377/1990 Zb.
Časová verzia predpisu účinná od 28.07.1998 do 30.06.2007
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter.
Otvoriť všetky
Číslo predpisu: | 377/1990 Zb. |
Názov: | Zákon Slovenskej národnej rady o hlavnom meste Slovenskej republiky Bratislave |
Typ: | Zákon |
Dátum schválenia: | 13.09.1990 |
Dátum vyhlásenia: | 20.09.1990 |
Dátum účinnosti od: | 28.07.1998 |
Dátum účinnosti do: | 30.06.2007 |
Autor: | Slovenská národná rada |
Právna oblasť: |
|
Nachádza sa v čiastke: |
523/1990 Zb. | Zákon Slovenskej národnej rady, ktorým sa mení zákon Slovenskej národnej rady č. 377/1990 Zb. o hlavnom meste Slovenskej republiky Bratislave |
130/1991 Zb. | Zákon Slovenskej národnej rady, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení, zákon Slovenskej národnej rady č. 377/1990 Zb. o hlavnom meste Slovenskej republiky Bratislave v znení zákona Slovenskej národnej rady č. 523/1990 Zb. a zákon Slovenskej národnej rady č. 401/1990 Zb. o meste Košice |
295/1992 Zb. | Zákon Slovenskej národnej rady o niektorých opatreniach v miestnej samospráve a v štátnej správe |
233/1998 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 346/1990 Zb. o voľbách do orgánov samosprávy obcí v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
255/2007 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 377/1990 Zb. o hlavnom meste Slovenskej republiky Bratislave v znení neskorších predpisov |
445/2008 Z. z. | Zákon, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v pôsobnosti Ministerstva vnútra Slovenskej republiky v súvislosti so zavedením meny euro v Slovenskej republike |
535/2008 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 377/1990 Zb. o hlavnom meste Slovenskej republiky Bratislave v znení neskorších predpisov a menia a dopĺňajú niektoré zákony |
113/2010 Z. z. | Zákon, ktorým sa dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 377/1990 Zb. o hlavnom meste Slovenskej republiky Bratislave v znení neskorších predpisov |
371/2012 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 377/1990 Zb. o hlavnom meste Slovenskej republiky Bratislave v znení neskorších predpisov |
160/2014 Z. z. | Zákon, ktorým sa dopĺňa zákon č. 569/2007 Z. z. o geologických prácach (geologický zákon) v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony |
386/2016 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 171/2005 Z. z. o hazardných hrách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony |
73/2020 Z. z. | Zákon, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v pôsobnosti Ministerstva vnútra Slovenskej republiky v súvislosti s ochorením COVID-19 |
287/2020 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení zákon č. 30/2019 Z. z. o hazardných hrách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 221/2019 Z. z. a ktorým sa menia niektoré zákony |
147/2021 Z. z. | Zákon, ktorým sa dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 377/1990 Zb. o hlavnom meste Slovenskej republiky Bratislave v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon) v znení neskorších predpisov |
195/2023 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony |
205/2023 Z. z. | Zákon o zmene a doplnení niektorých zákonov v súvislosti s reformou stavebnej legislatívy |
43/1968 Zb. | Zákon Slovenskej národnej rady o hlavnom meste Slovenska Bratislave |
3/1986 Zb. | Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej socialistickej republiky o podrobnom vymedzení územia mestských obvodov hlavného mesta Slovenskej socialistickej republiky Bratislavy |
377
ZÁKON
Slovenskej národnej rady
z 13. septembra 1990
o hlavnom meste Slovenskej republiky Bratislave
Slovenská národná rada sa uzniesla na tomto zákone:
PRVÁ ČASŤ
POSTAVENIE HLAVNÉHO MESTA SLOVENSKEJ REPUBLIKY BRATISLAVY
§ 1
Základné ustanovenia
(1)
Bratislava je hlavným mestom Slovenskej republiky a pravidelným sídlom Slovenskej
národnej rady a vlády Slovenskej republiky (ďalej len „vláda“).
