60/2018 Z. z.
Časová verzia predpisu účinná od 01.09.2023
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter, právne záväzný obsah sa nachádza v pdf verzii právneho predpisu.
História |
|
|
---|---|---|
Dátum účinnosti | Novela | |
1. | Vyhlásené znenie | |
2. | 01.04.2018 - 31.07.2019 | |
3. | 01.08.2019 - 31.03.2020 | 215/2019 Z. z. |
4. | 01.04.2020 - 15.07.2021 | |
5. | 16.07.2021 - 31.08.2022 | 259/2021 Z. z. |
6. | 01.09.2022 - 31.08.2023 | 249/2022 Z. z. |
7. | 01.09.2023 - | 297/2023 Z. z. |
Otvoriť všetky
Číslo predpisu: | 60/2018 Z. z. |
Názov: | Zákon o technickej normalizácii |
Typ: | Zákon |
Dátum schválenia: | 06.02.2018 |
Dátum vyhlásenia: | 07.03.2018 |
Dátum účinnosti od: | 01.09.2023 |
Autor: | Národná rada Slovenskej republiky |
Právna oblasť: |
|
76/2019 Z. z. | Vyhláška Úradu pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo Slovenskej republiky o výške úhrady za poskytovanie technickej normy |
215/2019 Z. z. | Zákon o zaručenej elektronickej fakturácii a centrálnom ekonomickom systéme a o doplnení niektorých zákonov |
259/2021 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 56/2018 Z. z. o posudzovaní zhody výrobku, sprístupňovaní určeného výrobku na trhu a o zmene a doplnení niektorých zákonov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony |
249/2022 Z. z. | Zákon, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti so zlepšovaním podnikateľského prostredia |
297/2023 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 60/2018 Z. z. o technickej normalizácii v znení neskorších predpisov |
60
ZÁKON
zo 6. februára 2018
o technickej normalizácii
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
§ 1
Predmet zákona
Tento zákon upravuje
a)
pôsobnosť Úradu pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo Slovenskej republiky
(ďalej len „úrad“) v oblasti technickej normalizácie,
b)
práva a povinnosti slovenského národného normalizačného orgánu,
c)
tvorbu, poskytovanie, rozmnožovanie, rozširovanie, preverovanie a zrušenie slovenskej
technickej normy a technickej normalizačnej informácie,
d)
výdavky na tvorbu slovenskej technickej normy a technickej normalizačnej informácie,
e)
ochranu slovenskej technickej normy a technickej normalizačnej informácie,
f)
poskytovanie inej technickej normy a inej technickej normalizačnej informácie,
g)
dohľad nad dodržiavaním tohto zákona,
h)
ukladanie pokút.
§ 2
Základné pojmy
Na účely tohto zákona sa rozumie
a)
inou technickou normou technická norma podľa osobitného predpisu1) okrem pôvodnej slovenskej technickej normy,
b)
inou technickou normalizačnou informáciou normalizačný dokument vypracovaný medzinárodným
normalizačným orgánom, ktorý nie je prijatý slovenským národným normalizačným orgánom
podľa § 4 ods. 1 písm. g) do sústavy slovenských technických noriem,
c)
oprávneným záujmom bezpečnosť, zdravie, život a majetok osôb a priaznivé životné
prostredie.
§ 3
Technická norma a technická normalizačná informácia
(1)
Technickou normou je európska norma,2) medzinárodná norma,2a) harmonizovaná norma2b) a národná norma2c). Technická norma vychádza zo zásad koherencie, transparentnosti, otvorenosti, dobrovoľnosti
uplatňovania, nezávislosti od osobitných záujmov, efektivity, obsahuje súbor pravidiel,
usmernení, technických špecifikácií alebo výsledkov činností, ktoré odzrkadľujú aktuálny
stav vedy a techniky, je výsledkom konsenzu zainteresovaných strán a podlieha systematickým
previerkam jej aktuálnosti. Technická norma nie je technickým predpisom.3)
(2)
Slovenskou technickou normou je technická norma prijatá do sústavy slovenských technických
noriem podľa tohto zákona.
(3)
Predbežnou slovenskou technickou normou je slovenská technická norma, ktorej platnosť
je časovo ohraničená a ktorej účelom je overenie vhodnosti a účelnosti jej technického
obsahu.
(4)
(5)
Technickou normalizačnou informáciou je normalizačný dokument vypracovaný európskou
normalizačnou organizáciou,6) medzinárodným normalizačným orgánom7) alebo slovenským národným normalizačným orgánom a prijatý slovenským národným normalizačným
orgánom do sústavy slovenských technických noriem. Technická normalizačná informácia
sa nepovažuje za slovenskú technickú normu.
(6)
Pôvodnou technickou normalizačnou informáciou je technická normalizačná informácia,
ktorá upravuje oblasť, ktorá nie je predmetom úpravy normalizačného dokumentu vypracovaného
európskou normalizačnou organizáciou alebo medzinárodným normalizačným orgánom a ktorá
je spracovaná na základe požiadavky verejnosti alebo orgánu verejnej moci.
(7)
Zmenou technickej normy je technická norma, ktorou sa vecne mení alebo dopĺňa technická
norma, a za zmenu ju označí európska normalizačná organizácia, medzinárodný normalizačný
orgán alebo slovenský národný normalizačný orgán.
(8)
Opravou technickej normy alebo opravou technickej normalizačnej informácie je dokument,
ktorým sa opravuje formálna chyba technickej normy alebo technickej normalizačnej
informácie, a za opravu ju označí európska normalizačná organizácia, medzinárodný
normalizačný orgán alebo slovenský národný normalizačný orgán.
(9)
Preverovaním slovenskej technickej normy alebo technickej normalizačnej informácie
je proces posúdenia obsahu slovenskej technickej normy alebo technickej normalizačnej
informácie z hľadiska potreby vykonania jej revízie alebo zrušenia.
(10)
Sústavou slovenských technických noriem je súbor, ktorý obsahuje úplné znenia slovenských
technických noriem, technických normalizačných informácií a ich opráv.
(11)
Dodržiavanie slovenskej technickej normy alebo technickej normalizačnej informácie
je dobrovoľné.
