476/2008 Z. z.
Časová verzia predpisu účinná od 01.09.2012 do 31.12.2012
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter.
Otvoriť všetky
Číslo predpisu: | 476/2008 Z. z. |
Názov: | Zákon o efektívnosti pri používaní energie (zákon o energetickej efektívnosti) a o zmene a doplnení zákona č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 17/2007 Z. z. |
Typ: | Zákon |
Dátum schválenia: | 04.11.2008 |
Dátum vyhlásenia: | 28.11.2008 |
Dátum účinnosti od: | 01.09.2012 |
Dátum účinnosti do: | 31.12.2012 |
Autor: | Národná rada Slovenskej republiky |
Právna oblasť: |
|
Nachádza sa v čiastke: |
429/2009 Z. z. | Vyhláška Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovuje postup pri výkone energetického auditu, obsah písomnej správy a súbor údajov na monitorovanie efektívnosti pri používaní energie |
587/2009 Z. z. | Vyhláška Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovuje obsah žiadosti o absolvovanie skúšky odbornej spôsobilosti na výkon činnosti energetického audítora, zriadenie a činnosť skúšobnej komisie, rozsah skúšky, priebeh skúšky, spôsob vyhodnotenia skúšky a vzor osvedčenia o odbornej spôsobilosti |
175/2010 Z. z. | Vyhláška Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o súbore údajov o odberateľoch alebo spotrebiteľoch energie |
428/2010 Z. z. | Vyhláška Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovuje rozsah hodnotenia a spôsob výpočtu energetickej účinnosti a energetickej náročnosti |
282/2012 Z. z. | Vyhláška Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú technické požiadavky na tepelnú izoláciu rozvodov tepla a teplej vody |
337/2012 Z. z. | Vyhláška Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovuje energetická účinnosť premeny energie pri prevádzke, rekonštrukcii a budovaní zariadenia na výrobu elektriny a zariadenia na výrobu tepla |
656/2004 Z. z. | Zákon o energetike a o zmene niektorých zákonov |
555/2005 Z. z. | Zákon o energetickej hospodárnosti budov a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
136/2010 Z. z. | Zákon o službách na vnútornom trhu a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
251/2012 Z. z. | Zákon o energetike a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
69/2013 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 476/2008 Z. z. o efektívnosti pri používaní energie (zákon o energetickej efektívnosti) a o zmene a doplnení zákona č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 17/2007 Z. z. v znení zákona č. 136/2010 Z. z. |
321/2014 Z. z. | Zákon o energetickej efektívnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
476
ZÁKON
zo 4. novembra 2008
o efektívnosti pri používaní energie (zákon o energetickej efektívnosti) a o zmene
a doplnení zákona č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov a o zmene a
doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 17/2007 Z. z.
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
§ 1
Tento zákon ustanovuje povinnosti pri používaní energie a požiadavky na efektívnosť
pri používaní energie.
§ 2
Na účely tohto zákona sa rozumie
a)
energiou všetky formy komerčne dostupnej energie s výnimkou leteckých palív a ťažkých
vykurovacích olejov pre námornú dopravu,
b)
využiteľným teplom teplo určené na uspokojenie ekonomicky zdôvodneného dopytu po
teple alebo po chlade,
c)
používaním energie premena, prenos, preprava, distribúcia a spotreba energie,
d)
efektívnosťou pri používaní energie efektívne využívanie energetických surovín a
energetických médií,
e)
energetickou náročnosťou spotreba energie na vyrobenú jednotku pre danú technológiu
alebo spotreba energie na poskytnutú službu,
f)
energetickou účinnosťou pomer medzi súčtom energetických výstupov a súčtom energetických
vstupov procesu,
g)
vykurovaním proces odovzdávania tepla do vykurovaného priestoru zodpovedajúcim technickým
zariadením na účely vytvárania tepelnej pohody alebo požadovaných štandardov vnútorného
prostredia,
h)
energetickým auditom systematický postup na získanie dostatočných informácií o súčasnom
stave technických zariadení a budov určených na používanie energie, na identifikáciu
a návrh nákladovo efektívnych možností úspor energie; výstupom z energetického auditu
je písomná správa,
i)
opatrením na zvýšenie efektívnosti pri používaní energie činnosť, v dôsledku ktorej
dochádza k overiteľnému a merateľnému alebo odhadnuteľnému zvýšeniu energetickej účinnosti
alebo zníženiu energetickej náročnosti,
j)
celkovou ročnou spotrebou energie súčet všetkých foriem energie na všetkých odberných
miestach evidovaných pod spoločným identifikačným číslom podľa jednotnej štatistickej
klasifikácie.
