166/2003 Z. z.
Časová verzia predpisu účinná od 01.01.2016
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter.
Otvoriť všetky
Číslo predpisu: | 166/2003 Z. z. |
Názov: | Zákon o ochrane súkromia pred neoprávneným použitím informačno-technických prostriedkov a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o ochrane pred odpočúvaním) |
Typ: | Zákon |
Dátum schválenia: | 24.04.2003 |
Dátum vyhlásenia: | 21.05.2003 |
Dátum účinnosti od: | 01.01.2016 |
Autor: | Národná rada Slovenskej republiky |
Právna oblasť: |
|
Nachádza sa v čiastke: |
46/1993 Z. z. | Zákon Národnej rady Slovenskej republiky o Slovenskej informačnej službe |
171/1993 Z. z. | Zákon Národnej rady Slovenskej republiky o Policajnom zbore |
198/1994 Z. z. | Zákon Národnej rady Slovenskej republiky o Vojenskom spravodajstve |
57/1998 Z. z. | Zákon o Železničnej polícii |
4/2001 Z. z. | Zákon o Zbore väzenskej a justičnej stráže |
240/2001 Z. z. | Zákon o orgánoch štátnej správy v colníctve |
652/2004 Z. z. | Zákon o orgánoch štátnej správy v colníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
757/2004 Z. z. | Zákon o súdoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
311/2005 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 166/2003 Z. z. o ochrane súkromia pred neoprávneným použitím informačno-technických prostriedkov a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o ochrane pred odpočúvaním) v znení zákona č. 757/2004 Z. z. |
59/2009 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 757/2004 Z. z. o súdoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 517/2008 Z. z. a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
290/2009 Z. z. | Nález Ústavného súdu Slovenskej republiky z 20. mája 2009 vo veci vyslovenia nesúladu zákona č. 458/2003 Z. z. o zriadení Špeciálneho súdu a Úradu špeciálnej prokuratúry a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, nesúladu slovného spojenia „predsedu Špeciálneho súdu“ a „a podpredsedu Špeciálneho súdu“ v § 4 ods. 2 písm. c) zákona č. 185/2002 Z. z. o Súdnej rade Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, nesúladu § 5 ods. 2, slovného spojenia „Špeciálneho súdu“ v § 8 ods. 1 písm. a) a b), § 9, celej piatej hlavy druhej časti, ako aj slovného spojenia „Špeciálnom súde“ v § 45 ods. 1 a § 51 ods. 5, slovného spojenia „a Špeciálneho súdu“ v § 59, slovného spojenia „predsedom Špeciálneho súdu“ v § 67 ods. 1 písm. c), slovného spojenia „a Špeciálneho súdu“ v § 71 ods. 1 písm. c) prvom bode, slovného spojenia „Špeciálny súd“ v § 73 ods. 4, nesúladu § 74 ods. 6, slovného spojenia „riaditeľ správy Špeciálneho súdu vykonáva správu Špeciálneho súdu“ v § 78 ods. 2, nesúladu § 84 ods. 5, slovného spojenia „predsedovi Špeciálneho súdu a“ v § 85, § 91, slovného spojenia „Špeciálny súd“ v § 92 ods. 1 zákona č. 757/2004 Z. z. o súdoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, nesúladu slovného spojenia „Špeciálny súd“ v § 10 ods. 4, slovného spojenia „a Špeciálny súd“ v § 10 ods. 5, nesúladu § 14, § 16 ods. 2, § 18 ods. 4, § 19 ods. 1 druhej vety, § 21 ods. 2 písm. b), § 22 ods. 2, § 23 ods. 2, § 24 ods. 3, nesúladu slovného spojenia „a Špeciálny súd, ak ide o veci patriace do jeho pôsobnosti“ v § 24 ods. 4, slovného spojenia „Špeciálny súd“ za slovami „Najvyšší súd,“ a slovného spojenia „a Špeciálny súd“ v časti vety za bodkočiarkou v § 56 ods. 2, nesúladu § 196 ods. 1 druhej vety, § 315 druhej vety, § 477 písm. d) slov za bodkočiarkou zákona č. 301/2005 Z. z. Trestný poriadok v znení neskorších predpisov, nesúladu § 4 ods. 3 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 171/1993 Z. |
291/2009 Z. z. | Zákon o Špecializovanom trestnom súde a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
547/2010 Z. z. | Zákon o začlenení Železničnej polície do Policajného zboru a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
404/2015 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 166/2003 Z. z. o ochrane súkromia pred neoprávneným použitím informačno-technických prostriedkov a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o ochrane pred odpočúvaním) v znení neskorších predpisov |
166
ZÁKON
z 24. apríla 2003
o ochrane súkromia pred neoprávneným použitím informačno-technických prostriedkov
a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o ochrane pred odpočúvaním)
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
§ 1
(1)
Tento zákon ustanovuje podmienky použitia informačno-technických prostriedkov bez
predchádzajúceho súhlasu toho, komu zasahuje do súkromia orgán štátu, ktorý informačno-technický
prostriedok používa.
(2)
Tento zákon sa nevzťahuje na použitie informačno-technických prostriedkov v trestnom
konaní podľa osobitného zákona.1)
§ 2
(1)
Informačno-technickými prostriedkami na účely tohto zákona sú najmä elektrotechnické,
rádiotechnické, fototechnické, optické, mechanické, chemické a iné prostriedky a zariadenia
alebo ich súbory používané utajeným spôsobom na
a)
vyhľadávanie, otváranie, skúmanie a vyhodnocovanie poštových zásielok2) a iných dopravovaných zásielok,
b)
získavanie obsahu správ prenášaných prostredníctvom elektronických komunikačných
sietí3) vrátane odpočúvania telefónnej komunikácie,
c)
vyhotovovanie obrazových, zvukových, obrazovo-zvukových alebo iných záznamov.
(2)
Informačno-technické prostriedky môže používať Policajný zbor, Slovenská informačná
služba, Vojenské spravodajstvo, Zbor väzenskej a justičnej stráže a Colná správa (ďalej
len „orgán štátu“) v rozsahu podľa osobitných predpisov.4)
(3)
Používanie informačno-technických prostriedkov pre Zbor väzenskej a justičnej stráže
a Colnú správu technicky zabezpečuje Policajný zbor po predložení písomného súhlasu
zákonného sudcu udeleného orgánu štátu, pre ktorý sa použitie informačno-technického
prostriedku zabezpečuje.
(4)
Používanie informačno-technických prostriedkov podľa odseku 1 písm. b) pre Vojenské
spravodajstvo na základe písomnej žiadosti a po predložení písomného súhlasu zákonného
sudcu technicky zabezpečuje Policajný zbor.
(5)
Pri odpočúvaní a zaznamenávaní telekomunikačnej služby5) sa môže použiť len taký informačno-technický prostriedok, ktorý umožní okamžite identifikovať
koncové telekomunikačné zariadenie, ktoré bolo použité na odpočúvanie a zaznamenávanie
telekomunikačnej služby, ktorý neumožní vymazanie údajov identifikujúcich toto zariadenie
a ktorý neumožňuje vymazanie času odpočúvania a zaznamenávania telekomunikačnej služby.
(6)
Príslušník alebo zamestnanec orgánu štátu, ktorý plní úlohy súvisiace s technickým
zabezpečením používania informačno-technických prostriedkov, sa musí podrobiť psychofyziologickému
overeniu pravdovravnosti v lehotách určených vedúcim orgánu štátu.
(7)
Orgány územnej samosprávy, súkromné bezpečnostné služby ani iná fyzická osoba alebo
právnická osoba nesmie mať v držbe ani použiť informačno-technický prostriedok.
§ 3
(1)
IInformačno-technický prostriedok možno použiť len vtedy, ak je to v demokratickej
spoločnosti nevyhnutné na zabezpečenie ochrany ústavného zriadenia, vnútorného poriadku
a zahraničnopolitických záujmov štátu, bezpečnosti a obrany štátu, získavanie informácií
zo zahraničných zdrojov, predchádzanie a objasňovanie trestnej činnosti alebo na ochranu
práv a slobôd iných a ak dosiahnutie tohto účelu inak by bolo neúčinné alebo podstatne
sťažené; informačno-technické prostriedky možno v pôsobnosti Slovenskej informačnej
služby a Vojenského spravodajstva použiť aj mimo územia Slovenskej republiky v rozsahu
úloh podľa osobitných predpisov.5a) Použitím informačno-technického prostriedku sa môže základné právo alebo sloboda
obmedziť len v nevyhnutnom rozsahu a nie dlhšie, ako je to nevyhnutné na dosiahnutie
zákonom uznaného cieľa, na ktorý slúži.
(2)
Údaje získané informačno-technickými prostriedkami možno použiť výlučne na dosiahnutie
účelu pri plnení úloh štátu, ktoré spĺňajú podmienky podľa odseku 1.
§ 4
(1)
Informačno-technické prostriedky možno použiť iba na základe predchádzajúceho písomného
súhlasu zákonného sudcu (ďalej len „súhlas“) len na nevyhnutný čas, najdlhšie však
na šesť mesiacov. Lehota začína plynúť dňom udelenia súhlasu. Ak je nevyhnutné použiť
naraz alebo následne niekoľko druhov informačno-technických prostriedkov, každý z
nich možno použiť len v rozsahu výslovne udeleného súhlasu. Ak sa má informačno-technický
prostriedok použiť v miestach, ktoré nie sú verejne prístupné, zákonný sudca rozhodne
aj o tom, či sa súhlas vzťahuje aj na vstup na tieto miesta.
(2)
Zákonný sudca, ktorý dal súhlas na použitie informačno-technických prostriedkov,
môže na základe novej žiadosti dobu použitia predĺžiť, zakaždým však najviac o ďalších
šesť mesiacov, ktoré začnú plynúť dňom udelenia ďalšieho súhlasu (ďalej len „ďalší
súhlas“). Ďalší súhlas sa musí udeliť v písomnej forme najneskôr v posledný deň plynutia
lehoty podľa odseku 1. Ak lehota podľa odseku 1 uplynie a ďalší súhlas nie je udelený,
použitie informačno-technického prostriedku sa musí skončiť v posledný deň lehoty
určenej v súhlase.
(3)
Žiadosť o použitie informačno-technického prostriedku (ďalej len „žiadosť“) sa predkladá
písomne súdu príslušnému podľa § 4a. Žiadosť musí obsahovať
a)
druh informačno-technického prostriedku, ktorý sa má použiť, miesto jeho použitia,
ak to povaha veci umožňuje, navrhovaný čas trvania jeho použitia, údaje o osobe, voči
ktorej sa má tento prostriedok použiť,
b)
informácie o predchádzajúcom neúčinnom alebo podstatne sťaženom odhaľovaní a dokumentovaní
činnosti, pre ktorú sa podáva žiadosť,
c)
dôvody na použitie informačno-technického prostriedku.
Súd nesmie rozhodnúť o žiadosti, ktorá nemá zákonom ustanovené náležitosti, a takúto
žiadosť vráti žiadateľovi.
(4)
Žiadosť predkladá orgán štátu, ktorý zamýšľa použiť informačno-technický prostriedok
na uplatnenie svojej zákonom ustanovenej pôsobnosti (§ 2 ods. 2).
(5)
Proti rozhodnutiu o súhlase nemožno podať opravný prostriedok.
(6)
Zákonný sudca, ktorý dal súhlas na použitie informačno-technických prostriedkov,
je povinný sústavne skúmať trvanie dôvodov ich použitia. Ak dôvody pominuli, je povinný
bezodkladne rozhodnúť o ukončení ich používania.
§ 4a
Príslušnosť súdu
(1)
Na rozhodovanie o použití informačno-technických prostriedkov podľa tohto zákona
je vecne príslušný krajský súd; to neplatí, ak ide o vec patriacu do pôsobnosti Špecializovaného
trestného súdu.
(2)
Na rozhodovanie o súhlase na použitie informačno-technických prostriedkov podľa odseku
1 je miestne príslušný krajský súd, v ktorého obvode má sídlo žiadateľ o vydanie súhlasu
na ich použitie alebo jeho organizačný útvar; alebo krajský súd, v ktorého obvode
sa nachádza objekt Zboru väzenskej a justičnej stráže, ak sa majú použiť informačno-technické
prostriedky v tomto objekte.
§ 5
(1)
Policajný zbor vo výnimočnom prípade, ak existuje dôvodné podozrenie z páchania trestného
činu, pri ktorom možno použiť informačno-technický prostriedok na plnenie úloh Policajného
zboru, vec neznesie odklad a súhlas zákonného sudcu nemožno vopred získať, môže použiť
informačno-technický prostriedok aj bez predchádzajúceho súhlasu. Policajný zbor je
povinný oznámiť začatie použitia informačno-technického prostriedku zákonnému sudcovi
do jednej hodiny od začatia použitia informačno-technického prostriedku a predložiť
zákonnému sudcovi žiadosť podľa § 4 ods. 3 do šiestich hodín od začatia použitia informačno-technického prostriedku; žiadosť
musí obsahovať aj čas začatia použitia informačno-technického prostriedku.
(2)
Ak Policajný zbor nedostane dodatočný písomný súhlas zákonného sudcu do 12 hodín
od začiatku použitia informačno-technického prostriedku alebo ak zákonný sudca nevyhovie
žiadosti o dodatočný súhlas, jeho použitie sa bezodkladne skončí. Takto získané informácie
nesmú byť použité a musia byť bezodkladne zničené, o čom orgán štátu, ktorý ich zničil,
bezodkladne písomne informuje zákonného sudcu.
§ 6
(1)
Orgán štátu je povinný v priebehu použitia informačno-technických prostriedkov sústavne
skúmať, či trvajú dôvody ich použitia. Ak tieto dôvody pominuli, je povinný použitie
informačno-technických prostriedkov okamžite skončiť.
(2)
O skončení použitia informačno-technických prostriedkov podľa odseku 1 orgán štátu
je povinný informovať zákonného sudcu, ktorý je oprávnený rozhodnúť o súhlase podľa
§ 4.
(3)
Orgán štátu vedie prehľad o počtoch vydaných súhlasov a odmietnutých žiadostiach,
pričom zodpovedá za jeho úplnosť.
§ 7
(1)
Kópiu zvukového, obrazového alebo zvukovo-obrazového záznamu (ďalej len „záznam“),
ktorý bol vyhotovený použitím informačno-technického prostriedku, možno postúpiť len
vecne a miestne príslušnému štátnemu orgánu, ak záznam môže byť dôkazom v konaní vedenom
pred príslušným štátnym orgánom v medziach jeho zákonom ustanovenej právomoci; to
neplatí, ak ide o postúpenie záznamu alebo jeho kópie v rámci spolupráce spravodajských
služieb s orgánmi iných štátov obdobného zamerania a pôsobnosti a medzinárodnými organizáciami
podľa osobitného predpisu6a) a tiež na účely jeho jazykového prekladu, odtajnenia vrátane jeho dešifrovania alebo
dekódovania, ak osoba, ktorej sa má záznam alebo jeho kópia takto poskytnúť, podpíše
vyhlásenie o mlčanlivosti. Vecne a miestne príslušný štátny orgán, ktorému bol záznam
postúpený, nesmie vyhotoviť kópiu záznamu ani záznam alebo jeho prepis poskytnúť k
nahliadnutiu či skopírovaniu inej osobe, inému štátnemu orgánu alebo orgánu územnej
samosprávy alebo inej samosprávy.
(2)
Ak sa majú informácie získané použitím informačno-technického prostriedku použiť
ako dôkaz v trestnom konaní,1) vyhotoví orgán štátu písomný záznam s uvedením údajov o mieste, čase a zákonnosti
použitia informačno-technického prostriedku; k písomnému záznamu orgán štátu priloží
záznam a jeho doslovný prepis. Informácie získané použitím informačno-technického
prostriedku, ktoré sa nevzťahujú na dôvody jeho použitia uvedeného v žiadosti, sa
môžu použiť ako dôkaz v trestnom konaní, len ak sa týkajú trestnej činnosti, v súvislosti
s ktorou možno použiť informačno-technický prostriedok.
(3)
Ak sa informačno-technický prostriedok použil v rozpore s týmto zákonom, záznam získaný
pri takom použití alebo akýkoľvek iný výsledok nezákonného použitia informačno-technického
prostriedku nijaký štátny orgán ani iný orgán verejnej moci nesmie použiť ako dôkaz,
ani uznať za dôkaz okrem trestného alebo disciplinárneho konania proti osobe, ktorá
záznam nezákonne vyhotovila alebo dala príkaz na jeho vyhotovenie. Nezákonne získaný
záznam alebo iný výsledok sa musí zničiť v prítomnosti zákonného sudcu príslušného
na vydanie povolenia do 24 hodín od protiprávneho použitia informačno-technického
prostriedku.
(4)
Ak sa pri použití informačno-technického prostriedku vyhotovil záznam a neskôr sa
nezistili skutočnosti významné na dosiahnutie zákonom ustanoveného účelu použitia
informačno-technického prostriedku, orgán štátu, ktorý záznam vyhotovil, je povinný
bezodkladne záznam zničiť.
(5)
O zničení záznamu alebo iného výsledku sa vyhotoví písomná zápisnica, v ktorej sa
uvedie dôvod zničenia záznamu alebo výsledku, osobné údaje osoby, ktorá nariadila
alebo schválila použitie informačno-technického prostriedku, v rozsahu titul, meno,
priezvisko a jej funkcia, osobné údaje osoby, ktorá nariadila alebo schválila zničenie
záznamu alebo iného výsledku, v rozsahu titul, meno, priezvisko a jej funkcia a osobné
údaje zákonného sudcu, ktorý bol prítomný pri jeho zničení, v rozsahu titul, meno,
priezvisko, funkcia, identifikácia príslušného súdu. Záznam alebo iný výsledok použitia
informačno-technického prostriedku sa pred zničením nesmie skopírovať ani prepísať
do písomnej alebo akejkoľvek inej podoby.
§ 8
§ 8a
(1)
Kontrolu používania informačno-technických prostriedkov vykonáva Národná rada Slovenskej
republiky, ktorá na účely výkonu kontroly zriaďuje komisiu na kontrolu používania
informačno-technických prostriedkov (ďalej len „komisia“). Komisia sa skladá z predsedu
komisie a ďalších siedmich členov komisie. Funkcia člena komisie je čestnou a neplatenou
funkciou. Členovia komisie sú pri výkone svojej funkcie nezávislí.
(2)
Šiestich členov komisie volí Národná rada Slovenskej republiky spomedzi členov Osobitného
kontrolného výboru Národnej rady Slovenskej republiky na kontrolu činnosti Slovenskej
informačnej služby, členov Osobitného kontrolného výboru Národnej rady Slovenskej
republiky na kontrolu činnosti Vojenského spravodajstva a členov výboru Národnej rady
Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť, a to dvoch členov z každého z uvedených
výborov, a to tak, aby zo zvolených členov komisie traja boli zástupcami navrhnutými
politickými stranami alebo politickými hnutiami, ktoré majú zastúpenie vo vláde Slovenskej
republiky, a traja zástupcami navrhnutými politickými stranami alebo politickými hnutiami,
ktoré nemajú zastúpenie vo vláde Slovenskej republiky, a súčasne, aby predseda komisie
bol zástupcom navrhnutým politickými stranami alebo politickými hnutiami, ktoré nemajú
zastúpenie vo vláde Slovenskej republiky.
(3)
Ďalších dvoch členov komisie volí Národná rada Slovenskej republiky spomedzi kandidátov
na členov komisie, ktorých predkladá Národnej rade Slovenskej republiky predseda výboru
Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť, po predchádzajúcej dohode
s predsedom Osobitného kontrolného výboru Národnej rady Slovenskej republiky na kontrolu
činnosti Slovenskej informačnej služby a predsedom Osobitného kontrolného výboru Národnej
rady Slovenskej republiky na kontrolu činnosti Vojenského spravodajstva.
(4)
Členom komisie voleným podľa odseku 3 môže byť len občan Slovenskej republiky, ktorý
je držiteľom platného osvedčenia Národného bezpečnostného úradu na oboznamovanie sa
s utajovanými skutočnosťami stupňa utajenia „Prísne tajné“, dosiahol vek 40 rokov,
vykonával funkciu sudcu, prokurátora, príslušníka spravodajskej služby alebo Policajného
zboru alebo inú funkciu, povolanie alebo zamestnanie v oblasti právnej a bezpečnostnej
teórie a praxe alebo medzinárodných vzťahov a diplomacie najmenej 10 rokov a má vysokoškolské
vzdelanie druhého stupňa.
(5)
Členstvo v komisii zaniká
a)
zánikom mandátu poslanca alebo zánikom členstva vo výbore podľa odseku 2,
b)
skončením volebného obdobia Národnej rady Slovenskej republiky,
c)
doručením písomného oznámenia o vzdaní sa členstva v komisii predsedovi Národnej
rady Slovenskej republiky,
d)
odvolaním člena komisie Národnou radou Slovenskej republiky,
e)
smrťou člena komisie alebo vyhlásením člena komisie za mŕtveho.
(6)
Kontrolu používania informačno-technických prostriedkov vykoná komisia raz ročne,
kedykoľvek z vlastného podnetu alebo z podnetu výboru podľa odseku 2, alebo na základe
podnetu občana Slovenskej republiky, ak sa domnieva, že sa informačno-technické prostriedky
používajú voči nemu. Rokovanie komisie je neverejné.
(7)
Členovia komisie sú pri výkone kontroly oprávnení
a)
požadovať prístup do osobitnej evidencie informačno-technických prostriedkov za určené
obdobie, ktorú je na tento účel orgán štátu povinný viesť v listinnej podobe,
b)
požadovať od orgánu štátu na nahliadnutie zápisnicu o zničení záznamu,
c)
vstupovať spoločne v sprievode príslušníka príslušného orgánu štátu do určeného chráneného
priestoru orgánu štátu, v ktorom sa nachádza osobitná evidencia podľa písmena a) a
zápisnica podľa písmena b),
d)
vyžadovať súčinnosť orgánu štátu potrebnú na vykonanie kontroly,
e)
robiť si poznámky, výpisy a odpisy vrátane výpisov a odpisov z osobitnej evidencie
podľa písmena a) a zo zápisnice o zničení záznamu do poznámkového zošita na vyhotovovanie
výpisov na prácu s utajovanými písomnosťami pre označený stupeň utajenia v chránených
priestoroch orgánu štátu a tento zošit uchovávať v osobitnom bezpečnostnom úschovnom
objekte v týchto priestoroch,
f)
použiť informácie a údaje výlučne na vyhotovenie protokolu o výsledku tej kontroly,
počas ktorej ich získali.
(8)
V osobitnej evidencii podľa odseku 7 písm. a) je orgán štátu povinný viesť údaje
o druhu informačno-technického prostriedku, čase trvania použitia informačno-technického
prostriedku a o totožnosti občana Slovenskej republiky, voči ktorému sa informačno-technický
prostriedok použil na území Slovenskej republiky, vyhodnotenie použitia informačno-technického
prostriedku a dôvody na jeho použitie; to neplatí, ak sa informačno-technický prostriedok
použil v rámci spolupráce orgánu štátu s orgánmi iných štátov obdobného zamerania
a pôsobnosti a medzinárodnými organizáciami podľa osobitného predpisu.6a)
(9)
Osobitnú evidenciu podľa odseku 7 písm. a) tvorí
a)
žiadosť,
b)
súhlas a ďalší súhlas,
c)
informácia o priebehu použitia informačno-technického prostriedku,
d)
informácia o ukončení používania informačno-technického prostriedku vrátane predčasného
ukončenia používania informačno-technického prostriedku,
e)
zápisnica o zničení záznamu.
(10)
Členovia komisie sú pri výkone kontroly povinní
a)
vopred oznámiť príslušnému orgánu štátu predmet, účel a čas trvania kontroly, preukázať
sa poverením na vykonanie kontroly spolu s dokumentom preukazujúcim ich totožnosť;
ak by oznámenie pred začatím kontroly mohlo viesť k zmareniu účelu kontroly, treba
tak urobiť najneskôr pri začatí kontroly,
b)
dodržiavať opatrenia na úseku ochrany utajovaných skutočností vzťahujúce sa na chránené
priestory a režimové opatrenia chránených priestorov vydané orgánom štátu,
c)
prerokovať s vedúcim orgánu štátu protokol o výsledku kontroly a o tomto prerokovaní
vyhotoviť zápisnicu.
(11)
Orgán štátu je povinný pred každým výkonom kontroly vykonať poučenie členov komisie
o povinnosti zachovávať mlčanlivosť o informáciách a veciach obsahujúcich utajované
skutočnosti a o následkoch neoprávnenej manipulácie s nimi a predložiť týmto členom
vyhlásenie o mlčanlivosti na podpis. Orgán štátu je tiež povinný prijať všetky opatrenia
zamerané na ochranu informácií o použití informačno-technického prostriedku pri spravodajskej
činnosti zameranej na získavanie informácií zo zahraničných zdrojov podľa osobitného
predpisu,8a) ako aj na ochranu informácií, ktorých vyzradenie by viedlo k ohrozeniu zahraničnopolitických
alebo zahranično-ekonomických záujmov Slovenskej republiky alebo práv a právom chránených
záujmov tretej strany vrátane práv a právom chránených záujmov vyplývajúcich z medzinárodných
zmlúv a dohôd, ktorými je Slovenská republika alebo orgán štátu viazaný, ako aj z
nich vyplývajúcich medzinárodných záväzkov.
(12)
Vedúci orgánu štátu je povinný do desiatich pracovných dní nasledujúcich po dni doručenia
žiadosti komisie poskytnúť komisii všetky vyžiadané informácie o použití informačno-technických
prostriedkov v rozsahu podľa odseku 8; počas svojej neprítomnosti je povinný určiť
osobu, ktorá v jeho zastúpení splní túto povinnosť.
(13)
O výsledku kontroly vypracuje komisia protokol o výsledku kontroly, ktorý následne
predloží príslušnému výboru podľa odseku 2 spolu so zápisnicou o jeho prerokovaní
s vedúcim orgánu štátu.
(14)
Ak príslušný výbor podľa odseku 2 na základe prerokovania protokolu o výsledku kontroly
zistí skutočnosti, ktoré odôvodňujú podozrenie z porušenia tohto zákona pri použití
informačno-technického prostriedku, informuje o tomto podozrení predsedu Národnej
rady Slovenskej republiky; tento protokol zároveň predloží generálnemu prokurátorovi
Slovenskej republiky.
(15)
Ustanovením odseku 6 nie je dotknuté právo domáhať sa súdnej ochrany alebo inej právnej
ochrany.
§ 9
(1)
Národná rada Slovenskej republiky na uplatnenie svojej ústavnej pôsobnosti kontrolovať
dodržiavanie zákonov dva razy ročne v pléne prerokuje správy výborov podľa § 8a ods. 2 o stave použitia informačno-technických prostriedkov. Súčasťou správ predkladaných
plénu musí byť každý zistený prípad nezákonného použitia informačno-technických prostriedkov
vrátane informácie o zodpovednosti osôb podľa § 8. Správami sa nesmie odhaliť totožnosť osôb, proti ktorým sa použili informačno-technické
prostriedky, ani inak porušiť ich právo na súkromie. Správou sa nesmie odhaliť ani
totožnosť osoby, ktorá sa v súlade so zákonom podieľala na použití informačno-technického
prostriedku.
(2)
Správu prerokovanú v pléne môžu uverejniť hromadné informačné prostriedky. Súčasťou
správy uverejnenej v hromadných informačných prostriedkoch nesmú byť utajované skutočnosti.
Náklady uverejnenia nejdú na ťarchu štátneho rozpočtu.
(3)
Vedúci orgánu štátu s právomocou používať informačno-technické prostriedky do desiatich
pracovných dní nasledujúcich po dni doručenia žiadosti výboru podľa § 8a ods. 2 je povinný žiadateľovi poskytnúť v súlade so zákonom všetky vyžiadané informácie
o použití informačno-technických prostriedkov. Počas svojej neprítomnosti je vedúci
orgánu štátu povinný určiť osobu, ktorá v jeho mene splní túto povinnosť.
(4)
Členovia výboru podľa § 8a ods. 2 majú právo v sprievode príslušníka príslušného orgánu štátu vstupovať do chránených
priestorov orgánu štátu, ktorý má právo používať informačno-technické prostriedky
podľa § 2.
§ 10
Ak bol podaný návrh na vydanie súhlasu na použitie informačno-technických prostriedkov
podľa osobitných zákonov pred dňom nadobudnutia účinnosti tohto zákona, príslušný
na rozhodovanie je súd určený podľa doterajších predpisov.
§ 11
Prechodné ustanovenie k úpravám účinným od 1. januára 2016
Osobitnú evidenciu podľa § 8a ods. 7 písm. a), ktorá obsahuje údaje o informačno-technických prostriedkoch použitých po 1. januári
2016, je orgán štátu povinný vytvoriť do 31. marca 2016 a vedúci orgánu štátu je povinný
túto evidenciu predložiť po uplynutí tejto lehoty na najbližšie rokovanie príslušného
výboru podľa § 8a ods. 2.
Čl. II
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 46/1993 Z. z. o Slovenskej informačnej službe v znení zákona Národnej rady Slovenskej republiky
č. 72/1995 Z. z., zákona č. 73/1998 Z. z., zákona č. 256/1999 Z. z. a zákona č. 328/2002
Z. z. sa mení takto:
§ 12, 13 a 14 sa vypúšťajú.
Čl. III
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 171/1993 Z. z. o Policajnom zbore v znení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 251/1994
Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 233/1995 Z. z., zákona Národnej
rady Slovenskej republiky č. 315/1996 Z. z., zákona č. 353/1997 Z. z., zákona č. 12/1998
Z. z., zákona č. 73/1998 Z. z., zákona č. 256/1998 Z. z., zákona č. 116/2000 Z. z.,
zákona č. 323/2000 Z. z., zákona č. 367/2000 Z. z., zákona č. 490/2001 Z. z., zákona
č. 48/2002 Z. z., zákona č. 182/2002 Z. z. a zákona č. 422/2002 Z. z. sa mení takto:
1.
§ 35 sa vypúšťa.
2.
V § 36 sa vypúšťa odsek 2.
Súčasne sa zrušuje označenie odseku 1.
3.
§ 37 a 38 vrátane poznámky pod čiarou k odkazu 17a sa vypúšťajú.
4.
V § 69a ods. 3 sa slová „osobitné kategórie osobných údajov27c)“ nahrádzajú slovami „osobné údaje, ktoré odhaľujú rasový alebo etnický pôvod, politické
názory, náboženskú vieru alebo svetonázor, členstvo v politických stranách alebo politických
hnutiach, členstvo v odborových organizáciách a údaje týkajúce sa zdravia alebo pohlavného
života (ďalej len „osobitné kategórie osobných údajov").
5.
§ 76a sa dopĺňa odsekom 8, ktorý znie:
„(8)
Osobnými údajmi podľa odsekov 1, 2 a 4 až 7 sú meno, priezvisko, rodné číslo, dátum
a miesto narodenia a adresa pobytu. Ustanovenia osobitného zákona27) o povinnosti informovať osobu o stave spracúvania osobných údajov sa na poskytovanie
údajov podľa odsekov 1 a 2 nepoužijú.“.
Čl. IV
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 198/1994 Z. z. o Vojenskom spravodajstve sa mení takto:
§ 12, 13 a 14 sa vypúšťajú.
Čl. VI
Zákon č. 4/2001 Z. z. o Zbore väzenskej a justičnej stráže v znení zákona č. 422/2002 Z. z. sa mení takto:
1.
V § 23 sa vypúšťajú odseky 2 a 3.
Súčasne sa zrušuje označenie odseku 1.
2.
V § 24 sa vypúšťajú odseky 2 až 6.
Súčasne sa zrušuje označenie odseku 1.
3.
§ 25 sa vypúšťa.
Čl. VIII
Tento zákon nadobúda účinnosť dňom vyhlásenia okrem § 2 ods. 4 v čl. I, ktorý nadobúda
účinnosť 1. júla 2004.
Rudolf Schuster v. r.
Pavol Hrušovský v. r.
Mikuláš Dzurinda v. r.
Pavol Hrušovský v. r.
Mikuláš Dzurinda v. r.
1)
Zákon č. 141/1961 Zb. o trestnom konaní súdnom (Trestný poriadok) v znení neskorších predpisov.
2)
§ 5 zákona č. 324/2011 Z. z. o poštových službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
3)
§ 2 ods. 1 zákona č. 351/2011 Z. z. o elektronických komunikáciách.
4)
§ 36 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 171/1993 Z. z. o Policajnom zbore v znení neskorších predpisov.
§ 10 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 46/1993 Z. z. o Slovenskej informačnej službe.
§ 10 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 198/1994 Z. z. o Vojenskom spravodajstve.
§ 34 zákona č. 57/1998 Z. z. o Železničnej polícii v znení neskorších predpisov.
§ 23 a 24 zákona č. 4/2001 Z. z. o Zbore väzenskej a justičnej stráže.
§ 24 zákona č. 240/2001 Z. z. o orgánoch štátnej správy v colníctve.
§ 10 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 46/1993 Z. z. o Slovenskej informačnej službe.
§ 10 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 198/1994 Z. z. o Vojenskom spravodajstve.
§ 34 zákona č. 57/1998 Z. z. o Železničnej polícii v znení neskorších predpisov.
§ 23 a 24 zákona č. 4/2001 Z. z. o Zbore väzenskej a justičnej stráže.
§ 24 zákona č. 240/2001 Z. z. o orgánoch štátnej správy v colníctve.
5)
§ 5 zákona č. 195/2000 Z. z.
5a)
6a)
7)
§ 18 ods. 1 zákona č. 58/1969 Zb. o zodpovednosti štátu za škodu spôsobenú rozhodnutím orgánu štátu alebo jeho nesprávnym
úradným postupom.
8)
§ 158, 178 a 257a zákona č. 140/1961 Zb. Trestný zákon v znení neskorších predpisov.
§ 11 až 16 zákona č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník v znení neskorších predpisov.
§ 11 až 16 zákona č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník v znení neskorších predpisov.