630/2008 Z. z.
Časová verzia predpisu účinná od 01.01.2025
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter, právne záväzný obsah sa nachádza v pdf verzii právneho predpisu.
Otvoriť všetky
| Číslo predpisu: | 630/2008 Z. z. |
| Názov: | Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovujú podrobnosti rozpisu finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu pre školy a školské zariadenia |
| Typ: | Nariadenie vlády |
| Dátum schválenia: | 10.12.2008 |
| Dátum vyhlásenia: | 30.12.2008 |
| Dátum účinnosti od: | 01.01.2025 |
| Autor: | Vláda Slovenskej republiky |
| Právna oblasť: |
|
| Nachádza sa v čiastke: |
| 597/2003 Z. z. | Zákon o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení |
| 29/2009 Z. z. | Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 630/2008 Z. z., ktorým sa ustanovujú podrobnosti rozpisu finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu pre školy a školské zariadenia |
| 598/2009 Z. z. | Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 630/2008 Z. z., ktorým sa ustanovujú podrobnosti rozpisu finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu pre školy a školské zariadenia v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 29/2009 Z. z. |
| 517/2010 Z. z. | Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 630/2008 Z. z., ktorým sa ustanovujú podrobnosti rozpisu finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu pre školy a školské zariadenia v znení neskorších predpisov |
| 494/2011 Z. z. | Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 630/2008 Z. z., ktorým sa ustanovujú podrobnosti rozpisu finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu pre školy a školské zariadenia v znení neskorších predpisov |
| 443/2012 Z. z. | Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 630/2008 Z. z., ktorým sa ustanovujú podrobnosti rozpisu finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu pre školy a školské zariadenia v znení neskorších predpisov |
| 102/2013 Z. z. | Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 630/2008 Z. z., ktorým sa ustanovujú podrobnosti rozpisu finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu pre školy a školské zariadenia v znení neskorších predpisov |
| 507/2013 Z. z. | Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 630/2008 Z. z., ktorým sa ustanovujú podrobnosti rozpisu finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu pre školy a školské zariadenia v znení neskorších predpisov |
| 418/2014 Z. z. | Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 630/2008 Z. z., ktorým sa ustanovujú podrobnosti rozpisu finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu pre školy a školské zariadenia v znení neskorších predpisov |
| 208/2015 Z. z. | Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 630/2008 Z. z., ktorým sa ustanovujú podrobnosti rozpisu finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu pre školy a školské zariadenia v znení neskorších predpisov |
| 355/2017 Z. z. | Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 630/2008 Z. z., ktorým sa ustanovujú podrobnosti rozpisu finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu pre školy a školské zariadenia v znení neskorších predpisov |
| 401/2018 Z. z. | Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 630/2008 Z. z., ktorým sa ustanovujú podrobnosti rozpisu finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu pre školy a školské zariadenia v znení neskorších predpisov |
| 269/2019 Z. z. | Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 630/2008 Z. z., ktorým sa ustanovujú podrobnosti rozpisu finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu pre školy a školské zariadenia v znení neskorších predpisov |
| 105/2020 Z. z. | Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 630/2008 Z. z., ktorým sa ustanovujú podrobnosti rozpisu finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu pre školy a školské zariadenia v znení neskorších predpisov |
| 402/2020 Z. z. | Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 630/2008 Z. z., ktorým sa ustanovujú podrobnosti rozpisu finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu pre školy a školské zariadenia v znení neskorších predpisov |
| 460/2021 Z. z. | Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 630/2008 Z. z., ktorým sa ustanovujú podrobnosti rozpisu finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu pre školy a školské zariadenia v znení neskorších predpisov |
| 489/2022 Z. z. | Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 630/2008 Z. z., ktorým sa ustanovujú podrobnosti rozpisu finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu pre školy a školské zariadenia v znení neskorších predpisov |
| 518/2023 Z. z. | Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 630/2008 Z. z., ktorým sa ustanovujú podrobnosti rozpisu finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu pre školy a školské zariadenia v znení neskorších predpisov |
| 422/2024 Z. z. | Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 630/2008 Z. z., ktorým sa ustanovujú podrobnosti rozpisu finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu pre školy a školské zariadenia v znení neskorších predpisov |
| 2/2004 Z. z. | Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovujú podrobnosti rozpisu finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu pre základné školy, stredné školy, strediská praktického vyučovania, základné umelecké školy a školské zariadenia |
630
NARIADENIE VLÁDY
Slovenskej republiky
z 10. decembra 2008,
ktorým sa ustanovujú podrobnosti rozpisu finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu
pre školy a školské zariadenia
Vláda Slovenskej republiky podľa § 4 ods. 14 a § 7 ods. 9 zákona č. 597/2003 Z. z. o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení v znení neskorších
predpisov (ďalej len „zákon“) nariaďuje:
§ 1
Predmet úpravy
Toto nariadenie vlády ustanovuje podrobnosti rozpisu finančných prostriedkov zo štátneho
rozpočtu pre materské školy, základné školy, stredné školy, materské školy pre deti
so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami (ďalej len „špeciálne materské školy“),
základné školy pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami (ďalej len
„špeciálne základné školy“), stredné školy pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími
potrebami (ďalej len „špeciálne stredné školy“), odborné učilištia, praktické školy
a školské zariadenia.
Určovanie normatívov podľa § 4 ods. 1 a 12 zákona
§ 2
Kategórie škôl s jednotnými normatívmi
(1)
Kategórie škôl s jednotným mzdovým normatívom podľa § 4 ods. 5 zákona sú uvedené v prílohe č. 2.
(2)
Kategórie škôl s jednotným normatívom na teplo podľa § 3 ods. 7 sú školy v miestach s teplotným pásmom I. až VIII.
(3)
Kategórie škôl s jednotným normatívom na výchovno-vzdelávací proces, jednotným normatívom
na prevádzku okrem tepla a s jednotným normatívom na ďalšie vzdelávanie pedagogických
zamestnancov podľa § 3 ods. 7 sú zhodné s kategóriami škôl podľa odseku 1.
§ 3
Podrobnosti rozpisu finančných prostriedkov
(1)
Z finančných prostriedkov na bežné výdavky rozpočtovaných na kalendárny rok v rozpočtovej
kapitole Ministerstva školstva, výskumu, vývoja a mládeže Slovenskej republiky (ďalej
len „ministerstvo“) podľa § 3 ods. 2 písm. a) prvého bodu zákona sa odpočítajú finančné prostriedky na bežné výdavky pre
a)
materské školy a špeciálne materské školy,
b)
školské internáty,
c)
zariadenia školského stravovania, školské kluby detí a centrá voľného času,
d)
špeciálne výchovné zariadenia,
e)
zariadenia poradenstva a prevencie.
(2)
Finančné prostriedky určené podľa odseku 1 sa rozdelia na časť finančných prostriedkov
určenú na normované ročné náklady na mzdy a platy vrátane poistného na povinné verejné
zdravotné poistenie, poistného na sociálne poistenie a príspevku na starobné dôchodkové
sporenie zamestnancov podľa § 4 ods. 5 zákona (ďalej len „osobné náklady“) a na časť finančných prostriedkov určenú na normované
ročné náklady na výchovno-vzdelávací proces a na prevádzku školy bez osobných nákladov
podľa § 4 ods. 6 zákona (ďalej len „prevádzkové náklady“). Pomer osobných nákladov ku prevádzkovým nákladom
určí ministerstvo podľa objemu finančných prostriedkov pridelených Ministerstvom financií
Slovenskej republiky na osobné náklady a prevádzkové náklady na príslušný rozpočtový
rok, ak toto nariadenie vlády neustanovuje inak. Finančné prostriedky na prevádzkové
náklady sa rozdelia na finančné prostriedky na teplo, na finančné prostriedky na prevádzku
okrem tepla, na finančné prostriedky na výchovno-vzdelávací proces a na finančné prostriedky
na ďalšie vzdelávanie pedagogických zamestnancov. Finančné prostriedky na teplo sa
určia po zohľadnení priemerných výdavkov na teplo za predchádzajúce tri skončené kalendárne
roky. Finančné prostriedky na výchovno-vzdelávací proces sa určia najmenej vo výške
15 % finančných prostriedkov na prevádzkové náklady. Finančné prostriedky na ďalšie
vzdelávanie pedagogických zamestnancov sa určia vo výške 7 % finančných prostriedkov
na prevádzkové náklady. Finančné prostriedky na prevádzku okrem tepla sa určia ako
zvyšok finančných prostriedkov na prevádzkové náklady po odpočítaní finančných prostriedkov
na teplo, finančných prostriedkov na výchovno-vzdelávací proces a finančných prostriedkov
na ďalšie vzdelávanie pedagogických zamestnancov.
