322/2008 Z. z.
Časová verzia predpisu účinná od 01.10.2016 do 31.08.2017
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter, právne záväzný obsah sa nachádza v pdf verzii právneho predpisu.
Otvoriť všetky
| Číslo predpisu: | 322/2008 Z. z. |
| Názov: | Vyhláška Ministerstva školstva Slovenskej republiky o špeciálnych školách |
| Typ: | Vyhláška |
| Dátum schválenia: | 06.08.2008 |
| Dátum vyhlásenia: | 23.08.2008 |
| Dátum účinnosti od: | 01.10.2016 |
| Dátum účinnosti do: | 31.08.2017 |
| Autor: | Ministerstvo školstva Slovenskej republiky |
| Právna oblasť: |
|
| Nachádza sa v čiastke: |
| 245/2008 Z. z. | Zákon o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
| 232/2016 Z. z. | Vyhláška Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva školstva Slovenskej republiky č. 322/2008 Z. z. o špeciálnych školách |
| 186/2017 Z. z. | Vyhláška Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky, ktorou sa dopĺňa vyhláška Ministerstva školstva Slovenskej republiky č. 322/2008 Z. z. o špeciálnych školách v znení vyhlášky č. 232/2016 Z. z. |
| 242/2018 Z. z. | Vyhláška Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky, ktorou sa dopĺňa vyhláška Ministerstva školstva Slovenskej republiky č. 322/2008 Z. z. o špeciálnych školách v znení neskorších predpisov |
| 23/2022 Z. z. | Vyhláška Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva školstva Slovenskej republiky č. 322/2008 Z. z. o špeciálnych školách v znení neskorších predpisov |
| 338/2023 Z. z. | Vyhláška Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva školstva Slovenskej republiky č. 322/2008 Z. z. o špeciálnych školách v znení neskorších predpisov |
322
VYHLÁŠKA
Ministerstva školstva Slovenskej republiky
zo 6. augusta 2008
o špeciálnych školách
Ministerstvo školstva Slovenskej republiky podľa § 102 zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej
len „zákon“) ustanovuje:
§ 1
Základné ustanovenie
Táto vyhláška upravuje podrobnosti o organizácii, vnútornej diferenciácii a dĺžke
výchovy a vzdelávania v špeciálnych školách, postup pri prijímaní detí a žiakov do
týchto škôl, podrobnosti o osobitostiach výchovy a vzdelávania, o hodnotení a klasifikácii
prospechu a správania žiakov, o počtoch detí a žiakov v triedach špeciálnych škôl,
o forme a obsahu správy o výchove a vzdelávaní žiaka podľa § 24 zákona, o označovaní škôl a ustanovuje sústavu učebných odborov a zameraní učebných odborov
v odborných učilištiach.
§ 2
Podrobnosti o organizácii výchovy a vzdelávania
(1)
Žiakom so sluchovým postihnutím poskytuje výchovu a vzdelávanie základná škola pre
žiakov so sluchovým postihnutím, stredná odborná škola pre žiakov so sluchovým postihnutím,
gymnázium pre žiakov so sluchovým postihnutím.
(2)
Žiakom so zrakovým postihnutím poskytuje výchovu a vzdelávanie základná škola pre
žiakov so zrakovým postihnutím, stredná odborná škola pre žiakov so zrakovým postihnutím,
gymnázium pre žiakov so zrakovým postihnutím, konzervatórium pre žiakov so zrakovým
postihnutím; žiakom so zrakovým postihnutím v kombinácii so sluchovým postihnutím
poskytuje výchovu a vzdelávanie špeciálna základná škola pre hluchoslepých.
(3)
Žiakom s narušenou komunikačnou schopnosťou poskytuje výchovu a vzdelávanie základná
škola pre žiakov s narušenou komunikačnou schopnosťou.
(4)
Žiakom s telesným postihnutím a žiakom chorým a zdravotne oslabeným poskytuje výchovu
a vzdelávanie základná škola pre žiakov s telesným postihnutím, stredná odborná škola
pre žiakov s telesným postihnutím, gymnázium pre žiakov s telesným postihnutím.
(5)
Žiakom s autizmom alebo ďalšou pervazívnou vývinovou poruchou poskytuje výchovu a
vzdelávanie základná škola pre žiakov s autizmom.
