60/1965 Zb.
Časová verzia predpisu účinná od 01.01.1970 do 30.06.1978
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter.
Obsah
Otvoriť všetky
Číslo predpisu: | 60/1965 Zb. |
Názov: | Zákon o prokuratúre |
Typ: | Zákon |
Dátum schválenia: | 17.06.1965 |
Dátum vyhlásenia: | 30.06.1965 |
Dátum účinnosti od: | 01.01.1970 |
Dátum účinnosti do: | 30.06.1978 |
Autor: | Národné zhromaždenie Československej socialistickej republiky |
Právna oblasť: |
|
Nachádza sa v čiastke: |
67/1950 Zb. | Zákon o pracovných a platových pomeroch sudcov z povolania, prokurátorov a sudcovských čakateľov (sudcovský zákon) |
71/1967 Zb. | Zákon o správnom konaní (správny poriadok) |
29/1968 Zb. | Zákon o zmenách niektorých zákonov v súvislosti s úpravou postavenia Národného výboru hlavného mesta Slovenska Bratislavy |
175/1968 Zb. | Zákon o meste Brne |
147/1969 Zb. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 60/1965 Zb. o prokuratúre |
29/1978 Zb. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon o organizácii súdov a o voľbách sudcov, zákon o prokuratúre, Trestný poriadok a Notársky poriadok |
196/1988 Zb. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 36/1964 Zb. o organizácii súdov a o voľbách sudcov a zákon č. 60/1965 Zb. o prokuratúre |
168/1990 Zb. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon o prokuratúre |
4/1993 Z. z. | Zákon Národnej rady Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 60/1965 Zb. o prokuratúre v znení neskorších predpisov |
314/1996 Z. z. | Zákon Národnej rady Slovenskej republiky o prokuratúre |
60
ZÁKON
zo 17. júna 1965
o prokuratúre
Národné zhromaždenie Československej socialistickej republiky sa uznieslo na tomto
zákone:
Prvá časť
Základné ustanovenia
§ 1
(1)
Dozor nad dôsledným vykonávaním a zachovávaním zákonov a iných právnych predpisov
ministerstvami a inými orgánmi štátnej správy, národnými výbormi, súdmi, hospodárskymi
a inými organizáciami i občanmi patrí prokuratúre, na čele ktorej stojí generálny
prokurátor Československej socialistickej republiky.
(2)
Orgány prokuratúry tvoria jednotnú centralizovanú sústavu, vedenú generálnym prokurátorom
Československej socialistickej republiky, v ktorej nižší prokurátori sú podriadení
vyšším. Svoje funkcie vykonávajú nezávisle od miestnych orgánov.
(3)
Orgány Generálnej prokuratúry Československej socialistickej republiky a vojenských
prokuratúr sú podriadené generálnemu prokurátorovi Československej socialistickej
republiky. Orgány prokuratúry v Českej socialistickej republike sú podriadené generálnemu
prokurátorovi Českej socialistickej republiky. Orgány prokuratúry v Slovenskej socialistickej
republike sú podriadené generálnemu prokurátorovi Slovenskej socialistickej republiky.
(4)
Generálni prokurátori Českej socialistickej republiky a Slovenskej socialistickej
republiky sú podriadení generálnemu prokurátorovi Československej socialistickej republiky
pri výkone dozoru nad dôsledným vykonávaním a zachovávaním zákonov a iných právnych
predpisov vydaných orgánmi Československej socialistickej republiky. Ostatné orgány
prokuratúry v Českej socialistickej republike a v Slovenskej socialistickej republike
sú podriadené generálnemu prokurátorovi Československej socialistickej republiky v
prípadoch, v ktorých generálny prokurátor Československej socialistickej republiky
považuje za nevyhnutné uložiť im úlohy v naliehavom záujme Československej socialistickej
republiky preto, že hrozí nebezpečenstvo z omeškania alebo preto, že generálny prokurátor
republiky je nečinný.
(5)
Pri každej svojej činnosti sa orgány prokuratúry opierajú o iniciatívu pracujúceho
ľudu a jeho organizácií.
§ 2
(1)
Prokuratúra stráži, presadzuje a upevňuje socialistickú zákonnosť bez ohľadu na akékoľvek
miestne vplyvy, zabezpečuje jednotu zákonnosti na celom území republiky a pomáha v
prehlbovaní socialistického právneho vedomia a upevňovaní socialistických vzťahov
v spoločnosti.
(2)
Výkonom dozoru nad správnym a jednotným vykonávaním a zachovávaním zákonov a iných
právnych predpisov prokuratúra chráni
a)
socialistický štát, jeho spoločenské zriadenie a vzťahy k svetovej socialistickej
sústave,
b)
politické, osobné, rodinné, pracovné, sociálne, bytové, majetkové a iné práva a zákonom
chránené záujmy občanov,
c)
práva a zákonom chránené záujmy štátnych, družstevných, spoločenských a iných organizácií,
d)
bojaschopnosť ozbrojených síl i ozbrojených sborov a disciplínu a poriadok v nich
ustanovený.