(2)
Hlavné mesto Slovenskej republiky Bratislava (ďalej len „hlavné mesto“) je samostatný
samosprávny územný celok Slovenskej republiky; združuje občanov, ktorí majú na jej
území trvalý pobyt.
(3)
Slovenská národná rada, vláda, ministerstvá a ostatné ústredné orgány štátnej správy
Slovenskej republiky pomáhajú hlavnému mestu plniť funkcie hlavného mesta. Hlavné
mesto utvára podmienky pre činnosť týchto orgánov, ako aj pre činnosť zastupiteľských
orgánov iných krajín, ktoré majú sídlo v hlavnom meste.
(4)
Ministerstvá a ostatné ústredné orgány štátnej správy Slovenskej republiky prerokúvajú
s hlavným mestom návrhy stratégie hospodárskeho a sociálneho rozvoja, ktoré sa týkajú
záujmov a potrieb hlavného mesta. Rovnako hlavné mesto prerokúva s týmito orgánmi
svoju stratégiu hospodárskeho a sociálneho rozvoja.
§ 2
(1)
Hlavné mesto je právnickou osobou, ktorá za podmienok ustanovených zákonom samostatne
hospodári s vlastným majetkom, s vlastnými príjmami a s majetkom, ktorý mu bol zverený.
(2)
Mestské časti sú právnickými osobami, ktoré za podmienok ustanovených zákonom alebo
štatútom hlavného mesta (ďalej len „štatút“) hospodária so zvereným majetkom a so
zverenými finančnými prostriedkami a s vlastnými príjmami i vlastným majetkom získaným
vlastnou činnosťou.
(3)
Majetok hlavného mesta, mestských častí, jeho nadobúdanie, nakladanie a hospodárenie
s ním upravia osobitné predpisy.
§ 3
(1)
Územie hlavného mesta tvoria katastrálne územia uvedené v prílohe tohto zákona.
(2)
Jednotlivé mestské časti tvoria územia priamo spravované obvodnými národnými výbormi
a miestnymi národnými výbormi ku dňu účinnosti tohto zákona; zriaďujú sa samostatné
mestské časti Devín, Lamač a Dúbravka.
(3)
Podrobné vymedzenie územia mestských častí ustanoví mestské zastupiteľstvo všeobecne
záväzným nariadením hlavného mesta.
§ 4
Vzťah hlavného mesta k okolitým obciam
Veci spoločného záujmu hlavného mesta a okolitých obcí sa riešia dohodou hlavného
mesta, mestských častí a okolitých obcí.
DRUHÁ ČASŤ
SAMOSPRÁVA HLAVNÉHO MESTA
§ 5
Výkon samosprávy
Samosprávu hlavného mesta vykonávajú obyvatelia hlavného mesta
a)
orgánmi hlavného mesta,
b)
orgánmi mestských častí,
c)
hlasovaním obyvateľov hlavného mesta,
d)
hlasovaním obyvateľov mestskej časti,
e)
verejným zhromaždením obyvateľov mestskej časti.
§ 6
Orgány hlavného mesta
(1)
Orgánmi hlavného mesta sú:
a)
mestské zastupiteľstvo,
b)
primátor hlavného mesta.
(2)
Orgánmi mestského zastupiteľstva sú:
a)
mestská rada,
b)
komisie.
(3)
Mestské zastupiteľstvo zriaďuje podľa potreby, alebo ak to ustanovuje osobitný zákon,
ďalšie svoje stále alebo dočasné výkonné, kontrolné a poradné orgány a určuje im náplň
práce.
(4)
Mestské zastupiteľstvo v súlade s osobitnými predpismi zriaďuje mestskú políciu a
mestský požiarny zbor.
(5)
Mestské zastupiteľstvo volí mestského kontrolóra.
§ 7
Orgány mestskej časti
(1)
Orgánmi mestskej časti sú:
a)
miestne zastupiteľstvo,
b)
starosta.
(2)
Orgánmi miestneho zastupiteľstva sú:
a)
miestna rada,
b)
komisie.
(3)
Miestne zastupiteľstvo zriaďuje podľa potreby, alebo ak to ustanovuje štatút, ďalšie
svoje stále alebo dočasné výkonné, kontrolné a poradné orgány a určuje im náplň práce.