(6)
Žiakom s mentálnym postihnutím poskytuje výchovu a vzdelávanie špeciálna základná
škola pre žiakov s mentálnym postihnutím, praktická škola a odborné učilište.
(7)
Žiakom s viacnásobným postihnutím v kombinácii s mentálnym postihnutím poskytuje
výchovu a vzdelávanie praktická škola a tieto ďalšie školy:
a)
pre žiakov so sluchovým postihnutím a mentálnym postihnutím
1.
špeciálna základná škola pre žiakov so sluchovým postihnutím,
2.
odborné učilište pre žiakov so sluchovým postihnutím,
b)
pre žiakov so zrakovým postihnutím a mentálnym postihnutím
1.
špeciálna základná škola pre žiakov so zrakovým postihnutím,
2.
odborné učilište pre žiakov so zrakovým postihnutím,
c)
pre žiakov s narušenou komunikačnou schopnosťou a mentálnym postihnutím špeciálna
základná škola pre žiakov s narušenou komunikačnou schopnosťou,
d)
pre žiakov s telesným postihnutím, chorých a zdravotne oslabených s mentálnym postihnutím
1.
špeciálna základná škola pre žiakov s telesným postihnutím,
2.
odborné učilište pre žiakov s telesným postihnutím.
(8)
Žiakom chorým a zdravotne oslabeným v zdravotníckom zariadení poskytuje výchovu a
vzdelávanie základná škola pri zdravotníckom zariadení.
(9)
Žiakom chorým a zdravotne oslabeným v zdravotníckom zariadení podľa odseku 8, ktorí
majú mentálne postihnutie, a žiakom s viacnásobným postihnutím v kombinácii s mentálnym
postihnutím poskytuje výchovu a vzdelávanie špeciálna základná škola pri zdravotníckom
zariadení.
(10)
V základných školách pre žiakov so zdravotným znevýhodnením sa v prípravnom ročníku
až štvrtom ročníku vyučuje v jednom slede najviac päť vyučovacích hodín, v piatom
ročníku až deviatom ročníku týchto škôl najviac šesť vyučovacích hodín.
(11)
V stredných školách pre žiakov so zdravotným znevýhodnením, v odbornom učilišti a
v praktickej škole vyučovanie v jednom dni, vrátane nepovinných predmetov, trvá najviac
sedem vyučovacích hodín, bez poludňajšej prestávky najviac šesť vyučovacích hodín.
(12)
V školách pre žiakov so zdravotným znevýhodnením trvá vyučovacia hodina 45 minút.
Poslednú vyučovaciu hodinu možno skrátiť na 40 minút. Ak to vyžaduje zdravotný stav
žiakov, možno v školách pri zdravotníckych zariadeniach po dohode s ošetrujúcim lekárom
skrátiť vyučovacie hodiny na 40 minút.
(13)
Žiakovi školy pri zdravotníckom zariadení, ktorý je vyučovaný na lôžku, sa dĺžka
vyučovania určí po dohode s ošetrujúcim lekárom.
(14)
S prihliadnutím na osobitosti žiakov so zdravotným znevýhodnením môže škola uplatňovať
aj iné spôsoby organizácie vyučovania, a to členením vyučovacej hodiny do kratších
časových úsekov, zaraďovaním a organizovaním prestávok, blokovým vyučovaním a inými
organizačnými formami.
(15)
Vyučovacia hodina praxe a vyučovacia hodina odborného výcviku trvá 60 minút, u žiakov
so zrakovým postihnutím 50 minút.
(16)
Pri odbornom výcviku v strednej odbornej škole pre žiakov so sluchovým postihnutím,
pre žiakov so zrakovým postihnutím, pre žiakov s telesným postihnutím a v odbornom
učilišti je vyučovacou jednotkou vyučovací deň.
(17)
Vo vyučovacom dni podľa odseku 16 sa zaraďujú prestávky rozvrhnuté podľa fyzickej
náročnosti a psychickej náročnosti odborného výcviku v jednotlivých učebných odboroch.
Žiaci do 16 rokov majú po dvoch hodinách odborného výcviku prestávku v trvaní najmenej
10 minút alebo najneskôr po troch hodinách odborného výcviku v trvaní 15 až 30 minút.
