10/1993 Z. z.
Časová verzia predpisu účinná od 01.09.1996 do 31.12.1996
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter.
Otvoriť všetky
Číslo predpisu: | 10/1993 Z. z. |
Názov: | Zákon Národnej rady Slovenskej republiky o Fonde zamestnanosti Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých ďalších zákonov |
Typ: | Zákon |
Dátum schválenia: | 17.12.1992 |
Dátum vyhlásenia: | 01.01.1993 |
Dátum účinnosti od: | 01.09.1996 |
Dátum účinnosti do: | 31.12.1996 |
Autor: | Národná rada Slovenskej republiky |
Právna oblasť: |
|
Nachádza sa v čiastke: |
36/1993 Z. z. | Opatrenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o úprave výšky základnej náhrady za používanie osobného cestného motorového vozidla pri pracovných cestách |
84/1993 Z. z. | Opatrenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o úprave výšky stravného a základných náhrad za používanie cestných motorových vozidiel pri pracovných cestách |
65/1965 Zb. | Zákonník práce |
83/1991 Zb. | Zákon Slovenskej národnej rady o pôsobnosti orgánov Slovenskej republiky pri zabezpečovaní politiky zamestnanosti |
195/1991 Zb. | Zákon o odstupnom poskytovanom pri skončení pracovného pomeru |
410/1991 Zb. | Zákon Slovenskej národnej rady o služobnom pomere príslušníkov Policajného zboru Slovenskej republiky |
1/1992 Zb. | Zákon o mzde, odmene za pracovnú pohotovosť a o priemernom zárobku |
143/1992 Zb. | Zákon o plate a odmene za pracovnú pohotovosť v rozpočtových a v niektorých ďalších organizáciách a orgánoch |
159/1993 Z. z. | Zákon Národnej rady Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 14/1993 Z. z. o štátnom rozpočte Slovenskej republiky na rok 1993 a o zmene zákonov v oblasti sociálneho zabezpečenia a niektorých ďalších zákonov |
319/1993 Z. z. | Zákon Národnej rady Slovenskej republiky o zmenách niektorých predpisov o zamestnanosti |
325/1993 Z. z. | Zákon Národnej rady Slovenskej republiky o štátnom rozpočte Slovenskej republiky na rok 1994 a o zmenách niektorých ďalších zákonov |
189/1994 Z. z. | Zákon Národnej rady Slovenskej republiky, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré predpisy v oblasti zamestnanosti |
366/1994 Z. z. | Zákon Národnej rady Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 10/1993 Z. z. o Fonde zamestnanosti Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých ďalších zákonov v znení neskorších predpisov |
374/1994 Z. z. | Zákon Národnej rady Slovenskej republiky o niektorých opatreniach na zabezpečenie hospodárenia Slovenskej republiky v roku 1995 a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
197/1995 Z. z. | Zákon Národnej rady Slovenskej republiky, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v oblasti zamestnanosti |
206/1996 Z. z. | Zákon Národnej rady Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa Zákonník práce a menia sa a dopĺňajú zákony v oblasti zamestnanosti |
387/1996 Z. z. | Zákon Národnej rady Slovenskej republiky o zamestnanosti |
73/1998 Z. z. | Zákon o štátnej službe príslušníkov Policajného zboru, Slovenskej informačnej služby, Zboru väzenskej a justičnej stráže Slovenskej republiky a Železničnej polície |
311/2001 Z. z. | Zákonník práce |
313/2001 Z. z. | Zákon o verejnej službe |
10
ZÁKON
NÁRODNEJ RADY SLOVENSKEJ REPUBLIKY
zo 17. decembra 1992
o Fonde zamestnanosti Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých ďalších
zákonov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
PRVÁ ČASŤ
Fond zamestnanosti Slovenskej republiky
§ 1
Základné ustanovenie
(1)
Zriaďuje sa Fond zamestnanosti Slovenskej republiky (ďalej len „fond“) ako verejnoprávna
inštitúcia na financovanie hmotného zabezpečenia poskytovaného uchádzačom o zamestnanie
a na financovanie aktívnej politiky zamestnanosti; pritom spolupracuje so Správou
služieb zamestnanosti a územnými orgánmi práce.
(2)
Fond je právnická osoba.
(3)
Sídlom fondu je Bratislava.
§ 2
Správa fondu
(1)
Správu fondu vykonáva zbor zástupcov odborových organizácií a iných organizácií zamestnancov
(ďalej len „zástupcovia zamestnancov“), zástupcovia zamestnávateľov a zástupcovia
štátu prostredníctvom orgánov fondu.
(2)
Orgánmi fondu sú predstavenstvo, dozorná rada a správne výbory.
Orgány fondu
§ 3
Členmi orgánov fondu sú zástupcovia zamestnancov a zamestnávateľov, u ktorých sa zohľadňuje
princíp primeraného územného zastúpenia, a zástupcovia štátu. Funkcie člena predstavenstva,
dozornej rady a správneho výboru sú navzájom nezlučiteľné. Členmi týchto orgánov môžu
byť iba občania Slovenskej republiky s trvalým pobytom na jej území a nemôžu byť zamestnancami
fondu ani úradov práce.
§ 4
(1)
Predstavenstvo je najvyšším orgánom fondu. Riadi činnosť fondu a určuje použitie
prostriedkov fondu podľa § 12 tohto zákona. Predstavenstvo má deväť členov, z toho po troch zástupcoch zamestnancov,
zamestnávateľov a štátu.
(2)
Dozorná rada je orgánom fondu, ktorý kontroluje hospodárenie, najmä použitie prostriedkov
fondu. Dozorná rada má deväť členov, z toho po troch zástupcoch zamestnancov, zamestnávateľov
a štátu.
(3)
Správny výbor je orgánom fondu v územnom obvode okresného úradu práce. Správny výbor
má deväť členov, z toho po troch zástupcoch zamestnancov, zamestnávateľov a štátu.
(4)
Zástupcov zamestnancov do predstavenstva, dozornej rady a správnych výborov vymenúva
príslušný ústredný odborový orgán.1a)
(5)
Zástupcov zamestnávateľov do predstavenstva, dozornej rady a správnych výborov vymenúva
príslušný zväz zamestnávateľov;1b) pritom spolupracuje najmä s príslušnou organizáciou obcí a miest.
(6)
Zástupcov štátu vymenúva vláda Slovenskej republiky na návrh Ministerstva práce,
sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky.
(7)
Zástupca je vymenovaný na dobu päť rokov.
(8)
Zástupcu odvoláva ten, kto ho vymenoval.
(9)
Zástupca sa môže svojej funkcie vzdať.
