320/2008 Z. z.
Vyhlásené znenie
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter.
| História |
|
|
|---|---|---|
| Dátum účinnosti | Novela | |
| 1. | Vyhlásené znenie | |
| 2. | 01.09.2008 - 31.08.2011 | |
| 3. | 01.09.2011 - 31.08.2015 | 224/2011 Z. z. |
| 4. | 01.09.2015 - 31.12.2020 | 203/2015 Z. z. |
| 5. | 01.01.2021 - 30.06.2022 | 437/2020 Z. z. |
Otvoriť všetky
| Číslo predpisu: | 320/2008 Z. z. |
| Názov: | Vyhláška Ministerstva školstva Slovenskej republiky o základnej škole |
| Typ: | Vyhláška |
| Dátum schválenia: | 23.07.2008 |
| Dátum vyhlásenia: | 23.08.2008 |
| Autor: | Ministerstvo školstva Slovenskej republiky |
| Právna oblasť: |
|
| Nachádza sa v čiastke: |
| 245/2008 Z. z. | Zákon o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
| 224/2011 Z. z. | Vyhláška Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva školstva Slovenskej republiky č. 320/2008 Z. z. o základnej škole |
| 203/2015 Z. z. | Vyhláška Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva školstva Slovenskej republiky č. 320/2008 Z. z. o základnej škole v znení vyhlášky č. 224/2011 Z. z. |
| 437/2020 Z. z. | Vyhláška Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva školstva Slovenskej republiky č. 320/2008 Z. z. o základnej škole v znení neskorších predpisov |
| 223/2022 Z. z. | Vyhláška Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky o základnej škole |
320
VYHLÁŠKA
Ministerstva školstva Slovenskej republiky
z 23. júla 2008
o základnej škole
Ministerstvo školstva Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo školstva“) podľa
§ 30 ods. 8 zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej
len „zákon“) ustanovuje:
§ 1
Predmet úpravy
Táto vyhláška upravuje organizáciu základnej školy (ďalej len „škola“), plnenie povinnej
školskej dochádzky vrátane jej plnenia mimo územia Slovenskej republiky, organizáciu
a zabezpečovanie výchovno-vzdelávacej činnosti v škole vrátane integrácie žiakov so
špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami a mimo nej, žiakov s nadaním, pravidlá
hodnotenia a klasifikácie a pravidlá o bezpečnosti a ochrane zdravia žiakov.
§ 2
Organizácia školy
Neplnoorganizovanú školu možno zriadiť v miestach, kde nie sú podmienky na zriadenie
všetkých deviatich ročníkov školy. Žiaci, ktorí ukončia posledný ročník neplnoorganizovanej
školy, pokračujú v plnení povinnej školskej dochádzky v plnoorganizovanej škole so
všetkými ročníkmi v príslušnom školskom obvode.
§ 3
Vedenie školy
(1)
Riaditeľ školy (ďalej len „riaditeľ“) utvára podmienky na ďalšie vzdelávanie pedagogických
zamestnancov.
(2)
Usmerňovaním výchovno-vzdelávacej práce školy na prvom stupni alebo druhom stupni
školy môže riaditeľ poveriť svojho zástupcu. V škole, kde z dôvodu nízkeho počtu tried
nemožno ustanoviť zástupcu riaditeľa, je touto činnosťou poverený niektorý z pedagogických
zamestnancov ako poradca riaditeľa školy, ktorému sa neznižuje rozsah vyučovacej alebo
výchovnej činnosti.
(3)
Riaditeľ vydáva organizačný poriadok školy. Organizačný poriadok školy, ktorým sa
určuje organizačná štruktúra, vymedzuje činnosť a zodpovednosť vedúcich zamestnancov,
sa zverejňuje v škole na viditeľnom mieste, a ak má škola podmienky, aj na internetovej
stránke školy. Triedny učiteľ alebo rada školy oboznámi s organizačným poriadkom zákonného
zástupcu žiaka alebo zástupcu zariadenia podľa § 1 písm. g) zákona.
(4)
Riaditeľ vydáva prevádzkové poriadky telocvične, odborných učební a pracovísk, ktorými
sa bližšie určuje organizácia práce a bezpečnosť prevádzky. Prevádzkové poriadky sa
vyvesia v uvedených priestoroch a riaditeľ zodpovedá za to, aby sa s nimi oboznámili
všetci zamestnanci a žiaci, ktorí sa v týchto priestoroch vzdelávajú alebo pracujú.
(5)
Pri externom testovaní žiakov riaditeľ pripraví podmienky žiakom vzhľadom na školské
vzdelávacie programy, o uskutočnení testovania informuje preukázateľným spôsobom zákonného
zástupcu žiaka.
§ 4
Poradné orgány
(1)
Poradnými orgánmi riaditeľa sú pedagogická rada, metodické združenia a predmetové
komisie.
(2)
Členmi pedagogickej rady sú všetci pedagogickí zamestnanci školy.
(3)
Riaditeľ zriaďuje pre pedagogických zamestnancov prvého stupňa metodické združenie
a pre učiteľov druhého stupňa predmetové komisie ako svoje poradné a iniciatívne orgány,
ktoré sa zaoberajú pedagogickými a výchovno-vzdelávacími aktivitami a problémami.
Môže zriadiť aj metodické združenie triednych učiteľov.
(4)
Členmi metodických združení prvého stupňa školy sú spravidla všetci pedagogickí zamestnanci
nultého ročníka a prvého ročníka až štvrtého ročníka.
(5)
Členmi predmetových komisií sú spravidla všetci pedagogickí zamestnanci príslušného
predmetu alebo príbuzných predmetov druhého stupňa školy.
(6)
Ak v škole pôsobí asistent učiteľa, je členom poradného orgánu podľa odseku 4.