Žiaci nad 16 rokov, ktorí pracujú v prevádzkach, majú prestávky zhodné s prestávkami
ostatných zamestnancov. Čas prestávok pri odbornom výcviku sa započítava do dĺžky
vyučovacieho dňa.
(18)
Pri zaisťovaní bezpečnosti a ochrany zdravia žiakov vo výchove a vzdelávaní sa v
školách pre žiakov so zdravotným znevýhodnením postupuje s týmito odchýlkami:
a)
pri kúpaní a pri plaveckom výcviku je v jednej skupine najviac päť žiakov; ak ide
o žiakov nevidiacich, žiakov so zvyškami zraku, žiakov s ťažkým telesným postihnutím,
žiakov s viacnásobným postihnutím a žiakov podľa § 6 ods. 6, môže byť s inštruktorom vo vode najviac jeden žiak,
b)
pri lyžiarskom výcviku má jeden inštruktor v skupine najviac osem žiakov; ak ide
o žiakov slabozrakých, nepočujúcich a telesne postihnutých, najviac šesť žiakov; ak
ide o žiakov nevidiacich, žiakov so zvyškami zraku a žiakov podľa § 6 ods. 6, najviac jedného žiaka,
c)
pri školskom výlete je počet žiakov v skupine rovnaký alebo nižší ako počet žiakov
v triede alebo vo výchovnej skupine príslušného typu špeciálnej školy; ak je počet
žiakov v skupine pri školskom výlete vyšší ako počet žiakov v triede alebo vo výchovnej
skupine príslušného typu špeciálnej školy, riaditeľ školy zabezpečí účasť ďalšej poučenej
plnoletej osoby.
(19)
V odborných učilištiach sa zriaďujú aj pracovnovýchovné skupiny, v ktorých sa žiaci
pripravujú na výkon jednoduchých pracovných činností.
(20)
Sústava učebných odborov a zameraní učebných odborov v odborných učilištiach je uvedená
v prílohe.
(21)
Stredné školy pre žiakov so zdravotným znevýhodnením organizujú pomaturitné štúdium
podľa § 47 zákona.
§ 3
Podrobnosti o vnútornej diferenciácii výchovy a vzdelávania
(1)
Školy pre žiakov so sluchovým postihnutím sa vnútorne diferencujú na triedy podľa
stupňa postihnutia
a)
pre žiakov nedoslýchavých,
b)
pre žiakov s kochleárnym implantátom,
c)
pre žiakov nepočujúcich.
(2)
Školy pre žiakov so zrakovým postihnutím sa vnútorne diferencujú na triedy podľa
stupňa postihnutia
a)
pre žiakov slabozrakých,
b)
pre žiakov so zvyškami zraku,
c)
pre žiakov nevidiacich,
d)
pre žiakov s poruchami binokulárneho videnia.
(3)
Školy pre žiakov s narušenou komunikačnou schopnosťou sa vnútorne diferencujú na
triedy podľa stupňa postihnutia
a)
pre nehovoriacich žiakov,
b)
pre žiakov s poruchami reči.
(4)
Školy pre žiakov s mentálnym postihnutím sa vnútorne diferencujú na triedy podľa
stupňa postihnutia
a)
pre žiakov s ľahkým stupňom mentálneho postihnutia – variant A,
b)
pre žiakov so stredným stupňom mentálneho postihnutia – variant B,
c)
pre žiakov s ťažkým stupňom alebo hlbokým stupňom mentálneho postihnutia – variant
C.
(5)
Pre žiakov so zrakovým postihnutím, sluchovým postihnutím a telesným postihnutím
a pre žiakov s narušenou komunikačnou schopnosťou, ktorí sú tiež mentálne postihnutí,
sa zriaďujú v školách pre žiakov so zdravotným znevýhodnením triedy pre žiakov s viacnásobným
postihnutím.
§ 4
Podrobnosti o označovaní škôl
(1)
Materská škola pre deti so zdravotným znevýhodnením sa v názve školy označuje „špeciálna
materská škola“. Materská škola pre deti choré a zdravotne oslabené sa v názve označuje
„materská škola pri zdravotníckom zariadení“.
