357/2024 Z. z.
Časová verzia predpisu účinná od 01.01.2025 do 30.06.2025
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter, právne záväzný obsah sa nachádza v pdf verzii právneho predpisu.
História | ||
---|---|---|
Dátum účinnosti | Novela | |
1. | Vyhlásené znenie | |
2. | 01.01.2025 - 30.06.2025 | |
3. | 01.07.2025 - |
Otvoriť všetky
Číslo predpisu: | 357/2024 Z. z. |
Názov: | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 474/2013 Z. z. o výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony |
Typ: | Zákon |
Dátum schválenia: | 27.11.2024 |
Dátum vyhlásenia: | 17.12.2024 |
Dátum účinnosti od: | 01.01.2025 |
Dátum účinnosti do: | 30.06.2025 |
Autor: | Národná rada Slovenskej republiky |
Právna oblasť: |
|
639/2004 Z. z. | Zákon o Národnej diaľničnej spoločnosti a o zmene a doplnení zákona č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon) v znení neskorších predpisov |
8/2009 Z. z. | Zákon o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
474/2013 Z. z. | Zákon o výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
361/2014 Z. z. | Zákon o dani z motorových vozidiel a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
357
ZÁKON
z 27. novembra 2024,
ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 474/2013 Z. z. o výbere mýta za užívanie vymedzených
úsekov pozemných komunikácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších
predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. IV
Zákon č. 361/2014 Z. z. o dani z motorových vozidiel a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona
č. 253/2015 Z. z., zákona č. 364/2019 Z. z. a zákona č. 339/2020 Z. z. sa mení a dopĺňa
takto:
1.
V § 5 ods. 1 sa slová „M a N“ nahrádzajú slovami „M1 a N1“.
2.
V § 5 odseky 3 až 5 znejú:
„(3)
Základom dane pri vozidle kategórie M2, M3, N1, N2 a N3 s kódom druhu karosérie BA
alebo BB je jeho najväčšia technicky prípustná celková hmotnosť v tonách a počet náprav
podľa dokladu. Základom dane pri vozidle kategórie N3 s kódom druhu karosérie BC alebo
BD je jeho najväčšia technicky prípustná hmotnosť jazdnej súpravy v tonách a počet
náprav.
(4)
Najväčšia technicky prípustná celková hmotnosť je uvedená v doklade. Najväčšia technicky
prípustná hmotnosť jazdnej súpravy je uvedená v doklade.
(5)
Základom dane pri vozidle kategórie O1 až O4 je vozidlo.“.
3.
§ 6 a 7 vrátane nadpisov znejú:
„§ 6
Ročná sadzba dane
(1)
Ročné sadzby dane pre vozidlá kategórie L a M1 sú uvedené v prílohe č. 1.
(2)
Ročné sadzby dane pre vozidlá kategórie N1 sú uvedené v prílohe č. 1a.
(3)
Ročné sadzby dane pre vozidlá kategórie M2 a N2 sú uvedené v prílohe č. 1b.
(4)
Ročné sadzby dane pre vozidlá kategórie M3 a N3 s kódom druhu karosérie BA alebo
BB sú uvedené v prílohe č. 1c.
(5)
Ročné sadzby dane pre vozidlá kategórie N3 s kódom druhu karosérie BC alebo BD sú
uvedené v prílohe č. 1d.
(6)
Ročné sadzby dane pre vozidlá kategórie O sú uvedené v prílohe č. 1e.
§ 7
Zníženie a zvýšenie ročnej sadzby dane
(1)
Ročná sadzba dane podľa § 6 ods. 1 až 5 sa
a)
použije počas prvých 36 kalendárnych mesiacov, počnúc mesiacom prvej evidencie vozidla,
b)
zvýši o 10 % počas nasledujúcich 36 kalendárnych mesiacov,
c)
zvýši o 20 % počas nasledujúcich ďalších 36 kalendárnych mesiacov,
d)
zvýši o 30 % počas nasledujúcich 36 kalendárnych mesiacov po uplynutí súčtu počtu
kalendárnych mesiacov podľa písmen a) až c),
e)
zvýši o 40 % počas nasledujúcich 36 kalendárnych mesiacov po uplynutí súčtu počtu
kalendárnych mesiacov podľa písmen a) až d),
f)
zvýši o 50 % po uplynutí súčtu počtu kalendárnych mesiacov podľa písmen a) až e).
