivých
úkonov správcovskej činnosti; zodpovednosť zamestnanca alebo osoby poverenej vykonaním
jednotlivých úkonov správcovskej činnosti podľa osobitných predpisov tým nie je dotknutá.
(2)
Ak osobitný predpis1) neustanovuje inak, správca sa zbaví zodpovednosti, ak preukáže, že škode nemohol
zabrániť ani pri vynaložení všetkého úsilia, ktoré bolo možné od neho požadovať.
(3)
Štát nezodpovedá za škodu spôsobenú správcom.
§ 13
Povinné zmluvné poistenie
Správca je povinný mať uzatvorenú poistnú zmluvu o poistení zodpovednosti za škodu,
za ktorej vznik zodpovedá podľa tohto zákona a osobitného predpisu1) (ďalej len „poistná zmluva“).
§ 14
Preukazovanie poistenia
(1)
Správca je povinný bez zbytočného odkladu na požiadanie predložiť ministerstvu poistnú
zmluvu a doklad o zaplatení poistného na príslušné obdobie.
(2)
Zánik, zmenu alebo doplnenie poistnej zmluvy správca a poistiteľ sú povinní bez zbytočného
odkladu oznámiť ministerstvu.
§ 15
Priamy nárok poškodeného
Náhradu škody, za ktorej vznik podľa tohto zákona alebo osobitného predpisu1) zodpovedá správca a ktorú má podľa poistnej zmluvy platiť poisťovateľ, uhrádza poisťovateľ
priamo poškodenému. Poškodený má právo uplatniť nárok na náhradu tejto škody priamo
od poisťovateľa.
TRETIA ČASŤ
VZDELÁVANIE SPRÁVCOV
§ 16
Správcovská skúška a odborná príprava
(1)
Účelom správcovskej skúšky je zistiť odborné právne a ekonomické vedomosti a schopnosti
uchádzača potrebné na riadny výkon správcovskej činnosti.
(2)
Správcovská skúška sa koná v štátnom jazyku pred trojčlennou skúšobnou komisiou.
Členov skúšobnej komisie, ich náhradníkov a predsedu vymenúva a odvoláva minister
spravodlivosti Slovenskej republiky (ďalej len „minister“).
(3)
Správcovskú skúšku možno vykonať až po riadnom absolvovaní odbornej prípravy, najneskôr
do jedného roka od jej ukončenia. Správcovskú skúšku možno opakovať najskôr po uplynutí
šiestich mesiacov od neúspešného vykonania správcovskej skúšky.
§ 17
Ďalšie vzdelávanie správcov
(1)
Správca-fyzická osoba je povinný si priebežne prehlbovať a rozširovať odborné vedomosti
a schopnosti potrebné na riadny výkon správcovskej činnosti, najmä s ohľadom na zmeny
a rozvoj v oblastiach dotýkajúcich sa výkonu správcovskej činnosti (ďalej len „ďalšie
vzdelávanie“).
(2)
Ďalšie vzdelávanie správcov pozostáva z ich účasti na prednáškach, seminároch a vedeckých
konferenciách, prednáškovej činnosti, publikačnej činnosti, samostatného štúdia a
praktického výkonu správcovskej činnosti.
(3)
Riadne vykonávanie ďalšieho vzdelávania správca preukazuje získanými kreditnými bodmi.
Riadne vykonanie ďalšieho vzdelávania vyhodnocuje ministerstvo k 31. januáru párneho
kalendárneho roka. Ak správca za hodnotené obdobie nepreukáže získanie potrebného
počtu kreditných bodov, ministerstvo nariadi preskúšanie správcu.
(4)
Ministerstvo môže nariadiť preskúšanie všetkých správcov, ak nastali zásadné zmeny
právnej úpravy týkajúcej sa výkonu správcovskej činnosti.
(5)
Účelom preskúšania je zistiť, či správca má potrebné odborné vedomosti a schopnosti
na riadny výkon správcovskej činnosti. Preskúšanie sa vykoná rovnako ako správcovská
skúška.
(6)
Ak ministerstvo nariadi preskúšanie, správca je povinný zúčastniť sa na preskúšaní
v termíne určenom ministerstvom; ak pri preskúšaní správca nevyhovie, môže preskúšanie
v termíne určenom ministerstvom zopakovať. Ak správca preskúšanie v termíne určenom
ministerstvom nevykoná alebo pri opakovanom preskúšaní nevyhovie, ministerstvo správcu
vyčiarkne zo zoznamu správcov.
§ 18
Zabezpečenie vzdelávania správcov
Odbornú prípravu a ďalšie vzdelávanie správcov zabezpečuje ministerstvo prostredníctvom
poverenej osoby. Správcovskú skúšku zabezpečuje ministerstvo alebo ním poverená právnická
osoba.
ŠTVRTÁ ČASŤ
ŠTÁTNA SPRÁVA VO VÝKONE SPRÁVCOVSKEJ ČINNOSTI
§ 19
Ministerstvo
(1)
Orgánom štátnej správy vo výkone správcovskej činnosti je ministerstvo.
(2)
Ministerstvo
a)
vedie zoznam správcov a zverejňuje údaje zapísané do zoznamu správcov,
b)
rozhoduje o zápise do zoznamu správcov, pozastavení výkonu správcovskej činnosti
a o vyčiarknutí zo zoznamu správcov,
c)
poskytuje Úradu vlády Slovenskej republiky informácie potrebné na zriadenie a zrušenie
elektronickej schránky správcu,
d)
vykonáva dohľad nad správcami a ukladá správcom sankcie podľa tohto zákona,
e)
vykonáva ďalšie činnosti podľa tohto zákona.
§ 20
Zoznam správcov
(1)
Zoznam správcov je verejný zoznam zákonom ustanovených údajov o správcoch. Zoznam
správcov vedie ministerstvo.
(2)
Zoznam správcov sa člení na oddiel reštrukturalizačných správcov, oddiel konkurzných
správcov pre právnické osoby a oddiel konkurzných správcov pre fyzické osoby; ministerstvo
zapíše alebo vyčiarkne správcu z príslušného oddielu na základe písomnej žiadosti
správcu.
(3)
Do zoznamu správcov, ak ide o fyzickú osobu, sa zapisuje:
a)
meno, priezvisko, trvalý pobyt a dátum narodenia správcu,
b)
adresy jednotlivých kancelárií správcu,
c)
deň zápisu fyzickej osoby do zoznamu správcov,
d)
deň a dôvod pozastavenia výkonu správcovskej činnosti správcovi,
e)
deň vyčiarknutia správcu zo zoznamu správcov a
f)
uložené pokuty.
(4)
Do zoznamu správcov, ak ide o právnickú osobu, sa zapisuje:
a)
obchodné meno, sídlo a identifikačné číslo správcu,
b)
meno, priezvisko, trvalý pobyt a dátum narodenia spoločníkov správcu,
c)
meno, priezvisko, trvalý pobyt a dátum narodenia štatutárnych orgánov správcu s uvedením
dňa vzniku, prípadne zániku ich funkcie,
d)
adresy jednotlivých kancelárií správcu,
e)
meno, priezvisko, trvalý pobyt a dátum narodenia zástupcu kancelárie správcu,
f)
deň zápisu právnickej osoby do zoznamu správcov,
g)
deň pozastavenia výkonu správcovskej činnosti správcovi,
h)
deň vyčiarknutia správcu zo zoznamu správcov,
i)
uložené pokuty.