(4)
Miestne zastupiteľstvo volí miestneho kontrolóra.
(5)
Miestne zastupiteľstvo môže zriadiť na zabezpečenie odborných, administratívnych
a organizačných vecí mestskej časti miestny úrad.
§ 8
Hlasovanie obyvateľov hlavného mesta
(1)
Mestské zastupiteľstvo vyhlási hlasovanie obyvateľov hlavného mesta, ak ide
a)
o návrh na zavedenie a zrušenie celomestskej verejnej dávky a tiež, ak ide o návrh
na zavedenie a zrušenie miestnej dane alebo celomestského miestneho poplatku, o ktorom
sa má podľa uznesenia mestského zastupiteľstva rozhodnúť hlasovaním obyvateľov hlavného
mesta,
b)
o petíciu skupiny obyvateľov hlavného mesta v počte 20 % všetkých oprávnených voličov,
c)
o požiadavku aspoň tretiny miestnych zastupiteľstiev, ktorá musí byť podaná písomne
s uvedením dôvodu.
(2)
Mestské zastupiteľstvo môže vyhlásiť hlasovanie obyvateľov hlavného mesta o ďalších
dôležitých veciach celomestskej povahy, ak s tým súhlasí aspoň tretina miestnych zastupiteľstiev,
alebo ak to umožňuje štatút.
(3)
Výsledok hlasovania obyvateľov hlavného mesta nahrádza rozhodnutie mestského zastupiteľstva,
ak sa ho zúčastnilo aspoň 50 % oprávnených voličov.
(4)
Nemožno vyhlásiť hlasovanie obyvateľov mesta o rozpočte.
§ 9
Hlasovanie obyvateľov mestskej časti
(1)
Miestne zastupiteľstvo vyhlási hlasovanie obyvateľov mestskej časti, ak ide
a)
o návrh na zmenu názvu mestskej časti, jej zlúčenie s inou mestskou časťou, rozdelenie
mestskej časti alebo zmenu jej hranice,
b)
o návrh na zavedenie alebo zrušenie verejnej dávky v mestskej časti, a ak ide o návrh
na zavedenie alebo zrušenie miestneho poplatku v mestskej časti, o ktorom sa má podľa
uznesenia miestneho zastupiteľstva rozhodnúť hlasovaním obyvateľov mestskej časti,
c)
o petíciu skupiny obyvateľov v mestskej časti v počte 20 % všetkých oprávnených voličov
v mestskej časti alebo aspoň 5000 zo všetkých oprávnených voličov v mestskej časti,
d)
o prípady, v ktorých je podľa štatútu povinné.
(2)
Miestne zastupiteľstvo môže vyhlásiť hlasovanie obyvateľov mestskej časti o ďalších
dôležitých veciach týkajúcich sa postavenia alebo rozvoja mestskej časti alebo života
obyvateľov mestskej časti.
(3)
Výsledok hlasovania obyvateľov mestskej časti o zavedení alebo zrušení miestneho
poplatku v mestskej časti nahrádza rozhodnutie miestneho zastupiteľstva, ak sa ho
zúčastnilo aspoň 50 % oprávnených voličov.
(4)
Nemožno vyhlásiť hlasovanie obyvateľov mestskej časti o rozpočte.
§ 10
Verejné zhromaždenie
Na posúdenie vecí týkajúcich sa mestskej časti môže miestne zastupiteľstvo zvolať
verejné zhromaždenie obyvateľov mestskej časti.
TRETIA ČASŤ
POSTAVENIE ORGÁNOV HLAVNÉHO MESTA
§ 11
Mestské zastupiteľstvo
(1)
Mestské zastupiteľstvo je zastupiteľským zborom obyvateľov hlavného mesta a orgánom
samosprávy hlavného mesta. Rozhoduje o najdôležitejších otázkach celomestského charakteru.
