351/2022 Z. z.
Časová verzia predpisu účinná od 28.06.2025
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter, právne záväzný obsah sa nachádza v pdf verzii právneho predpisu.
História | ||
---|---|---|
Dátum účinnosti | Novela | |
1. | Vyhlásené znenie | |
2. | 28.06.2025 - |
Otvoriť všetky
Číslo predpisu: | 351/2022 Z. z. |
Názov: | Zákon o prístupnosti výrobkov a služieb pre osoby so zdravotným postihnutím a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
Typ: | Zákon |
Dátum schválenia: | 04.10.2022 |
Dátum vyhlásenia: | 29.10.2022 |
Dátum účinnosti od: | 28.06.2025 |
Autor: | Národná rada Slovenskej republiky |
Právna oblasť: |
|
283/2023 Z. z. | Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovujú požiadavky na prístupnosť služieb pre osoby so zdravotným postihnutím, kritériá funkčnosti a kritériá na posúdenie neprimeranej záťaže |
129/2002 Z. z. | Zákon o integrovanom záchrannom systéme |
22/2004 Z. z. | Zákon o elektronickom obchode a o zmene a doplnení zákona č. 128/2002 Z. z. o štátnej kontrole vnútorného trhu vo veciach ochrany spotrebiteľa a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 284/2002 Z. z. |
245/2008 Z. z. | Zákon o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
136/2010 Z. z. | Zákon o službách na vnútornom trhu a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
56/2018 Z. z. | Zákon o posudzovaní zhody výrobku, sprístupňovaní určeného výrobku na trhu a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
95/2019 Z. z. | Zákon o informačných technológiách vo verejnej správe a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
452/2021 Z. z. | Zákon o elektronických komunikáciách |
264/2022 Z. z. | Zákon o mediálnych službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o mediálnych službách) |
351
ZÁKON
zo 4. októbra 2022
o prístupnosti výrobkov a služieb pre osoby so zdravotným postihnutím a o zmene a
doplnení niektorých zákonov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
§ 1
Predmet úpravy
Tento zákon upravuje
a)
v oblasti prístupnosti služieb1) pre osoby so zdravotným postihnutím
1.
požiadavky na prístupnosť služieb pre osoby so zdravotným postihnutím,
2.
povinnosti poskytovateľov služieb,
3.
pôsobnosť orgánov štátnej správy v oblasti dohľadu nad plnením požiadaviek na prístupnosť
služieb pre osoby so zdravotným postihnutím,
4.
správne delikty v oblasti plnenia požiadaviek na prístupnosť služieb pre osoby so
zdravotným postihnutím,
b)
pôsobnosť orgánov štátnej správy v oblasti dohľadu nad sprístupňovaním určených výrobkov
na trh.
§ 2
Pôsobnosť zákona
(1)
Tento zákon sa vzťahuje na služby poskytované spotrebiteľom,2) ktorými sú
a)
služby poskytované v rámci služieb leteckej osobnej dopravy, autobusovej dopravy,
železničnej osobnej dopravy a vodnej osobnej dopravy, ak odsek 2 písm. a) neustanovuje
inak, a to
1.
webové sídla,
2.
služby poskytované prostredníctvom mobilných zariadení vrátane mobilných aplikácií,
3.
elektronické lístky a služby elektronického predaja lístkov,
4.
poskytovanie informácií o dopravných službách vrátane cestovných informácií v reálnom
čase; ak sú informácie poskytované prostredníctvom informačných interaktívnych obrazoviek,
tento zákon sa vzťahuje na služby poskytované prostredníctvom informačných interaktívnych
obrazoviek umiestnených na území Slovenskej republiky,
5.
služby poskytované prostredníctvom interaktívnych samoobslužných terminálov umiestnených
na území Slovenskej republiky okrem tých, ktoré sú inštalované ako integrované súčasti
vozidiel, lietadiel, lodí a železničných vozidiel,
b)
finančné služby,
c)
elektronické knihy a špecializovaný softvér a
d)
služby informačnej spoločnosti.3)
(2)
Tento zákon sa nevzťahuje na
a)
služby poskytované v rámci služieb mestskej dopravy, prímestskej dopravy a regionálnej
dopravy podľa odseku 1 písm. a) prvého bodu až štvrtého bodu,
b)
obsah webových sídiel a mobilných aplikácií, ak ide o
1.
online mapy a služby mapovania, pri ktorých sa kľúčové informácie poskytujú prístupným
digitálnym spôsobom pre mapy určené na navigáciu,
2.
obsah nevytvorený alebo nefinancovaný poskytovateľom služby alebo subjektom nachádzajúcim
sa pod kontrolou poskytovateľa služby.
(3)
Tento zákon sa nevzťahuje na služby poskytované mikropodnikom.4)
(4)
(5)
Požiadavky na prístupnosť elektronických komunikačných služieb, služieb poskytujúcich
prístup k audiovizuálnym mediálnym službám a služby tiesňovej komunikácie smerovanej
na jednotné európske číslo tiesňového volania „112“ pre osoby so zdravotným postihnutím,
povinnosti poskytovateľov týchto služieb a pôsobnosť orgánov štátnej správy v oblasti
dohľadu nad plnením požiadaviek na prístupnosť týchto služieb pre osoby so zdravotným
postihnutím ustanovujú osobitné predpisy.7)
§ 3
Vymedzenie pojmov
Na účely tohto zákona
a)
osoba so zdravotným postihnutím je osoba s dlhodobým telesným, mentálnym, intelektuálnym
alebo zmyslovým postihnutím, ktoré vo vzájomnom pôsobení s rôznymi prekážkami môžu
brániť jej plnému a účinnému zapojeniu do života spoločnosti na rovnakom základe s
ostatnými,
b)
poskytovateľ služby je osoba, ktorá poskytuje alebo ponúka poskytovanie služby spotrebiteľom
na trhu Slovenskej republiky,
c)
služba leteckej osobnej dopravy je komerčná služba leteckej osobnej dopravy8) poskytovaná leteckým dopravcom pri odlete z letiska alebo prílete na letisko nachádzajúce
sa na území Slovenskej republiky alebo pri tranzite cez územie Slovenskej republiky
vrátane služby leteckej osobnej dopravy poskytovanej leteckým dopravcom s prevádzkovou
licenciou vydanou podľa osobitného predpisu9) pri odlete z letiska nachádzajúceho sa v krajine, ktorá nie je členským štátom Európskej
únie ani štátom, ktorý je zmluvnou stranou Dohody o Európskom hospodárskom priestore
(ďalej len „členský štát“),
d)
služba autobusovej dopravy je služba, na ktorú sa vzťahuje osobitný predpis,10)
e)
služba železničnej osobnej dopravy je služba poskytovaná železničným podnikom, ktorý
má udelenú licenciu podľa osobitného predpisu,11)
f)
služba vodnej osobnej dopravy je služba, na ktorú sa vzťahuje osobitný predpis,12)
g)
služba mestskej dopravy a prímestskej dopravy je služba mestskej a prímestskej železničnej
dopravy, autobusovej dopravy, autokarovej dopravy, dopravy metrom, električkovej dopravy
alebo trolejbusovej dopravy, ktorej účelom je splnenie dopravných potrieb miest a
aglomerácií vrátane dopravných potrieb medzi mestami a aglomeráciami a oblasťami,
ktoré ich obklopujú,
h)
služba regionálnej dopravy je služba regionálnej železničnej dopravy, autobusovej
dopravy, autokarovej dopravy, dopravy metrom, električkovej dopravy alebo trolejbusovej
dopravy, ktorej účelom je splnenie dopravných potrieb na území vyššieho územného celku,
i)
elektronický lístok je systém, v ktorom sa nárok cestovať vo forme cestovného lístka,
predplateného cestovného lístka alebo cestovného kreditu ukladá elektronicky na fyzický
cestovný preukaz alebo iné zariadenie namiesto toho, aby boli vytlačené ako listinný
cestovný lístok,
j)
služba elektronického predaja lístkov je systém, v ktorom sa cestovné lístky predávajú
online prostredníctvom interaktívnej výpočtovej schopnosti a kupujúcemu sa dodávajú
v elektronickej podobe, aby mohli byť vytlačené v listinnej podobe alebo zobrazené
pri cestovaní pomocou mobilného zariadenia s interaktívnou výpočtovou kapacitou,
k)
interaktívna výpočtová schopnosť je funkcia, ktorou sa podporuje interakcia človek
– zariadenie a ktorá umožňuje spracovanie a prenos údajov, hlasu alebo videa alebo
akúkoľvek ich kombináciu,
l)
finančná služba je finančná služba poskytovaná spotrebiteľovi vo forme
1.
zmluvy o úvere podľa osobitných predpisov,13)
2.
investičnej služby, investičnej činnosti a vedľajšej služby podľa osobitného predpisu,14)
3.
platobnej služby,15)
4.
služby viazanej na platobný účet16) alebo
5.
elektronických peňazí,17)
m)
elektronická kniha a špecializovaný softvér je služba spočívajúca v poskytnutí digitálnych
súborov, ktoré predstavujú elektronickú verziu knihy, ku ktorým možno pristupovať,
v ktorých je možné pohybovať sa, čítať a používať ich, a špecializovaný softvér vrátane
služieb poskytovaných prostredníctvom mobilných zariadení vrátane mobilných aplikácií
určených na prístup k takýmto digitálnym súborom, pohybovanie sa v nich a ich čítanie
a používanie okrem softvéru elektronickej čítačky.
Požiadavky na prístupnosť služieb pre osoby so zdravotným postihnutím
§ 4
(1)
Ak odseky 2 až 4 neustanovujú inak, poskytovaná služba musí spĺňať ustanovené požiadavky
na prístupnosť služby pre osoby so zdravotným postihnutím; ak ide o výrobky použité
na poskytnutie služby, požiadavky na prístupnosť výrobkov pre osoby so zdravotným
postihnutím ustanovené osobitnými predpismi, tým nie sú dotknuté.
(2)
Služba, ktorá je v zhode s harmonizovanými normami18) alebo ich časťami, na ktoré boli uverejnené odkazy v Úradnom vestníku Európskej Únie,
spĺňa ustanovené požiadavky na prístupnosť služby pre osoby so zdravotným postihnutím,
ak sa tieto normy alebo ich časti vzťahujú na tieto požiadavky.
(3)
Služba, ktorá je v zhode s technickými špecifikáciami19) alebo ich časťami, spĺňa ustanovené požiadavky na prístupnosť služby pre osoby so
zdravotným postihnutím, ak sa tieto technické špecifikácie alebo ich časti vzťahujú
na tieto požiadavky.
(4)
Ak ide o službu podľa § 2 ods. 1 písm. a), požiadavky na prístupnosť služby pre osoby so zdravotným postihnutím sa považujú
za splnené v rozsahu, v ktorom zodpovedajú požiadavkám týkajúcim sa poskytovania prístupných
informácií a informácií o prístupnosti ustanoveným osobitnými predpismi.20)
§ 5
(1)
Ak ustanovené požiadavky na prístupnosť služby pre osoby so zdravotným postihnutím
nezahŕňajú jednu alebo viac funkcií vyplývajúcich z poskytovania služby, tieto funkcie
musia byť prístupné na základe dodržiavania ustanovených kritérií funkčnosti tak,
aby v čo najväčšej miere umožnili ich využívanie osobami so zdravotným postihnutím.
(2)
Ustanovené kritériá funkčnosti možno použiť namiesto konkrétnych technických požiadaviek,
ak to pri konkrétnych technických požiadavkách umožňujú ustanovené požiadavky na prístupnosť
služby pre osoby so zdravotným postihnutím, pod podmienkou, že
a)
uplatňovanie ustanovených kritérií funkčnosti je v súlade s ustanovenými požiadavkami
na prístupnosť služby pre osoby so zdravotným postihnutím a
b)
výsledkom poskytovania služby je zhodná alebo lepšia prístupnosť používania osobami
so zdravotným postihnutím, ako by bola pri použití konkrétnych technických požiadaviek.
§ 6
Povinnosti poskytovateľa služby
(1)
Poskytovateľ služby je povinný
a)
zabezpečiť, aby boli pri navrhovaní a poskytovaní služby splnené požiadavky na prístupnosť
služby pre osoby so zdravotným postihnutím podľa tohto zákona,
b)
sprístupniť verejnosti informácie o ustanovených požiadavkách na prístupnosť poskytovanej
služby pre osoby so zdravotným postihnutím a o súlade poskytovanej služby s týmito
požiadavkami spôsobom podľa odseku 2,
c)
zabezpečiť, aby boli zavedené postupy, vďaka ktorým zostane poskytovanie služby v
súlade s požiadavkami na prístupnosť služby pre osoby so zdravotným postihnutím aj
pri zmene poskytovanej služby alebo zmene požiadaviek na prístupnosť služby pre osoby
so zdravotným postihnutím,
d)
bezodkladne informovať príslušný orgán dohľadu a príslušný orgán dohľadu členského
štátu, v ktorom službu poskytuje, o dôvodoch, prečo poskytovaná služba nie je v súlade
s požiadavkami na prístupnosť služby pre osoby so zdravotným postihnutím a o nápravných
opatreniach podľa písmena e),
e)
najneskôr do jedného roka odo dňa informovania o nápravných opatreniach podľa písmena
d) prijať nevyhnutné nápravné opatrenie s cieľom dosiahnuť súlad poskytovanej služby
s požiadavkami na prístupnosť služby pre osoby so zdravotným postihnutím,
f)
na základe odôvodnenej žiadosti poskytnúť príslušnému orgánu dohľadu dokumentáciu
a všetky informácie potrebné na preukázanie súladu poskytovanej služby s požiadavkami
na prístupnosť služby pre osoby so zdravotným postihnutím v štátnom jazyku a potrebnú
súčinnosť pri každom nápravnom opatrení prijatom s cieľom odstrániť nesúlad poskytovanej
služby s požiadavkami na jej prístupnosť pre osoby so zdravotným postihnutím.
(2)
Poskytovateľ služby je povinný informácie podľa odseku 1 písm. b)
a)
uviesť vo všeobecných podmienkach na poskytovanie služby alebo v obdobnom dokumente
v rozsahu:
1.
všeobecný opis služby v prístupných formátoch,
2.
opisy a vysvetlenia potrebné na pochopenie toho, ako služba funguje,
3.
opis spôsobu, akým služba spĺňa ustanovené požiadavky na prístupnosť služby pre osoby
so zdravotným postihnutím,
b)
sprístupniť v písomnej forme a ústnej forme, a to aj spôsobom, ktorý je prístupný
pre osoby so zdravotným postihnutím,
c)
poskytnúť počas celej doby poskytovania služby.
§ 7
Zásadná zmena a neprimeraná záťaž
(1)
Ustanovené požiadavky na prístupnosť služby pre osoby so zdravotným postihnutím sa
uplatňujú v rozsahu, v akom ich plnenie
a)
nevyžaduje významnú zmenu služby, ktorá by mala za následok zásadnú zmenu jej základnej
povahy, alebo
b)
nepredstavuje podľa ustanovených kritérií neprimeranú záťaž pre poskytovateľa služby.
(2)
Poskytovateľ služby je povinný posúdiť uplatňovanie požiadaviek na prístupnosť služby
pre osoby so zdravotným postihnutím v rozsahu podľa odseku 1 a výsledok tohto posúdenia
uchovávať päť rokov od posledného poskytnutia služby. Poskytovateľ služby je na žiadosť
príslušného orgánu dohľadu povinný mu poskytnúť kópiu posúdenia vrátane výsledku tohto
posúdenia.
(3)
Poskytovateľ služby, ktorý požiadavky na prístupnosť služby pre osoby so zdravotným
postihnutím uplatňuje v rozsahu podľa odseku 1 písm. b), obnoví posúdenie tohto uplatňovania
so zreteľom na každú kategóriu alebo typ služby
a)
pri zmene ponúkanej služby,
b)
na žiadosť príslušného orgánu dohľadu a
c)
každých päť rokov od posledného posúdenia.
(4)
Odsek 1 písm. b) sa nevzťahuje na poskytovateľa služby, ktorý prijal finančné prostriedky
zo zdrojov, ktoré nie sú jeho vlastnými zdrojmi, určené na účel zlepšenia prístupnosti
služby pre osoby so zdravotným postihnutím.
(5)
Poskytovateľ služby, ktorý vo vzťahu k poskytovanej službe uplatňuje požiadavky na
prístupnosť služby pre osoby so zdravotným postihnutím v rozsahu podľa odseku 1, písomne
oznámi túto skutočnosť príslušnému orgánu dohľadu a príslušnému orgánu dohľadu členského
štátu, v ktorom sa služba poskytuje.
