51/2025 Z. z.
Vyhlásené znenie
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter, právne záväzný obsah sa nachádza v pdf verzii právneho predpisu.
| História |
|
|
|---|---|---|
| Dátum účinnosti | Novela | |
| 1. | Vyhlásené znenie | |
| 2. | 01.09.2025 - |
Otvoriť všetky
| Číslo predpisu: | 51/2025 Z. z. |
| Názov: | Vyhláška Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky, ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona č. 376/2024 Z. z. o integrovanej posudkovej činnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov a zákona č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov |
| Typ: | Vyhláška |
| Dátum schválenia: | 10.03.2025 |
| Dátum vyhlásenia: | 13.03.2025 |
| Autor: | Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky |
| Právna oblasť: |
|
| Legislatívny proces: | LP/2025/52 |
| 447/2008 Z. z. | Zákon o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
| 376/2024 Z. z. | Zákon o integrovanej posudkovej činnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
51
VYHLÁŠKA
Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky
z 10. marca 2025,
ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona
č. 376/2024 Z. z. o integrovanej posudkovej činnosti
a o zmene a doplnení niektorých zákonov a zákona
č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu
ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých
zákonov v znení neskorších predpisov
č. 376/2024 Z. z. o integrovanej posudkovej činnosti
a o zmene a doplnení niektorých zákonov a zákona
č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu
ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých
zákonov v znení neskorších predpisov
Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky po dohode s Ministerstvom
zdravotníctva Slovenskej republiky podľa § 21 zákona č. 376/2024 Z. z. o integrovanej posudkovej činnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej
len „zákon o integrovanej posudkovej činnosti“) a § 22 ods. 4 zákona č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene
a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o peňažných
príspevkoch na kompenzáciu“) ustanovuje:
Podrobnosti výkonu sociálnej posudkovej činnosti
§ 1
(1)
Posudzovanie individuálnych predpokladov účastníka konania o integrovanom posudku
(ďalej len „účastník konania“) zahŕňa najmä hodnotenie jeho schopnosti riešiť sociálne
dôsledky ťažkého zdravotného postihnutia a nepriaznivú sociálnu situáciu vyplývajúce
z funkčných dôsledkov jeho zdravotného stavu vlastným pričinením a zisťovanie jeho
pracovných aktivít, vzdelávacích aktivít, občianskych aktivít, rodinných aktivít a
voľnočasových aktivít.
(2)
Posudzovanie rodinného prostredia účastníka konania zahŕňa najmä hodnotenie možností
a schopností blízkych osôb1) participovať na poskytovaní pomoci, ktorú je potrebné zabezpečiť účastníkovi konania
pri riešení sociálnych dôsledkov ťažkého zdravotného postihnutia a nepriaznivej sociálnej
situácie vyplývajúcich z funkčných dôsledkov jeho zdravotného stavu.
(3)
Posudzovanie prostredia, ktoré ovplyvňuje začlenenie účastníka konania do spoločnosti,
zahŕňa najmä hodnotenie dopravnej obslužnosti, dopravných systémov a podmienok bývania
vrátane dostupnosti a prístupnosti verejných služieb.
§ 2
(1)
Pri určení odkázanosti účastníka konania na pomôcku sociálny pracovník uvedie pomôcku
zo zoznamu pomôcok na zmiernenie alebo prekonanie sociálnych dôsledkov ťažkého zdravotného
postihnutia, podľa § 24 ods. 2 a § 29 až 31 zákona o peňažných príspevkoch na kompenzáciu, na ktorú je účastník konania odkázaný.
(2)
Pri posudzovaní miery ťažkostí účastníka konania pri uskutočňovaní jednotlivých činností
podľa prílohy č. 1, sa vychádza z toho, akou mierou je rozsah jeho funkčných schopností postačujúci
na
a)
vykonávanie konkrétnej činnosti samostatne v kvalite a spôsobom, ktorý je bežný a
akceptovateľný u fyzických osôb rovnakého veku a pohlavia bez zdravotného postihnutia
(ďalej len „prijateľný štandard“),
b)
posúdenie potreby a kontrolu správnosti ním vykonávanej konkrétnej činnosti v prijateľnom
štandarde.
(3)
Miera ťažkostí účastníka konania vykonávať konkrétnu činnosť v prijateľnom štandarde
zodpovedá prevažujúcej miere jeho ťažkostí v posudzovanom období.
(4)
Pri posudzovaní miery ťažkostí účastníka konania pri vykonávaní jednotlivých činností
podľa prílohy č. 1, je obdobím, z ktorého sa vychádza pri zisťovaní miery ťažkostí vykonávať jednotlivé
činnosti, jeden mesiac. Pri posudzovaní miery ťažkostí účastníka konania, pri vykonávaní
jednotlivých činností podľa prílohy č. 1, u ktorého striedavo dochádza k zhoršovaniu a zlepšovaniu funkčných dôsledkov jeho
zdravotného stavu, je obdobím, z ktorého sa vychádza pri zisťovaní miery ťažkostí
vykonávať jednotlivé činnosti, spravidla jeden rok.
§ 3
(1)
Sociálnu posudkovú činnosť vykonávajú dvaja sociálni pracovníci.
(2)
Sociálny pracovník pri vykonávaní sociálnej posudkovej činnosti spolupracuje s posudkovým
lekárom. Ak je to potrebné, sociálny pracovník spolupracuje s prizvanou osobou, ktorou
podľa povahy veci môže byť najmä odborník z oblasti stavebníctva, architektúry, ergoterapie,
pomôcok, vzdelávania, zamestnávania, obec, v ktorej má účastník konania trvalý pobyt
alebo prechodný pobyt, alebo v ktorej sa obvykle zdržiava, škola alebo školské zariadenie,
orgán sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately a centrum pre deti a rodiny.
(3)
Posudzovanie podľa § 1 sa vykonáva za účasti účastníka konania a za účasti inej fyzickej osoby, ak ju účastník
konania určí a v prostredí, v ktorom sa účastník konania obvykle zdržiava.
§ 4
(1)
Vzor dotazníka k sociálnej posudkovej činnosti je uvedený v prílohe č. 1.
(2)
Vzor sebahodnotiaceho dotazníka je uvedený v prílohe č. 2. Sebahodnotiaci dotazník možno predložiť aj vo formáte prístupnom podľa potrieb zdravotného
postihnutia účastníka konania.
(3)
Vzor sociálneho posudku je uvedený v prílohe č. 3.
Podrobnosti výkonu lekárskej posudkovej činnosti
§ 5
(1)
Ak odsek 3 neustanovuje inak, posudkový lekár vychádza pri posudzovaní funkčných
dôsledkov zdravotného stavu z aktuálneho
a)
lekárskeho nálezu na účely integrovanej posudkovej činnosti (ďalej len „lekársky
nález“) alebo aktuálneho odborného lekárskeho nálezu lekára so špecializáciou v príslušnom
špecializačnom odbore,
b)
klinicko-psychologického nálezu funkčnej kapacity, ak fyzická osoba, ktorá žiada
o integrovaný posudok, má mentálne postihnutie, neurovývinovú poruchu alebo duševnú
poruchu.
(2)
Lekársky nález, odborný lekársky nález lekára so špecializáciou v príslušnom špecializačnom
odbore a klinicko-psychologický nález funkčnej kapacity sú aktuálne, ak nie sú staršie
ako šesť mesiacov.
(3)
Posudkový lekár vychádza pri opätovnom posudzovaní funkčných dôsledkov zdravotného
stavu z lekárskeho nálezu a klinicko-psychologického nálezu funkčnej kapacity, ktoré
boli podkladom predchádzajúceho posúdenia funkčných dôsledkov zdravotného stavu účastníka
konania, a odborného lekárskeho nálezu lekára so špecializáciou v príslušnom špecializačnom
odbore, ak
a)
od predchádzajúceho posúdenia neuplynulo viac ako šesť mesiacov a nie sú známe nové
skutočnosti o funkčných dôsledkoch zdravotného stavu účastníka konania, ktoré podmieňujú
zmenu
1.
ťažkého zdravotného postihnutia,
2.
zdravotného postihnutia na účely vyhotovenia parkovacieho preukazu pre fyzickú osobu
so zdravotným postihnutím podľa prílohy č. 1 zákona o peňažných príspevkoch na kompenzáciu,
3.
dlhodobého zdravotného postihnutia znižujúceho jeho telesné, duševné a zmyslové schopnosti,
ktoré bránia jeho plnohodnotnému a účinnému zapojeniu sa do pracovného prostredia
v porovnaní so zdravou fyzickou osobou, ktoré podľa poznatkov lekárskej vedy má trvať
najmenej dva roky,
4.
druhu odkázanosti podľa § 3 zákona o integrovanej posudkovej činnosti,
5.
stupňa odkázanosti účastníka konania na pomoc inej fyzickej osoby,
b)
posudkový lekár neurčil účastníkovi konania termín opätovného posúdenia funkčných
dôsledkov zdravotného stavu alebo
c)
pri ďalšom posudzovaní funkčných dôsledkov zdravotného stavu nie je nevyhnutné vychádzať
z aktuálneho lekárskeho nálezu, aktuálneho odborného lekárskeho nálezu lekára so špecializáciou
v príslušnom špecializačnom odbore alebo aktuálneho klinicko-psychologického nálezu
funkčnej kapacity.
(4)
Ak účastník konania v priebehu konania o integrovanom posudku predloží ďalšiu zdravotnú
dokumentáciu, posudkový lekár túto zdravotnú dokumentáciu posúdi a zohľadní ju v posudkovom
závere lekárskeho posudku.
§ 6
(1)
Pri určení odkázanosti účastníka konania na pomôcku posudkový lekár uvedie pomôcku
zo zoznamu pomôcok na zmiernenie alebo prekonanie sociálnych dôsledkov ťažkého zdravotného
postihnutia, podľa § 24 ods. 2 a § 29 až 31 zákona o peňažných príspevkoch na kompenzáciu, na ktorú je účastník konania odkázaný.
(2)
Pri posudzovaní schopnosti účastníka konania vykonávať samostatne činnosti pri uspokojovaní
základných životných potrieb podľa prílohy č. 4 sa posudzuje, či je z dôvodu funkčných dôsledkov zdravotného stavu účastníka konania
rozsah jeho funkčných schopností postačujúcim na vykonávanie konkrétnej činnosti v
prijateľnom štandarde a postačujúcim na posúdenie potreby a kontrolu správnosti ním
vykonávanej konkrétnej činnosti v prijateľnom štandarde. Pri posudzovaní podľa prvej
vety sa prihliada na skutočnosť, či funkčné dôsledky zdravotného stavu účastníka konania
majú trvalý vplyv na jeho funkčnú schopnosť a na výsledky rehabilitácie.
(3)
Schopnosť účastníka konania vykonávať konkrétnu činnosť pri uspokojovaní základných
životných potrieb podľa prílohy č. 4 v prijateľnom štandarde zodpovedá prevažujúcej schopnosti vykonávať túto činnosť
v posudzovanom období.
(4)
Pri posudzovaní schopností účastníka konania vykonávať samostatne činnosti pri uspokojovaní
základných životných potrieb podľa prílohy č. 4 je obdobím, z ktorého sa vychádza pri posudzovaní schopností vykonávať samostatne
činnosti pri uspokojovaní základných životných potrieb podľa prílohy č. 4, spravidla jeden rok.
§ 7
Posudkový lekár neurčí termín opätovného posúdenia funkčných dôsledkov zdravotného
stavu, ak je zdravotný stav účastníka konania chronický s trvalým poškodením a od
ďalšej liečby nemožno očakávať jeho zmenu.
§ 8
(1)
Posudkový lekár pri vykonávaní lekárskej posudkovej činnosti spolupracuje najmä so
sociálnym pracovníkom. Ak je to potrebné, posudkový lekár spolupracuje s lekárom poskytovateľa
zdravotnej starostlivosti, s ktorým má účastník konania uzatvorenú dohodu o poskytovaní
zdravotnej starostlivosti, lekárom so špecializáciou v príslušnom špecializačnom odbore,
iným zdravotníckym pracovníkom a prizvanou osobou, ktorou podľa povahy veci môže byť
najmä odborník z oblasti stavebníctva, architektúry, ergoterapie a pomôcok.
(2)
Lekársku posudkovú činnosť vykonáva posudkový lekár spravidla bez prítomnosti účastníka
konania. Lekárska posudková činnosť sa vykonáva za prítomnosti účastníka konania,
ak
a)
o to účastník konania písomne požiada alebo
b)
tak určí posudkový lekár.
§ 9
(1)
Vzor dotazníka k určeniu odkázanosti fyzickej osoby na pomoc inej fyzickej osoby
a spôsob posudzovania odkázanosti fyzickej osoby na pomoc inej fyzickej osoby je uvedený
v prílohe č. 4.
(2)
Vzor lekárskeho nálezu je uvedený v prílohe č. 5.
(3)
Vzor lekárskeho posudku je uvedený v prílohe č. 6.
§ 10
Maximálny ročný rozsah osobnej asistencie, spôsob určovania rozsahu osobnej asistencie,
činnosti, pri ktorých sa posudzuje odkázanosť fyzickej osoby na osobnú asistenciu,
a činnosti osobnej asistencie na účely § 22 ods. 4 zákona o peňažných príspevkoch na kompenzáciu
(1)
Maximálny ročný rozsah osobnej asistencie je 7 300 hodín.
(2)
Rozsah osobnej asistencie sa určuje tak, že sa určia činnosti uvedené v prílohe č. 7, pri ktorých je účastník konania odkázaný na osobnú asistenciu a počet hodín, ktoré
sú potrebné na ich vykonanie. Rozsah osobnej asistencie sa určí vopred tak, že sa
určia činnosti uvedené v prílohe č. 7, pre ktoré existuje predpoklad, že pri nich účastník konania bude odkázaný na osobnú
asistenciu v období po ukončení poskytovania celoročnej pobytovej sociálnej služby
v zariadení sociálnych služieb a počet hodín, ktoré budú potrebné na vykonanie týchto
činností, ak
a)
účastník konania počas konania o integrovanom posudku prejaví vôľu ukončiť pobyt
v zariadení sociálnych služieb s celoročnou pobytovou sociálnou službou, ktorej je
prijímateľom,
b)
súčasťou žiadosti účastníka konania o peňažný príspevok na osobnú asistenciu je čestné
vyhlásenie podľa § 55 ods. 4 písm. b) piateho bodu zákona o peňažných príspevkoch na kompenzáciu.
(3)
Do rozsahu hodín osobnej asistencie sa nezapočítavajú hodiny osobnej asistencie,
počas ktorých sa účastníkovi konania poskytuje ambulantná forma sociálnej služby v
zariadení sociálnych služieb alebo týždenná pobytová sociálna služba v zariadení sociálnych
služieb.
(4)
Účastníkovi konania, ktorému sa poskytuje celoročná pobytová sociálna služba v zariadení
sociálnych služieb, možno do rozsahu hodín osobnej asistencie započítať hodiny potrebné
na vykonanie jeho sprevádzania do školy alebo do školského zariadenia, zo školy alebo
zo školského zariadenia a na vykonanie činností osobnej asistencie počas výchovno-vzdelávacieho
procesu a ostatných činností v škole alebo školskom zariadení, ak je škola alebo školské
zariadenie mimo priestorov zariadenia sociálnych služieb.2) Ak sú pre účastníka konania vykonávané opatrenia, alebo mu je poskytovaná starostlivosť
v zariadení sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately,3) možno do rozsahu hodín osobnej asistencie započítať len hodiny osobnej asistencie
pre účastníka konania,
a)
pre ktorého sú vykonávané opatrenia v zariadení sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej
kurately pobytovou formou na základe rozhodnutia súdu, a to
1.
v domácom prostredí zamestnanca tohto zariadenia,
2.
na sprevádzanie do školy alebo do školského zariadenia, zo školy alebo zo školského
zariadenia, na vykonanie činností osobnej asistencie počas výchovno-vzdelávacieho
procesu a ostatných činností osobnej asistencie v škole alebo v školskom zariadení,
ak je škola alebo školské zariadenie mimo priestorov tohto zariadenia,
b)
ktorému sa poskytuje starostlivosť v zariadení sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej
kurately po skončení výkonu rozhodnutia súdu dovŕšením jeho plnoletosti.
(5)
Účastníkovi konania, ktorý navštevuje školu alebo školské zariadenie, možno poskytnúť
osobnú asistenciu na jeho sprevádzanie do školy alebo do školského zariadenia, zo
školy alebo zo školského zariadenia a na vykonanie činností osobnej asistencie počas
výchovno-vzdelávacieho procesu a ostatných činností osobnej asistencie v škole alebo
v školskom zariadení.
(6)
Do rozsahu hodín osobnej asistencie sa nezapočítavajú hodiny osobnej asistencie,
počas ktorých účastník konania vykonáva zamestnanie.
(7)
Účastníkovi konania, ktorému sa poskytuje sociálna služba v zariadení podporovaného
bývania, možno do rozsahu hodín osobnej asistencie započítať hodiny potrebné na jeho
prepravu alebo premiestňovanie pri pracovných aktivitách, vzdelávacích aktivitách,
občianskych aktivitách, rodinných aktivitách a voľnočasových aktivitách.
(8)
Činnosti podľa § 22 ods. 4 zákona o peňažných príspevkoch na kompenzáciu sú činnosti uvedené v prílohe č. 7 bodoch 1 až 6, 9, 13.4, 13.6 a 15.
§ 11
Rozsah odkázanosti fyzickej osoby na pomoc inej fyzickej osoby na základe stupňa odkázanosti
Rozsah odkázanosti fyzickej osoby na pomoc inej fyzickej osoby na základe stupňa odkázanosti
je ustanovený v prílohe č. 8.
§ 12
Odborné konzílium
(1)
Členmi odborného konzília v konaní o integrovanom posudku sú
a)
traja sociálni pracovníci, z ktorých dvaja vykonali v tomto konaní sociálnu posudkovú
činnosť,
b)
dvaja posudkoví lekári, z ktorých jeden vykonal v tomto konaní lekársku posudkovú
činnosť.
(2)
Odborné konzílium za účelom odstránenia existujúceho rozporu medzi sociálnym posudkom
a lekárskym posudkom
a)
prerokuje sporné časti sociálneho posudku a lekárskeho posudku a
b)
vyhodnotí skutkové zistenia v rámci vykonanej sociálnej posudkovej činnosti a skutkové
zistenia v rámci vykonanej lekárskej posudkovej činnosti, ktoré sú v rozpore, a ak
je to potrebné, doplní dokazovanie.
(3)
Výsledkom činnosti odborného konzília je záver odborného konzília, ktorý obsahuje
a)
sporné časti sociálneho posudku a lekárskeho posudku,
b)
stanovisko odborného konzília k sporným častiam sociálneho posudku a lekárskeho posudku
a
c)
odôvodnenie.
(4)
Záver odborného konzília k rozporu medzi sociálnym posudkom a lekárskym posudkom
nahrádza spornú časť sociálneho posudku alebo lekárskeho posudku.
§ 13
Prechodné ustanovenie
Ak sa konanie o integrovanom posudku začalo na podnet úradu práce, sociálnych vecí
a rodiny podľa § 67s písm. c) alebo písm. d) zákona o peňažných príspevkoch na kompenzáciu a v komplexnom posudku podľa zákona o peňažných
príspevkoch na kompenzáciu v znení účinnom do 31. augusta 2025 nebol určený termín
opätovného posúdenia zdravotného stavu, posudkový lekár vychádza pri posudzovaní funkčných
dôsledkov zdravotného stavu z lekárskeho nálezu a odborného lekárskeho nálezu lekára
so špecializáciou v príslušnom špecializačnom odbore, ktoré boli podkladom posledného
posúdenia zdravotného stavu podľa zákona o peňažných príspevkoch na kompenzáciu v
znení účinnom do 31. augusta 2025.
§ 14
Účinnosť
Táto vyhláška nadobúda účinnosť 1. septembra 2025.
Erik Tomáš v. r.
Príloha č. 1 k vyhláške č. 51/2025 Z. z.
Príloha č. 2 k vyhláške č. 51/2025 Z. z.
Príloha č. 3 k vyhláške č. 51/2025 Z. z.
Príloha č. 4 k vyhláške č. 51/2025 Z. z.
Príloha č. 5 k vyhláške č. 51/2025 Z. z.
Príloha č. 6 k vyhláške č. 51/2025 Z. z.
Príloha č. 7 k vyhláške č. 51/2025 Z. z.
Príloha č. 8 k vyhláške č. 51/2025 Z. z.
2)
Zákon č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom
podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov.
3)
Zákon č. 305/2005 Z. z. o sociálnoprávnej ochrane detí a o sociálnej kuratele a o zmene a doplnení niektorých
zákonov v znení neskorších predpisov.