42/1994 Z. z.
Časová verzia predpisu účinná od 24.07.1996 do 30.04.1998
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter.
Otvoriť všetky
Číslo predpisu: | 42/1994 Z. z. |
Názov: | Zákon Národnej rady Slovenskej republiky o civilnej ochrane obyvateľstva |
Typ: | Zákon |
Dátum schválenia: | 27.01.1994 |
Dátum vyhlásenia: | 28.02.1994 |
Dátum účinnosti od: | 24.07.1996 |
Dátum účinnosti do: | 30.04.1998 |
Autor: | Národná rada Slovenskej republiky |
Právna oblasť: |
|
Nachádza sa v čiastke: |
130/1994 Z. z. | Nariadenie vlády Slovenskej republiky o jednorazovom mimoriadnom odškodnení za ujmu na zdraví alebo smrť v súvislosti s pomocou poskytnutou pri plnení úloh civilnej ochrany obyvateľstva |
166/1994 Z. z. | Nariadenie vlády Slovenskej republiky o kategorizácii územia Slovenskej republiky |
294/1994 Z. z. | Vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky o financovaní civilnej ochrany z prostriedkov štátneho rozpočtu |
297/1994 Z. z. | Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky o stavebnotechnických požiadavkách na stavby a o technických podmienkach zariadení vzhľadom na požiadavky civilnej ochrany |
27/1995 Z. z. | Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky o zabezpečovaní organizovania jednotiek civilnej ochrany |
75/1995 Z. z. | Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky o zabezpečovaní evakuácie |
173/1995 Z. z. | Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky o zabezpečovaní záchranných, lokalizačných a likvidačných prác |
86/1996 Z. z. | Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky o zabezpečovaní technických a prevádzkových podmienok informačného systému civilnej ochrany |
300/1996 Z. z. | Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky o zabezpečovaní ochrany obyvateľstva pri výrobe, preprave, skladovaní a manipulácii s nebezpečnými škodlivinami |
303/1996 Z. z. | Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky na zabezpečovanie prípravy na civilnú ochranu |
25/1997 Z. z. | Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 166/1994 Z. z. o kategorizácii územia Slovenskej republiky |
268/1998 Z. z. | Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 27/1995 Z. z. o zabezpečovaní organizovania jednotiek civilnej ochrany |
269/1998 Z. z. | Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 75/1995 Z. z. o zabezpečovaní evakuácie |
314/1998 Z. z. | Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky o podrobnostiach na zabezpečovanie hospodárenia s materiálom civilnej ochrany |
347/1998 Z. z. | Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 300/1996 Z. z. o zabezpečovaní ochrany obyvateľstva pri výrobe, preprave, skladovaní a manipulácii s nebezpečnými škodlivinami |
348/1998 Z. z. | Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky o zabezpečovaní technických a prevádzkových podmienok informačného systému civilnej ochrany |
349/1998 Z. z. | Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 297/1994 Z. z. o stavebnotechnických požiadavkách na stavby a o technických podmienkach zariadení vzhľadom na požiadavky civilnej ochrany |
383/1998 Z. z. | Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 173/1995 Z. z. o zabezpečovaní záchranných, lokalizačných a likvidačných prác |
384/1998 Z. z. | Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 303/1996 Z. z. na zabezpečovanie prípravy na civilnú ochranu |
6/1999 Z. z. | Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky o výdavkoch na civilnú ochranu obyvateľstva z prostriedkov štátneho rozpočtu |
216/2000 Z. z. | Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, ktorou sa dopĺňa vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky o zabezpečovaní technických a prevádzkových podmienok informačného systému civilnej ochrany |
194/2002 Z. z. | Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 75/1995 Z. z. o zabezpečovaní evakuácie v znení vyhlášky Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 269/1998 Z. z. |
195/2002 Z. z. | Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 300/1996 Z. z. o zabezpečovaní ochrany obyvateľstva pri výrobe, preprave, skladovaní a manipulácii s nebezpečnými škodlivinami v znení vyhlášky Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 347/1998 Z. z. |
196/2002 Z. z. | Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 348/1998 Z. z. o zabezpečovaní technických a prevádzkových podmienok informačného systému civilnej ochrany v znení vyhlášky Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 216/2000 Z. z. |
201/2002 Z. z. | Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky o zabezpečovaní organizovania jednotiek civilnej ochrany a o zabezpečovaní záchranných, lokalizačných a likvidačných prác |
202/2002 Z. z. | Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 297/1994 Z. z. o stavebnotechnických požiadavkách na stavby a o technických podmienkach zariadení vzhľadom na požiadavky civilnej ochrany v znení vyhlášky Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 349/1998 Z. z. |
203/2002 Z. z. | Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 314/1998 Z. z. o podrobnostiach na zabezpečovanie hospodárenia s materiálom civilnej ochrany |
557/2002 Z. z. | Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky o výdavkoch na civilnú ochranu obyvateľstva z prostriedkov štátneho rozpočtu |
414/2004 Z. z. | Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 314/1998 Z. z. o podrobnostiach na zabezpečovanie hospodárenia s materiálom civilnej ochrany v znení vyhlášky Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 203/ 2002 Z. z. |
565/2004 Z. z. | Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 166/1994 Z. z. o kategorizácii územia Slovenskej republiky v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 25/1997 Z. z. |
598/2004 Z. z. | Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 75/1995 Z. z. o zabezpečovaní evakuácie v znení neskorších predpisov |
326/2006 Z. z. | Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 130/1994 Z. z. o jednorazovom mimoriadnom odškodnení za ujmu na zdraví alebo smrť v súvislosti s pomocou poskytnutou pri plnení úloh civilnej ochrany obyvateľstva |
388/2006 Z. z. | Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky o podrobnostiach na zabezpečovanie technických a prevádzkových podmienok informačného systému civilnej ochrany |
523/2006 Z. z. | Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky o podrobnostiach na zabezpečenie záchranných prác a organizovania jednotiek civilnej ochrany |
524/2006 Z. z. | Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 303/1996 Z. z. na zabezpečovanie prípravy na civilnú ochranu v znení vyhlášky č. 384/1998 Z. z. |
532/2006 Z. z. | Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky o podrobnostiach na zabezpečenie stavebnotechnických požiadaviek a technických podmienok zariadení civilnej ochrany |
533/2006 Z. z. | Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky o podrobnostiach o ochrane obyvateľstva pred účinkami nebezpečných látok |
599/2006 Z. z. | Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o výdavkoch na civilnú ochranu obyvateľstva z prostriedkov štátneho rozpočtu |
225/2007 Z. z. | Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, ktorou sa dopĺňa vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 599/2006 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o výdavkoch na civilnú ochranu obyvateľstva z prostriedkov štátneho rozpočtu |
439/2007 Z. z. | Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 75/1995 Z. z. o zabezpečovaní evakuácie v znení neskorších predpisov |
440/2007 Z. z. | Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 303/1996 Z. z. na zabezpečovanie prípravy na civilnú ochranu v znení neskorších predpisov |
441/2007 Z. z. | Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 314/1998 Z. z. o podrobnostiach na zabezpečovanie hospodárenia s materiálom civilnej ochrany v znení neskorších predpisov |
442/2007 Z. z. | Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 388/2006 Z. z. o podrobnostiach na zabezpečovanie technických a prevádzkových podmienok informačného systému civilnej ochrany |
