125/2006 Z. z.
Časová verzia predpisu účinná od 01.07.2012 do 31.12.2012
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter.
Otvoriť všetky
Číslo predpisu: | 125/2006 Z. z. |
Názov: | Zákon o inšpekcii práce a o zmene a doplnení zákona č. 82/2005 Z. z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
Typ: | Zákon |
Dátum schválenia: | 02.02.2006 |
Dátum vyhlásenia: | 09.03.2006 |
Dátum účinnosti od: | 01.07.2012 |
Dátum účinnosti do: | 31.12.2012 |
Autor: | Národná rada Slovenskej republiky |
Právna oblasť: |
|
Nachádza sa v čiastke: |
119/2012 Z. z. | Vyhláška Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o služobnej rovnošate inšpektora práce a jej vyobrazenie |
245/2012 Z. z. | Vyhláška Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o služobnej rovnošate inšpektora práce a jej vyobrazenie |
82/2005 Z. z. | Zákon o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
309/2007 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 124/2006 Z. z. o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci a o zmene a doplnení niektorých zákonov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony |
462/2007 Z. z. | Zákon o organizácii pracovného času v doprave a o zmene a doplnení zákona č. 125/2006 Z. z. o inšpekcii práce a o zmene a doplnení zákona č. 82/2005 Z. z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 309/2007 Z. z. |
555/2007 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
400/2009 Z. z. | Zákon o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
52/2010 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony |
67/2010 Z. z. | Zákon o podmienkach uvedenia chemických látok a chemických zmesí na trh a o zmene a doplnení niektorých zákonov (chemický zákon) |
182/2011 Z. z. | Zákon o štítkovaní energeticky významných výrobkov a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
223/2011 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 82/2005 Z. z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony |
254/2011 Z. z. | Zákon o prepravovateľných tlakových zariadeniach a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
257/2011 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony |
469/2011 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 125/2006 Z. z. o inšpekcii práce a o zmene a doplnení zákona č. 82/2005 Z. z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov |
512/2011 Z. z. | Zákon, ktorým sa dopĺňa zákon č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
361/2012 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony |
154/2013 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 124/2006 Z. z. o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony |
308/2013 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 125/2006 Z. z. o inšpekcii práce a o zmene a doplnení zákona č. 82/2005 Z. z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony |
307/2014 Z. z. | Zákon o niektorých opatreniach súvisiacich s oznamovaním protispoločenskej činnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
128/2015 Z. z. | Zákon o prevencii závažných priemyselných havárií a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
351/2015 Z. z. | Zákon o cezhraničnej spolupráci pri vysielaní zamestnancov na výkon prác pri poskytovaní služieb a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
440/2015 Z. z. | Zákon o športe a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
82/2017 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 404/2011 Z. z. o pobyte cudzincov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony |
54/2019 Z. z. | Zákon o ochrane oznamovateľov protispoločenskej činnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
198/2020 Z. z. | Zákon, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti so zlepšovaním podnikateľského prostredia zasiahnutým opatreniami na zamedzenie šírenia nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 |
73/2021 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 125/2006 Z. z. o inšpekcii práce a o zmene a doplnení zákona č. 82/2005 Z. z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 124/2006 Z. z. o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov |
310/2021 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 177/2018 Z. z. o niektorých opatreniach na znižovanie administratívnej záťaže využívaním informačných systémov verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon proti byrokracii) v znení zákona č. 221/2019 Z. z. a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony |
113/2022 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 125/2006 Z. z. o inšpekcii práce a o zmene a doplnení zákona č. 82/2005 Z. z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony |
114/2022 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 124/2006 Z. z. o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony |
379/2024 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 125/2006 Z. z. o inšpekcii práce a o zmene a doplnení zákona č. 82/2005 Z. z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony |
95/2000 Z. z. | Zákon o inšpekcii práce a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
125
ZÁKON
z 2. februára 2006
o inšpekcii práce a o zmene a doplnení zákona č. 82/2005 Z. z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
§ 1
Predmet zákona
Tento zákon
a)
upravuje inšpekciu práce, ktorej prostredníctvom sa presadzuje ochrana zamestnancov
pri práci a výkon štátnej správy v oblasti inšpekcie práce,
b)
vymedzuje pôsobnosť orgánov štátnej správy v oblasti inšpekcie práce a ich pôsobnosť
pri výkone dohľadu podľa osobitného predpisu, „(ďalej len „dohľad“)1)
c)
ustanovuje práva a povinnosti inšpektora práce a povinnosti fyzickej osoby a právnickej
osoby.
§ 2
Rozsah inšpekcie práce
(1)
Inšpekcia práce je
a)
dozor nad dodržiavaním
1.
pracovnoprávnych predpisov,2) ktoré upravujú pracovnoprávne vzťahy, najmä ich vznik, zmenu a skončenie, mzdové
podmienky a pracovné podmienky zamestnancov vrátane pracovných podmienok žien, mladistvých,
domáckych zamestnancov, osôb so zdravotným postihnutím a osôb, ktoré nedovŕšili 15
rokov veku, a kolektívne vyjednávanie,
2.
právnych predpisov, ktoré upravujú štátnozamestnanecké vzťahy,2a)
3.
právnych predpisov a ostatných predpisov na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia
pri práci3) vrátane predpisov upravujúcich faktory pracovného prostredia,
4.
právnych predpisov, ktoré upravujú zákaz nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania,
5.
záväzkov, ktoré vyplývajú z kolektívnych zmlúv,
6.
osobitného predpisu3a) zamestnávateľom v rozsahu jeho povinností uzatvoriť zamestnávateľskú zmluvu a platiť
a odvádzať príspevky na doplnkové dôchodkové sporenie za zamestnanca vykonávajúceho
práce zaradené orgánom štátnej správy na úseku verejného zdravotníctva do tretej kategórie
alebo štvrtej kategórie podľa osobitného predpisu,3b) a za zamestnanca, ktorý vykonáva práce tanečného umelca alebo hudobného umelca, ktorý
vykonáva profesiu hráča na dychový nástroj,
b)
vyvodzovanie zodpovednosti za porušovanie predpisov uvedených v písmene a) a za porušovanie
záväzkov vyplývajúcich z kolektívnych zmlúv,
c)
poskytovanie bezplatného poradenstva zamestnávateľom, fyzickým osobám, ktoré sú podnikateľmi4) a nie sú zamestnávateľmi, a zamestnancom v rozsahu základných odborných informácií
a rád o spôsoboch, ako najúčinnejšie dodržiavať predpisy ustanovené v písmene a).
(2)
Inšpekcia práce sa vykonáva
a)
na všetkých pracoviskách zamestnávateľov a fyzických osôb, ktoré sú podnikateľmi
a nie sú zamestnávateľmi, vrátane pracovísk nachádzajúcich sa na súkromných pozemkoch
a v obydliach fyzických osôb,
b)
vo všetkých priestoroch, v ktorých domácky zamestnanec vykonáva dohodnutú prácu a
v ktorých zamestnanec vykonáva prácu podľa dohody o prácach vykonávaných mimo pracovného
pomeru.6)
(3)
Zamestnávateľom na účely výkonu inšpekcie práce podľa odseku 1 písm. a) štvrtého
bodu je aj fyzická osoba alebo právnická osoba, ktoré nelegálne zamestnávajú fyzickú
osobu.
(4)
Inšpekciu práce na pracoviskách Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, Policajného
zboru, Hasičského a záchranného zboru, Ministerstva obrany Slovenskej republiky, ozbrojených
síl Slovenskej republiky, Zboru väzenskej a justičnej stráže, Železničnej polície
a Colnej správy Slovenskej republiky vykonávajú ich orgány inšpekcie práce.
(5)
Inšpekcia práce podľa tohto zákona sa nevykonáva
a)
na pracoviskách Vojenského spravodajstva, Slovenskej informačnej služby a Národného
bezpečnostného úradu,
b)
v chránených priestoroch7) Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky,
c)
na pracoviskách fyzickej osoby a právnickej osoby, ktoré požívajú diplomatické výsady
a imunitu.8)
(6)
Inšpekcia práce nie je dozor, ktorý vykonávajú príslušné orgány podľa osobitných
predpisov.9)
§ 3
Orgány štátnej správy v oblasti inšpekcie práce
Štátnu správu v oblasti inšpekcie práce vykonávajú orgány štátnej správy, ktorými
sú Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky, Národný inšpektorát
práce a inšpektoráty práce, ak tento zákon neustanovuje inak (§ 2 ods. 4).
§ 4
Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky
Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“)
a)
zabezpečuje tvorbu a uskutočňovanie štátnej politiky ochrany práce,
b)
vypracúva koncepčné materiály, programové materiály a návrhy na zlepšenie stavu v
oblasti ochrany práce,
c)
koordinuje činnosť orgánov štátnej správy v oblasti ochrany práce,
d)
riadi a kontroluje Národný inšpektorát práce a zodpovedá za výkon inšpekcie práce,
e)
je odvolacím orgánom vo veciach, v ktorých v prvom stupni rozhodol Národný inšpektorát
práce,
f)
zabezpečuje a usmerňuje výskumnú činnosť v oblasti bezpečnosti a ochrany zdravia
pri práci,
g)
vypracúva návrhy na plnenie záväzkov vyplývajúcich pre Slovenskú republiku z medzinárodných
zmlúv a dohovorov v oblasti ochrany práce a zabezpečuje medzinárodnú spoluprácu v
súčinnosti s príslušnými ústrednými orgánmi štátnej správy,
h)
rozhoduje pri pochybnostiach, či sa na pracovisku vykonáva inšpekcia práce,
i)
predkladá vláde Slovenskej republiky správu o stave ochrany práce a o činnosti orgánov
štátnej správy v oblasti inšpekcie práce za predchádzajúci kalendárny rok do šiestich
mesiacov po jeho skončení,
j)
predkladá Európskej komisii každých päť rokov správu o uplatňovaní tohto zákona a
osobitného predpisu10) spolu so stanoviskami zástupcov zamestnávateľov a zástupcov zamestnancov.