(7)
Vedením metodických združení a vedením predmetových komisií poverí riaditeľ pedagogických
zamestnancov, ktorí spĺňajú podmienky odbornej spôsobilosti a pedagogickej spôsobilosti
(ďalej len „kvalifikačné predpoklady“) podľa osobitného predpisu.1)
(8)
Plán činnosti metodických združení a predmetových komisií schvaľuje každoročne riaditeľ.
§ 5
Triedny učiteľ
(1)
Výchovno-vzdelávaciu činnosť v triede koordinuje triedny učiteľ, ktorého pre každú
triedu na školský rok určuje riaditeľ.
(2)
Triedny učiteľ v spolupráci s ostatnými pedagogickými zamestnancami v príslušnej
triede zhromažďuje informácie o žiakoch v súlade s § 11 ods. 7, § 157 ods. 6 a § 158 ods. 1 zákona, ktoré použije na vypracovanie záznamov v katalógovom liste žiaka alebo v triednom
výkaze a v súlade s § 63 ods. 3 zákona na prihláške na vzdelávanie.
(3)
Triednym učiteľom môže byť pedagogický zamestnanec, ktorý spĺňa kvalifikačné predpoklady.
(4)
Triedny učiteľ usmerňuje utváranie podmienok vzdelávania žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími
potrebami podľa § 29 ods. 10 zákona, ktorý je začlenený do triedy v spolupráci so všeobecným lekárom pre deti a dorast
a s príslušným školským zariadením výchovného poradenstva a prevencie.
(5)
V neprítomnosti triedneho učiteľa vykonáva jeho prácu iný pedagogický zamestnanec,
ktorého určí riaditeľ. Počas neprítomnosti triedneho učiteľa dlhšie ako 30 dní určí
riaditeľ jeho zástupcu.
§ 6
Organizácia výchovno-vzdelávacej činnosti školy
(1)
Vyučovanie sa začína spravidla o 8.00 hod. Podľa miestnych podmienok môže riaditeľ
určiť začiatok vyučovania od 7.00 hod. do 8.30 hod.; v triedach s rozšíreným vyučovaním
telesnej výchovy a športovej výchovy môže riaditeľ určiť dvakrát v týždni začiatok
vyučovania na 7.00 hod.
(2)
V osobitných prípadoch po informovanom súhlase zákonných zástupcov žiakov možno učebné
predmety, v ktorých sa spájajú žiaci z rôznych tried a ročníkov druhého stupňa, zaradiť
ako „nultú“ vyučovaciu hodinu so začiatkom o 7.00 hod.
(3)
Ak z priestorových dôvodov nemožno vyučovanie zabezpečiť pre všetkých žiakov v dopoludňajších
hodinách, organizuje sa výnimočne v dvoch zmenách okrem vyučovania v prvom ročníku.
Popoludňajšia výchovno-vzdelávacia činnosť sa končí najneskôr o 17.00 hod.
(4)
Počet vyučovacích hodín v jednotlivých ročníkoch a predmetoch ustanovujú učebné plány
školského vzdelávacieho programu.
(5)
Proces výchovy a vzdelávania v škole sa uskutočňuje podľa rozvrhu hodín. Rozvrh hodín
je zverejnený v každej triede príslušného ročníka, a kde to podmienky umožňujú, aj
na internetovej stránke školy.
(6)
Stredajšie popoludnie a pri zmenovom vyučovaní stredajšie dopoludnie sú určené na
mimoškolskú záujmovú činnosť a na oddych žiakov. V tomto čase sa žiakom neukladajú
písomné domáce úlohy na nasledujúci vyučovací deň.
(7)
Vyučovacia hodina trvá 45 minút; nemožno ju bezdôvodne predlžovať ani skracovať.
Poradie a dĺžky prestávok určí riaditeľ po prerokovaní v pedagogickej rade a rade
školy. Malé prestávky sú spravidla desaťminútové, hlavná – veľká prestávka je 15-minútová
až 30-minútová spravidla po druhej vyučovacej hodine. Žiaci počas hlavnej prestávky,
ak sú na to utvorené podmienky, sa zdržiavajú mimo učebne v určených priestoroch školskej
budovy. Obedňajšia prestávka pre žiakov prvého ročníka a druhého ročníka sa začína
najneskôr po piatej vyučovacej hodine a pre žiakov tretieho ročníka až deviateho ročníka
najneskôr po šiestej vyučovacej hodine v rozsahu minimálne 30 minút.
(8)
Pri zmenovom vyučovaní možno skrátiť každú vyučovaciu hodinu popoludňajšej zmeny
na 40 minút, posledné hodiny dopoludňajšej zmeny iba v odôvodnených prípadoch podľa
miestnych podmienok.
(9)
V prvom ročníku sa vyučuje najviac trikrát v týždni v jednom slede päť vyučovacích
hodín, v druhom ročníku v jednom slede päť vyučovacích hodín, v treťom ročníku a vo
štvrtom ročníku v jednom slede najviac dvakrát v týždni šesť vyučovacích hodín, v
piatom ročníku až deviatom ročníku v jednom slede najviac šesť vyučovacích hodín.
Žiaci piateho ročníka a šiesteho ročníka môžu mať v jednom dni v týždni najviac sedem
vyučovacích hodín, žiaci siedmeho ročníka až deviateho ročníka môžu mať iba v jednom
dni v týždni najviac osem vyučovacích hodín.
(10)
Pri organizovaní vyučovania iným spôsobom, ako vo vyučovacích hodinách, súvisiacim
s výchovno-vzdelávacou činnosťou určí škola zariadenie a dĺžku prestávok podľa charakteru
činnosti s prihliadnutím na základné fyziologické, psychické a hygienické potreby
žiakov.