443/2007 Z. z. | Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 523/2006 Z. z. o podrobnostiach na zabezpečenie záchranných prác a organizovania jednotiek civilnej ochrany |
444/2007 Z. z. | Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 532/2006 Z. z. o podrobnostiach na zabezpečenie stavebnotechnických požiadaviek a technických podmienok zariadení civilnej ochrany |
445/2007 Z. z. | Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 533/2006 Z. z. o podrobnostiach o ochrane obyvateľstva pred účinkami nebezpečných látok |
446/2007 Z. z. | Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 599/2006 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o výdavkoch na civilnú ochranu obyvateľstva z prostriedkov štátneho rozpočtu v znení vyhlášky Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 225/2007 Z. z. |
7/2012 Z. z. | Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o odbornej spôsobilosti na úseku civilnej ochrany obyvateľstva |
8/2012 Z. z. | Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 599/2006 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o výdavkoch na civilnú ochranu obyvateľstva z prostriedkov štátneho rozpočtu v znení neskorších predpisov |
75/2012 Z. z. | Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 303/1996 Z. z. na zabezpečovanie prípravy na civilnú ochranu v znení neskorších predpisov |
160/2012 Z. z. | Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 533/2006 Z. z. o podrobnostiach o ochrane obyvateľstva pred účinkami nebezpečných látok v znení vyhlášky Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 445/2007 Z. z. |
328/2012 Z. z. | Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o evakuácii |
399/2012 Z. z. | Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 532/2006 Z. z. o podrobnostiach na zabezpečenie stavebnotechnických požiadaviek a technických podmienok zariadení civilnej ochrany v znení vyhlášky Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 444/2007 Z. z. |
15/2013 Z. z. | Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 388/2006 Z. z. o podrobnostiach na zabezpečovanie technických a prevádzkových podmienok informačného systému civilnej ochrany v znení vyhlášky Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 442/2007 Z. z. |
40/1961 Zb. | Zákon o obrane Československej socialistickej republiky |
372/1990 Zb. | Zákon Slovenskej národnej rady o priestupkoch |
222/1996 Z. z. | Zákon Národnej rady Slovenskej republiky o organizácii miestnej štátnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
117/1998 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 42/1994 Z. z. o civilnej ochrane obyvateľstva v znení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 222/1996 Z. z. |
252/2001 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 42/1994 Z. z. o civilnej ochrane obyvateľstva v znení neskorších predpisov |
416/2001 Z. z. | Zákon o prechode niektorých pôsobností z orgánov štátnej správy na obce a na vyššie územné celky |
261/2002 Z. z. | Zákon o prevencii závažných priemyselných havárií a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
515/2003 Z. z. | Zákon o krajských úradoch a obvodných úradoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
479/2005 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
568/2005 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 42/1994 Z. z. o civilnej ochrane obyvateľstva v znení neskorších predpisov |
335/2007 Z. z. | Zákon, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti so zrušením krajských úradov |
445/2008 Z. z. | Zákon, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v pôsobnosti Ministerstva vnútra Slovenskej republiky v súvislosti so zavedením meny euro v Slovenskej republike |
514/2008 Z. z. | Zákon o nakladaní s odpadom z ťažobného priemyslu a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
172/2011 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
395/2011 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 42/1994 Z. z. o civilnej ochrane obyvateľstva v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony |
345/2012 Z. z. | Zákon o niektorých opatreniach v miestnej štátnej správe a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
128/2015 Z. z. | Zákon o prevencii závažných priemyselných havárií a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
125/2016 Z. z. | Zákon o niektorých opatreniach súvisiacich s prijatím Civilného sporového poriadku, Civilného mimosporového poriadku a Správneho súdneho poriadku a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
177/2018 Z. z. | Zákon o niektorých opatreniach na znižovanie administratívnej záťaže využívaním informačných systémov verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon proti byrokracii) |
73/2020 Z. z. | Zákon, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v pôsobnosti Ministerstva vnútra Slovenskej republiky v súvislosti s ochorením COVID-19 |
9/2021 Z. z. | Zákon, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti s druhou vlnou pandémie ochorenia COVID-19 |
176/2021 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 179/2011 Z. z. o hospodárskej mobilizácii a o zmene a doplnení zákona č. 387/2002 Z. z. o riadení štátu v krízových situáciách mimo času vojny a vojnového stavu v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 42/1994 Z. z. o civilnej ochrane obyvateľstva v znení neskorších predpisov |
55/2022 Z. z. | Zákon o niektorých opatreniach v súvislosti so situáciou na Ukrajine |
146/2023 Z. z. | Zákon o ochrane ovzdušia a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
205/2023 Z. z. | Zákon o zmene a doplnení niektorých zákonov v súvislosti s reformou stavebnej legislatívy |
127/2024 Z. z. | Zákon, ktorým sa dopĺňa zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 42/1994 Z. z. o civilnej ochrane obyvateľstva v znení neskorších predpisov |
128/2024 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 250/2012 Z. z. o regulácii v sieťových odvetviach v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony |
363/2024 Z. z. | Zákon, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti s niektorými opatreniami na zabezpečenie dostupnosti ústavnej zdravotnej starostlivosti |
27/1950 Zb. | Zákon o štátnej podpore pri živelných pohromách |
166/1994 Z. z. | Nariadenie vlády Slovenskej republiky o kategorizácii územia Slovenskej republiky |
25/1997 Z. z. | Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 166/1994 Z. z. o kategorizácii územia Slovenskej republiky |
565/2004 Z. z. | Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 166/1994 Z. z. o kategorizácii územia Slovenskej republiky v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 25/1997 Z. z. |
42
ZÁKON
NÁRODNEJ RADY SLOVENSKEJ REPUBLIKY
z 27. januára 1994
o civilnej ochrane obyvateľstva
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
PRVÁ HLAVA
ÚVODNÉ USTANOVENIA
§ 1
Účel zákona
Účelom tohto zákona je upraviť podmienky na účinnú ochranu života, zdravia a majetku
pred následkami mimoriadnych udalostí, ako aj ustanoviť úlohy a pôsobnosť orgánov
štátnej správy, obcí a práva a povinnosti fyzických osôb a právnických osôb pri zabezpečovaní
civilnej ochrany obyvateľstva (ďalej len „civilná ochrana").
§ 2
Civilná ochrana
(1)
Civilná ochrana je systém úloh a opatrení zameraných na ochranu života, zdravia a
majetku, spočívajúcich najmä v analýze možného ohrozenia a v prijímaní opatrení na
znižovanie rizík ohrozenia, ako aj určenie postupov a činnosti pri odstraňovaní následkov
mimoriadnych udalostí.
(2)
Poslaním civilnej ochrany je v rozsahu vymedzenom v zákone chrániť životy, zdravie,
majetok a vytvárať podmienky na prežitie pri mimoriadnych udalostiach a počas mimoriadnej
situácie a na ten účel spolupracovať s obdobnými inštitúciami iných štátov pri poskytovaní
vzájomnej pomoci.
§ 3
Základné pojmy
(1)
Na účely tohto zákona sa mimoriadnou situáciou rozumie obdobie trvania následkov
mimoriadnej udalosti v určitej oblasti, pokiaľ v nej pôsobia nebezpečné škodliviny
alebo ničivé faktory, ktoré majú negatívny vplyv na život, zdravie, majetok a životné
prostredie.
(2)
Pokiaľ sa v tomto zákone používa pojem „mimoriadna udalosť", rozumie sa tým stav
zapríčinený živelnou pohromou, technologickou haváriou alebo katastrofou, pričom
a)
živelná pohroma je udalosť, pri ktorej dôjde k nežiadúcemu uvoľneniu kumulovaných
energií alebo hmôt v dôsledku nepriaznivého pôsobenia prírodných síl, pri ktorej môžu
pôsobiť nebezpečné škodliviny alebo pôsobia ničivé faktory majúce negatívny vplyv
na život, zdravie a majetok,
b)
technologická havária je porucha prevádzkového procesu spojená najmä s únikom alebo
pôsobením nebezpečných škodlivín a s tým spojených ničivých faktorov v jej okolí,
c)
katastrofa je udalosť, ktorá má za následok pôsobenie nebezpečných škodlivín alebo
ničivých faktorov v rozsahu väčšom ako pri technologickej havárii.
(3)
Za nebezpečné škodliviny sa považujú prírodné, biologické, chemické a rádioaktívne
látky, ktoré majú negatívny vplyv na život, zdravie a majetok.
(4)
Ohrozením sa rozumie obdobie, počas ktorého sa predpokladá nebezpečenstvo vzniku
alebo rozšírenia následkov mimoriadnej udalosti.
(5)
Stavom núdze sa rozumie obdobie, počas ktorého sa prejavuje výrazný nedostatok základných
životných potrieb v dôsledku pôsobenia následkov mimoriadnej udalosti.
(6)
Lokalizačné práce sú činnosti, ktorých cieľom je zamedziť šírenie pôsobenia následkov
mimoriadnej udalosti.
(7)
Likvidačné práce sú činnosti, ktorých cieľom je optimálne odstrániť následky mimoriadnej
udalosti.
(8)
Núdzovým ubytovaním sa zabezpečuje dočasné bývanie osôb postihnutých následkami mimoriadnej
udalosti.
(9)
Núdzovým zásobovaním sa zabezpečuje dočasné minimálne stravovanie, minimálne dávky
pitnej vody a poskytovanie základných potrieb osobám postihnutým mimoriadnou udalosťou
v medziach existujúcich podmienok na prežitie, najmä dodávky elektrickej energie,
zabezpečenie tepla a základného zdravotníckeho zabezpečenia.
(10)
Ukrytím sa rozumie ochrana osôb a kultúrnych hodnôt v ochranných stavbách pred možnými
následkami mimoriadnych udalostí.
(11)
Evakuáciou sa rozumie odsun ohrozených osôb, domácich zvierat, prípadne vecí z určitého
územia.
(12)
Protiradiačné a protichemické opatrenia sú opatrenia určené na zníženie, prípadne
eliminovanie následkov pôsobenia nebezpečných škodlivín.
(13)
Informačný systém civilnej ochrany tvorí hlásna a informačná služba civilnej ochrany,
pričom
a)
hlásna služba zabezpečuje včasné varovanie a vyrozumenie osôb o vzniknutej mimoriadnej
udalosti alebo o možnosti jej vzniku prostredníctvom dohovorených signálov s využitím
varovacej a vyrozumievacej siete a komunikačných prostriedkov,
b)
informačná služba zabezpečuje zber, spracovanie, vyhodnocovanie a poskytovanie informácií.
(14)
Sebaochranou sa rozumie pomoc vlastnými silami a prostriedkami, ktorá sa zameriava
na ochranu vlastnej osoby a jej najbližšieho okolia a smeruje k zmierneniu alebo zamedzeniu
pôsobenia následkov mimoriadnej udalosti.
(15)
Zariadenia civilnej ochrany sú ochranné stavby a stavby alebo ich časti a technologické
súčasti, ako aj iné technické stavebné alebo nestavebné zariadenia, ktoré sú predurčené
na plnenie úloh civilnej ochrany.
(16)
Kategorizáciou územia sa rozumie začlenenie územných obvodov do skupín charakterizovaných
porovnateľným ohrozením možnými mimoriadnymi udalosťami. Je určujúcou na diferencovanie
rozsahu plánovaných opatrení civilnej ochrany.
§ 4
Ochranné stavby
(1)
Na účely tohto zákona sa za ochranné stavby považujú
a)
ochranné a úkrytové priestory všetkých kategórií a typov,
b)
chránené pracoviská, ktoré slúžia civilnej ochrane za brannej pohotovosti štátu.
(2)
(3)
Pri spracúvaní územného plánu a územného projektu zóny ich obstarávatelia v spolupráci
s Ministerstvom vnútra Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo vnútra") určia
rozsah povinnej výstavby zariadení civilnej ochrany.
(4)
Zariadenia civilnej ochrany sa budujú ako dvojúčelové.
§ 5
Financovanie civilnej ochrany
(1)
Civilná ochrana sa financuje zo štátneho rozpočtu Slovenskej republiky.3) Pridelené finančné prostriedky zo štátneho rozpočtu spravuje ministerstvo vnútra.
(2)
Na financovaní civilnej ochrany sa v rozsahu ustanovenom v tomto zákone podieľajú
aj obce a právnické osoby a fyzické osoby vykonávajúce podnikateľskú činnosť (ďalej
len „podnikateľ").4)
(3)
Ministerstvo financií Slovenskej republiky upraví všeobecne záväzným právnym predpisom
podrobnosti o financovaní civilnej ochrany z prostriedkov štátneho rozpočtu.
DRUHÁ HLAVA
ÚLOHY, RIADENIE A ORGANIZÁCIA CIVILNEJ OCHRANY
Úlohy a zodpovednosť
§ 6
(1)
Systém civilnej ochrany (§ 2) zahŕňa plnenie najmä týchto úloh:
a)
organizovanie, riadenie a vykonávanie záchranných, lokalizačných a likvidačných prác,
ktoré spočívajú hlavne v záchrane osôb, poskytnutí predlekárskej a lekárskej pomoci,
vyslobodzovaní osôb a v odsune ranených,
b)
organizovanie a zabezpečovanie hlásnej a informačnej služby,
c)
poskytovanie núdzového zásobovania a ubytovania,
d)
zabezpečovanie ukrytia a evakuácie,
e)
vykonávanie protiradiačných a protichemických opatrení,
f)
organizovanie, riadenie a vykonávanie prípravy síl a prostriedkov civilnej ochrany
a prípravu občanov na sebaochranu a vzájomnú pomoc,
g)
posudzovanie umiestňovania stavieb a využívania územia a dodržovania záujmov civilnej
ochrany na teritóriu pri územnom a stavebnom konaní a technických parametrov zariadení
civilnej ochrany,
h)
zabezpečovanie a vykonávanie edičnej, vedeckovýskumnej a vývojovej činnosti v civilnej
ochrane.
(2)
Civilná ochrana zahŕňa aj doplňujúcu činnosť potrebnú na splnenie úloh uvedených
v odseku 1 vrátane plánovania, organizovania a kontroly.
(3)
Úlohy uvedené v odseku 1 písm. a) až f) plní civilná ochrana aj počas vyhlásenia
brannej pohotovosti štátu.5)
(4)
Rozsah úloh uvedených v odseku 1 vyplýva z kategorizácie územia Slovenskej republiky,
ktorú ustanoví vláda Slovenskej republiky (ďalej len „vláda") nariadením.
§ 7
Za plnenie úloh v civilnej ochrane zodpovedajú v rozsahu ustanovenom v tomto zákone
a)
vláda,
b)
ministerstvá, ostatné ústredné orgány štátnej správy a štátne orgány,
d)
právnické osoby a fyzické osoby.
§ 8
(1)
Vláda vyhlasuje a odvoláva mimoriadnu situáciu pre územie, kde vznikla mimoriadna
udalosť uvedená v § 3 ods. 2, ak rozsah zasiahnutého územia presiahne pôsobnosť kraja.