(5)
Údaje zapísané do zoznamu správcov s výnimkou údajov o trvalom pobyte sú verejne
prístupné; ministerstvo zabezpečuje ich zverejnenie na svojej internetovej stránke.
Na požiadanie ministerstvo vydá žiadateľovi výpis zo zoznamu správcov.
(6)
Zápis právnickej osoby alebo fyzickej osoby do zoznamu správcov, pozastavenie výkonu
správcovskej činnosti správcovi a vyčiarknutie správcu zo zoznamu správcov ministerstvo
oznamuje konkurzným súdom, príslušnému daňovému orgánu, orgánu štátnej štatistiky,
osobe, ktorej sa zápis týka, a príslušnej komore, ak osoba, ktorej sa zápis týka,
vykonáva činnosť alebo poskytuje služby na základe členstva v komore.
(7)
Ministerstvo vydá správcovi pri jeho zápise do zoznamu správcov preukaz správcu.
Správca sa preukazom správcu preukazuje na požiadanie osôb, ktoré správcovi poskytujú
súčinnosť.
(8)
Vznik, zmenu alebo zánik skutočností zapisovaných do zoznamu správcov je správca
povinný bez zbytočného odkladu oznámiť ministerstvu.
§ 20a
Ak osobitný predpis10a) ustanovuje, že správcu súd ustanoví na základe náhodného výberu pomocou technických
a programových prostriedkov schválených ministerstvom, pre náhodný výber platia tieto
pravidlá:
a)
v konkurznom konaní voči právnickej osobe sa náhodný výber uskutoční iba zo správcov,
ktorí majú zriadenú kanceláriu v obvode krajského súdu, v ktorom sídli príslušný konkurzný
súd, a sú zaradení do oddielu konkurzných správcov pre právnické osoby; ak by sa náhodný
výber pre takéto konanie mal uskutočniť z menej ako troch správcov, uskutoční sa aj
zo správcov podľa písmena b),
b)
v konkurznom konaní voči fyzickej osobe a v konaní o oddlžení sa náhodný výber uskutoční
iba zo správcov, ktorí majú zriadenú kanceláriu v obvode krajského súdu, v ktorom
sídli príslušný konkurzný súd, a sú zaradení do oddielu konkurzných správcov pre fyzické
osoby; ak by sa náhodný výber pre takéto konanie mal uskutočniť z menej ako troch
správcov, uskutoční sa aj zo správcov podľa písmena a).
§ 21
Predpoklady zápisu fyzickej osoby do zoznamu správcov
(1)
Do zoznamu správcov možno zapísať fyzickú osobu, ktorá
a)
je občanom Slovenskej republiky, iného členského štátu Európskej únie alebo iného
zmluvného štátu Dohody o Európskom hospodárskom priestore (ďalej len „iný členský
štát“),
b)
je spôsobilá na právne úkony v plnom rozsahu,
c)
má trvalý pobyt na území Slovenskej republiky alebo na území iného členského štátu,
d)
je bezúhonná a dôveryhodná,
e)
je odborne spôsobilá.
(2)
Bezúhonná na účely tohto zákona nie je fyzická osoba, ktorá bola právoplatne odsúdená
za úmyselný trestný čin alebo trestný čin, ktorého skutková podstata súvisí s podnikaním;
bezúhonná nie je ani fyzická osoba, ktorá bola právoplatne odsúdená za obzvlášť závažný
úmyselný trestný čin, trestný čin zneužívania právomoci verejného činiteľa, trestný
čin prijímania úplatku a inej nenáležitej výhody, trestný čin podplácania alebo trestný
čin nepriamej korupcie, i keď sa na ňu hľadí, akoby nebola pre takýto trestný čin
odsúdená.
(3)
Dôveryhodná na účely tohto zákona nie je fyzická osoba,
a)
ktorá bola vyčiarknutá zo zoznamu správcov podľa § 26 ods. 1 písm. g) alebo ktorá bola spoločníkom právnickej osoby vyčiarknutej zo zoznamu správcov pre
opakované porušenie povinností ustanovených týmto zákonom alebo osobitným predpisom1) v čase jej vyčiarknutia zo zoznamu správcov,
b)
ktorej bolo uložené disciplinárne opatrenie vyčiarknutie zo zoznamu audítorov, daňových
poradcov, advokátov, euroadvokátov, advokátskych koncipientov, disciplinárne opatrenie
vyčiarknutie z registra patentových zástupcov, disciplinárne opatrenie zbavenie notárskeho
úradu, výkonu exekútorského úradu, výkonu funkcie prokurátora a disciplinárne opatrenie
odvolanie z funkcie sudcu podľa osobitných predpisov,11)
c)
proti ktorej orgán činný v trestnom konaní vedie trestné stíhanie za úmyselný trestný
čin alebo trestný čin, ktorého skutková podstata súvisí s podnikaním,
d)
ktorej bola v posledných štyroch rokoch za správny delikt uložená sankcia zákaz činnosti
týkajúcej sa podnikania,
e)
ktorej bola v posledných dvoch rokoch uložená sankcia za priestupok alebo iný správny
delikt na úseku správy, podnikania, hospodárskeho styku so zahraničím, práva na prístup
k informáciám, majetku, daní, devízového hospodárstva, živnostenského podnikania,
ochrany utajovaných skutočností a ochrany osobných údajov podľa osobitných predpisov;12) na pokuty uložené v blokovom konaní sa neprihliada,
f)
ktorej bola v posledných štyroch rokoch uložená pokuta alebo proti ktorej bola vykonaná
exekúcia podľa daňových alebo colných predpisov; na pokuty uložené v blokovom konaní
sa neprihliada,
g)
na ktorú bol vyhlásený konkurz alebo zamietnutý návrh na vyhlásenie konkurzu pre
nedostatok majetku,
h)
proti ktorej bol v posledných dvoch rokoch uskutočnený výkon rozhodnutia alebo vykonaná
exekúcia,
i)
ktorá v čestnom vyhlásení podľa tohto zákona vedome uviedla nepravdivé údaje.
(4)
Odborne spôsobilá je fyzická osoba, ktorá má ukončené právnické alebo ekonomické
vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa a preukáže svoju spôsobilosť úspešným zložením
správcovskej skúšky.
§ 22
Predpoklady zápisu právnickej osoby do zoznamu správcov
(1)
Do zoznamu správcov možno zapísať verejnú obchodnú spoločnosť, ak
a)
jej spoločníkmi sú len správcovia-fyzické osoby,
b)
jej spoločník nie je spoločníkom inej právnickej osoby zapísanej do zoznamu správcov,
c)
na konanie v jej mene sú poverení všetci spoločníci samostatne a bez obmedzenia,
d)
má sídlo na území Slovenskej republiky a
e)
je bezúhonná a dôveryhodná a jej spoločníci sú bezúhonní a dôveryhodní.
(2)
Do zoznamu správcov možno zapísať komanditnú spoločnosť, ak
a)
jej komplementármi sú len správcovia-fyzické osoby,
b)
jej spoločník nie je spoločníkom inej právnickej osoby zapísanej do zoznamu správcov,
c)
na konanie v jej v mene sú poverení všetci komplementári samostatne a bez obmedzenia,
d)
má sídlo na území Slovenskej republiky a
e)
je bezúhonná a dôveryhodná a jej spoločníci sú bezúhonní a dôveryhodní.
