126/2017 Z. z.
Časová verzia predpisu účinná od 01.06.2017
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter, právne záväzný obsah sa nachádza v pdf verzii právneho predpisu.
Otvoriť všetky
Číslo predpisu: | 126/2017 Z. z. |
Názov: | Vyhláška Úradu vlády Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o vzdelávaní štátnych zamestnancov |
Typ: | Vyhláška |
Dátum schválenia: | 19.05.2017 |
Dátum vyhlásenia: | 29.05.2017 |
Dátum účinnosti od: | 01.06.2017 |
Autor: | Úrad vlády Slovenskej republiky |
Právna oblasť: |
|
55/2017 Z. z. | Zákon o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
126
VYHLÁŠKA
Úradu vlády Slovenskej republiky
z 19. mája 2017,
ktorou sa ustanovujú podrobnosti o vzdelávaní štátnych zamestnancov
Úrad vlády Slovenskej republiky podľa § 161 ods. 5 zákona č. 55/2017 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon“)
ustanovuje:
§ 1
Predmet úpravy
Táto vyhláška ustanovuje podrobnosti o
a)
formách kontinuálneho vzdelávania,
b)
obsahu adaptačného vzdelávania,
c)
druhoch kompetenčného vzdelávania,
d)
systémovom prístupe vo vzdelávaní štátnych zamestnancov.
§ 2
Formy kontinuálneho vzdelávania
(1)
Hromadné formy kontinuálneho vzdelávania sú určené na objasnenie problematiky väčšiemu
počtu štátnych zamestnancov a uskutočňujú sa najmä prostredníctvom prednášky a konferencie.
(2)
Skupinové formy kontinuálneho vzdelávania sú najmä
a)
kurz, ktorý je samostatnou vzdelávacou formou zloženou z viacerých výučbových jednotiek
obsahovo vybraných a štruktúrovaných podľa vopred ustanoveného učebného plánu,
b)
seminár, ktorého účelom je upevnenie a rozšírenie osvojených poznatkov a vedomostí
z vyčleneného tematického okruhu súvisiaceho s odborným profilom štátneho zamestnanca,
c)
workshop, ktorého účelom je rozšírenie osvojených poznatkov a nadobudnutie nových
praktických zručností v procese zadania a vypracovania konkrétnych učebných úloh,
pričom dochádza k vzájomnej výmene názorov a ich porovnávaniu s cieľom nájsť optimálne
riešenia,
d)
tréning, ktorý je prakticky orientovanou formou vzdelávania založenou na metodickom
prepojení medzi odovzdávaním informácií a praktickým výcvikom.
(3)
Individuálne formy kontinuálneho vzdelávania sú najmä
a)
inštruktáž, ktorou je predvedenie služobného postupu štátnemu zamestnancovi, ktorý
si pozorovaním a jeho následným opakovaním osvojí tento služobný postup,
b)
koučing, ktorým je spôsob podpory rozvoja schopností a zručností štátneho zamestnanca
najmä zo strany vedúceho štátneho zamestnanca (ďalej len „vedúci zamestnanec“) alebo
služobne staršieho štátneho zamestnanca; na základe nadobudnutých skúseností pomáha
štátnemu zamestnancovi transformovať jeho vedomosti na zručnosti a rozvíjať jeho potenciál,
čím mu umožňuje maximalizovať jeho výkon.
(4)
Dištančné formy kontinuálneho vzdelávania poskytujú podporné vzdelávacie služby pre
spravidla samostatne študujúceho štátneho zamestnanca. V dištančnej forme kontinuálneho
vzdelávania sa využíva najmä
a)
e-learning, ktorý využíva informačné technológie a komunikačné technológie,
b)
webinár, ktorý je prezentáciou, prednáškou, workshopom alebo seminárom a je šírený
po internetovej sieti.
