385/2008 Z. z.
Časová verzia predpisu účinná od 01.01.2009 do 31.12.2013
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter.
Otvoriť všetky
Číslo predpisu: | 385/2008 Z. z. |
Názov: | Zákon o Tlačovej agentúre Slovenskej republiky a o zmene niektorých zákonov |
Typ: | Zákon |
Dátum schválenia: | 23.09.2008 |
Dátum vyhlásenia: | 15.10.2008 |
Dátum účinnosti od: | 01.01.2009 |
Dátum účinnosti do: | 31.12.2013 |
Autor: | Národná rada Slovenskej republiky |
Právna oblasť: |
|
Nachádza sa v čiastke: |
553/2003 Z. z. | Zákon o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
275/2006 Z. z. | Zákon o informačných systémoch verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
547/2011 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
352/2013 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony |
32/2015 Z. z. | Zákon, ktorým sa dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 120/1993 Z. z. |
176/2015 Z. z. | Zákon o komisárovi pre deti a komisárovi pre osoby so zdravotným postihnutím a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
177/2018 Z. z. | Zákon o niektorých opatreniach na znižovanie administratívnej záťaže využívaním informačných systémov verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon proti byrokracii) |
242/2023 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 532/2010 Z. z. o Rozhlase a televízii Slovenska a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony |
81/1992 Zb. | Zákon Slovenskej národnej rady o Česko-slovenskej tlačovej kancelárii Slovenskej republiky |
385
ZÁKON
z 23. septembra 2008
o Tlačovej agentúre Slovenskej republiky a o zmene niektorých zákonov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
§ 1
Predmet úpravy
Tento zákon upravuje postavenie a činnosť Tlačovej agentúry Slovenskej republiky (ďalej
len „tlačová agentúra“), jej orgánov a hospodárenie a financovanie tlačovej agentúry.
§ 2
Postavenie tlačovej agentúry
(1)
Tlačová agentúra je verejnoprávna, národná, nezávislá, informačná inštitúcia, ktorá
poskytuje službu verejnosti v oblasti spravodajstva.
(2)
Tlačová agentúra je právnická osoba zapísaná v obchodnom registri.
(3)
Tlačová agentúra vykonáva vlastnú činnosť vo vlastnom mene, na vlastné náklady a
na vlastnú zodpovednosť; svoje práva a povinnosti súvisiace s jej hlavnou činnosťou
nemôže previesť zmluvou ani iným právnym úkonom na inú osobu.
(4)
Tlačová agentúra je pri tvorbe a distribúcii svojho spravodajstva slobodná a nezávislá.
Do obsahu spravodajstva môžu iné subjekty zasahovať len na základe zákona a v jeho
rozsahu. Spravodajstvo tlačovej agentúry nesmie pôsobiť v prospech žiadnej politickej,
hospodárskej, náboženskej, etnickej alebo inej záujmovej skupiny ani proti nej.
§ 3
Hlavná činnosť tlačovej agentúry
(1)
Hlavnou činnosťou tlačovej agentúry je služba verejnosti v oblasti spravodajstva.
(2)
Služba verejnosti v oblasti spravodajstva je vyhľadávanie aktuálnych, včasných, overených,
neskreslených a nestranných informácií, ktoré sú spracovávané formou textových súborov,
zvukových záznamov, zvukovo-obrazových záznamov, obrazových záznamov alebo multimediálnych
záznamov a sú sprostredkúvané v domácom a zahraničnom agentúrnom spravodajstve, ako
aj uchovávanie zhromaždených informácií a ich sprístupňovanie.
(3)
Tlačová agentúra vyhľadáva a spracováva informácie z územia Slovenskej republiky
o
a)
spoločenských, kultúrnych, hospodárskych, politických a športových udalostiach na
celoštátnej úrovni a na regionálnej úrovni,
b)
orgánoch verejnej moci, nimi zriadených rozpočtových organizáciách a príspevkových
organizáciách a právnických osobách zriadených zákonom a o ich činnosti,
c)
kultúrnych aktivitách s dôrazom na národnú kultúru a kultúru národnostných menšín
a etnických skupín a ochrane kultúrneho dedičstva,
d)
národnostných menšinách a etnických skupinách žijúcich na území Slovenskej republiky,
e)
činnosti registrovaných cirkví a náboženských spoločností,1)
f)
sociálne znevýhodnených a rizikových skupinách obyvateľstva,
g)
školstve, vede, výskume,
h)
zdravotníctve a životnom štýle,
i)
verejnej bezpečnosti a prevencii pred kriminalitou,
j)
ochrane maloletých a prevencii pred spoločensky negatívnymi vplyvmi,
k)
iných významných oblastiach života spoločnosti.
(4)
Tlačová agentúra vyhľadáva a spracováva informácie zo zahraničia o
a)
spoločenských, kultúrnych, hospodárskych, politických a športových udalostiach celosvetového
významu, európskeho významu a regionálneho významu,
b)
udalostiach, ktoré sa vzťahujú k Slovenskej republike,
c)
činnosti a úspechoch občanov Slovenskej republiky v zahraničí,
d)
živote a činnosti Slovákov žijúcich v zahraničí,
e)
iných významných udalostiach.