§ 23
Predpoklady zápisu zahraničnej právnickej osoby do zoznamu správcov
Do zoznamu správcov možno zapísať aj zahraničnú právnickú osobu,13) ak
a)
má sídlo v členskom štáte,
b)
jeden alebo viac jej spoločníkov zodpovedá za jej záväzky celým svojím majetkom,
c)
na území Slovenskej republiky má umiestnený podnik alebo jeho organizačnú zložku,
d)
jej štatutárne orgány alebo členovia štatutárneho orgánu sú len správcovia-fyzické
osoby,
e)
jej štatutárne orgány alebo členovia štatutárneho orgánu sú poverení na konanie v
jej mene samostatne a bez obmedzenia,
f)
je bezúhonná a dôveryhodná a jej spoločníci sú bezúhonní a dôveryhodní.
§ 24
Žiadosť o zápis do zoznamu správcov
(1)
Zápis do zoznamu správcov vykoná ministerstvo na základe písomnej žiadosti osoby,
ktorej sa zápis do zoznamu správcov týka. Ministerstvo po prijatí písomnej žiadosti
bezodkladne vydá žiadateľovi potvrdenie o prijatí písomnej žiadosti.13a)
(2)
Žiadosť fyzickej osoby musí okrem všeobecných náležitostí návrhu14) obsahovať meno a priezvisko fyzickej osoby, jej trvalý pobyt, dátum narodenia, adresu,
ktorú navrhuje zapísať do zoznamu správcov ako kanceláriu, a príslušný oddiel zoznamu
správcov, do ktorého žiada byť zapísaná. K žiadosti fyzická osoba pripojí doklady,
ktorými preukazuje odbornú spôsobilosť, údaje potrebné na podanie žiadosti o odpis
registra trestov,14aa) čestné vyhlásenie o splnení predpokladov podľa § 21 ods. 3, doklady podľa § 7 ods. 2 oprávňujúce správcu zriadiť v nehnuteľnosti kanceláriu a svoju fotografiu rozmerov
požadovaných ministerstvom.
(3)
Žiadosť právnickej osoby musí okrem všeobecných náležitostí návrhu14) obsahovať obchodné meno právnickej osoby, jej identifikačné číslo, adresu, ktorú
navrhuje zapísať do zoznamu správcov ako kanceláriu, a príslušný oddiel zoznamu správcov,
do ktorého žiada byť zapísaná. K žiadosti právnická osoba pripojí spoločenskú zmluvu,
údaje spoločníkov potrebné na podanie žiadosti o odpis registra trestov,14aa) čestné vyhlásenia spoločníkov o splnení predpokladov podľa § 21 ods. 3 a doklady podľa § 7 ods. 2 oprávňujúce správcu zriadiť v nehnuteľnosti kanceláriu.
(4)
Ak žiadosť o zápis do zoznamu správcov nemá predpísané náležitosti, ministerstvo
vyzve žiadateľa, aby žiadosť v určenej lehote nie kratšej ako 15 dní opravil alebo
doplnil; súčasne žiadateľa poučí, ako treba opravu alebo doplnenie urobiť. Ak žiadateľ
napriek výzve žiadosť v určenej lehote neopraví alebo nedoplní, ministerstvo jeho
žiadosť zamietne. O tom žiadateľa poučí.
(5)
Ak žiadateľ spĺňa predpoklady na zápis do zoznamu správcov, ministerstvo do 30 dní
od doručenia úplnej žiadosti zapíše žiadateľa do príslušného oddielu zoznamu správcov,
ktorú uviedol v žiadosti, inak jeho žiadosť v tejto lehote zamietne. O zápise ministerstvo
nevydáva rozhodnutie; správcovi ministerstvo vydá osvedčenie o zápise. Ak bola žiadosť
podaná na obvodnom úrade, ktorý plní úlohy jednotného kontaktného miesta14a) (ďalej len „jednotné kontaktné miesto“), ministerstvo bez zbytočného odkladu oznámi
jednotnému kontaktnému miestu vykonanie zápisu alebo zamietnutie žiadosti.
(6)
Žiadosť podľa odseku 1 možno podať aj na jednotnom kontaktnom mieste. Ak sa žiadosť
podľa odseku 1 podáva na jednotnom kontaktnom mieste, lehota podľa odseku 5 začína
plynúť odo dňa doručenia žiadosti ministerstvu.
(7)
Správca môže písomne požiadať ministerstvo o zápis do príslušného oddielu zoznamu
správcov; o zápise ministerstvo nevydáva rozhodnutie, zápis písomne oznámi správcovi.
(8)
Údaje potrebné na vyžiadanie odpisu registra trestov ministerstvo bezodkladne zašle
v elektronickej podobe prostredníctvom elektronickej komunikácie Generálnej prokuratúre
Slovenskej republiky na vydanie odpisu registra trestov.
§ 25
Pozastavenie výkonu správcovskej činnosti
(1)
Ministerstvo pozastaví výkon správcovskej činnosti správcovi-fyzickej osobe, ak
a)
o to písomne požiada a preukáže, že nevykonáva správcovskú činnosť,
b)
v rozsudku súdu prvého stupňa mu bola vyslovená vina za úmyselný trestný čin alebo
trestný čin, ktorého skutková podstata súvisí s podnikaním, až do právoplatného rozhodnutia
vo veci,
c)
je vo väzbe alebo vo výkone trestu odňatia slobody,
d)
je spoločníkom správcu-právnickej osoby,
e)
súd odvolá správcu z funkcie zo zdravotných dôvodov.
(2)
Ministerstvo môže pozastaviť výkon správcovskej činnosti správcovi-fyzickej osobe,
ak
a)
orgán činný v trestnom konaní proti nemu vedie trestné stíhanie za úmyselný trestný
čin alebo trestný čin, ktorého skutková podstata súvisí s podnikaním,
b)
súd koná o pozbavení alebo obmedzení jeho spôsobilosti na právne úkony.
(3)
Ministerstvo pozastaví výkon správcovskej činnosti správcovi-právnickej osobe, ak
a)
o to písomne požiada a preukáže, že nevykonáva správcovskú činnosť,
b)
jeho spoločníkovi bola v rozsudku súdu prvého stupňa vyslovená vina za úmyselný trestný
čin alebo trestný čin, ktorého skutková podstata súvisí s podnikaním, až do právoplatného
rozhodnutia vo veci,
c)
jeho spoločník je vo väzbe alebo vo výkone trestu odňatia slobody.
(4)
Ministerstvo môže pozastaviť výkon správcovskej činnosti správcovi-právnickej osobe,
ak
a)
orgán činný v trestnom konaní vedie proti jeho spoločníkovi trestné stíhanie za úmyselný
trestný čin alebo trestný čin, ktorého skutková podstata súvisí s podnikaním,
b)
súd koná o pozbavení alebo obmedzení spôsobilosti na právne úkony všetkých jeho spoločníkov.
(5)
Pozastaviť výkon správcovskej činnosti z dôvodu uvedeného v odseku 2 alebo v odseku
4 možno, len ak okolnosti týkajúce sa dôvodu, pre ktorý sa výkon správcovskej činnosti
má pozastaviť, spochybňujú, že správca bude vykonávať správcovskú činnosť riadne,
čestne alebo svedomito.