§ 5
(1)
Predstavenstvo volí zo svojich členov predsedu a dvoch podpredsedov tak, že jeden
je zo zástupcov zamestnancov, jeden zo zástupcov zamestnávateľov a jeden zo zástupcov
štátu. Rovnako volí predsedu a dvoch podpredsedov aj dozorná rada a správny výbor.
(2)
Výkon činnosti súvisiacej s členstvom v predstavenstve, dozornej rade a v správnom
výbore sa považuje za prekážku v práci z dôvodov všeobecného záujmu,2) pri ktorej patrí pracovníkovi pracovné voľno s náhradou mzdy a cestovné náhrady.
§ 6
(1)
Do pôsobnosti predstavenstva patrí najmä
a)
schvaľovať rozpočet fondu,
b)
predkladať vláde Slovenskej republiky na schválenie správu o hospodárení vrátane
ročnej účtovnej závierky a rozpočet príjmov a výdavkov fondu,
c)
schvaľovať rozpis rozpočtu fondu na jednotlivé štvrťroky pre okresné úrady práce,
d)
schvaľovať najneskôr do 30. apríla výročnú správu o hospodárení a činnosti fondu
za predchádzajúci kalendárny rok,
e)
prijímať opatrenia na odstránenie zistených nedostatkov v hospodárení a činnosti
fondu,
f)
predkladať vláde Slovenskej republiky návrhy opatrení v oblasti politiky zamestnanosti,
g)
schvaľovať štatút fondu,
h)
schvaľovať organizačný poriadok, pracovný poriadok, mzdový poriadok a pravidlá financovania
a hospodárenia fondu,
i)
schvaľovať rokovací poriadok predstavenstva, dozornej rady a správneho výboru,
j)
vymenúvať a odvolávať riaditeľa fondu a revízorov účtov fondu.
(2)
Revízor účtov fondu vykonáva kontrolu podľa osobitných predpisov.3) Revízor účtov je zamestnancom fondu.
(3)
Schôdzu predstavenstva zvoláva a vedie predseda predstavenstva alebo ním poverený
podpredseda predstavenstva. Na schôdzi predstavenstva sa zúčastňuje riaditeľ fondu
a generálny riaditeľ Správy služieb zamestnanosti s hlasom poradným. Účasť riaditeľa
fondu a generálneho riaditeľa Správy služieb zamestnanosti na schôdzi predstavenstva
je nezastupiteľná.
(4)
Predstavenstvo je schopné uznášať sa, ak sa na jeho zasadnutí zúčastnia najmenej
dvaja členovia zastupujúci zamestnávateľov, dvaja členovia zastupujúci zamestnancov
a dvaja členovia zastupujúci štát. Na prijatie uznesenia sa vyžaduje, aby bolo schválené
väčšinou prítomných členov zastupujúcich každý subjekt v predstavenstve.
§ 7
(1)
Do pôsobnosti dozornej rady patrí najmä:
a)
kontrolovať správnosť hospodárenia fondu a činnosť fondu a predkladať predstavenstvu
návrh opatrení na odstránenie zistených nedostatkov v hospodárení a činnosti fondu,
b)
preskúmavať ročnú účtovnú závierku, bilancie a správy o hospodárení,
c)
vypracúvať správu o hospodárení fondu a stave účtov fondu,
d)
prerokúvať návrhy rozpočtu a ročnej účtovnej závierky fondu,
e)
overovať postup vo veciach fondu, nahliadať do účtovných dokladov fondu a zisťovať
stav účtov fondu,
(2)
Dozorná rada je schopná uznášať sa, ak sa na zasadnutí zúčastnia najmenej dvaja členovia
zastupujúci zamestnancov, dvaja členovia zastupujúci zamestnávateľov a dvaja členovia
zastupujúci štát. Na prijatie uznesenia sa vyžaduje súhlas nadpolovičnej väčšiny všetkých
členov. V prípade rovnosti hlasov rozhoduje hlas predsedu.
§ 8
(1)
Do pôsobnosti správneho výboru v územnom obvode patrí:
a)
posudzovať požiadavky na rozpočet fondu,
b)
predkladať predstavenstvu návrhy na rozpočet fondu na príslušný kalendárny rok,
c)
v spolupráci s okresným úradom práce predkladať predstavenstvu návrhy na použitie
prostriedkov fondu v príslušnom rozpočtovom období,
d)
vypracúvať ročnú správu o hospodárení a činnosti fondu za predchádzajúci kalendárny
rok a predkladať ju najneskôr do 31. marca dozornej rade,
e)
navrhovať predstavenstvu a dozornej rade opatrenia na odstránenie zistených nedostatkov
v hospodárení a činnosti fondu a opatrenia v oblasti trhu práce,
f)
spolupracovať s úradmi práce pri zabezpečovaní politiky zamestnanosti za účelom dosiahnutia
rovnováhy na trhu práce,
g)
overovať postup vo veciach fondu, nahliadať do účtovných dokladov a zisťovať stav
účtov fondu.
h)
schvaľovať návrhy na poskytnutie príspevkov na aktívnu politiku zamestnanosti predložené
okresným úradom práce.
(2)
Na schôdzi správneho výboru sa zúčastňuje riaditeľ okresného úradu práce s hlasom
poradným.
(3)
Správny výbor je schopný uznášať sa, ak sa na zasadnutí zúčastnia najmenej dvaja
členovia zastupujúci zamestnávateľov, dvaja členovia zastupujúci zamestnancov a dvaja
členovia zastupujúci štát. Na prijatie uznesenia sa vyžaduje, aby bolo schválené väčšinou
prítomných členov zastupujúcich každý subjekt v správnom výbore.
§ 8a
Členovia orgánov fondu sú povinní zachovávať mlčanlivosť o skutočnostiach, o ktorých
sa dozvedeli v súvislosti s výkonom svojej funkcie.
§ 9
(1)
Činnosť fondu zabezpečuje riaditeľ fondu a zamestnanci fondu a v územnom obvode aj
úrady práce.
(2)
Riaditeľa fondu vymenúva a odvoláva predstavenstvo.
Hospodárenie fondu
§ 10
(1)
Hospodárenie fondu sa riadi rozpočtom fondu (ďalej len „rozpočet“), ktorý každoročne
schvaľuje predstavenstvo fondu.
(2)
Na krytie nevyhnutných a rozpočtom nezabezpečených potrieb sa v rozpočte vytvára
rezerva minimálne vo výške trojmesačnej výplaty hmotného zabezpečenia uchádzačov o
zamestnanie. O použití rezervy sa vedie osobitná evidencia.
(3)
Na hospodárenie fondu sa nevzťahujú ustanovenia osobitných predpisov o hospodárení
príspevkových organizácií.4)
(4)
V prípade, že prostriedky fondu na financovanie hmotného zabezpečenia uchádzačov
o zamestnanie nebudú stačiť na krytie potreby, poskytne sa fondu návratná finančná
výpomoc zo štátneho rozpočtu.