(5)
Tlačová agentúra vykonáva vo verejnom záujme v rámci hlavnej činnosti tieto služby:
a)
vydáva v úplnom znení vyhlásenia prezidenta Slovenskej republiky, vlády Slovenskej
republiky, Ústavného súdu Slovenskej republiky, Najvyššieho kontrolného úradu Slovenskej
republiky, predsedu Národnej rady Slovenskej republiky, predsedu vlády Slovenskej
republiky, iných ústavných činiteľov, Kancelárie prezidenta Slovenskej republiky,
Kancelárie Národnej rady Slovenskej republiky, Kancelárie súdnej rady, Kancelárie
verejného ochrancu práv a ústredných orgánov štátnej správy, ak o to požiadajú,
b)
informuje o stanoviskách a oznámeniach prezidenta Slovenskej republiky, vlády Slovenskej
republiky, Ústavného súdu Slovenskej republiky, Najvyššieho kontrolného úradu Slovenskej
republiky, predsedu Národnej rady Slovenskej republiky, predsedu vlády Slovenskej
republiky, iných ústavných činiteľov, Kancelárie prezidenta Slovenskej republiky,
Kancelárie Národnej rady Slovenskej republiky, Kancelárie súdnej rady, Kancelárie
verejného ochrancu práv a ústredných orgánov štátnej správy, ak o to požiadajú,
c)
informuje o stanoviskách a oznámeniach iných orgánov verejnej moci, rozpočtových
organizácií a príspevkových organizácií a právnických osôb zriadených zákonom, ak
o to požiada príslušný ústredný orgán štátnej správy alebo orgán verejnej moci, ktorý
nemá nadriadený ústredný orgán štátnej správy,
d)
zhromažďuje a sprístupňuje informácie o činnosti, legislatívnom procese, rozhodnutiach
a aktivitách orgánov Európskej únie,
e)
vyhľadáva a spracováva informácie o spoločenských, kultúrnych, hospodárskych, politických
a športových udalostiach z územia Slovenskej republiky pre zahraničie aspoň v dvoch
cudzích jazykoch,
f)
uchováva a sprístupňuje2) zhromaždené informácie,
g)
zhromažďuje a sprístupňuje databázu obrazových záznamov, zvukových záznamov a videozáznamov
v elektronickej podobe na študijné a vedecké účely.
(6)
Tlačová agentúra zriaďuje regionálne spravodajské pracoviská tlačovej agentúry v
sídlach krajov a spravodajské pracoviská v zahraničí.
(7)
Tlačová agentúra plní ďalšie úlohy podľa osobitných predpisov.3)
(8)
Agentúrne spravodajstvo tlačovej agentúry je vyvážené, pluralitné a objektívne a
rešpektuje právo na informácie v demokratickej spoločnosti bez ohľadu na vek, pohlavie,
rasu, farbu pleti, vieru a náboženstvo, politické či iné zmýšľanie, národný alebo
sociálny pôvod, príslušnosť k národnostnej menšine alebo etnickej skupine, zdravotný
stav, majetok, rod alebo iné postavenie.
§ 4
Podnikanie tlačovej agentúry
(1)
Tlačová agentúra je oprávnená vykonávať len takú podnikateľskú činnosť, ktorá súvisí
s predmetom jej hlavnej činnosti a ktorá neohrozuje plnenie jej hlavnej činnosti podľa
tohto zákona. Prostriedky získané z podnikateľskej činnosti používa tlačová agentúra
na vykonávanie svojej hlavnej činnosti a na tvorbu rezervného fondu.
(2)
Tlačová agentúra je oprávnená podieľať sa na založení obchodnej spoločnosti alebo
sama založiť obchodnú spoločnosť, zúčastňovať sa na podnikaní obchodnej spoločnosti
alebo sa stať jediným spoločníkom alebo akcionárom obchodnej spoločnosti, ak predmet
podnikania tejto obchodnej spoločnosti súvisí s hlavnou činnosťou tlačovej agentúry
a ak tlačová agentúra touto majetkovou účasťou účinnejšie využije svoj majetok na
plnenie svojich úloh.
(3)
Tlačová agentúra sa nesmie zúčastňovať na obchodovaní obchodnej spoločnosti ako spoločník
s neobmedzeným ručením,4) ani takéto spoločnosti zakladať.
§ 5
Hospodárenie tlačovej agentúry
(1)
Tlačová agentúra nakladá s majetkom tlačovej agentúry podľa osobitného predpisu,5) ak tento zákon neustanovuje inak.
(2)
Majetok tlačovej agentúry tvorí súhrn majetkových hodnôt, a to nehnuteľností, hnuteľných
vecí, pohľadávok, iných práv a iných hodnôt oceniteľných peniazmi.