(6)
Ak súd odvolá správcu z funkcie zo zdravotných dôvodov, súd o tom bezodkladne informuje
ministerstvo zaslaním rovnopisu rozhodnutia.
(7)
O pozastavení výkonu správcovskej činnosti rozhodne ministerstvo bez zbytočného odkladu
po tom, čo zistí niektorý z dôvodov uvedených v odseku 1 až 4. Ak ministerstvo zistí,
že tieto dôvody pominuli, bez zbytočného odkladu pozastavenie výkonu správcovskej
činnosti zruší.
(8)
Počas pozastavenia výkonu správcovskej činnosti správca nemôže vykonávať správcovskú
činnosť; správcovi zaniká aj povinnosť mať uzatvorenú poistnú zmluvu. Pozastavením
výkonu správcovskej činnosti nie je dotknutá povinnosť správcu-fyzickej osoby ďalej
sa vzdelávať.
§ 26
Vyčiarknutie správcu zo zoznamu správcov
(1)
Ministerstvo vyčiarkne správcu-fyzickú osobu zo zoznamu správcov, ak
a)
o to písomne požiada a preukáže, že nevykonáva správcovskú činnosť,
b)
zomrel alebo bol vyhlásený za mŕtveho,
c)
nevyhovel pri opakovanom preskúšaní alebo preskúšanie v určenom termíne nevykonal,
d)
nemá uzatvorenú poistnú zmluvu podľa § 13 alebo nesplnil povinnosť podľa § 14 ods. 1; to neplatí, ak má pozastavený výkon správcovskej činnosti,
e)
nespĺňa predpoklady na zápis do zoznamu správcov podľa § 21 ods. 1 písm. a) až c),
f)
nie je bezúhonný alebo nespĺňa predpoklady na dôveryhodnosť podľa § 21 ods. 3 písm. a), g) alebo i),
g)
napriek uloženej pokute opakovane do jedného roka od uloženia pokuty závažne porušil
povinnosti ustanovené týmto zákonom alebo osobitným predpisom,1)
h)
nemá riadne zriadenú kanceláriu,
i)
v lehote 15 dní od doručenia písomnej výzvy neuhradil ročný poplatok; ministerstvo
správcu nevyčiarkne, ak do odoslania rozhodnutia o vyčiarknutí správcu zo zoznamu
správcov poplatok zaplatí,
j)
ministerstvo opakovane v priebehu šiestich mesiacov zistí, že podateľňa kancelárie
správcu nie je otvorená v súlade s týmto zákonom.
(2)
Ministerstvo vyčiarkne správcu-právnickú osobu zo zoznamu správcov, ak
a)
o to písomne požiada a preukáže, že nevykonáva správcovskú činnosť,
b)
bol zrušený s likvidáciou alebo súd rozhodol o jeho neplatnosti,
c)
viac ako dva mesiace nespĺňa predpoklady na zápis do zoznamu správcov podľa § 22 ods. 1 písm. a) až d) alebo § 22 ods. 2 písm. a) až d), alebo § 23 písm. a) až e),
d)
nemá uzatvorenú poistnú zmluvu podľa § 13 alebo nesplnil povinnosť podľa § 14 ods. 1; to neplatí, ak má pozastavený výkon správcovskej činnosti,
e)
napriek uloženej pokute opakovane do jedného roka od uloženia pokuty závažne porušil
povinnosti ustanovené týmto zákonom alebo osobitným predpisom,1)
f)
nemá riadne zriadenú kanceláriu,
g)
v lehote 15 dní od doručenia písomnej výzvy neuhradil ročný poplatok; ministerstvo
správcu nevyčiarkne, ak do odoslania rozhodnutia o vyčiarknutí správcu zo zoznamu
správcov poplatok zaplatí,
h)
ministerstvo opakovane v priebehu šiestich mesiacov zistí, že podateľňa kancelárie
správcu nie je otvorená v súlade s týmto zákonom.
i)
nie je bezúhonná.
(3)
O vyčiarknutí správcu zo zoznamu správcov rozhodne ministerstvo bez zbytočného odkladu
po tom, čo zistí niektorý z dôvodov uvedených v odseku 1 alebo v odseku 2.
(4)
Na základe písomnej žiadosti správcu ministerstvo vyčiarkne správcu z oddielu zoznamu
správcov, ktorý uviedol v žiadosti.
(5)
Po vyčiarknutí zo zoznamu správcov je správca povinný odovzdať ministerstvu do 15
dní preukaz správcu.
(6)
Ministerstvo nevyčiarkne správcu zo zoznamu správcov na jeho žiadosť, ak je proti
nemu vedené konanie o uložení pokuty alebo konanie o vyčiarknutí zo zoznamu správcov
z dôvodu, že napriek uloženej pokute opakovane do jedného roka od uloženia pokuty
závažne porušil povinnosti ustanovené týmto zákonom alebo osobitným predpisom.1)
PIATA ČASŤ
DOHĽAD A SANKCIE
§ 27
Dohľad
(1)
Dohľad nad výkonom správcovskej činnosti (ďalej len „dohľad“) v rozsahu ustanovenom
týmto zákonom vykonáva ministerstvo; tým nie je dotknutý výkon dohľadu podľa osobitného
predpisu.1)
(2)
Predmetom dohľadu je dodržiavanie ustanovení tohto zákona a osobitného predpisu.1)
§ 28
Výkon dohľadu
(1)
Dohľad sa vykonáva
a)
pravidelnými, náhodnými alebo účelovými previerkami dodržiavania zákonnosti a správnosti
postupov a povinností správcov v ich kancelárii alebo v iných priestoroch správcu
(ďalej len „dohľad v kancelárii“),
b)
získavaním a vyhodnocovaním informácií o správcoch inak ako dohľadom podľa písmena
a).
(2)
Pri výkone dohľadu ministerstvo zisťuje objektívny stav a ďalšie dôležité skutočnosti
o správcoch, najmä nedostatky v ich činnosti, príčiny zistených nedostatkov, škodlivé
dôsledky zistených nedostatkov a osoby zodpovedné za zistené nedostatky.
§ 29
Poverená a prizvaná osoba
(1)
Dohľad vykonáva ministerstvom poverený štátny zamestnanec ministerstva alebo sudca
vykonávajúci na ministerstve stáž podľa osobitného predpisu (ďalej len „poverená osoba“).
Dohľad môže vykonávať aj iná ministerstvom prizvaná a poverená fyzická osoba (ďalej
len „prizvaná osoba“), ak je to odôvodnené osobitnou povahou konkrétnej úlohy. Dohľad
v kancelárii správcu môže prizvaná osoba vykonávať len v sprievode poverenej osoby.
(2)
Poverenie ministerstva na vykonanie dohľadu má písomnú formu a obsahuje označenie
dohliadaného správcu, meno a priezvisko poverenej osoby a prizvanej osoby, predmet
dohľadu, deň začatia dohľadu, dátum a miesto vyhotovenia poverenia a meno, priezvisko,
funkciu a podpis zamestnanca ministerstva oprávneného na udelenie poverenia.
