387/2002 Z. z.
Časová verzia predpisu účinná od 01.01.2016 do 18.01.2021
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter.
Otvoriť všetky
Číslo predpisu: | 387/2002 Z. z. |
Názov: | Zákon o riadení štátu v krízových situáciách mimo času vojny a vojnového stavu |
Typ: | Zákon |
Dátum schválenia: | 21.06.2002 |
Dátum vyhlásenia: | 18.07.2002 |
Dátum účinnosti od: | 01.01.2016 |
Dátum účinnosti do: | 18.01.2021 |
Autor: | Národná rada Slovenskej republiky |
Právna oblasť: |
|
Nachádza sa v čiastke: |
515/2003 Z. z. | Zákon o krajských úradoch a obvodných úradoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
335/2007 Z. z. | Zákon, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti so zrušením krajských úradov |
445/2008 Z. z. | Zákon, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v pôsobnosti Ministerstva vnútra Slovenskej republiky v súvislosti so zavedením meny euro v Slovenskej republike |
179/2011 Z. z. | Zákon o hospodárskej mobilizácii a o zmene a doplnení zákona č. 387/2002 Z. z. o riadení štátu v krízových situáciách mimo času vojny a vojnového stavu v znení neskorších predpisov |
444/2015 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony |
9/2021 Z. z. | Zákon, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti s druhou vlnou pandémie ochorenia COVID-19 |
387
ZÁKON
z 21. júna 2002
o riadení štátu v krízových situáciách mimo času vojny a vojnového stavu
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
§ 1
Predmet úpravy
Tento zákon ustanovuje pôsobnosť orgánov verejnej moci pri riadení štátu v krízových
situáciách mimo času vojny a vojnového stavu, práva a povinnosti právnických osôb
a fyzických osôb pri príprave na krízové situácie mimo času vojny a vojnového stavu
a pri ich riešení a sankcie za porušenie povinností ustanovených týmto zákonom.
§ 2
Vymedzenie pojmov
Na účely tohto zákona sa rozumie
a)
krízovou situáciou mimo času vojny a vojnového stavu (ďalej len „krízová situácia")
obdobie, počas ktorého je bezprostredne ohrozená alebo narušená bezpečnosť štátu a
ústavné orgány môžu po splnení podmienok ustanovených v ústavnom zákone alebo osobitnom
zákone1) na jej riešenie vyhlásiť výnimočný stav,2) núdzový stav3) alebo mimoriadnu situáciu,4)
b)
krízovým riadením mimo času vojny a vojnového stavu (ďalej len „krízové riadenie")
súhrn riadiacich činností orgánov krízového riadenia, ktoré sú zamerané na analýzu
a vyhodnotenie bezpečnostných rizík a ohrození, plánovanie, prijímanie preventívnych
opatrení, organizovanie, realizáciu a kontrolu činností vykonávaných pri príprave
na krízové situácie a pri ich riešení,
c)
krízovým štábom výkonný orgán orgánu krízového riadenia, ktorého úlohou je analyzovať
riziká krízovej situácie, navrhovať opatrenia na jej riešenie a koordinovať činnosť
zložiek v jeho pôsobnosti v období krízovej situácie,
d)
základným bezpečnostným záujmom štátu najmä zachovanie mieru a bezpečnosti štátu,
zabezpečenie demokratického poriadku, ochrany života a zdravia osôb, ochrany majetku
vrátane objektov, v ktorých orgány verejnej moci vykonávajú svoju činnosť, riadneho
fungovania hospodárstva a orgánov verejnej moci a ochrany životného prostredia,
e)
civilným núdzovým plánovaním príprava a koordinácia opatrení na zabezpečenie funkčnosti
orgánov verejnej moci, hospodárstva, vnútorného poriadku a bezpečnosti štátu a civilnej
ochrany obyvateľstva v období krízovej situácie.
§ 2a
Orgány verejnej moci zabezpečujú ochranu základných bezpečnostných záujmov štátu aj
mimo krízovej situácie.
§ 3
Orgány krízového riadenia
Orgánmi krízového riadenia sú
a)
vláda Slovenskej republiky (ďalej len „vláda"), Bezpečnostná rada Slovenskej republiky,
b)
ministerstvá a ostatné ústredné orgány štátnej správy (ďalej len „ministerstvo"),
c)
Národná banka Slovenska,
d)
bezpečnostná rada kraja,
e)
obvodný úrad,
f)
bezpečnostná rada okresu,
g)
obec.
§ 4
Vláda
(1)
Vláda
a)
prijíma opatrenia na predchádzanie krízovým situáciám a na ich riešenie,
b)
riadi a kontroluje činnosť orgánov krízového riadenia podľa § 3 písm. b) až g) pri príprave na krízové situácie a pri ich riešení,
c)
rozhoduje o použití účelovej rezervy finančných prostriedkov na riešenie krízových
situácií a odstraňovanie ich následkov [§ 11 ods. 1 písm. c)],
d)
rozhoduje o vyžiadaní technickej pomoci zo zahraničia vrátane humanitárnej pomoci
pri riešení krízovej situácie a o poskytnutí pomoci v obdobnej situácii mimo územia
Slovenskej republiky,
e)
plní pri príprave na krízové situácie a pri ich riešení úlohy civilnej ochrany podľa
osobitného predpisu.4)
(2)
Vláda zriaďuje ústredný krízový štáb, ktorý koordinuje činnosť orgánov štátnej správy,
orgánov územnej samosprávy a ďalších zložiek určených na riešenie krízovej situácie
v období krízovej situácie. Predsedom ústredného krízového štábu je minister vnútra
Slovenskej republiky.
(3)
Na plnenie úloh podľa odseku 2 ústredný krízový štáb najmä
a)
koordinuje činnosť krízových štábov,
b)
spolupracuje s Bezpečnostnou radou Slovenskej republiky pri príprave opatrení na
riešenie krízovej situácie,
c)
kontroluje plnenie úloh a opatrení uložených vládou pri riešení krízovej situácie,
d)
navrhuje vláde použitie účelovej rezervy finančných prostriedkov na riešenie krízovej
situácie a odstraňovanie jej následkov,
e)
navrhuje vláde vyžiadanie pomoci zo zahraničia vrátane humanitárnej pomoci pri riešení
krízovej situácie.
(4)
Predseda ústredného krízového štábu oznamuje bezodkladne prezidentovi Slovenskej
republiky a predsedovi vlády vznik krízovej situácie alebo ohrozenie, ktoré ju môže
bezprostredne spôsobiť.
(5)
Zloženie ústredného krízového štábu a podrobnosti o jeho úlohách a činnosti ustanovuje
štatút, ktorý schvaľuje vláda.
§ 5
Ministerstvo
(1)
Ministerstvo v rozsahu svojej pôsobnosti
a)
zriaďuje krízový štáb,
b)
vedie prehľady zdrojov rizík, ktoré môžu spôsobiť krízovú situáciu, analyzuje tieto
riziká a prijíma opatrenia na odstránenie ich príčin,
c)
oznamuje bezodkladne predsedovi ústredného krízového štábu vznik krízovej situácie
alebo ohrozenie, ktoré ju môže bezprostredne spôsobiť,
d)
uskutočňuje civilné núdzové plánovanie,
e)
rozhoduje o opatreniach na riešenie krízových situácií vrátane odstránenia alebo
zmiernenia ich následkov,
f)
poskytuje na vyžiadanie podklady iným orgánom krízového riadenia, ktoré sú potrebné
na plnenie ich úloh pri príprave na krízové situácie a na ich riešenie,
g)
spolupracuje s príslušnými orgánmi iných štátov pri príprave na krízové situácie
a pri ich riešení,
h)
utvára podmienky na zabezpečenie informačného systému krízového riadenia (§ 13),
i)
plní pri príprave na krízové situácie a pri ich riešení úlohy civilnej ochrany podľa
osobitného predpisu.4)
(2)
Na plnenie úloh podľa odseku 1 písm. b) až i) ministerstvo zriaďuje osobitný útvar
v priamej podriadenosti ministra alebo vedúceho ostatného ústredného orgánu štátnej
správy; tento útvar plní aj úlohy sekretariátu krízového štábu ministerstva.
§ 6
Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky
Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky okrem úloh ustanovených v § 5
a)
zabezpečuje činnosť ústredného krízového štábu,
b)
koordinuje v rozsahu určenom vládou činnosť orgánov krízového riadenia podľa § 3 písm. b) až c), e) a g) pri príprave na krízovú situáciu a pri jej riešení a činnosť podnikateľov5) a právnických osôb pri civilnom núdzovom plánovaní,
c)
navrhuje vláde vyžiadanie alebo poskytnutie humanitárnej pomoci,
d)
organizuje a riadi prípravu orgánov štátnej správy a samosprávy v krízových situáciách
formou zdokonaľovacích (účelových) kurzov a školení,
e)
organizuje odbornú prípravu ústredného krízového štábu, koordinuje prípravu krízových
štábov ministerstiev a obvodných úradov v sídle kraja pri príprave na krízové situácie,
f)
kontroluje plnenie úloh civilného núdzového plánovania.
§ 7
Národná banka Slovenska
§ 8
Obvodný úrad v sídle kraja
(1)
Obvodný úrad v sídle kraja vo svojom územnom obvode
a)
zriaďuje krízový štáb, ktorý plní aj úlohy krízového štábu podľa § 9 ods. 1 písm. a),
b)
koordinuje činnosť obvodných úradov a obcí pri príprave na krízovú situáciu a pri
jej riešení a činnosť podnikateľov a právnických osôb pri civilnom núdzovom plánovaní,
c)
spolupracuje s vyšším územným celkom pri príprave na krízové situácie a pri ich riešení,
d)
vykonáva opatrenia na riešenie krízových situácií,
e)
plní úlohy ustanovené vládou a v rozsahu určenom vládou aj ústredným krízovým štábom
pri príprave na krízové situácie a pri ich riešení,
f)
uskutočňuje civilné núdzové plánovanie,
g)
kontroluje civilné núdzové plánovanie obvodných úradov a obcí,
h)
rozhoduje o zákonných nárokoch podľa ústavného zákona,6) ktoré vznikli v čase výnimočného stavu alebo núdzového stavu, a uhrádza náhrady za
tieto zákonné nároky,
i)
spolupracuje s príslušnými orgánmi iných štátov pri príprave na krízové situácie
a pri ich riešení,
j)
organizuje odbornú prípravu krízových štábov obvodných úradov pri príprave na krízové
situácie,
k)
plní pri príprave na krízové situácie a pri ich riešení úlohy civilnej ochrany podľa
osobitného predpisu.4)
(2)
Na plnenie úloh podľa odseku 1 písm. b) až k) obvodný úrad v sídle kraja zriaďuje
osobitný útvar v priamej podriadenosti prednostu obvodného úradu v sídle kraja; tento
útvar plní aj úlohy sekretariátu krízového štábu obvodného úradu v sídle kraja a sekretariátu
bezpečnostnej rady kraja.
(3)
Koordinačné stredisko integrovaného záchranného systému7) poskytuje súčinnosť krízovému štábu pri plnení jeho úloh.
(4)
V čase výnimočného stavu alebo núdzového stavu plní úlohy podľa odseku 1 písm. b),
d) a e) bezpečnostná rada kraja; informácie o prijatých opatreniach a návrhy na riešenie
krízovej situácie predkladá Bezpečnostnej rade Slovenskej republiky.
§ 9
Obvodný úrad
(1)
Obvodný úrad vo svojom územnom obvode
a)
zriaďuje krízový štáb,
b)
koordinuje činnosť obcí pri príprave na krízovú situáciu a pri jej riešení a činnosť
podnikateľov a právnických osôb pri civilnom núdzovom plánovaní,
c)
vykonáva opatrenia na riešenie krízových situácií,
d)
plní úlohy ustanovené vládou a v rozsahu určenom vládou aj ústredným krízovým štábom,
obvodným úradom v sídle kraja pri príprave na riešenie krízových situácií a pri ich
riešení,
e)
uskutočňuje civilné núdzové plánovanie,
f)
kontroluje civilné núdzové plánovanie obcí,
g)
spolupracuje s príslušnými orgánmi iných štátov pri príprave na krízové situácie
a pri ich riešení,
h)
organizuje odbornú prípravu krízových štábov obcí pri príprave na krízové situácie,
i)
plní pri príprave na krízové situácie a pri ich riešení úlohy civilnej ochrany podľa
osobitného predpisu.4)
(2)
Na plnenie úloh podľa odseku 1 písm. b) až i) obvodný úrad zriaďuje osobitný útvar
v priamej podriadenosti prednostu obvodného úradu; tento útvar plní aj úlohy sekretariátu
krízového štábu obvodného úradu a sekretariátu bezpečnostnej rady okresu.
(3)
V čase výnimočného stavu alebo núdzového stavu plní úlohy podľa odseku 1 písm. b)
až d) bezpečnostná rada okresu; informácie o prijatých opatreniach a návrhy na riešenie
krízovej situácie predkladá bezpečnostnej rade kraja.
§ 10
Obec
Obec na svojom území
a)
zriaďuje krízový štáb,
b)
koordinuje činnosť podnikateľov a právnických osôb pri civilnom núdzovom plánovaní,
c)
vykonáva opatrenia na riešenie krízových situácií,
d)
uskutočňuje civilné núdzové plánovanie,
e)
plní úlohy ustanovené vládou a v rozsahu určenom vládou aj ústredným krízovým štábom,
obvodným úradom v sídle kraja a obvodným úradom pri príprave na riešenie krízových
situácií a pri ich riešení,
f)
vyžaduje poskytnutie pomoci od obvodného úradu,
g)
zhromažďuje osobné údaje o počte osôb a totožnosti osôb v rozsahu meno, priezvisko,
pobyt a rodné číslo, ktoré sa v čase krízovej situácie nachádzajú na území obce a
odovzdávajú zoznamy týchto osôb krízovému štábu príslušného obvodného úradu,
h)
plní pri príprave na krízové situácie a pri ich riešení úlohy civilnej ochrany podľa
osobitného predpisu.4)
§ 10a
Vyšší územný celok
Vyšší územný celok pri plnení úloh na úseku hospodárskej mobilizácie podľa osobitného
zákona7a) spolupracuje a koordinuje svoju činnosť s orgánmi krízového riadenia.
§ 10b
Ukladanie opatrení
Orgány krízového riadenia uvedené v § 3 písm. a) až c), e) a g) a vyšší územný celok sú oprávnené v krízovej situácii podľa tohto zákona ukladať
povinnosti a vyžadovať plnenie opatrení hospodárskej mobilizácie v rozsahu ustanovenom
osobitným predpisom.7b)
§ 11
Finančné zabezpečenie krízových situácií
(1)
Na plnenie úloh podľa tohto zákona
a)
ministerstvá uplatňujú v návrhu rozpočtu svojej kapitoly na príslušný rok objem finančných
prostriedkov,
b)
Národná banka Slovenska vyčleňuje vo svojom rozpočte na príslušný rok objem finančných
prostriedkov na zabezpečenie prípravy na krízové situácie,
c)
Ministerstvo financií Slovenskej republiky po prerokovaní s Ministerstvom vnútra
Slovenskej republiky navrhuje v rozpočtovej kapitole všeobecná pokladničná správa
účelovú rezervu finančných prostriedkov na riešenie krízových situácií a odstraňovanie
ich následkov,
d)
Ministerstvo financií Slovenskej republiky po schválení štátneho rozpočtu v Národnej
rade Slovenskej republiky rozpisuje v rámci schválených záväzných ukazovateľov objem
finančných prostriedkov na zabezpečenie prípravy na krízové situácie ako účelové prostriedky
do rozpočtových kapitol ministerstiev.
(2)
Obce a vyššie územné celky sú pri plnení úloh podľa tohto zákona financované formou
štátnych dotácií, ak osobitný predpis4) neustanovuje inak.
§ 12
Podnikatelia a právnické osoby
Podnikatelia a právnické osoby sú na požiadanie orgánu krízového riadenia povinní
poskytnúť mu informácie a podklady potrebné na uskutočňovanie civilného núdzového
plánovania.
§ 13
Informačný systém krízového riadenia
(1)
Orgány krízového riadenia pri príprave na krízové situácie a pri ich riešení využívajú
informačný systém krízového riadenia štátu.
(2)
Každý má právo na nevyhnutné informácie o pripravovaných opatreniach a postupoch
na ochranu života, zdravia a majetku pri krízovej situácii.
§ 14
Správne delikty
(1)
Obvodný úrad môže uložiť podnikateľovi alebo právnickej osobe za porušenie povinností
ustanovených v § 12 pokutu do 3319 eur; v prípade porušenia povinností v čase núdzového stavu alebo výnimočného
stavu do 16 596 eur.
(2)
Pokutu možno uložiť do jedného roka odo dňa, keď sa obvodný úrad o porušení povinnosti
dozvedel, najneskôr však do troch rokov odo dňa, keď k porušeniu povinnosti došlo.
(3)
Pri určení pokuty obvodný úrad prihliada na závažnosť, spôsob, čas trvania a následky
protiprávneho konania.
(4)
Na konanie o ukladaní pokút sa vzťahuje všeobecný predpis o správnom konaní.8)
(5)
Výnos z pokút je príjmom štátneho rozpočtu.
§ 15
Spoločné ustanovenia
V období krízovej situácie je
a)
Ústredná povodňová komisia9) a súčasťou ústredného krízového štábu, ktorý plní úlohy tejto komisie,
b)
krajská povodňová komisia9) súčasťou krízového štábu obvodného úradu v sídle kraja, ktorý plní úlohy tejto komisie,
c)
obvodná povodňová komisia9) súčasťou krízového štábu obvodného úradu, ktorý plní úlohy tejto komisie.
§ 16
Účinnosť
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. septembra 2002.
Rudolf Schuster v. r.
Jozef Migaš v. r.
Mikuláš Dzurinda v. r.
Jozef Migaš v. r.
Mikuláš Dzurinda v. r.
1)
Ústavný zákon č. 227/2002 Z. z. o bezpečnosti štátu v čase vojny, vojnového stavu, výnimočného stavu a núdzového
stavu.Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 42/1994 Z. z. o civilnej ochrane obyvateľstva v znení neskorších predpisov.
2)
Čl. 102 ods. 1 písm. m) Ústavy Slovenskej republiky.Čl. 4 ústavného zákona č. 227/2002 Z. z.
3)
Čl. 119 písm. n) Ústavy Slovenskej republiky.Čl. 5 ústavného zákona č. 227/2002 Z. z.
4)
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 42/1994 Z. z. v znení neskorších predpisov.
7)
7a)
§ 17 zákona č. 179/2011 Z. z. o hospodárskej mobilizácii a o zmene a doplnení zákona č. 387/2002 Z. z. o riadení
štátu v krízových situáciách mimo času vojny a vojnového stavu v znení neskorších
predpisov.
7b)
Napríklad § 7 zákona č. 179/2011 Z. z.
8)
Zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok).
9)
Zákon č. 666/2004 Z. z. o ochrane pred povodňami v znení zákona č. 332/2007 Z. z.