(3)
Mzdový normatív pre školu podľa § 4 ods. 5 zákona sa vypočíta ako súčin základného mzdového normatívu, koeficientu personálnej náročnosti
prislúchajúceho kategórii škôl podľa § 2 ods. 1, do ktorej škola patrí, a koeficientu kvalifikačnej štruktúry pedagogických zamestnancov
školy k 15. septembru predchádzajúceho kalendárneho roka.
(4)
Hodnota
a)
koeficientu personálnej náročnosti pre kategóriu škôl podľa § 2 ods. 1 vychádza z počtu žiakov pripadajúcich na jedného pedagogického zamestnanca a z počtu
nepedagogických zamestnancov pripadajúcich na jedného pedagogického zamestnanca pre
danú kategóriu škôl; hodnoty koeficientu personálnej náročnosti pre jednotlivé kategórie
škôl a spôsob ich výpočtu sú uvedené v prílohe č. 2; pri ich výpočte sa vychádza z celoslovenského priemeru počtu žiakov pripadajúcich
na jedného pedagogického zamestnanca a z celoslovenského priemeru počtu nepedagogických
zamestnancov pripadajúcich na jedného pedagogického zamestnanca pre danú kategóriu
škôl a z pomeru priemerných platov pedagogických zamestnancov a nepedagogických zamestnancov
v predchádzajúcom skončenom kalendárnom roku,
b)
koeficientu kvalifikačnej štruktúry pedagogických zamestnancov školy sa vypočíta
podľa vzorca uvedeného v prílohe č. 12; koeficienty pre výpočet hodnoty koeficientu kvalifikačnej štruktúry pedagogických
zamestnancov školy podľa zaradenia pedagogického zamestnanca do platovej triedy, pracovnej
triedy, dĺžky praxe a výšky príplatku za profesijný rozvoj sú uvedené v prílohe č. 12.
(5)
Základný mzdový normatív sa určí ako podiel objemu finančných prostriedkov určeného
na osobné náklady podľa odseku 2 a prepočítaného počtu žiakov podľa koeficientu personálnej
náročnosti a koeficientu kvalifikačnej štruktúry pedagogických zamestnancov školy.
Prepočítaný počet žiakov podľa koeficientu personálnej náročnosti a koeficientu kvalifikačnej
štruktúry pedagogických zamestnancov školy je súčet prepočítaného počtu žiakov podľa
koeficientu personálnej náročnosti a koeficientu kvalifikačnej štruktúry pedagogických
zamestnancov školy pre všetky kategórie podľa § 2 ods. 1. Prepočítaný počet žiakov podľa koeficientu kvalifikačnej štruktúry pedagogických
zamestnancov školy je súčin počtu žiakov školy v bežnom kalendárnom roku podľa odseku
6 prepočítaný podľa § 4 a koeficientu kvalifikačnej štruktúry pedagogických zamestnancov školy podľa odseku
4 písm. b).
(6)
Počet žiakov v bežnom kalendárnom roku sa rovná počtu žiakov na začiatku bežného
školského roka podľa § 7 ods. 4 zákona.
(7)
Prevádzkový normatív podľa § 4 ods. 6 zákona je súčet
a)
normatívu na teplo,
b)
normatívu na prevádzku okrem tepla,
c)
normatívu na výchovno-vzdelávací proces,
d)
normatívu na ďalšie vzdelávanie pedagogických zamestnancov.
(8)
Normatív na teplo pre kategóriu škôl podľa § 2 ods. 2 sa vypočíta ako súčin základného normatívu na teplo a koeficientu tepelnej náročnosti
pre túto kategóriu.
(9)
Hodnota koeficientu tepelnej náročnosti pre kategóriu škôl podľa § 2 ods. 2 vychádza z teplotného pásma v mieste školy. Hodnoty koeficientu tepelnej náročnosti
pre jednotlivé kategórie škôl sú uvedené v prílohe č. 3.
(10)
Základný normatív na teplo sa určí ako podiel finančných prostriedkov na teplo podľa
odseku 2 a prepočítaného počtu žiakov podľa koeficientu tepelnej náročnosti. Prepočítaný
počet žiakov podľa koeficientu tepelnej náročnosti pre danú kategóriu podľa § 2 ods. 2 je súčin počtu žiakov v bežnom kalendárnom roku v školách danej kategórie a koeficientu
tepelnej náročnosti pre túto kategóriu. Prepočítaný počet žiakov podľa koeficientu
tepelnej náročnosti je súčet prepočítaného počtu žiakov podľa koeficientu tepelnej
náročnosti pre všetky kategórie podľa § 2 ods. 2.
(11)
Normatív na prevádzku okrem tepla pre kategóriu škôl podľa prílohy č. 2 sa vypočíta ako súčin základného normatívu na prevádzku okrem tepla a koeficientu
prevádzkovej náročnosti pre túto kategóriu.
(12)
Hodnota koeficientu prevádzkovej náročnosti pre kategóriu škôl podľa prílohy č. 2 vychádza z celoslovenských priemerov nákladov na prevádzku okrem tepla pre školy
v tejto kategórii. Hodnoty koeficientu prevádzkovej náročnosti pre jednotlivé kategórie
škôl sú uvedené v prílohe č. 2. Najmenší koeficient prevádzkovej náročnosti má hodnotu 1.
(13)
Základný normatív na prevádzku okrem tepla sa určí ako podiel finančných prostriedkov
na prevádzku okrem tepla podľa odseku 2 a prepočítaného počtu žiakov podľa koeficientu
prevádzkovej náročnosti. Prepočítaný počet žiakov podľa koeficientu prevádzkovej náročnosti
pre danú kategóriu podľa prílohy č. 2 je súčin počtu žiakov v bežnom kalendárnom roku v školách danej kategórie a koeficientu
prevádzkovej náročnosti pre túto kategóriu. Prepočítaný počet žiakov podľa koeficientu
prevádzkovej náročnosti je súčet prepočítaného počtu žiakov podľa koeficientu prevádzkovej
náročnosti pre všetky kategórie podľa prílohy č. 2.
(14)
Normatív na výchovno-vzdelávací proces pre kategóriu škôl podľa § 2 ods. 1 sa vypočíta ako súčin základného normatívu na výchovno-vzdelávací proces a koeficientu
ekonomickej náročnosti výchovno-vzdelávacieho procesu pre túto kategóriu.
(15)
Hodnota koeficientu ekonomickej náročnosti výchovno-vzdelávacieho procesu pre kategóriu
škôl podľa § 2 ods. 1 vychádza z hodnôt koeficientu personálnej náročnosti pre túto kategóriu. Vypočíta
sa ako priemer hodnoty príslušného koeficientu personálnej náročnosti a čísla 1. Hodnoty
koeficientu ekonomickej náročnosti výchovno-vzdelávacieho procesu pre jednotlivé kategórie
škôl sú uvedené v prílohe č. 2.
(16)
Základný normatív na výchovno-vzdelávací proces sa určí ako podiel finančných prostriedkov
na výchovno-vzdelávací proces podľa odseku 2 a prepočítaného počtu žiakov podľa koeficientu
ekonomickej náročnosti výchovno-vzdelávacieho procesu. Prepočítaný počet žiakov podľa
koeficientu ekonomickej náročnosti výchovno-vzdelávacieho procesu pre danú kategóriu
podľa § 2 ods. 1 je súčin počtu žiakov v bežnom kalendárnom roku v školách danej kategórie a koeficientu
ekonomickej náročnosti výchovno-vzdelávacieho procesu pre túto kategóriu. Prepočítaný
počet žiakov podľa koeficientu ekonomickej náročnosti výchovno-vzdelávacieho procesu
je súčet prepočítaného počtu žiakov podľa koeficientu ekonomickej náročnosti výchovno-vzdelávacieho
procesu pre všetky kategórie podľa § 2 ods. 1.
(17)
Normatív na ďalšie vzdelávanie pedagogických zamestnancov pre príslušnú kategóriu
škôl sa vypočíta ako súčin základného normatívu na ďalšie vzdelávanie pedagogických
zamestnancov a koeficientu personálnej náročnosti pre túto kategóriu škôl.
(18)
Základný normatív na ďalšie vzdelávanie pedagogických zamestnancov sa určí ako podiel
finančných prostriedkov na ďalšie vzdelávanie pedagogických zamestnancov a súčtu prepočítaných
počtov žiakov podľa koeficientu personálnej náročnosti pre jednotlivé kategórie škôl.
Prepočítaný počet žiakov podľa koeficientu personálnej náročnosti pre kategóriu školy
sa určí ako súčin počtu žiakov v bežnom kalendárnom roku v školách tejto kategórie
a koeficientu personálnej náročnosti pre túto kategóriu školy.
§ 4
Osobitné ustanovenia na určovanie normatívov pre školy, v ktorých sa vzdelávanie považuje
za sústavnú prípravu na povolanie
(1)
Normatív na žiaka základnej školy sa zvyšuje o veľkostný príspevok, ak súčet počtu
žiakov s daným vyučovacím jazykom v dennej forme štúdia5) v základných školách v pôsobnosti zriaďovateľa na území obce je menší ako 250. Hodnoty
zvýšených koeficientov pre školy s počtom žiakov do 250 sú uvedené v prílohe č. 7.
(2)
Mzdový normatív a normatív na ďalšie vzdelávanie pedagogických zamestnancov na
a)
žiaka úvodného ročníka základnej školy je 250 % normatívu na žiaka príslušnej základnej
školy,
b)
žiaka alebo účastníka výchovy a vzdelávania triedy elokovaného pracoviska školy v
ústave na výkon väzby a v ústave na výkon trestu odňatia slobody vzdelávajúceho sa
v dennej forme štúdia je 300 % normatívu na žiaka vzdelávajúceho sa v dennej forme
štúdia,
c)
žiaka alebo účastníka výchovy a vzdelávania elokovaného pracoviska školy v ústave
na výkon väzby a v ústave na výkon trestu odňatia slobody vzdelávajúceho sa formou
individuálneho vzdelávania je 30 % normatívu na žiaka vzdelávajúceho sa v dennej forme
štúdia.
(3)
Mzdový normatív a normatív na výchovno-vzdelávací proces na žiaka
a)
školy s iným vyučovacím jazykom ako slovenským jazykom, okrem základnej školy, je
108 % zodpovedajúceho normatívu,
b)
základnej školy s iným vyučovacím jazykom ako slovenským jazykom je 113 % zodpovedajúceho
normatívu,
c)
základnej školy, ktorý sa učí jazyk národnostnej menšiny, je 104 % zodpovedajúceho
normatívu,
d)
školy v bilingválnom štúdiu je 125 % zodpovedajúceho normatívu.
(4)
Normatív na žiaka, ktorý sa nevzdeláva v dennej forme štúdia, sa určí tak, že normatív
na žiaka vo večernej forme štúdia je 40 % normatívu na žiaka vzdelávajúceho sa v dennej
forme štúdia, normatív na žiaka oslobodeného od povinnosti dochádzať do školy, ktorému
jeho zdravotný stav neumožňuje účasť na vzdelávaní v škole, je 30 % normatívu na žiaka
vzdelávajúceho sa v dennej forme štúdia, normatív na žiaka konzervatória vzdelávajúceho
sa v druhom odbore vzdelávania alebo v druhom zameraní jedného odboru vzdelávania
a normatív na ostatných žiakov a účastníkov výchovy a vzdelávania je 10 % normatívu
na žiaka vzdelávajúceho sa v dennej forme štúdia. Normatív na žiaka základnej školy
vzdelávajúceho sa v dennej forme štúdia so zdravotným znevýhodnením a všeobecným intelektovým
nadaním, ktorý nie je žiakom školy pre žiakov so špeciálnymi výchovnovzdelávacími
potrebami (ďalej len „začlenený žiak“), sa určí v nadväznosti na skupinu, do ktorej
bol zaradený podľa prílohy č. 8. Normatív na začleneného žiaka strednej školy vzdelávajúceho sa v dennej forme štúdia
sa určí v nadväznosti na skupinu, do ktorej bol zaradený podľa prílohy č. 9. Normatív na žiaka základnej školy, ktorý navštevuje športovú prípravu, je 110 %
normatívu na žiaka vzdelávajúceho sa v dennej forme štúdia. Normatív na žiaka strednej
odbornej školy vykonávajúceho praktické vyučovanie v stredisku odbornej praxe,6) vzdelávajúceho sa
a)
v odbore vzdelávania zaradenom do kategórie škôl uvedenej v bodoch 8, 9, 12 až 22
prílohy č. 2 je 60 % normatívu na žiaka tejto kategórie školy alebo
b)
v odbore vzdelávania zaradenom do kategórie škôl uvedenej v bode 10 alebo bode 11
prílohy č. 2 je 80 % normatívu na žiaka tejto kategórie školy.
(5)
Pri určovaní normatívneho príspevku pre školy podľa § 4 ods. 2 zákona sa do počtu jej žiakov započítavajú aj žiaci nadväzujúcej formy odborného vzdelávania
a prípravy.
(6)
a)
žiak základnej školy započítava so zvýšeným koeficientom s hodnotou uvedenou v prílohe č. 7; hodnota zvýšeného koeficientu vychádza z počtu žiakov školy,
b)
žiak vzdelávajúci sa vo večernej forme štúdia započítava s koeficientom 0,4,
c)
žiak oslobodený od povinnosti dochádzať do školy, ktorému jeho zdravotný stav neumožňuje
účasť na vzdelávaní v škole, započítava s koeficientom 0,3,
d)
žiak konzervatória vzdelávajúci sa v druhom odbore vzdelávania alebo v druhom zameraní
jedného odboru vzdelávania a ostatní žiaci alebo účastníci výchovy a vzdelávania započítavajú
s koeficientom 0,1,
e)
začlenený žiak základnej školy započítava s koeficientom podľa prílohy č. 8,
f)
začlenený žiak strednej školy započítava s koeficientom podľa prílohy č. 9,
g)
žiak základnej školy navštevujúci športovú prípravu započítava s koeficientom 1,1,
h)
žiak strednej odbornej školy vykonávajúci praktické vyučovanie v stredisku odbornej
praxe,6) vzdelávajúci sa
1.
v odbore vzdelávania zaradenom do kategórie škôl uvedenej v bodoch 8, 9, 12 až 22
prílohy č. 2 započítava s koeficientom 0,6,
2.
v odbore vzdelávania zaradenom do kategórie škôl uvedenom v bode 10 alebo bode 11
prílohy č. 2 započítava s koeficientom 0,8.
(7)
Pri výpočte normatívov podľa § 3 ods. 5 a 16 sa žiak
a)
školy s iným vyučovacím jazykom ako slovenským jazykom, okrem základnej školy, započítava
s koeficientom 1,08,
b)
základnej školy s iným vyučovacím jazykom ako slovenským jazykom započítava s koeficientom
1,13,
c)
základnej školy, ktorý sa učí jazyk národnostnej menšiny, započítava s koeficientom
1,04,
d)
v bilingválnej forme štúdia započítava s koeficientom 1,25.
(8)
a)
žiak úvodného ročníka základnej školy započítava s koeficientom 2,5,
b)
žiak alebo účastník výchovy a vzdelávania triedy elokovaného pracoviska školy v ústave
na výkon väzby a ústave na výkon trestu odňatia slobody vzdelávajúci sa v dennej forme
štúdia započítava s koeficientom 3,0 a
c)
žiak alebo účastník výchovy a vzdelávania elokovaného pracoviska školy v ústave na
výkon väzby a ústave na výkon trestu odňatia slobody vzdelávajúci sa formou individuálneho
vzdelávania započítava s koeficientom 0,3.
(9)
Normatív na žiaka špeciálnej základnej školy a normatív na žiaka špeciálnej triedy
v základnej škole sa určí podľa skupiny, do ktorej je zaradený, a podľa príslušného
koeficientu skupiny uvedeného v prílohe č. 8.
(10)
Normatív na žiaka základnej školy alebo špeciálnej základnej školy vzdelávajúceho
sa v zdravotníckom zariadení na
a)
psychiatrickom, neurologickom alebo foniatrickom, onkologickom a infekčnom oddelení
je 85 % normatívu na žiaka špeciálnej základnej školy zaradeného do 1. skupiny podľa
prílohy č. 8; pri výpočte tohto normatívu sa žiak započítava s koeficientom 0,85,
b)
oddeleniach zdravotníckych zariadení okrem oddelení podľa písmena a) je 65 % normatívu
na žiaka špeciálnej základnej školy zaradeného do 1. skupiny podľa prílohy č. 8; pri výpočte tohto normatívu sa žiak započítava s koeficientom 0,65,
c)
lôžkovom oddelení, kde vyučovanie žiaka sa uskutočňuje na lôžku je 110 % normatívu
na žiaka špeciálnej základnej školy zaradeného do 1. skupiny podľa prílohy č. 8; pri výpočte tohto normatívu sa žiak započítava s koeficientom 1,10.
(11)
Normatívny príspevok podľa § 4 ods. 2 zákona pre základnú školu s dvoma vyučovacími jazykmi sa určí ako súčet normatívneho príspevku
vypočítaného pre dve základné školy osobitne s príslušným počtom žiakov s daným vyučovacím
jazykom. Pri spojených školách a v ďalších prípadoch, keď škola pozostáva z organizačných
zložiek, ktoré by ako samostatné subjekty patrili z hľadiska normatívov do rôznych
kategórií škôl s jednotným normatívom, sa normatívny príspevok určí ako súčet normatívneho
príspevku pre jednotlivé organizačné zložky školy. Na výpočet normatívneho príspevku
každej z organizačných zložiek školy sa použije príslušný normatív pre žiaka a počet
jej žiakov.
(12)
Mzdový normatív a normatív na ďalšie vzdelávanie pedagogických zamestnancov na žiaka
strednej športovej školy, ktorý sa vzdeláva v dennej forme štúdia, sa určí v nadväznosti
na skupinu, do ktorej bol zaradený podľa prílohy č. 13.
(13)
Normatív na žiaka prvého ročníka strednej odbornej školy a jeho nasledujúcich ročníkov
vzdelávajúceho sa v študijnom odbore alebo v učebnom odbore zaradenom
a)
v zozname študijných odborov a učebných odborov, ktoré sú nad rozsah potrieb trhu
práce,6b) je 90 % normatívu na žiaka príslušnej kategórie školy počas doby zaradenia študijného
odboru alebo učebného odboru v tomto zozname,
b)
v zozname študijných odborov a učebných odborov s nedostatočným počtom absolventov
pre potreby trhu práce,6b) je 110 % normatívu na žiaka príslušnej kategórie školy.
(14)
Normatív na žiaka konzervatória, ktorý už vykonal maturitnú skúšku v inom študijnom
odbore, je 95 % z normatívu na žiaka konzervatória, ktorý nezískal úplné stredné odborné
vzdelanie; pri výpočte tohto normatívu sa žiak započítava s koeficientom 0,95.
(15)
Normatív na žiaka špeciálnej základnej školy bez zdravotného znevýhodnenia alebo
bez všeobecného intelektového nadania je 63 % normatívu na žiaka špeciálnej základnej
školy. Pri výpočte tohto normatívu sa žiak započítava s koeficientom 0,63.
§ 6
Postup pri výpočte normatívov pre materské školy a špeciálne materské školy
(1)
Pri výpočte normatívov pre materské školy a špeciálne materské školy sa postupuje
ako pri výpočte normatívov pre školy podľa § 3 ods. 2 až 18.
(2)
Na účely výpočtu normatívov okrem normatívu na teplo sú materské školy a špeciálne
materské školy samostatnými kategóriami s jednotnými normatívmi.
(3)
Na účely výpočtu normatívu na teplo sa materská škola a špeciálna materská škola
zaraďuje podľa sídla do teplotného pásma podľa prílohy č. 3.
(4)
Pre kategórie podľa odseku 2 sú hodnoty koeficientu personálnej náročnosti, koeficientu
prevádzkovej náročnosti a koeficientu ekonomickej náročnosti výchovno-vzdelávacieho
procesu uvedené v prílohe č. 4.
(5)
Normatív na dieťa materskej školy sa zvyšuje o veľkostný príspevok, ak súčet počtu
detí v materských školách6c) v pôsobnosti zriaďovateľa na území obce je menší ako 25. Pri výpočte normatívu sa
dieťa započítava so zvýšeným koeficientom podľa prílohy č. 5.
(6)
Normatív na dieťa materskej školy a dieťa špeciálnej materskej školy, ktorému sa
poskytuje poldenná výchova a vzdelávanie, je 50 % normatívu na dieťa s celodennou
výchovou a vzdelávaním. Pri výpočte normatívu sa dieťa započítava s koeficientom 0,5.
(7)
Normatív na dieťa materskej školy, pre ktoré je predprimárne vzdelávanie povinné,
je 120 % normatívu na dieťa materskej školy s celodennou výchovou a vzdelávaním. Pri
výpočte normatívu sa dieťa započítava s koeficientom 1,2.
(8)
Normatív na dieťa špeciálnej materskej školy, pre ktoré je predprimárne vzdelávanie
povinné, je 110 % normatívu na dieťa špeciálnej materskej školy s celodennou výchovou
a vzdelávaním. Pri výpočte normatívu sa dieťa započítava s koeficientom 1,1.
(9)
Normatív na dieťa materskej školy so zdravotným znevýhodnením, ktoré nie je dieťaťom
špeciálnej materskej školy, je 200 % normatívu na dieťa materskej školy s celodennou
výchovou a vzdelávaním. Pri výpočte normatívu sa dieťa započítava s koeficientom 2,0.
(10)
Normatív na dieťa s nadaním, ktoré nie je dieťaťom materskej školy pre deti s nadaním,
je 120 % normatívu na dieťa materskej školy s celodennou výchovou a vzdelávaním. Pri
výpočte normatívu sa dieťa započítava s koeficientom 1,2.
(11)
Normatív na dieťa materskej školy, pre ktoré je predprimárne vzdelávanie povinné,
ktoré je individuálne vzdelávané,6d) oslobodené od povinnosti dochádzať do školy z dôvodu, že jeho zdravotný stav mu neumožňuje
účasť na vzdelávaní v škole6e) alebo plní povinné predprimárne vzdelávanie osobitným spôsobom,6f) je 10 % normatívu na dieťa materskej školy s celodennou výchovou a vzdelávaním. Pri
výpočte normatívu sa dieťa započítava s koeficientom 0,1.
(12)
Normatív na dieťa materskej školy pri zdravotníckom zariadení vrátane tried materských
škôl pri zdravotníckom zariadení, ktoré navštevuje triedu takej školy, je 90 % normatívu
na dieťa špeciálnej materskej školy s celodennou výchovou a vzdelávaním. Pri výpočte
normatívu sa dieťa započítava s koeficientom 0,9.
(13)
Normatív na dieťa špeciálnej materskej školy, ktoré nie je dieťaťom so zdravotným
znevýhodnením alebo dieťaťom s nadaním, je 40 % normatívu na dieťa špeciálnej materskej
školy s celodennou výchovou a vzdelávaním. Pri výpočte normatívu sa dieťa započítava
s koeficientom 0,4.
(14)
Mzdový normatív, normatív na výchovno-vzdelávací proces a normatív na ďalšie vzdelávanie
pedagogických zamestnancov na dieťa s autizmom alebo s inou pervazívnou poruchou,
hluchoslepé, choré alebo zdravotne oslabené, alebo s ochorením, ktoré je dlhodobého
charakteru a s viacnásobným postihnutím7) v špeciálnej materskej škole je 200 % normatívu na dieťa špeciálnej materskej školy
s celodennou výchovou a vzdelávaním. Pri výpočte týchto normatívov sa dieťa započítava
s koeficientom 2,0.
§ 6a
Postup pri výpočte normatívov pre školské internáty
(1)
Pri výpočte normatívov pre školské internáty8) sa postupuje ako pri výpočte normatívov pre školy podľa § 3 ods. 2 až 18.
(2)
Na účely výpočtu normatívu na teplo sa školský internát zaraďuje podľa sídla do teplotného
pásma podľa prílohy č. 3.
(3)
Pre školské internáty sú hodnoty koeficientu personálnej, ekonomickej a prevádzkovej
náročnosti uvedené v prílohe č. 5a.
(4)
Normatív na dieťa špeciálnej materskej školy a žiaka špeciálnej školy, ktorí sú ubytovaní
v školskom internáte, je 500 % normatívu na dieťa alebo žiaka školy, ktoré nie je
dieťaťom alebo žiakom špeciálnej školy ubytovaným v školskom internáte. Pri výpočte
normatívu sa ubytované dieťa špeciálnej materskej školy a žiak špeciálnej školy započítava
s koeficientom 5,0.
§ 7
Postup pri výpočte objemu finančných prostriedkov pre zariadenia školského stravovania,
školské kluby detí a centrá voľného času
(1)
Finančné prostriedky určené pre zariadenia školského stravovania, školské kluby detí
a centrá voľného času sa rozdelia pre jednotlivé druhy týchto školských zariadení
v pomere, v akom boli finančné prostriedky rozpísané pre tieto školské zariadenia
v kalendárnom roku predchádzajúcom kalendárnemu roku, na ktorý sa rozdeľujú finančné
prostriedky.
(2)
Normatívny príspevok pre školský klub detí a centrum voľného času sa vypočíta ako
podiel objemu finančných prostriedkov pre príslušný druh školského zariadenia a počtu
detí.
(3)
Normatívny príspevok na dieťa školského klubu detí, ktorý je súčasťou špeciálnej
základnej školy, je 250 % zodpovedajúceho normatívneho príspevku a pri výpočte normatívneho
príspevku sa dieťa započítava s koeficientom 2,5.
(4)
Finančný príspevok na školské zariadenie na bežný kalendárny rok sa určí ako súčin
príslušného normatívneho príspevku a príslušného počtu detí školského zariadenia v
bežnom kalendárnom roku.
(5)
Normatívny príspevok na dieťa školského klubu detí pri zdravotníckom zariadení vrátane
oddelení školského klubu detí pri zdravotníckom zariadení, ktoré navštevuje také školské
zariadenie pri
a)
psychiatrickom, neurologickom alebo foniatrickom, onkologickom a infekčnom oddelení,
je 165 % normatívneho príspevku na dieťa školského klubu detí; pri výpočte normatívneho
príspevku sa dieťa započítava s koeficientom 1,65,
b)
oddeleniach zdravotníckych zariadení okrem oddelení podľa písmena a) je 130 % normatívneho
príspevku na dieťa školského klubu detí; pri výpočte normatívneho príspevku sa dieťa
započítava s koeficientom 1,30,
c)
zdravotníckom zariadení s lôžkovým oddelením, kde výchova a vzdelávanie dieťaťa sa
uskutočňuje na lôžku, je 220 % normatívneho príspevku na dieťa školského klubu detí;
pri výpočte normatívneho príspevku sa dieťa započítava s koeficientom 2,20.
(6)
Pri výpočte normatívneho príspevku školského klubu detí a centra voľného času sa
započítava dieťa, ktoré je prijaté do školského zariadenia podľa osobitného predpisu.13)
(7)
Finančný príspevok pre zariadenie školského stravovania na bežný kalendárny rok sa
určí ako súčin prepočítaného počtu detí špeciálnych materských škôl a žiakov škôl
a normatívu na stravovanie.
(8)
Normatív na stravovanie sa určí ako podiel objemu finančných prostriedkov určených
pre zariadenie školského stravovania a prepočítaného počtu detí špeciálnych materských
škôl a žiakov škôl.
(9)
Prepočítaný počet detí špeciálnych materských škôl a žiakov škôl sa určí ako súčin
počtu všetkých detí špeciálnych materských škôl a všetkých žiakov škôl a príslušného
koeficientu podľa odseku 10. Do počtu detí špeciálnych materských škôl a žiakov škôl
sa započítavajú všetky deti špeciálnych materských škôl vrátane špeciálnych materských
škôl internátnych a všetci žiaci škôl vrátane internátnych škôl, ktorí majú zabezpečené
stravovanie v tomto školskom zariadení a sú zo škôl v zriaďovateľskej pôsobnosti regionálneho
úradu školskej správy.
(10)
Žiak školy alebo žiak internátnej školy, ktorý nie je ubytovaný v školskom internáte,
sa započítava s koeficientom 1. Žiak školy alebo žiak internátnej školy, ktorý je
ubytovaný v školskom internáte, sa započítava s koeficientom 3. Žiak školy, ktorý
je zároveň dieťaťom reedukačného centra, sa započítava s koeficientom 4,4. Dieťa špeciálnej
materskej školy alebo dieťa špeciálnej materskej školy internátnej, ktoré nie je ubytované
v školskom internáte, sa započítava s koeficientom 1,5. Dieťa špeciálnej materskej
školy alebo dieťa špeciálnej materskej školy internátnej, ktoré je ubytované v školskom
internáte, sa započítava s koeficientom 3.
(11)
Pri výpočte normatívu na stravovanie podľa odseku 8 sa do počtu detí špeciálnych
materských škôl a žiakov škôl započítavajú
a)
všetky deti špeciálnych materských škôl vrátane špeciálnych materských škôl internátnych,
ktoré majú zabezpečené stravovanie v zariadeniach školského stravovania, ktorých zriaďovateľom
je obec, vyšší územný celok, štátom uznaná cirkev alebo náboženská spoločnosť a iná
právnická osoba alebo fyzická osoba,
b)
všetci žiaci
1.
základných škôl a špeciálnych základných škôl vrátane internátnych škôl, ktorí majú
zabezpečené stravovanie v zariadeniach školského stravovania, ktorých zriaďovateľom
je vyšší územný celok,
2.
škôl podľa § 2 ods. 1 okrem základných škôl a špeciálnych základných škôl vrátane internátnych škôl, ktorí
majú zabezpečené stravovanie v zariadeniach školského stravovania, ktorých zriaďovateľom
je obec,
3.
do 15 rokov veku zo škôl podľa § 2 ods. 1 okrem základných škôl a špeciálnych základných škôl vrátane internátnych škôl, ktorí
majú zabezpečené stravovanie v zariadeniach školského stravovania, ktorých zriaďovateľom
je štátom uznaná cirkev alebo náboženská spoločnosť alebo iná právnická osoba alebo
fyzická osoba.
(12)
Finančný príspevok na stravovanie sa poskytuje regionálnemu úradu školskej správy
na deti a žiakov uvedených v odseku 11 podľa odsekov 6 až 9.
§ 8
Postup pri výpočte objemu finančných prostriedkov pre špeciálne výchovné zariadenia
(1)
Finančné prostriedky určené pre špeciálne výchovné zariadenia sa rozdelia pre jednotlivé
druhy špeciálnych výchovných zariadení v pomere, v akom boli finančné prostriedky
rozpísané pre tieto školské zariadenia v kalendárnom roku predchádzajúcom kalendárnemu
roku, na ktorý sa rozdeľujú finančné prostriedky.
(2)
Normatívny príspevok pre špeciálne výchovné zariadenia sa určí ako podiel objemu
finančných prostriedkov určených pre špeciálne výchovné zariadenia a najvyššieho počtu
detí, ktoré môžu byť prijaté do príslušného špeciálneho výchovného zariadenia podľa
osobitného predpisu.14)
(3)
Objem finančných prostriedkov pre
a)
špeciálne výchovné zariadenie sa určí na bežný kalendárny rok v závislosti od
1.
dvoch tretín kapacitných možností príslušného špeciálneho výchovného zariadenia v
školskom roku, ktorý začal v predchádzajúcom kalendárnom roku,
2.
jednej tretiny kapacitných možností príslušného špeciálneho výchovného zariadenia
v novom školskom roku, ktorý začal v bežnom kalendárnom roku, a
3.
zodpovedajúceho normatívneho príspevku,
b)
novovzniknuté špeciálne výchovné zariadenie sa určí v závislosti od kapacitných možností
príslušného špeciálneho výchovného zariadenia a zodpovedajúceho normatívneho príspevku.
§ 8a
Postup pri výpočte objemu finančných prostriedkov pre zariadenia poradenstva a prevencie
(1)
Finančné prostriedky určené pre zariadenia poradenstva a prevencie sa rozdelia pre
jednotlivé druhy zariadení poradenstva a prevencie v pomere, ktorý zodpovedá počtu
odborných zamestnancov v jednotlivých druhoch zariadení poradenstva a prevencie.
(2)
Finančný príspevok pre zariadenie poradenstva a prevencie na bežný kalendárny rok
sa určí ako súčet paušálneho príspevku a výkonového príspevku.
(3)
Paušálny príspevok pre zariadenie poradenstva a prevencie na bežný kalendárny rok
sa vypočíta ako súčin počtu detí a žiakov, ktorým bola poskytnutá odborná činnosť
zariadením poradenstva a prevencie a normatívneho príspevku určeného na paušálny príspevok.
Normatívny príspevok určený na paušálny príspevok sa vypočíta ako podiel dvoch desatín
objemu finančných prostriedkov podľa odseku 1 pre zariadenia poradenstva a prevencie
na bežný kalendárny rok a počtu detí a žiakov.
(4)
Výkonový príspevok pre zariadenie poradenstva a prevencie na bežný kalendárny rok
sa vypočíta ako súčin prepočítaného počtu výkonov odbornej činnosti za uplynulý školský
rok a normatívneho príspevku určeného na výkonový príspevok. Prepočítaný počet výkonov
odbornej činnosti za uplynulý školský rok sa vypočíta ako súčin počtu výkonov odbornej
činnosti uvedených v prílohe č. 11 a koeficientu podľa prílohy č. 11. Normatívny príspevok určený na výkonový príspevok sa vypočíta ako podiel ôsmich
desatín objemu finančných prostriedkov podľa odseku 1 pre zariadenia poradenstva a
prevencie na bežný kalendárny rok a prepočítaného počtu výkonov odbornej činnosti
za uplynulý školský rok, ktoré v nich boli vykonané.
(5)
Finančný príspevok pre novovzniknuté zariadenie poradenstva a prevencie na bežný
kalendárny rok sa určí ako súčin počtu detí a žiakov podľa stavu k 15. septembru prvého
školského roka jeho činnosti, ktorým bolo vydané rozhodnutie o prijatí do novovzniknutého
zariadenia a normatívneho príspevku určeného na paušálny príspevok. Paušálny príspevok
pre novovzniknuté zariadenie poradenstva a prevencie je 500 % normatívneho paušálneho
príspevku vypočítaného podľa odseku 3; pri výpočte normatívneho príspevku sa dieťa
alebo žiak započítava s koeficientom 5.
(6)
Finančný príspevok pre novovzniknuté zariadenie poradenstva a prevencie na obdobie
od 1. septembra do 31. decembra bežného kalendárneho roka sa určí ako súčin počtu
detí a žiakov podľa stavu k 15. septembru začínajúceho školského roka, ktorým bolo
vydané rozhodnutie o prijatí do novovzniknutého zariadenia a normatívneho príspevku
určeného na paušálny príspevok. Paušálny príspevok pre novovzniknuté zariadenie poradenstva
a prevencie je jedna tretina normatívneho paušálneho príspevku vypočítaného podľa
odseku 5.
§ 9
Využitie vzdelávacích poukazov podľa § 4ae zákona
(1)
Pri uskutočňovaní systému financovania záujmového vzdelávania poskytovaného školami
a školskými zariadeniami (ďalej len „poskytovateľ“) sa využívajú vzdelávacie poukazy.
Vzdelávací poukaz reprezentuje ročný príspevok zo štátneho rozpočtu na záujmové vzdelávanie
na jedného žiaka školy, v ktorej sa vzdelávanie považuje za sústavnú prípravu na povolanie.16) Záujmové vzdelávanie sa uskutočňuje v školách a školských zariadeniach.17)
(2)
Záujmové vzdelávanie poskytované školami a školskými zariadeniami podľa odseku 1
je pravidelná záujmová činnosť organizovaná pre žiakov škôl, v ktorých sa vzdelávanie
považuje za sústavnú prípravu na povolanie, evidovaná v predpísanej pedagogickej dokumentácii
školy alebo školského zariadenia.
(3)
Pri ospravedlňovaní neúčasti žiaka na záujmovom vzdelávaní sa postupuje rovnako ako
pri ospravedlňovaní neúčasti žiaka na vyučovaní.
(4)
Poskytovateľ záujmového vzdelávania financovaného prostredníctvom vzdelávacích poukazov
môže organizovať pre žiakov v čase mimo vyučovania aktivity, ktorých obsah je zameraný
na záujmovú, rekreačnú, telovýchovnú a spoločenskú činnosť žiakov. Obsah záujmovej,
rekreačnej, telovýchovnej a spoločenskej činnosti je odlišný od učebných osnov povinných
vyučovacích predmetov, voliteľných predmetov a nepovinných predmetov.
(5)
Vzor vzdelávacieho poukazu je uvedený v prílohe č. 6. Vzdelávací poukaz obsahuje
a)
identifikačné údaje o držiteľovi poukazu,
b)
údaje o škole, ktorá poukaz vydala.
(6)
Finančné prostriedky prostredníctvom vzdelávacích poukazov podľa § 4ae zákona sa poskytujú na celý kalendárny rok. Za každý získaný vzdelávací poukaz poskytovateľ
dostane prostredníctvom zriaďovateľa z rozpočtovej kapitoly ministerstva finančný
príspevok podľa § 4ae zákona. Objem takto získaných finančných prostriedkov pre poskytovateľa na kalendárny rok
sa skladá z príspevku na záujmové vzdelávanie na bežný školský rok a z príspevku na
záujmové vzdelávanie na nový školský rok. Príspevok na záujmové vzdelávanie na bežný
školský rok sa určí ako súčin počtu prijatých vzdelávacích poukazov v školskom roku,
ktorý sa začal v predchádzajúcom kalendárnom roku, a šiestich desatín objemu finančných
príspevkov pripadajúcich na jeden vzdelávací poukaz. Príspevok na záujmové vzdelávanie
na nový školský rok sa určí ako súčin počtu prijatých vzdelávacích poukazov v školskom
roku, ktorý sa začal v bežnom kalendárnom roku, a štyroch desatín objemu finančných
príspevkov pripadajúcich na jeden vzdelávací poukaz.
(7)
Pre výpočet príspevku na záujmové vzdelávanie na nový školský rok sa použije počet
prijatých vzdelávacích poukazov v školskom roku, ktorý sa začal v predchádzajúcom
kalendárnom roku. Úprava príspevkov na záujmové vzdelávanie zriaďovateľovi škôl a
školských zariadení v jeho zriaďovateľskej pôsobnosti na kalendárny rok zodpovedá
rozdielu príspevku na záujmové vzdelávanie pre školy a školské zariadenia v jeho zriaďovateľskej
pôsobnosti na nový školský rok určeného podľa odseku 6 zo skutočného počtu prijatých
vzdelávacích poukazov v novom školskom roku a príspevku na záujmové vzdelávanie pre
školy a školské zariadenia v jeho zriaďovateľskej pôsobnosti na nový školský rok určeného
podľa odseku 6 z počtu prijatých vzdelávacích poukazov nahlásených zriaďovateľom podľa
§ 7 ods. 4 zákona v minulom kalendárnom roku.
(8)
Hodnota vzdelávacieho poukazu na bežný kalendárny rok sa vypočíta ako podiel objemu
finančných prostriedkov na záujmové vzdelávanie vyčlenených v rozpočtovej kapitole
ministerstva podľa § 3 ods. 2 písm. a) piateho bodu zákona a počtu žiakov škôl, v ktorých sa vzdelávanie považuje za sústavnú prípravu
na povolanie, v bežnom kalendárnom roku. Hodnota vzdelávacieho poukazu sa zverejňuje
v termíne podľa § 7 ods. 6 zákona. Hodnota vzdelávacieho poukazu je rovnaká pre všetkých žiakov.
§ 10
Určovanie garantovaného minima podľa § 8a zákona
Garantované minimum pre školy, v ktorých sa vzdelávanie považuje za sústavnú prípravu
na povolanie, materské školy a špeciálne materské školy v zriaďovateľskej pôsobnosti
obce, vyššieho územného celku a regionálneho úradu školskej správy podľa § 8a zákona sa určí takto:
a)
pre každého zriaďovateľa sa určí objem finančných prostriedkov v súlade s normatívmi
určenými podľa § 3,
b)
pre každého zriaďovateľa sa určí garantované minimum ako súčin 95 % objemu finančných
prostriedkov pripadajúceho na jedného žiaka, ktorý sa vzdeláva v dennej forme štúdia
a na jedno dieťa, v rámci normatívneho príspevku a doplatku do garantovaného minima
v predchádzajúcom kalendárnom roku a počtu žiakov a detí v bežnom kalendárnom roku,
c)
pre jednotlivých zriaďovateľov sa porovná objem finančných prostriedkov pridelených
podľa písmena a) s garantovaným minimom podľa písmena b); stanoví sa objem finančných
prostriedkov potrebný na dofinancovanie zriaďovateľov na garantované minimum; ak sa
objem potrebný na dofinancovanie na garantované minimum nezhoduje s objemom vyčleneným
na dofinancovanie na garantované minimum podľa § 11, upraví sa objem vyčlenený na garantované minimum podľa § 11 a výpočet normatívov sa zopakuje; tento proces sa opakuje, až kým sa nedosiahne zhoda
uvedených objemov.
§ 11
Spoločné ustanovenie
Pri určovaní normatívov sa suma finančných prostriedkov určených pre školy a suma
finančných prostriedkov určených pre materské školy podľa § 3 ods. 1 znižuje každoročne osobitne o objem vyčlenený pre zriaďovateľov škôl a osobitne o
objem vyčlenený pre zriaďovateľov materských škôl v súlade s § 10 na garantované minimum podľa § 8a zákona.
§ 12
Prechodné ustanovenie
V školských rokoch 2008/2009 až 2011/2012 je normatív na žiaka základnej školy, ktorý
navštevuje triedu s rozšíreným vyučovaním
a)
informatiky a cudzích jazykov 108 % normatívu na žiaka vzdelávajúceho sa v dennej
forme štúdia; pri výpočte tohto normatívu sa žiak započítava s koeficientom 1,08,
b)
predmetov okrem predmetov podľa písmena a) alebo triedu so športovou prípravou 104
% normatívu na žiaka vzdelávajúceho sa v dennej forme štúdia; pri výpočte tohto normatívu
sa žiak započítava s koeficientom 1,04.
§ 12a
Prechodné ustanovenie k úpravám účinným od 1. januára 2011
Pomer osobných nákladov ku prevádzkovým nákladom je v roku 2011 deväť ku dvom.
§ 12b
Prechodné ustanovenie k úpravám účinným od 1. januára 2019
Normatív na žiaka študijného odboru gymnázium – šport, ktorý začal štúdium v tomto
študijnom odbore podľa predpisov účinných do 31. decembra 2018 a jeho nasledujúcich
ročníkov, sa určí rovnako ako na žiaka v kategórii
a)
stredná športová škola – športové gymnázium, ak navštevuje športovú prípravu, alebo
b)
gymnázium, ak nenavštevuje športovú prípravu.
§ 12c
Prechodné ustanovenia k úpravám účinným od 1. januára 2021
(1)
Normatív na žiaka školy umeleckého priemyslu, ktorý začal štúdium v príslušnom odbore
vzdelávania zaradenom do kategórie škôl podľa predpisov účinných do 31. augusta 2020,
sa určí rovnako ako normatív na žiaka strednej odbornej školy v príslušnej kategórii
podľa prílohy č. 2.
(2)
Na účely výpočtu normatívu pre špeciálne materské školy podľa § 6 sa v roku 2021 použijú údaje o počte detí podľa stavu k 31. decembru 2020.
§ 12d
Prechodné ustanovenia k úpravám účinným od 1. januára 2023
(1)
Na účely výpočtu paušálneho príspevku pre zariadenia poradenstva a prevencie sa v
roku 2023 použijú údaje o počte detí a žiakov tých zariadení poradenstva a prevencie,
ktoré splnili podmienky na výkon činnosti podľa osobitného predpisu.20)
(2)
Na účely výpočtu výkonového príspevku pre zariadenia poradenstva a prevencie sa v
roku 2023 použijú počty výkonov odbornej činnosti tých zariadení poradenstva a prevencie,
ktoré splnili podmienky na výkon činnosti podľa osobitného predpisu.20)
§ 12e
Prechodné ustanovenie k úpravám účinným od 1. januára 2024
Objem finančných prostriedkov pre zriaďovateľa na osobné náklady asistentov učiteľa
pre žiakov so zdravotným znevýhodnením na obdobie od 1. januára 2024 do 31. augusta
2024 sa vypočíta ako súčin počtu úväzkov pedagogických asistentov schválených ministerstvom
a normatívu na takého pedagogického zamestnanca na príslušné obdobie; úväzok na tento
účel predstavuje týždenný rozsah hodín priamej výchovno-vzdelávacej činnosti. Normatív
na asistenta učiteľa na príslušné obdobie sa vypočíta ako podiel objemu finančných
prostriedkov vyčlenených na tento účel a počtu úväzkov asistentov učiteľa schválených
ministerstvom na príslušný kalendárny rok.
§ 13
Zrušovacie ustanovenie
Zrušuje sa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 2/2004 Z. z., ktorým sa ustanovujú podrobnosti rozpisu finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu
pre základné školy, stredné školy, strediská praktického vyučovania, základné umelecké
školy a školské zariadenia v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 758/2004
Z. z., nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 662/2005 Z. z., nariadenia vlády Slovenskej
republiky č. 697/2006 Z. z. a nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 649/2007 Z.
z.
§ 14
Toto nariadenie vlády nadobúda účinnosť 1. januára 2009.
Robert Fico v. r.
Príloha č. 2 k nariadeniu vlády č. 630/2008 Z. z.
Príloha č. 3 k nariadeniu vlády č. 630/2008 Z. z.
Koeficienty tepelnej náročnosti
| Kategória zariadení s jednotným normatívom na teplo | Rozsah dennostupňov | Koeficient tepelnej náročnosti – KTN | |
| 1 | Teplotné pásmo I. | do 3 618 | 1,000 |
| 2 | Teplotné pásmo II. | 3 619 – 3 901 | 1,057 |
| 3 | Teplotné pásmo III. | 3 902 – 4 184 | 1,114 |
| 4 | Teplotné pásmo IV. | 4 185 – 4 467 | 1,171 |
| 5 | Teplotné pásmo V. | 4 468 – 4 750 | 1,229 |
| 6 | Teplotné pásmo VI. | 4 751 – 5 033 | 1,286 |
| 7 | Teplotné pásmo VII. | 5 034 – 5 316 | 1,343 |
| 8 | Teplotné pásmo VIII. | nad 5 316 | 1,400 |
Príloha č. 4 k nariadeniu vlády č. 630/2008 Z. z.
Koeficienty personálnej, ekonomickej a prevádzkovej náročnosti pre kategórie materských
škôl a špeciálnych materských škôl
Príloha č. 5 k nariadeniu vlády č. 630/2008 Z. z.
Hodnoty zvýšených koeficientov pre materské školy s počtom detí do 25
| Počet detí MŠ | Koeficient |
| 1-10 | 1,750 |
| 11 | 1,640 |
| 12 | 1,540 |
| 13 | 1,470 |
| 14 | 1,400 |
| 15 | 1,330 |
| 16 | 1,290 |
| 17 | 1,240 |
| 18 | 1,200 |
| 19 | 1,170 |
| 20 | 1,140 |
| 21 | 1,110 |
| 22 | 1,080 |
| 23 | 1,060 |
| 24 | 1,030 |
| 25 | 1,000 |
Príloha č. 5a
k nariadeniu vlády č. 630/2008 Z. z.
k nariadeniu vlády č. 630/2008 Z. z.
Koeficienty personálnej, ekonomickej a prevádzkovej náročnosti pre školský internát
Príloha č. 6 k nariadeniu vlády č. 630/2008 Z. z.
Príloha č. 7 k nariadeniu vlády č. 630/2008 Z. z.
Hodnoty zvýšených koeficientov pre školy s počtom žiakov do 250
| počet žiakov | koeficient | počet žiakov | koeficient | počet žiakov | koeficient | ||
| 1 - 150 | 1,495 | 184 | 1,286 | 218 | 1,132 | ||
| 151 | 1,453 | 135 | 1,232 | 219 | 1,128 | ||
| 152 | 1,447 | 136 | 1,278 | 220 | 1,123 | ||
| 153 | 1,441 | 187 | 1,274 | 221 | 1,118 | ||
| 154 | 1,435 | 188 | 1,270 | 222 | 1,114 | ||
| 155 | 1,429 | 139 | 1,266 | 223 | 1,109 | ||
| 156 | 1,424 | 190 | 1,262 | 224 | 1,105 | ||
| 157 | 1,418 | 191 | 1,258 | 225 | 1,100 | ||
| 158 | 1,412 | 192 | 1,255 | 226 | 1,096 | ||
| 159 | 1,407 | 193 | 1,251 | 227 | 1,091 | ||
| 160 | 1,401 | 194 | 1,247 | 228 | 1,087 | ||
| 161 | 1,396 | 195 | 1,243 | 229 | 1,083 | ||
| 162 | 1,390 | 196 | 1,240 | 230 | 1,078 | ||
| 163 | 1,385 | 197 | 1,236 | 231 | 1,074 | ||
| 164 | 1,380 | 198 | 1,232 | 232 | 1,070 | ||
| 165 | 1,374 | 199 | 1,229 | 233 | 1,066 | ||
| 166 | 1,369 | 200 | 1,225 | 234 | 1,062 | ||
| 167 | 1,364 | 201 | 1,220 | 235 | 1,058 | ||
| 168 | 1,359 | 202 | 1,214 | 236 | 1,053 | ||
| 169 | 1,354 | 203 | 1,209 | 237 | 1,049 | ||
| 170 | 1,349 | 204 | 1,203 | 238 | 1,045 | ||
| 171 | 1,345 | 205 | 1,198 | 239 | 1,041 | ||
| 172 | 1,340 | 206 | 1,193 | 240 | 1,038 | ||
| 173 | 1,335 | 207 | 1,137 | 241 | 1,034 | ||
| 174 | 1,330 | 208 | 1,132 | 242 | 1,030 | ||
| 175 | 1,326 | 209 | 1,177 | 243 | 1,026 | ||
| 176 | 1,321 | 210 | 1,172 | 244 | 1,022 | ||
| 177 | 1,317 | 211 | 1,167 | 245 | 1,018 | ||
| 178 | 1,312 | 212 | 1,162 | 246 | 1,015 | ||
| 179 | 1,308 | 213 | 1,157 | 247 | 1,011 | ||
| 180 | 1,303 | 214 | 1,152 | 248 | 1,007 | ||
| 181 | 1,299 | 215 | 1,147 | 249 | 1,004 | ||
| 182 | 1,295 | 216 | 1,142 | 250 | 1,000 | ||
| 183 | 1,291 | 217 | 1,137 | ||||
Príloha č. 8 k nariadeniu vlády č. 630/2008 Z. z.
Klasifikácia žiakov so zdravotným znevýhodnením a žiakov so všeobecným intelektovým
nadaním v špeciálnych základných školách, v špeciálnych triedach základných škôl alebo
v triedach základných škôl pre výpočet koeficientu personálnej náročnosti
| Skupina | Koeficient pre špeciálne základné školy |
Koeficient pre špeciálne triedy v základných školách a pre individuálne začlenených žiakov v triedach základných škôl |
Zaradenie žiaka do skupiny podľa zdravotného znevýhodnenia alebo všeobecného intelektového nadania |
| 1. | 1,000 | 1,500 | žiak so všeobecným intelektovým nadaním |
| 2. | 1,286 | 1,930 | žiak s vývinovou poruchou učenia, žiak s ľahkým stupňom mentálneho postihnutia, žiak s poruchou správania, žiak s poruchou aktivity a pozornosti, |
| 3. | 1,500 | 2,265 | žiak so stredným stupňom mentálneho postihnutia, žiak s narušenou komunikačnou schopnosťou, slabozraký žiak, žiak so zvyškami zraku a žiak s poruchou binokulárneho videnia, nedoslýchavý žiak, žiak s kochleárnym implantátom, žiak s telesným postihnutím okrem nechodiacich žiakov, |
| 4. | 1,800 | 2,710 | nepočujúci žiak, nevidiaci žiak, žiak s telesným postihnutím – nechodiaci žiak, žiak chorý, žiak zdravotne oslabený alebo žiak s ochorením, ktoré je dlhodobého charakteru, |
| 5. | 2,250 | 3,390 | žiak s ťažkým stupňom mentálneho postihnutia alebo hlbokým stupňom mentálneho postihnutia, žiak s viacnásobným postihnutím vzdelávaný v kombinácií s ľahkým stupňom mentálneho postihnutia, žiak s autizmom alebo ďalšími pervazívnymi vývinovými poruchami bez mentálneho postihnutia, |
| 6. | 4,500 | 6,790 | žiak s viacnásobným postihnutím v kombinácii so stredným stupňom mentálneho postihnutia
alebo v kombinácii s ťažkým stupňom mentálneho postihnutia alebo hlbokým stupňom mentálneho
postihnutia, žiak s autizmom alebo ďalšími pervazívnymi vývinovými poruchami s mentálnym postihnutím, hluchoslepý žiak. |
Príloha č. 9 k nariadeniu vlády č. 630/2008 Z. z.
Klasifikácia žiakov so zdravotným znevýhodnením a žiakov so všeobecným intelektovým
nadaním v bežných triedach strednej školy pre výpočet koeficientu personálnej náročnosti
| Skupina | Koeficient | Zaradenie žiaka do skupiny podľa zdravotného znevýhodnenia alebo všeobecného intelektového nadania |
| 1. | 1,700 | žiak so všeobecným intelektovým nadaním, žiak s vývinovými poruchami učenia, žiak s poruchou aktivity a pozornosti, žiak s mentálnym postihnutím, |
| 2. | 2,200 | žiak s telesným postihnutím, žiak so zrakovým postihnutím, žiak so sluchovým postihnutím, žiak chorý, žiak zdravotne oslabený alebo žiak s ochorením, ktoré je dlhodobého charakteru, |
| 3. | 2,700 | žiak s autizmom alebo ďalšími pervazívnymi vývinovými poruchami bez mentálneho postihnutia. |
Príloha č. 11 k nariadeniu vlády č. 630/2008 Z. z.
Príloha č. 12 k nariadeniu vlády č. 630/2008 Z. z.
Príloha č. 13 k nariadeniu vlády č. 630/2008 Z. z.
6)
§ 161da zákona č. 245/2008 Z. z. v znení zákona č. 61/2015 Z. z.
6b)
§ 29 ods. 2 písm. a) a b) zákona č. 61/2015 Z. z. o odbornom vzdelávaní a príprave a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
6c)
§ 28 ods. 2 zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v
znení zákona č. 209/2019 Z. z.
6d)
6e)
§ 28a ods. 5 zákona č. 245/2008 Z. z. v znení neskorších predpisov.
6f)
7)
8)
§ 117 zákona č. 245/2008 Z. z. v znení neskorších predpisov.
13)
§ 5 ods. 6 písm. a) zákona č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých
zákonov v znení neskorších predpisov.
14)
20)