(3)
Prizvanej osobe patrí za účasť na výkone dohľadu odmena podľa odmeňovacieho poriadku
ministerstva na odmeňovanie prizvaných osôb. Ak je prizvaná osoba v pracovnoprávnom
alebo v obdobnom vzťahu, jej účasť na výkone dohľadu sa považuje za iný úkon vo všeobecnom
záujme, za ktorý jej patrí náhrada mzdy alebo platu vo výške priemerného zárobku.
(4)
Ministerstvo uhradí zamestnávateľovi, ktorého zamestnanec bol prizvaný na výkon dohľadu,
náhradu za mzdu alebo plat, ktorú zamestnávateľ uhradil zamestnancovi za obdobie účasti
zamestnanca na výkone dohľadu, vrátane odvodov do poistných fondov, ak zamestnávateľ
predloží ministerstvu hodnoverné písomné doklady o vyplatení náhrady mzdy alebo platu
zamestnancovi a úhrade odvodov do poistných fondov.
§ 30
Vylúčenie z výkonu dohľadu
(1)
Poverená osoba alebo prizvaná osoba je z výkonu dohľadu vylúčená, ak so zreteľom
na jej pomer k veci, k dohliadanému správcovi alebo k zamestnancom dohliadaného správcu
možno mať pochybnosti o jej nezaujatosti.
(2)
Ak sa poverená osoba alebo prizvaná osoba dozvie skutočnosti nasvedčujúce, že je
z výkonu dohľadu vylúčená, je povinná bezodkladne oznámiť tieto skutočnosti osobe,
ktorá ju vykonaním dohľadu poverila. Pri výkone dohľadu môže zatiaľ urobiť len úkony,
ktoré nepripúšťajú odklad.
(3)
Ak má dohliadaný správca pochybnosti o nezaujatosti poverenej osoby alebo prizvanej
osoby, môže podať ministerstvu odôvodnené písomné námietky.
(4)
O vylúčení poverenej osoby alebo prizvanej osoby z výkonu dohľadu rozhodne do troch
dní od oznámenia alebo podania námietok osoba, ktorá poverenú osobu alebo prizvanú
osobu vykonaním dohľadu poverila; ak rozhodne, že poverená osoba alebo prizvaná osoba
je z výkonu dohľadu vylúčená, urobí aj vhodné opatrenie na zabezpečenie ďalšieho výkonu
dohľadu. Na rozhodovanie o zaujatosti poverenej osoby alebo prizvanej osoby sa všeobecný
predpis o správnom konaní nepoužije.
§ 31
Práva a povinnosti poverenej a prizvanej osoby
(1)
Poverená osoba a prizvaná osoba sú pri výkone dohľadu oprávnené
a)
vstupovať do kancelárie a iných priestorov dohliadaného správcu vrátane dopravných
prostriedkov dohliadaného správcu,
b)
nahliadať do spisu, účtovníctva a iných záznamov dohliadaného správcu a robiť z nich
kópie a odpisy,
c)
v odôvodnených prípadoch odoberať písomnosti a iné záznamy dohliadaného správcu,
d)
vyžadovať od dohliadaného správcu, jeho zamestnancov, prípadne jeho spoločníkov všetky
informácie týkajúce sa výkonu správcovskej činnosti,
e)
vyžadovať od dohliadaného správcu, jeho zamestnancov, prípadne jeho spoločníkov aj
inú súčinnosť potrebnú na zabezpečenie riadneho výkonu dohľadu a vykonať ďalšie opatrenia
potrebné na zabezpečenie účinného a objektívneho výkonu dohľadu.
(2)
Poverené osoby a prizvané osoby sú pri výkone dohľadu povinné
a)
preukázať sa dohliadanému správcovi pri začatí dohľadu v kancelárii písomným poverením
ministerstva na vykonanie dohľadu spolu so služobným preukazom, prípadne občianskym
preukazom,
b)
vydať dohliadanému správcovi potvrdenie o prevzatí písomností a iných záznamov premiestňovaných
mimo priestorov dohliadaného správcu a zabezpečiť ich ochranu pred stratou, zničením,
poškodením a zneužitím; ak odobraté písomnosti alebo záznamy už nie sú potrebné na
ďalší výkon dohľadu, sú povinné ich bez zbytočného odkladu vrátiť dohliadanému správcovi,
c)
ak pri výkone dohľadu zistia skutočnosti nasvedčujúce, že bol spáchaný trestný čin,
bez zbytočného odkladu oznámiť tieto skutočnosti príslušnému orgánu činnému v trestnom
konaní.
§ 32
Práva a povinnosti dohliadanej osoby
(1)
Dohliadaný správca, jeho zamestnanci, prípadne jeho spoločníci sú pri výkone dohľadu
povinní poskytovať poverenej osobe a prizvanej osobe súčinnosť a vytvárať im vhodné
materiálne a technické podmienky potrebné na riadny výkon dohľadu, najmä im zabezpečiť
vhodné miesto na vykonanie dohľadu, a zdržať sa konania, ktoré môže mariť výkon dohľadu.
(2)
Dohliadaný správca, jeho zamestnanci, prípadne jeho spoločníci majú právo odmietnuť
poskytnutie súčinnosti vyžadovanej poverenou osobou alebo prizvanou osobou, ak by
tým bolo dotknuté ich právo na nedotknuteľnosť obydlia alebo by tým porušili zákonom
ustanovenú povinnosť mlčanlivosti.
(3)
Správca je povinný predložiť ministerstvu na jeho požiadanie v ním určenej lehote
vyžiadaný spis. Prevzatý spis je ministerstvo povinné vrátiť správcovi do 60 dní od
jeho prevzatia; ak vzhľadom na povahu veci nie je možné spis v tejto lehote vrátiť,
ministerstvo môže lehotu na vrátenie spisu primerane predĺžiť; o predĺžení lehoty
je ministerstvo povinné upovedomiť správcu.
§ 33
Protokol
(1)
Po vykonanom dohľade v kancelárii dohliadaného správcu poverené osoby vyhotovia protokol
o vykonanom dohľade (ďalej len „protokol“), ktorého odpis doručia dohliadanému správcovi.
Dohliadaný správca môže v lehote troch dní od doručenia odpisu protokolu uplatniť
proti protokolu písomné námietky; poverené osoby sú povinné opodstatnenosť námietok
preveriť.
(2)
Protokol obsahuje označenie dohliadaného správcu, miesto a čas vykonania dohľadu,
predmet dohľadu, mená, priezviská a podpisy osôb, ktoré dohľad vykonali, preukázané
zistenia pri dohľade, dátum vypracovania protokolu, vlastnoručné podpisy poverených
osôb, vyjadrenie dohliadaného správcu k výsledku dohľadu a ďalšie písomnosti a materiály.
Na základe uznaných námietok sa k protokolu vypracuje dodatok ako súčasť protokolu.
(3)
Ak sa pri výkone dohľadu zistí porušenie povinností v konkrétnej veci, ministerstvo
doručí odpis protokolu príslušnému súdu a príslušnému veriteľskému výboru.
§ 34
Mlčanlivosť o získaných informáciách
Poverené osoby, prizvané osoby a všetky ďalšie osoby, ktoré sa dozvedeli o skutočnostiach
súvisiacich s dohľadom, sú povinné zachovávať mlčanlivosť o týchto skutočnostiach;
to neplatí, ak ide o skutočnosti, na ktoré sa povinnosť zachovávať mlčanlivosť podľa
tohto zákona nevzťahuje. Povinnosť mlčanlivosti trvá aj po skončení výkonu ich funkcie
alebo zamestnania, alebo iného právneho vzťahu s ministerstvom.
