276/2001 Z. z.
Časová verzia predpisu účinná od 01.01.2005 do 14.03.2007
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter.
Otvoriť všetky
Číslo predpisu: | 276/2001 Z. z. |
Názov: | Zákon o regulácii v sieťových odvetviach a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
Typ: | Zákon |
Dátum schválenia: | 14.06.2001 |
Dátum vyhlásenia: | 17.07.2001 |
Dátum účinnosti od: | 01.01.2005 |
Dátum účinnosti do: | 14.03.2007 |
Autor: | Národná rada Slovenskej republiky |
Právna oblasť: |
|
Nachádza sa v čiastke: |
523/2001 Z. z. | Rozhodnutie úradu pre reguláciu sieťových odvetví o spôsobe výpočtu maximálnych cien za dodanie zemného plynu odberateľom |
236/2002 Z. z. | Rozhodnutie Úradu pre reguláciu sieťových odvetví o rozsahu regulácie cien za dodávku elektriny pre chránených odberateľov a distribúciu elektriny pre oprávnených odberateľov |
598/2002 Z. z. | Rozhodnutie Úradu pre reguláciu sieťových odvetví o rozsahu vecne regulovanej ceny za výrobu a dodávku pitnej vody a za odvedenie a čistenie odpadovej vody |
611/2002 Z. z. | Rozhodnutie Úradu pre reguláciu sieťových odvetví o rozsahu regulácie cien pre výrobu, výkup a rozvod tepla |
646/2002 Z. z. | Rozhodnutie Úradu pre reguláciu sieťových odvetví, ktorým sa mení a dopĺňa rozhodnutie Úradu pre reguláciu sieťových odvetví č. 611/2002 Z. z. o rozsahu regulácie cien pre výrobu, výkup a rozvod tepla |
647/2002 Z. z. | Rozhodnutie Úradu pre reguláciu sieťových odvetví, ktorým sa určuje spôsob výpočtu maximálnej ceny za výkup elektriny z environmentálnych zdrojov a zo zdrojov na kombinovanú výrobu elektriny a tepla |
650/2002 Z. z. | Rozhodnutie Úradu pre reguláciu sieťových odvetví, ktorým sa mení a dopĺňa rozhodnutie Úradu pre reguláciu sieťových odvetví č. 523/2001 Z. z. o spôsobe výpočtu maximálnych cien za dodanie zemného plynu odberateľom |
688/2002 Z. z. | Rozhodnutie Úradu pre reguláciu sieťových odvetví o rozsahu regulácie cien za predaj elektriny a podporných služieb držiteľmi licencie na výrobu elektriny |
713/2002 Z. z. | Rozhodnutie Úradu pre reguláciu sieťových odvetví o rozsahu regulácie cien za prenos elektriny a poskytovanie systémových služieb |
715/2002 Z. z. | Rozhodnutie Úradu pre reguláciu sieťových odvetví, ktorým sa mení a dopĺňa rozhodnutie Úradu pre reguláciu sieťových odvetví č. 611/2002 Z. z. o rozsahu regulácie cien pre výrobu, výkup a rozvod tepla |
746/2002 Z. z. | Rozhodnutie Úradu pre reguláciu sieťových odvetví o rozsahu regulácie cien pre regulovaný subjekt, ktorého distribúcia a dodávka elektriny odberateľom v roku t-1 bola nižšia ako 1 500 000 MWh, a pre regulovaný subjekt, ktorého preprava a rozvod zemného plynu odberateľom v roku t-1 bola nižšia ako 100 000 000 m3 |
747/2002 Z. z. | Rozhodnutie Úradu pre reguláciu sieťových odvetví o rozsahu regulácie cien za dodávku elektriny pre regulovaných odberateľov, distribúciu elektriny pre oprávnených odberateľov a poskytovanie systémových služieb |
123/2005 Z. z. | Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovujú pravidlá pre fungovanie trhu s plynom |
124/2005 Z. z. | Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovujú pravidlá pre fungovanie trhu s elektrinou |
27/2007 Z. z. | Oznámenie Úradu pre reguláciu sieťových odvetví o vydaní cenových rozhodnutí pre oblasť plynárenstva |
30/2007 Z. z. | Oznámenie Úradu pre reguláciu sieťových odvetví o vydaní cenových rozhodnutí pre oblasť elektroenergetiky |
302/2007 Z. z. | Oznámenie Úradu pre reguláciu sieťových odvetví o vydaní výnosu, ktorým sa ustanovuje rozsah cenovej regulácie v sieťových odvetviach a spôsob jej vykonania |
317/2007 Z. z. | Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovujú pravidlá pre fungovanie trhu s elektrinou |
381/2007 Z. z. | Oznámenie Úradu pre reguláciu sieťových odvetví o vydaní výnosu, ktorým sa ustanovuje rozsah a štruktúra oprávnených nákladov, spôsob určenia výšky primeraného zisku a podklady na návrh ceny za výrobu, distribúciu a dodávku pitnej vody verejným vodovodom a za odvedenie a čistenie odpadovej vody verejnou kanalizáciou |
382/2007 Z. z. | Oznámenie Úradu pre reguláciu sieťových odvetví o vydaní výnosu, ktorým sa ustanovuje rozsah a štruktúra oprávnených nákladov, spôsob určenia výšky primeraného zisku a podklady na návrh ceny v plynárenstve |
383/2007 Z. z. | Oznámenie Úradu pre reguláciu sieťových odvetví o vydaní výnosu, ktorým sa ustanovuje rozsah a štruktúra oprávnených nákladov, spôsob určenia výšky primeraného zisku a podklady na návrh ceny za poskytovanie vodohospodárskych služieb súvisiacich s využitím vodného toku |
384/2007 Z. z. | Oznámenie Úradu pre reguláciu sieťových odvetví o vydaní výnosu, ktorým sa ustanovuje rozsah a štruktúra oprávnených nákladov, spôsob určenia výšky primeraného zisku a podklady na návrh ceny za výrobu, distribúciu a dodávku tepla |
406/2007 Z. z. | Oznámenie Úradu pre reguláciu sieťových odvetví o vydaní výnosu, ktorým sa ustanovuje rozsah a štruktúra oprávnených nákladov, spôsob určenia výšky primeraného zisku a podklady na návrh ceny v elektroenergetike a ktorým sa dopĺňa výnos Úradu pre reguláciu sieťových odvetví z 27. júna 2007 č. 1/2007, ktorým sa ustanovuje rozsah cenovej regulácie v sieťových odvetviach a spôsob jej vykonania |
409/2007 Z. z. | Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovujú pravidlá pre fungovanie trhu s plynom |
315/2008 Z. z. | Vyhláška Úradu pre reguláciu sieťových odvetví, ktorou sa ustanovujú štandardy kvality dodávanej elektriny a poskytovaných služieb |
316/2008 Z. z. | Vyhláška Úradu pre reguláciu sieťových odvetví, ktorou sa ustanovujú štandardy kvality dodávaného tepla a poskytovaných služieb pri dodávke tepla |
317/2008 Z. z. | Vyhláška Úradu pre reguláciu sieťových odvetví, ktorou sa ustanovujú štandardy kvality dodávania pitnej vody verejným vodovodom a odvádzania a čistenia odpadovej vody verejnou kanalizáciou a súvisiacich služieb |
328/2008 Z. z. | Vyhláška Úradu pre reguláciu sieťových odvetví, ktorou sa ustanovujú štandardy kvality dodávaného plynu a poskytovaných služieb v plynárenstve |
349/2008 Z. z. | Vyhláška Úradu pre reguláciu sieťových odvetví o pravidlách pre predaj elektriny formou aukcií |
211/2010 Z. z. | Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 317/2007 Z. z., ktorým sa ustanovujú pravidlá pre fungovanie trhu s elektrinou v znení zákona č. 309/2009 Z. z. |
212/2010 Z. z. | Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 409/2007 Z. z., ktorým sa ustanovujú pravidlá pre fungovanie trhu s plynom |
92/2011 Z. z. | Vyhláška Úradu pre reguláciu sieťových odvetví, ktorou sa ustanovujú štandardy kvality dodávaného tepla a poskytovaných služieb pri dodávke tepla |
93/2011 Z. z. | Vyhláška Úradu pre reguláciu sieťových odvetví, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Úradu pre reguláciu sieťových odvetví č. 317/2008 Z. z., ktorou sa ustanovujú štandardy kvality dodávania pitnej vody verejným vodovodom a odvádzania a čistenia odpadovej vody verejnou kanalizáciou a súvisiacich služieb |
94/2011 Z. z. | Vyhláška Úradu pre reguláciu sieťových odvetví, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Úradu pre reguláciu sieťových odvetví č. 328/2008 Z. z., ktorou sa ustanovujú štandardy kvality dodávaného plynu a poskytovaných služieb v plynárenstve |
189/2011 Z. z. | Vyhláška Úradu pre reguláciu sieťových odvetví o rozsahu cenovej regulácie v sieťových odvetviach a spôsobe jej vykonania |
218/2011 Z. z. | Vyhláška Úradu pre reguláciu sieťových odvetví, ktorou sa ustanovuje cenová regulácia poskytovania vodohospodárskych služieb súvisiacich s využitím vodných tokov |
219/2011 Z. z. | Vyhláška Úradu pre reguláciu sieťových odvetví, ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v tepelnej energetike |
438/2011 Z. z. | Vyhláška Úradu pre reguláciu sieťových odvetví, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Úradu pre reguláciu sieťových odvetví č. 225/2011 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v elektroenergetike |
440/2011 Z. z. | Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 317/2007 Z. z., ktorým sa ustanovujú pravidlá pre fungovanie trhu s elektrinou v znení neskorších predpisov |
168/2012 Z. z. | Vyhláška Úradu pre reguláciu sieťových odvetví, ktorou sa mení vyhláška Úradu pre reguláciu sieťových odvetví č. 189/2011 Z. z. o rozsahu cenovej regulácie v sieťových odvetviach a spôsobe jej vykonania |
169/2012 Z. z. | Vyhláška Úradu pre reguláciu sieťových odvetví, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Úradu pre reguláciu sieťových odvetví č. 216/2011 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v plynárenstve |
170/2012 Z. z. | Vyhláška Úradu pre reguláciu sieťových odvetví, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Úradu pre reguláciu sieťových odvetví č. 219/2011 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v tepelnej energetike |
184/2012 Z. z. | Vyhláška Úradu pre reguláciu sieťových odvetví, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Úradu pre reguláciu sieťových odvetví č. 225/2011 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v elektroenergetike v znení vyhlášky č. 438/2011 Z. z. |
222/2012 Z. z. | Vyhláška Úradu pre reguláciu sieťových odvetví, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Úradu pre reguláciu sieťových odvetví č. 217/2011 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia výroby, distribúcie a dodávky pitnej vody verejným vodovodom a odvedenia a čistenia odpadovej vody verejnou kanalizáciou |
1/1993 Z. z. | Zákon Národnej rady Slovenskej republiky o Zbierke zákonov Slovenskej republiky |
18/1996 Z. z. | Zákon Národnej rady Slovenskej republiky o cenách |
87/1996 Z. z. | Vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky, ktorou sa vykonáva zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 18/1996 Z. z. o cenách |
70/1998 Z. z. | Zákon o energetike a o zmene zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov |
397/2002 Z. z. | Zákon, ktorým sa dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 276/2001 Z. z. o regulácii v sieťových odvetviach a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
442/2002 Z. z. | Zákon o verejných vodovodoch a verejných kanalizáciách a o zmene a doplnení zákona č. 276/2001 Z. z. o regulácii v sieťových odvetviach |
656/2004 Z. z. | Zákon o energetike a o zmene niektorých zákonov |
658/2004 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 276/2001 Z. z. o regulácii v sieťových odvetviach a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov |
107/2007 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 276/2001 Z. z. o regulácii v sieťových odvetviach a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
112/2008 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 656/2004 Z. z. o energetike a o zmene niektorých zákonov v znení neskorších predpisov |
283/2008 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 656/2004 Z. z. o energetike a o zmene niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
73/2009 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 656/2004 Z. z. o energetike a o zmene niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
309/2009 Z. z. | Zákon o podpore obnoviteľných zdrojov energie a vysoko účinnej kombinovanej výroby a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
142/2010 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 656/2004 Z. z. o energetike a o zmene niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 276/2001 Z. z. o regulácii v sieťových odvetviach a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov |
558/2010 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 309/2009 Z. z. o podpore obnoviteľných zdrojov energie a vysoko účinnej kombinovanej výroby a o zmene a doplnení niektorých zákonov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 276/2001 Z. z. o regulácii v sieťových odvetviach a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov |
117/2011 Z. z. | Zákon, ktorým sa zrušuje zákon č. 429/2008 Z. z. o podávaní cenových návrhov obchodných spoločností a o zmene a doplnení zákona č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v znení neskorších predpisov v znení zákona č. 309/2009 Z. z. a o zmene zákona č. 276/2001 Z. z. o regulácii v sieťových odvetviach a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov |
136/2011 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 309/2009 Z. z. o podpore obnoviteľných zdrojov energie a vysoko účinnej kombinovanej výroby a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 276/2001 Z. z. o regulácii v sieťových odvetviach a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov |
197/2012 Z. z. | Zákon, ktorým sa dopĺňa zákon č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení zákona č. 276/2001 Z. z. o regulácii v sieťových odvetviach a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov |
250/2012 Z. z. | Zákon o regulácii v sieťových odvetviach |
276
ZÁKON
zo 14. júna 2001
o regulácii v sieťových odvetviach a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
§ 1
Predmet úpravy
Tento zákon upravuje
a)
predmet, rozsah, podmienky a spôsob regulácie v sieťových odvetviach,
b)
zriadenie, postavenie a pôsobnosť Úradu pre reguláciu sieťových odvetví,
c)
podmienky vykonávania regulovaných činností a práva a povinnosti regulovaných subjektov,
d)
pravidlá pre fungovanie trhu s elektrinou a s plynom,
e)
konanie vo veciach podľa tohto zákona,
f)
správne delikty za porušenie povinností ustanovených týmto zákonom.
§ 2
Vymedzenie základných pojmov
Na účely tohto zákona sa rozumie
a)
sieťovými odvetviami
1.
výroba, prenos, distribúcia a dodávka elektriny a s tým súvisiace služby,
2.
výroba, preprava, distribúcia, uskladňovanie a dodávka plynu a s týmito činnosťami
súvisiace služby,
3.
výroba a rozvod tepla,
4.
hromadné zásobovanie vodou verejnými vodovodmi a hromadné odvádzanie odpadových vôd
verejnou kanalizáciou,1b)
b)
činnosťami v sieťových odvetviach
1.
výroba, prenos, distribúcia a dodávka elektriny a poskytnutie podporných a systémových
služieb,1)
2.
výroba, preprava, distribúcia, uskladňovanie a dodávka plynu a poskytovanie podporných
služieb,1)
3.
výroba, distribúcia a dodávka tepla,1a)
4.
prevádzkovanie verejného vodovodu a verejnej kanalizácie,1b)
5.
poskytovanie vodohospodárskych služieb súvisiacich s využitím hydroenergetického
potenciálu vodného toku,4)
6.
poskytovanie vodohospodárskych služieb súvisiacich s odberom povrchových vôd a odberom
energetickej vody z vodných tokov,4)
c)
reguláciou zabezpečenie nediskriminačného a transparentného výkonu činností v sieťových
odvetviach, uplatnenie regulačných opatrení zameraných na znižovanie rizík porušovania
pravidiel hospodárskej súťaže zneužitím dominantného postavenia na trhu s tovarom
a službami tak, aby sa chránili práva a povinnosti oprávnených odberateľov a domácností,
ako aj ukladanie a kontrola informačných povinností o podmienkach výroby a dodávky
tovaru a služieb vrátane informačných povinností o ich vplyve na životné prostredie;
regulácia zahrnuje aj uplatňovanie opatrení na zabezpečenie spoľahlivej, hospodárnej
a kvalitnej dodávky tovarov a služieb, opatrení na ochranu spotrebiteľov a opatrení
na ochranu oprávnených záujmov držiteľov povolení a osvedčení na vykonávanie činností
v sieťových odvetviach, ako aj opatrení na dosiahnutie primeranej návratnosti ich
investícií,
d)
e)
regulovaným subjektom fyzická osoba alebo právnická osoba, ktorá vykonáva regulovanú
činnosť alebo ktorého práva a povinnosti upravuje tento zákon alebo osobitné predpisy,1c)
f)
tovarom elektrina, plyn, teplo, pitná voda a odvedená odpadová voda,1b)
g)
službou v sieťových odvetviach činnosti, ktoré súvisia s dodaním tovaru a využitím
hydroenergetického potenciálu vodného toku,
h)
regulačným obdobím obdobie, počas ktorého sa uplatňuje stanovený spôsob regulácie.
§ 3
Predmet regulácie
(1)
Predmetom regulácie podľa tohto zákona a podľa osobitných predpisov1c) je určovanie alebo schvaľovanie spôsobu, postupov a podmienok na
a)
pripojenie a prístup do prenosovej sústavy, distribučnej sústavy, prepravnej siete
a distribučnej siete podľa osobitného predpisu,1)
b)
prenos elektriny a distribúciu elektriny na vymedzenom území,1)
c)
prepravu plynu a distribúciu plynu na vymedzenom území,1)
d)
poskytovanie podporných služieb v elektroenergetike a plynárenstve,1e)
e)
poskytovanie služieb prevádzkovateľa prenosovej sústavy a služieb prevádzkovateľa
distribučnej sústavy,1f)
f)
prístup a pripojenie nových výrobcov elektriny a plynu do sústavy alebo do siete,
výrobu a rozvod tepla.
(2)
Predmetom regulácie podľa tohto zákona je ďalej regulácia ceny tovarov a ceny poskytovaných
služieb v sieťových odvetviach a určenie podmienok ich uplatňovania (ďalej len „cenová
regulácia").
(3)
Predmetom regulácie podľa tohto zákona je aj určenie spôsobu, postupu a podmienok
na
a)
prevádzkovanie sústavy a siete,
b)
dodávku elektriny a dodávku plynu domácnostiam,
c)
výrobu, prenos a distribúciu elektriny vyrobenej z obnoviteľných zdrojov energie,
elektriny vyrobenej kombinovanou výrobou elektriny a tepla a elektriny vyrobenej z
domáceho uhlia.
§ 4
Úrad pre reguláciu sieťových odvetví
(1)
Zriaďuje sa Úrad pre reguláciu sieťových odvetví (ďalej len „úrad“) ako orgán štátnej
správy.
(2)
Úrad je rozpočtovou organizáciou3) so sídlom v Bratislave.
(3)
Úrad môže zriaďovať pracoviská aj mimo svojho sídla.
§ 5
Pôsobnosť úradu
(1)
Úrad
a)
zabezpečuje transparentnú, nediskriminačnú a efektívnu hospodársku súťaž v sieťových
odvetviach podľa tohto zákona,
b)
zabezpečuje účinné fungovanie trhu s tovarom a so službami v sieťových odvetviach,
c)
určuje alebo schvaľuje spôsob, postupy a podmienky na pripojenie a prístup do národnej
sústavy alebo siete,1)
d)
určuje alebo schvaľuje spôsob, postupy a podmienky na tvorbu cien za prenos elektriny,
distribúciu elektriny, prepravu plynu a distribúciu plynu, za poskytovanie podporných
služieb a systémových služieb na vyrovnanie sústavy alebo vyváženie siete1d) a za výrobu, distribúciu a dodávku tepla,
e)
rozhoduje o vydaní, zmene a o odňatí povolenia na vykonávanie regulovaných činností
(ďalej len „povolenie") podľa tohto zákona a podľa osobitných predpisov,1c)
f)
vykonáva cenovú reguláciu podľa tohto zákona,
g)
rozhoduje o sporoch o povinnosti zabezpečiť prístup do sústavy, siete, zásobníka
a k akumulácii plynu a o sporoch pri poskytovaní podporných služieb a systémových
služieb,1g)
h)
i)
rozhoduje o rezervácii kapacity zásobníka a akumulácie plynu pre prevádzkovateľa
siete,
j)
rozhoduje vo veciach porušenia povinností vyplývajúcich z tohto zákona a z osobitných
predpisov,1c)
k)
rozhoduje o žiadostiach regulovaných subjektov o vyňatí z regulácie,
l)
ustanovuje pravidlá pre fungovanie trhu s elektrinou a plynom podľa § 12a,
m)
ustanovuje rozsah, spôsob a pravidlá pre vedenie oddelenej evidencie na účely účtovníctva
podľa osobitného predpisu1i) pre potreby cenovej regulácie,
n)
ustanovuje pravidlá a postupy na zverejňovanie informácií o cenách tovarov a služieb
a o podmienkach ich dodávky alebo poskytovania,
o)
ustanovuje predmet, podmienky a rozsah cenovej regulácie podľa tohto zákona,
p)
vydáva všeobecne záväzné právne predpisy na vykonanie tohto zákona a osobitných zákonov,1c)
q)
vydáva potvrdenie o pôvode elektriny vyrobenej z obnoviteľných zdrojov energie,1j)
r)
spolupracuje na príprave návrhov všeobecne záväzných právnych predpisov týkajúcich
sa regulácie činností v sieťových odvetviach,
s)
spolupracuje s regulačnými orgánmi členských štátov Európskej únie v oblasti svojej
pôsobnosti,
t)
sleduje úroveň dosiahnutej transparentnosti trhu a hospodársku súťaž na trhu s tovarom
a službami, ktorých dodanie alebo poskytovanie je predmetom regulácie podľa tohto
zákona,
u)
sleduje dodržiavanie pravidiel pre fungovanie trhu s elektrinou a plynom,
v)
sleduje a vyhodnocuje prijaté opatrenia zamerané na riešenie predchádzania vzniku
preťaženia národnej sústavy a siete a na riešenie preťaženia národnej sústavy a siete
a ukladá nové opatrenia na riešenie týchto stavov,
w)
sleduje čas, ktorý prevádzkovateľ prenosovej sústavy, prevádzkovateľ distribučnej
sústavy, prevádzkovateľ prepravnej siete a prevádzkovateľ distribučnej siete potrebuje
na pripojenie a na opravu zariadení sústavy alebo siete,
x)
sleduje dodržiavanie povinností prevádzkovateľa sústavy a siete týkajúcich sa
1.
zabezpečenia prenosu elektriny, distribúcie elektriny, prepravy plynu, distribúcie
plynu a uskladnenia plynu,
2.
zabezpečenia bezpečnosti dodávok elektriny, spoľahlivosti prenosu a distribúcie elektriny
a primeranej prenosovej kapacity sústavy,
3.
zabezpečenia bezpečnosti dodávok plynu, prepravy a distribúcie plynu,
4.
zabezpečenia dodržiavania nediskriminačného prístupu do sústavy a siete s osobitným
zreteľom na integrované podniky,1e)
5.
riadenia tokov elektriny v sústave vrátane cezhraničnej výmeny elektriny podľa osobitného
predpisu,1k)
6.
dodržiavania pravidiel pre vyrovnávanie nerovnováhy v sústave a v sieti,1c)
y)
sleduje dodržiavanie povinnosti prevádzkovateľa sústavy alebo siete poskytnúť dotknutým
stranám informácie týkajúce sa
1.
pripojenia k sústave alebo k sieti,
2.
prideľovania kapacít sústavy alebo siete,
3.
využitia kapacít spojovacích vedení a prepojení,1c)
z)
sleduje dodržiavanie povinnosti vedenia oddelenej evidencie na účely účtovníctva
podľa osobitného zákona,1i)
aa) sleduje dodržiavanie určených podmienok na pripojenie nových výrobcov elektriny
alebo plynu,
bb) sleduje dodržiavanie povinností prevádzkovateľa sústavy alebo siete určených v
osobitnom zákone,1)
cc) rieši podnety účastníkov trhu s elektrinou, plynom a teplom týkajúce sa stanovenia
alebo schvaľovania spôsobu, postupov a podmienok používaných na výpočet cien a podmienok
regulácie podľa tohto zákona,
dd) udeľuje výnimku z povinnosti prístupu do sústavy a siete pre nové spojovacie vedenia
alebo pre existujúce spojovacie vedenia podľa osobitného predpisu,1)
ee) schvaľuje prevádzkový poriadok prevádzkovateľa sústavy a siete a prevádzkovateľa
zásobníka plynu,
ff) určuje štandardy kvality dodávaných tovarov a služieb poskytovaných podľa tohto
zákona,
gg) ustanovuje čas a parametre kvality dodávky tepla pre konečného spotrebiteľa,
hh) ustanovuje parametre dodávky teplej úžitkovej vody na odbernom mieste, pravidlá
rozpočítavania množstva teplej úžitkovej vody pre konečného spotrebiteľa a pravidlá
rozpočítavania množstva dodaného tepla pre konečného spotrebiteľa,
ii) ustanovuje záväzné zmluvné podmienky na dodávku a odber tepla pre odberateľa a
dodávateľa tepla, ak sa dodávateľ a odberateľ nedohodnú na zmluvných podmienkach dodávky
a odberu tepla,
jj) ustanovuje rozsah ekonomicky oprávnených nákladov vyvolaných odpojením sa odberateľa
alebo konečného spotrebiteľa od sústavy tepelných zariadení dodávateľa a spôsob výpočtu
týchto nákladov,
kk) ustanovuje spôsob overovania hospodárnosti sústavy tepelných zariadení, ukazovatele
energetickej účinnosti zariadení na výrobu tepla, distribúciu tepla, normatívne ukazovatele
spotreby tepla a rozsah ekonomicky oprávnených nákladov na overenie hospodárnosti
prevádzky sústavy tepelných zariadení, ako aj spôsob úhrady týchto nákladov.
(2)
Úrad ďalej
a)
uverejňuje vo Vestníku úradu a na internetovej stránke úradu právoplatné rozhodnutia
úradu,
b)
uverejňuje správu o dodržiavaní pravidiel pre fungovanie trhu s elektrinou a plynom,
c)
uverejňuje správu o činnosti úradu s osobitným zreteľom na činnosti uvedené v odseku
1 písm. t), u), v) a y) vo Vestníku úradu a na internetovej stránke úradu,
d)
poskytuje pre ministerstvo informácie o pridelených kapacitách spojovacích vedení
pre cezhraničnú výmenu elektriny, o ich alokácii a o výške úhrad za cezhraničnú výmenu
elektriny podľa osobitného predpisu,1k)
e)
poskytuje na požiadanie orgánov Európskej únie údaje o regulovaných činnostiach,
f)
vedie a uverejňuje zoznamy držiteľov povolení na vykonávanie regulovaných činností,
ak osobitné predpisy neustanovujú inak,1c)
g)
informuje Európsku komisiu o
1.
dôvodoch zamietnutia žiadosti o udelenie povolenia na vykonávanie činnosti v energetike,
2.
opatreniach na zabezpečenie prístupu do ťažobných plynovodných sietí,
3.
rozhodnutiach o udelení výnimky z povinnosti umožniť prístup do prepravnej siete
plynu, do distribučnej siete plynu alebo do zásobníka plynu,
4.
podiele jednotlivých účastníkov na trhu s elektrinou a o dodržiavaní pravidiel hospodárskej
súťaže v sieťových odvetviach podľa ustanovení tohto zákona a o prijatých opatreniach
na zabezpečenie konkurencie na trhu a zlepšenie hospodárskej súťaže; túto správu zasiela
každoročne do 31. júla do roku 2010 a od roku 2011 každé dva roky,
5.
dovoze elektriny z tretích štátov; túto informáciu zasiela Európskej komisii pravidelne
štvrťročne,
h)
predkladá Európskej komisii žiadosti o
1.
udelenie výnimky z povinnosti prístupu do sústavy a siete pre nové spojovacie vedenia
alebo pre existujúce spojovacie vedenia podľa osobitného predpisu,1)
2.
udelenie výnimky z povinnosti zabezpečiť prístup tretích strán do sústavy, siete
a do zásobníka podľa osobitného predpisu,1)
i)
žiada o uverejnenie podrobností o výberovom konaní v Úradnom vestníku Európskej únie
v lehotách ustanovených Úradom pre úradné publikácie Európskych spoločenstiev.
(3)
Úrad na dodržiavanie ustanovení tohto zákona a osobitných zákonov1c)
a)
vykonáva kontrolu dodržiavania tohto zákona, osobitných zákonov1c) a všeobecne záväzných právnych predpisov vydaných na ich vykonanie,
b)
ukladá opatrenia na odstránenie a nápravu nedostatkov zistených pri vykonávaní kontroly,
c)
ukladá pokuty za porušenie povinností vyplývajúcich z tohto zákona.
(4)
Úrad okrem pôsobnosti podľa odsekov 1, 2 a 3 vykonáva aj ďalšiu pôsobnosť v oblasti
regulácie prístupu do prenosovej sústavy pre cezhraničné výmeny elektriny a rozhodovania
o sporoch o prístupe do prenosovej sústavy pre cezhraničné výmeny elektriny podľa
osobitného predpisu.1k)
(5)
Podrobnosti o spôsobe a lehotách uverejňovania informácií o cenách tovarov a služieb
a o podmienkach ich dodávky alebo poskytovania podľa odseku 1 písm. n) a štandardy
kvality dodávaného tovaru a poskytovaných služieb podľa odseku 1 písm. ff) ustanoví
všeobecne záväzný právny predpis, ktorý vydá úrad.
§ 6
Orgány úradu
Orgánmi úradu sú:
a)
predseda úradu,
b)
regulačná rada.
§ 7
Predseda úradu a podpredseda úradu
(1)
Na čele úradu je predseda. Predsedom úradu je predseda regulačnej rady.
(2)
Predseda úradu
a)
riadi úrad a zodpovedá za jeho činnosť,
b)
koná ako štatutárny orgán úradu v mene úradu vo všetkých veciach, pričom je viazaný
rozhodnutiami regulačnej rady,
c)
podpisuje všeobecne záväzné právne predpisy vydávané úradom,
d)
schvaľuje organizačný poriadok úradu po jeho prerokovaní v regulačnej rade,
e)
určuje výšku mesačného limitu používania služobného mobilného telefónu členom regulačnej
rady a výšku limitu náhrad výdavkov na ubytovanie členom regulačnej rady.
(3)
Predsedu úradu v jeho neprítomnosti zastupuje podpredseda úradu. Podpredsedom úradu
je podpredseda regulačnej rady.
§ 8
Regulačná rada
(1)
Regulačná rada určuje regulačnú politiku a nástroje na jej uskutočňovanie.
(2)
Regulačná rada
a)
schvaľuje návrh rozpočtu úradu,
b)
volí a odvoláva predsedu regulačnej rady a podpredsedu regulačnej rady z členov regulačnej
rady,
c)
rozhoduje o vyňatí regulovanej činnosti z regulácie, ak pominuli dôvody na reguláciu,
najmä ak pôsobenie trhových síl postačuje na zachovanie účelu sledovaného reguláciou,
d)
schvaľuje rokovací poriadok regulačnej rady,
e)
schvaľuje správu o činnosti úradu,
f)
rozhoduje o odvolaní proti rozhodnutiu úradu vydanému v konaní na prvom stupni,
g)
plní ďalšie úlohy súvisiace s regulačnou činnosťou úradu.
(3)
Regulačná rada má šesť členov. Regulačná rada je uznášaniaschopná, ak sú prítomní
aspoň štyria jej členovia, pričom vždy musí byť prítomný predseda regulačnej rady
alebo podpredseda regulačnej rady. Regulačná rada rozhoduje väčšinou hlasov všetkých
členov.
(4)
Činnosť regulačnej rady riadi, jej rokovania zvoláva a vedie predseda regulačnej
rady. Predseda regulačnej rady podpisuje spolu s podpredsedom regulačnej rady alebo
s iným členom regulačnej rady uznesenia a rozhodnutia regulačnej rady.
§ 9
Členovia regulačnej rady
(1)
Členov regulačnej rady vymenúva a odvoláva prezident Slovenskej republiky. Členstvo
v regulačnej rade je verejná funkcia.
(2)
Člen regulačnej rady musí byť občanom Slovenskej republiky a musí spĺňať odborné
a morálne predpoklady, ktorými sú:
a)
vysokoškolské vzdelanie,
b)
10 rokov praxe, z toho 5 rokov v riadiacej funkcii,
c)
spôsobilosť na právne úkony v plnom rozsahu,
d)
bezúhonnosť; za bezúhonného sa považuje ten, kto nebol právoplatne odsúdený za trestný
čin.
(3)
Prezident Slovenskej republiky vymenúva troch členov regulačnej rady na návrh Národnej
rady Slovenskej republiky a troch členov regulačnej rady na návrh vlády Slovenskej
republiky (ďalej len „vláda“). Na každé miesto člena regulačnej rady sa navrhujú aspoň
dvaja kandidáti.
(4)
Funkčné obdobie členov regulačnej rady je šesť rokov. Regulačná rada sa z jednej
tretiny obnovuje každé dva roky vždy tak, aby boli dodržané podmienky podľa odseku
3.
(5)
S členstvom v regulačnej rade je nezlučiteľná funkcia poslanca Národnej rady Slovenskej
republiky, člena vlády, funkcia alebo zamestnanie v ústrednom alebo miestnom orgáne
štátnej správy, funkcia alebo členstvo v orgáne územnej samosprávy alebo zamestnanie
v orgáne územnej samosprávy. Členstvo v regulačnej rade je ďalej nezlučiteľné s podnikaním
a s členstvom v riadiacich, dozorných a kontrolných orgánoch podnikateľských subjektov.
(6)
Člen regulačnej rady nemôže byť zamestnancom regulovaných subjektov, členom riadiacich,
dozorných a kontrolných orgánov regulovaných subjektov, nemôže mať majetkovú účasť
na podnikaní regulovaných subjektov, nemôže podnikať v regulovaných činnostiach vo
vlastnom mene alebo prostredníctvom združenia osôb; toto obmedzenie trvá ešte rok
po zániku funkcie člena regulačnej rady.
(7)
Za výkon funkcie patrí členovi regulačnej rady mesačne základná odmena vo výške štvornásobku
priemernej mesačnej mzdy pracovníka národného hospodárstva za predchádzajúci kalendárny
rok zaokrúhlená nahor na celých 100 Sk. Predsedovi regulačnej rady patrí príplatok
k základnej odmene vo výške 30 % základnej odmeny a podpredsedovi regulačnej rady
patrí príplatok k základnej odmene vo výške 15 % základnej odmeny.
(8)
Členovi regulačnej rady pri ceste na zasadnutie regulačnej rady a späť patrí náhrada
výdavkov vo výške preukázaných cestovných výdavkov, preukázaných výdavkov na ubytovanie
a stravné vo výške podľa osobitného predpisu.6a) Výšku limitu náhrad výdavkov na ubytovanie určí predseda úradu.
(9)
Členovi regulačnej rady patria cestovné náhrady, ktoré mu vznikli pri výkone funkcie,
podľa osobitného predpisu.6a)
(10)
Člen regulačnej rady má právo počas vykonávania funkcie používať jeden služobný mobilný
telefón; výšku mesačného limitu používania služobného mobilného telefónu určí predseda
úradu.
(11)
Člen regulačnej rady sa počas výkonu funkcie na účely zdravotného poistenia, nemocenského
poistenia a dôchodkového zabezpečenia a platenia príspevku na poistenie v nezamestnanosti
posudzuje ako zamestnanec v pracovnom pomere.
(12)
Členstvo v regulačnej rade zaniká
a)
uplynutím funkčného obdobia,
b)
vzdaním sa funkcie,
c)
odvolaním z funkcie,
d)
smrťou alebo vyhlásením za mŕtveho.
(13)
Členstvo v regulačnej rade zaniká vzdaním sa funkcie, a to odo dňa doručenia oznámenia
o vzdaní sa funkcie prezidentovi Slovenskej republiky.
(14)
Prezident Slovenskej republiky odvolá člena regulačnej rady, ak člen regulačnej rady
prestal spĺňať podmienky podľa odsekov 2, 5 a 6.
(15)
Prezident Slovenskej republiky môže odvolať člena regulačnej rady, ak po čas dlhší
ako šesť mesiacov nevykonáva svoju funkciu. Táto lehota začína plynúť od prvého dňa
kalendárneho mesiaca nasledujúceho po tom, ako sa po prvýkrát nezúčastnil na zasadnutí
regulačnej rady.
(16)
Na uvoľnené miesto člena regulačnej rady navrhuje nových kandidátov ten orgán, ktorý
navrhol člena, ktorého členstvo zaniklo; tento orgán predloží návrh na vymenovanie
nového člena regulačnej rady prezidentovi Slovenskej republiky do dvoch mesiacov odo
dňa, keď zaniklo členstvo doterajšieho člena podľa odseku 12 písm. b) až d). Ak ide
o zánik členstva z dôvodu podľa odseku 12 písm. a), návrh na vymenovanie nového člena
sa predkladá v lehote do dvoch mesiacov pred uplynutím jeho funkčného obdobia. Ak
bol nový člen regulačnej rady vymenovaný pred uplynutím funkčného obdobia člena, ktorého
členstvo zaniklo, funkčné obdobie nového člena sa skončí odo dňa, keď by uplynulo
funkčné obdobie člena, ktorého členstvo zaniklo.
§ 10
Správa o činnosti a hospodárení úradu
(1)
Úrad každoročne predkladá Národnej rade Slovenskej republiky do 31. mája nasledujúceho
roka správu o činnosti a hospodárení úradu, správu o uskutočňovaní regulačnej politiky
a správu o výsledkoch plnenia úloh podľa § 5.
(2)
Ak Národná rada Slovenskej republiky požiada o doplnenie týchto správ, úrad je povinný
tak urobiť do 15 dní od doručenia tejto žiadosti.
§ 11
Podmienky vykonávania regulovaných činností
(1)
Regulované činnosti možno vykonávať na základe oznámenia alebo na základe a v rozsahu
povolenia vydaného úradom podľa tohto zákona alebo osobitného predpisu.1c)
(2)
Úrad v udelenom povolení určí regulovanému subjektu najmä podmienky vykonávania regulovanej
činnosti (§ 3).
§ 12
Cenová regulácia
(1)
Cenovej regulácii podlieha
a)
výroba elektriny vyrobenej z obnoviteľných zdrojov energie, elektriny vyrobenej kombinovanou
výrobou elektriny a tepla a elektriny vyrobenej z domáceho uhlia,
b)
pripojenie do sústavy a siete, v prípade zásobníkov v rozsahu vymedzenom v pravidlách
trhu s plynom,
c)
pripojenie nových výrobcov elektriny alebo plynu do sústavy alebo do siete, v prípade
zásobníkov v rozsahu vymedzenom v pravidlách trhu s plynom,
d)
prístup do sústavy a siete, v prípade zásobníkov v rozsahu vymedzenom v pravidlách
trhu s plynom,
e)
prenos a distribúcia elektriny,
f)
dodávka elektriny pre domácnosti,
g)
poskytovanie systémových služieb v elektroenergetike,
h)
poskytovanie podporných služieb v elektroenergetike a plynárenstve, v prípade zásobníkov
v rozsahu vymedzenom v pravidlách trhu s plynom,
i)
preprava a distribúcia plynu,
j)
dodávka plynu pre domácnosti,
k)
výroba, distribúcia a dodávka tepla,
l)
výroba, distribúcia a dodávka pitnej vody verejným vodovodom,
m)
odvedenie a čistenie odpadovej vody verejnou kanalizáciou,
n)
poskytovanie vodohospodárskych služieb súvisiacich s využitím hydroenergetického
potenciálu vodného toku a s úpravou, dodávkou a odberom povrchových vôd a odberom
energetickej vody z vodných tokov.
(2)
Regulačná rada vypracuje návrh regulačnej politiky na nastávajúce regulačné obdobie,
ktorého súčasťou je aj návrh koncepcie rozsahu cenovej regulácie a návrh spôsobu vykonávania
cenovej regulácie; tento návrh predloží predseda regulačnej rady do 15. marca kalendárneho
roka na nasledujúce regulačné obdobie Ministerstvu hospodárstva Slovenskej republiky
(ďalej len „ministerstvo") a zároveň ho uverejní na svojej internetovej stránke. Ministerstvo
posúdi súlad tohto návrhu so zámermi energetickej politiky a svoj posudok zašle predsedovi
regulačnej rady do 15. apríla.
(3)
Predseda regulačnej rady posudok ministerstva podľa odseku 2 aj s návrhom na stanovisko
regulačnej rady k tomuto posudku z hľadiska rozsahu cenovej regulácie a spôsobu vykonávania
cenovej regulácie predloží na rokovanie regulačnej rady. Regulačná rada po prerokovaní
posudku ministerstva a stanoviska predsedu regulačnej rady rozhodne o rozsahu cenovej
regulácie a spôsobe vykonávania cenovej regulácie na nasledujúce regulačné obdobie.
(4)
Regulačnou radou schválený rozsah cenovej regulácie a spôsob jej vykonania úrad vyhlási
všeobecne záväzným právnym predpisom do 30. júna kalendárneho roka na nasledujúce
regulačné obdobie.
(5)
Regulovaný subjekt podľa vyhláseného rozsahu cenovej regulácie a spôsobu vykonania
cenovej regulácie predloží úradu návrh ceny tovaru alebo ceny služieb (ďalej len „návrh
ceny")
a)
do 31. augusta kalendárneho roka pre činnosti uvedené v odseku 1 písm. b), c), d),
e), g), h), i) a n),
b)
do 31. októbra kalendárneho roka pre ostatné činnosti uvedené v odseku 1.
(6)
Úrad návrh ceny predložený regulovaným subjektom posúdi. Ak je návrh ceny v súlade
s vyhláseným rozsahom cenovej regulácie a spôsobom vykonania cenovej regulácie, návrh
ceny schváli, o čom vydá rozhodnutie do 30 dní od doručenia návrhu ceny. Toto rozhodnutie
doručí účastníkovi konania, uverejní vo Vestníku úradu a na internetovej stránke úradu.
Vydanie cenového rozhodnutia oznámi v Zbierke zákonov Slovenskej republiky.5)
(7)
Spôsob vykonania cenovej regulácie tovaru alebo služby, ktorého dodanie alebo poskytnutie
je regulovanou činnosťou podľa tohto zákona, môže byť určený ako
a)
priame určenie maximálnej ceny alebo pevnej ceny, alebo porovnateľnej ceny alebo
b)
určenie spôsobu výpočtu maximálnej ceny alebo pevnej ceny, alebo porovnateľnej ceny,
pričom spôsob výpočtu ceny musí zohľadňovať oprávnené náklady a primeraný zisk vrátane
rozsahu investícií, ktoré možno do ceny započítať; rozsah oprávnených nákladov musí
zohľadňovať rozsah potrebných investícií na zabezpečenie dlhodobej prevádzkyschopnosti
sústavy a siete vrátane alikvótnej časti povinných odvodov na likvidáciu jadrovoenergetických
zariadení a nakladania s vyhoretým jadrovým palivom a rádioaktívnymi odpadmi odvádzanými
podľa osobitného predpisu,6b) alebo
c)
určenie rozsahu oprávnených nákladov, ktoré možno do ceny započítať; rozsah oprávnených
nákladov musí zohľadňovať rozsah potrebných investícií na zabezpečenie dlhodobej prevádzkyschopnosti
sústavy a siete vrátane alikvótnej časti povinných odvodov na likvidáciu jadrovoenergetických
zariadení a nakladania s vyhoretým jadrovým palivom a rádioaktívnymi odpadmi odvádzanými
podľa osobitného predpisu,6b) alebo
d)
určenie výšky primeraného zisku vrátane rozsahu investícií, ktoré možno započítať,
pričom výška primeraného zisku musí zohľadňovať rozsah potrebných investícií na zabezpečenie
dlhodobej prevádzkyschopnosti sústavy a siete. Pri určení výšky primeraného zisku
sa zohľadní aj alikvótna časť povinných odvodov na likvidáciu jadrovoenergetických
zariadení a nakladania s vyhoretým jadrovým palivom a rádioaktívnymi odpadmi odvádzanými
podľa osobitného predpisu.6b)
(8)
Jednotlivé spôsoby cenovej regulácie podľa odseku 7 možno spájať alebo kombinovať.
Spôsob cenovej regulácie prepravy plynu sa určí ako priame určenie porovnateľnej ceny,
ktorá sa určí porovnaním ceny za prepravu plynu v Slovenskej republike s cenami za
prepravu plynu v ostatných členských štátoch; pri tomto spôsobe určenia ceny za prepravu
plynu úrad zohľadní zmluvy o tranzite plynu cez územie Slovenskej republiky uzatvorené
pred nadobudnutím účinnosti tohto zákona.
(9)
Úrad ustanoví všeobecne záväzným právnym predpisom rozsah a štruktúru oprávnených
nákladov a spôsob určenia výšky primeraného zisku; v tomto predpise môže v záujme
predchádzania stavu núdze a odstránenia stavu núdze a vo všeobecnom hospodárskom záujme
ustanoviť aj najvyššiu mieru primeraného zisku.