(3)
Tlačová agentúra je povinná majetok podľa odseku 2 užívať na plnenie jej úloh ustanovených
týmto zákonom, udržiavať tento majetok v riadnom stave, využívať všetky právne prostriedky
na jeho ochranu a dbať, aby nedošlo k jeho poškodeniu, strate alebo zneužitiu. Tlačová
agentúra je povinná nakladať so svojím majetkom, ktorý neslúži a ani v budúcnosti
nebude slúžiť na plnenie jej úloh, účelne, podľa § 12 ods. 1 písm. h) a s najväčšou hospodárnosťou.
(4)
Majetok tlačovej agentúry nadobudnutý podľa § 17 ods. 2 nepodlieha exekúcii podľa osobitných predpisov.6)
(5)
Tlačová agentúra si zostavuje rozpočet pozostávajúci z príjmov a výdavkov na kalendárny
rok a hospodári na jeho základe.
(6)
Finančné prostriedky, s ktorými tlačová agentúra hospodári, môže používať len na
účely podľa tohto zákona a v nevyhnutnom rozsahu.
(7)
Tlačová agentúra nemôže finančné prostriedky zo štátneho rozpočtu používať na podnikanie
podľa § 4. Náklady na podnikanie a výnosy z podnikania tlačovej agentúry sa nerozpočtujú. Náklady
na podnikanie musia byť pokryté výnosmi z neho. Ak táto podmienka nie je splnená počas
troch po sebe nasledujúcich kalendárnych rokov, musí sa podnikanie ukončiť a strata
z neho vzniknutá sa môže uhradiť z rezervného fondu. O podnikaní sa vedie oddelená
analytická evidencia v účtovníctve a prostriedky z neho sa vedú na samostatnom účte
v Štátnej pokladnici,7) banke alebo pobočke zahraničnej banky.8)
(8)
Finančné prostriedky a majetok tlačovej agentúry nemožno použiť na financovanie politickej
strany, politického hnutia, ani v prospech kandidáta na volenú funkciu.
(9)
Tlačová agentúra môže použiť nehnuteľnosti, hnuteľné veci alebo finančné prostriedky
na účely zmluvy o združení,9) len ak dohodnutý účel združenia súvisí s hlavnou činnosťou tlačovej agentúry.
(10)
Tlačová agentúra vedie účtovníctvo podľa osobitného predpisu.10) Účtovnú závierku overuje audítor.11) Účtovnú závierku overenú audítorom a schválenú správnou radou zverejňuje tlačová
agentúra v Obchodnom vestníku12) najneskôr do 30. apríla bezprostredne nasledujúceho účtovného obdobia, za ktoré sa
zostavuje.
(11)
Tlačová agentúra vypracúva výročnú správu. Výročná správa o činnosti a hospodárení
tlačovej agentúry musí okrem povinných náležitostí13) obsahovať
a)
prehľad a vyhodnotenie plnenia úloh vyplývajúcich z hlavnej činnosti tlačovej agentúry
a povinností ustanovených týmto zákonom a osobitnými predpismi,3)
b)
prehľad o výsledku hospodárenia hlavnej činnosti a podnikateľskej činnosti,
c)
stanovisko správnej rady k vyhodnoteniu plnenia hlavných úloh tlačovej agentúry a
k výsledku hospodárenia tlačovej agentúry,
d)
zmeny v zložení orgánov tlačovej agentúry, ktoré nastali v priebehu roka, a
e)
ďalšie dôležité informácie o činnosti tlačovej agentúry.
(12)
Tlačová agentúra zverejňuje výročnú správu o svojej činnosti a hospodárení prerokovanú
Národnou radou Slovenskej republiky (ďalej len „národná rada“) na svojej internetovej
stránke.
(13)
Tlačová agentúra poskytuje svoje služby odplatne okrem služieb, na ktoré sa poskytuje
príspevok podľa § 6 ods. 1 písm. b).
(14)
Na kontrolu hospodárenia tlačovej agentúry sa vzťahujú osobitné predpisy.14)
§ 6
Financovanie tlačovej agentúry
(1)
Príjmy tlačovej agentúry sú
a)
príjmy z hlavnej činnosti,
b)
príspevok zo štátneho rozpočtu podľa zákona o štátnom rozpočte na príslušný rok určený
na poskytovanie služieb vo verejnom záujme podľa § 3 ods. 5 na základe zmluvy o poskytovaní služieb vo verejnom záujme,
c)
príspevok zo štátneho rozpočtu podľa zákona o štátnom rozpočte na príslušný rok na
kapitálové výdavky určené na uskutočnenie účelových investičných projektov vo verejnom
záujme,
d)
príjmy z podnikateľskej činnosti,
e)
finančné prostriedky zo štátnych účelových fondov a prostriedky Európskej únie,
f)
príjmy z predaja a prenájmu majetku tlačovej agentúry,
g)
úroky z vkladov v banke alebo pobočke zahraničnej banky8) okrem úrokov z prostriedkov štátneho rozpočtu, úroky z majetkových účastí a finančného
majetku,
h)
dary,
i)
iné príjmy.
