Ústavný súd Slovenskej republiky v pléne zloženom z predsedu Ivana Fiačana a sudcov
Jany Baricovej, Ladislava Duditša, Libora Duľu, Rastislava Kaššáka, Miloša Maďara,
Petra Straku (sudca spravodajca), Ľuboša Szigetiho, Roberta Šorla a Martina Vernarského
o návrhu skupiny 34 poslancov Národnej rady Slovenskej republiky podľa čl. 125 ods. 1 písm. a) Ústavy Slovenskej republiky na vyslovenie nesúladu ustanovení § 12 ods. 4 a § 13 ods. 2 zákona č. 504/2003 Z. z. o nájme poľnohospodárskych pozemkov, poľnohospodárskeho podniku a lesných pozemkov
a o zmene niektorých zákonov v znení neskorších predpisov s Ústavou Slovenskej republiky,
za účasti vlády Slovenskej republiky ako vedľajšieho účastníka konania, takto
152/2023 Z. z.
Vyhlásené znenie
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter, právne záväzný obsah sa nachádza v pdf verzii právneho predpisu.
História |
|
|
---|---|---|
Dátum účinnosti | Novela | |
1. | Vyhlásené znenie | |
2. | 29.04.2023 - |
Obsah
Otvoriť všetky
Číslo predpisu: | 152/2023 Z. z. |
Názov: | Nález Ústavného súdu Slovenskej republiky sp. zn. PL. ÚS 15/2018 z 1. marca 2023 vo veci návrhu na vyslovenie nesúladu ustanovení § 12 ods. 4 a § 13 ods. 2 zákona č. 504/2003 Z. z. o nájme poľnohospodárskych pozemkov, poľnohospodárskeho podniku a lesných pozemkov a o zmene niektorých zákonov v znení neskorších predpisov s Ústavou Slovenskej republiky |
Typ: | Nález |
Dátum schválenia: | 01.03.2023 |
Dátum vyhlásenia: | 29.04.2023 |
Autor: | Ústavný súd Slovenskej republiky |
Právna oblasť: |
|
460/1992 Zb. | Ústava Slovenskej republiky |
152
NÁLEZ
Ústavného súdu Slovenskej republiky
PL. ÚS 15/2018-47
V mene Slovenskej republiky
r o z h o d o l :
Návrhu n e v y h o v u j e .
Odôvodnenie:
I.
Návrh na začatie konania o súlade právnych predpisov
1.
Ústavný súd uznesením č. k. PL. ÚS 15/2018-14 zo 14. novembra 2018 prijal na ďalšie
konanie návrh skupiny 34 poslancov Národnej rady Slovenskej republiky (ďalej aj „navrhovatelia“)
na začatie konania podľa čl. 125 ods. 1 písm. a) Ústavy Slovenskej republiky (ďalej len „ústava“) o súlade ustanovení § 12 ods. 4 a § 13 ods. 2 zákona č. 504/2003 Z. z. o nájme poľnohospodárskych pozemkov, poľnohospodárskeho podniku a lesných pozemkov
a o zmene niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej aj „zákon o NPP“)
s čl. 20 ods. 1, 4 a 5 ústavy, v ktorom namietajú, že vznik, prípadne predĺženie nájomnej zmluvy ex lege voči vlastníkom
poľnohospodárskych pozemkov bez ich explicitného súhlasu nie je podľa navrhovateľov
v súlade s ochranou vlastníckeho práva.
2.
Pre porozumenie argumentácie navrhovateľov považuje ústavný súd za potrebné predostrieť
kontext posudzovanej právnej úpravy:
3.
Efektívne poľnohospodárstvo je založené na obrábaní väčších plôch poľnohospodárskej
pôdy, čo je previazané tiež s krajinotvorbou a potravinovou bezpečnosťou. Vzhľadom
na osobitný historický vývoj Slovenskej republiky je tunajšie vlastníctvo pôdy rozdrobené
fyzicky aj právne, čím zároveň dochádza k oslabeniu osobného vzťahu mnohých vlastníkov
k ich pôde. Slovenský pôdny fond je tak charakteristický neucelenosťou, ktorá je umocnená
tým, že sa v realite neprekrývajú právne, hospodárske a kultúrne celky pôdy. Uvedený
stav je priam fyzickou a právnou reflexiou našich dejín.
4.
V stave pozemkového vlastníctva a jeho správy sa prelína vývoj súkromnoprávny, aj
verejnoprávny. Uhorské dedičské právo bolo založené na rovných dieloch dedičov. Počas
obdobia 1. Československej republiky sa pozemkovou reformou rozdelili veľké celky
pôdy. Po roku 1948 sa zásadne zmenila koncepcia právnej úpravy právnych vzťahov k
pôde, a to núteným vkladaním pozemkov do družstiev a zoštátňovaním pôdy (porov. §
157, § 159 Ústavy Československé republiky č. 150/1948 Zb.). V záujme nápravy krívd
a návratu k trhovému a slobodnému nakladaniu s pôdou bol prijatý zákon č. 229/1991 Zb. o úprave vlastníckych vzťahov k pôde a inému poľnohospodárskemu majetku v znení neskorších
predpisov (ďalej len „zákon o pôde“), ktorý jednak umožňoval vrátenie pozemkov represívne
prevzatých štátom a taktiež umožňoval ujať sa vlastníctva pozemkov, ku ktorým mali
užívacie práva družstvá a štát. Nájom pôdy je z týchto dôvodov základným právnym titulom,
ktorý umožňuje efektívne využívanie pôdy. Prirodzene, východiskovým spôsobom je uzatváranie
nájomných zmlúv na základe vzájomnej dohody vlastníka a nájomcu podľa Občianskeho
zákonníka a zákona o NPP, ktorý je vlastne lex specialis úpravou inštitútu, ktorý
sa v tradičnom názvosloví označoval ako árenda.
5.
Podľa údajov sa v čase prijímania zákona o NPP v roku 2003 (dôvodová správa) pri
evidovaných 2,4 mil. ha poľnohospodárskej pôdy odhadoval počet pôvodných pozemkov
na približne 5,5 mil. pri priemernej výmere jedného pozemku 0,45 ha a s priemerným
počtom 12 až 15 spoluvlastníkov. Na zlúčených pozemkoch hospodárilo v tom čase asi
2 800 právnických osôb (ktorí obhospodarovali celkom 1,8 mil. ha poľnohospodárskej
pôdy) a 20 tis. jednotlivo hospodáriacich roľníkov. Slovenský pozemkový fond prenajímal
vyše 500 tis. ha poľnohospodárskej pôdy vo vlastníctve štátu a neznámych osôb na základe
vyše 2 500 uzatvorených nájomných zmlúv. Dôvodová správa tiež uvádzala, že všeobecná
evidencia uzavretých nájomných zmlúv neexistuje.
6.
Podľa aktuálnych údajov za rok 2021 (zelená správa 2022: https://www.mpsr.sk/polnohospodarstvo-a-potravinarstvo/122) je úplná výmera pozemkov s druhom poľnohospodársky pozemok približne 2,3 mil. ha.
Skutočné poľnohospodársky obhospodarované a v systéme platieb podporované plochy s
poľnohospodárskymi kultúrami sú vo výmere takmer 1,9 mil. ha s medziročným poklesom.
Priemerná výmera jednej parcely poľnohospodárskeho pozemku je 0,34 ha. Priemerný počet
spoluvlastníkov na jednej parcele je 11 až 12. Jeden vlastník je priemerne spoluvlastníkom
na 20 parcelách (Zelená správa 2022, str. 87 a 88).
7.
Počet subjektov podporovaných v systéme podpôr v poľnohospodárstve ako užívateľov
poľnohospodárskych pozemkov je podľa údajov za rok 2021 približne 19 632. Z toho samostatne
hospodáriacich roľníkov je 992. Fyzických osôb – nepodnikateľov je okolo 10 500. Zvyšok
pripadá na právnické osoby (Zelená správa 2022, str. 83 a 84, s rozdielmi medzi údajmi
v texte a údajmi v tabuľke, pozn.).
8.
Počet potenciálnych nájomných a iných užívacích vzťahov sa odhaduje na 100 mil. Slovenský
pozemkový fond podľa aktuálneho prehľadu (Výročné správy ‒ Slovenský pozemkový fond,
www. pozfond.sk) prenajíma pozemky prostredníctvom 5200 nájomných zmlúv, v čom je
približne 113 500 ha štátnych pozemkov a približne 201 000 ha pozemkov nezistených
vlastníkov.
9.
V praktickom hospodárskom živote je častou situácia, keď je súčasťou obrábaného celku
taká časť pôdy, ktorá má odlišného vlastníka, alebo podielových vlastníkov, ktorí
nie sú kontaktní, pričom celok pôdy nemožno obrábať bez zásahu do „nevysporiadanej“
časti.
10.
V roku 2003 bol prijatý zákon o NPP, ktorého účelom bolo upraviť osobitosti nájmu
poľnohospodárskych pozemkov (predchádzajúcu úpravu tvorilo nariadenie vlády Slovenskej
republiky č. 208/1994 Z. z. o nájme poľnohospodárskych a lesných nehnuteľností a o nájme poľnohospodárskeho podniku).
Súčasťou tohto zákona sa z uvedených dôvodov postupne stali inštitúty umožňujúce (i)
vznik (§ 12 ods. 4) alebo (ii) predĺženie nájomného vzťahu (§ 13 ods. 3) medzi prenajímateľom
a vlastníkom, ktorý nereaguje na výzvy na uzavretie nájomnej zmluvy, a to všetko v
záujme možnosti riadneho využívania poľnohospodárskej pôdy.
11.
Podľa § 12 ods. 4 zákona o NPP (v znení účinnom v čase podania návrhu navrhovateľov): „Ak užívateľ, ktorý pozemok užíva bez nájomnej zmluvy, preukáže, že vlastníkovi jej
uzatvorenie navrhol a ten uzatvorenie nájomnej zmluvy do dvoch mesiacov odo dňa doručenia
návrhu neodmietol alebo nevyzval užívateľa pozemku na jeho vrátenie a prevzatie, pričom
užívateľ vlastníka pri návrhu uzatvorenia nájomnej zmluvy upozornil na právne dôsledky
jeho nekonania, predpokladá sa, že uplynutím dvoch mesiacov odo dňa doručenia návrhu
nájomnej zmluvy medzi nimi vznikol nájomný vzťah na neurčitý čas podľa § 6; to neplatí,
ak vlastník pred doručením návrhu na uzatvorenie nájomnej zmluvy uzatvoril nájomnú
zmluvu s inou osobou, ako je užívateľ pozemku.“
12.
