60/1965 Zb.
Časová verzia predpisu účinná od 01.08.1965 do 31.12.1967
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter.
Obsah
Otvoriť všetky
Číslo predpisu: | 60/1965 Zb. |
Názov: | Zákon o prokuratúre |
Typ: | Zákon |
Dátum schválenia: | 17.06.1965 |
Dátum vyhlásenia: | 30.06.1965 |
Dátum účinnosti od: | 01.08.1965 |
Dátum účinnosti do: | 31.12.1967 |
Autor: | Národné zhromaždenie Československej socialistickej republiky |
Právna oblasť: |
|
Nachádza sa v čiastke: |
67/1950 Zb. | Zákon o pracovných a platových pomeroch sudcov z povolania, prokurátorov a sudcovských čakateľov (sudcovský zákon) |
71/1967 Zb. | Zákon o správnom konaní (správny poriadok) |
29/1968 Zb. | Zákon o zmenách niektorých zákonov v súvislosti s úpravou postavenia Národného výboru hlavného mesta Slovenska Bratislavy |
175/1968 Zb. | Zákon o meste Brne |
147/1969 Zb. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 60/1965 Zb. o prokuratúre |
29/1978 Zb. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon o organizácii súdov a o voľbách sudcov, zákon o prokuratúre, Trestný poriadok a Notársky poriadok |
196/1988 Zb. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 36/1964 Zb. o organizácii súdov a o voľbách sudcov a zákon č. 60/1965 Zb. o prokuratúre |
168/1990 Zb. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon o prokuratúre |
4/1993 Z. z. | Zákon Národnej rady Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 60/1965 Zb. o prokuratúre v znení neskorších predpisov |
314/1996 Z. z. | Zákon Národnej rady Slovenskej republiky o prokuratúre |
60
ZÁKON
zo 17. júna 1965
o prokuratúre
Národné zhromaždenie Československej socialistickej republiky sa uznieslo na tomto
zákone:
Prvá časť
Základné ustanovenia
§ 1
(1)
Dozor nad dôsledným vykonávaním a zachovávaním zákonov a iných právnych predpisov
ministerstvami a inými orgánmi štátnej správy, národnými výbormi, súdmi, hospodárskymi
a inými organizáciami i občanmi patrí prokuratúre, na čele ktorej stojí generálny
prokurátor.
(2)
Orgány prokuratúry tvoria jednotnú centralizovanú sústavu, vedenú generálnym prokurátorom,
v ktorej nižší prokurátori sú podriadení vyšším. Svoje funkcie vykonávajú nezávisle
od miestnych orgánov a sú podriadení len generálnemu prokurátorovi.
(3)
Pri každej svojej činnosti sa orgány prokuratúry opierajú o iniciatívu pracujúceho
ľudu a jeho organizácií.
§ 2
(1)
Prokuratúra stráži, presadzuje a upevňuje socialistickú zákonnosť bez ohľadu na akékoľvek
miestne vplyvy, zabezpečuje jednotu zákonnosti na celom území republiky a pomáha v
prehlbovaní socialistického právneho vedomia a upevňovaní socialistických vzťahov
v spoločnosti.
(2)
Výkonom dozoru nad správnym a jednotným vykonávaním a zachovávaním zákonov a iných
právnych predpisov prokuratúra chráni
a)
socialistický štát, jeho spoločenské zriadenie a vzťahy k svetovej socialistickej
sústave,
b)
politické, osobné, rodinné, pracovné, sociálne, bytové, majetkové a iné práva a zákonom
chránené záujmy občanov,
c)
práva a zákonom chránené záujmy štátnych, družstevných, spoločenských a iných organizácií,
d)
bojaschopnosť ozbrojených síl i ozbrojených sborov a disciplínu a poriadok v nich
ustanovený.
(3)
Prokuratúra celou svojou činnosťou vychováva občanov k oddanosti vlasti, veci socializmu
a komunizmu, k zachovávaniu zákonov a iných právnych predpisov, k ochrane socialistického
vlastníctva, k dodržiavaniu pracovnej disciplíny, k úcte k právam, cti a vážnosti
spoluobčanov, k plneniu povinností, ktoré im ukladá obrana vlasti, k čestnému plneniu
všetkých povinností k štátu a spoločnosti a k zachovávaniu všetkých pravidiel socialistického
spolužitia.
§ 3
(1)
Generálny prokurátor a jemu podriadení prokurátori plnia svoje úlohy
a)
dozorom nad dôsledným vykonávaním a zachovávaním zákonov a iných právnych predpisov
ministerstvami a inými orgánmi štátnej správy, národnými výbormi, hospodárskymi a
inými organizáciami a jednotlivými občanmi (všeobecný dozor),
b)
trestným stíhaním osôb, ktoré sa dopustili trestných činov, ako aj previnení a priestupkov,
ak to zákon ustanovuje,
c)
dozorom nad zachovávaním zákonnosti v prípravnom trestnom konaní,
d)
dozorom nad zákonnosťou postupu a rozhodovania súdov a štátnych notárstiev a účasťou
v konaní pred súdmi a štátnymi notárstvami,
e)
dozorom nad zachovávaním zákonnosti v miestach, v ktorých sa vykonáva väzba, trest
odňatia slobody, ochranné liečenie a ochranná výchova.
(2)
Nadriadený prokurátor je oprávnený vykonávať jednotlivé úkony prokurátorov jemu podriadených.
(3)
Dozor nad vykonávaním a zachovávaním zákonov a iných právnych predpisov dobrovoľnými
spoločenskými organizáciami a ich orgánmi vykonáva generálny prokurátor a jemu podriadení
prokurátori, len pokiaľ spoločenské organizácie a ich orgány obstarávajú úlohy štátnej
správy. Toto obmedzenie neplatí, pokiaľ ide o dozor nad dodržiavaním zákonnosti družstvami
a družstevnými organizáciami včítane jednotných roľníckych družstiev.
§ 4
Generálny prokurátor a jemu podriadení prokurátori, vykonávajúc v mene štátu dozor
nad dôsledným vykonávaním a zachovávaním zákonov a iných právnych predpisov, sú povinní
robiť opatrenia na odstránenie porušenia socialistickej zákonnosti bez ohľadu na to,
kto ju porušil, ako aj na obnovu porušených práv, a dbať, aby každý, kto zavinil porušenie
zákonnosti, bol braný na zodpovednosť.
§ 5
Vyšetrovatelia prokuratúry vykonávajú vyšetrovanie trestných činov v rozsahu, ktorý
ustanovujú osobitné predpisy.
§ 6
(1)
Generálny prokurátor je zodpovedný Národnému zhromaždeniu.
(2)
Generálneho prokurátora vymenúva a odvoláva prezident republiky, do rúk ktorého skladá
sľub.
(3)
Národné zhromaždenie môže navrhnúť prezidentovi republiky, aby generálneho prokurátora
z jeho funkcie odvolal.
§ 7
(1)
Generálny prokurátor podáva Národnému zhromaždeniu zprávy o stave socialistickej
zákonnosti.
(2)
Generálny prokurátor je povinný na požiadanie osobne sa zúčastniť na zasadaniach
Národného zhromaždenia, jeho predsedníctva a výborov; podáva im žiadané informácie
a zprávy.
(3)
Generálny prokurátor predkladá Predsedníctvu Národného zhromaždenia otázky, ktoré
je potrebné upraviť zákonom alebo zákonná úprava ktorých vyžaduje doplnenie alebo
zmeny.
(4)
Generálny prokurátor postupuje podľa rovnakých zásad aj vo vzťahu k Slovenskej národnej
rade, jej predsedníctvu a jej komisiám, pokiaľ vykonávajú pôsobnosť obdobnú ako predsedníctvo
a výbory Národného zhromaždenia.
§ 8
Generálny prokurátor upozorňuje Národné zhromaždenie, ktoré bdie nad zachovávaním
ústavy, na právne predpisy, ktoré odporujú ústave alebo inému zákonu.
§ 9
(1)
Generálny prokurátor sa zúčastňuje s poradným hlasom na zasadaniach vlády a Predsedníctva
Slovenskej národnej rady.
(2)
Prokurátori sú oprávnení zúčastniť sa s poradným hlasom na zasadaniach národných
výborov a ich orgánov, iných orgánov štátnej správy, družstevných, hospodárskych,
rozpočtových a obdobných organizácií.
§ 10
(1)
Prokurátori pôsobia na to, aby orgány štátnej správy, národné výbory, súdy, hospodárske
a iné organizácie samy zabezpečovali dodržiavanie socialistickej zákonnosti tak pri
výkone svojej pôsobnosti, ako aj u podriadených orgánov, a aby robili opatrenia na
odstránenie príčin porušovania zákonnosti a dbali, aby ten, kto zavinil jej porušenie,
bol braný na zodpovednosť.
(2)
Prokurátori dozerajú, či a ako kontrolné orgány plnia svoje povinnosti pri zabezpečovaní
socialistickej zákonnosti uložené im právnymi predpismi, a pôsobia svojimi prostriedkami
na odstránenie zistených závad. Oznamujú kontrolným orgánom v záujme správneho zamerania
a koordinácie kontrolnej činnosti poznatky zistené pri výkone prokurátorského dozoru.
§ 11
(1)
Ministerstvá a iné orgány štátnej správy, národné výbory, súdy, hospodárske a iné
organizácie sú povinné pomáhať prokurátorom pri plnení ich úloh, s urýchlením vyhovovať
ich dožiadaniam, najmä im požičiavať spisy a doklady a podávať im vysvetlenie. Taktiež
sú povinné upozorňovať prokurátorov na porušenie zákonov aj iných právnych predpisov,
ktoré nemôžu odstrániť vo vlastnej pôsobnosti.
(2)
Prokurátori sú oprávnení vyžadovať od štátnych orgánov a hospodárskych organizácií
vykonanie previerok a revízií, pokiaľ sú nevyhnutne potrebné na zistenie, či došlo
k porušeniu zákonnosti, prípadne či bol spáchaný trestný čin. Tieto orgány a organizácie
sú povinné vyhovieť žiadostiam v lehotách určených prokurátorom.
(3)
Povinnosti a oprávnenia uvedené v odsekoch 1 a 2 sa nevzťahujú na veci operačnej
a mobilizačnej povahy.
§ 12
(1)
Každý má právo žiadať prokurátora o preskúmanie postupu alebo rozhodnutia orgánov
a organizácií z hľadiska dodržania socialistickej zákonnosti a o prokurátorské opatrenie
na odstránenie zisteného porušenia socialistickej zákonnosti.
(2)
Prokurátor je povinný takýto podnet preskúmať. Musí prešetriť všetky okolnosti rozhodujúce
pre posúdenie, či došlo k porušeniu socialistickej zákonnosti, a urobiť opatrenie
na odstránenie porušenia zákonnosti a jeho príčin, na obnovenie porušených práv a
na vyvodenie zodpovednosti proti tomu, kto porušenie zákonnosti zavinil.
(3)
Vybavenie podnetu musí vychádzať zo spoľahlivo zisteného stavu veci a zabezpečovať
ochranu práv a zákonom chránených záujmov občanov a organizácií v zhode s celospoločenskými
záujmami.
(4)
O vybavení podnetu sa musí ten, kto ho urobil, upovedomiť. Upovedomenie sa musí zdôvodniť.
Ak ten, kto podnet urobil, nie je s vybavením spokojný, môže požiadať o preskúmanie
vybavenia; v takom prípade preskúma vec nadriadený prokurátor. Ďalšie podnety v tej
istej veci sa prešetrujú, len pokiaľ obsahujú nové skutočnosti.
(5)
Podnet musí prokurátor vybaviť do dvoch mesiacov. Túto lehotu môže v odôvodnených
prípadoch predĺžiť nadriadený prokurátor.
§ 13
(1)
Každý je povinný na výzvu sa ustanoviť na prokuratúru a podať prokurátorovi potrebné
vysvetlenia.
(2)
Podať vysvetlenie môže odoprieť ten, kto by tým porušil zákonom výslovne uloženú
alebo uznanú povinnosť mlčanlivosti, okrem prípadu, ak by bol od tejto povinnosti
oslobodený príslušným orgánom alebo tým, v záujme ktorého túto povinnosť má, alebo
kto by tým spôsobil nebezpečenstvo trestného stíhania sebe alebo osobám blízkym (§ 116 Občianskeho zákonníka).
(3)
Kto sa ustanoví na výzvu podľa ustanovenia odseku 1, má nárok na náhradu hotových
výdavkov a ušlého zárobku. Tento nárok nemá ten, kto bol predvolaný vo svojom vlastnom
záujme. Nárok zaniká, ak ho oprávnený neuplatní do troch dní po ustanovení sa.
(4)
Ak občan bez ospravedlnenia sa alebo bez závažných dôvodov nevyhovie výzve, môže
mu prokurátor uložiť poriadkovú pokutu až do 200 Kčs, prípadne môže nariadiť jeho
predvedenie. Proti uloženiu pokuty je prípustná sťažnosť. Musí sa podať do pätnástich
dní u prokurátora, ktorý pokutu uložil. Ak prokurátor nevyhovie sťažnosti sám, predloží
ju neodkladne na rozhodnutie nadriadenému prokurátorovi. Prokurátor môže uloženú pokutu
taktiež odpustiť. Právoplatné rozhodnutie o uložení pokuty je vykonateľné podľa predpisov
Občianskeho súdneho poriadku o výkone rozhodnutí.
(5)
Ustanovenia uvedené v odsekoch 1 až 4 sa nevzťahujú na úkony podľa ustanovení Trestného poriadku.
Druhá časť
Výkon prokurátorského dozoru
Oddiel 1
Všeobecný dozor
§ 14
(1)
Prokurátori vykonávajú dozor nad dôsledným vykonávaním a zachovávaním zákonov a iných
právnych predpisov ministerstvami a inými orgánmi štátnej správy, národnými výbormi,
hospodárskymi a inými organizáciami a jednotlivými občanmi a nad tým, aby nikto nebol
vo svojich právach nezákonne obmedzovaný.
(2)
Pri plnení týchto úloh sú prokurátori oprávnení najmä
a)
preskúmavať zákonnosť všeobecne záväzných právnych predpisov (článok 72 ústavy), všeobecne záväzných nariadení národných výborov (článok 94 ústavy), smerníc, úprav, uznesení a iných aktov všeobecnej povahy vydávaných orgánmi uvedenými
v odseku 1,
b)
preskúmavať zákonnosť postupu a rozhodnutí orgánov uvedených v odseku 1 v jednotlivých
prípadoch,
c)
vykonávať na orgánoch uvedených v odseku 1 previerky dodržiavania zákonnosti.
§ 15
(1)
Proti všeobecne záväzným právnym predpisom, proti všeobecne záväzným nariadeniam
národných výborov a proti rozhodnutiam, opatreniam a iným aktom (ďalej len „rozhodnutia“),
ktoré odporujú zákonom a iným právnym predpisom, podá prokurátor protest na orgáne,
ktorý ich vydal, alebo na orgáne tomuto orgánu nadriadenému alebo naň dozerajúcemu.
(2)
Ak bol protest podaný na orgáne, ktorý rozhodnutie vydal, môže tento orgán sám svoje
rozhodnutie, proti ktorému protest smeruje, zrušiť alebo ho nahradiť rozhodnutím zodpovedajúcim
zákonu. Ak nevyhovie takto orgán plne protestu sám, je povinný predložiť ho v lehote
uvedenej v odseku 7 orgánu nadriadenému alebo dozerajúcemu, ktorý o proteste rozhodne.
(3)
Ak orgán o proteste v ustanovenej lehote nerozhodne, ani sám vec nepredloží orgánu
nadriadenému alebo dozerajúcemu, podá prokurátor protest priamo na tento orgán.
(4)
Nadriadeným orgánom národného výboru príslušným na rozhodnutie o proteste, ak mu
nevyhovie orgán, ktorý rozhodnutie vydal (odsek 2), je zodpovedajúci orgán národného
výboru vyššieho stupňa, a ak išlo o rozhodnutie odboru krajského národného výboru,
príslušný ústredný orgán štátnej správy. Ak však išlo o rozhodnutie komisie, prípadne
rady krajského národného výboru, je nadriadeným orgánom rada, prípadne plenárne zasadanie
krajského národného výboru.
(5)
Proti rozhodnutiu, ktorým sa protestu nevyhovelo, môže prokurátor podať nový protest.
(6)
Ak ministerstvo alebo iný ústredný orgán alebo krajský národný výbor protestu nevyhovie,
predloží ho na rozhodnutie vláde. Komisia Slovenskej národnej rady, povereník alebo
iný orgán podriadený Predsedníctvu Slovenskej národnej rady v takom prípade predloží
protest na rozhodnutie Predsedníctvu Slovenskej národnej rady.
(7)
Ak prokurátor neurčí inú lehotu, musí sa protest vybaviť do tridsiatich dní.
(8)
Ak sa protestu vyhovelo, rozhodnutie sa zrušilo a vec sa vrátila orgánu, rozhodnutím
ktorého sa porušil zákon alebo iný právny predpis, je orgán vydávajúci nové rozhodnutie
viazaný právnym názorom vysloveným v rozhodnutí o proteste.
§ 16
(1)
Výkon rozhodnutia sa zastavuje uplynutím lehoty ustanovenej na vybavenie protestu,
pokiaľ prokurátor zastavenie výkonu nenavrhne už pri podaní protestu alebo pred uplynutím
lehoty ustanovenej na jeho vybavenie. Orgán je povinný takému návrhu vyhovieť. Ak
protest smeruje proti nariadeniu alebo uskutočňovaniu výkonu rozhodnutia, zastavuje
sa ďalší výkon rozhodnutia podaním protestu.
(2)
Ak sa protestu vyhovelo, musí orgán, rozhodnutie ktorého sa zrušilo alebo zmenilo,
porušené práva bez meškania obnoviť, a to najneskoršie do tridsiatich dní, ak prokurátor
neurčí inú lehotu. Ak obnova porušeného práva nie je možná, je orgán povinný urobiť
v tej istej lehote inú primeranú nápravu. O obnove práv alebo inej primeranej náprave
je povinný podať prokurátorovi v určenej lehote zprávu.
§ 17
(1)
Ministerstvám a iným orgánom štátnej správy, národným výborom, hospodárskym a iným
organizáciám podávajú prokurátori upozornenia na odstránenie porušovania zákonov a
iných právnych predpisov, ako aj príčin, ktoré k nim viedli.
(2)
Ak v upozornení nie je určená iná lehota, je orgán, ktorému sa upozornenie podalo,
povinný do tridsiatich dní upozornenie prejednať, urobiť opatrenie na odstránenie
porušovania zákonov a iných právnych predpisov, ako aj príčin, ktoré k nemu viedli,
a o výsledku prejednania a o urobených opatreniach podať prokurátorovi zprávu.
Oddiel 2
Trestné stíhanie osôb a dozor nad zachovávaním zákonnosti v prípravnom trestnom konaní
§ 18
(1)
Prokurátori dozerajú, aby sa všetky trestné činy zistili a dôsledne objasnili, a
ich páchateľov stíhajú podľa ustanovení Trestného poriadku. Taktiež stíhajú osoby, ktoré sa dopustili previnení alebo priestupkov, ak to zákon
ustanovuje.
(2)
Prokurátori podľa ustanovení Trestného poriadku vykonávajú dozor nad zachovávaním zákonnosti v prípravnom trestnom konaní.
(3)
Pri plnení týchto úloh zabezpečujú, aby nikto nebol bezdôvodne trestne stíhaný, nezákonne
obmedzovaný na osobnej slobode alebo inak nezákonne obmedzovaný vo svojich právach.
§ 19
Prokurátori pôsobia na to, aby sa orgány štátnej správy, národné výbory, hospodárske
a iné organizácie, najmä i dobrovoľné spoločenské organizácie podieľali na zamedzovaní
a predchádzaní trestnej činnosti a prispievali k prehĺbeniu výchovného pôsobenia trestného
konania.
Oddiel 3
Dozor nad zákonnosťou postupu a rozhodovania súdov a štátnych notárstiev a účasť v
konaní pred súdmi a štátnymi notárstvami
§ 20
(1)
Prokurátori podľa ustanovení predpisov o konaní pred súdmi a štátnymi notárstvami
dozerajú nad zákonnosťou postupu a rozhodovania súdov a štátnych notárstiev, ako aj
nad zákonnosťou výkonu ich rozhodnutí.
(2)
Prokurátori sa podľa Trestného poriadku zúčastňujú na trestnom konaní súdnom.
(3)
Prokurátori sú oprávnení podľa predpisov o konaní pred súdmi a štátnymi notárstvami
podávať návrhy na začatie konania alebo kedykoľvek do konania vstúpiť, ak majú za
to, že to vyžaduje záujem spoločnosti alebo ochrana práv občanov, a zúčastňovať sa
na týchto konaniach.
§ 21
Proti rozhodnutiam súdov a štátnych notárstiev, ktoré odporujú zákonom a iným právnym
predpisom, podávajú prokurátori opravné prostriedky podľa ustanovení predpisov o konaní
pred súdmi a štátnymi notárstvami.
§ 22
(1)
Generálny prokurátor podáva podľa ustanovení Trestného poriadku a Občianskeho súdneho poriadku sťažnosť pre porušenie zákona proti právoplatným rozhodnutiam, ktorými bol porušený
zákon, ako aj proti právoplatným rozhodnutiam, ktoré boli urobené na podklade chybného
postupu konania.
(2)
Krajský prokurátor podáva podľa ustanovení zákona o miestnych ľudových súdoch sťažnosť
pre porušenie zákona proti právoplatným rozhodnutiam okresných súdov, ktorými sa rozhodlo
o odvolaní proti rozhodnutiam miestnych ľudových súdov, ďalej podľa ustanovení Občianskeho
súdneho poriadku proti právoplatným rozhodnutiam okresných súdov vo veciach, v ktorých
tieto súdy rozhodujú s konečnou platnosťou, ak bol týmito rozhodnutiami porušený zákon.
(3)
Okresný prokurátor podáva podľa zákona o miestnych ľudových súdoch sťažnosť pre porušenie
zákona proti právoplatným rozhodnutiam miestnych ľudových súdov, ktorými bol porušený
zákon.
§ 23
(1)
Generálny prokurátor je oprávnený zúčastňovať sa na zasadaniach pléna a Prezídia
Najvyššieho súdu. Na týchto zasadaniach sa zúčastní vždy, ak rozhodujú o sťažnosti
pre porušenie zákona.
(2)
Generálny prokurátor je oprávnený podávať plénu Najvyššieho súdu návrhy, aby v záujme
zabezpečenia jednotnosti súdneho rozhodovania vydalo súdom smernice pre správny výklad
zákonov a iných právnych predpisov.
(3)
Krajský prokurátor je oprávnený zúčastňovať sa na zasadaniach prezídia krajského
súdu. Na tomto zasadaní sa zúčastní vždy, ak rozhoduje o sťažnosti pre porušenie zákona.
Oddiel 4
Dozor nad zachovávaním zákonnosti v miestach, v ktorých sa vykonáva väzba, trest odňatia
slobody, ochranné liečenie a ochranná výchova
§ 24
(1)
Prokurátori dozerajú, aby sa v miestach, v ktorých sa vykonáva väzba, trest odňatia
slobody, ochranné liečenie a ochranná výchova držali osoby len na základe rozhodnutia
na to oprávneného orgánu a aby sa presne zachovávali predpisy platné pre výkon väzby,
trestu odňatia slobody, ochranného liečenia a ochrannej výchovy.
(2)
Pri výkone dozoru v miestach, v ktorých sa vykonáva trest odňatia slobody, prokurátori
taktiež dbajú, aby sa dodržiavali zákony a iné právne predpisy o zabezpečení a vykonávaní
prevýchovy pri výkone trestu odňatia slobody.
§ 25
(1)
Prokurátori sú povinní vykonávať pravidelne previerky v miestach uvedených v ustanovení
§ 24 ods. 1, oboznamovať sa s činnosťou správ týchto miest, zastavovať vykonávanie rozkazov a
rozhodnutí, prípadne ich zrušiť, ak odporujú zákonom a iným právnym predpisom.
(2)
Osoby, ktoré sú v týchto miestach držané nezákonne, je prokurátor povinný ihneď prepustiť.
§ 26
Pri výkone dozoru podľa ustanovení § 24 sú prokurátori oprávnení
- navštevovať miesta uvedené v ustanovení § 24 ods. 1 v ktoromkoľvek čase, pričom majú voľný prístup do všetkých ich priestorov,
- nazerať do dokladov, podľa ktorých boli osoby pozbavené slobody, a hovoriť s týmito
osobami bez prítomnosti iných osôb,
- preverovať, či rozkazy a rozhodnutia správ miest uvedených v ustanovení § 24 ods. 1 alebo orgánov im nadriadených týkajúce sa výkonu väzby, trestu odňatia slobody, ochranného
liečenia a ochrannej výchovy zodpovedajú zákonom a iným právnym predpisom,
- žiadať od pracovníkov správ miest uvedených v § 24 ods. 1 potrebné vysvetlenia a predloženie spisov, dokladov, rozkazov a rozhodnutí týkajúcich
sa výkonu väzby, trestu odňatia slobody, ochranného liečenia a ochrannej výchovy.
§ 27
(1)
Správy miest uvedených v ustanovení § 24 ods. 1 sú povinné vykonať rozkazy prokurátora, ktoré sa týkajú zachovávania predpisov platných
pre výkon väzby, trestu odňatia slobody, ochranného liečenia a ochrannej výchovy.
(2)
Správy miest uvedených v ustanovení § 24 ods. 1 sú povinné do 24 hodín odoslať prokurátorovi jemu určenú sťažnosť alebo oznámenie
osoby držanej v týchto miestach.
(3)
Prokurátori sú povinní dozerať, aby sa sťažnosti a oznámenia osôb držaných v miestach
uvedených v ustanovení § 24 ods. 1 bez meškania odoslali tým orgánom alebo činiteľom,
ktorým sú adresované.
Tretia časť
Vyšetrovanie vykonávané vyšetrovateľmi prokuratúry
§ 28
Pri vyšetrovaní trestných činov postupujú vyšetrovatelia prokuratúry podľa ustanovení
Trestného poriadku.
§ 29
Prokurátor uplatňuje pri vyšetrovaní svoju pôsobnosť voči vyšetrovateľom prokuratúry
dozorom nad vyšetrovaním podľa ustanovení Trestného poriadku.
Štvrtá časť
Organizácia prokuratúry
§ 30
(1)
Prokuratúra sa člení na Generálnu prokuratúru, súčasťou ktorej je Hlavná vojenská
prokuratúra, krajské prokuratúry a Mestskú prokuratúru v Prahe, vyššie vojenské prokuratúry,
okresné prokuratúry, obvodné prokuratúry na území hlavného mesta Prahy a vojenské
obvodné prokuratúry.
(2)
Sídla a obvody krajských (okresných) prokuratúr sa zhodujú so sídlami a obvodmi krajských
(okresných) národných výborov. Sídlo a obvod Mestskej prokuratúry v Prahe sa zhoduje
so sídlom a obvodom Národného výboru hlavného mesta Prahy; sídla a obvody obvodných
prokuratúr na území hlavného mesta Prahy sa zhodujú so sídlami a obvodmi obvodných
národných výborov.
(3)
Generálny prokurátor môže určiť výnimky z ustanovenia odseku 2. Toto opatrenie vyhlási
v Zbierke zákonov.
§ 31
Sídla, obvody a pôsobnosť vyšších vojenských prokuratúr a vojenských obvodných prokuratúr
ustanoví generálny prokurátor po dohode s ministrom národnej obrany.
§ 32
(1)
Na čele Hlavnej vojenskej prokuratúry je hlavný vojenský prokurátor.
(2)
Na čele krajských prokuratúr (mestskej prokuratúry) sú krajskí prokurátori (mestský
prokurátor); na čele okresných prokuratúr (obvodných prokuratúr) sú okresní prokurátori
(obvodní prokurátori).
(3)
Na čele vyšších vojenských prokuratúr sú vyšší vojenskí prokurátori; na čele vojenských
obvodných prokuratúr sú vojenskí obvodní prokurátori.
(4)
Na jednotlivých prokuratúrach sú činní prokurátori a vyšetrovatelia prokuratúr, ktorí
sú podriadení vedúcim prokurátorom (odsek 1 až 3) a spolu s nimi generálnemu prokurátorovi.
§ 33
(1)
Generálny prokurátor riadi a kontroluje činnosť všetkých prokuratúr. Na plnenie úloh
prokuratúry vydáva rozkazy a pokyny záväzné pre všetkých prokurátorov a vyšetrovateľov
prokuratúry.
(2)
Generálneho prokurátora zastupujú v určenom rozsahu námestníci generálneho prokurátora
a pri plnení úloh v ozbrojených silách a ozbrojených sboroch hlavný vojenský prokurátor.
§ 34
Jedným z námestníkov generálneho prokurátora je námestník generálneho prokurátora
pre Slovensko, ktorý v rozsahu určenom generálnym prokurátorom najmä
a)
plní úlohy generálneho prokurátora vo vzťahu k slovenskej národnej rade, jej predsedníctvu
a jej komisiám,
b)
zabezpečuje výkon dozoru nad dôsledným vykonávaním a zachovávaním zákonov a iných
právnych predpisov komisiami a povereníkmi Slovenskej národnej rady, pokiaľ plnia
úlohy štátnej správy, a inými celoslovenskými orgánmi a organizáciami,
c)
spravuje činnosť krajských a okresných prokuratúr na Slovensku na úseku všeobecného
dozoru,
d)
zabezpečuje styk so slovenskými národnými orgánmi a organizáciami pracujúcich.
§ 35
Krajskí prokurátori (mestský prokurátor), vyšší vojenskí prokurátori, okresní prokurátori
(obvodní prokurátori) a vojenskí obvodní prokurátori môžu mať námestníkov, ktorí ich
zastupujú v ustanovenom rozsahu.
§ 36
(1)
Dozor nad zachovávaním zákonnosti orgánmi a organizáciami, pôsobnosť ktorých presahuje
obvod krajskej (mestskej) prokuratúry, vykonáva generálny prokurátor a v rozsahu ním
ustanovenom prokurátori činní na Generálnej prokuratúre.
(2)
Dozor nad zachovávaním zákonnosti orgánmi a organizáciami, pôsobnosť ktorých presahuje
obvod okresnej (obvodnej) prokuratúry, vykonávajú krajskí prokurátori (mestský prokurátor)
a v rozsahu nimi určenom prokurátori činní na krajských prokuratúrach (mestskej prokuratúre).
(3)
Dozor nad zachovávaním zákonnosti ostatnými orgánmi a organizáciami vykonávajú okresní
(obvodní) prokurátori a v rozsahu nimi určenom prokurátori činní na okresných (obvodných)
prokuratúrach.
(4)
Generálny prokurátor môže určiť výnimku z ustanovení odsekov 1 až 3.
Piata časť
Prokurátori, vyšetrovatelia prokuratúry a právni čakatelia prokuratúry
§ 37
(1)
Prokurátorom alebo vyšetrovateľom prokuratúry môže byť ustanovený politicky a odborne
vyspelý bezúhonný československý občan, ktorý
a)
dovŕšil vek najmenej 23 rokov,
b)
má úplné vysokoškolské právnické vzdelanie,
c)
po určený čas vykonával čakateľskú prax a úspešne zložil záverečnú skúšku.
(2)
Vojenským prokurátorom alebo vyšetrovateľom vojenskej prokuratúry môže byť len dôstojník
justície v činnej službe.
(3)
Generálny prokurátor môže pri ustanovení prokurátorom z dôležitých dôvodov výnimočne
odpustiť čakateľskú prax aj zloženie záverečnej skúšky, ak ustanovovaný inak dáva
záruku správneho výkonu prokurátorskej funkcie; pri ustanovení vyšetrovateľom prokuratúry
môže za tých istých podmienok odpustiť aj vysokoškolské právnické vzdelanie.
§ 38
Námestníkov generálneho prokurátora a hlavného vojenského prokurátora vymenúva a odvoláva
generálny prokurátor. Aj ostatných prokurátorov a vojenských prokurátorov a vyšetrovateľov
prokuratúry ustanovuje do funkcií a z nich odvoláva generálny prokurátor.
§ 39
Prokurátori a vyšetrovatelia prokuratúry zložia pri svojom prvom ustanovení do rúk
nadriadeného prokurátora tento sľub:
„Sľubujem na svoju česť a svedomie, že budem verný Československej socialistickej
republike a veci socializmu, že budem strážiť, presadzovať a upevňovať socialistickú
zákonnosť, dbať pri plnení svojich povinností na záujmy republiky a pracujúceho ľudu
a zachovávať mlčanlivosť v úradných veciach.“.
§ 40
(1)
Pracovné pomery prokurátorov a vyšetrovateľov prokuratúry sa spravujú všeobecnými
právnymi predpismi, pokiaľ tento zákon neustanovuje inak.
(2)
Pracovný pomer prokurátorov a vyšetrovateľov prokuratúry vzniká ustanovením do funkcie
prokurátora alebo vyšetrovateľa prokuratúry.
(3)
Pracovný pomer prokurátora alebo vyšetrovateľa prokuratúry sa končí
a)
ak sa prokurátorovi alebo vyšetrovateľovi prokuratúry uložilo kárne opatrenie prepustenia,
b)
ak prokurátor alebo vyšetrovateľ prokuratúry splnil podmienky pre nárok na plný starobný
alebo invalidný dôchodok, a to ak prokurátor alebo vyšetrovateľ prokuratúry o to požiadal,
alebo ak tak rozhodne generálny prokurátor.
§ 41
Prokurátor alebo vyšetrovateľ prokuratúry môže sa svojej funkcie vzdať. Vyhlásenie
o tom musí byť písomné. Vzdanie sa funkcie môže generálny prokurátor odmietnuť len
výnimočne z dôležitých celospoločenských záujmov.
§ 42
(1)
O vojenskom služobnom pomere platia pre vojakov činných na prokuratúre, pokiaľ tento
zákon neustanovuje inak, právne predpisy vzťahujúce sa na vojakov, ako i vojenské
služobné predpisy a poriadky.
(2)
Osobným úradom vojakov činných na prokuratúre a ostatných zamestnancov činných na
vojenských prokuratúrach je Ministerstvo národnej obrany.
§ 43
(1)
Prokurátori a vyšetrovatelia prokuratúry sú povinní pri plnení svojich úloh zachovávať
zákony a iné právne predpisy, vykladať ich v záujme pracujúceho ľudu a spravodlivo
rozhodovať. Sú tiež povinní dbať na služobné rozkazy a zachovávať mlčanlivosť v úradných
veciach, pokiaľ ich od tejto povinnosti pre určitý prípad neoslobodil generálny prokurátor.
Ďalej sú povinní vystríhať sa pri výkone svojej funkcie i v občianskom živote všetkého,
čo by mohlo narušiť vážnosť prokuratúry alebo znížiť dôveru občanov k nej.
(2)
Prokurátori a vyšetrovatelia prokuratúry postupujú pri plnení svojich úloh v úzkej
súčinnosti s inými štátnymi orgánmi, najmä s národnými výbormi a dobrovoľnými spoločenskými
organizáciami pracujúcich a usilujú sa o to, aby do boja proti porušovaniu socialistickej
zákonnosti boli zapojené najširšie vrstvy občanov.
(3)
Prokurátori a vyšetrovatelia prokuratúry sú povinní využívať svoje znalosti a skúsenosti
na politickú a výchovnú činnosť medzi občanmi zameranú na upevňovanie socialistických
vzťahov medzi občanmi a na prehlbovanie socialistického právneho vedomia pracujúcich.
Oboznamujú občanov so zásadami socialistického právneho poriadku a využívajú pritom
poznatky z práce prokuratúry.
§ 44
(1)
Prokurátori a vyšetrovatelia prokuratúry nesmú bez súhlasu generálneho prokurátora
vykonávať vedľajšiu platenú činnosť s výnimkou činnosti vedeckej, publicistickej,
umeleckej a pedagogickej činnosti na vysokých školách.
(2)
Prokurátori a vyšetrovatelia prokuratúry sú povinní aj po skončení pracovného pomeru
zachovávať mlčanlivosť a splniť všetky záväzky, ktoré vznikli za trvania pracovného
pomeru.
§ 45
(1)
Zavinené porušenie povinností prokurátormi alebo vyšetrovateľmi prokuratúry, najmä
porušenie pracovnej disciplíny, vážne závady pri plnení pracovných povinností, nedôstojné
správanie sa pri výkone služby alebo v občianskom živote, je kárnym previnením; u
vojakov činných na prokuratúre je disciplinárnym priestupkom.
(2)
Za kárne previnenie sa prokurátorom a vyšetrovateľom prokuratúry uloží niektoré z
kárnych opatrení, ktorými sú
a)
pokarhanie,
b)
verejné pokarhanie,
c)
zníženie funkčného platu až o 10 %, a to najdlhšie na dobu troch mesiacov,
d)
preradenie na nižšiu funkciu,
e)
prepustenie.
§ 46
(1)
Kárna právomoc nad prokurátormi a vyšetrovateľmi prokuratúry patrí generálnemu prokurátorovi.
Generálny prokurátor ju vykonáva podľa osobitného poriadku, ktorý sám vydá.
(2)
Disciplinárnu právomoc nad vojakmi činnými na prokuratúre vykonáva generálny prokurátor
podľa predpisov pre nich platných.
§ 47
(1)
Kárne konanie možno zaviesť do jedného mesiaca odo dňa, keď kárne previnenie vyšlo
najavo, najneskoršie však do jedného roka, a ak ide o previnenie zistené pri previerkach
práce, do dvoch rokov odo dňa, keď sa prokurátor alebo vyšetrovateľ prokuratúry previnenia
dopustil.
(2)
Ak proti prokurátorovi alebo vyšetrovateľovi prokuratúry sa začalo stíhanie pre trestný
čin takého druhu, že to môže mať vplyv na jeho ďalšie zotrvanie vo funkcii, možno
kárne konanie zaviesť aj po uplynutí lehôt uvedených v odseku 1, pokiaľ nedošlo k
premlčaniu trestného stíhania podľa príslušných ustanovení Trestného zákona.
§ 48
(1)
Ak sa prokurátor alebo vyšetrovateľ prokuratúry stane dôvodne podozrivým z kárneho
previnenia takej povahy, že by sa jeho ďalším zotrvaním v práci ohrozil dôležitý verejný
záujem, alebo ak bol vzatý do väzby, pozbaví ho príslušný krajský (mestský) prokurátor,
prípadne generálny prokurátor výkonu práce. Pokiaľ pozbavenie výkonu práce vykoná
krajský (mestský) prokurátor, oznámi to bez meškania generálnemu prokurátorovi.
(2)
Po dobu pozbavenia výkonu práce patrí slobodnému prokurátorovi alebo vyšetrovateľovi
prokuratúry 30 % a ženatému 50 % základného platu. Táto časť základného platu sa zvyšuje
o 10 % na každé dieťa, na ktoré patrí prídavok na deti, najviac však do výšky dvoch
tretín základného platu. Prídavok na deti patrí neskrátený. Iné príjmy získané prokurátorom
alebo vyšetrovateľom prokuratúry v tejto dobe sa započítavajú, pokiaľ spolu so zníženým
základným platom prevyšujú základný plat.
(3)
Ak zaniknú okolnosti, ktoré odôvodňovali pozbavenie výkonu práce, generálny prokurátor
ho zruší. Ak kárne konanie skončilo zastavením, nevyplatené príjmy sa doplatia.
§ 49
Previnenia a priestupky prokurátorov a vyšetrovateľov prokuratúry podľa zákona č. 38/1961 Zb. o miestnych ľudových súdoch a podľa zákona č. 60/1961 Zb. o úlohách národných výborov pri zabezpečovaní socialistického poriadku sa posudzujú
ako kárne previnenia podľa tohto zákona.
§ 50
(1)
Generálny prokurátor má postavenie vedúceho ústredného orgánu.
(2)
O príjmoch generálneho prokurátora platia ustanovenia o príjmoch ministrov, o príjmoch
námestníkov generálneho prokurátora ustanovenia o príjmoch námestníkov ministra.
(3)
Platové pomery prokurátorov, vyšetrovateľov prokuratúry a právnych čakateľov prokuratúry
upravujú osobitné predpisy.
§ 51
(1)
Právnych čakateľov prokuratúry prijíma generálny prokurátor. Na pracovné pomery právnych
čakateľov prokuratúry, s výnimkou právnych čakateľov na vojenských prokuratúrach,
sa vzťahujú všeobecné právne predpisy.
(2)
Právnym čakateľom na vojenskej prokuratúre môže byť len vojak z povolania.
Šiesta časť
Záverečné ustanovenia
§ 52
Zrušujú sa:
a)
zákon č. 65/1956 Zb. o prokuratúre,
b)
ustanovenia zákona č. 67/1950 Zb. o pracovných a platových pomeroch sudcov z povolania, prokurátorov a sudcovských
čakateľov (sudcovský zákon), pokiaľ sa vzťahujú na prokurátorov.
§ 53
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. augustom 1965.
Novotný v. r.
Laštovička v. r.
Lenárt v. r.
Laštovička v. r.
Lenárt v. r.