(11)
V triedach prvého ročníka až štvrtého ročníka vyučuje všetky predmety spravidla triedny
učiteľ. Ak má škola vytvorené podmienky, môžu vyučovať niektoré predmety výchovného
zamerania alebo cudzí jazyk okrem triedneho učiteľa aj iní pedagogickí zamestnanci,
ktorí spĺňajú kvalifikačné predpoklady na príslušný predmet. Podľa podmienok školy
môžu v triede nultého ročníka vyučovať viacerí pedagogickí zamestnanci.
§ 7
Organizácia výletov, exkurzií a výcvikov
(1)
Škola môže organizovať s informovaným súhlasom zákonného zástupcu žiaka lyžiarsky
výcvik alebo snowboardový výcvik (ďalej len „lyžiarsky výcvik“), plavecký výcvik,
školské výlety, exkurzie a školy v prírode, ktoré podľa návrhov triednych učiteľov
zaradí riaditeľ do plánu práce školy. Pred uskutočnením výletu, exkurzie a výcvikov
zodpovedný učiteľ napíše záznam o organizácii a poučení o bezpečnosti a ochrane zdravia.
Pre žiakov, ktorí sa na uvedených aktivitách nezúčastnia, sa zabezpečí náhradné vyučovanie.
(2)
Pre žiakov prvého ročníka až štvrtého ročníka sa v školskom roku môže organizovať
jeden jednodňový výlet, pre žiakov piateho ročníka až deviateho ročníka dva jednodňové
výlety alebo jeden dvojdňový výlet. Žiakom piateho ročníka až deviateho ročníka možno
školský výlet predĺžiť s informovaným súhlasom zákonných zástupcov o dva dni pracovného
pokoja.
(3)
Škola môže organizovať ako súčasť vyučovania exkurzie. Miesto a čas exkurzie vychádzajú
z požiadaviek učebných osnov školského vzdelávacieho programu. Žiaci jedného ročníka
sa môžu v školskom roku zúčastniť najviac na troch exkurziách trvajúcich viac ako
štyri vyučovacie hodiny.
(4)
Súčasťou výchovy a vzdelávania žiakov je výchova zameraná na ochranu zdravia, spoločnosti
a prírody, a to vo vybraných predmetoch, ako aj pri účelových cvičeniach, didaktických
hrách a záujmovej činnosti.
(5)
Súčasťou vyučovania telesnej výchovy môže byť základný plavecký výcvik a v siedmom
alebo ôsmom ročníku základný lyžiarsky výcvik. Ak v mieste školy nie sú vhodné podmienky,
škola môže organizovať lyžiarsky výcvik a plavecký výcvik dennou dochádzkou alebo
formou výchovno-výcvikových zájazdov.
(6)
Plavecký výcvik sa organizuje v rozsahu piatich pracovných dní alebo 20 vyučovacích
hodín spravidla v mesiacoch september až október alebo apríl až máj. Organizáciu plaveckého
výcviku zabezpečuje riaditeľ alebo ním poverený pedagogický zamestnanec.
(7)
Plavecký výcvik sa uskutočňuje len vo vyhradenom priestore krytého bazéna alebo kúpaliska
do výšky vodnej hladiny 1,2 metra, pričom na jedného dospelého cvičiteľa pripadá skupina
s najvyšším počtom 10 žiakov.
(8)
Plavecký výcvik v škole vedie pedagogický zamestnanec, ktorý spĺňa kvalifikačné predpoklady
na vyučovací predmet telesná výchova. Odborný dozor a výcvik môže vykonávať aj iný
pedagogický zamestnanec s osvedčením o spôsobilosti viesť plavecký výcvik. Účastníci
plaveckého výcviku musia byť poistení proti úrazom.
(9)
Lyžiarsky výcvik sa koná formou sústredenej päťdňovej, maximálne sedemdňovej výchovno-vzdelávacej
činnosti v období mesiacov december až apríl. Organizáciu lyžiarskeho výcviku zabezpečuje
riaditeľ alebo ním poverený pedagogický zamestnanec.
(10)
Lyžiarsky výcvik vedie pedagogický zamestnanec, ktorý spĺňa kvalifikačné predpoklady
na vyučovací predmet telesná výchova, alebo iný pedagogický zamestnanec s osvedčením
o spôsobilosti viesť lyžiarsky výcvik. Jedno lyžiarske alebo snowboardové družstvo
tvorí najviac 15 žiakov. Účastníci lyžiarskeho výcviku musia byť poistení proti úrazom.
(11)
Náklady spojené s plaveckým výcvikom a lyžiarskym výcvikom, výletom, exkurziou, jazykovým
pobytom v zahraničí hradí žiakovi jeho zákonný zástupca. Pedagogickému zamestnancovi
poskytuje náhrady pri pracovnej ceste zamestnávateľ podľa osobitného predpisu.2)
§ 8
Iné súčasti výchovno-vzdelávacej činnosti školy
(1)
Škola môže v súlade so školským vzdelávacím programom a učebným plánom organizovať
výchovno-vzdelávací proces v škole v prírode3) na území Slovenskej republiky a v zahraničí.
(2)
Súčasťou výchovy a vzdelávania žiakov je výchova k dopravnej disciplíne. Škola v
rámci svojich podmienok spolupracuje so zriaďovateľmi dopravných ihrísk a využíva
ich na výchovno-vzdelávaciu činnosť.
(3)
Dopravnú výchovu a vzdelávanie a praktický výcvik žiakov v pozícii chodca a cyklistu
môžu poskytnúť detské dopravné ihriská.
(4)
Ak ide o akcie konané mimo sídla školy, nesmie na jedného pedagogického zamestnanca,
ktorý zaisťuje bezpečnosť a ochranu zdravia žiakov, pripadnúť viac ako 25 žiakov,
pri akciách do zahraničia najviac 15 žiakov.