Podľa § 13 ods. 3 zákona o NPP (opäť v znení účinnom v čase podania návrhu navrhovateľov):
„Ak nájomca najskôr rok a najneskôr dva mesiace pred uplynutím času, na ktorý bol
nájom dohodnutý, doručí preukázateľným spôsobom prenajímateľovi návrh novej nájomnej
zmluvy, a ak prenajímateľ do dvoch mesiacov odo dňa doručenia návrhu neodmietne tento
návrh nájomnej zmluvy z niektorého z dôvodov uvedených v odseku 2 alebo z dôvodu,
že navrhnutá výška nájomného nie je v obvyklej výške, vznikne nájomný vzťah za podmienok
uvedených v návrhu zmluvy.“
13.
Neprítomnosť výslovného súhlasu vlastníka so zásahom do jeho vlastníctva vzbudila
ústavnoprávne pochybnosti u navrhovateľov, ktoré vyjadrili vo svojom návrhu a zároveň
navrhli, aby ústavný súd vyslovil nesúlad § 12 ods. 4 a § 13 ods. 3 zákona o NPP s čl. 20 ods. 1, 4 a 5 ústavy.
14.
Navrhovatelia argumentujú, že napadnuté ustanovenia vytvárajú (a) dve kategórie vlastníkov
‒ tých, ktorí na ponuku zmluvy zareagujú, a tých, ktorí na ponuku nezareagujú. Uvádzajú,
že podľa ich názoru porušujú civilistické štandardy chrániace vlastníkov, a to (b)
ich právo disponovať svojou vecou a (c) zásadu, kto mlčí, nemožno predpokladať, že
súhlasí. (d) Namietajú tiež absenciu povinnosti preukázať skutočnosť, že prejav vôle
(ponuka) sa dostal do dispozičnej sféry adresáta (vlastníka pôdy), a (e) absenciu
písomnej formy nájomnej zmluvy a z toho plynúcu absolútnu neplatnosť inak uzavretej
nájomnej zmluvy. (f) Napokon navrhovatelia tvrdia, že podnikanie na pôde nie je takým
záujmom, ktorý by napĺňal kritérium núteného obmedzenia vlastníctva predpokladaného
v čl. 20 ods. 4 ústavy[v rekapitulácii a v stanoviskách sú jednotlivé zhodné argumenty členené a označené
písmenami a) ‒ f) na začiatku príslušných nasledujúcich odsekov, pozn.].
15.
(a) K rovnosti vlastníkov navrhovatelia uvádzajú, že podľa čl. 20 ods. 1 ústavy má vlastnícke právo všetkých vlastníkov rovnaký zákonný obsah a ochranu. Ústavný
súd v rámci svojej rozhodovacej činnosti vyslovil, že „V prípade, že ide o veci, ktoré môžu byť predmetom vlastníctva rôznych subjektov
(napríklad fyzických osôb, právnických osôb, štátu), všetci vlastníci musia mať rovnaké
zákonom ustanovené práva a povinnosti bez ohľadu na povahu vlastníka (PL. ÚS 38/95).“. Znamená to, že vlastníci rovnakej veci (rovnakej vo význame druhovo rovnakej) musia
mať aj rovnaký obsah svojho práva. Napadnuté ustanovenia zákona o NPP však vytvárajú
dve kategórie vlastníkov ‒ tých, ktorí na ponuku zmluvy zareagujú (kladne alebo záporne),
a tých, ktorí na ponuku nezareagujú. Zatiaľ čo prvej skupine je zachovaná možnosť
ponuku odmietnuť, druhej skupine toto právo upiera, preto sú navrhovatelia toho názoru,
že napadnutá právna úprava narúša rovnosť subjektov z nelegitímneho a ústavne neudržateľného
dôvodu.
16.
(b) Navrhovatelia ďalej uvádzajú, že prenechanie veci do prenájmu je subjektívnym
oprávnením, ktoré prináleží iba vlastníkovi. Dispozičné právo iných subjektov (v danom
prípade nájomcov) je podmienené výslovnou dohodou s vlastníkom a je zúžené prakticky
iba na možnosť prenechať vec inému do podnájmu. Dispozičné oprávnenie prenechania
majetku do prenájmu v sebe z povahy veci zahŕňa aj možnosť voľby, komu chce vlastník
svoj majetok prenajať. Rovnako platí, že dispozičnému oprávneniu prenechania majetku
do prenájmu zrkadlovo zodpovedá aj oprávnenie majetok neprenajať. Z toho možno abstrahovať,
že obmedzenie ius disponendi, ktoré je imanentným atribútom vlastníckeho práva, je explicitným obmedzením vlastníckeho
práva. Zákonodarca obmedzil ius disponendi hneď dvakrát ‒ prvý raz, keď v § 13 ods. 4 zákona o NPP zaviedol prednostné právo na uzatvorenie zmluvy (bola novela, pozn.), a druhýkrát,
keď zakotvil do zákona fikciu súhlasu s nájomnou zmluvou.
17.
(c) Slovenská civilistika sa riadi zásadou „qui tacet, consentire non videtur“ (kto mlčí, nemožno predpokladať, že súhlasí). Tento základný civilistický imperatív
je obsiahnutý v právnych poriadkoch viacerých európskych štátoch riadiacich sa kontinentálnym
(písaným) právom. V slovenskom právnom poriadku je tento imperatív zakotvený v § 44 Občianskeho zákonníka, ktorý rozpracúva základnú ochranu vlastníctva zakotvenú ústavou. Ustanovenie § 44 Občianskeho zákonníka znie: „Zmluva je uzavretá okamihom, keď prijatie návrhu na uzavretie zmluvy nadobúda účinnosť.
Mlčanie alebo nečinnosť samy o sebe neznamenajú prijatie návrhu.“ Treba zdôrazniť, že citované ustanovenie neobsahuje žiaden dôvetok v podobe napríklad:
„... ak osobitný predpis neustanovuje inak.“ Všeobecná norma teda nepripúšťa stanovenie odchýlky v predpise lex specialis.
18.
Zákon o NPP tejto kogentnej dikcii podľa navrhovateľov priamo protirečí a stavia
vlastníka do evidentne neúmerne nevýhodného postavenia tým, že zakladá fikciu súhlasu
len na mlčaní, resp. na nečinnosti samej. Zmluva je dvojstranný právny úkon spočívajúci
v strete dvoch jednostranných úkonov (oferty a akceptácie). Zákon o NPP však tieto
základné piliere záväzkového práva popiera a vytvára konštrukciu zmluvy ako jednostranného
úkonu kombinovaného s fikciou (prezumpciou) súhlasu.
19.
(d) Navrhovatelia taktiež namietajú absenciu preukázania skutočnosti, že prejav vôle
(ponuka) došiel do dispozičnej sféry adresáta (vlastníka pôdy). Podľa § 45 ods. 1 Občianskeho zákonníka„Prejav vôle pôsobí voči neprítomnej osobe od okamihu, keď jej dôjde.“. Vykonanie prejavu vôle odovzdaného na poštovú prepravu sa spravuje „zásadou dôjdenia prejavu vôle do dispozičnej sféry vplyvu“. Môže ísť o vhodený list do schránky alebo vhodené oznámenie o uložení zásielky na
pošte. Je irelevantné, či bola zásielka vyzdvihnutá alebo obálka otvorená.
20.
Navrhovatelia na podporu tohto argumentu zdôrazňujú, že musí ísť o aktuálnu adresu.
Do katastra nehnuteľností sa zapisuje adresa vlastníka, ktorú má v čase vykonania
vkladu, záznamu alebo poznámky do listu vlastníctva. Ako nezameniteľný identifikátor
slúži rodné číslo, ktoré jednoznačne určuje osobu vlastníka na rozdiel od minulosti,
keď sa v starých pozemkových knihách uvádzalo iba meno a priezvisko. V súčasnej dobe,
pre ktorú je príznačné časté striedanie vlastníctva nehnuteľností a časté sťahovanie
sa, drobní vlastníci ornej pôdy (najčastejšie zdedenej alebo darovanej) neoznamujú
každú zmenu adresy príslušnému katastru. Drvivá väčšina drobných vlastníkov ornej
pôdy považuje tento svoj majetok vzhľadom na jeho nízku cenu za majetok druhoradého
významu. Svoju identitu majú identifikovanú rodným číslom a opakované prepisy adries
vlastníkov oprávnene považujú za neúčelnú administratívnu záťaž jednak pre seba a
jednak pre kataster, a to najmä ak byt, v ktorom bývajú, nepovažujú za konečné riešenie.
Ide pritom o hromadný problém. K právne účinnému doručeniu by došlo len v prípade,
ak by potenciálny nájomca zasielal návrhy zmlúv nie na adresy uvedené v liste vlastníctva,
ale na aktuálnu adresu, ktorú by si overil na Registri obyvateľov Slovenskej republiky.
Túto povinnosť mu však zákonodarca neuložil. Avšak ani právne účinné doručenie by
nezakladalo zákonodarcovi právo vytvoriť konštrukciu (resp. fikciu) uzatvorenia na
základe písomného návrhu a pasivite adresáta tohto návrhu.
21.
(e) Podľa § 40 ods. 1 Občianskeho zákonníka„Ak právny úkon nebol urobený vo forme, ktorú vyžaduje zákon alebo dohoda účastníkov,
je neplatný.“. Keďže zmluva o nájme pozemku na poľnohospodárske účely musí mať písomnú formu, prejav
vôle urobený inak ako písomne zakladá neplatnosť takto uzatvorenej zmluvy.
22.
Konštrukcia fikcie uzavretej zmluvy založenej na písomnom návrhu a pasivite druhej
zmluvnej strany odporuje jednak všeobecnej zásade Občianskeho zákonníka (§ 44 ods. 1), jednak všeobecným princípom európskej civilistiky, ale v širšom kontexte aj princípom
právnej istoty a legitímnych očakávaní, ktoré sú imanentným atribútom právneho štátu.
Ak by ústavný súd pripustil opak, tzn. ak by legitimizoval fikciu prijatia návrhu
pasivitou druhej zmluvnej strany v občianskoprávnych veciach (lebo prenájom poľnohospodárskej
pôdy je občianskoprávny vzťah), vytvoril by tým nebezpečný precedens, na základe ktorého
by zákonodarca v budúcnosti mohol zasiahnuť do majetkových práv občanov aj závažnejším
spôsobom, resp. v závažnejších oblastiach, než je oblasť prenájmu poľnohospodárskej
pôdy.
23.
(f) Navrhovatelia uzatvárajú argumentáciu tvrdením, že zákonodarca prekročil rámec
legitímnej úvahy pri aplikácii pojmu verejný záujem pri nájme poľnohospodárskej pôdy,
čím bol porušený čl. 20 ods. 4 ústavy. Spravidla ide o podnikateľský subjekt pôsobiaci v oblasti poľnohospodárskej prvovýroby,
ktorého cieľom z povahy veci je dosahovanie zisku, ako to napokon vyplýva aj z Obchodného
zákonníka. Podnikanie v oblasti poľnohospodárskej prvovýroby je vo svojej podstate
podnikaním ako každé iné. Záujem podnikateľského subjektu nie je verejným záujmom
a tvrdenie opaku by viedlo k absurdnému precedensu, na základe ktorého by bolo možné
záujem akejkoľvek obchodnej spoločnosti označiť za verejný záujem a legitimizovať
ním obmedzovanie vlastníckych práv.
24.
Navrhovatelia navrhujú, aby ústavný súd rozhodol týmto výrokom: „Ustanovenie § 12 ods. 4 a § 13 ods. 3 zákona č. 504/2003 Z. z. o nájme poľnohospodárskych pozemkov, poľnohospodárskeho podniku a lesných pozemkov
a o zmene niektorých zákonov v znení neskorších predpisov nie je v súlade s čl. 20 ods. 1, 4 a 5 Ústavy Slovenskej republiky.“
II.
Stanoviská účastníkov konania, vedľajšieho účastníka konania
a ďalší priebeh konania
a ďalší priebeh konania
II.1. Stanovisko Národnej rady Slovenskej republiky:
25.
(a) K porušeniu zásady rovnakého zákonného obsahu vlastníckeho práva Národná rada
Slovenskej republiky (ďalej len „národná rada“) považuje za potrebné bližšie špecifikovať,
čo sa pod rovnakým zákonným obsahom rozumie, respektíve čo sa považuje za jeho porušenie.
Interpretácia zásady obsahovej rovnosti vlastníckeho práva navrhovateľmi je prinajmenšom
značne zužujúca a v konečnom dôsledku znemožňujúca zákonným spôsobom ustanoviť akékoľvek
práva a povinnosti vlastníkom v závislosti od konkrétneho charakteru predmetu vlastníctva.
V prípade použitia argumentácie navrhovateľov ad absurdum by bola protiústavná napríklad rôzna sadzba dane z príjmov v závislosti od ich výšky,
rôzna sadzba povinného zmluvného poistenia v závislosti od výkonu motorového vozidla,
rôzna sadzba dane z nehnuteľností v závislosti od jej polohy či veľkosti a pod. Právna
úprava pozná nespočetné množstvo príkladov, kde vlastníci druhovo rovnakej veci majú
rôzne práva a povinnosti v závislosti od konkrétnych (zákonom určených) vlastností,
čŕt daného predmetu vlastníctva. Napríklad rôzny obsah práv a povinností vlastníka
„obyčajnej“ nehnuteľnosti v porovnaní s vlastníkom nehnuteľnosti vyhlásenej za kultúrnu
pamiatku.
26.
(b) Obmedzenie práva nakladať s vecou je zakotvené v slovenskom právnom poriadku
na viacerých miestach. Ide napríklad o predkupné právo spoluvlastníka alebo predkupné
právo štátu voči vlastníkovi kultúrnej pamiatky, kde je vlastník zákonom obmedzený
v absolútnej voľnosti v nakladaní s predmetom svojho vlastníctva. V napadnutých ustanoveniach
však nejde o obmedzenie vlastníckeho práva zákonom, ale obmedzenie práva nakladať
s vecou na základe dohody (zmluvy) medzi nájomcom/užívateľom a vlastníkom/prenajímateľom.
K obmedzeniu práva ius disponendi dochádza vždy za vopred známych podmienok, ktoré
sú uvedené v zákone. Zároveň možno uviesť, že dôkazné bremeno je vždy na nájomcovi,
resp. užívateľovi pôdy, ktorý je povinný preukázať v prípadnom súdnom spore, že návrh
zmluvy sa preukázateľne dostal do dispozičnej sféry prenajímateľa, resp. vlastníka
pôdy („doručí preukázateľným spôsobom“). Ďalšou poistkou okrem toho je aj povinnosť v návrhu zmluvy upozorniť na zákonné
následky spojené pasivitou prenajímateľa alebo vlastníka pôdy.
27.
K problematike existencie alebo neexistencie verejného záujmu je potrebné poukázať
na skutočnosť, že táto by bola relevantná len v prípade, ak by dochádzalo k obmedzovaniu
vlastníckeho práva (konkrétne ius disponendi) vo forme individuálneho správneho aktu. Ako už bolo spomínané, k „obmedzeniu“ vlastníckeho
práva však nedochádza autoritatívnym rozhodnutím orgánu verejnej moci, ale dobrovoľne
na základe zmluvy, ktorej uzatvorenie zákon predikuje pri splnení určitých podmienok.
Otázka verejného záujmu však nie je dôležitá len pri vyvlastnení alebo obmedzení vlastníckeho
práva v konkrétnom rozhodnutí. Jej význam je dôležitý aj pri normotvorbe ako takej,
pretože každá normotvorba je „odrazom verejného záujmu“, reflektuje potreby spoločnosti
ako celku a je obrazom záujmu verejnosti na regulácii určitej spoločenskej situácie
alebo aktivity. Ani v tomto prípade nemožno súhlasiť s argumentáciou navrhovateľov,
že výkon vlastníckeho práva vo forme „neprenajatia svojej poľnohospodárskej pôdy obchodnej spoločnosti podnikajúcej v oblasti
poľnohospodárskej prvovýroby nie je na ujmu práva iných (ak niečo poškodzuje, tak
nanajvýš niekoho podnikateľské záujmy...)“. Vzhľadom na charakter poľnohospodárskej výroby, jej špecifiká, dlhodobú návratnosť
investícií, obmedzené a neustále klesajúce zdroje poľnohospodárskej pôdy, záujem na
zabezpečovaní základných potravinových zdrojov pre obyvateľstvo vo vzťahu k zvyšovaniu
potravinovej sebestačnosti krajiny je potrebné pripustiť a legitimizovať potrebu povinného
obhospodarovania poľnohospodárskej pôdy, a to aj spôsobom uvedeným v napadnutých ustanoveniach.
K uvedenému problému sa vyjadril ústavný súd, podľa ktorého „Výkon vlastníckych práv teda znamená nielen majetok mať (vlastniť), ale s ním právne
relevantným spôsobom nakladať k účelu, na ktorý bol nadobudnutý.“ (PL. ÚS 37/1997). V súvislosti s „reštrikciami“ vlastníckeho práva k poľnohospodárskym
pozemkom je potrebné pripomenúť, že obdobný cieľ sleduje aj zákaz drobenia poľnohospodárskych
a lesných pozemkov pod určitú hranicu zakotvený v zákone Národnej rady Slovenskej
republiky č. 180/1995 Z. z. o niektorých opatreniach na usporiadanie vlastníctva k
pozemkom v znení neskorších predpisov. Rozvíjajúc argumentáciu navrhovateľov ad absurdum,
je potrebné si položiť otázku, či spoločnosť ‒ verejnosť by bola ochotná rešpektovať
vlastnícke právo všetkých (väčšiny) vlastníkov poľnohospodárskej pôdy spočívajúce
v jej neobhospodarovaní.
28.
(c) K argumentu navrhovateľov, že úprava je v rozpore so zásadou civilného práva
„kto mlčí, nemožno predpokladať, že súhlasí“ (qui tacet, consentire non videtur), národná rada uvádza, že takáto zásada má opodstatnenie v dvojstranných zmluvných
vzťahoch a je úplne logické, že strana, ktorá mlčí, nevyjadruje svojím mlčaním súhlas
s návrhom zmluvy, ktorý sa dostal do jej dispozičnej sféry. Navrhovatelia však opomínajú
skutočnosť, že v tomto prípade následky konania/nekonania nie sú určené v návrhu zmluvy,
ale sú určené v zákone a je potrebné aplikovať všeobecne platnú zásadu „Ignorantia iuris non excusat“, čiže neznalosť zákona neospravedlňuje. V tejto súvislosti možno uviesť, že je nespochybniteľné,
že zákon môže spájať s nekonaním, či už vedomým alebo nevedomým, určité následky.
Napríklad vo forme sankcie za nesplnenie zákonnej povinnosti pri nepodaní daňového
priznania. Napadnutá právna konštrukcia je na základe už uvedeného preto plne v súlade
s právnym pravidlom, podľa ktorého mlčanie/nekonanie môže byť právnym konaním len
vtedy, ak z neho možno vyvodiť, že ide o skutočný prejav vôle a čo je jeho obsahom.
29.
(e) K absolútnej neplatnosti právneho úkonu pre nedodržanie predpísanej formy v zmysle
§ 40 ods. 1 Občianskeho zákonníka, ktorý znie: „Ak právny úkon nebol urobený vo forme, ktorú vyžaduje zákon alebo dohoda účastníkov,
je neplatný“, poukazuje národná rada na znenie § 1 ods. 1 zákona o NPP, podľa ktorého: „Nájomná zmluva o nájme pozemku na poľnohospodárske účely sa spravuje ustanoveniami
Občianskeho zákonníka o nájomnej zmluve, ak tento zákon neustanovuje inak; rovnako
sa postupuje pri podnájme pozemku na poľnohospodárske účely.“, z čoho vyplýva, že zákon o NPP má explicitne vysporiadaný vzťah k Občianskemu zákonníku,
a tak civilistickým štandardom.
II.2. Stanovisko vlády Slovenskej republiky:
30.
(a) Novela zákona o NPP vôbec nemá podľa stanoviska vlády záujem kategorizovať vlastníkov
pôdy, tak ako uvádzajú navrhovatelia v návrhu, keď tvrdia, že ide vo väčšine prípadov
o tzv. „druhoradý majetok“ (akýsi „itinový“ podiel na pozemku), a to len z titulu,
že o tento je „nezáujem z dôvodu nízkej ceny“. Vláda zdôrazňuje, že napadnuté ustanovenia platia rovnako pre všetkých vlastníkov
druhovo rovnakej veci, a teda nevytvárajú dve kategórie vlastníkov druhovo rovnakej
veci. Na základe napadnutých ustanovení možno „kategorizovať“ vlastníkov len na tých,
ktorí svoje práva využijú, a tých, ktorí svoje práva nevyužijú, čo však nie je úpravou,
ktorú možno považovať za ústavne spochybniteľnú. Ústavne spochybniteľným by bolo,
ak by zákon niektorých vlastníkov pozbavil ich práv, či už de iure alebo de facto, pričom o uvedené nejde v prípade napadnutých ustanovení zákona o NPP.
31.
(b) V súvislosti s napadnutým ustanovením § 12 ods. 4 zákona o NPP z hľadiska systematiky zákona o NPP vláda zastáva názor, že nie je žiaduce uvedené
vykladať ako samostatné ustanovenie, ale je potrebné ho vykladať spolu s ustanovením
§ 12 ods. 3 zákona o NPP. Tieto ustanovenia v záujme korektnosti a zároveň rovnosti
zúčastnených osôb umožňujú jednak vlastníkovi pozemku, ako aj užívateľovi pozemku
usporiadať si svoje vzájomné vzťahy. Zákon o NPP prostredníctvom § 12 ods. 3 umožňuje vlastníkovi uplatniť iniciatívu voči užívateľovi jeho pozemku v podobe predloženia
návrhu nájomnej zmluvy alebo výzvy na vrátenie a prevzatie pozemku. Vláda jednoznačne
konštatuje, že zákon týmto ustanovením jasne dáva vlastníkovi právo výsostne sa rozhodnúť
o ďalšom právnom osude jeho pozemku a vlastníkovi nie je upierané nakladanie s jeho
vecou ‒ vecou v jeho vlastníctve (ius disponendi), tak ako to tvrdia navrhovatelia v návrhu. Vlastník svojím prejavom, na ktorý ho
zákon oprávňuje, zabezpečuje výkon svojho vlastníckeho práva, a to v podobe uskutočňovania
jednotlivých vlastníckych oprávnení, t. j. faktickým konaním alebo jeho nekonaním,
pričom ústava neustanovuje povinnosť vlastníkovi svoje vlastnícke právo využívať.
32.
Na účely zabezpečenia toho, aby nedochádzalo k akémusi „nadŕžaniu“ len vlastníkovi,
a s prihliadnutím na to, aby bol zároveň naplnený aj princíp právnej rovnosti účastníkov,
na druhej strane rovnako takúto aktivitu zákon priznáva aj užívateľovi pozemku v podobe
predloženia návrhu nájomnej zmluvy vlastníkovi pozemku, pričom vlastník sa môže sám
slobodne rozhodnúť, či návrh zmluvy prijme, odmietne alebo adresuje užívateľovi výzvu
na vrátenie a prevzatie pozemku. V konečnom dôsledku tak sám vlastník rozhodne, ako
s vecou naloží, a teda či bude na svojom pozemku sám hospodáriť alebo bude hospodáriť
niekto iný, resp. môže sa rozhodnúť svoj pozemok, resp. podiel na pozemku, predať.
Zákon v tomto smere vlastníka nijako neobmedzuje. Tento postup a jeho právna úprava
obsiahnutá v napadnutom ustanovení § 12 ods. 4 zákona o NPP nie je novým ustanovením, ale bol doplnený novelou ‒ zákonom č. 396/2009 Z. z., ktorý nadobudol účinnosť 1. novembra 2009 (bývalý § 12 ods. 5) a ktorý riešil práve
prípady pozemkov užívaných bez dohody ich vlastníka s užívateľom. Spomínaná novela
predovšetkým sledovala záujem spočívajúci v doriešení prípadov, keď vlastník neprejavuje
o užívanie pozemku záujem a pozemok zostáva neobrobený. Novelou, ktorú predstavuje
zákon č. 291/2017 Z. z., účinnou od 1. mája 2018 došlo len k precizovaniu procesného postupu v podobe stanovenia
lehôt, či už pre samotného vlastníka alebo užívateľa pozemkov, v prípadoch doručovania
návrhov nájomných zmlúv, výziev na vrátenie a prevzatie pozemku, plynutia stanovených
lehôt a vzniku nájomného vzťahu na neurčitý čas zo zákona.
33.
Vláda dáva do pozornosti skutočnosť, že poľnohospodárstvo je odvetvie nášho hospodárstva,
ktorého hlavnou úlohou je zabezpečovanie výživy obyvateľstva, a zákon o NPP ako lex specialis upravuje jednotlivé špecifiká pozemkového práva, pričom jedným z nich je aj samotný
predmet užívania/nájmu so zohľadnením konfigurácie terénu, veľkosti, tvaru parciel
a ďalšieho neopomenuteľného faktoru, ktorým je rozdrobenosť. Špecifickosť tohto právneho
odvetvia sa prejavila aj v historicky formulovaných pravidlách, ktoré sa v dnešných
pomeroch pretavili do zásady racionality v tom zmysle, aby sa pôda obrábala v celosti,
pričom uvedené sa prejavuje tak, aby nedochádzalo k tzv. zbytočným voľným „hluchým“
a neobhospodarovaným miestam. Vzhľadom na odlišnosti ‒ špecifiká pozemkového práva,
na ktoré vláda poukazuje v predchádzajúcej vete, bol nastavený mechanizmus ustanovení
zákona o NPP doplnený o úpravu koncepcie zákonnej úpravy nájmu pozemkov so zohľadnením
potreby prihliadať na dlhodobé, často výrazne viac ako 5-ročné biologické, investičné
a s nimi spojené ekonomické cykly najmä v súvislosti so živočíšnou výrobou a špeciálnou
rastlinnou výrobou. Práve ustanovenie § 12 ods. 4 zákona o NPP uvedené rieši tým spôsobom, že vlastník svojím aktívnym konaním môže návrh nájomnej
zmluvy, ktorý je mu doručený užívateľom, odmietnuť, resp. môže vyzvať užívateľa na
vrátenie pozemku. Ak ani k jednému z týchto úkonov nepríde napriek tomu, že návrh
sa riadne doručí vlastníkovi pozemku (čiže je riadne preukázané doručenie), za splnenia
ďalšej zákonnej podmienky, že vlastník je upozornený aj na následky svojho nekonania,
vznikne nájomný vzťah na neurčitý čas, ktorý je však možné vypovedať v rámci jednoročnej
výpovednej lehoty k 1. novembru. Je zrejmé, že napadnuté ustanovenie je koncipované
na samotnej proaktivite vlastníka pozemku. Z uvedeného vyplýva, že vlastník pozemku
sa (po riadnom preukázaní doručenia návrhu nájomnej zmluvy) nemôže postaviť do pozície,
že nevie/nevedel o svojom majetku, resp. nemal možnosť reagovať, lebo zákon o NPP
mu to umožňuje, a možno konštatovať, že svojím nekonaním prispel k vzniku nájomného
vzťahu na dobu neurčitú ex lege.
34.
Vláda poukazuje na skutočnosť, že vlastník pozemku má okrem práv aj zákonnú povinnosť
starať sa o svoj majetok (ignorantia iuris non excusat). Ak ide o poľnohospodársku pôdu, vlastník je povinný zabezpečiť jej starostlivosť
podľa § 3 ods. 1 zákona č. 220/2004 Z. z. o ochrane a využívaní poľnohospodárskej pôdy a o zmene zákona č. 245/2003 Z. z. o integrovanej
prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých
zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 220/2004 Z. z.“). Ďalším
zákonom, ktorý ustanovuje vlastníkovi pozemku povinnosti in concreto uhrádzať daň
za pozemok, je zákon č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady
v znení neskorších predpisov.
35.
Vláda ďalej poukazuje na zákonné povinnosti v súvislosti so zmenou adresy, pričom
§ 19 písm. a) zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 162/1995 Z. z o katastri nehnuteľností
a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon) v znení
neskorších predpisov ustanovuje: „vlastníci a iné oprávnené osoby sú povinní dbať aby všetky údaje katastra týkajúce
sa nehnuteľností alebo vlastníka nehnuteľností, ako aj zmeny týchto údajov mohli byť
v katastri riadne evidovania ohlásiť každú zmenu okresnému úradu do 30 dní odo dňa
vzniku, zmeny alebo zániku rozhodujúcej skutočnosti a na vyzvanie okresnému úradu
predložiť v určenej lehote doklady na zápis týchto údajov do katastra; na fyzické
osoby sa nevzťahuje povinnosť ohlasovať údaje o nehnuteľnostiach uvedené vo verejných
listinách a v iných listinách.“ Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky zároveň umožnilo
vlastníkom pozemkov už v minulom roku prostredníctvom tzv. programu ZBGIS (www.zbgis.sk)
získať prostredníctvom internetu aj informáciu, kto na ich pôde hospodári a poberá
dotácie.
36.
V súvislosti s nekonaním vláda poukazuje aj na skutočnosť, že v zásade taktiež ide
o konanie v právnom slova zmysle, pričom ide o konanie omisívne. Per analogiam vláda uvádza, že napr. v prípade nečinnosti orgánov verejnej správy v niektorých
prípadoch takáto nečinnosť príslušného orgánu verejnej správy po určitý čas zakladá
nasledujúci deň po lehote nevyvrátiteľnú domnienku rozhodnutia vyjadrenú formuláciou:
„Ak nerozhodne do..., platí, že...“. V súkromnom práve tiež platí zásada právo patrí bdelým (vigilantibus iura scripta
sunt), čo je zásada plne aplikovateľná aj na napadnuté ustanovenia. Vlastník si jednoducho
bude musieť niektoré lehoty ustrážiť, čo nie je v súkromnom práve možné pokladať za
niečo výnimočné či neštandardné, alebo protiústavné. Vláda môže konštatovať, že takáto
právna úprava nie je ojedinelá, napr. aj samotný Občiansky zákonník ako lex generalis
rieši vznik nájmu obdobným spôsobom v § 676 ods. 2: „Ak nájomca užíva veci aj po skončení nájmu a prenajímateľ proti tomu nepodá návrh
na vydanie veci alebo na vypratanie nehnuteľnosti na súde do 30 dní, obnovuje sa nájomná
zmluva za tých istých podmienok, za akých bola dojednaná pôvodne. Nájom dojednaný
na dobu dlhšiu ako rok sa obnovuje vždy na rok, nájom dojednaný na kratšiu dobu sa
obnovuje na túto dobu.“ Teda už aj citované ustanovenie umožňuje obdobný vznik nájomného vzťahu pri pasivite
vlastníka. V danej súvislosti je potrebné ďalej uviesť, že Občiansky zákonník charakterizuje
právny úkon ako prejav vôle, ktorý je možné urobiť výslovne, t. j. slovným vyjadrením
(ústne, písomne, technickým záznamom) alebo konaním, ako aj opomenutím konania (za
opomenutie sa považuje neuskutočnenie určitej činnosti, ktorá mala byť uskutočnená),
alebo iným spôsobom, najčastejšie tzv. konkludentným konaním (napr. súhlasné či odmietavé
gesto, zámerné premeškanie lehoty a pod.). Vláda poukazuje na konštitutívny základ
každého právneho úkonu, ktorý tvorí vôľa a jej prejav. Vôľa je jav psychického vnútra
človeka a preto sama osebe nie je navonok zrejmá. Môže mať význam len vtedy, ak je
vyjadrená navonok (objektivizovaná) prostredníctvom jej prejavu tak, aby bola spoznateľná
iným subjektom, t. j spravidla tými fyzickými osobami a právnickými osobami, ktorým
je adresovaná. Podľa vyjadrovacích prostriedkov je preto okrem výslovného prejavu
právom aprobovaný i prejav urobený mlčky (konkludentne), t. j. akýkoľvek nevýslovný
prejav, ktorý s prihliadnutím na všetky okolnosti prípadu vylučuje pochybnosti o tom,
ako je vôľa týmto spôsobom prejavená. Právne úkony vyjadrené konkludentne sú interpretované
predovšetkým podľa toho, čo konkrétny spôsob ich vyjadrenia obvykle znamená. Z hľadiska
záveru o obsahu prejavenej vôle nie je podstatná ani tzv. mentálna rezervácia konajúceho
účastníka, teda či účastník pri prejavení vôle sledoval iný cieľ, než ktorý v skutočnosti
prejavil, významný nie je ani motív alebo pohnútka, t. j. vzdialenejšie predpoklady
a predstavy, z ktorých konajúci vychádza. Podstatné je len to, čo možno objektívnymi
hľadiskami hodnotiť, teda akú vôľu účastník v skutočnosti prejavil.
37.
Vo vzťahu k obom napádaným ustanoveniam zákon o NPP vyžaduje riadne preukázané doručenie,
pričom vláda v tejto súvislosti upozorňuje, že toto nie je predsa možné považovať
za ústavný problém. V prípade, ak by došlo k sporu, išlo by o štandardnú sporovú otázku,
kde v konaní pred príslušným súdom má dôkazné bremeno ten, čo niečo tvrdí, pričom
štandardne prebehne dokazovanie ako v každom podobnom či obdobnom spore.
38.
Vláda je presvedčená, že napádané ustanovenia nie sú v rozpore s ústavou a sú koncipované
tak, aby bola zachovaná ústavná garancia vlastníctva, pričom nositeľovi subjektívneho
práva sa zaručuje oprávnenie brániť sa v prípade odnímania alebo ničenia predmetu
vlastníctva, čo ale nie je situácia vyplývajúca z napádaných ustanovení. Vlastníkovi
je v plnej miere poskytnutá možnosť slobodného vytvorenia nezávislého priestoru existencie
so svojou vlastnou zodpovednosťou, v ktorom môže ako osoba rozhodovať na základe svojich
prianí a preferencií.
III.
Procesné podmienky na meritórne prerokovanie veci
39.
Ústavný súd konštatuje, že preskúmavané predpisy sa počas konania na ústavnom súde
zmenili. Právne predpisy (písané právo) sú nosičmi právnych noriem, nosičmi informácie, čo má byť – aké sú práva a povinnosti, čo je záväzné („Právní
předpis je hmotným médiem, jímž je komunikovaná nehmotná právní norma svým recipientům“
In: Knapp, V. Teorie práva. Vyd. 1. Praha : C.H. Beck, 1995, ISBN 80-7179-028-1, s.
131; Kelsen, Hans, Walter, Robert, ed. A Ringhofer, Kurt, ed. Všeobecná teorie norem.
1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2000, ISBN 3-214-06882-2, s. 162). Ústavný súd
interpretuje čl. 125 ústavy a § 87 zákona č. 314/2018 Z. z. o Ústavnom súde Slovenskej
republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej
len „zákon o ústavnom súde“) tým spôsobom, že predmetom prieskumu v konaní o súlade sú právne normy, ktoré sú obsahom označených právnych predpisov,
a to aj vtedy, keď by sa v priebehu konania stali obsahom inak označených právnych
predpisov (porov. PL. ÚS 1/01 vo vzťahu k referenčným normám, PL. ÚS 22/06 časť V
vo vzťahu k preskúmavaným normám).
40.
Ústavný súd musí ustáliť, či sa zmenou právnych predpisov zmenili aj preskúmavané
právne normy. V čase podania návrhu navrhovateľov (26. septembra 2018) stanovoval
§ 12 ods. 4 zákona o NPP: „Ak užívateľ, ktorý pozemok užíva bez nájomnej zmluvy, preukáže, že vlastníkovi jej
uzatvorenie navrhol a ten uzatvorenie nájomnej zmluvy do dvoch mesiacov odo dňa doručenia
návrhu neodmietol alebo nevyzval užívateľa pozemku na jeho vrátenie a prevzatie, pričom
užívateľ vlastníka pri návrhu uzatvorenia nájomnej zmluvy upozornil na právne dôsledky
jeho nekonania, predpokladá sa, že uplynutím dvoch mesiacov odo dňa doručenia návrhu
nájomnej zmluvy medzi nimi vznikol nájomný vzťah na neurčitý čas podľa § 6; to neplatí,
ak vlastník pred doručením návrhu na uzatvorenie nájomnej zmluvy uzatvoril nájomnú
zmluvu s inou osobou, ako je užívateľ pozemku.“
41.
V čase rozhodovania ústavného súdu po novelách zákonom č. 2/2019 Z. z. a zákonom č. 151/2021 Z. z.§ 12 ods. 4 zákona o NPP znie: „Ak oprávnený užívateľ, ktorý pozemok užíva podľa osobitného predpisu,12aa) vlastníkovi
preukázateľne navrhol uzatvorenie nájomnej zmluvy a vlastník uzatvorenie nájomnej
zmluvy do dvoch mesiacov odo dňa doručenia návrhu neodmietol alebo nevyzval užívateľa
pozemku na jeho vrátenie a prevzatie alebo neuzatvoril nájomnú zmluvu s inou osobou,
ako je oprávnený užívateľ pozemku, predpokladá sa, že uplynutím dvoch mesiacov odo
dňa doručenia návrhu nájomnej zmluvy medzi nimi vznikol nájomný vzťah na neurčitý
čas, ktorý možno vypovedať k 1. novembru s výpovednou lehotou jeden rok. Návrh na
uzatvorenie nájomnej zmluvy podľa prvej vety možno odmietnuť v celom rozsahu alebo
v časti. Užívateľ je povinný pri návrhu uzatvorenia nájomnej zmluvy podľa prvej vety
poučiť vlastníka o forme a spôsobe odmietnutia návrhu a upozorniť ho, že ak návrh
neodmietne alebo nevyzve užívateľa pozemku na jeho vrátenie a prevzatie, vznikne nájomný
vzťah podľa prvej vety, inak tento nájomný vzťah nevznikne. Ak vlastník pred uplynutím
dvoch mesiacov odo dňa doručenia návrhu na uzatvorenie nájomnej zmluvy uzatvoril nájomnú
zmluvu s inou osobou, ako je užívateľ pozemku podľa prvej vety, oznámi túto skutočnosť
užívateľovi do šiestich mesiacov odo dňa doručenia návrhu.“
42.
Norma, ktorá je preskúmavaná, ostala v ustanovení § 12 ods. 4 zákona o NPP. Navrhovatelia namietali, že napadnutá norma umožňujúca vznik nájomného vzťahu (i)
na základe mlčania, resp. nečinnosti (ii) bez nutnosti preukázania, že návrh bol v
dispozičnej sfére vlastníka, a (iii) bez písomnej formy, je v nesúlade s ústavnou
ochranou vlastníctva, ktorá je konkretizovaná uvedenými civilistickými štandardmi.
Z porovnania textu vyplýva, že podstata normy a jej črty namietané navrhovateľmi ostali
nezmenené. V aktuálnej podobe normy sa zúžil rozsah oprávnených osôb a detailnejšie
sa upravil spôsob komunikácie voči vlastníkov. Ústavný súd konštatuje, že aktuálnu
normu obsiahnutú v § 12 ods. 4 zákona o NPP môže preskúmať.
43.
V čase podania návrhu (26. septembra 2018) § 13 ods. 3 zákona o NPP stanovoval: „Ak nájomca najskôr rok a najneskôr dva mesiace pred uplynutím času, na ktorý bol
nájom dohodnutý, doručí preukázateľným spôsobom prenajímateľovi návrh novej nájomnej
zmluvy, a ak prenajímateľ do dvoch mesiacov odo dňa doručenia návrhu neodmietne tento
návrh nájomnej zmluvy z niektorého z dôvodov uvedených v odseku 2 alebo z dôvodu,
že navrhnutá výška nájomného nie je v obvyklej výške, vznikne nájomný vzťah za podmienok
uvedených v návrhu zmluvy.“
44.
V čase rozhodovania ústavného súdu po novelách zákonom č. 2/2019 Z. z. a zákonom č. 151/2021 Z. z. bol obsah pôvodného § 13 ods. 3 zákona o NPP presunutý do § 13 ods. 2 zákona o NPP a znie: „Ak nájomca najskôr rok a najneskôr dva mesiace pred uplynutím času, na ktorý je nájom
dohodnutý, preukázateľne doručil prenajímateľovi návrh novej nájomnej zmluvy a prenajímateľ
do uplynutia času, na ktorý bol nájom dohodnutý, tento návrh neodmietol alebo neoznámil
nájomcovi, že uzavrel nájomnú zmluvu s inou osobou, predpokladá sa, že uplynutím času,
na ktorý bol nájom dohodnutý, vznikol medzi nimi nájomný vzťah na neurčitý čas, ktorý
možno vypovedať k 1. novembru s výpovednou lehotou jeden rok; § 12 ods. 4 druhá až
štvrtá veta sa použijú primerane.“
45.
Aj pri tomto ustanovení vyplýva z porovnania textu, že podstata normy a jej črty
namietané navrhovateľmi ostali nezmenené. V aktuálnej podobe normy sa detailnejšie
upravil obsah nájomného vzťahu. Ústavný súd konštatuje, že aktuálnu normu obsiahnutú
v § 13 ods. 2 zákona o NPP môže preskúmať. Ústavný súd v uvedenom smere upravil záhlavie nálezu.
IV.
Posúdenie dôvodnosti návrhu
46.
Ústavný súd po oboznámení sa s návrhom navrhovateľov a stanoviskom vedľajšieho účastníka
dospel k nasledovným záverom. Ústavný súd rozumie, že preskúmavaná právna úprava umožňujúca
užívanie cudzej veci (pôdy) aj bez vedomia vlastníka vzbudila v navrhovateľoch obavy,
ktoré ich viedli k tomu, aby iniciovali prieskum v konaní o súlade právnych predpisov.
Vzhľadom na význam ústavnej ochrany vlastníckeho práva a náš historický vývoj (PL.
ÚS 19/09) posudzuje ústavný súd zásahy do vlastníckeho práva konštantne podozrievavo.
Konanie o súlade umožňuje dôkladne preskúmať všetky detaily a súvislosti predmetnej
právnej úpravy.
IV.1. K námietke nesúladu namietaných ustanovení s čl. 20 ods. 4 a 5 ústavy:
47.
Navrhovatelia tvrdia (bod 23), že namietaná úprava je porušením čl. 20 ods. 4 ústavy, pretože nie je naplnený verejný záujem na (nútenom) obmedzení vlastníckeho práva,
keďže agropodnikanie je súkromným záujmom nájomcov. Pokiaľ ide o nesúlad namietaných
ustanovení zákona o NPP a čl. 20 ods. 4 ústavy, ústavný súd konštatuje, že medzi napadnutými
ustanoveniami a čl. 20 ods. 4 ústavy neexistuje relevantná príčinná súvislosť. Ústavný súd musí objasniť, že rozsah (scope)
čl. 20 ods. 4 ústavy sa týka situácií, keď štát mocensky, pre verejný účel (bezpečnosť,
infraštruktúra) rozhodne o prechode vlastníctva veci z jedného subjektu na iný subjekt,
ktorý plní verejné úlohy (napr. NDS, a. s.). Nútené obmedzenie vlastníckeho práva
je osobitnou formou vyvlastnenia, napríklad pre účel umiestnenia (menšej) verejnoprospešnej
stavby. V prerokúvanej veci tak nejde o nútené obmedzenie vlastníctva. V náleze PL.
ÚS 23/06 k tomu ústavný súd uviedol „Označený článok ústavy sa týka nielen takéhoto úplného vyvlastnenia, ale tiež núteného
obmedzenia vlastníckeho práva. Klasicky ide o formálne vyvlastnenie len určitého komponentu
vlastníckeho práva k veci (napr. vecné bremeno). V minulosti sa tento druh núteného
obmedzenia vlastníckeho práva označoval aj ako čiastočné vyvlastnenie (Knapp, V. a
kol.: Občanské právo hmotné. Sv. I., Codex: Praha 1997, s. 215).“ Namietané normy tak nestoja v rozsahu čl. 20 ods. 4 ústavy, nemôžu byť v nesúlade s touto referenčnou normou, a preto musí ústavný súd tejto
časti návrhu nevyhovieť.
48.
Navrhovatelia namietajú taktiež nesúlad s čl. 20 ods. 5 ústavy, ktorý sa však týka hlavne preukazovania pôvodu majetku, a preto namietané normy
nespadajú pod jej rozsah. Návrhu v tejto časti ústavný súd taktiež nevyhovuje.
IV.2. K námietke nesúladu namietaných ustanovení s čl. 20 ods. 1 ústavy:
49.
Ústavnému súdu však nič nebráni meritórne preskúmať súlad sporných noriem s čl. 20 ods. 1 ústavy, ktorý chráni vlastnícke právo pre neústavnými zásahmi. Z ústavného textu a na základe
konštantnej judikatúry (PL. ÚS 52/99, PL. ÚS 3/00, PL. ÚS 10/04, PL. ÚS 23/06, PL.
ÚS 25/2019) vyplýva ustálený algoritmus testu proporcionality:
(1)
posúdenie, či preskúmavaná norma, konanie spadá pod rozsah (scope, ambit) základného
práva, s ktorým je namietaný jej nesúlad;
(2)
posúdenie, či namietaným ustanovením dochádza k zásahu (interference) do daného základného
práva;
(3)
posúdenie, či je daný zásah v súlade so zákonom (lawfullnes) ‒ test legality.
(4)
ak sú v danom poradí splnené predchádzajúce kroky, nasleduje ďalej posúdenie princípom
proporcionality, ktorý je klasicky založený na troch krokoch (zjednodušene ‒ vhodnosť,
nevyhnutnosť a vyvažovanie/pomerovanie základného práva a hodnoty cieľa).
50.
Navrhovatelia tvrdia, že namietané normy znevýhodňujú vlastníkov pôdy, čo je v nesúlade
s čl. 20 ods. 1 ústavy, podľa ktorého má vlastnícke právo všetkých vlastníkov rovnaký
zákonný obsah a ochranu (bod 15). Ústavný súd musí v prvom rade uviesť, že táto referenčná
norma znamená ústavný zákaz štrukturálnej preferencie určitého typu vlastníka, tak
ako boli hierarchizovaní v dobe neslobody (čl. 7 Ústavy ČSSR, č. 100/1960 Zb.). Preskúmavané
normy podľa názoru ústavného súdu takouto štrukturálnou preferenciou nie sú. Sú úpravou
špecifík vlastníctva určitého typu vecí (poľnohospodárskej pôdy a jej nájmu), ktorej
ústavnosť posúdi ústavný súd.
51.
Navrhovatelia v podstate tvrdia, že tradičné civilistické štandardy sú konkretizáciou
ústavnej ochrany majetku podľa čl. 20 ods. 1 ústavy a upustenie od nich je jej porušením. Ústavný súd preto preskúmal, či takéto modifikácie
sú vyvážené verejným záujmom na riadnom hospodárení s pôdou.
52.
Zákonodarca vyvážil preskúmavanými normami vzťah medzi (i) vlastníckym právom vlastníkov
pôdy na jednej strane a (ii) pozíciou nájomcov, resp. hodnoty riadneho hospodárenia
s pôdou. Skutočnosť, že zákon o NPP umožňuje nájomcovi bez klasického kontraktu užívať
a požívať pôdu, je fyzickým a právnym ZÁSAHOM do vlastníckeho práva vlastníka pôdy.
Ústavný súd preto ďalej skúmal, či toto vyváženie zákonodarcom zodpovedá ústavným
štandardom. Ústavný súd pripomína, že jeho úlohou nie je posudzovať účelnosť či vecnú
správnosť právnej úpravy (PL. ÚS 95/2011 ‒ ústavnosť tajnej voľby, bod 28; PL. ÚS
13/2012 ‒ platy sestier, bod 80, PL. ÚS 11/2016 – ochrana spotrebiteľa a premlčanie
ex offo, bod 26, PL. ÚS 10/2018 – zrušenie anesteziologických ambulancií), ale výlučne ústavnosť
napadnutých noriem. Zákonodarca tak má svoj priestor na tvorbu poľnohospodárskej,
resp. pozemkovej koncepcie štátu. Z čl. 20 ods. 1 ústavy(... zákonný obsah a OCHRANU...) v spojení s čl. 13 ods. 2 ústavy vyplýva, že zásah do vlastníckeho práva musí mať ZÁKONNÝ základ, resp. že takýto
zásah musí byť legálny. Z čl. 20 ods. 1 ústavy v spojení s čl. 13 ods. 4 ústavy vyplýva, že zásah do vlastníckeho práva nesmie byť neprimeraný.
53.
Požiadavka legality zásahu má viacero zložiek, ktoré zahŕňajú právnu silu aktu, aj
jeho kvalitu (PL. ÚS 5/2017, bod 98). Norma obmedzujúca základné práva musí mať v
prvom rade právnu silu zákona, musí byť prijatá národnou radou, pretože ľudské práva
nemôžu byť prvotne limitované normami nevolenej exekutívy. Napadnutá právna úprava
uvedené kritérium nepochybne spĺňa. Z hľadiska formálnej zákonnej opory je potrebné
zmieniť, že zákon o NPP v § 1 ods. 1 explicitne uvádza, že je voči Občianskemu zákonníku
lex specialis.
54.
Súčasťou princípu legality je istý štandard ne-lakonickosti normy, resp. precíznosti.
Ústavný súd uvedenú požiadavku viackrát vyjadril vo svojej judikatúre takto: „Čím intenzívnejšie zákon, resp. určité ustanovenie zákona zasahuje do oblasti základných
práv alebo slobôd, tým väčšie nároky treba klásť na precíznosť jeho úpravy, resp.
na úpravu jeho jednotlivých ustanovení.“ PL. ÚS 29/05 (preukazovanie pôvodu majetku).
55.
Napokon, súčasťou požiadaviek legality je pri vznikoch a zánikoch horizontálnych
právnych vzťahov aj nutnosť, aby mal jednotlivec voči inému jednotlivcovi udržateľný
právny titul na vstup do jeho právnej sféry, v predmetnej veci na užívanie vlastníctva
(PL. 19/09 – diaľnice I).
56.
V prerokúvanej veci sú uvedené zložky princípu legality špecificky previazané s testom
nevyhnutnosti zásahu a užším testom proporcionality, pretože ak by sa aj preukázalo, že vlastnícke právo možno vyvážiť inými ústavne akceptovateľnými
hodnotami, ústavný súd by mohol takéto vyváženie akceptovať len v tom prípade, ak
by právny poriadok obsahoval riadne ochranné právne mechanizmy, ktoré zaručujú, že
vlastník je subjektom, a nie len objektom právnej úpravy.
57.
Ústavný súd považuje za potrebné v prvom rade uviesť, že cieľ právnej úpravy, ktorým
je umožnenie riadneho systematického hospodárenia s poľnohospodárskou pôdou, je v
súlade s ústavou. Ústavnosť cieľa je umocnená čl. 44 ods. 4 a 5 ústavy. Podľa dôvodovej správy k ústavným zmenám týkajúcich sa ochrany pôdy (ústavný zákon
č. 137/2017 Z. z.): „... zakomponovanie ochrany pôdy do článku 44 Ústavy Slovenskej republiky vychádza
z premisy, že pôdu nemožno vnímať len cez optiku vlastníctva alebo výrobných prostriedkov,
ale je potrebné ju vnímať ako súčasť životného prostredia, ako jednu zo zložiek potrebných
na zabezpečenie ekologickej rovnováhy.“ Podľa nálezu PL. ÚS 20/2014: „... ochrana poľnohospodárskej pôdy a jej produkčného potenciálu je verejným záujmom,
ktorého povaha legitimizuje štátne regulatívne zásahy do prostredia trhu s poľnohospodárskymi
pozemkami. Poľnohospodárska pôda je súčasťou pozemkov, teda nehnuteľností, ktoré tvoria
predmet vlastníckeho práva aj iných vecných práv a záväzkovo-právnych vzťahov. Z načrtnutých
dvoch charakteristík logicky vyplýva potreba ústavne súladného skĺbenia požiadavky
ochrany produkčného potenciálu poľnohospodárskej pôdy (verejný záujem) a základného
práva zaručeného čl. 20 ods. 1 Ústavy Slovenskej republiky osôb, ktoré sú vlastníkmi poľnohospodárskych pozemkov.“
58.
Ústavný súd ďalej z hľadiska testu vhodnosti a testu nevyhnutnosti konštatuje, že vzhľadom na stav pozemkového vlastníctva v Slovenskej republike (porov.
body 6 ‒ 8) nie je k dispozícii šetrnejší spôsob vyváženia vzťahu medzi užívateľom
pôdy a jej vlastníkom. Trvanie na úplnej ochrane vlastníckeho práva by znamenalo nielen
zastavenie hospodárenia na plochách pasívnych vlastníkov, ale aj ohrozenie hospodárenia
na ostatných plochách. Dôležitým kontextom je skutočnosť, že agropodnikatelia môžu
prijímať platby z fondov Európskej únie, len ak majú k dispozícii riadne využiteľné
plochy (porov. nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 436/2022 Z. z., ktorým sa
ustanovujú pravidlá poskytovania podpory v poľnohospodárstve formou priamych platieb;
porov. tiež register LPIS).
59.
Tretí krok testu proporcionality, t. j. vyvažovanie/pomerovanie základného práva a hodnoty cieľa, nemožno realizovať
bez vysvetlenia vývoja a súvislosti právnych vzťahov k pôde.
Základným transformačným predpisom, ktorý premosťoval právne vzťahy k pôde medzi dobou
neslobody a dobou obnovy vlastníckych práv, je stále účinný zákon o pôde. Tento zákon
konštruoval zmenu právnej ex lege koncepcie tým spôsobom, že v § 22 k 24. júnu 1991 zrušil dovtedajšie tzv. užívacie
práva k pôde a vytvoril nájomný vzťah medzi dovtedajšími užívateľmi (typicky poľnohospodárske
družstvá) a vlastníkmi, ak sa nedohodli inak. V dôvodovej správe k zákonu o pôde sa
uvádza, že „... jde o velice závažné ustanovení, které má zajistit právní stav a řádné využívání
půdy při zrušení dosavadních užívacích práv zemědělských a lesních organizací, vzniklých
v době násilné kolektivizace venkova. Aby nedošlo k poškození ani vlastníků, z nichž
velká část nebude mít možnost správy svých pozemků se okamžitě ujmout, ani zemědělských
a lesních organizací a aby byla zajištěna nutná výživa lidu, navrhuje se, aby od účinnosti
zákona byla uvedená užívací práva nahrazena nájemním vztahem vzniklým ze zákona; výše
nájemného se stanoví dohodou vlastníka s uživatelem, pokud k ní nedojde, je upravena
příslušnými předpisy o cenách staveb, pozemků, trvalých porostů, úhradách za zřízení
práva osobního užívání pozemků a o náhradách za dočasné užívání pozemků. Současně
se stanoví výpovědní lhůta stejná pro organizaci i pro vlastníky, kteří se budou chtít
ujmout užívání svých pozemků, ačkoli o ně do účinnosti zákona nepožádají podle dosavadních
předpisů, a zkrácená lhůta pro samostatně hospodařící rolníky, kteří budou na půdě
hospodařit.“ (https://www.nrsr.sk/dl/Browser/DsDocument?documentId=284798).
60.
Nájomný vzťah bol v zákone o pôde vytvorený ex lege, pretože bolo technicky nemožné, aby sa tieto zmluvy dojednávali individuálne. Z
uvedeného vyplýva, že jedným aktom došlo ku konkrétnemu dňu k vzniku množstva nájomných
zmlúv, ktoré môžu byť dodnes titulom nájomcov k pôde. Zároveň táto právna úprava svedčí
o tom, že konštrukcia nájomných zmlúv zo zákona má u nás dlhoročné trvanie/tradíciu
a bola základom neľahkého hľadania koncepčného riešenia vzťahu k pôde, resp. reštitučného,
teda aj privatizačného procesu. Zákon o NPP mal upraviť všeobecné špecifiká árendy,
ale aj špecifiká týkajúce sa tranzície a vyplniť tak legislatívny priestor medzi zákonom
o pôde a Občianskym zákonníkom. V treťom kroku princípu proporcionality je po vysvetlení vývoja a kontextu potrebné posúdiť, či má prevládnuť ochrana vlastníctva
podľa čl. 20 ods. 1 ústavy, alebo je vlastnícke právo vlastníka pôdy vyvážené s pozíciou
nájomníka a súvisiacimi verejnými záujmami. Z hľadiska ochrany vlastníctva je z izolovaného
pohľadu stále znepokojujúce, že je užívaná bez súhlasu vlastníka, ktorý však často
o svojom vlastníctve nemá vedomosť.
61.
V úvode pomeriavania je dôležité uviesť, že predmet vlastníctva ‒ obrábaná pôda,
nie je nijakým nezvratným spôsobom zmenený. Naopak, nájomník je povinný zaobchádzať
s ňou v súlade s predpismi na ochranu pôdy (zákon č. 220/2004 Z. z.). Ide o odlišnú situáciu v porovnaní s nálezom PL. ÚS 19/09 (diaľnice I), v ktorej
ústavný súd považoval za ústavne nesúladný právny stav, ktorý umožňoval nezvratnú výstavbu na pozemku bez riadneho právneho titulu. Vlastník pôdy sa kedykoľvek môže
prihlásiť ku svojej pôde a kontrahovať s nájomcom (... vlastník uzatvorenie nájomnej zmluvy do dvoch mesiacov odo dňa doručenia návrhu
neodmietol alebo nevyzval užívateľa pozemku na jeho vrátenie a prevzatie alebo neuzatvoril
nájomnú zmluvu s inou osobou, ako je oprávnený užívateľ pozemku-§ 12 ods. 4 zákona o NPP).
62.
Napriek, takpovediac, „pasivite“ vlastníka ostáva aj nájomná zmluva vzniknutá ex lege bez výslovného súhlasu vlastníka odplatnou zmluvou, čo je relevantné zvlášť z hľadiska
štrasburských kritérií vyslovených v rozhodnutí Urbárska obec Trenčianske Biskupice
proti Slovenskej republike, sťažnosť č. 74258, rozsudok z 27. novembra 2007.
63.
Ústavný súd už posudzoval súlad vzniku nájomného vzťahu ex lege s ústavnou ochranou vlastníctva v náleze PL. ÚS 17/00 týkajúceho sa zákona č. 64/1997
Z. z. o užívaní pozemkov v zriadených záhradkových osadách a vyporiadaní vlastníctva
k nim v znení neskorších predpisov. Podľa § 3 ods. 1 tohto zákona: „ak medzi vlastníkom a užívateľom nebola uzavretá nájomná zmluva podľa osobitného
predpisu, vznikne medzi nimi dňom nadobudnutia účinnosti tohto zákona nájomný vzťah.“ V dotknutom náleze ústavný súd konštatoval, že vzhľadom na dočasný charakter nájmu
ho možno akceptovať z hľadiska čl. 20 ods. 1 ústavy. Ústavný súd uviedol, že zabezpečenie
právnej istoty užívateľov pozemkov v zriadených záhradkových osadách, ako aj vytvorenie
predpokladu na uskutočnenie jedného z konaní o pozemkových úpravách, ktorých cieľom
je usporiadanie pozemkov a majetku pre účely ich optimálneho využívania, a so zohľadnením
požiadaviek ochrany a tvorby krajiny a životného prostredia možno považovať za legitímne
dôvody verejného záujmu.
64.
Individuálne účinky zákona č. 64/1997 Z. z. boli neskôr predmetom konania pred štrasburským
súdom. Európsky súd pre ľudské práva (ďalej len „ESĽP“) rozhodol, že aplikáciou zákona
došlo k porušeniu práva na pokojné užívanie majetku. Z rozsudku Urbárska obec Trenčianske
Biskupice proti Slovenskej republike vyplýva, že ESĽP akceptoval „povinný nájom“ –
compulsory letting (bod 140), avšak dôvodom porušenia čl. 1 Dodatkového protokolu k Dohovoru o ochrane
ľudských práv a základných slobôd bola príliš nízka zákonná výška nájmu, ktorá znevýhodňovala
vlastníkov záhradkárskej pôdy (bod 144; porov. tiež Lindheim a ostatní v. Nórsko,
sťažnosť č. 13221/08, rozsudok z 12. 6. 2012).
65.
Namietané ustanovenia sú jednými z najexponovanejších zo zákona o pôde, o čom svedčia
aj námietky počas legislatívneho procesu [LP/2021/79 Návrh skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na vydanie
zákona, ktorým sa mení zákon č. 504/2003 Z. z. o nájme poľnohospodárskych pozemkov,
poľnohospodárskeho podniku a lesných pozemkov a o zmene niektorých zákonov v znení
neskorších predpisov (tlač 393) ‒ https://www.slov-lex.sk/legislativne-procesy/-/SK/LP/2021/79]. Vzťah
medzi prenajímateľmi a nájomcami je problematický z hľadiska postavenia obidvoch zmluvných
strán: (i) u prenajímateľov je problematická ich dostupnosť, napríklad aktuálnosť
adresy v katastri nehnuteľností, (ii) u nájomcov je koncepčným problémom, komu vlastne
umožniť, aby sa uchádzal o zmluvu, ktorá bude pravdepodobne uzavretá zo zákona. Ak
ide o subjekt, ktorý má k pôde titul, tak je otázkou, prečo by ho mal transformovať
na nájomný vzťah. Na druhej strane ak k pôde nemá titul, tak vzniká obava, aby zákon
nepodporoval akési agresívne zaberanie pôdy, pričom by zároveň bolo rozumné umožniť
aktívnemu hospodárovi, aby si zabezpečil riadny titul pre rozvoj svojej činnosti.
66.
Napadnutá aktuálna právna úprava § 12 ods. 4 zákona o NPP je výsledkom legislatívneho
vývoja, ktorý smeroval k precizácii úpravy a zvyšovaniu úrovne ochrany zvlášť vlastníka.
Zmeny sa dotkli v prvom rade vymedzenia subjektu, ktorý sa môže stať nájomcom poľnohospodárskej pôdy. V čase podania návrhu bol takýmto
subjektom „užívateľ, ktorý pozemok užíva bez nájomnej zmluvy“. Predchádzajúca právna úprava, tak ako bolo uvedené, prirodzene, vzbudzovala výkladové
otázky.
67.
Po novele zákonom č. 151/2021 Z. z. (pozmeňovací návrh) sa subjekt zúžil na „oprávneného užívateľa, ktorý pozemok užíva podľa § 22 ods. 2 zákona o pôde“. Došlo tak k previazaniu pôvodného ex lege nájmu podľa zákona o pôde s novým ex lege nájmom podľa zákona o NPP. Ústavný súd konštatuje, že z hľadiska ústavnosti je takto
vymedzený subjekt zaiste bezpečnejší, ale zároveň už ide o priestor koncepčného riešenia
vzťahov k pôde, ktorý určuje demokratický zákonodarca (ústavný súd upozorňuje, že
sa nijak nevyjadruje k ústavnosti vymedzenia subjektu pred novelou).
68.
Ustanovenie § 12 ods. 4 zákona o NPP obsahuje komponenty, ktoré chránia vlastníka a ich lehoty sú nastavené na produkčný
cyklus pôdy:
(i) Oprávnený užívateľ je povinný vlastníkovi preukázateľne navrhnúť uzatvorenie nájomnej
zmluvy, a to zaslaním na adresu uvedenú v katastri nehnuteľností. Ako uvádza vláda,
vlastník je povinný aktualizovať údaje v katastri (bod 35).
(ii) Pri návrhu uzatvorenia nájomnej zmluvy je oprávnený užívateľ povinný poučiť vlastníka
o forme a spôsobe odmietnutia návrhu a upozorniť ho, že ak návrh neodmietne alebo
nevyzve užívateľa pozemku na jeho vrátenie a prevzatie, vznikne nájomný vzťah na základe
zákona.
(iii) Nájomný vzťah síce vzniká na neurčitý čas, ale možno ho vypovedať k 1. novembru
s výpovednou lehotou jeden rok (nájom poľnohospodárskych pozemkov sa však vo všeobecnosti
vyznačuje dlhodobosťou, pričom podľa zákona o NPP v zásade platí, že nájom pri prevádzke
poľnohospodárskeho podniku má trvať minimálne dobu 5 rokov).
(iv) Pre účely zabezpečenia rovnováhy z hľadiska ústavného, ale aj civilistického
je dôležité, že aj nájomný vzťah vzniknutý zo zákona je vzťahom odplatným, riadiacim
sa tiež Občianskym zákonníkom. Aj nekontaktný vlastník má nárok na nájomné, ktoré
mu nájomca môže zasielať na adresu. Niektorí nájomcovia ukladajú nekontaktným vlastníkom
nájom do úschovy. Ak nájomné nemožno doručiť, vlastníkovi nárok ostáva a je vymáhateľný
s tým, že jednotlivé splátky sa premlčujú v zákonnej trojročnej lehote.
(v) Pre ústavnú rovnováhu daného vzťahu je veľmi dôležitá výška nájmu. Zákon stanovuje
v §10 ods. 1 výšku nájomného najmenej 1 % z hodnoty poľnohospodárskej pôdy určenej podľa osobitného predpisu, ktorým je vyhláška
Ministerstva pôdohospodárstva Slovenskej republiky č. 38/2005 Z. z. z 21. januára 2005 o určení hodnoty pozemkov a porastov na nich na účely pozemkových
úprav. Uvedená vyhláška obsahuje zložitý vzorec výpočtu ceny podľa polohy a bonity
pôdy. Podľa praktických skúseností býva vyhlášková cena polovicou, resp. tretinou
ceny trhovej. Takto určenú výška nájmu možno považovať za nesvojvoľnú s tým, že nie
je zjavne podhodnotená. Možno dodať, že niektorí nájomcovia ponúkajú v návrhoch zmlúv
sumu rovnakú, akú majú dohodnutú s kontaktnými vlastníkmi, pričom týmto návrhom sú
viazaní aj v nájomných zmluvách vzniknutých ex lege (§ 10 ods. 1 zákona).
69.
Na tomto mieste možno neutrálne na základe vývoja noviel uviesť, že zákonodarca má
tendenciu postupne upevňovať ochranu vlastníctva. S ochranou vlastníctva, resp. angažovanosťou
vlastníkov súvisí možnosť si jednoducho a bezplatne prostredníctvom systému ZBGIS
overiť na internete svoje pozemkové vlastnícke pomery (https://zbgis.skgeodesy.sk).
70.
Podporne ústavný súd môže zohľadniť aj výslovne civilistický pohľad na preskúmavané
normy. Z hľadiska vzniku zmlúv ex lege možno uviesť, že v zahraničnej civilistike sa presadil názor, že prejav vôle nemôžeme
vnímať psychologicky, teda ako prejav vnútornej vôle. Prejav vôle treba vnímať sociálne,
teda tak, ako prejav vníma z vonkajšieho spoločnosť (https://www.researchgate.net/publication/362780761_Pravny_ukon_v_ere_internetu_veci). Z tohto pohľadu ak niekto nereaguje na návrh zmluvy v situácii, keď sa s ňou spája
zo zákona vznik nájomného vzťahu, možno naozaj predpokladať, že s návrhom súhlasí,
pretože tak sa toto jeho opomenutie javí navonok. Z tohto pohľadu by civilisticky
striktne vzaté mohol takýto vznik nájmu obstáť.
71.
Zároveň sa v civilistike prijíma teória gradácie súkromnej autonómie. Vznik „zmluvy“
zo zákona tak stále môže byť v súlade so zásadou súkromnej autonómie. Limitom je prípad,
keď ani jasne prejavený nesúhlas so vznikom zmluvy nezabráni jej vzniku (Bydlinski,
F.: Privatautonomie und Objektive Grundlagen Des Verpflichtenden Rechtsgeschäftes,
1967, s. 123; Radwanski, Z.: Teoria umów, 1977, s. 85).
72.
Účelom namietaného § 13 ods. 2 zákona o NPP je uľahčenie kontinuity, a tak riadneho
hospodárenia so zachovaním ochranného mechanizmu ‒ nutnosti preukázateľne doručiť
návrh novej nájomnej zmluvy v stanovenom čase. Na uvedené ustanovenie sa vzťahujú
všetky argumenty uvedené pri § 12 ods. 4 zákona o NPP. Je potrebné dodať, že aktuálna
úprava po novele zákonom č. 151/2021 Z. z. umožňuje v stanovenej lehote vlastníkovi
odmietnuť návrh na predĺženie nájmu bez uvedenia dôvodov, čo umocňuje právo disponovať
s vlastníctvom. Predchádzajúca komplikovanejšia úprava umožňovala odmietnutie návrhu
len vtedy, ak nájomca neplnil svoje povinnosti, resp. navrhol nižšie než obvyklé nájomné.
Ďalej mohol vlastník návrh odmietnuť iba v prípadoch, ak mal vlastník k dispozícii
nájomcu s lepšími podmienkami, alebo sám, resp. blízke osoby mali záujem hospodáriť
alebo ak išlo o pozemok, ktorý bol určený na iné ako poľnohospodárske účely, alebo
ak došlo k prevodu alebo prechodu vlastníckeho práva k pozemku. Na druhej strane mal
vlastník nárok na obvyklú výšku nájmu.
73.
Na základe tretieho kroku proporcionality nemožno považovať napadnuté normy, ktoré
modifikujú civilistické štandardy (body 16-22) chrániace a konkretizujúce ústavné
vlastnícke právo, za nevyvážené, a preto sú súladné s čl. 20 ods. 1 ústavy a z uvedených dôvodov ústavný súd ani v tejto časti návrhu nevyhovuje.
74.
Ústavný súd považuje za potrebné dodať k veci ešte dve skutočnosti. (i) Zákon o NPP
je v istom zmysle norma súvisiaca s tranzíciou a je prechodnou právnou reakciou na
naliehavú spoločenskú potrebu regulovať zložitú situáciu právnych vzťahov k poľnohospodárskej
pôde. Ústavný súd predpokladá, že inštitút pozemkových úprav podľa zákona č. 330/1991 Zb. o pozemkových úpravách, usporiadaní pozemkového vlastníctva, pozemkových úradoch,
pozemkovom fonde a o pozemkových spoločenstvách, ich riadna realizácia by napomohli
ústavne menej otáznym riešeniam v hospodárení s poľnohospodárskou pôdou. Aktuálne
prešlo úpravami 10 ‒ 15 % katastrálnych území. (ii) Okrem toho ústavný súd musí dodať,
že navrhovatelia v prerokúvanej veci uchopili argumentáciu striktne abstraktne, takpovediac,
teoreticky, bez zmienky o dôvodoch prijatia zákona a o praktickom spôsobe jeho aplikácie.
Ústavný súd môže opätovne poskytnúť súdnu ochranu vlastníckemu právu, ak by sa procesne
riadnym spôsobom dozvedel, že zákon nie je aplikovaný ústavne súladným spôsobom.
Poučenie: Proti tomuto rozhodnutiu ústavného súdu nemožno podať opravný prostriedok.
V Košiciach 1. marca 2023
Ivan Fiačan v. r.
predseda Ústavného súdu
Slovenskej republiky
predseda Ústavného súdu
Slovenskej republiky