(2)
Vyhlasovanie brannej pohotovosti štátu a mimoriadnych situácií za brannej pohotovosti
štátu a vojny upravuje osobitný predpis.8)
(3)
Mimoriadna situácia sa vyhlasuje spustením elektrických poplachových sirén signálom
„VŠEOBECNÁ VÝSTRAHA" - 2 minútový neprerušovaný, viackrát opakovaný tón. Následne
potom sa ihneď prostredníctvom hromadných informačných prostriedkov vyrozumie obyvateľstvo
o vzniku mimoriadnej situácie.
§ 9
(1)
(2)
Ministerstvá, do ktorých pôsobnosti patrí riadenie výkonu štátnej správy na úseku
školstva, zabezpečujú, aby obsah výchovy a vzdelávania na všetkých druhoch a typoch
škôl v primeranom rozsahu zahŕňal aj otázky civilnej ochrany.
(3)
Ministerstvo obrany Slovenskej republiky zabezpečuje pomoc Armády Slovenskej republiky
pri likvidačných prácach.11)
Riadenie a organizácia civilnej ochrany
§ 10
(1)
Civilnú ochranu riadi ministerstvo vnútra.
(2)
V rámci civilnej ochrany majú osobitné postavenie vojenské záchranné útvary.12)
(3)
Hlavné mesto Slovenskej republiky Bratislava a mesto Košice si pôsobnosti na úseku
civilnej ochrany a spolupráce s mestskými časťami upravia v štatúte mesta.
(4)
Na výkon úloh a opatrení v civilnej ochrane môžu byť určení vojaci v činnej službe.13)
§ 11
Pri plnení úloh civilnej ochrany spolupracuje ministerstvo vnútra so štátnymi orgánmi,
s obcami, právnickými osobami a fyzickými osobami a verejnoprávnymi inštitúciami s
humanitným poslaním,14) ktoré v rámci svojej pôsobnosti sú činné v prípadoch mimoriadnej udalosti alebo mimoriadnej
situácie pri záchranných, lokalizačných a likvidačných prácach; pritom však nesmie
byť dotknuté plnenie ich úloh ustanovených osobitnými predpismi.15) Na ten účel spolupracujú s obdobnými inštitúciami iných štátov pri poskytovaní vzájomnej
pomoci.
TRETIA HLAVA
PÔSOBNOSŤ ORGÁNOV ŠTÁTNEJ SPRÁVY A OBCÍ NA ÚSEKU CIVILNEJ OCHRANY
§ 12
Pôsobnosť ministerstva vnútra
(1)
Ministerstvo vnútra
a)
vypracúva koncepciu organizácie a rozvoja civilnej ochrany,
b)
riadi výkon štátnej správy v civilnej ochrane,
c)
vypracúva analýzu možného ohrozenia osôb a majetku na území republiky pre prípad
mimoriadnych udalostí,
d)
koordinuje plnenie úloh a opatrení obmedzujúcich nepriaznivé vplyvy na ľudí a majetok
v prípadoch uvedených pod písmenom c),
e)
organizuje a riadi informačný systém civilnej ochrany,
f)
určuje stavebnotechnické požiadavky na stavby z hľadiska požiadaviek civilnej ochrany,
g)
zabezpečuje a vykonáva preventívno-výchovnú, vedeckovýskumnú, vývojovú, edičnú a
vzdelávaciu činnosť pracovníkov civilnej ochrany,
h)
kontroluje plnenie úloh civilnej ochrany,
i)
zabezpečuje rozvoj medzinárodnej spolupráce na úseku civilnej ochrany a zastupuje
Slovenskú republiku v medzinárodných organizáciách civilnej ochrany,
j)
ustanovuje podmienky, za ktorých možno materiál civilnej ochrany vyrábať, opravovať,
upravovať, znehodnocovať, dovážať alebo nakupovať a predávať.
(2)
Ministerstvo vnútra sa podieľa na
a)
riadení a vykonávaní záchranných, lokalizačných a likvidačných prác,
b)
varovaní obyvateľstva a vyrozumení osôb,
c)
evakuácii.
§ 13
Pôsobnosť krajského úradu
(1)
Krajský úrad
a)
vypracúva analýzu možného ohrozenia osôb a majetku na území kraja pre prípad mimoriadnej
udalosti,
b)
koordinuje plnenie úloh a opatrení obmedzujúcich nepriaznivé vplyvy na ľudí a majetok
v prípadoch uvedených pod písmenom a),
c)
uplatňuje stavebnotechnické požiadavky na stavby z hľadiska požiadaviek civilnej
ochrany a rozhoduje o zrušení zariadení na účely civilnej ochrany,
d)
vypracúva a vedie dokumentáciu civilnej ochrany,
e)
riadi a kontroluje plnenie úloh civilnej ochrany v pôsobnosti okresných úradov,
f)
organizuje preventívnovýchovnú a propagačnú činnosť v civilnej ochrane,
g)
riadi záchranné, lokalizačné a likvidačné práce, ak nepatria do pôsobnosti okresného
úradu,
h)
plánuje, vyhlasuje, riadi a zabezpečuje evakuáciu, ak nepatrí do pôsobnosti okresného
úradu,
i)
zabezpečuje úlohy ustanovené pre civilnú ochranu za brannej pohotovosti štátu,
j)
vypracúva v súčinnosti s okresnými úradmi plán ochrany obyvateľstva,
k)
zabezpečuje vyrozumenie osôb a varovanie obyvateľstva.
(2)
Krajský úrad vyhlasuje a odvoláva mimoriadnu situáciu na území kraja, ak rozsah mimoriadnej
udalosti presahuje územný obvod okresného úradu, a neodkladne vyžaduje prostredníctvom
ministerstva vnútra vyhlásenie mimoriadnej situácie, ak rozsah mimoriadnej udalosti
presahuje jeho územný obvod.
§ 14
Pôsobnosť okresného úradu
(1)
Okresný úrad
a)
vypracúva analýzy územia okresu z hľadiska možných mimoriadnych udalostí, ktoré by
ohrozovali životy, zdravie a majetok,
b)
vypracúva plán ochrany obyvateľov v súčinnosti s právnickými osobami a fyzickými
osobami a v rozsahu ustanovenom týmto zákonom im ukladá úlohy,
c)
riadi a organizuje prípravu na civilnú ochranu,
d)
vypracúva a vedie dokumentáciu civilnej ochrany,
e)
riadi z odbornej stránky a kontroluje plnenie povinností právnických osôb a fyzických
osôb v civilnej ochrane,
f)
v spolupráci s inštitúciami s humanitným poslaním14) organizuje a vykonáva preventívnovýchovnú a propagačnú činnosť v civilnej ochrane,
g)
rozhoduje o povinnosti utvárať jednotky, zariadenia a osobitné pracoviská civilnej
ochrany pre po-treby územia,
h)
riadi záchranné, lokalizačné a likvidačné práce, ak nepatria do pôsobnosti iných
orgánov štátnej správy alebo právnických osôb a obcí,
i)
plánuje, vyhlasuje, riadi a zabezpečuje evakuáciu, ak nepatrí do pôsobnosti právnických
osôb, fyzických osôb alebo obcí,
j)
riadi a kontroluje hospodárenie s materiálom civilnej ochrany a zabezpečuje vybavenie
obyvateľstva okresu prostriedkami individuálnej ochrany,
k)
zabezpečuje úlohy ustanovené pre civilnú ochranu za brannej pohotovosti štátu.