(2)
Ročná sadzba dane podľa odseku 1 sa pre vozidlá kategórie L, M1 a N1 zníži o 50 %,
ak ide o
a)
hybridné motorové vozidlo,
b)
motorové vozidlo s pohonom na stlačený zemný plyn (CNG) alebo skvapalnený zemný plyn
(LNG),
c)
motorové vozidlo na vodíkový pohon.
(3)
Za vozidlo, ktoré sa použilo v zdaňovacom období v rámci kombinovanej dopravy11) najmenej 60-krát, daňovník ročnú sadzbu dane podľa odseku 1 zníži o 50 %.
(4)
Použitie vozidla kategórie N3 s kódom druhu karosérie BC alebo BD a vozidla kategórie
O v rámci kombinovanej dopravy daňovník preukáže potvrdením intermodálneho terminálu
na prepravnom doklade.
(5)
Ak je prekonaná vzdialenosť po železnici na území Slovenskej republiky dlhšia ako
250 km, takáto kombinovaná preprava sa na účely zníženia sadzby dane započíta dvakrát.
(6)
Zníženie a zvýšenie ročnej sadzby dane uplatňuje daňovník v daňovom priznaní.“.
4.
V § 10 ods. 7 sa číslo „5“ nahrádza číslom „3“.
5.
V § 10 ods. 9 sa slová „až 4“ nahrádzajú slovami „a 2“.
6.
V § 10 ods. 11 prvej vete sa na konci pripájajú tieto slová: „podanej najneskôr 15
dní pred uplynutím splatnosti preddavku na daň“.
7.
Za § 15c sa vkladá § 15d, ktorý vrátane nadpisu znie:
„§ 15d
Prechodné ustanovenia k úpravám účinným od 1. januára 2025
(1)
Ročné sadzby dane uvedené v prílohách č. 1 až 1e v znení účinnom od 1. januára 2025
sa prvýkrát použijú pri podaní daňového priznania za zdaňovacie obdobie roku 2025.
(2)
Ustanovenia § 5 ods. 1, 3 až 5, § 6 a 7 v znení účinnom od 1. januára 2025 sa prvýkrát
použijú pri podaní daňového priznania za zdaňovacie obdobie roku 2025.
(3)
Preddavky splatné počas zdaňovacieho obdobia roku 2025 daňovník vypočíta podľa §
6 a 7 a príloh č. 1 až 1e v znení účinnom od 1. januára 2025.“.
8.
Prílohy č. 1 a 1a vrátane nadpisov znejú:
„Príloha č. 1
k zákonu č. 361/2014 Z. z.
Ročné sadzby dane
vozidlo kategórie L a M1, ktorého jediným zdrojom energie je elektrina
Ročná sadzba dane v eurách | |
vozidlo, ktorého jediným zdrojom energie je elektrina |
0 |
vozidlo kategórie L a M1
Zdvihový objem valcov motora v cm3 | Ročná sadzba dane v eurách | |
nad | do (vrátane) | |
150 | 50 | |
150 | 900 | 62 |
900 | 1200 | 80 |
1 200 | 1 500 | 115 |
1 500 | 2 000 | 148 |
2 000 | 3 000 | 180 |
3 000 | 218 |
Príloha č. 1a
k zákonu č. 361/2014 Z. z.
k zákonu č. 361/2014 Z. z.
Ročné sadzby dane
vozidlo kategórie N1, ktorého jediným zdrojom energie je elektrina
Ročná sadzba dane v eurách | |
Vozidlo, ktorého jediným zdrojom energie je elektrina |
0 |
vozidlo kategórie N1
Počet náprav | Najväčšia technicky prípustná celková hmotnosť v tonách |
Ročná sadzba dane v eurách | |
nad | do (vrátane) | ||
1 alebo viac náprav | 1 | 74 | |
1 | 2 | 133 | |
2 | 3,5 | 212 |
9.
Za prílohu č. 1a sa vkladajú prílohy č. 1b až 1e, ktoré vrátane nadpisov znejú:
„Príloha č. 1b
k zákonu č. 361/2014 Z. z.
k zákonu č. 361/2014 Z. z.
Ročné sadzby dane
vozidlo kategórie M2 a N2
Počet náprav | Najväčšia technicky prípustná celková hmotnosť v tonách |
Ročná sadzba dane v eurách | |
nad | do (vrátane) | ||
1 alebo viac náprav | 4 | 150 | |
4 | 6 | 200 | |
6 | 8 | 250 | |
8 | 10 | 300 | |
10 | 350 |
Príloha č. 1c
k zákonu č. 361/2014 Z. z.
k zákonu č. 361/2014 Z. z.
Ročné sadzby dane
vozidlo kategórie M3, N3 s kódom druhu karosérie BA alebo BB
Počet náprav | Najväčšia technicky prípustná celková hmotnosť v tonách |
Ročná sadzba dane v eurách | ||
nad | do (vrátane) | Hnacia(e) náprava(y) so vzduchovým pružením alebo s ekvivalentným zariadením |
Hnacia(e) náprava(y) s inými systémami pruženia |
|
1 alebo 2 nápravy |
13 | 31 | 31 | |
13 | 14 | 31 | 86 | |
14 | 15 | 86 | 121 | |
15 | 18 | 121 | 274 | |
18 | 21 | 180 | 280 | |
21 | 250 | 350 | ||
3 nápravy |
17 | 31 | 54 | |
17 | 19 | 54 | 111 | |
19 | 21 | 111 | 144 | |
21 | 23 | 144 | 222 | |
23 | 26 | 222 | 245 | |
26 | 27 | 300 | 400 | |
27 | 29 | 400 | 500 | |
29 | 500 | 600 | ||
4 a viac náprav |
25 | 144 | 146 | |
25 | 27 | 146 | 228 | |
27 | 29 | 228 | 362 | |
29 | 32 | 362 | 537 | |
32 | 36 | 450 | 550 | |
36 | 500 | 600 |
Príloha č. 1d
k zákonu č. 361/2014 Z. z.
k zákonu č. 361/2014 Z. z.
Ročné sadzby dane
vozidlo kategórie N3 s kódom druhu karosérie BC alebo BD
Počet náprav | Najväčšia technicky prípustná hmotnosť jazdnej súpravy v tonách |
Ročná sadzba dane v eurách | ||
nad | do (vrátane) | Hnacia(e) náprava(y) so vzduchovým pružením alebo s ekvivalentným zariadením |
Hnacia(e) náprava(y) s inými systémami pruženia |
|
2 nápravy | 29 | 100 | 150 | |
29 | 31 | 120 | 190 | |
31 | 33 | 190 | 320 | |
33 | 38 | 320 | 560 | |
38 | 40 | 370 | 560 | |
40 | 400 | 600 | ||
3 nápravy |
38 | 190 | 320 | |
38 | 40 | 320 | 480 | |
40 | 480 | 780 | ||
2 a 3 nápravy | Neuvedený údaj o najväčšej technicky prípustnej hmotnosti jazdnej súpravy |
400 | 600 |
Príloha č. 1e
k zákonu č. 361/2014 Z. z.
k zákonu č. 361/2014 Z. z.
Ročné sadzby dane
vozidlo kategórie O
“.
Ročná sadzba dane v eurách | |
vozidlo kategórie O1 | 75 |
vozidlo kategórie O2 | 100 |
vozidlo kategórie O3 | 125 |
vozidlo kategórie O4 | 150 |
10.
Príloha č. 2 sa dopĺňa tretím bodom, ktorý znie:
„3.
Smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2022/362 z 24. februára 2022, ktorou sa
menia smernice 1999/62/ES, 1999/37/ES a (EÚ) 2019/520, pokiaľ ide o poplatky za používanie
určitej dopravnej infraštruktúry vozidlami (Ú. v. EÚ L 69, 4. 3. 2022).“.
Čl. V
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. januára 2025 okrem čl. I až III, ktoré nadobúdajú
účinnosť 1. júla 2025.
Peter Pellegrini v. r.
v z. Peter Žiga v. r.
Robert Fico v. r.
v z. Peter Žiga v. r.
Robert Fico v. r.