§ 3
Koncepcia a akčné plány efektívnosti pri používaní energie
(1)
Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“)
a)
vypracúva koncepciu efektívnosti pri používaní energie (ďalej len „koncepcia“) minimálne
na obdobie desať rokov v spolupráci s ústrednými orgánmi štátnej správy,
b)
vyhodnocuje plnenie cieľov koncepcie každých päť rokov a predkladá návrhy na jej
zmeny a doplnenie,
c)
vypracúva raz za tri roky akčný plán efektívnosti pri používaní energie, ktorý obsahuje
1.
cieľ úspor energie v Slovenskej republike a opatrenia na jeho dosiahnutie na obdobie
troch po sebe nasledujúcich rokov,
2.
analýzu a hodnotenie prijatých opatrení,
3.
návrh nových opatrení na dosiahnutie cieľa úspor energie,
4.
informácie pre občanov a obchodné spoločnosti o vzorovej úlohe a činnostiach verejného
sektora,
5.
spôsoby dosiahnutia energetickej účinnosti, finančné a právne nástroje na dosiahnutie
národného indikatívneho cieľa úspor energie,
d)
hodnotí raz ročne plnenie akčného plánu efektívnosti pri používaní energie.
(2)
Vyšší územný celok spolupracuje pri vypracovaní a hodnotení akčného plánu efektívnosti
pri používaní energie.
(3)
Koncepciu a akčný plán efektívnosti pri používaní energie schvaľuje vláda Slovenskej
republiky.
§ 5
Hodnotenie prenosu, prepravy, distribúcie a rozvodu
(1)
(2)
(3)
Prevádzkovateľ potrubia na prepravu pohonných látok alebo prevádzkovateľ potrubí
na prepravu ropy7) sleduje a vyhodnocuje energetickú náročnosť prepravy pohonných látok alebo ropy.
(4)
Prevádzkovateľ verejného rozvodu tepla8) sleduje a vyhodnocuje energetickú účinnosť rozvodu tepla.
(5)
Prevádzkovateľ verejného vodovodu alebo verejnej kanalizácie9) sleduje a vyhodnocuje energetickú náročnosť prevádzky verejných vodovodov a prevádzky
verejných kanalizácií.
(6)
Prevádzkovatelia podľa odsekov 1 až 5 zašlú do 31. marca výsledky svojho hodnotenia
za predchádzajúci kalendárny rok prevádzkovateľovi monitorovacieho systému efektívnosti
pri používaní energie (ďalej len „prevádzkovateľ monitorovacieho systému“), zverejnia
ich na svojej internetovej adrese alebo požiadajú o ich zverejnenie prevádzkovateľa
monitorovacieho systému.
(7)
Všeobecne záväzný právny predpis, ktorý vydá ministerstvo, ustanoví rozsah hodnotenia
a spôsob výpočtu
a)
energetickej účinnosti prenosu a distribúcie elektriny,
b)
energetickej náročnosti prepravy a distribúcie plynu, prepravy pohonných látok alebo
ropy,
c)
energetickej účinnosti rozvodu tepla,
d)
energetickej náročnosti prevádzky verejných vodovodov a prevádzky verejných kanalizácií.
§ 6
Povinnosti pri spotrebe energie v budovách
(1)
Vlastník veľkej budovy10)
a)
s ústredným teplovodným vykurovaním je povinný
1.
zabezpečiť a udržiavať hydraulicky vyregulovanú vykurovaciu sústavu v budove,
2.
vybaviť sústavu tepelných zariadení slúžiacich na vykurovanie automatickou reguláciou
parametrov teplonosnej látky na každom tepelnom spotrebiči v závislosti od teploty
vzduchu vo vykurovaných miestnostiach s trvalým pobytom osôb,
b)
s centrálnou prípravou teplej vody je povinný zabezpečiť a udržiavať hydraulicky
vyregulované rozvody teplej vody,
c)
je povinný poskytnúť prevádzkovateľovi monitorovacieho systému súbor údajov o celkovej
spotrebe energie za predchádzajúci kalendárny rok, ak o to prevádzkovateľ monitorovacieho
systému požiada.
(2)
Povinnosti podľa odseku 1 môže vlastník veľkej budovy10) previesť zmluvou na správcu.