(12)
Slovenská technická norma má značku „STN“ a predbežná slovenská technická norma má
značku „STN P“. Technická normalizačná informácia má značku „TNI“. Vzor značiek „STN“,
„STN P“ a „TNI“ je uvedený v prílohe. Ďalšie označenie, ktorým sa môže doplniť značka
„STN“ alebo „TNI“, upraví úrad v metodickom postupe, ktorý zverejní na svojom webovom
sídle.
(13)
Slovenská technická norma a technická normalizačná informácia sa nesprístupňuje podľa
osobitného predpisu8) okrem slovenskej technickej normy podľa § 12 ods. 2.
(14)
Ak orgán štátnej správy predpokladá uvedenie odkazu na slovenskú technickú normu
alebo technickú normalizačnú informáciu v texte návrhu všeobecne záväzného právneho
predpisu, je povinný na túto skutočnosť písomne upozorniť slovenský národný normalizačný
orgán, najneskôr pred prijatím všeobecne záväzného právneho predpisu, a orgán štátnej
správy je povinný postupovať podľa osobitného predpisu.9)
§ 4
Úrad
Úrad ako ústredný orgán štátnej správy v oblasti technickej normalizácie9a)
a)
metodicky usmerňuje a riadi tvorbu a poskytovanie slovenskej technickej normy a jej
opravy, technickej normalizačnej informácie a jej opravy, inej technickej normy a
jej zmeny a opravy a inej technickej normalizačnej informácie a jej opravy; metodické
postupy zverejňuje na svojom webovom sídle,
b)
c)
určuje slovenskú technickú normu vhodnú na posudzovanie zhody,
d)
uverejňuje oznámenie o prijatí alebo zrušení slovenskej technickej normy a jej oprave,
o prijatí alebo zrušení technickej normalizačnej informácie a jej oprave a o slovenskej
technickej norme vhodnej na posudzovanie zhody vo Vestníku Úradu pre normalizáciu,
metrológiu a skúšobníctvo Slovenskej republiky (ďalej len „vestník“) alebo v odôvodnených
prípadoch na svojom webovom sídle,
e)
oznamuje10) slovenský národný normalizačný orgán Európskej komisii,
f)
uhrádza poplatky za členstvo slovenského národného normalizačného orgánu v európskej
normalizačnej organizácii a medzinárodnom normalizačnom orgáne,
g)
vykonáva dohľad nad dodržiavaním tohto zákona,
i)
j)
môže poveriť právnickú osobu podľa § 4b vykonávaním niektorých činností slovenského národného normalizačného orgánu okrem
§ 4a písm. a),
l)
môže zo štátneho rozpočtu prispievať na činnosť poverenej právnickej osoby podľa
§ 4b v oblasti technickej normalizácie; poverená právnická osoba podľa § 4b môže príspevok poskytnutý zo štátneho rozpočtu použiť len na činnosti súvisiace s
tvorbou, poskytovaním, rozmnožovaním, rozširovaním, preverovaním a zrušením slovenských
technických noriem a technických normalizačných informácií.
§ 4a
Slovenský národný normalizačný orgán
Slovenský národný normalizačný orgán
a)
plní povinnosti, ktoré mu vyplývajú z členstva v európskej normalizačnej organizácii
a medzinárodnom normalizačnom orgáne,
b)
umožňuje účasť na tvorbe a zrušení európskej normy, európskeho normalizačného produktu,12) medzinárodnej normy a inej technickej normalizačnej informácie každému, kto spĺňa
požiadavky a pravidlá európskej normalizačnej organizácie, medzinárodného normalizačného
orgánu alebo požiadavky slovenského národného normalizačného orgánu zverejnené na
svojom webovom sídle tak, že
1.
zverejňuje na svojom webovom sídle oznámenie o návrhu európskej normy, návrhu európskeho
normalizačného produktu, návrhu medzinárodnej normy a návrhu inej technickej normalizačnej
informácie na verejné prerokovanie najneskôr jeden mesiac pred uplynutím lehoty určenej
v oznámení,
2.
zabezpečuje verejné prerokovanie návrhu európskej normy, návrhu európskeho normalizačného
produktu, návrhu medzinárodnej normy a návrhu inej technickej normalizačnej informácie
s každým, kto požiada o účasť na verejnom prerokovaní v lehote určenej v oznámení
zverejnenom na svojom webovom sídle,
3.
oznamuje vydanú európsku normu, vydaný európsky normalizačný produkt, vydanú medzinárodnú
normu a vydanú inú technickú normalizačnú informáciu na svojom webovom sídle,
c)
zverejňuje na svojom webovom sídle kritériá na tvorbu slovenskej technickej normy
a technickej normalizačnej informácie v štátnom jazyku,
d)
zabezpečuje tvorbu a zrušenie slovenskej technickej normy a technickej normalizačnej
informácie podľa pravidiel ustanovených európskou normalizačnou organizáciou alebo
medzinárodným normalizačným orgánom, alebo podľa metodického postupu vydaného úradom,
e)
označuje slovenskú technickú normu, predbežnú slovenskú technickú normu a technickú
normalizačnú informáciu podľa § 3 ods. 12,
f)
preveruje v spolupráci so zainteresovanou stranou, či obsah pôvodnej slovenskej technickej
normy a pôvodnej technickej normalizačnej informácie je v súlade s dosiahnutým stupňom
rozvoja vedy a techniky,
g)
oznamuje zámer prijatia novej pôvodnej slovenskej technickej normy európskej normalizačnej
organizácii,
h)
poskytuje podľa § 15 slovenskú technickú normu a jej opravu, technickú normalizačnú informáciu a jej opravu
a inú technickú normu a jej zmenu a opravu,
i)
vyberá úhradu za poskytnutie slovenskej technickej normy, technickej normalizačnej
informácie, inej technickej normalizačnej informácie a inej technickej normy a jej
zmeny,
j)
najmenej raz mesačne zverejňuje na svojom webovom sídle zoznam slovenských technických
noriem a technických normalizačných informácií a ich opráv prijatých do sústavy slovenských
technických noriem, ktoré nie je zverejnením podľa § 10 ods. 2,
k)
chráni slovenskú technickú normu, technickú normalizačnú informáciu a inú technickú
normu a jej zmenu podľa tohto zákona,
l)
prevádzkuje na svojom webovom sídle verejne prístupný portál slovenských technických
noriem a technických normalizačných informácií a ich opráv (ďalej len „portál“),
m)
zodpovedá za jazykovú a terminologickú správnosť prijatej pôvodnej slovenskej technickej
normy a pôvodnej technickej normalizačnej informácie v štátnom jazyku,
n)
spracúva, tlačí a distribuuje časopis úradu a vyberá úhradu za jeho poskytnutie.