Národný inšpektorát práce
§ 5
(1)
Národný inšpektorát práce je orgán štátnej správy so sídlom v Košiciach. Národný
inšpektorát práce je rozpočtová organizácia.11)
(2)
Národný inšpektorát práce riadi a za jeho činnosť zodpovedá generálny riaditeľ, ktorého
vymenúva a odvoláva minister práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky.
(3)
Národný inšpektorát práce zriaďuje akreditačnú komisiu, ktorá plní úlohy odborného
poradného orgánu. Podrobnosti o zložení akreditačnej komisie a jej činnosti upraví
štatút, ktorý vydá Národný inšpektorát práce po jeho schválení ministerstvom.
§ 6
(1)
Národný inšpektorát práce
a)
riadi a kontroluje inšpektoráty práce a zjednocuje a racionalizuje pracovné metódy
inšpektorov práce,
b)
je odvolacím orgánom vo veciach, v ktorých v prvom stupni rozhodol inšpektorát práce,
c)
zabezpečuje prevádzku informačného systému ochrany práce a jeho programové a technické
vybavenie,
d)
vydáva a odoberá
1.
oprávnenie fyzickej osobe a právnickej osobe na vykonávanie bezpečnostnotechnickej
služby,12)
2.
oprávnenie fyzickej osobe a právnickej osobe na vykonávanie výchovy a vzdelávania
v oblasti ochrany práce,
3.
oprávnenie právnickej osobe na overovanie plnenia požiadaviek bezpečnosti technických
zariadení,
4.
osvedčenie autorizovanému bezpečnostnému technikovi,
e)
vydáva rozhodnutie o uznaní odbornej spôsobilosti fyzickej osoby, ktorá je občanom
členského štátu Európskej únie, na vykonávanie činností, na ktorú osobitný predpis13) požaduje odbornú spôsobilosť,
f)
odborne usmerňuje výchovu a vzdelávanie v oblasti bezpečnosti a ochrany zdravia pri
práci,
g)
zabezpečuje výchovu a odborné vzdelávanie inšpektorov práce,
h)
organizuje vykonávanie odborných skúšok podľa § 11 a na ten účel zriaďuje skúšobnú komisiu,
i)
vydáva inšpektorom práce preukaz inšpektora práce, ktorého vzor je uvedený v prílohe č. 1,
j)
vydáva inšpektorom práce osobitné poverenie na výkon inšpekcie práce na zastupiteľských
úradoch Slovenskej republiky a námorných lodiach a riečnych lodiach plávajúcich pod
štátnou vlajkou Slovenskej republiky, ktoré sa nachádzajú mimo územia Slovenskej republiky,
k)
navrhuje ministerstvu opatrenia na zlepšenie stavu v oblasti ochrany práce,
l)
predkladá ministerstvu správy o stave ochrany práce a o činnosti Národného inšpektorátu
práce za predchádzajúci kalendárny rok do troch mesiacov po jeho skončení,
m)
poskytuje informácie občanom Slovenskej republiky a občanom členských štátov Európskej
únie o pracovných podmienkach podľa osobitného predpisu14) v Slovenskej republike a v členských štátoch Európskej únie,
n)
spolupracuje s príslušnými orgánmi Európskej únie a členských štátov Európskej únie
pri zisťovaní, kontrole a hodnotení pracovných podmienok podľa písmena m) a poskytuje
im príslušné informácie o pracovných podmienkach14) v Slovenskej republike,
o)
spolupracuje s príslušnými orgánmi Európskej únie, členských štátov Európskej únie,
zmluvných strán Dohody o Európskom hospodárskom priestore a s príslušnými orgánmi
Švajčiarska pri koordinovaní a zabezpečovaní výkonu dozoru podľa osobitného predpisu,15) vybavuje dožiadania, poskytuje im informácie a plní ďalšie úlohy podľa osobitného
predpisu,15)
p)
spracúva a vyhodnocuje údaje o pracovných úrazoch na štatistické účely,
q)
zabezpečuje tvorbu, zhromažďovanie, šírenie, sprístupňovanie a publikovanie informácií
v oblasti ochrany práce,
r)
vedie centrálny verejne prístupný zoznam fyzických osôb a právnických osôb, ktoré
v predchádzajúcich piatich rokoch porušili zákaz nelegálneho zamestnávania, s uvedením
ich obchodného mena, miesta podnikania fyzickej osoby a sídla právnickej osoby,
s)
vedie verejne prístupný zoznam ním vydaných a odobratých oprávnení a osvedčení podľa
osobitného predpisu,
t)
podieľa sa na medzinárodnej spolupráci v oblasti ochrany práce,
u)
plní úlohy podľa osobitného predpisu.15aa)
(2)
Národný inšpektorát práce je v správnom konaní pri plnení úloh podľa odseku 1 písm.
d) a e) správnym orgánom prvého stupňa.
(3)
Národný inšpektorát práce so súhlasom ministerstva zriaďuje a zrušuje svoje pracoviská
mimo svojho sídla.
(4)
Voči štátu, ktorý je zmluvnou stranou Dohody o Európskom hospodárskom priestore,
a jeho občanom sa na účely odseku 1 písm. e), m) a n) postupuje rovnako ako voči členskému
štátu Európskej únie a jeho občanom.
§ 7
Inšpektorát práce
(1)
Inšpektoráty práce sú orgány štátnej správy. Inšpektoráty práce sú rozpočtové organizácie.11) Sídla a územné obvody inšpektorátov práce sú zhodné so sídlami a územnými obvodmi
krajov. Dozor nad dodržiavaním právnych predpisov a ostatných predpisov na zaistenie
bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci na pracoviskách jadrového zariadenia vykonáva
Inšpektorát práce Nitra na celom území Slovenskej republiky. Generálny riaditeľ môže
písomne určiť inšpektorát práce, ktorý vykoná úlohy podľa odseku 3, aj v územnom obvode
iného inšpektorátu práce v rozsahu jeho písomného poverenia; v tomto rozsahu úlohy
podľa odseku 3 nevykoná inšpektorát práce, v ktorého územnom obvode ich vykoná inšpektorát
práce určený v písomnom poverení.
(2)
Inšpektorát práce riadi a za jeho činnosť zodpovedá hlavný inšpektor práce, ktorého
na návrh generálneho riaditeľa vymenúva a odvoláva minister práce, sociálnych vecí
a rodiny Slovenskej republiky. Hlavným inšpektorom práce môže byť inšpektor práce,
ktorý má odbornú prax inšpektora práce najmenej päť rokov. Hlavný inšpektor práce
zodpovedá za činnosť inšpektorátu práce generálnemu riaditeľovi.
(3)
Inšpektorát práce
a)
zabezpečuje vykonávanie inšpekcie práce v rozsahu ustanovenom v § 2 ods. 1 a vykonávanie dohľadu, najmä dozerá, či požiadavkám ochrany práce zodpovedajú
1.
výber, umiestnenie, usporiadanie, používanie, udržiavanie a kontrola pracoviska,
pracovného prostredia, pracovných prostriedkov, ochranných prostriedkov, chemických
faktorov, fyzikálnych faktorov, biologických faktorov, faktorov ovplyvňujúcich psychickú
pracovnú záťaž a sociálnych opatrení a
2.
pracovné postupy, pracovný čas, organizácia ochrany práce a systém jej riadenia,
b)
vyšetruje príčiny vzniku pracovného úrazu, ktorým bola spôsobená smrť alebo ťažká
ujma na zdraví,15a) bezprostrednej hrozby závažnej priemyselnej havárie, závažnej priemyselnej havárie,16) bezpečnostné, technické a organizačné príčiny vzniku, choroby z povolania a ohrozenia
chorobou z povolania, vedie ich evidenciu a podľa potreby vyšetruje príčiny vzniku
aj ostatných pracovných úrazov,
c)
uplatňuje záväzným stanoviskom požiadavky na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia
pri práci pri povoľovaní a kolaudácii stavieb a ich zmien, ktoré bude zamestnávateľ
a fyzická osoba, ktorá je podnikateľom a nie je zamestnávateľom, používať na plnenie
svojich úloh,
d)
vydáva a odoberá povolenie na vykonávanie ľahkých prác fyzickou osobou podľa osobitného
predpisu,17)
e)
odoberá
1.
oprávnenie, osvedčenie a preukazy vydané fyzickej osobe a právnickej osobe na vykonávanie
činností podľa osobitných predpisov,13)
2.