(2)
Mestské zastupiteľstvo má 80 poslancov volených obyvateľmi hlavného mesta v priamych
voľbách. Počet poslancov volených v jednotlivých mestských častiach určí mestské zastupiteľstvo
podľa podielu počtu obyvateľov mestskej časti na celkovom počte obyvateľov hlavného
mesta, pričom každá z nich má v mestskom zastupiteľstve aspoň jedného poslanca.
(4)
Poslancom mestského zastupiteľstva môže byť aj poslanec miestneho zastupiteľstva,
ako aj starosta.
(5)
Mestskému zastupiteľstvu je vyhradené:
a)
uznášať sa na všeobecne záväzných nariadeniach hlavného mesta a schvaľovať štatút,
b)
určovať zásady hospodárenia a nakladania s majetkom patriacim hlavnému mestu a s
majetkom vo vlastníctve štátu prenechaným hlavnému mestu a schvaľovať najdôležitejšie
úkony týkajúce sa tohto majetku a kontrolovať hospodárenie s ním,
c)
určovať podľa potreby a špecifík hlavného mesta zásady ochrany a tvorby životného
prostredia,
d)
schvaľovať rozpočet hlavného mesta a jeho zmeny, kontrolovať jeho čerpanie a schvaľovať
záverečný účet,
e)
schvaľovať územný plán hlavného mesta a celomestské koncepcie rozvoja jednotlivých
oblastí života hlavného mesta,
f)
rozhodovať o zavedení alebo zrušení miestnej dane alebo celomestského miestneho poplatku
v hlavnom meste podľa osobitných predpisov,1) pokiaľ sa neuznesie, že rozhodnutie o tom prenechá na hlasovanie obyvateľov hlavného
mesta podľa § 8 ods. 1 písm. a) a okrem prípadu, ak sa o zavedení alebo zrušení miestnej dane alebo celomestského
miestneho poplatku rozhodlo hlasovaním na základe petície skupiny obyvateľov hlavného
mesta podľa § 8 ods. 1 písm. b) alebo na základe požiadavky aspoň tretiny miestnych zastupiteľstiev podľa § 8 ods. 1 písm. c) tohto zákona,
g)
určovať náležitosti miestnej dane a celomestského miestneho poplatku a celomestskej
verejnej dávky v hlavnom meste, ako aj rozhodovať o prijatí úveru alebo pôžičky,
h)
vyhlasovať hlasovanie obyvateľov hlavného mesta,
ch)
zriaďovať a zrušovať účelové fondy,
i)
zriaďovať podniky hlavného mesta a rozpočtové a príspevkové organizácie celomestskej
povahy,
j)
schvaľovať združovanie prostriedkov hlavného mesta a účasť hlavného mesta v regionálnych
a územných združeniach,
k)
určovať organizáciu magistrátu hlavného mesta, určovať plat primátora a mestského
kontrolóra,
l)
schvaľovať poriadok odmeňovania pracovníkov magistrátu hlavného mesta.
§ 12
Primátor hlavného mesta
(1)
Primátor hlavného mesta (ďalej len „primátor“) je výkonným orgánom hlavného mesta
a zastupuje ho navonok. Má právo nosiť primátorské insígnie.
(2)
Primátor je oprávnený zúčastňovať sa na rokovaní vlády pri prerokúvaní otázok, ktoré
sa týkajú záujmov a potrieb hlavného mesta, a predkladať vláde v týchto veciach samostatne
vlastné návrhy.
(3)
Primátora volia obyvatelia hlavného mesta v priamych voľbách. Volebné pravidlá upravuje
osobitný zákon.3) Funkcia primátora je nezlučiteľná s funkciou starostu mestskej časti.
(4)
(5)
Primátor zvoláva a vedie zasadnutia mestského zastupiteľstva, mestskej rady a podpisuje
ich uznesenia.
(6)
Primátora zastupujú jeho námestníci, ktorých na tento účel zvolí mestské zastupiteľstvo
z radov svojich poslancov. Mestské zastupiteľstvo vymedzí v štatúte okruh právomocí
primátora, ktoré nie sú oprávnení vykonávať námestníci.
§ 13
Mestská rada
(1)
Mestská rada je iniciatívnym, výkonným a kontrolným orgánom mestského zastupiteľstva.
