91/2010 Z. z.
Časová verzia predpisu účinná od 30.12.2022 do 31.01.2024
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter, právne záväzný obsah sa nachádza v pdf verzii právneho predpisu.
Otvoriť všetky
Číslo predpisu: | 91/2010 Z. z. |
Názov: | Zákon o podpore cestovného ruchu |
Typ: | Zákon |
Dátum schválenia: | 03.03.2010 |
Dátum vyhlásenia: | 24.03.2010 |
Dátum účinnosti od: | 30.12.2022 |
Dátum účinnosti do: | 31.01.2024 |
Autor: | Národná rada Slovenskej republiky |
Právna oblasť: |
|
Nachádza sa v čiastke: |
33/2014 Z. z. | Oznámenie Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky o vydaní výnosu, ktorým sa ustanovuje vzor žiadosti o poskytnutie dotácie organizáciám cestovného ruchu a náležitosti projektu |
100/2022 Z. z. | Nariadenie vlády Slovenskej republiky o príspevku za poskytnutie ubytovania odídencovi v súvislosti so situáciou na Ukrajine |
219/2022 Z. z. | Nariadenie vlády Slovenskej republiky o príspevku za poskytnutie ubytovania odídencovi v súvislosti so situáciou na Ukrajine |
321/2022 Z. z. | Nariadenie vlády Slovenskej republiky o príspevku za poskytnutie ubytovania odídencovi v súvislosti so situáciou na Ukrajine |
415/2022 Z. z. | Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 321/2022 Z. z. o príspevku za poskytnutie ubytovania odídencovi v súvislosti so situáciou na Ukrajine |
62/2023 Z. z. | Nariadenie vlády Slovenskej republiky o príspevku za poskytnutie ubytovania odídencovi v súvislosti so situáciou na Ukrajine |
179/2023 Z. z. | Nariadenie vlády Slovenskej republiky o príspevku za poskytnutie ubytovania odídencovi v súvislosti so situáciou na Ukrajine |
474/2023 Z. z. | Nariadenie vlády Slovenskej republiky o príspevku za poskytnutie ubytovania odídencovi v súvislosti so situáciou na Ukrajine |
22/2024 Z. z. | Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 474/2023 Z. z. o príspevku za poskytnutie ubytovania odídencovi v súvislosti so situáciou na Ukrajine |
60/2024 Z. z. | Nariadenie vlády Slovenskej republiky o príspevku za poskytnutie ubytovania odídencovi v súvislosti so situáciou na Ukrajine |
556/2010 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 338/2000 Z. z. o vnútrozemskej plavbe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
386/2011 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 91/2010 Z. z. o podpore cestovného ruchu v znení zákona č. 556/2010 Z. z. |
352/2013 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony |
415/2013 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 91/2010 Z. z. o podpore cestovného ruchu v znení neskorších predpisov |
125/2016 Z. z. | Zákon o niektorých opatreniach súvisiacich s prijatím Civilného sporového poriadku, Civilného mimosporového poriadku a Správneho súdneho poriadku a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
347/2018 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 91/2010 Z. z. o podpore cestovného ruchu v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony |
221/2019 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 177/2018 Z. z. o niektorých opatreniach na znižovanie administratívnej záťaže využívaním informačných systémov verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon proti byrokracii) a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony |
399/2019 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 91/2010 Z. z. o podpore cestovného ruchu v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 57/2018 Z. z. o regionálnej investičnej pomoci a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 221/2019 Z. z. |
90/2020 Z. z. | Zákon, ktorým sa dopĺňajú niektoré zákony v pôsobnosti Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky v súvislosti s ochorením COVID-19 |
342/2020 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 91/2010 Z. z. o podpore cestovného ruchu v znení neskorších predpisov v súvislosti s ochorením COVID-19 |
501/2021 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení zákon č. 91/2010 Z. z. o podpore cestovného ruchu v znení neskorších predpisov |
92/2022 Z. z. | Zákon o niektorých ďalších opatreniach v súvislosti so situáciou na Ukrajine |
490/2022 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 91/2010 Z. z. o podpore cestovného ruchu v znení neskorších predpisov |
7/2024 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony |
8/2024 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 213/2019 Z. z. o odplatách a o poskytovaní príspevku v civilnom letectve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 91/2010 Z. z. o podpore cestovného ruchu v znení neskorších predpisov |
144/2024 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 480/2002 Z. z. o azyle a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony |
172/2024 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 91/2010 Z. z. o podpore cestovného ruchu v znení neskorších predpisov |
304/2024 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 91/2010 Z. z. o podpore cestovného ruchu v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon č. 57/2018 Z. z. o regionálnej investičnej pomoci a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov |
60/2024 Z. z. | Nariadenie vlády Slovenskej republiky o príspevku za poskytnutie ubytovania odídencovi v súvislosti so situáciou na Ukrajine |
91
ZÁKON
z 3. marca 2010
o podpore cestovného ruchu
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
§ 1
Predmet zákona
Tento zákon upravuje podporu cestovného ruchu v Slovenskej republike, práva a povinnosti
fyzických osôb a právnických osôb pôsobiacich v cestovnom ruchu, tvorbu koncepčných
dokumentov a financovanie rozvoja cestovného ruchu.
§ 2
Vymedzenie niektorých pojmov
Na účely tohto zákona sa rozumie
a)
podporou cestovného ruchu aktivity smerujúce k zvýšeniu počtu domácich a zahraničných
návštevníkov, predĺženiu ich pobytu na území Slovenskej republiky a zvýšeniu ich prínosu
pre hospodárstvo,
b)
integrovaným informačným systémom cestovného ruchu databáza informácií týkajúcich
sa prírodných, kultúrnych a ostatných hodnôt a atraktivít územia, infraštruktúry a
stredísk cestovného ruchu, zariadení a poskytovateľov služieb obvykle využívaných
v cestovnom ruchu, o podujatiach týkajúcich sa cestovného ruchu,
c)
udržateľným produktom cestovného ruchu súbor služieb, ktoré produkuje a ponúka cieľové
miesto, podniky a inštitúcie, ktoré majú schopnosť uspokojiť potreby návštevníkov
a vytvoriť tak komplexný súbor zážitkov,
d)
prenocovaním prenocovanie fyzickej osoby v zariadení prevádzkovanom ekonomickým subjektom
poskytujúcim služby prechodného ubytovania, za ktoré odviedol obci miestnu daň za
ubytovanie,
e)
investičným zámerom projekt počiatočnej investície zameraný na vybudovanie nového
komplexného strediska cestovného ruchu alebo rozšírenie existujúceho komplexného strediska
cestovného ruchu,
f)
komplexným strediskom cestovného ruchu zariadenie poskytujúce najmenej tri služby
cestovného ruchu, napríklad ubytovacie služby, stravovacie služby, doplnkové služby
– lyžovanie, kúpanie, športovo-relaxačné služby, kultúrno-poznávacie služby, ktoré
tvoria jeden celok v jednej lokalite,
g)
rozšírením existujúceho komplexného strediska cestovného ruchu nárast poskytovania
služieb v hodnotovom alebo objemovom vyjadrení najmenej o 15 % v porovnaní s priemerom
za posledné tri finančné roky, ktoré bezprostredne predchádzajú finančnému roku, v
ktorom bol investičný zámer doručený Ministerstvu dopravy a výstavby Slovenskej republiky
(ďalej len „ministerstvo“), ak zároveň vedie k vytvoreniu minimálneho počtu nových
pracovných miest.
Pôsobnosť právnických osôb v cestovnom ruchu
§ 3
Plnenie úloh v cestovnom ruchu zabezpečujú
a)
ministerstvo,
b)
vyššie územné celky,
c)
obce,
d)
krajské organizácie cestovného ruchu (ďalej len „krajská organizácia“),
e)
oblastné organizácie cestovného ruchu (ďalej len „oblastná organizácia“),
f)
turistické informačné centrá.
§ 4
Ministerstvo
Ministerstvo plní tieto úlohy v cestovnom ruchu:
a)
vytvára podmienky pre rozvoj cestovného ruchu ako štátnej priority,
b)
vypracúva, implementuje a monitoruje štátnu politiku rozvoja cestovného ruchu,
c)
vypracúva národnú koncepciu rozvoja cestovného ruchu a zodpovedá za jej plnenie,
d)
zabezpečuje potrebné stimuly a pomoc pri investíciách súkromného sektora do cestovného
ruchu,
e)
podieľa sa na tvorbe systému štatistických informácií o cestovnom ruchu,
f)
spracúva komplexné štatistické údaje o vývoji cestovného ruchu v Slovenskej republike,
g)
spolupracuje s Ministerstvom školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky
a so zamestnávateľskými zväzmi a združeniami pôsobiacimi v cestovnom ruchu pri podpore
a rozvoji výchovy a vzdelávania v cestovnom ruchu,
h)
spolupracuje s Ministerstvom životného prostredia Slovenskej republiky pri podpore
udržateľného rozvoja cestovného ruchu v chránených územiach,
i)
spravuje Register krajských a oblastných organizácií cestovného ruchu (ďalej len
„register“),
j)
plní úlohy a záväzky Slovenskej republiky vyplývajúce z členstva
1.
vo Svetovej organizácii cestovného ruchu a ostatných medzinárodných a medzištátnych
organizáciách a združeniach cestovného ruchu,
2.
v Európskej únii v oblasti cestovného ruchu a z medzinárodných zmlúv týkajúcich sa
cestovného ruchu,
3.
vo Výbore pre cestovný ruch Organizácie pre hospodársku spoluprácu a rozvoj,
k)
zabezpečuje
1.
plnenie úloh cezhraničnej spolupráce v cestovnom ruchu,
2.
zahraničnú spoluprácu v cestovnom ruchu v oblasti dvojstranných a multilaterálnych
vzťahov,
3.
plnenie medzinárodných bilaterálnych a multilaterálnych zmlúv v cestovnom ruchu,
l)
zabezpečuje propagáciu a prezentáciu, priamu aj nepriamu a finančnú aj nefinančnú
podporu organizácií pôsobiacich v cestovnom ruchu,
m)
vypracúva programy rozvoja cestovného ruchu a vyhodnocuje ich realizáciu,
n)
podporuje činnosť územnej samosprávy pri rozvoji cestovného ruchu a činnosť krajských
a oblastných organizácií cestovného ruchu (ďalej len „organizácie cestovného ruchu“)
a turistických informačných centier,
o)
zadáva úlohy subjektom výskumu cestovného ruchu,
p)
podieľa sa na vytváraní mechanizmu fungovania jednotnej prezentácie Slovenskej republiky
v zahraničí,
q)
poskytuje investičnú pomoc, ak ide o investičnú pomoc podľa osobitného predpisu,1a)
r)
zabezpečuje koordináciu vypracovania návrhu a realizácie propagácie a prezentácie
Slovenskej republiky ako cieľovej krajiny cestovného ruchu,
s)
môže zriaďovať a rušiť zahraničné zastúpenia cestovného ruchu a vnútroštátne regionálne
pracoviská,
t)
zabezpečuje prostredníctvom vnútroštátnych regionálnych pracovísk zber a výmenu územných
údajov, komunikáciu s partnermi, podieľa sa na marketingovej podpore predaja produktov
cestovného ruchu regionálneho a národného charakteru a plní na území príslušných regiónov
úlohy, ktoré vyplývajú zo schválených koncepčných dokumentov cestovného ruchu.
§ 5
Pôsobnosť vyšších územných celkov
Vyšší územný celok v cestovnom ruchu
a)
môže založiť krajskú organizáciu a podieľa sa na jej spolufinancovaní,
b)
spolupracuje s krajskou organizáciou pri tvorbe koncepcie rozvoja cestovného ruchu,
ročného plánu aktivít a monitorovacej správy o vývoji cestovného ruchu na území kraja,
c)
vytvára podmienky na spoluprácu s podnikateľskými subjektmi pôsobiacimi na jeho území,
d)
vytvára podmienky na osvetu a výchovu obyvateľstva k podnikaniu v cestovnom ruchu,
e)
spolupracuje s ústrednými orgánmi štátnej správy pri realizácii štátnej politiky
cestovného ruchu v Slovenskej republike,
f)
podporuje rozvoj cezhraničnej, medziregionálnej a nadnárodnej spolupráce v cestovnom
ruchu,
g)
vytvára podmienky na podporné mechanizmy a nástroje, ktoré motivujú subjekty na jeho
území k rozvoju cestovného ruchu, zvyšovaniu kvality služieb a konkurencieschopnosti,
h)
podieľa sa na vytváraní mechanizmu fungovania jednotnej prezentácie Slovenskej republiky
v zahraničí.
§ 6
Pôsobnosť obcí
Obec v cestovnom ruchu
a)
môže iniciovať vznik oblastnej organizácie a podieľa sa na spolufinancovaní jej aktivít,
b)
spolupracuje s organizáciami cestovného ruchu pri tvorbe koncepcie rozvoja cestovného
ruchu na území obce, ročného plánu aktivít a monitorovacej správy o vývoji cestovného
ruchu na území obce,
c)
tvorí programy, plány, stratégie a koncepcie rozvoja cestovného ruchu,
d)
vytvára vlastné finančné zdroje na realizáciu aktivít v cestovnom ruchu,
e)
buduje infraštruktúru podporujúcu aktivity v cestovnom ruchu, ktorá spadá do pôsobnosti
obce,
f)
sústreďuje štatistické údaje o cestovnom ruchu v obci,
g)
spolupracuje s ústrednými orgánmi štátnej správy a s orgánmi vyššieho územného celku
pri realizácii štátnej politiky cestovného ruchu v Slovenskej republike,
h)
podieľa sa na uplatňovaní mechanizmu fungovania jednotnej prezentácie Slovenskej
republiky v zahraničí.
Krajská organizácia
§ 8
(1)
Krajská organizácia je právnická osoba založená podľa tohto zákona, ktorá podporuje
a vytvára podmienky na rozvoj cestovného ruchu na území kraja a chráni záujmy svojich
členov.
(2)
Členmi krajskej organizácie sú vyšší územný celok a najmenej jedna oblastná organizácia
pôsobiaca na jeho území založená podľa tohto zákona.
(3)
Krajská organizácia má neziskový charakter, výnosy sú jej príjmami a nerozdeľujú
sa medzi členov.
(4)
Ak oblastná organizácia vznikne neskôr ako krajská organizácia, môže sa stať jej
členom schválením jej členstva krajskou organizáciou, pristúpením k zakladateľskej
zmluve a stanovám a zapísaním do zoznamu členov krajskej organizácie.
(5)
Členský príspevok oblastnej organizácie krajskej organizácii je najmenej 10 % z členských
príspevkov získaných oblastnou organizáciou od obcí a podnikateľských subjektov2) v predchádzajúcom kalendárnom roku.
(6)
Na území vyššieho územného celku môže pôsobiť len jedna krajská organizácia registrovaná
podľa tohto zákona.
Založenie a vznik krajskej organizácie
§ 9
(1)
Krajská organizácia sa zakladá zakladateľskou zmluvou a schválením jej založenia
na ustanovujúcom valnom zhromaždení.
(2)
Ustanovujúce valné zhromaždenie zvolá predseda vyššieho územného celku alebo ním
poverený zástupca.
(3)
Na ustanovujúcom valnom zhromaždení predseda vyššieho územného celku alebo ním poverený
zástupca predloží návrh stanov a zloženia orgánov krajskej organizácie.
(4)
Stanovy krajskej organizácie a prílohy k nim obsahujú
a)
uznesenie zastupiteľstva vyššieho územného celku o súhlase s jej vznikom a členstvom
vyššieho územného celku v nej,
b)
názov a sídlo krajskej organizácie,
c)
predmet jej činnosti,
d)
orgány krajskej organizácie, ich pôsobnosť a spôsob rozhodovania,
e)
podrobnosti o prijímaní nových členov, vedení zoznamu členov, o zániku členstva,
členskom príspevku a spôsobe stanovenia jeho výšky,
f)
práva a povinnosti členov,
g)
zásady hospodárenia.
(5)
O ustanovujúcom valnom zhromaždení krajskej organizácie sa vyhotoví zápisnica, ktorá
musí byť podpísaná všetkými zakladajúcimi členmi.
§ 10
(1)
Krajská organizácia vzniká dňom zápisu do registra. Návrh na registráciu krajskej
organizácie podávajú jej zakladajúci členovia ministerstvu. K návrhu priložia stanovy
krajskej organizácie v dvoch vyhotoveniach, zakladateľskú zmluvu, zápisnicu z ustanovujúceho
valného zhromaždenia a súhlas so spracúvaním poskytnutých osobných údajov na účely
registra.
(2)
Konanie o registrácii sa začne dňom, keď bol ministerstvu doručený návrh na začatie
registrácie.
(3)
Ak návrh na registráciu nemá náležitosti podľa odseku 1, stanovy nie sú v súlade
s týmto zákonom, alebo ak pod rovnakým názvom je už registrovaná iná krajská organizácia,
ministerstvo do piatich pracovných dní vyzve zakladajúcich členov krajskej organizácie,
aby v stanovenej lehote odstránili nedostatky a konanie o registrácii preruší.
(4)
Ministerstvo registráciu odmietne, ak zakladajúci členovia krajskej organizácie v
stanovenej lehote podľa odseku 3 neodstránia nedostatky. Rozhodnutie o odmietnutí
registrácie ministerstvo oznámi do desiatich pracovných dní zakladajúcim členom krajskej
organizácie.
(5)
Proti rozhodnutiu o odmietnutí registrácie možno podať správnu žalobu do 30 dní odo
dňa doručenia tohto rozhodnutia.
(6)
Ak ministerstvo nezistí dôvod na odmietnutie registrácie, vykoná do 10 pracovných
dní registráciu a zašle zakladajúcim členom krajskej organizácie jedno vyhotovenie
stanov, na ktorom vyznačí deň registrácie. O registrácii sa rozhodnutie nevydáva.
(7)
Vznik krajskej organizácie, jej názov, sídlo a predmet činnosti oznámi ministerstvo
do 10 pracovných dní odo dňa registrácie Štatistickému úradu Slovenskej republiky
(ďalej len „štatistický úrad“).
(8)
Krajská organizácia je povinná ministerstvu bezodkladne nahlásiť identifikačné číslo,
ktoré jej pridelí štatistický úrad.
(9)
Zmenu stanov oznámi krajská organizácia písomne ministerstvu do 15 pracovných dní
od ich schválenia; k oznámeniu pripojí dve vyhotovenia stanov obsahujúcich zmeny a
originál zápisnice z rokovania valného zhromaždenia, na ktorom bola schválená zmena
stanov.
(10)
Ak zmena stanov nie je v súlade s týmto zákonom, ministerstvo do 5 pracovných dní
vyzve krajskú organizáciu na odstránenie nedostatkov. Krajská organizácia je povinná
tieto nedostatky odstrániť do 30 dní odo dňa doručenia výzvy a v lehote ďalších 10
pracovných dní o tom upovedomí ministerstvo.
(11)
Zmenu údajov v stanovách podľa § 9 ods. 4 oznámi ministerstvo štatistickému úradu do 10 pracovných dní odo dňa vykonania zmeny
v registri.
§ 11
Práva a povinnosti krajskej organizácie
Krajská organizácia
a)
vykonáva činnosť podľa stanov a v súlade so strategickými dokumentmi vyšších územných
celkov,
b)
podporuje činnosť svojich členov pri tvorbe a realizácii koncepcie rozvoja cestovného
ruchu na území vyššieho územného celku,
c)
tvorí a realizuje marketing a propagáciu cestovného ruchu pre svojich členov doma
a v zahraničí,
d)
presadzuje spoločné záujmy svojich členov,
e)
pri svojej činnosti spolupracuje s orgánmi vyššieho územného celku,
f)
podporuje kultúrny, spoločenský a športový život a zachovanie prírodného a kultúrneho
dedičstva,
g)
organizuje podujatia pre obyvateľov a návštevníkov,
h)
poskytuje svojim členom poradensko-konzultačné služby,
i)
presadzuje trvalo udržateľný rozvoj cestovného ruchu tak, aby sa chránilo a zachovávalo
životné prostredie a rešpektoval sa spôsob života miestneho obyvateľstva a vlastnícke
práva,
j)
spolupracuje pri zostavovaní a realizácii koncepcie rozvoja cestovného ruchu vyššieho
územného celku,
k)
v spolupráci s orgánmi vyššieho územného celku vypracúva a realizuje ročný plán aktivít
krajskej organizácie,
l)
vypracúva rozpočet, ktorý schvaľuje najvyšší orgán krajskej organizácie,
m)
iniciuje alebo zabezpečuje tvorbu, manažment a prezentáciu produktov cestovného ruchu,
a to aj prostredníctvom turistického informačného centra,
n)
zostavuje správu o činnosti, ktorú zverejňuje na svojom webovom sídle a ročnú účtovnú
závierku, ktorú ukladá do verejnej časti registra účtovných závierok,2a)
o)
môže zriadiť alebo založiť turistické informačné centrum,
p)
vedie za územie vyššieho územného celku evidenciu turistických informačných centier,
q)
predkladá ministerstvu každoročne do 15. marca doklad preukazujúci sumu finančných
prostriedkov získaných z členských príspevkov za predchádzajúci rozpočtový rok,
r)
spolupracuje s ústrednými orgánmi štátnej správy, ktoré sa podieľajú na plnení úloh
cestovného ruchu, s orgánmi vyššieho územného celku a s organizáciami pôsobiacimi
na území kraja v otázkach rozvoja cestovného ruchu.
§ 11a
Orgány krajskej organizácie
(1)
Orgánmi krajskej organizácie sú:
a)
valné zhromaždenie,
b)
predseda krajskej organizácie,
c)
výkonný riaditeľ krajskej organizácie.
(2)
Valné zhromaždenie je najvyšší orgán, ktorí tvoria zástupca vyššieho územného celku
a zástupcovia oblastných organizácií, ktoré sú členmi krajskej organizácie.
(3)
Valné zhromaždenie je uznášaniaschopné, ak je prítomná nadpolovičná väčšina všetkých
jeho členov. Na prijatie uznesenia je potrebná viac ako polovica hlasov prítomných
členov.
(4)
Predseda krajskej organizácie je štatutárnym orgánom krajskej organizácie, zvoláva,
pripravuje a riadi schôdze valného zhromaždenia a je oprávnený konať v mene krajskej
organizácie vo všetkých veciach a zastupovať jej záujmy, pričom je viazaný uzneseniami
valného zhromaždenia. Predsedu krajskej organizácie volí a odvoláva valné zhromaždenie
na návrh predsedu vyššieho územného celku.
(5)
V mene krajskej organizácie vo veciach určených stanovami je oprávnený konať aj výkonný
riaditeľ krajskej organizácie. Výkonného riaditeľa krajskej organizácie volí a odvoláva
valné zhromaždenie na návrh predsedu krajskej organizácie.
§ 12
Zrušenie a zánik krajskej organizácie
(1)
Pred zánikom krajskej organizácie sa vyžaduje jej zrušenie s likvidáciou. Krajská
organizácia sa zrušuje rozhodnutím orgánu určeného stanovami alebo vyhlásením konkurzu
alebo zamietnutím návrhu na vyhlásenie konkurzu pre nedostatok majetku.
(2)
Vstup krajskej organizácie do likvidácie sa zapisuje do registra.
(3)
Likvidátora vymenúva orgán určený stanovami.
(4)
Likvidátor zostaví ku dňu vstupu krajskej organizácie do likvidácie likvidačnú účtovnú
súvahu a je povinný umožniť do nej nahliadnuť v sídle krajskej organizácie členovi,
ktorý o to požiada.
(5)
Krajská organizácia zaniká výmazom z registra. Návrh na výmaz krajskej organizácie
z registra podáva ministerstvu likvidátor do 30 pracovných dní od skončenia likvidácie.
Zánik krajskej organizácie oznámi ministerstvo do 10 pracovných dní odo dňa výmazu
z registra štatistickému úradu.
(6)
Ak tento zákon neustanovuje inak, na likvidáciu krajskej organizácie sa primerane
použijú ustanovenia Obchodného zákonníka.
Oblastná organizácia
§ 13
(1)
Oblastná organizácia je právnická osoba založená podľa tohto zákona, ktorá podporuje
a vytvára podmienky na rozvoj cestovného ruchu na svojom území a chráni záujmy svojich
členov.
(2)
Ak pôsobnosť oblastnej organizácie presahuje územie kraja, jej valné zhromaždenie
rozhodne, do ktorej krajskej organizácie bude patriť.
(3)
Oblastná organizácia má neziskový charakter, výnosy sú jej príjmami a nerozdeľujú
sa medzi členov.
§ 14
Založenie oblastnej organizácie
(1)
Oblastnú organizáciu môže založiť zakladateľskou zmluvou s podnikateľskými subjektmi
najmenej päť obcí3) alebo mestské časti v hlavnom meste Slovenskej republiky Bratislave4) a v meste Košice5) (ďalej len „obec“), pričom súhrn počtu prenocovaných návštevníkov v ubytovacích zariadeniach6) na území zakladajúcich obcí v predchádzajúcom kalendárnom roku musí dosiahnuť najmenej
100-tisíc prenocovaní. Oblastnú organizáciu môže založiť aj menej ako päť obcí, ak
bol súhrnný počet prenocovaní v ubytovacích zariadeniach6) na území zakladajúcich obcí v predchádzajúcom kalendárnom roku najmenej 250-tisíc.
(2)
Každý subjekt pôsobiaci na území obce má právo byť členom oblastnej organizácie.
(3)
Obec môže byť členom len jednej oblastnej organizácie.
(4)
Ustanovujúce valné zhromaždenie zvoláva poverený starosta obcí iniciujúcich založenie
oblastnej organizácie.
(5)
Na ustanovujúcom valnom zhromaždení predložia obce návrh stanov a zloženia orgánov
oblastnej organizácie.
(6)
Stanovy oblastnej organizácie a ich prílohy obsahujú
a)
uznesenia obecných zastupiteľstiev o súhlase na vznik alebo vstup do oblastnej organizácie,
b)
názov a sídlo oblastnej organizácie,
c)
predmet jej činnosti,
d)
orgány oblastnej organizácie, ich pôsobnosť a spôsob rozhodovania,
e)
podrobnosti o prijímaní členov, vedení zoznamu členov, o zániku členstva, členskom
príspevku a spôsobe stanovenia jeho výšky,
f)
práva a povinnosti členov,
g)
zásady hospodárenia,
h)
spôsob zrušenia oblastnej organizácie a naloženie s likvidačným zostatkom.
(7)
O ustanovujúcom valnom zhromaždení oblastnej organizácie sa vyhotoví zápisnica, ktorá
musí byť podpísaná všetkými zakladajúcimi členmi.
§ 15
Práva a povinnosti oblastnej organizácie
Oblastná organizácia
a)
podporuje činnosť svojich členov pri tvorbe a realizácii koncepcie rozvoja cestovného
ruchu na území svojej pôsobnosti,
b)
tvorí a realizuje marketing a propagáciu cestovného ruchu pre svojich členov a obec
doma a v zahraničí,
c)
presadzuje spoločné záujmy svojich členov,
d)
spolupracuje s orgánmi obcí pri rozvoji územia v rámci svojej pôsobnosti vrátane
spracúvania a realizácie programov jeho podpory a rozvoja,
e)
podporuje kultúrny, spoločenský a športový život a zachovanie prírodného a kultúrneho
dedičstva,
f)
organizuje podujatia pre obyvateľov a návštevníkov,
g)
poskytuje svojim členom poradensko-konzultačné služby,
h)
spracúva a predkladá projekty rozvoja cestovného ruchu a zabezpečuje ich realizáciu,
i)
presadzuje trvalo udržateľný rozvoj cestovného ruchu tak, aby sa chránilo a zachovávalo
životné prostredie zo všetkých jeho stránok a rešpektoval sa spôsob života miestneho
obyvateľstva a rešpektovali sa vlastnícke práva,
j)
zostavuje a realizuje koncepciu rozvoja cestovného ruchu, pričom vychádza z vlastných
analýz, krajskej koncepcie cestovného ruchu a národnej koncepcie cestovného ruchu,
k)
v spolupráci s orgánmi obcí, ktoré sú jej členmi, vypracúva a realizuje ročný plán
aktivít a monitorovaciu správu o vývoji cestovného ruchu na svojom území,
l)
iniciuje alebo zabezpečuje tvorbu, manažment a prezentáciu produktov cestovného ruchu
na svojom území, a to aj prostredníctvom turistického informačného centra,
m)
zostavuje ročný plán aktivít, ktorý schvaľuje valné zhromaždenie,
n)
aktualizuje integrovaný informačný systém vo svojej pôsobnosti, a to aj prostredníctvom
turistického informačného centra,
o)
mapuje produkty, aktivity a hodnoty cieľového miesta vo svojom území v spolupráci
s obcami, členmi oblastnej organizácie a zástupcami odbornej verejnosti, a to aj prostredníctvom
turistického informačného centra,
p)
zostavuje správu o činnosti, ktorú zverejňuje na svojom webovom sídle a ročnú účtovnú
závierku, ktorú ukladá do verejnej časti registra účtovných závierok,
q)
môže zriadiť alebo založiť turistické informačné centrum,
r)
predkladá ministerstvu každoročne do 15. marca doklad preukazujúci sumu finančných
prostriedkov získaných z členských príspevkov za predchádzajúci rozpočtový rok.
§ 16
Orgány oblastnej organizácie
(1)
Orgánmi oblastnej organizácie sú:
a)
valné zhromaždenie,
b)
predstavenstvo,
c)
dozorná rada,
d)
výkonný riaditeľ.
(2)
Oblastná organizácia môže zriadiť aj ďalšie orgány, ak to určia stanovy.
(3)
Na plnenie svojich konkrétnych úloh si môže oblastná organizácia zriadiť pracovné
komisie.
§ 17
Valné zhromaždenie
(1)
Valné zhromaždenie je najvyšší orgán, ktorý tvoria všetci členovia oblastnej organizácie.
(2)
Predstavenstvo zvoláva valné zhromaždenie najmenej dvakrát do roka. Ak o zvolanie
písomne požiada najmenej jedna tretina členov oblastnej organizácie alebo dozorná
rada, zvolá valné zhromaždenie do 30 dní odo dňa doručenia žiadosti.
(3)
Valné zhromaždenie je uznášaniaschopné, ak je prítomná nadpolovičná väčšina všetkých
členov a predseda alebo podpredseda alebo až do ich zvolenia členovia oblastnej organizácie
predstavujúci najmenej polovicu všetkých členov. Ak nie je v čase stanovenom ako začiatok
schôdze prítomná nadpolovičná väčšina všetkých členov, valné zhromaždenie sa po uplynutí
jednej hodiny od začiatku schôdze považuje za uznášaniaschopné bez ohľadu na počet
prítomných členov a bez ohľadu na neprítomnosť predsedu alebo podpredsedu. To platí
len vtedy, ak to bolo výslovne uvedené v pozvánke.
(4)
Na prijatie uznesenia je potrebná viac ako polovica hlasov prítomných členov. Uznesenie
o zásadných otázkach podľa odseku 6 je prijaté, ak za návrh hlasovalo viac ako 60
% prítomných členských obcí a súčasne viac ako 60 % prítomných ostatných členských
subjektov.
(5)
Až do zvolenia orgánov oblastnej organizácie predsedá valnému zhromaždeniu starosta
obce, ktorého určili zakladajúci členovia. Predsedajúci otvára, vedie rokovanie, konštatuje
uznášaniaschopnosť a ukončuje schôdzu valného zhromaždenia.
(6)
Valné zhromaždenie rozhoduje o všetkých zásadných otázkach oblastnej organizácie,
najmä
a)
schvaľuje stanovy, volebný a rokovací poriadok, ich zmeny a dodatky,
b)
volí a odvoláva predsedu, podpredsedu a ďalších členov predstavenstva, členov a predsedu
dozornej rady a výkonného riaditeľa,
c)
ustanovuje a odvoláva ďalšie orgány, ak to určujú stanovy,
d)
schvaľuje zriadenie pracovných komisií,
e)
schvaľuje rozpočet, ročnú účtovnú závierku a správu o činnosti oblastnej organizácie,
f)
rozhoduje o rozpustení alebo zrušení oblastnej organizácie alebo o jej zlúčení s
inou oblastnou organizáciou,
g)
určuje výšku a lehotu splatnosti členských príspevkov,
h)
schvaľuje zásady hospodárenia s majetkom oblastnej organizácie,
i)
rozhoduje o prevzatí alebo odmietnutí finančných pohľadávok a záväzkov oblastnej
organizácie vrátane pôžičiek a úverov,
j)
schvaľuje koncepciu rozvoja cestovného ruchu z hľadiska regionálnych priorít v súlade
s koncepciou rozvoja cestovného ruchu Slovenskej republiky a vyššieho územného celku,
k)
schvaľuje ročný plán aktivít,
l)
vymenúva likvidátora.
(7)
Fyzická osoba uplatňuje svoje hlasovacie právo osobne alebo prostredníctvom písomne
splnomocnenej fyzickej osoby. Právnická osoba uplatňuje svoje hlasovacie právo prostredníctvom
osoby, ktorá má oprávnenie na jej zastupovanie. Pri pochybnosti o existencii a rozsahu
oprávnenia na zastupovanie musí byť hlasovacie právo uplatnené prostredníctvom písomne
splnomocnenej osoby.
§ 18
Predstavenstvo
(1)
Predstavenstvo je riadiaci orgán oblastnej organizácie, ktorý zabezpečuje jej činnosť
a fungovanie v období medzi zasadnutiami valného zhromaždenia.
(2)
Členmi predstavenstva sú predseda, podpredseda a ďalší členovia zvolení valným zhromaždením,
pričom obce a ostatné členské subjekty musia mať v predstavenstve zastúpenie rovnakým
počtom členov. Pri rovnosti hlasov rozhoduje hlas predsedu. Ustanovenie prvej vety
sa nevzťahuje na oblastné organizácie, ktorých členom je len jedna obec. Oblastné
organizácie, ktorých členom je len jedna obec, si upravia zloženie a zastúpenie členov
v predstavenstve v stanovách.
(3)
Predstavenstvo rozhoduje o všetkých záležitostiach, ktoré podľa zákona, stanov alebo
uznesenia valného zhromaždenia neboli zverené inému orgánu oblastnej organizácie.
(4)
Predstavenstvo
a)
zvoláva valné zhromaždenie, pripravuje podklady pre jeho rokovanie a zabezpečuje
plnenie jeho uznesení,
b)
predkladá valnému zhromaždeniu návrh na zloženie orgánov oblastnej organizácie,
c)
podáva návrh na výmaz oblastnej organizácie a oznamuje ministerstvu zmenu stanov,
d)
zostavuje ročný plán činnosti oblastnej organizácie a vypracúva koncepciu rozvoja
cestovného ruchu,
e)
vypracúva návrh rozpočtu oblastnej organizácie a správu o činnosti a predkladá ich
na schválenie valnému zhromaždeniu,
f)
hospodári s majetkom oblastnej organizácie,
g)
rozhoduje o vzniku a zániku členstva,
h)
poskytuje informácie členom oblastnej organizácie,
i)
poskytuje dozornej rade podklady na kontrolnú činnosť, informuje ju o schôdzach predstavenstva
a poskytuje jej zápisnice z týchto schôdzí.
(5)
Na čele predstavenstva je predseda, ktorý riadi činnosť orgánov oblastnej organizácie,
zvoláva, pripravuje a riadi schôdze predstavenstva a vykonáva ďalšie činnosti, ktoré
mu určujú stanovy, uznesenia valného zhromaždenia alebo predstavenstva.
(6)
Predseda je štatutárnym orgánom oblastnej organizácie. Ak predseda nemôže vykonávať
svoju funkciu alebo je odvolaný, do zvolenia nového predsedu vykonáva jeho funkciu
a funkciu štatutárneho orgánu oblastnej organizácie podpredseda.
(7)
Predseda predstavenstva je povinný prizvať na každé zasadnutie valného zhromaždenia
a predstavenstva oblastnej organizácie výkonného riaditeľa krajskej organizácie, ktorej
je oblastná organizácia členom. Na zasadnutie predstavenstva možno prizvať aj zástupcov
z iných oblastí činnosti s cieľom poradenstva v dôležitých otázkach týkajúcich sa
cestovného ruchu.
(8)
Predstavenstvo schvaľuje svoj rokovací poriadok.
(9)
Predseda alebo podpredseda sú oprávnení konať v mene oblastnej organizácie vo všetkých
veciach a zastupovať jej záujmy, pričom sú viazaní uzneseniami valného zhromaždenia
a predstavenstva.
(10)
V mene oblastnej organizácie je oprávnený konať aj výkonný riaditeľ vo veciach určených
stanovami, pričom je viazaný uzneseniami valného zhromaždenia.
§ 19
Dozorná rada
(1)
Dozorná rada je kontrolným orgánom oblastnej organizácie.
(2)
Členovia dozornej rady oblastnej organizácie sú oprávnení nahliadať do všetkých dokladov
a záznamov týkajúcich sa jej činnosti.
(3)
Dozorná rada
a)
volí zo svojich členov podpredsedu dozornej rady,
b)
kontroluje plnenie uznesení valného zhromaždenia a predstavenstva oblastnej organizácie,
c)
preskúmava ročnú účtovnú závierku a správu o činnosti a predkladá svoje vyjadrenie
valnému zhromaždeniu,
d)
kontroluje hospodárenie s majetkom oblastnej organizácie,
e)
kontroluje, či je účtovníctvo vedené v súlade s osobitným predpisom,7)
f)
kontroluje, či oblastná organizácia vykonáva svoju činnosť v súlade so všeobecne
záväznými právnymi predpismi a stanovami,
g)
upozorňuje predstavenstvo na zistené nedostatky a podáva návrhy na ich odstránenie,
h)
upozorňuje predstavenstvo na zistené porušenie právnych predpisov alebo stanov,
i)
vyjadruje sa k návrhu rozpočtu predkladaného predstavenstvom,
j)
prešetruje podané sťažnosti členov oblastnej organizácie,
k)
predkladá správu o svojej činnosti valnému zhromaždeniu.
(4)
Členom dozornej rady môže byť fyzická osoba staršia ako 18 rokov, ktorá je na základe
svojej praxe alebo vzdelania zárukou odbornosti a je bezúhonná, čo preukáže výpisom
z registra trestov nie starším ako tri mesiace. Obce a ostatné členské subjekty musia
mať v dozornej rade zastúpenie rovnakým počtom členov. Pri rovnosti hlasov rozhoduje
hlas predsedu a v jeho neprítomnosti hlas podpredsedu.
(5)
Členstvo v dozornej rade je nezlučiteľné s členstvom v predstavenstve.
§ 20
Spoločné ustanovenia o orgánoch oblastnej organizácie
(1)
Funkčné obdobie volených orgánov oblastnej organizácie je štvorročné. Počet členov
volených orgánov oblastnej organizácie určujú stanovy.
(2)
Zo zasadnutí orgánov oblastnej organizácie sa vyhotovujú zápisnice, ktoré sa uchovávajú
po čas určený stanovami, ktorý nesmie byť kratší ako päť rokov po skončení funkčného
obdobia volených orgánov oblastnej organizácie.8)
§ 21
Členstvo v oblastnej organizácii
(1)
O členstvo v oblastnej organizácii môže na základe prihlášky požiadať obec, fyzická
osoba alebo právnická osoba, ktorá podniká alebo pôsobí na jej území. Členom sa stane
po schválení predstavenstvom a zaplatení členského príspevku až dňom zápisu do zoznamu
členov oblastnej organizácie.
(2)
Členstvo v oblastnej organizácii zaniká
a)
dňom oznámenia fyzickej osoby alebo právnickej osoby o vystúpení z oblastnej organizácie,
b)
zánikom právnickej osoby alebo fyzickej osoby – podnikateľa bez právneho nástupcu,
smrťou fyzickej osoby alebo vyhlásením fyzickej osoby za mŕtvu, alebo
c)
dňom rozhodnutia valného zhromaždenia o vylúčení člena z oblastnej organizácie z
dôvodu porušovania stanov, neplatenia členského príspevku alebo z dôvodu poškodzovania
dobrého mena oblastnej organizácie.
(3)
Oblastná organizácia vyškrtne člena zo zoznamu členov do 30 dní odo dňa rozhodnutia
valného zhromaždenia o vylúčení podľa odseku 2 písm. c). Členovi, ktorý vystúpil alebo
bol rozhodnutím valného zhromaždenia vylúčený, oznámi oblastná organizácia vyškrtnutie
zo zoznamu členov písomne do 15 pracovných dní odo dňa vyškrtnutia.
(4)
Vyškrtnutý člen nemá právo na vrátenie členských príspevkov a ani na podiel na majetku
nadobudnutom činnosťou oblastnej organizácie.
§ 22
Práva a povinnosti člena oblastnej organizácie
(1)
Práva a povinnosti člena oblastnej organizácie vznikajú dňom jeho zápisu do zoznamu
členov oblastnej organizácie podľa § 21 ods. 1.
(2)
Člen oblastnej organizácie má právo
a)
na informácie o činnosti a hospodárení oblastnej organizácie,
b)
zúčastňovať sa na zasadnutiach valného zhromaždenia,
c)
voliť orgány a byť volený do orgánov oblastnej organizácie,
d)
vykonávať zverené funkcie v orgánoch oblastnej organizácie,
e)
upozorňovať orgány oblastnej organizácie na nedostatky, dávať podnety na ich odstránenie
a skvalitnenie činnosti,
f)
na propagáciu prostredníctvom marketingových aktivít oblastnej organizácie,
g)
zúčastňovať sa na činnosti, podujatiach a aktivitách oblastnej organizácie.
(3)
Člen oblastnej organizácie je povinný
a)
dodržiavať stanovy,
b)
riadne, včas a v stanovenej výške platiť členské príspevky,
c)
dodržiavať všeobecné zásady podnikateľskej a profesionálnej etiky,
d)
poskytovať oblastnej organizácii štatistické informácie a podklady týkajúce sa cestovného
ruchu potrebné pre jej činnosť,
e)
poskytovať súčinnosť pri príprave a realizácii koncepcie rozvoja cestovného ruchu
v mieste pôsobnosti v súlade s podmienkami trvalo udržateľného rozvoja,
f)
najneskôr do konca februára bežného roka zaslať oblastnej organizácií informáciu
o počte prenocovaní, vybratej celkovej výške dane za ubytovanie a výške dane za ubytovanie
za predchádzajúci rok, ak je členom oblastnej organizácie obec.
§ 23
Rozpočet a účtovníctvo oblastnej organizácie
(1)
Oblastná organizácia hospodári podľa schváleného rozpočtu, ktorý sa zostavuje a schvaľuje
na príslušný kalendárny rok a ktorý obsahuje všetky rozpočtové príjmy a výdavky.
(2)
Návrh rozpočtu predkladá na schválenie valnému zhromaždeniu predstavenstvo najneskôr
mesiac pred začiatkom kalendárneho roka, na ktorý sa rozpočet zostavuje. Valné zhromaždenie
schvaľuje rozpočet najneskôr do 31. decembra toho kalendárneho roka, ktorý predchádza
príslušnému roku. V prvom roku činnosti sa zostavuje predbežný rozpočet vychádzajúci
z termínu založenia oblastnej organizácie.
(3)
Oblastná organizácia vedie účtovníctvo podľa osobitného predpisu.7)
(4)
Oblastná organizácia vedie vo svojom účtovníctve oddelene výnosy a náklady spojené
s hlavnou činnosťou súvisiacou s rozvojom cestovného ruchu a výnosy a náklady na jej
prevádzkovú činnosť.
§ 24
Vznik a zánik oblastnej organizácie
(2)
Pri registrácii oblastnej organizácie sa vyžaduje doklad o počte prenocovaní v ubytovacích
zariadeniach na území zakladajúcich obcí, za ktoré bola vybratá daň za ubytovanie
za rok, ktorý predchádza roku, v ktorom je oblastná organizácia registrovaná.
(3)
Oblastná organizácia zaniká výmazom z registra po zrušení
a)
s likvidáciou, alebo
b)
bez likvidácie.
(4)
Pred zánikom oblastnej organizácie sa vyžaduje jej zrušenie s likvidáciou, ak jej
majetok a záväzky neprechádzajú na právneho nástupcu.
§ 24a
Zánik oblastnej organizácie bez likvidácie
(1)
Dve oblastné organizácie alebo viac oblastných organizácií v danom regióne sa môžu
zlúčiť alebo splynúť do jednej oblastnej organizácie na základe zmluvy o zlúčení alebo
zmluvy o splynutí, ktorá musí mať písomnú formu. Zlúčením oblastných organizácií tieto
zanikajú a právnym nástupcom zanikajúcich oblastných organizácií sa stáva oblastná
organizácia, ktorá bude určená v zmluve o zlúčení. Splynutím oblastných organizácií
tieto zanikajú a právnym nástupcom zanikajúcich oblastných organizácií sa stáva nová
oblastná organizácia, ktorá bude určená v zmluve o splynutí.
(2)
Na proces zlučovania alebo splynutia oblastných organizácií sa primerane použijú
ustanovenia Obchodného zákonníka o zrušení obchodnej spoločnosti bez likvidácie.
§ 24b
Turistické informačné centrum
(1)
Turistické informačné centrum je účelové zariadenie, ktoré v rámci daného kraja,
oblasti alebo obce
a)
zabezpečuje zber, spracúvanie a poskytovanie informácií z oblasti cestovného ruchu,
b)
zabezpečuje kontinuálne informovanie domácich návštevníkov a zahraničných návštevníkov
poskytovaním informácií na základe aktualizácie ich obsahu, mapovania atraktivít daného
regiónu, produktov cestovného ruchu a podujatí.
(2)
Turistické informačné centrum môže zriadiť obec, organizácia cestovného ruchu alebo
iný subjekt.
Koncepčné dokumenty
§ 25
Koncepčné dokumenty cestovného ruchu tvorí
a)
koncepcia rozvoja cestovného ruchu, ktorá sa vypracúva pre územia, na ktorých pôsobia
krajské a oblastné organizácie; definuje úlohy a ciele rozvoja cestovného ruchu na
dlhšie časové obdobie; rieši koncepčné, systémové a strategické otázky príslušného
územia v strednodobom výhľade štyroch rokov a v dlhodobom výhľade desiatich rokov;
koncepcia sa aktualizuje v prípade potreby, najmenej však raz za štyri roky,
b)
ročný plán aktivít organizácie cestovného ruchu, ktorý predstavuje plán aktivít organizácie
cestovného ruchu na príslušný kalendárny rok s výhľadom aktivít na nasledujúce tri
roky; na ročný plán aktivít nadväzuje rozpočet organizácie cestovného ruchu,
c)
monitorovacia správa o vývoji cestovného ruchu, ktorá sa spracúva podľa potreby,
najmenej jedenkrát za rok.
Registrácia organizácií cestovného ruchu
§ 26
(1)
Ministerstvo spravuje register, ktorý obsahuje
a)
názov organizácie cestovného ruchu,
b)
identifikačné číslo organizácie cestovného ruchu,
c)
sídlo organizácie cestovného ruchu,
d)
predmet činnosti,
e)
zoznam členov organizácie cestovného ruchu a ich oprávnených zástupcov,
f)
údaje o štatutárnom orgáne a podpredsedovi organizácie cestovného ruchu, ktorými
sú meno, priezvisko, dátum narodenia, adresa trvalého pobytu a kontaktné údaje, s
uvedením dňa vzniku funkcie a po jej skončení dňa skončenia,
g)
meno, priezvisko, dátum narodenia, adresu trvalého pobytu fyzickej osoby, ktorá je
členom dozorného orgánu organizácie cestovného ruchu, s uvedením dňa vzniku funkcie
a po jej skončení dňa skončenia,
h)
zrušenie organizácie cestovného ruchu a právny dôvod jej zrušenia, dátum vstupu do
likvidácie a dátum skončenia likvidácie, ak zanikla zrušením s likvidáciou, meno,
priezvisko, dátum narodenia, adresu trvalého pobytu fyzickej osoby alebo obchodné
meno, sídlo a identifikačné číslo právnickej osoby, ak je pridelené, ktorá sa zapisuje
do registra ako likvidátor, s uvedením spôsobu konania v mene organizácie cestovného
ruchu a s uvedením dňa vzniku funkcie a po jej skončení dňa skončenia; ak je likvidátorom
právnická osoba, zapisuje sa aj meno, priezvisko, dátum narodenia, adresa trvalého
pobytu fyzickej osoby, ktorá za túto právnickú osobu vykonáva pôsobnosť likvidátora,
i)
právny dôvod výmazu organizácie cestovného ruchu z registra,
j)
identifikačné číslo, názov a sídlo oblastnej organizácie, ktorá je právnym nástupcom
oblastnej organizácie, ktorá zanikla podľa § 24a,
k)
stanovy organizácie cestovného ruchu,
l)
neverejné dokumenty, a to zakladateľskú zmluvu organizácie cestovného ruchu a zápisnicu
z ustanovujúceho valného zhromaždenia.
(3)
Ak ministerstvo zistí, že organizácia cestovného ruchu nevyvíja činnosť podľa svojich
stanov alebo koná v rozpore so svojimi stanovami, bezodkladne ju na to upozorní a
vyzve ju, aby od takej činnosti upustila. Ak organizácia cestovného ruchu v tejto
činnosti pokračuje alebo do určeného termínu nezabezpečí nápravu, ministerstvo vykoná
výmaz organizácie cestovného ruchu z registra.
(4)
Organizácie cestovného ruchu sú povinné do 15 pracovných dní od schválenia oznámiť
ministerstvu akékoľvek zmeny údajov vedených v registri.
(5)
Na rozhodovanie o registrácii a o výmaze organizácie cestovného ruchu z registra
sa nevzťahuje všeobecný predpis o správnom konaní.9)
Financovanie rozvoja cestovného ruchu
§ 27
Na financovaní rozvoja cestovného ruchu sa podieľajú
a)
štát,
b)
vyššie územné celky,
c)
obce,
d)
fyzické osoby a právnické osoby.
§ 27a
Nástroje financovania rozvoja cestovného ruchu
(1)
Medzi nástroje financovania rozvoja cestovného ruchu patria:
a)
rekreačný poukaz,
b)
podpora rozvoja cykloturistiky, a to najmä infraštruktúry líniového typu, cykloturistického
značenia, objektov doplnkovej infraštruktúry, mapových podkladov a propagácie,
c)
poskytovanie investičnej pomoci pre oblasť cestovného ruchu,
d)
príspevok na podporu cestovného ruchu v súvislosti so zmiernením negatívnych následkov
pandémie, ktorá vznikla z dôvodu ochorenia COVID-19,
e)
príspevok za poskytnutie ubytovania odídencovi9aa) v súvislosti s ozbrojeným konfliktom na Ukrajine (ďalej len „príspevok za ubytovanie“),
f)
príspevok na pomoc podnikom v súvislosti so zmiernením negatívnych ekonomických následkov
v sektore cestovného ruchu.
(2)
Rekreačný poukaz je osobitný platobný prostriedok alebo obdobný technický prostriedok
uchovávajúci majetkovú hodnotu elektronicky, vydávaný limitovaným poskytovateľom podľa
osobitného predpisu.9a) Rekreačný poukaz je možné použiť výlučne v Slovenskej republike u poskytovateľov
služieb, ktorí majú zmluvný vzťah s limitovaným poskytovateľom podľa osobitného predpisu9a) vydávajúcim rekreačný poukaz.
(3)
Rekreačný poukaz sa vydáva pre fyzickú osobu a je neprenosný. Rekreačný poukaz slúži
výlučne na úhradu oprávnených výdavkov podľa osobitného predpisu9b) a je platný do konca kalendárneho roka, v ktorom bol vydaný.
§ 27j
Príspevok na odstránenie negatívnych následkov pandémie COVID-19
(1)
Ministerstvo môže v príslušnom rozpočtovom roku poskytnúť zo svojej rozpočtovej kapitoly
príspevok podľa § 27a ods. 1 písm. d) na podporu cestovného ruchu v súvislosti so zmiernením negatívnych následkov pandémie,
ktorá vznikla z dôvodu ochorenia COVID-19. Príspevok možno poskytnúť fyzickej osobe
alebo právnickej osobe pôsobiacej v odvetví cestovného ruchu v súlade so schémou štátnej
pomoci alebo minimálnej pomoci alebo ako ad hoc pomoc podľa osobitného predpisu9u) na podporu podnikov v odvetví cestovného ruchu.
(2)
Ministerstvo môže vytvoriť schémy štátnej pomoci alebo schémy minimálnej pomoci alebo
návrh na poskytnutie ad hoc pomoci podľa osobitného predpisu9u) na podporu podnikov v odvetví cestovného ruchu, ktoré sú financované z rozpočtovej
kapitoly ministerstva.
(3)
Ministerstvo pripraví a zašle prostredníctvom Protimonopolného úradu Slovenskej republiky
Európskej komisii na notifikáciu schému štátnej pomoci9v) podnikom v odvetví cestovného ruchu, alebo pripraví a zašle Protimonopolnému úradu
Slovenskej republiky žiadosť o stanovisko k schéme minimálnej pomoci v odvetví cestovného
ruchu alebo žiadosť o stanovisko k ad hoc pomoci v odvetví cestovného ruchu určenej
na náhradu škody spôsobenej prírodnými katastrofami alebo mimoriadnymi udalosťami.
§ 27k
Príspevok za ubytovanie
(1)
Ministerstvo poskytne príspevok za ubytovanie v ubytovacom zariadení na území Slovenskej
republiky.
(2)
Ubytovacím zariadením podľa odseku 1 sa rozumie budova, v ktorej sa verejnosti celoročne
alebo sezónne poskytuje prechodné ubytovanie a s ním spojené služby.
(3)
O príspevok za ubytovanie môže požiadať fyzická osoba alebo právnická osoba poskytujúca
ubytovanie v ubytovacom zariadení podľa osobitného predpisu9w) (ďalej len „osoba poskytujúca ubytovanie“) odo dňa vyhlásenia mimoriadnej situácie
v súvislosti s hromadným prílevom cudzincov na územie Slovenskej republiky spôsobeným
ozbrojeným konfliktom na území Ukrajiny, ak poskytne ubytovanie odídencovi a uzavrie
s ministerstvom zmluvu o poskytnutí príspevku za ubytovanie.
(4)
Príspevok za ubytovanie sa poskytuje za každú noc ubytovania odídenca. Príspevok
za ubytovanie možno poskytnúť aj najviac za sedem nocí poskytovania ubytovania predchádzajúcich
dňu poskytnutia dočasného útočiska odídencovi, najskôr však od 26. februára 2022.
(5)
Ministerstvo vypláca príspevok za ubytovanie do 30 dní odo dňa doručenia žiadosti
o poskytnutie príspevku za ubytovanie podľa odseku 3.
(6)
Príspevok za ubytovanie sa neposkytuje osobe, na ktorú sa vzťahuje poskytovanie príspevku
podľa osobitného predpisu,9x) alebo osobe, ktorá má nárok na akékoľvek iné peňažné plnenie súvisiace s poskytovaním
ubytovania odídencovi podľa osobitných predpisov.9y) Príspevok za ubytovanie sa neposkytuje ani osobe, ktorá si uplatní nárok na poskytnutie
príspevku za ubytovanie odídenca, ktorému sa poskytuje ubytovanie v azylovom zariadení.
(7)
Ministerstvo je oprávnené vykonávať kontrolu poskytnutia príspevku za ubytovanie
podľa odsekov 2 až 4.
(8)
Ministerstvo zverejní vzor zmluvy o poskytnutí príspevku za ubytovanie na webovom
sídle, ktoré určí nariadenie vlády podľa odseku 9.
(9)
Výšku príspevku za ubytovanie, dobu jeho poskytovania a náležitosti zmluvy o poskytnutí
príspevku za ubytovanie ustanoví vláda Slovenskej republiky nariadením.
§ 27l
Príspevok na pomoc podnikom v súvislosti so zmiernením negatívnych ekonomických následkov
v sektore cestovného ruchu
(1)
Ministerstvo môže v príslušnom rozpočtovom roku poskytnúť zo svojej rozpočtovej kapitoly
príspevok podľa § 27a ods. 1 písm. f) na pomoc podnikom v súvislosti so zmiernením negatívnych ekonomických následkov v
sektore cestovného ruchu. Príspevok na pomoc podnikom v súvislosti so zmiernením negatívnych
ekonomických následkov v sektore cestovného ruchu možno poskytnúť fyzickej osobe alebo
právnickej osobe pôsobiacej v sektore cestovného ruchu v súlade so schémou štátnej
pomoci alebo minimálnej pomoci alebo ako ad hoc pomoc podľa osobitného predpisu.9u)
(2)
Ministerstvo môže vytvoriť schémy štátnej pomoci alebo schémy minimálnej pomoci alebo
návrh na poskytnutie ad hoc pomoci podľa osobitného predpisu9u) na pomoc podnikom v sektore cestovného ruchu, ktoré sú financované z rozpočtovej
kapitoly ministerstva.
(3)
Ministerstvo pripraví a zašle prostredníctvom Protimonopolného úradu Slovenskej republiky
Európskej komisii na notifikáciu schému štátnej pomoci9v) podnikom v sektore cestovného ruchu, alebo pripraví a zašle Protimonopolnému úradu
Slovenskej republiky žiadosť o stanovisko k schéme minimálnej pomoci v sektore cestovného
ruchu alebo žiadosť o stanovisko k ad hoc pomoci v sektore cestovného ruchu určenej
na náhradu škody spôsobenej prírodnými katastrofami alebo mimoriadnymi udalosťami.
§ 28
Financovanie organizácií cestovného ruchu
Zdrojom financovania organizácií cestovného ruchu sú
a)
členské príspevky,
b)
dotácie zo štátneho rozpočtu (ďalej len „dotácia“),
c)
dobrovoľné príspevky samosprávy, fyzických osôb a právnických osôb na aktivity organizácie
cestovného ruchu,
d)
príjmy z činnosti, z predaja produktov a služieb,
e)
odmeny za sprostredkovanie,
f)
výnosy z činnosti turistických informačných centier,
g)
príjmy z predaja reklamnej plochy,
h)
nenávratné finančné príspevky z domácich a zahraničných zdrojov vrátane príspevkov
z prostriedkov Európskej únie,
i)
ostatné príjmy.
Dotácia
§ 29
(1)
Dotácia sa poskytne len organizáciám cestovného ruchu registrovaným ministerstvom
na realizáciu aktivít, ktoré sú spojené s hlavným predmetom ich činnosti.
(2)
Dotácia sa poskytuje na príslušný rozpočtový rok s výnimkou prvého roku činnosti
organizácie cestovného ruchu z rozpočtovej kapitoly ministerstva na základe zmluvy
o poskytnutí dotácie uzatvorenej medzi ministerstvom a organizáciou cestovného ruchu.
(3)
Zmluva o poskytnutí dotácie obsahuje najmä
a)
identifikačné údaje zmluvných strán,
b)
predmet zmluvy,
c)
účel, na ktorý sa dotácia poskytuje,
d)
výšku a spôsob poskytnutia dotácie,
e)
podmienky poskytnutia dotácie,
f)
spôsob kontroly použitia poskytnutej dotácie,9a)
g)
lehotu vrátenia nepoužitých finančných prostriedkov,
h)
lehotu a spôsob zúčtovania dotácie,
i)
lehotu odvedenia úrokov z poskytnutej dotácie,
j)
práva a povinnosti zmluvných strán,
k)
vymedzenie času, na ktorý sa zmluva uzatvára,
l)
dôvody a spôsob odstúpenia od zmluvy.
(4)
Dotáciu na príslušný rozpočtový rok môže poskytnúť ministerstvo
a)
oblastnej organizácii v rovnakej výške ako je súhrnná hodnota vybratých členských
príspevkov oblastnej organizácie v roku, ktorý predchádza predchádzajúcemu rozpočtovému
roku, pričom maximálna výška dotácie oblastnej organizácii je ohraničená 90 % súhrnnej
hodnoty vybratej dane za ubytovanie u všetkých členských obcí oblastnej organizácie
v roku, ktorý predchádza predchádzajúcemu rozpočtovému roku,
b)
krajskej organizácii v rovnakej výške ako je členský príspevok vyššieho územného
celku v roku, ktorý predchádza predchádzajúcemu rozpočtovému roku, pričom maximálna
výška dotácie krajskej organizácii je ohraničená 10 % z vybratej dane za ubytovanie
všetkých členských obcí oblastných organizácií, ktoré sú členmi krajskej organizácie
v roku, ktorý predchádza predchádzajúcemu rozpočtovému roku.
(5)
Ak územná pôsobnosť oblastnej organizácie zasahuje do územnej pôsobnosti krajskej
organizácie a oblastná organizácia nie je jej členom, výška dotácie určená podľa odseku
4 písm. a) bude znížená o 10 %.
(6)
Na poskytnutie dotácie podľa odseku 4 a § 31a nie je právny nárok.
(7)
Dotácia sa poskytuje na základe písomnej žiadosti organizácie cestovného ruchu a
predloženého projektu, ktorý je zameraný na realizáciu aktivít, ktoré sú spojené s
hlavným predmetom činnosti organizácie cestovného ruchu. Žiadosť o poskytnutie dotácie
a návrh projektu doručí organizácia cestovného ruchu (ďalej len „žiadateľ“) ministerstvu
najneskôr do 15. marca príslušného rozpočtového roka, na ktorý sa dotácia poskytuje.
(8)
Prílohou žiadosti o poskytnutie dotácie je
a)
projekt zameraný na realizáciu hlavných aktivít žiadateľa o dotáciu,
b)
doklad preukazujúci sumu finančných prostriedkov získaných z členských príspevkov
za rok, ktorý predchádza predchádzajúcemu rozpočtovému roku,
c)
čestné vyhlásenie žiadateľa o dotáciu o tom, že
1.
nie je v likvidácii,
2.
nepodal návrh na vyhlásenie konkurzu alebo na povolenie reštrukturalizácie,
3.
neporušil zákaz nelegálneho zamestnávania,
4.
nemá iné nedoplatky voči štátnemu rozpočtu,
5.
proti nemu nebol podaný návrh na vyhlásenie konkurzu alebo na povolenie reštrukturalizácie,
alebo že súd nezastavil konkurzné konanie pre nedostatok majetku,
6.
mu nebolo doručené upovedomenie o začatí exekučného konania.
(9)
Projekt na poskytnutie dotácie organizácii cestovného ruchu obsahuje plán činnosti
žiadateľa o dotáciu na príslušný rozpočtový rok a rozpočet žiadateľa o dotáciu na
príslušný rozpočtový rok.
(10)
Poskytnutú dotáciu možno použiť na
a)
marketing a propagáciu, najmä na účasť na veľtrhoch, výstavách, prezentáciách, tvorbu
webového sídla, tvorbu loga organizácie cestovného ruchu, elektronický marketing,
tvorbu zľavových produktov, tvorbu propagačných a informačných tlačovín okrem knižných
publikácií,
b)
činnosť turistického informačného centra zriadeného organizáciou cestovného ruchu
okrem nákladov na mzdy,
c)
tvorbu a prevádzku rezervačného systému,
d)
tvorbu a podporu udržateľných produktov cestovného ruchu,
e)
podporu atraktivít danej lokality tak, aby sa stali súčasťou stálej ponuky v cestovnom
ruchu,
f)
infraštruktúru cestovného ruchu okrem výstavby zariadení určených na ubytovanie,
g)
zabezpečenie strategických, koncepčných a analytických materiálov a dokumentov, štatistík
a prieskumov,
h)
zavedenie a udržiavanie hodnotiaceho systému kvality služieb,
i)
vzdelávacie aktivity zamerané na skvalitnenie a rozvoj destinácie a cestovného ruchu
v nej.
(11)
Náležitosti projektu, vzor žiadosti o poskytnutie dotácie a podmienky použitia dotácie
poskytnutej organizáciám cestovného ruchu ustanoví všeobecne záväzný právny predpis,
ktorý vydá ministerstvo.
§ 30
(1)
(2)
Žiadateľom o dotáciu podľa § 29 nemôže byť ten, kto
a)
je v likvidácii,
b)
podal návrh na vyhlásenie konkurzu alebo na povolenie reštrukturalizácie, alebo ak
bol proti nemu podaný návrh na vyhlásenie konkurzu, alebo na povolenie reštrukturalizácie,
alebo ak súd zastavil konkurzné konanie pre nedostatok majetku,
c)
má doručené upovedomenie o začatí exekučného konania,
d)
porušil zákaz nelegálneho zamestnávania,
(3)
Dotáciu štátu podľa § 29 nemožno poskytnúť na
a)
mzdy a prevádzkové náklady žiadateľa o dotáciu zo štátneho rozpočtu,
b)
splácanie úverov a úrokov z úverov, úrokov z omeškania, zmluvných pokút a pokút uložených
podľa osobitných predpisov,1)
c)
úhrady záväzkov žiadateľa o dotáciu zo štátneho rozpočtu z predchádzajúcich rokov,
d)
refundácie výdavkov žiadateľa o dotáciu zo štátneho rozpočtu z predchádzajúcich rokov,
e)
plnenie záväzkov žiadateľa o dotáciu zo štátneho rozpočtu súvisiacich s príjmom z
fondov a grantov z Európskej únie a grantov vyplývajúcich z medzinárodných zmlúv uzatvorených
medzi Slovenskou republikou a inými štátmi.
§ 31
(1)
Organizácia cestovného ruchu postupuje pri obstarávaní zákaziek podľa osobitného
predpisu.10)
(2)
Dotáciu schváli minister do 31. mája príslušného kalendárneho roka, v ktorom bola
žiadosť o poskytnutie dotácie doručená ministerstvu. Dotáciu poskytne ministerstvo
organizácii cestovného ruchu do 30 pracovných dní od schválenia dotácie ministrom.
(3)
Pri hospodárení s prostriedkami dotácie postupuje organizácia cestovného ruchu podľa
osobitného predpisu.1)
(4)
Ministerstvo vedie evidenciu zmlúv o poskytnutých dotáciách.
(5)
Ministerstvo na svojom webovom sídle priebežne zverejňuje
a)
zoznam žiadateľov o dotácie,
b)
zoznam žiadateľov, ktorým bola poskytnutá dotácia,
c)
sumu poskytnutej dotácie a
d)
zoznam žiadateľov, ktorým nebola poskytnutá dotácia s uvedením dôvodu jej neschválenia.
§ 31a
Prechodné ustanovenia k právnej úprave účinnej od 1. decembra 2011
(1)
Dotáciu na rozpočtový rok 2012 môže ministerstvo poskytnúť
a)
oblastnej organizácii registrovanej ministerstvom, ktorá podá žiadosť o poskytnutie
dotácie do 15. marca 2012 v rovnakej výške ako je súhrnná hodnota vybratých členských
príspevkov oblastnej organizácie v rozpočtovom roku, pričom maximálna výška dotácie
oblastnej organizácii je ohraničená 90 % súhrnnej hodnoty vybratej dane za ubytovanie
u všetkých členských obcí oblastnej organizácie v predchádzajúcom rozpočtovom roku,
b)
krajskej organizácii registrovanej ministerstvom, ktorá podá žiadosť o poskytnutie
dotácie do 15. apríla 2012 v rovnakej výške ako je členský príspevok vyššieho územného
celku v rozpočtovom roku, pričom maximálna výška dotácie krajskej organizácii je ohraničená
10 % z vybratej dane za ubytovanie v predchádzajúcom rozpočtovom roku všetkých členských
obcí oblastnej organizácie, ktoré sú členmi krajskej organizácie.
(2)
Výšku dotácie podľa odseku 1 môže ministerstvo upraviť v pomere k výške pridelených
prostriedkov zo štátneho rozpočtu na dotácie podľa tohto zákona.
(3)
Dotáciu na rozpočtový rok 2013 môže ministerstvo poskytnúť
a)
oblastnej organizácii registrovanej ministerstvom, ktorá podá žiadosť o poskytnutie
dotácie do 15. marca 2013 v rovnakej výške ako je súhrnná hodnota vybratých členských
príspevkov oblastnej organizácie za obdobie od 1. januára 2012 do 31. marca 2012,
pričom maximálna výška dotácie oblastnej organizácii je ohraničená 90 % súhrnnej hodnoty
vybratej dane za ubytovanie u všetkých členských obcí oblastnej organizácie v predchádzajúcom
rozpočtovom roku,
b)
krajskej organizácii registrovanej ministerstvom, ktorá podá žiadosť o poskytnutie
dotácie do 15. marca 2013 v rovnakej výške ako je členský príspevok vyššieho územného
celku za obdobie od 1. januára 2012 do 31. marca 2012, pričom maximálna výška dotácie
krajskej organizácii je ohraničená 10 % z vybratej dane za ubytovanie všetkých členských
obcí oblastnej organizácie, ktoré sú členmi krajskej organizácie v predchádzajúcom
rozpočtovom roku.
(4)
Organizácie cestovného ruchu predložia ministerstvu do 15. apríla 2012 doklad preukazujúci
sumu finančných prostriedkov získaných z členských príspevkov za obdobie od 1. januára
2012 do 31. marca 2012.
§ 31c
Prechodné ustanovenie k právnej úprave účinnej od 1. januára 2014
Generálny riaditeľ agentúry, ktorý bol vymenovaný podľa zákona účinného do 31. decembra
2013, sa považuje za generálneho riaditeľa agentúry vymenovaného podľa zákona účinného
od 1. januára 2014. Funkčné obdobie tohto generálneho riaditeľa sa skončí dňom jeho
odvolania podľa § 7 ods. 2.
§ 31e
Prechodné ustanovenie súvisiace s krízovou situáciou
spôsobenou ochorením COVID-19
spôsobenou ochorením COVID-19
(1)
Dotáciu podľa § 31 ods. 2 schváli minister do 30. júna 2020. Dotáciu poskytne ministerstvo organizácii cestovného
ruchu do 30 pracovných dní od schválenia dotácie ministrom.
(2)
Ustanovenie § 29 ods. 4 sa na poskytnutie dotácie v roku 2022 nepoužije a pri výpočte maximálnej výšky dotácie
pre oblastnú organizáciu a dotácie pre krajskú organizáciu sa použijú údaje za rok
2019,
a)
ak súhrnná hodnota vybratých členských príspevkov oblastnej organizácie v roku 2020
je nižšia ako súhrnná hodnota vybratých členských príspevkov oblastnej organizácie
v roku 2019 alebo ak súhrnná hodnota vybratej dane za ubytovanie všetkých členských
obcí oblastnej organizácie v roku 2020 je nižšia ako súhrnná hodnota vybratej dane
za ubytovanie všetkých členských obcí oblastnej organizácie v roku 2019,
b)
ak súhrnná hodnota vybratých členských príspevkov krajskej organizácie v roku 2020
je nižšia ako súhrnná hodnota vybratých členských príspevkov krajskej organizácie
v roku 2019 alebo ak súhrnná hodnota vybratej dane za ubytovanie všetkých členských
obcí krajskej organizácie v roku 2020 je nižšia ako súhrnná hodnota vybratej dane
za ubytovanie všetkých členských obcí krajskej organizácie v roku 2019.
(3)
Ustanovenie § 29 ods. 4 sa na poskytnutie dotácie v roku 2023 nepoužije a pri výpočte maximálnej výšky dotácie
pre oblastnú organizáciu a dotácie pre krajskú organizáciu sa použijú údaje za rok
2019,
a)
ak súhrnná hodnota vybratých členských príspevkov oblastnej organizácie v roku 2021
je nižšia ako súhrnná hodnota vybratých členských príspevkov oblastnej organizácie
v roku 2019 alebo ak súhrnná hodnota vybratej dane za ubytovanie všetkých členských
obcí oblastnej organizácie v roku 2021 je nižšia ako súhrnná hodnota vybratej dane
za ubytovanie všetkých členských obcí oblastnej organizácie v roku 2019,
b)
ak súhrnná hodnota vybratých členských príspevkov krajskej organizácie v roku 2021
je nižšia ako súhrnná hodnota vybratých členských príspevkov krajskej organizácie
v roku 2019 alebo ak súhrnná hodnota vybratej dane za ubytovanie všetkých členských
obcí krajskej organizácie v roku 2021 je nižšia ako súhrnná hodnota vybratej dane
za ubytovanie všetkých členských obcí krajskej organizácie v roku 2019.
(4)
Ustanovenie § 29 ods. 4 sa na poskytnutie dotácie v roku 2024 nepoužije a pri výpočte maximálnej výšky dotácie
pre oblastnú organizáciu a dotácie pre krajskú organizáciu sa použijú údaje za rok
2019, ak
a)
súhrnná hodnota vybratých členských príspevkov oblastnej organizácie v roku 2022
je nižšia ako súhrnná hodnota vybratých členských príspevkov oblastnej organizácie
v roku 2019 alebo ak súhrnná hodnota vybratej dane za ubytovanie všetkých členských
obcí oblastnej organizácie v roku 2022 je nižšia ako súhrnná hodnota vybratej dane
za ubytovanie všetkých členských obcí oblastnej organizácie v roku 2019,
b)
súhrnná hodnota vybratých členských príspevkov krajskej organizácie v roku 2022 je
nižšia ako súhrnná hodnota vybratých členských príspevkov krajskej organizácie v roku
2019 alebo ak súhrnná hodnota vybratej dane za ubytovanie všetkých členských obcí
krajskej organizácie v roku 2022 je nižšia ako súhrnná hodnota vybratej dane za ubytovanie
všetkých členských obcí krajskej organizácie v roku 2019.
§ 31f
Prechodné ustanovenie
V kalendárnych rokoch 2022 a 2023 možno poskytnutú dotáciu použiť nad rámec obmedzení
ustanovených v § 30 ods. 3 písm. a) aj na prevádzkové náklady žiadateľa o dotáciu zo štátneho rozpočtu, okrem nákladov
na mzdy, v rozsahu do 15 % poskytnutej dotácie v príslušnom roku.
§ 32
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. decembra 2011.
Ivan Gašparovič v. r.
Pavol Paška v. r.
Robert Fico v. r.
Pavol Paška v. r.
Robert Fico v. r.
1)
Zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov
v znení neskorších predpisov.
1a)
§ 10 zákona č. 57/2018 Z. z. o regionálnej investičnej pomoci a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení
zákona č. 221/2019 Z. z.
2)
§ 2 ods. 2 zákona č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník.
2a)
§ 23 zákona č. 431/2002 Z. z. v znení neskorších predpisov.
3)
Zákon Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov.
4)
Zákon Slovenskej národnej rady č. 377/1990 Zb. o hlavnom meste Slovenskej republiky Bratislave v znení neskorších predpisov.
5)
Zákon Slovenskej národnej rady č. 401/1990 Zb. o meste Košice v znení neskorších predpisov.
6)
Vyhláška Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky č. 277/2008 Z. z., ktorou sa ustanovujú klasifikačné znaky na ubytovacie zariadenia pri ich zaraďovaní
do kategórií a tried.
7)
Zákon č. 431/2002 Z. z.o účtovníctve v znení neskorších predpisov.
8)
Zákon č. 395/2002 Z. z. o archívoch a registratúrach a o doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
9)
Zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) v znení neskorších predpisov.
9a)
§ 97a zákona č. 492/2009 Z. z. o platobných službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších
predpisov.
9aa)
§ 2 písm. j) zákona č. 480/2002 Z. z. o azyle a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
9b)
§ 152a ods. 4 a 5 Zákonníka práce.
9c)
§ 170 ods. 21 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení zákona č. 221/2019 Z. z.
Zákon č. 199/2004 Z. z. Colný zákon a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
§ 25 ods. 5 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení a o zmene a doplnení zákona č. 95/2002 Z. z. o poisťovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 221/2019 Z. z.
Zákon č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Zákon č. 199/2004 Z. z. Colný zákon a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
§ 25 ods. 5 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení a o zmene a doplnení zákona č. 95/2002 Z. z. o poisťovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 221/2019 Z. z.
Zákon č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
9d)
Zákon č. 177/2018 Z. z. o niektorých opatreniach na znižovanie administratívnej záťaže využívaním informačných
systémov verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon proti byrokracii)
v znení zákona č. 221/2019 Z. z.
9u)
Napríklad čl. 107 a 108 Zmluvy o fungovaní Európskej únie, zákon č. 358/2015 Z. z. o úprave niektorých vzťahov v oblasti štátnej pomoci a minimálnej pomoci a o zmene
a doplnení niektorých zákonov (zákon o štátnej pomoci).
9v)
Čl. 107 a 108 Zmluvy o fungovaní Európskej Únie.
9w)
§ 10 zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov.
9x)
§ 36a ods. 2 zákona č. 480/2002 Z. z. v znení neskorších predpisov.
9y)
Napríklad zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 42/1994 Z. z. o civilnej ochrane obyvateľstva v znení neskorších predpisov, zákon č. 179/2011 Z. z. o hospodárskej mobilizácii a o zmene a doplnení zákona č. 387/2002 Z. z. o riadení štátu v krízových situáciách mimo času vojny a vojnového stavu v znení
neskorších predpisov v znení neskorších predpisov.
10)
Zákon č. 25/2006 Z. z.o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších
predpisov.
11)
Napríklad čl. 107 a 108 Zmluvy o fungovaní Európskej únie (Ú. v. EÚ C 326, 26. 10.
2012), zákon č. 231/1999 Z. z. o štátnej pomoci v znení neskorších predpisov.