(2)
Zmluva o poskytovaní služieb vo verejnom záujme je zmluva medzi Ministerstvom kultúry
Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“) a tlačovou agentúrou. Zmluva sa uzatvára
do 60 dní odo dňa účinnosti zákona o štátnom rozpočte na príslušný rok. Zmluva sa
uzatvára na jeden až tri rozpočtové roky a obsahuje špecifikáciu
a)
sumy príspevku zo štátneho rozpočtu a spôsob jeho vyplatenia,
b)
predpokladanej sumy a štruktúry nákladov,
c)
typov výdavkov, ktoré možno financovať z príspevku zo štátneho rozpočtu,
d)
rozsahu služieb podľa § 3 ods. 5,
e)
iných náležitostí.
(3)
Ministerstvo vykonáva kontrolu15) plnenia zmluvy o poskytovaní služieb vo verejnom záujme.
§ 7
Rezervný fond
(1)
Tlačová agentúra tvorí rezervný fond.
(2)
Rezervný fond sa tvorí
a)
zo zisku z hlavnej činnosti tlačovej agentúry po zdanení,
b)
zo zisku z podnikateľskej činnosti tlačovej agentúry po zdanení.
(3)
Rezervný fond sa používa na
a)
úhradu straty z hlavnej činnosti tlačovej agentúry,
b)
úhradu straty z podnikateľskej činnosti tlačovej agentúry.
Orgány tlačovej agentúry
§ 8
Orgány tlačovej agentúry sú
a)
správna rada,
b)
generálny riaditeľ.
§ 9
Správna rada
(1)
Správna rada má päť členov a je zložená z
a)
odborníka v oblasti práva, odborníka v oblasti ekonómie, odborníka v oblasti žurnalistiky
a odborníka v oblasti informačných technológií, ktorých volí a odvoláva národná rada
z kandidátov na členov správnej rady navrhnutých príslušným výborom národnej rady,
b)
jedného člena, ktorého volia a odvolávajú zamestnanci tlačovej agentúry zo zamestnancov
tlačovej agentúry v pracovnom pomere; členom správnej rady nemôže byť generálny riaditeľ.
(2)
Kandidátov na členov správnej rady podľa odseku 1 písm. a) predkladajú príslušnému
výboru národnej rady poslanci alebo právnické osoby pôsobiace v oblasti médií, kultúry,
audiovízie, vedy, vzdelávania, informačných technológií, rozvoja a ochrany duchovných
hodnôt, ľudských práv, reprezentujúce alebo zastupujúce profesijné združenia, národnostné
menšiny alebo etnické skupiny, iné menšiny alebo registrované cirkvi a náboženské
spoločnosti. Za odborníka sa považuje fyzická osoba, ktorá má vysokoškolské vzdelanie
druhého stupňa, najmenej päť rokov odbornej praxe a tri roky riadiacej praxe v požadovanej
oblasti.
(3)
Členom správnej rady môže byť štátny občan Slovenskej republiky, ktorý má spôsobilosť
na právne úkony v plnom rozsahu a je bezúhonný. Za bezúhonného sa na účely tohto zákona
považuje ten, kto nebol právoplatne odsúdený za úmyselný trestný čin. Bezúhonnosť
sa preukazuje výpisom z registra trestov nie starším ako tri mesiace.
(4)
Člen správnej rady nesmie vykonávať funkciu v politickej strane alebo politickom
hnutí, vystupovať v ich mene alebo pôsobiť v ich prospech.
(5)
Člen správnej rady nesmie byť
a)
vydavateľom periodickej tlače,16) osobou, ktorá vyhľadáva a spracúva informácie s cieľom sprostredkovať ich odplatne
v agentúrnom spravodajstve verejnosti, štatutárnym orgánom alebo členom štatutárneho
orgánu, riadiaceho orgánu, kontrolného orgánu, dozorného orgánu týchto osôb, alebo
zamestnancom týchto osôb, okrem člena správnej rady podľa odseku 1 písm. b), ani v
tejto oblasti podnikať,
b)
vysielateľom programovej služby alebo prevádzkovateľom retransmisie,17) štatutárnym orgánom alebo členom štatutárneho orgánu, riadiaceho orgánu, kontrolného
orgánu, dozorného orgánu alebo zamestnancom týchto osôb, ani v tejto oblasti podnikať
alebo
c)
vlastníkom, spoluvlastníkom, ani štatutárnym orgánom alebo členom štatutárneho orgánu,
riadiaceho orgánu, kontrolného orgánu alebo dozorného orgánu osoby, ktorá poskytuje
služby súvisiace s reklamou a propagáciou alebo marketingovou komunikáciou.
(6)
Člen správnej rady je povinný bezodkladne písomne oznámiť predsedovi správnej rady
každú zmenu skutočností podľa odsekov 3 až 5. Predseda správnej rady je povinný každú
zmenu skutočností podľa odsekov 3 až 5 bezodkladne písomne oznámiť podpredsedovi správnej
rady.
(7)
Pri výkone funkcie člena správnej rady je člen správnej rady povinný konať nestranne
a zdržať sa konania, ktorým by uprednostnil osobný záujem pred verejným záujmom. Členstvo
v správnej rade je nezastupiteľné.