(10)
Na účely tohto zákona
a)
maximálnou cenou je cena, ktorú nie je možné prekročiť,
b)
pevnou cenou je cena, ktorú nie je možné meniť,
c)
porovnateľnou cenou je cena určená porovnaním
1.
oprávnených nákladov alebo nákladových položiek regulovaných činností s oprávnenými
nákladmi alebo s nákladovými položkami rovnakej činnosti alebo porovnateľnej činnosti,
ako je regulovaná činnosť v Slovenskej republike alebo v členských štátoch Európskej
únie (ďalej len „členský štát"), alebo
2.
oprávnených nákladov alebo nákladových položiek jednotlivých procesov, ktoré tvoria
činnosť, s nákladmi alebo s nákladovými položkami, z ktorých sa skladajú jednotlivé
procesy tvoriace regulovanú činnosť v Slovenskej republike alebo v ostatných členských
štátoch, alebo
3.
štandardných položiek tvoriacich štruktúru ceny regulovanej činnosti so štandardnými
položkami tvoriacimi štruktúru ceny regulovanej činnosti v ostatných členských štátoch,
4.
ceny za regulovanú činnosť s cenami regulovaných činností v ostatných členských štátoch,
d)
tarifou je pevná cena tovaru alebo pevná cena služby viažuca sa na technickú jednotku.
§ 12a
Pravidlá pre fungovanie trhu s elektrinou a plynom
(1)
Pravidlá pre fungovanie trhu s elektrinou a plynom upravujú práva a povinnosti účastníkov
trhu a podmienky potrebné na nediskriminačné a transparentné organizovanie trhu s
elektrinou a plynom (ďalej len „pravidlá trhu").
(2)
Pravidlá trhu ustanovujú najmä podmienky
a)
prístupu do sústavy a do siete,1)
b)
cezhraničnej výmeny elektriny podľa osobitného predpisu,1k)
c)
prístupu do zásobníka plynu a prístupu k akumulácii plynu,1)
d)
prístupu a pripojenia nových výrobcov elektriny a plynu do sústavy alebo do siete,
e)
pripojenia do sústavy alebo do siete,
f)
prenosu elektriny a prepravy plynu,
g)
distribúcie elektriny a plynu,
h)
dodávky elektriny a plynu v rozsahu potrebnom na efektívne fungovanie trhu,
i)
poskytovania podporných služieb,
j)
dodávky regulačnej elektriny,
k)
poskytovania systémových služieb v elektroenergetike,
l)
dodávky elektriny a plynu domácnostiam,
m)
výroby, prenosu, distribúcie a dodávky elektriny vyrobenej z obnoviteľných zdrojov
energie, kombinovanou výrobou elektriny a tepla a elektriny vyrobenej z domáceho uhlia,
n)
poskytovania univerzálnej služby,1e)
o)
prevzatia zodpovednosti za odchýlky jednotlivých účastníkov trhu a za odchýlky sústavy,
spôsob vyhodnocovania, zúčtovania a vysporiadania odchýlok jednotlivých účastníkov
trhu a odchýlky sústavy.
(3)
Podmienkami potrebnými na organizovanie trhu s elektrinou a plynom sú aj určenie
a)
lehoty na pripojenie k sústave alebo k sieti a lehoty na vykonanie údržby a opravy
sústavy alebo siete, lehoty na dodávku elektriny alebo plynu a lehoty na poskytnutie
služby,
b)
spôsobu predchádzania vzniku preťaženia a riešenia preťaženia národnej sústavy alebo
siete,
c)
postupov na vyhodnocovanie odchýlky účastníka trhu a odchýlky sústavy,
d)
rozsahu a spôsobu zabezpečenia podporných služieb,
e)
rozsahu a spôsobu dodávky regulačnej energie,
f)
podmienok použitia typových diagramov odberu elektriny alebo plynu,1)
g)
rozsahu, spôsobu a postupu pri uverejňovaní informácií prevádzkovateľom prenosovej
sústavy a siete,
h)
spôsobu uverejňovania informácií o využití kapacity cezhraničnej výmeny elektriny,
využitia kapacity národnej sústavy a siete.1k)
(4)
Pravidlá trhu zahrnujú aj obchodné podmienky pre účastníkov trhu s elektrinou a plynom,
ktoré obsahujú najmä
a)
podmienky za dodávky elektriny vrátane dodávky regulačnej elektriny a dodávky elektriny
domácnostiam,
b)
podmienky za poskytnutie podporných služieb a systémových služieb,
c)
podmienky za dodávky elektriny vyrobenej z obnoviteľných zdrojov energie, kombinovanou
výrobou elektriny a tepla a elektriny vyrobenej z domáceho uhlia,
d)
podmienky vyúčtovania za dodávky elektriny vrátane dodávky regulačnej elektriny a
dodávky elektriny domácnostiam,
e)
podmienky vyúčtovania za poskytnuté podporné služby a systémové služby,
f)
podmienky vyúčtovania za dodávky elektriny vyrobenej z obnoviteľných zdrojov energie,1j) kombinovanou výrobou elektriny a tepla a elektriny vyrobenej z domáceho uhlia,
g)
podmienky vysporiadania odchýlky účastníka trhu a odchýlky sústavy,1)
h)
podmienky ochrany domácnosti.
(5)
Pravidlá trhu podľa odsekov 1 až 4 na návrh úradu ustanoví vláda nariadením do troch
mesiacov od nadobudnutia účinnosti tohto zákona.
(6)
Prevádzkovateľ sústavy a siete a prevádzkovateľ zásobníka plynu je povinný zapracovať
pravidlá trhu vydané podľa odseku 5 do prevádzkového poriadku a predložiť na schválenie
úradu najneskôr do dvoch mesiacov od účinnosti nariadenia vlády vydaného podľa odseku
5. Úradom schválený prevádzkový poriadok je záväzný pre účastníkov trhu.
§ 13
Práva a povinnosti regulovaného subjektu
(1)
Regulovaný subjekt má právo
a)
podať návrh na zmenu rozhodnutia o regulácii,
b)
žiadať o vyňatie z regulácie,
c)
podávať opravné prostriedky proti rozhodnutiam úradu a regulačnej rady, ak tento
zákon neustanovuje inak.
(2)
Regulovaný subjekt je povinný
a)
vykonávať regulovanú činnosť v súlade s týmto zákonom a osobitnými predpismi,1c)
b)
dodržiavať určený spôsob cenovej regulácie a uskutočňovať dodávky tovaru a služieb
v súlade so schválenými alebo určenými cenami,
c)
predložiť návrh na určenie ceny tovaru alebo služby, ktorých cena je regulovaná,
spôsobom a v rozsahu podľa všeobecne záväzného právneho predpisu vydaného úradom,
d)
viesť oddelenú evidenciu na účely účtovníctva pre potreby regulácie podľa osobitného
predpisu,1i)
e)
poskytnúť na požiadanie úradu podklady o vedení oddelenej evidencie na účely účtovníctva
podľa osobitného predpisu,1i) ako aj podklady potrebné na vyčíslenie rozsahu získaného prospechu z nedodržania
určeného spôsobu regulácie ceny alebo z nedodržania cenového rozhodnutia úradu,
f)
predkladať úradu ročnú účtovnú závierku schválenú audítorom vrátane prehľadu o vzájomných
finančných a iných transakciách medzi prepojenými podnikmi,1)
g)
dodržiavať štandardy kvality dodávaného tovaru a poskytovanej služby ustanovené úradom,
h)
vykonať opatrenia uložené úradom,
i)
dodržiavať pravidlá pre fungovanie trhu s elektrinou a plynom,
j)
viesť a uchovávať evidenciu o cene tovaru a služby vrátane kalkulácie nákladov a
zisku počas piatich rokov po skončení dodávky tovaru alebo poskytnutia služby a na
vyžiadanie predložiť úradu,
k)
predkladať úradu v rozsahu, spôsobom a v termínoch, ktoré určí úrad, údaje o
1.
2.
používanom spôsobe regulácie ceny tovaru a služby a o spôsobe kalkulácie tejto ceny,
3.
množstve spotreby elektriny a plynu podľa jednotlivých kategórií odberateľov,
4.
prehľad o jednotlivých kategóriách odberateľov elektriny a plynu,
l)
na požiadanie poskytnúť bezodplatne úradu údaje potrebné na výkon pôsobnosti úradu,
m)
umožniť úradu a Štatistickému úradu Európskych spoločenstiev kontrolu údajov poskytovaných
podľa písmena k),
n)
umožniť povereným zamestnancom úradu a fyzickým osobám alebo právnickým osobám povereným
úradom na vykonanie kontroly (ďalej len „zamestnanec kontroly") a prizvaným osobám
vstup do objektov, zariadení a na pozemky regulovaného subjektu,
o)
zverejniť platné ceny tovarov a služieb, ktoré podliehajú cenovej regulácii, ako
aj podmienky ich dodávky alebo poskytovania spôsobom a v lehotách ustanovených úradom,
p)
poskytovať úradu potrebnú súčinnosť pri výkone pôsobnosti úradu podľa tohto zákona
a osobitných predpisov1c) v lehotách určených úradom, najmä poskytovať mu potrebné pravdivé podklady a informácie,
q)
umožniť prístup do sústavy, siete alebo zásobníka ďalším osobám podľa osobitného
predpisu1) a rozhodnutia úradu.
Konanie
§ 14
(1)
Konanie o cenovej regulácii (ďalej len „cenové konanie") sa začína podaním návrhu
ceny regulovaným subjektom alebo z podnetu úradu.
(2)
Účastníkom cenového konania je regulovaný subjekt, ktorý predložil cenový návrh.
(3)
Návrh ceny obsahuje najmä
a)
označenie regulovaného subjektu,
b)
návrh ceny podľa schváleného spôsobu určenia ceny,
c)
ostatné podklady určené všeobecne záväzným právnym predpisom, ktoré vydá úrad.
(4)
Úrad rozhodne o návrhu ceny vydaním cenového rozhodnutia (ďalej len „rozhodnutie"),
ktoré doručí účastníkovi konania a zároveň uverejní vo Vestníku úradu a na internetovej
stránke úradu.
(5)
Ak je návrh ceny neúplný alebo je v rozpore s určeným spôsobom regulácie ceny, vyzve
účastníka cenového konania, aby v lehote určenej úradom odstránil nedostatky. Úrad
návrh ceny zamietne, ak účastník cenového konania v lehote určenej úradom neodstránil
nedostatky návrhu; v takomto prípade môže úrad určiť cenu na základe konania z vlastného
podnetu úradu aj bez návrhu ceny účastníkom cenového konania.
(6)
Rozhodnutie podľa odseku 5 úrad doručí účastníkovi cenového konania a uverejní spôsobom
podľa odseku 4.
(7)
Úrad konanie zastaví, ak regulovaný subjekt zomrel alebo zanikol.
(8)
Úrad môže z vlastného podnetu alebo na návrh účastníka cenového konania rozhodnutie
zmeniť alebo zrušiť,
a)
ak bolo vydané na základe nepravdivých, nesprávnych alebo neúplných údajov predložených
účastníkom cenového konania,
b)
v prípade stavov núdze,7)
c)
ak nastali zmeny v spôsobe a v rozsahu regulácie ceny,
d)
ak došlo k výraznej zmene ekonomických parametrov, z ktorých sa vychádzalo pri určení
ceny.
(9)
Ak účastník cenového konania požiada úrad o poskytnutie informácie o spôsobe určenia
ceny, na základe ktorej vydal rozhodnutie, úrad je povinný túto informáciu poskytnúť.
(10)
Zamestnanci úradu sú povinní zachovávať mlčanlivosť o skutočnostiach, o ktorých sa
dozvedeli pri cenovom konaní, ak ich od tejto povinnosti písomne neoslobodí účastník
cenového konania.
(11)
(12)
Proti rozhodnutiu vydanému v cenovom konaní nie je prípustný riadny opravný prostriedok.
(13)
Zákonnosť postupu úradu v cenovom konaní je preskúmateľná súdom.11) Ustanovenia všeobecného predpisu o konaní pred súdmi o odložení vykonateľnosti rozhodnutia
sa nepoužijú.
§ 15
(1)
Konanie vo veciach podľa § 5 ods. 1 písm. e) až k) sa začína z podnetu úradu alebo na návrh účastníka konania.
(2)
Účastníkom konania podľa § 5 ods. 1 písm. e), k), cc) a ee) je navrhovateľ, vo veciach podľa § 5 ods. 1 písm. g) a h), i) a j) navrhovateľ a prevádzkovateľ sústavy alebo siete, alebo zásobníka.
(3)
V konaní na prvom stupni rozhoduje vecne príslušný odbor úradu.
(4)
Ústne konanie na prvom stupni je verejné s výnimkou, ak tento zákon neustanovuje
inak alebo ak skutočnosti, ktoré sa majú prerokovať alebo predložiť v konaní, majú
povahu utajovanej skutočnosti alebo tajomstva chráneného osobitnými predpismi.9)
(5)
O odvolaní rozhoduje regulačná rada.
(6)
Rokovanie regulačnej rady vo veci odvolania je neverejné.
(7)
Na konanie podľa odsekov 1 až 6 sa vzťahuje všeobecný predpis o správnom konaní8) s výnimkami uvedenými v tomto zákone.
§ 15a
Kontrola
(1)
Predmetom kontroly v kontrolovanom subjekte je
a)
dodržiavanie zákonov, všeobecne záväzných právnych predpisov a vydaných rozhodnutí
v oblasti regulácie sieťových odvetví,
b)
overovanie správnosti a pravdivosti dokladov predkladaných na účely vyhodnocovania
vývoja cien, regulácie cien a na konanie o porušení tohto zákona, všeobecne záväzných
právnych predpisov a vydaných rozhodnutí v oblasti regulácie sieťových odvetví,
c)
overovanie plnenia uložených opatrení na nápravu zistených nedostatkov.
(2)
Kontrola sa začína dňom, keď zamestnanec kontroly predloží kontrolovanému subjektu
písomné poverenie na vykonanie kontroly.
(3)
Poverenie úradu na výkon kontroly obsahuje
a)
označenie subjektu,
b)
meno, priezvisko, bydlisko alebo názov a sídlo zamestnanca kontroly a prizvanej osoby,
c)
predmet kontroly,
d)
deň začatia kontroly,
e)
dátum a miesto vyhotovenia poverenia,
f)
odtlačok pečiatky úradu a meno, priezvisko, funkciu a podpis zamestnanca úradu oprávneného
na udelenie poverenia.
(4)
Úrad, zamestnanci kontroly a prizvané osoby a kontrolované subjekty pri výkone kontroly
podľa odseku 1 postupujú podľa základných pravidiel kontrolnej činnosti ustanovených
v osobitnom predpise.11a)
§ 16
Správne delikty
(1)
Úrad môže fyzickej osobe alebo právnickej osobe uložiť pokutu za porušenie tohto
zákona
a)
od 10 miliónov Sk do 100 miliónov Sk za porušenie povinností podľa § 11 ods. 1, § 12a ods. 6, § 13 ods. 2 písm. a), g) a i),
b)
od 1 milióna Sk do 10 miliónov Sk za porušenie povinností podľa § 13 ods. 2 písm. b), c), d), f), h), j), l), o), p) a q),
c)
d)
do výšky rozdielu medzi uplatnenou cenou a cenou zahrnujúcou ekonomicky oprávnené
náklady a primeraný zisk,
e)
do výšky vyčísleného rozsahu prospechu získaného z nedodržania úradom určeného spôsobu
regulácie ceny alebo z nedodržania rozhodnutia úradu.
(2)
Pokuty podľa odseku 1 písm. a), b) a c) možno kombinovať s pokutami podľa písmena
d) alebo e); pri opakovanom porušení povinnosti možno pokuty uložené podľa odseku
1 zvýšiť až na dvojnásobok výšky posledne uloženej pokuty.
(3)
Pri ukladaní pokuty sa prihliada najmä na závažnosť, spôsob, čas trvania, mieru zavinenia
a možné následky porušenia povinnosti.
(4)
Pokutu možno uložiť do jedného roka odo dňa, keď úrad porušenie povinnosti zistil,
najneskôr však do troch rokov odo dňa, keď k porušeniu povinnosti došlo.
(5)
Pokuty uložené úradom sú príjmom štátneho rozpočtu. Správu pokút uložených úradom
vykonáva úrad.
§ 17
Spolupráca iných orgánov
Orgány štátnej správy a orgány územnej samosprávy spolupracujú s úradom a sú povinné
na jeho požiadanie predkladať úradu informácie a údaje potrebné na vykonávanie jeho
činnosti, ktorými disponujú.
Prechodné ustanovenia
§ 18
(1)
Konania začaté pred 1. augustom 2001 vo veciach, v ktorých úrad začne vykonávať pôsobnosť
od 1. augusta 2001, dokončí úrad podľa predpisov platných v čase, keď sa konanie začalo.
(2)
Pri rozhodovaní o regulácii cien tovarov a služieb, ktorých dodanie alebo poskytnutie
sa považuje za podnikanie v sieťových odvetviach, sa do 31. decembra 2002 postupuje
podľa doterajších predpisov. Konania začaté pred 1. januárom 2003 vo veciach, v ktorých
úrad začne vykonávať pôsobnosť od 1. januára 2003, dokončí úrad podľa predpisov platných
v čase, keď sa konanie začalo.
(3)
Úrad do 31. decembra 2001 určí spôsob výpočtu maximálnych cien alebo taríf za dodanie
zemného plynu pre jednotlivé skupiny odberateľov, ktorý bude platný od 1. januára
2003 do 31. decembra 2005.
(4)
Konania o porušení cenovej disciplíny začaté pred účinnosťou tohto zákona dokončia
cenové kontrolné orgány v rozsahu svojej pôsobnosti podľa osobitného zákona2) podľa doterajších predpisov.
(5)
Cenové rozhodnutia úradu a všeobecne záväzné právne predpisy vydané na základe doterajšieho
zákona zostávajú v platnosti do nadobudnutia právoplatnosti cenových rozhodnutí alebo
do nadobudnutia účinnosti všeobecne záväzných právnych predpisov vydaných na základe
tohto zákona.
§ 19
(1)
Na prvé funkčné obdobie po zriadení úradu prezident Slovenskej republiky vymenuje
členov regulačnej rady takto:
a)
jedného člena navrhnutého Národnou radou Slovenskej republiky a jedného člena navrhnutého
vládou na šesť rokov,
b)
jedného člena navrhnutého Národnou radou Slovenskej republiky a jedného člena navrhnutého
vládou na štyri roky,
c)
jedného člena navrhnutého Národnou radou Slovenskej republiky a jedného člena navrhnutého
vládou na dva roky,
pričom sa musia dodržať podmienky podľa § 9 ods. 3.
(2)
Návrhy na vymenovanie členov regulačnej rady na prvé funkčné obdobie predložia navrhovatelia
podľa odseku 1 prezidentovi Slovenskej republiky do 30 dní odo dňa nadobudnutia účinnosti
tohto zákona.
(3)
Prvé zasadnutie regulačnej rady zvolá člen regulačnej rady určený prezidentom Slovenskej
republiky do 30 dní od vymenovania členov regulačnej rady.
§ 20
Zrušovacie ustanovenia
Zrušuje sa § 6 ods. 1 písm. a) a b) vyhlášky Ministerstva financií Slovenskej republiky č. 87/1996
Z. z., ktorou sa vykonáva zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 18/1996 Z. z. o cenách v znení vyhlášky č. 375/1999 Z. z.
§ 20a
Záverečné ustanovenie
Týmto zákonom sa preberajú právne akty Európskych spoločenstiev a Európskej únie uvedené
v prílohe.
Čl. III
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 18/1996 Z. z. o cenách v znení zákona č. 196/2000 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1.
§ 1 sa dopĺňa odsekom 4, ktorý znie:
„(4)
Ustanovenia § 2 ods. 4, § 3 ods. 3, § 5 až 12, § 17 až 19, § 21 a 22 sa nevzťahujú
na ceny tovaru, ktorého dodanie alebo poskytnutie sa považuje za podnikanie v sieťových
odvetviach podľa osobitného predpisu.1a)“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 1a znie:
„1a) Zákon č. 276/2001 Z. z. o regulácii v sieťových odvetviach a o zmene a doplnení
niektorých zákonov.“.
2.
V § 2 ods. 3 písm. b) sa vypúšťa posledná veta.
3.
§ 2 sa dopĺňa odsekom 4, ktorý znie:
„(4)
V odôvodnených prípadoch môže Ministerstvo financií Slovenskej republiky (ďalej len
„ministerstvo“) ustanoviť všeobecne záväzným právnym predpisom najvyšší rozsah primeraného
zisku.“.
4.
V § 4 ods. 1 sa vypúšťajú slová „v prípadoch podľa odseku 3 písm. d)“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 6a znie:
„6a) Napríklad zákon č. 195/2000 Z. z. o telekomunikáciách, zákon č. 276/2001 Z. z.“.
5.
V § 4 ods. 3 písmeno d) znie:
„d)
existujú technologické, organizačné a ekonomické väzby medzi predávajúcim a kupujúcim
s výnimkou uvedenou v písmene e),“.
6.
V § 4 sa odsek 3 dopĺňa písmenom e), ktoré znie:
„e)
ide o tovar, ktorého dodanie alebo poskytnutie sa považuje za podnikanie v sieťových
odvetviach podľa osobitného predpisu.1a)“.
7.
V § 5 ods. 3 úvodná veta znie:
„(3)
Reguláciou cien tovaru v prípadoch podľa § 4 ods. 3 písm. d), najmä v telekomunikačných
službách, vo vodnom hospodárstve a v regulovaných činnostiach podľa osobitných predpisov,8) je“.
8.
V § 13 sa vypúšťajú slová „podľa § 3 ods. 3“.
9.
V § 16 ods. 2 sa slová „pri prirodzených monopoloch“ nahrádzajú slovami „v prípadoch
podľa § 4 ods. 3 písm. d) a e)“.
10.
V § 20 odsek 4 znie:
„(4)
Iný orgán štátnej správy vykonáva pôsobnosť v oblasti cien podľa odseku 2 písm. b)
až h) v prípadoch podľa § 4 ods. 3 písm. d) a e).“.
11.
V § 20 ods. 5 sa slová „2 až 4“ nahrádzajú slovami „2 a 3“.
Čl. IV
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 1/1993 Z. z. o Zbierke zákonov Slovenskej republiky v znení zákona č. 44/1998 Z. z. sa dopĺňa
takto:
1.
V § 1 ods. 1 sa za slová „ústredných orgánov štátnej správy Slovenskej republiky,“
vkladajú slová „iných orgánov štátnej správy, ak tak ustanovuje osobitný zákon,“.
2.
V § 4 ods. 1 a 2 sa za slová „ústredných orgánov štátnej správy Slovenskej republiky“
vkladajú slová „a iných orgánov štátnej správy“.
3.
V § 5 ods. 1 a 3 sa za slová „ústredné orgány štátnej správy Slovenskej republiky“
vkladajú slová „a iné orgány štátnej správy“.
4.
V § 5 ods. 2 v úvodnej vete sa slovo „alebo“ nahrádza čiarkou a za slová „iného ústredného
orgánu štátnej správy“ sa vkladajú slová „alebo iného orgánu štátnej správy“.
Čl. V
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. augusta 2001 s výnimkou čl. I § 3 písm. b), § 5 ods. 1 písm. c), § 12, § 14 ods. 5, § 20 a čl. III, ktoré nadobúdajú účinnosť 1. januára 2003.
Rudolf Schuster v. r.
Jozef Migaš v. r.
Mikuláš Dzurinda v. r.
Jozef Migaš v. r.
Mikuláš Dzurinda v. r.
Príloha k zákonu č. 276/2001 Z. z. v znení neskorších predpisov
ZOZNAM PREBERANÝCH PRÁVNYCH AKTOV EURÓPSKYCH SPOLOČENSTIEV A EURÓPSKEJ ÚNIE
1.
Smernica Rady 90/377/EHS zo dňa 29. júna 1990 o postupe Spoločenstva pre zlepšenie prehľadnosti cien plynu
a elektrickej energie účtovaných priemyselným koncovým odberateľom (Úradný vestník
Európskych spoločenstiev L 185, 17. 07. 1990 ) v znení smernice Rady 93/87/EHS zo
dňa 22. októbra 1993 (Úradný vestník Európskych spoločenstiev L 277, 10. 11. 1993)
a nariadenia Európskeho parlamentu a Rady č. 1882/2003 zo dňa 29. septembra 2003 (Úradný
vestník Európskej únie L 284, 31. 10. 2003).
2.
Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2003/54/ES zo dňa 26. júna 2003 o spoločných pravidlách pre vnútorný trh s elektrinou a ktorou
sa zrušuje smernica 96/92/ES (Úradný vestník Európskej únie L 176, 15. 07. 2003) v znení smernice Rady 2004/85/ES
zo dňa 28. júna 2004 (Úradný vestník Európskej únie L 236, 07. 07. 2004).
3.
Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2003/55/ES zo dňa 26. júna 2003, ktorá sa týka spoločných pravidiel pre vnútorný trh so zemným
plynom a ktorou sa zrušuje smernica 98/30/ES (Úradný vestník Európskej únie L 176, 15. 07. 2003).
1)
Zákon č. 656/2004 Z. z. o energetike a o zmene niektorých zákonov.
1a)
Zákon č. 657/ 2004 Z. z. o tepelnej energetike.
1b)
Zákon č. 442/2002 Z. z. o verejných vodovodoch a verejných kanalizáciách a o zmene a doplnení zákona č. 276/2001
Z. z. o regulácii v sieťových odvetviach v znení neskorších predpisov.
1c)
Zákon č. 656/2004 Z. z.Zákon č. 657/2004 Z. z.Zákon č. 442/2002 Z. z.Zákon č. 364/2004 Z. z. o vodách a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch
v znení neskorších predpisov (vodný zákon).
1g)
1k)
Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1228/2003 zo dňa 26. júna 2003 o podmienkach pre prístup do siete pre cezhraničné výmeny elektriny
(Úradný vestník Európskej únie L 176, 15. 07. 2003) v znení nariadenia Rady (ES) č.
1223/2004 zo dňa 28. júna 2004 (Úradný vestník Európskej únie L 233, 02. 07. 2004).
2)
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 18/1996 Z. z. o cenách v znení neskorších predpisov.
3)
§ 21 ods. 1 a ods. 4 písm. a) zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 303/1995 Z. z. o rozpočtových pravidlách v znení neskorších predpisov.
4)
Zákon č. 364/2004 Z. z.
5)
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 1/1993 Z. z. o Zbierke zákonov Slovenskej republiky v znení zákona č. 44/1998 Z. z.
6)
Zákon č. 143/1992 Zb. o plate a odmene za pracovnú pohotovosť v rozpočtových a v niektorých ďalších organizáciách
a orgánoch v znení neskorších predpisov.
6a)
Zákon č. 283/2002 Z. z. o cestovných náhradách.
6b)
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 254/1994 Z. z. o Štátnom fonde likvidácie jadrovoenergetických zariadení a nakladania s vyhoretým
jadrovým palivom a rádioaktívnymi odpadmi v znení neskorších predpisov.
8)
Zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok).
9)
Napríklad zákon č. 241/2001 Z. z. o ochrane utajovaných skutočností a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení
neskorších predpisov, § 91 zákona č. 483/2001 Z. z. o bankách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, § 23 zákona Slovenskej národnej rady č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení
neskorších predpisov, § 17 Obchodného zákonníka v znení neskorších predpisov, zákon č. 428/2002 Z. z. o ochrane osobných údajov v znení zákona č. 602/2003 Z. z.
11a)
§ 8 až 16 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 10/1996 Z. z. o kontrole v štátnej správe v znení zákona č. 502/2001 Z. z.