414/2002 Z. z.
Časová verzia predpisu účinná od 01.01.2003 do 31.12.2003
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter.
Otvoriť všetky
Číslo predpisu: | 414/2002 Z. z. |
Názov: | Zákon o hospodárskej mobilizácii a o zmene zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 274/1993 Z. z. o vymedzení pôsobnosti orgánov vo veciach ochrany spotrebiteľa v znení neskorších predpisov |
Typ: | Zákon |
Dátum schválenia: | 29.05.2002 |
Dátum vyhlásenia: | 27.07.2002 |
Dátum účinnosti od: | 01.01.2003 |
Dátum účinnosti do: | 31.12.2003 |
Autor: | Národná rada Slovenskej republiky |
Právna oblasť: |
|
Nachádza sa v čiastke: |
98/2003 Z. z. | Vyhláška Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o výdavkoch na hospodársku mobilizáciu z prostriedkov štátneho rozpočtu |
119/2003 Z. z. | Vyhláška Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky, ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona č. 414/2002 Z. z. o hospodárskej mobilizácii a o zmene zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 274/1993 Z. z. o vymedzení pôsobnosti orgánov vo veciach ochrany spotrebiteľa v znení neskorších predpisov |
125/2003 Z. z. | Vyhláška Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o predaji životne dôležitých výrobkov alebo životne dôležitých tovarov s využitím mimoriadnych regulačných opatrení a o odberných oprávneniach |
164/2003 Z. z. | Vyhláška Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o organizácii telekomunikačných služieb na obdobie krízovej situácie |
469/2004 Z. z. | Vyhláška Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky č. 125/2003 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o predaji životne dôležitých výrobkov alebo životne dôležitých tovarov s využitím mimoriadnych regulačných opatrení a o odberných oprávneniach |
259/2005 Z. z. | Vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o zásobovaní vodou na obdobie krízovej situácie |
13/2008 Z. z. | Vyhláška Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky o podrobnostiach výdavkov na hospodársku mobilizáciu z prostriedkov štátneho rozpočtu |
299/2008 Z. z. | Vyhláška Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky č. 13/2008 Z. z. o podrobnostiach výdavkov na hospodársku mobilizáciu z prostriedkov štátneho rozpočtu |
86/2010 Z. z. | Vyhláška Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky, ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona č. 414/2002 Z. z. o hospodárskej mobilizácii a o zmene zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 274/1993 Z. z. o vymedzení pôsobnosti orgánov vo veciach ochrany spotrebiteľa v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov |
339/2010 Z. z. | Vyhláška Ministerstva hospodárstva a výstavby Slovenskej republiky, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky č. 86/2010 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona č. 414/2002 Z. z. o hospodárskej mobilizácii a o zmene zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 274/1993 Z. z. o vymedzení pôsobnosti orgánov vo veciach ochrany spotrebiteľa v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov |
634/1992 Zb. | Zákon o ochrane spotrebiteľa |
274/1993 Z. z. | Zákon Národnej rady Slovenskej republiky o vymedzení pôsobnosti orgánov vo veciach ochrany spotrebiteľa |
634/1992 Zb. | Zákon o ochrane spotrebiteľa |
511/2003 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 414/2002 Z. z. o hospodárskej mobilizácii a o zmene zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 274/1993 Z. z. o vymedzení pôsobnosti orgánov vo veciach ochrany spotrebiteľa v znení neskorších predpisov |
622/2004 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 414/2002 Z. z. o hospodárskej mobilizácii a o zmene zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 274/1993 Z. z. o vymedzení pôsobnosti orgánov vo veciach ochrany spotrebiteľa v znení neskorších predpisov v znení zákona č. 511/2003 Z. z. |
345/2007 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 414/2002 Z. z. o hospodárskej mobilizácii a o zmene zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 274/1993 Z. z. o vymedzení pôsobnosti orgánov vo veciach ochrany spotrebiteľa v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov |
298/2009 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 414/2002 Z. z. o hospodárskej mobilizácii a o zmene zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 274/1993 Z. z. o vymedzení pôsobnosti orgánov vo veciach ochrany spotrebiteľa v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov |
179/2011 Z. z. | Zákon o hospodárskej mobilizácii a o zmene a doplnení zákona č. 387/2002 Z. z. o riadení štátu v krízových situáciách mimo času vojny a vojnového stavu v znení neskorších predpisov |
414
ZÁKON
z 29. mája 2002
o hospodárskej mobilizácii a o zmene zákona Národnej rady Slovenskej republiky č.
274/1993 Z. z. o vymedzení pôsobnosti orgánov vo veciach ochrany spotrebiteľa v znení
neskorších predpisov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
PRVÁ HLAVA
ÚVODNÉ USTANOVENIA
§ 1
Účel zákona
Účelom tohto zákona je upraviť podmienky na zabezpečenie potrieb nevyhnutných na prežitie
obyvateľstva a na zabezpečenie činnosti ozbrojených síl, ozbrojených bezpečnostných
zborov a ostatných zložiek počas krízovej situácie1) a ustanoviť úlohy subjektom hospodárskej mobilizácie a pôsobnosť ministerstiev a
ostatných ústredných orgánov štátnej správy2) (ďalej len „ústredný orgán"), miestnych orgánov štátnej správy, orgánov územnej samosprávy,
povinnosti právnických osôb a práva a povinnosti fyzických osôb.
§ 2
Hospodárska mobilizácia
(1)
Hospodárskou mobilizáciou sa vytvárajú predpoklady na zabezpečenie potrieb nevyhnutných
na prežitie obyvateľstva a na zabezpečenie činnosti ozbrojených síl, ozbrojených bezpečnostných
zborov a ostatných zložiek počas krízovej situácie.
(2)
Na vykonávaní opatrení hospodárskej mobilizácie sa v rozsahu tohto zákona podieľajú
aj ústredné orgány, ktoré nie sú určené ako subjekty hospodárskej mobilizácie, orgány
samosprávneho kraja, iné právnické osoby a fyzické osoby.