(5)
Samoštúdium je proces získavania a rozširovania vedomostí a poznatkov, zručností,
schopností, návykov a skúseností, ktorý štátny zamestnanec uskutočňuje samostatne
a nezávisle od vzdelávacích aktivít zabezpečených služobným úradom.
(6)
Iné formy kontinuálneho vzdelávania sú najmä
a)
stáž, ktorá je služobnou praxou v hosťujúcej inštitúcii so vzdelávacou zložkou, ktorú
štátny zamestnanec absolvuje vo vymedzenom časovom úseku a ktorej účelom je aplikácia
teoretických vedomostí v praxi, nadobudnutie a zdokonalenie praktických schopností
a zručností,
b)
študijný pobyt, ktorý je kombináciou rôznych foriem a druhov vzdelávacích aktivít
podriadených konkrétnemu vzdelávaciemu cieľu, ktorý štátny zamestnanec absolvuje vo
vymedzenom časovom úseku mimo služobného úradu a na účely doplnenia a prehĺbenia odborných
vedomostí, skúseností a zručností v odlišnom vzdelávacom prostredí, pracovnom prostredí
a inštitucionálnom prostredí.
§ 3
Obsah adaptačného vzdelávania
(1)
Vstupné adaptačné vzdelávanie uskutočňované pod vedením štátneho zamestnanca, ktorý
poskytuje podporu, asistenciu a pomoc pri plnení úloh, a systematické odovzdávanie
vedomostí a skúseností štátnemu zamestnancovi (ďalej len „mentor“) je zamerané najmä
na
a)
informačné systémy služobného úradu súvisiace s príslušným štátnozamestnaneckým miestom,
b)
úlohy a postavenie služobného úradu a organizačného útvaru, v rámci ktorého štátny
zamestnanec vykonáva štátnu službu,
c)
vnútorné predpisy služobného úradu,
d)
podmienky vykonávania štátnej služby.
(2)
Priebežné adaptačné vzdelávanie uskutočňované pod vedením mentora je zamerané najmä
na
a)
všeobecne záväzné právne predpisy súvisiace s výkonom štátnej služby,
b)
organizáciu a činnosti štátnej správy,
c)
inštitúcie Európskej únie a fungovanie Európskej únie,
d)
všeobecne záväzné právne predpisy priamo súvisiace s príslušným štátnozamestnaneckým
miestom.
§ 4
Druhy kompetenčného vzdelávania
(1)
Odborné kompetenčné vzdelávanie súvisí spravidla s plnením úloh štátnej politiky
a rezortnej politiky podľa vecnej príslušnosti najmä v oblasti právnych noriem v príslušnom
odbore štátnej služby.
(2)
Jazykové kompetenčné vzdelávanie je zamerané na udržiavanie a zdokonaľovanie úrovne
ovládania
a)
štátneho jazyka,
b)
cudzieho jazyka najmä pre skupinu štátnych zamestnancov, ktorým ovládanie cudzieho
jazyka vyplýva z opisu štátnozamestnaneckého miesta, alebo jazyka národnostnej menšiny
pre skupinu štátnych zamestnancov vykonávajúcich štátnu službu v obciach vymedzených
v osobitnom predpise.1)
(3)
Manažérske kompetenčné vzdelávanie je zamerané na získanie a prehlbovanie vedomostí,
schopností a zručností potrebných na vykonávanie funkcie vedúceho zamestnanca.
(4)
Kompetenčné vzdelávanie zamerané na osobnostný rozvoj zahŕňa vzdelávacie aktivity
rozvíjajúce osobnostné vlastnosti a sociálne kompetencie štátnych zamestnancov.
(5)
Kompetenčné vzdelávanie v oblasti informačných technológií je zamerané na získanie
a zdokonalenie zručností v informačných technológiách a komunikačných technológiách.
(6)
Vzor individuálneho plánu kompetenčného vzdelávania štátneho zamestnanca a jeho vyhodnotenia
je uvedený v prílohe č. 2.
§ 5
Systémový prístup vo vzdelávaní štátnych zamestnancov
(1)
Analýza vzdelávacích potrieb a identifikácia vzdelávacích potrieb sú prostriedkom
na zistenie a presné definovanie požadovaného vzdelávania štátnych zamestnancov.
(2)
Pri analýze vzdelávacích potrieb a identifikácii vzdelávacích potrieb sa vychádza
najmä z
a)
analýzy štruktúry štátnych zamestnancov,
b)
identifikácie vzdelávacích priorít služobného úradu,
c)
rozdielu medzi úrovňou požadovaných kompetencií štátnych zamestnancov a úrovňou skutočných
kompetencií štátnych zamestnancov,
d)
výšky finančných prostriedkov určených na vzdelávanie.
(3)
Potreby vzdelávania štátnych zamestnancov sa analyzujú a identifikujú na úrovni štátneho
zamestnanca, na úrovni organizačných útvarov a na úrovni služobného úradu.
(4)
Plánovanie vzdelávania štátnych zamestnancov vychádza z výsledkov analýzy a identifikácie
vzdelávacích potrieb. V procese plánovania vzdelávania sa vymedzujú
a)
ciele vzdelávania,
b)
cieľové skupiny vzdelávania,
c)
obsah vzdelávania,
d)
formy vzdelávania,
e)
organizačné zabezpečenie vzdelávania,
f)
finančné zabezpečenie vzdelávania,
g)
kritériá a spôsob hodnotenia vzdelávania.
(5)
Vzdelávanie štátnych zamestnancov sa realizuje podľa plánu vzdelávania a podľa požiadaviek
vyplývajúcich zo zmien.
(6)
Vyhodnocovanie vzdelávania na úrovni štátneho zamestnanca je prostriedkom na získanie
informácií o efektivite vzdelávania a prínose vzdelávania pre štátneho zamestnanca
z hľadiska dosiahnutia požadovanej úrovne jeho kompetencií, ktorá umožňuje kvalitný
výkon štátnej služby.
(7)
Štátny zamestnanec po absolvovaní vzdelávacej aktivity zhodnotí v súlade s § 111 ods. 1 písm. k) a § 162 ods. 3 zákona najmä
a)
vzdelávaciu aktivitu,
b)
lektora,
c)
obsah vzdelávania,
d)
organizačné zabezpečenie a materiálno-technické zabezpečenie vzdelávacej aktivity.
(9)
Vyhodnocovanie vzdelávania na úrovni služobného úradu je prostriedkom na získanie
informácií o prínose vzdelávania k plneniu úloh služobného úradu.
(10)
Služobný úrad zhodnotí v súlade s § 162 ods. 3 zákona najmä
a)
štatistické údaje o vzdelávaní, najmä počet účastníkov vzdelávania v jednotlivých
druhoch vzdelávania a formách vzdelávania, počet vzdelávacích aktivít, objem finančných
prostriedkov služobného úradu vynaložených na zabezpečenie vzdelávania a objem finančných
prostriedkov z iných zdrojov,
b)
prínos vzdelávania k pracovnému výkonu a k činnosti organizačného útvaru,
c)
prínos vzdelávania k výkonu a fungovaniu pracovných tímov v rámci organizačného útvaru
a k pracovnému prostrediu.
§ 6
Účinnosť
Táto vyhláška nadobúda účinnosť 1. júna 2017.
Igor Federič v. r.
Poznámky
1)
Nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 221/1999 Z. z., ktorým sa vydáva zoznam obcí, v ktorých občania Slovenskej republiky patriaci
k národnostnej menšine tvoria najmenej 20 % obyvateľstva.
Prílohy
Príloha č. 1 k vyhláške č. 126/2017 Z. z.
Príloha č. 2 k vyhláške č. 126/2017 Z. z.
Príloha č. 3 k vyhláške č. 126/2017 Z. z.
Príloha č. 4 k vyhláške č. 126/2017 Z. z.