(5)
Škola utvára podmienky na výchovu mimo vyučovania podľa potrieb, záujmov žiakov a
ekonomických podmienok školy; na ten účel sprístupňuje objekty a priestory ihrísk,
telocviční, plavární, školských klubov a učební. Výchova mimo vyučovania sa zameriava
na záujmovú, rekreačnú, športovú a spoločenskú činnosť žiakov, pričom sa dbá, aby
zaťaženie žiakov nedosiahlo stupeň poškodzujúci zdravie alebo obmedzujúci ich bezpečnosť.
(6)
Pred vyučovaním, počas vyučovania, počas prestávok, v školskej jedálni, po vyučovaní,
pri náhlej nevoľnosti alebo pri úraze, počas všetkých aktivít organizovaných školou
alebo školským zariadením vykonáva nad žiakmi dozor poverený pedagogický zamestnanec
podľa pracovného poriadku, ktorý vydáva riaditeľ. Schválený rozvrh dozorov zverejní
riaditeľ v budove školy na viditeľnom mieste.
§ 9
Rozvrh hodín
(1)
Riaditeľ určí po prerokovaní v pedagogickej rade rozvrh hodín. Prihliada pritom na
charakter dennej a týždennej fyziologickej výkonnosti žiakov, na pedagogické, hygienické
a pracovné požiadavky žiakov a pedagogických zamestnancov.
(2)
Jednotlivé učebné predmety sa do rozvrhu rozdeľujú rovnomerne a vyučujú sa spravidla
po jednotlivých vyučovacích hodinách. V blokoch sa môžu vyučovať predmety, pri ktorých
si to vyžaduje obsah a organizácia vyučovacieho procesu.
(3)
Učebné predmety, pri ktorých sa vyžaduje zvýšená duševná činnosť, sa spravidla zaraďujú
na hodiny pred hlavnou prestávkou. Ak to podmienky dovoľujú, nezaraďuje sa predmet
telesná výchova alebo športová výchova na prvú vyučovaciu hodinu; po telesnej výchove,
športovej výchove a pracovnom vyučovaní sa nezaraďujú predmety, najmä slovenský jazyk,
zložka písanie, výtvarná výchova.
(4)
Súčasťou rozvrhu hodín je triednická hodina.
§ 10
Plnenie povinnej školskej dochádzky
(1)
Riaditeľ zabezpečí organizáciu a priebeh zápisu dieťaťa na plnenie povinnej školskej
dochádzky. Formy a obsah overenia školskej spôsobilosti určí riaditeľ po prerokovaní
v metodickom združení prvého stupňa a na základe odporúčaní zariadenia výchovného
poradenstva a prevencie.
(2)
Na základe písomnej žiadosti zákonného zástupcu žiaka a odporúčania zariadenia výchovného
poradenstva a prevencie a všeobecného lekára pre deti a dorast možno do školy zapísať
aj žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami alebo žiaka s nadaním.
(3)
Na základe písomnej žiadosti zákonného zástupcu žiaka alebo zástupcu zariadenia možno
do školy zapísať aj žiaka, ktorý je v zariadení sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej
kurately na základe rozhodnutia o nariadení ústavnej starostlivosti, predbežného opatrenia
o uložení výchovného opatrenia alebo rozhodnutia súdu o výchovnom opatrení.4)
(4)
Pri plnení povinnej školskej dochádzky žiaka, ktorý je vo výkone väzby alebo odsúdený
vo výkone trestu odňatia slobody, spolupracuje riaditeľ s riaditeľom ústavu na výkon
väzby alebo ústavu na výkon trestu odňatia slobody podľa § 31 ods. 2 zákona.
(5)
Ak zákonný zástupca žiaka neprihlási školopovinné dieťa na zápis do školy alebo nedbá
o jeho riadnu dochádzku do školy a ak opatrenia školy boli bezvýsledné alebo podľa
poznatkov základnej školy je výchova a výživa žiaka ohrozená škodlivými vplyvmi, najmä
alkoholizmom a užívaním omamných látok zákonného zástupcu žiaka, oznámi to riaditeľ
zriaďovateľovi školy, ktorý urobí opatrenia podľa osobitného predpisu.5)
§ 11
Plnenie povinnej školskej dochádzky osobitným spôsobom
(1)
Žiak, ktorý bol oslobodený od vyučovania niektorého predmetu a jeho zdravotný stav
mu umožňuje účasť na výchove a vzdelávaní v škole, je prítomný na vyučovaní tohto
predmetu a zamestnáva sa úlohami, ktoré mu uloží príslušný pedagogický zamestnanec.
Ak je predmet zaradený na prvú vyučovaciu hodinu alebo na poslednú vyučovaciu hodinu,
žiak sa na jeho vyučovaní na základe informovaného súhlasu zákonného zástupcu žiaka
nemusí zúčastňovať. Žiak môže byť na základe odporúčania zariadenia výchovného poradenstva
a prevencie vzdelávaný pod vedením školského špeciálneho pedagóga.
(2)
Ak je žiakovi povolené individuálne vzdelávanie podľa § 24 ods. 2 písm. a) a b) zákona, zákonný zástupca žiaka vytvorí pedagogickým zamestnancom, ktorí zabezpečujú individuálne
vzdelávanie žiaka, podmienky na túto činnosť.
(3)
Žiakovi, ktorému bolo povolené individuálne vzdelávanie podľa § 23 a 24 zákona, škola na základe žiadosti zákonného zástupcu bezplatne poskytuje učebnice a učebné
texty pre jednotlivé predmety vzdelávacieho programu príslušného ročníka.
(4)
Deťom občanov Slovenskej republiky môže povoliť riaditeľ školy plniť povinnú školskú
dochádzku vzdelávaním podľa § 23 a 25 zákona. Na vysvedčení vydanom kmeňovou školou sa v doložke uvedie: „Žiak je na tomto vysvedčení
klasifikovaný z predmetov, z ktorých nebol klasifikovaný na vysvedčení vydanom v školskom
roku.... školou..... za....... ročník“.