(2)
Jednotlivé typy škôl pre žiakov so zdravotným znevýhodnením, okrem špeciálnej základnej
školy pre žiakov s mentálnym postihnutím, sa v názve školy1) označujú podľa § 2 ods. 1 až 9.
(3)
Špeciálna škola, ktorá vznikla spojením špeciálnej základnej školy a špeciálnej materskej
školy,2) sa v názve školy označuje slovami „špeciálna základná škola s materskou školou“.
(4)
Špeciálna škola, ktorej súčasťou je školský internát podľa § 117 zákona, má za označením príslušného typu školy slovo „internátna“.
§ 5
Podrobnosti o počte detí a žiakov v triedach
(1)
Najvyšší počet detí v triede materskej školy podľa § 96 zákona sa ustanovuje podľa druhu zdravotného znevýhodnenia dieťaťa takto:
a)
pre deti s mentálnym postihnutím 8 detí,
b)
pre deti so zrakovým postihnutím 6 detí,
c)
pre deti so sluchovým postihnutím 6 detí,
d)
pre deti s telesným postihnutím 6 detí,
e)
pre deti s narušenou komunikačnou schopnosťou 8 detí,
f)
pre deti s autizmom alebo inou pervazívnou vývinovou poruchou 4 deti,
g)
pre deti choré a zdravotne oslabené v materskej škole pri zdravotníckom zariadení
8 detí,
h)
pre deti hluchoslepé a deti s viacnásobným postihnutím 4 deti.
(2)
Najvyšší počet žiakov v triede základnej školy podľa § 97 zákona sa ustanovuje podľa druhu zdravotného znevýhodnenia žiaka takto:
a)
pre žiakov s mentálnym postihnutím
1.
variant A,
prípravný ročník a prvý ročník 6 žiakov,
2.
variant A,
druhý ročník až piaty ročník 8 žiakov,
3.
variant A,
šiesty ročník až deviaty ročník 10 žiakov,
4.
variant B,
prípravný ročník až piaty ročník 6 žiakov,
5.
variant B,
šiesty ročník až desiaty ročník 8 žiakov,
6.
variant C,
prípravný ročník až piaty ročník 5 žiakov,
7.
variant C,
šiesty ročník až desiaty ročník 6 žiakov,
b)
pre žiakov so zrakovým postihnutím
1.
prípravný ročník až piaty ročník 8 žiakov,
2.
šiesty ročník až deviaty ročník 10 žiakov,
3.
prípravný ročník až piaty ročník
– nevidiaci žiaci 6 žiakov,
4.
šiesty ročník až deviaty ročník
– nevidiaci žiaci 8 žiakov,
c)
pre žiakov so sluchovým postihnutím
1.
prípravný ročník až piaty ročník 8 žiakov,
2.
šiesty ročník až deviaty ročník 10 žiakov,
3.
prípravný ročník až piaty ročník
– nepočujúci žiaci 6 žiakov,
4.
šiesty ročník až deviaty ročník
– nepočujúci žiaci 8 žiakov,
d)
pre žiakov s telesným postihnutím
1.
prípravný ročník až piaty ročník 8 žiakov,
2.
šiesty ročník až deviaty ročník 10 žiakov,
3.
prípravný ročník až piaty ročník
– nechodiaci žiaci 6 žiakov,
4.
šiesty ročník až deviaty ročník
– nechodiaci žiaci 8 žiakov,
e)
pre žiakov s narušenou komunikačnou schopnosťou
1.
prípravný ročník až štvrtý ročník 8 žiakov,
2.
piaty ročník až deviaty ročník 10 žiakov,
f)
pre žiakov s vývinovými poruchami učenia a pre žiakov s poruchou aktivity a pozornosti
1.
prvý ročník až štvrtý ročník 8 žiakov,
2.
piaty ročník až deviaty ročník 10 žiakov,
g)
pre žiakov s poruchami správania
prvý ročník až deviaty ročník 8 žiakov,
h)
pre žiakov s autizmom alebo inou pervazívnou vývinovou poruchou
prípravný ročník až deviaty ročník 4 žiaci,
i)
pre žiakov chorých a zdravotne oslabených
1.
prvý ročník až deviaty ročník 10 žiakov,
2.
prvý ročník až deviaty ročník – neurologické, onkologické, infekčné, psychiatrické
a foniatrické oddelenie 8 žiakov,
3.
prvý ročník až deviaty ročník – nechodiaci žiaci na lôžku 6 žiakov,
j)
pre žiakov hluchoslepých prípravný ročník až desiaty ročník 4 žiaci.
