38/1993 Z. z.
Časová verzia predpisu účinná od 01.05.2011 do 31.12.2011
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter.
Otvoriť všetky
Číslo predpisu: | 38/1993 Z. z. |
Názov: | Zákon Národnej rady Slovenskej republiky o organizácii Ústavného súdu Slovenskej republiky, o konaní pred ním a o postavení jeho sudcov |
Typ: | Zákon |
Dátum schválenia: | 20.01.1993 |
Dátum vyhlásenia: | 15.02.1993 |
Dátum účinnosti od: | 01.05.2011 |
Dátum účinnosti do: | 31.12.2011 |
Autor: | Národná rada Slovenskej republiky |
Právna oblasť: |
|
Nachádza sa v čiastke: |
114/1993 Z. z. | Spravovací a rokovací poriadok Ústavného súdu Slovenskej republiky |
15/2000 Z. z. | Rozhodnutie pléna Ústavného súdu Slovenskej republiky o zmene Spravovacieho a rokovacieho poriadku Ústavného súdu Slovenskej republiky |
293/1995 Z. z. | Zákon Národnej rady Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 38/1993 Z. z. o organizácii Ústavného súdu Slovenskej republiky, o konaní pred ním a o postavení jeho sudcov |
398/1998 Z. z. | Nález Ústavného súdu Slovenskej republiky zo 17. novembra 1998 vo veci vyslovenia nesúladu § 13 ods. 4 a 5 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 38/1993 Z. z. o organizácii Ústavného súdu Slovenskej republiky, o konaní pred ním a o postavení jeho sudcov s Ústavou Slovenskej republiky |
97/1999 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 38/1993 Z. z. o organizácii ústavného súdu Slovenskej republiky, o konaní pred ním a o postavení jeho sudcov v znení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 293/1995 Z. z. a nálezu ústavného súdu Slovenskej republiky č. 398/1998 Z. z. |
226/2000 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 38/1993 Z. z. o organizácii ústavného súdu Slovenskej republiky, o konaní pred ním a o postavení jeho sudcov v znení neskorších predpisov |
124/2002 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 38/1993 Z. z. o organizácii Ústavného súdu Slovenskej republiky, o konaní pred ním a o postavení jeho sudcov v znení neskorších predpisov |
514/2003 Z. z. | Zákon o zodpovednosti za škodu spôsobenú pri výkone verejnej moci a o zmene niektorých zákonov |
551/2003 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 312/2001 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
324/2004 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 38/1993 Z. z. o organizácii Ústavného súdu Slovenskej republiky, o konaní pred ním a o postavení jeho sudcov v znení neskorších predpisov a o doplnení zákona č. 331/2003 Z. z. o voľbách do Európskeho parlamentu v znení zákona č. 515/2003 Z. z. |
586/2004 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 385/2000 Z. z. o sudcoch a prísediacich a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
546/2005 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 38/1993 Z. z. o organizácii Ústavného súdu Slovenskej republiky, o konaní pred ním a o postavení jeho sudcov v znení neskorších predpisov |
94/2006 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 120/1993 Z. z. o platových pomeroch niektorých ústavných činiteľov Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 38/1993 Z. z. o organizácii Ústavného súdu Slovenskej republiky, o konaní pred ním a o postavení jeho sudcov v znení neskorších predpisov |
122/2006 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 564/2001 Z. z. o verejnom ochrancovi práv v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých ďalších zákonov |
71/2008 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 38/1993 Z. z. o organizácii Ústavného súdu Slovenskej republiky, o konaní pred ním a o postavení jeho sudcov v znení neskorších predpisov |
520/2008 Z. z. | Zákon, ktorým sa menia zákony v oblasti organizácie a riadenia súdnictva, postavenia sudcov, prokurátorov, znalcov, tlmočníkov a prekladateľov v súvislosti so zavedením meny euro v Slovenskej republike |
400/2009 Z. z. | Zákon o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
102/2010 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
33/2011 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 385/2000 Z. z. o sudcoch a prísediacich a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony |
79/2012 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov a o doplnení niektorých zákonov |
114/2013 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 38/1993 Z. z. o organizácii Ústavného súdu Slovenskej republiky, o konaní pred ním a o postavení jeho sudcov v znení neskorších predpisov |
159/2013 Z. z. | Uznesenie Ústavného súdu Slovenskej republiky sp. zn. PL. ÚS 8/2013 z 5. júna 2013 vo veci pozastavenia účinnosti zákona č. 114/2013 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 38/1993 Z. z. o organizácii Ústavného súdu Slovenskej republiky, o konaní pred ním a o postavení jeho sudcov v znení neskorších predpisov |
402/2013 Z. z. | Zákon o Úrade pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb a Dopravnom úrade a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
195/2014 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 385/2000 Z. z. o sudcoch a prísediacich a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony |
353/2014 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 99/1963 Zb. Občiansky súdny poriadok v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony |
402/2015 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 38/1993 Z. z. o organizácii Ústavného súdu Slovenskej republiky, o konaní pred ním a o postavení jeho sudcov v znení neskorších predpisov |
125/2016 Z. z. | Zákon o niektorých opatreniach súvisiacich s prijatím Civilného sporového poriadku, Civilného mimosporového poriadku a Správneho súdneho poriadku a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
55/2017 Z. z. | Zákon o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
72/2017 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 38/1993 Z. z. o organizácii Ústavného súdu Slovenskej republiky, o konaní pred ním a o postavení jeho sudcov v znení neskorších predpisov |
314/2018 Z. z. | Zákon o Ústavnom súde Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
40/2019 Z. z. | Nález Ústavného súdu Slovenskej republiky sp. zn. PL. ÚS 21/2014 z 30. januára 2019 vo veci vyslovenia nesúladu ustanovenia čl. 147 ods. 1 poslednej vety a čl. 154d ods. 1 až 3 Ústavy Slovenskej republiky v znení ústavného zákona č. 161/2014 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa Ústava Slovenskej republiky č. 460/1992 Zb. v znení neskorších predpisov, s čl. 1 ods. 1, čl. 141 ods. 1 a čl. 144 ods. 1 Ústavy Slovenskej republiky; ustanovenia čl. 141a ods. 9 v časti slov „plniaceho úlohy ochrany utajovaných skutočností“ Ústavy Slovenskej republiky v znení ústavného zákona č. 161/2014 Z. z. ,ktorým sa mení a dopĺňa Ústava Slovenskej republiky č. 460/1992 Zb. v znení neskorších predpisov, s čl. 1 ods. 1 Ústavy Slovenskej republiky; ustanovenia § 5 ods. 7 a § 28b ods. 1 v časti slov „a udelí písomný súhlas s overením predpokladov sudcovskej spôsobilosti Národným bezpečnostným úradom,4c) pre prípad, že sa stane kandidátom na sudcu“ zákona č. 385/2000 Z. z. o sudcoch a prísediacich a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, § 74da, § 74db a § 74dc zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 38/1993 Z. z. o organizácii Ústavného súdu Slovenskej republiky, o konaní pred ním a o postavení jeho sudcov v znení neskorších predpisov, § 27ga, § 27h ods. 1 druhej vety a § 31 zákona č. 185/2002 Z. z. o Súdnej rade Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, § 1 ods. 2, § 34 ods. 1 písm. g), § 69a, § 69b, § 70 ods. 1 písm. d), § 75 ods. 1 písm. e), § 76 ods. 1 písm. e) a § 84b zákona č. 215/2004 Z. z. o ochrane utajovaných skutočností a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov s čl. 1 ods. 1, čl. 141 ods. 1 a čl. 144 ods. 1 Ústavy Slovenskej republiky. |
8/1992 Zb. | Zákon Slovenskej národnej rady o organizácii ústavného súdu Slovenskej republiky a o konaní pred ním |
314/2018 Z. z. | Zákon o Ústavnom súde Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
38
ZÁKON
NÁRODNEJ RADY SLOVENSKEJ REPUBLIKY
z 20. januára 1993
o organizácii Ústavného súdu Slovenskej republiky, o konaní pred ním a o postavení
jeho sudcov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
PRVÁ ČASŤ
ORGANIZÁCIA ÚSTAVNÉHO SÚDU
§ 1
(1)
Ústavný súd Slovenskej republiky (ďalej len „Ústavný súd“) je nezávislý súdny orgán
ochrany ústavnosti.
(2)
Sídlom Ústavného súdu sú Košice.
§ 2
(1)
Ústavný súd sa skladá z 13 sudcov.
(2)
Na čele Ústavného súdu je predseda, ktorého zastupuje podpredseda.
(3)
Ústavný súd rozhoduje v pléne alebo v senátoch.
(4)
Plénum Ústavného súdu tvoria všetci sudcovia Ústavného súdu (ďalej len „sudcovia“).
(5)
Senát Ústavného súdu (ďalej len „senát“) sa skladá z predsedu senátu a z dvoch sudcov.
§ 4
Plénum Ústavného súdu
(1)
Zasadnutie pléna Ústavného súdu zvoláva, program určuje a rokovanie vedie predseda
Ústavného súdu.
(2)
Ústavný súd je spôsobilý v pléne konať a uznášať sa, ak je na rokovaní a rozhodovaní
prítomných aspoň sedem sudcov.
(3)
Plénum Ústavného súdu sa uznáša nadpolovičnou väčšinou všetkých sudcov. Ak sa táto
väčšina nedosiahne, návrh sa zamietne.
(4)
Rokovanie pléna Ústavného súdu je neverejné, ak nie je v tomto zákone ustanovené
inak. Môžu sa na ňom zúčastniť prizvaní pracovníci Kancelárie Ústavného súdu a ďalšie
osoby, ktorých prítomnosť je nevyhnutná z procesných dôvodov.
(5)
Plénum Ústavného súdu môže rozhodnúť, že sa na jeho rokovaní alebo na časti rokovania
môžu zúčastniť aj iné osoby.
(6)
Predseda Ústavného súdu môže poveriť niektorého zo sudcov prípravou podkladov potrebných
na rozhodnutie pléna Ústavného súdu a referovať o nich na jeho zasadnutí (ďalej len
„spravodajca“).
(7)
Predseda Ústavného súdu vedie rokovanie pléna Ústavného súdu tak, aby sa prerokovali
všetky sporné otázky a aby každý sudca mohol o nich rozhodnúť v súlade so svojím sudcovským
presvedčením.
§ 5
Senát Ústavného súdu
(1)
O veciach, ktoré nepatria do pôsobnosti pléna Ústavného súdu, rozhoduje senát.
(2)
O prítomnosti na rokovaní senátu a o poverení spravodajcu na prípravu konania primerane
platia ustanovenia § 4 ods. 4 až 6.
(3)
Členov senátu určuje plénum Ústavného súdu na jeden rok. Členovia senátu volia predsedu
senátu. Ak je predsedom senátu predseda Ústavného súdu, nemôže byť predsedom iného
senátu podpredseda Ústavného súdu a naopak.
(4)
Neprítomného predsedu senátu zastupuje vekom najstarší člen senátu.
(5)
Neprítomného člena senátu dočasne zastúpi iný sudca, ktorého určí predseda Ústavného
súdu. Rovnako sa postupuje, ak je člen senátu vylúčený z výkonu sudcovskej funkcie.
§ 6
Zjednocovanie právnych názorov senátov
Senát, ktorý v súvislosti so svojou rozhodovacou činnosťou dospeje k právnemu názoru
odchylnému od právneho názoru vyjadreného už v rozhodnutí niektorého zo senátov, predloží
plénu Ústavného súdu návrh na zjednotenie odchylných právnych názorov. Plénum Ústavného
súdu rozhodne o zjednotení odchylných právnych názorov uznesením. Senát je v ďalšom
konaní viazaný uznesením pléna Ústavného súdu.
Predseda Ústavného súdu
§ 7
Predsedu a podpredsedu Ústavného súdu vymenúva zo sudcov Ústavného súdu prezident
Slovenskej republiky.
§ 8
(1)
Predseda Ústavného súdu zabezpečuje jeho riadny chod prostredníctvom Kancelárie Ústavného
súdu (ďalej len „Kancelária").
(2)
Predsedu Ústavného súdu v určenom rozsahu a v jeho neprítomnosti v plnom rozsahu
zastupuje podpredseda Ústavného súdu. Ak ani podpredseda nie je prítomný, zastupuje
ich vekom najstarší sudca Ústavného súdu.
Kancelária Ústavného súdu
§ 9
(1)
Kancelária je právnická osoba a plní úlohy spojené s organizačným, personálnym, ekonomickým,
administratívnym a technickým zabezpečením činnosti Ústavného súdu. Kancelária môže
mimo sídla ústavného súdu zriadiť detašované pracovisko v hlavnom meste Slovenskej
republiky.
(2)
Kanceláriu riadi a v jej mene vystupuje vedúci Kancelárie. Vedúceho Kancelárie vymenúva
a odvoláva predseda Ústavného súdu, ktorému zodpovedá za jej činnosť.
(4)
Podrobnosti o organizácii a činnosti Kancelárie a postavenie štátnych zamestnancov
v Kancelárii a zamestnancov Kancelárie určuje jej organizačný poriadok, ktorý vydáva
vedúci Kancelárie.
§ 9a
(1)
Štátni zamestnanci v Kancelárii sú odmeňovaní podľa osobitného predpisu,3) charakteristík platových tried štátneho zamestnanca v Kancelárii a platových taríf
štátnych zamestnancov v Kancelárii. Charakteristiky platových tried štátneho zamestnanca
v Kancelárii sú uvedené v prílohe č. 1 a platové tarify štátnych zamestnancov v Kancelárii sú uvedené v prílohe č. 2.
(2)
Na odmeňovanie štátnych zamestnancov v Kancelárii a na ich ďalšie náležitosti sa
vzťahuje osobitný predpis,3) ak tento zákon neustanovuje inak.
(3)
Zvýšenie platových taríf štátnych zamestnancov v Kancelárii sa upravuje v súlade
s výškou určenou podľa osobitného predpisu.4) Zvýšené platové tarify štátnych zamestnancov v Kancelárii a termín ich platnosti
určí služobný predpis.
§ 9b
Vedúcemu Kancelárie určuje plat, paušálnu náhradu výdavkov spojených s výkonom funkcie
a ďalšie náležitosti predseda Ústavného súdu.
§ 10
Súdni poradcovia
(1)
Na Ústavnom súde sú činní súdni poradcovia Ústavného súdu (ďalej len „poradcovia“).
Musia mať vysokoškolské právnické vzdelanie a 5-ročnú prax v právnickom povolaní.
(2)
Predseda Ústavného súdu, predseda senátu a sudca môžu poradcu poveriť vykonaním jednotlivých
úkonov, ktoré inak patria sudcovi, najmä výsluchom svedkov, znalcov a obstaraním listín
potrebných na rozhodnutie. Poradca nemôže vypočúvať účastníkov konania ani ich zástupcov.
(3)
Poradcovia majú nárok na vykonanie odbornej justičnej skúšky za rovnakých podmienok
ako vyšší súdny úradník.4a)
DRUHÁ ČASŤ
USTANOVOVANIE SUDCOV ÚSTAVNÉHO SÚDU A ZÁNIK ICH FUNKCIE
§ 11
Ustanovovanie sudcov
(1)
Návrhy na voľbu kandidátov na sudcov môžu podať Národnej rade Slovenskej republiky
a)
poslanci Národnej rady Slovenskej republiky,
b)
vláda Slovenskej republiky,
c)
predseda Ústavného súdu Slovenskej republiky,
d)
predseda Najvyššieho súdu Slovenskej republiky,
e)
generálny prokurátor Slovenskej republiky,
f)
záujmové organizácie právnikov,
g)
vedecké inštitúcie.
(2)
Pracovný pomer sudcu vzniká dňom zloženia sľubu. Na pracovné vzťahy vyplývajúce z
funkcie sudcu sa primerane použijú, ak tento zákon neustanovuje niečo iné, ustanovenia
Zákonníka práce. Pracovný pomer sudcu k organizácii, s ktorou je pred zložením sľubu
v pracovnom pomere, zostáva zachovaný.
Zánik funkcie sudcu
§ 12
(1)
Funkcia sudcu zaniká uplynutím doby, na ktorú bol vymenovaný.
(2)
Sudca sa môže svojej funkcie sudcu vzdať. Vzdanie funkcie písomne oznámi predsedovi
Ústavného súdu. V takom prípade funkcia sudcu zaniká uplynutím kalendárneho mesiaca,
v ktorom bolo písomné oznámenie o vzdaní sa funkcie doručené predsedovi Ústavného
súdu.
(3)
Ak sa sudca stane poslancom alebo členom vlády, zaniká jeho funkcia dňom zloženia
sľubu poslanca alebo člena vlády.
(4)
Pracovný pomer sudcu zaniká dňom zániku jeho funkcie.
§ 13
(1)
Predseda Ústavného súdu je povinný bez zbytočného odkladu zaslať prezidentovi Slovenskej
republiky právoplatný odsudzujúci rozsudok za úmyselný trestný čin sudcu, právoplatný
odsudzujúci rozsudok za trestný čin sudcu, ak súd nerozhodol o podmienečnom odložení
výkonu trestu odňatia slobody, disciplinárne rozhodnutie Ústavného súdu za čin sudcu,
ktorý je nezlučiteľný s výkonom jeho funkcie, oznámenie, že sudca sa nezúčastňuje
na konaní Ústavného súdu dlhšie ako jeden rok a oznámenie, že zanikla voliteľnosť
sudcu do Národnej rady Slovenskej republiky.
(2)
Ak sudca vykonáva činnosť nezlučiteľnú s výkonom funkcie sudcu, vyzve ho predseda
Ústavného súdu na jej skončenie do desiatich dní od doručenia výzvy.
Postavenie sudcov Ústavného súdu
§ 14
(1)
Sudcovia sú pri rozhodovaní nezávislí a sú viazaní Ústavou Slovenskej republiky (ďalej
len „Ústava") a ústavnými zákonmi.
(2)
Ústavný súd je viazaný aj zákonmi pri rozhodovaní o súlade
a)
nariadení vlády, všeobecne záväzných právnych predpisov ministerstiev a ostatných
ústredných orgánov štátnej správy s Ústavou, s ústavnými zákonmi, s medzinárodnými
zmluvami, s ktorými vyslovila súhlas Národná rada Slovenskej republiky a ktoré boli
ratifikované a vyhlásené spôsobom ustanoveným zákonom, a so zákonmi,
b)
všeobecne záväzných nariadení podľa čl. 68 Ústavy s Ústavou, s ústavnými zákonmi, s medzinárodnými zmluvami, s ktorými vyslovila súhlas
Národná rada Slovenskej republiky a ktoré boli ratifikované a vyhlásené spôsobom ustanoveným
zákonom, a so zákonmi,
c)
všeobecne záväzných právnych predpisov miestnych orgánov štátnej správy a všeobecne
záväzných nariadení orgánov územnej samosprávy podľa čl. 71 ods. 2 Ústavy s Ústavou, s ústavnými zákonmi, s medzinárodnými zmluvami vyhlásenými spôsobom ustanoveným
zákonom, so zákonmi, s nariadeniami vlády a so všeobecne záväznými právnymi predpismi
ministerstiev a ostatných ústredných orgánov štátnej správy.
(3)
Sudcu nemožno stíhať ani ho vziať do väzby bez súhlasu Ústavného súdu. Ak Ústavný
súd súhlas odoprie, trestné stíhanie sudcu alebo jeho vzatie do väzby je počas trvania
jeho funkcie vylúčené; v takom prípade premlčacia lehota počas ďalšieho výkonu funkcie
neplynie.
(4)
Ak bol sudca pristihnutý a zadržaný pri trestnom čine, príslušný orgán je povinný
to ihneď oznámiť Ústavnému súdu. Ak Ústavný súd nedá na zadržanie súhlas, sudca musí
byť ihneď prepustený.
(5)
Sudcu nemožno stíhať pre konanie, ktoré má znaky priestupku alebo obdobného protiprávneho
konania podľa osobitných predpisov.
§ 15
(1)
Sudcovia sú povinní vykonávať svoju funkciu svedomite a zdržať sa pri jej výkone
i v občianskom živote takého konania, ktoré by mohlo narušiť vážnosť Ústavného súdu,
vážnosť sudcu a dôveru k Ústavnému súdu.
(2)
Sudcovia sú povinní zachovávať v úradných veciach mlčanlivosť, a to aj po zániku
sudcovskej funkcie. Od povinnosti zachovávať mlčanlivosť môže sudcu oslobodiť predseda
Ústavného súdu. Predsedu Ústavného súdu môže od tejto povinnosti oslobodiť prezident
republiky.
(3)
Ustanovenie odseku 2 platí aj pre pracovníkov Ústavného súdu.
§ 16
Disciplinárna zodpovednosť sudcov
(1)
Predseda Ústavného súdu môže podať plénu Ústavného súdu návrh na začatie disciplinárneho
konania, ak sudca zavinene porušil služobné povinnosti alebo svojím správaním narušil
dôstojnosť funkcie sudcu alebo ohrozil dôveru k Ústavnému súdu alebo ak napriek výzve
pokračuje v činnosti nezlučiteľnej s funkciou sudcu.
(2)
Plénum Ústavného súdu vypočuje sudcu, voči ktorému návrh smeruje. Návrh odmietne,
ak zistí, že nie je opodstatnený. Ak je návrh opodstatnený, zvolí trojčlenný disciplinárny
senát.
(3)
Od ustanovenia disciplinárneho senátu až do skončenia konania môže plénum pozastaviť
sudcovi výkon funkcie.
(4)
Za konanie podľa odseku 1 možno uložiť ako disciplinárne opatrenie napomenutie. Ak
disciplinárny senát dôjde k záveru, že sudca sa nedopustil konania podľa odseku 1,
disciplinárne konanie zastaví.
(5)
Sudca alebo predseda Ústavného súdu môže proti rozhodnutiu disciplinárneho senátu
podať do 15 dní od doručenia rozhodnutia námietky, o ktorých rozhodne plénum Ústavného
súdu.
(6)
Ak sa sudca dopustil takého konania, že jeho zotrvanie vo funkcii by bolo v rozpore
s poslaním Ústavného súdu a s postavením jeho sudcov, môže plénum Ústavného súdu navrhnúť,
aby prezident Slovenskej republiky sudcu odvolal. Na uznesenie o takomto návrhu treba
súhlas najmenej siedmich sudcov Ústavného súdu.
(7)
Na postup v disciplinárnom konaní sa primerane použijú ustanovenia osobitného predpisu,5) ak tento zákon neustanovuje inak. Ďalšie podrobnosti disciplinárneho konania upraví
spravovací a rokovací poriadok Ústavného súdu.
§ 16a
Príplatok za výkon funkcie sudcu Ústavného súdu a príplatok k dôchodku pozostalých
(1)
Sudca, ktorý viac než polovicu funkčného obdobia vykonával funkciu sudcu, má nárok
na príplatok za výkon funkcie sudcu, ak
a)
skončil výkon funkcie sudcu a
b)
má nárok na výplatu starobného dôchodku, predčasného starobného dôchodku alebo invalidného
dôchodku.
(2)
Sudcovi patrí príplatok za výkon funkcie sudcu vo výške 33,3 % základného platu sudcu
zaokrúhlený nahor na celé euro, začínajúc prvým dňom mesiaca nasledujúceho po mesiaci,
v ktorom splnil podmienky ustanovené v odseku 1.
(3)
Sudcovi patrí iba jeden príplatok za výkon funkcie sudcu bez ohľadu na počet funkčných
období, v ktorých vykonával funkciu sudcu.
(4)
Ak má sudca nárok na príplatok za výkon funkcie sudcu a súčasne má aj nárok na príplatok
za výkon funkcie podľa osobitného predpisu, patrí mu iba jeden príplatok. To platí
aj pre príplatok k dôchodku pozostalých.
(5)
Príplatok k dôchodku pozostalých patrí
a)
manželke k vdovskému dôchodku po zomretom manželovi, ktorý bol sudcom, vo výške 60
% z príplatku, na ktorý mal sudca nárok ku dňu svojej smrti,
b)
manželovi k vdoveckému dôchodku po zomretej manželke, ktorá bola sudkyňou, vo výške
60 % z príplatku, na ktorý mala sudkyňa nárok ku dňu svojej smrti,
c)
nezaopatrenému dieťaťu k sirotskému dôchodku po zomretom rodičovi alebo po zomretom
osvojiteľovi, ktorý bol sudcom, vo výške 30 % z príplatku, na ktorý mal sudca nárok
ku dňu svojej smrti. Ak ide o také nezaopatrené dieťa, ktoré nemá druhého rodiča,
výška jeho príplatku k sirotskému dôchodku je 60 % zo sumy príplatku za výkon funkcie
sudcu, na ktorú mal zomretý sudca nárok ku dňu svojej smrti.
(6)
Príplatok za výkon funkcie sudcu a príplatok k dôchodku pozostalých sa zvýšia, ak
sa zvýši základný plat sudcu. Zvýšený príplatok patrí oprávnenej osobe odo dňa, od
ktorého sa zvýši základný plat sudcu.
(7)
O príplatku za výkon funkcie sudcu a o príplatku k dôchodku pozostalých rozhodne
ústavný súd do 30 dní od doručenia žiadosti o ich priznanie. Príplatok za výkon funkcie
sudcu a príplatok k dôchodku pozostalých sa vypláca bezhotovostne na účet v banke
alebo pobočke zahraničnej banky označený poberateľom.
(8)
Príplatok za výkon funkcie sudcu a príplatok k dôchodku pozostalých vypláca ústavný
súd vopred v pravidelných mesačných lehotách ním určených, najneskôr 15. deň toho
kalendárneho mesiaca, za ktorý sa príplatok vypláca.
(9)
Ustanovenia odsekov 1 až 8 sa vzťahujú aj na sudcu, ktorý vykonával funkcie sudcu
pred dňom nadobudnutia účinnosti tohto zákona, ako aj na pozostalých tohto sudcu.
§ 17
(1)
Mesačný plat, funkčné príplatky a ostatné požitky sudcov ustanoví Národná rada Slovenskej
republiky osobitným zákonom.
(2)
V čase, keď sudca nevykonáva sudcovskú funkciu pre chorobu, patrí mu plat podľa osobitného
predpisu,6) najdlhšie však počas šiestich mesiacov v kalendárnom roku; v tomto čase mu nepatria
dávky nemocenského poistenia.
(3)
Sudca má nárok na preventívnu rehabilitáciu mimo svojej dovolenky v trvaní dvoch
týždňov v kalendárnom roku. Náklady vynaložené s poskytnutím preventívnej rehabilitácie
a s ňou súvisiacim pobytom uhrádza štát.
TRETIA ČASŤ
KONANIE PRED ÚSTAVNÝM SÚDOM
PRVÁ HLAVA
VŠEOBECNÉ USTANOVENIA
§ 18
(1)
Ústavný súd začne konanie, ak návrh podá
a)
najmenej pätina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky,
b)
prezident Slovenskej republiky,
c)
vláda Slovenskej republiky,
d)
súd, v súvislosti so svojou rozhodovacou činnosťou,
e)
generálny prokurátor Slovenskej republiky,
f)
verejný ochranca práv vo veciach súladu právnych predpisov podľa čl. 125 ods. 1, ak ich ďalšie uplatňovanie môže ohroziť základné práva alebo slobody alebo ľudské
práva a základné slobody vyplývajúce z medzinárodnej zmluvy, ktorú Slovenská republika
ratifikovala a ktorá bola vyhlásená spôsobom ustanoveným zákonom,
g)
každý, o ktorého práve sa má konať v prípadoch ustanovených v čl. 127 a čl. 127a Ústavy.
(2)
Konanie sa začína dňom doručenia návrhu Ústavnému súdu.
§ 19
Súdom podľa § 18 ods. 1 písm. d) sa rozumie príslušný senát alebo samosudca.7)
§ 20
(1)
Návrh na začatie konania sa Ústavnému súdu podáva písomne. Návrh musí obsahovať,
akej veci sa týka, kto ho podáva, prípadne proti komu návrh smeruje, akého rozhodnutia
sa navrhovateľ domáha, odôvodnenie návrhu a navrhované dôkazy. Návrh musí podpísať
navrhovateľ (navrhovatelia) alebo jeho (ich) zástupca.
(2)
K návrhu na začatie konania sa musí pripojiť splnomocnenie na zastupovanie navrhovateľa
advokátom alebo komerčným právnikom, ak tento zákon neustanovuje inak. V splnomocnení
sa musí výslovne uviesť, že sa udeľuje na zastupovanie pred Ústavným súdom.
(3)
Ústavný súd je viazaný návrhom na začatie konania okrem prípadov výslovne uvedených
v tomto zákone.
§ 21
(1)
Účastníkmi konania sú navrhovateľ a prípadne ten, proti komu návrh smeruje, ako aj
osoby, o ktorých to ustanovuje tento zákon.
(2)
Vedľajšími účastníkmi konania sú osoby, ktorým toto postavenie priznáva tento zákon,
ak sa tohto postavenia nevzdajú. Majú v konaní rovnaké práva a povinnosti ako účastníci
konania, konajú však iba sami za seba.
(3)
Štátne orgány alebo orgány územnej samosprávy ako účastníkov konania alebo vedľajších
účastníkov konania na ústnom pojednávaní zastupuje nimi ustanovený zástupca. Ak nejde
o zástupcu zákonodarného orgánu alebo o skupinu poslancov Národnej rady Slovenskej
republiky uvedenej v § 18 ods. 1 písm. a), musí mať vysokoškolské právnické vzdelanie.
(4)
Ak je účastníkom konania súd, zastupuje senát jeho predseda.
§ 23
Fyzické osoby môžu na ústnom pojednávaní alebo pri inom osobnom rokovaní používať
svoj materinský jazyk. Trovy tlmočenia znáša Ústavný súd.
§ 23a
Ak sudca z obsahu podania zistí, že nejde o návrh na začatie konania, podanie odloží.
O odložení podania písomne vyrozumie toho, kto sa s podaním obrátil na Ústavný súd.
§ 24
Návrh nie je prípustný, ak
a)
sa týka veci, o ktorej Ústavný súd už rozhodol, okrem prípadov, v ktorých sa rozhodovalo
len o podmienkach konania, ak v ďalšom návrhu už podmienky konania boli splnené,
b)
Ústavný súd v tej istej veci koná,
c)
navrhovateľ sa ním domáha preskúmania rozhodnutia Ústavného súdu.
§ 25
(1)
Ústavný súd návrh predbežne prerokuje na neverejnom zasadnutí bez prítomnosti navrhovateľa,
ak tento zákon neustanovuje inak.
(2)
Návrhy vo veciach, na ktorých prerokovanie nemá Ústavný súd právomoc, návrhy, ktoré
nemajú náležitosti predpísané zákonom, neprípustné návrhy alebo návrhy podané niekým
zjavne neoprávneným, ako aj návrhy podané oneskorene, môže Ústavný súd na predbežnom
prerokovaní odmietnuť uznesením bez ústneho pojednávania. Ústavný súd môže odmietnuť
aj návrh, ktorý je zjavne neopodstatnený. Ak Ústavný súd navrhovateľa na také nedostatky
upozornil, uznesenie sa nemusí odôvodniť.
(3)
Ak sa návrh neodložil alebo neodmietol, prijme sa na ďalšie konanie v rozsahu, ktorý
sa vymedzí vo výroku uznesenia o prijatí návrhu.
§ 26
Pri prerokúvaní návrhov sa Ústavný súd nemusí riadiť poradím, v akom mu došli, ak
vec, ktorej sa niektorý návrh týka, považuje za naliehavú.
§ 27
(1)
Sudca je vylúčený z výkonu sudcovskej funkcie v konaní vo veci, ak so zreteľom na
jeho pomer k veci, k účastníkom konania alebo k ich zástupcom možno mať pochybnosti
o jeho nepredpojatosti.
(2)
Dôvody vylúčenia podľa odseku 1 oznámi sudca bez meškania predsedovi Ústavného súdu.
§ 28
(1)
Účastník konania môže vyhlásiť, že niektorého zo sudcov odmieta pre jeho predpojatosť.
Ak dôvody, ktoré vedú k vyhláseniu o odmietnutí sudcu pre jeho predpojatosť vznikli
do začiatku ústneho pojednávania, môže ju účastník konania vyhlásiť najneskôr na začiatku
ústneho pojednávania. Ak dôvody, ktoré vedú k vyhláseniu o odmietnutí sudcu pre jeho
predpojatosť vznikli v priebehu prvého ústneho pojednávania, môže ju účastník konania
vyhlásiť bez zbytočného odkladu. Na neskoršie vyhlásenie o odmietnutí sudcu pre predpojatosť
sa neprihliada a Ústavný súd už o ňom nerozhoduje.
(2)
Ak ide o rozhodovanie v pléne Ústavného súdu, o vylúčení sudcu pre jeho predpojatosť
rozhodne plénum Ústavného súdu; odmietnutý sudca nehlasuje. Ak ide o rozhodovanie
v senáte Ústavného súdu, o vylúčení sudcu pre predpojatosť rozhodne iný senát; odmietnutý
člen senátu nehlasuje. Pri rovnosti hlasov rozhoduje hlas predsedajúceho.
(3)
Ak sudca sám vyhlási svoju predpojatosť vo veci a uvedie dôvody, postupuje sa podľa
odseku 2.
§ 29
(1)
Návrh vo veci, o ktorej rozhoduje Ústavný súd v senáte alebo v pléne, sa v súlade
s rozvrhom práce prideľuje sudcovi ako spravodajcovi náhodným výberom pomocou technických
a programových prostriedkov schválených plénom Ústavného súdu tak, aby bola vylúčená
možnosť ovplyvňovania pridelenia veci. Plénum Ústavného súdu schvaľuje aj rozvrh práce
na každý rok najneskôr do 15. decembra predchádzajúceho roku.
(2)
Ak spravodajca neodloží podanie podľa § 23a, pripraví vec na predbežné prerokovanie. Ak sa návrh prijme na konanie, prerokuje
sa v senáte alebo v pléne Ústavného súdu.
(3)
Spravodajca zabezpečí, aby návrh, ktorý sa prijal na ďalšie konanie, bez meškania
sa doručil ostatným účastníkom konania s výzvou na vyjadrenie v lehote, ktorú určí.
(4)
Spravodajca môže každému účastníkovi konania uložiť, aby v určenej lehote odovzdal
Ústavnému súdu potrebný počet odpisov svojich návrhov, vyjadrení alebo iných podaní
pre Ústavný súd alebo pre ostatných účastníkov konania; ak sa tak nestane, tieto písomnosti
sa obstarajú na náklady účastníka konania, ktorému sa táto povinnosť uložila.
§ 30
(1)
Vo veciach prerokúvaných Ústavným súdom podľa čl. 125, 125a, 126, 127, 127a, 129 ods. 4 a 5 Ústavy sa koná ústne pojednávanie.
(2)
Od ústneho pojednávania môže Ústavný súd so súhlasom účastníkov konania upustiť,
ak od tohto pojednávania nemožno očakávať ďalšie objasnenie veci.
(3)
Na ústnom pojednávaní majú právo byť prítomní účastníci konania a ich zástupcovia.
(4)
Ústne pojednávanie vo veciach podľa čl. 125, 126, 127a a 129 ods. 4 Ústavy je verejné. V ostatných veciach je verejné, ak Ústavný súd z dôležitých dôvodov verejnosť
z účasti na celom pojednávaní alebo jeho časti nevylúčil.
(5)
O verejnosti ústneho pojednávania platia primerane ustanovenia právnych predpisov
o konaní pred súdom.8)
(6)
Nálezy Ústavného súdu a uznesenia Ústavného súdu sa po ústnom pojednávaní vyhlasujú
verejne.
§ 31
(1)
Ústavný súd vykonáva dôkazy potrebné na zistenie stavu veci. Vykonaním určitého dôkazu
mimo ústneho pojednávania môže poveriť jednotlivého sudcu. O vykonanie určitého dôkazu
a úkonu môže požiadať aj iný súd.
(2)
Všetky súdy, orgány verejnej správy a iné štátne orgány poskytujú Ústavnému súdu
na jeho požiadanie pomoc pri obstarávaní podkladov na jeho rozhodovanie.
(3)
Svedok alebo znalec sa nemôže odvolávať na svoju povinnosť mlčanlivosti ustanovenú
právnymi predpismi, ak ho Ústavný súd svojím uznesením pre tento prípad povinnej mlčanlivosti
zbavil.
§ 31a
Ak tento zákon neustanovuje inak a povaha veci to nevylučuje, použijú sa na konanie
pred Ústavným súdom primerane ustanovenia Občianskeho súdneho poriadku alebo Trestného poriadku.
§ 32
(1)
Sudca, ktorý nesúhlasí s rozhodnutím pléna alebo senátu Ústavného súdu alebo s ich
odôvodnením, má právo, aby sa jeho odlišné stanovisko pripojilo k rozhodnutiu. Odlišné
stanovisko sudcu sa doručuje a uverejňuje rovnako ako ostatné časti rozhodnutia.
(2)
Pri hlasovaní v pléne alebo v senáte o rozhodnutí môžu byť prítomní len sudcovia
a zapisovateľ.
(3)
O veciach podľa čl. 136 ods. 2 a 3 Ústavy sa hlasuje tajne.
§ 33
(1)
Vo veci samej rozhoduje Ústavný súd nálezom, ak tento zákon neustanovuje inak. V
ostatných veciach rozhoduje uznesením. Rozsudkom rozhoduje len v konaní podľa čl. 129 ods. 5 Ústavy.
(2)
Rozhodnutia Ústavného súdu o súlade právnych predpisov, o pozastavení účinnosti napadnutých
právnych predpisov, ich častí, niektorých ustanovení, o zrušení pozastavenej účinnosti,
ako aj rozhodnutia o výklade Ústavy alebo ústavného zákona sa uverejňujú v Zbierke
zákonov Slovenskej republiky (ďalej len „Zbierka zákonov").
(3)
Rozhodnutie vo veci samej musí byť odôvodnené a vyhlasuje sa „V mene Slovenskej republiky“.
§ 34
Účastníkom konania alebo ich zástupcom sa doručujú všetky rozhodnutia Ústavného súdu
vydané v prerokúvanej veci.
§ 35
Konanie pred Ústavným súdom nepodlieha súdnym poplatkom, ak tento zákon neustanovuje
inak.
§ 36
(1)
Trovy konania pred Ústavným súdom, ktoré vzniknú účastníkovi konania, uhrádza účastník
konania zo svojho.
(2)
Ústavný súd môže v odôvodnených prípadoch podľa výsledku konania uznesením uložiť
niektorému účastníkovi konania, aby úplne alebo sčasti uhradil inému účastníkovi konania
jeho trovy.
DRUHÁ HLAVA
OSOBITNÉ USTANOVENIA
Prvý oddiel
Konanie o súlade právnych predpisov
§ 37
(1)
Ak osoby uvedené v § 18 ods. 1 písm. a) až f) dospejú k názoru, že právny predpis nižšej právnej sily nie je v súlade s právnym
predpisom vyššej právnej sily alebo s medzinárodnou zmluvou,9) môžu podať Ústavnému súdu návrh na začatie konania.
(2)
Vedľajším účastníkom konania je vláda Slovenskej republiky zastúpená Ministerstvom
spravodlivosti Slovenskej republiky.
(3)
Návrh na začatie konania okrem všeobecných náležitostí uvedených v § 20 musí obsahovať
a)
označenie predpisu, ktorého nesúlad s právnym predpisom vyššej právnej sily sa namieta,
s vyjadrením, či navrhovateľ napáda predpis v celom rozsahu alebo v jeho časti, prípadne
v jednotlivom ustanovení,
b)
označenie predpisu vyššej právnej sily, jeho časť alebo jednotlivé ustanovenie alebo
označenie medzinárodnej zmluvy, jej časti, alebo jednotlivého ustanovenia, s ktorým
napadnutý predpis nie je v súlade.
§ 38
(1)
Ak Ústavný súd prijme návrh na začatie konania o súlade právnych predpisov podľa
čl. 125 ods. 1 Ústavy, môže uznesením pozastaviť účinnosť napadnutých právnych predpisov, ich častí, prípadne
niektorých ich ustanovení, ak ich ďalšie uplatňovanie môže ohroziť základné práva
alebo slobody alebo ľudské práva a základné slobody vyplývajúce z medzinárodnej zmluvy,
ktorú Slovenská republika ratifikovala a ktorá bola vyhlásená spôsobom ustanoveným
zákonom (ďalej len „základné práva alebo slobody"), ak hrozí značná hospodárska škoda
alebo iný vážny nenapraviteľný následok.
(2)
Ústavný súd môže rozhodnúť o pozastavení účinnosti napadnutých právnych predpisov,
ich častí, prípadne niektorých ich ustanovení aj na návrh účastníka konania. Návrh
na pozastavenie účinnosti musí obsahovať konkretizáciu a spôsob ohrozenia základných
práv alebo slobôd alebo skutočnosti, ktoré preukazujú, že hrozí značná hospodárska
škoda alebo iný vážny nenapraviteľný následok. O tomto návrhu rozhodne Ústavný súd
bez zbytočného odkladu.
(3)
Uznesenie o pozastavení účinnosti napadnutých právnych predpisov, ich častí, prípadne
niektorých ich ustanovení môže Ústavný súd aj bez návrhu zrušiť, ak pominuli dôvody,
pre ktoré sa prijalo; inak uznesenie zaniká vyhlásením rozhodnutia vo veci samej alebo
zastavením konania.
(4)
Rozhodnutia podľa odsekov 1 a 3 sú všeobecne záväzné odo dňa ich vyhlásenia v Zbierke
zákonov. Zánik rozhodnutia podľa odseku 1 vyhlásením rozhodnutia vo veci samej alebo
zastavením konania oznámi predseda Ústavného súdu v Zbierke zákonov.
§ 39
(1)
Pred rozhodnutím vo veci samej podľa § 37 až 41b tohto zákona si predseda Ústavného súdu vyžiada stanovisko orgánu, ktorý všeobecne
záväzný právny predpis vydal a vlády Slovenskej republiky; stanovisko za vládu Slovenskej
republiky predkladá Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky. K stanovisku
je tento orgán povinný pripojiť dôvodovú správu. Ak je týmto orgánom Národná rada
Slovenskej republiky, k stanovisku pripojí aj záznam o diskusii na jej schôdzi k návrhu
napadnutého zákona.
(2)
Predseda Ústavného súdu si môže vyžiadať stanovisko predsedu Najvyššieho súdu Slovenskej
republiky alebo generálneho prokurátora Slovenskej republiky.
§ 40
Ak Ústavný súd pri rozhodovaní podľa čl. 125 Ústavy zistí nesúlad preskúmavaného právneho predpisu nižšej právnej sily s právnym predpisom
vyššej právnej sily alebo s medzinárodnou zmluvou, a pritom zistí nesúlad aj ďalších
právnych predpisov s predpismi vyššej právnej sily alebo s medzinárodnou zmluvou,
vydá nález o zistenom nesúlade aj týchto ďalších právnych predpisov.
§ 41
(1)
Ústavný súd rozhoduje vo veci samej nálezom. Nález sa doručuje účastníkom konania.
Predseda Ústavného súdu môže rozhodnúť, že nález sa doručí aj ďalším osobám.
(2)
Nález, ktorým sa zistil nesúlad právnych predpisov s právnym predpisom vyššej právnej
sily alebo s medzinárodnou zmluvou,9) vyhlási sa spôsobom ustanoveným na vyhlasovanie zákonov. Nález je všeobecne záväzný
odo dňa jeho vyhlásenia v Zbierke zákonov.
§ 41a
(1)
Právny predpis, jeho časti alebo niektoré jeho ustanovenia strácajú účinnosť10) dňom vyhlásenia nálezu Ústavného súdu v Zbierke zákonov.
(2)
Orgán, ktorý je povinný uviesť právny predpis do súladu podľa čl. 125 ods. 3 Ústavy, je viazaný právnym názorom vysloveným v náleze Ústavného súdu.
(3)
Stratou účinnosti, prípadne platnosti právnych predpisov na základe nálezu Ústavného
súdu sa neobnovuje platnosť právnych predpisov nimi zrušených; ak však išlo len o
ich zmenu alebo o doplnenie, platí skorší právny predpis v znení platnom pred touto
zmenou alebo doplnením.
(4)
Ak preskúmavané právne predpisy stratia platnosť pred vyhlásením nálezu Ústavného
súdu, konanie sa zastaví.
§ 41b
(1)
Ak súd v trestnom konaní vydal na základe právneho predpisu, ktorý neskôr stratil
účinnosť podľa čl. 125 Ústavy, rozsudok, ktorý nadobudol právoplatnosť, ale nebol vykonaný, strata účinnosti takého
právneho predpisu, jeho časti alebo niektorého ustanovenia je dôvodom obnovy konania
podľa ustanovení Trestného poriadku.
(2)
Ostatné právoplatné rozhodnutia vydané v občianskoprávnom alebo správnom konaní na
základe právneho predpisu, ktorý celkom, sčasti alebo v niektorom ustanovení stratil
účinnosť, zostávajú nedotknuté; povinnosti uložené takýmito rozhodnutiami nemožno
nútene vymáhať.11)
Druhý oddiel
Konanie o súlade medzinárodných zmlúv
§ 41c
(1)
Návrh na začatie konania o súlade dojednanej medzinárodnej zmluvy s Ústavou alebo
s ústavnými zákonmi, na ktorú je potrebný súhlas Národnej rady Slovenskej republiky,
môže podať Ústavnému súdu prezident Slovenskej republiky alebo vláda Slovenskej republiky
pred jej predložením na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky.
(2)
Návrh okrem všeobecných náležitostí uvedených v § 20 ods. 1 musí obsahovať
a)
označenie dojednanej medzinárodnej zmluvy,
b)
podklady, z ktorých sa vychádzalo pri dojednaní medzinárodnej zmluvy,
c)
dôvody, ktoré viedli navrhovateľa k pochybnostiam o súlade dojednanej medzinárodnej
zmluvy s Ústavou alebo s ústavnými zákonmi.
(3)
K návrhu sa pripojí predmetná medzinárodná zmluva.
§ 41d
Ústavný súd rozhodne o návrhu do 60 dní odo dňa jeho doručenia.
§ 41e
(1)
Ústavný súd rozhoduje vo veci samej nálezom, ktorý sa doručí navrhovateľovi a Národnej
rade Slovenskej republiky.
(2)
Ak Ústavný súd rozhodol, že dojednaná medzinárodná zmluva nie je v súlade s Ústavou alebo s ústavnými zákonmi, nemožno ju ratifikovať.
Tretí oddiel
Konanie o predmete referenda
§ 41f
(1)
(2)
Návrh okrem všeobecných náležitostí uvedených v § 20 ods. 1 musí obsahovať
a)
predmet referenda,
b)
právny základ na vyhlásenie referenda,
c)
dôvody, ktoré viedli navrhovateľa k pochybnostiam, či predmet referenda je v súlade
s Ústavou alebo s ústavnými zákonmi.
§ 41g
(1)
Ústavný súd rozhodne o návrhu do 60 dní odo dňa jeho doručenia.
(2)
Ústavný súd si pred rozhodnutím vyžiada stanovisko Národnej rady Slovenskej republiky,
ak sa má referendum vyhlásiť na základe jej uznesenia, alebo stanovisko petičného
výboru ustanoveného podľa osobitného predpisu,13) ak sa má referendum vyhlásiť na základe petície občanov.
§ 41h
(1)
Ústavný súd rozhoduje vo veci samej nálezom, ktorý sa doručí navrhovateľovi a Národnej
rade Slovenskej republiky alebo petičnému výboru, ak sa má referendum vyhlásiť na
základe petície občanov.
(2)
Ak Ústavný súd rozhodne, že predmet referenda nie je v súlade s Ústavou alebo s ústavnými zákonmi, nemožno také referendum vyhlásiť.
Štvrtý oddiel
Konanie vo veciach sporov o príslušnosť
§ 42
Návrh na začatie konania môže podať ústredný orgán, ktorý tvrdí, že je príslušný na
rozhodnutie, ako aj ten, ktorý svoju príslušnosť odmieta. K návrhu treba pripojiť
spisové podklady potrebné na rozhodnutie Ústavného súdu.
§ 44
Ústavný súd v týchto veciach rozhoduje nálezom.
Piaty oddiel
Výklad ústavných zákonov
§ 45
Ústavný súd podáva výklad ústavných zákonov len vtedy, ak je vec sporná.
§ 46
(1)
Oprávnenými na podanie návrhu sú osoby uvedené v § 18 ods. 1 písm. a) až e).
(2)
Účastníkom konania je tiež iný štátny orgán, o ktorom navrhovateľ tvrdí, že ústavný
zákon nesprávne vykladá.
§ 47
Návrh na začatie konania okrem všeobecných náležitostí uvedených v § 20 musí obsahovať údaje o tom, ktorý ústavný zákon, prípadne ktorá jeho časť alebo ktoré
jeho ustanovenie sa má vyložiť, z akých dôvodov je vec sporná a ktorý štátny orgán
si podľa navrhovateľa nesprávne vykladá ústavný zákon.
§ 48
O návrhu na podanie výkladu koná senát Ústavného súdu na neverejnom zasadnutí a rozhoduje
uznesením.
Šiesty oddiel
Konanie o sťažnostiach
Konanie o sťažnostiach fyzických osôb a právnických osôb
§ 49
Sťažnosť môže podať fyzická osoba alebo právnická osoba (ďalej len „sťažovateľ"),
ktorá tvrdí, že právoplatným rozhodnutím, opatrením alebo iným zásahom sa porušili
jej základné práva alebo slobody, ak o ochrane týchto základných práv a slobôd nerozhoduje
iný súd.
§ 50
(1)
Sťažnosť okrem všeobecných náležitostí uvedených v § 20 musí obsahovať označenie,
a)
ktoré základné práva alebo slobody sa podľa tvrdenia sťažovateľa porušili,
b)
právoplatného rozhodnutia, opatrenia alebo iného zásahu, ktorým sa porušili základné
práva alebo slobody,
c)
proti komu sťažnosť smeruje.
(2)
K sťažnosti sa pripojí kópia právoplatného rozhodnutia, opatrenia alebo dôkaz o inom
zásahu.
(3)
Ak sa sťažovateľ domáha primeraného finančného zadosťučinenia, musí uviesť rozsah,
ktorý požaduje, a z akých dôvodov sa ho domáha.
§ 51
Účastníci konania sú sťažovateľ a ten, proti komu sťažnosť smeruje.
§ 52
(1)
Podanie sťažnosti nemá odkladný účinok.
(2)
Ústavný súd môže na návrh sťažovateľa rozhodnúť o dočasnom opatrení a odložiť vykonateľnosť
napadnutého právoplatného rozhodnutia, opatrenia alebo iného zásahu, ak to nie je
v rozpore s dôležitým verejným záujmom a ak by výkon napadnutého rozhodnutia, opatrenia
alebo iného zásahu neznamenal pre sťažovateľa väčšiu ujmu, než aká môže vzniknúť iným
osobám pri odložení vykonateľnosti; najmä uloží orgánu, ktorý podľa sťažovateľa porušil
základné práva alebo slobody sťažovateľa, aby sa dočasne zdržal vykonávania právoplatného
rozhodnutia, opatrenia alebo iného zásahu a tretím osobám uloží, aby sa dočasne zdržali
oprávnenia im priznaného právoplatným rozhodnutím, opatrením alebo iným zásahom.
(3)
Dočasné opatrenie zaniká najneskoršie právoplatnosťou rozhodnutia vo veci samej,
ak Ústavný súd nerozhodne o jeho skoršom zrušení.
(4)
Dočasné opatrenie možno zrušiť aj bez návrhu, ak pominú dôvody, pre ktoré sa nariadilo.
§ 53
(1)
Sťažnosť nie je prípustná, ak sťažovateľ nevyčerpal opravné prostriedky alebo iné
právne prostriedky, ktoré mu zákon na ochranu jeho základných práv alebo slobôd účinne
poskytuje a na ktorých použitie je sťažovateľ oprávnený podľa osobitných predpisov.14)
(2)
Ústavný súd neodmietne prijatie sťažnosti, aj keď sa nesplnila podmienka podľa odseku
1, ak sťažovateľ preukáže, že túto podmienku nesplnil z dôvodov hodných osobitného
zreteľa.
(3)
Sťažnosť možno podať v lehote dvoch mesiacov od právoplatnosti rozhodnutia, oznámenia
opatrenia alebo upovedomenia o inom zásahu. Táto lehota sa pri opatrení alebo inom
zásahu počíta odo dňa, keď sa sťažovateľ mohol o opatrení alebo inom zásahu dozvedieť.
§ 54
Ak sťažovateľ vezme svoju sťažnosť späť, Ústavný súd konanie o nej zastaví okrem prípadu,
ak Ústavný súd rozhodne, že späťvzatie sa nepripúšťa, najmä ak sťažnosť smeruje proti
takému právoplatnému rozhodnutiu, opatreniu alebo inému zásahu, ktoré mimoriadne závažným
spôsobom porušujú základné práva alebo slobody sťažovateľa.
§ 55
Ústavný súd vychádza zo skutkových zistení urobených v predchádzajúcich konaniach,
ak sa nerozhodne inak.
§ 56
(1)
Ak Ústavný súd sťažnosti vyhovie, v náleze vysloví, ktoré základné právo alebo sloboda
a ktoré ustanovenie Ústavy, ústavného zákona alebo medzinárodnej zmluvy sa porušili,
a akým právoplatným rozhodnutím, opatrením alebo iným zásahom sa základné právo alebo
sloboda porušili.
(2)
Ak sa základné právo alebo sloboda porušili rozhodnutím alebo opatrením, Ústavný
súd také rozhodnutie alebo opatrenie zruší. Ústavný súd zruší aj iný zásah, ktorým
sa porušilo základné právo alebo sloboda, ak to pripúšťa povaha tohto iného zásahu.
(3)
Ak Ústavný súd sťažnosti vyhovie, môže
a)
prikázať, aby ten, kto základné právo alebo slobodu porušil svojou nečinnosťou, vo
veci konal podľa osobitných predpisov,14)
b)
vrátiť vec na ďalšie konanie,
c)
zakázať pokračovanie v porušovaní základného práva alebo slobody, alebo
d)
prikázať, aby ten, kto základné právo alebo slobodu porušil, obnovil stav pred porušením
základného práva alebo slobody.
(4)
Ústavný súd môže priznať tomu, koho základné právo alebo sloboda sa porušili, aj
primerané finančné zadosťučinenie.
(5)
Ak Ústavný súd rozhodne o priznaní primeraného finančného zadosťučinenia, orgán,
ktorý základné právo alebo slobodu porušil, je povinný ho vyplatiť sťažovateľovi do
dvoch mesiacov od právoplatnosti rozhodnutia Ústavného súdu.
(6)
Ak Ústavný súd právoplatné rozhodnutie, opatrenie alebo iný zásah zruší a vec vráti
na ďalšie konanie, ten, kto vo veci vydal rozhodnutie, rozhodol o opatrení alebo vykonal
iný zásah, je povinný vec znova prerokovať a rozhodnúť. V tomto konaní alebo postupe
je viazaný právnym názorom Ústavného súdu.
(7)
Ten, kto vo veci vydal rozhodnutie, rozhodol o opatrení alebo vykonal iný zásah,
je viazaný rozhodnutím podľa odseku 3, ktoré je vykonateľné jeho doručením.
Konanie o sťažnostiach orgánov územnej samosprávy
§ 57
Sťažnosť môže podať orgán územnej samosprávy,15) ktorý tvrdí, že neústavným alebo nezákonným rozhodnutím, alebo iným neústavným alebo
nezákonným zásahom sa zasiahlo do veci územnej samosprávy, ak o ochrane proti takým
rozhodnutiam alebo zásahom nerozhoduje iný súd.
§ 58
(1)
Sťažnosť okrem všeobecných náležitostí návrhu uvedených v § 20 musí obsahovať označenie
a)
neústavného alebo nezákonného rozhodnutia, alebo neústavného alebo nezákonného zásahu,
b)
veci územnej samosprávy, do ktorej sa zasiahlo,
c)
proti komu sťažnosť smeruje.
(2)
K sťažnosti sa pripojí kópia právoplatného rozhodnutia alebo dôkaz o inom zásahu.
§ 58a
Účastníci konania sú orgán územnej samosprávy, ktorý podal sťažnosť, a ten, proti
komu sťažnosť smeruje.
§ 58b
(1)
Sťažnosť nie je prípustná, ak sťažovateľ nevyčerpal prostriedky, ktoré mu zákon na
ochranu pred zásahom do veci územnej samosprávy účinne poskytuje a na ktorých použitie
je sťažovateľ oprávnený podľa osobitných predpisov.16)
(2)
Ústavný súd neodmietne prijatie sťažnosti, aj keď sa nesplnila podmienka podľa odseku
1, ak sťažovateľ preukáže, že túto podmienku nesplnil z dôvodov hodných osobitného
zreteľa.
(3)
Sťažnosť možno podať v lehote dvoch mesiacov od právoplatnosti rozhodnutia alebo
upovedomenia o inom zásahu do veci územnej samosprávy. Táto lehota sa pri zásahu počíta
odo dňa, keď sa sťažovateľ o tomto zásahu mohol dozvedieť.
§ 58c
Ak sťažovateľ vezme svoju sťažnosť späť, Ústavný súd konanie o nej zastaví.
§ 58d
(1)
Ak Ústavný súd sťažnosti vyhovie, v náleze vysloví, v čom spočíva neústavné alebo
nezákonné rozhodnutie, alebo neústavný alebo nezákonný zásah do veci územnej samosprávy,
ktorý ústavný zákon alebo zákon sa porušil, a akým rozhodnutím alebo zásahom toto
porušenie nastalo.
(2)
Ak zásah do veci územnej samosprávy nastal rozhodnutím, Ústavný súd toto rozhodnutie
súčasne zruší. Ak porušenie práva na územnú samosprávu spočívalo v inom zásahu, ako
je rozhodnutie, Ústavný súd zakáže pokračovať v porušovaní práva a prikáže, ak je
to možné, aby sa obnovil stav pred porušením.
(3)
Ak Ústavný súd rozhodnutie zruší a vec vráti na ďalšie konanie, orgán, ktorý vo veci
rozhodol, je povinný vec znova prerokovať a rozhodnúť. V tomto konaní je viazaný právnym
názorom Ústavného súdu.
§ 58e
V konaní o sťažnostiach orgánov územnej samosprávy sa primerane použijú aj ustanovenia
§ 53 ods. 2 a § 55.
Siedmy oddiel
Konanie vo volebných veciach
§ 59
(1)
Sťažnosť pre neústavnosť alebo nezákonnosť volieb do Národnej rady Slovenskej republiky,
do Európskeho parlamentu alebo do orgánu miestnej samosprávy alebo proti výsledku
volieb môže podať okrem navrhovateľov uvedených v § 18 ods. 1 písm. a) až e) aj politická strana, ktorá sa na voľbách zúčastnila, 10 % oprávnených voličov volebného
obvodu alebo kandidát, ktorý získal vo volebnom obvode najmenej 10 % voličov.
(2)
Sťažnosť proti výsledku volieb do Národnej rady Slovenskej republiky, do Európskeho
parlamentu alebo do orgánu miestnej samosprávy môže podať aj protikandidát, ktorý
získal aspoň 10 % hlasov. Sťažnosť môže podať aj najmenej 10 % voličov príslušného
volebného obvodu; k sťažnosti musia byť pripojené podpisy a adresy týchto občanov.
§ 60
(1)
Návrh na začatie konania popri všeobecných náležitostiach uvedených v § 20 musí obsahovať
a)
vyjadrenie sťažovateľa o tom, či napáda voľby na celom území Slovenskej republiky,
alebo len v určitom volebnom obvode; kandidát môže napádať len zvolenie iného kandidáta
vo svojom volebnom obvode,
b)
dôvody, pre ktoré voľby napáda, s označením dôkazov,
c)
údaje a dôkazy o tom, že je oprávneným navrhovateľom podľa § 59; to neplatí v prípade navrhovateľov uvedených v § 18 písm. a) až e),
d)
návrh na rozhodnutie vo veci podľa § 63 ods. 2.
(2)
Návrh podľa odseku 1 sa musí podať do desiatich dní po oznámení výsledku volieb.
§ 61
Okrem navrhovateľa sú účastníkmi konania aj politické strany a politické hnutia, ktoré
vo voľbách získali zastúpenie v Národnej rade Slovenskej republiky, v Európskom parlamente
alebo v orgánoch miestnej samosprávy. V konaní o sťažnosti kandidáta (§ 59 ods. 1) sú účastníkmi len sťažovateľ a kandidát, proti ktorému sťažnosť smeruje.
§ 62
Ústavný súd si vyžiada všetky doklady a správy týkajúce sa volieb.
§ 63
(1)
Ústavný súd môže
a)
vyhlásiť voľby za neplatné,
b)
zrušiť napadnutý výsledok volieb,
c)
zrušiť rozhodnutie volebnej komisie a vyhlásiť za zvoleného toho, kto bol riadne
zvolený,
d)
sťažnosť zamietnuť.
(2)
V prípadoch uvedených v odseku 1 písm. a) až c) Ústavný súd rozhoduje nálezom.
(3)
Nález, ktorým sa vyhlásili voľby za neplatné, doručí sa aj s odôvodnením neodkladne
Národnej rade Slovenskej republiky a Ministerstvu vnútra Slovenskej republiky.
(4)
Rozhodnutie uvedené v odseku 1 písm. b) a c) oznámi Ústavný súd Národnej rade Slovenskej
republiky alebo príslušnému orgánu miestnej samosprávy, politickým stranám a politickým
hnutiam, ako aj členovi orgánu uvedenému v § 61.
(5)
Uznesenie o zamietnutí sťažnosti sa oznamuje iba sťažovateľovi.
(6)
Ústavný súd rozhodne o sťažnosti na neústavnosť alebo nezákonnosť volieb do orgánu
miestnej samosprávy alebo proti výsledku volieb do orgánu miestnej samosprávy do 90
dní od doručenia sťažnosti.
§ 63a
(1)
Sťažnosť na neústavnosť alebo nezákonnosť voľby prezidenta Slovenskej republiky môžu
podať navrhovatelia uvedení v § 18 ods. 1 písm. a), c) a e) a kandidát na funkciu prezidenta Slovenskej republiky, ktorý vo voľbe neuspel.
(2)
Účastníkmi konania sú navrhovateľ a kandidát, ktorý bol zvolený za prezidenta Slovenskej
republiky v napadnutej voľbe.
§ 63b
(1)
Návrh na začatie konania okrem všeobecných náležitostí uvedených v § 20 musí ďalej obsahovať:
a)
vyjadrenie navrhovateľa o tom, či napáda voľbu prezidenta Slovenskej republiky na
celom území Slovenskej republiky, alebo len v určitom volebnom okrsku,
b)
vyjadrenie navrhovateľa o tom, či napáda voľbu prezidenta Slovenskej republiky pre
neústavnosť alebo pre nezákonnosť, alebo z oboch týchto dôvodov s uvedením právnych
predpisov, ktoré boli porušené,
c)
dôvody, pre ktoré voľbu prezidenta Slovenskej republiky napáda, s označením dôkazov,
d)
údaje a dôkazy o tom, že je oprávneným navrhovateľom podľa § 63a; to neplatí, ak ide o navrhovateľov uvedených v § 18 ods. 1 písm. a), c) a e),
e)
návrh na rozhodnutie vo veci podľa § 63a.
(2)
Návrh podľa odseku 1 sa musí podať do desiatich dní po oznámení výsledku voľby prezidenta
Slovenskej republiky.
§ 63c
Účelom tohto konania je preskúmať ústavnosť a zákonnosť napadnutej voľby prezidenta
Slovenskej republiky. Na to si Ústavný súd vyžiada potrebné volebné dokumenty17) a vypočuje dotknuté osoby.
§ 63d
(1)
Ústavný súd môže
a)
vyhlásiť voľbu prezidenta Slovenskej republiky za neplatnú a nariadiť opakovanie
voľby podľa osobitného predpisu,18)
b)
sťažnosť zamietnuť.
(2)
Ústavný súd rozhoduje nálezom.
(3)
V prípade podľa odseku 1 písm. a) Ústavný súd nález neodkladne doručí aj s odôvodnením
predsedovi Národnej rady Slovenskej republiky a Ministerstvu vnútra Slovenskej republiky.
(4)
Nález o zamietnutí sťažnosti podľa odseku 1 písm. b) Ústavný súd oznámi navrhovateľovi.
Ôsmy oddiel
Konanie o rozpustení alebo pozastavení činnosti politickej strany alebo hnutia
§ 64
V konaní podľa čl. 129 ods. 4 Ústavy sa primerane použijú ustanovenia § 49 až 56 tohto zákona.
§ 65
(1)
Návrh na preskúmanie rozhodnutia o rozpustení alebo pozastavení činnosti politickej
strany alebo politického hnutia môže podať okrem navrhovateľov uvedených v § 18 ods. 1 písm. a) až e) aj politická strana alebo politické hnutie. Návrh na začatie konania má odkladný
účinok.
(2)
Pred rozhodnutím vo veci si predseda Ústavného súdu alebo predseda senátu vyžiada
stanovisko Ministerstva vnútra Slovenskej republiky a generálneho prokurátora Slovenskej
republiky.
(3)
Rozhodnutie Ústavného súdu sa doručuje navrhovateľovi a Ministerstvu vnútra Slovenskej
republiky.
Deviaty oddiel
Konanie o sťažnostiach proti výsledku referenda a o sťažnostiach proti výsledku ľudového
hlasovania o odvolaní prezidenta Slovenskej republiky
§ 66
(1)
Ak v tomto zákone nie je ustanovené inak, platia pre konanie o sťažnosti proti výsledku
referenda ustanovenia o návrhu na začatie konania.
(2)
Navrhovateľom môže byť
a)
najmenej 1/5 poslancov Národnej rady Slovenskej republiky,
b)
prezident Slovenskej republiky,
c)
vláda Slovenskej republiky,
d)
generálny prokurátor Slovenskej republiky,
e)
skupina najmenej 350 tisíc občanov Slovenskej republiky.
(3)
Sťažnosť musí byť podaná Ústavnému súdu do 30 dní od zverejnenia výsledkov referenda.
§ 67
Štátne orgány a orgány, ktoré sa zúčastňujú na organizovaní referenda a zisťovaní
jeho výsledkov, sú povinné Ústavnému súdu na jeho požiadanie poskytnúť informácie
a predložiť doklady týkajúce sa referenda.
§ 68
(1)
Predseda Ústavného súdu a členovia senátu sú oprávnení za prítomnosti predsedu príslušnej
ústrednej komisie pre referendum otvoriť zapečatenú zložku s dokladmi o hlasovaní
a vykonať úkony potrebné na preskúmanie ústavnosti postupu referenda.
(2)
O otvorení zložky a zistených skutočnostiach sa spíše zápisnica, ktorú podpíšu predseda
Ústavného súdu a ostatné zúčastnené osoby podľa odseku 1, ktoré sú oprávnené uviesť
prípadné výhrady k obsahu zápisnice.
(3)
Po vykonaní potrebných úkonov predseda Ústavného súdu zložku zapečatí.
§ 69
Ak Ústavný súd zistí, že porušenie ústavnosti rozhodujúcim spôsobom ovplyvnilo alebo
mohlo ovplyvniť výsledok, nálezom vysloví, že vykonané referendum je neplatné.
§ 70
(1)
O sťažnosti proti výsledku referenda rozhodne Ústavný súd do desiatich dní od jej
doručenia.
(2)
Nález Ústavného súdu sa neodkladne uverejní prostredníctvom Tlačovej agentúry Slovenskej
republiky a vyhlási sa bez odôvodnenia v Zbierke zákonov.
§ 70a
(1)
V konaní o sťažnosti proti výsledku ľudového hlasovania o odvolaní prezidenta Slovenskej
republiky Ústavný súd použije ustanovenia § 66 ods. 1 a § 67 až 69.
(2)
Navrhovateľom môže byť
a)
najmenej pätnásť poslancov Národnej rady Slovenskej republiky,
b)
vláda Slovenskej republiky.
(3)
Sťažnosť musí byť podaná Ústavnému súdu do desiatich dní od zverejnenia výsledku
ľudového hlasovania o odvolaní prezidenta Slovenskej republiky.
§ 70b
(1)
O sťažnosti proti výsledku ľudového hlasovania o odvolaní prezidenta Slovenskej republiky
rozhodne Ústavný súd do desiatich dní.
(2)
Nález Ústavného súdu sa neodkladne oznámi prezidentovi Slovenskej republiky, navrhovateľovi,
predsedovi Národnej rady Slovenskej republiky a vyhlási sa bez odôvodnenia v Zbierke
zákonov.
Desiaty oddiel
Konanie o sťažnosti proti rozhodnutiu o overení alebo neoverení mandátu poslanca Národnej
rady Slovenskej republiky
§ 71
Konanie sa začína na návrh poslanca Národnej rady Slovenskej republiky.
§ 72
(1)
K sťažnosti sa pripojí uznesenie Národnej rady Slovenskej republiky o overení alebo
neoverení mandátu.
(2)
Lehota na podanie sťažnosti proti uzneseniu o overení alebo neoverení mandátu je
30 dní.
§ 73
O návrhu rozhodne senát uznesením.
Jedenásty oddiel
Konanie o preskúmaní rozhodnutia vo veci ochrany verejného záujmu a zamedzenia rozporu
záujmov
§ 73a
(1)
(2)
O podaní návrhu platí § 20. K návrhu sa pripojí napadnuté rozhodnutie orgánu podľa odseku 1.
§ 73b
(1)
Účastníkom konania je navrhovateľ a orgán, ktorý vydal rozhodnutie vo veci ochrany
verejného záujmu a zamedzenia rozporu záujmov podľa ústavného zákona o ochrane verejného
záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov.20)
(2)
O návrhu koná a rozhoduje senát Ústavného súdu na neverejnom zasadnutí.
(3)
Ak senát ústavného súdu zistí, že konanie verejného funkcionára19) je v rozpore s ústavným zákonom o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných
funkcionárov, rozhodnutie orgánu svojím uznesením potvrdí. V opačnom prípade napadnuté
rozhodnutie orgánu senát ústavného súdu nálezom zruší.
(4)
Rozhodnutie Ústavného súdu je konečné.20)
Dvanásty oddiel
Konanie o obžalobe na prezidenta republiky
§ 74
(1)
Pri rozhodovaní o obžalobe Národnej rady Slovenskej republiky na prezidenta republiky
pre vlastizradu je Ústavný súd viazaný Trestným zákonom, len pokiaľ ide o kvalifikáciu skutku.
(2)
Pre konanie sa primerane použijú ustanovenia Trestného poriadku.
(3)
Ústavný súd rozhoduje rozsudkom.
(4)
Odsudzujúce rozhodnutie Ústavného súdu znamená podľa čl. 107 Ústavy stratu funkcie prezidenta a spôsobilosti túto funkciu opätovne získať.
Trinásty oddiel
Konanie o súlade rozhodnutia o vyhlásení výnimočného stavu alebo núdzového stavu
§ 74a
(1)
Návrh na začatie konania o súlade rozhodnutia o vyhlásení výnimočného stavu a ďalších
rozhodnutí nadväzujúcich na toto rozhodnutie sú oprávnené podať osoby uvedené v § 18 ods. 1 písm. a), c) a e).
(2)
Návrh na začatie konania o súlade rozhodnutia o vyhlásení núdzového stavu a ďalších
rozhodnutí nadväzujúcich na toto rozhodnutie sú oprávnené podať osoby uvedené v § 18 ods. 1 písm. a) a b).
(3)
Účastníci konania sú navrhovateľ a prezident Slovenskej republiky.
§ 74b
(1)
Návrh na začatie konania okrem všeobecných náležitostí uvedených v § 20 ods. 1 musí obsahovať
a)
opísanie podmienok, za akých bolo vydané rozhodnutie o vyhlásení výnimočného stavu
alebo núdzového stavu,
b)
uvedenie ďalších rozhodnutí nadväzujúcich na rozhodnutie o vyhlásení výnimočného
stavu alebo núdzového stavu,
c)
dôvody, pre ktoré má navrhovateľ pochybnosti o súlade rozhodnutia o vyhlásení výnimočného
stavu alebo núdzového stavu s Ústavou alebo s ústavnými zákonmi.
(2)
Navrhovateľ, ak je to možné, pripojí rovnopis rozhodnutia o vyhlásení výnimočného
stavu alebo núdzového stavu a rovnopisy ďalších rozhodnutí nadväzujúcich na rozhodnutie
o vyhlásení výnimočného stavu alebo núdzového stavu.
§ 74c
Návrh na začatie konania možno podať do desiatich dní od vyhlásenia výnimočného stavu
alebo núdzového stavu. Ústavný súd rozhodne o návrhu do troch dní od jeho doručenia.
§ 74d
Ústavný súd rozhoduje vo veci samej nálezom, ktorý sa doručí účastníkom konania. Súčasne
sa nález doručí predsedovi vlády Slovenskej republiky a predsedovi Národnej rady Slovenskej
republiky. Predseda Ústavného súdu zabezpečí uverejnenie tohto nálezu prostredníctvom
Tlačovej agentúry Slovenskej republiky.
Štrnásty oddiel
Ďalšia disciplinárna a iná právomoc Ústavného súdu
§ 74e
(1)
Na disciplinárne konanie voči predsedovi Najvyššieho súdu Slovenskej republiky, podpredsedovi
Najvyššieho súdu Slovenskej republiky a generálnemu prokurátorovi Slovenskej republiky
sa primerane použijú osobitné predpisy.21)
(2)
Ak príslušný orgán oznámi predsedovi Ústavného súdu, že žiada Ústavný súd o vydanie
súhlasu na trestné stíhanie alebo na vzatie do väzby sudcu, sudcu podľa osobitného
predpisu22) alebo generálneho prokurátora Slovenskej republiky, predseda Ústavného súdu zvolá
bez zbytočného odkladu plénum Ústavného súdu. Plénum Ústavného súdu prerokuje a rozhodne
o žiadosti príslušného orgánu, pričom umožní osobe, ktorej sa žiadosť týka, vyjadriť
sa o veci. Ak sa žiadosť týka sudcu, ten nehlasuje.
(3)
Ak bol sudca podľa osobitného predpisu22) alebo generálny prokurátor Slovenskej republiky pristihnutý a zadržaný pri trestnom
čine, postupuje sa rovnako, ako ustanovuje § 14 ods. 4 tohto zákona.
PIATA ČASŤ
PRECHODNÉ A ZÁVEREČNÉ USTANOVENIA
§ 76
(1)
Zákony a iné všeobecne záväzné právne predpisy vydané v Českej a Slovenskej Federatívnej
Republike, ktoré sú v rozpore s Ústavou Slovenskej republiky, strácajú účinnosť dňom
vyhlásenia nálezu Ústavného súdu v Zbierke zákonov; ich neplatnosť nastáva deväťdesiatym
dňom po vyhlásení nálezu Ústavného súdu v Zbierke zákonov.3)
(2)
Na konanie sa primerane použijú ustanovenia tretej časti druhej hlavy prvého oddielu
tohto zákona.
§ 77
Ústavný súd má v štátnom rozpočte Slovenskej republiky samostatnú kapitolu.
§ 78
V čase, keď Ústavný súd zasadá, je zakázané zhromažďovanie občanov za účelom pôsobenia
na jeho rozhodovanie, a to v okruhu 50 m od budovy Ústavného súdu alebo miesta, kde
Ústavný súd pojednáva.
§ 79
Podrobnosti o organizácii Ústavného súdu a o konaní pred ním upravuje spravovací a
rokovací poriadok Ústavného súdu, ktorý schvaľuje plénum Ústavného súdu. Vyhlasuje
sa v Zbierke zákonov.
§ 79a
(1)
Fyzická osoba alebo právnická osoba, o ktorej ústavnej sťažnosti alebo podnete sa
do nadobudnutia účinnosti tohto zákona nerozhodlo vo veci samej, môže do 30 dní od
nadobudnutia účinnosti tohto zákona požiadať, aby sa jej podanie posudzovalo ako podanie
podľa tohto zákona; v takom prípade sa vo veci ďalej koná podľa tohto zákona po nadobudnutí
jeho účinnosti.
(2)
Ústavný súd sťažnosť odmietne, ak už vo veci, ktorá je s ňou obsahovo zhodná, rozhodol
v konaní o ústavnej sťažnosti alebo v konaní o podnete podľa doterajších predpisov.
§ 79b
Prechodné ustanovenie k úpravám účinným od 1. apríla 2010
Konanie o sťažnosti na neústavnosť alebo nezákonnosť volieb do orgánu miestnej samosprávy
alebo proti výsledku volieb do orgánu miestnej samosprávy, ktoré sa neskončilo do
31. marca 2010, sa dokončí podľa ustanovení účinných do 31. marca 2010.
§ 80
Zrušuje sa zákon Slovenskej národnej rady č. 8/1992 Zb. o organizácii Ústavného súdu Slovenskej republiky a o konaní pred ním.
§ 81
Tento zákon nadobúda účinnosť dňom vyhlásenia.
Ivan Gašparovič v. r.
Vladimír Mečiar v. r.
Vladimír Mečiar v. r.
Príloha č. 1 k zákonu Národnej rady Slovenskej republiky č. 38/1993 Z. z. v znení
neskorších predpisov
CHARAKTERISTIKY PLATOVÝCH TRIED ŠTÁTNEHO ZAMESTNANCA
v Kancelárii Ústavného súdu Slovenskej republiky
4.
PLATOVÁ TRIEDA
Kvalifikačné predpoklady: úplné stredné všeobecné vzdelanie, úplné stredné odborné
vzdelanie alebo vyššie odborné vzdelanie, odborná prax a osobitný kvalifikačný predpoklad,
ak je ustanovený osobitným predpisom.
Funkcia: hlavný referent
Činnosti:
4.01
Samostatné vybavovanie odbornej agendy uplatňovania štátnozamestnaneckých vzťahov
vo vecne vymedzenej oblasti.
4.02
Samostatné vybavovanie ucelenej odbornej agendy v oblasti utajovaných skutočností.
4.03
Samostatné vybavovanie ucelenej odbornej agendy vo vecne vymedzenej oblasti tvoriacej
podklad na riadenie, na rozhodovanie, na kontrolu alebo príprava podkladov na odborné
stanoviská.
4.04
Samostatná odborná činnosť v oblasti súdnej agendy a správy registrov.
4.05
Samostatné vybavovanie ucelenej odbornej agendy v oblasti protokolu a zahraničných
vzťahov.
4.06
Samostatná činnosť v oblasti odbornej prípravy a realizácie archivovania záznamov,
fotodokumentácie a iných významných dokumentov.
4.07
Samostatná odborná činnosť na úseku sprístupňovania informácií.
5.
PLATOVÁ TRIEDA
Kvalifikačné predpoklady: vysokoškolské vzdelanie prvého stupňa alebo vysokoškolské
vzdelanie druhého stupňa a osobitný kvalifikačný predpoklad, ak je ustanovený osobitným
predpisom.
Funkcia: radca
Činnosti:
5.01
Samostatná odborná činnosť vo vecne vymedzenej oblasti alebo odborná činnosť na vypracúvanie
čiastkových podkladov na odborné stanoviská vo vecne vymedzenej oblasti.
5.02
Zostavovanie rozpočtu v určenom rozsahu a sledovanie plnenia príjmov a čerpania výdavkov.
5.03
Kontrolná činnosť vo vecne vymedzenej oblasti.
6.
PLATOVÁ TRIEDA
Kvalifikačné predpoklady: vysokoškolské vzdelanie prvého stupňa alebo vysokoškolské
vzdelanie druhého stupňa, odborná prax a osobitný kvalifikačný predpoklad, ak je ustanovený
osobitným predpisom.
Funkcia: samostatný radca
Činnosti:
6.01
Samostatná odborná činnosť pri zabezpečovaní právnych vzťahov štátnych zamestnancov.
6.02
Samostatná odborná činnosť pri vykonávaní ucelenej agendy v oblasti rozpočtovania
alebo financovania.
6.03
Samostatná odborná činnosť pri navrhovaní opatrení alebo samostatné posudzovanie
a vypracúvanie odborných stanovísk vo vecne vymedzenej oblasti.
6.04
Protokolárne zabezpečovanie oficiálnych návštev a služobných zahraničných návštev.
6.05
Koordinačná, analytická a kontrolná činnosť na úseku ochrany utajovaných skutočností.
6.06
Analytická, metodická a organizačná činnosť v oblasti sprístupňovania informácií
s prípadným priamym spracovaním a sprístupňovaním informácií.
7.
PLATOVÁ TRIEDA
Kvalifikačné predpoklady: vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa, odborná prax a osobitný
kvalifikačný predpoklad, ak je ustanovený osobitným predpisom.
Funkcia: odborný radca
Činnosti:
7.01
Koordinačná a metodická činnosť pri zabezpečovaní uplatňovania právnych vzťahov štátnych
zamestnancov.
7.02
Koordinačná a metodická činnosť na úseku rozpočtovania a financovania.
7.03
Analytická činnosť vrátane vyhodnocovania výsledkov a príprava návrhov na rozhodovanie
o otázkach vo vecne vymedzenej oblasti.
7.04
Koordinovanie a odborné redakčno-organizačné zabezpečovanie vydávania Zbierky nálezov
a uznesení Ústavného súdu Slovenskej republiky.
7.05
Koncepčná a koordinačná činnosť v oblasti zabezpečovania komplexných odborných právnych
a informačných materiálov na prípravu podkladov na rozhodovanie.
7.06
Špecializovaná odborná činnosť v oblasti tvorby služobných predpisov na zabezpečovanie
uplatňovania právnych vzťahov štátnych zamestnancov.
7.07
Systémová a vývojová činnosť pri riešení jednotlivých úloh častí štátneho informačného
systému.
7.08
Špecializovaná odborná činnosť v oblasti ochrany utajovaných skutočností na všetkých
stupňoch utajenia, koordinovanie a metodické usmerňovanie civilnej ochrany.
7.09
Kontrola hospodárenia s prostriedkami štátneho rozpočtu, s prostriedkami zo zahraničia
a s majetkom štátu.
7.10
Rozhodovacia činnosť v oblasti sprístupňovania informácií.
8.
PLATOVÁ TRIEDA
Kvalifikačné predpoklady: vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa, odborná prax a osobitný
kvalifikačný predpoklad, ak je ustanovený osobitným predpisom.
Funkcia: hlavný radca
Činnosti:
8.01
Analýza podaní doručených na Ústavný súd vrátane prípravy návrhov na rozhodovanie.
8.02
Koncepčná a analytická činnosť, vypracúvanie komplexných informácií a príprava podkladov
na rozhodovanie Ústavného súdu.
8.03
Koncepčná a koordinačná činnosť pri zabezpečovaní štátnych záležitostí.
8.04
Tvorba koncepcie štátnozamestnaneckých vzťahov.
8.05
Koncepčná a koordinačná činnosť pri plnení štátnych záležitostí v oblasti zahraničných
vzťahov.
8.06
Koncepčná a koordinačná činnosť na úseku rozpočtovania a financovania, príprava návrhov
rozpočtu a záverečného účtu za rozpočtovú kapitolu.
8.07
Tvorba koncepcie a koordinačná činnosť v oblasti informačného systému Ústavného súdu
v nadväznosti na realizáciu štátneho informačného systému.
8.08
Tvorivé spracúvanie a koordinovanie masmediálnej politiky.
9.
PLATOVÁ TRIEDA
Kvalifikačné predpoklady: vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa, odborná prax a osobitný
kvalifikačný predpoklad, ak je ustanovený osobitným predpisom.
Funkcia: štátny radca
Činnosti:
9.01
Tvorivé vypracúvanie odborných posudkov a stanovísk, príprava a vypracúvanie podkladov
na rozhodovanie Ústavného súdu.
Príloha č. 2 k zákonu Národnej rady Slovenskej republiky č. 38/1993 Z. z.
Platové tarify štátnych zamestnancov v Kancelárii Ústavného súdu Slovenskej republiky
(v eurách mesačne)
Platová trieda | Platová tarifa |
1. | 420,50 |
2. | 447,00 |
3. | 489,50 |
4. | 524,50 |
5. | 628,00 |
6. | 675,00 |
7. | 757,50 |
8. | 904,50 |
9. | 1 047,00 |
1)
Zákon č. 400/2009 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
2)
Zákon č. 552/2003 Z. z. o výkone práce vo verejnom záujme.
4a)
Zákon č. 549/2003 Z. z. o súdnych úradníkoch v znení neskorších predpisov.
5)
§ 123 až 130, § 133 a 134 zákona č. 385/2000 Z. z. o sudcoch a prísediacich a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
7)
§ 4 ods. 1 zákona č. 335/1991 Zb. o súdoch a sudcoch.
8a)
Zákon č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon
o slobode informácií) v znení neskorších predpisov.
8b)
§ 8 až 12 zákona č. 211/2000 Z. z. v znení neskorších predpisov.
9)
Čl. 7 a 125 Ústavy.
1a)
11)
Napríklad § 251 Občianskeho súdneho poriadku v znení neskorších predpisov, § 71 zákona č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok), § 73 zákona Slovenskej národnej rady č. 511/1992
Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v
znení neskorších predpisov.
12)
Zákon Slovenskej národnej rady č. 564/1992 Zb. o spôsobe vykonania referenda v znení neskorších predpisov.
13)
Zákon č. 85/1990 Zb. o petičnom práve v znení zákona č. 242/1998 Z. z.
14)
Napríklad Občiansky súdny poriadok, zákon č. 71/1967 Zb., zákon Slovenskej národnej rady č. 511/1992 Zb. v znení neskorších predpisov.
15)
Napríklad § 10 ods. 1 zákona Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov.
16)
Napríklad Občiansky súdny poriadok, zákon č. 153/2001 Z. z. o prokuratúre.
19)
Čl. 2 ods. 1 ústavného zákona č. 357/2004 Z. z. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov v znení ústavného
zákona č. 545/2005 Z. z.
20)
Čl. 9 a 10 ústavného zákona č. 357/2004 Z. z. v znení ústavného zákona č. 545/2005 Z. z.
21)
22)
Zákon č. 385/2000 Z. z.
1f)
Ústava Slovenskej republiky č. 460/1992 Zb. v znení ústavného zákona č. 244/1998 Z. z. a ústavného zákona č. 9/1999 Z. z.
1g)
Nález Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 398/1998 Z. z.
6)
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 120/1993 Z. z. o platových pomeroch niektorých ústavných činiteľov Slovenskej republiky v znení
neskorších predpisov.
17)
§ 26 ods. 3, § 28 ods. 3 a § 30 ods. 3 zákona č. 46/1999 Z. z. o spôsobe voľby prezidenta Slovenskej republiky, o ľudovom hlasovaní o jeho odvolaní
a o doplnení niektorých ďalších zákonov.
18)
Zákon č. 46/1999 Z. z. o spôsobe voľby prezidenta Slovenskej republiky, o ľudovom hlasovaní o jeho odvolaní
a o doplnení niektorých ďalších zákonov.
2a)
Článok 34 Protokolu č. 11 k Dohovoru o ochrane ľudských práv a základných slobôd
meniaci kontrolný systém založený dohovorom (oznámenie č. 102/1999 Z. z.).