§ 4b
Poverená právnická osoba
(1)
(2)
Poverenou právnickou osobou podľa odseku 1 môže byť len právnická osoba, v ktorej
má úrad rozhodujúci vplyv na strategické ciele, ako aj významné rozhodnutia, a úrad
nad ňou vykonáva kontrolu obdobnú kontrole, akú vykonáva nad vlastnými organizačnými
zložkami.
(3)
O poverení podľa odseku 1 úrad vydá rozhodnutie, ktoré sa vyhlasuje v Zbierke zákonov
Slovenskej republiky, a ktoré obsahuje najmä
a)
označenie úradu,
b)
označenie poverenej právnickej osoby,
c)
rozsah poverenia,
d)
deň nadobudnutia účinnosti rozhodnutia.
(4)
Poverená právnická osoba je pri vykonávaní činností, ktorými bola poverená podľa
odseku 3, povinná dodržiavať tento zákon a ostatné všeobecné záväzné právne predpisy
súvisiace s jej postavením poverenej právnickej osoby.
(5)
Úrad môže zmeniť rozsah poverenia podľa odseku 3.
(6)
Úrad zruší poverenie podľa odseku 3, ak poverená právnická osoba riadne nevykonáva
činnosti, ktorými bola poverená.
(7)
O zmene rozsahu poverenia alebo zrušení poverenia podľa odseku 3 vydá úrad rozhodnutie,
ktoré sa vyhlasuje v Zbierke zákonov Slovenskej republiky a ktoré obsahuje
a)
označenie úradu,
b)
označenie poverenej právnickej osoby,
c)
dôvod a rozsah zmeny poverenia alebo dôvod zrušenia poverenia,
d)
deň nadobudnutia účinnosti rozhodnutia.
(8)
Poverenie právnickej osoby zanikne, ak úrad stratí rozhodujúci vplyv nad poverenou
právnickou osobou podľa odseku 2.
(9)
Počas doby účinnosti rozhodnutia podľa odseku 3 úrad nevykonáva činnosti, ktorými
poveril poverenú právnickú osobu.
(10)
Ak úrad podľa odseku 3 poverí poverenú právnickú osobu vykonávaním všetkých činností
slovenského národného normalizačného orgánu uvedených v § 4a, oznámi poverenú právnickú osobu ako slovenský národný normalizačný orgán podľa § 4 písm. e) Európskej komisii. Dňom oznámenia Európskej komisii prechádzajú na poverenú právnickú
osobu všetky práva a povinnosti slovenského národného normalizačného orgánu.
(11)
Poverená právnická osoba je oprávnená vyberať úhradu za činnosti, ktorými bola poverená
podľa odseku 3, podľa cenníka. Poverená právnická osoba určí spôsob výpočtu úhrad
za činnosti, ktorými bola poverená, ktorý schvaľuje úrad. Úrad zverejní cenník na
svojom webovom sídle a zabezpečí jeho zverejnenie na webovom sídle poverenej právnickej
osoby, inak je cenník neplatný. Príjmy z úhrad sú príjmom poverenej právnickej osoby.
(12)
Ak o to úrad požiada, poverená právnická osoba môže prispievať na úhradu poplatkov
za členstvo slovenského národného normalizačného orgánu v európskej normalizačnej
organizácii a medzinárodnom normalizačnom orgáne, a to najviac do polovice výšky týchto
poplatkov.
(13)
Na rozhodnutia podľa odsekov 3 a 7 sa nevzťahuje správny poriadok.
§ 5
Rada pre technickú normalizáciu
(1)
Rada pre technickú normalizáciu (ďalej len „rada“) ako odborný a poradný orgán slovenského
národného normalizačného orgánu
a)
zabezpečuje nezávislosť slovenského národného normalizačného orgánu,
b)
dohliada na činnosť slovenského národného normalizačného orgánu pri plnení úloh podľa
§ 4a písm. a),
c)
posudzuje koncepčné záležitosti, ktoré sa týkajú technickej normalizácie na národnej,
európskej a medzinárodnej úrovni,
d)
predkladá predsedovi úradu strategické odporúčania ku koncepcii štátnej politiky
v oblasti technickej normalizácie v Slovenskej republike s ohľadom na aktuálne požiadavky
národnej, európskej a medzinárodnej normalizácie a požiadavky národného hospodárstva,
e)
schvaľuje kritériá na tvorbu slovenskej technickej normy a technickej normalizačnej
informácie v štátnom jazyku,
f)
zabezpečuje účasť zainteresovanej strany na technickej normalizácii,
g)
monitoruje postupy slovenského národného normalizačného orgánu súvisiace s činnosťou
technickej komisie,
h)
vyjadruje sa k štatútu technickej komisie a rokovaciemu poriadku technickej komisie,
i)
vyjadruje sa k ročnému plánu tvorby pôvodných slovenských technických noriem a pôvodných
technických normalizačných informácií, ktorý jej úrad predkladá najneskôr do konca
januára každého kalendárneho roka,
j)
schvaľuje štatút rady a rokovací poriadok rady,
k)
plní iné povinnosti určené v štatúte rady.
(2)
Rada má najviac 15 členov. Členmi rady sú zástupcovia zainteresovaných strán a zástupcovia
orgánov verejnej moci. Počet zástupcov orgánov verejnej moci v rade je najviac jedna
tretina z celkového počtu členov rady.
(3)
Členov rady vymenúva a odvoláva predseda úradu.
(4)
Funkcia člena rady je čestná a nezastupiteľná.
(5)
Zloženie, úlohy, organizačné zabezpečenie a spôsob rokovania rady upraví štatút rady
a rokovací poriadok rady, ktorý vydá úrad.
§ 6
Technická komisia a projektová komisia
(1)
Technická komisia je odborný poradný orgán slovenského národného normalizačného orgánu,
ktorý sa podieľa na tvorbe slovenskej technickej normy, technickej normalizačnej informácie,
na pripomienkovaní podľa § 9 ods. 2 písm. b) a ods. 3 písm. c) a ďalších činnostiach, ktoré súvisia s technickou normalizáciou. Technická komisia
si môže zriadiť pracovný orgán na riešenie čiastkových úloh v jej pôsobnosti.
(2)
Zloženie, úlohy, organizačné zabezpečenie, spôsob rokovania technickej komisie a
podmienky vytvorenia pracovného orgánu upraví štatút technickej komisie a rokovací
poriadok technickej komisie, ktoré úrad vydá a zverejní na svojom webovom sídle.
(3)
Ak predmet slovenskej technickej normy alebo technickej normalizačnej informácie
nespadá do pôsobnosti žiadnej existujúcej technickej komisie, slovenský národný normalizačný
orgán môže zriadiť na účel tvorby tejto slovenskej technickej normy alebo technickej
normalizačnej informácie projektovú komisiu.
(4)
Zloženie, úlohy, organizačné zabezpečenie a spôsob rokovania projektovej komisie
upraví metodický postup, ktorý úrad vydá a zverejní na svojom webovom sídle.
Tvorba slovenskej technickej normy a technickej normalizačnej informácie
§ 7
(1)
Slovenský národný normalizačný orgán pri zabezpečovaní činnosti podľa § 4a písm. d) spolupracuje s technickou komisiou a zainteresovanou stranou vrátane malých podnikov14) a stredných podnikov,15) orgánom verejnej moci a právnickou osobou alebo s fyzickou osobou, ktorá je na základe
zmluvy so slovenským národným normalizačným orgánom zodpovedná za spracovanie normalizačnej
úlohy (ďalej len „spracovateľ“).
(2)
Spracovateľ a slovenský národný normalizačný orgán postupujú pri tvorbe slovenskej
technickej normy a technickej normalizačnej informácie podľa § 8 až 10, pravidiel európskej normalizačnej organizácie, pravidiel medzinárodného normalizačného
orgánu a metodického postupu slovenského národného normalizačného orgánu zverejneného
na webovom sídle slovenského národného normalizačného orgánu.
(3)
Tvorba slovenskej technickej normy a technickej normalizačnej informácie je
a)
zostavenie mesačného zoznamu normalizačných úloh (ďalej len „plán technickej normalizácie“),
b)
spracovanie návrhu slovenskej technickej normy alebo návrhu technickej normalizačnej
informácie,
c)
prijatie a oznámenie slovenskej technickej normy alebo technickej normalizačnej informácie.
§ 8
Zostavenie plánu technickej normalizácie
(1)
Slovenský národný normalizačný orgán zostaví plán technickej normalizácie a zverejní
ho na svojom webovom sídle najneskôr desiaty deň kalendárneho mesiaca, ktorý nasleduje
po mesiaci, v ktorom bol plán technickej normalizácie zostavený.
(2)
Slovenský národný normalizačný orgán v pláne technickej normalizácie určí pri európskej
norme, európskom normalizačnom produkte, inej technickej norme a inej technickej normalizačnej
informácii spôsob ich prijatia do sústavy slovenských technických noriem, ktorým je
prevzatie
a)
prekladom do štátneho jazyka,
b)
bez prekladu do štátneho jazyka alebo
c)
bez prekladu do štátneho jazyka s anotáciou v štátnom jazyku.
(3)
Slovenský národný normalizačný orgán v pláne technickej normalizácie uvedie zámer
na spracovanie pôvodnej slovenskej technickej normy alebo zámer na spracovanie pôvodnej
technickej normalizačnej informácie, o ktorých spracovaní a prijatí do sústavy slovenských
technických noriem rozhodol.
§ 9
Spracovanie slovenskej technickej normy a technickej normalizačnej informácie
(1)
Slovenský národný normalizačný orgán pri spracovaní návrhu pôvodnej slovenskej technickej
normy alebo návrhu pôvodnej technickej normalizačnej informácie alebo pri spracovaní
návrhu slovenskej technickej normy alebo návrhu technickej normalizačnej informácie
spôsobom podľa § 8 ods. 2 písm. a) alebo písm. c) vyberie spracovateľa podľa osobitného predpisu.16) Tento postup sa neuplatňuje, ak náklady na spracovanie návrhu slovenskej technickej
normy alebo návrhu technickej normalizačnej informácie neuhrádza slovenský národný
normalizačný orgán.
(2)
Spracovateľ alebo slovenský národný normalizačný orgán pri spracovaní návrhu pôvodnej
slovenskej technickej normy alebo návrhu pôvodnej technickej normalizačnej informácie
a)
spracuje návrh pôvodnej slovenskej technickej normy alebo návrh pôvodnej technickej
normalizačnej informácie,
b)
predloží spracovaný návrh pôvodnej slovenskej technickej normy alebo spracovaný návrh
pôvodnej technickej normalizačnej informácie na pripomienkovanie členom technickej
komisie, pracovného orgánu alebo projektovej komisie na to vytvorenej alebo členom
pracovnej skupiny na to vytvorenej,
c)
upraví návrh pôvodnej slovenskej technickej normy alebo návrh pôvodnej technickej
normalizačnej informácie podľa uplatnených pripomienok technickej komisie alebo pracovnej
skupiny na to vytvorenej, ktorý slovenský národný normalizačný orgán do 15 pracovných
dní od doručenia návrhu pôvodnej slovenskej technickej normy alebo návrhu pôvodnej
technickej normalizačnej informácie predloží na verejné prerokovanie verejnosti uverejnením
oznámenia na svojom webovom sídle; ak návrh spracuje slovenský národný normalizačný
orgán, bezodkladne najneskôr do 15 pracovných dní od spracovania návrhu pôvodnej slovenskej
technickej normy alebo návrhu pôvodnej technickej normalizačnej informácie predloží
na verejné prerokovanie verejnosti uverejnením oznámenia na svojom webovom sídle,
a
d)
upraví návrh pôvodnej slovenskej technickej normy alebo návrh pôvodnej technickej
normalizačnej informácie podľa uplatnených pripomienok z verejného prerokovania.
