103/2007 Z. z.
Vyhlásené znenie
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter.
História | ||
---|---|---|
Dátum účinnosti | Novela | |
1. | Vyhlásené znenie | |
2. | 01.04.2007 - 28.02.2021 | |
3. | 01.03.2021 - 31.12.2024 | 76/2021 Z. z. |
4. | 01.01.2025 - | 289/2024 Z. z. |
Otvoriť všetky
Číslo predpisu: | 103/2007 Z. z. |
Názov: | Zákon o trojstranných konzultáciách na celoštátnej úrovni a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o tripartite) |
Typ: | Zákon |
Dátum schválenia: | 09.02.2007 |
Dátum vyhlásenia: | 13.03.2007 |
Autor: | Národná rada Slovenskej republiky |
Právna oblasť: |
|
Nachádza sa v čiastke: |
2/1991 Zb. | Zákon o kolektívnom vyjednávaní |
575/2001 Z. z. | Zákon o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy |
76/2021 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony |
289/2024 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 663/2007 Z. z. o minimálnej mzde v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony |
103
ZÁKON
z 9. februára 2007
o trojstranných konzultáciách na celoštátnej úrovni a o zmene a doplnení niektorých
zákonov (zákon o tripartite)
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
§ 1
Účel zákona
Účelom tohto zákona je podpora účinného sociálneho dialógu na celoštátnej úrovni medzi
štátom a zamestnávateľmi a zamestnancami (ďalej len „sociálny partner“) prostredníctvom
svojich zástupcov, ako demokratického prostriedku riešenia hospodárskeho a sociálneho
rozvoja, rozvoja zamestnanosti a zabezpečenia sociálneho mieru.
§ 2
Predmet úpravy
Tento zákon upravuje trojstranné konzultácie na celoštátnej úrovni medzi štátom a
sociálnymi partnermi, ktorí prostredníctvom svojich zástupcov vzájomne vyjednávajú
a prerokúvajú zásadné otázky hospodárskeho a sociálneho rozvoja a rozvoja zamestnanosti
s cieľom dosiahnuť dohodu o týchto otázkach, a zriadenie, zloženie a zásady činnosti
Hospodárskej a sociálnej rady Slovenskej republiky.
§ 3
Zástupcovia štátu, zástupcovia zamestnávateľov a zástupcovia zamestnancov
(1)
Zástupcom štátu na účely tohto zákona je vláda Slovenskej republiky (ďalej len „vláda“).
(2)
Zástupcami zamestnávateľov na účely tohto zákona sú zástupcovia vymenovaní reprezentatívnymi
združeniami zamestnávateľov.1) Reprezentatívne združenie zamestnávateľov je združenie zamestnávateľov, ktoré združuje
zamestnávateľov z viacerých odvetví hospodárstva alebo má pôsobnosť najmenej v piatich
krajoch, ktorí spolu zamestnávajú najmenej 100 000 zamestnancov v pracovnom pomere
alebo obdobnom pracovnom vzťahu.
(3)
Zástupcami zamestnancov na účely tohto zákona sú reprezentatívne združenia odborových
zväzov.1) Reprezentatívne združenie odborových zväzov je združenie odborových zväzov, ktoré
združuje zamestnancov v pracovnom pomere alebo obdobnom pracovnom vzťahu z viacerých
odvetví hospodárstva s najmenej 100 000 zamestnancami, ktorí sú členmi odborov.
(4)
Zástupcovia zamestnávateľov a zástupcovia zamestnancov preukazujú svoju reprezentatívnosť
podľa odsekov 2 a 3 na žiadosť zástupcov vlády alebo sociálneho partnera, ktorý vyslovil
pochybnosť o ich reprezentatívnosti; o takto preukázanej reprezentatívnosti môže zástupca
vlády alebo sociálny partner vysloviť pochybnosť až po uplynutí 12 mesiacov od uznania
reprezentatívnosti. Zástupcovia zamestnávateľov preukazujú reprezentatívnosť predložením
zoznamu združených zamestnávateľov, ktorý obsahuje obchodné meno (meno a priezvisko),
identifikačné číslo, sídlo (bydlisko) a počet zamestnancov. Zástupcovia zamestnancov
preukazujú reprezentatívnosť predložením zoznamu odborových organizácií, ktorý obsahuje
počet zamestnancov, ktorí sú členmi odborov.
(5)
Spor o určenie reprezentatívnosti podľa odsekov 2 a 3 rieši rozhodca, na ktorom sa
sociálni partneri dohodnú. Ak sa sociálni partneri nedohodnú na rozhodcovi, určí ho
Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky zo zoznamu rozhodcov,
ktorý vedie podľa osobitného predpisu.2)
(6)
Rozhodcovi vzniká nárok na úhradu odmeny a nákladov konania pred rozhodcom. Pri úhrade
odmeny a nákladov konania pred rozhodcom sa postupuje rovnako ako pri úhrade odmeny
a nákladov konania pred rozhodcom podľa osobitného predpisu.3)
§ 4
Hospodárska a sociálna rada Slovenskej republiky
(1)
Zriaďuje sa Hospodárska a sociálna rada Slovenskej republiky (ďalej len „rada“) so
sídlom v Bratislave.
(2)
Rada je konzultačný a dohodovací orgán vlády a sociálnych partnerov na celoštátnej
úrovni.
(3)
Rada
a)
dohoduje stanoviská a odporúčania v oblasti hospodárskeho a sociálneho rozvoja a
rozvoja zamestnanosti,
b)
uzatvára dohody v oblasti hospodárskeho a sociálneho rozvoja a rozvoja zamestnanosti,
c)
dohoduje stanoviská a odporúčania v oblasti štátneho rozpočtu,
d)
dohoduje stanoviská k návrhom všeobecne záväzných právnych predpisov, ktoré sa týkajú
dôležitých záujmov zamestnancov a zamestnávateľov, najmä hospodárskych, sociálnych,
pracovných a mzdových podmienok, podmienok zamestnávania a podmienok podnikania,
e)
podporuje všetky formy kolektívneho vyjednávania,
f)
zriaďuje svoje poradné orgány,
g)
schvaľuje rokovací poriadok rady.
(4)
Predkladateľ, ktorým je vláda, zástupca zamestnávateľov alebo zástupca zamestnancov,
predkladá materiál na rokovanie rady v lehote a spôsobom určeným rokovacím poriadkom.
§ 5
Zloženie rady
Rada má 21 členov. Skladá sa zo siedmich zástupcov vymenovaných vládou, zo siedmich
zástupcov vymenovaných reprezentatívnymi združeniami zamestnávateľov a zo siedmich
zástupcov vymenovaných reprezentatívnymi združeniami odborových zväzov (ďalej len
„člen rady“). Počet členov rady zastupujúcich reprezentatívne združenia zamestnávateľov
sa určí pomerne k počtu zamestnávaných zamestnancov. Počet členov rady zastupujúcich
reprezentatívne združenia odborových zväzov sa určí pomerne k počtu združených zamestnancov,
ktorí sú členmi odborov.
§ 6
Orgány rady
Orgány rady sú
a)
plenárne zasadnutie,
b)
predsedníctvo.
§ 7
Plenárne zasadnutie
(1)
Plenárne zasadnutie je najvyšší konzultačný a dohodovací orgán rady. Plenárne zasadnutie
sa skladá z členov rady.
(2)
Plenárne zasadnutie prerokúva zásadné veci týkajúce sa oblastí uvedených v § 4 ods. 3 písm. a) až d).
(3)
Plenárne zasadnutie zasadá podľa potreby, najmenej raz za štvrťrok.
(4)
Plenárne zasadnutie zvoláva a riadi predseda rady alebo ním poverený podpredseda
rady.
(5)
Na plenárne zasadnutie si môžu členovia rady k jednotlivým bodom programu prizvať
odborníkov.
(6)
Plenárne zasadnutie je schopné rokovať a prijímať závery, ak sú na jeho zasadnutí
prítomní najmenej štyria členovia rady, ktorí sú členmi vlády, najmenej štyria členovia
rady zastupujúci zamestnávateľov a najmenej štyria členovia rady zastupujúci zamestnancov.
(7)
Závermi rokovania plenárneho zasadnutia sú dohody, stanoviská a odporúčania, ktoré
sú súčasťou materiálu predkladaného na rokovanie orgánu, ktorý materiál ďalej prerokúva
alebo o ňom rozhoduje. Ak sú stanoviská k predloženému materiálu zhodné, je záverom
z rokovania plenárneho zasadnutia spoločné stanovisko. Ak sú stanoviská k predloženému
materiálu rozporné, je súčasťou záverov z rokovania plenárneho zasadnutia stanovisko
vlády a každého sociálneho partnera.
§ 8
Predsedníctvo
(1)
Predsedníctvo sa skladá z členov rady, ktorými sú
a)
predseda rady vymenovaný vládou z členov vlády,
b)
podpredseda rady vymenovaný reprezentatívnym združením zamestnávateľov,
c)
podpredseda rady vymenovaný reprezentatívnym združením odborových zväzov,
d)
člen predsedníctva vymenovaný vládou zo štátnych tajomníkov,
e)
člen predsedníctva vymenovaný reprezentatívnym združením zamestnávateľov a
f)
člen predsedníctva vymenovaný reprezentatívnym združením odborových zväzov.
(2)
Ak zástupcov zamestnávateľov zastupujú v rade viaceré reprezentatívne združenia zamestnávateľov,
podpredsedom rady podľa odseku 1 písm. b) je zástupca združenia zamestnávateľov, ktoré
združuje zamestnávateľov s najväčším počtom zamestnancov, a členom predsedníctva podľa
odseku 1 písm. e) je zástupca združenia zamestnávateľov, ktoré združuje zamestnávateľov
s druhým najväčším počtom zamestnancov, ak sa všetci členovia rady zastupujúci zamestnávateľov
nedohodnú nadpolovičnou väčšinou hlasov inak.
(3)
Ak zástupcov zamestnancov zastupujú v rade viaceré reprezentatívne združenia odborových
zväzov, podpredsedom rady podľa odseku 1 písm. c) je zástupca združenia odborových
zväzov, ktoré združuje najväčší počet zamestnancov, ktorí sú členmi odborov, a členom
predsedníctva podľa odseku 1 písm. f) je zástupca združenia odborových zväzov, ktoré
združuje druhý najväčší počet zamestnancov, ktorí sú členmi odborov, ak sa všetci
členovia rady zastupujúci zamestnancov nedohodnú nadpolovičnou väčšinou hlasov inak.
(4)
Členstvo v predsedníctve je nezastupiteľné.
(5)
Predseda rady
a)
riadi činnosť rady,
b)
zvoláva a riadi plenárne zasadnutie,
c)
zvoláva a riadi zasadnutie predsedníctva,
d)
informuje vládu o záveroch orgánov rady.
§ 9
Pôsobnosť predsedníctva
(1)
Predsedníctvo prerokúva
a)
zásadné veci spojené s prípravou plenárneho zasadnutia a veci vyplývajúce zo záverov
plenárneho zasadnutia,
b)
veci, na ktoré ho plenárne zasadnutie splnomocnilo.
(2)
Predsedníctvo rozhoduje o zvolaní mimoriadneho plenárneho zasadnutia, ak o to požiada
zástupca vlády alebo aspoň jeden zo sociálnych partnerov.
§ 10
Poradné orgány
Pre jednotlivé oblasti svojho pôsobenia rada zriaďuje svoje poradné orgány, ktoré
sa skladajú z odborníkov, ktorých určujú zástupcovia vlády a sociálnych partnerov.
Spôsob činnosti poradných orgánov upraví rokovací poriadok rady.
§ 11
Sekretariát
Činnosť rady vecne, organizačne a administratívne zabezpečuje sekretariát. Sekretariát
riadi tajomník, ktorého vymenúva a odvoláva predseda rady na návrh predsedníctva.
§ 12
Finančné zabezpečenie rady
(1)
Činnosť rady je finančne zabezpečená zo štátneho rozpočtu.
(2)
Výdavky, ktoré vznikli členom orgánov rady v súvislosti s účasťou na rokovaní orgánov
rady, uhrádza sociálny partner, ktorého zastupujú.
Čl. II
Zákon č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení zákona
č. 143/2002 Z. z., zákona č. 411/2002 Z. z., zákona č. 465/2002 Z. z., zákona č. 139/2003
Z. z., zákona č. 453/2003 Z. z., zákona č. 523/2003 Z. z., zákona č. 215/2004 Z. z.,
zákona č. 351/2004 Z. z., zákona č. 405/2004 Z. z., zákona č. 585/2004 Z. z., zákona
č. 654/2004 Z. z., zákona č. 78/2005 Z. z., zákona č. 172/2005 Z. z., zákona č. 474/2005
Z. z., zákona č. 231/2006 Z. z. a zákona č. 678/2006 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1.
Za § 1 sa vkladá § 1a, ktorý znie:
„§ 1a
Schôdze vlády sú neverejné. Tým nie je dotknutá povinnosť vlády zverejňovať texty
materiálov podľa osobitného predpisu.1)“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 1 znie:
„1) § 5 ods. 4 zákona č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene
a doplnení niektorých zákonov (zákon o slobode informácií).“.
Doterajší odkaz 1 sa označuje ako odkaz 1a.
2.
V § 2 ods. 3 sa za slovami „Hospodárska rada vlády Slovenskej republiky“ vypúšťa
čiarka a vypúšťajú sa slová „Rada hospodárskeho partnerstva a sociálneho partnerstva
Slovenskej republiky“.
Čl. III
Zákon č. 2/1991 Zb. o kolektívnom vyjednávaní v znení zákona č. 519/1991 Zb., zákona Národnej rady Slovenskej
republiky č. 54/1996 Z. z., zákona č. 209/2001 Z. z., zákona č. 551/2003 Z. z., zákona
č. 553/2003 Z. z. a zákona č. 585/2004 Z. z. sa mení takto:
V § 7 ods. 1 sa za slovom „uzavrela“ vypúšťa čiarka a vypúšťajú sa slová „len ak tento
zamestnávateľ s rozšírením kolektívnej zmluvy vyššieho stupňa súhlasí“.
Čl. IV
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. apríla 2007.
Ivan Gašparovič v. r.
Pavol Paška v. r.
Robert Fico v. r.
Pavol Paška v. r.
Robert Fico v. r.
1)
2)
3)
§ 13 ods. 7 zákona č. 2/1991 Zb. v znení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 54/1996 Z. z.
Vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky č. 179/1991 Zb., ktorou sa ustanovuje výška odmeny sprostredkovateľovi a rozhodcovi, výška poplatku za poskytnutie rovnopisu kolektívnej zmluvy vyššieho stupňa a výška a spôsob úhrady nákladov konania pred rozhodcom v znení neskorších predpisov.
Vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky č. 179/1991 Zb., ktorou sa ustanovuje výška odmeny sprostredkovateľovi a rozhodcovi, výška poplatku za poskytnutie rovnopisu kolektívnej zmluvy vyššieho stupňa a výška a spôsob úhrady nákladov konania pred rozhodcom v znení neskorších predpisov.