(3)
Najvyšší počet žiakov v triede pre žiakov s mentálnym postihnutím ľahkého stupňa
v kombinácii s iným postihnutím je rovnaký ako vo variante B.
(4)
Najvyšší počet žiakov v triede pre žiakov s mentálnym postihnutím stredného stupňa
a ťažkého stupňa alebo hlbokého stupňa v kombinácii s iným postihnutím je rovnaký
ako vo variante C.
(5)
Najvyšší počet žiakov v triede prípravného ročníka až desiateho ročníka pre žiakov
s mentálnym postihnutím stredného stupňa a ťažkého stupňa alebo hlbokého stupňa v
kombinácii s telesným postihnutím, ktorí sú nechodiaci, sú štyria žiaci.
(6)
Trieda s rôznymi ročníkmi má najvyšší počet žiakov ustanovený podľa najnižšieho ročníka,
ktorý sa v triede vyučuje. Do triedy s rôznymi ročníkmi sa zaraďujú prednostne žiaci
najbližšieho ročníka. Ďalšiu triedu s rôznymi ročníkmi je možné zriadiť, ak zriadená
trieda s rôznymi ročníkmi má najvyšší ustanovený počet žiakov.
Podrobnosti o osobitostiach výchovy a vzdelávania a dĺžke výchovy a vzdelávania
§ 6
(1)
Základná škola pre žiakov so zdravotným znevýhodnením a špeciálna základná škola
variant A má prípravný ročník a deväť ročníkov.
(2)
Špeciálna základná škola variant B má prípravný ročník a desať ročníkov; variant
C má prípravný ročník a desať ročníkov a vzdelávanie sa uskutočňuje podľa individuálneho
vzdelávacieho programu.
(3)
Žiaci hluchoslepí, žiaci s ťažkým stupňom alebo hlbokým stupňom mentálneho postihnutia,
žiaci s viacnásobným postihnutím v kombinácii s ťažkým stupňom alebo hlbokým stupňom
mentálneho postihnutia a žiaci s autizmom alebo ďalšou pervazívnou vývinovou poruchou
sa vzdelávajú podľa individuálnych vzdelávacích programov. Pri vzdelávaní týchto žiakov
súbežne s učiteľom pôsobí v triede aj asistent učiteľa.
(4)
Podľa individuálneho vzdelávacieho programu sa vzdelávajú žiaci, ktorí sa nemôžu
vzhľadom na svoje zdravotné znevýhodnenie vzdelávať inak. Podľa individuálneho vzdelávacieho
programu sa žiak vzdeláva v niektorých alebo vo všetkých vyučovacích predmetoch. Individuálny
vzdelávací program môže obsahovať vzdelávanie elearningovou formou.
(5)
Špeciálne školy alebo alokované triedy týchto škôl, alebo špeciálne triedy základných
škôl možno zriaďovať v domovoch sociálnych služieb.3)
(6)
Pre žiakov s ťažkým zdravotným postihnutím, žiakov s autizmom alebo ďalšou pervazívnou
vývinovou poruchou, žiakov s viacnásobným postihnutím, ktorí sa nemôžu vzdelávať iným
spôsobom, sa v špeciálnych školách zriaďujú triedy s individuálnym vzdelávacím programom.
Do jednej triedy s individuálnym vzdelávacím programom sa zaraďujú žiaci spravidla
podľa jednotlivých druhov zdravotného znevýhodnenia.
(7)
V triede s individuálnym vzdelávacím programom sa žiaci uvedení v odseku 6 vzdelávajú
podľa individuálnych vzdelávacích programov. Podľa individuálnych vzdelávacích programov
sa títo žiaci vzdelávajú aj vtedy, keď nie sú zaradení do triedy s individuálnym vzdelávacím
programom.
(8)
V školách pre žiakov so zdravotným znevýhodnením, v ktorých bez prítomnosti asistenta
učiteľa nie je možné garantovať bezpečnosť a ochranu zdravia žiakov a pri prekonávaní
bariér neprekonateľných pre žiaka z dôvodu jeho zdravotného znevýhodnenia, pôsobí
asistent učiteľa.
