Číslo predpisu:51/2025 Z. z.
Názov:Vyhláška Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky, ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona č. 376/2024 Z. z. o integrovanej posudkovej činnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov a zákona č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Typ:Vyhláška
Dátum schválenia:10.03.2025
Dátum vyhlásenia:13.03.2025
Dátum účinnosti od:01.09.2025
Autor:Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky
Právna oblasť:
  • Mzda, odmena za prácu
  • Sociálna pomoc
Legislatívny proces:LP/2025/52

447/2008 Z. z. Zákon o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov
376/2024 Z. z. Zákon o integrovanej posudkovej činnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov
51
VYHLÁŠKA
Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky
z 10. marca 2025,
ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona
č. 376/2024 Z. z. o integrovanej posudkovej činnosti
a o zmene a doplnení niektorých zákonov a zákona
č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu
ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých
zákonov v znení neskorších predpisov
Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky po dohode s Ministerstvom zdravotníctva Slovenskej republiky podľa § 21 zákona č. 376/2024 Z. z. o integrovanej posudkovej činnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon o integrovanej posudkovej činnosti“) a § 22 ods. 4 zákona č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o peňažných príspevkoch na kompenzáciu“) ustanovuje:
Podrobnosti výkonu sociálnej posudkovej činnosti
§ 1
(1)
Posudzovanie individuálnych predpokladov účastníka konania o integrovanom posudku (ďalej len „účastník konania“) zahŕňa najmä hodnotenie jeho schopnosti riešiť sociálne dôsledky ťažkého zdravotného postihnutia a nepriaznivú sociálnu situáciu vyplývajúce z funkčných dôsledkov jeho zdravotného stavu vlastným pričinením a zisťovanie jeho pracovných aktivít, vzdelávacích aktivít, občianskych aktivít, rodinných aktivít a voľnočasových aktivít.
(2)
Posudzovanie rodinného prostredia účastníka konania zahŕňa najmä hodnotenie možností a schopností blízkych osôb1) participovať na poskytovaní pomoci, ktorú je potrebné zabezpečiť účastníkovi konania pri riešení sociálnych dôsledkov ťažkého zdravotného postihnutia a nepriaznivej sociálnej situácie vyplývajúcich z funkčných dôsledkov jeho zdravotného stavu.
(3)
Posudzovanie prostredia, ktoré ovplyvňuje začlenenie účastníka konania do spoločnosti, zahŕňa najmä hodnotenie dopravnej obslužnosti, dopravných systémov a podmienok bývania vrátane dostupnosti a prístupnosti verejných služieb.
§ 2
(1)
Pri určení odkázanosti účastníka konania na pomôcku sociálny pracovník uvedie pomôcku zo zoznamu pomôcok na zmiernenie alebo prekonanie sociálnych dôsledkov ťažkého zdravotného postihnutia, podľa § 24 ods. 2 a § 29 až 31 zákona o peňažných príspevkoch na kompenzáciu, na ktorú je účastník konania odkázaný.
(2)
Pri posudzovaní miery ťažkostí účastníka konania pri uskutočňovaní jednotlivých činností podľa prílohy č. 1, sa vychádza z toho, akou mierou je rozsah jeho funkčných schopností postačujúci na
a)
vykonávanie konkrétnej činnosti samostatne v kvalite a spôsobom, ktorý je bežný a akceptovateľný u fyzických osôb rovnakého veku a pohlavia bez zdravotného postihnutia (ďalej len „prijateľný štandard“),
b)
posúdenie potreby a kontrolu správnosti ním vykonávanej konkrétnej činnosti v prijateľnom štandarde.
(3)
Miera ťažkostí účastníka konania vykonávať konkrétnu činnosť v prijateľnom štandarde zodpovedá prevažujúcej miere jeho ťažkostí v posudzovanom období.
(4)
Pri posudzovaní miery ťažkostí účastníka konania pri vykonávaní jednotlivých činností podľa prílohy č. 1, je obdobím, z ktorého sa vychádza pri zisťovaní miery ťažkostí vykonávať jednotlivé činnosti, jeden mesiac. Pri posudzovaní miery ťažkostí účastníka konania, pri vykonávaní jednotlivých činností podľa prílohy č. 1, u ktorého striedavo dochádza k zhoršovaniu a zlepšovaniu funkčných dôsledkov jeho zdravotného stavu, je obdobím, z ktorého sa vychádza pri zisťovaní miery ťažkostí vykonávať jednotlivé činnosti, spravidla jeden rok.
§ 3
(1)
Sociálnu posudkovú činnosť vykonávajú dvaja sociálni pracovníci.
(2)
Sociálny pracovník pri vykonávaní sociálnej posudkovej činnosti spolupracuje s posudkovým lekárom. Ak je to potrebné, sociálny pracovník spolupracuje s prizvanou osobou, ktorou podľa povahy veci môže byť najmä odborník z oblasti stavebníctva, architektúry, ergoterapie, pomôcok, vzdelávania, zamestnávania, obec, v ktorej má účastník konania trvalý pobyt alebo prechodný pobyt, alebo v ktorej sa obvykle zdržiava, škola alebo školské zariadenie, orgán sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately a centrum pre deti a rodiny.
(3)
Posudzovanie podľa § 1 sa vykonáva za účasti účastníka konania a za účasti inej fyzickej osoby, ak ju účastník konania určí a v prostredí, v ktorom sa účastník konania obvykle zdržiava.
§ 4
(1)
Vzor dotazníka k sociálnej posudkovej činnosti je uvedený v prílohe č. 1.
(2)
Vzor sebahodnotiaceho dotazníka je uvedený v prílohe č. 2. Sebahodnotiaci dotazník možno predložiť aj vo formáte prístupnom podľa potrieb zdravotného postihnutia účastníka konania.
(3)
Vzor sociálneho posudku je uvedený v prílohe č. 3.
Podrobnosti výkonu lekárskej posudkovej činnosti
§ 5
(1)
Ak odsek 3 neustanovuje inak, posudkový lekár vychádza pri posudzovaní funkčných dôsledkov zdravotného stavu z aktuálneho
a)
lekárskeho nálezu na účely integrovanej posudkovej činnosti (ďalej len „lekársky nález“) alebo aktuálneho odborného lekárskeho nálezu lekára so špecializáciou v príslušnom špecializačnom odbore,
b)
klinicko-psychologického nálezu funkčnej kapacity, ak fyzická osoba, ktorá žiada o integrovaný posudok, má mentálne postihnutie, neurovývinovú poruchu alebo duševnú poruchu.
(2)
Lekársky nález, odborný lekársky nález lekára so špecializáciou v príslušnom špecializačnom odbore a klinicko-psychologický nález funkčnej kapacity sú aktuálne, ak nie sú staršie ako šesť mesiacov.
(3)
Posudkový lekár vychádza pri opätovnom posudzovaní funkčných dôsledkov zdravotného stavu z lekárskeho nálezu a klinicko-psychologického nálezu funkčnej kapacity, ktoré boli podkladom predchádzajúceho posúdenia funkčných dôsledkov zdravotného stavu účastníka konania, a odborného lekárskeho nálezu lekára so špecializáciou v príslušnom špecializačnom odbore, ak
a)
od predchádzajúceho posúdenia neuplynulo viac ako šesť mesiacov a nie sú známe nové skutočnosti o funkčných dôsledkoch zdravotného stavu účastníka konania, ktoré podmieňujú zmenu
1.
ťažkého zdravotného postihnutia,
2.
zdravotného postihnutia na účely vyhotovenia parkovacieho preukazu pre fyzickú osobu so zdravotným postihnutím podľa prílohy č. 1 zákona o peňažných príspevkoch na kompenzáciu,
3.
dlhodobého zdravotného postihnutia znižujúceho jeho telesné, duševné a zmyslové schopnosti, ktoré bránia jeho plnohodnotnému a účinnému zapojeniu sa do pracovného prostredia v porovnaní so zdravou fyzickou osobou, ktoré podľa poznatkov lekárskej vedy má trvať najmenej dva roky,
4.
druhu odkázanosti podľa § 3 zákona o integrovanej posudkovej činnosti,
5.
stupňa odkázanosti účastníka konania na pomoc inej fyzickej osoby,
b)
posudkový lekár neurčil účastníkovi konania termín opätovného posúdenia funkčných dôsledkov zdravotného stavu alebo
c)
pri ďalšom posudzovaní funkčných dôsledkov zdravotného stavu nie je nevyhnutné vychádzať z aktuálneho lekárskeho nálezu, aktuálneho odborného lekárskeho nálezu lekára so špecializáciou v príslušnom špecializačnom odbore alebo aktuálneho klinicko-psychologického nálezu funkčnej kapacity.
(4)
Ak účastník konania v priebehu konania o integrovanom posudku predloží ďalšiu zdravotnú dokumentáciu, posudkový lekár túto zdravotnú dokumentáciu posúdi a zohľadní ju v posudkovom závere lekárskeho posudku.
§ 6
(1)
Pri určení odkázanosti účastníka konania na pomôcku posudkový lekár uvedie pomôcku zo zoznamu pomôcok na zmiernenie alebo prekonanie sociálnych dôsledkov ťažkého zdravotného postihnutia, podľa § 24 ods. 2 a § 29 až 31 zákona o peňažných príspevkoch na kompenzáciu, na ktorú je účastník konania odkázaný.
(2)
Pri posudzovaní schopnosti účastníka konania vykonávať samostatne činnosti pri uspokojovaní základných životných potrieb podľa prílohy č. 4 sa posudzuje, či je z dôvodu funkčných dôsledkov zdravotného stavu účastníka konania rozsah jeho funkčných schopností postačujúcim na vykonávanie konkrétnej činnosti v prijateľnom štandarde a postačujúcim na posúdenie potreby a kontrolu správnosti ním vykonávanej konkrétnej činnosti v prijateľnom štandarde. Pri posudzovaní podľa prvej vety sa prihliada na skutočnosť, či funkčné dôsledky zdravotného stavu účastníka konania majú trvalý vplyv na jeho funkčnú schopnosť a na výsledky rehabilitácie.
(3)
Schopnosť účastníka konania vykonávať konkrétnu činnosť pri uspokojovaní základných životných potrieb podľa prílohy č. 4 v prijateľnom štandarde zodpovedá prevažujúcej schopnosti vykonávať túto činnosť v posudzovanom období.
(4)
Pri posudzovaní schopností účastníka konania vykonávať samostatne činnosti pri uspokojovaní základných životných potrieb podľa prílohy č. 4 je obdobím, z ktorého sa vychádza pri posudzovaní schopností vykonávať samostatne činnosti pri uspokojovaní základných životných potrieb podľa prílohy č. 4, spravidla jeden rok.
§ 7
Posudkový lekár neurčí termín opätovného posúdenia funkčných dôsledkov zdravotného stavu, ak je zdravotný stav účastníka konania chronický s trvalým poškodením a od ďalšej liečby nemožno očakávať jeho zmenu.
§ 8
(1)
Posudkový lekár pri vykonávaní lekárskej posudkovej činnosti spolupracuje najmä so sociálnym pracovníkom. Ak je to potrebné, posudkový lekár spolupracuje s lekárom poskytovateľa zdravotnej starostlivosti, s ktorým má účastník konania uzatvorenú dohodu o poskytovaní zdravotnej starostlivosti, lekárom so špecializáciou v príslušnom špecializačnom odbore, iným zdravotníckym pracovníkom a prizvanou osobou, ktorou podľa povahy veci môže byť najmä odborník z oblasti stavebníctva, architektúry, ergoterapie a pomôcok.
(2)
Lekársku posudkovú činnosť vykonáva posudkový lekár spravidla bez prítomnosti účastníka konania. Lekárska posudková činnosť sa vykonáva za prítomnosti účastníka konania, ak
a)
o to účastník konania písomne požiada alebo
b)
tak určí posudkový lekár.
§ 9
(1)
Vzor dotazníka k určeniu odkázanosti fyzickej osoby na pomoc inej fyzickej osoby a spôsob posudzovania odkázanosti fyzickej osoby na pomoc inej fyzickej osoby je uvedený v prílohe č. 4.
(2)
Vzor lekárskeho nálezu je uvedený v prílohe č. 5.
(3)
Vzor lekárskeho posudku je uvedený v prílohe č. 6.
§ 10
Maximálny ročný rozsah osobnej asistencie, spôsob určovania rozsahu osobnej asistencie, činnosti, pri ktorých sa posudzuje odkázanosť fyzickej osoby na osobnú asistenciu, a činnosti osobnej asistencie na účely § 22 ods. 4 zákona o peňažných príspevkoch na kompenzáciu
(1)
Maximálny ročný rozsah osobnej asistencie je 7 300 hodín.
(2)
Rozsah osobnej asistencie sa určuje tak, že sa určia činnosti uvedené v prílohe č. 7, pri ktorých je účastník konania odkázaný na osobnú asistenciu a počet hodín, ktoré sú potrebné na ich vykonanie. Rozsah osobnej asistencie sa určí vopred tak, že sa určia činnosti uvedené v prílohe č. 7, pre ktoré existuje predpoklad, že pri nich účastník konania bude odkázaný na osobnú asistenciu v období po ukončení poskytovania celoročnej pobytovej sociálnej služby v zariadení sociálnych služieb a počet hodín, ktoré budú potrebné na vykonanie týchto činností, ak
a)
účastník konania počas konania o integrovanom posudku prejaví vôľu ukončiť pobyt v zariadení sociálnych služieb s celoročnou pobytovou sociálnou službou, ktorej je prijímateľom,
b)
súčasťou žiadosti účastníka konania o peňažný príspevok na osobnú asistenciu je čestné vyhlásenie podľa § 55 ods. 4 písm. b) piateho bodu zákona o peňažných príspevkoch na kompenzáciu.
(3)
Do rozsahu hodín osobnej asistencie sa nezapočítavajú hodiny osobnej asistencie, počas ktorých sa účastníkovi konania poskytuje ambulantná forma sociálnej služby v zariadení sociálnych služieb alebo týždenná pobytová sociálna služba v zariadení sociálnych služieb.
(4)
Účastníkovi konania, ktorému sa poskytuje celoročná pobytová sociálna služba v zariadení sociálnych služieb, možno do rozsahu hodín osobnej asistencie započítať hodiny potrebné na vykonanie jeho sprevádzania do školy alebo do školského zariadenia, zo školy alebo zo školského zariadenia a na vykonanie činností osobnej asistencie počas výchovno-vzdelávacieho procesu a ostatných činností v škole alebo školskom zariadení, ak je škola alebo školské zariadenie mimo priestorov zariadenia sociálnych služieb.2) Ak sú pre účastníka konania vykonávané opatrenia, alebo mu je poskytovaná starostlivosť v zariadení sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately,3) možno do rozsahu hodín osobnej asistencie započítať len hodiny osobnej asistencie pre účastníka konania,
a)
pre ktorého sú vykonávané opatrenia v zariadení sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately pobytovou formou na základe rozhodnutia súdu, a to
1.
v domácom prostredí zamestnanca tohto zariadenia,
2.
na sprevádzanie do školy alebo do školského zariadenia, zo školy alebo zo školského zariadenia, na vykonanie činností osobnej asistencie počas výchovno-vzdelávacieho procesu a ostatných činností osobnej asistencie v škole alebo v školskom zariadení, ak je škola alebo školské zariadenie mimo priestorov tohto zariadenia,
b)
ktorému sa poskytuje starostlivosť v zariadení sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately po skončení výkonu rozhodnutia súdu dovŕšením jeho plnoletosti.
(5)
Účastníkovi konania, ktorý navštevuje školu alebo školské zariadenie, možno poskytnúť osobnú asistenciu na jeho sprevádzanie do školy alebo do školského zariadenia, zo školy alebo zo školského zariadenia a na vykonanie činností osobnej asistencie počas výchovno-vzdelávacieho procesu a ostatných činností osobnej asistencie v škole alebo v školskom zariadení.
(6)
Do rozsahu hodín osobnej asistencie sa nezapočítavajú hodiny osobnej asistencie, počas ktorých účastník konania vykonáva zamestnanie.
(7)
Účastníkovi konania, ktorému sa poskytuje sociálna služba v zariadení podporovaného bývania, možno do rozsahu hodín osobnej asistencie započítať hodiny potrebné na jeho prepravu alebo premiestňovanie pri pracovných aktivitách, vzdelávacích aktivitách, občianskych aktivitách, rodinných aktivitách a voľnočasových aktivitách.
(8)
Činnosti podľa § 22 ods. 4 zákona o peňažných príspevkoch na kompenzáciu sú činnosti uvedené v prílohe č. 7 bodoch 1 až 6, 9, 13.4, 13.6 a 15.
§ 11
Rozsah odkázanosti fyzickej osoby na pomoc inej fyzickej osoby na základe stupňa odkázanosti
Rozsah odkázanosti fyzickej osoby na pomoc inej fyzickej osoby na základe stupňa odkázanosti je ustanovený v prílohe č. 8.
§ 12
Odborné konzílium
(1)
Členmi odborného konzília v konaní o integrovanom posudku sú
a)
traja sociálni pracovníci, z ktorých dvaja vykonali v tomto konaní sociálnu posudkovú činnosť,
b)
dvaja posudkoví lekári, z ktorých jeden vykonal v tomto konaní lekársku posudkovú činnosť.
(2)
Odborné konzílium za účelom odstránenia existujúceho rozporu medzi sociálnym posudkom a lekárskym posudkom
a)
prerokuje sporné časti sociálneho posudku a lekárskeho posudku a
b)
vyhodnotí skutkové zistenia v rámci vykonanej sociálnej posudkovej činnosti a skutkové zistenia v rámci vykonanej lekárskej posudkovej činnosti, ktoré sú v rozpore, a ak je to potrebné, doplní dokazovanie.
(3)
Výsledkom činnosti odborného konzília je záver odborného konzília, ktorý obsahuje
a)
sporné časti sociálneho posudku a lekárskeho posudku,
b)
stanovisko odborného konzília k sporným častiam sociálneho posudku a lekárskeho posudku a
c)
odôvodnenie.
(4)
Záver odborného konzília k rozporu medzi sociálnym posudkom a lekárskym posudkom nahrádza spornú časť sociálneho posudku alebo lekárskeho posudku.
§ 13
Prechodné ustanovenie
Ak sa konanie o integrovanom posudku začalo na podnet úradu práce, sociálnych vecí a rodiny podľa § 67s písm. c) alebo písm. d) zákona o peňažných príspevkoch na kompenzáciu a v komplexnom posudku podľa zákona o peňažných príspevkoch na kompenzáciu v znení účinnom do 31. augusta 2025 nebol určený termín opätovného posúdenia zdravotného stavu, posudkový lekár vychádza pri posudzovaní funkčných dôsledkov zdravotného stavu z lekárskeho nálezu a odborného lekárskeho nálezu lekára so špecializáciou v príslušnom špecializačnom odbore, ktoré boli podkladom posledného posúdenia zdravotného stavu podľa zákona o peňažných príspevkoch na kompenzáciu v znení účinnom do 31. augusta 2025.
§ 14
Účinnosť
Táto vyhláška nadobúda účinnosť 1. septembra 2025.
Erik Tomáš v. r.
2)
Zákon č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov.
3)
Zákon č. 305/2005 Z. z. o sociálnoprávnej ochrane detí a o sociálnej kuratele a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.