§ 35
Trovy dohľadu
Trovy ministerstva spojené s dohľadom platí ministerstvo a trovy dohliadaného správcu
spojené s dohľadom platí dohliadaný správca.
§ 36
Pokuty
(1)
Ministerstvo uloží správcovi pokutu do 5 000 eur, ak poruší povinnosť ustanovenú
týmto zákonom alebo osobitnými predpismi.14b)
(2)
Pri ukladaní pokuty ministerstvo prihliadne najmä na povahu, závažnosť, spôsob, dĺžku
a dôsledky porušenia povinnosti. Pri opätovnom porušení povinnosti možno uložiť pokutu
opakovane.
(3)
Konanie o uložení pokuty možno začať do jedného roka od zistenia porušenia povinnosti,
najneskôr však do piatich rokov odo dňa, keď k porušeniu povinnosti došlo.
(4)
Výnos pokuty je príjmom štátneho rozpočtu.
§ 36a
Priestupok
(1)
Priestupku sa dopustí ten, kto sa neoprávnene vydáva za správcu.
(2)
Priestupok podľa odseku 1 prejednáva ministerstvo.
(3)
Za priestupok podľa odseku 1 možno uložiť pokutu do 5 000 eur.
(4)
Na priestupok a jeho prejednanie sa vzťahuje všeobecný predpis o priestupkoch.14c)
ŠIESTA ČASŤ
SPOLOČNÉ, PRECHODNÉ A ZÁVEREČNÉ USTANOVENIA
§ 37
Spoločné ustanovenia
(1)
Orgán verejnej moci je povinný informovať ministerstvo o každom vydanom rozhodnutí,
ktoré sa môže dotýkať oprávnenia správcu vykonávať správcovskú činnosť.
(2)
Ak tento zákon neustanovuje inak, na konanie podľa tohto zákona sa vzťahuje všeobecný
predpis o správnom konaní.15)
§ 38
Splnomocňovacie ustanovenia
Všeobecne záväzný právny predpis, ktorý vydá ministerstvo, ustanoví
a)
podrobnosti o náležitostiach a vedení správcovského spisu, registrov a ďalších evidenčných
pomôcok, o vedení kancelárie správcu a o označení, technickom vybavení a minimálnej
výmere kancelárie správcu,
b)
podrobnosti o rozsahu, obsahu, forme, termínoch, spôsobe vykonania a spôsobe preukazovania
riadneho vykonania odbornej prípravy na správcovskú skúšku, správcovskej skúšky, preskúšania
správcu a ďalšieho vzdelávania správcov,
c)
ďalšie podrobnosti o údajoch zapisovaných do zoznamu správcov,
d)
podrobnosti o používaní programových a technických prostriedkov určených ministerstvom.
Prechodné ustanovenia
§ 39
Advokát zapísaný do zoznamu správcov vedenom podľa doterajších predpisov16) (ďalej len „starý zoznam správcov“) sa považuje za zapísaného do zoznamu správcov
vedenom podľa tohto zákona (ďalej len „nový zoznam správcov“). Iné osoby zapísané
do starého zoznamu správcov môžu vykonávať správcovskú činnosť podľa osobitného predpisu16) len vo veciach, v ktorých boli ustanovené do funkcie pred účinnosťou tohto zákona.
§ 40
(1)
Správca zapísaný do nového zoznamu správcov podľa § 39 je povinný predložiť ministerstvu do 60 dní od účinnosti tohto zákona odpis registra
trestov nie starší ako tri mesiace a čestné vyhlásenie o splnení predpokladov na dôveryhodnosť
podľa § 21 ods. 3 písm. b); v čestnom vyhlásení je správca povinný tiež uviesť, či orgán činný v trestnom konaní
vedie proti nemu trestné stíhanie za úmyselný trestný čin alebo trestný čin, ktorého
skutková podstata súvisí s podnikaním.
(2)
Ak správca zapísaný do nového zoznamu správcov podľa § 39 nie je bezúhonný podľa tohto zákona, nepredloží ministerstvu čestné vyhlásenie podľa
odseku 1 alebo nespĺňa predpoklady na dôveryhodnosť podľa § 21 ods. 3 písm. b), ministerstvo správcu bez zbytočného odkladu vyčiarkne z nového zoznamu správcov.
§ 41
Správca zapísaný do nového zoznamu správcov podľa § 39 je povinný do 31. decembra 2005 úspešne zložiť správcovskú skúšku podľa tohto zákona;
vykonanie odbornej prípravy sa nevyžaduje. Ak správca správcovskú skúšku podľa tohto
zákona v tejto lehote úspešne nezloží, ministerstvo správcu bez zbytočného odkladu
vyčiarkne z nového zoznamu správcov.
§ 42
Správca zapísaný do nového zoznamu správcov podľa § 39 je povinný do 30 dní od účinnosti tohto zákona oznámiť ministerstvu adresu, ktorú
navrhuje zapísať do zoznamu správcov ako kanceláriu. K oznámeniu je správca povinný
pripojiť nájomnú zmluvu alebo list vlastníctva, ktorým doloží zriadenie kancelárie.
Ak správca tieto povinnosti v zákonnej lehote nesplní, ministerstvo správcu bez zbytočného
odkladu vyčiarkne z nového zoznamu správcov.
§ 43
Správca zapísaný do nového zoznamu správcov podľa § 39 je povinný do 60 dní od účinnosti tohto zákona preukázať ministerstvu uzatvorenie
poistnej zmluvy. Ak správca túto povinnosť v zákonnej lehote nesplní, ministerstvo
správcu bez zbytočného odkladu vyčiarkne zo zoznamu správcov.
§ 44
(1)
Ministerstvo vykonáva dohľad aj nad činnosťou osôb vykonávajúcich činnosť predbežného
správcu, správcu konkurznej podstaty, osobitného správcu, zástupcu správcu alebo vyrovnacieho
správcu podľa osobitného predpisu.16) Ustanovenia § 27 až 35 sa použijú rovnako.
(2)
(3)
Ministerstvo uloží osobe vykonávajúcej činnosť predbežného správcu, správcu konkurznej
podstaty, osobitného správcu, zástupcu správcu alebo vyrovnacieho správcu podľa osobitného
predpisu16) pokutu do 3 310 eur, ak poruší povinnosť ustanovenú osobitným predpisom.16) Ustanovenia § 36 ods. 2 až 4 sa použijú rovnako.
(4)
Ministerstvo vyčiarkne správcu z nového zoznamu správcov, ak napriek uloženej pokute
opakovane do jedného roka od uloženia pokuty závažne porušil povinnosti ustanovené
osobitným predpisom.16)
(5)
Povinnosti podľa § 3 ods. 1, 3, 5 a 6 a § 5 ods. 2 sa vzťahujú aj na osoby vykonávajúce činnosť predbežného správcu, správcu konkurznej
podstaty, osobitného správcu, zástupcu správcu alebo vyrovnacieho správcu podľa osobitného
predpisu.16)
§ 45
V konaniach podľa osobitného predpisu16) môže súd ustanoviť do funkcie len správcu zapísaného do nového zoznamu správcov.