(9)
Účelom činnosti podľa § 114 ods. 1 zákona a výchovno-vzdelávacej činnosti podľa § 117 ods. 1 zákona je podpora výchovno-vzdelávacej, zdravotno-rehabilitačnej, reedukačnej a kompenzačnej
činnosti v školách pre žiakov so zdravotným znevýhodnením vrátane činnosti oddychového
charakteru.
(10)
Na rozvíjanie záujmovej činnosti žiakov v školách pre žiakov so zdravotným znevýhodnením
sa zriaďujú záujmové útvary. Záujmový útvar možno zriadiť pre najmenej štyroch žiakov.
(11)
Školský klub detí v základnej škole pre žiakov so zdravotným znevýhodnením možno
zriadiť pre najmenej osem žiakov.
(12)
Školský klub detí pri zdravotníckom zariadení zabezpečuje po súhlase ošetrujúceho
lekára činnosť všetkým žiakom, ktorým sa poskytuje zdravotná starostlivosť v zdravotníckom
zariadení.
§ 7
Postup pri prijímaní detí do materskej školy pre deti so zdravotným znevýhodnením
a žiakov do základnej školy pre žiakov so zdravotným znevýhodnením
(1)
Do škôl pre deti so zdravotným znevýhodnením a žiakov so zdravotným znevýhodnením
sa na základe diagnostických vyšetrení a so súhlasom rodiča alebo inej fyzickej osoby
než rodiča, ktorá má dieťa zverené do osobnej starostlivosti alebo do pestúnskej starostlivosti
na základe rozhodnutia súdu, alebo so súhlasom zástupcu zariadenia, v ktorom sa vykonáva
ústavná starostlivosť, výchovné opatrenie, predbežné opatrenie alebo ochranná výchova,
prijímajú deti alebo žiaci s preukázateľným zdravotným znevýhodnením, ktorí sa vzhľadom
na svoje zdravotné znevýhodnenie nemôžu úspešne vychovávať v materskej škole alebo
vzdelávať v základnej škole.
(2)
Pred prijatím dieťaťa so zdravotným znevýhodnením alebo žiaka so zdravotným znevýhodnením
do školy zariadenie výchovného poradenstva a prevencie vykoná diagnostické vyšetrenie
žiaka; to je súčasťou podkladov na rozhodnutie o prijatí dieťaťa alebo žiaka do školy.
(3)
Dieťa so zdravotným znevýhodnením alebo žiak so zdravotným znevýhodnením sa prijíma
na základe jeho zdravotného znevýhodnenia zaznamenaného v dokumentácii podľa § 11 ods. 9 písm. a) a b) zákona.
(4)
Žiaka, ktorý bol prijatý zo základnej školy do základnej školy pre žiakov so zdravotným
znevýhodnením, možno na základe výsledkov vstupného diagnostického vyšetrenia a po
prerokovaní v pedagogickej rade zaradiť do vyššieho ročníka, pričom fyzický vek žiaka
nesmie byť nižší než fyzický vek žiakov tohto ročníka.
§ 8
Postup pri prijímaní žiakov do odborného učilišťa, praktickej školy a do stredných
škôl pre žiakov so zdravotným znevýhodnením
(1)
Členom prijímacej komisie podľa § 67 ods. 1 zákona môže byť aj odborný lekár pre deti a dorast a zástupca zriaďovateľa školy.
(2)
Žiaka, ktorému bolo mentálne postihnutie diagnostikované pri prijímaní do základnej
školy alebo špeciálnej základnej školy, možno prijať do odborného učilišťa.
(3)
Po prijatí žiaka so zdravotným znevýhodnením do odborného učilišťa, praktickej školy
alebo strednej školy pre žiakov so zdravotným znevýhodnením základná škola odošle
riaditeľovi školy, do ktorej bol žiak prijatý, kópiu dokumentácie podľa § 11 ods. 9 písm. a) a b) zákona a ďalšiu dokumentáciu bezprostredne súvisiacu s osobitosťami výchovy a vzdelávania
žiaka.