(8)
Výkon funkcie člena správnej rady sa považuje za iný úkon vo všeobecnom záujme.18)
(9)
Člen správnej rady má nárok na úhradu výdavkov spojených s výkonom tejto funkcie
podľa osobitného predpisu.19)
(10)
Členovi správnej rady patrí za výkon tejto funkcie mesačná odmena v sume priemernej
mesačnej nominálnej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky zverejnenej
Štatistickým úradom Slovenskej republiky za predchádzajúci kalendárny rok.
(11)
Členovi správnej rady vykonávajúcemu funkciu predsedu správnej rady alebo podpredsedu
správnej rady patrí za výkon tejto funkcie funkčný príplatok. Výška funkčného príplatku
pre predsedu správnej rady je 25 % mesačnej odmeny a pre podpredsedu správnej rady
je 10 % mesačnej odmeny. Funkčný príplatok patrí funkcionárovi správnej rady za každý
mesiac výkonu funkcie.
§ 10
Funkčné obdobie člena správnej rady
(1)
Funkčné obdobie člena správnej rady je päť rokov. Člena správnej rady možno zvoliť
opätovne, najviac na dve po sebe nasledujúce funkčné obdobia.
(2)
Ak sa členstvo v správnej rade skončí pred uplynutím funkčného obdobia z dôvodov
podľa § 11 ods. 1 písm. b) až e), nový člen správnej rady je zvolený na zvyšok funkčného obdobia toho člena správnej
rady, ktorého vo funkcii nahradil.
§ 11
Skončenie výkonu funkcie člena správnej rady
(1)
Výkon funkcie člena správnej rady sa skončí
a)
uplynutím funkčného obdobia,
b)
vzdaním sa funkcie člena správnej rady; členstvo sa skončí dňom doručenia oznámenia
o vzdaní sa funkcie predsedovi správnej rady, ak ide o predsedu správnej rady, dňom
doručenia oznámenia o vzdaní sa funkcie podpredsedovi správnej rady,
c)
odvolaním člena správnej rady z funkcie,
d)
smrťou člena správnej rady alebo jeho vyhlásením za mŕtveho,
e)
skončením pracovného pomeru člena správnej rady podľa § 9 ods. 1 písm. b).
(2)
Národná rada odvolá člena správnej rady podľa § 9 ods. 1 písm. a) alebo zamestnanci tlačovej agentúry odvolajú člena správnej rady podľa § 9 ods. 1 písm. b), ak
a)
vykonáva funkciu alebo činnosť nezlučiteľnú s funkciou člena správnej rady podľa
§ 9 ods. 4 alebo 5,
b)
bol právoplatne odsúdený za úmyselný trestný čin alebo za trestný čin, pri ktorom
výkon trestu odňatia slobody nebol podmienečne odložený,
c)
bol právoplatne pozbavený spôsobilosti na právne úkony alebo jeho spôsobilosť na
právne úkony bola právoplatne obmedzená,
d)
nevykonáva funkciu člena správnej rady najmenej tri po sebe nasledujúce kalendárne
mesiace alebo
e)
stratil štátne občianstvo Slovenskej republiky.
(3)
Ak nastali skutočnosti podľa odseku 1 písm. b) alebo d) alebo skutočnosti podľa odseku
2, predseda správnej rady je povinný bezodkladne túto skutočnosť oznámiť
a)
predsedovi národnej rady, ak ide o člena správnej rady podľa § 9 ods. 1 písm. a), alebo
b)
generálnemu riaditeľovi, ak ide o člena správnej rady zvoleného podľa § 9 ods. 1 písm. b).
§ 12
Pôsobnosť správnej rady
(1)
Správna rada
a)
dohliada na dodržiavanie tohto zákona a plnenie úloh, ktoré tlačovej agentúre vyplývajú
z osobitných predpisov,3)
b)
volí a odvoláva generálneho riaditeľa a určuje mu odmeny, pričom súhrn ročných odmien
nesmie presiahnuť sumu ročnej mzdy,
c)
schvaľuje štatút tlačovej agentúry, organizačný poriadok tlačovej agentúry a štatút
redaktorov a spolupracovníkov tlačovej agentúry,
d)
schvaľuje dlhodobé plány a koncepcie rozvoja tlačovej agentúry predkladané generálnym
riaditeľom podľa § 13 ods. 5 písm. a),
e)
prerokúva a schvaľuje návrh rozpočtu tlačovej agentúry, účtovnej závierky, ako aj
návrh na použitie rezervného fondu,
f)
prerokúva a schvaľuje výročnú správu o činnosti a hospodárení tlačovej agentúry a
predkladá ju na prerokovanie národnej rade v termíne do 30. apríla nasledujúceho kalendárneho
roka,
g)
schvaľuje návrhy na podnikateľské zámery podľa § 4 ods. 2 a návrhy podľa § 5 ods. 9,
h)
schvaľuje návrh generálneho riaditeľa na prevod vlastníctva nepotrebnej nehnuteľnosti
alebo hnuteľnej veci, ktorej obstarávacia cena bola vyššia ako 500 000 Sk a zostatková
hodnota vedená v účtovníctve podľa osobitného predpisu10) je vyššia ako 300 000 Sk,
i)
schvaľuje rokovací poriadok správnej rady,
j)
volí a odvoláva predsedu správnej rady a podpredsedu správnej rady zo svojich členov,
k)
kontroluje hospodárenie tlačovej agentúry a kontroluje nakladanie s jej majetkom,
l)
prerokúva správnej rade adresované návrhy, podnety a sťažnosti týkajúce sa činnosti
tlačovej agentúry a navrhuje opatrenia na nápravu pri porušení povinností tlačovej
agentúry podľa tohto zákona alebo podľa osobitných predpisov,3)
m)
schvaľuje uzatvorenie zmluvy o poskytovaní služieb vo verejnom záujme,
n)
určí štatutárny orgán tlačovej agentúry zo zamestnancov tlačovej agentúry, ak sa
výkon funkcie generálneho riaditeľa skončí podľa § 16 a generálny riaditeľ neurčil svojho zástupcu podľa § 13 ods. 4.