(3)
Za splnenie povinnosti v odseku 1 v bytovom dome zodpovedá spoločenstvo vlastníkov
bytov a nebytových priestorov alebo správca, s ktorým majú vlastníci bytov a nebytových
priestorov v bytovom dome uzavretú zmluvu o výkone správy podľa osobitného predpisu.11)
(4)
Povinnosti podľa odseku 1 sa nevzťahujú na vlastníkov priemyselných stavieb, dielní,
budov slúžiacich pre poľnohospodársku výrobu a vybraných budov podľa osobitného predpisu.12)
§ 7
Požiadavky na tepelnú izoláciu rozvodov tepla a teplej vody v budovách
(1)
Technické požiadavky na tepelnú izoláciu rozvodov tepla a teplej vody ustanoví všeobecne
záväzný právny predpis, ktorý vydá ministerstvo.
(2)
Tepelná izolácia sa na rozvody tepla a teplej vody nemusí použiť, ak
a)
sú rozvody tepla projektom určené na vykurovanie, prípadne temperovanie priestoru,
b)
mohla by byť obmedzená funkčnosť armatúr,
c)
treba dochladiť teplonosnú látku pod určenú teplotu.
§ 8
Energetický audit
(1)
Spotrebiteľ energie13) v priemysle a v pôdohospodárstve je povinný vyhodnotiť energetickú náročnosť výroby
energetickým auditom prvýkrát v lehote podľa prílohy č. 1 alebo do piatich rokov od uvedenia zariadenia do trvalej prevádzky.
(2)
Lehoty hodnotenia energetickej náročnosti v priemysle a v pôdohospodárstve a prepočítavacie
koeficienty celkovej spotreby energie na rovnakú fyzikálnu jednotku sú uvedené v prílohe č. 1.
(3)
Spotrebiteľ energie13) v priemysle a v pôdohospodárstve je povinný aktualizovať energetickú náročnosť energetickým
auditom raz za päť rokov.
(4)
Energetický audit na vyhodnotenie energetickej náročnosti výroby vykonáva energetický
audítor.
(5)
Energetický audit môže vykonať aj osoba iného členského štátu Európskej únie, ak
je držiteľom oprávnenia na výkon činnosti energetického audítora podľa právnych predpisov
iného členského štátu Európskej únie.
(6)
Postup pri výkone energetického auditu, obsah písomnej správy a súbor údajov na monitorovanie
efektívnosti pri používaní energie ustanoví všeobecne záväzný právny predpis, ktorý
vydá ministerstvo.
(7)
Energetická certifikácia budovy podľa osobitného predpisu14) sa považuje za energetický audit podľa tohto zákona.
§ 9
Energetický audítor
(1)
Energetickým audítorom je fyzická osoba zapísaná v zozname energetických audítorov.
Zoznam energetických audítorov vedie a na svojej internetovej adrese zverejňuje ministerstvo.
Ak žiadateľ splnil podmienky podľa odseku 3, ministerstvo zapíše žiadateľa do zoznamu
energetických audítorov najneskôr do 30 dní odo dňa doručenia žiadosti a vydá energetickému
audítorovi osvedčenie o zápise do zoznamu energetických audítorov do 15 dní odo dňa
zápisu. Ak žiadateľ o zápis do zoznamu energetických audítorov splnil podmienky podľa
odseku 3 a ministerstvo ho v lehote 30 dní nezapísalo do zoznamu energetických audítorov
alebo nezamietlo žiadosť o zápis do zoznamu energetických audítorov, zápis sa považuje
za vykonaný a potvrdenie o prijatí žiadosti o zápis do zoznamu energetických audítorov
sa považuje za osvedčenie o zápise do zoznamu energetických audítorov až do vydania
tohto osvedčenia.
(2)
Činnosť energetického audítora možno vykonávať v pracovnoprávnom vzťahu k zamestnávateľovi
alebo ako podnikanie podľa osobitného predpisu.14a)
(3)
Podmienkami na zápis do zoznamu energetických audítorov sú:
a)
podanie žiadosti o zápis do zoznamu energetických audítorov ministerstvu,
b)
ukončené vysokoškolské vzdelanie technického zamerania, ekonomického zamerania alebo
prírodovedného smeru so zameraním na matematiku, fyziku alebo chémiu,
c)
odborná prax v oblasti energetického poradenstva alebo technicko-ekonomických analýz
pri používaní energie
1.
štyri roky pri ukončení vysokoškolského vzdelania prvého stupňa,
2.
tri roky pri ukončení vysokoškolského vzdelania druhého stupňa,
d)
úspešné absolvovanie skúšky odbornej spôsobilosti na výkon činnosti energetického
audítora (ďalej len „skúška odbornej spôsobilosti“).
(4)
Žiadosť o zápis do zoznamu energetických audítorov obsahuje
a)
meno a priezvisko,
b)
dátum narodenia,
c)
adresu bydliska,
d)
adresu zamestnávateľa, ak je žiadateľom zamestnanec,
e)
prílohu, ktorú tvoria doklady podľa odsekov 5 až 8.
(5)
Vzdelanie sa preukazuje kópiou dokladov o ukončení vysokoškolského vzdelania.
(6)
Odborná prax sa preukazuje kópiou dokladov o odbornej praxi. Doklad o odbornej praxi
môže žiadateľ nahradiť čestným prehlásením.
(7)
Úspešné absolvovanie skúšky odbornej spôsobilosti sa preukazuje osvedčením o odbornej
spôsobilosti. Skúšky odbornej spôsobilosti vykonáva a osvedčenie o odbornej spôsobilosti
vydáva organizácia určená ministerstvom.
(8)
Za osvedčenie o odbornej spôsobilosti podľa odseku 7 sa považuje aj doklad o absolvovaní
kurzu „Energetický audítor“, vydaný Slovenskou inovačnou a energetickou agentúrou
a jej právnymi predchodcami.
(9)
Energetický audítor je povinný zúčastniť sa raz za tri roky aktualizačnej odbornej
prípravy, ktorú vykonáva organizácia určená ministerstvom. Prvýkrát sa zúčastní aktualizačnej
odbornej prípravy najneskôr do troch rokov odo dňa zápisu do zoznamu energetických
audítorov.
(10)
Energetický audítor je povinný každoročne do 31. marca zaslať súbor údajov z ním
vykonaných energetických auditov za predchádzajúci kalendárny rok prevádzkovateľovi
monitorovacieho systému.
(11)
Ministerstvo vyčiarkne energetického audítora zo zoznamu energetických audítorov,
ak
a)
audítor písomne o to požiadal,
b)
navrhol to orgán dozoru podľa § 13 ods. 1 písm. d) a bolo preukázané, že energetický audítor
1.
prestal spĺňať podmienky na zapísanie do zoznamu energetických audítorov podľa odseku
3,
2.
nezúčastňuje sa aktualizačnej odbornej prípravy podľa odseku 9,
3.
pri výkone energetického auditu nedodržiava ustanovenia všeobecne záväzného právneho
predpisu podľa § 8 ods. 6,
c)
audítor zomrel alebo bol vyhlásený za mŕtveho.
(12)
Obsah žiadosti o absolvovanie skúšky odbornej spôsobilosti, zriadenie a činnosť skúšobnej
komisie, rozsah skúšky, priebeh skúšky, spôsob vyhodnotenia skúšky a vzor osvedčenia
o odbornej spôsobilosti ustanoví všeobecne záväzný právny predpis, ktorý vydá ministerstvo.
§ 10
Energetická služba
Energetická služba je služba na dosiahnutie efektívnosti pri používaní energie a dosiahnutie
hmotného prospechu alebo inej výhody pre zmluvné strany, ktorú poskytuje právnická
osoba alebo fyzická osoba – podnikateľ na základe zmluvy o
a)
spracovaní energetických analýz a energetických auditov,
b)
návrhu projektu zameraného na efektívnosť pri používaní energie a jeho realizácii,
c)
prevádzke a údržbe energetických zariadení,
d)
monitorovaní a hodnotení spotreby energie,
e)
zabezpečení palív a energie na účel poskytovania výkonov najmä v oblasti kvality
vnútornej klímy v budovách, osvetlenia a prevádzky zariadení, ktoré spotrebúvajú energiu,
f)
dodávke energetických zariadení.