Dohľad
§ 8
(1)
Orgánom dohľadu nad plnením požiadaviek na prístupnosť služieb pre osoby so zdravotným
postihnutím podľa tohto zákona a nad dodržiavaním povinností poskytovateľa týchto
služieb je Slovenská obchodná inšpekcia.
(2)
Slovenská obchodná inšpekcia v rámci dohľadu podľa odseku 1
a)
kontroluje
1.
plnenie požiadaviek na prístupnosť služieb pre osoby so zdravotným postihnutím,
2.
dodržiavanie povinností poskytovateľa služby,
b)
prešetruje podnety týkajúce sa nesúladu služby s požiadavkami na prístupnosť služby
pre osoby so zdravotným postihnutím,
c)
zverejňuje správu o svojej činnosti podľa písmen a) a b),
d)
koná vo veci správnych deliktov podľa § 10.
(3)
Na výkon dohľadu podľa tohto zákona sa vzťahuje osobitný predpis,21) ak odsek 2 alebo § 10 neustanovujú inak.
§ 9
Dohľad nad sprístupňovaním určených výrobkov na trh, ak ide o určené výrobky podľa
technického predpisu z oblasti posudzovania zhody, ktorý ustanovuje požiadavky na
prístupnosť výrobkov pre osoby so zdravotným postihnutím, vykonáva Slovenská obchodná
inšpekcia podľa osobitného predpisu.22)
§ 10
Správne delikty
(1)
Poskytovateľ služby sa dopustí správneho deliktu, ak
a)
nezabezpečil splnenie požiadaviek na prístupnosť služby pre osoby so zdravotným postihnutím
podľa § 6 ods. 1 písm. a),
b)
nesprístupnil informácie podľa § 6 ods. 1 písm. b),
c)
nezaviedol postupy podľa § 6 ods. 1 písm. c),
d)
neinformoval príslušný orgán dohľadu a príslušný orgán dohľadu členského štátu, v
ktorom sa služba poskytuje, podľa § 6 ods. 1 písm. d),
e)
neprijal nápravné opatrenia podľa § 6 ods. 1 písm. e),
f)
neposkytol príslušnému orgánu dohľadu informácie, dokumentáciu alebo potrebnú súčinnosť
podľa § 6 ods. 1 písm. f).
(2)
Orgán dohľadu môže uložiť pokutu od 200 eur do 3 % obratu za predchádzajúce účtovné
obdobie, najviac do
a)
výšky 6 000 eur, za správny delikt podľa odseku 1 písm. a) a b),
b)
výšky 20 000 eur, za správny delikt podľa odseku 1 písm. c) až e),
c)
výšky 30 000 eur, za správny delikt podľa odseku 1 písm. f).
(3)
Orgán dohľadu upustí od uloženia pokuty za správny delikt podľa odseku 2 za konanie
podľa odseku 1 písm. a) a c), ak poskytovateľ služby
a)
príjme nápravné opatrenia podľa § 6 ods. 1 písm. e) alebo
b)
preukáže, že plnenie dotknutej povinnosti je v rozpore s § 7 ods. 1.
§ 11
Splnomocňujúce ustanovenie
Vláda Slovenskej republiky nariadením ustanoví
a)
požiadavky na prístupnosť služby pre osoby so zdravotným postihnutím podľa § 4 ods. 1,
b)
kritériá funkčnosti podľa § 5 ods. 1,
c)
kritériá na posúdenie neprimeranej záťaže podľa § 7 ods. 1 písm. b).
§ 12
Prechodné ustanovenie
(1)
Na službu poskytovanú na základe zmluvy uzatvorenej do 28. júna 2025 sa do skončenia
doby platnosti tejto zmluvy, najdlhšie však do 28. júna 2030, nevzťahujú požiadavky
na prístupnosť služby pre osoby so zdravotným postihnutím podľa tohto zákona.
(2)
Požiadavky na prístupnosť služby pre osoby so zdravotným postihnutím podľa tohto
zákona sa nevzťahujú na obsah webových sídiel a mobilných aplikácií, ak ide o
a)
vopred zaznamenané médiá založené na čase uverejnené pred 28. júnom 2025,
b)
formáty kancelárskych súborov uverejnené pred 28. júnom 2025,
c)
webové sídla a mobilné aplikácie, ktoré sa považujú za archívy, ak obsahujú len obsah,
ktorý nie je aktualizovaný alebo editovaný po 28. júni 2025.
§ 13
Transpozičné ustanovenie
Týmto zákonom sa preberajú právne záväzné akty Európskej únie uvedené v prílohe.
Čl. II
Zákon č. 129/2002 Z. z. o integrovanom záchrannom systéme v znení zákona č. 579/2004 Z. z., zákona č. 567/2005
Z. z., zákona č. 10/2006 Z. z., zákona č. 335/2007 Z. z., zákona č. 284/2008 Z. z.,
zákona č. 445/2008 Z. z., zákona č. 547/2010 Z. z., zákona č. 428/2015 Z. z. a zákona
č. 319/2017 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
Doterajší text prílohy sa označuje ako bod 1 a dopĺňa sa bodom 2, ktorý znie:
„2.
Smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/882 zo 17. apríla 2019 o požiadavkách
na prístupnosť výrobkov a služieb (Ú. v. EÚ L 151, 7. 6. 2019).“.
Čl. III
Zákon č. 22/2004 Z. z. o elektronickom obchode a o zmene a doplnení zákona č. 128/2002 Z. z. o štátnej kontrole
vnútorného trhu vo veciach ochrany spotrebiteľa a o zmene a doplnení niektorých zákonov
v znení zákona č. 284/2002 Z. z. v znení zákona č. 160/2005 Z. z., zákona č. 102/2014
Z. z., zákona č. 373/2014 Z. z., zákona č. 170/2018 Z. z., zákona č. 211/2019 Z. z.
a zákona č. 249/2022 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
Doterajší text prílohy sa označuje ako bod 1 a dopĺňa sa bodom 2, ktorý znie:
„2.
Smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/882 zo 17. apríla 2019 o požiadavkách
na prístupnosť výrobkov a služieb (Ú. v. EÚ L 151, 7. 6. 2019).“.
Čl. IV
Zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v
znení zákona č. 462/2008 Z. z., zákona č. 37/2009 Z. z., zákona č. 184/2009 Z. z.,
zákona č. 37/2011 Z. z., zákona č. 390/2011 Z. z., zákona č. 324/2012 Z. z., zákona
č. 125/2013 Z. z., zákona č. 464/2013 Z. z., zákona č. 307/2014 Z. z., nálezu Ústavného
súdu Slovenskej republiky č. 330/2014 Z. z., zákona č. 377/2014 Z. z., zákona č. 61/2015
Z. z., zákona č. 188/2015 Z. z., zákona č. 440/2015 Z. z., zákona č. 125/2016 Z. z.,
zákona č. 216/2016 Z. z., zákona č. 56/2017 Z. z., zákona č. 151/2017 Z. z., zákona
č. 178/2017 Z. z., zákona č. 182/2017 Z. z., zákona č. 62/2018 Z. z., zákona č. 209/2018
Z. z., zákona č. 210/2018 Z. z., zákona č. 365/2018 Z. z., zákona č. 375/2018 Z. z.,
zákona č. 209/2019 Z. z., zákona č. 221/2019 Z. z., zákona č. 381/2019 Z. z., zákona
č. 56/2020 Z. z., zákona č. 93/2020 Z. z., zákona č. 426/2020 Z. z., zákona č. 127/2021
Z. z., zákona č. 271/2021 Z. z., zákona č. 273/2021 Z. z., zákona č. 415/2021 Z. z.,
zákona č. 2/2022 Z. z., zákona č. 92/2022 Z. z. a zákona č. 176/2022 Z. z. sa dopĺňa
takto:
V § 13 ods. 2 sa na konci pripája táto veta: „Ak je edukačná publikácia vydaná v elektronickej
podobe, na vzdelávanie v školách sa môže používať, len ak spĺňa požiadavky na prístupnosť
podľa osobitného predpisu.14aa)“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 14aa znie:
„14aa) § 4 ods. 1 zákona č. 351/2022 Z. z. o prístupnosti výrobkov a služieb pre osoby
so zdravotným postihnutím a o zmene a doplnení niektorých zákonov.“.
Čl. V
Zákon č. 136/2010 Z. z. o službách na vnútornom trhu a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona
č. 301/2012 Z. z., zákona č. 335/2012 Z. z. a zákona č. 106/2018 Z. z. sa dopĺňa takto:
Príloha sa dopĺňa bodom 3, ktorý znie:
„3.
Smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/882 zo 17. apríla 2019 o požiadavkách
na prístupnosť výrobkov a služieb (Ú. v. EÚ L 151, 7. 6. 2019).“.
Čl. VI
Zákon č. 56/2018 Z. z. o posudzovaní zhody výrobku, sprístupňovaní určeného výrobku na trhu a o zmene a
doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 259/2021 Z. z. sa dopĺňa takto:
Príloha sa dopĺňa bodom 14, ktorý znie:
„14.
Smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/882 zo 17. apríla 2019 o požiadavkách
na prístupnosť výrobkov a služieb (Ú. v. EÚ L 151, 7. 6. 2019).“.
Čl. VII
Zákon č. 95/2019 Z. z. o informačných technológiách vo verejnej správe a o zmene a doplnení niektorých zákonov
v znení zákona č. 134/2020 Z. z., zákona č. 423/2020 Z. z., zákona č. 287/2021 Z.
z., zákona č. 395/2021 Z. z., zákona č. 264/2022 Z. z. a zákona č. 325/2022 Z. z.
sa mení a dopĺňa takto:
Doterajší text prílohy sa označuje ako bod 1 a dopĺňa sa bodom 2, ktorý znie:
„2.
Smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/882 zo 17. apríla 2019 o požiadavkách
na prístupnosť výrobkov a služieb (Ú. v. EÚ L 151, 7. 6. 2019).“.
Čl. VIII
Zákon č. 452/2021 Z. z. o elektronických komunikáciách v znení zákona č. 533/2021 Z. z. sa mení a dopĺňa
takto:
1.
V § 82 ods. 5 sa za slová „väčšine koncových užívateľov,“ vkladajú slová: „ako aj
o požiadavkách na prístupnosť služieb pre osoby so zdravotným postihnutím a kritériách
neprimeranej záťaže podniku,“.
2.
Za § 83 sa vkladá § 83a, ktorý vrátane nadpisu znie:
„§ 83a
Požiadavky na prístupnosť služieb pre osoby so zdravotným postihnutím
(1)
Poskytovateľ verejne dostupnej služby je povinný poskytovať službu v súlade s požiadavkami
na prístupnosť služieb pre osoby so zdravotným postihnutím ustanovenými všeobecne
záväzným právnym predpisom, ktorý vydá úrad podľa § 82 ods. 5.
(2)
Poskytovateľ verejne dostupnej služby je na účely plnenia povinnosti podľa odseku
1 povinný
a)
zabezpečiť, aby ním ponúkané a poskytované služby boli v súlade s požiadavkami na
prístupnosť podľa odseku 1 počas celej doby ich poskytovania, a to aj vtedy, ak sa
zmenia tieto požiadavky na prístupnosť, harmonizované normy90a) alebo technické špecifikácie,90b) na ktorých základe sa vyhlasuje, že služba spĺňa požiadavky na prístupnosť, alebo
sa zmení povaha poskytovanej služby,
b)
poskytovať informácie o súlade služby s požiadavkami na prístupnosť v písomnej forme
a ústnej forme, a to aj spôsobom, ktorý je prístupný pre osoby so zdravotným postihnutím
počas celej doby ponuky a poskytovania služby,
c)
uchovávať informácie podľa písmena b) počas celej doby poskytovania služby,
d)
bezodkladne informovať úrad o tom, že služba prestala spĺňať požiadavky na prístupnosť,
e)
na základe odôvodnenej žiadosti úradu, poskytnúť mu všetky informácie a dokumenty
potrebné na preukázanie zhody služby s požiadavkami na prístupnosť v štátnom jazyku.
(3)
Požiadavky na prístupnosť podľa odseku 1 alebo ich časti sa považujú za splnené,
ak je služba poskytovaná v súlade s harmonizovanými normami90a)alebo ich časťami, ktoré upravujú požiadavky na prístupnosť a ktoré boli zverejnené
v Úradnom vestníku Európskej únie.
(4)
Požiadavky na prístupnosť podľa odseku 1 alebo ich časti sa považujú za splnené,
ak je služba poskytovaná v súlade s technickými špecifikáciami90b)alebo ich časťami, ktoré upravujú požiadavky na prístupnosť.
(5)
Plnenie povinností podľa odsekov 1 a 2 sa neuplatní v rozsahu, v ktorom predstavuje
a)
zásadnú zmenu služby, ktorá by mala za následok zmenu základnej povahy služby a
b)
neprimeranú záťaž pre poskytovateľa verejne dostupnej služby podľa kritérií posúdenia
neprimeranej záťaže ustanovených všeobecne záväzným právnym predpisom, ktorý vydá
úrad podľa § 82 ods. 5.
(6)
Ak ide o poskytovateľa verejne dostupnej služby, ktorý používa finančné prostriedky
z verejných zdrojov, alebo súkromných zdrojov, ktoré nie sú jeho vlastnými zdrojmi
a ktoré sa poskytujú na účely zlepšenia prístupnosti služieb pre osoby so zdravotným
postihnutím, ustanovenie odseku 5 písm. b) sa na neho nevzťahuje.
(7)
Poskytovateľ verejne dostupnej služby je povinný vykonať analýzu o splnení podmienok
podľa odseku 5 vrátane rozsahu ich splnenia, ktorú spolu so súvisiacou dokumentáciu
uchováva päť rokov od posledného poskytnutia služby. Dokumenty podľa prvej vety je
poskytovateľ verejne dostupnej služby povinný poskytnúť úradu na základe žiadosti
v určenej lehote.
(8)
Analýzu podľa odseku 7 vykoná poskytovateľ verejne dostupnej služby raz za päť rokov
alebo vtedy, ak dôjde k zmene služby alebo ak o to požiada úrad.
(9)
Povinnosti uvedené v tomto paragrafe sa nevzťahujú na poskytovateľa verejne dostupnej
služby, ktorým je mikropodnik, ani na poskytovanie služieb komunikácie stroj-stroj
(M2M).“.
Poznámky pod čiarou k odkazom 90a a 90b znejú:
„90a) Čl. 2 bod 1 písm. c) nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 1025/2012 z
25. októbra 2012 o európskej normalizácii, ktorým sa menia a dopĺňajú smernice Rady
89/686/EHS a 93/15/EHS a smernice Európskeho parlamentu a Rady 94/9/ES, 94/25/ES,
95/16/ES, 97/23/ES, 98/34/ES, 2004/22/ES, 2007/23/ES, 2009/23/ES a 2009/105/ES a ktorým
sa zrušuje rozhodnutie Rady 87/95/EHS a rozhodnutie Európskeho parlamentu a Rady č.
1673/2006/ES (Ú. v. EÚ L 316, 14. 11. 2012) v platnom znení.
90b) Čl. 2 bod 4 nariadenia (EÚ) č. 1025/2012 v platnom znení.“.
3.
Príloha č. 1 sa dopĺňa bodom 4, ktorý znie:
„4.
Smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/882 zo 17. apríla 2019 o požiadavkách
na prístupnosť výrobkov a služieb (Ú. v. EÚ L 151, 7. 6. 2019).“.
Čl. IX
Zákon č. 264/2022 Z. z. o mediálnych službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o mediálnych
službách) sa mení a dopĺňa takto:
1.
V § 1 sa za písmeno b) vkladá nové písmeno c), ktoré znie:
„c)
práva a povinnosti poskytovateľa služby multimodálneho prístupu,“.
Doterajšie písmená c) až e) sa označujú ako písmená d) až f).
2.
Nadpis ôsmej časti znie:
„MULTIMODÁLNY PRÍSTUP A SLUŽBY MULTIMODÁLNEHO PRÍSTUPU“.
3.
V ôsmej časti sa doterajšie § 53 až 60 označujú ako prvá hlava, ktorej nadpis znie
„MULTIMODÁLNY PRÍSTUP“ a dopĺňa sa druhá hlava, ktorá vrátane nadpisu znie:
„DRUHÁ HLAVA
SLUŽBY MULTIMODÁLNEHO PRÍSTUPU
§ 60a
Vymedzenie služby multimodálneho prístupu
Služba multimodálneho prístupu je služba poskytujúca prístup k obsahovej službe prenášaná
elektronickými komunikačnými sieťami, ktoré sa používajú na identifikáciu a výber
programovej služby alebo audiovizuálnej mediálnej služby na požiadanie, prijímanie
informácií o nich a ich sledovanie vrátane všetkých poskytovaných prvkov najmä titulky
pre osoby so sluchovým postihnutím, hlasové komentovanie pre nevidiacich, tlmočenie
do slovenského posunkového jazyka, ktoré sú výsledkom vykonávania opatrení zameraných
na zabezpečenie multimodálneho prístupu podľa § 53 až 56; služba multimodálneho prístupu
zahŕňa najmä elektronických programových sprievodcov, webové sídla, online aplikácie,
aplikácie založené na set-top boxe, sťahovateľné aplikácie, služby poskytované prostredníctvom
mobilných zariadení vrátane mobilných aplikácií a súvisiacich mediálnych prehrávačov,
ako aj služby hybridnej televízie.
§ 60b
Povinnosti poskytovateľa služby multimodálneho prístupu
(1)
Poskytovateľ služby multimodálneho prístupu je povinný zabezpečiť
a)
elektronického programového sprievodcu, ktorý je vnímateľný, ovládateľný, zrozumiteľný,
spoľahlivý a poskytuje informácie o jeho dostupnosti a prístupnosti pre nepočujúcich
a nevidiacich,
b)
aby sa multimodálny prístup poskytoval v plnej miere v primeranej kvalite na účel
presného zobrazenia dobre synchronizovaného so zvukom a obrazom, pričom sa umožní
používateľovi ovládať ich zobrazovanie a používanie.
(2)
Poskytovateľ služby multimodálneho prístupu je povinný vypracovať informácie na posúdenie
splnenia povinností podľa odseku 1, ktoré obsahujú najmä
a)
všeobecný opis služby multimodálneho prístupu v prístupných formátoch,
b)
opisy a vysvetlenia potrebné na pochopenie toho, ako služba multimodálneho prístupu
funguje a
c)
opis spôsobu, akým služba multimodálneho prístupu spĺňa požiadavky podľa odseku 1.
(3)
Informácie podľa odseku 2 je poskytovateľ služby multimodálneho prístupu povinný
sprístupniť verejnosti v písomnej aj zvukovej podobe, a to spôsobom, ktorý je prístupný
aj pre osoby so zdravotným postihnutím. Poskytovateľ služby multimodálneho prístupu
uchováva tieto informácie po celý čas poskytovania služby.
(4)
Na poskytovateľa služby multimodálneho prístupu sa vzťahujú práva a povinnosti poskytovateľa
služby podľa osobitného predpisu.32a)
(5)
Ustanovenia odsekov 1 až 4 sa nevzťahujú na poskytovateľa služby multimodálneho prístupu,
ktorý je mikropodnikom.32b)“.
Poznámky pod čiarou k odkazom 32a a 32b znejú:
„32a) Zákon č. 351/2022 Z. z. o požiadavkách na prístupnosť výrobkov a služieb pre osoby
so zdravotným postihnutím a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
32b) § 2 ods. 3 zákona č. 351/2022 Z. z.“.
4.
V § 109 ods. 1 sa za slová „poskytovania platforiem na zdieľanie obsahu“ vkladá čiarka
a slová „poskytovania služieb multimodálneho prístupu“.
5.
V § 109 ods. 2 sa za slová „služieb na požiadanie“ vkladá čiarka a slová „a poskytovanie
platforiem na zdieľanie obsahu“ sa nahrádzajú slovami „poskytovanie platforiem na
zdieľanie obsahu a poskytovanie služieb multimodálneho prístupu“.
6.
V § 109 ods. 3 písm. c) sa za slová „služieb na požiadanie“ vkladá čiarka a slová
„a poskytovania platforiem na zdieľanie obsahu“ sa nahrádzajú slovami „poskytovania
platforiem na zdieľanie obsahu a poskytovania služieb multimodálneho prístupu“.
7.
V § 140 ods. 4 sa číslica „145“ nahrádza číslicou „145a“.
8.
Za § 145 sa vkladá nový § 145a, ktorý vrátane nadpisu znie:
„§ 145a
Pokuty ukladané poskytovateľom služby multimodálneho prístupu
Regulátor uloží pokutu poskytovateľovi služby multimodálneho prístupu od 100 eur do
3 000 eur, ak nesplnil povinnosť podľa § 60b.“.
9.
Za § 242 sa vkladá § 242a, ktorý vrátane nadpisu znie:
„§ 242a
Prechodné ustanovenia k úpravám účinným od 28. júna 2025
(1)
Poskytovateľ služby multimodálneho prístupu môže poskytovať túto službu do 28. júna
2030 pomocou výrobkov, ktoré používal na poskytovanie tejto služby pred 28. júnom
2025.
(2)
Zmluvy o poskytovaní služby multimodálneho prístupu uzatvorené pred 28. júnom 2025
môžu v nezmenenej forme pokračovať až do skončenia doby ich platnosti, nie však dlhšie
ako do 28. júna 2030.“.
10.
Príloha sa dopĺňa bodom 13, ktorý znie:
„13.
Smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/882 zo 17. apríla 2019 o požiadavkách
na prístupnosť výrobkov a služieb (Ú. v. EÚ L 151, 7. 6. 2019).“.
Čl. X
Tento zákon nadobúda účinnosť 28. júna 2025.
Zuzana Čaputová v. r.
Boris Kollár v. r.
Eduard Heger v. r.
Boris Kollár v. r.
Eduard Heger v. r.
Príloha k zákonu č. 351/2022 Z. z.
ZOZNAM PREBERANÝCH PRÁVNE ZÁVÄZNÝCH AKTOV EURÓPSKEJ ÚNIE
Smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/882 zo 17. apríla 2019 o požiadavkách
na prístupnosť výrobkov a služieb (Ú. v. EÚ L 151, 7. 6. 2019).
1)
§ 2 písm. a) zákona č. 136/2010 Z. z. o službách na vnútornom trhu a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
2)
§ 2 písm. a) zákona č. 250/2007 Z. z. o ochrane spotrebiteľa a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb.
o priestupkoch v znení neskorších predpisov v znení zákona č. 102/2014 Z. z.
3)
§ 2 písm. a) zákona č. 22/2004 Z. z. o elektronickom obchode a o zmene a doplnení zákona č. 128/2002 Z. z. o štátnej kontrole
vnútorného trhu vo veciach ochrany spotrebiteľa a o zmene a doplnení niektorých zákonov
v znení zákona č. 284/2002 Z. z.
4)
Odporúčanie Komisie 2003/361/ES zo 6. mája 2003 o vymedzení pojmu mikro, malých a
stredných podnikov (Ú. v. EÚ L 124, 20. 5. 2003).
5)
Zákon č. 95/2019 Z. z. o informačných technológiách vo verejnej správe a o zmene a doplnení niektorých zákonov
v znení neskorších predpisov.
6)
§ 5 ods. 2 zákona č. 95/2019 Z. z. v znení zákona č. 423/2020 Z. z.
7)
Zákon č. 308/2000 Z. z. o vysielaní a retransmisii a o zmene zákona č. 195/2000 Z. z. o telekomunikáciách
v znení neskorších predpisov.
Zákon č. 452/2021 Z. z. o elektronických komunikáciách v znení neskorších predpisov.
Zákon č. 452/2021 Z. z. o elektronických komunikáciách v znení neskorších predpisov.
8)
Čl. 2 písm. l) nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1107/2006 z 5. júla
2006 o právach zdravotne postihnutých osôb a osôb so zníženou pohyblivost'ou v leteckej
doprave (Ú. v. EÚ L 204, 26. 7. 2006) v platnom znení.
9)
§ 37 zákona č. 143/1998 Z. z. o civilnom letectve (letecký zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení
neskorších predpisov.
10)
Čl. 2 ods. 1 a 2 nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 181/2011 zo 16.
februára 2011 o právach cestujúcich v autobusovej a autokarovej doprave a o zmene
a doplnení nariadenia (ES) č. 2006/2004 (Ú. v. EÚ L 55, 28. 2. 2011).
11)
§ 10 zákona č. 514/2009 Z. z. o doprave na dráhach v znení zákona č. 432/2013 Z. z.
12)
Čl. 2 ods. 1 a 2 nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 1177/2010 z 24.
novembra 2010 o právach cestujúcich v námornej a vnútrozemskej vodnej doprave, ktorým
sa mení a dopĺňa nariadenie (ES) č. 2006/2004 (Ú. v. EÚ L 334, 17. 12. 2010).
13)
Zákon č. 129/2010 Z. z. o spotrebiteľských úveroch a o iných úveroch a pôžičkách pre spotrebiteľov a o zmene
a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Zákon č. 90/2016 Z. z. o úveroch na bývanie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Zákon č. 90/2016 Z. z. o úveroch na bývanie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
14)
§ 6 ods. 1 písm. a), b), d) a e) a ods. 2 písm. a), b), d) a e) zákona č. 566/2001 Z. z. o cenných papieroch a investičných službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov
(zákon o cenných papieroch) v znení neskorších predpisov.
15)
§ 2 ods. 1 zákona č. 492/2009 Z. z. o platobných službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 281/2017
Z. z.
16)
§ 2 ods. 36 zákona č. 492/2009 Z. z. v znení zákona č. 405/2015 Z. z.
17)
§ 80 ods. 1 zákona č. 492/2009 Z. z. v znení zákona č. 394/2011 Z. z.
18)
Čl. 2 bod 1 písm. c) nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 1025/2012 z
25. októbra 2012 o európskej normalizácii, ktorým sa menia a dopĺňajú smernice Rady
89/686/EHS a 93/15/EHS a smernice Európskeho parlamentu a Rady 94/9/ES, 94/25/ES,
95/16/ES, 97/23/ES, 98/34/ES, 2004/22/ES, 2007/23/ES, 2009/23/ES a 2009/105/ES a ktorým
sa zrušuje rozhodnutie Rady 87/95/EHS a rozhodnutie Európskeho parlamentu a Rady č.
1673/2006/ES (Ú. v. EÚ L 316, 14. 11. 2012) v platnom znení.
19)
Čl. 2 bod 4 nariadenia (EÚ) č. 1025/2012 v platnom znení.
20)
Napríklad nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004 z 11. februára
2004, ktorým sa ustanovujú spoločné pravidlá systému náhrad a pomoci cestujúcim pri
odmietnutí nástupu do lietadla, v prípade zrušenia alebo veľkého meškania letov a
ktorým sa zrušuje nariadenie (EHS) č. 295/91 (Ú. v. EÚ L 46, 17. 2. 2004), nariadenie
(ES) č. 1107/2006 v platnom znení, nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č.
1371/2007 z 23. októbra 2007 o právach a povinnostiach cestujúcich v železničnej preprave
(Ú. v. EÚ L 315, 3. 12. 2007), nariadenie (EÚ) č. 1177/2010, nariadenie (EÚ) č. 181/2011.
21)
Zákon č. 128/2002 Z. z. o štátnej kontrole vnútorného trhu vo veciach ochrany spotrebiteľa a o zmene a doplnení
niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
22)
Zákon č. 56/2018 Z. z. o posudzovaní zhody výrobku, sprístupňovaní určeného výrobku na trhu a o zmene a
doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 259/2021 Z. z.