§ 11
(1)
Príjmy fondu sú
a)
príspevky zamestnancov, zamestnávateľov, samostatne zárobkovo činných osôb, spolupracujúcich
osôb a občanov zárobkovo činných v cudzine s trvalým pobytom na území Slovenskej republiky,
b)
prijaté úvery,
c)
dobrovoľné dary a príspevky od právnických a fyzických osôb,
d)
penále podľa § 25 ods. 4 tohto zákona,
e)
pokuty za porušovanie pracovnoprávnych predpisov a predpisov o zamestnanosti5) vrátane tohto zákona,
f)
osobitné príspevky5a) vyplývajúce z usmerňovania mzdovej náročnosti produkcie,
g)
príjmy z jeho ekonomických aktivít,
(2)
Príjmom fondu môže byť aj dotácia zo štátneho rozpočtu v rozsahu ustanovenom zákonom
o štátnom rozpočte na príslušný rok alebo návratná finančná výpomoc zo štátneho rozpočtu.
§ 12
Použitie prostriedkov fondu
(1)
Prostriedky fondu sa použijú na financovanie
a)
hmotného zabezpečenia uchádzačov o zamestnanie,
b)
výdavkov na aktívnu politiku zamestnanosti, a to na
1.
príspevky na vytváranie spoločensky účelných pracovných miest,
2.
úhradu nákladov na organizovanie verejnoprospešných prác,
3.
rekvalifikáciu a poradenstvo,
4.
príspevky na zriadenie a prevádzku chránenej dielne a chráneného pracoviska,
5.
príspevky právnickým osobám alebo fyzickým osobám na prípravu na prácu ich zamestnancov
so zmenenou pracovnou schopnosťou alebo uchádzačov o zamestnanie so zmenenou pracovnou
schopnosťou,
6.
poskytovanie podpory po dobu zaškoľovania a po dobu prípravy na prácu fyzických osôb
so zmenenou pracovnou schopnosťou,
7.
poskytnutie príspevku zamestnávateľovi na čiastočnú úhradu náhrady mzdy poskytovanej
zamestnancom podľa osobitných predpisov,6)
8.
poskytnutie príspevku zamestnávateľovi na úhradu nákladov súvisiacich s prepravou
zamestnancov podľa osobitného predpisu,6a)
9.
ďalšie opatrenia na podporu pracovného uplatnenia fyzických osôb a na zabezpečenie
expertíz a údajov o trhu práce na základe rozhodnutia predstavenstva,
c)
výdavkov na správu a činnosť fondu.
d)
nákladov, ktoré vzniknú so zabezpečením vyberania príspevku do fondu úradmi práce.
e)
výdavkov podľa osobitných predpisov.7a)
(2)
Odvody za neprijatie občana so zmenenou pracovnou schopnosťou alebo občana so zmenenou
pracovnou schopnosťou s ťažším zdravotným postihnutím na voľné pracovné miesto sú
pripočítateľnou položkou k rozpočtovým výdavkom na financovanie aktívnej politiky
zamestnanosti a použijú sa na podporu pracovného uplatnenia občanov so zmenenou pracovnou
schopnosťou a občanov so zmenenou pracovnou schopnosťou s ťažším zdravotným postihnutím
predovšetkým v tom okrese, z ktorého boli do fondu odvedené.
(3)
Finančné prostriedky získané z odvodov podľa odseku 2 sa účtovne sledujú oddelene.
§ 13
(1)
Prostriedky použité na hmotné zabezpečenie a prostriedky použité na aktívnu politiku
zamestnanosti sa účtovne vedú oddelene.
(2)
Zostatok prostriedkov na účtoch fondu k 31. decembru príslušného roka sa po zúčtovaní
dotácií so štátnym rozpočtom prevádza do nasledujúceho roka.
§ 14
Platenie príspevku
(1)
Príspevok sú povinní platiť
a)
zamestnanci,
b)
samostatne zárobkovo činné osoby prevádzkujúce samostatnú zárobkovú činnosť a spolupracujúce
osoby samostatne zárobkovo činných osôb8) (ďalej len „spolupracujúce osoby“),
c)
občania zárobkovo činní v cudzine s trvalým pobytom na území Slovenskej republiky,
d)
zamestnávatelia.
(2)
Príspevok neplatia zamestnanci, samostatne zárobkovo činné a spolupracujúce osoby
a občania zárobkovo činní v cudzine, ak spĺňajú podmienky pre nárok na starobný dôchodok
alebo invalidný dôchodok s výnimkou invalidného dôchodku invalidného občana, ktorý
je schopný vykonávať sústavné zamestnanie len za úplne mimoriadnych podmienok.9)
(3)
Právnické a fyzické osoby uvedené v odseku 1 sú povinné platiť príspevok s výnimkou
obdobia, počas ktorého
a)
osoby uvedené v odseku 1 písm. a) až c) boli uznané za dočasne práceneschopné na
výkon pracovnej činnosti, bola im poskytovaná peňažná pomoc v materstve alebo rodičovský
príspevok; to neplatí, ak rodičovský príspevok poberá rodič slobodný, ovdovený, rozvedený
alebo z iných vážnych dôvodov osamelý, ktorý nežije s druhom a je zárobkovo činný,
b)
zamestnanec ošetruje člena rodiny,
c)
osoby uvedené v odseku 1 písm. a) až c) vykonávali vojenskú základnú (náhradnú) službu
alebo inú službu v ozbrojených silách alebo civilnú službu,
d)
zamestnanec čerpá pracovné voľno bez náhrady mzdy.
§ 15
Vymedzenie pojmov
(1)
Zamestnancom na účely tohto zákona je fyzická osoba s trvalým alebo prechodným pobytom
na území Slovenskej republiky v pracovnom pomere alebo v obdobnom pracovnom vzťahu,
alebo ak vykonáva práce na základe dohody o pracovnej činnosti. Za zamestnanca na
účely tohto zákona sa považuje aj spoločník spoločnosti s ručením obmedzeným a člen
družstva, ak sú odmeňovaní za prácu v spoločnosti alebo v družstve formou, ktorá sa
podľa osobitných predpisov považuje za príjem zo závislej činnosti.10)
(2)
Zamestnávateľom na účely tohto zákona je fyzická osoba alebo právnická osoba, ktorá
má svoje sídlo alebo sídlo svojej organizačnej zložky na území Slovenskej republiky
a zamestnáva inú fyzickú osobu v pracovnom pomere alebo v obdobnom pracovnom vzťahu
alebo na základe dohody o pracovnej činnosti. Zamestnávateľom spoločníkov spoločnosti
s ručením obmedzeným a členov družstiev sa na účely tohto zákona rozumejú spoločnosti
s ručením obmedzeným a družstvá, ktoré plnia voči týmto osobám povinnosti zamestnávateľov.
