587/2004 Z. z.
Časová verzia predpisu účinná od 01.06.2023 do 06.07.2023
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter, právne záväzný obsah sa nachádza v pdf verzii právneho predpisu.
Otvoriť všetky
Číslo predpisu: | 587/2004 Z. z. |
Názov: | Zákon o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
Typ: | Zákon |
Dátum schválenia: | 21.10.2004 |
Dátum vyhlásenia: | 11.11.2004 |
Dátum účinnosti od: | 01.06.2023 |
Dátum účinnosti do: | 06.07.2023 |
Autor: | Národná rada Slovenskej republiky |
Právna oblasť: |
|
Nachádza sa v čiastke: |
157/2005 Z. z. | Vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky, ktorou sa vykonáva zákon č. 587/2004 Z. z. o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
69/2022 Z. z. | Vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky č. 157/2005 Z. z., ktorou sa vykonáva zákon č. 587/2004 Z. z. o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
381/2023 Z. z. | Vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky č. 157/2005 Z. z., ktorou sa vykonáva zákon č. 587/2004 Z. z. o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
44/1988 Zb. | Zákon o ochrane a využití nerastného bohatstva (banský zákon) |
127/1994 Z. z. | Zákon Národnej rady Slovenskej republiky o posudzovaní vplyvov na životné prostredie |
76/1998 Z. z. | Zákon o ochrane ozónovej vrstvy Zeme a o doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov |
401/1998 Z. z. | Zákon o poplatkoch za znečisťovanie ovzdušia |
313/1999 Z. z. | Zákon o geologických prácach a o štátnej geologickej správe (geologický zákon) |
223/2001 Z. z. | Zákon o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
139/2002 Z. z. | Zákon o rybárstve |
151/2002 Z. z. | Zákon o používaní genetických technológií a geneticky modifikovaných organizmov |
237/2002 Z. z. | Zákon o obchode s ohrozenými druhmi voľne žijúcich živočíchov a voľne rastúcich rastlín a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
261/2002 Z. z. | Zákon o prevencii závažných priemyselných havárií a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
442/2002 Z. z. | Zákon o verejných vodovodoch a verejných kanalizáciách a o zmene a doplnení zákona č. 276/2001 Z. z. o regulácii v sieťových odvetviach |
468/2002 Z. z. | Zákon o systéme environmentálne orientovaného riadenia a auditu |
469/2002 Z. z. | Zákon o environmentálnom označovaní výrobkov |
478/2002 Z. z. | Zákon o ochrane ovzdušia a ktorým sa dopĺňa zákon č. 401/1998 Z. z. o poplatkoch za znečisťovanie ovzdušia v znení neskorších predpisov (zákon o ovzduší) |
529/2002 Z. z. | Zákon o obaloch a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
543/2002 Z. z. | Zákon o ochrane prírody a krajiny |
245/2003 Z. z. | Zákon o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
525/2003 Z. z. | Zákon o štátnej správe starostlivosti o životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
17/2004 Z. z. | Zákon o poplatkoch za uloženie odpadov |
364/2004 Z. z. | Zákon o vodách a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov (vodný zákon) |
15/2005 Z. z. | Zákon o ochrane druhov voľne žijúcich živočíchov a voľne rastúcich rastlín reguláciou obchodu s nimi a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
277/2005 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 261/2002 Z. z. o prevencii závažných priemyselných havárií a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení zákona č. 587/2004 Z. z. o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
491/2005 Z. z. | Zákon o environmentálnom overovaní a registrácii organizácií v schéme Európskeho spoločenstva pre environmentálne manažérstvo a audit a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
276/2007 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 587/2004 Z. z. o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 277/2005 Z. z. |
569/2007 Z. z. | Zákon o geologických prácach (geologický zákon) |
661/2007 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 577/2004 Z. z. o rozsahu zdravotnej starostlivosti uhrádzanej na základe verejného zdravotného poistenia a o úhradách za služby súvisiace s poskytovaním zdravotnej starostlivosti v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
514/2008 Z. z. | Zákon o nakladaní s odpadom z ťažobného priemyslu a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
160/2009 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 566/2001 Z. z. o cenných papieroch a investičných službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o cenných papieroch) v znení neskorších predpisov a o doplnení niektorých zákonov |
286/2009 Z. z. | Zákon o fluórovaných skleníkových plynoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
119/2010 Z. z. | Zákon o obaloch a o zmene zákona č. 223/2001 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov |
137/2010 Z. z. | Zákon o ovzduší |
408/2011 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
409/2011 Z. z. | Zákon o niektorých opatreniach na úseku environmentálnej záťaže a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
223/2012 Z. z. | Zákon, ktorým sa dopĺňa zákon č. 543/2007 Z. z. o pôsobnosti orgánov štátnej správy pri poskytovaní podpory v pôdohospodárstve a rozvoji vidieka v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňajú niektoré zákony |
321/2012 Z. z. | Zákon o ochrane ozónovej vrstvy Zeme a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
414/2012 Z. z. | Zákon o obchodovaní s emisnými kvótami a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
39/2013 Z. z. | Zákon o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
207/2013 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 587/2004 Z. z. o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších predpisov |
399/2014 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 414/2012 Z. z. o obchodovaní s emisnými kvótami a o zmene a doplnení niektorých zákonov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone: |
128/2015 Z. z. | Zákon o prevencii závažných priemyselných havárií a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
357/2015 Z. z. | Zákon o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
375/2015 Z. z. | Zákon o zrušení Fondu národného majetku Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
292/2017 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony |
332/2017 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 414/2012 Z. z. o obchodovaní s emisnými kvótami a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 587/2004 Z. z. o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov |
329/2018 Z. z. | Zákon o poplatkoch za uloženie odpadov a o zmene a doplnení zákona č. 587/2004 Z. z. o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov |
111/2019 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 587/2004 Z. z. o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon č. 329/2018 Z. z. o poplatkoch za uloženie odpadov a o zmene a doplnení zákona č. 587/2004 Z. z. o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov |
460/2019 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony |
74/2020 Z. z. | Zákon, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v pôsobnosti Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky v súvislosti s ochorením COVID-19 |
67/2021 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 329/2018 Z. z. o poplatkoch za uloženie odpadov a o zmene a doplnení zákona č. 587/2004 Z. z. o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov v znení zákona č. 111/2019 Z. z. a ktorým sa mení zákon č. 587/2004 Z. z. o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov |
535/2021 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 414/2012 Z. z. o obchodovaní s emisnými kvótami a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 587/2004 Z. z. o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov |
66/2022 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 587/2004 Z. z. o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov |
186/2023 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 414/2012 Z. z. o obchodovaní s emisnými kvótami a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 587/2004 Z. z. o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov |
267/2023 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 587/2004 Z. z. o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov |
525/2023 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 364/2004 Z. z. o vodách a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov (vodný zákon) v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony |
236/2024 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 414/2012 Z. z. o obchodovaní s emisnými kvótami a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony |
587
ZÁKON
z 21. októbra 2004
o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
§ 1
Základné ustanovenia
(1)
Zriaďuje sa Environmentálny fond (ďalej len „fond") ako štátny fond1) na uskutočňovanie štátnej podpory starostlivosti o životné prostredie (ďalej len
„podpora“).
(2)
Fond je právnická osoba so sídlom v Bratislave.
§ 2
Správa a orgány fondu
(1)
Správu fondu vykonáva Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky (ďalej
len „ministerstvo“).
(2)
Na čele fondu je generálny riaditeľ, ktorého vymenúva a odvoláva minister životného
prostredia Slovenskej republiky (ďalej len „minister“).
(3)
Minister zriaďuje Radu Environmentálneho fondu (ďalej len „rada fondu“) ako svoj
poradný orgán na poskytovanie a použitie finančných prostriedkov fondu (ďalej len
„prostriedky fondu“).
(4)
Podrobnosti o organizácii a činnosti fondu a rady fondu upraví štatút fondu, ktorý
schvaľuje a vydá minister a zverejní ministerstvo vo Vestníku ministerstva (ďalej
len „vestník“).
§ 3
Zdroje fondu
Zdrojmi fondu sú
a)
pokuty uložené orgánmi štátnej správy starostlivosti o životné prostredie,2)
b)
úhrady za zapísanie do zoznamu odborne spôsobilých osôb na posudzovanie vplyvov činností
na životné prostredie,3)
c)
výnosy z verejných zbierok4) určených na starostlivosť o životné prostredie,
d)
odvody, penále a pokuty za porušenie finančnej disciplíny pri nakladaní s prostriedkami
fondu,5)
e)
poplatky za vypúšťanie odpadových vôd do povrchových vôd a poplatky za odber podzemnej
vody mimo odberu jednoduchými zariadeniami na odber vody,6)
f)
poplatky za znečisťovanie ovzdušia z veľkých zdrojov znečisťovania a stredných zdrojov
znečisťovania,7)
g)
nenávratné podpory (ďalej len „dotácia“),
h)
výnosy z prostriedkov fondu uložených v Štátnej pokladnici s výnimkou výnosov z prostriedkov
poskytnutých fondu zo štátneho rozpočtu,
i)
dary a príspevky od domácich a zahraničných právnických osôb a fyzických osôb,
j)
sankcie za porušenie zmluvných podmienok (§ 11 ods. 5),
k)
príjmy z výťažku pri výkone exekúcie veci, na ktorú bolo zriadené zmluvné záložné
právo,
l)
zostatky prostriedkov fondu k 31. decembru predchádzajúceho rozpočtového roka s výnimkou
zostatkov prostriedkov poskytnutých fondu zo štátneho rozpočtu,
m)
finančné prostriedky vrátené pôvodcom havárie (§ 4 ods. 9),
n)
splátky návratnej podpory (ďalej len „úver“) poskytnutej z fondu,
o)
splátky úrokov z úverov poskytnutých z fondu,
p)
r)
peňažné prostriedky získané z predaja kvót skleníkových plynov alebo znečisťujúcich
látok,9)
s)
finančné prostriedky Európskej únie,
t)
výnosy získané z dražieb kvót,9aa)
u)
disponibilné prostriedky prevedené z Recyklačného fondu v likvidácii,9ab)
v)
príjmy z poplatkov za uloženie odpadov podľa osobitného predpisu,9ac)
w)
prostriedky pridelené Slovenskej republike z Modernizačného fondu podľa osobitného
predpisu,9ad)
x)
iné zdroje, ak tak ustanovuje osobitný predpis.
§ 4
Poskytovanie prostriedkov fondu a spôsob ich použitia
(1)
Prostriedky fondu možno poskytnúť a použiť na
a)
podporu činností zameraných na dosiahnutie cieľov stratégie environmentálnej politiky
Slovenskej republiky na celoštátnej, regionálnej alebo miestnej úrovni,
b)
podporu prieskumu, výskumu a vývoja zameraného na zisťovanie a zlepšenie stavu životného
prostredia,
c)
podporu environmentálnej výchovy, vzdelávania a propagácie,
d)
podporu riešenia odstraňovania environmentálnych záťaží,9a)
e)
f)
správu fondu (§ 2 ods. 1),
g)
odvod do príjmov štátneho rozpočtu na plnenie cieľov stratégie environmentálnej politiky
Slovenskej republiky v príslušnom rozpočtovom roku,
h)
úhradu nákladov súvisiacich s ochranou životného prostredia za služby vo verejnom
záujme na základe rozhodnutia ministra,
i)
podporu projektov zameraných na účely reálne dosiahnuteľných a merateľných úspor
emisií skleníkových plynov,11a)
j)
financovanie výskumu a vývoja v oblasti energetickej účinnosti, čistých technológií
a vývoja nízkouhlíkových technológií vrátane druhotných energetických zdrojov,
k)
modernizáciu zariadení s cieľom úspory energie na strane spotrebiteľa,
l)
zvyšovanie energetickej účinnosti existujúcich budov vrátane zatepľovania,
m)
podporu činnosti na dosiahnutie cieľov stratégie environmentálnej politiky Slovenskej
republiky a na náklady spojené s odborným a administratívnym zabezpečením plnenia
záväzkov Slovenskej republiky v oblasti znižovania emisií skleníkových plynov,11aa)
n)
podporu prechodu k formám dopravy s nízkymi emisiami a prechodu z individuálnej dopravy
k verejnej doprave,
o)
úhradu nákladov spojených so sledovaním správnosti výpočtu a s určovaním výšky poplatkov
za odber podzemných vôd a poplatkov za vypúšťanie odpadových vôd podľa osobitného
predpisu,11b)
p)
nenávratné financovanie environmentálnych projektov pripravených Slovenskou republikou
v spolupráci s medzinárodnými finančnými inštitúciami alebo inými inštitúciami členských
štátov na základe predchádzajúceho pokynu ministerstva,
q)
odstraňovanie následkov po banskej činnosti a zabezpečenie alebo likvidáciu starých
banských diel podľa osobitného predpisu,11c)
r)
podporu obhospodarovania lesov poškodených imisiami11d) s plochami s extrémnym emisným zaťažením alebo s vysokým emisným zaťažením,
s)
úhradu zvýšených nákladov na ochranu lesov pred šírením škodlivých činiteľov,11da) na základe rozhodnutia ministra,
t)
inštaláciu nových zariadení, ktoré využívajú ako zdroj energie obnoviteľné zdroje
energie, geotermálnu energiu alebo druhotné energetické zdroje; druhotným energetickým
zdrojom sa rozumie zdroj energie, ktorého energetický potenciál pochádza z vedľajšieho
plynného produktu vznikajúceho pri výrobných procesoch a technologických procesoch,
u)
rekonštrukciu alebo modernizáciu11e) existujúcich zariadení, ktoré využívajú ako zdroj energie obnoviteľné zdroje energie
alebo druhotné energetické zdroje,
v)
výmenu alebo rekonštrukciu existujúcich zariadení, ktoré pri príprave tepla, teplej
úžitkovej vody a pri chladení využívajú fosílne palivá, za zariadenia využívajúce
biomasu, druhotné energetické zdroje alebo geotermálnu energiu, za tepelné čerpadlá
alebo za solárne kolektory vrátane výmeny celej sústavy alebo jej rekonštrukcie,
w)
inštaláciu nových zariadení, ktoré pri príprave tepla, teplej úžitkovej vody a pri
chladení budú využívať biomasu, druhotné energetické zdroje alebo geotermálnu energiu,
inštaláciu tepelných čerpadiel alebo na inštaláciu solárnych kolektorov vrátane inštalácie
celej sústavy,
x)
zníženie tepelných strát v rozvodoch tepelných médií v systémoch centralizovaného
zásobovania teplom,
y)
modernizáciu existujúcich zariadení alebo inštaláciu nových zariadení na zachytávanie
metánu,
z)
zvyšovanie energetickej účinnosti technologických celkov a jednotlivých zariadení,
aa)
kompenzáciu podnikom v odvetviach, v ktorých sa predpokladá značné riziko úniku uhlíka
v súvislosti s premietnutím nákladov emisných kvót do cien elektrickej energie,
ab)
investičnú pomoc na výstavbu vysoko účinných elektrární11f) alebo na výstavbu nových elektrární, ktoré budú zachytávať a ukladať oxid uhličitý,
ac)
podporu investícií do nízkouhlíkových technológií,
ad)
financovanie riešení na zabezpečenie starostlivosti o životné prostredie v bezprostrednej
súvislosti s mimoriadne závažnou environmentálnou situáciou, na ktorú sa vzťahujú
činnosti uvedené v špecifikácii činností podľa odseku 5,
ae)
podporu manažmentu lesov zaradených do pásiem ohrozenia pod vplyvom imisií podľa
osobitného predpisu11g) a na podporu projektov zameraných na úsporu a záchyt emisií skleníkových plynov v
oblasti poľnohospodárstva a lesníctva,
af)
príspevky do klimaticko-energetických fondov,
ag)
príspevky obciam z príjmov z poplatkov za uloženie odpadov,11h)
ah)
dotácie z príjmov z poplatkov za uloženie odpadov,11i)
ai)
zefektívnenie odhaľovania environmentálnej trestnej činnosti a výkonu štátneho dozoru
v oblasti starostlivosti o životné prostredie,
aj)
financovanie preventívnych opatrení a nápravných opatrení podľa osobitného predpisu,11ia)
ak)
zabezpečenie zhodnotenia alebo zneškodnenia nezákonne umiestneného odpadu podľa osobitného
predpisu,11ib)
al)
podporu investícií z prostriedkov Modernizačného fondu,
am)
ochranu a starostlivosť o životné prostredie na území národných parkov a zlepšenie
kvality života obyvateľov obcí, ktorých katastrálne územia sa nachádzajú v národných
parkoch, a podporu trvalo udržateľného rozvoja týchto obcí,
an)
úhradu zvýšených nákladov spojených s prírode blízkym hospodárením v lesoch v treťom
až piatom stupni ochrany,11ic)
ao)
ochranu a starostlivosť o životné prostredie na území chránených vodohospodárskych
oblastí,11)
(2)
Prostriedky fondu možno poskytnúť a použiť aj na podporné programové aktivity zamerané
na plnenie činností uvedených v odseku 1 písm. a), b), e), i) až k), n), p) až z),
ab), ac), ae), am), an) a ao), ku ktorým dochádza v chránenej oblasti prirodzenej
akumulácie vôd11j) alebo v inom chránenom území, na ktorom sa na zabezpečenie ochrany vôd a ich trvalo
udržateľného využívania určujú environmentálne ciele podľa osobitného predpisu,11k) alebo v osobitne chránenej časti prírody a krajiny11l) (ďalej len „chránené územie“). Podľa prvej vety možno podporiť realizáciu takých
podporných programových aktivít, ktoré sa týkajú chráneného územia zahŕňajúceho aspoň
čiastočne územie najmenej piatich obcí.
(3)
Poskytovanie a použitie prostriedkov fondu musí byť v súlade s prioritami a cieľmi
stratégie environmentálnej politiky Slovenskej republiky na príslušné obdobie schválenej
vládou Slovenskej republiky. Fond najneskôr do 31. marca kalendárneho roka zverejní
na svojom webovom sídle zoznam činností podľa odseku 1 písm. a) až e) a i) až l),
n), ad), ah), am), an) a ao), na ktoré možno predložiť žiadosť o podporu v nasledujúcom
roku. Na návrh rady fondu alebo ministra môže fond rozšíriť zoznam činností o nové
činnosti, ktoré fond do siedmich dní odo dňa predloženia jej finálneho znenia na zverejnenie
zverejní na svojom webovom sídle.
(4)
Zverejnený zoznam činností podľa odseku 3 obsahuje predpokladané termíny zverejnenia
jednotlivých špecifikácií činností. Fond je povinný zverejniť všetky špecifikácie
činností podľa zverejneného zoznamu činností v súlade s odsekom 3.
(5)
Zverejnená špecifikácia činností obsahuje najmä
a)
okruh oprávnených subjektov, ktoré môžu požiadať o podporu,
b)
presné vymedzenie činností, na ktoré možno požiadať o podporu,
c)
náležitosti príloh žiadosti o podporu,
d)
lehotu na predkladanie žiadostí o podporu formou dotácie, pričom lehota nemôže byť
kratšia ako dva kalendárne mesiace od zverejnenia špecifikácie činnosti,
e)
zoznam údajov, informácií a potvrdení potrebných na posúdenie žiadosti o podporu.
(6)
O poskytnutí prostriedkov fondu na účely uvedené v odseku 1 písm. a) až e) a i) až
l), n), ad), am), an) a ao) rozhoduje minister na základe odporúčania rady fondu,
a to formou písomného rozhodnutia o poskytnutí podpory. Odporúčanie rady fondu nie
je potrebné pred rozhodnutím o poskytnutí podpory podľa odseku 1 písm. d), e) a ad).
(7)
Návrh rozpočtu fondu s uvedením predpokladanej výšky zdrojov fondu a predpokladanej
výšky poskytnutia a použitia prostriedkov fondu, ako aj zmeny v schválenom rozpočte
fondu, ktoré majú vplyv na schodok alebo prebytok rozpočtu verejnej správy v jednotnej
metodike platnej pre Európsku úniu, schvaľuje vláda Slovenskej republiky na návrh
ministra.
(8)
Prostriedky na správu fondu okrem nákladov za vedenie účtov a bankové služby nesmú
prekročiť 2 % z ročného príjmu fondu. Na odmeňovanie zamestnancov fondu sa vzťahuje
osobitný predpis.12)
(9)
Prostriedky fondu na podporu podľa odseku 1 písm. e) nemožno poskytnúť, ak je známy
pôvodca havárie. Ak sa pôvodca havárie zistí až po poskytnutí podpory a použití prostriedkov
fondu žiadateľom o podporu (§ 6 ods. 2), pôvodca havárie je povinný vrátiť fondu prostriedky fondu vo výške podpory poskytnutej
žiadateľovi o podporu. Na vymáhanie týchto prostriedkov fondu je oprávnený fond.
(10)
Prostriedky fondu na účely uvedené v odseku 1 písm. d) sa každoročne poskytnú v nevyhnutnom
rozsahu tak, aby nedošlo k ohrozeniu života alebo zdravia ľudí alebo k poškodeniu
životného prostredia.
(11)
Správca vodohospodársky významných vodných tokov na účely úhrady podľa odseku 1 písm.
o) doručí ministrovi do 15. mája oznámenie o výške poplatkov za odbery podzemných
vôd a poplatkov za vypúšťanie odpadových vôd do povrchových vôd za predchádzajúci
kalendárny rok, skutočne uhradených na účet fondu podľa osobitného predpisu,12a) upravených o ročné zúčtovanie nedoplatkov a preplatkov podľa osobitného predpisu,12b) ktoré fond oznámi správcovi vodohospodársky významných vodných tokov do 10. mája
kalendárneho roka.
(12)
Minister písomným rozhodnutím určí výšku úhrady podľa odseku 1 písm. o) najviac vo
výške 10 % zo sumy uvedenej v oznámení podľa odseku 11. Fond úhradu podľa odseku 1
písm. o) uhradí do 30 dní odo dňa doručenia písomného rozhodnutia ministra správcovi
vodohospodársky významných vodných tokov.
(13)
Prostriedky fondu na účely uvedené v odseku 1 písm. p) sa určia na základe dohody
ministerstva s Ministerstvom financií Slovenskej republiky najviac vo výške príjmu
fondu z predaja priznaných jednotiek (AAU) podľa osobitného predpisu.12c)
(14)
O rozšírení špecifikácie činností na poskytnutie prostriedkov fondu na účely uvedené
v odseku 1 písm. q) rozhoduje minister po dohode s ministrom hospodárstva Slovenskej
republiky.
(15)
O rozšírení špecifikácie činností na poskytnutie prostriedkov fondu na účely uvedené
v odseku 1 písm. r) rozhoduje minister po dohode s ministrom pôdohospodárstva a rozvoja
vidieka Slovenskej republiky.
(16)
Prostriedky fondu na účely uvedené v odseku 1 písm. ad) sa určia na základe dohody
ministerstva s Ministerstvom financií Slovenskej republiky najmenej vo výške 1 % z
prostriedkov fondu určených na poskytnutie podpory formou dotácie, o ktoré sa tieto
navyšujú.
(17)
Príjmy fondu podľa § 3 písm. v) sa použijú a poskytnú v súlade s osobitným predpisom12ca) a v súlade s § 4d.
(18)
Prostriedky fondu poskytnuté podľa § 4g ods. 4 písm. a) a § 4h ods. 4 písm. a) nesmú v súčte prekročiť 5 % z ročného príjmu fondu.
(19)
Pohľadávky fondu a pohľadávky v správe fondu vymáha fond.
§ 4a
Dotácia na projekt a kompenzácia financovaná z výnosov získaných z dražieb kvót
(1)
Dotáciu na projekt reálne dosiahnuteľných a merateľných úspor emisií skleníkových
plynov, zvýšenia energetickej účinnosti, znižovania spotreby primárnych zdrojov energie,
náhrady fosílnych palív obnoviteľnými zdrojmi energie a zavádzania najlepšie dostupných
technológií vedúcich k znižovaniu emisií skleníkových plynov a znečisťujúcich látok
financovanú z výnosov získaných z dražieb kvót (ďalej len "dotácia na projekt") a
dotáciu prevádzkam, pri ktorých sa predpokladá značné riziko úniku uhlíka v súvislosti
s premietnutím nákladov kvót do cien elektrickej energie financovanú z výnosov získaných
z dražieb kvót (ďalej len "kompenzácia") možno poskytnúť prevádzkovateľovi stacionárnej
prevádzky, v ktorej sa vykonáva jedna činnosť alebo viac činností uvedených v osobitnom
predpise12d) za podmienok ustanovených týmto zákonom a osobitnými predpismi12e) na podporu financovania projektov12f) na základe výzvy na predloženie žiadostí na poskytnutie dotácie na projekty a kompenzácie
(ďalej len "žiadosť). Výzvu na predloženie žiadosti zverejňuje fond na svojom webovom
sídle najneskôr 60 dní pred termínom podania žiadosti.
(2)
Žiadosť sa podáva v písomnej forme v lehote uvedenej vo výzve na predloženie žiadostí.
Vzor žiadosti fond uverejní na svojom webovom sídle. Žiadosť obsahuje
a)
obchodné meno,
b)
miesto podnikania alebo sídlo,
c)
identifikačné číslo žiadateľa o poskytnutie dotácie na projekt alebo kompenzácie,
ak je pridelené,
d)
údaje o štatutárnom orgáne,
e)
účel, na ktorý sa dotácia na projekt alebo kompenzácia žiada,
f)
požadovanú výšku dotácie na projekt alebo výšku kompenzácie,
g)
ďalšie údaje potrebné na posúdenie žiadosti.
(3)
(4)
Fond vykoná kontrolu dokladov podľa odseku 3, pričom môže požadovať vysvetlenie,
doplnenie alebo predloženie dokladov v ním určenej lehote. Vysvetlenie, doplnenie
alebo predloženie dokladov nemôže viesť k technickej zmene alebo finančnej zmene projektu,
inak bude žiadosť považovaná za novú žiadosť.
(5)
Fond v spolupráci s ministerstvom k žiadosti vypracuje odborné hodnotenie v súlade
s platnou schémou štátnej pomoci.12h) Fond podľa výsledkov odborného hodnotenia zostaví zoznam žiadostí žiadateľov, ktoré
spĺňajú podmienky na poskytnutie dotácie na projekt alebo kompenzácie. Ostatné žiadosti
fond zaradí do zoznamu žiadateľov žiadostí, ktoré nespĺňajú podmienky na poskytnutie
dotácie na projekt alebo kompenzácie.
(6)
Maximálnu intenzitu pomoci podľa platnej schémy štátnej pomoci12i) je možné poskytnúť len vtedy, ak výška peňažných prostriedkov na príslušnú výzvu
umožňuje podporiť maximálne 80 % žiadostí žiadateľov zaradených v zozname žiadostí
žiadateľov, ktoré spĺňajú podmienky na poskytnutie dotácie na projekt. Ak výška peňažných
prostriedkov na príslušný kalendárny rok umožňuje poskytnúť dotáciu na projekt viac
ako 80 % žiadostí žiadateľov zaradených v zozname žiadostí, ktoré spĺňajú podmienky
na poskytnutie dotácie na projekt, fond zníži maximálnu intenzitu pomoci úmerne podľa
platnej schémy štátnej pomoci. Pri znížení maximálnej intenzity pomoci sa prihliada
na nárast prevádzkových výdavkov a alternatívnych investícií žiadateľov.
(7)
Žiadateľ, ktorý nespĺňa podmienky na poskytnutie dotácie na projekt a kompenzácie,
môže žiadosť opätovne predložiť v ďalšom kalendárnom roku účinnosti schémy štátnej
pomoci. Maximálnu intenzitu pomoci podľa schémy štátnej pomoci je možné poskytnúť
len vtedy, ak z počtu predložených žiadostí v príslušnom kalendárnom roku je najmenej
50 % nových žiadostí; inak fond zníži maximálnu intenzitu pomoci úmerne podľa platnej
schémy štátnej pomoci s prihliadnutím na nárast prevádzkových výdavkov a alternatívnych
investícií. V takom prípade fond požiada o predloženie dokladov na účel overenia splnenia
podmienok na poskytnutie dotácie na projekt alebo kompenzácie.
(8)
Minister rozhodne o poskytnutí dotácie na projekt a kompenzácie na základe vyjadrenia
rady fondu podľa zoznamu žiadostí. Na základe rozhodnutia ministra fond uzavrie so
žiadateľom zmluvu o poskytnutí dotácie na projekt alebo zmluvu o poskytnutie kompenzácie.
(9)
Na rozhodovanie o poskytnutí dotácie na projekt a kompenzácie sa nevzťahuje správny poriadok.
(10)
Fond na svojom webovom sídle priebežne zverejňuje
a)
zoznam žiadostí žiadateľov, ktoré spĺňajú podmienky na poskytnutie dotácie na projekt
a kompenzácie,
b)
zoznam žiadostí žiadateľov, ktoré nespĺňajú podmienky na poskytnutie dotácie na projekt
a kompenzácie,
c)
zoznam žiadateľov, ktorým bola poskytnutá dotácia na projekt alebo kompenzácia a
sumu poskytnutej dotácie na projekt alebo sumu kompenzácie.
(11)
Na poskytovanie dotácií na projekt a kompenzácie sa nevzťahujú § 6 až 9 okrem § 9 ods. 10, vykonávací predpis podľa § 13 a správny poriadok.
§ 4b
Poskytovanie prostriedkov fondu na dosiahnutie cieľov stratégie environmentálnej politiky
Slovenskej republiky
(1)
Ministerstvo, právnická osoba v pôsobnosti ministerstva alebo právnická osoba poverená
ministerstvom vykonávaním schémy štátnej pomoci môže požiadať fond o poskytnutie prostriedkov
fondu na účely § 4 ods. 1 písm. m). Žiadosť možno podať na fond v priebehu kalendárneho roka. Žiadosť obsahuje najmä
názov alebo obchodné meno a sídlo žiadateľa, jeho identifikačné číslo, meno a priezvisko
štatutárneho zástupcu, účel a výšku požadovaných prostriedkov fondu.
(2)
O poskytnutí prostriedkov fondu na účely uvedené v § 4 ods. 1 písm. m) rozhoduje minister na základe odporúčania rady fondu, a to formou písomného rozhodnutia
o poskytnutí prostriedkov fondu.
(3)
Výška prostriedkov fondu na dosiahnutie cieľov stratégie environmentálnej politiky
Slovenskej republiky sa určí na základe dohody ministerstva a Ministerstva financií
Slovenskej republiky každoročne do 30. septembra.
(4)
Na základe rozhodnutia ministra fond uzavrie so žiadateľom zmluvu o poskytnutí prostriedkov
fondu.
(5)
Na poskytovanie prostriedkov fondu podľa odseku 1 sa nevzťahuje vykonávací predpis
podľa § 13 a správny poriadok.
§ 4c
Financovanie riešení na zabezpečenie starostlivosti o životné prostredie
(1)
O prostriedky fondu na účely § 4 ods. 1 písm. ad) môže požiadať žiadateľ oprávnený predložiť žiadosť na poskytnutie prostriedkov fondu
podľa činností uvedených v špecifikácii činností zverejnených podľa § 4 ods. 5.
(2)
Prostriedky fondu možno poskytnúť žiadateľovi najviac do výšky 100 % priamych nákladov
vynaložených na účely § 4 ods. 1 písm. ad); za priame náklady sa považujú náklady na služby alebo tovary priamo súvisiace s
riešením, ktorým sa zabezpečuje starostlivosť o životné prostredie.
(3)
Fond uzavrie so žiadateľom zmluvu o poskytnutí prostriedkov fondu na účely § 4 ods. 1 písm. ad) na základe rozhodnutia ministra o poskytnutí prostriedkov fondu na uvedené účely.
(4)
Žiadosť sa podáva v písomnej forme bezodkladne po vzniku stavu, ktorým je mimoriadne
závažná environmentálna situácia, v súvislosti s ktorou žiadateľ žiada prostriedky
fondu. Žiadosť obsahuje
a)
údaje v súlade s § 9 ods. 1 písm. a) až c),
b)
účel a výšku požadovaných prostriedkov fondu,
c)
ďalšie údaje a doklady potrebné na posúdenie žiadosti, o ktoré si fond požiada.
(5)
Fond vedie evidenciu podaných žiadostí a vykoná ich kontrolu. Fond môže vyzvať žiadateľa,
aby v lehote určenej fondom žiadosť doplnil. Ak žiadateľ v tejto lehote žiadosť nedoplní,
fond ju nezaradí do zoznamu žiadostí o poskytnutie prostriedkov fondu na účely § 4 ods. 1 písm. ad). Zoznam žiadostí o poskytnutie prostriedkov fondu na účely § 4 ods. 1 písm. ad) je podkladom na rokovanie rady fondu.
(6)
Na poskytnutie prostriedkov fondu na účely § 4 ods. 1 písm. ad) nie je právny nárok.
(7)
Na poskytovanie prostriedkov fondu na účely § 4 ods. 1 písm. ad) sa nevzťahuje vykonávací predpis podľa § 13 a správny poriadok.
§ 4d
Dotácie z príjmov z poplatkov za uloženie odpadov
(1)
Príjmy podľa osobitného predpisu12n) fond poskytne v súlade s cieľmi Programu predchádzania vzniku odpadu a Programu odpadového
hospodárstva Slovenskej republiky na projekt zameraný na
a)
predchádzanie vzniku odpadu, znižovanie množstva produkcie odpadu, podporu triedeného
zberu komunálnych odpadov a ich zhodnocovania,
b)
podporu informačných kampaní obce pre oblasť odpadov, na ktoré sa nevzťahuje rozšírená
zodpovednosť výrobcov,
c)
monitoring a prevenciu nezákonne umiestneného odpadu,
d)
predchádzanie vzniku odpadu, triedený zber odpadu a recykláciu odpadu,
e)
predchádzanie vzniku odpadu a znižovanie produkcie odpadu vo výrobnom procese.
(2)
Dotáciu podľa odseku 1 písm. a) až c) možno poskytnúť obci.
(3)
Dotáciu podľa odseku 1 písm. d) možno poskytnúť fyzickej osobe – podnikateľovi alebo
právnickej osobe, ktorá podniká v odpadovom hospodárstve.
(4)
Dotáciu podľa odseku 1 písm. e) možno poskytnúť fyzickej osobe – podnikateľovi alebo
právnickej osobe, ktorá preukáže, že v rámci svojho výrobného procesu zníži produkciu
odpadu.
(5)
Žiadateľ, ktorý žiada o podporu podľa § 4 ods. 1 písm. ah), podáva žiadosť v písomnej forme najneskôr v lehote určenej fondom v špecifikácii
činnosti podľa § 4 ods. 5. Vzor žiadosti fond uverejní na svojom webovom sídle. Žiadosť obsahuje
a)
názov alebo obchodné meno žiadateľa,
b)
sídlo žiadateľa,
c)
identifikačné číslo žiadateľa,
d)
meno a priezvisko štatutárneho zástupcu, a ak má, aj telefónne číslo a e-mailovú
adresu,
e)
miesto a čas realizácie projektu s uvedením mesiaca a roka začatia a skončenia projektu,
f)
výšku požadovaných prostriedkov,
g)
výšku nákladov na projekt vynaložených ku dňu podania žiadosti,
h)
zdôvodnenie účelnosti projektu z hľadiska jeho environmentálneho významu a súladu
s prioritami a cieľmi stratégie stratégie environmentálnej politiky Slovenskej republiky,
i)
stručný opis a prínosy projektu,
j)
opis financovania projektu,
k)
ďalšie údaje a doklady potrebné na posúdenie žiadosti, ktoré určí špecifikácia činností
zverejnená podľa § 4 ods. 5.
(6)
Fond vedie evidenciu podaných žiadostí a vykoná ich kontrolu formálnej správnosti
a úplnosti. Fond môže vyzvať žiadateľa, aby v lehote určenej fondom žiadosť doplnil.
Ak žiadateľ v tejto lehote žiadosť nedoplní, fond ju nezaradí do zoznamu žiadostí
o podporu formou dotácie. Zoznam žiadostí o podporu formou dotácie obsahuje úplné,
formálne a vecne správne žiadosti o podporu formou dotácie. Zoznam žiadostí o podporu
formou dotácie je podkladom na rokovanie rady fondu a ministra.
(7)
Fond na základe písomného rozhodnutia ministra o poskytnutí podpory formou dotácie
a po doručení dokladov,12o) ktoré sú potrebné na uzavretie zmluvy o poskytnutí dotácie, uzavrie so žiadateľom
písomnú zmluvu o poskytnutí dotácie.
(8)
Zoznam rozhodnutí o poskytnutí dotácie zverejní fond na svojom webovom sídle.
(9)
Na poskytnutie dotácie nie je právny nárok.
(10)
Na poskytnutie dotácie sa nevzťahujú § 8 a 9 okrem § 9 ods. 10, vykonávací predpis podľa § 13 a správny poriadok.
§ 4e
Dotácia na podporné programové aktivity
(1)
O dotáciu na podporné programové aktivity podľa § 4 ods. 2 môže požiadať
a)
obec, ak sa podporné programové aktivity týkajú jej územia,
b)
záujmové združenie právnických osôb, ktorého členmi sú len obce, zriadené podľa osobitných
predpisov.12oa)
(2)
Dotáciu podľa odseku 1 možno poskytnúť na základe výzvy na predloženie žiadostí o
poskytnutie dotácie. Výzvu na predloženie žiadosti na poskytnutie dotácie zverejňuje
fond na svojom webovom sídle najneskôr 30 dní pred termínom podania žiadosti.
(3)
Žiadosť o poskytnutie dotácie sa podáva v písomnej forme v lehote uvedenej vo výzve
na predloženie žiadostí. Vzor žiadosti o poskytnutie dotácie fond zverejní na svojom
webovom sídle. Žiadosť o poskytnutie dotácie obsahuje najmä názov a sídlo žiadateľa,
jeho identifikačné číslo, meno a priezvisko štatutárneho zástupcu, výšku požadovanej
dotácie a účel, na ktorý sa dotácia žiada, vrátane popisu podporných programových
aktivít, ktoré zohľadňujú osobitosti chráneného územia a podporenie ktorých má prispieť
k dosahovaniu cieľov ich ochrany.
(4)
O poskytnutí dotácie na podporné programové aktivity rozhoduje minister na základe
odporúčania rady fondu, a to formou písomného rozhodnutia o poskytnutí dotácie. Na
základe rozhodnutia ministra fond uzavrie so žiadateľom zmluvu o poskytnutí dotácie
na podporné programové aktivity.
(5)
Výška prostriedkov fondu na poskytovanie dotácií na podporné programové aktivity
podľa § 4 ods. 2 sa určí na základe dohody ministerstva a Ministerstva financií Slovenskej republiky.
(6)
Na poskytnutie dotácie nie je právny nárok.
(7)
Na poskytovanie prostriedkov fondu na účel § 4 ods. 2 sa nevzťahujú § 8 a 9 okrem § 9 ods. 10, vykonávací predpis podľa § 13 a správny poriadok.
§ 4f
Dotácia na zefektívnenie odhaľovania environmentálnej trestnej činnosti
a výkonu štátneho dozoru v oblasti starostlivosti o životné prostredie
a výkonu štátneho dozoru v oblasti starostlivosti o životné prostredie
(1)
O dotáciu na účel § 4 ods. 1 písm. ai) môže požiadať
a)
Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo vnútra“),
b)
Ministerstvo obrany Slovenskej republiky,
c)
Slovenská inšpekcia životného prostredia.
(2)
Dotáciu podľa odseku 1 možno poskytnúť na základe výzvy na predloženie žiadostí o
poskytnutie dotácie. Výzvu na predloženie žiadostí o poskytnutie dotácie zverejňuje
fond na svojom webovom sídle.
(3)
Žiadosť o poskytnutie dotácie sa podáva v písomnej forme v lehote uvedenej vo výzve
na predloženie žiadostí. Vzor žiadosti o poskytnutie dotácie fond zverejní na svojom
webovom sídle. Žiadosť o poskytnutie dotácie obsahuje najmä názov a sídlo žiadateľa,
jeho identifikačné číslo, meno a priezvisko štatutárneho zástupcu, výšku požadovanej
dotácie a účel, na ktorý sa dotácia žiada.
(4)
O poskytnutí dotácie na účel § 4 ods. 1 písm. ai) rozhoduje minister na základe odporúčania rady fondu, a to formou písomného rozhodnutia
o poskytnutí dotácie. Na základe rozhodnutia ministra fond uzavrie so žiadateľom zmluvu
o poskytnutí dotácie.
(5)
Dotáciu možno poskytnúť najviac do výšky 100 % priamych nákladov vynaložených na
účel § 4 ods. 1 písm. ai); za priame náklady sa považujú náklady na vybavenie nevyhnutné na zabezpečenie plnenia
úloh Policajného zboru, Vojenskej polície a Slovenskej inšpekcie životného prostredia
na úseku predchádzania, odhaľovania a dokumentovania environmentálnej trestnej činnosti
a na zefektívnenie výkonu štátneho dozoru v oblasti starostlivosti o životné prostredie.
(6)
Na poskytnutie dotácie na účel § 4 ods. 1 písm. ai) nie je právny nárok.
(7)
Na poskytnutie dotácie na účel § 4 ods. 1 písm. ai) sa nevzťahujú § 8 a 9, vykonávací predpis podľa § 13 a správny poriadok.
§ 4g
Financovanie preventívnych opatrení a nápravných opatrení
(1)
Ministerstvo vnútra môže požiadať fond o poskytnutie prostriedkov fondu na účely
§ 4 ods. 1 písm. aj). Žiadosť možno podať na fond v priebehu kalendárneho roka. Vzor žiadosti fond uverejní
na svojom webovom sídle.
(2)
Žiadosť obsahuje
a)
názov žiadateľa,
b)
sídlo žiadateľa,
c)
identifikačné číslo žiadateľa,
d)
údaje o štatutárnom orgáne žiadateľa,
e)
účel a výšku požadovaných prostriedkov fondu,
f)
doklady preukazujúce náklady, ktoré boli vynaložené na preventívne opatrenia alebo
nápravné opatrenia zo strany okresného úradu, a to najmenej vo výške 100 000 eur,
g)
ďalšie údaje a doklady potrebné na posúdenie žiadosti.
(3)
Prostriedky fondu možno poskytnúť žiadateľovi najviac do výšky 100 % priamych nákladov
vynaložených na účely § 4 ods. 1 písm. aj); za priame náklady sa považujú náklady na služby alebo tovary priamo súvisiace s
výkonom preventívnych opatrení alebo nápravných opatrení okresným úradom.12o)
(4)
O poskytnutí prostriedkov fondu na účely § 4 ods. 1 písm. aj) rozhoduje
a)
minister na základe odporúčania rady fondu, ak je výška požadovaných prostriedkov
fondu uvedená v žiadosti nižšia ako 200 000 eur,
b)
vláda Slovenskej republiky na návrh ministra, ktorému poskytnutie prostriedkov odporučí
rada fondu, ak je výška požadovaných prostriedkov fondu uvedená v žiadosti 200 000
eur alebo vyššia.
(5)
Na základe rozhodnutia podľa odseku 4 fond uzavrie so žiadateľom zmluvu o poskytnutí
prostriedkov fondu na financovanie preventívnych opatrení a nápravných opatrení.
(6)
Fond vedie evidenciu podaných žiadostí a vykoná kontrolu ich formálnej správnosti
a úplnosti. Ak žiadosť o poskytnutie prostriedkov fondu na účely § 4 ods. 1 písm. aj) neobsahuje náležitosti podľa odseku 2, fond vyzve žiadateľa, aby v lehote určenej
fondom žiadosť doplnil. Na žiadosť, ktorú žiadateľ v tejto lehote nedoplní, fond neprihliada.
(7)
Povinnosť príslušného orgánu konať o povinnosti nahradiť náklady na preventívne opatrenia
alebo nápravné opatrenia podľa osobitného predpisu12p) nie je poskytnutím prostriedkov fondu na účely § 4 ods. 1 písm. aj) dotknutá. Uhradená alebo vymožená suma náhrady nákladov je príjmom fondu.
(8)
Na poskytnutie prostriedkov fondu na účely § 4 ods. 1 písm. aj) nie je právny nárok.
(9)
Na poskytovanie prostriedkov fondu na účely § 4 ods. 1 písm. aj) sa nevzťahujú vykonávací predpis podľa § 13 a správny poriadok.
§ 4h
Poskytovanie prostriedkov fondu na zabezpečenie zhodnotenia
alebo zneškodnenia nezákonne umiestneného odpadu
alebo zneškodnenia nezákonne umiestneného odpadu
(1)
Ministerstvo vnútra môže požiadať fond o poskytnutie prostriedkov fondu na účely
§ 4 ods. 1 písm. ak). Žiadosť možno podať na fond v priebehu kalendárneho roka. Vzor žiadosti fond uverejní
na svojom webovom sídle.
(2)
Žiadosť obsahuje
a)
názov žiadateľa,
b)
sídlo žiadateľa,
c)
identifikačné číslo žiadateľa,
d)
údaje o štatutárnom orgáne žiadateľa,
e)
účel a výšku požadovaných prostriedkov fondu,
f)
doklady preukazujúce náklady, ktoré boli vynaložené na zabezpečenie zhodnotenia alebo
zneškodnenia nezákonne umiestneného odpadu zo strany okresného úradu, a to najmenej
vo výške 100 000 eur,
g)
ďalšie údaje a doklady potrebné na posúdenie žiadosti.
(3)
Prostriedky fondu možno poskytnúť žiadateľovi najviac do výšky 100 % priamych nákladov
vynaložených na účely § 4 ods. 1 písm. ak); za priame náklady sa považujú náklady na služby alebo tovary priamo súvisiace so
zabezpečením zhodnotenia alebo zneškodnenia nezákonne umiestneného odpadu okresným
úradom.12q)
(4)
O poskytnutí prostriedkov fondu na účely § 4 ods. 1 písm. ak) rozhoduje
a)
minister na základe odporúčania rady fondu, ak je výška požadovaných prostriedkov
fondu uvedená v žiadosti nižšia ako 200 000 eur,
b)
vláda Slovenskej republiky na návrh ministra, ktorému poskytnutie prostriedkov odporučí
rada fondu, ak je výška požadovaných prostriedkov fondu uvedená v žiadosti 200 000
eur alebo vyššia.
(5)
Na základe rozhodnutia podľa odseku 4 fond uzavrie so žiadateľom zmluvu o poskytnutí
prostriedkov fondu na zabezpečenie zhodnotenia alebo zneškodnenia nezákonne umiestneného
odpadu.
(6)
Fond vedie evidenciu podaných žiadostí a vykoná kontrolu ich formálnej správnosti
a úplnosti. Ak žiadosť o poskytnutie prostriedkov fondu na účely § 4 ods. 1 písm. ak) neobsahuje náležitosti podľa odseku 2, fond vyzve žiadateľa, aby v lehote určenej
fondom žiadosť doplnil. Na žiadosť, ktorú žiadateľ v tejto lehote nedoplní, fond neprihliada.
(7)
Nárok toho, kto zabezpečil zhodnotenie odpadu alebo zneškodnenie odpadu v súlade
s osobitným predpisom, na náhradu vynaložených nákladov voči osobe, ktorá je zodpovedná
za nezákonné umiestnenie odpadu, nie je poskytnutím prostriedkov fondu na účely § 4 ods. 1 písm. ak) dotknutý. Suma náhrady takto vynaložených nákladov je príjmom fondu.
(8)
Na poskytnutie prostriedkov fondu na účely § 4 ods. 1 písm. ak) nie je právny nárok.
(9)
Na poskytovanie prostriedkov fondu na účely § 4 ods. 1 písm. ak) sa nevzťahujú vykonávací predpis podľa § 13 a správny poriadok.
§ 4i
Podpora investícií z prostriedkov Modernizačného fondu
(1)
Dotáciu na podporu investícií z prostriedkov Modernizačného fondu možno poskytnúť
podľa osobitného predpisu.12r)
(2)
Fond poskytuje prostriedky na účely § 4 ods. 1 písm. al) na základe písomného rozhodnutia komisie Ministerstva životného prostredia Slovenskej
republiky a Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky na podporu investícií z
prostriedkov Modernizačného fondu,12s) a to spôsobom určeným v tomto písomnom rozhodnutí.
(3)
Fond poskytuje podporu na financovanie investícií prostredníctvom schém štátnej pomoci
podľa osobitného predpisu12t) alebo formou individuálnych projektov. Podmienky na poskytovanie podpory prostredníctvom
schém štátnej pomoci sú ustanovené vo výzve na predloženie žiadostí na poskytnutie
dotácie z prostriedkov Modernizačného fondu. Výzvu na predloženie žiadosti zverejňuje
fond na svojom webovom sídle, termín na predloženie žiadostí o podporu z prostriedkov
Modernizačného fondu je uvedený vo výzve.
(4)
Na základe písomného rozhodnutia komisie podľa odseku 2 fond uzavrie so žiadateľom
zmluvu o poskytnutí prostriedkov fondu na účely § 4 ods. 1 písm. al).
(5)
Na poskytnutie dotácie na účel § 4 ods. 1 písm. al) nie je právny nárok.
(6)
Na poskytnutie dotácie na účel § 4 ods. 1 písm. al) sa nevzťahujú § 6 a 9 okrem § 9 ods. 10, vykonávací predpis podľa § 13 a správny poriadok.
§ 4j
Úhrada nákladov súvisiacich so zabezpečením zvýšených záchytov uhlíka v lesnej pôde
a biomase
(1)
Príspevková organizácia v zriaďovateľskej pôsobnosti ministerstva požiada fond o
poskytnutie prostriedkov fondu na účely § 4 ods. 1 písm. ap). Žiadosť možno podať na fond do 31. októbra príslušného kalendárneho roka na poskytnutie
prostriedkov na nasledujúci kalendárny rok. Žiadosť obsahuje najmä názov alebo obchodné meno a sídlo žiadateľa, jeho identifikačné
číslo, meno a priezvisko štatutárneho zástupcu, účel a výšku požadovaných prostriedkov.
Súčasťou žiadosti je aj návrh rozpočtu na nadchádzajúci rok. Fond môže vyzvať žiadateľa,
aby v lehote určenej fondom, žiadosť doplnil.
(2)
Prostriedky fondu možno poskytnúť žiadateľovi najviac do výšky 100 % priamych nákladov
vynaložených na účely § 4 ods. 1 písm. ap); za priame náklady sa považujú osobné náklady, prevádzkové náklady a investičné náklady,
náklady na tovary a služby priamo súvisiace so zabezpečením opatrení ochrany a starostlivosti
o chránené územia prostredníctvom organizácie ochrany prírody a krajiny.
(3)
O poskytnutí prostriedkov fondu na účely uvedené v § 4 ods. 1 písm. ap) rozhoduje minister, a to formou písomného rozhodnutia o poskytnutí prostriedkov fondu.
(4)
Na základe rozhodnutia ministra fond uzavrie so žiadateľom zmluvu o poskytnutí prostriedkov
fondu.
(5)
Na poskytnutie prostriedkov fondu na účely § 4 ods. 1 písm. ap) nie je právny nárok.
(6)
Na poskytnutie prostriedkov fondu na účely § 4 ods. 1 písm. ap) sa nevzťahujú § 6 a 9, vykonávací predpis podľa § 13 a správny poriadok.
§ 5
Hospodárenie s prostriedkami fondu
(1)
Fond hospodári podľa schváleného rozpočtu.
(2)
Po finančnom zúčtovaní vzťahov k štátnemu rozpočtu a po schválení štátneho záverečného
účtu Národnou radou Slovenskej republiky sa zostatok prostriedkov fondu k 31. decembru
príslušného roka prevádza do nasledujúceho rozpočtového roka.
(3)
Za hospodárenie s prostriedkami fondu zodpovedá generálny riaditeľ.13)
(4)
Prostriedky fondu sú vedené na osobitných účtoch v Štátnej pokladnici.14)
(5)
Fond posúdi bonitu žiadateľa o podporu formou úveru, prínos a zhodnotenie projektu
žiadateľa a bonitu zabezpečenia pre rozhodovanie o poskytnutí podpory formou úveru.
Rozsah posúdenia bonity žiadateľa, bonity zabezpečenia alebo prínosu a zhodnotenia
projektu žiadateľa určí fond. Fond môže požiadať o posúdenie bonity žiadateľa, bonity
zabezpečenia alebo posúdenie prínosu a zhodnotenia projektu aj tretiu osobu, ktorá
má odborné predpoklady v rámci jej podnikateľskej činnosti alebo pedagogickej a vedeckej
činnosti.
(6)
Kontrolu hospodárenia s prostriedkami fondu vykonáva Ministerstvo financií Slovenskej
republiky.16)
(7)
Fond je oprávnený zisťovať okolnosti potrebné na rozhodnutie o poskytnutí podpory
a kontrolovať použitie poskytnutých prostriedkov; pri použití prostriedkov fondu na
podporu podľa § 4 ods. 1 písm. a) a i) až l) a n) môže požiadať o spoluprácu orgány štátnej správy starostlivosti o životné prostredie.2) Orgány štátnej správy, samosprávne kraje, obce, právnické osoby a fyzické osoby sú
povinné poskytnúť fondu na tento účel informácie.
§ 6
Žiadateľ o podporu
(1)
Žiadateľom o podporu (ďalej len „žiadateľ “) podľa § 4 ods. 1 písm. a) až d) a i) až l) a n) môže byť
a)
fyzická osoba, ktorá je občanom Slovenskej republiky a má na území Slovenskej republiky
trvalý pobyt a ktorá dovŕšila vek 18 rokov a má vlastný pravidelný príjem, alebo
b)
právnická osoba a fyzická osoba-podnikateľ17) so sídlom na území Slovenskej republiky.
(2)
Žiadateľom o podporu podľa § 4 ods. 1 písm. e) na odstraňovanie následkov havárie je orgán štátnej správy odpadového hospodárstva10) a na odstraňovanie následkov mimoriadneho zhoršenia kvality vôd alebo mimoriadneho
ohrozenia kvality vôd je Slovenská inšpekcia životného prostredia.18)
§ 7
Druh podpory
Druhy podpory sú:
a)
úver,
b)
dotácia.
§ 8
Podmienky podpory
(1)
Žiadateľ podľa § 6 ods. 1 písm. a) môže žiadať o podporu podľa § 4 ods. 1 písm. a) až d) formou dotácie.
(2)
Žiadateľ podľa § 6 ods. 1 písm. b) môže požiadať o podporu podľa § 4 ods. 1 písm. a) až d) a i) až l) a n) formou úveru a podľa § 4 ods. 1 písm. b), c) a i) až l) a n) formou dotácie, pričom podpora sa v týchto prípadoch považuje za štátnu pomoc podľa
osobitného predpisu.19)
(3)
Žiadateľ, ak ním je právnická osoba, ktorá nepodniká, obec, samosprávny kraj, príspevková
organizácia, občianske združenie, záujmové združenie právnických osôb, ktorého členmi
sú len obce, nadácia, neinvestičný fond alebo nezisková organizácia poskytujúca verejnoprospešné
služby s environmentálnym zameraním alebo cirkev a náboženská spoločnosť môže žiadať
o podporu podľa § 4 ods. 1 písm. a) a d) formou úveru alebo dotácie vrátane kombinácie týchto druhov podpory a podľa § 4 ods. 1 písm. b) a c) len formou dotácie.
(4)
Žiadateľ podľa § 6 ods. 2 môže požiadať o podporu podľa § 4 ods. 1 písm. e) formou dotácie.
(5)
Žiadateľovi, ktorým je právnická osoba v zakladateľskej pôsobnosti ministerstva,
alebo ministerstvo sa poskytuje podpora na zabezpečovanie služieb vo verejnom záujme.
§ 9
Postup poskytovania podpory
(1)
Žiadateľ, ktorý žiada o podporu podľa § 4 ods. 1 písm. a) až d) a i) až l), n), am) až ao), podáva písomnú žiadosť o podporu, ktorá obsahuje
a)
názov alebo obchodné meno a sídlo žiadateľa, jeho identifikačné číslo, meno a priezvisko
štatutárneho zástupcu a ak má, aj telefónne číslo a e-mailovú adresu, ak je žiadateľom
právnická osoba,
b)
meno, priezvisko, trvalý pobyt a rodné číslo a ak má, aj telefónne číslo a e-mailovú
adresu, ak je žiadateľom fyzická osoba; ak je žiadateľom fyzická osoba-podnikateľ,
uvedie aj obchodné meno a identifikačné číslo, ak bolo pridelené,
c)
miesto a čas realizácie projektu s uvedením mesiaca a roka začatia a skončenia projektu
a stručný opis projektu,
d)
výšku požadovaných prostriedkov,
e)
druh podpory,
f)
výšku celkových rozpočtovaných nákladov na projekt,
g)
výšku nákladov na projekt vynaložených ku dňu podania žiadosti,
h)
zdôvodnenie účelnosti projektu z hľadiska jej environmentálneho významu a súladu
s prioritami a cieľmi stratégie stratégie environmentálnej politiky Slovenskej republiky,
i)
opis a prínosy projektu,
j)
opis financovania projektu,
k)
preukázanie schopnosti platenia splátok a úrokov z požadovanej podpory vo forme úveru,
l)
návrh na zabezpečenie záväzkov, ak ide o žiadosť o podporu vo forme úveru,
m)
prílohy podľa § 4 ods. 5.
(2)
Žiadateľ, ktorý žiada o podporu podľa § 4 ods. 1 písm. e), podáva písomnú žiadosť o podporu, ktorá obsahuje
a)
označenie žiadateľa,
b)
opis havárie alebo účel použitia podpory s návrhom predpokladaných opatrení, ktoré
sa majú realizovať,
c)
predbežné vyčíslenie škody spôsobenej vzniknutou haváriou a celkové náklady potrebné
na realizáciu opatrení na odstránenie následkov havárie, ak je možné ich vyčísliť
ku dňu podania písomnej žiadosti,
d)
výšku požadovanej podpory.
(3)
Žiadosť o podporu formou dotácie musí žiadateľ doručiť fondu najneskôr v lehote určenej
fondom v špecifikácii činnosti podľa § 4 ods. 5. Žiadosti o podporu formou úveru podľa § 4 ods. 1 písm. a) až d) a i) až l) a n) podáva žiadateľ fondu v priebehu kalendárneho roka. Termín na doručenie žiadosti
podľa prvej vety sa považuje za zachovaný aj vtedy, ak bola žiadosť o podporu formou
dotácie odovzdaná na poštovú prepravu najneskôr v posledný deň uvedeného termínu.
(4)
Fond vedie evidenciu podaných žiadostí o podporu a vykoná kontrolu ich formálnej
správnosti a úplnosti. Fond vedie evidenciu osobných údajov fyzických osôb len v rozsahu
podľa odseku 1 písm. b) a len na účely poskytnutia podpory a uzavretia zmluvy o poskytnutí
podpory podľa tohto zákona.
(5)
Ak žiadosť o podporu neobsahuje náležitosti podľa odseku 1 písm. a) až l), fond žiadosť
o podporu nezaradí do zoznamu žiadostí o podporu. Ak žiadosť o podporu neobsahuje
prílohy podľa odseku 1 písm. m), fond vyzve žiadateľa, aby v lehote určenej fondom
žiadosť o podporu doplnil. Žiadosť o podporu, ktorú žiadateľ v tejto lehote nedoplní,
fond nezaradí do zoznamu žiadostí o podporu. Zoznam žiadostí o podporu obsahuje úplné,
formálne a vecne správne žiadosti o podporu. Zoznam žiadostí o podporu je podkladom
na rokovanie rady fondu a ministra.
(6)
Fond na základe písomného rozhodnutia ministra o poskytnutí podpory a po doručení
dokladov podľa špecifikácie činnosti podľa § 4 ods. 5 a osobitných predpisov,12o) ktoré sú potrebné na uzavretie zmluvy o poskytnutí podpory, uzavrie so žiadateľom
písomnú zmluvu o poskytnutí podpory. Ak po vydaní rozhodnutia ministra dôjde k zmene
skutočností u žiadateľa alebo sa zistia nové skutočnosti, ktoré nastali pred vydaním
rozhodnutia ministra a ktoré odôvodňujú jeho zmenu, je fond oprávnený odmietnuť podpísanie
zmluvy o poskytnutí podpory so žiadateľom a predložiť ministrovi návrh na vydanie
nového rozhodnutia. Minister môže pred opätovným rozhodnutím požiadať radu fondu o
stanovisko.
(7)
Zoznam rozhodnutí o poskytnutí podpory zverejní fond na svojom webovom sídle. Zoznam
rozhodnutí o poskytnutí podpory obsahuje zoznam všetkých žiadateľov o podporu s určením,
ktorým bola a ktorým nebola podpora poskytnutá. Rozhodnutia o poskytnutí podpory pre
fyzické osoby sa nezverejňujú, ale fond ich doručuje žiadateľovi.
(8)
Na poskytnutie podpory nie je právny nárok.
(9)
Na postup poskytovania podpory a rozhodovanie o poskytnutí podpory sa nevzťahuje
správny poriadok.
(10)
Podpora sa neposkytne žiadateľovi,
a)
ktorý porušil finančnú disciplínu pri nakladaní s prostriedkami fondu za čo bol žiadateľovi
právoplatným rozhodnutím uložený odvod alebo penále podľa osobitného predpisu22b) v období dvoch kalendárnych rokov pred podaním žiadosti o podporu,
b)
ktorý je v likvidácii, alebo na ktorého majetok bol právoplatne vyhlásený konkurz,
alebo bola povolená reštrukturalizácia, alebo je v ozdravnom režime alebo v nútenej
správe podľa osobitného predpisu,21)
c)
voči ktorému fond eviduje splatnú pohľadávku v čase doručenia žiadosti o podporu,
d)
ktorý je fyzickou osobou, ktorá bola právoplatne odsúdená pre úmyselný trestný čin,
trestný čin subvenčného podvodu, trestný čin skresľovania údajov hospodárskej a obchodnej
evidencie, trestný čin korupcie, trestný čin legalizácie výnosu z trestnej činnosti,
trestný čin machinácie pri verejnom obstarávaní a verejnej dražbe,21a) alebo
e)
ktorý je právnickou osobou a bol jej právoplatne uložený trest zákazu prijímať dotácie
alebo subvencie alebo trest zákazu účasti vo verejnom obstarávaní.21b)
(11)
Postup podľa odseku 1 písm. i) až m) a odsekov 3 a 5 sa nevzťahuje na žiadateľa,
ktorým je právnická osoba v zriaďovateľskej pôsobnosti ministerstva, alebo ministerstvo
a na účely podľa § 4 ods. 1 písm. h) aj na žiadateľa, ktorým je právnická osoba v zakladateľskej pôsobnosti ministerstva.
§ 10
Zmluva
(1)
Zmluva musí obsahovať najmä
a)
označenie zmluvných strán,
b)
c)
spôsob plnenia záväzkov zmluvných strán,
d)
spôsob kontroly plnenia zmluvných podmienok a dôsledky ich nedodržania,
e)
postup a spôsob vrátenia prostriedkov fondu pri nedodržaní podmienok zmluvy o poskytnutí
podpory, zmluvy o poskytnutí dotácie na projekt, zmluvy o poskytnutie kompenzácie,
zmluvy o poskytnutí prostriedkov fondu na účely § 4 ods. 1 písm. m), ad), aj) a ak), zmluvy o poskytnutí dotácie na účel § 4 ods. 1 písm. ai), zmluvy o poskytnutí dotácie na účel § 4 ods. 2 a nepoužitých prostriedkov fondu.
(2)
Zmluva o poskytnutí úveru musí okrem náležitostí uvedených v odseku 1 obsahovať
a)
výšku úrokovej sadzby,
b)
výšku jednotlivých splátok istiny úveru a úrokov z úveru a lehoty a spôsob ich splácania
alebo spôsob určenia výšky splátok istiny úveru, úrokov z úveru a lehoty ich splácania,
ak ku dňu účinnosti zmluvy nie je možné určiť presnú výšku splátok úveru a
c)
zábezpeky splácania úveru.
(3)
Časový interval čerpania prostriedkov fondu upravený zmluvou podľa odseku 1 písm.
b) možno na návrh žiadateľa v odôvodnených prípadoch predĺžiť. O návrhu na predĺženie
časového intervalu podľa prvej vety rozhoduje generálny riaditeľ; ak sa má časový
interval čerpania prostriedkov fondu predĺžiť o viac ako 12 kalendárnych mesiacov,
o návrhu rozhoduje generálny riaditeľ na základe odporúčania rady fondu. Časový interval
čerpania prostriedkov fondu možno predĺžiť iba v nevyhnutnom rozsahu tak, aby takým
predĺžením nedošlo k ohrozeniu účelu poskytovanej podpory, a to najmä vtedy, ak použitiu
prostriedkov fondu v dohodnutom intervale bránia objektívne dôvody. Predĺženie čerpania
prostriedkov fondu sa uskutoční uzatvorením dodatku k zmluve, v ktorom sa uvedie nový
časový interval ich čerpania.
§ 11
Kontrola
(1)
Ministerstvo vykonáva finančnú kontrolu a vnútorný audit.22)
(2)
Fond vykonáva finančnú kontrolu poskytnutia a použitia prostriedkov fondu.22)
(3)
Ak žiadateľ poruší finančnú disciplínu pri použití a nakladaní s prostriedkami fondu,
fond postupuje podľa osobitného predpisu.22b) V konaní podľa osobitného predpisu22b) je v prvom stupni príslušný útvar fondu určený štatútom fondu. Na odvolacie konanie
je príslušný generálny riaditeľ fondu, ktorý rozhoduje na základe návrhu ním zriadenej
osobitnej komisie. Uvedený postup fondu sa neuplatní v prípade osobitnej úpravy.22ba)
(4)
Na základe žiadosti fondu vykonáva štátny dozor vo veciach dosiahnutia cieľov štátnej
environmentálnej politiky činnosťami podľa § 4 ods. 1 písm. a) a d) na celoštátnej a regionálnej úrovni Slovenská inšpekcia životného prostredia a na
miestnej úrovni územne príslušný okresný úrad.23)
(5)
Fond je pri poskytnutí prostriedkov podľa § 4 ods. 1 písm. al) oprávnený poveriť v časti alebo v celom rozsahu iný orgán verejnej správy výkonom
finančnej kontroly poskytnutia prostriedkov z rozpočtu fondu.
§ 12
Informačný systém
(1)
Fond vytvára a vedie informačný systém, ktorý obsahuje najmä informácie o žiadostiach
o podporu, žiadateľoch a o podporách poskytnutých podľa tohto zákona.
(2)
Používanie údajov z informačného systému fondu je výhradným právom fondu. Údaje,
ktoré nepodliehajú ochrane osobných údajov pri prevádzke informačného systému podľa
osobitného predpisu,25) fond poskytne ministerstvu.
(3)
Fond je povinný utvoriť také organizačné a technické podmienky na prevádzku informačného
systému, aby sa zabránilo jeho zneužitiu.
§ 13
Splnomocňovacie ustanovenie
Všeobecne záväzný právny predpis, ktorý vydá ministerstvo, ustanoví podrobnosti o
podmienkach poskytovania a použitia podpory.
§ 14
Prechodné ustanovenia
(1)
Pohľadávky a záväzky ministerstva týkajúce sa Programu realizácie environmentálnych
opatrení sa dňom účinnosti tohto zákona stávajú pohľadávkami a záväzkami fondu podľa
tohto zákona. Správa majetku štátu, ktorý slúžil na zabezpečenie Programu realizácie
environmentálnych opatrení,26) ktorú k 30. júnu 2005 vykonáva ministerstvo, prechádza od 1. júla 2005 na fond.
(2)
Práva a povinnosti zo štátnozamestnaneckých pomerov štátnych zamestnancov vykonávajúcich
štátnu službu na ministerstve, ako aj z pracovnoprávnych vzťahov zamestnancov vykonávajúcich
práce vo verejnom záujme na ministerstve, ktorí vykonávali činnosti spojené s programami
ministerstva,26) prechádzajú dňom účinnosti tohto zákona z ministerstva na fond.
(3)
Na štátneho zamestnanca ministerstva, ktorý prejde na fond, sa nevzťahuje skončenie
štátnozamestnaneckého pomeru odvolaním podľa osobitného predpisu.27)
§ 15
Prechodné ustanovenie účinné od 1. júla 2007
Fond najneskôr do 31. augusta 2007 zverejní na svojej internetovej stránke špecifikáciu
činností podľa § 4 ods. 1 písm. a) až e), na ktoré možno predložiť žiadosť o podporu na rok 2008.
§ 15a
Prechodné ustanovenie účinné od 1. augusta 2012
Fond môže na základe rozhodnutia ministra poskytnúť pôžičku s úrokom 0,5 % ročne právnickej
osobe podľa osobitného predpisu28) na zmiernenie alebo odstránenie následkov extrémnych poveternostných podmienok, najmä
sucha, ako dôsledku klimatických zmien. Právnická osoba podľa osobitného predpisu28) je povinná vrátiť poskytnutú pôžičku vrátane úrokov do 31. decembra 2013.
§ 15b
Prechodné ustanovenie k úpravám účinným od 1. augusta 2013
§ 15c
Prechodné ustanovenie k úpravám účinným dňom vyhlásenia
Ministerstvo zverejní výzvu na predloženie žiadostí o poskytnutie dotácie podľa § 4f najneskôr do 1. júla 2019. Dotáciu možno použiť do konca roku 2021.
§ 15d
Prechodné ustanovenia počas trvania mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného
stavu vyhláseného v súvislosti s ochorením COVID-19
(1)
Počas mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu vyhláseného v
súvislosti s ochorením COVID-19 fond do 31. augusta 2020 zverejní na svojom webovom
sídle špecifikáciu činností podľa § 4 ods. 3.
(2)
Počas mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu vyhláseného v
súvislosti s ochorením COVID-19 sa žiadosti o podporu podľa § 4d ods. 5 a § 9 ods. 3 prvej vety predkladajú do 15. decembra 2020.
§ 15e
Prechodné ustanovenie k úpravám účinným od 15. marca 2022
Konania začaté a právoplatne neskončené pred 15. marcom 2022 sa dokončia podľa doterajších
predpisov.
§ 15f
Prechodné ustanovenie k úpravám účinným dňom vyhlásenia
Žiadosti o poskytnutie prostriedkov podľa § 4j ods. 1 možno podať prvýkrát v termíne do 30 dní odo dňa nadobudnutia účinnosti tohto zákona.
Čl. II
Zákon č. 44/1988 Zb. o ochrane a využití nerastného bohatstva (banský zákon) v znení zákona Slovenskej
národnej rady č. 498/1991 Zb., zákona č. 558/2001 Z. z. a zákona č. 203/2004 Z. z.
sa mení takto:
V § 32a ods. 6 sa slová „štátneho rozpočtu“ nahrádzajú slovami „Environmentálneho
fondu“.
Čl. III
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 127/1994 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie v znení zákona č. 391/2000 Z. z. a zákona
č. 553/2001 Z. z. sa mení takto:
V § 42 ods. 3 sa slová „štátneho rozpočtu“ nahrádzajú slovami „Environmentálneho fondu“.
Čl. V
Zákon č. 401/1998 Z. z. o poplatkoch za znečisťovanie ovzdušia v znení zákona č. 161/2001 Z. z., zákona č.
553/2001 Z. z., zákona č. 478/2002 Z. z. a zákona č. 525/2003 Z. z. sa mení takto:
1.
V § 6 ods. 3 sa slová „Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky“ nahrádzajú
slovami „Environmentálny fond (ďalej len “fond„)“.
2.
V § 7 ods. 1 sa slová „štátneho rozpočtu“ nahrádzajú slovom „fondu“.
3.
V § 8 ods. 5 sa slová „štátneho rozpočtu“ nahrádzajú slovom „fondu“.
Čl. VII
Zákon č. 223/2001 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 553/2001 Z.
z., zákona č. 96/2002 Z. z., zákona č. 261/2002 Z. z., zákona č. 393/2002 Z. z., zákona
č. 529/2002 Z. z., zákona č. 188/2003 Z. z., zákona č. 245/2003 Z. z., zákona č. 525/2003
Z. z., zákona č. 24/2004 Z. z. a zákona č. 443/2004 Z. z. sa mení takto:
1.
V § 79 ods. 6 sa slová „štátneho rozpočtu“ nahrádzajú slovami „Environmentálneho
fondu“.
2.
V § 80 ods. 5 písm. b) sa slová „štátneho rozpočtu“ nahrádzajú slovami „Environmentálneho
fondu“.
Čl. VIII
Zákon č. 139/2002 Z. z. o rybárstve v znení zákona č. 246/2003 Z. z. a zákona č. 525/2003 Z. z. sa mení takto:
V § 40 ods. 3 sa slová „štátneho rozpočtu“ nahrádzajú slovami „Environmentálneho fondu“.
Čl. IX
Zákon č. 151/2002 Z. z. o používaní genetických technológií a geneticky modifikovaných organizmoch sa mení
takto:
V § 29 ods. 5 sa slová „štátneho rozpočtu“ nahrádzajú slovami „Environmentálneho fondu“.
Čl. X
Zákon č. 364/2004 Z. z. o vodách a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch
v znení neskorších predpisov (vodný zákon) sa mení takto:
V § 74 ods. 4, § 77 ods. 5 písm. b) a § 79 ods. 6 sa slová „štátneho rozpočtu“ nahrádzajú
slovami „Environmentálneho fondu“.
Čl. XIII
Zákon č. 442/2002 Z. z. o verejných vodovodoch a verejných kanalizáciách a o zmene a doplnení zákona č. 276/2001
Z. z. o regulácii v sieťových odvetviach v znení zákona č. 525/2003 Z. z. a zákona
č. 364/2004 Z. z. sa mení takto:
V § 39 ods. 11 sa slová „štátneho rozpočtu“ nahrádzajú slovami „Environmentálneho
fondu“.
Čl. XV
Zákon č. 469/2002 Z. z. o environmentálnom označovaní výrobkov sa mení takto:
V § 16 ods. 5 sa slová „štátneho rozpočtu“ nahrádzajú slovami „Environmentálneho fondu“.
Čl. XVIII
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v znení zákona č. 525/2003 Z. z., zákona č. 205/2004
Z. z. a zákona č. 364/2004 Z. z. sa mení takto:
V § 6 ods. 1, § 58 ods. 3, § 91 ods. 11 a 13, § 92 ods. 9 a § 96 ods. 5 sa slová „štátneho
rozpočtu“ nahrádzajú slovami „Environmentálneho fondu“.
Čl. XX
Zákon č. 525/2003 Z. z. o štátnej správe starostlivosti o životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých
zákonov v znení zákona č. 205/2004 Z. z. sa dopĺňa takto:
1.
V § 2 ods. 1 písm. f) sa za slovo „organizácie“ vkladá čiarka a tieto slová: „ktorých
riaditeľov vymenúva a odvoláva minister životného prostredia“.
2.
V § 5 sa odsek 3 dopĺňa písmenom g), ktoré znie:
„g)
vykonáva štátny dozor vo veciach dosiahnutia cieľov štátnej environmentálnej politiky
na miestnej úrovni akciami, na ktoré bola poskytnutá podpora z Environmentálneho fondu.“.
3.
V § 6 ods. 3 sa na konci pripájajú tieto slová: „alebo iné organizačné útvary“.
4.
§ 7 sa dopĺňa odsekom 5, ktorý znie:
„(5)
Pokuty uložené orgánmi štátnej správy starostlivosti o životné prostredie sú príjmom
Environmentálneho fondu.“.
5.
V § 9 sa odsek 1 dopĺňa písmenom e), ktoré znie:
„e)
vykonáva štátny dozor vo veciach dosiahnutia cieľov štátnej environmentálnej politiky
na celoštátnej úrovni a na regionálnej úrovni akciami, na ktoré bola poskytnutá podpora
z Environmentálneho fondu.“.
6.
§ 13 sa dopĺňa odsekom 6, ktorý znie:
„(6)
Vykonávanie funkcií riaditeľov osobitných odborných organizácií [§ 2 ods. 1 písm.
f)] sa od účinnosti tohto zákona považuje za vykonávanie funkcií vymenovaním.“.
Čl. XXI
Zákon č. 17/2004 Z. z. o poplatkoch za uloženie odpadov v znení zákona č. 525/2003 Z. z. sa mení takto:
V § 5 ods. 7 sa slová „štátneho rozpočtu“ nahrádzajú slovami „Environmentálneho fondu“.
Čl. XXII
Účinnosť
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. januára 2005.
Ivan Gašparovič v. r.
Pavol Hrušovský v. r.
Mikuláš Dzurinda v. r.
Pavol Hrušovský v. r.
Mikuláš Dzurinda v. r.
1)
§ 5 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
2)
§ 1 ods. 1 zákona č. 525/2003 Z. z. o štátnej správe starostlivosti o životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých
zákonov.
3)
§ 61 ods. 3 zákona č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
4)
Zákon Slovenskej národnej rady č. 63/1973 Zb. o verejných zbierkach a o lotériách a iných podobných hrách v znení neskorších predpisov.
5)
§ 31 ods. 8 zákona č. 523/2004 Z. z. v znení zákona č. 171/2005 Z. z.
6)
§ 79 ods. 4 zákona č. 364/2004 Z. z. o vodách a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov (vodný zákon).
7)
§ 7 a § 8 ods. 5 zákona č. 401/1998 Z. z. o poplatkoch za znečisťovanie ovzdušia v znení neskorších predpisov.
8a)
§ 32a ods. 6 zákona č. 44/1988 Zb. o ochrane a využití nerastného bohatstva (banský zákon) v znení neskorších predpisov.
8b)
§ 26 ods. 4 zákona č. 569/2007 Z. z. o geologických prácach (geologický zákon).
9)
§ 18 ods. 11 a 14 zákona č. 414/2012 Z. z. o obchodovaní s emisnými kvótami a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení
neskorších predpisov.
9a)
§ 3 ods. 2 a 3 zákona č. 409/2011 Z. z. o niektorých opatreniach na úseku environmentálnej záťaže a o zmene a doplnení niektorých
zákonov.
9aa)
§ 18 ods. 6 zákona č. 414/2012 Z. z. o obchodovaní s emisnými kvótami a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení
zákona č. 399/2014 Z. z.
9ab)
§ 135c ods. 11 zákona č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých
zákonov v znení zákona č. 292/2017 Z. z.
9ac)
§ 6 ods. 3 zákona č. 329/2018 Z. z. o poplatkoch za uloženie odpadov a o zmene a doplnení zákona č. 587/2004 Z. z. o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších
predpisov.
9ad)
10)
11)
§ 41 ods. 1 zákona č. 364/2004 Z. z.
11a)
§ 2 písm. d) zákona č. 414/2012 Z. z. o obchodovaní s emisnými kvótami a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
11aa)
§ 18 ods. 6 písm. c) zákona č. 414/2012 Z. z. v znení zákona č. 399/2014 Z. z.
11b)
§ 79 ods. 7 zákona č. 364/2004 Z. z. v znení neskorších predpisov.
§ 14 ods. 1 nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 755/2004 Z. z., ktorým sa ustanovuje výška neregulovaných platieb, výška poplatkov a podrobnosti súvisiace so spoplatňovaním užívania vôd.
§ 14 ods. 1 nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 755/2004 Z. z., ktorým sa ustanovuje výška neregulovaných platieb, výška poplatkov a podrobnosti súvisiace so spoplatňovaním užívania vôd.
11c)
§ 35 ods. 4 zákona č. 44/1988 Zb. v znení neskorších predpisov.
11d)
§ 28 ods. 2 zákona č. 326/2005 Z. z. o lesoch.
11da)
11e)
§ 29 ods. 4 a 5 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov.
11f)
Vykonávacie rozhodnutie Komisie (EÚ) č. 2011/877/EÚ z 19. decembra 2011, ktorým sa
ustanovujú harmonizované referenčné hodnoty účinnosti samostatnej výroby elektriny
a tepla pri uplatňovaní smernice Európskeho parlamentu a Rady 2004/8/ES a ktorým sa
zrušuje rozhodnutie Komisie 2007/74/ES (Ú. v. EÚ L 343, 23. 12. 2011).
11g)
§18 vyhlášky Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky č.
453/2006 Z. z. o hospodárskej úprave lesov a o ochrane lesa.
11h)
11i)
11ia)
§ 4 ods. 3 písm. c) a § 5 ods. 3 písm. c) zákona č. 359/2007 Z. z. o prevencii a náprave environmentálnych škôd a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
11ib)
§ 15 ods. 14 písm. b) zákona č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
11ic)
§ 14 ods. 1 písm. l) zákona č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších predpisov.
11id)
§ 19 zákona č. 543/2002 Z. z. v znení neskorších predpisov.
11ie)
11j)
Zákon č. 305/2018 Z. z. o chránených oblastiach prirodzenej akumulácie vôd a o zmene a doplnení niektorých
zákonov.
11k)
§ 5 ods. 1 písm. c) zákona č. 364/2004 Z. z. o vodách a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch
v znení neskorších predpisov (vodný zákon) v znení neskorších predpisov.
11l)
§ 2 ods. 2 písm. o) zákona č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších predpisov.
12)
Zákon č. 553/2003 Z. z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme a o zmene
a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
12a)
§ 79 ods. 7 zákona č. 364/2004 Z. z. v znení neskorších predpisov.
12d)
Príloha č. 1 tabuľky A a B zákona č. 414/2012 Z. z. v znení zákona č. 399/2014 Z. z.
12e)
§ 8a ods. 4 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov
v znení neskorších predpisov.
Zákon č. 358/2015 Z. z. o úprave niektorých vzťahov v oblasti štátnej pomoci a minimálnej pomoci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o štátnej pomoci).
Zákon č. 358/2015 Z. z. o úprave niektorých vzťahov v oblasti štátnej pomoci a minimálnej pomoci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o štátnej pomoci).
12f)
§ 18 ods. 6 písm. a) a b) zákona č. 414/2012 Z. z. v znení zákona č. 399/2014 Z. z.
12j)
§ 25 písm. f) zákona č. 7/2010 Z. z. o ochrane pred povodňami v znení zákona č. 292/2017 Z. z.
12k)
§ 36 ods. 1 písm. z) zákona č. 569/2007 Z. z. v znení zákona č. 292/2017 Z. z.
12l)
§ 31 ods. 2 vyhlášky Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 611/2006 Z. z. o hasičských jednotkách.
12m)
§ 6 ods. 3 písm. aa) zákona č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov
v znení zákona č. 292/2017 Z. z.
12n)
§ 4 písm. b) a c) nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 330/2018 Z. z., ktorým sa ustanovuje výška sadzieb za uloženie odpadov a podrobnosti súvisiace s
prerozdeľovaním príjmov z poplatkov za uloženie odpadov.
12o)
§ 18 ods. 1 písm. g) zákona č. 359/2007 Z. z.
12oa)
§ 20f zákona č. 40/1964 Zb. Občianskeho zákonníka.
§ 20b zákona Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov.
§ 20b zákona Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov.
12p)
§ 31 zákona č. 359/2007 Z. z.
12q)
§ 108 ods. 1 písm. q) zákona č. 79/2015 Z. z.
12r)
12s)
12t)
14)
Zákon č. 291/2002 Z. z. o Štátnej pokladnici a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
15)
Zákon č. 25/2006 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č.
282/2006 Z. z.
16)
Zákon č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších
predpisov.
17)
Napríklad Obchodný zákonník, zákon č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov.
18)
§ 9 zákona č. 525/2003 Z. z.
19)
Zákon č. 358/2015 Z. z.
21)
§ 11 a § 108 až 165 zákona č. 7/2005 Z. z. o konkurze a reštrukturalizácii a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
§ 19 zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
§ 19 zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
21a)
Napríklad § 225, § 259, § 328 a nasl. zákona č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon v znení neskorších predpisov.
21b)
§ 10 zákona č. 91/2016 Z. z. o trestnej zodpovednosti právnických osôb a o zmene a doplnení niektorých zákonov
v znení neskorších predpisov.
22)
Zákon č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Zákon č. 523/2004 Z. z. v znení neskorších predpisov.
Zákon č. 523/2004 Z. z. v znení neskorších predpisov.
22b)
§ 31 zákona č. 523/2004 Z. z. v znení neskorších predpisov.
22ba)
§ 4 ods. 4 písm. b) až e) zákona č. 357/2015 Z. z.
25)
Zákon č. 428/2002 Z. z. o ochrane osobných údajov v znení zákona č. 602/2003 Z. z.
26)
§ 3 a 5 zákona č. 553/2001 Z. z. o zrušení niektorých štátnych fondov, o niektorých opatreniach súvisiacich s ich
zrušením a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
27)
§ 40 ods. 2 písm. b) zákona č. 312/2001 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
28)
§ 6 zákona č. 543/2007 Z. z. o pôsobnosti orgánov štátnej správy pri poskytovaní podpory v pôdohospodárstve a
rozvoji vidieka.