§ 46
Prechodné ustanovenie k úpravám účinným od 1. júna 2013
Správcovi zapísanému do zoznamu správcov pred 1. júnom 2013 ministerstvo vydá preukaz
správcu, ak o to písomne požiada; ak ide o fyzickú osobu, k žiadosti pripojí svoju
fotografiu rozmerov požadovaných ministerstvom.
§ 47
Prechodné ustanovenie k úpravám účinným od 1. januára 2014
Správcu zapísaného do zoznamu správcov pred 1. januárom 2014 ministerstvo bez zbytočného
odkladu zapíše do všetkých oddielov zoznamu správcov.
§ 48
Prechodné ustanovenie k úpravám účinným od 1. júla 2016
Správca je povinný používať programové a technické prostriedky schválené ministerstvom
podľa § 3 ods. 8 v konkurzných konaniach a reštrukturalizačných konaniach začatých od 1. júla 2016.
§ 49
Prechodné ustanovenie k úpravám účinným od 1. júla 2016
V konaní začatom pred 1. júlom 2016, ktoré nebolo právoplatne skončené, sa postupuje
podľa predpisov účinných do 30. júna 2016.
Čl. II
Zákon č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení zákona č. 231/1992 Zb., zákona
č. 600/1992 Zb., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 132/1994 Z. z., zákona
Národnej rady Slovenskej republiky č. 200/1995 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej
republiky č. 216/1995 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 233/1995
Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 123/1996 Z. z., zákona Národnej
rady Slovenskej republiky č. 164/1996 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky
č. 222/1996 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 289/1996 Z. z., zákona
Národnej rady Slovenskej republiky č. 290/1996 Z. z., zákona č. 288/1997 Z. z., zákona
č. 379/1997 Z. z., zákona č. 70/1998 Z. z., zákona č. 76/1998 Z. z., zákona č. 126/1998
Z. z., zákona č. 129/1998 Z. z., zákona č. 140/1998 Z. z., zákona č. 143/1998 Z. z.,
zákona č. 144/1998 Z. z., zákona č. 161/1998 Z. z., zákona č. 178/1998 Z. z., zákona
č. 179/1998 Z. z., zákona č. 194/1998 Z. z., zákona č. 263/1999 Z. z., zákona č. 264/1999
Z. z., zákona č. 119/2000 Z. z., zákona č. 142/2000 Z. z., zákona č. 236/2000 Z. z.,
zákona č. 238/2000 Z. z., zákona č. 268/2000 Z. z., zákona č. 338/2000 Z. z., zákona
č. 223/2001 Z. z., zákona č. 279/2001 Z. z., zákona č. 488/2001 Z. z., zákona č. 554/2001
Z. z., zákona č. 261/2002 Z. z., zákona č. 284/2002 Z. z., zákona č. 506/2002 Z. z.,
zákona č. 190/2003 Z. z., zákona č. 219/2003 Z. z., zákona č. 245/2003 Z. z., zákona
č. 423/2003 Z. z., zákona č. 515/2003 Z. z., zákona č. 586/2003 Z. z., zákona č. 602/2003
Z. z., zákona č. 347/2004 Z. z., zákona č. 350/2004 Z. z., zákona č. 365/2004 Z. z.,
zákona č. 420/2004 Z. z., zákona č. 533/2004 Z. z., zákona č. 544/2004 Z. z., zákona
č. 578/2004 Z. z., zákona č. 624/2004 Z. z., zákona č. 650/2004 Z. z., zákona č. 656/2004
Z. z. a zákona č. 725/2004 Z. z. sa dopĺňa takto:
V § 3 sa odsek 2 dopĺňa písmenom zt), ktoré znie:
„zt)
výkon správcovskej činnosti správcom podľa osobitného predpisu.23q)“.
Poznámka pod čiarou k odkazu23q) znie:
„23q)
Zákon č. 8 /2005 Z. z. o správcoch a zmene a doplnení niektorých zákonov.“.
Čl. III
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 123/1996
Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 224/1996 Z. z., zákona č. 70/1997
Z. z., zákona č. 1/1998 Z. z., zákona č. 232/1999 Z. z., zákona č. 3/2000 Z. z., zákona
č. 142/2000 Z. z., zákona č. 211/2000 Z. z., zákona č. 468/2000 Z. z., zákona č. 553/2001
Z. z., zákona č. 96/2002 Z. z., zákona č. 118/2002 Z. z., zákona č. 215/2002 Z. z.,
zákona č. 237/2002 Z. z., zákona č. 418/2002 Z. z., zákona č. 457/2002 Z. z., zákona
č. 465/2002 Z. z., zákona č. 477/2002 Z. z., zákona č. 480/2002 Z. z., zákona č. 190/2003
Z. z., zákona č. 217/2003 Z. z., zákona č. 245/2003 Z. z., zákona č. 450/2003 Z. z.,
zákona č. 469/2003 Z. z., zákona č. 583/2003 Z. z., zákona č. 5/2004 Z. z., zákona
č. 199/2004 Z. z., zákona č. 204/2004 Z. z., zákona č. 347/2004 Z. z., zákona č. 382/2004
Z. z., zákona č. 434/2004 Z. z., zákona č. 533/2004 Z. z., zákona č. 541/2004 Z. z.,
zákona č. 572/2004 Z. z., zákona č. 578/2004 Z. z., zákona č. 581/2004 Z. z., zákona
č. 633/2004 Z. z., zákona č. 653/2004 Z. z., zákona č. 656/2004 Z. z., zákona č. 725/2004
Z. z. a zákona č. 5/2005 Z. z. sa dopĺňa takto:
Položka 5 sa dopĺňa písmenami h) až l), ktoré znejú:
„h)
zápis fyzickej osoby do zoznamu správcov podľa osobitného predpisu10b) . . . . . . . . . . . . . . 5 000 Sk,
i)
zápis právnickej osoby do zoznamu správcov podľa osobitného predpisu,10b) za každého spoločníka 5 000 Sk,
j)
ročný poplatok správcu-fyzickej osoby za každý rok trvania zápisu v zozname správcov
podľa osobitného predpisu10b) 5 000 Sk,
k)
ročný poplatok správcu-právnickej osoby za každý rok trvania zápisu v zozname správcov
podľa osobitného predpisu,10b) za každého spoločníka 5 000 Sk,
l)
výpis zo zoznamu správcov podľa osobitného predpisu,10b) za každú stranu 50 Sk.“.
V položke 5 sa k poznámke na konci pripájajú tieto vety:
„Ročný poplatok správcu je splatný do 90 dní od uplynutia roka, za ktorý sa poplatok
vyberá. Správca-fyzická osoba nemá povinnosť platiť ročný poplatok správcu, ak je
spoločníkom správcu-právnickej osoby. Ročný poplatok správcu sa nevyberá za obdobie,
počas ktorého má správca pozastavený výkon správcovskej činnosti.“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 10b znie:
„10b) Zákon č. 8/2005 Z. z. o správcoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov.“.
Čl. IV
Zákon č. 586/2003 Z. z. o advokácii a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní
(živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov sa mení a dopĺňa takto:
1.
