83/1991 Zb.
Časová verzia predpisu účinná od 04.10.1995 do 23.07.1996
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter.
Otvoriť všetky
Číslo predpisu: | 83/1991 Zb. |
Názov: | Zákon Slovenskej národnej rady o pôsobnosti orgánov Slovenskej republiky pri zabezpečovaní politiky zamestnanosti |
Typ: | Zákon |
Dátum schválenia: | 13.02.1991 |
Dátum vyhlásenia: | 20.03.1991 |
Dátum účinnosti od: | 04.10.1995 |
Dátum účinnosti do: | 23.07.1996 |
Autor: | Slovenská národná rada |
Právna oblasť: |
|
Nachádza sa v čiastke: |
88/1991 Zb. | Vyhláška Ministerstva práce a sociálnych vecí Slovenskej republiky o postupe pri vytváraní spoločensky účelných pracovných miest a organizovaní verejnoprospešných prác |
355/1991 Zb. | Vyhláška Ministerstva práce a sociálnych vecí Slovenskej republiky, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva práce a sociálnych vecí Slovenskej republiky č. 88/1991 Zb. o postupe pri vytváraní spoločensky účelných pracovných miest a organizovaní verejnoprospešných prác |
285/1992 Zb. | Vyhláška Ministerstva práce a sociálnych vecí Slovenskej republiky o vykonávaní pracovnej rehabilitácie občanov so zmenenou pracovnou schopnosťou |
342/1992 Zb. | Vyhláška Ministerstva práce a sociálnych vecí Slovenskej republiky o postupe pri vytváraní spoločensky účelných pracovných miest a organizovaní verejnoprospešných prác |
251/1993 Z. z. | Vyhláška Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovuje obsah a podmienky poskytovania poradenskej činnosti úradmi práce |
4/1994 Z. z. | Vyhláška Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o postupe pri vytváraní spoločenky účelných pracovných miest a organizovaní verejnoprospešných prác |
210/1994 Z. z. | Vyhláška Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky, ktorou sa určuje postup a podrobnejšie podmienky pri vytváraní spoločensky účelných pracovných miest a organizovaní verejnoprospešných prác |
283/1994 Z. z. | Vyhláška Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva práce a sociálnych vecí Slovenskej republiky č. 285/1992 Zb. o vykonávaní pracovnej rehabilitácie občanov so zmenenou pracovnou schopnosťou |
194/1992 Zb. | Zákon Slovenskej národnej rady, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 83/1991 Zb. o pôsobnosti orgánov Slovenskej republiky pri zabezpečovaní politiky zamestnanosti |
488/1992 Zb. | Zákon Slovenskej národnej rady, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 83/1991 Zb. o pôsobnosti orgánov Slovenskej republiky pri zabezpečovaní politiky zamestnanosti v znení zákona Slovenskej národnej rady č. 194/1992 Zb. |
10/1993 Z. z. | Zákon Národnej rady Slovenskej republiky o Fonde zamestnanosti Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých ďalších zákonov |
247/1993 Z. z. | Zákon Národnej rady Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 1/1991 Zb. o zamestnanosti v znení neskorších predpisov a zákon Slovenskej národnej rady č, 83/1991 Zb. o pôsobnosti orgánov Slovenskej republiky pri zabezpečovaní politiky zamestnanosti v znení neskorších predpisov |
319/1993 Z. z. | Zákon Národnej rady Slovenskej republiky o zmenách niektorých predpisov o zamestnanosti |
325/1993 Z. z. | Zákon Národnej rady Slovenskej republiky o štátnom rozpočte Slovenskej republiky na rok 1994 a o zmenách niektorých ďalších zákonov |
151/1994 Z. z. | Zákon Národnej rady Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 83/1991 Zb. o pôsobnosti orgánov Slovenskej republiky pri zabezpečovaní politiky zamestnanosti v znení neskorších predpisov |
189/1994 Z. z. | Zákon Národnej rady Slovenskej republiky, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré predpisy v oblasti zamestnanosti |
197/1995 Z. z. | Zákon Národnej rady Slovenskej republiky, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v oblasti zamestnanosti |
207/1995 Z. z. | Zákon Národnej rady Slovenskej republiky o civilnej službe a o zmene a doplnení zákona Slovenskej národnej rady č. 347/1990 Zb. o organizácii ministerstiev a ostatných ústredných orgánov štátnej správy Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov, zákona Slovenskej národnej rady č. 83/1991 Zb. o pôsobnosti orgánov Slovenskej republiky pri zabezpečovaní politiky zamestnanosti v znení neskorších predpisov a zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov |
206/1996 Z. z. | Zákon Národnej rady Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa Zákonník práce a menia sa a dopĺňajú zákony v oblasti zamestnanosti |
223/1996 Z. z. | Zákon Národnej rady Slovenskej republiky, ktorým sa mení zákon Slovenskej národnej rady č. 83/1991 Zb. o pôsobnosti orgánov Slovenskej republiky pri zabezpečovaní politiky zamestnanosti v znení neskorších predpisov |
387/1996 Z. z. | Zákon Národnej rady Slovenskej republiky o zamestnanosti |
83
ZÁKON
Slovenskej národnej rady
z 13. februára 1991
o pôsobnosti orgánov Slovenskej republiky pri zabezpečovaní politiky zamestnanosti
Slovenská národná rada sa uzniesla na tomto zákone:
PRVÁ ČASŤ
VŠEOBECNÉ USTANOVENIA
§ 1
Politika zamestnanosti
(1)
Cieľom politiky zamestnanosti Slovenskej republiky je dosiahnutie rovnováhy medzi
ponukou a dopytom na trhu práce a produktívne využitie zdrojov pracovných síl pri
slobodnom výbere zamestnania.