(2)
Okresný úrad vyhlasuje a odvoláva ohrozenie, stav núdze a neodkladne vyžaduje prostredníctvom
krajského úradu vyhlásenie mimoriadnej situácie, ak rozsah mimoriadnej udalosti presahuje
jeho územný obvod, a zabezpečuje vyrozumenie osôb a varovanie obyvateľstva. O vyhlásení
ohrozenia, stavu núdze a mimoriadnej situácie informuje okresnú vojenskú správu a
vojenské útvary.
(3)
Okresný úrad poskytuje obciam pri plnení úloh v civilnej ochrane pomoc a upozorňuje
ich na nedostatky, ktoré zistí v ich činnosti.
§ 15
Pôsobnosť obce
(1)
Obec
a)
spracúva plán ochrany obyvateľov, zoznamuje sa s havarijnými plánmi podnikov a prevádzok
na svojom území a informuje obyvateľov o postupe pri mimoriadnej udalosti,
b)
koordinuje plnenie úloh v súčinnosti s podnikateľmi,4)
c)
uskladňuje, ošetruje a zabezpečuje výdaj prostriedkov individuálnej ochrany obyvateľom
obce, pre ktorých tieto prostriedky nezabezpečujú iné právnické osoby alebo fyzické
osoby,
d)
podľa potreby určuje vhodné ochranné stavby použiteľné na verejné úkryty a zabezpečuje
ich potrebné úpravy,
e)
varuje a vyrozumieva osoby nachádzajúce sa na území obce o ohrození a o mimoriadnej
situácii a poskytuje im nevyhnutnú a okamžitú pomoc v núdzi spôsobenej mimoriadnou
udalosťou, najmä prístrešie, stravu alebo inú materiálnu pomoc,17)
f)
zabezpečuje a riadi evakuáciu osôb a vytvára základné podmienky na poskytnutie núdzového
ubytovania a stravovania postihnutých a evakuovaných osôb z iných obcí,
g)
vytvára podmienky na organizovanie jednotiek civilnej ochrany z radov dobrovoľníkov
okrem vojakov v zálohe predurčených do vojenských doplnkov,
h)
zabezpečuje prípravu jednotiek civilnej ochrany obce a v spolupráci s inštitúciami
s humanitným poslaním14) zabezpečuje prípravu občanov na sebaochranu a vzájomnú pomoc,
i)
vyhlasuje ohrozenie a režim života obyvateľov na území obce v prípade vzniku mimoriadnej
udalosti a neodkladne o tom informuje okresný úrad alebo obvodný úrad,
j)
hospodári s pridelenými finančnými prostriedkami na civilnú ochranu,18)
k)
vedie evidenciu evakuovaných osôb a zoznamy evakuovaných osôb podliehajúcich brannej
povinnosti s uvedením evakuačného miesta odovzdáva príslušnej vojenskej správe.
(2)
Obec je povinná uhrádzať z vlastných zdrojov výdavky spojené s uskladnením materiálu
civilnej ochrany, s prípravou na civilnú ochranu a výdavky spojené s udržiavaním ochranných
stavieb civilnej ochrany. Výdavky nezahŕňajú odmeny pre skladníka, lektora a výdavky
na rekonštrukcie, prestavby ochranných stavieb, periodické revízie, obmeny technického
zariadenia a odstraňovanie následkov ich poškodenia mimoriadnou udalosťou.
ŠTVRTÁ HLAVA
POVINNOSTI A OPRÁVNENIA INÝCH ÚČASTNÍKOV CIVILNEJ OCHRANY
§ 16
Povinnosti právnických osôb a fyzických osôb
(1)
Podnikatelia,4) ktorí svojou podnikateľskou činnosťou môžu ohroziť život, zdravie alebo majetok svojich
zamestnancov alebo iných osôb, sú povinní
a)
pripravovať a zabezpečovať ochranu svojich zamestnancov a osôb, ktoré môžu ohroziť,
b)
poskytovať okresným úradom, obvodným úradom a obciam, na ktorých území pôsobia, informácie
o možnom nebezpečenstve, jeho rozsahu, spôsobe ochrany a likvidácii následkov a tieto
pravidelne aktualizovať,
c)
spolupracovať s okresnými úradmi, obvodnými úradmi a obcami pri riešení ochrany obyvateľov,
ktorých svojou činnosťou môžu ohroziť,
d)
varovať svojich zamestnancov a osoby, ktoré bezprostredne ohrozujú, a obce o nebezpečenstve
alebo mimoriadnej udalosti,
e)
zriaďovať a udržiavať ochranné stavby pre svojich zamestnancov a prostriedky varovania,
f)
zabezpečovať na vlastné náklady špeciálne prostriedky individuálnej ochrany pre osoby,
ktoré svojou činnosťou ohrozujú,
g)
skladovať, ošetrovať a zabezpečovať výdaj materiálu civilnej ochrany a ostatných
prostriedkov individuálnej ochrany pre svojich zamestnancov a osoby, ktoré bezprostredne
ohrozujú,
h)
pri prípravách na civilnú ochranu a pri mimoriadnych udalostiach poskytnúť orgánom
štátnej správy alebo obciam vecné prostriedky, ktoré vlastnia alebo užívajú.
(2)
Podnikatelia vytvárajú vo svojej pôsobnosti jednotky a zariadenia civilnej ochrany
podľa rozhodnutia okresného úradu, vyhlasujú ohrozenie a režim života, spracúvajú
plán ochrany svojich zamestnancov a osôb prevzatých do starostlivosti a neodkladne
o tom informujú obec, na ktorej území pôsobia, a okresný úrad a obvodný úrad.
(3)
Podnikatelia, ktorí sú prevádzkovateľmi dopravných prostriedkov, sú povinní podieľať
sa na spracúvaní plánov dopravného zabezpečenia evakuácie a počas mimoriadnej situácie
na základe rozhodnutia okresného úradu alebo obce vyčleniť dopravné prostriedky pre
potreby civilnej ochrany.
(4)
Právnické osoby a fyzické osoby, ktoré prevádzkujú rozhlasové a televízne vysielanie,
sú povinné na požiadanie okresného úradu, obvodného úradu a obce bezplatne poskytnúť
nevyhnutný čas na odvysielanie informácií civilnej ochrany.
(5)
Prevádzkovateľ vodohospodárskeho diela je povinný na vlastné náklady zabezpečiť výstavbu
systému varovania a vyrozumenia na vodohospodárskom diele a v súčinnosti s ministerstvom
vnútra zabezpečiť vyhlásenie signálu v sieti varovania a vyrozumievania civilnej ochrany.
(6)
Podnikatelia, ktorí vyrábajú a skladujú nebezpečné škodliviny, sú povinní na vlastné
náklady zabezpečiť systém varovania a vyrozumievania civilnej ochrany.
(7)
Ostatné právnické osoby a fyzické osoby plnia obdobné úlohy ustanovené v odseku 1
podľa rozhodnutia okresného úradu.
(8)
Právnické osoby a fyzické osoby uhrádzajú náklady spojené s uskladnením materiálu
civilnej ochrany vrátane špeciálnych prostriedkov individuálnej ochrany, s prípravou
na civilnú ochranu, zriadenie a prevádzku prostriedkov varovania a vyrozumievania
a náklady spojené so zriadením a udržiavaním ochranných stavieb pre svojich zamestnancov.
§ 17
Oprávnenia fyzických osôb
(1)
Fyzická osoba má právo na včasné varovanie pred hroziacim nebezpečenstvom, na zabezpečenie
prostriedkami individuálnej ochrany, na evakuáciu a ukrytie a na informácie o spôsobe
ochrany, na bezprostrednú pomoc pri ohrození života, zdravia a majetku.
(2)
Fyzické osoby majú právo na vytvorenie podmienok na zabezpečenie prípravy na civilnú
ochranu, ktorej cieľom je umožniť získanie nevyhnutných vedomostí a zručností v sebaochrane
a pomoci iným v núdzi.
§ 18
Príprava na civilnú ochranu
(1)
Príprava na civilnú ochranu sa vykonáva bezplatne a zahŕňa
a)
prípravu jednotiek civilnej ochrany,
b)
prípravu občanov na sebaochranu a vzájomnú pomoc,
c)
poskytovanie prvej pomoci,
d)
opatrenia civilnej ochrany v prípade mimoriadnej udalosti.
(2)
Prípravu na civilnú ochranu vykonávajú okrem okresných úradov, obvodných úradov a
obcí aj združenia humanitného zamerania.19)
§ 19
Vstup na nehnuteľnosti
(1)
Pre prípady vzniku mimoriadnej udalosti, ak je to na zistenie a odstránenie jej následkov
nevyhnutné, vlastník alebo nájomca nehnuteľnosti je povinný umožniť vstup na nehnuteľnosť
alebo umiestniť na nej technologické zariadenie civilnej ochrany.
(2)
Ustanovením odseku 1 nie je dotknuté právo na náhradu škody.
§ 20
Všeobecné ustanovenia o povinnostiach v prípadoch mimoriadnej udalosti
Osoba, ktorá nie je zaviazaná účasťou na civilnej ochrane a na jej príprave podľa
tohto zákona alebo iných zákonov,20) je v prípadoch mimoriadnej udalosti povinná primerane svojmu veku a zdravotnému stavu
spolupracovať v súčinnosti s inými osobami v civilnej ochrane a možno jej v záujme
ochrany života, zdravia a majetku uložiť obmedzenia a vyžadovať poskytnutie vecných
prostriedkov potrebných na civilnú ochranu.
Vecné plnenie
§ 21
(1)
Okresný úrad môže priamo alebo prostredníctvom obce uložiť právnickej osobe alebo
fyzickej osobe povinnosť poskytnúť vecné plnenie, ktoré potrebuje na to, aby zvládol
úlohy pri mimoriadnej udalosti.
(2)
Povinnosť poskytnúť vecné plnenie sa právnickej osobe alebo fyzickej osobe uloží
spravidla písomnou formou.21)
(3)
Pri ukladaní vecných plnení treba prihliadať na to, aby sa tým neohrozila výživa
toho, kto vec poskytol, a jeho rodiny a chod jeho hospodárskych zariadení.
§ 22
(1)
Vecné prostriedky, ktoré sa prevzali ako vecné plnenia podľa tohto zákona len do
užívania, sa po zániku potreby vrátia tomu, od koho sa prevzali.
(2)
Ak nemožno vecný prostriedok, ktorý sa prevzal do užívania, po zániku potreby vrátiť,
poskytne sa právnickej osobe alebo fyzickej osobe iný vecný prostriedok rovnakého
druhu a podľa možnosti rovnakej hodnoty alebo sa dá náhrada v peniazoch.22)
(3)
Ten, kto konal na základe rozhodnutia príslušného orgánu štátnej správy, má právo
na náhradu škody, ktorá mu vznikla vecným plnením, podľa osobitných predpisov.23)
Osobné úkony
§ 23
(1)
Fyzické osoby sú povinné zúčastniť sa na plnení úloh civilnej ochrany osobnými úkonmi.
(2)
Osobnými úkonmi v civilnej ochrane sú povinné všetky fyzické osoby, ktoré nie sú
podľa § 24 od nich oslobodené.
(3)
Osobnými úkonmi podľa tohto zákona sa rozumie každá fyzická i duševná činnosť, ktorá
sa vyžaduje v záujme ochrany života, zdravia a majetku v čase mimoriadnej udalosti.
(4)
Vo vykonávaní osobných úkonov sa nemožno dať zastupovať.
(5)
Osoby, ktoré boli pribrané na osobné úkony na základe dobrovoľnosti, majú rovnaké
práva a povinnosti ako osoby, ktoré boli na osobné úkony povolané podľa ustanovení
tohto zákona.
(6)
Ženy sa budú povolávať podľa možnosti len na také osobné úkony, na ktoré sú svojím
obvyklým zamestnaním spôsobilé, pričom sa bude prihliadať na to, aby ich povolanie
na osobné úkony nebolo na ujmu plnenia iných závažných úloh.
§ 24
(1)
Od osobných úkonov sú oslobodené
a)
osoby telesne alebo duševne nespôsobilé,
b)
osoby mladšie ako 18 rokov a staršie ako 60 rokov,
c)
osoby vykonávajúce vojenskú činnú službu alebo osobitnú službu podľa osobitných zákonov,24)
d)
tehotné ženy a ženy, ktoré sa starajú o maloleté deti,
e)
osoby požívajúce exteritorialitu podľa medzinárodného práva a osoby patriace k cudzím
diplomatickým misiám, k cudzím konzulárnym úradom, k orgánom cudzích štátov alebo
k medzinárodným orgánom s podmienkou, že tieto úrady alebo orgány pôsobia na území
Slovenskej republiky so súhlasom príslušných orgánov a nejde o občanov Slovenskej
republiky,
f)
ostatní cudzinci v rozsahu, ktorý vyplýva z medzinárodných zmlúv alebo z medzinárodného
práva.
(2)
Dôvod oslobodenia treba preukázať vhodným spôsobom; telesnú alebo duševnú nespôsobilosť25) treba preukázať úradným potvrdením lekára.
§ 25
(1)
Pre prípad mimoriadnej udalosti sú fyzické osoby povinné
a)
dodržiavať pokyny okresných úradov, obvodných úradov, obcí a podnikateľov,
b)
riadiť sa ich pokynmi na ukrytie a evakuáciu,
c)
vykonávať opatrenia na ochranu potravín, vody, hospodárskych zvierat a krmív, ktoré
vlastnia alebo sú im zverené,
d)
plniť úlohy v jednotkách a zariadeniach civilnej ochrany podľa určenia a zaradenia
a na plnenie úloh sa vopred pripraviť,
e)
vykonávať časovo obmedzené práce pre civilnú ochranu súvisiace s bezprostrednou ochranou
života, zdravia a majetku,
f)
poskytnúť vecné prostriedky, ktoré vlastnia alebo užívajú,
g)
poskytnúť potrebné priestory a prostriedky na dočasné ubytovanie evakuovaných osôb.
(2)
§ 26
Účasť na príprave a osobných úkonoch v civilnej ochrane sa považuje za iný úkon vo
všeobecnom záujme, za ktorý sa poskytuje pracovné voľno s náhradou mzdy vo výške priemerného
zárobku.29)
PIATA HLAVA
NÁHRADA ŠKODY
§ 27
Odškodňovanie úrazov
(1)
Ak došlo u fyzickej osoby k poškodeniu na zdraví alebo k jej smrti (ďalej len „poškodený")
a)
pri plnení úloh civilnej ochrany,
b)
v súvislosti s pomocou, ktorú poskytovala pri odstraňovaní následkov mimoriadnej
udalosti,
c)
pri príprave na civilnú ochranu,
uhradí tým vzniknutú škodu štát obdobne podľa predpisov o zodpovednosti za škodu pri
pracovných úrazoch a chorobách z povolania,30) pokiaľ jej nevznikol nárok na náhradu tejto škody už z pracovnoprávneho vzťahu.
