161/2014 Z. z.
Vyhlásené znenie
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter.
Otvoriť všetky
Číslo predpisu: | 161/2014 Z. z. |
Názov: | Ústavný zákon, ktorým sa mení a dopĺňa Ústava Slovenskej republiky č. 460/1992 Zb. v znení neskorších predpisov |
Typ: | Ústavný zákon |
Dátum schválenia: | 04.06.2014 |
Dátum vyhlásenia: | 24.06.2014 |
Autor: | Národná rada Slovenskej republiky |
Právna oblasť: |
|
Nachádza sa v čiastke: |
460/1992 Zb. | Ústava Slovenskej republiky |
161
ÚSTAVNÝ ZÁKON
zo 4. júna 2014,
ktorým sa mení a dopĺňa Ústava Slovenskej republiky č. 460/1992 Zb. v znení neskorších predpisov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto ústavnom zákone:
Čl. I
Ústava Slovenskej republiky č. 460/1992 Zb. v znení ústavného zákona č. 244/1998 Z. z., ústavného zákona č. 9/1999 Z. z., ústavného
zákona č. 90/2001 Z. z., ústavného zákona č. 140/2004 Z. z., ústavného zákona č. 323/2004
Z. z., ústavného zákona č. 463/2005 Z. z., ústavného zákona č. 92/2006 Z. z., ústavného
zákona č. 210/2006 Z. z., ústavného zákona č. 100/2010 Z. z., ústavného zákona č.
356/2011 Z. z. a ústavného zákona č. 232/2012 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1.
V čl. 41 odsek 1 znie:
„(1)
Manželstvo je jedinečný zväzok medzi mužom a ženou. Slovenská republika manželstvo
všestranne chráni a napomáha jeho dobru. Manželstvo, rodičovstvo a rodina sú pod ochranou
zákona. Zaručuje sa osobitná ochrana detí a mladistvých.“.
2.
V čl. 129 sa za odsek 6 vkladá nový odsek 7, ktorý znie:
„(7)
Ústavný súd rozhoduje o sťažnosti proti uzneseniu Súdnej rady Slovenskej republiky
podľa čl. 154d ods. 2.“.
Doterajší odsek 7 sa označuje ako odsek 8.
3.
V čl. 130 ods. 1 sa za písmeno e) vkladá nové písmeno f), ktoré znie:
„f)
predseda Súdnej rady Slovenskej republiky vo veciach súladu právnych predpisov podľa
čl. 125 ods. 1 týkajúcich sa výkonu súdnictva,“.
Doterajšie písmená f) až i) sa označujú ako písmená g) až j).
4.
V čl. 131 ods. 1 sa slová „čl. 129 ods. 2 až 6“ nahrádzajú slovami „čl. 129 ods.
2 až 7“ a slová „čl. 136 ods. 1 a 2“ sa nahrádzajú slovami „čl. 136 ods. 2 a 3“.
5.
Čl. 133 znie:
„Čl. 133
Proti rozhodnutiu ústavného súdu nemožno podať opravný prostriedok; to neplatí, ak
rozhodnutím orgánu medzinárodnej organizácie zriadeného na uplatňovanie medzinárodnej
zmluvy, ktorou je Slovenská republika viazaná, vznikne Slovenskej republike povinnosť
v konaní pred ústavným súdom znovu preskúmať už prijaté rozhodnutie ústavného súdu.“.
6.
Článok 136 znie:
„Čl. 136
(1)
Za rozhodovanie pri výkone funkcie nemožno sudcu ústavného súdu trestne stíhať, a
to ani po zániku jeho funkcie.
(2)
Ak bol sudca ústavného súdu pristihnutý a zadržaný pri páchaní trestného činu, príslušný
orgán je povinný to ihneď oznámiť predsedovi ústavného súdu, a ak ide o predsedu ústavného
súdu, podpredsedovi ústavného súdu. Sudcu ústavného súdu nemožno vziať do väzby bez
súhlasu ústavného súdu.
(3)
Ústavný súd dáva súhlas na vzatie do väzby sudcu a generálneho prokurátora. Ústavný
súd vykonáva disciplinárne konanie voči predsedovi Najvyššieho súdu Slovenskej republiky,
podpredsedovi Najvyššieho súdu Slovenskej republiky a generálnemu prokurátorovi.“.
7.
Článok 141a vrátane nadpisu znie:
„Čl. 141a
Súdna rada Slovenskej republiky
(1)
Predsedu Súdnej rady Slovenskej republiky volí a odvoláva Súdna rada Slovenskej republiky
zo svojich členov. Členmi Súdnej rady Slovenskej republiky sú
a)
deviati sudcovia, ktorých volia a odvolávajú sudcovia Slovenskej republiky,
b)
traja členovia, ktorých volí a odvoláva Národná rada Slovenskej republiky,
c)
traja členovia, ktorých vymenúva a odvoláva prezident Slovenskej republiky,
d)
traja členovia, ktorých vymenúva a odvoláva vláda Slovenskej republiky.
(2)
Za predsedu Súdnej rady Slovenskej republiky a za člena Súdnej rady Slovenskej republiky
podľa odseku 1 písm. b) až d) možno ustanoviť osobu, ktorá je bezúhonná, má vysokoškolské
právnické vzdelanie a najmenej 15 rokov odbornej praxe.
(3)
Výkon funkcie predsedu Súdnej rady Slovenskej republiky je nezlučiteľný s funkciou
v inom orgáne verejnej moci, so štátnozamestnaneckým pomerom, s pracovným pomerom,
s obdobným pracovným vzťahom, s podnikateľskou činnosťou, s členstvom v riadiacom
alebo kontrolnom orgáne právnickej osoby, ktorá vykonáva podnikateľskú činnosť, ani
s inou hospodárskou alebo zárobkovou činnosťou okrem správy vlastného majetku a vedeckej,
pedagogickej, literárnej alebo umeleckej činnosti.
(4)
Funkčné obdobie členov Súdnej rady Slovenskej republiky je päť rokov. Tú istú osobu
možno zvoliť za predsedu Súdnej rady Slovenskej republiky, zvoliť alebo vymenovať
za člena Súdnej rady Slovenskej republiky najviac v dvoch po sebe nasledujúcich obdobiach.
(5)
Do pôsobnosti Súdnej rady Slovenskej republiky patrí
a)
zabezpečovať plnenie úloh verejnej kontroly súdnictva,
b)
prijímať stanovisko, či kandidát na vymenovanie za sudcu spĺňa predpoklady sudcovskej
spôsobilosti, ktoré dávajú záruku, že funkciu sudcu bude vykonávať riadne,
c)
predkladať prezidentovi Slovenskej republiky návrhy kandidátov na vymenovanie sudcov
a návrhy na odvolanie sudcov,
d)
rozhodovať o pridelení a preložení sudcov,
e)
predkladať prezidentovi Slovenskej republiky návrhy na vymenovanie predsedu Najvyššieho
súdu Slovenskej republiky a podpredsedu Najvyššieho súdu Slovenskej republiky a návrhy
na ich odvolanie,
f)
predkladať vláde Slovenskej republiky návrhy kandidátov na sudcov, ktorí by mali
pôsobiť za Slovenskú republiku v medzinárodných súdnych orgánoch,
g)
voliť a odvolávať členov disciplinárnych senátov a voliť a odvolávať predsedov disciplinárnych
senátov,
h)
vyjadrovať sa o návrhu rozpočtu súdov Slovenskej republiky pri zostavovaní návrhu
štátneho rozpočtu a predkladať Národnej rade Slovenskej republiky stanovisko k návrhu
rozpočtu súdov,
i)
dohliadať, či sudca spĺňa predpoklady sudcovskej spôsobilosti, ktoré dávajú záruku,
že funkciu sudcu bude vykonávať riadne po celý čas trvania funkcie sudcu,
j)
vydávať zásady sudcovskej etiky v spolupráci s orgánmi sudcovskej samosprávy,
k)
ďalšia pôsobnosť, ak tak ustanoví zákon.
(6)
Na prijatie uznesenia Súdnej rady Slovenskej republiky je potrebný súhlas nadpolovičnej
väčšiny všetkých jej členov.
(7)
Činnosť Súdnej rady Slovenskej republiky riadi a organizuje jej predseda.
(8)
Predseda Súdnej rady Slovenskej republiky môže predložiť ústavnému súdu návrh na
začatie konania vo veciach súladu právnych predpisov podľa čl. 125 ods. 1 týkajúcich
sa výkonu súdnictva.
(9)
Súdna rada Slovenskej republiky prijíma stanovisko podľa odseku 5 písm. b) na základe
podkladov od štátneho orgánu plniaceho úlohy ochrany utajovaných skutočností a vyjadrenia
kandidáta na vymenovanie za sudcu; podrobnosti ustanoví zákon.
(10)
O strate predpokladov sudcovskej spôsobilosti, ktoré dávajú záruku, že funkciu sudcu
bude vykonávať riadne, počas výkonu funkcie sudcu rozhoduje disciplinárny senát; ustanovenia
čl. 154d ods. 1 až 3 tým nie sú dotknuté.
(11)
Podrobnosti o voľbe a odvolávaní predsedu Súdnej rady Slovenskej republiky, o spôsobe
ustanovenia členov Súdnej rady Slovenskej republiky, o jej pôsobnosti, o zastupovaní
predsedu Súdnej rady Slovenskej republiky, o organizácii a o vzťahoch k orgánom správy
súdnictva a k orgánom sudcovskej samosprávy, ako aj o spôsobe dohliadania, či sudca
spĺňa predpoklady sudcovskej spôsobilosti, ktoré dávajú záruku, že funkciu sudcu bude
vykonávať riadne po celý čas výkonu funkcie, ustanoví zákon.“.
8.
V čl. 145 odsek 2 znie:
„(2)
Za sudcu môže byť vymenovaný občan Slovenskej republiky, ktorý je voliteľný do Národnej
rady Slovenskej republiky, dosiahol vek 30 rokov, má vysokoškolské právnické vzdelanie
a spĺňa predpoklady sudcovskej spôsobilosti, ktoré dávajú záruku, že funkciu sudcu
bude vykonávať riadne. Ďalšie predpoklady na vymenovanie za sudcu a jeho funkčný postup,
ako aj rozsah imunity sudcov ustanoví zákon.“.
9.
V čl. 145a odsek 2 znie:
„(2)
Sudca vykonáva funkciu ako svoje povolanie. Výkon funkcie sudcu je nezlučiteľný s
funkciou v inom orgáne verejnej moci, vrátane funkcie predsedu Súdnej rady Slovenskej
republiky, so štátnozamestnaneckým pomerom, s pracovným pomerom, s obdobným pracovným
vzťahom, s podnikateľskou činnosťou, s členstvom v riadiacom alebo kontrolnom orgáne
právnickej osoby, ktorá vykonáva podnikateľskú činnosť, ani s inou hospodárskou alebo
zárobkovou činnosťou okrem správy vlastného majetku, vedeckej, pedagogickej, literárnej
alebo umeleckej činnosti a členstva v Súdnej rade Slovenskej republiky.“.
10.
V čl. 147 ods. 1 sa na konci pripája táto veta: „Prezident Slovenskej republiky na
návrh Súdnej rady Slovenskej republiky odvolá aj sudcu, ktorý nespĺňa predpoklady
sudcovskej spôsobilosti, ktoré dávajú záruku, že funkciu sudcu bude vykonávať riadne,
na základe právoplatného uznesenia Súdnej rady Slovenskej republiky podľa čl. 154d
ods. 1 alebo na základe právoplatného rozhodnutia ústavného súdu, ktorým sťažnosť
podľa čl. 154d ods. 2 zamietol.“.
11.
V čl. 148 odsek 2 znie:
„(2)
Dočasné pozastavenie výkonu funkcie sudcu nesmie zasahovať do nezávislého výkonu
súdnictva. Dôvody prerušenia výkonu sudcovskej funkcie, podmienky na dočasné pridelenie
sudcu a ďalšie podmienky na dočasné pozastavenie výkonu funkcie sudcu ustanoví zákon.“.
12.
Čl. 148 sa dopĺňa odsekmi 4 a 5, ktoré znejú:
„(4)
Za rozhodovanie nemožno sudcu ani prísediaceho sudcu z radov občanov stíhať, a to
ani po zániku ich funkcie.
(5)
Proti rozhodnutiu o začatí trestného stíhania sudcu môže dotknutý sudca podať sťažnosť,
o ktorej rozhoduje generálny prokurátor.“.
13.
V čl. 151a ods. 6 sa slová „čl. 130 ods. 1 písm. f)“ nahrádzajú slovami „čl. 130
ods. 1 písm. g)“.
14.
Za čl. 154c sa vkladá čl. 154d, ktorý znie:
„Čl. 154d
(1)
Predpoklady sudcovskej spôsobilosti, ktoré dávajú záruku, že funkciu sudcu bude vykonávať
riadne, sa vzťahujú aj na sudcu ustanoveného do funkcie pred 1. septembrom 2014. O
prijatí stanoviska o splnení predpokladov sudcovskej spôsobilosti podľa prvej vety
sudcu ustanoveného do funkcie pred 1. septembrom 2014 rozhoduje na základe podkladov
od štátneho orgánu plniaceho úlohy ochrany utajovaných skutočností a vyjadrenia sudcu
Súdna rada Slovenskej republiky uznesením. Podrobnosti o rozhodovaní Súdnej rady Slovenskej
republiky o prijatí stanoviska o splnení predpokladov sudcovskej spôsobilosti, ktoré
dávajú záruku, že funkciu sudcu bude vykonávať riadne, vrátane spôsobu vyjadrenia
sudcu k podkladom, ustanoví zákon.
(2)
Proti uzneseniu Súdnej rady Slovenskej republiky podľa odseku 1 možno podať sťažnosť,
o ktorej rozhodne ústavný súd; podrobnosti ustanoví zákon.
(3)
Ak sudca ustanovený do funkcie pred 1. septembrom 2014 nespĺňa predpoklady sudcovskej
spôsobilosti, ktoré dávajú záruku, že funkciu sudcu bude vykonávať riadne, podľa právoplatného
uznesenia Súdnej rady Slovenskej republiky podľa odseku 1 alebo podľa právoplatného
rozhodnutia ústavného súdu, ktorým sťažnosť podľa odseku 2 zamietol, Súdna rada Slovenskej
republiky navrhne prezidentovi odvolať sudcu. Nesplnenie predpokladov sudcovskej spôsobilosti,
ktoré dávajú záruku, že funkciu sudcu bude vykonávať riadne, je dôvodom na odvolanie
sudcu.
(4)
Funkcia predsedu Súdnej rady Slovenskej republiky ustanoveného podľa doterajších
predpisov zaniká dňom nadobudnutia účinnosti tohto ústavného zákona. Predseda Najvyššieho
súdu Slovenskej republiky je členom Súdnej rady Slovenskej republiky do skončenia
funkčného obdobia tých členov Súdnej rady Slovenskej republiky, ktorí boli zvolení
sudcami Slovenskej republiky podľa doterajších predpisov.
(5)
Členovia Súdnej rady Slovenskej republiky zvolení sudcami Slovenskej republiky, zvolení
Národnou radou Slovenskej republiky, vymenovaní prezidentom Slovenskej republiky a
vymenovaní vládou Slovenskej republiky podľa doterajších predpisov sa považujú za
členov Súdnej rady Slovenskej republiky podľa tohto ústavného zákona; na ich členstvo
sa vzťahujú doterajšie predpisy.“.
Čl. II
Tento ústavný zákon nadobúda účinnosť 1. septembra 2014.
Ivan Gašparovič v. r.
Pavol Paška v. r.
Robert Fico v. r.
Pavol Paška v. r.
Robert Fico v. r.