181/2014 Z. z.
Časová verzia predpisu účinná od 01.07.2016 do 30.03.2017
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter, právne záväzný obsah sa nachádza v pdf verzii právneho predpisu.
Otvoriť všetky
Číslo predpisu: | 181/2014 Z. z. |
Názov: | Zákon o volebnej kampani a o zmene a doplnení zákona č. 85/2005 Z. z. o politických stranách a politických hnutiach v znení neskorších predpisov |
Typ: | Zákon |
Dátum schválenia: | 29.05.2014 |
Dátum vyhlásenia: | 26.06.2014 |
Dátum účinnosti od: | 01.07.2016 |
Dátum účinnosti do: | 30.03.2017 |
Autor: | Národná rada Slovenskej republiky |
Právna oblasť: |
|
Nachádza sa v čiastke: |
85/2005 Z. z. | Zákon o politických stranách a politických hnutiach |
125/2016 Z. z. | Zákon o niektorých opatreniach súvisiacich s prijatím Civilného sporového poriadku, Civilného mimosporového poriadku a Správneho súdneho poriadku a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
69/2017 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 180/2014 Z. z. o podmienkach výkonu volebného práva a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony |
73/2017 Z. z. | Zákon, ktorým sa dopĺňa zákon č. 180/2014 Z. z. o podmienkach výkonu volebného práva a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 181/2014 Z. z. o volebnej kampani a o zmene a doplnení zákona č. 85/2005 Z. z. o politických stranách a politických hnutiach v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov |
344/2018 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 85/2005 Z. z. o politických stranách a politických hnutiach v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony |
208/2019 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 181/2014 Z. z. o volebnej kampani a o zmene a doplnení zákona č. 85/2005 Z. z. o politických stranách a politických hnutiach v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 85/2005 Z. z. o politických stranách a politických hnutiach v znení neskorších predpisov |
413/2019 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 180/2014 Z. z. o podmienkach výkonu volebného práva a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia niektoré zákony |
501/2019 Z. z. | Uznesenie Ústavného súdu Slovenskej republiky o pozastavení účinnosti § 17 zákona č. 181/2014 Z. z. o volebnej kampani a o zmene a doplnení zákona č. 85/2005 Z. z. o politických stranách a politických hnutiach v znení neskorších predpisov, a to v časti jeho zmeny vykonanej čl. IV bodom 1 zákona č. 413/2019 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 180/2014 Z. z. o podmienkach výkonu volebného práva a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
280/2020 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 181/2014 Z. z. o volebnej kampani a o zmene a doplnení zákona č. 85/2005 Z. z. o politických stranách a politických hnutiach v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov |
281/2021 Z. z. | Nález Ústavného súdu Slovenskej republiky sp. zn. PL. ÚS 26/2019 z 26. mája 2021 vo veci vyslovenia nesúladu ustanovenia § 17 zákona č. 181/2014 Z. z. o volebnej kampani a o zmene a doplnení zákona č. 85/2005 Z. z. o politických stranách a politických hnutiach v znení neskorších predpisov v číslovke „50“, teda v časti zmeny tohto ustanovenia vykonanej č. IV bodom 1 zákona č. 413/2019 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 180/2014 Z. z. o podmienkach výkonu volebného práva a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia niektoré zákony, na základe ktorého «v § 17 sa číslovka „14“ nahrádza číslovkou „50“» s čl. 1 ods. 1, čl. 13 ods. 4, čl. 26 ods. 1, 2 a 4 Ústavy Slovenskej republiky a s čl. 10 Dohovoru o ochrane ľudských práv a základných slobôd |
512/2021 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 180/2014 Z. z. o podmienkach výkonu volebného práva a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony |
185/2022 Z. z. | Zákon o špeciálnom spôsobe hlasovania vo voľbách do orgánov samosprávy obcí a vo voľbách do orgánov samosprávnych krajov, ktoré sa konajú v roku 2022 v rovnaký deň a v rovnakom čase a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony |
264/2022 Z. z. | Zákon o mediálnych službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o mediálnych službách) |
181
ZÁKON
z 29. mája 2014
o volebnej kampani a o zmene a doplnení zákona č. 85/2005 Z. z. o politických stranách a politických hnutiach v znení neskorších predpisov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
§ 1
Predmet úpravy
Tento zákon upravuje podmienky vedenia a financovania volebnej kampane pre voľby podľa
osobitného predpisu.1)
§ 2
Volebná kampaň
(1)
Volebná kampaň na účely tohto zákona je akákoľvek činnosť politickej strany, politického
hnutia,2) koalície politických strán a politických hnutí, kandidátov a tretích strán podľa
§ 8, za ktorú sa obvykle platí úhrada, smerujúca k propagácii ich činnosti, cieľov a
programu za účelom získania funkcie volenej podľa osobitného predpisu.1) Rozumie sa tým činnosť v prospech aj v neprospech subjektov podľa prvej vety.
(2)
Volebná kampaň začína dňom uverejnenia rozhodnutia o vyhlásení volieb v Zbierke zákonov
Slovenskej republiky (ďalej len „vyhlásenie volieb“) a končí 48 hodín predo dňom konania
volieb.
(3)
Činnosť iných subjektov ako ustanovených v odseku 1 na podporu alebo v neprospech
politických strán, koalícií politických strán a kandidátov sa v čase ustanovenom na
volebnú kampaň zakazuje.
§ 3
Financovanie volebnej kampane politickej strany vo voľbách do Národnej rady Slovenskej
republiky a do Európskeho parlamentu
(1)
Politická strana a politické hnutie (ďalej len „politická strana“) môže na svoju
volebnú kampaň vo voľbách do Národnej rady Slovenskej republiky a vo voľbách do Európskeho
parlamentu vynaložiť najviac 3 000 000 eur vrátane dane z pridanej hodnoty. Do limitu
nákladov politickej strany podľa prvej vety sa započítava aj rozdiel medzi cenou daru
alebo iného bezodplatného plnenia uvedenou v zmluve a cenou obvyklou a náklady na
propagáciu politickej strany, ktoré politická strana vynaložila v čase začínajúcom
180 dní predo dňom vyhlásenia volieb.
(2)
Na úhradu nákladov na volebnú kampaň môže politická strana použiť len finančné prostriedky
vedené na osobitnom platobnom účte (ďalej len „osobitný účet“) vedenom v banke alebo
pobočke zahraničnej banky (ďalej len „banka“) podľa odseku 3. Na finančné prostriedky
vedené na osobitnom účte sa vzťahujú ustanovenia osobitného predpisu.3)
(3)
Osobitný účet musí politická strana zriadiť pre každú volebnú kampaň samostatne.
(4)
Údaje na osobitnom účte podľa odseku 3 musia byť bezplatne, diaľkovo a nepretržite
prístupné tretím osobám a musia zobrazovať prehľad platobných transakcií v rozsahu
údajov o sume, dátume zaúčtovania, mene a priezvisku alebo názve platiteľa, texte
účtovného zápisu a variabilnom symbole (ďalej len „prehľad platobných transakcií“).
Adresu webového sídla, na ktorom sú tieto údaje zobrazené, oznámi politická strana
v listinnej podobe alebo elektronickej podobe Ministerstvu vnútra Slovenskej republiky
(ďalej len „ministerstvo vnútra“), ktoré ju zverejní na svojom webovom sídle.
(5)
Na osobitný účet musia byť vložené finančné prostriedky výlučne prevodom z iného
účtu. Na požiadanie ministerstva vnútra musí politická strana preukázať, kto je vlastníkom
účtu, z ktorého boli finančné prostriedky prevedené.
(6)
Na osobitný účet možno vkladať finančné prostriedky do 48 hodín predo dňom konania
volieb. Na osobitný účet nesmú byť prijaté finančné prostriedky po lehote podľa prvej
vety.
(7)
Výpisy z účtu podľa odseku 3 musí politická strana uchovávať päť rokov od ich vydania.
(8)
O použití prostriedkov na volebnú kampaň politická strana vedie osobitnú evidenciu
na účely volebnej kampane v členení
a)
náklady na úhradu predvolebných prieskumov a volebných prieskumov verejnej mienky,
b)
náklady na úhradu platenej inzercie alebo reklamy,
c)
náklady na vysielanie politickej reklamy podľa osobitného predpisu,4)
d)
náklady na úhradu volebných plagátov,
e)
náklady obchodnej spoločnosti podľa osobitného predpisu,5)
f)
cestovné výdavky členov politickej strany a prehľad cestovných náhrad zamestnancov
politickej strany podľa osobitného predpisu,6)
g)
prehľad darov a iných bezodplatných plnení, ktorých hodnota sa určuje podľa osobitného
predpisu,7)
h)
všetky ostatné náklady politickej strany na propagáciu jej činnosti, cieľov a programu.
(9)
Na uchovávanie účtovných dokladov z evidencií podľa odsekov 7 a 8 sa vzťahuje osobitný
predpis.8)
(10)
Politická strana je povinná na požiadanie ministerstva vnútra doručiť doklady, podať
informáciu, vysvetlenie alebo poskytnúť iný údaj týkajúci sa evidencií podľa odsekov
7 a 8 do desiatich dní od doručenia žiadosti.
§ 4
Záverečná správa
(1)
Politická strana je povinná vyhotovovať záverečnú správu o nákladoch na volebnú kampaň
pre voľby do Národnej rady Slovenskej republiky (ďalej len „záverečná správa“).