(2)
Náhradu škody podľa odseku 1 poskytuje v zastúpení štátu ministerstvo vnútra.
§ 28
Jednorazové mimoriadne odškodnenie
(1)
Vláda ustanoví nariadením, v ktorých prípadoch a v akom rozsahu
a)
patrí poškodenému a pozostalým po poškodenom okrem nárokov podľa pracovnoprávnych
predpisov aj jednorazové mimoriadne odškodnenie,
b)
sa zvyšuje jednorazové odškodnenie patriace podľa pracovnoprávnych predpisov pozostalým
po poškodenom a kedy možno takéto odškodnenie priznať osobám, ktoré boli na poškodeného
odkázané výživou, a rodičom poškodeného.
(2)
Jednorazové mimoriadne odškodnenie poskytuje ministerstvo vnútra.
§ 29
Náhrada vecnej škody
(1)
Škoda, ktorú spôsobila fyzická osoba pri plnení úloh civilnej ochrany alebo v priamej
súvislosti s ním, sa posudzuje ako škoda spôsobená pri plnení pracovných úloh. Fyzická
osoba nezodpovedá za škodu, ktorá vyplýva z rizika spojeného so zabezpečením civilnej
ochrany.
(2)
Fyzická osoba má nárok na náhradu vecnej škody, ktorá jej vznikla pri pomoci poskytnutej
v súvislosti s plnením úloh civilnej ochrany.
(3)
Náhradu škody poskytuje okresný úrad, v ktorého územnom obvode ku škode došlo; náhrada
škody podľa odseku 2 sa neposkytne, ak ku spôsobeniu škody došlo v dôsledku protiprávneho
konania poškodeného.
(4)
Ak vznikla fyzickej osobe vecná škoda v súvislosti s pomocou poskytnutou v záujme
právnickej osoby, má orgán štátnej správy právo na náhradu toho, čo fyzickej osobe
poskytol.
§ 30
Ocenenie mimoriadnej odvahy
Na ocenenie mimoriadnej odvahy a obetavosti pri záchrane života a zdravia, ako aj
majetku pri mimoriadnych situáciách môže minister vnútra udeliť vecný alebo peňažný
dar.
ŠIESTA HLAVA
PORUŠENIE POVINNOSTÍ PRÁVNICKEJ OSOBY A FYZICKEJ OSOBY NA ÚSEKU CIVILNEJ OCHRANY A
KONANIE O NICH
§ 31
Sankcie podnikateľom
(1)
Obvodný úrad môže uložiť pokutu do 300 000 Sk podnikateľovi, ktorý poruší povinnosti
v civilnej ochrane tým, že
a)
nepripraví alebo nevykoná opatrenia na ochranu svojich zamestnancov a osôb pred možným
ohrozením,
b)
neposkytne včas príslušnému okresnému úradu, obvodnému úradu alebo obci údaje, ktoré
môžu mať podstatný vplyv na ohrozenie života a zdravia osôb,
c)
nezriadi, nezabezpečí alebo neudržiava v prevádzkyschopnom stave ochranné stavby,
prostriedky varovania, ako aj špeciálne prostriedky individuálnej ochrany,
d)
nedodrží predpisy o skladovaní a manipulácii s materiálom civilnej ochrany,
e)
nezriadi jednotku a zariadenie civilnej ochrany, hoci bol povinný ju zriadiť a zabezpečiť
jej akcieschopnosť,
f)
neposkytne na výzvu potrebnú osobnú pomoc, vecnú pomoc alebo neumožní vstup na nehnuteľnosti
v prípade vzniku mimoriadnej udalosti, ak je to na účely zistenia a odstránenia jej
následkov potrebné,
g)
nezabezpečí prípravu svojich zamestnancov a osôb, ktoré ohrozuje, na civilnú ochranu.
(2)
Obec môže uložiť pokutu do 300 000 Sk podnikateľovi, ktorý poruší povinnosti voči
obci uvedené v § 16 ods. 1 písm. b), c), d) a h).
(3)
Za porušenie povinností uvedených v odseku 1 počas mimoriadnej situácie vyhlásenej
na základe brannej pohotovosti štátu môže obvodný úrad uložiť pokutu až do výšky 1
milióna Sk.
(4)
Pokutu možno uložiť do jedného roka odo dňa, keď sa obvodný úrad alebo obec dozvedel
o porušení povinností na úseku civilnej ochrany podnikateľom a najneskôr do 3 rokov
odo dňa, keď došlo k porušeniu.
(5)
Uložením pokuty podľa odsekov 1 až 3 zostáva nedotknutá zodpovednosť podnikateľa
za spôsobenú škodu a postih jeho pracovníkov podľa pracovnoprávnych predpisov.
§ 32
Priestupky
(1)
Priestupku na úseku civilnej ochrany sa dopustí ten, kto
a)
neposlúchne pokyny, signály a výzvy civilnej ochrany,
b)
nevykoná opatrenia na ochranu potravín, vody, hospodárskych zvierat a krmív, ktoré
vlastní alebo sa mu zverili,
c)
neriadi sa pokynmi okresného úradu, obvodného úradu alebo obce na ukrytie a evakuáciu,
d)
nesplní povinnosť ustanovenú týmto zákonom vyplývajúcu zo zaradenia do jednotky civilnej
ochrany a súvisiacu s bezprostrednou ochranou života, zdravia a majetku,
e)
neposkytne bez vážneho dôvodu osobnú pomoc alebo vecné prostriedky, ktoré vlastní
alebo užíva,
f)
neumožní okresnému úradu, obvodnému úradu alebo obci umiestniť na nehnuteľnosti,
ktorú vlastní alebo užíva, zariadenie civilnej ochrany alebo neumožní k nemu prístup.
(2)
Za priestupok podľa odseku 1 môže uložiť obvodný úrad pokutu do 10 000 Sk; za priestupok
spáchaný počas mimoriadnej situácie možno uložiť pokutu do 50 000 Sk.
§ 33
(1)
(2)
Ak v tomto zákone nie je ustanovené inak, vzťahujú sa na priestupky všeobecné predpisy.32)
(3)
Pokuty uložené obvodným úradom podľa tohto zákona sú príjmom štátneho rozpočtu; pokuty
uložené obcou podľa § 31 ods. 2 sú príjmom obce.
SIEDMA HLAVA
SPOLOČNÉ, PRECHODNÉ A ZÁVEREČNÉ USTANOVENIA
Preukazovanie príslušnosti k civilnej ochrane
§ 34
(1)
Osoby vykonávajúce svoju právomoc v zmysle tohto zákona preukazujú príslušnosť k
civilnej ochrane preukazom.12)
(2)
Na označenie personálu a účastníkov civilnej ochrany, budov a materiálu civilnej
ochrany sa používajú medzinárodné rozoznávacie znaky a preukazy totožnosti potvrdzujúce
ich štatút podľa medzinárodného dohovoru.12) Za ich používanie zodpovedajú príslušné subjekty.
(3)
Preukazy totožnosti sa vydávajú zdravotníckemu a duchovnému personálu a osobitne
ostatnému personálu civilnej ochrany.
(4)
Na ochranu účastníkov civilnej ochrany, budov, materiálu, úkrytov pre obyvateľstvo
sa používa medzinárodný rozoznávací znak civilnej ochrany - modrý rovnoramenný trojuholník
na oranžovom pozadí.12)
§ 35
(1)
Na označenie stavieb a zariadení obsahujúcich nebezpečné sily (ako napr. priehrady,
jadrové energetické zariadenia) sa používajú skupiny troch jasných oranžových kruhov
rovnakej veľkosti položených na rovnakej osi, pričom vzdialenosť medzi každým kruhom
je jeden polomer tohto kruhu.12) Znak sa umiestňuje na rovnom povrchu tak, aby bol viditeľný zo všetkých smerov a
na takú vzdialenosť, ako to bude možné.
(2)
Pri zdravotníckej činnosti civilnej ochrany sa používajú medzinárodné rozoznávacie
svetelné a rádiové signály, prostriedky elektronickej identifikácie, medzinárodné
kódy a iné prostriedky.
§ 36
Prechodné a záverečné ustanovenia
(1)
Ak sa v zákonoch20) alebo iných všeobecne záväzných právnych predpisoch používajú slová civilná obrana,
rozumie sa tým civilná ochrana podľa tohto zákona.
(2)
Ministerstvo vnútra ustanoví všeobecne záväzným právnym predpisom podrobnosti na
zabezpečenie
a)
ochrany obyvateľstva pri výrobe, preprave, skladovaní a manipulácii s nebezpečnými
škodlivinami,
b)
stavebnotechnických požiadaviek na stavby a technických podmienok zariadení vzhľadom
na požiadavky civilnej ochrany,
c)
evakuácie,
d)
záchranných, lokalizačných a likvidačných prác,
e)
organizovania jednotiek civilnej ochrany,
f)
hospodárenia s materiálom civilnej ochrany,
g)
technických a prevádzkových podmienok informačného systému,
h)
prípravy na civilnú ochranu.
§ 37
Zrušovacie ustanovenie
Zrušujú sa:
1.
§ 15 a 16 zákona č. 40/1961 Zb. o obrane Československej socialistickej republiky
v znení zákonného opatrenia Predsedníctva Federálneho zhromaždenia č. 17/1976 Zb.,
2.
§ 43 ods. 1 písm. c) zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch.
§ 38
Účinnosť
Tento zákon nadobúda účinnosť dňom vyhlásenia.
Michal Kováč v. r.
Ivan Gašparovič v. r.
Vladimír Mečiar v. r.
Ivan Gašparovič v. r.
Vladimír Mečiar v. r.
1)
§ 76 a nasl. zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov.
Vyhláška Federálneho ministerstva pre technický a investičný rozvoj č. 83/1976 Zb. o všeobecných technických požiadavkách na výstavbu v znení vyhlášky č. 45/1979 Zb.
2)
Zákon Slovenskej národnej rady č. 595/1990 Zb. o štátnej správe pre životné prostredie.
3)
Zákon Slovenskej národnej rady č. 567/1992 Zb. o rozpočtových pravidlách Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
5)
§ 46 až 49 zákona č. 92/1949 Zb. branný zákon v znení neskorších predpisov.
§ 5 zákona č. 40/1961 Zb. o obrane Československej socialistickej republiky v znení neskorších predpisov.
§ 5 zákona č. 40/1961 Zb. o obrane Československej socialistickej republiky v znení neskorších predpisov.
6)
§ 1 zákona Slovenskej národnej rady č. 472/1990 Zb. o organizácii miestnej štátnej správy v znení neskorších predpisov.
7)
Zákon Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov.
Zákon Slovenskej národnej rady č. 377/1990 Zb. o hlavnom meste Slovenskej republiky Bratislave v znení neskorších predpisov. Zákon Slovenskej národnej rady č. 401/1990 Zb. o meste Košice v znení neskorších predpisov.
Zákon Slovenskej národnej rady č. 377/1990 Zb. o hlavnom meste Slovenskej republiky Bratislave v znení neskorších predpisov. Zákon Slovenskej národnej rady č. 401/1990 Zb. o meste Košice v znení neskorších predpisov.
8)
Zákon č. 40/1961 Zb. Ústavný zákon č. 10/1969 Zb. o Rade ochrany štátu.
9)
Zákon Slovenskej národnej rady č. 347/1990 Zb. o organizácii ministerstiev a ostatných ústredných orgánov štátnej správy Slovenskej
republiky v znení neskorších predpisov.
10)
§ 10 ods. 1 zákona Slovenskej národnej rady č. 418/1991 Zb. o štátnej kontrole.
11)
§ 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 3/1993 Z.z. o zriadení Armády Slovenskej republiky.
12)
Oznámenie Federálneho ministerstva zahraničných vecí o viazanosti Českej a Slovenskej
Federatívnej Republiky Dodatkovými protokolmi I a II k Ženevským dohovorom z 12. augusta
1949 o ochrane obetí medzinárodných ozbrojených konfliktov a konfliktov nemajúcich
medzinárodný charakter prijatých v Ženeve 8. júna 1977, č. 168/1991 Zb.
13)
§ 30 zákona č. 76/1959 Zb. o niektorých služobných pomeroch vojakov v znení neskorších predpisov.
14)
Napr. Slovenský Červený kríž, Zväz civilnej ochrany Slovenskej republiky, dobrovoľné
jednotky požiarnej ochrany, Rýchla zdravotnícka pomoc, Hygienická služba, Banská záchranná
služba, Horská služba, Jaskyniarska záchranná služba, Asociácia cvičiteľov záchranárskych
psov, Vodná záchranná služba.
15)
Napr. zákon Slovenskej národnej rady č. 126/1985 Zb. o požiarnej ochrane v znení neskorších predpisov.
Zákon Slovenskej národnej rady č. 135/1974 Zb. o štátnej správe vo vodnom hospodárstve.
Nariadenie vlády Slovenskej socialistickej republiky č. 32/1975 Zb. o ochrane pred povodňami.
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 171/1993 Z.z. o Policajnom zbore.
Zákon č. 20/1966 Zb. o starostlivosti o zdravie ľudu v znení neskorších predpisov.
Zákon Slovenskej národnej rady č. 135/1974 Zb. o štátnej správe vo vodnom hospodárstve.
Nariadenie vlády Slovenskej socialistickej republiky č. 32/1975 Zb. o ochrane pred povodňami.
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 171/1993 Z.z. o Policajnom zbore.
Zákon č. 20/1966 Zb. o starostlivosti o zdravie ľudu v znení neskorších predpisov.
16)
Nariadenie vlády Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky č. 284/1992 Zb. o opatreniach hospodárskej mobilizácie.
17)
§ 3 ods. 4 zákona Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. v znení neskorších predpisov.
18)
19)
Napr. Slovenský Červený kríž, Zväz civilnej ochrany Slovenskej republiky.
20)
Napr. zákon č. 40/1961 Zb.
Zákon Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb.
Zákon Slovenskej národnej rady č. 377/1990 Zb.
Zákon Slovenskej národnej rady č. 472/1990 Zb.
Zákon Slovenskej národnej rady č. 401/1990 Zb.
Zákon Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb.
Zákon Slovenskej národnej rady č. 377/1990 Zb.
Zákon Slovenskej národnej rady č. 472/1990 Zb.
Zákon Slovenskej národnej rady č. 401/1990 Zb.
21)
25)
§ 186 zákona č. 99/1963 Zb. Občiansky súdny poriadok v znení neskorších predpisov.
26)
Zákon č. 1/1992 Zb. o mzde, odmene za pracovnú pohotovosť a o priemernom zárobku v znení neskorších predpisov.
31)
Zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok).
32)
Zákon Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov.