417/2013 Z. z.
Časová verzia predpisu účinná od 01.01.2014 do 31.12.2014
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter.
Otvoriť všetky
Číslo predpisu: | 417/2013 Z. z. |
Názov: | Zákon o pomoci v hmotnej núdzi a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
Typ: | Zákon |
Dátum schválenia: | 26.11.2013 |
Dátum vyhlásenia: | 12.12.2013 |
Dátum účinnosti od: | 01.01.2014 |
Dátum účinnosti do: | 31.12.2014 |
Autor: | Národná rada Slovenskej republiky |
Právna oblasť: |
|
Nachádza sa v čiastke: |
430/2019 Z. z. | Opatrenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o úprave súm pomoci v hmotnej núdzi |
384/2020 Z. z. | Opatrenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o úprave súm pomoci v hmotnej núdzi |
494/2021 Z. z. | Opatrenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o úprave súm pomoci v hmotnej núdzi |
439/2022 Z. z. | Opatrenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o úprave súm pomoci v hmotnej núdzi |
377/2023 Z. z. | Opatrenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o úprave súm pomoci v hmotnej núdzi |
257/2024 Z. z. | Opatrenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o úprave súm pomoci v hmotnej núdzi |
372/1990 Zb. | Zákon Slovenskej národnej rady o priestupkoch |
721/2004 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
571/2009 Z. z. | Zákon o rodičovskom príspevku a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
393/2012 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 599/2003 Z. z. o pomoci v hmotnej núdzi a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 544/2010 Z. z. o dotáciách v pôsobnosti Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky |
96/2013 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony |
183/2014 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 43/2004 Z. z. o starobnom dôchodkovom sporení a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony |
308/2014 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 417/2013 Z. z. o pomoci v hmotnej núdzi a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 183/2014 Z. z. |
140/2015 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony |
378/2015 Z. z. | Zákon o dobrovoľnej vojenskej príprave a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
125/2016 Z. z. | Zákon o niektorých opatreniach súvisiacich s prijatím Civilného sporového poriadku, Civilného mimosporového poriadku a Správneho súdneho poriadku a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
81/2017 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony |
42/2019 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 417/2013 Z. z. o pomoci v hmotnej núdzi a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 453/2003 Z. z. o orgánoch štátnej správy v oblasti sociálnych vecí, rodiny a služieb zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov |
221/2019 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 177/2018 Z. z. o niektorých opatreniach na znižovanie administratívnej záťaže využívaním informačných systémov verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon proti byrokracii) a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony |
223/2019 Z. z. | Zákon o sčítaní obyvateľov, domov a bytov v roku 2021 a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
231/2019 Z. z. | Zákon o výkone detencie a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
92/2022 Z. z. | Zákon o niektorých ďalších opatreniach v súvislosti so situáciou na Ukrajine |
199/2022 Z. z. | Zákon o niektorých opatreniach v sociálnej oblasti v súvislosti so situáciou na Ukrajine |
488/2022 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony |
65/2023 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 417/2013 Z. z. o pomoci v hmotnej núdzi a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony |
275/2023 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 417/2013 Z. z. o pomoci v hmotnej núdzi a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony |
278/2024 Z. z. | Zákon, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti s ďalším zlepšovaním stavu verejných financií |
599/2003 Z. z. | Zákon o pomoci v hmotnej núdzi a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
417
ZÁKON
z 26. novembra 2013
o pomoci v hmotnej núdzi a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
PRVÁ ČASŤ
ZÁKLADNÉ USTANOVENIA
§ 1
Predmet zákona
(1)
Tento zákon upravuje právne vzťahy pri poskytovaní
a)
pomoci v hmotnej núdzi,
b)
osobitného príspevku a
c)
jednorazovej dávky.
§ 2
Hmotná núdza
(1)
Hmotná núdza je stav, keď príjem členov domácnosti podľa tohto zákona nedosahuje
sumy životného minima ustanovené osobitným predpisom3) a členovia domácnosti si nevedia alebo nemôžu prácou, výkonom vlastníckeho práva
alebo iného práva k majetku a uplatnením nárokov zabezpečiť príjem alebo zvýšiť príjem.
(2)
Základné životné podmienky na účely tohto zákona sú jedno teplé jedlo denne, nevyhnutné
ošatenie a prístrešie.
(3)
Príjemca na účely tohto zákona je fyzická osoba, ktorej sa poskytuje pomoc v hmotnej
núdzi alebo osobitný príspevok.
§ 3
Domácnosť
(1)
Domácnosť na účely tohto zákona tvoria spoločne posudzované fyzické osoby (ďalej
len „člen domácnosti“), ktorými sú:
a)
jednotlivec,
b)
manžel a manželka,
c)
manžel, manželka a nezaopatrené deti4) žijúce s nimi v domácnosti,
d)
rodičia a nezaopatrené deti žijúce s nimi v domácnosti,
e)
rodičia a deti do 25 rokov veku, ktoré nemajú príjem alebo majú príjem nižší ako
mesačná minimálna mzda5) a žijú s rodičmi v domácnosti,
f)
rodičia a deti nad 25 rokov veku žijúce s nimi v domácnosti, ktoré sa pripravujú
na budúce povolanie dennou formou štúdia,
g)
fyzické osoby podľa písmen b) až f), ak sa im poskytuje pomoc v krízovej životnej
situácii a bývanie podľa osobitného predpisu,6)
h)
plnoleté fyzické osoby podľa písmen b) až f), ak sa im poskytuje starostlivosť v
resocializačnom stredisku pobytovou formou.7)
(2)
Ak bolo dieťa uvedené v odseku 1 písm. c) a d) zverené súdom do striedavej osobnej
starostlivosti obidvoch rodičov8) a má byť na základe rozhodnutia súdu alebo súdom schválenej dohody rodičov
a)
počas jedného kalendárneho mesiaca striedavo v starostlivosti obidvoch rodičov, pričom
u
1.
jedného rodiča má byť menej ako 12 kalendárnych dní v príslušnom kalendárnom mesiaci,
považuje sa toto dieťa za člena domácnosti na účely poskytovania pomoci v hmotnej
núdzi toho rodiča, u ktorého sa v príslušnom kalendárnom mesiaci nachádza viac dní,
2.
každého rodiča má byť najmenej 12 kalendárnych dní v príslušnom kalendárnom mesiaci,
posudzuje sa toto dieťa jeden kalendárny mesiac ako člen domácnosti na účely poskytovania
pomoci v hmotnej núdzi spoločne s matkou a ďalší nasledujúci kalendárny mesiac ako
člen domácnosti na účely poskytovania pomoci v hmotnej núdzi spoločne s otcom; podmienka
spolužitia v domácnosti uvedená v odseku 1 písm. c) a d) sa považuje na tento účel
za splnenú u obidvoch rodičov,
b)
počas jedného kalendárneho mesiaca alebo viac po sebe nasledujúcich kalendárnych
mesiacov v starostlivosti jedného rodiča, považuje sa toto dieťa za člena domácnosti
na účely poskytovania pomoci v hmotnej núdzi toho rodiča, v ktorého starostlivosti
má byť v príslušnom kalendárnom mesiaci alebo v príslušných kalendárnych mesiacoch.
(3)
Kalendárny deň, v ktorom má byť podľa rozhodnutia súdu alebo súdom schválenej dohody
rodičov dieťa určitú časť dňa v starostlivosti jedného rodiča a ďalšiu časť dňa má
byť v starostlivosti druhého rodiča, sa na účely odseku 2 písm. a) započítava tomu
z rodičov, ktorý má mať v tento deň dieťa v starostlivosti viac ako 12 hodín.
(4)
Dieťa uvedené v odsekoch 2 a 3 sa v kalendárnom mesiaci spoločne posudzuje vždy len
s jedným z rodičov.
(5)
Člen domácnosti na účely tohto zákona nie je
a)
nezaopatrené dieťa zverené na základe rozhodnutia súdu do náhradnej rodinnej starostlivosti
alebo ústavnej starostlivosti,
b)
fyzická osoba uvedená v odseku 1, ak je vo výkone väzby alebo výkone trestu odňatia
slobody, alebo
c)
dieťa uvedené v odseku 1 písm. e) a f), ktorému vznikol nárok na výplatu dávky v
nezamestnanosti, a to aj ak mu nárok na výplatu dávky v nezamestnanosti v čase posudzovania
nároku na pomoc v hmotnej núdzi už netrvá, alebo ktorému sa vypláca invalidný dôchodok
podľa osobitného predpisu,9)
d)
študent v doktorandskom študijnom programe v dennej forme, ak študent je dieťa uvedené
v odseku 1 písm. e) alebo písm. f),
(6)
Úrad práce, sociálnych vecí a rodiny (ďalej len „úrad“) môže v prípadoch hodných
osobitného zreteľa z domácnosti vylúčiť člena domácnosti, o ktorom žiadateľ o pomoc
v hmotnej núdzi preukáže, že s ním spoločne nezdieľa domácnosť a spoločne sa nepodieľa
na úhrade spoločných potrieb. Za preukázanie skutočností podľa prvej vety nemožno
považovať len písomné vyhlásenie žiadateľa o pomoc v hmotnej núdzi a v prípade plnoletých
nezaopatrených detí len rozhodnutie súdu o určení výživného.
(7)
Ak možno fyzickú osobu považovať za člena dvoch alebo viacerých domácností, úrad
určí, do ktorej domácnosti fyzická osoba patrí.
§ 4
Príjem
(1)
Pri posudzovaní hmotnej núdze a poskytovaní pomoci v hmotnej núdzi sa na účely tohto
zákona započítavajú príjmy členov domácnosti.
(2)
(3)
Príjem na účely tohto zákona nie je
a)
25 % z príjmu zo závislej činnosti12) alebo obdobného príjmu v cudzine,
b)
25 % zo starobného dôchodku a z predčasného starobného dôchodku; dôchodcovi, ktorý
získal obdobie dôchodkového poistenia viac ako 25 rokov, sa táto suma zvyšuje o 1
% priznaného starobného dôchodku a predčasného starobného dôchodku za každý ďalší
rok dôchodkového poistenia získaného po 25. roku dôchodkového poistenia,
c)
25 % z materského, invalidného dôchodku, sociálneho dôchodku priznaného z dôvodu
invalidity, sirotského dôchodku, vdovského dôchodku a vdoveckého dôchodku, ak vdova
alebo vdovec dovŕšil dôchodkový vek,
d)
prídavok na dieťa a príplatok k prídavku na dieťa alebo dávka toho istého druhu vyplatená
v inom členskom štáte Európskej únie, v štáte, ktorý je zmluvnou stranou Dohody o
Európskom hospodárskom priestore, alebo vo Švajčiarskej konfederácii najviac vo výške
prídavku na dieťa ustanovenej osobitným predpisom,13)
e)
príspevok na starostlivosť o dieťa,
f)
nevyhnutná okamžitá pomoc poskytnutá obcou podľa osobitného predpisu,14)
g)
dotácia na podporu humanitárnej pomoci a dotácia poskytnutá iným orgánom štátnej
správy, ktorá je určená na riešenie mimoriadnej krízovej situácie,
h)
príjem žiaka strednej školy a študenta vysokej školy, ktorí študujú dennou formou
štúdia, získaný za 12 mesiacov, ak tento príjem neprevyšuje 1,2-násobok sumy životného
minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu,15)
i)
príspevky poskytované podľa osobitného predpisu,16)
j)
25 % z príspevku na aktivačnú činnosť formou dobrovoľníckej služby,17)
k)
finančná podpora alebo finančný príspevok z prostriedkov nadácií, občianskych združení,
neziskových organizácií a neinvestičných fondov získané v bežnom roku najviac do výšky
12-násobku sumy životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu15) a nepeňažné plnenia určené na podporu a posilnenie účinkov pomoci v hmotnej núdzi
získané v bežnom roku,
l)
zamestnanecká prémia a daňový bonus,
m)
príjem za poskytnutie údajov pre štatistiku rodinných účtov, ktoré vykonáva Štatistický
úrad Slovenskej republiky,
n)
odmena za produktívnu prácu žiakovi a hmotné zabezpečenie žiaka,18)
o)
odmena za výkon funkcie člena a zapisovateľa volebnej komisie,
p)
vrátený preplatok dane z príjmov a preplatok na preddavkoch na daň z príjmov v sume
najviac 50 eur,
q)
vrátený preplatok na poistnom na verejné zdravotné poistenie v sume najviac 50 eur,
r)
suma zvýšenia dôchodkovej dávky podľa osobitného predpisu19) za obdobie od 1. januára do dňa, ktorý predchádza výplatnému termínu splátky dôchodkovej
dávky v januári,
s)
materiálne zabezpečenie dobrovoľníka podľa osobitného predpisu,20)
t)
opatrenie sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately finančného charakteru,21)
u)
výživné uhradené povinnou osobou vo výške sumy náhradného výživného,22) ktoré je člen domácnosti povinný vrátiť.
(4)
Príjem sa zaokrúhľuje na najbližší eurocent nadol.
§ 5
Majetok
(1)
Majetok na účely tohto zákona sú veci, a ak to ich povaha pripúšťa, práva alebo iné
majetkové hodnoty.
(2)
Za majetok podľa odseku 1 sa nepovažuje
a)
motorové vozidlo, ktorého držiteľom alebo vlastníkom je člen domácnosti a využíva
sa na individuálnu prepravu, na ktorú je člen domácnosti odkázaný z dôvodu ťažkého
zdravotného postihnutia,23)
b)
jedno motorové vozidlo v domácnosti, ktorého hodnota podľa odborného stanoviska vyhotoveného
znalcom24) alebo dokladu o kúpe motorového vozidla vyhotoveného osobou, ktorej predmetom činnosti
je výroba, predaj alebo distribúcia motorových vozidiel, nie je vyššia ako 35-násobok
sumy životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu,15) alebo ktoré je staršie ako 10 rokov.
§ 6
Nárok
Nárok na účely tohto zákona je
a)
výživné podľa osobitného predpisu,25)
b)
náhradné výživné podľa osobitného predpisu,22)
c)
dávky sociálneho poistenia, dôchodky zo starobného dôchodkového sporenia, dôchodky
doplnkového dôchodkového sporenia, dávky sociálneho zabezpečenia, rodičovský príspevok,
opakované príspevky na podporu náhradnej starostlivosti,
d)
nárok z pracovnoprávneho vzťahu alebo z obdobného pracovného vzťahu.
DRUHÁ ČASŤ
POSUDZOVANIE HMOTNEJ NÚDZE
§ 7
(1)
Hmotná núdza sa zisťuje posúdením príjmu, majetku a možnosti uplatnenia nárokov členov
domácnosti.
(2)
Možnosť zabezpečiť si príjem alebo zvýšiť si príjem vlastnou prácou sa neskúma, ak
ide o fyzickú osobu, ktorá
a)
dosiahla vek potrebný na nárok na starobný dôchodok,
b)
je invalidná z dôvodu poklesu schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť o viac ako 70
%,
c)
je nezaopatrené dieťa,
d)
je osamelý rodič, ktorý sa osobne, celodenne a riadne stará o dieťa do 31 týždňov
veku dieťaťa,
e)
sa osobne, každodenne a riadne stará o fyzickú osobu s ťažkým zdravotným postihnutím
odkázanú na opatrovanie,26)
f)
sa zúčastňuje na resocializačných programoch v resocializačnom stredisku pobytovou
formou, v rámci ktorých si nemôže zabezpečiť príjem vlastnou prácou,
g)
si zvyšuje kvalifikáciu formou denného štúdia a nie je nezaopatrené dieťa,
h)
má nepriaznivý zdravotný stav, za ktorý sa na účely tohto zákona považuje choroba,
úraz alebo karanténne opatrenie, pre ktoré je fyzická osoba uznaná ošetrujúcim lekárom
za dočasne práceneschopného na viac ako 30 po sebe nasledujúcich dní.
(3)
Možnosť zabezpečiť si príjem alebo zvýšiť si príjem predajom majetku alebo prenájmom
majetku sa neskúma, ak ide o
a)
nehnuteľnosť, ktorú užíva domácnosť na primerané trvalé bývanie; na primeranosť trvalého
bývania sa neprihliada, ak všetci členovia domácnosti dovŕšili dôchodkový vek,
b)
poľnohospodársku pôdu a lesnú pôdu, ktorú užíva domácnosť pre svoju potrebu,
c)
hnuteľnú vec, ktorá nepodlieha exekúcii27) alebo na ktorú sa poskytla jednorazová dávka, dotácia na podporu humanitárnej pomoci
alebo peňažný príspevok na kompenzáciu sociálnych dôsledkov ťažkého zdravotného postihnutia,
(4)
Možnosť zabezpečiť si príjem alebo zvýšiť si príjem uplatnením nároku podľa § 6 písm. c), ak ide o dávku v nezamestnanosti, sa neskúma, ak ide o člena domácnosti, ktorého
nemožno zaradiť do evidencie uchádzačov o zamestnanie z dôvodov uvedených v osobitnom
predpise.30)
(5)
Príjem sa posudzuje v kalendárnom mesiaci, v ktorom sa podala žiadosť o pomoc v hmotnej
núdzi, a priebežne počas celého obdobia trvania nároku na pomoc v hmotnej núdzi a
jej poskytovania.
§ 8
(1)
Fyzická osoba a členovia domácnosti nie sú v hmotnej núdzi, aj keď príjem členov
domácnosti nedosahuje sumy životného minima ustanovené osobitným predpisom,3) ak si majetkom alebo uplatnením nárokov môžu zabezpečiť základné životné podmienky
a riešiť si hmotnú núdzu.
(2)
Fyzická osoba nie je v hmotnej núdzi, ak
a)
je vo výkone väzby, vo výkone trestu odňatia slobody alebo je umiestnená v zariadení
na základe rozhodnutia o zaistení podľa osobitného predpisu,31)
b)
je členom komunity, rehole, spoločnosti alebo obdobného spoločenstva založeného cirkvou
alebo náboženskou spoločnosťou,32) ak podľa ich vnútorných predpisov má zabezpečené základné životné podmienky,
TRETIA ČASŤ
POMOC V HMOTNEJ NÚDZI, OSOBITNÝ PRÍSPEVOK A JEDNORAZOVÁ DÁVKA
§ 9
Pomoc v hmotnej núdzi
(1)
Nárok na pomoc v hmotnej núdzi vzniká fyzickej osobe v hmotnej núdzi, ak spĺňa podmienky
ustanovené v § 10 až 14 a úhrn súm uvedených v § 10 ods. 2 a 3, § 11 ods. 2, § 12 ods. 2, § 13 ods. 2 a § 14 ods. 2 je vyšší ako úhrn súm príjmu podľa § 4. Nárok na pomoc v hmotnej núdzi vzniká najskôr v kalendárnom mesiaci, v ktorom sa
tento nárok uplatnil.
(2)
Nárok na pomoc v hmotnej núdzi nevzniká, ak sa všetci členovia domácnosti zdržiavajú
v cudzine dlhšie ako 30 po sebe nasledujúcich dní.
(3)
Pomoc v hmotnej núdzi je
a)
dávka v hmotnej núdzi (ďalej len „dávka“),
b)
ochranný príspevok,
c)
aktivačný príspevok,
d)
príspevok na nezaopatrené dieťa,
e)
príspevok na bývanie.
§ 10
Dávka
(1)
Dávka je určená na zabezpečenie základných životných podmienok.
(2)
Dávka je
a)
61,60 eura mesačne, ak ide o jednotlivca,
b)
117,20 eura mesačne, ak ide o jednotlivca s dieťaťom alebo najviac so štyrmi deťmi,
c)
107,10 eura mesačne, ak ide o dvojicu bez detí,
d)
160,40 eura mesačne, ak ide o dvojicu s dieťaťom alebo najviac so štyrmi deťmi,
e)
171,20 eura mesačne, ak ide o jednotlivca s viac ako štyrmi deťmi,
f)
216,10 eura mesačne, ak ide o dvojicu s viac ako štyrmi deťmi.
(3)
Ak v odsekoch 5 a 6 nie je ustanovené inak, dávka podľa odseku 2 sa znižuje o sumu
61,60 eura za každého plnoletého člena domácnosti, ktorý nie je v právnom vzťahu,
ktorý zakladá nárok na príjem zo závislej činnosti,12) dohodnutom v rozsahu najmenej 32 hodín mesačne a nezúčastní sa na základe písomnej
dohody medzi úradom a obcou, rozpočtovou organizáciou alebo príspevkovou organizáciou,
ktorej zriaďovateľom je obec, alebo právnickou osobou so sídlom na území Slovenskej
republiky, ktorá organizuje alebo sprostredkúva dobrovoľnícku činnosť pre inú osobu
s jej súhlasom v jej prospech alebo vo verejný prospech (ďalej len „organizátor dobrovoľníckej
činnosti“) v rozsahu 32 hodín mesačne na vykonávaní
a)
menších obecných služieb pre obec alebo rozpočtovú organizáciu alebo príspevkovú
organizáciu, ktorej zriaďovateľom je obec,
b)
dobrovoľníckej činnosti,33) alebo
c)
prác na predchádzanie mimoriadnej situácii,29) počas vyhlásenej mimoriadnej situácie a pri odstraňovaní následkov mimoriadnej situácie.
(4)
Písomná dohoda podľa odseku 3 obsahuje
a)
identifikačné údaje účastníkov dohody,
b)
miesto a druh vykonávania menších obecných služieb, dobrovoľníckej činnosti alebo
prác podľa odseku 3 písm. c),
c)
začiatok a dĺžku vykonávania menších obecných služieb, dobrovoľníckej činnosti alebo
prác podľa odseku 3 písm. c) s určením hodiny začatia a hodiny skončenia denného časového
vymedzenia vykonávania menších obecných služieb, dobrovoľníckej činnosti alebo prác
podľa odseku 3 písm. c),
d)
záväzok organizátora menších obecných služieb, dobrovoľníckej činnosti alebo prác
podľa odseku 3 písm. c) zabezpečiť dohodnuté podmienky počas celého obdobia trvania
dohody,
e)
ďalšie dohodnuté náležitosti.
(5)
Ak je člen domácnosti v právnom vzťahu, ktorý zakladá nárok na príjem zo závislej
činnosti,12) dohodnutom v rozsahu menšom ako 32 hodín mesačne, mesačný rozsah hodín vykonávania
menších obecných služieb, dobrovoľníckej činnosti alebo prác podľa odseku 3 písm.
c) sa určí ako rozdiel medzi dohodnutým rozsahom z tohto právneho vzťahu a 32 hodinami
mesačne.
(6)
Ak sa člen domácnosti nemôže zúčastniť menších obecných služieb, dobrovoľníckej činnosti
alebo prác podľa odseku 3 písm. c) z dôvodu, že bol ošetrujúcim lekárom uznaný za
dočasne práceneschopného na viac ako 15 po sebe nasledujúcich dní v kalendárnom mesiaci,
rozsah hodín podľa odseku 3 sa zníži o 1 hodinu za každý deň trvania dočasnej pracovnej
neschopnosti.
(7)
Skutočnosť odôvodňujúca zníženie dávky podľa odseku 3 sa prvýkrát skúma za kalendárny
mesiac nasledujúci po uplynutí dvoch kalendárnych mesiacov, v ktorom vznikol nárok
na pomoc v hmotnej núdzi.
(8)
Odsek 3 sa nevzťahuje na člena domácnosti,
a)
ktorý je uvedený v § 7 ods. 2 písm. a) až c) a e) až h),
b)
c)
ktorým je rodič, ktorý sa osobne, celodenne a riadne stará o dieťa do troch rokov
veku,
d)
ktorým je osamelý rodič, ktorý sa osobne, celodenne a riadne stará o dieťa do šiestich
rokov veku,
e)
ktorý vykonáva menšie obecné služby, dobrovoľnícku činnosť alebo práce podľa odseku
3 písm. c) na základe dohody, od ktorej úrad odstúpi podľa odseku 11, alebo
f)
ktorému vykonávanie menších obecných služieb, dobrovoľníckej činnosti alebo prác
podľa odseku 3 písm. c) nebolo ponúknuté.
(9)
Úrad môže na základe písomnej dohody s obcou, rozpočtovou organizáciou alebo príspevkovou
organizáciou, ktorej zriaďovateľom je obec, alebo s organizátorom dobrovoľníckej činnosti
zabezpečiť, koordinovať a kontrolovať účasť osôb na činnostiach podľa odseku 3.
(10)
Písomná dohoda podľa odseku 9 obsahuje náležitosti podľa odseku 4 a záväzok úradu
zabezpečiť účasť osôb na menších obecných službách, dobrovoľníckej činnosti alebo
prácach podľa odseku 3 písm. c).
(11)
Ak dohodu podľa odseku 3 alebo odseku 9 poruší obec, rozpočtová organizácia alebo
príspevková organizácia, ktorej zriaďovateľom je obec, alebo organizátor dobrovoľníckej
činnosti, úrad od dohody odstúpi; novú dohodu môže úrad uzatvoriť najskôr po uplynutí
troch mesiacov od odstúpenia od predchádzajúcej dohody.
§ 11
Ochranný príspevok
(1)
Ochranný príspevok je určený na zabezpečenie osobných výdavkov člena domácnosti,
ktorý nemá možnosť zabezpečiť si príjem alebo zvýšiť si príjem vlastnou prácou.
(2)
Ochranný príspevok za každého člena domácnosti je
a)
b)
34,69 eura mesačne, ak ide o člena domácnosti podľa § 7 ods. 2 písm. h),
c)
13,50 eura mesačne, ak ide o člena domácnosti, ktorý je
1.
tehotná žena od začiatku štvrtého mesiaca tehotenstva, ktorá sa zúčastňuje pravidelne
raz za mesiac na preventívnych prehliadkach u lekára so špecializáciou v špecializačnom
odbore gynekológia a pôrodníctvo; za účasť na preventívnej prehliadke v príslušnom
mesiaci sa považuje aj poskytovanie zdravotnej starostlivosti v ústavnej zdravotnej
starostlivosti,
2.
rodič dieťaťa, ktorý sa osobne, celodenne a riadne stará o dieťa do jedného roku
veku dieťaťa.
(3)
Ochranný príspevok podľa odseku 2 písm. c) patrí členovi domácnosti, aj ak mu patrí
ochranný príspevok podľa odseku 2 písm. a) alebo písm. b).
(4)
Ak nepriaznivý zdravotný stav podľa § 7 ods. 2 písm. h) trvá bez prerušenia dlhšie ako 3 po sebe nasledujúce mesiace, nárok na ochranný príspevok
zaniká posledným dňom kalendárneho mesiaca, v ktorom uplynuli 3 mesiace, počas ktorých
nepriaznivý zdravotný stav trval. Ak pred uplynutím 3 mesiacov posudkový lekár potvrdí,
že nepriaznivý zdravotný stav bude trvať ďalej bez prerušenia aj po uplynutí 3 kalendárnych
mesiacov, ochranný príspevok patrí najviac počas 12 kalendárnych mesiacov trvania
nepriaznivého zdravotného stavu. Po uplynutí tejto doby nárok na ochranný príspevok
zaniká. Nárok na ochranný príspevok zaniká aj vtedy, ak nepriaznivý zdravotný stav
trvá v priebehu 2 kalendárnych rokov spolu 12 kalendárnych mesiacov.
§ 12
Aktivačný príspevok
(1)
Aktivačný príspevok je určený na podporu získania, udržania, prehĺbenia alebo zvýšenia
vedomostí, odborných zručností, praktických skúseností, pracovných návykov na účely
zvýšenia pracovného uplatnenia na trhu práce.
(2)
Aktivačný príspevok je 63,07 eura mesačne.
(3)
Aktivačný príspevok patrí za každého člena domácnosti,
a)
ktorý má príjem zo závislej činnosti najmenej vo výške mesačnej minimálnej mzdy,
b)
ktorý je v evidencii uchádzačov o zamestnanie a
1.
2.
3.
je plnoletý a vykonáva aktivačnú činnosť formou menších obecných služieb pre obec
alebo formou menších služieb pre samosprávny kraj,39)
4.
je plnoletý a vykonáva menšie obecné služby v rozsahu najmenej 64 hodín mesačne a
najviac 80 hodín mesačne na základe písomnej dohody medzi úradom a obcou alebo rozpočtovou
organizáciou alebo príspevkovou organizáciou, ktorej zriaďovateľom je obec,
5.
je plnoletý a vykonáva dobrovoľnícku činnosť33) v rozsahu najmenej 64 hodín mesačne a najviac 80 hodín mesačne na základe písomnej
dohody medzi úradom a organizátorom dobrovoľníckej činnosti, alebo
c)
ktorému sa vypláca rodičovský príspevok, ak študuje na strednej škole alebo na vysokej
škole; to neplatí, ak získal vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa.
(4)
Menšie obecné služby pre obec alebo menšie služby pre samosprávny kraj podľa odseku
3 písm. b) tretieho bodu, menšie obecné služby podľa odseku 3 písm. b) štvrtého bodu
alebo dobrovoľnícka činnosť podľa odseku 3 písm. b) piateho bodu môžu byť vykonávané
najviac 18 po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov. Menšie obecné služby podľa
odseku 3 písm. b) štvrtého bodu alebo dobrovoľnícka činnosť podľa odseku 3 písm. b)
piateho bodu môžu byť opätovne vykonávané najskôr po uplynutí 6 po sebe nasledujúcich
kalendárnych mesiacov, ktoré začínajú plynúť od kalendárneho mesiaca, ktorý nasleduje
po kalendárnom mesiaci, v ktorom bolo ukončené predchádzajúce vykonávanie menších
obecných služieb alebo dobrovoľníckej činnosti, za ktoré patril aktivačný príspevok.
(5)
Písomná dohoda podľa odseku 3 písm. b) štvrtého bodu alebo piateho bodu obsahuje
náležitosti podľa § 10 ods. 4.
(6)
Ak dohodu podľa odseku 3 písm. b) štvrtého bodu alebo piateho bodu poruší obec, rozpočtová
organizácia alebo príspevková organizácia, ktorej zriaďovateľom je obec, alebo organizátor
dobrovoľníckej činnosti, úrad od dohody odstúpi; novú dohodu môže úrad uzatvoriť najskôr
po uplynutí troch mesiacov od odstúpenia od predchádzajúcej dohody.
(7)
Úrad je oprávnený vykonávať kontrolu účasti osôb na menších obecných službách alebo
dobrovoľníckej činnosti priamo na mieste ich výkonu.
(8)
Aktivačný príspevok nepatrí členovi domácnosti, ktorý
a)
b)
spĺňa podmienky nároku na ochranný príspevok podľa § 11 ods. 2 písm. a) alebo písm. b).
(9)
Nárok na aktivačný príspevok môže vzniknúť na člena domácnosti až po uplynutí 12
mesiacov odo dňa právoplatného rozhodnutia o odňatí aktivačného príspevku z dôvodu
jeho vyradenia z evidencie uchádzačov o zamestnanie pre nespoluprácu alebo z dôvodu,
že príjemca nesplnil povinnosť podľa § 28 ods. 2 písm. a) a úrad zistil, že člen domácnosti nevykonával aktivity, ktoré sú podmienkou na vznik
nároku na aktivačný príspevok.
§ 13
Príspevok na nezaopatrené dieťa
(1)
Príspevok na nezaopatrené dieťa je určený na podporu výchovy, vzdelávania a všestranného
rozvoja dieťaťa v domácnosti, ktoré riadne plní povinnú školskú dochádzku.
(2)
Príspevok na každé nezaopatrené dieťa podľa odseku 1 je 17,20 eura mesačne.
(3)
Príspevok na nezaopatrené dieťa nepatrí, ak
a)
zákonný zástupca dieťaťa nedbá o riadne plnenie povinnej školskej dochádzky dieťaťa
a z toho dôvodu bol určený osobitný príjemca prídavku na dieťa,40)
b)
bolo dieťaťu alebo jeho rodičovi uložené výchovné opatrenie41) a výchovné opatrenie neplní účel, na ktorý bolo uložené.
(4)
Príspevok na nezaopatrené dieťa sa poskytuje od začiatku školského roka v období
školského vyučovania a školských prázdnin; príspevok na nezaopatrené dieťa sa poskytuje
aj pri formách osobitného spôsobu plnenia školskej dochádzky,42) ak sa tieto osobitné spôsoby plnenia školskej dochádzky vykonávajú na území Slovenskej
republiky ako povinná školská dochádzka.
§ 14
Príspevok na bývanie
(1)
Príspevok na bývanie je určený na čiastočnú úhradu nákladov spojených s bývaním.
(2)
Príspevok na bývanie je
a)
55,80 eura mesačne, ak ide o domácnosť s jedným členom domácnosti,
b)
89,20 eura mesačne, ak ide o domácnosť s viacerými členmi domácnosti, alebo ak ide
o nájom bytu viacerými nájomcami.
(3)
Príspevok na bývanie patrí, ak niektorý člen domácnosti je
a)
vlastníkom alebo spoluvlastníkom bytu, vlastníkom alebo spoluvlastníkom rodinného
domu, ktorý domácnosť užíva na bývanie,
b)
nájomcom bytu, nájomcom rodinného domu alebo nájomcom obytnej miestnosti v zariadení
určenom na trvalé bývanie,43) ktoré domácnosť užíva na bývanie.
(4)
Príspevok na bývanie patrí, ak domácnosť býva v
a)
zariadení podporovaného bývania, zariadení pre seniorov, domove sociálnych služieb
alebo špecializovanom zariadení, ak sa v nich poskytuje sociálna služba plnoletej
fyzickej osobe celoročnou pobytovou formou, v útulku, domove na polceste, zariadení
núdzového bývania alebo v krízovom stredisku alebo
b)
byte alebo v rodinnom dome na základe práva doživotného užívania; preukazovanie uhrádzania
nákladov za služby spojené s bývaním sa nevyžaduje.
(5)
Príspevok na bývanie patrí, ak domácnosť alebo člen domácnosti
a)
v byte podľa odseku 3 písm. a) uhrádza náklady za služby spojené s bývaním a daň
z nehnuteľnosti alebo v prípade, že má nedoplatky spojené s úhradou nákladov za služby
spojené s bývaním, predloží dohodu o splátkach a potvrdenie o riadnom plnení splátkového
kalendára,
b)
v rodinnom dome podľa odseku 3 písm. a) uhrádza daň z nehnuteľnosti a poplatky za
komunálny odpad,
c)
v byte, rodinnom dome alebo v obytnej miestnosti v zariadení určenom na trvalé bývanie
podľa odseku 3 písm. b) uhrádza nájomné a náklady za služby spojené s bývaním, ak
je to dohodnuté v nájomnej zmluve alebo v prípade, že má nedoplatky spojené s úhradou
nákladov za služby spojené s bývaním, predloží dohodu o splátkach a potvrdenie o riadnom
plnení splátkového kalendára,
d)
platí úhradu za sociálnu službu v zariadení sociálnych služieb alebo úhradu za starostlivosť
v zariadení sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately.
(6)
Podmienky nároku na príspevok na bývanie sa opätovne prehodnotia po uplynutí
a)
6 po sebe nasledujúcich mesiacov od posledného preukázania splnenia podmienok nároku
na príspevok na bývanie,
b)
12 po sebe nasledujúcich mesiacov od posledného preukázania splnenia podmienok nároku
na príspevok na bývanie, ak sa výdavky podľa odseku 5 písm. b) uhrádzajú ročne.
(7)
Príspevok na bývanie v jednom byte, rodinnom dome alebo v obytnej miestnosti v zariadení
určenom na trvalé bývanie patrí len raz bez ohľadu na počet domácností užívajúcich
byt.
§ 15
Suma pomoci v hmotnej núdzi
(1)
Suma pomoci v hmotnej núdzi sa určí ako rozdiel medzi úhrnom súm uvedených v § 10 ods. 2 a 3, § 11 ods. 2, § 12 ods. 2, § 13 ods. 2 a § 14 ods. 2 a úhrnom súm príjmu podľa § 4.
(2)
Suma pomoci v hmotnej núdzi vypočítaná podľa odseku 1 sa zaokrúhľuje na desať eurocentov
nahor.
(3)
Sumu dávky a sumu príspevkov podľa § 10 až 14 môže upraviť vláda Slovenskej republiky nariadením.
§ 16
Osobitný príspevok
(1)
Osobitný príspevok vo výške 63,07 eura mesačne patrí najviac šesť po sebe nasledujúcich
kalendárnych mesiacov fyzickej osobe,
a)
ktorej vznikol pracovný pomer alebo obdobný pracovný vzťah a jej dohodnutý príjem
je najmenej vo výške mesačnej minimálnej mzdy, najviac vo výške trojnásobku mesačnej
minimálnej mzdy,
b)
ktorá bola pred vznikom pracovného pomeru alebo pred vznikom obdobného pracovného
vzťahu dlhodobo nezamestnaný občan44) a
c)
ktorá je členom domácnosti, ktorej sa prestane poskytovať pomoc v hmotnej núdzi.
(2)
Nárok na osobitný príspevok môže fyzickej osobe vzniknúť až po uplynutí 12 mesiacov
odo dňa právoplatného rozhodnutia o odňatí osobitného príspevku z dôvodu, že príjemca
nesplnil povinnosť podľa § 28 ods. 2 písm. a) a úrad zistil, že príjemca neplní podmienku podľa odseku 1 písm. a).
§ 17
Jednorazová dávka
(1)
Jednorazová dávka je určená na čiastočnú úhradu mimoriadnych výdavkov členov domácnosti,
ktorým sa poskytuje pomoc v hmotnej núdzi. Jednorazová dávka je určená najmä na zabezpečenie
nevyhnutného ošatenia, bielizne, obuvi, nevyhnutného vybavenia domácnosti, a to postele,
stola, stoličky, chladničky, sporáku, variča, vykurovacieho telesa, paliva, práčky,
periny, posteľnej bielizne, bežného kuchynského riadu, mimoriadnych liečebných nákladov
alebo školských potrieb.
(2)
Jednorazovú dávku možno priznať jednorazovo do výšky preukázaných skutočných výdavkov,
najviac do výšky trojnásobku sumy životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu.15) Súčet súm opakovane priznanej jednorazovej dávky v tom istom kalendárnom roku nesmie
presiahnuť sumu podľa prvej vety.
§ 18
Poskytovanie pomoci v hmotnej núdzi, osobitného príspevku a jednorazovej dávky a ich
financovanie
(1)
Pomoc v hmotnej núdzi a jednorazová dávka sa poskytujú v peňažnej, vecnej alebo v
kombinovanej forme. Osobitný príspevok sa poskytuje v peňažnej forme.
(2)
Pomoc v hmotnej núdzi poskytovaná v peňažnej forme a osobitný príspevok sa poskytujú
v hotovosti na adresu na území Slovenskej republiky alebo poukázaním na účet v banke
alebo v pobočke zahraničnej banky na území Slovenskej republiky.
(3)
Formu a spôsob poskytovania pomoci v hmotnej núdzi určuje úrad.
(4)
Formu poskytnutia jednorazovej dávky určí obec.
(5)
Pomoc v hmotnej núdzi a osobitný príspevok sa poskytujú najneskôr do konca kalendárneho
mesiaca nasledujúceho po kalendárnom mesiaci, v ktorom boli splnené podmienky nároku
na poskytnutie pomoci v hmotnej núdzi a osobitného príspevku.
(6)
Pomoc v hmotnej núdzi a osobitný príspevok sa poskytujú za celý kalendárny mesiac,
a to aj v prípade, ak podmienky nároku boli splnené len za časť mesiaca, ak tento
zákon neustanovuje inak.
(7)
Pomoc v hmotnej núdzi sa neposkytuje, ak suma určená podľa § 15 je nižšia ako 1 euro.
(8)
Pomoc v hmotnej núdzi a osobitný príspevok sa neposkytujú do cudziny.
(9)
Sumy pomoci v hmotnej núdzi splatné ku dňu smrti príjemcu sa vyplatia na základe
potvrdenia úradu o oprávnení na prevzatie splatnej sumy pomoci v hmotnej núdzi
a)
inému plnoletému členovi domácnosti, ktorý má spôsobilosť na právne úkony v plnom
rozsahu, alebo
b)
osobitnému príjemcovi podľa § 23 ods. 1 písm. c).
(10)
Pomoc v hmotnej núdzi a osobitný príspevok sú financované zo štátneho rozpočtu prostredníctvom
rozpočtových výdavkov kapitoly Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej
republiky (ďalej len „ministerstvo“).
(11)
Jednorazová dávka je financovaná z rozpočtu obce.
§ 19
Uplatnenie nároku na pomoc v hmotnej núdzi a osobitný príspevok
(1)
Nárok na pomoc v hmotnej núdzi a osobitný príspevok sa uplatňujú na úrade podaním
písomnej žiadosti alebo podaním žiadosti elektronickými prostriedkami podpísanej zaručeným
elektronickým podpisom.
(2)
Žiadosť obsahuje
a)
meno, priezvisko, dátum narodenia, rodné číslo, rodinný stav, adresu pobytu členov
domácnosti,
b)
adresu na doručovanie písomností a adresu alebo číslo účtu v banke alebo v pobočke
zahraničnej banky na území Slovenskej republiky na poukazovanie pomoci v hmotnej núdzi
a osobitného príspevku,
c)
údaje o príjme, bytových pomeroch, nárokoch a údaje o majetku členov domácnosti;
to neplatí, ak ide o žiadosť o poskytnutie osobitného príspevku.
§ 20
Vznik nároku na poskytnutie pomoci v hmotnej núdzi a osobitného príspevku
Nárok na poskytnutie pomoci v hmotnej núdzi a osobitného príspevku vzniká splnením
podmienok pre vznik nároku a uplatnením nároku.
§ 21
Zánik nároku na poskytnutie pomoci v hmotnej núdzi a osobitného príspevku
Nárok na poskytnutie pomoci v hmotnej núdzi alebo jej časti za mesiac a nárok na poskytnutie
osobitného príspevku za mesiac zaniká uplynutím troch mesiacov odo dňa, od ktorého
mali byť pomoc v hmotnej núdzi alebo osobitný príspevok poskytnuté.
ŠTVRTÁ ČASŤ
SPOLOČNÉ USTANOVENIA
§ 22
Konanie
(1)
Na konanie podľa tohto zákona sa vzťahuje všeobecný predpis o správnom konaní okrem
§ 18 ods. 3, § 33 ods. 2, § 60, § 62 až 68 všeobecného predpisu o správnom konaní, ak v odseku 3, § 19 ods. 1 a v § 28 ods. 2 písm. a) nie je ustanovené inak.
(2)
Žiadateľ o pomoc v hmotnej núdzi a príjemca sa na účely konania o pomoci v hmotnej
núdzi považujú za zástupcu členov domácnosti.
(3)
Odvolanie proti rozhodnutiu o znížení alebo odňatí pomoci v hmotnej núdzi a o zastavení
jej poskytovania a odvolanie proti rozhodnutiu o určení a o uvoľnení osobitného príjemcu
nemá odkladný účinok. Odvolanie proti rozhodnutiu o odňatí osobitného príspevku a
o zastavení jeho poskytovania nemá odkladný účinok.
(4)
Právoplatné rozhodnutia vo veciach pomoci v hmotnej núdzi a osobitného príspevku
sú preskúmateľné súdom.45)
(5)
Ak je ustanovený osobitný príjemca podľa § 23 ods. 1 písm. c), úrad nevydáva písomné vyhotovenie rozhodnutia.
§ 23
Osobitný príjemca
(1)
Úrad určí osobitného príjemcu, ak
a)
sa doterajším poskytovaním pomoci v hmotnej núdzi nedosiahol účel, na ktorý je určená,
b)
možno odôvodnene predpokladať, že poskytovaním pomoci v hmotnej núdzi sa nedosiahne
účel, na ktorý je určená,
c)
pomoc v hmotnej núdzi je splatná ku dňu smrti príjemcu a členovia domácnosti sú neplnoletí,
alebo sú osoby, ktoré nemajú spôsobilosť na právne úkony.
d)
členovi domácnosti sa poskytuje iná sociálna dávka prostredníctvom osobitného príjemcu.
(2)
Osobitný príjemca je obec, iná právnická osoba alebo fyzická osoba, ktorá má spôsobilosť
na právne úkony v plnom rozsahu.
(3)
Osobitný príjemca je povinný pomoc v hmotnej núdzi použiť v prospech členov domácnosti
a na účel, na ktorý je určená.
(4)
Úrad uvoľní osobitného príjemcu, ak
a)
odpadli dôvody na jeho určenie,
b)
osobitný príjemca neplní svoje povinnosti; úrad zároveň určí iného osobitného príjemcu.
§ 24
Preddavok na pomoc v hmotnej núdzi
(1)
Preddavok na pomoc v hmotnej núdzi sa môže priznať, ak
b)
bol podaný návrh na výkon súdneho rozhodnutia na vymoženie výživného maloletého dieťaťa
a nezaopatreného plnoletého dieťaťa na účely začatia konania o náhradnom výživnom.
(2)
Po nadobudnutí právoplatnosti rozhodnutia vydaného v konaní podľa odseku 1 písm.
a) úrad rozhodne o pomoci v hmotnej núdzi a rozhodne o doplatení pomoci v hmotnej
núdzi alebo o jej vrátení.
(3)
Úrad zúčtuje preddavok na pomoc v hmotnej núdzi so zaplateným výživným, s priznaným
rodičovským príspevkom, opakovaným peňažným príspevkom na podporu náhradnej starostlivosti
o dieťa, peňažným príspevkom na opatrovanie alebo náhradným výživným.
§ 25
Zmeny v poskytovaní pomoci v hmotnej núdzi a osobitného príspevku
(1)
Ak sa pomoc v hmotnej núdzi a osobitný príspevok priznali neprávom, odnímu sa od
prvého dňa v mesiaci, v ktorom sa priznali neprávom.
(2)
Pomoc v hmotnej núdzi sa odníme, zvýši alebo zníži a vyplatí sa vo vyššej sume alebo
v nižšej sume, ak sa zmenia skutočnosti rozhodujúce na nárok na pomoc v hmotnej núdzi.
Osobitný príspevok sa odníme, ak sa zmenia skutočnosti rozhodujúce na nárok na osobitný
príspevok.
(3)
Ak sa zistí, že pomoc v hmotnej núdzi a osobitný príspevok neboli priznané, hoci
sa priznať mali, vyplácali sa v nižšej sume alebo vo vyššej sume, ako patrili, alebo
sa priznali neskôr, nárok na pomoc v hmotnej núdzi a osobitný príspevok sa priznajú
v sume ako patrili odo dňa, od ktorého mali byť priznané.
(4)
Poskytovanie pomoci v hmotnej núdzi a osobitného príspevku sa zastaví, ak príjemca
nevyhovie výzve úradu podľa § 28 ods. 2 písm. b) v určenej lehote preukázať skutočnosti rozhodujúce na ich poskytovanie alebo na ich
výšku a bol na tento dôsledok vo výzve písomne upozornený.
(5)
Úrad rozhodne o obnovení poskytovania pomoci v hmotnej núdzi a osobitného príspevku
od kalendárneho mesiaca, v ktorom príjemca preukáže skutočnosti rozhodujúce na poskytovanie
pomoci v hmotnej núdzi a osobitného príspevku. Nárok na poskytnutie pomoci v hmotnej
núdzi a nárok na poskytnutie osobitného príspevku zaniká odo dňa zastavenia poskytovania
pomoci v hmotnej núdzi a odo dňa zastavenia poskytovania osobitného príspevku, ak
v lehote troch mesiacov odo dňa zastavenia ich poskytovania príjemca nepreukáže skutočnosti
rozhodujúce na ich poskytovanie.
(6)
Ak fyzická osoba spôsobila, že sa jej poskytovala alebo poskytuje pomoc v hmotnej
núdzi neprávom, je povinná vrátiť poskytnutú pomoc v hmotnej núdzi alebo jej časť
zvýšenú o 10 % odo dňa, od ktorého nepatrila vôbec alebo v poskytovanej sume. Ak fyzická
osoba spôsobila, že sa jej poskytoval alebo poskytuje osobitný príspevok neprávom,
je povinná vrátiť poskytnutý osobitný príspevok zvýšený o 10 % odo dňa, od ktorého
nepatril vôbec.
(7)
Právo na vrátenie neprávom poskytnutej pomoci v hmotnej núdzi a osobitného príspevku
alebo ich časti zaniká uplynutím troch rokov odo dňa, keď úrad túto skutočnosť zistil,
najneskôr uplynutím desiatich rokov od posledného dňa kalendárneho mesiaca, za ktorý
sa pomoc v hmotnej núdzi a osobitný príspevok alebo ich časť poskytli. Tieto lehoty
neplynú počas konania o povinnosti vrátiť sumu podľa prvej vety, počas výkonu rozhodnutia
alebo počas výkonu zrážok podľa odseku 8.
(8)
Úrad môže zrážať neprávom poskytnutú pomoc v hmotnej núdzi a neprávom poskytnutý
osobitný príspevok podľa odseku 7 z poskytovanej alebo neskôr priznanej pomoci v hmotnej
núdzi a z poskytovaného alebo neskôr priznaného osobitného príspevku.
(9)
Nárok na vrátenie neprávom poskytnutej pomoci v hmotnej núdzi a neprávom poskytnutého
osobitného príspevku alebo na vrátenie ich preplatku nie je predmetom dedičstva.
PIATA ČASŤ
PÔSOBNOSŤ ORGÁNOV ŠTÁTNEJ SPRÁVY A OBCE
§ 26
Orgány štátnej správy
(1)
Úlohy štátnej správy na úseku pomoci v hmotnej núdzi vykonávajú
a)
Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny (ďalej len „ústredie“ podľa osobitného predpisu48) a
b)
úrad.
(2)
Úrad
a)
rozhoduje o
1.
pomoci v hmotnej núdzi,
2.
osobitnom príspevku,
3.
určení a uvoľnení osobitného príjemcu,
b)
overuje skutočnosti potrebné na posúdenie nároku na pomoc v hmotnej núdzi v mieste
pobytu žiadateľa o pomoc v hmotnej núdzi a príjemcu,
c)
vydáva potvrdenie o oprávnení na prevzatie splatnej sumy pomoci v hmotnej núdzi,
d)
kontroluje plnenie povinností osobitného príjemcu,
e)
poskytuje poradenskú činnosť v oblasti hmotnej núdze zameranú na zistenie rozsahu
a charakteru hmotnej núdze, na zistenie príčin jej vzniku, na poskytnutie informácií
o možnosti riešenia hmotnej núdze a na usmernenie pri uplatnení sociálnej pomoci,
f)
vedie evidenciu príjemcov, členov domácností a osobitných príjemcov; evidencia obsahuje
meno, priezvisko, rodné číslo, dátum narodenia a adresu miesta pobytu príjemcov, členov
domácnosti a osobitného príjemcu, ak ním je fyzická osoba,
g)
uzatvára dohodu o výkone menších obecných služieb a prác podľa § 10 ods. 3 písm. c) s obcou, rozpočtovou organizáciou alebo príspevkovou organizáciou, ktorej zriaďovateľom
je obec, dohodu o výkone dobrovoľníckej činnosti s organizátorom dobrovoľníckej činnosti
a kontroluje účasť na výkone menších obecných služieb, dobrovoľníckej činnosti alebo
prác podľa § 10 ods. 3 písm. c),
§ 27
Pôsobnosť obce
Obec
a)
rozhoduje o jednorazovej dávke,
b)
poskytuje fyzickým osobám poradenskú činnosť v oblasti hmotnej núdze.
ŠIESTA ČASŤ
PRÁVA A POVINNOSTI PRI POSKYTOVANÍ POMOCI V HMOTNEJ NÚDZI A OSOBITNÉHO PRÍSPEVKU
§ 28
Povinnosti žiadateľa o pomoc v hmotnej núdzi a žiadateľa o osobitný príspevok a povinnosti
príjemcu
(1)
Žiadateľ o pomoc v hmotnej núdzi a žiadateľ o osobitný príspevok sú povinní
a)
preukázať všetky skutočnosti rozhodujúce na vznik nároku na pomoc v hmotnej núdzi
a osobitný príspevok,
b)
na výzvu úradu predložiť doklady potrebné na rozhodnutie o nároku na pomoc v hmotnej
núdzi a osobitný príspevok,
c)
umožniť overenie skutočností potrebných na posúdenie nároku na pomoc v hmotnej núdzi
v mieste svojho pobytu.
(2)
Príjemca je povinný
a)
úradu písomne alebo elektronickými prostriedkami so zaručeným elektronickým podpisom
oznámiť do ôsmich dní zmeny vo všetkých skutočnostiach rozhodujúcich na trvanie nároku
na pomoc v hmotnej núdzi a osobitný príspevok,
b)
na výzvu úradu preukázať požadovanú skutočnosť v lehote určenej úradom,
c)
umožniť overenie skutočností potrebných na posúdenie nároku na pomoc v hmotnej núdzi
v mieste svojho pobytu,
(3)
Úrad od žiadateľa o pomoc v hmotnej núdzi, žiadateľa o osobitný príspevok alebo príjemcu
nežiada preukazovanie osobných údajov podľa § 31, ktoré
a)
sú úradu známe z výkonu inej činnosti úradu,
b)
môže úrad získať z dostupného informačného systému verejnej správy.
§ 29
Práva a povinnosti zamestnanca úradu
(1)
Zamestnanec úradu je oprávnený
a)
overovať skutočnosti potrebné na posúdenie nároku na pomoc v hmotnej núdzi v mieste
pobytu žiadateľa o pomoc v hmotnej núdzi alebo príjemcu; pri návšteve je povinný preukázať
sa poverením úradu,
b)
požadovať od žiadateľa o pomoc v hmotnej núdzi, žiadateľa o osobitný príspevok alebo
od príjemcu potrebné informácie a vysvetlenia,
c)
požadovať od iných osôb potrebné informácie a vysvetlenia na posúdenie nároku na
pomoc v hmotnej núdzi.
(2)
Zamestnanec úradu je povinný
a)
informovať žiadateľa o pomoc v hmotnej núdzi alebo príjemcu o možnostiach riešenia
hmotnej núdze,
b)
poskytovať pomoc pri uplatnení nároku na pomoc v hmotnej núdzi.
§ 30
Súčinnosť a spolupráca
(1)
Orgán štátnej správy, iný orgán verejnej moci, poskytovateľ zdravotnej starostlivosti,
škola, špeciálne výchovné zariadenie, obec, samosprávny kraj, ďalšia právnická osoba
a fyzická osoba sú povinné poskytnúť úradu súčinnosť pri plnení úloh podľa tohto zákona,
najmä bezodkladne a bezplatne oznamovať skutočnosti vo veciach pomoci v hmotnej núdzi,
poskytovania osobitného príspevku a na žiadosť úradu poskytnúť informácie.
(2)
Pri plnení úloh podľa tohto zákona úrad spolupracuje s občianskymi združeniami, so
združeniami osôb vytvorenými na účel realizácie projektov alebo programov, ktorých
predmetom činnosti je podpora riešenia hmotnej núdze, s cirkvami a s náboženskými
spoločenstvami, s obcami, so samosprávnymi krajmi, s ďalšími právnickými osobami a
s fyzickými osobami.
§ 31
Spracúvanie osobných údajov
(1)
Obec na účely rozhodovania o jednorazovej dávke a na účely výkonu menších obecných
služieb alebo prác podľa § 10 ods. 3 písm. c) a osobitný príjemca na účely výkonu svojej funkcie spracúvajú osobné údaje podľa
odseku 3 o osobách podľa odseku 2 v rozsahu potrebnom na rozhodnutie o jednorazovej
dávke, výkon menších obecných služieb alebo prác podľa § 10 ods. 3 písm. c) alebo na výkon funkcie osobitného príjemcu v súlade s osobitným predpisom.49)
(2)
Ústredie a úrad spracúvajú osobné údaje o
a)
žiadateľovi o pomoc v hmotnej núdzi, žiadateľovi o osobitný príspevok a príjemcovi,
b)
členoch domácnosti,
c)
osobitnom príjemcovi, ak ním je fyzická osoba,
d)
inej fyzickej osobe v rozsahu nevyhnutnom na rozhodnutie o pomoci v hmotnej núdzi.
(3)
Osobné údaje, ktoré ústredie a úrad spracúvajú o fyzických osobách uvedených v odseku
2, sú
a)
meno, priezvisko a titul,
b)
druh pobytu,
c)
rodné číslo, ak je pridelené, a dátum narodenia,
d)
rodinný stav,
e)
štátne občianstvo,
f)
sociálne postavenie,
g)
údaje o príjme,
h)
údaje o hnuteľnom majetku, nehnuteľnom majetku a iných majetkových právach,
i)
údaje o zdravotnom stave v rozsahu nevyhnutnom na dosiahnutie účelu poskytovania
pomoci v hmotnej núdzi,
j)
údaje o bytových pomeroch,
k)
telefónne číslo, adresa pobytu a elektronická adresa,
l)
číslo účtu banky alebo pobočky zahraničnej banky a kód banky alebo kód pobočky zahraničnej
banky,
m)
ďalšie údaje, ktoré sú v súlade s účelom spracúvania a sú nevyhnutné na účel poskytovania
pomoci v hmotnej núdzi a osobitného príspevku.
(4)
Ústredie, úrad a obec poskytujú osobné údaje, ktoré spracúvajú, orgánu verejnej moci,
inej právnickej osobe alebo fyzickej osobe, ak je to nevyhnutné na plnenie ich úloh
podľa osobitného predpisu50) a v rozsahu nevyhnutnom na dosiahnutie účelu podľa tohto zákona alebo osobitného
predpisu,50) alebo ak ide o posilnenie účinkov pomoci v hmotnej núdzi.
(5)
Ústredie a úrad na účely rozhodovania o pomoci v hmotnej núdzi, obec na účely rozhodovania
o jednorazovej dávke a na účely výkonu menších obecných služieb alebo prác podľa § 10 ods. 3 písm. c) a osobitný príjemca na účely výkonu svojej funkcie môžu získavať osobné údaje bez
súhlasu dotknutej osoby kopírovaním, skenovaním alebo iným zaznamenávaním úradných
dokladov na nosič informácií.
SIEDMA ČASŤ
SPOLOČNÉ, PRECHODNÉ A ZÁVEREČNÉ USTANOVENIA
§ 32
Kde sa vo všeobecne záväzných právnych predpisoch používajú slová „dávka v hmotnej
núdzi a príspevok k dávke v hmotnej núdzi“ alebo slová „dávka v hmotnej núdzi a príspevky
k dávke v hmotnej núdzi“ vo všetkých tvaroch rozumie sa tým „pomoc v hmotnej núdzi“
v príslušnom tvare.
§ 33
Prechodné ustanovenia
(1)
O nárokoch pred 1. januárom 2014 sa aj po 31. decembri 2013 rozhoduje podľa zákona
účinného do 31. decembra 2013.
(2)
Ak k 31. decembru 2013 je zastavená výplata dávky v hmotnej núdzi a príspevkov k
dávke v hmotnej núdzi a občan v hmotnej núdzi nepreukáže skutočnosti rozhodujúce na
poskytovanie dávky v hmotnej núdzi a príspevkov k dávke v hmotnej núdzi do 31. januára
2014, nárok na dávku v hmotnej núdzi a príspevky k dávke v hmotnej núdzi zaniká od
1. januára 2014.
(3)
Úrad z vlastného podnetu prehodnotí dávku v hmotnej núdzi a príspevky k dávke v hmotnej
núdzi, na ktoré trval nárok k 31. decembru 2013, a rozhodne o nároku na pomoc v hmotnej
núdzi podľa zákona účinného od 1. januára 2014 najneskôr do 31. júla 2014.
(4)
Dávka v hmotnej núdzi a príspevky k dávke v hmotnej núdzi, o ktorých úrad právoplatne
rozhodol do 31. decembra 2013, patria najdlhšie do 30. júna 2014.
§ 34
Týmto zákonom sa preberajú právne záväzné akty Európskej únie uvedené v prílohe.
§ 35
Zrušovacie ustanovenie
Zrušuje sa zákon č. 599/2003 Z. z. o pomoci v hmotnej núdzi a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č.
5/2004 Z. z., zákona č. 191/2004 Z. z., zákona č. 453/2004 Z. z., zákona č. 613/2004
Z. z., zákona č. 614/2004 Z. z., zákona č. 721/2004 Z. z., zákona č. 305/2005 Z. z.,
zákona č. 471/2005 Z. z., zákona č. 573/2005 Z. z., zákona č. 310/2006 Z. z., zákona
č. 675/2006 Z. z., zákona č. 532/2007 Z. z., zákona č. 139/2008 Z. z., zákona č. 562/2008
Z. z., zákona č. 563/2008 Z. z., zákona č. 184/2009 Z. z., zákona č. 572/2009 Z. z.,
zákona č. 373/2010 Z. z., zákona č. 543/2010 Z. z., zákona č. 120/2011 Z. z., zákona
č. 180/2011 Z. z., zákona č. 468/2011 Z. z., zákona č. 393/2012 Z. z. a zákona č.
96/2013 Z. z.
Čl. II
Zákon Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení zákona Slovenskej národnej rady č. 524/1990 Zb., zákona Slovenskej
národnej rady č. 266/1992 Zb., zákona Slovenskej národnej rady č. 295/1992 Zb., zákona
Slovenskej národnej rady č. 511/1992 Zb., zákona Národnej rady Slovenskej republiky
č. 27/1993 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 171/1993 Z. z., zákona
Národnej rady Slovenskej republiky č. 237/1993 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej
republiky č. 42/1994 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 248/1994
Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 249/1994 Z. z., zákona Národnej
rady Slovenskej republiky č. 250/1994 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky
č. 202/1995 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 207/1995 Z. z., zákona
Národnej rady Slovenskej republiky č. 265/1995 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej
republiky č. 285/1995 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 168/1996
Z. z., zákona č. 143/1998 Z. z., nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 319/1998
Z. z., zákona č. 298/1999 Z. z., zákona č. 313/1999 Z. z., zákona č. 195/2000 Z. z.,
zákona č. 211/2000 Z. z., zákona č. 367/2000 Z. z., zákona č. 122/2001 Z. z., zákona
č. 223/2001 Z. z., zákona č. 253/2001 Z. z., zákona č. 441/2001 Z. z., zákona č. 490/2001
Z. z., zákona č. 507/2001 Z. z., zákona č. 139/2002 Z. z., zákona č. 422/2002 Z. z.,
zákona č. 190/2003 Z. z., zákona č. 430/2003 Z. z., zákona č. 510/2003 Z. z., zákona
č. 515/2003 Z. z., zákona č. 534/2003 Z. z., zákona č. 364/2004 Z. z., zákona č. 533/2004
Z. z., zákona č. 656/2004 Z. z., zákona č. 570/2005 Z. z., zákona č. 650/2005 Z. z.,
zákona č. 211/2006 Z. z., zákona č. 224/2006 Z. z., zákona č. 250/2007 Z. z., zákona
č. 547/2007 Z. z., zákona č. 666/2007 Z. z., zákona č. 86/2008 Z. z., zákona č. 245/2008
Z. z., zákona č. 298/2008 Z. z., zákona č. 445/2008 Z. z., zákona č. 479/2008 Z. z.,
zákona č. 491/2008 Z. z., zákona č. 8/2009 Z. z., zákona č. 70/2009 Z. z., zákona
č. 72/2009 Z. z., zákona č. 191/2009 Z. z., zákona č. 206/2009 Z. z., zákona č. 387/2009
Z. z., zákona č. 465/2009 Z. z., zákona č. 513/2009 Z. z., zákona č. 60/2010 Z. z.,
zákona č. 433/2010 Z. z., zákona č. 547/2010 Z. z., zákona č. 313/2011 Z. z., zákona
č. 362/2011 Z. z., zákona č. 79/2012 Z. z., zákona č. 96/2012 Z. z., zákona č. 31/2013
Z. z., zákona č. 80/2013, zákona č. 94/2013 Z. z., zákona č. 299/2013 Z. z. a zákona
č. 388/2013 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1.
V § 57 ods. 1 sa na konci bodka nahrádza bodkočiarkou a pripájajú sa tieto slová:
„v jednom konaní však nemožno prejednať priestupok páchateľa podľa § 88aa ods. 1 a
súčasne iný priestupok.“.
2.
Za § 88a sa vkladá § 88aa, ktorý znie:
„§ 88aa
(1)
Rozhodnutie o uložení pokuty za priestupok podľa § 29, § 30 ods. 1 písm. e), § 47,
49 a 50 a za priestupok ohrozenia výchovy a vzdelávania dieťaťa alebo zanedbania starostlivosti
o povinnú školskú dochádzku dieťaťa podľa osobitného predpisu14b) možno vykonať aj zrážkami z dávky sociálneho poistenia, pomoci v hmotnej núdzi alebo
z rodičovského príspevku,14c) ak ho nemožno vykonať zrážkami zo mzdy.
(2)
Ak sú splnené podmienky podľa odseku 1, vydá orgán uskutočňujúci výkon rozhodnutia
tomu, kto páchateľovi priestupku príjem podľa odseku 1 vypláca, exekučný príkaz na
vykonanie zrážok z tohto príjmu.
(3)
Pri výkone rozhodnutia podľa odsekov 1 a 2 sa primerane použijú ustanovenia Občianskeho
súdneho poriadku.
(4)
Výkon rozhodnutia zrážkami z príjmu podľa odseku 1 nemožno vykonať exekúciou podľa
osobitného predpisu.14d)“.
Poznámky pod čiarou k odkazom 14b až 14d znejú:
„14b)
§ 37 zákona č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a
o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
14c)
Zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov.
Zákon č. 571/2009 Z. z. o rodičovskom príspevku a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Zákon č. 417/2013 Z. z. o pomoci v hmotnej núdzi a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Zákon č. 571/2009 Z. z. o rodičovskom príspevku a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Zákon č. 417/2013 Z. z. o pomoci v hmotnej núdzi a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
14d)
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 233/1995 Z. z. o súdnych exekútoroch
a exekučnej činnosti (Exekučný poriadok) a o zmene a doplnení ďalších zákonov v znení
neskorších predpisov.“.
3.
Za § 96 sa vkladá § 96a, ktorý vrátane nadpisu znie:
„§ 96a
Prechodné ustanovenie účinné od 1. januára 2014
Výkon rozhodnutia zrážkami z príjmu podľa § 88aa ods. 1 možno uskutočniť, ak bol priestupok
spáchaný od 1. januára 2014.“.
Čl. III
Zákon č. 571/2009 Z. z. o rodičovskom príspevku a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č.
513/2010 Z. z., zákona č. 180/2011 Z. z., zákona č. 388/2011 Z. z., zákona č. 468/2011
Z. z. a zákona č. 364/2013 Z. z. sa dopĺňa takto:
V § 7 ods. 8 sa na konci pripájajú tieto slová: „okrem výkonu rozhodnutia o pokute
podľa osobitného predpisu25a)“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 25a znie:
„25a)
§ 88aa zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení zákona
č. 417/2013 Z. z.“.
Čl. IV
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. januára 2014.
Pavol Paška v. r.
Robert Fico v. r.
Robert Fico v. r.
Príloha k zákonu č. 417/2013 Z. z.
ZOZNAM PREBERANÝCH PRÁVNE ZÁVÄZNÝCH AKTOV EURÓPSKEJ ÚNIE
Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2011/95/EÚ z 13. decembra 2011 o normách pre oprávnenie štátnych príslušníkov tretej krajiny
alebo osôb bez štátneho občianstva mať postavenie medzinárodnej ochrany, o jednotnom
postavení utečencov alebo osôb oprávnených na doplnkovú ochranu a o obsahu poskytovanej
ochrany (prepracované znenie) (Ú. v. EÚ L 337, 20. 12. 2011).
1)
§ 3 zákona č. 253/1998 Z. z. o hlásení pobytu občanov Slovenskej republiky a registri obyvateľov Slovenskej republiky
v znení neskorších predpisov.
2)
Zákon č. 480/2002 Z. z. o azyle a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Zákon č. 404/2011 Z. z. o pobyte cudzincov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 75/2013 Z. z.
Zákon č. 404/2011 Z. z. o pobyte cudzincov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 75/2013 Z. z.
3)
§ 2 zákona č. 601/2003 Z. z. o životnom minime a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
4)
§ 3 zákona č. 600/2003 Z. z. o prídavku na dieťa o zmene a doplnení zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení
v znení zákona č. 532/2007 Z. z.
5)
§ 2 ods. 1 zákona č. 663/2007 Z. z. o minimálnej mzde.
6)
§ 62 ods. 1 písm. a) zákona č. 305/2005 Z. z. o sociálnoprávnej ochrane detí a o sociálnej kuratele a o zmene a doplnení niektorých
zákonov v znení zákona č. 180/2011 Z. z.
7)
§ 63 zákona č. 305/2005 Z. z. v znení neskorších predpisov.
8)
§ 24 a 36 ods. 1 zákona č. 36/2005 Z. z. o rodine a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 217/2010 Z. z.
9)
Zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov.
10)
§ 4 zákona č. 601/2003 Z. z. v znení neskorších predpisov.
11)
§ 54 ods. 18 zákona č. 131/2002 Z. z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 363/2007 Z. z.
12)
§ 5 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov.
13)
§ 8 ods. 1 a 3 zákona č. 600/2003 Z. z. v znení neskorších predpisov.
14)
§ 3 ods. 4 zákona Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov.
15)
§ 2 písm. a) zákona č. 601/2003 Z. z. v znení neskorších predpisov.
16)
§ 32 ods. 12 písm. d), § 43 ods. 8 a 9, § 46 ods. 4, 5 a 10, § 49, 51, 53, 53a a 57 zákona č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších
predpisov.
17)
§ 52a zákona č. 5/2004 Z. z. v znení neskorších predpisov.
18)
§ 12 ods. 4 a 6 a § 13 zákona č. 184/2009 Z. z. o odbornom vzdelávaní a príprave a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
19)
§ 82 zákona č. 461/2003 Z. z. v znení neskorších predpisov.
20)
§ 6 ods. 2 písm. d) zákona č. 406/2011 Z. z. o dobrovoľníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
21)
22)
Zákon č. 201/2008 Z. z. o náhradnom výživnom a o zmene a doplnení zákona č. 36/2005 Z. z. o rodine a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení nálezu Ústavného súdu Slovenskej
republiky č. 615/2006 Z. z. v znení neskorších predpisov.
23)
§ 14 ods. 6 zákona č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene
a doplnení niektorých zákonov.
24)
§ 16 ods. 1 zákona č. 382/2004 Z. z. o znalcoch, tlmočníkoch a prekladateľoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
25)
26)
27)
§ 114, § 114a a 115 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 233/1995 Z. z. o súdnych exekútoroch a exekučnej činnosti (Exekučný poriadok) a o zmene a doplnení ďalších zákonov v znení neskorších predpisov.
28)
Ústavný zákon č. 227/2002 Z. z. o bezpečnosti štátu v čase vojny, vojnového stavu, výnimočného stavu a núdzového
stavu v znení neskorších predpisov.
29)
§ 3 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 42/1994 Z. z. o civilnej ochrane obyvateľstva v znení neskorších predpisov.
30)
§ 34 ods. 14 zákona č. 5/2004 Z. z. v znení neskorších predpisov.
31)
32)
Zákon č. 308/1991 Zb. o slobode náboženskej viery a postavení cirkví a náboženských spoločností v znení
neskorších predpisov.
33)
Zákon č. 406/2011 Z. z.
34)
§ 51 zákona č. 5/2004 Z. z. v znení neskorších predpisov.
35)
§ 54 ods. 3 zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v
znení neskorších predpisov.
36)
§ 60 ods. 3 zákona č. 131/2002 Z. z. v znení zákona č. 455/2012 Z. z.
37)
§ 46 zákona č. 5/2004 Z. z. v znení neskorších predpisov.
38)
Zákon č. 5/2004 Z. z. v znení neskorších predpisov.
39)
§ 52 zákona č. 5/2004 Z. z. v znení neskorších predpisov.
40)
Zákon č. 600/2003 Z. z. v znení neskorších predpisov.
41)
§ 12 ods. 1 zákona č. 305/2005 Z. z. v znení zákona č. 466/2008 Z. z.
44)
§ 8 ods. 1 písm. c) zákona č. 5/2004 Z. z. v znení neskorších predpisov.
46)
Šiesta časť Občianskeho súdneho poriadku.
Piata časť zákona č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) v znení neskorších predpisov.
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 233/1995 Z. z. v znení neskorších predpisov.
Piata časť zákona č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) v znení neskorších predpisov.
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 233/1995 Z. z. v znení neskorších predpisov.
47)
§ 88aa zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení zákona č. 417/2013 Z. z.
48)
Zákon č. 543/2003 Z. z. o orgánoch štátnej správy v oblasti sociálnych vecí, rodiny a služieb zamestnanosti
a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
49)
Zákon č. 122/2013 Z. z. o ochrane osobných údajov a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
50)
Napríklad zákon č. 544/2010 Z. z. o dotáciách v pôsobnosti Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej
republiky v znení neskorších predpisov.