§ 9
Podrobnosti o hodnotení a klasifikácii prospechu a správania žiakov
(1)
Žiak, ktorý nemá mentálne postihnutie, sa hodnotí a klasifikuje podľa pravidiel hodnotenia
a klasifikácie prospechu a správania žiakov v základných školách a stredných školách,
pričom sa zohľadňuje charakter jeho zdravotného postihnutia.
(2)
Žiak s mentálnym postihnutím sa hodnotí a klasifikuje podľa pravidiel hodnotenia
a klasifikácie prospechu a správania v špeciálnych základných školách primerane k
mentálnemu postihnutiu a možnostiam vyplývajúcim z jeho postihnutia.
(3)
Individuálne vzdelávaný žiak so zdravotným znevýhodnením sa hodnotí a klasifikuje
na základe písomnej správy o postupe a výsledkoch výchovno-vzdelávacej činnosti žiaka
podľa § 24 ods. 8 zákona. Písomná správa o postupe a výsledkoch výchovno-vzdelávacej činnosti žiaka obsahuje
a)
údaje identifikujúce žiaka,
b)
hodnotenie výchovno-vzdelávacích výsledkov žiaka,
c)
návrh hodnotenia a klasifikácie žiaka.
(4)
Základné školy pri zdravotníckych zariadeniach vysvedčenia nevydávajú, poskytujú
podklady na hodnotenie a klasifikáciu prospechu a správania žiaka kmeňovej škole žiaka.
(5)
Na vysvedčení posledného ročníka sa uvedie stupeň dosiahnutého vzdelania, a ak žiak
ukončil povinnú školskú dochádzku, aj údaje o ukončení povinnej školskej dochádzky.
§ 9a
Prechodné ustanovenia k úprave účinnej od 1. septembra 2016
(1)
Najvyšší počet žiakov v triede s rôznymi ročníkmi určený podľa predpisov účinných
do 31. augusta 2016 sa zachová do ukončenia výchovy a vzdelávania týchto žiakov.
(2)
Delenie žiakov na skupiny pri výchove a vzdelávaní podľa štátnych vzdelávacích programov
schválených pred 31. augustom 2016 sa zachová do ukončenia výchovy a vzdelávania týchto
žiakov.
§ 10
Účinnosť
Táto vyhláška nadobúda účinnosť 1. septembra 2008.
Ján Mikolaj v. r.
Príloha k vyhláške č. 322/2008 Z. z.
SÚSTAVA UČEBNÝCH ODBOROV A ZAMERANÍ UČEBNÝCH ODBOROV V ODBORNÝCH UČILIŠTIACH
| Kód | SKUPINA UČEBNÝCH ODBOROV učebný odbor učebný odbor – zameranie |
Nadväznosť podľa doterajších právnych predpisov |
|
| A. | 24 | STROJÁRSTVO A OSTATNÁ KOVOSPRACÚVACIA VÝROBA II | |
| 1. | 2478 G | strojárska výroba | 2478 2 |
| 2. | 2478 G 04 | strojárska výroba – ručné spracúvanie kovov |
2478 2 04 |
| B. | 27 | TECHNICKÁ CHÉMIA SILIKÁTOV | |
| 1. | 2781 G | keramická výroba | 2781 2 |
| 2. | 2781 G 02 | keramická výroba – výrobky sanitnej keramiky |
2781 2 02 |
| C. | 29 | POTRAVINÁRSTVO | |
| 1. | 2982 G | potravinárska výroba | 2982 2 |
| 2. | 2982 G 02 | potravinárska výroba – pekárenská výroba |
2982 2 02 |
| 3. | 2982 G 04 | potravinárska výroba – výroba trvanlivého pečiva |
2982 2 04 |
| 4. | 2985 G | cukrárska výroba | 2985 2 |
| D. | 31 | TEXTIL A ODEVNÍCTVO | |
| 1. | 3178 G | výroba konfekcie | 3178 2 |
| 2. | 3178 G 01 | výroba konfekcie – šitie odevov v odevnej konfekcii |
3178 2 01 |
| 3. | 3178 G 03 | výroba konfekcie – šitie bielizne a ručné techniky |
3178 2 03 |