(5)
Ak na žiadosť zákonného zástupcu žiaka povolí riaditeľ vzdelávanie podľa § 26 zákona, tvorbu individuálneho učebného plánu koordinuje triedny učiteľ.
§ 12
Výchova a vzdelávanie žiakov s nadaním
(1)
V škole možno so súhlasom zriaďovateľa vytvoriť triedu na rozvíjanie nadania žiakov.
(2)
Podmienkou na zriadenie triedy s rozšíreným vyučovaním niektorých predmetov je odborne
kvalifikované personálne, technické a materiálne zabezpečenie výchovno-vzdelávacieho
procesu.
(3)
Do triedy s rozšíreným vyučovaním niektorých predmetov alebo skupín predmetov podľa
§ 103 a 104 zákona, kde sa vyžaduje overenie špeciálnych vedomostí, zručností a nadania, zaraďuje riaditeľ
žiaka na základe výsledkov overenia jeho nadania a predpokladov. Žiak je zaradený
do tejto triedy na základe informovaného súhlasu zákonného zástupcu žiaka.
(4)
Triedy s rozšíreným vyučovaním možno deliť na dve skupiny, ak je v nich viac ako
23 žiakov.
(5)
Žiaka, ktorý nepreukáže predpoklady na plnenie povinnej školskej dochádzky v triede
uvedenej v odseku 3, najmä ak má trvale neuspokojivý prospech, zdravotné dôvody alebo
výchovné problémy, preradí riaditeľ na konci klasifikačného obdobia po prerokovaní
v pedagogickej rade a po oznámení zákonnému zástupcovi žiaka do príslušnej triedy
školy, v ktorej má plniť povinnú školskú dochádzku. Ak o preradenie žiaka požiada
zákonný zástupca žiaka, riaditeľ preradí žiaka na konci klasifikačného obdobia. Ak
preradenie žiaka zo zdravotných dôvodov navrhne všeobecný lekár pre deti a dorast,
riaditeľ preradí žiaka aj počas klasifikačného obdobia a o preradení žiaka včas informuje
zákonného zástupcu žiaka.
§ 13
Výchova a vzdelávanie žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
(1)
Ak sa v škole zriadi trieda pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami,
pri zaradení žiakov, určení počtu žiakov v triede a organizácii výchovno-vzdelávacej
činnosti sa postupuje podľa osobitného predpisu.6)
(2)
Do jednej triedy sa spolu s ostatnými žiakmi zaraďujú z dôvodu zvýšenej náročnosti
organizácie vyučovacej hodiny a prípravy príslušnej dokumentácie najviac traja žiaci
so zdravotným znevýhodnením. Za každého žiaka so zdravotným znevýhodnením sa počet
žiakov v triede znižuje o dvoch.
(3)
V škole so súhlasom zriaďovateľa možno zriadiť špecializovanú triedu pre žiakov,
ktorí z výchovno-vzdelávacieho hľadiska potrebujú kompenzačný program alebo rozvojový
program, a pre žiakov, ktorí boli vzdelávaní v škole so vzdelávacím programom pre
žiakov so zdravotným znevýhodnením. Taká trieda sa zriaďuje s počtom najmenej štyria
žiaci, najviac osem žiakov z jedného ročníka alebo rôznych ročníkov. Ak je počet žiakov
menší ako štyria žiaci, trieda sa zruší.
(4)
Žiaka do triedy uvedenej v odseku 3 zaraďuje riaditeľ na návrh triedneho učiteľa,
výchovného poradcu po vyjadrení zariadenia výchovného poradenstva a prevencie a po
informovanom súhlase zákonného zástupcu žiaka. V špecializovanej triede je žiak zaradený
iba počas nevyhnutnej potreby.
(5)
V špecializovanej triede sa vzdelávajú aj žiaci zo sociálne znevýhodneného prostredia,
ktorí
a)
po absolvovaní nultého ročníka nemajú predpoklad úspešne zvládnuť obsah vzdelávania
prvého ročníka školy,
b)
nezvládajú obsah vzdelávania prvého ročníka školy alebo u ktorých sa na základe psychologického
vyšetrenia zistí, že nemajú predpoklady, aby úspešne zvládli obsah vzdelávania prvého
ročníka,
c)
boli vzdelávaní v základnej škole podľa programu pre žiakov so zdravotným znevýhodnením,
ale nepreukázalo sa u nich zdravotné postihnutie.
(6)
Škola pre vzdelávanie žiaka so zdravotným znevýhodnením podľa § 94 zákona zabezpečí v triede špeciálne výchovno-vzdelávacie potreby s informovaným súhlasom
zákonného zástupcu žiaka. Individuálny výchovno-vzdelávací program schvaľuje riaditeľ
na celý školský rok alebo jeho časť po odporúčaní zariadenia výchovnej prevencie a
poradenstva.
§ 14
Triedy, odborné učebne a ďalšie zariadenia školy
(1)
V škole sa výchova a vzdelávanie uskutočňuje v triedach a v odborných učebniach vybavených
podľa potrieb jednotlivých vyučovacích predmetov, najmä v laboratóriách, školských
dielňach, na školskom pozemku, v cvičnej kuchyni, telocvični a na školských ihriskách.
(2)
Triedou môže byť aj odborná učebňa. V triedach a odborných učebniach je verejne prístupný
schválený rozvrh hodín príslušnej triedy a aj rozvrh hodín využitia odbornej učebne.
(3)
Triedy jednotlivých ročníkov sa priebežne označujú rímskymi číslicami od I. do IX.
Paralelné triedy toho istého ročníka sa rozlišujú priradením veľkého písmena k rímskej
číslici. Triedy prvého ročníka až štvrtého ročníka, v ktorých sú žiaci dvoch ročníkov
alebo viacerých ročníkov, sa označujú rímskymi číslicami a v zátvorke sa vyznačia
príslušné ročníky arabskými číslicami. V triednych výkazoch, katalógových listoch,
v triednych knihách a na vysvedčeniach sa jednotlivé ročníky označujú slovami.
(4)
Výmeru podlahovej plochy a vzdušného priestoru učební, odborných pracovní a ostatných
priestorov škôl a ich vybavenie, umelé i prirodzené osvetlenie a teplotu vo všetkých
priestoroch školskej budovy, nábytok v učebniach a odborných učebniach určujú osobitné
predpisy.7)
(5)
V úradných miestnostiach, vo všetkých triedach a odborných učebniach je umiestnený
štátny znak Slovenskej republiky okrem dielní a telocvične. Štátny znak sa neumiestňuje
v cirkevných školách.
(6)
Odborné učebne a školské dielne majú spravidla oddelenú prípravovňu materiálu, sklad
a kabinet.
(7)
Žiaci každej triedy majú spravidla šatňu alebo iné priestory na odkladanie vrchných
odevov a prezúvanie obuvi; šatne sú aj súčasťou telocviční.
(8)
Na vyučovanie predmetov svet práce a technika sa podľa priestorových podmienok školy
zriaďujú odborné učebne, cvičné kuchyne, školské políčka, dielne, multimediálne učebne
a iné.
(9)
Školské miestnosti a ďalšie zariadenia školy môže riaditeľ po dohode so zriaďovateľom
prenajímať na základe dohody aj právnickým osobám a fyzickým osobám. Tento prenájom
nesmie narúšať výchovno-vzdelávací proces a mimoškolské aktivity žiakov školy, musia
sa dodržiavať bezpečnostné a hygienické predpisy a pokyny riaditeľa.
§ 15
Rozdelenie tried na skupiny a zriaďovanie skupín
(1)
Počet skupín a počet žiakov v skupine sa určí spravidla podľa priestorových, personálnych
a finančných podmienok školy, podľa charakteru činnosti žiakov, podľa náročnosti predmetu
s ohľadom na požiadavky ochrany zdravia a bezpečnosti práce.
(2)
Na vyučovanie predmetu náboženská výchova alebo etická výchova možno spájať žiakov
rôznych tried toho istého ročníka a vytvárať skupiny s najvyšším počtom žiakov 20.
Ak počet žiakov v skupine klesne pod 12 žiakov, možno do skupín spájať aj žiakov rozličných
ročníkov. Ak si žiak vyberie predmet, navštevuje ho bez zmeny počas celého školského
roka.
(3)
Na vyučovanie predmetu cudzí jazyk možno spájať žiakov rôznych tried toho istého
ročníka a vytvárať skupiny s najvyšším počtom žiakov 17.
(4)
Na vyučovanie predmetov informatika a informatická výchova možno triedu rozdeliť
na skupiny, ktoré sa napĺňajú do počtu najviac 17 žiakov.
(5)
Telesná výchova sa v prvom ročníku až štvrtom ročníku vyučuje pre chlapcov a dievčatá
spoločne. Triedy na druhom stupni školy sa delia alebo spájajú na skupiny chlapcov
a skupiny dievčat toho istého ročníka. Najvyšší počet žiakov v skupine je 25. Ak počet
žiakov v skupine klesne pod 12 žiakov, možno do skupín spájať aj žiakov rozličných
ročníkov.
(6)
Na vyučovanie predmetov svet práce a technika možno spájať žiakov rôznych tried toho
istého ročníka a vytvárať skupiny s najvyšším počtom žiakov 17.
§ 16
Zdravotná telesná výchova
(1)
Zdravotná telesná výchova je špecifický druh povinnej telesnej výchovy pre žiakov
so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, u ktorých sa prejavuje určitá zdravotná
porucha trvalého alebo prechodného charakteru. Do tejto skupiny sa zaraďujú žiaci
na základe odporúčania všeobecného lekára pre deti a dorast a po informovanom súhlase
zákonného zástupcu žiaka.
(2)
Skupinu zdravotnej telesnej výchovy zriadi riaditeľ po prerokovaní v pedagogickej
rade pri najnižšom počte 10 žiakov; najvyšší počet žiakov v skupine je 12 žiakov.
Ak počet žiakov klesne pod 8 žiakov, skupina sa zruší. Zostávajúci žiaci sa prerozdelia
do ďalších skupín. Ak takéto skupiny na škole nie sú, žiaci sa čiastočne alebo úplne
oslobodia od vyučovania telesnej výchovy a cvičia cvičenia, ktoré im umožní ich zdravotný
stav na základe odporúčania všeobecného lekára pre deti a dorast. Pri čiastočnom oslobodení
odporúčanom všeobecným lekárom pre deti a dorast sa žiak klasifikuje s prihliadnutím
na jeho zdravotný stav.
§ 17
Dokumentácia školy
(1)
Dokumentáciu školy tvorí pedagogická dokumentácia a ďalšia dokumentácia podľa § 11 zákona súvisiaca s organizáciou a riadením školy.
(2)
Dokumentácia školy sa vedie na tlačivách schválených ministerstvom školstva a na
tlačivách, ktoré sú označené hlavičkou príslušnej školy. Súčasťou pedagogickej dokumentácie
sú aj rozhodnutia podľa osobitného predpisu.8)
(3)
Pedagogická dokumentácia sa vypĺňa trvalým spôsobom. Údaje sa nemenia vyškrabávaním,
gumovaním alebo vymazávaním chemickými prostriedkami. Na vysvedčeniach nemožno robiť
opravy. V ostatnej dokumentácii sa opravy robia prečiarknutím chybného údaja s dátumom
opravy a podpisom osoby, ktorá opravu urobila.
(4)
V škole sa vedie dokumentácia súvisiaca s riadením školy, ktorú tvoria:
a)
zápisnice z rokovania pedagogickej rady, predmetovej komisie a metodického združenia
a zo zasadnutia výchovnej komisie,
b)
prehľadný rozvrh hodín celej školy a jednotlivých tried,
c)
dokumentácia o voliteľných predmetoch a záujmovej činnosti,
d)
vedenie agendy spojenej s organizovaním školských výletov a exkurzií, lyžiarskych
a plaveckých výcvikov, školy v prírode a ďalších aktivít,
e)
ročný plán kontrolnej činnosti riaditeľa a zástupcu riaditeľa,
f)
zápisnice o inšpekciách a iných kontrolách, sťažnosti, petície,
g)
prehľad o použití finančných prostriedkov určených pre potreby školy a výchovno-vzdelávacieho
procesu poskytnutých zriaďovateľom, sponzorských darov a iných darov a zberovej činnosti
žiakov,
h)
prehľad o rozsahu vyučovacej a výchovnej činnosti zamestnancov a odbornej spôsobilosti
učiteľov a vychovávateľov školských klubov detí,
i)
prehľad o ďalšom vzdelávaní pedagogických a nepedagogických zamestnancov aj z oblasti
bezpečnosti zdravia a ochrany pri práci,
j)
evidencia pracovného času pedagogických zamestnancov a zamestnancov školy,
k)
rokovací poriadok pedagogickej rady,
l)
pracovný poriadok zamestnancov,
m)
evidencia o školských úrazoch žiakov,
n)
evidencia sťažností,
o)
registratúrny poriadok,
p)
kolektívna zmluva.
§ 18
Hodnotenie a klasifikácia žiaka
(1)
Hodnotenie a klasifikácia žiaka sa uskutočňuje ako priebežné hodnotenie a celkové
hodnotenie.
(2)
Priebežné hodnotenie sa uskutočňuje na vyučovacích hodinách z jednotlivých predmetov.
(3)
Celkové hodnotenie žiaka sa uskutočňuje na konci prvého polroka a druhého polroka,
vyjadruje výsledky klasifikácie a slovného hodnotenia z jednotlivých vyučovacích predmetov.
(4)
Stupne celkového hodnotenia sa uvádzajú na vysvedčení.
(5)
Úspešným absolvovaním posledného ročníka vzdelávacieho programu odboru vzdelávania
pre prvý stupeň školy žiak získa primárne vzdelanie. Na vysvedčení v štvrtom ročníku
sa do doložky uvedie: „Žiak získal primárne vzdelanie“.
(6)
Úspešným absolvovaním posledného ročníka ucelenej časti vzdelávacieho programu odboru
vzdelávania pre druhý stupeň školy získa žiak nižšie stredné vzdelanie poskytované
základnou školou. Na vysvedčení sa do doložky uvedie: „Žiak získal nižšie stredné
vzdelanie“.
(7)
Ak žiak ukončí plnenie povinnej školskej dochádzky v nižšom ročníku ako deviatom
ročníku, na vysvedčení z príslušného ročníka sa mu do doložky uvedie: „Žiak získal
primárne vzdelanie“.
(8)
Mimoriadne nadaný žiak môže skončiť základnú školu skôr ako za deväť rokov. Na vysvedčení
sa do doložky uvedie: „Žiak získal nižšie stredné vzdelanie“.
(9)
Žiakovi, ktorý ukončil vzdelávanie v základnej škole, sa na vysvedčení uvedie, koľko
rokov povinnej školskej dochádzky splnil.
(10)
Žiakovi, ktorý je v niektorom vyučovacom predmete podľa školského vzdelávacieho programu
neklasifikovaný, sa na vysvedčení a v katalógovom liste uvádza namiesto klasifikačného
stupňa slovo
a)
absolvoval, ak sa žiak aktívne zúčastňoval na vyučovacom procese daného predmetu
alebo ak bol žiak prítomný na vyučovacej hodine, aj keď zo závažných objektívnych
dôvodov nepracoval,
b)
neabsolvoval, ak žiak zo závažných dôvodov nemohol vykonávať požadované intelektuálne
a motorické činnosti, a preto sa na vyučovacom predmete ospravedlnene nezúčastňoval;
ak žiak na vyučovacej hodine nepracoval, nevie uplatniť svoje vedomosti a zručnosti
ani na podnet učiteľa, celkové hodnotenie takého žiaka je neprospel.
(11)
Celkové hodnotenie a klasifikácia žiaka sa prerokuje a odsúhlasí v pedagogickej rade
školy.
(12)
Na informovanie zákonného zástupcu žiaka o priebežných výsledkoch žiaka sa používa
žiacka knižka alebo iný informačný prostriedok, ako je elektronická žiacka knižka
a iné.
§ 19
Vzdelávanie na získanie stupňa vzdelania
(1)
Škola môže pre osoby, ktoré nezískali nižšie stredné vzdelanie, organizovať vzdelávanie
podľa § 30 ods. 5 zákona na získanie tohto stupňa vzdelania v dennej forme štúdia alebo externej forme štúdia.
Dĺžku kurzu určí riaditeľ na základe zistenej úrovne získaného vzdelania osoby, najviac
však v dĺžke jedného školského roka. Na záver kurzu vykoná osoba komisionálne skúšky
z predmetov určených učebným plánom.
(2)
Ak osoba v kurze na získanie stupňa vzdelania poskytovaného základnou školou bola
pri skúškach na záver tohto kurzu klasifikovaná stupňom „nedostatočný“, umožní jej
riaditeľ vykonať opravnú skúšku. Ak bola osoba klasifikovaná stupňom „nedostatočný“
najviac z dvoch predmetov, môže opravné skúšky vykonať do dvoch mesiacov.