§ 3
Vymedzenie základných pojmov
Na účely tohto zákona sa rozumie
a)
krízovým plánovaním činnosť subjektov hospodárskej mobilizácie, ktorou sa ustanovuje
spôsob vykonávania opatrení hospodárskej mobilizácie,
b)
krízovým plánom hospodárskej mobilizácie súbor usporiadaných informácií o spôsobe
vykonávania opatrení hospodárskej mobilizácie subjektom hospodárskej mobilizácie,
c)
údajovým dokumentom informácia v písomnej alebo v elektronickej forme dôležitá na
rozhodovanie o spôsobe vykonávania opatrení hospodárskej mobilizácie, poskytovaná
medzi subjektmi hospodárskej mobilizácie,
d)
životne dôležitým výrobkom alebo životne dôležitým tovarom taký výrobok alebo tovar,
ktorého nedostatok počas krízovej situácie môže ohroziť zdravie alebo život alebo
ohroziť plnenie úloh ozbrojených síl, ozbrojených bezpečnostných zborov a ostatných
zložiek,
e)
organizáciou dodávok životne dôležitých výrobkov cieľavedomé usporiadanie dopravy
životne dôležitých výrobkov alebo životne dôležitých tovarov na určené miesto,
f)
mimoriadnym regulačným opatrením predaj výrobkov a tovarov na prídel, predaj obmedzeného
množstva výrobkov a tovarov a zabezpečenie cenovej stability životne dôležitých výrobkov
a životne dôležitých tovarov,
g)
jednotným informačným systémom hospodárskej mobilizácie sústava technických a programových
prostriedkov a metodických pokynov používaných subjektmi hospodárskej mobilizácie
na spracovanie, vyhodnocovanie a prenos údajov o hospodárskej mobilizácii a na zhromažďovanie
a triedenie informácií na rozhodovanie štátnych orgánov, orgánov územnej samosprávy
a iných subjektov hospodárskej mobilizácie,
h)
vecným plnením povinnosť právnickej osoby alebo fyzickej osoby poskytnúť vecný prostriedok
na vykonanie opatrení hospodárskej mobilizácie, pričom vecným prostriedkom sa rozumie
nehnuteľný majetok a hnuteľný majetok vrátane technológií, energií, vody a dokumentácie,
i)
pracovnou povinnosťou povinnosť zamestnanca zotrvať v zamestnaní a vykonávať prácu
aj na inom ako dohodnutom mieste výkonu práce a dohodnutom druhu práce, ak zamestnávateľom
je subjekt hospodárskej mobilizácie a ak dotknuté pracovné miesto je pracovným miestom
v organizačnej štruktúre subjektu hospodárskej mobilizácie v čase vojny, vojnového
stavu, výnimočného stavu alebo núdzového stavu, alebo povinnosť fyzickej osoby, ktorá
je, alebo sa stane nezamestnanou,3) prijať ponúknuté pracovné miesto, ak je to nevyhnutné na zvládnutie opatrení hospodárskej
mobilizácie v čase vojny, vojnového stavu, výnimočného stavu alebo núdzového stavu;
na výkon práce počas pracovnej povinnosti sa v ostatnom vzťahujú osobitné predpisy4) s výnimkou ustanovení o maximálnej dĺžke pracovného času a ustanovení o dovolenke,
j)
uchovaním výrobných schopností sústavné udržiavanie prevádzkyschopnosti výrobných
a iných zariadení nevyhnutných na zabezpečenie výroby na náhradu spotreby a strát
ozbrojených síl, ozbrojených bezpečnostných zborov a ostatných zložiek v čase vojny,
vojnového stavu, výnimočného stavu alebo núdzového stavu,
k)
organizáciou výroby súhrn organizačných, materiálno-technických a personálnych opatrení
na zabezpečenie výroby a výroba životne dôležitých výrobkov alebo životne dôležitých
tovarov pre obyvateľstvo a na zabezpečenie činnosti ozbrojených síl, ozbrojených bezpečnostných
zborov a ostatných zložiek počas krízovej situácie,
l)
organizáciou služieb usporiadanie komunálnych služieb a opravárenských služieb pre
obyvateľstvo a na zabezpečenie činnosti ozbrojených síl, ozbrojených bezpečnostných
zborov a ostatných zložiek počas krízovej situácie,
m)
výdajňou odberných oprávnení priestor vymedzený obcou, s pôsobnosťou pre obec alebo
pre viacero obcí, uspôsobený na výdaj a zúčtovanie odberných oprávnení podľa evidencie
obyvateľstva,
n)
odberným oprávnením písomný dokument, ktorý oprávňuje fyzickú osobu na nákup životne
dôležitých výrobkov alebo tovarov počas vyhlásených mimoriadnych regulačných opatrení,
o)
majetkom určeným na účely hospodárskej mobilizácie hnuteľný majetok a nehnuteľný
majetok určený na vykonávanie opatrení hospodárskej mobilizácie a obstaraný sčasti
alebo úplne z prostriedkov štátneho rozpočtu,
p)
organizáciou zdravotníckeho zabezpečenia vytvorenie siete stálych a pomocných nemocníc,
rozšírenie lôžkového fondu, komplex hygienických a protiepidemických opatrení na zabezpečenie
zdravotnej starostlivosti obyvateľstva, ozbrojených síl, ozbrojených bezpečnostných
zborov a ostatných zložiek počas krízovej situácie,
q)
organizáciou dopravného zabezpečenia súhrn organizačných, materiálno-technických
a personálnych opatrení na vytvorenie podmienok na prepravu osôb a nákladov dopravnými
prostriedkami,
r)
organizáciou poštových služieb súhrn organizačných, materiálno-technických a personálnych
opatrení na zabezpečenie využitia verejnej poštovej siete5) pre potreby ozbrojených síl, ozbrojených bezpečnostných zborov, ostatných zložiek,
orgánov štátnej správy, orgánov územnej samosprávy, subjektov hospodárskej mobilizácie,
ako aj pre potreby obyvateľstva počas krízovej situácie,
s)
organizáciou telekomunikačných služieb súhrn organizačných, materiálno-technických
a personálnych opatrení na zabezpečenie prevádzkovania verejných telekomunikačných
sietí a na poskytovanie verejnej telekomunikačnej služby6) pre potreby ozbrojených síl, ozbrojených bezpečnostných zborov, ostatných zložiek,
orgánov štátnej správy, orgánov územnej samosprávy, subjektov hospodárskej mobilizácie
a obyvateľstva počas krízovej situácie,
t)
organizáciou stavebných a sanačných činností súhrn organizačných, materiálno-technických
a personálnych opatrení na zabezpečenie obnovy železničných dráh a pozemných komunikácií,
energetických, výrobných alebo rozvodných zariadení, alebo iných objektov,
u)
organizáciou veterinárnej starostlivosti komplex preventívnych a protiepidemických
opatrení uskutočňovaných na ochranu zvierat,
v)
finančným zabezpečením vytvorenie zásad finančných vzťahov, získanie finančných prostriedkov
a hospodárenie s nimi pri vykonávaní opatrení hospodárskej mobilizácie,
x)
bankovými službami spojenými s finančným zabezpečením služby spojené so zabezpečovaním
financovania potrieb hospodárskej mobilizácie, služby spojené so zabezpečovaním financovania
štátneho rozpočtu v čase vojny, vojnového stavu alebo výnimočného stavu, a s tým súvisiacim
platobným stykom a vedením účtov štátneho rozpočtu,
y)
organizáciou sociálneho zabezpečenia príprava komplexu opatrení pre poskytovateľov
sociálnej pomoci a pre obyvateľstvo odkázané na sociálnu pomoc,7)
z)
evidenciou ľudských zdrojov pre potreby plnenia pracovnej povinnosti vedenie záznamov
o práceschopnom obyvateľstve na účel uloženia pracovnej povinnosti,
za) evidenciou vecných prostriedkov pre potreby vecného plnenia vedenie záznamov o
vecných prostriedkoch na účel uloženia vecného plnenia,
zb) redukovaným výchovno-vzdelávacím procesom komplex organizačných a materiálno-technických
a personálnych opatrení na zníženie rozsahu alebo na zmenu režimu výučby na základných,
stredných a vysokých školách,
zc) ochranou kultúrneho fondu komplex organizačných, materiálno-technických a personálnych
opatrení na ochranu kultúrnych pamiatok, predmetov múzejnej a galerijnej hodnoty,
historického knižničného fondu, historických knižničných dokumentov a historických
archívnych dokumentov,
§ 4
Subjekty hospodárskej mobilizácie
Subjektom hospodárskej mobilizácie je
a)
ústredný orgán určený vládou Slovenskej republiky,
b)
krajský úrad a okresný úrad,
c)
obec,
d)
podnikateľ11) alebo štátna rozpočtová organizácia, alebo štátna príspevková organizácia určená
ako subjekt hospodárskej mobilizácie (ďalej len „určený subjekt"),
1.