(2)
Členovia správnej rady sú pri svojej činnosti podľa odseku 1 písm. k) oprávnení nahliadať
do všetkých účtovných, ekonomických, finančných a iných dokladov a právnych dokumentov
súvisiacich s hospodárením tlačovej agentúry a nakladaním s majetkom tlačovej agentúry.
§ 13
Generálny riaditeľ
(1)
Generálny riaditeľ je štatutárnym orgánom tlačovej agentúry, ktorý riadi jej činnosť
a koná v jej mene.
(2)
Funkčné obdobie generálneho riaditeľa sa začína dňom určeným v rozhodnutí správnej
rady o voľbe generálneho riaditeľa podľa § 12 ods. 1 písm. b) a trvá päť rokov. Generálneho riaditeľa možno zvoliť opätovne, najviac na dve po
sebe nasledujúce funkčné obdobia.
(3)
Generálnemu riaditeľovi patrí mesačná mzda rovnajúca sa dvojnásobku platu poslanca
národnej rady.20)
(4)
Generálny riaditeľ pre prípad svojej neprítomnosti písomne určí svojho zástupcu zo
zamestnancov tlačovej agentúry. Zástupca generálneho riaditeľa plní úlohy generálneho
riaditeľa aj v prípade, ak sa výkon funkcie generálneho riaditeľa skončí pred uplynutím
jeho funkčného obdobia, až do zvolenia nového generálneho riaditeľa.
(5)
Generálny riaditeľ rozhoduje o všetkých otázkach týkajúcich sa tlačovej agentúry,
ktoré nepatria podľa tohto zákona do pôsobnosti správnej rady. Generálny riaditeľ
najmä:
a)
predkladá správnej rade na schválenie návrhy dlhodobých plánov a koncepcií rozvoja
tlačovej agentúry,
b)
predkladá správnej rade na prerokovanie a schválenie návrh rozpočtu, ktorého súčasťou
je návrh rozpočtu na zabezpečenie činnosti správnej rady, návrh na použitie rezervného
fondu a návrh účtovnej závierky,
c)
schvaľuje pracovný poriadok tlačovej agentúry,
d)
predkladá správnej rade každoročne do 15. apríla výročnú správu o činnosti a hospodárení
tlačovej agentúry podľa § 5 ods. 11,
e)
zabezpečuje v určených lehotách vykonanie opatrení navrhnutých správnou radou alebo
príslušným kontrolným orgánom na vykonanie nápravy pri porušení povinností tlačovej
agentúry ustanovených týmto zákonom alebo osobitným predpisom,3)
f)
predkladá správnej rade návrhy na podnikateľské zámery podľa § 4 ods. 2 a návrhy podľa § 5 ods. 9, ako aj návrhy podľa § 12 ods. 1 písm. c) a h).
(6)
Generálny riaditeľ má právo zúčastňovať sa na všetkých zasadnutiach správnej rady
okrem voľby generálneho riaditeľa.
§ 14
Podmienky na výkon funkcie generálneho riaditeľa
(1)
Za generálneho riaditeľa možno zvoliť fyzickú osobu, ktorá
a)
spĺňa predpoklady podľa § 9 ods. 3,
b)
má vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa,
c)
má najmenej päťročnú odbornú prax v oblasti riadenia,
d)
nevykonáva funkciu alebo činnosť podľa § 9 ods. 4 alebo 5.
(2)
Generálny riaditeľ je povinný bezodkladne písomne oznámiť správnej rade každú zmenu
skutočností podľa odseku 1 písm. a) a d).
§ 15
Voľba generálneho riaditeľa
(1)
Generálneho riaditeľa volí správna rada verejným hlasovaním nadpolovičnou väčšinou
všetkých hlasov členov správnej rady na základe verejného vypočutia prihlásených kandidátov.
(2)
Oznámenie o verejnom vypočutí na obsadenie funkcie generálneho riaditeľa zverejní
správna rada najneskôr 90 dní pred uplynutím funkčného obdobia generálneho riaditeľa
v tlači, prípadne v iných hromadných informačných prostriedkoch.