osvedčenie bezpečnostného technika, o čom bezodkladne informuje právnickú osobu,
ktorá vydala osvedčenie,
f)
preveruje dodržiavanie rozsahu a podmienok oprávnení, osvedčení a preukazov vydaných
podľa tohto zákona a osobitných predpisov,13)
g)
predkladá návrh Národnému inšpektorátu práce na odobratie oprávnenia alebo osvedčenia
vydaného podľa § 6 ods. 1 písm. d),
h)
podieľa sa na odbornej výchove a vzdelávaní inšpektorov práce,
j)
prejednáva priestupky, rozhoduje o uložení pokút za priestupky a o zákaze činnosti
podľa osobitných predpisov,18)
k)
zisťuje, zhromažďuje, spracúva a odovzdáva informácie v oblasti ochrany práce pre
informačný systém ochrany práce,
l)
predkladá Národnému inšpektorátu práce podnety na zlepšenie ochrany práce,
m)
oznamuje zistené prípady nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania vrátane zistených
skutočností uvedených v protokole o výsledku inšpekcie práce (ďalej len „protokol“)
Sociálnej poisťovni, Ústrediu práce, sociálnych vecí a rodiny, príslušnému úradu práce,
sociálnych vecí a rodiny, príslušnému daňovému úradu, a ak ide o štátneho príslušníka
krajiny, ktorá nie je členským štátom Európskej únie, iným zmluvným štátom Dohody
o Európskom hospodárskom priestore alebo Švajčiarskou konfederáciou alebo o osobu
bez štátnej príslušnosti, aj útvaru Policajného zboru,
n)
vydáva na požiadanie na účely preukázania splnenia podmienok podľa osobitného predpisu18a) potvrdenie o tom, že ku dňu požiadania nebolo zistené porušenie zákazu nelegálneho
zamestnávania, a to do siedmich pracovných dní od požiadania,
o)
vydáva na požiadanie zamestnávateľa alebo fyzickej osoby, ktorá je podnikateľom a
nie je zamestnávateľom, potvrdenie o tom, že u nich vznikla udalosť uvedená v písmene
b), ak vyšetroval príčiny vzniku tejto udalosti,
p)
vydáva na požiadanie zamestnávateľa alebo fyzickej osoby, ktorá je podnikateľom a
nie je zamestnávateľom, kópiu dokladu, ktorý poskytli inšpektorátu práce pri vyšetrovaní
príčin vzniku udalosti uvedenej v písmene b), ktorá u nich vznikla,
q)
poveruje prizvaného odborníka prípravou odborných podkladov v osobitných prípadoch,
ak to vyžaduje povaha výkonu inšpekcie práce,
r)
udeľuje výnimky podľa osobitného predpisu,18aa)
s)
kontroluje pri výkone dohľadu nad trhom dodržiavanie povinností vzťahujúcich sa na
energeticky významný výrobok podľa osobitného predpisu,18ab)
t)
rozhoduje o uložení dodatočnej platby podľa osobitného predpisu,18ac)
u)
plní ďalšie úlohy podľa osobitného predpisu.18ad)
(4)
Inšpektorát práce je oprávnený podať podnet na zrušenie živnostenského oprávnenia
alebo na pozastavenie prevádzkovania živnosti, ak zamestnávateľ pri prevádzkovaní
živnosti závažne porušuje právne predpisy na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia
pri práci alebo tento zákon. Závažným porušením právnych predpisov na zaistenie bezpečnosti
a ochrany zdravia pri práci a tohto zákona na účely zrušenia živnostenského oprávnenia
alebo pozastavenia prevádzkovania živnosti18ae) je, ak zamestnávateľ pri prevádzkovaní živnosti
a)
nezabezpečí ochranné zariadenia na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci
podľa právnych predpisov a ostatných predpisov na zaistenie bezpečnosti a ochrany
zdravia pri práci alebo fungovanie týchto ochranných zariadení,
b)
v priestoroch podľa osobitného predpisu18b) neprijme opatrenia na vylúčenie ohrozenia života a zdravia zamestnancov, nevykoná
nevyhnutné opatrenia na obmedzenie možných následkov ohrozenia života a zdravia zamestnancov
alebo umožní prístup zamestnancom, ktorí nie sú riadne a preukázateľne oboznámení,
nemajú výcvik a vybavenie podľa právnych predpisov a ostatných predpisov na zaistenie
bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci,
c)
neposkytne zamestnancom, u ktorých to vyžaduje ochrana ich života alebo zdravia,
potrebné účinné osobné ochranné pracovné prostriedky alebo ich neudržiava vo funkčnom
stave,
d)
nedodrží zákaz orgánu inšpekcie práce alebo
e)
opakovane neumožní inšpektorovi práce pri výkone inšpekcie práce vstup do svojich
priestorov a na svoje pracoviská.
(5)
Ustanovenia odseku 4 písm. a), d) a e) sa vzťahujú aj na fyzickú osobu, ktorá je
podnikateľom a nie je zamestnávateľom.
(6)
Inšpektorát práce na účely zrušenia živnostenského oprávnenia oznamuje príslušnému
živnostenskému úradu opakované porušenie zákazu nelegálneho zamestnávania.18ba)
(7)
Inšpektorát práce je oprávnený podať návrh na pozastavenie činnosti alebo zrušenie
povolenia na činnosť agentúry dočasného zamestnávania alebo agentúry podporovaného
zamestnávania,18bb) ak zistí porušenie pracovnoprávnych predpisov alebo predpisov na zaistenie bezpečnosti
a ochrany zdravia pri práci.
(8)
Inšpektorát práce je povinný
a)
bezodkladne preskúmať odôvodnenosť požiadavky odborového orgánu na prerušenie práce
podľa osobitného predpisu,18c)
b)
zakázať osobné vykonávanie odborných úloh bezpečnostného technika alebo autorizovaného
bezpečnostného technika fyzickej osobe, ktorá je zamestnávateľom, alebo štatutárnemu
orgánu zamestnávateľa, ktorý je právnickou osobou, za podmienok ustanovených osobitným
predpisom,10)
c)
vykonať inšpekciu práce podľa § 2 ods. 1 písm. a) do 30 dní od doručenia podnetu18ca) a o výsledku inšpekcie práce bezodkladne informovať osobu, ktorá podala podnet.
(9)
Inšpektorát práce rozhoduje o pravidlách o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci,
ktoré má zamestnávateľ vydať, ak nedošlo k dohode podľa osobitného predpisu.18d)
(10)
Inšpektorát práce je povinný oznámiť orgánom činným v trestnom konaní skutočnosti
zistené pri výkone inšpekcie práce, ktoré nasvedčujú tomu, že bol spáchaný trestný
čin.18e)
(11)
Inšpektorát práce je v správnom konaní správnym orgánom prvého stupňa.
(12)
Inšpektorát práce je nezávislý pri vykonávaní inšpekcie práce. Inšpektorát práce
vykonáva inšpekciu práce podľa § 2 ods. 1 písm. a) prostredníctvom inšpektorov práce.
§ 7a
Výkon dohľadu
(1)
Inšpektoráty práce vykonávajú dohľad nad určenými výrobkami uvedenými na trh a do
prevádzky,18f) ktoré zamestnávateľ alebo fyzická osoba, ktorá je podnikateľom a nie je zamestnávateľom,
používa pri výkone práce a u ktorých požiadavky na ich vlastnosti sú upravené osobitnými
predpismi;18g) dohľadom sa vykonáva aj kontrola vlastností určených výrobkov prostredníctvom kontroly
dokumentácie, fyzickej kontroly a podľa potreby aj prostredníctvom fyzikálnych a laboratórnych
skúšok. Náklady súvisiace s vykonaním fyzikálnych a laboratórnych skúšok uhrádza ten,
kto uvádza určený výrobok na trh, ak tieto skúšky preukážu, že určený výrobok nevyhovuje
požiadavkám na jeho vlastnosti upraveným osobitnými predpismi.
(2)
Inšpektoráty práce pri výkone dohľadu zohľadňujú protokoly o skúškach a osvedčenia
potvrdzujúce zhodu, ktoré vystavili akreditované orgány posudzovania zhody.18h)
(3)
Inšpektoráty práce v nevyhnutnom rozsahu vykonávajú dohľad aj u výrobcu, splnomocneného
zástupcu, dovozcu a distribútora,18i) a ak ide o určený výrobok uvedený na trh, aj u vystavovateľa na výstavách a veľtrhoch.
§ 8
Povinnosť zachovávať mlčanlivosť
(1)
Zamestnanec Národného inšpektorátu práce a zamestnanec inšpektorátu práce je povinný
zachovávať mlčanlivosť o podnetoch na vykonanie inšpekcie práce, o ich obsahu a subjektoch,
ktoré podnet podali, a zachovávať mlčanlivosť o ďalších skutočnostiach týkajúcich
sa inšpekcie práce, o ktorých sa dozvedel pri výkone inšpekcie práce.
(2)
Povinnosť zamestnanca Národného inšpektorátu práce a zamestnanca inšpektorátu práce
zachovávať mlčanlivosť podľa odseku 1 a povinnosť zachovávať mlčanlivosť podľa osobitných
predpisov19) platí aj vtedy, ak prestal byť zamestnancom Národného inšpektorátu práce alebo inšpektorátu
práce. Tieto povinnosti platia rovnako aj pre prizvaného odborníka, a to aj po skončení
jeho činnosti pre inšpektorát práce.
(3)
Zamestnanca Národného inšpektorátu práce aj v prípade, ak prestal byť zamestnancom
Národného inšpektorátu práce, môže pre konkrétne prípady oslobodiť od povinnosti mlčanlivosti
písomne z vážnych dôvodov generálny riaditeľ, ak osobitný predpis7) neustanovuje inak. Zamestnanca inšpektorátu práce aj v prípade, ak prestal byť zamestnancom
inšpektorátu práce, a prizvaného odborníka, a to aj po skončení jeho činnosti pre
inšpektorát práce, môže pre konkrétne prípady oslobodiť od povinnosti mlčanlivosti
písomne z vážnych dôvodov hlavný inšpektor práce, ak osobitný predpis7) neustanovuje inak.
(4)
Povinnosť zachovávať mlčanlivosť podľa odsekov 1 a 2 sa nevzťahuje na zovšeobecnenú
informáciu, z ktorej nie je možné určiť fyzickú osobu alebo právnickú osobu, ku ktorej
sa informácia viaže.
§ 9
Kontrola činnosti inšpektora práce
Zamestnanec Národného inšpektorátu práce je v rozsahu vymedzenom písomným poverením
generálneho riaditeľa oprávnený pri kontrole činnosti inšpektora práce vstupovať do
priestorov a na pracoviská podľa § 2 ods. 2 a požadovať informácie potrebné na vykonanie kontroly.
§ 10
Inšpektor práce
(1)
Inšpektor práce je štátny zamestnanec2a) vykonávajúci štátnu službu v inšpektoráte práce, ak po absolvovaní špecializovanej
teoretickej a praktickej odbornej prípravy získal osobitné kvalifikačné predpoklady
úspešným vykonaním odbornej skúšky. Odborná príprava štátneho zamestnanca, ktorý sa
uchádza o vymenovanie za inšpektora práce (ďalej len „uchádzač“), trvá jeden rok.
Obsah odbornej prípravy určuje Národný inšpektorát práce.
(2)
Inšpektora práce na návrh hlavného inšpektora práce vymenúva a odvoláva generálny
riaditeľ. Inšpektorovi práce nemožno ukladať úlohy, ktoré prekážajú plneniu povinností
vyplývajúcich z výkonu inšpekcie práce a ovplyvňujú jeho nezávislosť a nestrannosť.
Inšpektor práce má v súvislosti s výkonom inšpekcie práce postavenie verejného činiteľa.
(3)
Inšpektor práce sa pri výkone inšpekcie práce preukazuje preukazom inšpektora práce,
ktorý nesmie vydať z rúk; na požiadanie umožní do neho nahliadnuť. Inšpektor práce
je pri výkone inšpekcie práce povinný postupovať tak, aby neboli dotknuté práva a
právom chránené záujmy subjektu, v ktorom sa vykonáva inšpekcia práce.
(4)
Inšpektor práce sa pri výkone cestnej kontroly podľa osobitného predpisu15) preukazuje aj služobnou rovnošatou, ktorú mu poskytuje inšpektorát práce. Služobná
rovnošata je odev, ktorý má špecifické znaky a vyjadruje príslušnosť k inšpektorátu
práce. Podrobnosti o služobnej rovnošate a jej vyobrazenie ustanoví všeobecne záväzný
právny predpis, ktorý vydá ministerstvo.
§ 11
Odborná skúška
(1)
Účelom odbornej skúšky je overiť odborné vedomosti uchádzača, či pozná a je schopný
uplatňovať právne predpisy a ostatné predpisy potrebné na výkon inšpekcie práce. Súčasťou
odbornej skúšky je aj hodnotenie praktickej prípravy, ktoré vykoná hlavný inšpektor
práce nadriadený uchádzačovi.
(2)
Odborná skúška, ktorá pozostáva z písomnej časti a ústnej časti, sa vykonáva pred
skúšobnou komisiou. Skúšobná komisia sa skladá z nepárneho počtu členov, z ktorých
najmenej dvaja sú inšpektormi práce s odbornou praxou inšpektora práce viac ako päť
rokov. Skúšobná komisia sa uznáša o výsledku odbornej skúšky väčšinou hlasov všetkých
jej členov. Uznesenie skúšobnej komisie, ktoré sa vyhotoví písomne, znie „vyhovel“
alebo „nevyhovel“. Účasť členov skúšobnej komisie na činnosti skúšobnej komisie sa
považuje za úkon vo všeobecnom záujme, pri ktorom patrí zamestnancovi pracovné voľno
s náhradou mzdy.
(3)
Výsledok odbornej skúšky Národný inšpektorát práce písomne oznámi uchádzačovi najneskôr
do piatich kalendárnych dní od konania odbornej skúšky.
(4)
O úspešne vykonanej odbornej skúške Národný inšpektorát práce vydá uchádzačovi osvedčenie.
(5)
Ak uchádzač nevyhovel požiadavkám odbornej skúšky, má právo opakovať odbornú skúšku.
Odbornú skúšku možno opakovať len raz.
(6)
Národný inšpektorát práce zabezpečí opakovanie odbornej skúšky na základe písomnej
žiadosti uchádzača. Žiadosť o opakovanie odbornej skúšky musí byť Národnému inšpektorátu
práce doručená písomne najneskôr do siedmich kalendárnych dní od doručenia oznámenia
o výsledku odbornej skúšky.
(7)
Opakovaná odborná skúška sa uskutoční najskôr štyri týždne a najneskôr šesť týždňov
po neúspešne vykonanej odbornej skúške. Podmienky vykonania odbornej skúšky podľa
odsekov 1 až 4 platia rovnako pre opakovanie odbornej skúšky.
§ 12
Oprávnenia inšpektora práce
(1)
Inšpektor práce je pri výkone inšpekcie práce oprávnený
a)
vstupovať voľne a kedykoľvek do priestorov a na pracoviská podliehajúce inšpekcii
práce a v nevyhnutnom rozsahu na súkromné pozemky a komunikácie,
b)
vykonávať kontrolu, skúšku, vyšetrovanie a iné úkony s cieľom zistiť, či sa dodržiavajú
predpisy uvedené v § 2 ods. 1 písm. a) a záväzky vyplývajúce z kolektívnych zmlúv,
c)
požadovať od zamestnávateľa, fyzickej osoby, ktorá je podnikateľom a nie je zamestnávateľom,
zamestnanca, zástupcu zamestnancov pre bezpečnosť a ochranu zdravia pri práci, príslušného
odborového orgánu a zamestnaneckej rady alebo zamestnaneckého dôverníka v prítomnosti
svedka alebo bez neho informácie a vysvetlenia, ktoré sa týkajú uplatňovania predpisov
uvedených v § 2 ods. 1 písm. a) a záväzkov vyplývajúcich z kolektívnych zmlúv,
d)
požadovať predloženie dokumentácie, záznamov alebo iných dokladov potrebných na výkon
inšpekcie práce a požadovať ich kópie,
e)
odoberať na rozbor nevyhnutne potrebné množstvo vzoriek materiálov alebo látok, ktoré
sa používajú alebo s ktorými sa manipuluje na pracovisku, po oznámení zamestnávateľovi
alebo ním poverenému zamestnancovi,
f)
používať technické prostriedky na zhotovenie fotodokumentácie, videodokumentácie
a zvukových záznamov potrebných na výkon inšpekcie práce, ak ich použitie nezakazujú
osobitné predpisy,7)
g)
požadovať preukázanie totožnosti od fyzickej osoby nachádzajúcej sa na pracovisku
zamestnávateľa a vysvetlenie dôvodu jej prítomnosti.
(2)
Na základe výsledkov inšpekcie práce a podľa závažnosti zistených skutočností je
inšpektor práce oprávnený
a)
navrhnúť technické, organizačné a iné opatrenia potrebné na zlepšenie zisteného stavu,
b)
nariadiť odstránenie zistených nedostatkov ihneď alebo v lehotách ním určených,
c)
nariadiť, aby prítomné osoby ihneď opustili priestory, v ktorých je bezprostredne
ohrozená ich bezpečnosť a zdravie,
d)
zakázať používanie pracovných a prevádzkových objektov, priestorov a pracovísk, strojov,
zariadení a iných technických zariadení a pracovných prostriedkov, pracovných postupov,
látok a vykonávanie činností a prác, ktoré bezprostredne ohrozujú bezpečnosť a zdravie
zamestnancov a ostatných osôb zdržiavajúcich sa v priestoroch alebo na pracovisku
zamestnávateľa s jeho vedomím,
e)
zakázať používanie motorového vozidla v prípadoch uvedených v osobitnom predpise,20)
f)
zakázať prácu tehotných žien, matiek do konca deviateho mesiaca po pôrode, dojčiacich
žien, fyzických osôb mladších ako 18 rokov veku a iné práce a činnosti, ak sa vykonávajú
v rozpore s osobitnými predpismi,
g)
nariadiť zachovanie pracoviska alebo jeho časti v pôvodnom stave až do skončenia
vyšetrovania alebo zadokumentovať stav pracoviska alebo jeho časti,
h)
nariadiť vykonanie meraní, kontrol, skúšok a iných úkonov potrebných na výkon inšpekcie
práce,
i)
nariadiť zverejnenie informácií podľa osobitných predpisov21) na mieste u zamestnávateľa obvyklom a voľne prístupnom,
j)
podať návrh na začatie konania o
1.
odobratí oprávnenia, osvedčenia, preukazu alebo povolenia podľa § 6 ods. 1 písm. d) a § 7 ods. 3 písm. d) a e),
2.
uložení zákazu činnosti podľa § 7 ods. 3 písm. j) a ods. 8 písm. b),
3.
k)
ukladať blokové pokuty za priestupky podľa osobitného predpisu.18)
(3)
Inšpektor práce určí primeranú lehotu na vykonanie opatrenia podľa odseku 2 písm.
a), d) až f), h) a i).
(4)
Opatrenie podľa odseku 2 písm. c) a g) môže inšpektor práce oznámiť ústne; toto ústne
oznámenie sa uvedie v protokole.
(5)
Na pracoviskách, na ktorých by mohlo dôjsť k bezprostrednému a vážnemu ohrozeniu
života a zdravia inšpektora práce, môže inšpektor práce vykonať inšpekciu len za účasti
príslušného zodpovedného zamestnanca.
§ 13
Povinnosti inšpektora práce
(1)
Inšpektor práce je povinný
a)
oznámiť pred začatím inšpekcie práce svoju prítomnosť kontrolovanému zamestnávateľovi
alebo kontrolovanej fyzickej osobe, ktorá je podnikateľom a nie je zamestnávateľom,
ak tým negatívne neovplyvní výkon inšpekcie práce,
b)
zaoberať sa pripomienkami a návrhmi zástupcov zamestnancov pre bezpečnosť a ochranu
zdravia pri práci, ktoré mu predložili počas výkonu inšpekcie práce u kontrolovaného
zamestnávateľa,
c)
informovať o výsledku inšpekcie práce vykonanej u kontrolovaného zamestnávateľa v
prípade zistenia nedostatkov príslušného zástupcu zamestnancov pre bezpečnosť a ochranu
zdravia pri práci, príslušný odborový orgán a zamestnaneckú radu alebo zamestnaneckého
dôverníka.
(2)
V prípade zistenia nedostatkov u kontrolovaného zamestnávateľa alebo kontrolovanej
fyzickej osoby, ktorá je podnikateľom a nie je zamestnávateľom, je inšpektor práce
povinný vypracovať protokol a ten prerokovať so zamestnávateľom alebo ním povereným
zamestnancom, alebo s fyzickou osobou, ktorá je podnikateľom a nie je zamestnávateľom.
Inšpektor práce je povinný pri vypracúvaní protokolu prihliadať na vyjadrenia a doklady
uplatnené alebo predložené kontrolovaným zamestnávateľom alebo kontrolovanou fyzickou
osobou, ktorá je podnikateľom a nie je zamestnávateľom, počas výkonu inšpekcie práce
do prerokovania protokolu.
(3)
Inšpektor práce vypracuje záznam o výsledku inšpekcie práce, ak pri inšpekcii práce
u kontrolovaného zamestnávateľa alebo kontrolovanej fyzickej osoby, ktorá je podnikateľom
a nie je zamestnávateľom, nezistil porušenie povinností vyplývajúcich z tohto zákona,
z predpisov uvedených v § 2 ods. 1 písm. a) alebo porušenie záväzkov vyplývajúcich z kolektívnych zmlúv. Inšpektor práce vypracuje
záznam o výsledku inšpekcie práce aj vtedy, ak mu nebol umožnený výkon inšpekcie práce.
§ 14
Protokol a záznam o výsledku inšpekcie práce
(1)
Protokol obsahuje označenie príslušného inšpektorátu práce, meno a priezvisko inšpektora
práce, ktorý vykonal inšpekciu práce, označenie kontrolovaného zamestnávateľa alebo
kontrolovanej fyzickej osoby, ktorá je podnikateľom a nie je zamestnávateľom, miesto
a čas vykonania inšpekcie práce, predmet inšpekcie práce, zistené porušenia predpisov
a záväzkov vyplývajúcich z kolektívnych zmlúv, podpis a vyjadrenie zamestnávateľa
alebo ním povereného zamestnanca, alebo fyzickej osoby, ktorá je podnikateľom a nie
je zamestnávateľom, k zisteným porušeniam predpisov a záväzkov vyplývajúcich z kolektívnych
zmlúv a k ďalším skutočnostiam uvedeným v protokole, stanovisko inšpektora práce k
tomuto vyjadreniu, dátum vypracovania a dátum prerokovania protokolu, podpis inšpektora
práce a odtlačok pečiatky. Protokol obsahuje aj vyjadrenie právnickej osoby alebo
fyzickej osoby ku skutočnostiam uvedeným v protokole, ktoré sa jej týkajú, ak ide
o vyšetrovanie udalosti uvedenej v § 7 ods. 3 písm. b). Ak bolo zistené porušenie zákazu nelegálnej práce alebo nelegálneho zamestnávania,
protokol obsahuje aj čas, keď bolo porušenie zákazu nelegálnej práce alebo nelegálneho
zamestnávania zistené, a ak boli preukázané, aj dohodnutú mzdu a dobu trvania nelegálnej
práce a nelegálneho zamestnávania.
(2)
V protokole inšpektor práce navrhne opatrenia podľa § 12 ods. 2 písm. a), uloží opatrenia podľa § 12 ods. 2 písm. b), c), g), h) a i) a uloží povinnosť kontrolovanému zamestnávateľovi alebo kontrolovanej fyzickej osobe,
ktorá je podnikateľom a nie je zamestnávateľom,
a)
prijať opatrenia na odstránenie zistených porušení predpisov a záväzkov vyplývajúcich
z kolektívnych zmlúv a ich príčin,
b)
doručiť inšpektorátu práce v určenej lehote písomnú správu o splnení opatrení na
odstránenie zistených porušení predpisov a záväzkov vyplývajúcich z kolektívnych zmlúv
a ich príčin.
(3)
Inšpektor práce
a)
po posúdení písomného vyjadrenia kontrolovaného zamestnávateľa alebo kontrolovanej
fyzickej osoby, ktorá je podnikateľom a nie je zamestnávateľom, doručeného v lehote
určenej inšpektorom práce, vyhotoví dodatok k protokolu, v ktorom uvedie toto vyjadrenie
a svoje stanovisko k nemu; dodatok k protokolu je súčasťou protokolu,
b)
aj bez návrhu opraví v protokole chyby v písaní, počítaní a iné zrejmé nesprávnosti;
o oprave upovedomí kontrolovaného zamestnávateľa alebo kontrolovanú fyzickú osobu,
ktorá je podnikateľom a nie je zamestnávateľom.
(4)
Protokol sa považuje za prerokovaný aj vtedy, ak sa zamestnávateľ alebo ním poverený
zamestnanec, alebo fyzická osoba, ktorá je podnikateľom a nie je zamestnávateľom,
odmietne oboznámiť s protokolom, písomne sa k nemu vyjadriť alebo ho podpísať; táto
skutočnosť musí byť uvedená v protokole.
(5)
Jedno vyhotovenie protokolu inšpektorát práce doručí kontrolovanému zamestnávateľovi
alebo kontrolovanej fyzickej osobe, ktorá je podnikateľom a nie je zamestnávateľom.
Jedno vyhotovenie protokolu z vyšetrenia príčiny vzniku pracovného úrazu, ktorým bola
spôsobená smrť alebo ťažká ujma na zdraví, choroby z povolania alebo ohrozenia chorobou
z povolania, inšpektorát práce doručí aj zamestnancovi, ktorý utrpel tento pracovný
úraz, u ktorého vznikla choroba z povolania alebo ktorý je ohrozený chorobou z povolania;
ak zamestnanec v dôsledku pracovného úrazu zomrel, jedno vyhotovenie protokolu z vyšetrenia
príčiny vzniku pracovného úrazu inšpektorát práce doručí blízkej osobe21a) tohto zamestnanca, ak o to požiada.
(6)
Na vypracovanie záznamu o výsledku inšpekcie práce sa primerane použije odsek 1.
Jedno vyhotovenie záznamu o výsledku inšpekcie práce inšpektorát práce doručí kontrolovanému
zamestnávateľovi alebo kontrolovanej fyzickej osobe, ktorá je podnikateľom a nie je
zamestnávateľom.
§ 15
Oprávnenia prizvaného odborníka a uchádzača
(1)
V rozsahu písomného poverenia vydaného inšpektorátom práce
a)
je prizvaný odborník po predchádzajúcom oznámení zamestnávateľovi alebo fyzickej
osobe, ktorá je podnikateľom a nie je zamestnávateľom, oprávnený v sprievode inšpektora
práce vstupovať do priestorov a na pracoviská podliehajúce inšpekcii práce a v nevyhnutnom
rozsahu vstupovať na súkromné pozemky a komunikácie, ak je to potrebné na výkon inšpekcie
práce,
b)
prizvanému odborníkovi patria oprávnenia uvedené v § 12 ods. 1 písm. b) až f),
c)
uchádzačovi, ktorý je v sprievode inšpektora práce, patria oprávnenia uvedené v § 12 ods. 1.
(2)
Prizvaný odborník a uchádzač sa pri výkone inšpekcie práce preukazujú písomným poverením
inšpektorátu práce.
(3)
Účasť prizvaného odborníka pri výkone inšpekcie práce sa považuje za úkon vo všeobecnom
záujme, za ktorý patrí zamestnancovi pracovné voľno s náhradou mzdy.
§ 16
Povinnosti fyzických osôb a právnických osôb
(1)
Zamestnávateľ je povinný inšpektorovi práce pri výkone inšpekcie práce
a)
umožniť voľný vstup do priestorov a na pracoviská a utvárať podmienky na nerušený
a rýchly výkon inšpekcie práce,
b)
poskytovať informácie o zistených neodstrániteľných nebezpečenstvách, ktoré môžu
ohroziť bezpečnosť a zdravie zamestnancov alebo iných fyzických osôb,
c)
umožniť odobratie nevyhnutne potrebného množstva vzoriek materiálov alebo látok na
účely rozboru,
d)
umožniť používanie technických prostriedkov na zhotovenie fotodokumentácie, videodokumentácie
a zvukových záznamov potrebných na výkon inšpekcie práce,
e)
predložiť na požiadanie alebo najneskôr v čase zisťovania totožnosti fyzických osôb
nachádzajúcich sa na jeho pracoviskách doklady, ktorými preukáže pracovnoprávny vzťah,
obdobný pracovný vzťah alebo právny vzťah podľa osobitného predpisu22) k týmto osobám.
(2)
Zamestnávateľ je na požiadanie povinný poskytnúť inšpektorátu práce alebo inšpektorovi
práce
a)
všetky podklady a informácie potrebné na výkon inšpekcie práce vrátane prvopisov
dokladov a technických nosičov údajov,
b)
meno osoby, ktorá vykonáva prácu podľa dohody o prácach vykonávaných mimo pracovného
pomeru, adresu miesta výkonu práce, dátum vzniku pracovnoprávneho vzťahu a predpokladaný
rozsah prác,
c)
meno domáckeho zamestnanca a adresu miesta výkonu práce.
(3)
Povinnosti uvedené v odseku 1 a v odseku 2 písm. a) je povinná plniť aj fyzická osoba,
ktorá je podnikateľom a nie je zamestnávateľom.
(4)
Povinnosti uvedené v odsekoch 1 a 2 má zamestnávateľ a povinnosti uvedené v odseku
1 a v odseku 2 písm. a) má fyzická osoba, ktorá je podnikateľom a nie je zamestnávateľom,
aj vo vzťahu k prizvanému odborníkovi a k uchádzačovi.
(5)
Fyzická osoba a právnická osoba je na požiadanie inšpektorátu práce alebo inšpektora
práce povinná poskytnúť informácie potrebné na výkon inšpekcie práce, ak osobitný
predpis neustanovuje inak.7)
§ 17
Spracúvanie a poskytovanie osobných údajov
(1)
Národný inšpektorát práce a inšpektorát práce spracúva osobné údaje potrebné na činnosť
orgánov štátnej správy v oblasti inšpekcie práce v rozsahu podľa odseku 2 a identifikačné
číslo sociálneho zabezpečenia fyzickej osoby23) bez súhlasu dotknutých osôb.
(2)
Na účely výkonu inšpekcie práce je zamestnávateľ povinný poskytnúť inšpektorátu práce
osobné údaje
a)
zamestnanca, a to meno, priezvisko, titul, dátum narodenia, adresu trvalého pobytu
alebo prechodného pobytu,
b)
fyzickej osoby v rozsahu podľa písmena a) nachádzajúcej sa na jeho pracovisku v čase
výkonu inšpekcie práce alebo fyzickej osoby, ktorá môže poskytnúť informácie týkajúce
sa vzniku pracovného úrazu, bezprostrednej hrozby závažnej priemyselnej havárie, závažnej
priemyselnej havárie, choroby z povolania a ohrozenia chorobou z povolania podľa osobitného
predpisu,24)
c)
zamestnanca nevyhnutné na preukázanie dodržiavania ustanovených pracovných podmienok
a podmienok zamestnávania, najmä zdravotnej spôsobilosti, tehotenstva, starostlivosti
o jeho dieťa mladšie ako 15 rokov, osamelosti, mzdy (platu) a kvalifikácie.
(3)
Osobné údaje podľa odseku 2 písm. c) zamestnávateľ preukazuje dokladmi.
§ 18
Koordinácia a spolupráca
(1)
Príslušné orgány štátnej správy v oblasti inšpekcie práce pri výkone dozoru nad bezpečnosťou
a ochranou zdravia pri práci a príslušné orgány štátnej správy v oblasti verejného
zdravotníctva koordinujú svoju dozornú činnosť; na ten účel dohodujú najmä plány dozornej
činnosti.
(2)
Príslušné orgány štátnej správy v oblasti inšpekcie práce pri výkone dozoru nad bezpečnosťou
a ochranou zdravia pri práci na pracoviskách jadrového zariadenia a Úrad jadrového
dozoru Slovenskej republiky pri výkone štátneho dozoru nad jadrovou bezpečnosťou navzájom
koordinujú svoju dozornú činnosť.
(3)
Štatistický úrad Slovenskej republiky je povinný umožniť Národnému inšpektorátu práce
a inšpektorátu práce bezplatný elektronický prístup k registru ekonomických subjektov.
(4)
Orgány štátnej správy v oblasti inšpekcie práce pri výkone svojej činnosti spolupracujú
s ostatnými orgánmi štátnej správy, s obcami, s organizáciami zamestnancov, s organizáciami
zamestnávateľov, s verejnoprávnymi inštitúciami a s ďalšími fyzickými osobami a právnickými
osobami. Orgány štátnej správy, obce a verejnoprávne inštitúcie poskytujú na požiadanie
orgánov štátnej správy v oblasti inšpekcie práce podklady a informácie potrebné na
výkon ich činnosti.
(5)
Policajný zbor je povinný poskytnúť inšpektorovi práce na jeho žiadosť alebo na žiadosť
inšpektorátu práce spoluprácu a ochranu pri vykonávaní inšpekcie práce. O spoluprácu
a ochranu možno požiadať, ak možno odôvodnene predpokladať ohrozenie života alebo
zdravia inšpektora práce alebo marenie výkonu inšpekcie práce, alebo ak je ohrozený
život alebo zdravie inšpektora práce, alebo je marený výkon inšpekcie práce.
§ 19
Správne delikty
(1)
Inšpektorát práce je oprávnený uložiť pokutu, ak tento zákon neustanovuje inak,
a)
zamestnávateľovi za porušenie povinností vyplývajúcich z tohto zákona, z predpisov
uvedených v § 2 ods. 1 písm. a) prvom bode až treťom bode a šiestom bode alebo za porušenie záväzkov vyplývajúcich z kolektívnych zmlúv až do 100 000 eur,
a ak v dôsledku tohto porušenia vznikol pracovný úraz, ktorým bola spôsobená smrť
alebo ťažká ujma na zdraví, najmenej 33 000 eur,
b)
fyzickej osobe, ktorá je podnikateľom a nie je zamestnávateľom, za porušenie povinností
vyplývajúcich z tohto zákona a z predpisov uvedených v § 2 ods. 1 písm. a) treťom bode v sume podľa písmena a),
c)
vedúcim zamestnancom a štatutárnym orgánom podľa osobitného predpisu,25) ktorí svojím zavinením porušili povinnosti vyplývajúce z predpisov uvedených v § 2 ods. 1 písm. a), záväzky vyplývajúce z kolektívnych zmlúv, dali pokyn na také porušenie alebo zatajili
skutočnosti dôležité na výkon inšpekcie práce, až do štvornásobku ich priemerného
mesačného zárobku.
(2)
Inšpektorát práce uloží pokutu
a)
zamestnávateľovi alebo fyzickej osobe za
1.
porušenie zákazu nelegálneho zamestnávania od 2 000 eur do 200 000 eur,
2.
vykonávanie činnosti bez oprávnenia, osvedčenia, preukazu alebo povolenia, ak na
vykonávanie činnosti je potrebné oprávnenie, osvedčenie, preukaz alebo povolenie,
ktoré vydáva Národný inšpektorát práce, inšpektorát práce, fyzická osoba alebo právnická
osoba podľa osobitného predpisu,25a) od 300 eur do 33 000 eur,
b)
zamestnávateľovi alebo fyzickej osobe, ktorá je podnikateľom a nie je zamestnávateľom,
za
1.
závažné porušenie povinností vyplývajúcich z predpisov uvedených v § 2 ods. 1 písm. a) od 1 000 eur do 200 000 eur,
2.
nesplnenie povinnosti uloženej opatrením podľa § 12 ods. 2 písm. b) až i) od 300 eur do 100 000 eur.
(3)
Závažné porušenie povinností vyplývajúcich z predpisov uvedených v § 2 ods. 1 písm. a) je
a)
nedodržanie podmienok ustanovených pre pracovný čas a dobu odpočinku pri výkone prác
zaradených orgánom štátnej správy na úseku verejného zdravotníctva do tretej kategórie
alebo štvrtej kategórie podľa osobitného predpisu,3b)
b)
nedodržanie podmienok ustanovených pre prácu tehotných žien, matiek do konca deviateho
mesiaca po pôrode, dojčiacich žien, mladistvých zamestnancov a zamestnancov so zdravotným
postihnutím,
c)
nezabezpečenie ochranného zariadenia alebo bezpečnostného zariadenia na zaistenie
bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci alebo nezabezpečenie fungovania tohto ochranného
zariadenia alebo bezpečnostného zariadenia,
d)
neprijatie opatrení v priestoroch podľa osobitného predpisu18b) na vylúčenie ohrozenia života a zdravia zamestnancov, nevykonanie nevyhnutných opatrení
v týchto priestoroch na obmedzenie možných následkov ohrozenia života a zdravia zamestnancov
alebo umožnenie prístupu do týchto priestorov zamestnancom, ktorí nie sú riadne a
preukázateľne oboznámení, nemajú výcvik a vybavenie podľa právnych predpisov a ostatných
predpisov na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci,
e)
neposkytnutie potrebných účinných osobných ochranných pracovných prostriedkov alebo
ich neudržiavanie vo funkčnom stave.
(4)
Pokutu podľa odsekov 1 a 2 možno uložiť do dvoch rokov odo dňa prerokovania protokolu
a najneskôr do troch rokov odo dňa, keď bola porušená povinnosť.
(5)
Pokutu podľa odsekov 1 a 2 nemožno uložiť osobe, ktorej bola za to isté porušenie
predpisov uvedených v § 2 ods. 1 písm. a) a záväzkov vyplývajúcich z kolektívnych zmlúv už právoplatne uložená pokuta alebo
iná majetková sankcia iným orgánom podľa osobitných predpisov; to neplatí, ak bola
uložená bloková pokuta.
(6)
Inšpektorát práce pri ukladaní pokuty podľa odsekov 1 a 2 zohľadňuje jej preventívne
pôsobenie a pri určovaní výšky pokuty prihliada najmä na
a)
závažnosť zisteného porušenia povinností a závažnosť ich následkov,
b)
počet zamestnancov zamestnávateľa a riziká, ktoré sa vyskytujú v činnosti zamestnávateľa,
c)
počet nelegálne zamestnaných fyzických osôb, ak ide o uloženie pokuty podľa odseku
2 písm. b),
d)
skutočnosť, či zistené porušenie povinností je dôsledkom neúčinného systému riadenia
ochrany práce u zamestnávateľa alebo či ide o ojedinelý výskyt nedostatku,
e)
opakované zistenie toho istého nedostatku.
(7)
Uložením pokuty vedúcemu zamestnancovi nie je dotknutá zodpovednosť zamestnávateľa
za to isté porušenie povinnosti vyplývajúcej z tohto zákona a osobitných predpisov.
(8)
Výnos pokút je príjmom štátneho rozpočtu.
§ 20
Poriadkové pokuty
(1)
Zamestnancom zamestnávateľa a osobám oprávneným robiť právne úkony za zamestnávateľa
alebo fyzickej osobe, ktorá je podnikateľom a nie je zamestnávateľom, ktorí v určenej
lehote nesplnili povinnosti podľa § 16, bezodkladne neohlásili vznik pracovného úrazu, ktorým bola spôsobená smrť alebo
ťažká ujma na zdraví, bezprostrednej hrozby závažnej priemyselnej havárie a závažnej
priemyselnej havárie podľa osobitného predpisu24) príslušnému inšpektorátu práce alebo ktorí maria výkon inšpekcie práce, možno uložiť
poriadkovú pokutu vo výške od 65 eur až do 650 eur, a to aj opätovne, ak sa povinnosť
nesplnila ani v novourčenej lehote. Poriadkovú pokutu môže inšpektorát práce uložiť
do jedného roka odo dňa, keď sa povinnosť nesplnila.
(2)
Fyzickej osobe nachádzajúcej sa na pracovisku zamestnávateľa, ktorá marí výkon inšpekcie
práce, môže inšpektorát práce uložiť poriadkovú pokutu vo výške od 65 eur až do 650
eur.
(3)
Výnos poriadkových pokút je príjmom štátneho rozpočtu.
Spoločné a prechodné ustanovenia
§ 21
(1)
Náklady spojené s plnením opatrení nariadených inšpektorátom práce znáša zamestnávateľ
alebo fyzická osoba, ktorá je podnikateľom a nie je zamestnávateľom. Za odobraté vzorky
materiálov alebo látok a kópie dokladov potrebných pre inšpektorát práce pri výkone
inšpekcie práce sa náhrada neposkytuje.
(2)
Písomnosti dôležité na výkon inšpekcie práce sa zamestnávateľovi alebo fyzickej osobe,
ktorá je podnikateľom a nie je zamestnávateľom, doručujú do vlastných rúk. Na doručovanie
do vlastných rúk sa vzťahujú všeobecné predpisy o správnom konaní.26)
(3)
Na konanie podľa § 4 písm. e), § 6 ods. 1 písm. b), d) a e), § 7 ods. 3 písm. písm. d), e), i) a t), ods. 8 písm. b) a ods. 9, § 12 ods. 2 písm. d) až f), § 19 a 20 sa vzťahujú všeobecné predpisy o správnom konaní,26) ak tento zákon neustanovuje inak. Všeobecné predpisy o správnom konaní sa nevzťahujú
na vydanie oprávnenia, osvedčenia a povolenia podľa tohto zákona.
(4)
Ak to vyžaduje naliehavosť situácie, možno zákaz alebo nariadenie podľa podľa § 12 ods. 2 písm. d) až f) oznámiť ústne; písomné vyhotovenie rozhodnutia o zákaze sa doručí bezodkladne. Proti
rozhodnutiu o zákaze a nariadení oznámenom ústne možno podať odvolanie do troch dní
odo dňa doručenia písomného vyhotovenia tohto rozhodnutia. Odvolanie nemá odkladný
účinok. Odvolací orgán o ňom rozhodne bezodkladne.
(5)
Výkonom inšpekcie práce podľa tohto zákona nie sú dotknuté kontrolné oprávnenia iných
orgánov podľa osobitných predpisov.27)
§ 22
(1)
Podmienky podľa § 7 ods. 2 sa u hlavného inšpektora práce vymenovaného pred 1. júlom 2006 považujú za splnené.
(2)
Ak sa vo všeobecne záväzných právnych predpisoch používa pojem štátny odborný dozor
v oblasti bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci vykonávaný podľa doterajších predpisov,
rozumie sa tým inšpekcia práce.
(3)
Na konanie začaté pred 1. júlom 2006 sa vzťahujú doterajšie predpisy.
§ 22a
Prechodné ustanovenie účinné od 1. marca 2010
V konaní začatom pred 1. marcom 2010, ktoré nebolo právoplatne ukončené, sa postupuje
podľa predpisov účinných do 28. februára 2010.
§ 22b
Prechodné ustanovenie účinné od 1. januára 2012
Konania začaté pred 1. januárom 2012, ktoré neboli právoplatne ukončené, sa dokončia
podľa predpisov účinných do 31. decembra 2011.
§ 23
Týmto zákonom sa preberajú právne záväzné akty Európskej únie uvedené v prílohe č. 2.
§ 24
Zrušovacie ustanovenie
Zrušuje sa zákon č. 95/2000 Z. z. o inšpekcii práce a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 231/2000
Z. z., zákona č. 121/2004 Z. z., zákona č. 215/2004 Z. z., zákona č. 541/2004 Z. z.,
zákona č. 82/2005 Z. z. a zákona č. 479/2005 Z. z.
Čl. II
Zákon č. 82/2005 Z. z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov
sa mení a dopĺňa takto:
1.
Za § 2 sa vkladá § 2a, ktorý znie:
„§ 2a
(1)
Nelegálne zamestnávanie nie je, ak pre fyzickú osobu, ktorá je podnikateľom,1) vykonáva prácu jeho príbuzný v priamom rade, súrodenec alebo manžel, ktorý je dôchodkovo
poistený, je poberateľom dôchodku podľa osobitných predpisov8a) alebo je žiakom, alebo študentom do 26 rokov veku.
(2)
Nelegálna práca nie je práca, ktorú vykonáva pre fyzickú osobu, ktorá je podnikateľom,1) príbuzný v priamom rade, súrodenec alebo manžel, ktorý je dôchodkovo poistený, je
poberateľom dôchodku podľa osobitných predpisov8a) alebo je žiakom, alebo študentom do 26 rokov veku.“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 8a znie:
„8a)
Zákon č. 461/2003 Z. z. v znení neskorších predpisov.
Zákon č. 328/2002 Z. z. o sociálnom zabezpečení policajtov a vojakov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.“.
Zákon č. 328/2002 Z. z. o sociálnom zabezpečení policajtov a vojakov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.“.
2.
V poznámke pod čiarou k odkazu 13 sa citácia „Zákon č. 95/2000 Z. z. o inšpekcii
práce a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov“ nahrádza
citáciou „Zákon č. 125/2006 Z. z. o inšpekcii práce a o zmene a doplnení zákona č.
82/2005 Z. z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní a o zmene a doplnení niektorých
zákonov“.
Čl. III
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. júla 2006.
Ivan Gašparovič v. r.
Pavol Hrušovský v. r.
Mikuláš Dzurinda v. r.
Pavol Hrušovský v. r.
Mikuláš Dzurinda v. r.
Príloha č. 1 k zákonu č. 125/2006 Z. z.
VZOR PREUKAZU INŠPEKTORA PRÁCE
Príloha č. 2 k zákonu č. 125/2006 Z. z.
Zoznam preberaných právne záväzných aktov Európskej únie
1.
Smernica Európskeho parlamentu a Rady 96/71/ES zo 16. decembra 1996 o vysielaní pracovníkov
v rámci poskytovania služieb (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 5/zv. 2; Ú. v. ES
L 18, 21. 1. 1997).
2.
Smernica Rady 89/391/EHS z 12. júna 1989 o zavádzaní opatrení na podporu zlepšenia
bezpečnosti a ochrany zdravia pracovníkov pri práci (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ,
kap. 5/zv. 1; Ú. v. ES L 183, 29. 6. 1989) v znení smernice Európskeho parlamentu
a Rady 2007/30/ES z 20. júna 2007 (Ú. v. EÚ L 165, 27. 6. 2007).
3.
Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2009/52/ES z 18. júna 2009, ktorou sa stanovujú
minimálne normy pre sankcie a opatrenia voči zamestnávateľom štátnych príslušníkov
tretích krajín, ktorí sa neoprávnene zdržiavajú na území členských štátov (Ú. v. EÚ
L 168, 30. 6. 2009).
4.
Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2010/30/EÚ z 19. mája 2010 o udávaní spotreby
energie a iných zdrojov energeticky významnými výrobkami na štítkoch a štandardných
informáciách o výrobkoch (prepracované znenie) (Ú. v. EÚ L 153/1, 18. 6. 2010).
1)
§ 30 zákona č. 264/1999 Z. z. o technických požiadavkách na výrobky a o posudzovaní zhody a o zmene a doplnení
niektorých zákonov v znení zákona č. 436/2001 Z. z.
Zákon č. 182/2011 Z. z. o štítkovaní energeticky významných výrobkov a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
§ 17 ods. 1 zákona č. 254/2011 Z. z. o prepravovateľných tlakových zariadeniach a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Zákon č. 182/2011 Z. z. o štítkovaní energeticky významných výrobkov a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
§ 17 ods. 1 zákona č. 254/2011 Z. z. o prepravovateľných tlakových zariadeniach a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
2)
Napríklad Zákonník práce, zákon č. 552/2003 Z. z. o výkone práce vo verejnom záujme v znení neskorších predpisov, zákon č. 553/2003 Z. z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme a o zmene
a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
2a)
Zákon č. 400/2009 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
3a)
§ 5 ods. 2, § 12 ods. 2, § 13 ods. 3 a § 14 zákona č. 650/2004 Z. z. o doplnkovom dôchodkovom sporení a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení
neskorších predpisov.
3b)
§ 31 zákona č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
7)
Zákon č. 215/2004 Z. z. o ochrane utajovaných skutočností a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení
nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 638/2005 Z. z.
8)
Vyhláška ministra zahraničných vecí č. 157/1964 Zb. o Viedenskom dohovore o diplomatických stykoch.
Vyhláška ministra zahraničných vecí č. 32/1969 Zb. o Viedenskom dohovore o konzulárnych stykoch.
Vyhláška ministra zahraničných vecí č. 32/1969 Zb. o Viedenskom dohovore o konzulárnych stykoch.
9)
Napríklad zákon Slovenskej národnej rady č. 51/1988 Zb. o banskej činnosti, výbušninách a o štátnej banskej správe v znení neskorších predpisov,
zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 164/1996 Z. z. o dráhach a o zmene zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský
zákon) v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov, zákon č. 143/1998 Z. z. o civilnom letectve (letecký zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení
neskorších predpisov, zákon č. 338/2000 Z. z. o vnútrozemskej plavbe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č.
580/2003 Z. z., zákon č. 314/2001 Z. z. o ochrane pred požiarmi v znení neskorších predpisov, zákon č. 541/2004 Z. z. o mierovom využívaní jadrovej energie (atómový zákon) a o zmene a doplnení niektorých
zákonov, zákon č. 126/2006 Z. z. o verejnom zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
10)
Napríklad zákon č. 124/2006 Z. z. o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci a o zmene a doplnení niektorých zákonov
v znení neskorších predpisov, nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 392/2006 Z. z. o minimálnych bezpečnostných a zdravotných požiadavkách pri používaní pracovných
prostriedkov, nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 395/2006 Z. z. o minimálnych požiadavkách na poskytovanie a používanie osobných ochranných pracovných
prostriedkov, nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 396/2006 Z. z. o minimálnych bezpečnostných a zdravotných požiadavkách na stavenisko.
11)
Zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov
v znení neskorších predpisov.
12)
§ 22 zákona č. 124/2006 Z. z.
13)
Napríklad zákon č. 124/2006 Z. z., vyhláška Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky č. 718/2002 Z. z. na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci a bezpečnosti technických zariadení.
15)
Zákon č. 462/2007 Z. z. o organizácii pracovného času v doprave a o zmene a doplnení zákona č. 125/2006 Z.
z. o inšpekcii práce a o zmene a doplnení zákona č. 82/2005 Z. z. o nelegálnej práci
a nelegálnom zamestnávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č.
309/2007 Z. z.
15a)
§ 3 písm. l) zákona č. 124/2006 Z. z. v znení zákona č. 309/2007 Z. z.
15aa)
§ 5a ods. 3 zákona č. 82/2005 Z. z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov
v znení zákona č. 223/2011 Z. z.
Zákon č. 67/2010 Z. z. o podmienkach uvedenia chemických látok a chemických zmesí na trh a o zmene a doplnení niektorých zákonov (chemický zákon).
Zákon č. 67/2010 Z. z. o podmienkach uvedenia chemických látok a chemických zmesí na trh a o zmene a doplnení niektorých zákonov (chemický zákon).
16)
Zákon č. 261/2002 Z. z. o prevencii závažných priemyselných havárií a o zmene a doplnení niektorých zákonov
v znení neskorších predpisov.
18)
Zákon Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov.
§ 7 zákona č. 82/2005 Z. z. v znení zákona č. 223/2011 Z. z.
§ 38 zákona č. 462/2007 Z. z. v znení neskorších predpisov.
§ 7 zákona č. 82/2005 Z. z. v znení zákona č. 223/2011 Z. z.
§ 38 zákona č. 462/2007 Z. z. v znení neskorších predpisov.
18a)
Napríklad zákon č. 523/2004 Z. z. v znení neskorších predpisov, zákon č. 528/2008 Z. z. o pomoci a podpore poskytovanej z fondov Európskeho spoločenstva v znení neskorších
predpisov.
18ab)
Napríklad zákon č. 182/2011 Z. z., delegované nariadenie Komisie (EÚ) č. 1059/2010 z 28. septembra 2010, ktorým sa dopĺňa smernica Európskeho parlamentu a Rady 2010/30/EÚ,
pokiaľ ide o označovanie umývačiek riadu pre domácnosť energetickými štítkami (Ú.
v. EÚ L 314, 30. 11. 2010), delegované nariadenie Komisie (EÚ) č. 1060/2010 z 28. septembra 2010, ktorým sa dopĺňa smernica Európskeho parlamentu a Rady 2010/30/EÚ,
pokiaľ ide o označovanie chladiacich spotrebičov pre domácnosť energetickými štítkami
(Ú. v. EÚ L 314, 30. 11. 2010), delegované nariadenie Komisie (EÚ) č. 1061/2010 z 28. septembra 2010, ktorým sa dopĺňa smernica Európskeho parlamentu a Rady 2010/30/EÚ,
pokiaľ ide o označovanie práčok pre domácnosť energetickými štítkami (Ú. v. EÚ L 314,
30. 11. 2010), delegované nariadenie Komisie (EÚ) č. 1062/2010 z 28. septembra 2010, ktorým sa dopĺňa smernica Európskeho parlamentu a Rady 2010/30/EÚ,
pokiaľ ide o označovanie televízorov energetickými štítkami (Ú. v. EÚ L 314, 30. 11.
2010).
18ac)
§ 7a ods.1 písm. b) zákona č. 82/2005 Z. z. v znení zákona č. 223/2011 Z. z.
18ad)
§ 5a a 7c zákona č. 82/2005 Z. z. v znení zákona č. 223/2011 Z. z.
§ 5 až 7 zákona č. 293/2007 Z. z. o uznávaní odborných kvalifikácií.
§ 5 až 7 zákona č. 293/2007 Z. z. o uznávaní odborných kvalifikácií.
18ae)
§ 58 ods. 2 písm. a) zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov.
18b)
18ba)
18bb)
§ 31 a 58 zákona č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších
predpisov.
18c)
18ca)
18e)
18f)
§ 2 ods. 1 písm. g) a h) zákona č. 264/1999 Z. z. v znení neskorších predpisov.
18g)
Napríklad zákon č. 529/2010 Z. z. o environmentálnom navrhovaní a používaní výrobkov (zákon o ekodizajne), nariadenie
vlády Slovenskej republiky č. 117/2001 Z. z., ktorým sa ustanovujú podrobnosti o technických požiadavkách a postupoch posudzovania
zhody zariadení a ochranných systémov určených na použitie v prostredí s nebezpečenstvom
výbuchu v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 296/2002 Z. z., nariadenie
vlády Slovenskej republiky č. 571/2001 Z. z., ktorým sa ustanovujú podrobnosti o technických požiadavkách a postupoch posudzovania
zhody na výťahy v znení neskorších predpisov, nariadenie vlády Slovenskej republiky
č. 576/2002 Z. z., ktorým sa ustanovujú podrobnosti o technických požiadavkách a postupoch posudzovania
zhody na tlakové zariadenie a ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej
republiky č. 400/1999 Z. z., ktorým sa ustanovujú podrobnosti o technických požiadavkách
na ostatné určené výrobky v znení neskorších predpisov v znení nariadenia vlády Slovenskej
republiky č. 329/2003 Z. z., nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 308/2004 Z. z., ktorým sa ustanovujú podrobnosti o technických požiadavkách a postupoch posudzovania
zhody pre elektrické zariadenia, ktoré sa používajú v určitom rozsahu napätia v znení
nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 449/2007 Z. z., nariadenie vlády Slovenskej
republiky č. 35/2008 Z. z., ktorým sa ustanovujú podrobnosti o technických požiadavkách a postupoch posudzovania
zhody na osobné ochranné prostriedky, nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 436/2008 Z. z., ktorým sa ustanovujú podrobnosti o technických požiadavkách a postupoch posudzovania
zhody na strojové zariadenia.
18h)
Napríklad zákon č. 505/2009 Z. z. o akreditácii orgánov posudzovania zhody a o zmene a doplnení niektorých zákonov,
kapitola II nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 765/2008 z 9. júla 2008,
ktorým sa stanovujú požiadavky akreditácie a dohľadu nad trhom v súvislosti s uvádzaním
výrobkov na trh a ktorým sa zrušuje nariadenie (EHS) č. 339/1993 (Ú. v. EÚ L 218,
13. 8. 2008).
18i)
Napríklad § 2 ods. 1 písm. b) až e) zákona č. 264/1999 Z. z. v znení neskorších predpisov, čl. 2 body 3 až 6 nariadenia (ES) č. 765/2008.
19)
Napríklad § 17 Obchodného zákonníka, zákon č. 215/2004 Z. z.
21)
Napríklad § 19 ods. 6 zákona č. 124/2006 Z. z.
22)
Napríklad Obchodný zákonník, Občiansky zákonník.
23)
24)
§ 17 zákona č. 124/2006 Z. z.
25)
Napríklad zákon Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov, zákon č. 302/2001 Z. z. o samospráve vyšších územných celkov (zákon o samosprávnych krajoch) v znení neskorších
predpisov.
25a)
Zákon č. 124/2006 Z. z. v znení neskorších predpisov.
26)
Zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) v znení neskorších predpisov.
27)
Napríklad zákon Slovenskej národnej rady č. 51/1988 Zb. v znení neskorších predpisov, zákon č. 314/2001 Z. z. v znení neskorších predpisov, zákon č. 5/2004 Z. z. v znení neskorších predpisov, zákon č. 126/2006 Z. z.