Plní aj funkciu poradného orgánu primátora.
(2)
Mestská rada sa skladá z 10 členov, ktorých volí mestské zastupiteľstvo zo svojich
poslancov na celé funkčné obdobie, starostov všetkých mestských častí a primátora.
V zložení mestskej rady sa prihliada na zastúpenie politických strán a politických
hnutí7) (ďalej len „politické strany“) zastúpených v mestskom zastupiteľstve.
(3)
Mestská rada sa schádza podľa potreby, najmenej raz za mesiac. Jej zasadnutie zvoláva
a vedie primátor.
(4)
Úlohy mestskej rady, ako aj vzťahy k iným orgánom hlavného mesta upraví štatút.
§ 14
Magistrát hlavného mesta
(1)
Odborné, administratívne a organizačné práce súvisiace s plnením úloh orgánov hlavného
mesta plní magistrát hlavného mesta. Magistrát sa vnútorne člení na oddelenia a referáty.
(2)
Na čele magistrátu hlavného mesta je riaditeľ, ktorého na návrh primátora na dobu
neurčitú vymenúva a odvoláva mestské zastupiteľstvo. Riaditeľ magistrátu sa môže zúčastňovať
zasadnutí mestskej rady s hlasom poradným.
ŠTVRTÁ ČASŤ
POSTAVENIE ORGÁNOV MESTSKEJ ČASTI
§ 15
Miestne zastupiteľstvo
(1)
Miestne zastupiteľstvo je zastupiteľským orgánom obyvateľov mestskej časti a orgánom
samosprávy mestskej časti.
(2)
Miestne zastupiteľstvo rozhoduje o najdôležitejších otázkach miestneho významu, najmä:
a)
uznáša sa na všeobecne záväzných nariadeniach mestskej časti,
b)
rozhoduje vo veciach týkajúcich sa nakladania a zásad hospodárenia so zvereným majetkom
a so zverenými finančnými príjmami a vlastnými finančnými príjmami i vlastným majetkom
získaným vlastnou činnosťou, schvaľuje najdôležitejšie úkony týkajúce sa tohto majetku
a finančných príjmov a kontroluje hospodárenie s ním,
c)
rozhoduje vo veciach týkajúcich sa ochrany a tvorby životného prostredia mestskej
časti,
d)
schvaľuje rozpočet mestskej časti a jeho zmeny, kontroluje jeho čerpanie a schvaľuje
záverečný účet,
e)
rozhoduje o zavedení a zrušení miestneho poplatku v mestskej časti podľa osobitných
predpisov,1) pokiaľ sa neuznesie, že rozhodnutie o tom prenechá na hlasovanie obyvateľov mestskej
časti podľa § 9 ods. 1 písm. b) a okrem prípadu, že o zavedení alebo zrušení tohto poplatku sa rozhodlo hlasovaním
na základe petície skupiny obyvateľov mestskej časti podľa § 9 ods. 1 písm. c) tohto zákona.
f)
určuje náležitosti miestneho poplatku a verejnej dávky v mestskej časti a rozhoduje
o prijatí úveru alebo pôžičky,
g)
zriaďuje a zrušuje účelové fondy,
h)
vyhlasuje hlasovanie obyvateľov mestskej časti,
ch)
zriaďuje podniky mestskej časti a rozpočtové a príspevkové organizácie,
i)
rozhoduje o združení prostriedkov mestskej časti a o účasti v regionálnych a záujmových
združeniach,
j)
určuje organizáciu miestneho úradu, plat starostu a miestneho kontrolóra a schvaľuje
poriadok odmeňovania pracovníkov miestneho úradu.
(3)
Podrobnejšiu úpravu právomoci a pôsobnosti miestnych zastupiteľstiev a ich vzťahy
k orgánom hlavného mesta upravuje štatút.
§ 16
(1)
Poslancov miestneho zastupiteľstva volia občania mestskej časti v priamych voľbách.
(2)
Počet poslancov miestneho zastupiteľstva určí miestne zastupiteľstvo tak, aby malo:
a)
v mestských častiach do 3000 obyvateľov 9 -13 poslancov,
b)
v mestských častiach nad 3000 do 20 000 obyvateľov 11 – 30 poslancov,
c)
v mestských častiach nad 20 000 obyvateľov 31 – 60 poslancov.
(3)
Volebné pravidlá pre voľbu poslancov miestneho zastupiteľstva upravuje osobitný zákon.3)
§ 17
Starosta
(1)
Starosta je výkonným orgánom mestskej časti, zastupuje ju navonok. Má právo nosiť
insígnie.
(2)
Starostu volia obyvatelia mestskej časti v priamych voľbách. Volebné pravidlá upravuje
osobitný zákon.3)
(3)
(4)
Starosta zvoláva a vedie zasadnutia miestneho zastupiteľstva a miestnej rady a podpisuje
ich uznesenia.
(5)
Starostu zastupuje jeho zástupca, ktorého na tento účel zvolí miestne zastupiteľstvo
z radov svojich poslancov. Miestne zastupiteľstvo vymedzí okruh právomocí starostu,
ktoré nie je oprávnený vykonávať zástupca.
§ 18
Miestna rada
(1)
Miestna rada je iniciatívnym, výkonným a kontrolným orgánom miestneho zastupiteľstva.
Plní aj funkciu poradného orgánu starostu.
(2)
Počet členov miestnej rady určí miestne zastupiteľstvo. V zložení miestnej rady sa
prihliada na zastúpenie politických strán zastúpených v miestnom zastupiteľstve.
(3)
Miestna rada sa schádza podľa potreby. Jej zasadnutie zvoláva a vedie starosta.
§ 19
(1)
Odborné, administratívne a organizačné práce súvisiace s plnením úloh mestskej časti
plní miestny úrad.
(2)
Na čele miestneho úradu je prednosta, ktorého na návrh starostu na dobu neurčitú
vymenúva a odvoláva miestne zastupiteľstvo. Prednosta miestneho úradu sa môže zúčastňovať
zasadnutí miestnej rady s hlasom poradným.
PIATA ČASŤ
SYMBOLY HLAVNÉHO MESTA, ČESTNÉ OBČIANSTVO A CENY
§ 20
(1)
Symbolmi hlavného mesta sú:
a)
erb Bratislavy,
b)
zástava Bratislavy,
c)
pečať Bratislavy.
(2)
Podrobné vyobrazenie mestských symbolov je v prílohe štatútu, ktorý upraví aj ich
používanie.
§ 21
Erb Bratislavy
Erb Bratislavy tvorí v červenom neskorogotickom štíte strieborné trojvežové opevnenie
s bránou, na červených strechách veží sú po dve zlaté gule so zlatými hrotmi a v bráne
zlaté, do polovice vytiahnuté mreže.
§ 22
Zástava Bratislavy
Zástavu Bratislavy tvoria dva vodorovné pruhy horný biely a spodný červený rovnakej
šírky. Jej rozmery sú 2:3 a je ukončená lastovičím chvostom (zástrihom) siahajúcim
do jednej tretiny jej dĺžky.
§ 23
Pečať Bratislavy
Pečať Bratislavy tvorí erb Bratislavy s kruhopisom „Pečať mesta Bratislavy“ v slovenskom
a v latinskom jazyku.
§ 24
Čestné občianstvo a ceny
(1)
Osobám, ktoré sa obzvlášť významným spôsobom zaslúžili o hlavné mesto a jeho obyvateľov
alebo o mier a priateľstvo medzi národmi, alebo ktoré obohatili ľudské poznanie vynikajúcimi
tvorivými výkonmi, môže mestské zastupiteľstvo udeliť čestné občianstvo hlavného mesta.
(2)
Vynikajúce tvorivé výkony, ktoré obohacujú ľudské poznanie, alebo ktoré prispeli
významným spôsobom k ďalšiemu rozvoju hlavného mesta, môže mestské zastupiteľstvo
odmeniť udelením Ceny hlavného mesta Slovenskej republiky Bratislavy.