(3)
Spolupracujúce osoby sa na účely poskytovania hmotného zabezpečenia posudzujú ako
samostatne zárobkovo činné osoby.
Výška príspevku
§ 16
Výška príspevku sa určí percentuálnou sadzbou z vymeriavacieho základu dosiahnutého
v rozhodujúcom období alebo z iného vymeriavacieho základu ustanoveného týmto zákonom.
§ 17
(1)
Zamestnávateľ s výnimkou uvedenou v odseku 5 platí príspevok vo výške 3 % z úhrnu
vymeriavacích základov svojich zamestnancov. Príspevok sa zaokrúhľuje na celé koruny
smerom nahor.
(2)
Zamestnanec platí príspevok vo výške 1 % z určeného vymeriavacieho základu. Príspevok
sa zaokrúhľuje na celé koruny smerom nahor.
(3)
Samostatne zárobkovo činná osoba, ak nie je zamestnávateľom, a spolupracujúca osoba
platia príspevok vo výške 4 % z určeného vymeriavacieho základu. Príspevok sa zaokrúhľuje
na celé koruny smerom nahor.
(4)
Občania uvedení v § 14 ods. 1 písm. c) platia príspevok vo výške 4 % nimi určeného vymeriavacieho základu. Príspevok sa
zaokrúhľuje na celé koruny smerom nahor.
§ 18
(1)
Vymeriavacím základom u zamestnanca je príjem za vykonanú prácu9a) dosiahnutý v rozhodujúcom období v zamestnaní, ktorý podlieha dani z príjmov fyzických
osôb podľa osobitných predpisov.10) Vymeriavacím základom podľa prvej vety je aj príjem dosiahnutý v rozhodujúcom období
v zamestnaní, ktorý nepodlieha dani z príjmov fyzických osôb len preto, že to ustanovujú
predpisy o zamedzení dvojakého zdanenia. Príjmom podľa tohto zákona je aj náhrada
mzdy za dovolenku na zotavenie, náhrada mzdy za sviatok, náhrada mzdy pri prekážkach
v práci podľa osobitných predpisov,10a) náhrada mzdy za stratu na služobnom príjme po skončení neschopnosti na službu10b) a náhrada za stratu na zárobku po skončení pracovnej neschopnosti patriaca za pracovný
úraz alebo chorobu z povolania.10c)
(2)
Vymeriavacím základom u spoločníkov spoločnosti s ručením obmedzeným a u členov družstva,
ak sú odmeňovaní za prácu v spoločnosti alebo v družstve formou, ktorá sa podľa osobitných
predpisov považuje za príjem zo závislej činnosti,10) je tento príjem.
(3)
Vymeriavacím základom u zamestnávateľa je suma zodpovedajúca úhrnu vymeriavacích
základov všetkých zamestnancov podľa odseku 1.
(4)
Vymeriavacím základom samostatne zárobkovo činných osôb a spolupracujúcich osôb je
polovica pomernej časti základu dane z príjmov fyzických osôb11) dosiahnutých v rozhodujúcom období v súvislosti s prevádzkovaním samostatnej zárobkovej
činnosti. Pomernou časťou základu dane sa rozumie časť pripadajúca na jeden kalendárny
mesiac prevádzkovania samostatnej zárobkovej činnosti v rozhodujúcom období. Na kalendárny
mesiac, v priebehu ktorého došlo k začatiu prevádzkovania samostatnej zárobkovej činnosti
po prvom dni tohto mesiaca, sa neprihliada. Druhá veta odseku 1 tu platí obdobne.
Takto zistený vymeriavací základ sa použije od 1. júla do 30. júna nasledujúceho kalendárneho
roka.
(5)
Ak samostatne zárobkovo činná osoba alebo spolupracujúca osoba začala prevádzkovať
samostatnú zárobkovú činnosť v kalendárnom roku, vymeriavacím základom je nimi určená
suma. Takto zistený vymeriavací základ sa použije až do 30. júna nasledujúceho kalendárneho
roka.
(6)
Ak samostatne zárobkovo činná osoba alebo spolupracujúca osoba prevádzkovala samostatnú
zárobkovú činnosť po dobu kratšiu ako šesť kalendárnych mesiacov v rozhodujúcom období,
vymeriavacím základom je nimi určená suma. Takto zistený vymeriavací základ sa použije
až do 30. júna nasledujúceho kalendárneho roka.
(7)
Vymeriavacím základom u občanov uvedených v § 14 ods. 1 písm. c) je nimi určená suma.
(8)
Vymeriavací základ zistený podľa odsekov 1, 2, 4 až 7 nesmie byť nižší, ako je výška
minimálnej mzdy12) zamestnancov v pracovnom pomere odmeňovaných mesačnou mzdou, ktorá platí k prvému
dňu kalendárneho mesiaca, za ktorý sa príspevok platí. Vymeriavací základ je najviac
vo výške zodpovedajúcej osemnásobku minimálnej mzdy12) zamestnancov v pracovnom pomere odmeňovaných mesačnou mzdou, ktorá platí k prvému
dňu kalendárneho mesiaca, za ktorý sa príspevok platí.
§ 19
Rozhodujúce obdobie
(1)
Rozhodujúcim obdobím, z ktorého sa zisťuje vymeriavací základ na určenie príspevku,
je predchádzajúci kalendárny mesiac.
(2)
U samostatne zárobkovo činných osôb a spolupracujúcich osôb rozhodujúcim obdobím,
z ktorého sa zisťuje vymeriavací základ na určenie príspevku, je predchádzajúci kalendárny
rok.
Platitelia a platenie príspevku
§ 20
(1)
Zamestnávateľ platí príspevky za seba i za všetkých svojich zamestnancov. To platí
i vtedy, ak zamestnávateľom je samostatne zárobkovo činná osoba.
(2)
Platiteľom príspevku za samostatne zárobkovo činné osoby a spolupracujúce osoby je
samostatne zárobkovo činná osoba.
(3)
Ak ide o občana zárobkovo činného v cudzine, platiteľom príspevku je tento občan.
(4)
Platitelia príspevku uvedení v odsekoch 1 až 3 sú povinní
a)
zaevidovať sa na okresnom úrade práce, v ktorého územnom obvode má zamestnávateľ
alebo jeho organizačná zložka sídlo alebo platitelia uvedení v odsekoch 2 a 3 trvalý
pobyt, najneskôr v deň splatnosti príspevku,
b)
ohlásiť skončenie povinnosti byť platiteľom príspevku do ôsmich dní,
c)
vypočítať výšku príspevku na základe zákonom určenej sadzby z vymeriavacieho základu.
§ 21
(1)
Platiteľ uvedený v § 20 ods. 1 platí príspevok na účet fondu, ktorý spravuje okresný úrad práce príslušný podľa
sídla útvaru, ktorý vedie evidenciu miezd; platiteľ, ktorý nemá na území Slovenskej
republiky takýto útvar, platí príspevok na účet fondu, ktorý spravuje okresný úrad
práce príslušný podľa jeho sídla. Príspevok sa platí za jednotlivý kalendárny mesiac
pozadu.
(2)
Platitelia uvedení v § 20 ods. 2 a 3 platia príspevok na účet fondu, ktorý spravuje okresný úrad práce, v mieste svojho
trvalého pobytu.
(3)
Príspevok sa platí za kalendárny mesiac, aj keď povinnosť platiť príspevok do fondu
netrvala po dobu celého kalendárneho mesiaca.
(4)
Príspevok sa platí
a)
bezhotovostným prevodom z účtu platiteľa príspevku na účet fondu, ktorý spravuje
okresný úrad práce, v peňažnom ústave alebo
b)
v hotovosti poštovou poukážkou na účet fondu, ktorý spravuje okresný úrad práce.
(5)
Zamestnávateľ je povinný predložiť okresnému úradu práce spolu s odvedenými príspevkami
prehľad o zúčtovaných vymeriavacích základoch za svojich zamestnancov každý mesiac
na predpísanom výkaze.
(6)
Samostatne zárobkovo činná osoba je povinná predložiť okresnému úradu práce vždy
do 30. júna na predpísanom tlačive výpis z daňového priznania za predchádzajúci kalendárny
rok, a to osobitne za seba a osobitne za spolupracujúce osoby.
§ 21a
Orgán vykonávajúci správu daní poskytne na požiadanie okresného úradu práce informácie
potrebné na účely kontroly plnenia povinnosti platiteľov príspevkov do fondu.
§ 22
Splatnosť príspevku
(1)
Príspevok za príslušný kalendárny mesiac, ktorého platiteľom je zamestnávateľ, je
splatný v deň, ktorý je určený na výplatu príjmov zamestnancov za príslušný kalendárny
mesiac. Ak je výplata príjmov rozložená na viac dní, dňom splatnosti príspevku za
príslušný kalendárny mesiac je deň poslednej výplaty príjmov za uplynulý kalendárny
mesiac. Ak nie je takýto deň určený, príspevok za príslušný kalendárny mesiac je splatný
v prvý deň kalendárneho mesiaca nasledujúceho po uplynutí výplatného obdobia určeného
v predchádzajúcom mesiaci.
(2)
Príspevok za príslušný kalendárny mesiac, ktorého platiteľom je samostatne zárobkovo
činná osoba, je splatný do ôsmich dní po uplynutí príslušného kalendárneho mesiaca,
za ktorý sa príspevok platí.
(3)
Ak samostatne zárobkovo činná osoba alebo spolupracujúca osoba začala vykonávať činnosť
v priebehu kalendárneho mesiaca, príspevok za tento mesiac je splatný do ôsmich dní
nasledujúceho kalendárneho mesiaca.
(4)
Občania uvedení v § 14 ods. 1 písm. c) platia príspevok za kalendárny mesiac, za ktorý sa príspevok platí, najneskôr do
ôsmich dní nasledujúceho kalendárneho mesiaca. Na základe ich žiadosti môže okresný
úrad práce, ktorému sa uvedený príspevok platí, dohodnúť s nimi osobitný režim platenia
príspevku.
§ 23
Kontrola platenia a vymáhanie príspevku
(1)
Kontrolu platenia príspevku podľa tohto zákona vykonávajú okresné úrady práce a fond.
(2)
Okresný úrad práce vymáha platenie príspevku od zamestnávateľa, samostatne zárobkovo
činnej osoby alebo fyzickej osoby uvedenej v § 14 ods. 1 písm. c), ak príspevok nebol zaplatený vôbec alebo bol vypočítaný a zaplatený v nižšej sume.
Odvolanie proti rozhodnutiu o úhrade príspevku nemá odkladný účinok.
(3)
Právo vymáhať príspevok sa premlčí uplynutím troch rokov odo dňa jeho splatnosti.
§ 23a
Kontrolnú činnosť zameranú na použitie finančných prostriedkov na financovanie hmotného
zabezpečenia poskytovaného uchádzačom o zamestnanie a na financovanie aktívnej politiky
zamestnanosti vykonáva tiež fond.
§ 23b
Pri výkone kontrolnej činnosti podľa § 23 a 23a fond primerane postupuje podľa osobitného predpisu.12a)
§ 24
Vrátenie príspevku
(1)
Príspevok alebo jeho časť zaplatenú bez právneho dôvodu je príslušný okresný úrad
práce povinný vrátiť platiteľovi príspevku alebo jeho právnemu nástupcovi do jedného
mesiaca po zistení tejto skutočnosti.
(2)
Práva na vrátenie príspevku alebo jeho časti podľa odseku 1 sa premlčí uplynutím
troch rokov od posledného dňa kalendárneho mesiaca, v ktorom bol príspevok alebo jeho
časť zúčtovaná na účet príslušného okresného úradu práce.
(3)
Okresný úrad práce je povinný vrátiť príspevok alebo jeho časť zaplatenú bez právneho
dôvodu do jedného mesiaca po doručení žiadosti o jeho vrátenie.
(4)
Právo na vrátenie príspevku sa premlčí do troch rokov odo dňa jeho splatnosti.
§ 25
Sankcie
(1)
Za zavinené porušenie povinností vyplývajúcich z tohto zákona môže okresný úrad práce
uložiť zamestnávateľovi pokutu podľa osobitných predpisov.5) Samostatne zárobkovo činným osobám a občanom zárobkovo činným v cudzine s trvalým
pobytom na území Slovenskej republiky je možné uložiť pokutu do výšky 10 000 Kčs.
(2)
Pokutu je možné uložiť najneskôr do jedného roka odo dňa, kedy sa príslušný okresný
úrad práce dozvedel o nesplnení alebo porušení povinností vyplývajúcich z tohto zákona,
najneskôr však do troch rokov odo dňa ich nesplnenia alebo porušenia.
(3)
Pokutu nie je možné uložiť, ak platiteľovi príspevku za to isté nesplnenie alebo
porušenie povinností vyplývajúcich z tohto zákona bola už uložená pokuta alebo iná
majetková sankcia iným orgánom podľa osobitných predpisov.13)
(4)
Platitelia, ktorí neuhradili príspevok včas a v určenej výške, sú povinní zaplatiť
penále za omeškané platenie príspevku alebo neoprávnené skrátenie odvedenej sumy.
Výška penále predstavuje 0,1 % dlžnej sumy za každý deň omeškania odo dňa splatnosti
príspevku za príslušný kalendárny mesiac.
(5)
Okresný úrad práce môže penále odpustiť, ak v úhrne nepresiahne sumu 100 Sk v kalendárnom
roku.
§ 26
Okresný úrad práce poukáže príspevky z účtu fondu, ktorý spravuje, na centrálny účet
fondu najneskôr do konca príslušného kalendárneho mesiaca.
DRUHÁ ČASŤ
Zmena a doplnenie zákona Slovenskej národnej rady č. 83/1991 Zb. v znení neskorších
predpisov
§ 27
Zákon Slovenskej národnej rady č. 83/1991 Zb. o pôsobnosti orgánov Slovenskej republiky
pri zabezpečovaní politiky zamestnanosti v znení zákona Slovenskej národnej rady č.
194/1992 Zb. a zákona Slovenskej národnej rady č. 488/1992 Zb. sa mení a dopĺňa takto:
1.
§ 1 ods. 3 znie:
„(3)
Politiku zamestnanosti v Slovenskej republike zabezpečujú orgány štátnej správy (ďalej
len „štátne orgány práce“) a Fond zamestnanosti Slovenskej republiky (ďalej len „fond“).“.
2.
§ 9 ods. 3 znie:
„(3)
Pokuty sú príjmom fondu. To isté platí aj o ukladaní pokút podľa § 8 odseku 4.“.
3.
§ 11 písm. b) sa vypúšťa. Doterajšie písmená c) až j) sa označujú ako písmená b)
až i).
4.
Doterajší text § 12 sa označuje ako odsek 1 a dopĺňa sa odsekom 2, ktorý znie:
„(2)
Okresné úrady práce plnia ďalšie úlohy podľa osobitného predpisu.“.
TRETIA ČASŤ
Zmena a doplnenie Zákonníka práce
§ 28
Zákonník práce č. 65/1965 Zb. v znení zákona č. 88/1968 Zb., zákona č. 153/1969 Zb.,
zákona č. 100/1970 Zb., zákona č. 20/1975 Zb., zákona č. 72/1982 Zb., zákona č. 111/1984
Zb., zákona č. 22/1985 Zb., zákona č. 52/1987 Zb., zákona č. 98/1987 Zb., zákona č.
188/1988 Zb., zákona č. 3/1991 Zb., zákona č. 297/1991 Zb., zákona č. 231/1992 Zb.
a zákona č. 264/1992 Zb. (úplné znenie č. 451/1992 Zb.) sa mení a dopĺňa takto:
1.
§ 121 ods. 1 písm. a) znie:
„a)
preddavok na daň z príjmov fyzických osôb.“.
2.
§ 121 ods. 1 sa dopĺňa písmenom l), ktoré znie:
„l)
poistné na zdravotné poistenie, nemocenské poistenie, dôchodkové poistenie a príspevok
do fondu zamestnanosti.“.
3.
§ 202 sa dopĺňa odsekom 2, ktorý znie:
„(2)
Vláda Slovenskej republiky môže vzhľadom na zmeny, ktoré nastali vo vývoji mzdovej
úrovne, ustanoviť nariadením podmienky, výšku a spôsob náhrady za stratu na zárobku,
ktorá patrí pracovníkom po skončení pracovnej neschopnosti vzniknutej pracovným úrazom
alebo chorobou z povolania.“.
Doterajší text sa označuje ako odsek 1.
4.
V § 270b ods. 3 druhá veta znie:
„Pokuty sú príjmom Fondu zamestnanosti Slovenskej republiky.“.
5.
§ 275 ods. 3 znie:
„(3)
V prípadoch, keď sa na účely výpočtu peňažných plnení vychádza podľa všeobecne záväzných
právnych predpisov z priemerného mesačného čistého zárobku pracovníka, zisťuje sa
tento zárobok z priemerného mesačného hrubého zárobku 24) odpočítaním poistného na zdravotné poistenie, nemocenské poistenie a dôchodkové
poistenie, 25) príspevkov do fondu zamestnanosti a preddavku na daň z príjmov fyzických osôb,26) vypočítaných podľa podmienok a sadzieb platných pre pracovníka v mesiaci, v ktorom
sa tento zárobok zisťuje.“.
6.
Poznámka pod čiarou č. 24 znie:
„24)
§ 17 zákona č. 1/1992 Zb. o mzde, odmene za pracovnú pohotovosť a o priemernom zárobku.“.
7.
Poznámka pod čiarou č. 25 znie:
„25)
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 7/1993 Z. z. o zriadení Národnej poisťovne
a o financovaní zdravotného poistenia, nemocenského poistenia a dôchodkového poistenia.“.
8.
Poznámka pod čiarou č. 26 znie:
„26)
Zákon č. 286/1992 Zb. o daniach z príjmov.“.
ŠTVRTÁ ČASŤ
Zmena a doplnenie zákona č. 1/1992 Zb. o mzde, odmene za pracovnú pohotovosť a o priemernom
zárobku, zákona č. 143/1992 Zb. o plate a odmene za pracovnú pohotovosť v rozpočtových
a v niektorých ďalších organizáciách a orgánoch a zákona Slovenskej národnej rady
č. 410/1991 Zb. o služobnom pomere príslušníkov Policajného zboru Slovenskej republiky
v znení neskorších predpisov
§ 29
Zákon č. 1/1992 Zb. o mzde, odmene za pracovnú pohotovosť a o priemernom zárobku sa
mení a dopĺňa takto:
1.
§ 12 ods. 1 písm. a) znie:
„a)
preddavok na daň z príjmov fyzických osôb.“.
2.
§ 12 ods. 1 sa dopĺňa novým písmenom l), ktoré znie:
„l)
poistné na zdravotné poistenie, nemocenské poistenie, dôchodkové poistenie a príspevok
do fondu zamestnanosti.“.
§ 30
Zákon č. 143/1992 Zb. o plate a odmene za pracovnú pohotovosť v rozpočtových a v niektorých
ďalších organizáciách a orgánoch sa mení a dopĺňa takto:
1.
§ 5 ods. 1 znie:
„(1)
Vedúcemu zamestnancovi 7) zamestnávateľa, ktorým je ústredný orgán štátnej správy na čele s ministrom alebo
Úrad vlády Slovenskej republiky, prislúcha podľa stupňa riadenia a náročnosti riadiacej
práce príplatok za vedenie, ktorý je:
Stupeň riadenia | Funkcia | Príplatok za vedenie Kčs mesačne |
1 | štátny tajomník, vedúci Úradu vlády Slovenskej republiky | od 6 000 do 8 000 |
2 | vedúci úradu7a) | od 5 000 do 6 000 |
3 | vedúci zamestnanec zodpovedný za činnosť úseku (sekcie) | od 4 000 do 5 000 |
4 | a) vedúci zamestnanec, ktorý riadi viac útvarov | od 1 500 do 3 000 |
b) zástupca vedúceho zamestnanca na 3. stupni riadenia určený z vedúcich zamestnancov uvedených pod pism. a) | ||
5 | vedúci zamestnanec, ktorý riadi prácu podriadených zamestnancov a je v priamej podriadenosti ministrovi alebo vedúcemu zamestnancovi v 1. až 3. stupni riadenia | od 500 do 2 500 |
6 | a) vedúci zamestnanec, ktorý riadi prácu podriadených zamestnancov | |
b) zástupca vedúceho zamestnanca na 4. stupni riadenia určený z vedúcich zamestnancov uvedených pod pism. a) | od 500 do 1 500 | |
c) zástupca vedúceho zamestnanca na 5. stupni riadenia |   |
2.
Poznámka pod čiarou č. 7a) znie:
„“.
7a) § 2 ods. 3 zákona Slovenskej národnej rady č. 347/1990 Zb. o organizácii ministerstiev
a ostatných ústredných orgánov štátnej správy Slovenskej republiky v znení zákona
Slovenskej národnej rady č. 453/1992 Zb.“.
3.
§ 18 ods. 1 písm. a) znie:
„a)
preddavok na daň z príjmov fyzických osôb,“.
4.
§ 18 ods. 1 sa dopĺňa písmenom l), ktoré znie:
„l)
poistné na zdravotné poistenie, nemocenské poistenie, dôchodkové poistenie a príspevok
do fondu zamestnanosti.“.
§ 31
Zákon Slovenskej národnej rady č. 410/1991 Zb. o služobnom pomere príslušníkov Policajného
zboru Slovenskej republiky v znení zákona Slovenskej národnej rady č. 490/1992 Zb.
sa mení a dopĺňa takto:
1.
§ 61 ods. 1 písm. a) znie:
„a)
preddavok na daň z príjmov fyzických osôb,“.
2.
§ 61 ods. 1 sa dopĺňa novým písmenom i), ktoré znie:
„i)
poistné na zdravotné poistenie, nemocenské poistenie, dôchodkové poistenie a príspevok
do fondu zamestnanosti.“.
PIATA ČASŤ
Prechodné ustanovenia
§ 32
(1)
Zamestnávateľ, samostatne zárobkovo činná osoba a zárobkovo činná osoba v cudzine
sú povinní do 30 dní odo dňa účinnosti tohto zákona zaevidovať sa na príslušnom okresnom
úrade práce ako platitelia príspevku do fondu.
(2)
Do konštituovania orgánov fondu, najneskôr do 31. januára 1993, bude zabezpečovať
správu fondu Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky.
(3)
Ak je zamestnávateľom štátna rozpočtová organizácia, štátna príspevková organizácia
a cirkevná škola, neplatia v roku 1993 príspevok podľa § 17 ods. 1.
(4)
Nesplnenie poistnej povinnosti za rok 1993 podľa odseku 4 vo vzťahu k zamestnancom
štátnych rozpočtových organizácií, štátnych príspevkových organizácií a cirkevných
škôl nemá vplyv na evidenčné započítanie roku 1993 ako usporiadaného.
(5)
Finančné prostriedky spravované Fondom zamestnanosti sa v roku 1993 prevádzajú na
osobitný účet štátneho rozpočtu, z ktorého budú uvoľňované do výšky určenej osobitným
predpisom.13a)
(6)
Zamestnávateľ, u ktorého podiel zamestnaných občanov so zmenenou pracovnou schopnosťou
a občanov so zmenenou pracovnou schopnosťou s ťažším zdravotným postihnutím na celkovom
priemernom evidenčnom počte zamestnancov je vyšší ako 50 %, platí príspevok podľa
§ 17 ods. 1 vo výške 1 % z úhrnu vymeriavacích základov svojich zamestnancov.
§ 32a
Príspevok za príslušný kalendárny mesiac, ktorého platiteľom je samostatne zárobkovo
činná osoba (§ 20 ods. 2), sa od 1. júla do 31. decembra 1994 určí z vymeriavacieho základu podľa § 18 ods. 4 a 6, aj keď samostatne zárobkovo činná osoba alebo spolupracujúca osoba v rozhodujúcom
období prevádzkovala zárobkovú činnosť po dobu dlhšiu ako šesť mesiacov. Ustanovenie
§ 18 ods. 4 druhej vety tu neplatí.
§ 33
Pokiaľ sa v Zákonníku práce a v ostatných všeobecne záväzných právnych predpisoch
v oblasti pracovnoprávnych vzťahov a zamestnanosti používa názov vláda Českej a Slovenskej
Federatívnej Republiky, rozumie sa tým vláda Slovenskej republiky, pokiaľ sa používa
názov Federálne ministerstvo práce a sociálnych vecí, rozumie sa tým Ministerstvo
práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky, pokiaľ sa používa názov Federálne
ministerstvo financií, rozumie sa tým Ministerstvo financií Slovenskej republiky a
pokiaľ sa používa názov Federálny štatistický úrad, rozumie sa tým Slovenský štatistický
úrad.
§ 34
(1)
Na účely zisťovania priemerného mesačného čistého zárobku z posledného kalendárneho
štvrťroka roku 1992 sa od priemerného mesačného hrubého zárobku odpočíta poistné na
zdravotné poistenie, nemocenské poistenie a dôchodkové poistenie, príspevok do fondu
zamestnanosti a preddavok na daň z príjmov fyzických osôb, vypočítané podľa podmienok
a sadzieb platných pre pracovníka v mesiaci, v ktorom sa tento zárobok zisťuje. Podľa
prvej vety sa postupuje i v prípade, ak sa zisťuje pravdepodobný zárobok.
(2)
Na účely výpočtu náhrady za stratu na zárobku vzniknutej pracovným úrazom alebo chorobou
z povolania sa použije odo dňa účinnosti tohto zákona priemerný mesačný hrubý zárobok
i v prípadoch, keď náhrada bola poskytnutá pred 1. januárom 1993. U členov poľnohospodárskeho
družstva, kde súčasťou členstva je tiež pracovný vzťah, sa priemerným hrubým mesačným
zárobkom pred vznikom škody, ak k nej došlo pred 1. januárom 1993, rozumie skutočne
zistený priemerný zárobok upravený podľa osobitných predpisov,14) zvýšený o 17,5 %. To platí i vtedy, ak bolo o výške náhrady právoplatne rozhodnuté.
§ 35
U členov poľnohospodárskeho družstva v členskom pomere, kde súčasťou členstva je tiež
pracovný vzťah, sa priemerný zárobok na pracovnoprávne účely určený podľa § 17 ods. 2 zákona č. 1/1992 Zb. o mzde, odmene za pracovnú pohotovosť a o priemernom zárobku k 1. januáru 1993 zvýši
o 17,5 %.
ŠIESTA ČASŤ
Zrušovacie ustanovenia
§ 36
Zrušujú sa:
1.
v § 4 ods. 3 časť vety za bodkočiarkou zákona č. 195/1991 Zb. o odstupnom poskytovanom pri skončení pracovného pomeru;
2.
vyhláška Federálneho ministerstva práce a sociálnych vecí č. 58/1991 Zb. o vymedzení obsahu mzdových prostriedkov v znení vyhlášky Federálneho ministerstva
práce a sociálnych vecí č. 24/1992 Zb.
SIEDMA ČASŤ
§ 37
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. januárom 1993.
Čl. II
Príspevok za príslušný kalendárny mesiac, ktorého platiteľom je samostatne zárobkovo
činná osoba (§ 20 ods. 2), sa od 1. januára 1995 určí z vymeriavacieho základu podľa § 18 ods. 3 a 6 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 10/1993 Z. z., ak samostatná zárobková činnosť bola v rozhodujúcom období prevádzkovaná po dobu
dlhšiu ako šesť mesiacov.
I. Gašparovič v. r.
V. Mečiar v. r.
V. Mečiar v. r.
1)
Napríklad § 4 ods. 3 až 5, § 12 písm. e), f),m), § 13 písm. e) č. 2 zákona Slovenskej národnej rady č. 83/1991 Zb. o pôsobnosti orgánov Slovenskej republiky pri zabezpečovaní politiky zamestnanosti
v znení zákona Slovenskej národnej rady č. 194/1992 Zb. a zákona Slovenskej národnej rady č. 488/1992 Zb.
1a)
§ 272 ods. 5 Zákonníka práce.
§ 16 zákona č. 83/1990 Zb. o združovaní občanov v znení zákona č. 300/1990 Zb. a zákona č. 513/1991 Zb.
§ 16 zákona č. 83/1990 Zb. o združovaní občanov v znení zákona č. 300/1990 Zb. a zákona č. 513/1991 Zb.
1b)
§ 16 zákona č. 83/1990 Zb. v znení zákona č. 300/1990 Zb. a zákona č. 513/1991 Zb.
2)
§ 124 Zákonníka práce.
3)
Napríklad zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 567/1992 Zb. o rozpočtových pravidlách Slovenskej republiky.
4)
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 567/1992 Zb. o rozpočtových pravidlách Slovenskej republiky.
5)
§ 9 zákona Slovenskej národnej rady č. 83/1991 Zb.
5a)
§ 10 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 325/1993 Z. z. o štátnom rozpočte Slovenskej republiky na rok 1994 a o zmenách niektorých ďalších
zákonov.
6)
§ 20 ods. 3 a 4 zákona č. 1/1991 Zb. o zamestnanosti v znení zákona č. 231/1992 Zb.
6a)
§ 20a ods. 1 a 2 zákona č. 1/1991 Zb. o zamestnanosti v znení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 197/1995 Z.
z.
7)
§ 20 ods. 3 a 4 zákona č. 1/1991 Zb. v znení zákona č. 231/1992 Zb.
7a)
Napr. zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 273/1994 Z. z. o zdravotnom poistení, financovaní zdravotného poistenia, o zriadení Všeobecnej zdravotnej
poisťovne a o zriaďovaní rezortných, odvetvových, podnikových a občianskych zdravotných
poisťovní,
zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 274/1994 Z. z. o Sociálnej poisťovni.
zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 274/1994 Z. z. o Sociálnej poisťovni.
8)
§ 4a zákona č. 100/1988 Zb. o sociálnom zabezpečení v znení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 194/1994
Z. z.
9)
§ 29 ods. 2 písm. d) zákona č. 100/1988 Zb. v znení neskorších predpisov.
9a)
Napr. § 4 ods. 2 zákona č. 1/1992 Zb. o mzde, odmene za pracovnú pohotovosť a o priemernom zárobku.§ 3 ods. 2 zákona č. 143/1992 Zb. o plate a odmene za pracovnú pohotovosť v rozpočtových a v niektorých ďalších organizáciách
a orgánoch.Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 120/1993 Z. z. o platových pomeroch niektorých ústavných činiteľov Slovenskej republiky.
10)
§ 3 ods. 1 písm. a) zákona č. 286/1992 Zb. o daniach z príjmov.
10a)
§ 110b), § 117 ods. 3, § 124, § 128 až 130 Zákonníka práce.§ 6 zákona č. 1/1992 Zb.§ 14 zákona č. 143/1992 Zb.
10b)
§ 97 ods. 2 zákona Slovenskej národnej rady č. 410/1991 Zb. o služobnom pomere príslušníkov Policajného zboru Slovenskej republiky.
11)
§ 3 ods. 1 písm. b) zákona č. 286/1992 Zb.
12)
Nariadenie vlády Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky č. 53/1992 Zb. o minimálnej mzde v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 645/1992 Zb.
12a)
§ 8 až 15 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 10/1996 Z. z. o kontrole v štátnej správe.
13)
Napríklad zákon Slovenskej národnej rady č. 418/1991 Zb. o štátnej kontrole.
13a)
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 14/1993 Z. z. o štátnom rozpočte Slovenskej republiky na rok 1993 a o zmene zákonov v oblasti sociálneho
zabezpečenia a niektorých ďalších zákonov.
14)
Nariadenie vlády ČSSR č. 138/1976 Zb. o úprave niektorých náhrad za stratu na zárobku po skončení pracovnej neschopnosti
vzniknutej pracovným úrazom alebo chorobou z povolania.
Nariadenie vlády ČSSR č. 60/1982 Zb. o úprave niektorých náhrad za stratu na zárobku po skončení pracovnej neschopnosti vzniknutej pracovným úrazom alebo chorobou z povolania.
Zákon č. 297/1991 Zb. o úprave náhrady za stratu na zárobku po skončení pracovnej neschopnosti vzniknutej pracovným úrazom alebo chorobou z povolania.
Nariadenie vlády ČSSR č. 60/1982 Zb. o úprave niektorých náhrad za stratu na zárobku po skončení pracovnej neschopnosti vzniknutej pracovným úrazom alebo chorobou z povolania.
Zákon č. 297/1991 Zb. o úprave náhrady za stratu na zárobku po skončení pracovnej neschopnosti vzniknutej pracovným úrazom alebo chorobou z povolania.