§ 20
Pravidlá správania žiaka
(1)
Žiak sa musí v škole správať slušne, dbať na pokyny pedagogických zamestnancov, podľa
svojich schopností sa svedomite pripravovať na vyučovanie a dodržiavať školský poriadok.
Žiak sa musí správať slušne aj mimo vyučovania, a to aj počas voľných dní a prázdnin
tak, aby neporušoval zásady spolunažívania a spoločenské normy správania.
(2)
Žiak musí chodiť do školy pravidelne a včas podľa rozvrhu hodín a zúčastňovať sa
na činnostiach, ktoré škola organizuje. Účasť na vyučovaní voliteľných predmetov a
záujmovej činnosti je pre prihláseného žiaka povinná.
(3)
Žiak musí byť v škole vhodne, čisto a bez výstredností oblečený a upravený.
(4)
Žiak musí chrániť učebnice a školské potreby, udržiavať v poriadku a v čistote svoje
miesto, triedu a ostatné školské priestory, chrániť majetok pred poškodením; nosiť
do školy učebnice a školské potreby podľa rozvrhu hodín a pokynov pedagogických zamestnancov.
(5)
Pred skončením vyučovania žiak nesmie bez dovolenia vychádzať zo školskej budovy;
zdržiavať sa v školských priestoroch v čase mimo vyučovania môže žiak len za podmienok
určených školským poriadkom.
(6)
Žiak musí chrániť svoje zdravie a zdravie spolužiakov; žiak nevykonáva činnosti,
ktoré sú zdraviu škodlivé, najmä fajčenie, pitie alkoholických nápojov, požívanie
zdraviu škodlivých látok.
(7)
Počas vyučovania žiak nesmie používať mobilný telefón. Použiť ho môže iba v odôvodnených
prípadoch so súhlasom vyučujúceho, triedneho učiteľa alebo riaditeľa, alebo jeho povereného
zástupcu.
(8)
Žiak nesmie nosiť do školy predmety ohrozujúce vlastné zdravie a zdravie spolužiakov
a pedagogických zamestnancov.
§ 21
Pochvaly a iné ocenenia
(1)
Pochvaly a iné ocenenia sa udeľujú za mimoriadny prejav aktivity a iniciatívy, za
záslužný alebo statočný čin podľa § 58 zákona.
(2)
Návrh na udelenie pochvaly alebo iného ocenenia sa prerokuje v pedagogickej rade.
(3)
Ústnu alebo písomnú pochvalu udeľuje žiakovi pred kolektívom triedy alebo školy triedny
učiteľ, riaditeľ, môže aj zástupca zriaďovateľa školy alebo zástupca právnickej osoby.
(4)
V osobitne odôvodnených prípadoch, najmä za statočný čin, ktorým bol zachránený ľudský
život alebo majetok značnej materiálnej hodnoty, môže udeliť žiakovi pochvalu alebo
iné ocenenie aj orgán verejnej správy, minister školstva alebo prezident republiky.
(5)
Pochvaly a iné ocenenia sa zaznamenávajú do triedneho výkazu alebo katalógového listu
žiaka.
§ 22
Opatrenia vo výchove
(1)
Opatrenie na posilnenie disciplíny žiaka sa ukladá po objektívnom prešetrení za závažné
alebo opakované previnenie proti školskému poriadku školy. Toto opatrenie predchádza
spravidla zníženiu stupňa zo správania.
(2)
Podľa závažnosti previnenia sa ukladá niektoré z opatrení, najmä napomenutie od triedneho
učiteľa, pokarhanie od triedneho učiteľa, pokarhanie od riaditeľa.
(3)
Pokarhanie od triedneho učiteľa udeľuje triedny učiteľ so súhlasom riaditeľa po prerokovaní
v pedagogickej rade. Riaditeľ udeľuje pokarhanie od riaditeľa školy po prerokovaní
v pedagogickej rade.
(4)
O udelení výchovného opatrenia informuje riaditeľ preukázateľným spôsobom zákonného
zástupcu žiaka. Výchovné opatrenie sa zaznamenáva žiakovi do triedneho výkazu alebo
katalógového listu žiaka.
(5)
Udelenie zníženého stupňa zo správania podľa § 55 ods. 6 písm. c) a d) zákona sa odôvodní v triednom výkaze alebo katalógovom liste žiaka.
(6)
Ak sa použije ochranné opatrenie podľa § 58 zákona, riaditeľ bezodkladne privolá zákonného zástupcu žiaka, ktorý za žiaka preberá zodpovednosť.
§ 23
Účinnosť
Táto vyhláška nadobúda účinnosť 1. septembra 2008.
Ján Mikolaj v. r.
1)
Vyhláška Ministerstva školstva Slovenskej republiky č. 41/1996 Z. z. o odbornej a pedagogickej spôsobilosti pedagogických pracovníkov v znení neskorších
predpisov.
2)
Zákon č. 283/2002 Z. z. o cestovných náhradách v znení neskorších predpisov.
3)
Vyhláška Ministerstva školstva Slovenskej republiky č. 305/2008 Z. z. o škole v prírode.
4)
Zákon č. 305/2005 Z. z. o sociálnoprávnej ochrane detí a o sociálnej kuratele a o zmene a doplnení niektorých
zákonov v znení neskorších predpisov.
5)
§ 6 ods. 4 zákona č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých
zákonov v znení neskorších predpisov.
6)
Napríklad § 2, 5 a 9 vyhlášky Ministerstva školstva Slovenskej republiky č. 322/2008 Z. z. o špeciálnych školách.
7)
Napríklad § 24 zákona č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov
v znení zákona č. 140/2008 Z. z., vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 527/2007 Z. z. o podrobnostiach o požiadavkách na zariadenia pre deti a mládež.
8)
Napríklad § 5 zákona č. 596/2003 Z. z. v znení neskorších predpisov, zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) v znení neskorších predpisov.