V § 14 odsek 1 znie:
„(1)
Advokáti môžu na účel výkonu advokácie založiť verejnú obchodnú spoločnosť alebo
komanditnú spoločnosť, ktorej predmetom podnikania je poskytovanie právnych služieb.
Ak tento zákon neustanovuje inak, verejná obchodná spoločnosť, ktorej predmetom podnikania
je poskytovanie právnych služieb (ďalej len „verejná obchodná spoločnosť"), alebo
komanditná spoločnosť, ktorej predmetom podnikania je poskytovanie právnych služieb
(ďalej len „komanditná spoločnosť"), nesmie mať iný predmet podnikania a jej spoločníkmi
môžu byť len advokáti. Na verejnú obchodnú spoločnosť alebo komanditnú spoločnosť
sa vzťahujú ustanovenia osobitného predpisu,12) ak tento zákon neustanovuje inak.“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 12 znie:
„12)
Obchodný zákonník.“.
2.
§ 14 sa dopĺňa odsekom 9, ktorý znie:
„(9)
Verejná obchodná spoločnosť alebo komanditná spoločnosť môže okrem poskytovania právnych
služieb za podmienok ustanovených osobitným predpisom12a) vykonávať aj činnosť správcu podľa zákona o konkurze a reštrukturalizácii.“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 12a znie:
„12a)
Zákon č. 8/2005 Z. z. o správcoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov.“.
3.
Príloha č. 1 k zákonu č. 586/2003 Z. z. sa dopĺňa takto:
„v Českej republike ................Advokát
v Estónskej republike.......... Vandeadvokaat
v Cyperskej republike..................Δικηγόρος
v Lotyšskej republike.............. Zverinats advokats
v Litovskej republike ..............Advokatas
v Maďarskej republike .....................Ügyvéd
v Poľskej republike ...........Adwokat/Radca prawny
v Slovinskej republike ...............Odvetnik/Odvetnica
na Malte ...........................Avukat/Prokuratur Legali“.
Čl. V
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. júla 2005.
Ivan Gašparovič v. r.
Pavol Hrušovský v. r.
Mikuláš Dzurinda v. r.
Pavol Hrušovský v. r.
Mikuláš Dzurinda v. r.
1)
Zákon č. 7/2005 Z. z. o konkurze a reštrukturalizácii a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
1a)
§ 3 až 8 a § 10 až 16 zákona č. 136/2010 Z. z. o službách na vnútornom trhu a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
2a)
Zákon č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení
niektorých zákonov (zákon o e-Governmente) v znení neskorších predpisov.
3)
Napríklad § 54 ods. 3 až 5 zákona č. 483/2001 Z. z. o bankách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 603/2003 Z. z.,
§ 148 ods. 2 a 3 zákona č. 566/2001 Z. z. o cenných papieroch a investičných službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov
(zákon o cenných papieroch), § 52 ods. 3 a 4 zákona č. 95/2002 Z. z. o poisťovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 7/2005
Z. z., § 110 zákona č. 594/2003 Z. z. o kolektívnom investovaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
4)
§ 9 zákona č. 7/2005 Z. z.
6)
§ 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 171/1993 Z. z. o Policajnom zbore v znení neskorších predpisov.
7)
Napríklad zákon č. 483/2001 Z. z., zákon č. 96/2002 Z. z. o dohľade nad finančným trhom a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších
predpisov.
8)
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 118/1996 Z. z. o ochrane vkladov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
9)
§ 3, 6 a 7 zákona č. 367/2000 Z. z. v znení zákona č. 445/2002 Z. z.
10)
Napríklad zákon č. 241/2001 Z. z. o ochrane utajovaných skutočností a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení
neskorších predpisov, zákon č. 507/2001 Z. z. o poštových službách v znení neskorších predpisov, zákon č. 483/2001 Z. z. v znení neskorších predpisov, zákon č. 610/2003 Z. z. o elektronických komunikáciách v znení zákona č. 716/2004 Z. z.
11)
Zákon č. 466/2002 Z. z. o audítoroch a Slovenskej komore audítorov.
Zákon Slovenskej národnej rady č. 78/1992 Zb. o daňových poradcoch a Slovenskej komore daňových poradcov v znení neskorších predpisov.
Zákon č. 586/2003 Z. z. o advokácii a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov v znení zákona č. 8/2005 Z. z.
Zákon č. 237/1991 Zb. o patentových zástupcoch v znení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 90/1993 Z. z.
Zákon Slovenskej národnej rady č. 323/1992 Zb. o notároch a notárskej činnosti (Notársky poriadok) v znení neskorších predpisov.
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 233/1995 Z. z. o súdnych exekútoroch a exekučnej činnosti (Exekučný poriadok) a o zmene a doplnení ďalších zákonov v znení neskorších predpisov.
Zákon č. 154/2001 Z. z. o prokurátoroch a právnych čakateľoch prokuratúry v znení neskorších predpisov.
Zákon č. 385/2000 Z. z. o sudcoch a prísediacich a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Zákon Slovenskej národnej rady č. 78/1992 Zb. o daňových poradcoch a Slovenskej komore daňových poradcov v znení neskorších predpisov.
Zákon č. 586/2003 Z. z. o advokácii a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov v znení zákona č. 8/2005 Z. z.
Zákon č. 237/1991 Zb. o patentových zástupcoch v znení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 90/1993 Z. z.
Zákon Slovenskej národnej rady č. 323/1992 Zb. o notároch a notárskej činnosti (Notársky poriadok) v znení neskorších predpisov.
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 233/1995 Z. z. o súdnych exekútoroch a exekučnej činnosti (Exekučný poriadok) a o zmene a doplnení ďalších zákonov v znení neskorších predpisov.
Zákon č. 154/2001 Z. z. o prokurátoroch a právnych čakateľoch prokuratúry v znení neskorších predpisov.
Zákon č. 385/2000 Z. z. o sudcoch a prísediacich a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
12)
§ 21, 24, 25, 42a a 50 zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov.
Zákon Slovenskej národnej rady č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov.
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 202/1995 Z. z. Devízový zákon a zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov.
Zákon č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov.
Zákon č. 241/2001 Z. z. v znení neskorších predpisov.
Zákon č. 428/2002 Z. z. o ochrane osobných údajov v znení neskorších predpisov.
Zákon Slovenskej národnej rady č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov.
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 202/1995 Z. z. Devízový zákon a zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov.
Zákon č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov.
Zákon č. 241/2001 Z. z. v znení neskorších predpisov.
Zákon č. 428/2002 Z. z. o ochrane osobných údajov v znení neskorších predpisov.
14)
§ 19 ods. 2 zákona č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok).
14a)
§ 11 zákona č. 136/2010 Z. z.
§ 66b ods. 2 zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov.
§ 66b ods. 2 zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov.
14aa)
§ 13 ods. 4 zákona č. 330/2007 Z. z. o registri trestov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
14b)
Zákon č. 328/1991 Zb. v znení neskorších predpisov.
Zákon č. 7/2005 Z. z. v znení neskorších predpisov.
Zákon č. 7/2005 Z. z. v znení neskorších predpisov.
14c)
Zákon Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. v znení neskorších predpisov.
15)
Zákon č. 71/1967 Zb. v znení neskorších predpisov.
16)
Zákon č. 328/1991 Zb. o konkurze a vyrovnaní v znení neskorších predpisov.