(3)
Primátor alebo starosta môže významnú činnosť osôb, ktoré sa zaslúžili o hlavné mesto
alebo mestskú časť, oceniť udelením verejného uznania za zásluhy.
(4)
Podrobnosti o podmienkach a spôsobe udeľovania čestného občianstva, Ceny hlavného
mesta Slovenskej republiky Bratislavy a verejného uznania za zásluhy upraví štatút.
ŠIESTA ČASŤ
SPOLOČNÉ USTANOVENIA
§ 25
Spolupráca s orgánmi štátu
(1)
Orgány samosprávy hlavného mesta a mestských častí pri plnení úloh súvisiacich so
zabezpečením potrieb mesta a jeho obyvateľov spolupracujú so štátnymi orgánmi na území
hlavného mesta. Orgány miestnej samosprávy pri plnení svojich úloh spolupracujú so
štátnymi orgánmi, ktoré majú pôsobnosť na území mestskej časti.
(2)
Orgány štátu poskytujú orgánom samosprávy v hlavnom meste pomoc v odborných veciach,
najmä:
a)
poskytujú údaje a informácie z evidencií vedených štátnymi orgánmi,
b)
podieľajú sa na odbornej príprave pracovníkov samosprávnych orgánov v hlavnom meste,
na príprave poslancov mestského a miestnych zastupiteľstiev,
c)
pomáhajú pri riešení mimoriadnych situácií, ktoré majú negatívny dopad na uspokojovanie
potrieb obyvateľstva hlavného mesta.
§ 26
Spolupráca s právnickými a fyzickými osobami
(1)
Právnické a fyzické osoby vykonávajúce podnikateľskú činnosť na území hlavného mesta
spolupracujú s orgánmi samosprávy hlavného mesta a mestských častí pri zabezpečovaní
rozvoja mesta.
(2)
Orgány samosprávy hlavného mesta a mestských častí podporujú podnikateľskú a inú
činnosť právnických a fyzických osôb, ktorá je na prospech rozvoja mesta a v súlade
s územným plánom.
§ 27
Pomoc pri mimoriadnych situáciách
(1)
Primátor alebo starosta môže uložiť právnickej alebo fyzickej osobe povinnosť poskytnúť
osobnú alebo vecnú pomoc pri odstraňovaní následkov živelnej pohromy alebo podobnej
mimoriadnej udalosti, ak osobitný zákon neustanovuje inak.
(2)
Právnická alebo fyzická osoba, ktorá poskytla osobnú alebo vecnú pomoc, má právo
na úhradu účelne vynaložených nákladov. Toto právo môže uplatniť do troch mesiacov
odo dňa zistenia nákladov, najneskôr do dvoch rokov od ich vzniku, u primátora alebo
starostu, inak toto právo zanikne.
§ 28
Pokuty
(1)
Primátor môže uložiť právnickej osobe pokutu do 200 000 Kčs, ak právnická osoba
a)
poruší všeobecne záväzné nariadenia hlavného mesta,
b)
nesplní v určenej lehote bez vážneho dôvodu povinnosť uloženú primátorom poskytnúť
osobnú alebo vecnú pomoc pri odstraňovaní následkov živelnej pohromy alebo inej mimoriadnej
udalosti.
(2)
Starosta môže uložiť právnickej osobe pokutu do 200 000 Kčs, ak právnická osoba
a)
neudržuje čistotu a poriadok na užívanom pozemku alebo inej nehnuteľnosti, a tým
naruší vzhľad alebo prostredie mestskej časti, alebo znečistí verejné priestranstvo,
alebo odkladá veci mimo vyhradených miest,
b)
poruší všeobecne záväzné nariadenie mestskej časti,
c)
nesplní v určenej lehote bez vážneho dôvodu povinnosť uloženú starostom poskytnúť
osobnú alebo vecnú pomoc pri odstraňovaní následkov živelnej pohromy alebo inej mimoriadnej
udalosti.
(3)
Pokuta je príjmom rozpočtu hlavného mesta, ak ju uložil primátor, alebo rozpočtu
mestskej časti, ak ju uložil starosta.
