231/1999 Z. z.
Časová verzia predpisu účinná od 01.09.2002 do 30.04.2004
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter.
Otvoriť všetky
Číslo predpisu: | 231/1999 Z. z. |
Názov: | Zákon o štátnej pomoci |
Typ: | Zákon |
Dátum schválenia: | 24.08.1999 |
Dátum vyhlásenia: | 11.09.1999 |
Dátum účinnosti od: | 01.09.2002 |
Dátum účinnosti do: | 30.04.2004 |
Autor: | Národná rada Slovenskej republiky |
Právna oblasť: |
|
Nachádza sa v čiastke: |
278/1993 Z. z. | Zákon Národnej rady Slovenskej republiky o správe majetku štátu |
434/2001 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 231/1999 Z. z. o štátnej pomoci |
461/2002 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 10/1996 Z. z. o kontrole v štátnej správe v znení zákona č. 502/2001 Z. z. a o doplnení zákona č. 231/1999 Z. z. o štátnej pomoci v znení zákona č. 434/2001 Z. z. |
203/2004 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 231/1999 Z. z. o štátnej pomoci v znení neskorších predpisov a o zmene niektorých zákonov |
82/2005 Z. z. | Zákon o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
468/2005 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 386/2002 Z. z. o štátnom dlhu a štátnych zárukách a ktorým sa dopĺňa zákon č. 291/2002 Z. z. o Štátnej pokladnici a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov |
518/2005 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 199/2004 Z. z. Colný zákon a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 652/2004 Z. z. a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
659/2007 Z. z. | Zákon o zavedení meny euro v Slovenskej republike a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
165/2008 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 502/2001 Z. z. o finančnej kontrole a vnútornom audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 618/2004 Z. z. a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
102/2011 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 231/1999 Z. z. o štátnej pomoci v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 233/1995 Z. z. o súdnych exekútoroch a exekučnej činnosti (Exekučný poriadok) a o zmene a doplnení ďalších zákonov v znení neskorších predpisov |
223/2011 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 82/2005 Z. z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony |
14/2013 Z. z. | Nález Ústavného súdu Slovenskej republiky sp. zn. PL. ÚS 115/2011 z 12. decembra 2012 vo veci návrhu skupiny 37 poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na vyslovenie nesúladu § 26 a § 30d zákona č. 231/1999 Z. z. o štátnej pomoci v znení neskorších predpisov, ako aj § 30 ods. 3 v časti „to neplatí, ak ide o exekučné konanie vykonávané na podklade rozhodnutia vykonateľného podľa § 26 zákona č. 231/1999 Z. z. o štátnej pomoci v znení neskorších predpisov“, § 41 ods. 4, § 44 ods. 2 v časti „ak ide o exekučné konanie vykonávané na podklade rozhodnutia vykonateľného podľa § 26 zákona č. 231/1999 Z. z. o štátnej pomoci v znení neskorších predpisov, exekučný titul sa nepreskúmava“, § 45 ods. 2 poslednej vety, § 52 ods. 1 poslednej vety, § 96 ods. 1 poslednej vety, § 107 ods. 1 poslednej vety, § 123 ods. 1 poslednej vety, § 137 ods. 1 poslednej vety a § 168 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 233/1995 Z. z. o súdnych exekútoroch a exekučnej činnosti (Exekučný poriadok) a o zmene a doplnení ďalších zákonov v znení neskorších predpisov s čl. 1 ods. 1 a 2, čl. 2 ods. 2, čl. 12 ods. 1 a 2, čl. 13 ods. 1, čl. 20 ods. 1, 4 a 5, čl. 46 ods. 1 a 2, čl. 47 ods. 3, čl. 48 ods. 1, čl. 141 ods. 1 a čl. 142 ods. 1 Ústavy Slovenskej republiky, s čl. 6 ods. 1 a čl. 13 Dohovoru o ochrane ľudských práv a základných slobôd a s čl. 1 Dodatkového protokolu k Dohovoru o ochrane ľudských práv a základných slobôd |
374/2014 Z. z. | Zákon o pohľadávkach štátu a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
358/2015 Z. z. | Zákon o úprave niektorých vzťahov v oblasti štátnej pomoci a minimálnej pomoci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o štátnej pomoci) |
231
ZÁKON
z 24. augusta 1999
o štátnej pomoci
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
PRVÁ ČASŤ
ZÁKLADNÉ USTANOVENIA
§ 1
Úvodné ustanovenie
(1)
Tento zákon sa vzťahuje na
(2)
Štátnou pomocou na účely tohto zákona sa rozumie každá pomoc v akejkoľvek forme,
ktorú poskytuje na podnikanie alebo v súvislosti s ním poskytovateľ priamo alebo nepriamo
z prostriedkov štátneho rozpočtu, zo svojho rozpočtu alebo z vlastných zdrojov podnikateľovi.
Štátna pomoc sa môže poskytnúť v súlade s týmto zákonom a osobitnými zákonmi6) a len za podmienok ustanovených týmto zákonom a ak to nie je v rozpore s medzinárodnou
zmluvou.6a)
(3)
Za štátnu pomoc podľa tohto zákona sa nepovažuje pomoc
a)
na výskum a vývoj v rámci úlohy rozvoja vedy a techniky vykonávaný štátnymi rozpočtovými
organizáciami alebo štátnymi príspevkovými organizáciami za podmienky, že výsledky
výskumu a vývoja sú voľne prístupné na využitie na princípe rovnosti,
b)
na podporu osvety na zvýšenie všeobecného záujmu a informovanosti o životnom prostredí,
podporu výrobkov, ktoré spĺňajú podmienky ochrany životného prostredia, ako aj obnovu
oblastí s poškodeným životným prostredím, ak nemôže toto poškodenie odstrániť ten,
kto ho spôsobil, pretože nie je známy alebo nezodpovedá za toto poškodenie za podmienky,
že táto pomoc nemôže brániť hospodárskej súťaži ani ju nenaruší, ani neobmedzí.
(4)
Tento zákon sa nevzťahuje na štátnu pomoc poskytnutú pre oblasť poľnohospodárstva
a rybárstva a kultúry.
§ 2
Zákaz poskytovania štátnej pomoci
(1)
Zakazuje sa poskytovanie štátnej pomoci, ktorá narušuje alebo hrozí narušením hospodárskej
súťaže8) tým, že zvýhodňuje určitých podnikateľov alebo výrobu určitého tovaru alebo poskytovanie
služieb, ak poskytnutie štátnej pomoci nepriaznivo ovplyvňuje podmienky obchodu medzi
Slovenskou republikou a Európskymi spoločenstvami9) (ďalej len „spoločenstvo“).
(2)
Štátna pomoc nie je zakázaná, ak sa má poskytnúť na úhradu škôd spôsobených prírodnými
katastrofami alebo inými mimoriadnymi udalosťami alebo ak má sociálny charakter a
poskytuje sa jednotlivým spotrebiteľom a nie je založená na diskriminácii pôvodu výrobku
alebo služby.
(3)
Zákaz poskytovania štátnej pomoci podľa odseku 1 platí, ak tento zákon neustanovuje
inak.
§ 3
Poskytovanie minimálnej pomoci
Zákaz poskytovania štátnej pomoci sa nevzťahuje na pomoc, ktorá u podnikateľa neprekročí
súhrnne v prepočte 100 000 EUR v priebehu troch po sebe nasledujúcich kalendárnych
rokov; to neplatí, ak sa takáto pomoc má poskytnúť na podporu exportu, dopravy a na
podporu rudného a uhoľného baníctva, oceliarskeho priemyslu a vodného hospodárstva
a na pomoc zameranú na uprednostňovanie domácich výrobkov pred obdobnými výrobkami
dovážanými zo zahraničia.
DRUHÁ ČASŤ
ROZSAH ŠTÁTNEJ POMOCI
§ 4
Poskytovanie štátnej pomoci
(1)
Štátna pomoc sa môže poskytnúť na podporu
a)
hospodárskeho rozvoja regiónov,10) v ktorých je životná úroveň mimoriadne nízka alebo v ktorých je vysoká nezamestnanosť
(ďalej len „rozvoj regiónov“) (§ 6 ods. 1),
b)
uskutočnenia významného spoločného projektu spoločenstva a Slovenskej republiky alebo
na nápravu vážnych nedostatkov vo fungovaní hospodárstva,
c)
rozvoja určitých činností alebo určitých hospodárskych oblastí, ak táto pomoc zásadne
nepriaznivo neovplyvní podmienky obchodu9) medzi Slovenskou republikou a spoločenstvom a ak tento zákon neustanovuje inak,
d)
záchrany kultúrnych pamiatok11) a zachovanie kultúrneho dedičstva.
(2)
Štátna pomoc sa môže poskytnúť
a)
na rozvoj regiónov,
b)
na vzdelávanie zamestnancov,
c)
na podporu zamestnanosti,
d)
na výskum a vývoj,
e)
na životné prostredie,
f)
pre malého podnikateľa alebo stredného podnikateľa,
g)
na záchranu a reštrukturalizáciu podnikateľov v ťažkostiach,
h)
pre oceliarsky priemysel,
i)
pre lodiarsky priemysel,
j)
pre automobilový priemysel,
k)
pre priemysel syntetických vlákien.
(3)
Štátna pomoc podľa odseku 2 sa môže kumulovať v súlade s týmto zákonom. Maximálnu
výšku štátnej pomoci podľa tohto zákona nemožno prekročiť; to platí aj v prípade,
ak sa okrem štátnej pomoci poskytuje podnikateľovi aj pomoc zo zdrojov spoločenstva.
Ak tento zákon neustanovuje inak, maximálnou výškou štátnej pomoci sa rozumie štátna
pomoc poskytnutá pred jej zdanením.
(4)
Štátna pomoc na podporu exportu sa môže poskytnúť, ak je v súlade s dohovorom Organizácie
pre hospodársku spoluprácu a rozvoj o záväzných normách pre oficiálne podporované
exportné úvery, pravidlami Organizácie pre hospodársku spoluprácu a rozvoj a Bernskej
únie ustanovenými pre štátnu podporu exportu.
(5)
Štátna pomoc na podporu rudného a uhoľného baníctva sa môže poskytnúť, ak je v súlade
so Zmluvou o založení Európskeho spoločenstva pre uhlie a oceľ a s Protokolom č. 2
Európskej dohody o pridružení.
§ 5
Formy štátnej pomoci
(1)
Priamou formou štátnej pomoci je najmä
a)
dotácia, príspevok, grant,
b)
úhrada úrokov alebo časti úrokov z úveru poskytnutého podnikateľovi,
c)
úhrada časti úveru,
d)
realizácia štátnej záruky alebo bankovej záruky,
e)
návratná finančná výpomoc.
(2)
Nepriamou formou štátnej pomoci je najmä
a)
prevzatie štátnej záruky alebo bankovej záruky,
b)
poskytnutie úľavy na dani alebo penále, pokute, úroku alebo na iných sankciách podľa
osobitného predpisu,13)
c)
predaj nehnuteľného majetku štátu alebo obce za cenu nižšiu, ako je trhová cena,
d)
poskytovanie poradenských služieb bezplatne alebo za čiastočnú úhradu,
e)
odklad platenia dane alebo povolenie zaplatenia dane v splátkach.13a)
(3)
Štátna pomoc sa môže poskytnúť na programy štátnej pomoci schválené vládou Slovenskej
republiky (ďalej len „vláda“) alebo na individuálnu štátnu pomoc.
(4)
Vláda schvaľuje program štátnej pomoci na rozvoj regiónov a program štátnej pomoci
pre malého podnikateľa a stredného podnikateľa. Program štátnej pomoci na rozvoj regiónov
a program štátnej pomoci pre malého podnikateľa a stredného podnikateľa možno predložiť
vláde na schválenie len so súhlasným stanoviskom orgánu podľa § 21.
(5)
Program štátnej pomoci obsahuje najmä
a)
predmet, účel a zásady poskytovania štátnej pomoci,
b)
poskytovateľa,
c)
výšku štátnej pomoci,
d)
spôsob vyhlásenia programu štátnej pomoci,
e)
dobu trvania programu štátnej pomoci.
Štátna pomoc na rozvoj regiónov
§ 6
(1)
Štátna pomoc na rozvoj regiónov sa môže poskytnúť za podmienky, že podiel hrubého
domáceho produktu na obyvateľa v regióne nedosahuje 75 % hodnoty hrubého domáceho
produktu na obyvateľa spoločenstva v priemere za posledné tri roky.
(2)
Štátna pomoc na rozvoj regiónov sa môže poskytnúť podnikateľovi na obstaranie investičného
majetku potrebného na začatie výroby novovzniknutým podnikateľom alebo na rozširovanie
výroby alebo na činnosti, ktoré vyžadujú zmeny vyrábaných tovarov (služieb) alebo
výrobného procesu podnikateľa.
(3)
Štátna pomoc podľa odseku 1 sa môže poskytnúť do 50 % oprávnených nákladov na obstaranie
investičného majetku podľa odseku 2, pričom nesmie presiahnuť 40 % oprávnených nákladov
na obstaranie investičného majetku podľa odseku 2, ak v regióne podľa odseku 1 podiel
hrubého domáceho produktu na obyvateľa v regióne už dosiahol 60 % a viac hodnoty hrubého
domáceho produktu na obyvateľa spoločenstva podľa odseku 1. Ak sa v rámci investícií
obstaráva nehmotný investičný majetok, štátna pomoc sa môže poskytnúť podnikateľovi,
ktorý nie je uvedený v § 10, do 25 % oprávnených nákladov podľa odseku 5 za podmienky, že tento majetok
a)
využije podnikateľ výhradne v podniku, ktorému sa štátna pomoc poskytne, a to najmenej
počas piatich rokov od jeho obstarania,
b)
sa bude odpisovať,
c)
sa obstaráva za trhovú cenu.
(4)
Oprávnenými nákladmi na účely obstarania hmotného investičného majetku podľa odseku
2 je cena obstarania17) pozemkov, budov, strojov, prístrojov a zariadení.
(5)
Oprávnenými nákladmi na účely obstarania nehmotného investičného majetku podľa odseku
2 je cena obstarania nehmotného investičného majetku, ktorý je výsledkom výskumnej
a vývojovej činnosti a je predmetom priemyselných práv, a ktorý je spojený s obstaraním
hmotného investičného majetku podľa odseku 2, ktorým sú stroje, prístroje a zariadenia.
(6)
Štátna pomoc na rozvoj regiónov sa môže poskytnúť aj vtedy, ak podiel hrubého domáceho
produktu na obyvateľa v regióne dosiahne aspoň 75 % hodnoty hrubého domáceho produktu
na obyvateľa spoločenstva v priemere za posledné tri roky, a to do 20 % nákladov podľa
odseku 2.
(7)
Štátna pomoc podľa odseku 2 je zakázaná pre podnikateľa v oceliarskom priemysle (§ 13).
(8)
Štátna pomoc na rozvoj regiónov sa môže poskytnúť aj vtedy, ak podiel hrubého domáceho
produktu na obyvateľa v regióne dosiahne 75 % alebo viac ako 75 % hodnoty hrubého
domáceho produktu na obyvateľa spoločenstva meraný v parite kúpnej sily v priemere
za posledné tri kalendárne roky, a to do 20 % nákladov podľa odseku 2.
(9)
Štátna pomoc na rozvoj regiónov sa môže poskytnúť aj na vytvorenie pracovných miest,
ktoré sa týkajú činností, s ktorými je investícia podľa odsekov 2 a 3 spojená, za
podmienky, že dosiahnuté zvýšenie počtu pracovných miest neklesne počas piatich rokov.
Za vytvorenie pracovného miesta sa považuje zvýšenie počtu pracovných miest u podnikateľa
v priemere za 12 kalendárnych mesiacov v porovnaní s rovnakým predchádzajúcim obdobím.
Štátna pomoc sa môže poskytnúť do 50 % mzdových nákladov na zamestnanca v regiónoch
podľa odseku 1 a do 20 % týchto nákladov v regiónoch podľa odseku 8, a to v prepočte
na obdobie dvoch rokov. Ak v regióne podľa odseku 1 podiel hrubého domáceho produktu
na obyvateľa už dosiahol 60 % a viac hodnoty hrubého domáceho produktu na obyvateľa
spoločenstva podľa odseku 1, štátna pomoc nesmie presiahnuť 40 % mzdových nákladov
na zamestnanca, a to v prepočte na obdobie dvoch rokov. Mzdovými nákladmi sa rozumejú
mzdy pred zdanením a odvodmi príspevkov na poistenie podľa osobitných predpisov.13c)
(10)
Štátna pomoc na rozvoj regiónov sa môže výnimočne poskytnúť aj na zníženie prevádzkových
nákladov podnikateľa v regiónoch podľa odseku 1 za podmienok, že jej poskytovanie
a)
bude časovo obmedzené v závislosti od rozsahu problému, ktorý sa má jej poskytnutím
riešiť,
b)
bude úmerné regionálnym problémom najmä v ekonomickej, sociálnej a environmentálnej
oblasti, ktoré sa majú jej poskytnutím riešiť a
c)
bude sa postupne znižovať.
(11)
Podľa tohto zákona sa rozumie regiónom štatistická územná jednotka Slovenskej republiky
podľa osobitného predpisu.10)
§ 7
(1)
Žiadosť o poskytnutie štátnej pomoci na rozvoj regiónu sa predkladá okresnému úradu
po schválení programu štátnej pomoci vládou.
(2)
Žiadosť podľa odseku 1 obsahuje najmä
a)
meno a priezvisko alebo obchodné meno žiadateľa,
b)
bydlisko alebo sídlo žiadateľa,
c)
identifikačné číslo a daňové identifikačné číslo žiadateľa,
d)
predmet a účel použitia požadovanej štátnej pomoci,
e)
vyčíslenie ekonomického prínosu pre rozvoj regiónu,
f)
výšku požadovanej štátnej pomoci,
g)
dobu realizácie projektu.
(3)
Prílohou žiadosti podľa odseku 1 je najmä
a)
projekt,
b)
rozpočet projektu,
c)
potvrdenie o finančnom zabezpečení projektu, najmä prísľub banky a výpis z účtu žiadateľa
z banky s potvrdením banky o viazaní prostriedkov na tento účel,
d)
výpis z obchodného registra nie starší ako tri mesiace alebo iný doklad o oprávnení
na podnikanie, ak žiadateľ nie je zapísaný v obchodnom registri,
e)
výpis z registra trestov nie starší ako tri mesiace
1.
žiadateľa, ktorý je fyzickou osobou,
2.
štatutárneho orgánu žiadateľa alebo členov štatutárneho orgánu žiadateľa, ktorý je
právnickou osobou,
f)
potvrdenie príslušného daňového úradu o tom, že žiadateľ nie je daňovým dlžníkom,
g)
potvrdenie o tom, že žiadateľ nie je dlžníkom poistného na dôchodkové zabezpečenie,
nemocenské poistenie, zdravotné poistenie a príspevku na poistenie v nezamestnanosti,14)
h)
prehľad o poskytnutej štátnej pomoci za posledné tri roky vrátane štátnej pomoci
poskytnutej podľa § 3.
(4)
Okresný úrad po posúdení žiadosti a jej príloh postúpi žiadosť spolu s prílohami
a so svojím stanoviskom príslušnému ministerstvu.15) Okresný úrad vo svojom stanovisku vždy uvedie prínos realizácie projektu pre rozvoj
regiónu.
(5)
Príslušné ministerstvo posúdi súlad predložených žiadostí a ich príloh s týmto zákonom
a programom štátnej pomoci na rozvoj regiónov schváleným vládou. Ak rozhodne o poskytnutí
štátnej pomoci pre ním vybraných žiadateľov, požiada orgán podľa § 21 o schválenie poskytnutia štátnej pomoci.
(6)
Ustanovenia odsekov 1 až 5 sa použijú aj na podávanie a posudzovanie žiadostí o individuálnu
štátnu pomoc na rozvoj regiónov, ak osobitný predpis neustanovuje inak.
(7)
Na rozhodovanie o poskytnutí štátnej pomoci podľa odseku 5 sa nevzťahujú všeobecné
predpisy o správnom konaní.
§ 7a
Štátna pomoc na vzdelávanie zamestnancov
(1)
Štátna pomoc na vzdelávanie zamestnancov sa môže poskytnúť podnikateľovi na
a)
všeobecné vzdelávanie,
b)
špecifické (osobitné) vzdelávanie.
(2)
(3)
(4)
Štátna pomoc podľa odsekov 2 a 3 sa môže zvýšiť najviac o 10 %, ak ide o podnikateľa
v regiónoch podľa § 6 ods. 1, alebo najviac o 5 %, ak ide o podnikateľa v regiónoch podľa § 6 ods. 8.
(5)
Štátna pomoc podľa odsekov 2 a 3 sa môže okrem zvýšenia podľa odseku 4 zvýšiť o 10
%, ak sa má poskytnúť na vzdelávanie zamestnancov
a)
mladších ako 25 rokov, ak ide o ich prvé zamestnanie,
b)
so zmenenou pracovnou schopnosťou a zamestnancov so zmenenou pracovnou schopnosťou
s ťažším zdravotným postihnutím,
c)
s trvalým pobytom v krajine spoločenstva, ak ide o odborné vzdelávanie alebo o jazykové
vzdelávanie,
d)
ktorým pracovný pomer vznikol najskôr po uplynutí troch rokov od dobrovoľného skončenia
predchádzajúceho pracovného pomeru s výnimkou osôb uvedených v písmene f),
e)
starších ako 45 rokov, ktorí nedosiahli vyššie ako úplné stredné odborné vzdelanie,
f)
evidovaných podľa osobitného predpisu15b) najmenej 12 kalendárnych mesiacov nasledujúcich po sebe pred vznikom pracovného pomeru,
a to najdlhšie počas šiestich mesiacov od vzniku pracovného pomeru.
(6)
Ak sa má štátna pomoc na vzdelávanie zamestnancov poskytnúť podľa odseku 1 a nemožno
osobitne určiť, či ide o štátnu pomoc podľa odseku 1 písm. a) alebo podľa odseku 1
písm. b), výška štátnej pomoci sa vždy určuje podľa odseku 3.
(7)
Oprávnenými nákladmi na vzdelávanie zamestnancov sú:
a)
mzdové náklady organizátora vzdelávania vynaložené na vzdelávanie zamestnancov,
b)
cestovné náklady organizátora vzdelávania,
c)
odpisy hmotného investičného majetku a nehmotného investičného majetku organizátora
vzdelávania používaného výlučne na vzdelávanie zamestnancov podnikateľa,
d)
náklady na poradenské a konzultačné služby organizátora vzdelávania bezprostredne
súvisiace so vzdelávaním zamestnancov podnikateľa,
e)
ostatné priame náklady organizátora vzdelávania bezprostredne súvisiace so vzdelávaním
zamestnancov podnikateľa,
f)
náklady zamestnancov podnikateľa zúčastňujúcich sa na vzdelávaní v rozsahu oprávnených
nákladov uvedených v písmenách a) až e).
(8)
Podľa tohto zákona sa rozumie
a)
všeobecným vzdelávaním vzdelávanie zamestnanca, ktoré poskytuje všeobecne využiteľnú
kvalifikáciu zlepšujúcu uplatnenie zamestnanca na trhu práce,
b)
špecifickým (osobitným) vzdelávaním vzdelávanie zamestnanca, ktoré poskytuje kvalifikáciu,
ktorá je využiteľná len u podnikateľa a ktorá nie je uplatniteľná alebo je iba čiastočne
uplatniteľná na trhu práce.
§ 7b
Štátna pomoc na podporu zamestnanosti
(1)
Štátna pomoc na podporu zamestnanosti sa môže poskytnúť podnikateľovi na
a)
vytvorenie pracovných miest alebo na udržanie pracovných miest, ktoré nie sú spojené
s investíciami, ak ide o podnikateľa v regiónoch podľa § 6 ods. 1, a to za podmienok podľa odseku 2,
b)
vytvorenie pracovných miest súvisiacich s investíciami v rozsahu a za podmienok podľa
§ 6 ods. 9,
c)
vytvorenie pracovných miest na podporu malých podnikateľov a stredných podnikateľov
v rozsahu a za podmienok podľa § 10 ods. 13 a 14.
(2)
Štátna pomoc na podporu zamestnanosti podľa odseku 1 písm. a) sa môže poskytnúť za
podmienok, že podnikateľ
a)
uzatvoril pracovný pomer s občanom, ktorý bol evidovaný podľa osobitného predpisu15b) alebo ktorému vznikol prvý pracovný pomer,
b)
vytvorí pracovné miesta, pričom za vytvorenie pracovného miesta sa považuje zvýšenie
počtu pracovných miest v priemere za 12 kalendárnych mesiacov v porovnaní s rovnakým
predchádzajúcim obdobím.
(3)
Štátna pomoc na podporu zamestnanosti sa môže poskytnúť aj podnikateľovi, ktorý uzatvoril
pracovný pomer s občanom pri jeho začleňovaní sa na pracovné miesto na trhu práce,15c) aj keď nie sú splnené podmienky podľa odseku 2, ak sa takto obsadzované pracovné
miesto uvoľnilo na žiadosť zamestnanca alebo s jeho súhlasom.
§ 8
Štátna pomoc na výskum a vývoj
(1)
Štátna pomoc na základný výskum vykonávaný podnikateľom v rámci úlohy rozvoja vedy
a techniky sa môže poskytnúť podnikateľovi do 100 % ekonomicky oprávnených nákladov,
a to za podmienky, že výsledky tohto výskumu sú voľne prístupné na využitie na princípe
rovnosti.
(2)
Štátna pomoc na aplikovaný výskum sa môže poskytnúť podnikateľovi do 50 % ekonomicky
oprávnených nákladov na riešenie úlohy rozvoja vedy a techniky.
(3)
Štátna pomoc na vývoj sa môže poskytnúť podnikateľovi do 25 % ekonomicky oprávnených
nákladov na riešenie úlohy rozvoja vedy a techniky.
(4)
Ak sa má v rámci úlohy rozvoja vedy a techniky vykonávať aplikovaný výskum spojený
s vývojom, štátna pomoc sa môže poskytnúť podnikateľovi najviac v sume zodpovedajúcej
váženému priemeru povolenej výšky pomoci podľa odsekov 2 a 3.
(5)
Štátna pomoc podľa odsekov 2 a 3 sa môže zvýšiť najviac o 10 %, ak ide o spoluprácu
na riešení medzinárodného projektu výskumu a vývoja alebo projektu podobnej cezhraničnej
spolupráce za podmienky, že sa tieto výsledky budú rozširovať a sprístupňovať alebo
ide o štátnu pomoc poskytovanú na rozvoj regiónov podľa § 6 ods. 1.
(6)
Štátna pomoc podľa odseku 2 zvýšená podľa odseku 5 nesmie presiahnuť 75 % a štátna
pomoc podľa odseku 3 zvýšená podľa odseku 5 nesmie presiahnuť 50 % ekonomicky oprávnených
nákladov.
(7)
Maximálnu výšku štátnej pomoci uvedenú v odseku 6 nemožno prekročiť ani vtedy, ak
sa na financovaní aplikovaného výskumu alebo vývoja, na ktoré sa poskytuje štátna
pomoc, podieľajú aj zdroje spoločenstva.
(8)
Výšku ekonomicky oprávnených nákladov, ktorá je základom na výpočet výšky štátnej
pomoci na výskum a vývoj, je žiadateľ povinný uviesť v žiadosti o poskytnutie štátnej
pomoci a súčasne je povinný priložiť k žiadosti podrobnú kalkuláciu ekonomicky oprávnených
nákladov a projekt.
(9)
Podľa tohto zákona sa rozumie
a)
základným výskumom činnosť zameraná na nadobúdanie a rozširovanie nových vedeckých
a technických poznatkov,
b)
aplikovaným výskumom výskum, ktorého cieľom je získanie nových poznatkov, ktoré sa
môžu využiť pri vývoji nových výrobkov, technologických postupov a zariadení alebo
služieb alebo pri zdokonalení už vyrábaných a zavedených výrobkov, technologických
postupov a zariadení alebo služieb,
c)
vývojom formovanie výsledkov aplikovaného výskumu do návrhu na nové, zmenené alebo
zdokonalené výrobky, technologické postupy a zariadenia alebo služby, ktoré sú určené
na použitie alebo predaj vrátane vytvorenia prvého prototypu, jeho overenia a vývoja
overovacej série,
d)
ekonomicky oprávnenými nákladmi náklady obstarania a náklady spracovania; ekonomicky
oprávnenými nákladmi nie sú náklady na propagáciu a náklady na marketing,
e)
nákladmi obstarania náklady na spotrebu materiálu v rámci úlohy rozvoja vedy a techniky
a náklady na poradenské, konzultačné a podobné služby využívané pri riešení úlohy
rozvoja vedy a techniky vrátane nákladov na využívanie existujúcich výsledkov iného
výskumu obstaraných žiadateľom v rámci riešenia úlohy rozvoja vedy a techniky,
f)
nákladmi spracovania náklady nevyhnutne vynaložené výlučne na riešenie úlohy rozvoja
vedy a techniky vrátane nevyhnutných dodatočných nákladov vzniknutých ako priamy dôsledok
výskumnej a vývojovej činnosti v rámci riešenia úlohy rozvoja vedy a techniky, a to
1.
mzdové a ostatné osobné náklady na zamestnancov podieľajúcich sa na riešení úlohy
rozvoja vedy a techniky,
2.
náklady na poistné na zdravotné poistenie, nemocenské poistenie a dôchodkové zabezpečenie
a na príspevok na poistenie v nezamestnanosti platené zamestnávateľom podľa osobitných
predpisov,14)
3.
ostatné priame a nepriame náklady.
(10)
Štátna pomoc na výskum a vývoj sa môže poskytnúť podnikateľovi na výskum a vývoj
vykonávaný nad rámec jeho bežných podnikateľských činností. Štátna pomoc na výskum
a vývoj sa môže poskytnúť podnikateľovi aj vtedy, ak ho podnieti vykonávať výskum
a vývoj.
§ 9
Štátna pomoc na životné prostredie
(1)
Štátna pomoc na životné prostredie sa môže poskytnúť na
a)
investície,
b)
poradenské služby,
c)
prevádzkové náklady,
d)
výrobu energie z obnoviteľných zdrojov a na zachovanie zdrojov energie,
e)
podporu osvety na zvýšenie všeobecného záujmu a informovanosti o životnom prostredí,
podporu výrobkov, ktoré spĺňajú podmienky ochrany životného prostredia, ako aj obnovu
oblastí s poškodeným životným prostredím,
f)
významné spoločné projekty spoločenstva a Slovenskej republiky.
(2)
Štátna pomoc podľa odseku 1 písm. a) sa môže poskytnúť na investície potrebné na
výrazné zníženie znečistenia životného prostredia na účel zlepšenia životného prostredia
podnikateľovi, ktorý v čase zavádzania výroby nemohol využiť najlepšiu dostupnú technológiu
na ochranu životného prostredia, a to do
a)
15 % nákladov vynaložených na obstaranie novej technológie, ktorá spĺňa nové požiadavky
ustanovené osobitnými predpismi,16)
b)
30 % nákladov vynaložených na obstaranie novej technológie, ktorá umožňuje dosiahnuť
podstatne vyššiu úroveň ochrany životného prostredia, ako vyžadujú nové požiadavky
ustanovené osobitnými predpismi.16)
(3)
Štátna pomoc podľa odseku 1 písm. a) sa môže poskytnúť do výšky uvedenej v § 6 ods. 3, ak sa má poskytnúť v regiónoch podľa § 6 ods. 1. Ak sa má štátna pomoc na životné prostredie poskytnúť na výskum a vývoj alebo pre
malého podnikateľa alebo stredného podnikateľa, môže sa poskytnúť do výšky podľa § 8 alebo § 10.
(4)
Štátna pomoc podľa odseku 1 písm. b) sa môže poskytnúť na zabezpečenie poradenských
služieb v oblasti ochrany životného prostredia v rozsahu a za podmienok podľa § 10 ods. 3.
(5)
Štátna pomoc podľa odseku 1 písm. c) sa môže poskytnúť len v regiónoch uvedených
v § 6 ods. 1 a len dočasne na kompenzáciu zvýšených výrobných nákladov pri nakladaní s odpadmi
za podmienky zabezpečenia zníženia úrovne znečistenia alebo rýchlejšieho zavedenia
efektívnejšieho využívania zdrojov a na kompenzáciu zvýšených nákladov na separovaný
zber a s tým súvisiace skladovanie, recykláciu a spracovanie odpadu na princípe postupného
znižovania tejto štátnej pomoci.
(6)
Štátna pomoc podľa odseku 1 písm. d) sa môže poskytnúť na výrobu energie z obnoviteľných
zdrojov energie alebo na zachovanie zdrojov energie.
(7)
Štátna pomoc podľa odseku 1 písm. e) sa môže poskytnúť do 50 % nákladov na uvedené
činnosti s výnimkou obnovy oblastí s poškodeným životným prostredím. Štátna pomoc
na obnovu oblastí s poškodeným životným prostredím sa môže poskytnúť do výšky uvedenej
v odseku 2.
Štátna pomoc pre malého podnikateľa alebo stredného podnikateľa
§ 10
(1)
Podľa tohto zákona sa rozumie
a)
malým podnikateľom podnikateľ, ktorý
1.
zamestnáva menej ako 50 zamestnancov,
2.
dosahuje ročný obrat najviac 7 000 000 EUR alebo vykazuje v účtovnej závierke hospodársky
výsledok najviac 5 000 000 EUR,
3.
je ekonomicky nezávislý,
b)
stredným podnikateľom podnikateľ, ktorý
1.
zamestnáva menej ako 250 zamestnancov,
2.
dosahuje ročný obrat najviac 40 000 000 EUR alebo vykazuje v účtovnej závierke hospodársky
výsledok najviac 27 000 000 EUR,
3.
je ekonomicky nezávislý,
c)
ekonomicky nezávislým podnikateľom podnikateľ, u ktorého
1.
podiel iných podnikateľov ako malých podnikateľov a stredných podnikateľov na základnom
imaní alebo na hlasovacích právach nie je 25 % a viac,
2.
podiel takých malých podnikateľov a stredných podnikateľov, ktorých zakladateľmi
sú iní podnikatelia ako malí podnikatelia a strední podnikatelia, na základnom imaní
alebo na hlasovacích právach nie je 25 % a viac,
3.
sú preukázateľne zistené vlastnícke vzťahy na účely overenia splnenia podmienok podľa
bodov 1 a 2.
(2)
Štátna pomoc pre malého podnikateľa alebo stredného podnikateľa sa môže poskytnúť
na jeho prvú účasť na výstave alebo veľtrhu do 50 % nákladov na prenájom, zariadenie
a prevádzku priestoru na výstave alebo veľtrhu.
(3)
Štátna pomoc pre malého podnikateľa alebo stredného podnikateľa v oblasti poradenských
a konzultačných služieb sa môže poskytnúť na čiastočnú úhradu nákladov za prijaté
poradenské a konzultačné služby, a to do 50 % nákladov za tieto služby; z tejto štátnej
pomoci nemožno financovať náklady na poradenské a konzultačné služby v oblasti inzercie,
reklamy, právneho a daňového poradenstva, auditu a vedenia účtovníctva.
(4)
Štátna pomoc pre malého podnikateľa alebo stredného podnikateľa sa môže poskytnúť
na obstaranie hmotného investičného majetku potrebného na začatie výroby (poskytovania
služieb) novovzniknutým podnikateľom alebo na rozširovanie výroby (poskytovania služieb),
alebo na činnosti, ktoré vyžadujú zmeny vyrábaných tovarov (služieb) alebo výrobného
procesu podnikateľa, alebo na kúpu podniku,13b) ktorého prevádzkovanie podnikateľ skončil alebo by jeho prevádzkovanie musel skončiť.
(5)
Štátna pomoc pre malého podnikateľa alebo stredného podnikateľa sa môže poskytnúť
na obstaranie nehmotného investičného majetku na účel využívania nových technológií.
(6)
Štátna pomoc podľa odsekov 4 a 5 sa môže poskytnúť malému podnikateľovi do 15 % oprávnených
nákladov.
(7)
Štátna pomoc podľa odsekov 4 a 5 sa môže poskytnúť strednému podnikateľovi do 7,5
% oprávnených nákladov.
(8)
Oprávnenými nákladmi na účely obstarania hmotného investičného majetku podľa odseku
4 je cena obstarania17) pozemkov, budov, strojov, prístrojov a zariadení. Oprávnenými nákladmi nie sú náklady
na obstaranie dopravných zariadení a dopravných prostriedkov s výnimkou železničných
dopravných prostriedkov, ak ide o podnikateľa v železničnej doprave.
(9)
Oprávnenými nákladmi na účely obstarania nehmotného investičného majetku podľa odseku
5 je cena obstarania nehmotného investičného majetku, ktorý je výsledkom výskumnej
a vývojovej činnosti a je predmetom priemyselných práv.
(12)
Štátna pomoc podľa odsekov 6 a 7 v regiónoch podľa § 6 ods. 1 sa môže pre malého podnikateľa alebo stredného podnikateľa zvýšiť o 15 % nad výšku
uvedenú v § 6 ods. 3.
(13)
Štátna pomoc podľa odsekov 6 a 7 sa môže pre malého podnikateľa alebo stredného podnikateľa
v regiónoch podľa § 6 ods. 6 zvýšiť o 10 %.
(12)
Štátna pomoc podľa odsekov 4 a 5 sa môže zvýšiť podľa odsekov 10 a 11 za podmienok,
že podnikateľ sa zaviaže využívať takto obstaraný majetok najmenej počas piatich rokov
a podiel podnikateľa na obstaraní majetku je aspoň 25 %; takto zvýšená štátna pomoc
v regiónoch podľa § 6 ods. 1 nesmie prekročiť 75 % štátnej pomoci podľa § 6 ods. 3 a v regiónoch podľa § 6 ods. 8 nesmie prekročiť 30 % štátnej pomoci podľa § 6 ods. 3.
(13)
Štátna pomoc pre malého podnikateľa alebo stredného podnikateľa sa môže poskytnúť
aj na vytvorenie pracovných miest, ktoré sa týkajú činností, s ktorými je investícia
spojená za podmienok, že
a)
pracovné miesta sa vytvoria do troch rokov od obstarania investície,
b)
dôjde k zvýšeniu počtu pracovných miest u malého podnikateľa alebo stredného podnikateľa
v porovnaní s priemerným počtom miest toho istého podnikateľa počas predchádzajúcich
12 kalendárnych mesiacov,
c)
dosiahnuté zvýšenie počtu pracovných miest podľa písmena b) neklesne počas piatich
rokov.
(14)
Štátna pomoc podľa odseku 13 sa môže poskytnúť na úhradu najviac 50 % mzdových nákladov
na vytvorenie pracovných miest v regiónoch podľa § 6 ods. 1 a najviac 20 % týchto nákladov v regiónoch podľa § 6 ods. 8, a to v prepočte na obdobie dvoch rokov. Ak v regióne podľa § 6 ods. 1 podiel hrubého domáceho produktu na obyvateľa v regióne už dosiahol 60 % a viac hodnoty
hrubého domáceho produktu na obyvateľa spoločenstva podľa § 6 ods. 1, štátna pomoc podľa odseku 13 sa môže poskytnúť na úhradu najviac 40 % mzdových nákladov
na vytvorenie pracovných miest v regiónoch podľa § 6 ods. 1, a to v prepočte na obdobie dvoch rokov.
§ 11
(1)
Žiadosti o poskytnutie štátnej pomoci pre malého podnikateľa alebo stredného podnikateľa
sa predkladajú poskytovateľovi po schválení programu štátnej pomoci vládou.
(2)
Žiadosť podľa odseku 1 obsahuje najmä
a)
meno a priezvisko alebo obchodné meno žiadateľa,
b)
bydlisko alebo sídlo žiadateľa,
c)
identifikačné číslo a daňové identifikačné číslo žiadateľa,
d)
predmet a účel použitia požadovanej štátnej pomoci,
e)
vyčíslenie ekonomického prínosu,
f)
výšku požadovanej štátnej pomoci,
g)
údaje o počte zamestnancov,
h)
údaj o ročnom obrate za predchádzajúci kalendárny rok a údaj o hospodárskom výsledku
za predchádzajúci kalendárny rok vykázanom v účtovnej závierke,
i)
údaje preukazujúce skutočnosti uvedené v § 10 ods. 1 písm. c).
(3)
Prílohou žiadosti podľa odseku 1 je najmä
a)
výpis z obchodného registra nie starší ako tri mesiace alebo iný doklad o oprávnení
na podnikanie, ak žiadateľ nie je zapísaný v obchodnom registri,
b)
výpis z registra trestov nie starší ako tri mesiace
1.
žiadateľa, ktorý je fyzickou osobou,
2.
štatutárneho orgánu žiadateľa alebo členov štatutárneho orgánu žiadateľa, ktorý je
právnickou osobou,
c)
potvrdenie príslušného daňového úradu o tom, že žiadateľ nie je daňovým dlžníkom,
d)
potvrdenie o tom, že žiadateľ nie je dlžníkom poistného na dôchodkové zabezpečenie,
nemocenské poistenie, zdravotné poistenie a príspevku na poistenie v nezamestnanosti,14)
e)
prehľad o poskytnutej štátnej pomoci za posledné tri roky vrátane štátnej pomoci
poskytnutej podľa § 3,
f)
výkaz o počte zamestnancov,
g)
účtovná závierka za predchádzajúci rok,
h)
doklady preukazujúce údaje podľa odseku 2 písm. i).
(4)
Poskytovateľ posúdi súlad predložených žiadostí a ich príloh s týmto zákonom a programom
štátnej pomoci pre malého podnikateľa a stredného podnikateľa schváleným vládou, rozhodne
o poskytnutí štátnej pomoci a požiada orgán podľa § 21 o schválenie poskytnutia štátnej pomoci pre žiadateľov vybraných poskytovateľom.
(5)
Na rozhodovanie podľa odseku 4 sa nevzťahujú všeobecné predpisy o správnom konaní.
§ 12
Štátna pomoc na záchranu a reštrukturalizáciu podnikateľov v ťažkostiach
(1)
Štátna pomoc podnikateľom v ťažkostiach sa môže poskytnúť na
a)
záchranu,
b)
reštrukturalizáciu.
(2)
Podľa tohto zákona podnikateľom v ťažkostiach sa rozumie podnikateľ, ktorý dlhodobo
vykazuje znižovanie ziskovosti alebo zvyšovanie strát alebo dlhodobo vykazuje stratu,
znižovanie obratu, rast zásob, nadbytočnú výrobnú kapacitu, klesajúcu tendenciu prehľadu
o peňažných tokoch (cash-flow), narastajúce dlhy alebo klesajúcu hodnotu čistého obchodného
imania.
(3)
Štátna pomoc podľa odseku 1 písm. a) sa môže poskytnúť podnikateľovi v ťažkostiach,
ktorého ekonomická situácia vyvolala akútnu hrozbu jeho zrušenia s likvidáciou alebo
vyhlásenia konkurzu, ak z rozboru jeho ekonomických ukazovateľov vykonaného pre podnikateľa
nezávislou osobou a okolností, za ktorých sa ocitol v ťažkostiach, je preukázateľné,
že reštrukturalizáciou možno obnoviť jeho dlhodobú životaschopnosť.
(4)
Štátna pomoc podľa odseku 1 písm. a) sa môže poskytnúť podnikateľovi v ťažkostiach
len raz vo forme pôžičky, úveru alebo poskytnutia záruky za úver. Táto štátna pomoc
sa môže poskytnúť aj v splátkach najviac vo výške potrebnej na úhradu nevyhnutných
nákladov na udržanie podnikateľa v prevádzke po dobu potrebnú na vypracovanie plánu
reštrukturalizácie, najdlhšie počas šiestich mesiacov.
(5)
Štátna pomoc podľa odseku 1 písm. b) sa môže poskytnúť len raz na realizáciu plánu
reštrukturalizácie alebo konverzného procesu podnikateľovi v ťažkostiach na účel obnovenia
jeho dlhodobej životaschopnosti v primeranom časovom období tak, aby sa jeho výrobná
kapacita nerozširovala.
(6)
Ak sa má reštrukturalizácia vykonať znížením alebo zastavením časti výroby, môže
sa štátna pomoc na reštrukturalizáciu poskytnúť aj na úhradu nákladov spojených s
odstupným.18)
(7)
Štátna pomoc na reštrukturalizáciu sa môže poskytnúť podnikateľovi v ťažkostiach,
ak
a)
udržanie jeho výroby je v celospoločenskom záujme,
b)
predloží taký plán reštrukturalizácie, ktorý obsahuje realizovateľný program spôsobilý
dosiahnuť obnovenie jeho dlhodobej životaschopnosti a konkurencieschopnosti,
c)
realizáciou plánu reštrukturalizácie sa obnoví jeho rentabilita,
d)
nadmerne sa neobmedzí súťaž,
e)
výška poskytnutej pomoci je obmedzená na nevyhnutné minimum a je primeraná výške
nákladov na reštrukturalizáciu a výsledkom reštrukturalizácie,
f)
písomne sa zaviaže
1.
komplexne realizovať plán reštrukturalizácie,
2.
pravidelne mesačne predkladať správy o plnení plánu reštrukturalizácie a predložiť
ročnú správu o plnení plánu reštrukturalizácie,
3.
umožniť kontrolu dodržiavania plánu reštrukturalizácie a kontrolu správnosti mesačných
a ročných správ o plnení plánu reštrukturalizácie,
4.
splniť ďalšie podmienky na poskytnutie štátnej pomoci,
5.
vrátiť poskytnutú štátnu pomoc a zaplatiť sankcie podľa osobitného predpisu,19) ak nedodrží záväzok podľa bodov 1 až 3 alebo nesplní podmienky na poskytnutie štátnej
pomoci.
§ 13
Štátna pomoc pre oceliarsky priemysel
(1)
Štátna pomoc pre oceliarsky priemysel sa môže poskytnúť na
a)
výskum a vývoj,
b)
ochranu životného prostredia,
c)
úhradu nákladov spojených s čiastočným alebo úplným a s trvalým zastavením oceliarskej
výroby.
(2)
Štátna pomoc podľa odseku 1 písm. a) sa môže poskytnúť na úhradu nákladov na výskumné
a vývojové projekty v rozsahu a za podmienok podľa § 8.
(3)
Štátna pomoc podľa odseku 1 písm. b) sa môže poskytnúť na úhradu nákladov spojených
s ochranou životného prostredia v rozsahu a za podmienok podľa § 9.
(4)
Štátna pomoc podľa odseku 1 písm. b) sa môže poskytnúť na investície podľa § 9 ods. 2 písm. a), ak sú splnené tieto podmienky:
a)
opotrebenie investičného majetku nesmie byť vyššie ako 75 %,
b)
rozhodnutie o zavedení novej technológie, ktorá spĺňa nové požiadavky ustanovené
osobitnými predpismi,16) nesmie byť nevyhnutné z hospodárskych dôvodov vzhľadom na opotrebenie investičného
majetku,
c)
náklady na nové investície sú vyčíslené aj nezávislými odborníkmi.
(5)
Štátna pomoc podľa odseku 1 písm. b) sa môže poskytnúť na investície podľa § 9 ods. 2 písm. b), ak podnikateľ preukáže, že investície sa uskutočnia výlučne z dôvodu dosiahnutia
podstatne vyššej úrovne ochrany životného prostredia, ako vyžadujú nové požiadavky
ustanovené osobitnými predpismi.16) Štátna pomoc sa zníži o úsporu výrobných nákladov v dôsledku zavedenia novej technológie.
(6)
Štátna pomoc podľa odseku 1 písm. c) sa môže poskytnúť na úhradu nákladov spojených
s odstupným, a to do 50 % nákladov, ak úhrada týchto nákladov v skutočnosti vzniká
v súvislosti s čiastočným alebo úplným a s trvalým zastavením oceliarskej výroby podnikateľa.
(7)
Štátna pomoc podľa odseku 1 písm. c) na úhradu fixných nákladov spojených s úplným
a trvalým zastavením oceliarskej výroby sa môže poskytnúť podnikateľovi, ktorý je
právnickou osobou vzniknutou pred 1. januárom 1996 za podmienok, že
a)
nevykonal reorganizáciu výroby ani štruktúry prevádzky po 1. januári 1996,
b)
c)
zastaví výrobu výrobkov zo železa a ocele do šiestich mesiacov od rozhodnutia o čiastočnom
alebo úplnom a o trvalom zastavení oceliarskej výroby alebo od schválenia štátnej
pomoci orgánom podľa § 21,
d)
sa zaviaže zabezpečiť vykonanie kontroly audítorom schváleným orgánom podľa § 21 na účel overenia plnenia skutočností, ktoré boli podkladom na rozhodnutie o poskytnutí
štátnej pomoci.
(8)
Štátna pomoc podľa odsekov 7 a 9 nesmie presiahnuť
a)
hodnotu, ktorú podnikateľ môže získať z prevádzok počas trojročného obdobia, zníženú
o všetky prínosy, ktoré očakáva od úplného a trvalého zastavenia oceliarskej výroby,
alebo
b)
zostatkovú účtovnú hodnotu podniku bez ohľadu na prekročenie miery inflácie po 1.
januári 1996.
(9)
Štátna pomoc podľa odseku 1 písm. c) na úhradu fixných nákladov spojených s úplným
a trvalým zastavením oceliarskej výroby sa môže poskytnúť za podmienok podľa odseku
7 písm. a), c) a d) aj podnikateľovi, ktorý nespĺňa podmienku podľa odseku 7 písm.
b), ak
a)
výroba, ktorá má byť úplne a trvale zastavená, je úplne vyčlenená zo štruktúry výroby
najmenej počas šiestich mesiacov pred poskytnutím štátnej pomoci,
b)
kontrola vykonaná audítorom potvrdí, že účtovníctvo podnikateľa je úplné, pravdivé
a preukazné,
c)
zníženie výrobnej kapacity je skutočné a overiteľné vyčíslením prínosu pre oceliarsky
priemysel, podľa ktorého sa významne celkovo zlepší pomer ponuky a dopytu na trhu,
ku ktorému došlo za obdobie piatich rokov od úplného a trvalého zastavenia oceliarskej
výroby, na ktorú sa poskytla štátna pomoc, alebo od úhrnného poskytnutia štátnej pomoci.
(10)
Oceliarskym priemyslom podľa tohto zákona sa rozumie priemysel, ktorý ťaží a upravuje
železnú rudu s výnimkou pyritu a spracúva železnú rudu a rudy iných kovov, železnú
hubu alebo oceľovú hubu a železný šrot na výrobu týchto výrobkov:
a)
surové železo a ferozliatiny, a to
1.
surové železo pre oceliarstvo,
2.
zlievarenské a ostatné surové železo,
3.
zrkadlovina a vysokouhlíkový feromangán,
b)
surové výrobky a polotovary zo železa, z obyčajnej alebo zo špeciálnej ocele vrátane
výrobkov na opätovné použitie a prevalcovanie, a to
1.
tekutá oceľ liata alebo neliata do ingotov vrátane ingotov na kovanie,
2.
polotovary, a to sochory, bloky, ploštiny, predvalky a polotovary na pocínovanie,
široké zvitky valcované za tepla okrem zvitkov klasifikovaných ako finálne výrobky,
c)
za tepla valcované finálne výrobky zo železa, z obyčajnej alebo zo špeciálnej ocele,
a to
1.
koľajnice, pražce, lodiarske platne, samostatné platne, stropné nosníky, hrubé profily
80 mm a viac, štetovnice,
2.
tyče a profily do 80 mm a plocháče do 150 mm,
3.
drôt,
4.
kruhové a štvorcové produkty pre rúry,
5.
za tepla valcované pruhy a pásy vrátane pásov pre rúry,
6.
za tepla valcované plechy do hrúbky 3 mm (povlakované alebo nepovlakované),
7.
tabule a plechy hrúbky 3 mm a viac, univerzálne tabule hrúbky 150 mm a viac,
d)
finálne výrobky zo železa, z obyčajnej a zo špeciálnej ocele, a to
1.
pocínované plechy, biele plechy cínovo-olovené, čierne plechy, pozinkované plechy
a ostatné povlakované plechy,
2.
za studena valcované plechy do hrúbky 3 mm,
3.
elektroplechy,
4.
pásy na pocínovanie,
5.
za studena valcované plechy vo zvitkoch a v pásoch hrúbky 3 mm a viac,
6.
rúry bezšvíkové,
7.
rúry zvárané,
8.
za studena ťahané drôty a tyče,
9.
za studena valcované pásy a ohýbané profily,
10.
výkovky,
11.
odliatky,
12.
výstrižky z plechu a výlisky z hlbokoťažných ocelí.
(11)
Podľa tohto zákona sa rozumejú fixnými nákladmi náklady, ktoré nie sú ovplyvnené
rozsahom výroby, prípadne objemom tržieb, a sú počas sledovaného obdobia rovnaké,
napríklad odpisy, poistné, nájomné alebo splátky pôžičiek.
§ 14
Štátna pomoc pre lodiarsky priemysel
(1)
Štátna pomoc pre lodiarsky priemysel sa môže poskytnúť podnikateľovi, ktorého predmetom
podnikania je stavba lodí, konverzia lodí alebo oprava lodí; za takého podnikateľa
sa považuje aj ovládajúca osoba.19b)
(2)
Štátna pomoc podľa odseku 1 sa môže poskytnúť na
a)
výskum a vývoj,
b)
ochranu životného prostredia,
c)
záchranu a reštrukturalizáciu,
d)
investičnú pomoc,
e)
úhradu nákladov spojených s čiastočným alebo úplným a s trvalým zastavením stavby
lodí, konverzie lodí alebo opravy lodí,
f)
rozvoj regiónov.
(3)
Štátna pomoc podľa odseku 2 písm. a) sa môže poskytnúť v rozsahu a za podmienok podľa
§ 8.
(4)
Štátna pomoc podľa odseku 2 písm. b) sa môže poskytnúť v rozsahu a za podmienok podľa
§ 9.
(5)
Štátna pomoc podľa odseku 2 písm. c) sa môže poskytnúť len raz, v rozsahu a za podmienok
podľa § 12, ak
a)
podnikateľovi ešte nebola poskytnutá štátna pomoc na záchranu a reštrukturalizáciu,
b)
kapacita stavby lodí, konverzie lodí alebo opravy lodí sa zníži a toto zníženie je
trvalé, pričom výška štátnej pomoci je úmerná zníženiu kapacity; pri určovaní úrovne
zníženia kapacity sa prihliada na úroveň skutočnej produkcie počas predchádzajúcich
piatich rokov, pričom zníženie kapacity musí zostať nezmenené pre stavbu lodí, konverziu
alebo opravu lodí najmenej počas desiatich rokov od schválenia poskytnutia štátnej
pomoci.
(6)
Štátna pomoc podľa odseku 2 písm. d) sa môže poskytnúť na zavádzanie novej a neoverenej
technológie stavby lodí, konverzie lodí alebo opravy lodí najviac do 10 % nákladov
nevyhnutne potrebných pre inovačnú časť projektu, a to v závislosti na veľkosti rizika
neúspešného výsledku inovácie.
(7)
Štátna pomoc podľa odseku 2 písm. e) sa môže poskytnúť na úhradu nákladov spojených
s
a)
odstupným pre nadbytočných zamestnancov alebo s inými platbami v súvislosti s nadbytočnosťou
zamestnancov podľa osobitného zákona,
b)
poskytovaním poradenských služieb pre nadbytočných zamestnancov vrátane úhrad, ktoré
poskytuje podnikateľ podľa odseku 1 týmto zamestnancom v súvislosti s prípravou na
podnikanie, za podmienky, že predmetom ich podnikania nie je stavba lodí, konverzia
lodí alebo oprava lodí,
c)
rekvalifikáciou nadbytočných zamestnancov,
d)
opätovným využitím objektov lodeníc za podmienky, že tieto objekty sa nebudú využívať
na stavbu lodí, konverziu lodí alebo opravu lodí a s dokončením prác za podmienky,
že ide o úhradu nevyhnutných nákladov a podstatná časť prác je ukončená.
(8)
Výška štátnej pomoci podľa odseku 7 písm. d) nesmie presiahnuť vyššiu z týchto hodnôt:
a)
zostatkovú účtovnú hodnotu technológie bez ohľadu na prekročenie miery inflácie po
1. januári 1991,
b)
hodnotu fixných nákladov spojených s využitím technológie počas obdobia troch rokov.
(9)
Štátna pomoc podľa odseku 2 písm. f) sa môže poskytnúť v regiónoch podľa § 6 ods. 1 do 22,5 % nákladov podľa § 6 ods. 3 a v regiónoch podľa § 6 ods. 8 do 12,5 % nákladov podľa § 6 ods. 3.
(10)
Štátna pomoc podľa odseku 9 sa môže poskytnúť za podmienok podľa § 6.
(11)
Podľa tohto zákona sa rozumie
a)
stavbou lodí stavba komerčných plavidiel,
b)
opravou lodí oprava alebo znovuuvedenie komerčných plavidiel do prevádzkového stavu,
c)
konverziou lodí konverzia komerčných plavidiel najmenej 1000 gt za podmienky, že
konverziou sa dosiahnu podstatné zmeny plánu nákladnej lode, kostry, hnacieho systému
alebo pohodlia cestujúcich,
d)
komerčným plavidlom plavidlo s vlastným pohonom spôsobilým na plavbu na šírom mori,
a to
1.
nie ľahšie ako 100 gt používané na prepravu osôb alebo tovaru,
2.
nie ľahšie ako 100 gt určené na špeciálne účely, napríklad ľadoborce alebo rýpadlá,
3.
remorkéry nie s menším výkonom ako 635 kW,
4.
rybárske lode nie ľahšie ako 100 gt na export mimo spoločenstva,
5.
nedokončené kostry plavidiel uvedených v bodoch 1 až 4, ktoré plávajú na hladine
a sú ľahko pohyblivé,
e)
plavidlom s vlastným pohonom spôsobilým na plavbu na šírom mori plavidlo s vlastným
pohonom a riadením s výnimkou vojenských plavidiel a ich modifikácií, ktoré slúžia
výhradne na vojenské účely,
f)
trvalým zastavením stavby lodí, konverzie lodí alebo opravy lodí zastavenie stavby
lodí, konverzie lodí alebo opravy lodí najmenej na desať rokov.
§ 15
Štátna pomoc pre automobilový priemysel
(1)
Štátna pomoc pre automobilový priemysel sa môže poskytnúť podnikateľovi na
a)
výskum a vývoj,
b)
ochranu životného prostredia,
c)
záchranu a reštrukturalizáciu,
d)
investičnú pomoc,
e)
vzdelávanie zamestnancov,
f)
rozvoj regiónov.
(2)
Štátna pomoc podľa odseku 1 písm. a) sa môže poskytnúť v rozsahu a za podmienok podľa
§ 8.
(3)
Štátna pomoc podľa odseku 1 písm. b) sa môže poskytnúť v rozsahu a za podmienok podľa
§ 9.
(4)
Štátna pomoc podľa odseku 1 písm. c) sa môže poskytnúť podľa § 12 za podmienky, že výrobná kapacita podnikateľa sa zníži a výška štátnej pomoci je
úmerná zníženiu výrobnej kapacity.
(5)
Štátna pomoc podľa odseku 1 písm. d) sa môže poskytnúť do 10 % nákladov nevyhnutne
potrebných na inovačnú časť projektu, a to v závislosti na veľkosti rizika neúspešného
výsledku inovácie. Takúto štátnu pomoc možno poskytnúť len na inovačnú časť projektu
týkajúcu sa jedného závodu podnikateľa umiestneného v jednom mieste; za jedno miesto
sa považuje aj iné miesto, ak v ňom prebieha jednotlivá vzájomne sa dopĺňajúca časť
inovačnej časti projektu.
(6)
Štátna pomoc podľa odseku 1 písm. e) sa môže poskytnúť len za podmienky, že sa nepoužije
výhradne na zníženie nákladov podnikateľa, ktoré by inak musel na školenie a preškolenie
vynaložiť.
(7)
Štátna pomoc podľa odseku 1 písm. f) sa môže poskytnúť za týchto podmienok:
a)
podnikateľ preukáže nevyhnutnosť štátnej pomoci,
b)
štátna pomoc sa poskytuje len na krytie oprávnených nákladov,
c)
štátna pomoc je úmerná regionálnym problémom najmä v ekonomickej, sociálnej a environmentálnej
oblasti, ktoré sa majú poskytnutím štátnej pomoci riešiť; úmernosť štátnej pomoci
posúdi orgán podľa § 21 na základe rozboru nákladov a prínosov.
(8)
Štátna pomoc podľa odseku 1 písm. f) sa môže poskytnúť, ak podnikateľ preukáže mobilitu
projektu, na ktorý sa štátna pomoc požaduje, alebo mobilitu jeho časti. Mobilitou
projektu alebo jeho časti sa rozumie preukázanie schopnosti ekonomicky rovnocenného
alternatívneho premiestnenia investície podľa projektu, na ktorý sa požaduje štátna
pomoc, alebo podľa jeho časti, alebo preukázaním úplnej transformácie výroby motorových
vozidiel alebo motorov pre motorové vozidlá. Transformáciou sa rozumie úplná demontáž
výrobných liniek a výstavba nových liniek, pričom vzniknutá výrobná štruktúra sa musí
odlišovať od predchádzajúcej výrobnej štruktúry.
(9)
Štátna pomoc podľa odseku 1 písm. f) sa môže poskytnúť na oprávnené náklady, pričom
za oprávnené náklady sa považujú len náklady spojené s realizáciou projektu alebo
jeho časti, ktorá spĺňa podmienku mobility projektu alebo jeho časti.
(10)
Štátna pomoc podľa odseku 1 sa nemôže poskytnúť na modernizáciu, racionalizáciu výroby
alebo len na znižovanie prevádzkových nákladov.
(11)
Podľa tohto zákona sa rozumie
a)
automobilovým priemyslom vývoj, výroba a montáž motorových vozidiel, motorov pre
motorové vozidlá a modulov alebo podsystémov pre takéto vozidlá alebo motory, a to
priamo výrobcom alebo priamym dodávateľom, ak je takáto dodávka súčasťou projektu
alebo výroby rovnakého typu vozidla,
b)
motorovými vozidlami osobné automobily, dodávky, nákladné automobily, cestné traktory,
autobusy a iné priemyselné vozidlá, pričom za priemyselné vozidlá sa nepovažujú závodné
automobily, terénne automobily, motocykle, prívesy, poľnohospodárske a lesné traktory,
obytné automobily a prívesy, vozidlá osobitného určenia, výklopné vozy a vozíky, vozidlá
pre vnútrozávodnú dopravu a vojenské vozidlá používané na vojenské účely,
c)
motormi pre motorové vozidlá vznetové motory a zážihové motory, elektromotory, turbínové
motory, plynové motory, hybridné motory a iné motory pre motorové vozidlá,
d)
modulmi a podsystémami zostava základných súčastí určených pre motorové vozidlo alebo
motor, ktorý je vyrobený, zostavený alebo montovaný priamym dodávateľom,
e)
inováciou zavedenie podstatne nových výrobkov alebo procesov do výroby, ak sa ešte
nepoužívajú a ak existuje riziko neúspešného výsledku inovácie pre podnikateľa.
§ 16
Štátna pomoc pre priemysel syntetických vlákien
(1)
Štátna pomoc pre priemysel syntetických vlákien sa môže poskytnúť podnikateľovi na
a)
výskum a vývoj,
b)
ochranu životného prostredia,
c)
investičnú pomoc.
d)
rozvoj regiónov.
(2)
Štátna pomoc podľa odseku 1 písm. a) sa môže poskytnúť v rozsahu a za podmienok podľa
§ 8.
(3)
Štátna pomoc podľa odseku 1 písm. b) sa môže poskytnúť v rozsahu a za podmienok podľa
§ 9.
(4)
Štátna pomoc podľa odseku 1 písm. c) sa môže poskytnúť, ak sa dosiahne výrazné zníženie
výroby príslušných syntetických vlákien alebo ak sa na trhu príslušných syntetických
vlákien prejavuje štrukturálny nedostatok ponuky, za podmienky, že poskytnutá štátna
pomoc výrazne nezvýši kapacitu výroby príslušných syntetických vlákien.
(5)
Štátna pomoc podľa odseku 4 sa môže poskytnúť pre
a)
malého podnikateľa alebo stredného podnikateľa do 75 % výšky pomoci podľa § 6 ods. 3,
b)
iných podnikateľov ako uvedených v písmene a) do 50 % výšky pomoci podľa § 6 ods. 3.
(6)
Štátna pomoc podľa odseku 5 písm. a) sa môže poskytnúť až do 100 % výšky pomoci podľa
§ 6 ods. 3, ak sa štátna pomoc poskytne na výrobu inovovaných výrobkov.
(7)
Štátna pomoc podľa odseku 1 písm. d) sa môže poskytnúť v rozsahu a za podmienok podľa
§ 6.
(8)
Podľa tohto zákona priemyslom syntetických vlákien sa rozumie vytlačovanie, tvarovanie
alebo polymerizácia vrátane pridružených procesov, ktoré sú u podnikateľa technológiou
pre proces vytlačovania a tvarovania všetkých typov striže a priadze z nekonečných
vlákien z polyesteru, polyamidu, akrylových polymérov alebo polypropylénu bez ohľadu
na ich konečné použitie.
Spoločné ustanovenia
§ 17
(1)
Žiadosti o poskytnutie štátnej pomoci z prostriedkov štátneho rozpočtu sa podávajú
na príslušnom ministerstve, ak tento zákon neustanovuje inak.
(2)
Žiadosti o poskytnutie štátnej pomoci z prostriedkov štátneho rozpočtu prostredníctvom
štátneho peňažného ústavu sa podávajú tomuto štátnemu peňažnému ústavu.
(3)
Žiadosti o poskytnutie štátnej pomoci z prostriedkov obce alebo inej právnickej osoby
poskytujúcej štátnu pomoc sa podávajú obci alebo tejto právnickej osobe, ak osobitný
predpis neustanovuje inak.20)
(4)
K žiadosti o poskytnutie individuálnej štátnej pomoci sa prikladá aj kalkulácia nákladov,
na ktorých krytie sa požaduje aj štátna pomoc, a doklady preukazujúce finančné zabezpečenie
ostatných nákladov, napríklad prísľub banky a výpis z účtu banky žiadateľa s potvrdením
banky o viazaní prostriedkov žiadateľa na tento účel.
§ 18
(1)
Na poskytnutie štátnej pomoci nie je právny nárok.
(2)
Štátna pomoc sa poskytuje na základe zmluvy s výnimkou štátnej pomoci poskytovanej
nepriamou formou.
(3)
Ak sa štátna pomoc poskytla z prostriedkov štátneho rozpočtu, z rozpočtu obce alebo
z rozpočtu štátneho účelového fondu, považuje sa nedodržanie podmienok, za ktorých
sa štátna pomoc poskytla, za porušenie rozpočtovej disciplíny podľa osobitného predpisu.21)
(4)
Ak sa štátna pomoc poskytla z rozpočtu inej právnickej osoby s výnimkou štátneho
účelového fondu, je príjemca štátnej pomoci, ktorý nedodržal podmienky, za ktorých
sa štátna pomoc poskytla, povinný
a)
vrátiť poskytnutú štátnu pomoc alebo jej neoprávnene použitú časť poskytovateľovi,
a to do rozpočtu, z ktorého bola poskytnutá,
b)
zaplatiť úrok vo výške dvojnásobku diskontnej sadzby určenej Národnou bankou Slovenska
za každý aj začatý deň neoprávneného použitia poskytnutej štátnej pomoci, a to do
rozpočtu, z ktorého bola poskytnutá.
§ 19
(1)
Príjemca štátnej pomoci je povinný
a)
preukázať poskytovateľovi použitie prostriedkov štátnej pomoci a oprávnenosť vynaložených
nákladov,
b)
umožniť poskytovateľovi vykonanie kontroly
1.
použitia prostriedkov štátnej pomoci,
2.
oprávnenosti vynaložených nákladov,
3.
dodržania podmienok poskytnutia štátnej pomoci.
(2)
Na vykonávanie kontroly podľa odseku 1 sa primerane použijú základné pravidlá kontrolnej
činnosti podľa osobitného predpisu.22)
§ 20
Na štátnu pomoc poskytovanú nepriamou formou sa vzťahujú osobitné predpisy.13) Ustanovenia tohto zákona o podmienkach poskytnutia štátnej pomoci, výške štátnej
pomoci, schvaľovaní štátnej pomoci a o oznamovaní poskytnutia pomoci podľa § 3 a o ďalších povinnostiach ustanovených týmto zákonom pre poskytovateľa a príjemcu
nie sú týmto dotknuté.
TRETIA ČASŤ
ÚRAD PRE ŠTÁTNU POMOC
§ 21
(1)
Zriaďuje sa Úrad pre štátnu pomoc (ďalej len „úrad“) ako orgán štátnej správy na
posudzovanie, hodnotenie, schvaľovanie štátnej pomoci, kontrolu jej poskytnutia a
evidenciu štátnej pomoci. Úrad je rozpočtovou organizáciou so sídlom v Bratislave.
(2)
Na čele úradu je predseda, ktorého na návrh vlády volí a odvoláva Národná rada Slovenskej
republiky. Funkčné obdobie predsedu je päť rokov. Funkcia predsedu je nezlučiteľná
s funkciou štatutárneho orgánu alebo člena štatutárneho orgánu poskytovateľa alebo
príjemcu.
(3)
Predsedu možno odvolať, ak
a)
porušil tento zákon,
b)
bol právoplatným rozhodnutím súdu odsúdený za spáchanie trestného činu,
c)
bol právoplatným rozhodnutím súdu pozbavený spôsobilosti na právne úkony alebo jeho
spôsobilosť na právne úkony bola obmedzená,
d)
začal vykonávať funkciu nezlučiteľnú s funkciou predsedu,
§ 22
(1)
Štátna pomoc podľa tohto zákona sa môže poskytnúť, len ak je schválená úradom, s
výnimkou poskytovania pomoci podľa § 3 alebo štátnej pomoci podľa § 5 ods. 1 písm. d) a za podmienok podľa odsekov 3 a 4 aj štátnej pomoci podľa § 7a a 10. Úrad je povinný preskúmavať splnenie podmienok, za ktorých možno poskytnúť štátnu
pomoc.
(2)
Poskytovateľ pomoci podľa § 3 a štátnej pomoci podľa § 5 ods. 1 písm. d) sú povinní oznámiť úradu poskytnutie tejto pomoci do 15 dní od jej poskytnutia. Príjemca
pomoci podľa § 3 a štátnej pomoci podľa § 5 ods. 1 písm. d) sú povinní oznámiť úradu prijatie tejto pomoci do 15 dní od jej prijatia. Oznámenie
o poskytnutí minimálnej pomoci, oznámenie o poskytnutí štátnej pomoci podľa § 5 ods. 1 písm. d) a oznámenia o ich prijatí obsahujú najmä:
a)
základné identifikačné údaje o príjemcovi, a to meno a priezvisko alebo obchodné
meno príjemcu, jeho bydlisko alebo sídlo a predmet jeho podnikania,
b)
označenie poskytovateľa pomoci,
c)
názov programu štátnej pomoci, ak sa pomoc poskytuje (prijíma) v rámci programu štátnej
pomoci,
d)
účel a formu poskytnutia (prijatia) pomoci,
e)
výšku poskytnutej (prijatej) pomoci,
f)
dátum poskytnutia (prijatia) pomoci,
g)
prehľad o doteraz poskytnutej (prijatej) pomoci.
(3)
Štátna pomoc podľa § 7a sa môže poskytnúť aj bez oznámenia úradu za podmienky, že jej poskytnutie je v súlade
s týmto zákonom, poskytovateľ štátnej pomoci podľa § 7a zverejní informáciu o jej poskytovaní v Obchodnom vestníku a výška štátnej pomoci
poskytnutej jednému podnikateľovi na jeden projekt vzdelávania zamestnancov nie je
v prepočte vyššia ako 1 000 000 EUR; zverejnenie tejto informácie v Obchodnom vestníku
musí obsahovať vyhlásenie poskytovateľa, že štátna pomoc sa poskytuje v súlade s týmto
zákonom.
(4)
Štátna pomoc podľa § 10 sa môže poskytnúť aj bez oznámenia úradu za podmienky, že jej poskytnutie je v súlade
s týmto zákonom, poskytovateľ štátnej pomoci podľa § 10 zverejní informáciu o jej poskytovaní v Obchodnom vestníku, výška štátnej pomoci
nie je vyššia v prepočte ako 15 000 000 EUR a oprávnené náklady jedného projektu nedosahujú
v prepočte 25 000 000 EUR; zverejnenie tejto informácie v Obchodnom vestníku musí
obsahovať vyhlásenie poskytovateľa, že štátna pomoc sa poskytuje v súlade s týmto
zákonom.
(5)
Úrad je oprávnený vyžiadať od príslušných štátnych orgánov, obcí, podnikateľov a
iných právnických osôb a fyzických osôb informácie, ak sú potrebné na posúdenie súladu
poskytnutia štátnej pomoci s týmto zákonom; tieto osoby sú povinné úradu takéto informácie
bezodkladne poskytnúť. Na žiadosť úradu sú tieto osoby povinné predkladať informácie
na osobitných formulároch. Poskytovateľ je povinný na žiadosť úradu poskytovať priebežné
správy a súhrnné správy o ním poskytnutej štátnej pomoci v termínoch a v rozsahu požadovanom
úradom.
(6)
Podnikateľ žiadajúci o poskytnutie štátnej pomoci je povinný k žiadosti o jej poskytnutie
priložiť prehľad štátnej pomoci a prehľad pomoci podľa § 3, ktorá bola jemu alebo jeho právnemu predchodcovi poskytnutá v bezprostredne predchádzajúcich
troch kalendárnych rokoch.
(7)
Poskytovateľ je oprávnený vyžiadať si informácie od iných poskytovateľov o nimi poskytnutej
štátnej pomoci a tieto osoby sú povinné uvedené informácie bezodkladne poskytnúť.
§ 23
(1)
Poskytovateľ je povinný pred poskytnutím štátnej pomoci požiadať úrad o schválenie
poskytnutia štátnej pomoci (ďalej len „žiadosť o schválenie“); to neplatí, ak ide
o poskytnutie štátnej pomoci podľa § 5 ods. 1 písm. d) alebo o poskytnutie štátnej pomoci podľa § 7a za podmienok podľa § 22 ods. 3, alebo ak ide o poskytnutie štátnej pomoci podľa § 10 za podmienok podľa § 22 ods. 4.
(2)
Úrad je povinný posúdiť žiadosť o schválenie do 60 dní od doručenia žiadosti o schválenie;
v odôvodnených prípadoch môže predseda túto lehotu primerane predĺžiť.
(3)
Schválenie alebo neschválenie poskytnutia štátnej pomoci po uplynutí lehoty podľa
odseku 2 oznamuje úrad bezodkladne poskytovateľovi a Ministerstvu financií Slovenskej
republiky; v oznámení o neschválení uvedie aj dôvody.
§ 24
(1)
Úrad je oprávnený u poskytovateľa kontrolovať poskytnutie štátnej pomoci. Na tento
účel je úrad oprávnený overiť si potrebné skutočnosti aj u príjemcu. Príjemca je povinný
umožniť úradu toto overenie.
(2)
Na vykonávanie kontroly podľa odseku 1 sa primerane použijú základné pravidlá kontrolnej
činnosti podľa osobitného predpisu.22)
(3)
Ak úrad v priebehu vykonávania kontroly zistí, že štátna pomoc sa poskytuje v rozpore
s týmto zákonom alebo inými všeobecne záväznými právnymi predpismi, oznámi túto skutočnosť
bezodkladne poskytovateľovi štátnej pomoci, ktorý je povinný okamžite pozastaviť ďalšie
vyplácanie poskytovania štátnej pomoci.
(4)
Ustanovenia odsekov 1 až 3 sa vzťahujú aj na kontrolu poskytovania pomoci podľa § 3.
§ 25
(1)
Rozhodnutie o tom, že štátna pomoc sa poskytla neoprávnene, vydáva úrad aj bez návrhu.
Na toto rozhodovanie sa vzťahujú všeobecné predpisy o správnom konaní, ak tento zákon
neustanovuje inak.
(2)
Za neoprávnene poskytnutú štátnu pomoc sa považuje štátna pomoc poskytnutá pred schválením
jej poskytnutia úradom alebo poskytnutá napriek neschváleniu jej poskytnutia úradom;
to neplatí, ak ide o poskytnutie štátnej pomoci podľa § 5 ods. 1 písm. d) alebo o poskytnutie štátnej pomoci podľa § 7a za podmienok podľa § 22 ods. 3, alebo o poskytnutie štátnej pomoci podľa § 10 za podmienok podľa § 22 ods. 4. Rozhodnutie podľa odseku 1 nemožno vydať po uplynutí piatich rokov od poskytnutia
štátnej pomoci.
(3)
Návrh na vydanie rozhodnutia podľa odseku 1 môže podať osoba uvedená v § 1 ods. 1.
(4)
Účastníkmi konania sú poskytovateľ a podnikateľ, ktorému sa poskytla štátna pomoc;
ak sa konanie začalo na návrh, účastníkom je aj navrhovateľ.
(5)
V rozhodnutí podľa odseku 1 úrad súčasne rozhodne o vrátení neoprávnene poskytnutej
štátnej pomoci a o zaplatení penále podľa § 26.
(6)
Proti rozhodnutiu podľa odseku 1 nemožno podať opravný prostriedok.
(7)
Rozhodnutie podľa odseku 1 je preskúmateľné súdom.23)
§ 26
(1)
Podnikateľ, ktorému sa poskytla štátna pomoc neoprávnene, je povinný na základe rozhodnutia
úradu podľa § 25 vrátiť poskytnutú štátnu pomoc do rozpočtu, z ktorého bola poskytnutá. Vrátenie neoprávnene
poskytnutej štátnej pomoci vymáha poskytovateľ.
§ 27
(1)
Úrad môže subjektu, ktorý porušil povinnosti podľa § 22 ods. 5 a § 30, uložiť pokutu, a to aj opakovane, vo výške
a)
1 000 Sk, ak ide o fyzickú osobu,
b)
10 000 Sk, ak ide o právnickú osobu.
(2)
Úrad môže subjektu, ktorý porušil povinnosti podľa § 22 ods. 2 a § 24 ods. 3, a to podľa závažnosti a dĺžky trvania tohto porušenia, uložiť pokutu do výšky
a)
100 000 Sk, ak ide o fyzickú osobu,
b)
1 000 000 Sk, ak ide o právnickú osobu.
(3)
Na konanie o uložení pokuty sa vzťahujú všeobecné predpisy o správnom konaní. Úrad
je oprávnený uložiť pokutu do jedného roka odo dňa, keď zistil porušenie povinnosti
uloženej týmto zákonom, najneskôr do piatich rokov odo dňa porušenia tejto povinnosti.
Pokuty podľa odsekov 1 a 2 sú príjmom štátneho rozpočtu.
§ 27a
(1)
Poskytovateľ štátnej pomoci podľa § 10 je povinný uchovávať všetky doklady týkajúce sa programov pomoci vrátane individuálnej
pomoci poskytovanej podľa tohto programu, ako aj doklady týkajúce sa poskytovania
individuálnej štátnej pomoci poskytovanej mimo programu štátnej pomoci. Tieto doklady
je poskytovateľ povinný uchovávať desať rokov odo dňa poskytnutia štátnej pomoci podľa
§ 10; pri poskytovaní štátnej pomoci podľa programu štátnej pomoci začne táto lehota plynúť
od poskytnutia poslednej individuálnej pomoci.
(2)
Poskytovateľ štátnej pomoci podľa § 10 je povinný zaslať úradu informáciu o štátnej pomoci alebo informácie o štátnej pomoci
podľa programu štátnej pomoci v úradom požadovanom rozsahu do 20 pracovných dní od
uverejnenia informácie v Obchodnom vestníku podľa § 22 ods. 4.
(3)
Ročnú správu o štátnej pomoci poskytnutej podľa § 7a za predchádzajúci kalendárny rok a o plnení podmienok podľa § 22 ods. 3 a ročnú správu o štátnej pomoci poskytnutej podľa § 10 a o splnení podmienok podľa § 22 ods. 4 predkladá poskytovateľ úradu do 31. marca nasledujúceho roku.
(4)
Poskytovateľ štátnej pomoci podľa § 14 je povinný predkladať úradu informácie o
a)
uzatvorení zmluvy na stavbu lode a konverziu lode do konca tretieho kalendárneho
mesiaca nasledujúceho po mesiaci, v ktorom sa taká zmluva podpísala,
b)
plnení zmluvy na stavbu lode a konverziu lode do konca mesiaca nasledujúceho po mesiaci,
v ktorom došlo k splneniu takej zmluvy.
(5)
Poskytovateľ je povinný viesť záznamy o štátnej pomoci poskytnutej podľa § 7a a 10 v rozsahu potrebnom na zistenie, či boli splnené podmienky podľa § 22 ods. 3 a 4, najmenej počas desiatich rokov od poskytnutia takejto štátnej pomoci.
§ 28
(1)
Úrad je povinný viesť evidenciu
a)
žiadostí o schválenie,
b)
schválených štátnych pomocí,
c)
neschválených štátnych pomocí,
d)
oznámení o poskytnutí pomoci podľa § 3.
(2)
Poskytovateľ je povinný do konca apríla poskytnúť úradu súhrnnú správu o poskytnutej
štátnej pomoci za predchádzajúci kalendárny rok.
(3)
Úrad je povinný každoročne do konca septembra predložiť vláde na prerokovanie správu
o poskytnutej štátnej pomoci za predchádzajúci kalendárny rok.
(4)
Úrad predkladá Európskej komisii ročnú správu o poskytnutej štátnej pomoci po prerokovaní
vládou.
§ 29
Úrad je povinný do 60 dní po uplynutí kalendárneho polroka uverejňovať zoznam príjemcov
štátnej pomoci s uvedením jej účelu a výšky v Obchodnom vestníku.
ŠTVRTÁ ČASŤ
PRECHODNÉ A ZÁVEREČNÉ USTANOVENIA
§ 30
Právnické osoby, ktoré poskytli štátnu pomoc podľa doterajších predpisov, sú povinné
predložiť úradu správu o poskytnutej štátnej pomoci za rok 1998 do 31. marca 2000
a za rok 1999 do 30. júna 2000.
§ 30a
Vláda je oprávnená vydať nariadenie25) na vykonanie článku 64 Európskej dohody o pridružení uzatvorenej medzi Európskymi spoločenstvami a ich členskými štátmi na strane jednej
a Slovenskou republikou na strane druhej.
§ 31
Zrušuje sa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 100/1995 Z. z. o štátnej podpore malého a stredného podnikania.
§ 32
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. januára 2000.
Rudolf Schuster v. r.
Jozef Migaš v. r.
Mikuláš Dzurinda v. r.
Jozef Migaš v. r.
Mikuláš Dzurinda v. r.
3)
Napríklad zákon Slovenskej národnej rady č. 347/1990 Zb. o organizácii ministerstiev a ostatných ústredných orgánov štátnej správy Slovenskej
republiky v znení neskorších predpisov, zákon Národnej rady Slovenskej republiky č.
222/1996 Z. z. o organizácii miestnej štátnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení
neskorších predpisov, zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 254/1993 Z. z. o územných finančných orgánoch v znení neskorších predpisov.
4)
§ 36 zákona č. 21/1992 Zb. o bankách v znení neskorších predpisov.
5)
Zákon Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov.
6)
Napríklad zákon č. 80/1997 Z. z. o Exportno-importnej banke Slovenskej republiky v znení zákona č. 336/1998 Z. z., zákon č. 69/1998 Z. z. o Štátnom fonde životného prostredia, zákon Národnej rady Slovenskej republiky č.
379/1996 Z. z. o Fonde na podporu zahraničného obchodu v znení zákona č. 162/1998 Z. z.
6a)
Európska dohoda o pridružení uzatvorená medzi Európskymi spoločenstvami a ich členskými
štátmi na strane jednej a Slovenskou republikou na strane druhej (oznámenie č. 158/1997 Z. z.).
8)
Zákon č. 136/2001 Z. z. o ochrane hospodárskej súťaže a o zmene a doplnení zákona Slovenskej národnej rady
č. 347/1990 Zb. o organizácii ministerstiev a ostatných ústredných orgánov štátnej správy Slovenskej
republiky v znení neskorších predpisov.
9)
Článok 64 Európskej dohody o pridružení uzatvorenej medzi Európskymi spoločenstvami
a ich členskými štátmi na strane jednej a Slovenskou republikou na strane druhej (oznámenie
č. 158/1997 Z. z.).
10)
§ 2 ods. 1 opatrenia Štatistického úradu Slovenskej republiky č. 75/1998 Z. z., ktorým sa ustanovuje Číselník štatistických územných jednotiek Slovenskej republiky.
11)
Zákon Slovenskej národnej rady č. 27/1987 Zb. o štátnej pamiatkovej starostlivosti.
12)
Napríklad § 15 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 168/1996 Z. z. o cestnej doprave.
13)
Napríklad § 29 zákona Slovenskej národnej rady č. 318/1992 Zb. o dani z dedičstva, dani z darovania a dani z prevodu a prechodu nehnuteľností, § 103 zákona Slovenskej národnej rady č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení
neskorších predpisov, § 23 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 273/1994 Z. z. o zdravotnom poistení, financovaní zdravotného poistenia, o zriadení Všeobecnej zdravotnej
poisťovne a o zriaďovaní rezortných, odvetvových, podnikových a občianskych zdravotných
poisťovní,§ 27 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 274/1994 Z. z. o Sociálnej poisťovni v znení neskorších predpisov.
13a)
Napríklad § 59 zákona Slovenskej národnej rady č. 511/1992 Zb. v znení neskorších predpisov.
13c)
Napríklad zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 273/1994 Z. z. v znení neskorších predpisov, zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 274/1994 Z. z. v znení neskorších predpisov.
14)
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 273/1994 Z. z. o zdravotnom poistení, financovaní zdravotného poistenia, o zriadení Všeobecnej zdravotnej
poisťovne a o zriaďovaní rezortných, odvetvových, podnikových a občianskych zdravotných
poisťovní v znení neskorších predpisov.Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č.
274/1994 Z. z. o Sociálnej poisťovni v znení neskorších predpisov.Zákon Národnej rady Slovenskej
republiky č. 387/1996 Z. z. o zamestnanosti v znení neskorších predpisov.
15)
Zákon Slovenskej národnej rady č. 347/1990 Zb. v znení neskorších predpisov.
15b)
§ 20 ods. 2 písm. r) bod 1 a § 38 až 41 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 387/1996 Z. z. v znení neskorších predpisov.
16)
Napríklad zákon č. 309/1991 Zb. o ochrane ovzdušia pred znečisťujúcimi látkami (zákon o ovzduší) v znení neskorších
predpisov, nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 92/1996 Z. z., ktorým sa vykonáva zákon č. 309/1991 Zb. o ochrane ovzdušia pred znečisťujúcimi látkami (zákon o ovzduší) v znení neskorších
predpisov, zákon č. 76/1998 Z. z. o ochrane ozónovej vrstvy Zeme a o doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov, zákon
č. 238/1991 Zb. o odpadoch v znení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 255/1993 Z. z., nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 606/1992 Zb. o nakladaní s odpadmi v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 190/1996 Z. z., zákon č. 138/1973 Zb. o vodách (vodný zákon) v znení neskorších predpisov, nariadenie vlády Slovenskej
republiky č. 242/1993 Z. z., ktorým sa ustanovujú ukazovatele prípustného stupňa znečistenia vôd.
17)
§ 25 ods. 4 písm. c) zákona č. 563/1991 Zb. o účtovníctve.
18)
Zákon č. 195/1991 Zb. o odstupnom poskytovanom pri skončení pracovného pomeru v znení zákona Národnej rady
Slovenskej republiky č. 10/1993 Z. z.
19)
§ 47 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 303/1995 Z. z. v znení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 386/1996 Z. z.
19a)
§ 66a ods. 1 Obchodného zákonníka v znení zákona č. 127/1999 Z. z.
19b)
§ 66a ods. 2 Obchodného zákonníka v znení zákona č. 127/1999 Z. z.
20)
Napríklad zákon č. 69/1998 Z. z., vyhláška Slovenskej komisie pre životné prostredie č. 176/1992 Zb. o podmienkach poskytovania a použitia prostriedkov Štátneho fondu životného prostredia
Slovenskej republiky.
21)
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 303/1995 Z. z. v znení neskorších predpisov.
22)
§ 8 až 13 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 10/1996 Z. z. o kontrole v
štátnej správe.
22)
§ 8 až 13 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 10/1996 Z. z. o kontrole v štátnej správe.
24)
§ 4 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 254/1993 Z. z. v znení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 374/1994 Z. z.
25)
Čl. 120 ods. 2 Ústavy Slovenskej republiky v znení ústavného zákona č. 90/2001 Z. z.