(3)
Spracovateľ alebo slovenský národný normalizačný orgán pri spracovaní návrhu slovenskej
technickej normy alebo návrhu technickej normalizačnej informácie spôsobom podľa
§ 8 ods. 2 písm. a) alebo písm. c)
§ 8 ods. 2 písm. a) alebo písm. c)
a)
spracuje návrh slovenskej technickej normy alebo návrh technickej normalizačnej informácie,
b)
predloží spracovaný návrh slovenskej technickej normy alebo spracovaný návrh technickej
normalizačnej informácie na pripomienkovanie členom technickej komisie a každému,
kto požiada o účasť na prerokovaní v lehote určenej v pláne technickej normalizácie
zverejnenom na webovom sídle slovenského národného normalizačného orgánu,
c)
upraví návrh slovenskej technickej normy alebo návrh technickej normalizačnej informácie
podľa uplatnených pripomienok technickej komisie alebo toho, kto požiadal o účasť
na prerokovaní.
(4)
Slovenský národný normalizačný orgán pri spracovaní návrhu slovenskej technickej
normy alebo návrhu technickej normalizačnej informácie spôsobom podľa § 8 ods. 2 písm. b) spracuje názov slovenskej technickej normy alebo názov technickej normalizačnej informácie
v štátnom jazyku.
(5)
Spracovateľ alebo slovenský národný normalizačný orgán pri spracovaní návrhu slovenskej
technickej normy alebo návrhu technickej normalizačnej informácie zabezpečí súlad
návrhu slovenskej technickej normy a návrhu technickej normalizačnej informácie s
prijatými a oznámenými slovenskými technickými normami a technickými normalizačnými
informáciami a súlad návrhu slovenskej technickej normy a návrhu technickej normalizačnej
informácie so všeobecne záväznými právnymi predpismi a právne záväznými aktami Európskej
únie.
(6)
Slovenský národný normalizačný orgán po ukončení postupu podľa odsekov 2, 3 alebo
odseku 4 zabezpečí jazykovú a terminologickú korektúru pôvodnej slovenskej technickej
normy alebo pôvodnej technickej normalizačnej informácie.
§ 10
Prijatie a oznámenie o prijatí slovenskej technickej normy a technickej normalizačnej
informácie
(1)
Slovenský národný normalizačný orgán po spracovaní návrhu slovenskej technickej normy
alebo návrhu technickej normalizačnej informácie podľa § 9 prijme slovenskú technickú normu alebo technickú normalizačnú informáciu do sústavy
slovenských technických noriem.
(2)
Úrad oznámi prijatie slovenskej technickej normy alebo prijatie technickej normalizačnej
informácie vo vestníku alebo v odôvodnených prípadoch bezodkladne na svojom webovom
sídle.
(3)
Slovenská technická norma a technická normalizačná informácia nadobúda platnosť prvým
dňom kalendárneho mesiaca, ktorý nasleduje po mesiaci, v ktorom bola oznámená vo vestníku,
alebo ak bola oznámená na webovom sídle slovenského národného normalizačného orgánu,
dňom jej oznámenia na webovom sídle slovenského národného normalizačného orgánu.
§ 11
Zmena slovenskej technickej normy, oprava a zrušenie slovenskej technickej normy a
technickej normalizačnej informácie
Slovenský národný normalizačný orgán postupuje pri zmene, oprave alebo zrušení slovenskej
technickej normy alebo technickej normalizačnej informácie primerane podľa § 8 až 10.
§ 12
Výdavky na tvorbu slovenskej technickej normy a technickej normalizačnej informácie
(1)
Výdavky na tvorbu slovenskej technickej normy a technickej normalizačnej informácie
a ich opráv v štátnom jazyku, ktoré vyhovujú prijatým a zverejneným kritériám podľa
§ 4a písm. c), uhrádza slovenský národný normalizačný orgán. Inak výdavky na spracovanie slovenskej
technickej normy a technickej normalizačnej informácie v štátnom jazyku uhrádza ten,
kto požaduje ich tvorbu.
(2)
Výdavky na spracovanie slovenskej technickej normy v štátnom jazyku, ktorá sa uvádza
priamo v texte všeobecne záväzného právneho predpisu a výdavky na každé poskytnutie
slovenskej technickej normy, ktorá sa uvádza priamo v texte všeobecne záväzného právneho
predpisu, uhrádza orgán štátnej správy, ktorý je zodpovedným predkladateľom návrhu
všeobecne záväzného právneho predpisu, v ktorom priamo v texte uviedol slovenskú technickú
normu.
§ 13
Harmonizovaná technická norma a slovenská technická norma vhodná na posudzovanie zhody
(1)
Dodržiavanie harmonizovanej technickej normy2b) alebo slovenskej technickej normy vhodnej na posudzovanie zhody alebo ich časti sa
považuje za splnenie technických požiadaviek určených technickým predpisom, na ktoré
sa harmonizovaná technická norma alebo slovenská technická norma vhodná na posudzovanie
zhody alebo ich časť vzťahuje.
(2)
Ak neexistuje harmonizovaná technická norma, úrad po prerokovaní s príslušným ministerstvom
alebo ostatným ústredným orgánom štátnej správy určí slovenskú technickú normu vhodnú
na posudzovanie zhody. Určenie slovenskej technickej normy vhodnej na posudzovanie
zhody oznámi úrad vo vestníku. V oznámení úrad uvedie názov technického predpisu,
na ktorý sa vzťahuje slovenská technická norma vhodná na posudzovanie zhody.
(3)
Námietku proti harmonizovanej technickej norme podľa osobitného predpisu18) uplatní úrad na podnet príslušného ministerstva, ostatného ústredného orgánu štátnej
správy alebo orgánu dohľadu.
(4)
Návrh na zrušenie určenia slovenskej technickej normy vhodnej na posudzovanie zhody
podáva príslušné ministerstvo alebo ostatný ústredný orgán štátnej správy úradu, ktorý
zrušenie určenia slovenskej technickej normy vhodnej na posudzovanie zhody oznámi
vo vestníku.
§ 14
Spôsob ochrany slovenskej technickej normy a technickej normalizačnej informácie
(1)
Názov slovenská technická norma a značka „STN“, názov predbežná slovenská technická
norma a značka „STN P“ a názov technická normalizačná informácia a značka „TNI“ sa
nesmie použiť na označenie iného dokumentu.