(4)
Pokutu podľa odsekov 1 a 2 možno uložiť do 2 mesiacov odo dňa, kedy sa primátor,
resp. starosta dozvedel o tom, kto sa porušenia dopustil, najneskôr do jedného roka
od spáchania konania opodstatňujúceho uloženie pokuty. Pri ukladaní pokút sa postupuje
podľa všeobecných predpisov o správnom konaní.
Záverečné a zrušovacie ustanovenia
§ 29
Ak tento zákon neustanovuje inak, vzťahujú sa na hlavné mesto ustanovenia zákona Slovenskej
národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení.
§ 30
Podrobnejšiu deľbu pôsobnosti medzi orgánmi miestnej samosprávy a mestskej samosprávy
upraví štatút. Mestské zastupiteľstvo schváli štatút najneskôr do šiestich mesiacov
odo dňa nadobudnutia účinnosti tohto zákona.
§ 31
Práva a zävazky Národného výboru hlavného mesta Slovenskej republiky Bratislavy, obvodných
národných výborov a miestnych národných výborov v hlavnom meste prechádzajú dňom účinnosti
tohto zákona na hlavné mesto a mestské časti v rozsahu vymedzenom týmto zákonom, ak
osobitný zákon neustanovuje inak.
§ 32
Zrušujú sa
1.
Zákon Slovenskej národnej rady č. 43/1968 Zb. o hlavnom meste Slovenska Bratislave v znení zákona Slovenskej národnej rady č. 63/1971
Zb., zákonného opatrenia Predsedníctva Slovenskej národnej rady č. 90/1971 Zb. a zákona
Slovenskej národnej rady č. 127/1985 Zb.
2.
Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej socialistickej republiky č. 3/1986 Zb. o podrobnom vymedzení územia mestských obvodov hlavného mesta Slovenskej socialistickej
republiky Bratislavy.
§ 33
Tento zákon nadobúda účinnosť dňom vykonania volieb do orgánov samosprávy hlavného
mesta.
F. Mikloško v. r.
V. Mečiar v. r.
V. Mečiar v. r.
Príloha zákona SNR č. 377/1990 Zb.
Zoznam katastrálnych území, ktoré tvoria územie hlavného mesta Slovenskej republiky
Bratislavy
1. Staré Mesto
2. Ružinov
3. Nivy
4. Trnávka
5. Vrakuňa
6. Podunajské Biskupice
7. Vinohrady
8. Nové Mesto
9. Rača
10. Vajnory
11. Karlova Ves
12. Dúbravka
13. Lamač
14. Devín
15. Devínska Nová Ves
16. Záhorská Bystrica
17. Petržalka
18. Jarovce
19. Rusovce
20. Čuňovo
Prehľad mestských častí, kde sa budú voliť miestne zastupiteľstvá podľa zákona SNR
o hlavnom meste Slovenskej republiky Bratislave
Mestská časť | počet obyvateľov (r. 1989) | |
1. | Staré Mesto | 51 120 |
2. | Ružinov (aj pre k. ú. Nivy a Trnávka) | 78 436 |
3. | Vrakuňa | 15 500 |
4. | Podunajské Biskupice | 20 960 |
5. | Nové Mesto (aj pre k. ú. Vinohrady) | 43 763 |
6. | Rača | 19 460 |
7. | Vajnory | 3 405 |
8. | Karlova Ves | 18 893 |
9. | Dúbravka | 34 307 |
10. | Lamač | 7 867 |
11. | Devín | 907 |
12. | Devínska Nová Ves | 12 974 |
13. | Záhorská Bystrica | 1 939 |
14. | Petržalka | 126 684 |
15. | Jarovce | 1 276 |
16. | Rusovce | 2 145 |
17. | Čuňovo | 785 |
  |   | 440 421 |
1)
Zákon č. 85/1990 Zb. o petičnom práve.
2)
§ 11 ods. 7 zákona Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení.
3)
Zákon Slovenskej národnej rady č. 346/1990 Zb. o voľbách do orgánov samosprávy obcí.
6)
§ 5 ods. 1 zákona č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok).
7)
Zákon č. 15/1990 Zb. o politických stranách.