(2)
Na vykonávanie štátnej politiky zamestnanosti Slovenskej republiky sa vytvárajú a
uplatňujú vhodné nástroje hospodárskej a sociálnej politiky, najmä
a)
prognózy, koncepcie a programy zamestnanosti,
b)
programy podpory účelného podnikania, rozvoja služieb, ďalšieho pracovného uplatnenia
zamestnancov uvoľňovaných pri realizácii rozsiahlych štrukturálnych zmien, organizačných
a racionalizačných opatrení,
c)
spoločensky účelné pracovné miesta a verejnoprospešné práce,
d)
bezplatný systém sprostredkovania zamestnania,
e)
rekvalifikácia občanov a poradenstvo pre voľbu povolania a pracovné uplatnenie,
f)
hmotné zabezpečenie občanov uchádzajúcich sa o zamestnanie a počas rekvalifikácie,
g)
hmotná podpora zamestnávania občanov so zmenenou pracovnou schopnosťou,
h)
usmerňovanie zamestnanosti cudzincov na území Slovenskej republiky a štátnych občanov
Slovenskej republiky v zahraničí,
i)
systém evidencie uchádzačov o zamestnanie a voľných pracovných miest.1)
§ 2
Sprostredkovanie zamestnania
(1)
Sprostredkovanie vhodného zamestnania2) pre uchádzača o zamestnanie3) a záujemcu o zamestnanie vykonávajú príslušné štátne orgány práce. Pri sprostredkovaní
zamestnania občanom so zmenenou pracovnou schopnosťou úzko spolupracujú s organizáciami,
ktoré sa špecializujú na pracovnú rehabilitáciu a zamestnávanie zdravotne postihnutých
občanov.
(2)
Záujemcom o zamestnanie je občan, ktorý je v pracovnom alebo obdobnom právnom vzťahu
alebo vykonáva samostatnú zárobkovú činnosť a má záujem o iné zamestnanie aké doposiaľ
vykonáva (ďalej len „záujemca“).
(3)
Uchádzač o zamestnanie a záujemca je povinný poskytovať príslušnému štátnemu orgánu
práce na jeho vyzvanie potrebnú súčinnosť pri sprostredkovaní zamestnania a riadiť
sa pritom jeho pokynmi.
(4)
Uchádzača o zamestnanie je príslušný štátny orgán práce povinný poučiť o jeho právach
a povinnostiach.
(5)
Sprostredkovanie zamestnania, za ktoré sa vyberá od zamestnávateľov alebo od občanov,
pre ktorých sa sprostredkúva zamestnanie, primeraná úhrada vyjadrujúca skutočné výdavky
súvisiace so sprostredkovaním zamestnania (ďalej len „sprostredkovanie zamestnania
za úhradu“), môže vykonávať právnická alebo fyzická osoba,4) ak sprostredkovanie zamestnania za úhradu vykonáva za podmienok ustanovených v právnych
predpisoch o zamestnanosti a na základe povolenia vydaného štátnym orgánom práce;
v žiadosti o povolenie vykonávať sprostredkovanie zamestnania je potrebné uviesť miesto
a rozsah sprostredkovateľskej činnosti, ako aj okruh osôb, na ktorý sa sprostredkovateľská
činnosť vzťahuje. V povolení môže byť určená aj primeraná úhrada vyberaná za sprostredkovanie
zamestnania vyjadrujúca skutočné výdavky súvisiace s týmto sprostredkovaním.
§ 3
Spoločensky účelné pracovné miesta a verejnoprospešné práce
(1)
Spoločensky účelné pracovné miesto na účely tohto zákona je každé
a)
nové pracovné miesto, ktoré vytvára zamestnávateľ na základe písomnej dohody s príslušným
štátnym orgánom práce a ktoré obsadzuje uchádzačmi o zamestnanie vedenými v evidencii
uchádzačov o zamestnanie,
b)
pracovné miesto, ktoré zamestnávateľ na základe písomnej dohody s príslušným štátnym
orgánom práce obsadzuje absolventom školy a mladistvým,
c)
nové pracovné miesto vytvorené na základe písomnej dohody medzi príslušným štátnym
orgánom práce a občanom, ktorý začne vykonávať samostatnú zárobkovú činnosť.