(2)
Slovenský národný normalizačný orgán má nárok na náhradu úhrady za poskytnutie slovenskej
technickej normy, predbežnej slovenskej technickej normy alebo technickej normalizačnej
informácie za každé rozmnoženie slovenskej technickej normy, predbežnej slovenskej
technickej normy alebo technickej normalizačnej informácie od toho, kto bez súhlasu
slovenského národného normalizačného orgánu rozmnožil slovenskú technickú normu, predbežnú
slovenskú technickú normu alebo technickú normalizačnú informáciu.
(3)
Neoprávnené rozšírenie slovenskej technickej normy alebo technickej normalizačnej
informácie je poskytnutie slovenskej technickej normy alebo technickej normalizačnej
informácie alebo ich častí vrátane ponuky na ich poskytnutie akýmkoľvek spôsobom a
v akejkoľvek forme bez súhlasu slovenského národného normalizačného orgánu.
(4)
Za neoprávnené rozmnoženie alebo neoprávnené rozšírenie slovenskej technickej normy
alebo technickej normalizačnej informácie sa nepovažuje
a)
citácia časti slovenskej technickej normy alebo časti technickej normalizačnej informácie,
ak na citáciu časti slovenskej technickej normy alebo technickej normalizačnej informácie
na základe žiadosti udelil súhlas slovenský národný normalizačný orgán; žiadosť sa
podáva prostredníctvom automatizovaného systému,
b)
informácia o slovenskej technickej norme a technickej normalizačnej informácii, ktorá
bola oznámená vo vestníku alebo na webovom sídle úradu podľa § 10 ods. 2,
c)
rozširovanie časti pôvodnej slovenskej technickej normy alebo pôvodnej technickej
normalizačnej informácie jej spracovateľom na účely zvyšovania informovanosti a vzdelávania
odbornej verejnosti.
(5)
Slovenský národný normalizačný orgán udelí súhlas na odplatné citovanie časti slovenskej
technickej normy alebo časti technickej normalizačnej informácie bezodkladne, najneskôr
do 30 dní odo dňa doručenia žiadosti o udelenie súhlasu. Žiadosť obsahuje najmä identifikáciu
žiadateľa, účel a rozsah citácie časti slovenskej technickej normy alebo časti technickej
normalizačnej informácie a názov slovenskej technickej normy alebo názov technickej
normalizačnej informácie, ktorú požaduje citovať.
(6)
Slovenský národný normalizačný orgán udelí súhlas na bezodplatné citovanie časti
slovenskej technickej normy alebo technickej normalizačnej informácie bezodkladne,
najneskôr do desiatich pracovných dní odo dňa doručenia žiadosti o udelenie súhlasu,
na
a)
poskytovanie
1.
výchovy a vzdelávania podľa osobitného predpisu,19)
2.
vzdelávania v rámci akreditovaného študijného programu na vysokej škole alebo
3.
kontinuálneho vzdelávania a atestácie pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov20) nekomerčného charakteru,
b)
vypracovanie a obhajobu
1.
komplexnej odbornej práce, projektu alebo súťažnej práce, absolventskej písomnej
práce, písomnej absolventskej práce v rámci výchovy a vzdelávania,21)
2.
záverečnej práce v rámci štúdia na vysokej škole22) alebo
3.
záverečnej práce v rámci kontinuálneho vzdelávania pedagogických zamestnancov a odborných
zamestnancov nekomerčného charakteru a atestačnej práce pedagogického zamestnanca
a odborného zamestnanca.23)
(7)
Slovenský národný normalizačný orgán udelí súhlas na bezodplatné citovanie časti
pôvodnej slovenskej technickej normy alebo časti pôvodnej technickej normalizačnej
informácie zverejnenej podľa § 15a ods. 2 bezodkladne, najneskôr do desiatich pracovných dní odo dňa doručenia žiadosti o udelenie
súhlasu.
§ 15
Poskytovanie slovenskej technickej normy, technickej normalizačnej informácie, inej
technickej normy a vestníka
(1)
Slovenská technická norma, technická normalizačná informácia, iná technická norma
a jej zmena a vestník sa poskytuje za úhradu, ak odsek 4 neustanovuje inak.
(2)
Slovenská technická norma a technická normalizačná informácia a ich oprava sa poskytuje
v listinnej podobe, v elektronickej podobe alebo prostredníctvom portálu. Iná technická
norma a jej zmena a oprava a iná technická normalizačná informácia a jej oprava sa
poskytuje v listinnej podobe. Podrobnosti o portáli zverejní slovenský národný normalizačný
orgán na svojom webovom sídle.
(3)
Slovenský národný normalizačný orgán poskytne bezodplatne slovenskú technickú normu
podľa § 12 ods. 2 prostredníctvom portálu tomu, kto požiada o jej poskytnutie, týmto nie je dotknutá
povinnosť orgánu štátnej správy podľa § 12 ods. 2.
(4)
Spracovateľ pôvodnej slovenskej technickej normy alebo pôvodnej technickej normalizačnej
informácie má nárok na bezodplatné poskytnutie jedného výtlačku pôvodnej slovenskej
technickej normy alebo pôvodnej technickej normalizačnej informácie v listinnej podobe,
na spracovaní ktorej sa podieľal.
(5)
Opravu slovenskej technickej normy, technickej normalizačnej informácie, inej technickej
normy a inej technickej normalizačnej informácie poskytuje slovenský národný normalizačný
orgán bezodplatne.
(6)
Nárok na vrátenie úhrady za poskytnutie slovenskej technickej normy, technickej normalizačnej
informácie alebo inej technickej normy a jej zmeny v listinnej podobe vzniká, ak
a)
chýba jej text alebo strana, alebo
b)
je poškodená jej väzba.
(7)
Nárok na vrátenie úhrady za poskytnutie slovenskej technickej normy alebo technickej
normalizačnej informácie v elektronickej podobe vzniká, ak je poškodené záznamové
médium, na ktorom je zapísaná slovenská technická norma alebo technická normalizačná
informácia.
(8)
Nárok na vrátenie úhrady za poskytnutie pôvodnej slovenskej technickej normy alebo
pôvodnej technickej normalizačnej informácie nevzniká pri poskytnutí pôvodnej slovenskej
technickej normy alebo pôvodnej technickej normalizačnej informácie prostredníctvom
portálu, ak sa uplatní § 15a ods. 2.
(9)
Nárok na vrátenie úhrady podľa odseku 6 alebo odseku 7 možno uplatniť pri prevzatí
slovenskej technickej normy, technickej normalizačnej informácie alebo inej technickej
normy a jej zmeny; slovenský národný normalizačný orgán môže namiesto vrátenia úhrady
za poskytnutie slovenskej technickej normy, technickej normalizačnej informácie alebo
inej technickej normy a jej zmeny vykonať výmenu za úplnú alebo nepoškodenú slovenskú
technickú normu, technickú normalizačnú informáciu alebo inú technickú normu a jej
zmenu v listinnej podobe alebo za nepoškodené záznamové zariadenie, na ktorom je zapísaná
slovenská technická norma alebo technická normalizačná informácia v elektronickej
podobe.
§ 15a
Osobitné poskytovanie slovenskej technickej normy
a technickej normalizačnej informácie
a technickej normalizačnej informácie
(1)
Slovenský národný normalizačný orgán poskytne bezodplatne slovenskú technickú normu
alebo technickú normalizačnú informáciu po predchádzajúcom rozhodnutí európskej normalizačnej
organizácie alebo medzinárodného normalizačného orgánu o jej bezodplatnosti. Slovenský
národný normalizačný orgán poskytne prístup k takejto slovenskej technickej norme
alebo technickej normalizačnej informácii prostredníctvom ich zverejnenia na svojom
webovom sídle. Pri slovenskej technickej norme podľa prvej vety neplatí povinnosť
uhradiť výdavky za jej poskytnutie ustanovené pre orgán štátnej správy v § 12 ods. 2.
(2)
Slovenský národný normalizačný orgán rozhodne o bezodplatnom poskytnutí pôvodnej
slovenskej technickej normy alebo pôvodnej technickej normalizačnej informácie, ak
je to potrebné z dôvodu zabezpečenia nevyhnutnej ochrany oprávneného záujmu v čase
mimoriadnej situácie.23a) Slovenský národný normalizačný orgán poskytne prístup k pôvodnej slovenskej technickej
norme alebo k pôvodnej technickej normalizačnej informácii podľa prvej vety jej zverejnením
na svojom webovom sídle po dobu trvania mimoriadnej situácie. Pri poskytnutí pôvodnej
slovenskej technickej normy podľa prvej vety neplatí povinnosť uhradiť výdavky za
jej poskytnutie ustanovené pre orgán štátnej správy podľa § 12 ods. 2 po dobu trvania mimoriadnej situácie.
Priestupky a iné správne delikty
§ 16
(1)
Priestupku sa dopustí ten, kto
a)
neoprávnene rozšíri predbežnú slovenskú technickú normu alebo technickú normalizačnú
informáciu alebo ich časť,
b)
neoprávnene označí dokument značkou „STN P“,
c)
neoprávnene bezodplatne rozšíri slovenskú technickú normu alebo jej časť,
d)
neoprávnene označí dokument značkou „STN“,
e)
za odplatu rozšíri slovenskú technickú normu alebo jej časť.
(2)
Úrad uloží za priestupok podľa odseku 1 písm. a) alebo písm. b) pokutu od 30 eur
do 1 500 eur, za priestupok podľa odseku 1 písm. c) pokutu od 45 eur do 3 000 eur
a za priestupok podľa odseku 1 písm. d) alebo písm. e) pokutu od 175 eur do 10 000
eur.
(3)
Na priestupky a ich prejednávanie sa vzťahuje všeobecný predpis o priestupkoch.24)
§ 17
(1)
Úrad uloží pokutu od 30 eur do 1 500 eur fyzickej osobe – podnikateľovi alebo právnickej
osobe, ktorá neoprávnene rozšíri predbežnú slovenskú technickú normu alebo technickú
normalizačnú informáciu alebo ich časť alebo ktorá neoprávnene označí dokument značkou
„STN P“.
(2)
Úrad uloží pokutu od 50 eur do 5 000 eur fyzickej osobe – podnikateľovi alebo právnickej
osobe, ktorá neoprávnene bezodplatne rozšíri slovenskú technickú normu alebo jej časť.
(3)
Úrad uloží pokutu od 350 eur do 35 000 eur fyzickej osobe podnikateľovi alebo právnickej
osobe, ktorá neoprávnene
a)
označí dokument značkou „STN“ alebo
b)
za odplatu rozšíri slovenskú technickú normu alebo jej časť.
§ 18
(1)
Konanie o uložení pokuty možno začať do troch rokov odo dňa, keď došlo k protiprávnemu
konaniu.
(2)
Pri ukladaní pokuty sa prihliada na závažnosť, spôsob, čas trvania a následky protiprávneho
konania.
(3)
Pokuty sú príjmom štátneho rozpočtu.
(4)
Ak do jedného roka od právoplatnosti rozhodnutia o uložení pokuty dôjde k opakovanému
protiprávnemu konaniu, úrad uloží pokutu do výšky dvojnásobku sadzby uloženej pokuty.
§ 19
Splnomocňovacie ustanovenie
Úrad vydá všeobecne záväzný právny predpis, v ktorom ustanoví
a)
výšku úhrady pre používateľov za poskytovanie slovenskej technickej normy, technickej
normalizačnej informácie, inej technickej normy a jej zmeny a vestník, za udelenie
súhlasu na citovanie časti slovenskej technickej normy alebo technickej normalizačnej
informácie,
b)
výšku úhrady pre používateľov za činnosti súvisiace s poskytovaním slovenskej technickej
normy, technickej normalizačnej informácie a inej technickej normy a jej zmeny,
c)
minimálnu výšku úhrady za poskytnutie služby STN-online prostredníctvom portálu a
výšku úhrady pre používateľov za poskytovanie služby STN-online prostredníctvom portálu,
d)
spôsob poskytovania slovenskej technickej normy, technickej normalizačnej informácie
a inej technickej normy a jej zmeny,
e)
podrobnosti o udelení súhlasu na citovanie časti slovenskej technickej normy alebo
časti technickej normalizačnej informácie, vzor žiadosti o udelenie súhlasu na citovanie
časti slovenskej technickej normy alebo časti technickej normalizačnej informácie
a vzor súhlasu na citovanie časti slovenskej technickej normy alebo časti technickej
normalizačnej informácie,
f)
zľavu z úhrady podľa písmena a) a b),
g)
výšku úhrady za poskytnutie časopisu úradu.
§ 20
Prechodné ustanovenia
(1)
Konania začaté pred 1. aprílom 2018 sa dokončia podľa právnych predpisov účinných
do
31. marca 2018.
31. marca 2018.
(2)
Úrad zosúladí právne vzťahy súvisiace s poskytovaním slovenských technických noriem
a iných technických noriem poskytnutých pred 1. aprílom 2018 s právnymi predpismi
účinnými od 1. apríla 2018, najneskôr do 31. marca 2019.
(3)
Slovenské technické normy, predbežné slovenské technické normy a technické normalizačné
informácie prijaté do sústavy slovenských technických noriem pred 1. aprílom 2018
sa považujú za slovenské technické normy, predbežné slovenské technické normy a technické
normalizačné informácie podľa tohto zákona.
(4)
Doterajšie technické komisie sa považujú za technické komisie podľa tohto zákona.
(5)
Vykonávací právny predpis vydaný na základe splnomocnenia podľa doterajšieho zákona
je vykonávacím právnym predpisom podľa tohto zákona do vydania vykonávacieho právneho
predpisu podľa § 19, najneskôr však do 1. apríla 2019.
§ 21
Účinnosť
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. apríla 2018, okrem § 14 ods. 4 písm. a) vety za bodkočiarkou,
ktorá nadobúda účinnosť 1. apríla 2020.
Andrej Kiska v. r.
Andrej Danko v. r.
Robert Fico v. r.
Andrej Danko v. r.
Robert Fico v. r.
1)
Čl. 2 ods. 1 písm. a) a d) nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 1025/2012
z 25. októbra 2012 o európskej normalizácii, ktorým sa menia a dopĺňajú smernice Rady
89/686/EHS a 93/15/EHS a smernice Európskeho parlamentu a Rady 94/9/ES, 94/25/ES,
95/16/ES, 97/23/ES, 98/34/ES, 2004/22/ES, 2007/23/ES, 2009/23/ES a 2009/105/ES a ktorým
sa zrušuje rozhodnutie Rady 87/95/EHS a rozhodnutie Európskeho parlamentu a Rady č.
1673/2006/ES (Ú. v. EÚ L 316, 14. 11. 2012) v platnom znení.
2)
Čl. 2 ods. 1 písm. b) nariadenia (EÚ) č. 1025/2012 v platnom znení.
2a)
Čl. 2 ods. 1 písm. a) nariadenia (EÚ) č. 1025/2012 v platnom znení.
2b)
Čl. 2 ods. 1 písm. c) nariadenia (EÚ) č. 1025/2012 v platnom znení.
2c)
Čl. 2 ods. 1 písm. d) nariadenia (EÚ) č. 1025/2012 v platnom znení.
3)
§ 2 písm. i) zákona č. 55/2018 Z. z. o poskytovaní informácií o technickom predpise a o prekážkach voľného pohybu tovaru.
6)
Príloha 1 nariadenia (EÚ) č. 1025/2012 v platnom znení.
7)
Čl. 2 ods. 9 nariadenia (EÚ) č. 1025/2012 v platnom znení.
8)
Zákon č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov
(zákon o slobode informácií) v znení neskorších predpisov.
9)
§ 4 ods. 1 písm. c) druhý bod zákona č. 55/2018 Z. z.
9a)
§ 30 zákona č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení zákona
č. 505/2009 Z. z.
9b)
Čl. 22 ods. 1 nariadenia (EÚ) č. 1025/2012 v platnom znení.
Čl. 4 nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 182/2011 zo 16. februára 2011, ktorým sa ustanovujú pravidlá a všeobecné zásady mechanizmu, na základe ktorého členské štáty kontrolujú vykonávanie vykonávacích právomocí Komisie.
Čl. 4 nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 182/2011 zo 16. februára 2011, ktorým sa ustanovujú pravidlá a všeobecné zásady mechanizmu, na základe ktorého členské štáty kontrolujú vykonávanie vykonávacích právomocí Komisie.
10)
Čl. 27 nariadenia (EÚ) č. 1025/2012 v platnom znení.
11)
Čl. 2 ods. 10 nariadenia (EÚ) č. 1025/2012 v platnom znení.
11a)
Čl. 4 ods. 1 písm. a) nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2018/1724 z 2.
októbra 2018 o zriadení jednotnej digitálnej brány na poskytovanie prístupu k informáciám,
postupom a asistenčným službám a službám riešenia problémov a o zmene nariadenia (EÚ)
č. 1024/2012 (Ú. v. EÚ L 295, 21. 11. 2018).
11b)
Príloha I časť M bod 3 nariadenia (EÚ) 2018/1724.
12)
Čl. 2 ods. 2 nariadenia (EÚ) č. 1025/2012 v platnom znení.
13)
Čl. 5 nariadenia (EÚ) č. 1025/2012 v platnom znení.
13a)
§ 5 ods. 1 zákona č. 213/1997 Z. z. o neziskových organizáciách poskytujúcich všeobecne prospešné služby v znení zákona
č. 35/2002 Z. z.
14)
Čl. 2 ods. 2 prílohy I nariadenia (EÚ) č. 651/2014 zo 17. júna 2014 o vyhlásení určitých
kategórií pomoci za zlučiteľné s vnútorným trhom podľa článkov 107 a 108 zmluvy.
15)
Čl. 2 prílohy I nariadenia (EÚ) č. 651/2014.
16)
Zákon č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších
predpisov.
18)
Čl. 11 nariadenia (EÚ) č. 1025/2012 v platnom znení.
19)
Zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v
znení neskorších predpisov.
20)
Zákon č. 317/2009 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých
zákonov v znení neskorších predpisov.
21)
22)
§ 51 zákona č. 131/2002 Z. z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov znení neskorších predpisov.
23)
23a)
§ 3 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 42/1994 Z. z. o civilnej ochrane obyvateľstva v znení neskorších predpisov.
24)
Zákon Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov.
Príloha k zákonu č. 60/2018 Z. z.