rozhodnutím12) ústredného orgánu alebo
2.
písomným príkazom vedúceho ústredného orgánu (ďalej len „príkaz"), ak vznikla krízová
situácia,
e)
Národná banka Slovenska,
f)
Slovenská televízia a Slovenský rozhlas.
§ 5
Opatrenia hospodárskej mobilizácie
Opatreniami hospodárskej mobilizácie sú
a)
krízové plánovanie,
b)
organizácia výroby a organizácia služieb,
c)
regulácia rozvodu a spotreby elektrickej energie a tepla a regulácia distribúcie
a spotreby plynu,
d)
uchovanie výrobných schopností,
e)
organizácia dodávok životne dôležitých výrobkov alebo životne dôležitých tovarov
a ich predaj s využitím mimoriadnych regulačných opatrení,
f)
zriaďovanie výdajní odberných oprávnení,
g)
organizácia zdravotníckeho zabezpečenia,
h)
organizácia dopravného zabezpečenia,
i)
organizácia telekomunikačných služieb a organizácia poštových služieb,
j)
organizácia stavebných a sanačných činností,
k)
organizácia veterinárnej starostlivosti,
l)
finančné zabezpečenie,
m)
organizácia sociálneho zabezpečenia a sociálnej pomoci,
n)
tvorba štátnych hmotných rezerv13) a hospodárenie s nimi,
o)
použitie štátnych hmotných rezerv, ak osobitný predpis neustanovuje inak,13)
p)
riešenie stavu ropnej núdze, ak osobitný predpis neustanovuje inak,14)
q)
evidencia ľudských zdrojov pre potreby plnenia pracovných úloh,
r)
pracovná povinnosť,
s)
evidencia vecných prostriedkov na účely vecného plnenia,
t)
vecné plnenie,
u)
redukovaný výchovno-vzdelávací proces,
v)
poskytnutie vysielacieho času potrebného na informovanie verejnosti o krízovej situácii
a o opatreniach potrebných na riešenie krízovej situácie ministerstvu tak, aby bola
informácia dostupná všetkým osobám vrátane osôb odkázaných na posunkovú reč,15)
x)
ochrana kultúrneho fondu,
y)
ochrana objektov osobitnej dôležitosti a ďalších dôležitých objektov,16)
z)
vykonávanie bankových služieb spojených s finančným zabezpečením.
§ 6
Financovanie hospodárskej mobilizácie
(1)
(2)
Prostriedky štátneho rozpočtu na financovanie výdavkov na hospodársku mobilizáciu
Národnou bankou Slovenska sa určujú v rozpočtovej kapitole Ministerstva hospodárstva
Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo").
(3)
Prostriedky štátneho rozpočtu na financovanie výdavkov na hospodársku mobilizáciu
sa určujú účelovo vo vzťahu k jednotlivým rozpočtovým kapitolám17) v zákone o štátnom rozpočte na príslušný rozpočtový rok.
§ 7
Vykonávanie opatrení hospodárskej mobilizácie
(1)
Subjekty hospodárskej mobilizácie v rozsahu
a)
svojej pôsobnosti,2)
b)
určenom v rozhodnutí alebo v príkaze podľa § 4 písm. d)
nepretržite vykonávajú opatrenia hospodárskej mobilizácie uvedené v § 5 písm. a), d), f), l), n), q), s) alebo y).
(2)
Subjekt hospodárskej mobilizácie, ktorým je obec, nepretržite vykonáva len opatrenie
uvedené v § 5 písm. f).
(3)
Po vyhlásení núdzového stavu môže vláda Slovenskej republiky (ďalej len „vláda")
na návrh ministerstva nariadiť na celom území alebo na časti územia Slovenskej republiky
aj vykonávanie opatrení hospodárskej mobilizácie uvedených v § 5 písm. b), c), e), g), h), i), j), k), o), p), r), t) alebo v); krajský úrad môže z vlastného podnetu po dohode so samosprávnym krajom19) alebo z podnetu okresného úradu nariadiť vykonávanie opatrení hospodárskej mobilizácie
uvedených v § 5 písm. e), r) alebo t) vo svojom územnom obvode.
(4)
V čase výnimočného stavu môže vláda nariadiť na celom území alebo na časti územia
Slovenskej republiky okrem opatrení podľa odseku 3 alebo niektorého z nich aj vykonávanie
opatrení hospodárskej mobilizácie uvedených v § 5 písm. u) alebo z); krajský úrad môže nariadiť vykonávanie opatrení hospodárskej mobilizácie v rozsahu
a za podmienok podľa odseku 3.
(5)
V čase vojnového stavu alebo v čase vojny môže vláda nariadiť na celom území alebo
na časti územia Slovenskej republiky okrem opatrení podľa odseku 3 alebo 4 aj vykonávanie
opatrení hospodárskej mobilizácie uvedených v § 5 písm. m) alebo x); krajský úrad môže nariadiť vykonávanie opatrení hospodárskej mobilizácie v rozsahu
a za podmienok podľa odseku 3.