(2)
Verejnoprospešnou prácou na účely tohto zákona je zamestnanie po dobu najviac 12
mesiacov, ktoré vykonáva zamestnanec prijatý z evidencie uchádzačov o zamestnanie
na pracovné miesto vytvorené zamestnávateľom na základe písomnej dohody s príslušným
štátnym orgánom práce.
(3)
Podnety na vytváranie spoločensky účelných pracovných miest a organizovanie verejnoprospešných
prác dávajú obce, štátne orgány práce, ďalšie právnické osoby a fyzické osoby.
(4)
Na spoločensky účelné pracovné miesta príslušný štátny orgán práce v spolupráci s
príslušným orgánom Fondu zamestnanosti môže poskytnúť
a)
návratný príspevok,
b)
nenávratný príspevok.
(5)
Na vytvorenie pracovného miesta na vykonávanie verejnoprospešnej práce môže príslušný
štátny orgán práce v spolupráci s príslušným orgánom Fondu zamestnanosti poskytnúť
príspevok na úhradu nákladov až do výšky mzdy alebo platu vyplatených občanovi za
vykonanú verejnoprospešnú prácu, poistného na jeho zdravotné, nemocenské a dôchodkové
poistenie a príspevku do Fondu zamestnanosti.
(6)
Postup a podrobnejšie podmienky pri vytváraní spoločensky účelných pracovných miest
a organizovaní verejnoprospešných prác, ako aj maximálnu výšku príspevku na úhradu
nákladov určí Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky vyhláškou.
§ 5
Poradenská činnosť
(1)
Poradenská činnosť pre účely tohto zákona zahŕňa poradenstvo pre voľbu povolania
a poradenstvo pre pracovné uplatnenie (ďalej len „poradenská činnosť“).
(2)
Poradenskú činnosť poskytujú bezplatne štátne orgány práce, ktoré môžu na jej poskytovanie
zriadiť centrá, kluby, strediská a ďalšie zariadenia.
(3)
Obsah a podrobnejšie podmienky poskytovania poradenskej činnosti ustanoví Ministerstvo
práce a sociálnych vecí Slovenskej republiky vyhláškou.
Kontrolná činnosť
§ 8
(1)
(2)
Zamestnanci štátnych orgánov práce poverení vykonávaním kontroly sú oprávnení vstupovať
do objektov a zariadení súvisiacich s činnosťou zamestnávateľov a s činnosťou samostatne
zárobkovo činných osôb, požadovať od príslušných zamestnancov a od samostatne zárobkovo
činných osôb predloženie potrebných dokladov, informácií a vysvetlení v lehotách na
to určených, ich účasť na prerokúvaní výsledkov kontroly a ďalšiu súčinnosť potrebnú
na vytvorenie podmienok na nerušené a rýchle vykonanie kontroly.
(3)
Ak zamestnanci štátnych orgánov práce, ktorí vykonávajú kontrolu, zistia porušenie
právnych predpisov podľa odseku 1, sú oprávnení vyžadovať od zamestnávateľa a od samostatne
zárobkovo činnej osoby odstránenie zistených nedostatkov v lehote na to určenej.
(4)
Zamestnávateľom a samostatne zárobkovo činným osobám, ktorí v určenej lehote nesplnia
povinnosť, ktorá je im uložená podľa odsekov 2 a 3, môže zamestnanec štátneho orgánu
práce, ktorý vykonáva kontrolu, uložiť poriadkovú pokutu až do výšky 5 000 Sk, a to
aj opakovane, ak nebola uložená povinnosť splnená ani v novourčenej lehote. Poriadkovú
pokutu možno uložiť v lehote jedného roka odo dňa, keď k nesplneniu povinnosti došlo.
§ 9
(1)
Štátny orgán práce je oprávnený uložiť zamestnávateľovi za zavinené porušenie povinností
vyplývajúcich z pracovnoprávnych predpisov a právnych predpisov o zamestnanosti5) pokutu až do výšky 100 000 Kčs a pri opätovnom porušení povinností, za nedodržanie
ktorých už pokuta bola uložená, pokutu až do výšky 500 000 Kčs. Pokutu možno uložiť
v lehote jedného roka odo dňa, keď sa štátny orgán práce dozvedel o porušení týchto
povinností, najneskôr však do troch rokov odo dňa, keď ich zamestnávateľ porušil.
Za rovnakých podmienok je štátny orgán práce oprávnený uložiť pokutu subjektom uvedeným
v § 2 ods. 5, ak sprostredkúvajú zamestnanie v rozpore so zákonom.