(2)
Záverečná správa obsahuje
a)
prehľad nákladov na úhradu predvolebných prieskumov a volebných prieskumov verejnej
mienky,
b)
prehľad nákladov na úhradu platenej inzercie alebo reklamy,
c)
prehľad nákladov na vysielanie politickej reklamy,4)
d)
prehľad nákladov na úhradu volebných plagátov,
e)
prehľad cestovných výdavkov členov politickej strany pri volebnej kampani a prehľad
cestovných náhrad6) zamestnancov politickej strany pri volebnej kampani,
f)
prehľad všetkých ostatných nákladov politickej strany na propagáciu jej činnosti,
cieľov a programu,
g)
prehľad nákladov obchodnej spoločnosti5) súvisiacich s volebnou kampaňou,
h)
prehľad darov a iných bezodplatných plnení a ich hodnotu,
i)
prehľad nákladov v rozsahu podľa písmena a) až h), ktoré politická strana vynaložila
v čase začínajúcom 180 dní predo dňom vyhlásenia volieb, a číslo platobného účtu vedeného
v banke, z ktorého boli náklady uhradené; ak žiadne náklady nevynaložila, doloží o
tom čestné vyhlásenie.
(3)
Politická strana je povinná doručiť najneskôr v 30. deň po vykonaní volieb záverečnú
správu ministerstvu vnútra v listinnej podobe a elektronickej podobe.
(4)
Záverečnú správu politickej strany zverejní ministerstvo vnútra na svojom webovom
sídle do 30 dní od jej doručenia v listinnej podobe a je prístupná verejnosti na päť
rokov.
(5)
Rozhodujúcim pre zahrnutie nákladov podľa odseku 2 do záverečnej správy je deň vykonania
prieskumu verejnej mienky, deň vykonania reklamnej akcie alebo propagačnej akcie.
(6)
Ak ministerstvo vnútra zistí, že záverečná správa neobsahuje údaje podľa odseku 2,
alebo ak údaje nie sú úplné, vyzve politickú stranu, aby zistené nedostatky odstránila.
Politická strana je povinná tak urobiť do 15 dní od doručenia výzvy.
§ 5
Financovanie volebnej kampane pre voľby prezidenta Slovenskej republiky
(1)
Kandidát na prezidenta Slovenskej republiky (ďalej len „kandidát na prezidenta“)
môže na svoju volebnú kampaň vynaložiť najviac 500 000 eur vrátane dane z pridanej
hodnoty spolu pre obidve kolá volieb. Do tejto sumy sa započítavajú aj náklady vynaložené
na propagáciu kandidáta, ktoré kandidát na prezidenta vynaložil v čase začínajúcom
180 dní predo dňom vyhlásenia volieb, a náklady, ktoré kandidát na prezidenta uhradil
alebo má uhradiť. Ak sa politická reklama, inzerát alebo program zverejnili alebo
odvysielali bezplatne alebo za zníženú cenu u iného vysielateľa ako v Rozhlase a televízii
Slovenska, započítava sa do uvedenej sumy ich obvyklá cena.
(2)
Za náklady kandidáta na prezidenta na volebnú kampaň sa považuje súčet všetkých finančných
prostriedkov, darov a iných bezodplatných plnení oceniteľných peniazmi, ktoré kandidát
na prezidenta vynaloží na úhradu platenej inzercie alebo reklamy, na úhradu politickej
reklamy, na úhradu za zhotovenie reklamných plagátov, letákov, iných propagačných
materiálov a predmetov a akýchkoľvek ďalších plnení spojených s volebnou kampaňou,
bez ohľadu na to, či povinnosť úhrady vznikla priamo kandidátovi na prezidenta alebo
tretím osobám.
(3)
Kandidát na prezidenta môže prijať dary a iné bezodplatné plnenia na volebnú kampaň
iba od
a)
fyzickej osoby, ktorá má trvalý pobyt na území Slovenskej republiky,
b)
právnickej osoby, ktorá má sídlo na území Slovenskej republiky,
c)
politickej strany, ktorá je registrovaná v Slovenskej republike.
(4)
Kandidát na prezidenta nesmie prijať dar ani iné bezodplatné plnenie na volebnú kampaň
od
a)
štátu, Fondu národného majetku Slovenskej republiky, Slovenského pozemkového fondu,
obce alebo vyššieho územného celku,
b)
právnickej osoby, ktorej zriaďovateľ alebo zakladateľ je štát, Fond národného majetku
Slovenskej republiky, Slovenský pozemkový fond, obec alebo vyšší územný celok,
c)
právnickej osoby, v ktorej má majetkovú účasť štát, Fond národného majetku Slovenskej
republiky, Slovenský pozemkový fond, obec alebo vyšší územný celok,
d)
občianskeho združenia, nadácie, neziskovej organizácie poskytujúcej všeobecne prospešné
služby, neinvestičného fondu, záujmového združenia právnických osôb, združení obcí
a organizácií s medzinárodným prvkom,
e)
verejnoprávnej inštitúcie a ani právnickej osoby zriadenej zákonom,
f)
osoby, o ktorej nevie uviesť identifikačné údaje darcu alebo identifikačné údaje
zmluvnej strany, ktorá poskytla iné bezodplatné plnenie,
(5)
Finančné prostriedky určené na volebnú kampaň musí kandidát na prezidenta viesť na
osobitnom účte v banke.
(6)
Údaje na osobitnom účte podľa odseku 5 musia byť bezplatne, diaľkovo a nepretržite
prístupné tretím osobám a musia zobrazovať prehľad platobných transakcií. Adresu webového
sídla, na ktorom sú tieto údaje zobrazené, oznámi kandidát na prezidenta v listinnej
podobe alebo elektronickej podobe ministerstvu vnútra, ktoré ju zverejní na svojom
webovom sídle.
(7)
Na osobitný účet podľa odseku 5 musia byť vložené finančné prostriedky výlučne prevodom
z iného účtu. Na požiadanie ministerstva vnútra musí kandidát na prezidenta preukázať,
kto je vlastníkom účtu, z ktorého boli finančné prostriedky prevedené.
(8)
Na osobitný účet možno vkladať finančné prostriedky do 48 hodín predo dňom konania
volieb. Na osobitný účet nesmú byť prijaté finančné prostriedky po lehote podľa prvej
vety.
(9)
Výpisy z účtu podľa odseku 5 musí kandidát na prezidenta uchovávať päť rokov od ich
vydania.
(10)
Kandidát na prezidenta vedie osobitnú evidenciu darov a iných bezodplatných plnení
vrátane dátumu prijatia daru alebo iného bezodplatného plnenia, ich hodnoty a identifikačných
údajov darcu alebo identifikačných údajov zmluvnej strany, ktorá poskytla iné bezodplatné
plnenie. Na účely započítania daru alebo iného bezodplatného plnenia do nákladov na
volebnú kampaň je kandidát na prezidenta povinný započítať rozdiel medzi cenou uvedenou
v zmluve a cenou obvyklou.
(11)
Kandidát na prezidenta vedie osobitnú evidenciu o použití prostriedkov podľa odsekov
5 a 10 na volebnú kampaň v členení
a)
náklady na úhradu predvolebných prieskumov a volebných prieskumov verejnej mienky,
b)
náklady na úhradu platenej inzercie alebo reklamy,
c)
náklady na vysielanie politickej reklamy,
d)
náklady na úhradu volebných plagátov,
e)
cestovné výdavky,
f)
prehľad darov a iných bezodplatných plnení a ich hodnotu,
g)
všetky ostatné náklady kandidáta na prezidenta na svoju propagáciu,
h)
prehľad nákladov, ktoré kandidát na prezidenta vynaložil na svoju propagáciu v čase
začínajúcom 180 dní predo dňom vyhlásenia volieb, a číslo platobného účtu vedeného
v banke, z ktorého boli náklady uhradené; ak žiadne náklady nevynaložil, doloží o
tom čestné vyhlásenie.
(12)
Kandidát na prezidenta je povinný zverejniť na svojom webovom sídle informáciu v
členení podľa odseku 11 a túto doručiť ministerstvu vnútra v listinnej podobe a v
elektronickej podobe do 30 dní po vykonaní volieb.
(13)
Ministerstvo vnútra zverejní informáciu podľa odseku 12 do 30 dní od jej doručenia
v listinnej podobe na svojom webovom sídle a je prístupná verejnosti päť rokov.
(14)
Doklady z evidencie podľa odsekov 10 a 11 musí kandidát na prezidenta uchovávať najmenej
päť rokov od ukončenia volebnej kampane.
(15)
Kandidát na prezidenta je povinný na požiadanie ministerstva vnútra predložiť doklady
podľa odsekov 5, 10 a 11 a podať informáciu, vysvetlenie alebo poskytnúť iný údaj
týkajúci sa týchto dokladov do desiatich dní od doručenia žiadosti.
(16)
Politická strana pri vedení volebnej kampane na prezidenta má postavenie tretej strany
podľa § 8.
§ 6
Financovanie volebnej kampane nezávislými kandidátmi
(1)
Nezávislý kandidát môže na svoju volebnú kampaň vynaložiť sumu, do ktorej sa započítava
aj daň z pridanej hodnoty, takto
a)
na funkciu predsedu samosprávneho kraja najviac 250 000 eur pre obidve kolá volieb,
b)
na funkciu primátora hlavného mesta Slovenskej republiky Bratislavy a na funkciu
primátora mesta Košice najviac 250 000 eur,
c)
na funkciu primátora mesta, starostu obce alebo starostu mestskej časti s počtom
obyvateľov
1.
od 60 001 do 120 000 obyvateľov najviac 100 000 eur,
2.
od 30 001 do 60 000 obyvateľov najviac 70 000 eur,
3.
od 16 001 do 30 000 obyvateľov najviac 50 000 eur,
4.
od 10 001 do 16 000 obyvateľov najviac 20 000 eur,
5.
od 5 001 do 10 000 obyvateľov najviac 10 000 eur,
6.
od 2 001 do 5 000 obyvateľov najviac 5 000 eur,
7.
do 2000 obyvateľov najviac 2 000 eur,
(2)
Do súm podľa odseku 1 sa započítavajú aj náklady na volebnú kampaň nezávislého kandidáta,
ak nezávislý kandidát podľa odseku 1 kandiduje v tých istých voľbách ako nezávislý
kandidát na funkciu poslanca samosprávneho kraja, poslanca obecného zastupiteľstva,
poslanca mestského zastupiteľstva alebo poslanca miestneho zastupiteľstva.
(3)
Za náklady nezávislého kandidáta na volebnú kampaň sa považuje súčet všetkých finančných
prostriedkov, darov a iných bezodplatných plnení oceniteľných peniazmi, ktoré nezávislý
kandidát vynaloží na úhradu platenej inzercie alebo reklamy a na úhradu za zhotovenie
reklamných programov, plagátov, letákov a iných propagačných materiálov a predmetov,
bez ohľadu na to, či povinnosť úhrady vznikla priamo nezávislému kandidátovi alebo
tretím osobám. Do súm podľa odseku 1 sa započítavajú aj náklady vynaložené na propagáciu
kandidáta, ktoré kandidát vynaložil v čase začínajúcom 180 dní predo dňom vyhlásenia
volieb.
(4)
Nezávislý kandidát môže prijať dar a iné bezodplatné plnenie na volebnú kampaň iba
od subjektov uvedených v § 5 ods. 3.
(5)
Nezávislý kandidát nesmie prijať dar ani iné bezodplatné plnenie na volebnú kampaň
od subjektov uvedených v § 5 ods. 4.
(6)
Nezávislý kandidát na funkciu predsedu samosprávneho kraja a nezávislý kandidát na
funkciu primátora mesta, na funkciu starostu obce, na funkciu starostu mestskej časti
v obci nad 5 000 obyvateľov musí viesť finančné prostriedky určené na volebnú kampaň
na osobitnom účte v banke. Na osobitný účet musia byť vložené finančné prostriedky
výlučne prevodom z iného účtu. Na požiadanie musí nezávislý kandidát preukázať, kto
je vlastníkom účtu, z ktorého boli finančné prostriedky prevedené.
(7)
Údaje na osobitnom účte podľa odseku 6 musia byť bezplatne, diaľkovo a nepretržite
prístupné tretím osobám a musia zobrazovať prehľad platobných transakcií. Adresu webového
sídla, na ktorom sú tieto údaje zobrazené, oznámi nezávislý kandidát ministerstvu
vnútra, ktoré ju zverejní na svojom webovom sídle.
(8)
Na osobitný účet možno vkladať finančné prostriedky do 48 hodín predo dňom konania
volieb. Na osobitný účet nesmú byť prijaté finančné prostriedky po lehote podľa prvej
vety.
(9)
Výpisy z účtu podľa odseku 6 musí nezávislý kandidát uchovávať päť rokov od ich vydania.
(10)
Nezávislý kandidát vedie osobitnú evidenciu darov a iných bezodplatných plnení vrátane
dátumu prijatia daru alebo iného bezodplatného plnenia, ich hodnoty a identifikačných
údajov darcu alebo identifikačných údajov zmluvnej strany, ktorá poskytla iné bezodplatné
plnenie. Na účely započítania daru alebo iného bezodplatného plnenia do nákladov na
volebnú kampaň je nezávislý kandidát povinný započítať rozdiel medzi cenou uvedenou
v zmluve a cenou obvyklou.
(11)
Nezávislý kandidát vedie osobitnú evidenciu o použití prostriedkov podľa odsekov
6 a 10 na volebnú kampaň v členení
a)
náklady na úhradu predvolebných prieskumov a volebných prieskumov verejnej mienky,
b)
náklady na úhradu platenej inzercie, reklamy alebo politickej reklamy,
c)
náklady na úhradu volebných plagátov,
d)
cestovné výdavky,
e)
prehľad darov a iných bezodplatných plnení a ich hodnoty,
f)
všetky ostatné náklady nezávislého kandidáta na svoju propagáciu,
g)
prehľad nákladov, ktoré nezávislý kandidát vynaložil na svoju propagáciu v čase začínajúcom
180 dní predo dňom vyhlásenia volieb, a číslo platobného účtu vedeného v banke, z
ktorého boli náklady uhradené; ak žiadne náklady nevynaložil, doloží o tom čestné
vyhlásenie.
(12)
Nezávislý kandidát je povinný na požiadanie ministerstva vnútra predložiť doklady
a podať informáciu, vysvetlenie alebo poskytnúť iný údaj týkajúci sa evidencií podľa
odsekov 6, 10 a 11 do desiatich dní od doručenia žiadosti.
(13)
Doklady z evidencie podľa odsekov 10 a 11 musí nezávislý kandidát uchovávať najmenej
päť rokov od ukončenia volebnej kampane.
(14)
Nezávislý kandidát na funkciu predsedu samosprávneho kraja a nezávislý kandidát na
funkciu primátora mesta, na funkciu starostu obce, na funkciu starostu mestskej časti
v obci nad 5 000 obyvateľov je povinný zverejniť na svojom webovom sídle správu o
prostriedkoch, ktoré vynaložil na volebnú kampaň v členení podľa odseku 11, a doručiť
ju ministerstvu vnútra v listinnej podobe a elektronickej podobe do 30 dní po vykonaní
volieb.
(15)
Ministerstvo vnútra zverejní na svojom webovom sídle správu podľa odseku 14 do 30
dní od jej doručenia v listinnej podobe a je prístupná verejnosti na päť rokov; ak
ide o správu kandidátov na funkciu podľa odseku 1 písm. b) a c), je lehota na zverejnenie
správy 90 dní.
(16)
Ak volebnú kampaň na funkcie uvedené v odseku 1 vedie kandidát uvedený na kandidátnej
listine politickej strany sám, vzťahujú sa na neho ustanovenia tohto paragrafu rovnako
ako na nezávislého kandidáta. Z volebnej kampane takého kandidáta musí byť zrejmé,
že je na kandidátnej listine politickej strany.
§ 7
Financovanie volebnej kampane politickou stranou vo voľbách do orgánov územnej samosprávy
Politická strana, ktorá vedie volebnú kampaň vo voľbách do orgánov územnej samosprávy,
môže na túto kampaň vynaložiť najviac 500 000 eur. Politická strana je povinná postupovať
podľa § 3 ods. 2 až 10.
§ 8
Volebná kampaň vedená treťou stranou
(1)
Treťou stranou na účely tohto zákona je fyzická osoba, fyzická osoba – podnikateľ
alebo právnická osoba, ktorá je zaevidovaná Štátnou komisiou pre voľby a kontrolu
financovania politických strán (ďalej len „štátna komisia“).
(2)
Treťou stranou na účely tohto zákona nemôže byť
a)
štát, Fond národného majetku Slovenskej republiky, Slovenský pozemkový fond, obec
alebo vyšší územný celok,
b)
právnická osoba, ktorej zriaďovateľ alebo zakladateľ je štát, Fond národného majetku
Slovenskej republiky, Slovenský pozemkový fond, obec alebo vyšší územný celok,
c)
právnická osoba, v ktorej má majetkovú účasť štát, Fond národného majetku Slovenskej
republiky, Slovenský pozemkový fond, obec alebo vyšší územný celok,
d)
verejnoprávna inštitúcia a právnická osoba zriadená zákonom,
e)
fyzická osoba, ktorá nemá trvalý pobyt na území Slovenskej republiky,
f)
právnická osoba, ktorá má sídlo v zahraničí,
(3)
Žiadosť o zaevidovanie musí obsahovať meno, priezvisko, adresu trvalého pobytu, číslo
občianskeho preukazu alebo dokladu o pobyte žiadateľa, ak ide o fyzickú osobu, a obchodné
meno a identifikačné číslo, ak ide o fyzickú osobu - podnikateľa, názov a sídlo, právnu
formu a identifikačné číslo organizácie žiadateľa, ak ide o právnickú osobu. Žiadosť
sa podáva na tlačive, ktoré zverejňuje štátna komisia na svojom webovom sídle.
(4)
Ak je žiadosť o zaevidovanie úplná, štátna komisia zaeviduje tretiu stranu bezodkladne.
Na evidenciu tretích strán sa nevzťahuje všeobecný predpis o správnom konaní. Tretia
strana môže začať volebnú kampaň, len čo bola zverejnená v zozname podľa odseku 5.
(5)
Zoznam tretích strán zverejňuje štátna komisia na svojom webovom sídle. Zoznam musí
byť verejne prístupný; musí byť prístupný aj po ukončení volebnej kampane, a to šesť
mesiacov od vyhlásenia výsledkov volieb. Číslo občianskeho preukazu a dokladu o pobyte
nie je súčasťou zverejňovaných ani sprístupňovaných údajov.
(6)
Zoznam tretích strán vedie štátna komisia samostatne pre každé voľby.
(7)
Tretia strana môže na volebnú kampaň vynaložiť najviac 100 000 eur, a ak ide o voľby
do orgánov územnej samosprávy, najviac 25 000 eur.
(8)
Finančné prostriedky určené na volebnú kampaň musí tretia strana viesť na osobitnom
účte v banke. Údaje na osobitnom účte musia byť bezplatne, diaľkovo a nepretržite
prístupné tretím osobám a musia zobrazovať prehľad platobných transakcií. Adresu webového
sídla, na ktorom sú tieto údaje zobrazené, oznámi tretia strana v listinnej podobe
alebo elektronickej podobe ministerstvu vnútra, ktoré ju zverejní na svojom webovom
sídle.
(9)
Na osobitný účet podľa odseku 8 musia byť vložené finančné prostriedky výlučne prevodom
z iného platobného účtu. Na požiadanie ministerstva vnútra musí tretia strana preukázať,
kto je vlastníkom platobného účtu, z ktorého boli finančné prostriedky prevedené.
(10)
Na osobitný účet možno vložiť finančné prostriedky do 48 hodín predo dňom konania
volieb. Na osobitný účet nesmú byť prijaté finančné prostriedky po lehote podľa prvej
vety. Vlastník osobitného účtu je povinný zabezpečiť, aby po lehote podľa prvej vety
nemohli byť na osobitný účet pripísané finančné prostriedky.
(11)
O použití prostriedkov na volebnú kampaň tretia strana vedie evidenciu, ktorá obsahuje
a)
náklady na úhradu predvolebných prieskumov a volebných prieskumov verejnej mienky,
b)
náklady na úhradu platenej inzercie alebo reklamy,
c)
náklady na umiestňovanie volebných plagátov,
d)
náklady neuvedené v písmenách a) až c) vynaložené na volebnú kampaň,
(12)
Doklady z evidencie podľa odseku 11 a výpisy z účtu musí tretia strana uchovávať
najmenej päť rokov od ukončenia volebnej kampane.
(13)
Tretia strana je povinná na požiadanie ministerstva vnútra predložiť doklady podľa
odsekov 8 a 11 a podať informáciu, vysvetlenie alebo poskytnúť iný údaj týkajúci sa
týchto dokladov do desiatich dní od doručenia žiadosti.
(14)
Tretia strana je povinná do desiatich dní po ukončení volebnej kampane zverejniť
prehľad nákladov podľa odseku 11 na svojom webovom sídle na dobu 60 dní.
§ 9
Kontrola volebnej kampane
(1)
Kontrolu volebnej kampane podľa tohto zákona (ďalej len „kontrola“) vykonávajú
a)
ministerstvo vnútra a
b)
okresný úrad.
(2)
Okresný úrad vykonáva kontrolu podľa poverenia ministerstva vnútra. Poverenie musí
byť v listinnej podobe, ak to vyžaduje situácia, môže byť doručené okresnému úradu
aj elektronicky. Okresný úrad je povinný zaslať záznam podľa odseku 6 bezodkladne
ministerstvu vnútra a kontrolovanému subjektu.
(3)
Na kontrolu sa vzťahujú všeobecné zásady kontrolnej činnosti podľa osobitného predpisu.9)
(4)
Ministerstvo vnútra a okresný úrad sú oprávnené vyžadovať od kontrolovaného subjektu
všetky informácie a doklady, o ktorých je povinný viesť evidenciu podľa tohto zákona.
(5)
Ministerstvo vnútra a okresný úrad sú oprávnené uložiť v blokovom konaní poriadkovú
pokutu do 300 eur tomu, kto neposkytne pri kontrole súčinnosť potrebnú na vykonanie
kontroly.
(6)
O vykonaní kontroly sa vyhotovuje záznam, ktorý obsahuje
a)
označenie kontrolného orgánu,
b)
označenie kontrolovaného subjektu,
c)
predmet kontroly,
d)
dátum a miesto vykonania kontroly,
e)
popis zisteného stavu, ak ide o kontrolu na mieste,
f)
výsledok vykonanej kontroly,
g)
meno, priezvisko toho, kto kontrolu vykonal, jeho podpis a odtlačok úradnej pečiatky.
(7)
Ministerstvo vnútra a okresný úrad sú oprávnené pri výkone kontroly podľa tohto zákona
spracúvať bez súhlasu dotknutej osoby osobné údaje, s ktorými prídu do styku pri výkone
kontrolnej činnosti podľa tohto zákona.
§ 10
Vysielanie počas volebnej kampane pre voľby do Národnej rady Slovenskej republiky
a pre voľby do Európskeho parlamentu
(1)
Rozhlas a televízia Slovenska vyhradí najviac po 30 minút vysielacieho času pre kandidujúcu
politickú stranu alebo kandidujúcu koalíciu politických strán, spolu však najviac
desať hodín vysielacieho času na vysielanie politickej reklamy v rozhlasovom vysielaní
a najviac desať hodín vysielacieho času na vysielanie politickej reklamy v televíznom
vysielaní. Nárok na vysielací čas sa musí uplatniť najneskôr päť dní pred začiatkom
vysielania politickej reklamy, inak zaniká.
(2)
Rozhlas a televízia Slovenska vyhradí okrem času podľa odseku 1 desať hodín vysielacieho
času na diskusné programy v rozhlasovom vysielaní a desať hodín vysielacieho času
na diskusné programy v televíznom vysielaní.
(3)
Vysielateľ, ktorý má oprávnenie na vysielanie na základe licencie10) (ďalej len „vysielateľ s licenciou“), môže vyhradiť na vysielanie politickej reklamy
najviac po 30 minút vysielacieho času pre kandidujúcu politickú stranu alebo koalíciu
politických strán, spolu však najviac desať hodín vysielacieho času.
(4)
Rozhlas a televízia Slovenska a vysielateľ s licenciou rozdelia časy podľa odsekov
1 až 3 rovnomerne medzi kandidujúce politické strany a kandidujúce koalície politických
strán tak, aby určením času vysielania nebola žiadna politická strana alebo koalícia
politických strán znevýhodnená.
(5)
Vysielateľ s licenciou môže v čase podľa § 12 ods. 1 vysielať okrem politickej reklamy podľa odseku 3 diskusné programy so zástupcami
kandidujúcich politických strán alebo kandidujúcich koalícií politických strán len
v prípade, ak ich zaradenie do programovej štruktúry na toto obdobie schválila Rada
pre vysielanie a retransmisiu11) (ďalej len „rada“). Vysielateľ s licenciou je vtedy povinný predložiť rade najneskôr
30 dní pred začiatkom vysielania projekt programu, ktorý musí obsahovať aj spôsob
takého výberu účastníkov diskusií, aby nebola žiadna politická strana a žiadna koalícia
politických strán znevýhodnená. Zaradenie takého programu do vysielania sa nepovažuje
za zmenu programovej služby.12)
(6)
Náklady na politickú reklamu vo vysielaní Rozhlasu a televízie Slovenska a náklady
na politickú reklamu vo vysielaní vysielateľa s licenciou uhrádzajú kandidujúce politické
strany a kandidujúce koalície politických strán. Rozhlas a televízia Slovenska a vysielateľ
s licenciou sú povinní zabezpečiť pre všetky kandidujúce politické strany a kandidujúce
koalície politických strán rovnaké podmienky nákupu vysielacieho času a rovnaké cenové
a platobné podmienky.
(7)
Vysielanie iných programov, než sú uvedené v odsekoch 2 a 5 a § 12 ods. 5, a vysielanie politickej reklamy uvedenej v odsekoch 1 a 3, ktoré by mohli ovplyvniť
hlasovanie voličov v prospech alebo v neprospech kandidujúcej politickej strany alebo
kandidujúcej koalície politických strán, počas volebnej kampane je zakázané.
§ 11
Vysielanie počas volebnej kampane pre voľby prezidenta
(1)
Rozhlas a televízia Slovenska vyhradí najviac po jednej hodine vysielacieho času
pre každého kandidáta na prezidenta, spolu však najviac desať hodín vysielacieho času
na vysielanie politickej reklamy v rozhlasovom vysielaní a najviac desať hodín vysielacieho
času na vysielanie politickej reklamy v televíznom vysielaní. Nárok na vysielací čas
sa musí uplatniť najneskôr päť dní pred začiatkom vysielania politickej reklamy, inak
zaniká.
(2)
Rozhlas a televízia Slovenska vyhradí okrem času podľa odseku 1 desať hodín vysielacieho
času na diskusné programy v rozhlasovom vysielaní a desať hodín vysielacieho času
na diskusné programy v televíznom vysielaní.
(3)
Rozhlas a televízia Slovenska a vysielateľ s licenciou rozdelia časy podľa odsekov
1, 2 a 4 rovnomerne medzi kandidátov na prezidenta tak, aby určením času vysielania
nebol žiadny z kandidátov na prezidenta znevýhodnený.
(4)
Vysielateľ s licenciou môže vyhradiť na vysielanie politickej reklamy najviac po
30 minút vysielacieho času pre každého kandidáta na prezidenta, spolu však najviac
desať hodín vysielacieho času.
(5)
Vysielateľ s licenciou môže v čase volebnej kampane vysielať okrem politickej reklamy
podľa odseku 4 diskusné programy so zástupcami kandidujúcich politických strán alebo
kandidujúcich koalícií politických strán, len ak ich zaradenie do programovej štruktúry
na toto obdobie schválila rada. Vysielateľ s licenciou je vtedy povinný predložiť
rade najneskôr 25 dní pred začiatkom vysielania projekt programu, ktorý musí okrem
iného obsahovať aj spôsob takého výberu účastníkov diskusií, aby nebol žiadny kandidát
na prezidenta znevýhodnený. Zaradenie takého programu do vysielania sa nepovažuje
za zmenu programovej služby.
(6)
Náklady na politickú reklamu vo vysielaní Rozhlasu a televízie Slovenska a náklady
na politickú reklamu vo vysielaní vysielateľa s licenciou uhrádzajú kandidáti na prezidenta.
Rozhlas a televízia Slovenska a vysielateľ s licenciou sú povinní zabezpečiť pre všetkých
kandidátov na prezidenta rovnaké podmienky nákupu vysielacieho času a rovnaké cenové
a platobné podmienky.
(7)
Vysielanie iných programov ako programov podľa § 12 ods. 5 a programov uvedených v odsekoch 2 a 5 a vysielanie politickej reklamy uvedenej v
odsekoch 1 a 4, ktoré by mohli ovplyvniť hlasovanie osôb oprávnených voliť v prospech
alebo v neprospech kandidáta na prezidenta, je zakázané.
(8)
Ak sa koná druhé kolo volieb prezidenta, ustanovenie § 12 ods. 1 sa neuplatňuje a vysielanie politickej reklamy je dovolené v čase začínajúcom sa
dňom vyhlásenia výsledkov prvého kola volieb prezidenta štátnou komisiou a končiacom
48 hodín pred konaním druhého kola volieb. Rozhlas a televízia Slovenska vyčlení dve
hodiny vysielacieho času na vysielanie politickej reklamy a dve hodiny na vysielanie
diskusných programov osobitne v rozhlasovom vysielaní a osobitne v televíznom vysielaní;
kandidáti na prezidenta uplatnia nárok na vysielací čas do 24 hodín od vyhlásenia
výsledkov prvého kola volieb. Vysielateľ s licenciou môže vyhradiť na vysielanie politickej
reklamy najviac dve hodiny a na vysielanie diskusných programov najviac dve hodiny
vysielacieho času. Ustanovenie odseku 3 sa vzťahuje primerane aj na vysielanie politickej
reklamy a diskusných programov pred druhým kolom volieb.
§ 12
(1)
Vysielanie politickej reklamy je povolené len v čase začínajúcom sa 21 dní predo
dňom konania volieb a končiacom sa 48 hodín predo dňom konania volieb.
(2)
Zodpovednosť za obsah politickej reklamy majú kandidujúce politické strany, kandidujúce
koalície politických strán a kandidáti na prezidenta.
(3)
Rozhlas a televízia Slovenska a vysielateľ s licenciou zabezpečia na začiatku a na
konci vysielania politickej reklamy jeho zreteľné označenie a oddelenie od ostatných
programov a iných zložiek programovej služby odvysielaním oznamu, že ide o platené
vysielanie.
(4)
Politickú reklamu je zakázané vysielať v čase, ktorý je v rozhlasovom vysielaní a
v televíznom vysielaní vyhradený na reklamu. Na čas poskytnutý na vysielanie politickej
reklamy sa nevzťahujú obmedzenia časového rozsahu vysielanej reklamy podľa osobitného
predpisu.13)
(5)
Za politickú reklamu na účely tohto zákona sa nepovažuje vysielanie spravodajských
programov a publicistických programov, ak sa realizujú v súlade s programovou službou.
(6)
(7)
Porušenie pravidiel vysielania politickej reklamy podľa tohto zákona sa postihuje
podľa osobitného predpisu.14)
§ 13
Vysielanie počas volebnej kampane pre voľby do orgánov územnej samosprávy
(1)
Rozhlas a televízia Slovenska a vysielateľ s licenciou môžu na čas ustanovený v § 12 ods. 1 vyhradiť vysielací čas na diskusné programy pre kandidátov na funkciu predsedu samosprávneho
kraja, poslanca zastupiteľstva samosprávneho kraja, starostu obce, primátora mesta
a poslanca obecného zastupiteľstva, mestského zastupiteľstva alebo miestneho zastupiteľstva
v rozhlasovom vysielaní a televíznom vysielaní tak, aby určením času vysielania nebol
žiadny z kandidátov znevýhodnený.
(2)
Vysielanie iných programov ako programov uvedených v odseku 1, ktoré by mohli ovplyvniť
hlasovanie osôb oprávnených voliť v prospech alebo v neprospech kandidáta, je zakázané.
§ 14
Zverejňovanie informácií o kandidujúcich subjektoch počas volebnej kampane
(1)
Zverejňovať informácie o kandidujúcich politických stranách, kandidujúcich koalíciách
politických strán, kandidátoch na prezidenta a kandidátoch na funkcie do orgánov územnej
samosprávy v ich prospech alebo neprospech v rozhlasovom vysielaní, v televíznom vysielaní,
v rámci audiovizuálnej mediálnej služby na požiadanie, v periodických publikáciách,
neperiodických publikáciách a v agentúrnom spravodajstve je 48 hodín pred začiatkom
volieb a v deň konania volieb až do skončenia hlasovania zakázané.
(2)
Ustanovenia odseku 1 sa nevzťahujú na vysielanie prostredníctvom internetu.
§ 15
Transparentnosť volebnej kampane
(1)
Každý, kto vedie volebnú kampaň podľa tohto zákona, je povinný zabezpečiť, aby odvysielaná
politická reklama, zverejnená platená inzercia, zverejnené volebné plagáty a všetky
ďalšie spôsoby vedenia volebnej kampane obsahovali údaje o objednávateľovi a dodávateľovi
v rozsahu meno, priezvisko a obec trvalého pobytu, ak ide o fyzickú osobu, a názov
a sídlo a identifikačné číslo organizácie, ak ide o právnickú osobu; to isté sa vzťahuje
aj na prezentáciu predvolebných prieskumov a volebných prieskumov verejnej mienky.
(2)
Ak ide o drobné reklamné predmety, ako sú odznaky, perá, kľúčenky, prívesky, prípadne
iné, z údajov podľa odseku 1 sa na nich uvádza len údaj o objednávateľovi. Ustanovenie
prvej vety sa vzťahuje aj na vysielanie politickej reklamy v rozhlasovom vysielaní
kratšej ako 30 sekúnd.
§ 16
Umiestňovanie volebných plagátov
Obec, v hlavnom meste Slovenskej republiky Bratislave a v meste Košice mestská časť,
všeobecne záväzným nariadením vyhradí miesta a ustanoví podmienky na umiestňovanie
volebných plagátov na verejných priestranstvách počas volebnej kampane pre voľby do
Národnej rady Slovenskej republiky, voľby do Európskeho parlamentu, voľby do orgánov
samosprávnych krajov a voľby do orgánov samosprávy obcí. Vyhradená plocha musí zodpovedať
zásadám rovnosti kandidujúcich subjektov.
§ 17
Volebné prieskumy
V čase 14 dní predo dňom konania volieb a v deň konania volieb až do skončenia hlasovania
je zakázané zverejňovať výsledky volebných prieskumov. Ak sa koná druhé kolo volieb
prezidenta alebo druhé kolo volieb predsedu samosprávneho kraja, výsledky volebných
prieskumov je zakázané zverejňovať v čase sedem dní predo dňom konania druhého kola
volieb a v deň konania volieb až do skončenia hlasovania.
§ 18
Spoločné ustanovenia o nakladaní s prostriedkami na osobitných účtoch
(1)
Ak obdarovaný nechce prijať prostriedky poukázané na svoj osobitný účet, bezodkladne
tieto prostriedky vráti na účet darcu.
(2)
S prostriedkami na osobitnom účte nepoužitými na volebnú kampaň nemožno nakladať
90 dní po vyhlásení výsledkov volieb a počas konania vo veci porušenia pravidiel financovania
volebnej kampane.
(3)
Ak boli finančné prostriedky z osobitného účtu vybrané v hotovosti, je majiteľ osobitného
účtu povinný viesť evidenciu o použití týchto prostriedkov.
§ 19
Správne delikty
(1)
Štátna komisia uloží politickej strane pokutu od 30 000 eur do 300 000 eur, ak
a)
vedie volebnú kampaň po čase ustanovenom v § 2 ods. 2 alebo
b)
poruší zákaz podľa § 17.
(2)
Ministerstvo vnútra uloží politickej strane pokutu od 10 000 eur do 100 000 eur,
ak
a)
prekročí prípustnú sumu nákladov podľa § 3 ods. 1 a § 6 ods. 16,
b)
c)
nedoručí doklady alebo neposkytne informáciu podľa § 3 ods. 10,
d)
nedoručí záverečnú správu podľa § 4 ods. 3,
e)
poruší povinnosť podľa § 15 alebo
f)
nesplní inú povinnosť uloženú týmto zákonom.
(3)
Štátna komisia uloží kandidátovi na prezidenta pokutu od 5 000 eur do 50 000 eur,
ak
a)
vedie volebnú kampaň po čase ustanovenom v § 2 ods. 2 alebo
b)
poruší zákaz podľa § 17.
(4)
Ministerstvo vnútra uloží kandidátovi na prezidenta pokutu od 2 000 eur do 30 000
eur, ak
a)
prekročí prípustnú sumu nákladov podľa § 5 ods. 1,
b)
nesplní povinnosť podľa § 5 ods. 5 alebo 8,
c)
nesplní povinnosť podľa § 5 ods. 12,
d)
nesplní povinnosť podľa § 5 ods. 14 alebo 15,
e)
poruší povinnosť podľa § 15 alebo
f)
nesplní inú povinnosť uloženú týmto zákonom.
(5)
Štátna komisia uloží nezávislému kandidátovi pokutu od 1 000 eur do 10 000 eur, ak
a)
vedie volebnú kampaň po čase ustanovenom v § 2 ods. 2 alebo
b)
poruší zákaz podľa § 17.
(6)
Ministerstvo vnútra uloží nezávislému kandidátovi pokutu od 1 000 eur do 10 000 eur,
ak
a)
prekročí prípustnú sumu nákladov podľa § 6 ods. 1 a 16,
b)
c)
poruší povinnosť podľa § 15 alebo
d)
nesplní inú povinnosť uloženú týmto zákonom.
(7)
Štátna komisia uloží tretej strane pokutu od 1 000 eur do 10 000 eur, ak
a)
vedie volebnú kampaň po čase ustanovenom v § 2 ods. 2 alebo
b)
poruší zákaz podľa § 17.
(8)
Ministerstvo vnútra uloží tretej strane pokutu od 1 000 eur do 10 000 eur, ak
a)
prekročí prípustnú sumu nákladov podľa § 8 ods. 7,
b)
c)
poruší povinnosť podľa § 15 alebo
d)
nesplní inú povinnosť uloženú týmto zákonom.
(9)
(10)
Ministerstvo vnútra uloží pokutu od 3 000 eur do 10 000 eur právnickej osobe, ktorá
poruší zákaz podľa § 2 ods. 3, a pokutu 100 000 eur, ak poruší zákaz podľa § 17.
(11)
Pokuty podľa odsekov 1 až 10 možno uložiť do jedného roka odo dňa, keď sa štátna
komisia, ministerstvo vnútra alebo Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky dozvedelo
o porušení zákona, najneskôr však do troch rokov od porušenia zákona.
(12)
Pri ukladaní pokuty a rozhodovaní o jej výške sa prihliada na závažnosť, spôsob konania
a trvanie protiprávneho stavu.
(13)
Na konanie o pokutách sa vzťahuje všeobecný predpis o správnom konaní, ak tento zákon
neustanovuje inak.
(14)
Proti rozhodnutiu štátnej komisie podľa odsekov 1, 3, 5 a 7 nemožno podať odvolanie.
(15)
O odvolaní proti rozhodnutiu ministerstva vnútra rozhoduje štátna komisia.
§ 20
Priestupky
(1)
Priestupku sa dopustí ten, kto
a)
po uplynutí času podľa § 2 ods. 2 na verejne prístupnom mieste propaguje politickú stranu alebo kandidáta vo voľbách,
najmä slovnými prejavmi, umiestňovaním volebných plagátov alebo poskytovaním vecných
darov,
b)
poruší zákaz podľa § 2 ods. 3,
c)
prisľúbi voličovi finančnú odmenu alebo vecný dar za hlasovací lístok, ktorý volič
nevložil do volebnej schránky, alebo
d)
ako volič prevezme finančnú odmenu alebo vecný dar za hlasovací lístok, ktorý nevložil
do volebnej schránky.
(2)
Za priestupok podľa odseku 1 písm. a) a b) uloží okresný úrad pokutu od 300 eur do
1000 eur a za priestupok podľa odseku 1 písm. c) a d) pokutu od 300 eur do 3000 eur.
(3)
Na priestupky a ich prejednávanie sa vzťahuje všeobecný predpis o priestupkoch.
§ 21
Ustanovenia tohto zákona o volebnej kampani sa nepoužijú na voľby do Národnej rady
Slovenskej republiky, voľby prezidenta a voľby do orgánov územnej samosprávy vyhlásené
do 30. júna 2015, ak sa majú vykonať po 1. júli 2015.
Čl. II
Zákon č. 85/2005 Z. z. o politických stranách a politických hnutiach v znení zákona č. 445/2008 Z. z., zákona
č. 568/2008 Z. z. a zákona č. 266/2010 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1.
V § 3 ods. 1 sa za slová „na území Slovenskej republiky“ vkladajú slová „a občan
iného členského štátu Európskej únie s trvalým pobytom na území Slovenskej republiky“.
2.
V § 5 ods. 5 a v § 23 ods. 4 sa slová „na svojej internetovej stránke“ nahrádzajú
slovami „na svojom webovom sídle“.
3.
V § 6 ods. 5 písm. a) sa slovo „je“ nahrádza slovom „bola“.
4.
Za § 6 sa vkladá § 6a, ktorý vrátane nadpisu znie:
„§ 6a
Oznámenie prípravného výboru
(1)
Prípravný výbor môže oznámiť ministerstvu, že začal zbierať podpisy na zoznam občanov
podľa § 6 ods. 4 písm. a).
(2)
V oznámení sa uvedú identifikačné údaje členov prípravného výboru v rozsahu podľa
§ 6 ods. 3, navrhovaný názov strany a jeho skratka, ak sa má používať, a deň začatia
zbierania podpisov na zoznam občanov.
(3)
Oznámenie podľa odseku 2 ministerstvo bezodkladne zverejní na svojom webovom sídle
na dobu 180 dní.
(4)
Po dobu uvedenú v odseku 3 ministerstvo
a)
neprijme a nezverejní oznámenie iného prípravného výboru s názvom strany alebo skratkou
zhodnou s názvom strany alebo skratkou vo zverejnenom oznámení,
b)
nerozhodne o registrácii strany s názvom strany alebo skratkou zhodnou s názvom strany
alebo skratkou uvedenou vo zverejnenom oznámení a
c)
nevykoná zmenu názvu zaregistrovanej strany alebo skratky v registri strán v prípade,
ak sa názov strany alebo skratka nelíši od názvu strany alebo skratky uvedenej vo
zverejnenom oznámení.
(5)
Ak prípravný výbor v lehote podľa odseku 3 nepredloží ministerstvu návrh na registráciu
strany uvedenej vo zverejnenom oznámení, obmedzenia podľa odseku 4 sa prestanú uplatňovať.“.
5. V § 14 ods. 1 písm. e) sa za slová „§ 8 ods. 5“ vkladá čiarka a slová „§ 30 ods.
8“.
6. V § 16 odsek 2 znie:
„(2)
Zrušenie strany a údaje, ktoré sa zapisujú do registra strán, písomne oznámi likvidátor
ministerstvu do piatich dní odo dňa zrušenia strany. K oznámeniu musí byť priložené
uznesenie orgánu strany príslušného podľa zaregistrovaných stanov strany, ktorý rozhodol
o zrušení strany s likvidáciou, podpísané štatutárnym orgánom alebo takým počtom členov
štatutárneho orgánu, akým je potrebné toto rozhodnutie podľa stanov prijať. Pravosť
podpisov musí byť osvedčená. Zápisom prechádza pôsobnosť štatutárneho orgánu na likvidátora
zapísaného v registri strán.“.
7. § 21 sa vypúšťa.
Poznámky pod čiarou k odkazom 14 až 16 sa vypúšťajú.
8. V § 22 ods. 1 sa za slová „môžu byť“ vkladá slovo „len“.
9. V § 22 sa odsek 1 dopĺňa písmenom j), ktoré znie:
„j) iné príjmy z právnych vzťahov a plnení povinností podľa osobitných predpisov.“.
10. V § 22 ods. 2 druhá veta znie:
„V osobitnej evidencii sa uvádzajú o tom, kto poskytol pôžičku alebo úver údaje v
rozsahu meno, priezvisko a adresa trvalého pobytu, ak ide o fyzickú osobu, ak ide
o fyzickú osobu – podnikateľa, aj obchodné meno a ak ide o právnickú osobu, uvádza
sa názov alebo obchodné meno, identifikačné číslo a adresa sídla.“.
11.
V § 22 odseky 3 a 4 znejú:
„(3)
Strana je povinná viesť osobitnú evidenciu darov a iných bezodplatných plnení podľa
§ 23 ods. 7 a 8.
(4)
Strana je povinná viesť osobitnú evidenciu prijatých členských príspevkov, ktorá
obsahuje dátum prijatia členského príspevku, jeho výšku a údaje o členovi strany v
rozsahu meno, priezvisko a adresa trvalého pobytu. Členský príspevok nad 100 eur môže
strana prijať, len ak bol poukázaný formou bezhotovostnej platobnej operácie.“.
12.
§ 22 sa dopĺňa odsekom 5, ktorý znie:
„(5)
Strana je povinná každoročne do 31. marca zverejniť na svojom webovom sídle alebo
v dennej tlači zoznam osôb, ktoré prispeli na jej činnosť v predchádzajúcom kalendárnom
roku sumou vyššou, ako je minimálna mzda pre zamestnanca odmeňovaného mesačnou mzdou
platná v čase prijatia príspevku alebo darom, alebo iným bezodplatným plnením, ktorých
hodnota je vyššia ako minimálna mzda pre zamestnanca odmeňovaného mesačnou mzdou platná
v čase prijatia daru alebo bezodplatného plnenia. V oznámení strana uvedie výšku finančného
príspevku, predmet a hodnotu daru, predmet a hodnotu iného bezodplatného plnenia,
ďalej identifikačné údaje o osobe, ktorá prispela na činnosť strany, v rozsahu meno,
priezvisko a adresa trvalého pobytu, ak ide o fyzickú osobu, ak ide o fyzickú osobu
– podnikateľa, aj obchodné meno a ak ide o právnickú osobu, názov alebo obchodné meno
a adresu sídla.“.
13.
V § 23 ods. 1 sa za slová „podľa tohto zákona“ vkladá bodkočiarka a slová „to neplatí,
ak hodnota peňažného daru od jedného darcu nepresiahne v kalendárnom roku 200 eur.“.
14.
V § 23 ods. 2 písm. b) sa slová „obchodné meno banky alebo pobočky zahraničnej banky
a číslo účtu obdarovaného“ nahrádzajú slovami „číslo platobného účtu19a) obdarovaného vedeného v banke alebo pobočke zahraničnej banky19b) (ďalej len „banka“) a obchodné meno tejto banky“.
Poznámky pod čiarou k odkazom 19a a 19b znejú:
„19a)
§ 2 ods. 9 zákona č. 492/2009 Z. z. o platobných službách a o zmene a doplnení niektorých
zákonov v znení neskorších predpisov.
19b)
§ 2 ods. 1, 5 a 8 zákona č. 483/2001 Z. z. o bankách a o zmene a doplnení niektorých
zákonov v znení neskorších predpisov.“.
15.
V § 23 ods. 2 písm. c) druhý bod znie:
„2.
presné označenie a hodnotu hnuteľnej veci vylučujúce zámenu s inou hnuteľnou vecou;
ak ide o dar do 2 500 eur, oceňuje sa reprodukčnou obstarávacou cenou,13) a ak ide o dar nad 2 500 eur, oceňuje sa podľa znaleckého posudku,“.
16.
V § 23 ods. 2 sa písmeno c) dopĺňa štvrtým bodom, ktorý znie:
„4.
označenie iného bezodplatného plnenia ako podľa odseku 3 písm. a), b) alebo c) a
jeho ocenenie podľa osobitného predpisu13) preukazujúce, že cena deklarovaná v zmluve je porovnateľná s obvyklou cenou,“.
17.
V § 23 ods. 2 sa za písmeno c) vkladajú nové písmená d) a e), ktoré znejú:
„d)
vyčíslenie rozdielu, ktorý vznikol pri prijatí iného bezodplatného plnenia podľa
odseku 3 písm. d) alebo e),
e)
rozdiel medzi obvyklou cenou daru a zaúčtovanou cenou,“.
Doterajšie písmená d) a e) sa označujú ako písmená f) a g).
18.
V § 23 ods. 2 písm. g) sa text za bodkočiarkou vypúšťa a bodkočiarka sa nahrádza
čiarkou.
19.
V § 23 sa odsek 2 dopĺňa písmenom h), ktoré znie:
„h)
podpis štatutárneho orgánu strany; ak ide o dar v hodnote najviac 500 eur, môže darovaciu
zmluvu podpísať poverený zástupca strany.“.
20.
§ 23 sa dopĺňa odsekmi 6 až 8 ktoré znejú:
„(6)
Strana je povinná preukázať, že hodnota zaúčtovaná v účtovníctve o prijatí iného
bezodplatného plnenia je porovnateľná s obvyklou cenou.
(7)
Evidencia darov obsahuje
a)
identifikačné údaje o darcovi, a to v rozsahu meno, priezvisko a adresa trvalého
pobytu, ak ide o fyzickú osobu, ak ide o fyzickú osobu – podnikateľa, aj obchodné
meno, ak ide o právnickú osobu, názov alebo obchodné meno a adresu sídla,
b)
údaje o dare podľa odseku 2 písm. c),
c)
miesto a dátum uzavretia darovacej zmluvy,
d)
údaj o hodnote daru podľa darovacej zmluvy,
e)
dátum prijatia daru,
f)
číslo platobného účtu darcu vedeného v banke pri peňažnom dare,
g)
číslo platobného účtu strany vedeného v banke pri peňažnom dare,
h)
vyhlásenie darcu o tom, že nie je osobou podľa § 24 ods. 1.
(8)
Evidencia iných bezodplatných plnení obsahuje
a)
identifikačné údaje o poskytovateľovi iného bezodplatného plnenia, a to v rozsahu
meno, priezvisko a bydlisko, ak ide o fyzickú osobu, ak ide o fyzickú osobu – podnikateľa,
aj obchodné meno, ak ide o právnickú osobu, názov alebo obchodné meno a adresu sídla,
b)
popis iného bezodplatného plnenia,
c)
miesto a dátum uzavretia zmluvy o inom bezodplatnom plnení,
d)
údaj o hodnote iného bezodplatného plnenia podľa zmluvy o inom bezodplatnom plnení,
e)
vyčíslenie rozdielu, ktorý vznikol pri prijatí iného bezodplatného plnenia podľa
odseku 3 písm. d) alebo e),
f)
dátum prijatia iného bezodplatného plnenia,
g)
vyhlásenie poskytovateľa bezodplatného plnenia o tom, že nie je osobou podľa § 24
ods. 1.“.
21.
V § 24 ods. 1 písm. f) sa slová „ktorá nie je občanom“ nahrádzajú slovami „ktorá
nemá trvalý pobyt na území Slovenskej republiky“.
22.
V § 24 ods. 1 písm. g) sa vypúšťajú slová „ak jej väčšinovým vlastníkom nie je občan
alebo právnická osoba, ktorá má sídlo na území Slovenskej republiky, okrem politickej
strany, zoskupení politických strán, alebo právnických osôb, ktorých zakladateľom
alebo väčšinovým vlastníkom je politická strana,“.
23.
V § 24 odsek 2 znie:
„(2)
Strana môže prijať peňažný dar, len ak bol poukázaný formou bezhotovostnej platobnej
operácie. Ak z výpisu z účtu nie je preukázané, kto je darcom peňažného daru, strana
je povinná tento peňažný dar vrátiť v lehote do 30 dní na účet, z ktorého bol finančný
dar poukázaný. Ak taký účet neexistuje, strana je povinná túto skutočnosť bezodkladne
oznámiť ministerstvu financií a peňažný dar poukázať na príjmový účet štátneho rozpočtu.
Taký peňažný dar sa považuje za príjem štátneho rozpočtu. Ministerstvo financií oznámi
bezodkladne strane údaje potrebné na poukázanie peňažného daru.“.
24.
V § 26 odseky 1 a 2 znejú:
„(1)
Strane, ktorá vo voľbách do Národnej rady Slovenskej republiky získala viac ako 3
% z celkového počtu odovzdaných platných hlasov, ministerstvo financií uhradí za každý
taký hlas zo štátneho rozpočtu Slovenskej republiky príspevok vo výške 1 % z priemernej
mesačnej nominálnej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky zverejnenej
úradom za kalendárny rok, ktorý predchádza kalendárnemu roku, v ktorom sa konajú voľby
do Národnej rady Slovenskej republiky.
(2)
Príspevok za hlasy uhradí ministerstvo financií strane po oznámení údajov o počtoch
platných hlasov odovzdaných pre jednotlivé strany a koalície strán
a)
do 30 dní od predloženia záverečnej správy,26a) ak neboli zistené nedostatky záverečnej správy, alebo
b)
do 30 dní od odstránenia nedostatkov záverečnej správy.26a)“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 26a znie:
„26a)
§ 4 zákona č. 181/2014 Z. z. o volebnej kampani a o zmene a doplnení zákona č. 85/2005
Z. z. o politických stranách a politických hnutiach v znení neskorších predpisov.“.
25.
V § 26 ods. 4, § 27 ods. 4 a § 28 ods. 3 sa vypúšťajú slová „predbežnú správu alebo“.
26.
§ 30 a 31 vrátane nadpisov znejú:
„§ 30
Výročná správa
(1)
Strana je povinná vyhotovovať výročnú správu za predchádzajúci kalendárny rok. Výročnú
správu za predchádzajúci kalendárny rok doručuje strana Štátnej komisii pre voľby
a kontrolu financovania politických strán (ďalej len „štátna komisia“) každoročne
najneskôr do 30. apríla v listinnej podobe a v elektronickej podobe. Výročná správa
strany je verejná. Výročné správy strán zverejňuje štátna komisia na svojom webovom
sídle a v rovnakom formáte ich uloží vo verejnej časti registra účtovných závierok26b) najneskôr do 31. júla, a to na desať rokov odo dňa ich zverejnenia. Rodné čísla
nie sú súčasťou zverejňovaných ani sprístupňovaných údajov. Štátna komisia predkladá
informáciu o výročných správach Národnej rade Slovenskej republiky do 31. augusta.
(2)
Výročná správa obsahuje
a)
účtovnú závierku overenú audítorom,
b)
informáciu o finančnej situácii strany najmenej za dve bezprostredne predchádzajúce
účtovné obdobia,
c)
informácie o udalostiach osobitného významu,13) ktoré nastali po skončení účtovného obdobia, za ktoré sa vyhotovuje výročná správa,
d)
informáciu o návrhu na rozdelenie zisku alebo vyrovnanie straty,
e)
prehľad o príjmoch strany v členení podľa § 22 ods. 1,
f)
osobitnú evidenciu o príjmoch z pôžičiek alebo úverov podľa § 22 ods. 2,
g)
osobitnú evidenciu darov a iných bezodplatných plnení podľa § 22 ods. 3,
h)
potvrdenie daňového úradu, zdravotnej poisťovne a Sociálnej poisťovne, že strana
nemá k 31. decembru príslušného roka nedoplatok na daniach a nedoplatok na poistnom
na zdravotné poistenie a nedoplatok na poistnom na sociálne poistenie a povinných
príspevkoch na starobné dôchodkové sporenie,
i)
počet členov strany k 31. decembru roka, za ktorý sa výročná správa predkladá,
j)
sumu vybraných členských príspevkov a osobitnú evidenciu členských príspevkov podľa
§ 22 ods. 4, ktorých suma príspevkov za účtovné obdobie bola vyššia, ako je dvojnásobok
minimálnej mzdy pre zamestnanca odmeňovaného mesačnou mzdou, ktorá bude určená pre
príslušné účtovné obdobie,
k)
prehľad záväzkov po lehote splatnosti,
l)
účtovnú závierku obchodnej spoločnosti, ktorú strana založila alebo sa stala jej
jediným spoločníkom za účtovné obdobie, za ktoré sa vyhotovuje výročná správa,
m)
prehľad nákladov vynaložených na volebnú kampaň za jednotlivé druhy volieb, ktoré
sa konali v príslušnom roku v členení podľa osobitného predpisu,26c)
n)
správu audítora k ročnej účtovnej závierke, dodatok správy audítora o overení súladu
výročnej správy s účtovnou závierkou a správu o preverení súladu o hospodárení strany
s týmto zákonom a osobitným predpisom.26c)
(3)
Audítora podľa odseku 2 písm. a) určuje Slovenská komora audítorov žrebom zo zoznamu
audítorov.27) Žrebovanie sa musí vykonať najneskôr 28. februára v príslušnom roku za účasti najmenej
dvoch členov štátnej komisie. Slovenská komora audítorov žrebovanie vykoná z audítorov,
ktorí pred žrebovaním prehlásia, že nemajú konflikt záujmov s vykonaním uvedeného
auditu v stranách. Strana je povinná uzatvoriť zmluvu o audite s vyžrebovaným audítorom.
(4)
Audítor okrem účtovnej závierky podľa odseku 2 písm. a) overuje aj súlad výročnej
správy s účtovnou závierkou za to isté účtovné obdobie a vydá k tomu dodatok správy
audítora o overení súladu výročnej správy s účtovnou závierkou. Preveruje súlad hospodárenia
strany s týmto zákonom a vydá k tomu správu o preverení súladu hospodárenia o hospodárení
strany s týmto zákonom a osobitným predpisom.26c)
(5)
Audítor overujúci účtovnú závierku podľa odseku 2 písm. a) má právo žiadať od štatutárneho
orgánu strany všetky potrebné doklady a informácie potrebné na vykonanie auditu.
(6)
Ak výročná správa neobsahuje údaje podľa odseku 2, ak údaje nie sú úplné alebo pravdivé,
alebo ak sa z výročnej správy zistí iné porušenie zákona, vyzve štátna komisia stranu,
aby odstránila nedostatky v určenom termíne, najneskôr do 30. júna.
(7)
Ak strana neodstráni nedostatky v termíne podľa odseku 6, ministerstvo financií pozastaví
strane vyplatenie príspevku na činnosť a príspevku na mandát až do odstránenia nedostatkov.
Ak strana odstráni nedostatky výročnej správy v určenom termíne, poukáže ministerstvo
financií strane príspevok na činnosť a príspevok na mandát dodatočne aj za obdobie
pozastavenia ich vyplácania znížený o 10 %. Ministerstvo financií koná na základe
oznámenia štátnej komisie.
(8)
Ak strana nepredloží štátnej komisii výročnú správu v lehote podľa odseku l za dve
bezprostredne po sebe nasledujúce účtovné obdobia alebo ak strana nepredloží úplnú
výročnú správu ani po výzve podľa odseku 6 za dve bezprostredne po sebe nasledujúce
účtovné obdobia, ministerstvo na základe oznámenia štátnej komisie túto stranu zapíše
v registri strán s dodatkom „v likvidácii“. Dňom zápisu vstupuje strana do likvidácie
a bude môcť vykonávať iba pôsobnosť súvisiacu so zrušením strany.
(9)
Ak bola strana zapísaná podľa odseku 8 v registri strán s dodatkom „v likvidácii“,
je povinná do 30 dní odo dňa oznámenia ministerstva o tom, že bola zapísaná v registri
s dodatkom „v likvidácii“, vymenovať likvidátora a oznámiť ministerstvu jeho meno,
priezvisko, rodné číslo a adresu trvalého pobytu; ak tieto údaje neoznámi do 15 dní
od uplynutia 30 dňovej lehoty, ministerstvo zapíše ako likvidátora štatutárny orgán
strany, a ak strana nemá zvolený štatutárny orgán, ministerstvo zapíše ako likvidátora
splnomocnenca.
(10)
Strana, ktorá vstúpila do likvidácie, a strana, ktorá skončila likvidáciu a bude
vymazaná z registra,
a)
nemusí vyhotovovať výročnú správu za účtovné obdobie končiace dňom pred vstupom strany
do likvidácie alebo predo dňom, ktorým bol vyhlásený konkurz na majetok strany, a
b)
nemusí mať overenú účtovnú závierku, overenie súladu výročnej správy s účtovnou závierkou
ani správu o preverení súladu hospodárenia strany s týmto zákonom.
§ 31
Správne delikty
(1)
Ministerstvo uloží strane pokutu od 600 eur do 3 500 eur, ak strana nepodala ministerstvu
v lehote podľa § 9 ods. 1, § 10 ods. 1 a § 11 ods. 1 návrh na zmenu údajov zapísaných
v registri strán a v lehote podľa § 12 ods. 2 návrh na zápis nových stanov do registra
strán.
(2)
Štátna komisia uloží strane pokutu 3 500 eur, ak strana nepredložila výročnú správu
v lehote podľa § 30 ods. l.
(3)
Štátna komisia uloží strane pokutu od 200 eur do 2 000 eur, ak strana neodstránila
zistené nedostatky v lehote podľa § 30 ods. 6.
(4)
Štátna komisia uloží strane pokutu 5 000 eur, ak nesplní povinnosť podľa § 22 ods.
5.
(5)
Štátna komisia uloží strane pokutu v sume dvojnásobku príjmu z daru alebo z iného
bezodplatného plnenia, ak strana prijala dar alebo iné bezodplatné plnenie v rozpore
s týmto zákonom.
(6)
Štátna komisia uloží pokutu 5 000 eur právnickej osobe, ktorá nesplní povinnosť podľa
§ 31a.
(7)
Pokuty podľa odsekov 1 až 6 možno uložiť do dvoch rokov odo dňa, keď sa ministerstvo
alebo štátna komisia dozvedeli o porušení zákona, najneskôr však do troch rokov odo
dňa porušenia zákona.
(8)
Pri ukladaní pokuty a rozhodovaní o jej výške sa prihliada na závažnosť, spôsob konania
a trvanie protiprávneho stavu.
(9)
Proti rozhodnutiu štátnej komisie možno podať opravný prostriedok na súd.“.
Poznámky pod čiarou k odkazom 26b a 26c znejú:
„“.
26b)
§ 23 zákona č. 431/2002 Z. z. v znení neskorších predpisov.
26c)
§ 3 ods. 8 zákona č. 181/2014 Z. z.“.
27.
Za § 31 sa vkladajú § 31a a 31b, ktoré vrátane nadpisov znejú:
„§ 31a
Oznámenie o poskytnutí príspevku strane
(1)
Ten, kto poskytne v kalendárnom roku strane dar alebo iné bezodplatné plnenie v hodnote
vyššej ako 5 000 eur, je povinný túto skutočnosť oznámiť štátnej komisii najneskôr
do 31. januára nasledujúceho roka na formulári, ktorého vzor zverejní štátna komisia
na svojom webovom sídle.
(2)
V oznámení osoba podľa odseku 1 uvedie
a)
identifikačné údaje v rozsahu meno, priezvisko a adresa trvalého pobytu, ak ide o
fyzickú osobu; ak ide fyzickú osobu – podnikateľa, aj obchodné meno,
b)
názov alebo obchodné meno a adresu sídla, ak ide o právnickú osobu.
(3)
Ak štátna komisia zistí porušenie povinnosti podľa odsekov 1 a 2, oznámi to okresnému
úradu príslušnému podľa miesta pobytu fyzickej osoby.
§ 31b
Priestupok
(1)
Priestupku sa dopustí ten, kto nesplní povinnosť podľa § 31a.
(2)
Za priestupok podľa odseku 1 uloží okresný úrad pokutu 5 000 eur.
(3)
Na priestupky a ich prejednávanie sa vzťahuje všeobecný predpis o priestupkoch.“.
28.
Za § 34b sa vkladá § 34c, ktorý vrátane nadpisu znie:
„§ 34c
Prechodné ustanovenie k úprave účinnej od 1. júla 2015
(1)
Strany predkladajú výročnú správu za rok 2015 podľa pravidiel účinných od 1. júla
2015.
(2)
Prvé oznámenie podľa § 31a za rok 2015 sa predkladá do 31. januára 2016.
(3)
Konania o uložení pokút začaté do 30. júna 2015 sa dokončia podľa predpisov účinných
do 30. júna 2015.“.
Čl. III
Tento zákon nadobúda účinnosť dňom vyhlásenia okrem čl. I a čl. II piateho, siedmeho,
dvadsiateho štvrtého až dvadsiateho ôsmeho bodu, ktoré nadobúdajú účinnosť 1. júla
2015.
Andrej Kiska v. r.
Pavol Paška v. r.
Robert Fico v. r.
Pavol Paška v. r.
Robert Fico v. r.
1)
Zákon č. 180/2014 Z. z. o podmienkach výkonu volebného práva a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
2)
Zákon č. 85/2005 Z. z. o politických stranách a politických hnutiach v znení neskorších predpisov.
3)
§ 22 až 24 zákona č. 85/2005 Z. z. v znení neskorších predpisov.
4)
§ 32 ods. 10 zákona č. 308/2000 Z. z. o vysielaní a retransmisii a o zmene zákona č. 195/2000 Z. z.o telekomunikáciách v znení neskorších predpisov.
6)
Zákon č. 283/2002 Z. z. o cestovných náhradách v znení neskorších predpisov.
8)
Zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov.
9)
§ 8 až 13 zákona č. 10/1996 Z. z.o kontrole v štátnej správe v znení neskorších predpisov.
11)
12)
§ 3 ods. 1 až 3 zákona č. 220/2007 Z. z. o digitálnom vysielaní programových služieb a poskytovaní iných obsahových služieb
prostredníctvom digitálneho prenosu a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon
o digitálnom vysielaní) v znení neskorších predpisov.
13)
§ 36 a 37 zákona č. 308/2000 Z. z. v znení neskorších predpisov.
14)
§ 16, § 64 až 67 zákona č. 308/2000 Z. z. v znení neskorších predpisov.