§ 11
Monitorovanie efektívnosti pri používaní energie, poskytovanie a spracovanie údajov
(1)
Sledovať, vyhodnocovať a každoročne do 31. marca zaslať prevádzkovateľovi monitorovacieho
systému údaje o svojej celkovej spotrebe energie za predchádzajúci kalendárny rok
sú povinné
a)
ústredné orgány štátnej správy a organizácie v ich zriaďovateľskej pôsobnosti s výnimkou
orgánov štátnej správy podľa § 12,
(2)
Právnická osoba alebo fyzická osoba – podnikateľ, ktorá nakupuje energiu na účely
ďalšieho predaja (ďalej len „obchodná energetická spoločnosť“) s výnimkou obchodnej
energetickej spoločnosti, ktorá predáva menej ako ekvivalent 30 GWh energie za rok
alebo zamestnáva menej ako päť osôb alebo ktorej ročný obrat alebo ročná súvaha neprekračuje
1 milión EUR, zašle do 31. marca prevádzkovateľovi monitorovacieho systému súbor údajov
o svojich odberateľoch alebo spotrebiteľoch energie a ich celkovej spotrebe energie
za predchádzajúci kalendárny rok. Podrobnosti o súbore údajov o odberateľoch alebo
spotrebiteľoch energie ustanoví všeobecne záväzný právny predpis, ktorý vydá ministerstvo.
(3)
Obchodná energetická spoločnosť a dodávateľ, ktorý rozpočítava množstvo dodaného
tepla konečnému spotrebiteľovi, alebo odberateľ, ktorý rozpočítava množstvo dodaného
tepla konečnému spotrebiteľovi,16) predkladajú spotrebiteľom energie prehľadným spôsobom v účtoch, zmluvách a potvrdeniach
informácie o
a)
súčasnej skutočnej cene energie a skutočnej spotrebe energie,
b)
súčasnej spotrebe energie spotrebiteľa a spotrebe za rovnaké obdobie predchádzajúceho
roka, pokiaľ je to možné v grafickej podobe,
c)
spotrebe energie v porovnaní s priemernou, normalizovanou alebo referenčnou spotrebou
energie v rovnakej skupine spotrebiteľov,
d)
kontaktných údajoch organizácií, ktoré poskytujú informácie o dostupných opatreniach
na zvýšenie efektívnosti pri používaní energie, o priemerných, normalizovaných alebo
referenčných spotrebách energie rôznych skupín spotrebiteľov a technických špecifikáciách
zariadení využívajúcich energiu.
(4)
Ministerstvo určí organizáciu vo svojej pôsobnosti, ktorá
a)
zabezpečuje prevádzku monitorovacieho systému efektívnosti pri používaní energie,
b)
zverejňuje na svojej internetovej adrese výsledky hodnotenia prevádzkovateľov podľa
§ 5 ods. 6,
c)
vykonáva skúšky odbornej spôsobilosti a vydáva osvedčenie o odbornej spôsobilosti
podľa § 9 ods. 7,
d)
vykonáva aktualizačnú odbornú prípravu podľa § 9 ods. 9,
e)
vyhodnocuje súbory údajov zaslané energetickými audítormi podľa § 9 ods. 10,
f)
sleduje, vyhodnocuje a zverejňuje údaje o efektívnosti pri používaní energie v jednotlivých
sektoroch,
g)
zverejňuje návrh zmlúv o poskytnutí energetickej služby,
h)
vypracúva usmernenia o efektívnosti pri používaní energie, ktoré môžu slúžiť pri
udeľovaní verejných zákaziek ako hodnotiace kritérium z hľadiska environmentálnej
charakteristiky alebo efektívnosti prevádzkových nákladov,
i)
navrhuje dobrovoľné dohody a iné trhovo orientované systémy zamerané na efektívnosť
pri používaní energie,
j)
zabezpečuje výmenu informácií vo verejnej správe o najlepších postupoch v oblasti
efektívnosti pri používaní energie,
k)
spolupracuje s Európskou komisiou pri výmene informácií o najlepších postupoch v
oblasti efektívnosti pri používaní energie,
l)
zverejňuje prípustné opatrenia na zvýšenie energetickej účinnosti, všeobecný rámec
na meranie a overovanie úspor energie,
m)
vydáva zoznam vhodných opatrení z hľadiska energetickej účinnosti pri verejnom obstarávaní,
n)
vypracúva vzory zmlúv o poskytnutí energetických služieb a použití finančných nástrojov
na dosiahnutie úspor energie.
§ 12
Ochrana zvláštnych záujmov
Ministerstvo obrany Slovenskej republiky, ozbrojené sily Slovenskej republiky, Ministerstvo
vnútra Slovenskej republiky, Policajný zbor a Slovenská informačná služba sledujú,
vyhodnocujú a do 31. marca zašlú prevádzkovateľovi monitorovacieho systému údaje o
svojej celkovej spotrebe energie a o celkovej spotrebe energie organizácií v ich zriaďovateľskej
pôsobnosti za predchádzajúci kalendárny rok, ak tieto nepodliehajú ochrane podľa osobitného
predpisu.17)
§ 13
Dozor
(1)
Dozor nad dodržiavaním tohto zákona vykonáva Štátna energetická inšpekcia (ďalej
len „inšpekcia“),18) ktorá
a)
kontroluje dodržiavanie zákona,
b)
ukladá opatrenia na odstránenie zistených nedostatkov a kontroluje ich plnenie,
c)
prejednáva správne delikty a priestupok,
d)
predkladá ministerstvu návrh na vyčiarknutie audítora zo zoznamu energetických audítorov.
§ 14
Správne delikty a priestupok
(1)
Správneho deliktu sa dopustí právnická osoba a fyzická osoba – podnikateľ, ktorá
ako
a)
výrobca podľa § 4 ods. 1 pri prevádzke, rekonštrukcii a budovaní zariadenia na výrobu
elektriny a zariadenia na výrobu tepla nedodrží energetickú účinnosť premeny energie
ustanovenú všeobecne záväzným právnym predpisom,
b)
výrobca podľa § 4 ods. 2 pri budovaní nového zariadenia na výrobu elektriny alebo
pri rekonštrukcii existujúceho zariadenia na výrobu elektriny energetickým auditom
nepreukáže možnosť dodávky využiteľného tepla,
c)
prevádzkovateľ podľa § 5 ods. 1 až 5 nevyhodnotí energetickú účinnosť, energetickú náročnosť alebo nezašle výsledky hodnotenia
do 31. marca prevádzkovateľovi monitorovacieho systému a nezverejní ich na svojej
internetovej adrese alebo nepožiada o ich zverejnenie podľa § 5 ods. 6,
d)
vlastník veľkej budovy podľa § 6 ods. 1 alebo správca veľkej budovy podľa § 6 ods. 2
1.
nezabezpečí hydraulické vyregulovanie vykurovacej sústavy v budove,
2.
nevybaví sústavu tepelných zariadení slúžiacich na vykurovanie automatickou reguláciou
parametrov teplonosnej látky na každom tepelnom spotrebiči v závislosti od teploty
vzduchu vo vykurovaných miestnostiach s trvalým pobytom osôb,
3.
nevybaví rozvody tepla a teplej vody vhodnou tepelnou izoláciou,
4.
neposkytne prevádzkovateľovi monitorovacieho systému súbor údajov o celkovej spotrebe
energie za predchádzajúci kalendárny rok, ak o to prevádzkovateľ monitorovacieho systému
požiada,
e)
spotrebiteľ energie podľa § 8 ods. 1 v priemysle a v pôdohospodárstve, ktorý nevyhodnotí energetickú náročnosť výroby
energetickým auditom podľa § 8 ods. 1 alebo ktorý neopakuje hodnotenie energetickej náročnosti výroby raz za päť rokov
podľa § 8 ods. 3,
f)
energetický audítor, ktorý nezašle súbor údajov z ním vykonaných energetických auditov
podľa § 9 ods. 10,
g)
obchodná energetická spoločnosť, ktorá nezašle súbor údajov o svojich odberateľoch
alebo spotrebiteľoch energie a ich celkovej spotrebe energie za predchádzajúci kalendárny
rok podľa § 11 ods. 2.
(2)
Priestupku sa dopustí fyzická osoba, ktorá ako vlastník veľkej budovy podľa § 6 ods. 1
a)
nezabezpečí hydraulické vyregulovanie vykurovacej sústavy v budove,
b)
nevybaví sústavu tepelných zariadení slúžiacich na vykurovanie automatickou reguláciou
parametrov teplonosnej látky na každom tepelnom spotrebiči v závislosti od teploty
vzduchu vo vykurovaných miestnostiach s trvalým pobytom osôb,
c)
nevybaví rozvody tepla a teplej vody vhodnou tepelnou izoláciou,
d)
neposkytne prevádzkovateľovi monitorovacieho systému súbor údajov o celkovej spotrebe
energie za predchádzajúci kalendárny rok, ak o to prevádzkovateľ monitorovacieho systému
požiada.
(3)
Na priestupok a jeho prejednávanie sa vzťahuje všeobecný predpis o priestupkoch,
ak tento zákon neustanovuje inak.
§ 15
Pokuty
(1)
Inšpekcia uloží za správny delikt pokutu
a)
b)
podľa § 14 ods. 1 písm. c) od 200 eur do 3 000 eur,
c)
podľa § 14 ods. 1 písm. d) od 200 eur do 8 000 eur,
d)
podľa § 14 ods. 1 písm. f) od 200 eur do 2 000 eur,
e)
podľa § 14 ods. 1 písm. e) od 200 eur do 30 000 eur.
(2)
Inšpekcia uloží za priestupok pokutu od 200 eur do 2 000 eur.
(3)
Pri určovaní výšky pokuty sa prihliada na závažnosť konania, spôsob spáchania správneho
deliktu alebo priestupku, jeho trvanie, následky a opakovanie.
(4)
Pokutu možno uložiť do jedného roka odo dňa, keď inšpekcia zistila správny delikt
alebo priestupok podľa § 14, najneskôr do troch rokov odo dňa, keď k správnemu deliktu alebo priestupku došlo.
(5)
Výnos z pokút je príjmom štátneho rozpočtu.
§ 16
Na konanie podľa tohto zákona sa vzťahuje všeobecný predpis o správnom konaní, ak
tento zákon neustanovuje inak.
§ 17
Spoločné a prechodné ustanovenia
(1)
Všeobecne záväzný právny predpis, ktorý vydá ministerstvo, ustanoví
a)
indikatívny cieľ úspor energie a metódu jeho výpočtu,
b)
meranie a výpočty úspor energie a ich normalizáciu.
(2)
Plnenie cieľov koncepcie predloží ministerstvo na schválenie vláde do 31. decembra
2012.
(3)
Ministerstvo predloží akčný plán efektívnosti pri používaní energie na schválenie
vláde do 30. apríla 2011.
(4)
Povinnosti podľa § 6 ods. 1 je vlastník alebo správca veľkej budovy10) povinný splniť do piatich rokov od nadobudnutia účinnosti tohto zákona. Ak je vlastníkom
veľkej budovy samosprávny kraj alebo obec, môže požiadať ministerstvo o odklad splnenia
tejto povinnosti, ak preukáže, že pripravuje alebo realizuje projekt opatrení na dosiahnutie
efektívnosti pri používaní energie vo väčšom rozsahu, ako ustanovuje tento zákon.
§ 17a
Vzťah k všeobecnému predpisu o službách na vnútornom trhu
Na výkon činnosti energetického audítora, postup podávania žiadostí o zápis do zoznamu
energetických audítorov, rozhodovanie o zápise do zoznamu energetických audítorov
a výkon dozoru nad energetickými audítormi, podľa tohto zákona sa použijú ustanovenia
všeobecného predpisu o službách na vnútornom trhu,19) ak tento zákon neustanovuje inak.
§ 18
Týmto zákonom sa preberajú právne akty Európskych spoločenstiev a Európskej únie uvedené
v prílohe č. 2.
Čl. II
Zákon č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení
zákona č. 17/2007 Z. z. sa dopĺňa takto:
1.
§ 7 sa dopĺňa odsekom 5, ktorý znie:
„(5)
Odborne spôsobilá osoba podľa § 6 vypracuje pre vlastníka budovy energetický certifikát
a jeho kópiu doručí ministerstvu.“.
2.
V § 9 ods. 2 sa na konci pripájajú slová „a podrobnosti o evidovaní a vyhodnocovaní
energetických certifikátov budov“.
3.
§ 9 sa dopĺňa odsekom 3, ktorý znie:
„(3)
Ministerstvo alebo ním určená organizácia eviduje kópie energetických certifikátov,
vyhodnocuje ich a výsledky podľa jednotlivých kategórií budov za kalendárny rok doručí
do 31. marca nasledujúceho roku prevádzkovateľovi monitorovacieho systému efektívnosti
pri používaní energie.“.
Čl. IV.
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. januára 2009 s výnimkou § 5 v čl. I, ktorý nadobudne
účinnosť 1. januára 2010, a § 4 a § 11 ods. 1 písm. b) v čl. I, ktoré nadobúdajú účinnosť
1. januára 2013.
Ivan Gašparovič v. r.
Pavol Paška v. r.
Robert Fico v. r.
Pavol Paška v. r.
Robert Fico v. r.
Príloha č. 1 k zákonu č. 476/2008 Z. z.
Lehoty prvého hodnotenia energetickej náročnosti v priemysle a pôdohospodárstve
spotrebiteľ energie | celková ročná spotreba energie (priemer za tri roky) [MWh] |
lehota hodnotenia |
priemysel | od 5 500 do 20 000 | do 31. decembra 2011 |
nad 20 000 | do 31. decembra 2013 | |
pôdohospodárstvo | od 2 500 do 10 000 | do 31. decembra 2011 |
nad 10 000 | do 31. decembra 2013 |
prepočítavacie koeficienty sú uvedené v nasledujúcej tabuľke
Prepočítavacie koeficienty celkovej spotreby energie na rovnakú fyzikálnu jednotku1)
Druh a množstvo produktu | množstvo | jednotka | Výhrevnosť/prepočítavací koeficient | |
MWh | GJ | |||
zemný plyn | 1 | tis. mN3 | 9,522 | 34,278 |
skvapalnený zemný plyn | 1 | t | 12,553 | 45,19 |
čierne uhlie | 1 | t | 4,778 – 8,528 | 19 – 30,7 |
koks čiernouhoľný | 1 | t | 7,361 – 7,917 | 26,5 – 28,5 |
hnedé uhlie | 1 | t | 2,917 – 5,833 | 10,5 – 21 |
hnedouhoľné brikety | 1 | t | 5,556 | 20 |
lignit | 1 | t | 1,556 – 2,917 | 5,6 – 10,5 |
rašelina | 1 | t | 2,167 – 3,833 | 7,8 – 13,8 |
rašelinové brikety | 1 | t | 4,444 – 5,278 | 16 – 19 |
ťažký vykurovací olej | 1 | t | 11,111 | 40 |
ľahký vykurovací olej | 1 | t | 11,750 | 42,3 |
benzín motorový | 1 | t | 12,222 | 44 |
nafta motorová | 1 | t | 11,663 | 42 |
skvapalnený uhľovodíkový plyn (LPG) | 1 | t | 12,778 | 46 |
drevo (vlhkosť 25 %) | 1 | t | 3,833 | 13,5 |
drevené pelety/brikety | 1 | t | 4,667 | 16,8 |
získané teplo | 1 | GJ | 0,278 | 1 |
elektrina | 1 | MWh | 1 | 3,6 |
Príloha č. 2 k zákonu č. 476/2008 Z. z.
Zoznam preberaných právnych aktov Európskych spoločenstiev a Európskej únie
Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2006/32/ES z 5. apríla 2006 o energetickej účinnosti konečného využitia energie a energetických
službách, a ktorou sa zrušuje smernica Rady 93/76/EHS (Ú. v. EÚ L 114, 27. 4. 2006).
1)
§ 2 písm. b) bod 1 zákona č. 656/2004 Z. z. o energetike a o zmene niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
2)
3)
§ 2 písm. b) bod 7 zákona č. 656/2004 Z. z.
4)
§ 2 písm. b) bod 10 zákona č. 656/2004 Z. z.
5)
6)
§ 2 písm. c) bod 16 zákona č. 656/2004 Z. z.
7)
§ 61 zákona č. 656/2004 Z. z.
8)
§ 2 písm. m) zákona č. 657/2004 Z. z.
9)
§ 5 ods. 3 zákona č. 442/2002 Z. z. o verejných vodovodoch a verejných kanalizáciách a o zmene a doplnení zákona č. 276/2001 Z. z. o regulácii v sieťových odvetviach v znení neskorších predpisov.
10)
§ 2 ods. 8 zákona č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení
zákona č. 17/2007 Z. z. o pravidelnej kontrole kotlov, vykurovacích sústav a klimatizačných systémov a o
zmene a doplnení niektorých zákonov.
11)
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 182/1993 Z. z. o vlastníctve bytov a nebytových priestorov v znení neskorších predpisov.
12)
Zákon č. 215/2004 Z. z. o ochrane utajovaných skutočností a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
13)
14)
Zákon č. 555/2005 Z. z. v znení zákona č. 17/2007 Z. z.
14a)
Zákon č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov.
15)
§ 3 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov
v znení neskorších predpisov.
16)
§ 16 zákona č. 657/2004 Z. z.
17)
§ 2 zákona č. 215/2004 Z. z. o ochrane utajovaných skutočností a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
18)
§ 65 zákona č. 656/2004 Z. z.
19)
§ 3 až 8 a § 10 až 16 zákona č. 136/2010 Z. z. o službách na vnútornom trhu a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
1)
Ak je to opodstatnené, je možné použiť hodnoty výhrevnosti uvedené dodávateľom príslušného
produktu.