| 4. | 3179 G | textilná výroba | 3179 2 |
| 5. | 3179 G 09 | textilná výroba – tkáč |
3179 2 09 |
| 6. | 3179 G 10 | textilná výroba – ľudovoumelecká tvorba |
3179 2 10 |
| 7. | 3185 G | krajčírka | 3185 2 |
| 8. | 3185 G 01 | krajčírka – odevná konfekcia a bielizeň |
3185 2 01 |
| E. | 32 | SPRACÚVANIE KOŽE, KOŽUŠÍN A VÝROBA OBUVI | |
| 1. | 3291 G | kožiarska výroba | 3291 2 |
| 2. | 3291 G 01 | kožiarska výroba – výroba remenárskeho tovaru |
3291 2 01 |
| 3. | 3291 G 04 | kožiarska výroba – obuvnícka montáž |
3291 2 04 |
| 4. | 3291 G 06 | kožiarska výroba – oprava obuvi |
3291 2 06 |
| F. | 33 | SPRACÚVANIE DREVA | |
| 1. | 3382 G | košikárska výroba | 3382 2 00 |
| 2. | 3383 G | spracúvanie dreva | 3383 2 |
| 3. | 3383 G 02 | spracúvanie dreva – stolárska výroba |
3383 2 02 |
| 4. | 3383 G 06 | spracúvanie dreva – čalúnenie nábytku |
3383 2 06 |
| 5. | 3383 G 08 | spracúvanie dreva – výroba úžitkových a umeleckých predmetov |
3383 2 08 |
| G. | 36 | STAVEBNÍCTVO, GEODÉZIA A KARTOGRAFIA | |
| 1. | 3686 G | stavebná výroba | 3686 2 |
| 2. | 3686 G 01 | stavebná výroba – podlahárske práce |
3686 2 01 |
| 3. | 3686 G 03 | stavebná výroba – murárske práce |
3686 2 03 |
| 4. | 3686 G 06 | stavebná výroba – stavebné zámočníctvo |
3686 2 06 |
| 5. | 3686 G 08 | stavebná výroba – stavebné tesárstvo |
3686 2 08 |
| 6. | 3686 G 10 | stavebná výroba – maliarske a natieračské práce |
3686 2 10 |
| 7. | 3686 G 11 | stavebná výroba – stavebné stolárstvo |
3686 2 11 |
| H. | 45 | POĽNOHOSPODÁRSTVO, LESNÉ HOSPODÁRSTVO A ROZVOJ VIDIEKA II | |
| 1. | 4572 G | poľnohospodárska výroba | 4572 2 |
| 2. | 4572 G 02 | poľnohospodárska výroba – záhradníctvo: kvetinár, zeleninár, ovocinár |
4572 2 02 |
| 3. | 4572 G 06 | poľnohospodárska výroba – oprava poľnohospodárskych strojov |
4572 2 06 |
| 4. | 4572 G 09 | poľnohospodárska výroba – záhradníctvo: kvetinár, zeleninár, sadovník |
4572 2 09 |
| I. | 64 | EKONOMIKA A ORGANIZÁCIA, OBCHOD A SLUŽBY II | |
| 1. | 6452 G | fotograf | 6452 2 00 |
| 2. | 6479 G | pomocné práce v administratíve a službách | 6479 2 00 |
| 3. | 6485 G | opatrovateľská starostlivosť v zariadeniach sociálnej starostlivosti | 6486 2 |
| 4. | 6491 G | obchodná prevádzka | 6491 2 |
| 5. | 6491 G 01 | obchodná prevádzka – práca pri príprave jedál |
6491 2 01 |
| 6. | 6491 G 02 | obchodná prevádzka – príprava, skladovanie a predaj tovaru | 6491 2 02 |
| 7. | 6494 G | služby a domáce práce | 6494 2 |
| 8. | 6495 G | polygrafická výroba | 6495 2 |
| 9. | 6495 G 01 | polygrafická výroba – knihárne a kartonáž |
6495 2 01 |
| 10. | 6497 G | pedikúra – manikúra |
6497 2 |
1)
§ 21 ods. 1 zákona č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých
zákonov v znení neskorších predpisov.
2)
§ 21 ods. 8 zákona č. 596/2003 Z. z. v znení zákona č. 61/2015 Z. z.
3)
§ 38 ods. 2 písm. c) prvý bod zákona č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom
podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov.