289/2024 Z. z.
Časová verzia predpisu účinná od 15.11.2024 do 31.12.2024
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter, právne záväzný obsah sa nachádza v pdf verzii právneho predpisu.
História | ||
---|---|---|
Dátum účinnosti | Novela | |
1. | Vyhlásené znenie | |
2. | 15.11.2024 - 31.12.2024 | |
3. | 01.01.2025 - |
Otvoriť všetky
Číslo predpisu: | 289/2024 Z. z. |
Názov: | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 663/2007 Z. z. o minimálnej mzde v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony |
Typ: | Zákon |
Dátum schválenia: | 23.10.2024 |
Dátum vyhlásenia: | 14.11.2024 |
Dátum účinnosti od: | 15.11.2024 |
Dátum účinnosti do: | 31.12.2024 |
Autor: | Národná rada Slovenskej republiky |
Právna oblasť: |
|
2/1991 Zb. | Zákon o kolektívnom vyjednávaní |
71/1992 Zb. | Zákon Slovenskej národnej rady o súdnych poplatkoch a poplatku za výpis z registra trestov |
103/2007 Z. z. | Zákon o trojstranných konzultáciách na celoštátnej úrovni a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o tripartite) |
663/2007 Z. z. | Zákon o minimálnej mzde |
162/2015 Z. z. | Správny súdny poriadok |
289
ZÁKON
z 23. októbra 2024,
ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 663/2007 Z. z. o minimálnej mzde v znení neskorších
predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
Zákon č. 663/2007 Z. z. o minimálnej mzde v znení zákona č. 354/2008 Z. z., zákona č. 460/2008 Z. z., zákona
č. 361/2012 Z. z., zákona č. 63/2018 Z. z., zákona č. 375/2019 Z. z. a zákona č. 294/2020
Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1.
§ 4 sa vypúšťa.
3.
V § 8 sa slová „mesačnej nominálnej“ nahrádzajú slovami „nominálnej mesačnej“.
4.
Za § 8 sa vkladajú § 8a a 8b, ktoré vrátane nadpisov znejú:
„§ 8a
Primeranosť minimálnej mzdy
(1)
Ministerstvo najmenej raz za štyri roky vyhodnotí, či kritériá pre určenie sumy minimálnej
mzdy ustanovené týmto zákonom zabezpečujú primeranosť minimálnej mzdy v záujme dosiahnutia
dôstojnej životnej úrovne zamestnancov, zníženia chudoby zamestnancov, podpory sociálnej
súdržnosti, vyrovnávania sociálnych rozdielov a zníženia rozdielov v odmeňovaní žien
a mužov.
(2)
Pri vyhodnotení podľa odseku 1 musia byť zohľadnené aspoň tieto prvky:
a)
kúpna sila mesačnej minimálnej mzdy s prihliadnutím na životné náklady,
b)
všeobecná úroveň miezd a ich distribúcia,
c)
miera rastu miezd a
d)
dlhodobá úroveň národnej produktivity a jej vývoj.
(3)
Pri vyhodnotení podľa odseku 1 sa prihliada aj na orientačnú referenčnú hodnotu,
ktorou je 50 % priemernej nominálnej mesačnej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej
republiky zverejnenej Štatistickým úradom Slovenskej republiky za príslušný kalendárny
rok.
§ 8b
Komisia pre minimálnu mzdu a zapojenie zástupcov zamestnávateľov a zástupcov zamestnancov
(1)
Na účel plnenia úloh podľa § 8a ministerstvo zriadi komisiu pre minimálnu mzdu (ďalej
len „komisia“) ako svoj poradný orgán.
(2)
Komisia vypracúva najmä návrh
a)
metodiky vyhodnocovania podľa § 8a,
b)
vyhodnotenia podľa § 8a,
c)
kritérií pre určenie sumy minimálnej mzdy na základe vyhodnotenia podľa § 8a.
(3)
Komisia predkladá návrhy podľa odseku 2 zástupcom zamestnávateľov a zástupcom zamestnancov.
Zástupcovia zamestnávateľov a zástupcovia zamestnancov majú právo predložiť komisii
písomné stanovisko k predloženému návrhu, právo na písomnú odôvodnenú odpoveď komisie
k tomuto stanovisku a na základe písomnej požiadavky právo na prerokovanie predloženého
návrhu s komisiou.
(4)
Zloženie komisie, podrobnosti o činnosti komisie a o zapojení zástupcov zamestnávateľov
a zástupcov zamestnancov do činnosti komisie upraví štatút komisie, ktorý vydá ministerstvo.
(5)
Na účel činnosti komisie poskytnú ústredné orgány štátnej správy primeranú súčinnosť.
(6)
Ministerstvo môže zabezpečiť plnenie úloh podľa odseku 2 subjektom organizovaným
na tripartitnom princípe.4)“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 4 znie:
„4) Napríklad § 35b zákona č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení
niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, § 4 ods. 3 písm. f) zákona č. 103/2007
Z. z.“.
5.
Za § 9b sa vkladajú § 9c a 9d, ktoré vrátane nadpisov znejú:
„§ 9d
Transpozičné ustanovenie
Týmto zákonom sa preberajú právne záväzné akty Európskej únie uvedené v prílohe.“.
6.
Zákon sa dopĺňa prílohou, ktorá vrátane nadpisu znie:
„Príloha
k zákonu č. 663/2007 Z. z.
k zákonu č. 663/2007 Z. z.
Zoznam preberaných právne záväzných aktov Európskej únie
Smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2022/2041 z 19. októbra 2022 o primeraných
minimálnych mzdách v Európskej únii (Ú. v. EÚ L 275, 25. 10. 2022).“.
Čl. III
Zákon č. 2/1991 Zb. o kolektívnom vyjednávaní v znení zákona č. 519/1991 Zb., zákona Národnej rady Slovenskej
republiky č. 54/1996 Z. z., zákona č. 209/2001 Z. z., zákona č. 551/2003 Z. z., zákona
č. 553/2003 Z. z., zákona č. 585/2004 Z. z., zákona č. 103/2007 Z. z., zákona č. 328/2007
Z. z., zákona č. 555/2007 Z. z., zákona č. 400/2009 Z. z., zákona č. 564/2009 Z. z.,
zákona č. 557/2010 Z. z., zákona č. 416/2013 Z. z., zákona č. 125/2016 Z. z., nálezu
Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 186/2016 Z. z., zákona č. 183/2017 Z. z., zákona
č. 177/2018 Z. z., zákona č. 268/2018 Z. z. a zákona č. 76/2021 Z. z. sa mení a dopĺňa
takto:
12.
Za § 31 sa vkladá § 31a, ktorý vrátane nadpisu znie:
„§ 31a
Miera pokrytia kolektívnym vyjednávaním
(1)
Miera pokrytia kolektívnym vyjednávaním je percentuálne vyjadrenie počtu zamestnancov,
na ktorých sa vzťahuje kolektívna zmluva, z počtu zamestnancov, ktorých pracovné podmienky
a podmienky zamestnávania môžu byť upravené kolektívnou zmluvou.
(2)
Ak miera pokrytia kolektívnym vyjednávaním je nižšia ako 80 %, ministerstvo vypracuje
akčný plán na podporu kolektívneho vyjednávania (ďalej len „akčný plán“) na obdobie
piatich rokov, ktorý obsahuje opatrenia s cieľom zvýšiť mieru pokrytia kolektívnym
vyjednávaním a harmonogram ich uskutočňovania.
(3)
Ministerstvo pri vypracovaní akčného plánu, jeho aktualizácii a vyhodnotení spolupracuje
s reprezentatívnymi združeniami zamestnávateľov a reprezentatívnymi združeniami odborových
zväzov. Návrh akčného plánu, jeho aktualizáciu a vyhodnotenie ministerstvo vopred
prerokuje s reprezentatívnymi združeniami zamestnávateľov a reprezentatívnymi združeniami
odborových zväzov.
(4)
Ministerstvo zverejňuje akčný plán, jeho aktualizáciu a vyhodnotenie na svojom webovom
sídle.“.
13.
Za § 32aa sa vkladajú § 32ab až 32ad, ktoré vrátane nadpisov znejú:
„§ 32ab
Prechodné ustanovenie k úpravám účinným od 15. novembra 2024
Na účely vypracovania akčného plánu podľa § 31a ods. 2 sa prvýkrát vychádza z miery
pokrytia kolektívnym vyjednávaním zistenej za rok 2024. Ak miera pokrytia kolektívnym
vyjednávaním za rok 2024 je nižšia ako 80 %, ministerstvo vypracuje akčný plán podľa
§ 31a ods. 2 do 31. decembra 2025.
§ 32ad
Transpozičné ustanovenie
Týmto zákonom sa preberajú právne záväzné akty Európskej únie uvedené v prílohe.“.
15.
Zákon sa dopĺňa prílohou, ktorá vrátane nadpisu znie:
„Príloha
k zákonu č. 2/1991 Zb.
k zákonu č. 2/1991 Zb.
Zoznam preberaných právne záväzných aktov Európskej únie
Smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2022/2041 z 19. októbra 2022 o primeraných
minimálnych mzdách v Európskej únii (Ú. v. EÚ L 275, 25. 10. 2022).“.
Čl. VI
Tento zákon nadobúda účinnosť 15. novembra 2024 okrem čl. I druhého bodu a § 9c v
piatom bode, čl. II, čl. III prvého bodu až jedenásteho bodu, § 32ac v trinástom bode
a štrnásteho bodu, čl. IV a V, ktoré nadobúdajú účinnosť 1. januára 2025.
Peter Pellegrini v. r.
v z. Peter Žiga v. r.
Robert Fico v. r.
v z. Peter Žiga v. r.
Robert Fico v. r.