DRUHÁ HLAVA
PÔSOBNOSŤ ŠTÁTNYCH ORGÁNOV
§ 8
Vláda
Vláda na návrh ministerstva
a)
určuje ústredné orgány ako subjekty hospodárskej mobilizácie,
b)
vydáva nariadenia vlády na vykonanie opatrení hospodárskej mobilizácie podľa § 7 ods. 3 až 5 v čase vojny, vojnového stavu, výnimočného stavu alebo núdzového stavu; nariadenie
vlády o vykonaní opatrení hospodárskej mobilizácie sa bezodkladne vyhlasuje v tlači
a vo vysielaní Slovenského rozhlasu a Slovenskej televízie a dodatočne sa vyhlasuje
v Zbierke zákonov Slovenskej republiky,20)
c)
vydáva súhlas na predaj alebo na likvidáciu majetku podľa § 30 ods. 5 a 6.
§ 9
Ústredné orgány určené vládou ako subjekty hospodárskej mobilizácie
Ústredné orgány určené vládou ako subjekty hospodárskej mobilizácie
a)
kontrolujú vykonávanie opatrení hospodárskej mobilizácie v rozsahu svojej pôsobnosti;2) o stave vykonávania opatrení hospodárskej mobilizácie poskytujú informácie ministerstvu
dvakrát za kalendárny rok a v čase vojny, vojnového stavu, výnimočného stavu alebo
núdzového stavu poskytujú informácie podľa pokynov ministerstva,
b)
určujú rozhodnutím12) alebo v čase vojny, v čase vojnového stavu, výnimočného stavu alebo núdzového stavu
príkazom vedúceho ústredného orgánu subjekty hospodárskej mobilizácie vo svojej pôsobnosti;2) v rozhodnutí alebo v príkaze určujú aj rozsah vykonávania opatrení hospodárskej mobilizácie
podľa § 7,
c)
koordinujú vykonávanie opatrení hospodárskej mobilizácie so subjektmi hospodárskej
mobilizácie vo svojej pôsobnosti,
d)
sústreďujú informácie z jednotného informačného systému hospodárskej mobilizácie
od subjektov hospodárskej mobilizácie vo svojej pôsobnosti; aktualizované údajové
dokumenty predkladajú dvakrát za kalendárny rok ministerstvu,
e)
navrhujú ministerstvu vykonanie opatrení hospodárskej mobilizácie podľa § 7 ods. 3 až 5 v čase vojny, vojnového stavu, výnimočného stavu alebo núdzového stavu a ich rozsah,
f)
vykonávajú správu majetku určeného na účely hospodárskej mobilizácie,
g)
koordinujú s ministerstvom prípravu štruktúry a rozsahu výdavkov na hospodársku mobilizáciu
z prostriedkov štátneho rozpočtu,
h)
navrhujú ministerstvu nariadenie mimoriadneho regulačného opatrenia.
§ 10
Ministerstvo
Ministerstvo
a)
predkladá vláde návrhy na určenie subjektov hospodárskej mobilizácie spomedzi ústredných
orgánov,
b)
predkladá vláde návrhy na vykonanie opatrení hospodárskej mobilizácie podľa § 7 ods. 3 až 5 v čase vojny, vojnového stavu, výnimočného stavu alebo núdzového stavu,
c)
uplatňuje záujmy hospodárskej mobilizácie pri plnení úloh Ministerstva pre správu
a privatizáciu národného majetku Slovenskej republiky v privatizačných projektoch
a pri zmenách vlastníckych vzťahov subjektov hospodárskej mobilizácie,
d)
koordinuje udržiavanie a využívanie jednotného informačného systému hospodárskej
mobilizácie,
e)
poskytuje aktualizované údaje o subjektoch hospodárskej mobilizácie z jednotného
informačného systému hospodárskej mobilizácie dvakrát v roku ústredným orgánom, ktoré
sú určené vládou ako subjekty hospodárskej mobilizácie, a krajským úradom,
f)
požaduje od Slovenskej televízie a od Slovenského rozhlasu poskytnutie vysielacieho
času na informovanie verejnosti o krízovej situácii a o opatreniach potrebných na
riešenie krízovej situácie,
g)
vedie centrálnu evidenciu odberných oprávnení, koordinuje so subjektmi hospodárskej
mobilizácie prípravu štruktúry a rozsahu výdavkov na hospodársku mobilizáciu z prostriedkov
štátneho rozpočtu podľa § 9 písm. g) a § 14 písm. h).
§ 11
Ministerstvo obrany Slovenskej republiky
Ministerstvo obrany Slovenskej republiky
a)
uplatňuje požiadavky ozbrojených síl na dopĺňanie strát a spotreby v čase vojny,
vojnového stavu, výnimočného stavu alebo núdzového stavu na subjektoch hospodárskej
mobilizácie,
b)
uplatňuje požiadavky na uchovanie výrobných schopností v subjektoch hospodárskej
mobilizácie,
c)
koordinuje vykonávanie opatrení hospodárskej mobilizácie so subjektmi hospodárskej
mobilizácie vo svojej pôsobnosti.
§ 12
Ministerstvo pre správu a privatizáciu národného majetku Slovenskej republiky
Ministerstvo pre správu a privatizáciu národného majetku Slovenskej republiky zabezpečuje
záujmy hospodárskej mobilizácie pri príprave a schvaľovaní privatizačných projektov
a pri zmenách vlastníckych vzťahov subjektov hospodárskej mobilizácie.
§ 13
Ministerstvo financií Slovenskej republiky
Ministerstvo financií Slovenskej republiky v čase vojny, vojnového stavu alebo výnimočného
stavu uplatňuje písomne voči Národnej banke Slovenska požiadavky na
a)
vykonávanie bankových služieb spojených s finančným zabezpečením,
b)
zabezpečovanie vykonávania bankových služieb spojených s finančným zabezpečením podľa
písm. a) prostredníctvom iných bánk,21) ktoré boli určené ako subjekty hospodárskej mobilizácie.
§ 14
Krajský úrad
Krajský úrad
a)
uplatňuje požiadavky okresných úradov a požiadavky samosprávneho kraja na vykonávanie
opatrení hospodárskej mobilizácie na vecne príslušných ústredných orgánoch,
b)
sústreďuje informácie z jednotného informačného systému hospodárskej mobilizácie
od okresných úradov; aktualizované údaje od okresných úradov predkladá dvakrát v roku
ministerstvu,
c)
poskytuje dvakrát v roku okresným úradom ministerstvom aktualizované údaje o subjektoch
hospodárskej mobilizácie z jednotného informačného systému hospodárskej mobilizácie,
d)
riadi a koordinuje činnosť okresných úradov vo svojej pôsobnosti pri vykonávaní opatrení
podľa § 5 písm. e), r) alebo t),
e)
informuje ministerstvo o nariadení na vykonanie opatrení hospodárskej mobilizácie
podľa § 5 písm. e), r) alebo t) vo svojom územnom obvode,
f)
informuje vecne príslušné ústredné orgány na ich žiadosť a po vypovedaní vojny alebo
po vyhlásení vojnového stavu, výnimočného stavu alebo núdzového stavu o vecných prostriedkoch,
ktoré možno použiť na vecné plnenie, nachádzajúcich sa na území kraja a o fyzických
osobách evidovaných na území kraja, ktorým možno uložiť pracovnú povinnosť,
g)
vedie evidenciu odberných oprávnení a poskytuje o nich ministerstvu, na jeho žiadosť,
informáciu,
h)
koordinuje s ministerstvom prípravu štruktúry a rozsahu výdavkov na hospodársku mobilizáciu
z prostriedkov štátneho rozpočtu.
§ 15
Okresný úrad
Okresný úrad
a)
uplatňuje na krajskom úrade požiadavky obcí nachádzajúcich sa v územnom obvode okresu
na nariadenie vykonávania opatrení hospodárskej mobilizácie,
b)
informuje krajský úrad na jeho žiadosť a po vypovedaní vojny alebo po vyhlásení vojnového
stavu, výnimočného stavu alebo núdzového stavu o vecných prostriedkoch, ktoré možno
použiť na vecné plnenie, nachádzajúcich sa na území okresu a o fyzických osobách evidovaných
na území okresu, ktorým možno uložiť pracovnú povinnosť,
c)
vydáva po nariadení vykonávania opatrení hospodárskej mobilizácie podľa § 7 ods. 3 až 5 písomný príkaz fyzickej osobe na vykonanie pracovnej povinnosti a písomný príkaz
právnickej osobe alebo fyzickej osobe na vecné plnenie; na konanie o vydávaní písomných
príkazov sa nevzťahujú všeobecné predpisy o správnom konaní,12)
d)
dáva podnet krajskému úradu, aby nariadil vykonávanie opatrení hospodárskej mobilizácie
uvedených v § 5 písm. e), r) alebo t),
e)
vedie evidenciu odberných oprávnení a zabezpečuje ich distribúciu po nariadení mimoriadnych
regulačných opatrení,
f)
rozhoduje12) o povinnosti obce zriadiť výdajňu odberných oprávnení, vedie evidenciu výdajní odberných
oprávnení a vykonáva ich kontrolu,
g)
vedie evidenciu o právnických osobách a fyzických osobách, ktoré vykonávajú podnikateľskú
činnosť a ktoré sú alebo môžu byť určené ako subjekty hospodárskej mobilizácie.
TRETIA HLAVA
PÔSOBNOSŤ ORGÁNOV ÚZEMNEJ SAMOSPRÁVY
§ 16
Samosprávny kraj
Samosprávny kraj spolupracuje s krajským úradom pri uplatňovaní požiadaviek okresných
úradov a požiadaviek samosprávneho kraja na vykonávanie opatrení hospodárskej mobilizácie
na príslušných ústredných orgánoch.
§ 17
Obec
Obec
a)
uplatňuje požiadavky na nariadenie vykonávania opatrení hospodárskej mobilizácie
na okresnom úrade,
b)
zriaďuje výdajne odberných oprávnení podľa rozhodnutia12) okresného úradu a vytvára materiálne a organizačné podmienky na ich činnosť po vyhlásení
mimoriadnych regulačných opatrení,
c)
uplatňuje požiadavky na odberné oprávnenia na okresnom úrade.
ŠTVRTÁ HLAVA
POVINNOSTI URČENÉHO SUBJEKTU, PRÁVNICKEJ OSOBY, KTORÁ NIE JE URČENÝM SUBJEKTOM, A
PRÁVA A POVINNOSTI FYZICKÝCH OSÔB
§ 18
Opatrenia hospodárskej mobilizácie v pôsobnosti určeného subjektu
(1)
Určený subjekt vykonáva opatrenia hospodárskej mobilizácie v rozsahu určenom rozhodnutím
alebo príkazom podľa § 4 písm. d).
(2)
Určený subjekt poskytuje údajové dokumenty a informácie o stave vykonávania opatrení
hospodárskej mobilizácie ústrednému orgánu, ktorý ho určil; informácie poskytuje dvakrát
v roku alebo na žiadosť.
§ 19
Povinnosti právnickej osoby, ktorá nie je určeným subjektom
(1)
Právnická osoba, ktorá nie je určeným subjektom, po vypovedaní vojny alebo po vyhlásení
vojnového stavu, výnimočného stavu alebo núdzového stavu je povinná najmä
a)
podriadiť sa vecnému plneniu,
b)
dodržiavať regulačné opatrenia22) spotreby elektrickej energie a tepla, spotreby plynu, vody a spotreby životne dôležitých
výrobkov alebo životne dôležitých tovarov,
c)
podriadiť sa mimoriadnym regulačným opatreniam.
(2)
Právnická osoba, ktorá nie je určeným subjektom, je povinná podriadiť sa alebo dodržiavať
opatrenia hospodárskej mobilizácie uvedené v odseku 1, ak boli nariadené podľa § 7 ods. 3 až 5.
§ 20
Práva fyzických osôb
(1)
Počas krízovej situácie má fyzická osoba právo najmä na dodávku životne dôležitých
výrobkov alebo životne dôležitých tovarov v sortimente a množstve potrebnom na prežitie.
(2)
Fyzická osoba si právo podľa odseku 1 uplatňuje voči obci.
§ 21
Povinnosti fyzických osôb
(1)
Počas krízovej situácie je fyzická osoba povinná najmä
a)
dodržiavať regulačné opatrenia22) spotreby elektrickej energie a tepla, spotreby plynu, vody a spotreby životne dôležitých
výrobkov alebo životne dôležitých tovarov,
b)
podriadiť sa organizácii zdravotníckeho zabezpečenia a sociálneho zabezpečenia,
c)
podriadiť sa pracovnej povinnosti,
d)
podriadiť sa vecnému plneniu,
e)
podriadiť sa redukovanému výchovno-vzdelávaciemu systému,
ak tieto opatrenia hospodárskej mobilizácie boli nariadené podľa § 7 ods. 3 až 5.
(2)
Ustanovením odseku 1 písm. d) nie je dotknuté právo fyzickej osoby na náhradu škody;
náhrada škody sa uplatňuje na okresnom úrade, ktorý o nej rozhodne.12)
(3)
Povinnosť podriadiť sa pracovnej povinnosti podľa odseku 1 písm. c) sa nevzťahuje
na
a)
b)
osobu mladšiu ako 18 rokov a staršiu ako 60 rokov,
c)
osobu vykonávajúcu profesionálnu službu, povinnú vojenskú službu alebo inú službu
namiesto povinnej vojenskej služby a osobu, ktorá dobrovoľne prevzala brannú povinnosť,26)
d)
tehotnú ženu a ženu do tretieho mesiaca po pôrode,
e)
osobu, ktorá sa stará o dieťa do 15 rokov veku,
f)
osobu, ktorá sa stará o ďalšiu osobu, ktorá je prevažne alebo úplne bezvládna, alebo
je staršia ako osemdesiat rokov, alebo sa stará o dieťa dlhodobo ťažko zdravotne postihnuté
vyžadujúce mimoriadnu starostlivosť alebo osobitne náročnú mimoriadnu starostlivosť,
alebo sa stará o občana, ktorý pre svoj nepriaznivý zdravotný stav potrebuje pomoc
inej osoby pri zabezpečovaní nevyhnutných životných úkonov,
g)
osobu, ktorá opatruje osobu s ťažkým zdravotným postihnutím odkázanú na celodenné
osobné a riadne opatrovanie,
h)
osobu požívajúcu exteritorialitu podľa medzinárodného práva a osobu patriacu k cudzím
diplomatickým misiám, k cudzím konzulárnym úradom, k orgánom cudzích štátov alebo
k medzinárodným orgánom, ak tieto úrady alebo orgány pôsobia na území Slovenskej republiky
so súhlasom príslušných orgánov a nejde o občanov Slovenskej republiky,
i)
ostatných cudzincov v rozsahu, ktorý vyplýva z medzinárodných zmlúv alebo medzinárodného
práva.
(4)
Dôvod oslobodenia od pracovnej povinnosti je potrebné preukázať vhodným spôsobom;
telesnú alebo duševnú nespôsobilosť25) treba preukázať úradným potvrdením lekára alebo rozhodnutím príslušného štátneho
orgánu.
(5)
Povinnosť podriadiť sa vecnému plneniu podľa odseku 1 písm. d) sa nevzťahuje na osobu,
u ktorej by sa poskytnutím vecného prostriedku ohrozila jej výživa alebo výživa jej
rodiny; pri ukladaní vecného plnenia sa prihliada aj na neohrozenie chodu jej hospodárskeho
zariadenia.
PIATA HLAVA
ÚLOHY ĎALŠÍCH SUBJEKTOV HOSPODÁRSKEJ MOBILIZÁCIE
§ 22
Národná banka Slovenska
Národná banka Slovenska
a)
vykonáva nepretržite opatrenie hospodárskej mobilizácie uvedené v § 5 písm. a),
b)
pripravuje opatrenia a v čase vojny, vojnového stavu alebo výnimočného stavu zabezpečuje
vykonávanie opatrení
1.
na ochranu meny a na ochranu menových rezerv v zlate a v iných devízových hodnotách,
2.
na ochranu hotovostného peňažného obehu slovenskej meny vytváraním osobitných zásob
peňažných prostriedkov,
3.
v devízovej oblasti27) vrátane zmenárenskej činnosti,
4.
na úseku bankových služieb pre potreby zabezpečenia činnosti ozbrojených síl a ozbrojených
bezpečnostných zborov,
c)
spolupracuje s Ministerstvom financií Slovenskej republiky pri koordinovaní krízového
plánovania bánk určených ako subjekt hospodárskej mobilizácie,
d)
kontroluje vykonávanie opatrení hospodárskej mobilizácie v rozsahu svojej pôsobnosti.
O stave vykonávania opatrení hospodárskej mobilizácie poskytuje informácie ministerstvu
dvakrát za kalendárny rok v termíne dohodnutom s ministerstvom; v čase vojny, vojnového
stavu, výnimočného stavu alebo núdzového stavu poskytuje informácie podľa pokynov
ministerstva.
§ 23
Slovenská televízia a Slovenský rozhlas
Slovenská televízia a Slovenský rozhlas
a)
vykonávajú nepretržite opatrenia hospodárskej mobilizácie uvedené v § 5 písm. a), v) a y); opatrenia hospodárskej mobilizácie uvedené v § 5 písm. v) vykonávajú bezodplatne,
b)
koordinujú a kontrolujú vykonávanie opatrení hospodárskej mobilizácie v rozsahu svojej
pôsobnosti. O stave vykonávania opatrení hospodárskej mobilizácie poskytujú informácie
ministerstvu dvakrát za kalendárny rok v termíne dohodnutom s ministerstvom; v čase
vojny, vojnového stavu, výnimočného stavu alebo núdzového stavu poskytujú informácie
podľa požiadaviek ministerstva.
ŠIESTA HLAVA
NÁHRADY
§ 24
Odmeňovanie za pracovnú povinnosť
(1)
Mzda, plat alebo funkčný plat za pracovnú povinnosť sa fyzickej osobe uhrádza podľa
všeobecných predpisov o mzde alebo o plate.4)
(2)
Odmenu podľa odseku 1 poskytuje subjekt hospodárskej mobilizácie, v prospech ktorého
bola pracovná povinnosť uložená.
(3)
Mzda, plat alebo funkčný plat sa poskytuje v peniazoch v termínoch určených pri uložení
pracovnej povinnosti; so súhlasom toho, komu bola pracovná povinnosť uložená a kto
ju aj plnil, možno poskytnúť mzdu, plat alebo funkčný plat aj v naturálnych požitkoch.
§ 25
Náhrada za vecné plnenie
(1)
Vecné prostriedky, ktoré boli poskytnuté ako vecné plnenie podľa tohto zákona do
užívania, sa po zániku potreby vrátia tomu, kto ich poskytol, alebo jeho právnemu
nástupcovi.
(2)
Za vecné plnenie sa poskytne peňažná náhrada tomu, komu bolo vecné plnenie uložené
a kto ho aj plnil, alebo jeho právnemu nástupcovi.
(3)
Peňažná náhrada podľa odseku 2 sa poskytuje vo výške, v akej sa v tom čase a na tom
mieste obvykle prenechávajú do nájmu na dohodnutý účel veci toho istého druhu alebo
porovnateľné veci.
(4)
Peňažnú náhradu za vecné plnenie poskytuje okresný úrad.
§ 26
Náhrada škody pri úraze a chorobe z povolania
(1)
Ak bola fyzickej osobe spôsobená ujma na zdraví, došlo k chorobe z povolania alebo
k jej smrti v dôsledku uloženia pracovnej povinnosti alebo v priamej súvislosti s
ňou, uhrádza tým vzniknutú škodu štát obdobne podľa predpisov o zodpovednosti za škodu
pri pracovných úrazoch a chorobách z povolania,28) ak jej nevznikol nárok na náhradu tejto škody už z pracovnoprávneho vzťahu.
(2)
Náhradu škody podľa odseku 1 poskytuje v zastúpení štátu ministerstvo.
§ 27
Náhrada škody
(1)
Ak nemožno vecný prostriedok, ktorý sa prevzal do užívania, po zániku potreby vrátiť
v dôsledku jeho poškodenia, zničenia alebo straty, poskytne sa právnickej osobe alebo
jej právnemu nástupcovi, alebo fyzickej osobe alebo jej právnemu nástupcovi iný vecný
prostriedok rovnakého druhu a rovnakej hodnoty; ak to nie je možné alebo účelné, poskytne
sa peňažná náhrada.29)
(2)
Náhradu škody poskytuje okresný úrad.
SIEDMA HLAVA
PORUŠENIE POVINNOSTÍ SUBJEKTU HOSPODÁRSKEJ MOBILIZÁCIE, PRÁVNICKEJ OSOBY, KTORÁ NIE
JE URČENÝM SUBJEKTOM, A POVINNOSTI FYZICKEJ OSOBY PRI VYKONÁVANÍ OPATRENÍ HOSPODÁRSKEJ
MOBILIZÁCIE
§ 28
Správne delikty
(1)
Ústredný orgán, ktorý určil subjekt hospodárskej mobilizácie vo svojej pôsobnosti,
môže mu uložiť pokutu do 500 000 Sk za
a)
nevykonanie opatrení určených v rozhodnutí alebo v príkaze podľa § 4 písm. d),
b)
nedodržanie § 31 o nakladaní s majetkom hospodárskej mobilizácie.
(2)
Ustanovením odseku 1 písm. b) nie je dotknutá povinnosť náhrady výdavkov na obstaranie
majetku hospodárskej mobilizácie alebo jej pomernej čiastky.
(3)
V čase vojny, vojnového stavu, výnimočného stavu alebo núdzového stavu môže štátny
orgán podľa odseku 1 za nevykonanie opatrení určených v rozhodnutí12) alebo v príkaze podľa § 4 písm. d) uložiť pokutu do 1 000 000 Sk.
(4)
Okresný úrad môže právnickej osobe, ktorá nie je určeným subjektom, uložiť pokutu
do 1 000 000 Sk za nedodržanie § 19.
(5)
Ústredný orgán, ktorý určil subjekt hospodárskej mobilizácie vo svojej pôsobnosti,
alebo okresný úrad pri ukladaní pokuty prihliada na výšku škody a spoločenskú nebezpečnosť
konania, ktoré bolo spôsobené porušením povinností subjektu hospodárskej mobilizácie
podľa odseku 1 a právnickej osoby, ktorá nie je určeným subjektom podľa odseku 4.
(6)
Pokutu možno uložiť do jedného roka odo dňa, keď sa ústredný orgán, ktorý určil subjekt
hospodárskej mobilizácie vo svojej pôsobnosti, alebo okresný úrad dozvedel o porušení
povinností subjektu hospodárskej mobilizácie alebo právnickej osoby, ktorá nie je
určeným subjektom, najneskôr však do troch rokov odo dňa, keď k porušeniu povinností
došlo.
(7)
Na konanie o ukladaní sankcií sa vzťahuje všeobecný predpis o správnom konaní,12) ak tento zákon neustanovuje inak.
(8)
Pokuty uložené podľa odsekov 1 až 4 sú príjmom štátneho rozpočtu.
§ 29
Priestupky
(1)
Priestupku pri vykonávaní opatrení hospodárskej mobilizácie sa dopustí ten, kto
a)
nedodrží ako predávajúci mimoriadne regulačné opatrenie pri predaji životne dôležitých
výrobkov alebo tovarov,
b)
sa nepodriadi pracovnej povinnosti,
c)
sa nepodriadi vecnému plneniu.
(2)
Za priestupok podľa odseku 1 písm. a) môže uložiť okresný úrad pokutu do výšky 50
000 Sk a za priestupok podľa odseku 1 písm. b) a c) môže uložiť okresný úrad pokutu
do výšky 10 000 Sk.
(3)
Na priestupky a na ich prejednávanie sa vzťahuje všeobecný predpis o priestupkoch,30) ak tento zákon neustanovuje inak.
(4)
Pokuty uložené podľa odseku 2 sú príjmom štátneho rozpočtu.
ÔSMA HLAVA
SPOLOČNÉ, PRECHODNÉ A ZÁVEREČNÉ USTANOVENIA
§ 30
Nakladanie s majetkom na účely hospodárskej mobilizácie
(1)
Hnuteľný majetok štátu a nehnuteľný majetok štátu, ktorý slúži na účely hospodárskej
mobilizácie, s výnimkou hnuteľného majetku a nehnuteľného majetku podľa osobitného
predpisu,13) môže subjekt hospodárskej mobilizácie uvedený v § 4 písm. a) prenechať právnickej osobe, ktorá je podnikateľom a je určeným subjektom, do nájmu31) alebo do výpožičky.32)
(2)
(3)
Vlastník podľa odseku 2 môže prenechať do nájmu alebo do výpožičky nehnuteľný majetok,
na obstaranie ktorého sa poskytla dotácia zo štátneho rozpočtu, len so súhlasom štátneho
orgánu, ktorý dotáciu poskytol.
(4)
Vlastník podľa odseku 2, subjekt hospodárskej mobilizácie uvedený v § 4 písm. a) až c), nájomca alebo vypožičiavateľ majetku na účely hospodárskej mobilizácie je povinný
zachovávať jeho účelové určenie.
(5)
Majetok, ktorý prestal slúžiť na účely hospodárskej mobilizácie z dôvodov nepotrebnosti,
jeho nefunkčnosti alebo nadmernej opotrebovanosti, môže vlastník podľa odseku 2 so
súhlasom vlády alebo subjekt hospodárskej mobilizácie uvedený v § 4 písm. a) až c) so súhlasom ministerstva predať za cenu, za ktorú sa v určitom čase a na určitom
mieste obvykle predáva vec toho istého druhu alebo porovnateľná vec.
(6)
Ak nemožno s majetkom na účely hospodárskej mobilizácie naložiť podľa odseku 5, môže
ho vlastník podľa odseku 2 so súhlasom vlády alebo subjekt hospodárskej mobilizácie
uvedený v § 4 písm. a) až c) so súhlasom ministerstva zlikvidovať.
(7)
Majetok na účely hospodárskej mobilizácie nemožno postihnúť exekúciou ani výkonom
rozhodnutia.
(8)
Majetok na účely hospodárskej mobilizácie nemôže byť predmetom záložného práva.
(9)
Na nakladanie s majetkom, ktorý bol určený na účely hospodárskej mobilizácie, sa
nevzťahuje osobitný predpis.34)
§ 31
Prechodné a záverečné ustanovenia
(1)
Nakladanie s majetkom na účely hospodárskej mobilizácie, ktorý bol nadobudnutý z
prostriedkov štátneho rozpočtu alebo jeho nadobudnutie bolo dotované zo štátneho rozpočtu
podľa doterajších predpisov, treba dať do súladu s týmto zákonom do 1. januára 2004.
(2)
Všeobecne záväzný právny predpis, ktorý vydá ministerstvo, ustanoví podrobnosti o
a)
výdavkoch na hospodársku mobilizáciu z prostriedkov štátneho rozpočtu,
b)
predaji životne dôležitých výrobkov alebo životne dôležitých tovarov s využitím mimoriadnych
regulačných opatrení a o odberných oprávneniach,
c)
udržiavaní a využívaní jednotného informačného systému hospodárskej mobilizácie,
d)
štruktúre, obsahu, rozsahu a o spôsobe aktualizácie a periodicite údajových dokumentov
a informácií,
e)
štruktúre a obsahu krízového plánu.
(3)
Všeobecne záväzný právny predpis, ktorý vydá Ministerstvo pôdohospodárstva Slovenskej
republiky, ustanoví podrobnosti o zásobovaní vodou a o výrobe a dodávkach životne
dôležitých poľnohospodárskych výrobkov alebo životne dôležitých tovarov v čase vojny,
vojnového stavu, výnimočného stavu alebo núdzového stavu.
(4)
Všeobecne záväzný právny predpis, ktorý vydá Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií
Slovenskej republiky, ustanoví podrobnosti o organizácii dopravného zabezpečenia,
organizácii telekomunikačných služieb, organizácii poštových služieb a o organizácii
stavebných a sanačných činností v dopravnej infraštruktúre.
§ 32
Zrušovacie ustanovenia
Zrušujú sa:
1.
§ 22 zákona č. 634/1992 Zb. o ochrane spotrebiteľa,
2.
výnos Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky č. 2/1993 na koordináciu hospodárskej mobilizácie (oznámenie č. 204/1993 Z. z.).
Čl. II
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 274/1993 Z. z. o vymedzení pôsobnosti
orgánov vo veciach ochrany spotrebiteľa v znení zákona č. 310/1999 Z. z. a zákona
č. 128/2002 Z. z. sa mení takto:
1.
V § 2 sa vypúšťa písmeno c).
Doterajšie písmeno d) sa označuje ako písmeno c).
2.
V § 3 sa na konci vypúšťajú slová „a pri vyhlasovaní predaja obmedzeného množstva
výrobkov v prípade, ak je vážne ohrozené zásobovanie obyvateľstva životne dôležitými
výrobkami2)" vrátane poznámky pod čiarou.
3.
§ 5 sa vypúšťa.
4.
V § 7 sa vypúšťa písmeno b).
Doterajšie písmeno c) sa označuje ako písmeno b).
Čl. III
Účinnosť
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. januára 2003.
Rudolf Schuster v. r.
Jozef Migaš v. r.
Mikuláš Dzurinda v. r.
Jozef Migaš v. r.
Mikuláš Dzurinda v. r.
1)
Článok 1 ods. 4 ústavného zákona č. 227/2002 Z. z. o bezpečnosti štátu v čase vojny, vojnového stavu, výnimočného stavu a núdzového
stavu.
2)
Zákon č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy.
3)
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 387/1996 Z. z. o zamestnanosti v znení neskorších predpisov.
4)
Zákonník práce.Zákon č. 312/2001 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.Zákon
č. 313/2001 Z. z. o verejnej službe v znení neskorších predpisov.
5)
§ 6 zákona č. 507/2001 Z. z. o poštových službách.
6)
§ 39 až 42 zákona č. 195/2000 Z. z. o telekomunikáciách.
7)
Zákon č. 195/1998 Z. z. o sociálnej pomoci v znení neskorších predpisov.
8)
Zákon Slovenskej národnej rady č. 564/1991 Zb. o obecnej polícii v znení neskorších predpisov.
9)
Zákon č. 315/2001 Z. z. o Hasičskom a záchrannom zbore.
10)
Napríklad zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 42/1994 Z. z. o civilnej ochrane obyvateľstva v znení neskorších predpisov, zákon č. 129/2002 Z. z. o integrovanom záchrannom systéme.
12)
Zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok).
13)
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 82/1994 Z. z. o štátnych hmotných rezervách v znení zákona č. 169/2001 Z. z.
14)
Zákon č. 170/2001 Z. z. o núdzových zásobách ropy a ropných výrobkov a o riešení stavu ropnej núdze.
15)
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 149/1995 Z. z. o posunkovej reči nepočujúcich osôb.
16)
Zákon č. 319/2002 Z. z. o obrane Slovenskej republiky.
17)
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 303/1995 Z. z. o rozpočtových pravidlách v znení neskorších predpisov.
18)
§ 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 303/1995 Z. z. v znení neskorších predpisov.
19)
Zákon č. 302/2001 Z. z. o samospráve vyšších územných celkov (zákon o samosprávnych krajoch) v znení zákona
č. 445/2001 Z. z.
20)
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 1/1993 Z. z. o Zbierke zákonov Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
21)
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 566/1992 Zb. o Národnej banke Slovenska v znení neskorších predpisov.
22)
Zákon č. 70/1998 Z. z. o energetike a o zmene zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov v znení
zákona č. 276/2001 Z. z.
23)
§ 29 ods. 1 písm. a) a b) zákona č. 100/1988 Zb. o sociálnom zabezpečení.
24)
§ 50 a 51 zákona č. 195/1998 Z. z. o sociálnej pomoci v znení zákona č. 450/2000 Z. z.
25)
§ 186 zákona č. 99/1963 Zb. Občiansky súdny poriadok v znení neskorších predpisov.
26)
§ 4 zákona č. 320/2002 Z. z. o brannej povinnosti.
27)
§ 38 a 39 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 202/1995 Z. z. Devízový zákon a zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č.
372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov.
30)
Zákon Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov.
33)
§ 6 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 303/1995 Z. z.
34)
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 278/1993 o správe majetku štátu v znení neskorších predpisov.