(2)
Pokutu podľa odseku 1 nie je možné uložiť, ak bola zamestnávateľovi za to isté porušenie
pracovnoprávnych predpisov alebo právnych predpisov o zamestnanosti5) uložená už pokuta iným štátnym orgánom práce podľa tohto zákona, alebo uložená už
pokuta alebo iná majetková sankcia iným orgánom podľa osobitných predpisov; to platí
aj pre uloženie pokuty za nedovolené sprostredkovanie zamestnania.
(3)
Pokuty sú príjmom fondu. To isté platí aj o ukladaní pokút podľa § 8 odseku 4.
DRUHÁ ČASŤ
PÔSOBNOSŤ ŠTÁTNYCH ORGÁNOV PRÁCE
§ 10
Štátne orgány práce
(1)
Štátnymi orgánmi práce sú:
a)
Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“),
b)
Správa služieb zamestnanosti a
c)
územné orgány práce.
(2)
Správa služieb zamestnanosti sa zriaďuje ako rozpočtová organizácia so sídlom v Bratislave
na čele s generálnym riaditeľom, ktorého vymenúva a odvoláva minister práce, sociálnych
vecí a rodiny Slovenskej republiky; je podriadená ministerstvu.
(3)
Územnými orgánmi práce sú okresné a obvodné úrady práce, ktoré poskytujú bezplatné
verejné služby pre trh práce. Ich hlavnou úlohou je zabezpečiť, v súčinnosti s inými
zúčastnenými orgánmi, čo najlepšiu organizáciu trhu práce za účelom dosiahnutia a
udržania plnej zamestnanosti a rozvoja využívania výrobných zdrojov. Okresné a obvodné
úrady práce sú rozpočtovými organizáciami.
(4)
Sídla a územné obvody okresných úradov práce sú zhodné so sídlami a územnými obvodmi
okresných úradov;7) sídlo a územný obvod Úradu práce hlavného mesta Slovenskej republiky Bratislavy sú
zhodné so sídlom a územným obvodom hlavného mesta Slovenskej republiky.8) Sídlo a územný obvod Úradu práce mesta Košice sú zhodné so sídlom a územným obvodom
mesta Košice.9)
(5)
Obvodné úrady práce sa zriaďujú pre územné obvody a v sídlach, ktoré sú zhodné so
sídlami a územnými obvodmi obvodných úradov.7)
(6)
Okresné úrady práce, Úrad práce hlavného mesta Slovenskej republiky Bratislavy a
Úrad práce mesta Košice sú riadené Správou služieb zamestnanosti; obvodné úrady práce
sú riadené okresnými úradmi práce.
(7)
Na čele okresného úradu práce, Úradu práce hlavného mesta Slovenskej republiky Bratislavy
a úradu práce mesta Košíc je riaditeľ, ktorého vymenúva a odvoláva generálny riaditeľ
Správy služieb zamestnanosti;10) na čele obvodného úradu práce je riaditeľ, ktorého vymenúva a odvoláva riaditeľ okresného
úradu práce.10)
(8)
Na priblíženie poskytovania verejných služieb pri sprostredkovaní zamestnania občanom
alebo z iného dôvodu môže ministerstvo zriadiť pobočku okresného úradu práce aj v
obci, ktorá nie je sídlom okresného úradu práce; okresný úrad práce môže zriadiť stále
alebo dočasné pracovisko obvodného úradu práce v obci, ktorá nie je sídlom obvodného
úradu práce.
(9)
K zriadeniu pobočky okresného úradu práce a pracoviska obvodného úradu práce sa vyjadruje
obecné zastupiteľstvo tej obce, v ktorej budú mať príslušné pobočky a pracoviská sídlo.
§ 11
Pôsobnosť ministerstva
Ministerstvo sa podieľa na tvorbe štátnej politiky zamestnanosti, je zodpovedné za
tvorbu a realizáciu politiky trhu práce a kontroluje jej zabezpečovanie.
Pritom
Pritom
a)
navrhuje nástroje a opatrenia politiky trhu práce a zabezpečuje ich realizáciu,
b)
zriaďuje zariadenia s celoštátnou pôsobnosťou na pracovnú rehabilitáciu občanov so
zmenenou pracovnou schopnosťou,
c)
kontroluje situáciu na trhu práce,
d)
sústavne sleduje a vyhodnocuje vývoj bilancie zdrojov a rozdelenia pracovných síl,
vyhodnocuje situáciu na trhu práce a spracúva prognózy pravdepodobného využitia disponibilných
pracovných zdrojov,
e)
usmerňuje zamestnávanie cudzincov a občanov Slovenskej republiky v zahraničí,
f)
riadi a kontroluje činnosť Správy služieb zamestnanosti,
g)
prijíma opatrenia na
h)
vykonáva kontrolnú činnosť na území Slovenskej republiky,13)
ch)
rozhoduje o uložení pokuty podľa § 8 a 9,
i)
zabezpečuje informačný systém na úseku zamestnanosti, jeho normatívnu základňu, projekčné
riešenie a technicko-programové vybavenie,
j)
navrhuje opatrenia na realizáciu záväzkov vyplývajúcich pre Slovenskú republiku z
uzavretých medzinárodných dohovorov v oblasti zamestnanosti,
k)
predkladá na požiadanie Ministerstvu obrany Slovenskej republiky informácie o počte
voľných alebo novovytvorených pracovných miest vhodných na výkon civilnej služby.
§ 11a
Pôsobnosť Správy služieb zamestnanosti
Správa služieb zamestnanosti zabezpečuje realizáciu cieľov a úloh politiky trhu práce
na celom území Slovenskej republiky a pritom
a)
ministerstvu
1.
predkladá návrhy opatrení v oblasti politiky trhu práce,
2.
navrhuje primerané opatrenia na podporu profesnej a územnej mobility pracovných síl
a zabezpečuje ich realizáciu,
b)
riadi a kontroluje územné orgány práce, ktoré poskytujú bezplatné verejné služby
pre trh práce,
c)
spravuje prostriedky štátneho rozpočtu pre územné orgány práce,
d)
riadi systém monitorovania situácie na trhu práce, vykonáva jeho prieskum, zhromažďuje
a analyzuje informácie o stave a vývoji na regionálnych trhoch práce a o vykonaných
opatreniach na ovplyvňovanie ponuky a dopytu na týchto trhoch,
e)
vytvára jednotnú informačnú sústavu Správy služieb zamestnanosti a územných orgánov
práce,
f)
zabezpečuje odborné vzdelávanie pracovníkov územných orgánov práce,
g)
spolupracuje s Fondom zamestnanosti Slovenskej republiky (ďalej len „fond“),
h)
rozhoduje
1.
o uložení pokuty podľa § 8 a 9,
2.
o udelení povolenia právnickej alebo fyzickej osobe na sprostredkovanie zamestnania
za úhradu podľa § 2 ods. 5,
3.
o zákaze sprostredkovania zamestnania za úhradu v prípade, ak subjekty uvedené v
§ 2 ods. 5 opätovne alebo hrubým spôsobom porušili právne predpisy o zamestnanosti,
4.
o opravných prostriedkoch, kde v prvom stupni rozhodol okresný úrad práce,
ch)
môže zriaďovať zariadenia pre pracovnú rehabilitáciu občanov so zmenenou pracovnou
schopnosťou pre potreby viacerých okresov,
§ 12
Pôsobnosť okresného úradu práce
(1)
Okresný úrad práce
a)
poskytuje informácie o možnostiach zamestnania, odbornej prípravy, o voľných pracovných
miestach a o pracovných zdrojoch,
b)
vyhodnocuje informácie o stave na trhu práce vo svojom územnom obvode a o jeho vývoji,
realizuje v spolupráci s príslušným orgánom fondu opatrenia zamerané na zabezpečenie
jeho rovnováhy,
c)
vypracúva v spolupráci so zamestnávateľmi a orgánmi samosprávy vo svojom územnom
obvode programy ďalšieho pracovného uplatnenia zamestnancov uvoľňovaných v dôsledku
štrukturálnych zmien, organizačných a racionalizačných opatrení,
d)
zabezpečuje a vykonáva vo svojom územnom obvode
1.
poradenskú činnosť,
2.
odbornú prípravu a rekvalifikáciu15) najmä pre uchádzačov o zamestnanie, ktorí majú trvalý pobyt v jeho územnom obvode,
v súlade s perspektívnym rozvojom odvetví, odborov a činností; podľa potreby na tento
účel spracúva v spolupráci so zamestnávateľmi a orgánmi samosprávy obcí programy opatrení,
e)
organizuje a hmotne stimuluje vo svojom územnom obvode vytváranie spoločensky účelných
pracovných miest a verejnoprospešných prác; spolupracuje pritom s príslušnými orgánmi
fondu a s orgánmi samosprávy obcí,
f)
uzaviera dohody o poskytovaní príspevkov na aktívnu politiku zamestnanosti a poskytuje
tieto príspevky,
g)
vykonáva kontrolnú činnosť, vo svojom územnom obvode,
h)
rozhoduje
1.
o uložení pokuty podľa § 8 a 9,
2.
o opravných prostriedkoch, kde v prvom stupni rozhodol obvodný úrad práce,
ch)
vypláca
1.
hmotné zabezpečenie uchádzačom o zamestnanie, o ktorých rozhodol obvodný úrad práce,
2.
dávky nemocenského poistenia, prídavky na deti a príplatok k prídavkom na deti uchádzačom
o zamestnanie podľa osobitných predpisov,15a)
i)
plní primerane úlohy uložené závodom (organizáciám) predpismi o sociálnom zabezpečení,
j) spracúva a vedie prehľady o voľných alebo novovytvorených pracovných miestach vhodných
na výkon civilnej služby. Tento prehľad predkladá príslušnej vojenskej správe s uvedením
možných termínov nástupu na výkon civilnej služby,
k)
môže zriadiť kluby, strediská a ďalšie zariadenia v okrese pre poskytovanie poradenskej,
vzdelávacej, informačnej a iných činností,
l)
predkladá správnemu výboru fondu návrh na rozpočet fondu na príslušný kalendárny
rok a návrhy na použitie prostriedkov fondu na príslušný štvrťrok,
n)
predkladá správnemu výboru fondu návrhy na poskytnutie príspevkov na aktívnu politiku
zamestnanosti,
o)
predkladá predstavenstvu fondu na prerokovanie návrhy na použitie prostriedkov fondu
podľa písmen m) a n) v prípadoch, ak nesúhlasí s uznesením správneho výboru fondu
k týmto návrhom.
(2)
Okresné úrady práce plnia ďalšie úlohy podľa osobitného predpisu.
§ 13
Pôsobnosť obvodného úradu práce
Obvodný úrad práce
a)
poskytuje informácie o možnostiach zamestnania, odbornej prípravy, o voľných pracovných
miestach a o pracovných zdrojoch,
b)
eviduje a aktualizuje informácie o uchádzačoch o zamestnanie, o voľných pracovných
miestach, o pracovných miestach vhodných pre výkon civilnej služby, o pracovných povoleniach
vydaných cudzincom a osobám bez štátnej príslušnosti vo svojom územnom obvode a poskytuje
ich na využitie okresným úradom práce,
c)
sprostredkúva občanom s trvalým pobytom vo svojom územnom obvode vhodné zamestnanie,2)
d)
zaraďuje občanov s trvalým pobytom vo svojom územnom obvode, ktorým v termíne a za
podmienok určených osobitným predpisom nesprostredkuje vhodné zamestnanie, do evidencie
uchádzačov o zamestnanie,16)
e)
rozhoduje
1.
o nezaradení občanov do evidencie uchádzačov o zamestnanie alebo o ich vyradení z
tejto evidencie pri nesplnení zákonných podmienok,
2.
o priznaní, nepriznaní, odňatí alebo zastavení hmotného zabezpečenia uchádzačovi
o zamestnanie pri nesplnení zákonných podmienok,
3.
o uložení pokuty podľa § 8 a 9,
4.
o vydaní povolenia na zamestnanie cudzinca alebo osoby bez štátnej príslušnosti,
5.
o udelení predchádzajúceho súhlasu zamestnávateľovi na rozviazanie pracovného pomeru
podľa osobitného predpisu,18)
6.
o prídavkoch na deti a o príplatku k prídavkom na deti uchádzačom o zamestnanie podľa
osobitného predpisu,18a)
f)
vyžaduje od zamestnávateľov informácie
1.
o zámeroch v uvoľňovaní zamestnancov v dôsledku štrukturálnych zmien, organizačných
a racionalizačných opatrení a o jeho politike zamestnanosti,
2.
potrebné pre evidenciu voľných pracovných miest,19)
g)
predkladá okresnému úradu práce informácie o stave na trhu práce a o jeho pravdepodobnom
vývoji vo svojom územnom obvode,
h)
poskytuje informácie občanom o možnostiach pracovať v zahraničí a cudzincom a osobám
bez štátnej príslušnosti o možnosti pracovať vo svojom územnom obvode,
ch)
poskytuje poradenskú činnosť,
i)
navrhuje vytváranie spoločensky účelných pracovných miest a organizovanie verejnoprospešných
prác vo vojom územnom obvode, vrátane hmotnej stimulácie na ich vytváranie; spolupracuje
pritom s orgánmi samosprávy obcí,
j)
vykonáva kontrolnú činnosť vo svojom územnom obvode,
k)
odporúča zamestnávateľom prednostne prijať uchádzačov o zamestnanie na vytvorené
spoločensky účelné pracovné miesta a verejnoprospešné práce.
§ 14
Pôsobnosť úradov práce pri zabezpečovaní pracovného uplatnenia občanov so zmenenou
pracovnou schopnosťou
(1)
Okresný úrad práce
a)
zabezpečuje pracovnú rehabilitáciu občanov so zmenenou pracovnou schopnosťou,20)
b)
môže zriaďovať zariadenia pre pracovnú rehabilitáciu občanov so zmenenou pracovnou
schopnosťou,
d)
sleduje v spolupráci s orgánmi štátnej zdravotníckej správy, či príprava na pracovné
uplatnenie, výkon zamestnania a pracovné podmienky občanov so zmenenou pracovnou schopnosťou
nemajú nepriaznivý vplyv na ich zdravotný stav,
e)
navrhuje zamestnávateľským organizáciám príslušné opatrenia na zlepšenie pracovných
podmienok občanov so zmenenou pracovnou schopnosťou,
f)
uzaviera dohody o poskytnutí finančných prostriedkov na podporu po dobu zaškoľovania
a po dobu prípravy na prácu občanov so zmenenou pracovnou schopnosťou, dohody o poskytnutí
príspevkov na zaškolenie občanov so zmenenou pracovnou schopnosťou a poskytuje finančné
prostriedky na tieto podpory a príspevky,
h)
uzaviera dohody o poskytnutí príspevkov na zriadenie a prevádzku chránených dielní
a chránených pracovísk.21)
(2)
Obvodný úrad práce
a)
vedie evidenciu občanov so zmenenou pracovnou schopnosťou a evidenciu voľných pracovných
miest vhodných pre týchto občanov,
b)
zabezpečuje v rozsahu určenom okresným úradom práce pracovnú rehabilitáciu občanov
so zmenenou pracovnou schopnosťou,20)
c)
môže zriaďovať zariadenia pre pracovnú rehabilitáciu občanov so zmenenou pracovnou
schopnosťou, ak je to vzhľadom na počet občanov so zmenenou pracovnou schopnosťou,
ktorých treba umiestniť v týchto zariadeniach, účelné,
d)
vyžaduje od zamestnávateľov zoznamy pracovných miest vhodných pre občanov so zmenenou
pracovnou schopnosťou s opisom pracovnej činnosti a pracovných podmienok,22)
e)
odporúča zamestnávateľom pracovné miesta uvedené v zozname voľných pracovných miest
vymedzených pre občanov so zmenenou pracovnou schopnosťou prednostne obsadzovať týmito
občanmi,
f)
rozhoduje
1.
o povinnosti zamestnávateľa prijať na voľné pracovné miesto občana so zmenenou pracovnou
schopnosťou až do výšky podielu na celkovom počte zamestnancov zamestnávaných zamestnávateľom
určeného osobitným predpisom,23)
2.
o povinnosti zamestnávateľa prijať na voľné pracovné miesto vyhradené pre občana
so zmenenou pracovnou schopnosťou iba takého občana,
3.
o povinnosti odviesť na účet fondu, ktorý spravuje okresný úrad práce, odvod podľa
osobitného predpisu,23a)
g)
sleduje v spolupráci s orgánmi štátnej zdravotníckej správy výber pracovných miest
pre občanov so zmenenou pracovnou schopnosťou a dodržiavanie určeného podielu občanov
so zmenenou pracovnou schopnosťou na celkovom počte zamestnancov podľa osobitného
predpisu.23)
§ 15
Pôsobnosť obvodných úradov práce pri zabezpečovaní pracovného uplatnenia občanov vyžadujúcich
zvýšenú starostlivosť
Obvodný úrad práce
a)
vedie evidenciu občanov vyžadujúcich zvýšenú starostlivosť24) uchádzajúcich sa o zamestnanie a evidenciu voľných pracovných miest vhodných pre
týchto občanov,
b)
vyžaduje, aby zamestnávatelia vyberali z nahlasovaných voľných pracovných miest miesta
vhodné pre občanov vyžadujúcich zvýšenú starostlivosť,
c)
odporúča zamestnávateľom na miesta uvedené v písmene b) a na spoločensky účelné pracovné
miesta a verejnoprospešné práce prijímať prednostne uchádzačov z radov občanov vyžadujúcich
zvýšenú starostlivosť.
§ 16
Spolupráca s právnickými a fyzickými osobami
(1)
Štátne orgány práce pri vykonávaní tohto zákona spolupracujú s príslušnými ústrednými
orgánmi a orgánmi miestnej štátnej správy a samosprávy, peňažnými ústavmi, s príslušnými
odborovými orgánmi a im na roveň postavenými príslušnými družstevnými orgánmi, združeniami
zdravotne postihnutých občanov a ďalšími občianskymi združeniami a podľa povahy veci
tiež s organizáciami zamestnávateľov a s ďalšími právnickými a fyzickými osobami.
(2)
Územný orgán práce môže vyžadovať súčinnosť aj od organizačných zložiek zamestnávateľov,
ktoré majú sídlo v jeho územnom obvode.
TRETIA ČASŤ
SPOLOČNÉ, PRECHODNÉ A ZÁVEREČNÉ USTANOVENIA
§ 17
Ustanovenie o konaní
(1)
Na rozhodovanie ministerstva, Správy služieb zamestnanosti, okresných a obvodných
úradov práce podľa tohto zákona sa nevzťahujú predpisy o správnom konaní s výnimkou
rozhodovania podľa § 11 písm. h), § 11a písm. h), § 12 písm. h), § 13 písm. e) a § 14 ods. 2 písm. f).
(2)
Odchylne od všeobecných predpisov o správnom konaní sa miestna príslušnosť úradov
práce vo veciach zamestnanosti určuje
miestom výkonu práce účastníka konania, ak rozhoduje o udelení predchádzajúceho súhlasu
zamestnávateľovi na rozviazanie pracovného pomeru podľa osobitného predpisu,18)
(3)
Odvolanie proti rozhodnutiu o vyradení občana z evidencie uchádzačov o zamestnanie
podľa § 13 písm. e) č. 1 nemá odkladný účinok.
Prechodné a záverečné ustanovenia
§ 18
(1)
Ak pracovnoprávne predpisy alebo právne predpisy sociálneho zabezpečenia dotýkajúce
sa alebo súvisiace so zamestnávaním občanov hovoria o pôsobnosti národných výborov,
rozumie sa tým príslušný úrad práce.
(2)
Pôsobnosť určenú týmto zákonom pre obvodné úrady práce vykonávajú do ich vzniku,
najdlhšie do 31. 12. 1991 okresné úrady práce.
(3)
Okresné úrady práce zriadené podľa doterajších predpisov sa považujú za okresné úrady
práce podľa tohto zákona.
§ 18a
Podmienky stravovania vrátane úhrady za stravu v zariadeniach pre občanov so zmenenou
pracovnou schopnosťou zriadených štátnymi orgánmi práce ustanoví ministerstvo vyhláškou.
§ 19
Zrušovacie ustanovenie
Zrušujú sa
1.
zákon Slovenskej národnej rady č. 444/1990 Zb. o zriadení úradov práce,
2.
§ 29 a § 31 zákona Slovenskej národnej rady č. 106/1988 Zb. o pôsobnosti orgánov
Slovenskej socialistickej republiky v sociálnom zabezpečení,
3.
nariadenie vlády Slovenskej socialistickej republiky č. 152/1970 Zb. o povinnostiach organizácií a občanov pri zabezpečovaní práce občanom.
§ 20
Účinnosť
Tento zákon nadobúda účinnosť dňom vyhlásenia.
F. Mikloško v. r.
V. Mečiar v. r.
V. Mečiar v. r.
1)
§ 8 zákona č. 1/1991 Zb. o zamestnanosti.
2)
§ 1 ods. 2 zákona č. 1/1991 Zb.
3)
§ 7 ods. 1 zákona č. 1/1991 Zb.
4)
§ 4 ods. 2 zákona č. 1/1991 Zb.
5)
6)
Zákon č. 103/1971 Zb. o ľudovej kontrole.
Zákon SNR č. 121/1971 Zb. o ľudovej kontrole v Slovenskej socialistickej republike.
Zákon SNR č. 121/1971 Zb. o ľudovej kontrole v Slovenskej socialistickej republike.
7)
Zákon SNR č. 472/1990 Zb. o organizácii miestnej štátnej správy.
8)
Zákon SNR č. 377/1990 Zb. o hlavnom meste Slovenskej republiky Bratislave.
9)
Zákon SNR č. 401/1990 Zb. o meste Košice.
11)
12)
§ 9 ods. 1 zákona č. 1/1991 Zb.
13)
§ 26 ods. 1 zákona č. 1/1991 Zb.
14)
Zákon č. 73/1990 Zb. o civilnej službe.
15)
§ 10 zákona č. 1/1991 Zb.
15a)
§ 32 zákona č. 88/1968 Zb. o predĺžení materskej dovolenky, o dávkach v materstve a o prídavkoch na deti z nemocenského
poistenia v znení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 193/1994 Z. z.Zákon
Národnej rady Slovenskej republiky č. 193/1994 Z. z. o prídavkoch na deti a o príplatku k prídavkom na deti v znení zákona Národnej rady
Slovenskej republiky č. 134/1995 Z. z.
15b)
§ 20 ods. 3 a 4 zákona č. 1/1991 Zb. o zamestnanosti v znení zákona č. 231/1992 Zb.
16)
§ 8 ods. 1 zákona č. 1/1991 Zb.
18a)
§ 10 ods. 4 písm. a) bod 3 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 193/1994 Z.
z. o prídavkoch na deti a o príplatku k prídavkom na deti v znení zákona Národnej rady
Slovenskej republiky č. 134/1995 Z. z.
19)
§ 8 ods. 2 zákona č. 1/1991 Zb.
20)
§ 23 zákona č. 1/1991 Zb.
21)
§ 22 ods. 2 zákona č. 1/1991 Zb.
22)
§ 24 ods. 1 písm. c) zákona č. 1/1991 Zb.
23)
§ 24 ods. 4 zákona č. 1/1991 Zb.
23a)
§ 24 ods. 3 zákona č. 1/1991 Zb. v znení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 197/1995 Z. z.
24)
§ 9 ods. 1 zákona č. 1/1991 Zb.