(3)
Ak sa výkon funkcie generálneho riaditeľa skončí pred uplynutím jeho funkčného obdobia,
správna rada je povinná do 15 dní od skončenia výkonu funkcie generálneho riaditeľa
zverejniť oznámenie o verejnom vypočutí podľa odseku 2.
§ 16
Skončenie výkonu funkcie generálneho riaditeľa
(1)
Výkon funkcie generálneho riaditeľa sa skončí
a)
uplynutím funkčného obdobia generálneho riaditeľa,
b)
vzdaním sa funkcie generálneho riaditeľa; výkon funkcie sa skončí dňom doručenia
oznámenia o vzdaní sa funkcie predsedovi správnej rady,
c)
odvolaním generálneho riaditeľa z funkcie alebo
d)
smrťou generálneho riaditeľa alebo jeho vyhlásením za mŕtveho.
(2)
Správna rada odvolá generálneho riaditeľa z funkcie, ak
a)
stratil štátne občianstvo Slovenskej republiky,
b)
bol právoplatne odsúdený za úmyselný trestný čin alebo za trestný čin, pri ktorom
výkon trestu odňatia slobody nebol podmienečne odložený,
c)
bol právoplatne pozbavený spôsobilosti na právne úkony alebo jeho spôsobilosť na
právne úkony bola právoplatne obmedzená alebo
d)
vykonáva funkciu alebo činnosť nezlučiteľnú s funkciou generálneho riaditeľa podľa
§ 14 ods. 1 písm. d).
(3)
Správna rada môže odvolať generálneho riaditeľa, ak
a)
nevykonáva svoju funkciu najmenej tri po sebe nasledujúce kalendárne mesiace,
b)
správna rada počas šiestich po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov svojím uznesením
najmenej dvakrát konštatuje, že tlačová agentúra neplní úlohy a povinnosti ustanovené
týmto zákonom alebo osobitným predpisom,3) na čo bol generálny riaditeľ opakovane správnou radou upozornený,
c)
nesplnil povinnosti podľa § 13 ods. 5 písm. d) alebo podľa osobitného predpisu.21)
(4)
Správna rada rozhoduje o odvolaní generálneho riaditeľa nadpolovičnou väčšinou hlasov
všetkých členov správnej rady verejným hlasovaním.
§ 17
Prechodné a záverečné ustanovenia
(1)
Tlačová agentúra Slovenskej republiky – Slovakia zriadená podľa zákona Slovenskej
národnej rady č. 81/1992 Zb. o Česko-slovenskej tlačovej kancelárii Slovenskej republiky v znení zákona č. 442/2003
Z. z. je tlačovou agentúrou podľa tohto zákona.
(2)
Majetok Slovenskej republiky a iné majetkové práva Slovenskej republiky, ktoré sú
k 31. decembru 2008 v správe Tlačovej agentúry Slovenskej republiky – Slovakia, prechádzajú
od 1. januára 2009 do vlastníctva tlačovej agentúry. Záväzky tlačovej agentúry súvisiace
s majetkom a inými majetkovými právami v správe Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
– Slovakia prechádzajú od 1. januára 2009 na tlačovú agentúru.
(3)
Práva a povinnosti Tlačovej agentúry Slovenskej republiky – Slovakia, ktoré jej k
31. decembru 2008 vyplývajú z pracovnoprávnych vzťahov, vykonáva od 1. januára 2009
tlačová agentúra.
(4)
Práva k predmetom ochrany podľa autorského zákona22) a iné práva duševného vlastníctva, ktoré vykonáva Tlačová agentúra Slovenskej republiky
– Slovakia k 31. decembru 2008, vykonáva od 1. januára 2009 tlačová agentúra.
(5)
Znenie § 12 ods. 1 písm. m) sa nevzťahuje na zmluvu o poskytovaní služieb vo verejnom záujme uzatvorenú pred
zvolením všetkých členov prvej správnej rady.
(6)
Návrhy kandidátov na členov správnej rady podľa § 9 ods. 1 písm. a) sa predložia príslušnému výboru národnej rady do 31. januára 2009. Zamestnanci tlačovej
agentúry zvolia do 28. februára 2009 člena správnej rady podľa § 9 ods. 1 písm. b).
(7)
Generálny riaditeľ Tlačovej agentúry Slovenskej republiky – Slovakia vymenovaný podľa
zákona Slovenskej národnej rady č. 81/1992 Zb. o Česko-slovenskej tlačovej kancelárii Slovenskej republiky v znení zákona č. 442/2003
Z. z., ktorý vykonáva funkciu generálneho riaditeľa k 31. decembru 2008, sa považuje
za generálneho riaditeľa podľa tohto zákona. Funkčné obdobie tohto generálneho riaditeľa
sa skončí dňom zvolenia generálneho riaditeľa podľa § 15.
(8)
Správna rada je povinná zverejniť do 15 dní od zvolenia všetkých členov správnej
rady oznámenie o verejnom vypočutí na obsadenie funkcie generálneho riaditeľa podľa
§ 15 ods. 2.
§ 18
Zrušovacie ustanovenie
Zrušuje sa zákon Slovenskej národnej rady č. 81/1992 Zb. o Česko-slovenskej tlačovej kancelárii Slovenskej republiky v znení zákona č. 442/2003
Z. z.
Čl. II
Zákon č. 275/2006 Z. z. o informačných systémoch verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov
v znení zákona č. 678/2006 Z. z. sa mení takto:
V § 3 ods. 1 písm. e) sa slová „Tlačová agentúra Slovenskej republiky – Slovakia“
nahrádzajú slovami „Tlačová agentúra Slovenskej republiky“.
Čl. III
Zákon č. 553/2003 Z. z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme a o zmene
a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 369/2004 Z. z., zákona č. 81/2005
Z. z., zákona č. 131/2005 Z. z., zákona č. 628/2005 Z. z., zákona č. 231/2006 Z. z.,
zákona č. 348/2007 Z. z. a zákona č. 519/2007 Z. z. sa mení takto:
V § 1 ods. 1 písm. c) sa za slovom „filharmónie“ čiarka nahrádza spojkou „a“ a vypúšťajú
sa slová „a Tlačovej agentúry Slovenskej republiky – Slovakia“.
Čl. IV
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. januára 2009.
Ivan Gašparovič v. r.
Pavol Paška v. r.
Robert Fico v. r.
Pavol Paška v. r.
Robert Fico v. r.
1)
§ 4 zákona č. 308/1991 Zb. o slobode náboženskej viery a postavení cirkví a náboženských spoločností v znení
neskorších predpisov.
2)
§ 4 ods. 2 písm. d) zákona č. 395/2002 Z. z. o archívoch a registratúrach a o doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
3)
Napríklad § 3 ods. 1 písm. e) zákona č. 275/2006 Z. z. o informačných systémoch verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov
v znení neskorších predpisov, § 70 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 38/1993 Z. z. o organizácii Ústavného súdu Slovenskej republiky a konaní pred ním a o postavení
jeho sudcov v znení neskorších predpisov.
5)
Zákon č. 176/2004 Z. z. o nakladaní s majetkom verejnoprávnych inštitúcií a o zmene zákona Národnej rady
Slovenskej republiky č. 259/1993 Z. z. o Slovenskej lesníckej komore v znení zákona č. 464/2002 Z. z. v znení zákona č.
581/2004 Z. z.
6)
§ 57 ods. 1 písm. d) a § 114 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 233/1995 Z. z. o súdnych exekútoroch a exekučnej činnosti (Exekučný poriadok) a o zmene a doplnení
ďalších zákonov v znení neskorších predpisov.
§ 80 ods. 1 písm. g) a § 84d zákona Slovenskej národnej rady č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov.
§ 80 ods. 1 písm. g) a § 84d zákona Slovenskej národnej rady č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov.
7)
§ 2a ods. 1 písm. m) zákona č. 291/2002 Z. z. o Štátnej pokladnici a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
8)
§ 2 ods. 1, 5 a 8 zákona č. 483/2001 Z. z. o bankách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
9)
§ 829 až 841 Občianskeho zákonníka.
10)
Zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov.
11)
§ 2 ods. 2 zákona č. 540/2007 Z. z. o audítoroch, audite a dohľade nad výkonom auditu a o zmene a doplnení zákona č.
431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov.
12)
§ 1 ods. 2 nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 42/2004 Z. z. o Obchodnom vestníku v znení neskorších predpisov.
13)
§ 20 zákona č. 431/2002 Z. z.
14)
Napríklad § 2 ods. 1 písm. b) zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 39/1993 Z. z. o Najvyššom kontrolnom úrade Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov, zákon
č. 502/2001 Z. z. o finančnej kontrole a vnútornom audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v
znení neskorších predpisov.
15)
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 10/1996 Z. z. o kontrole v štátnej správe v znení neskorších predpisov.
16)
§ 2 ods. 3 zákona č. 167/2008 Z. z. o periodickej tlači a agentúrnom spravodajstve a o zmene a doplnení niektorých zákonov
(tlačový zákon).
17)
§ 2 a 3 zákona č. 308/2000 Z. z. o vysielaní a retransmisii a o zmene zákona č. 195/2000 Z. z. o telekomunikáciách
v znení neskorších predpisov.
18)
§ 136 a § 137 ods. 1 Zákonníka práce.
19)
Zákon č. 283/2002 Z. z. o cestovných náhradách v znení neskorších predpisov.
20)
§ 2 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 120/1993 Z. z. o platových pomeroch niektorých ústavných činiteľov Slovenskej republiky v znení
neskorších predpisov.
21)
Ústavný zákon č. 357/2004 Z. z. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov v znení zákona
č. 545/2005 Z. z.
22)
Zákon č. 618/2003 Z. z. o autorskom práve a právach súvisiacich s autorským právom (autorský zákon) v znení
neskorších predpisov.