(3)
Prokuratúra celou svojou činnosťou vychováva občanov k oddanosti vlasti, veci socializmu
a komunizmu, k zachovávaniu zákonov a iných právnych predpisov, k ochrane socialistického
vlastníctva, k dodržiavaniu pracovnej disciplíny, k úcte k právam, cti a vážnosti
spoluobčanov, k plneniu povinností, ktoré im ukladá obrana vlasti, k čestnému plneniu
všetkých povinností k štátu a spoločnosti a k zachovávaniu všetkých pravidiel socialistického
spolužitia.
§ 3
(1)
Prokurátori plnia svoje úlohy
a)
dozorom nad dôsledným vykonávaním a zachovávaním zákonov a iných právnych predpisov
ministerstvami a inými orgánmi štátnej správy, národnými výbormi, hospodárskymi a
inými organizáciami a jednotlivými občanmi (všeobecný dozor),
b)
trestným stíhaním osôb, ktoré sa dopustili trestných činov a prečinov,
c)
dozorom nad zachovávaním zákonnosti v prípravnom trestnom konaní,
d)
dozorom nad zákonnosťou postupu a rozhodovania súdov a štátnych notárstiev a účasťou
v konaní pred súdmi a štátnymi notárstvami,
e)
dozorom nad zachovávaním zákonnosti v miestach, v ktorých sa vykonáva väzba, trest
odňatia slobody, ochranné liečenie a ochranná výchova.
(2)
Nadriadený prokurátor je oprávnený vykonávať jednotlivé úkony prokurátorov jemu podriadených.
(3)
Dozor nad vykonávaním a zachovávaním zákonov a iných právnych predpisov dobrovoľnými
spoločenskými organizáciami a ich orgánmi vykonávajú prokurátori, len pokiaľ spoločenské
organizácie a ich orgány obstarávajú úlohy štátnej správy. Toto obmedzenie neplatí,
pokiaľ ide o dozor nad dodržiavaním zákonnosti družstvami a družstevnými organizáciami
včítane jednotných roľníckych družstiev.
§ 4
Prokurátori, vykonávajúc v mene štátu dozor nad dôsledným vykonávaním a zachovávaním
zákonov a iných právnych predpisov, sú povinní robiť opatrenia na odstránenie porušenia
socialistickej zákonnosti bez ohľadu na to, kto ju porušil, ako aj na obnovu porušených
práv, a dbať, aby každý, kto zavinil porušenie zákonnosti, bol braný na zodpovednosť.
§ 5
Vyšetrovatelia prokuratúry vykonávajú vyšetrovanie trestných činov v rozsahu, ktorý
ustanovujú osobitné predpisy.
§ 6
(1)
Generálny prokurátor Československej socialistickej republiky je zodpovedný Federálnemu
zhromaždeniu. Generálny prokurátor Českej socialistickej republiky je zodpovedný Českej
národnej rade. Generálny prokurátor Slovenskej socialistickej republiky je zodpovedný
Slovenskej národnej rade.
(2)
Generálneho prokurátora Československej socialistickej republiky vymenúva a odvoláva
prezident Československej socialistickej republiky, do rúk ktorého skladá sľub. Ak
generálnym prokurátorom Československej socialistickej republiky je občan Českej socialistickej
republiky, bude za jeho prvého námestníka vymenovaný občan Slovenskej socialistickej
republiky alebo naopak. Generálneho prokurátora republiky vymenúva a odvoláva predsedníctvo
národnej rady. Návrh na vymenovanie generálneho prokurátora republiky podáva generálny
prokurátor Československej socialistickej republiky. Generálny prokurátor republiky
skladá sľub do rúk predsedu príslušnej národnej rady.
(3)
Federálne zhromaždenie môže navrhnúť prezidentovi Československej socialistickej
republiky, aby generálneho prokurátora Československej socialistickej republiky z
jeho funkcie odvolal. Generálny prokurátor Československej socialistickej republiky
môže predsedníctvu národnej rady navrhnúť, aby generálneho prokurátora republiky odvolalo.
§ 7
(1)
Generálny prokurátor Československej socialistickej republiky podáva Federálnemu
zhromaždeniu správy o stave socialistickej zákonnosti.
(2)
Generálny prokurátor Československej socialistickej republiky je povinný na požiadanie
osobne sa zúčastniť na schôdzke snemovne, jej výboru alebo Predsedníctva Federálneho
zhromaždenia; podáva im žiadané informácie a správy.
(3)
Generálny prokurátor Československej socialistickej republiky predkladá Predsedníctvu
Federálneho zhromaždenia otázky, ktoré je potrebné upraviť zákonom Federálneho zhromaždenia
alebo zákonná úprava ktorých vyžaduje doplnenia alebo zmeny.
(4)
Generálni prokurátori republík postupujú podľa zásad uvedených v odsekoch 1 až 3
vo vzťahu k národným radám, ich predsedníctvam a výborom.
§ 8
Generálny prokurátor Československej socialistickej republiky upozorňuje Federálne
zhromaždenie na právne predpisy vydané orgánmi Československej socialistickej republiky,
ktoré odporujú ústavnému alebo inému zákonu Federálneho zhromaždenia. Generálni prokurátori
republík postupujú podľa uvedenej zásady vo vzťahu k národným radám, pokiaľ ide o
právne predpisy vydané orgánmi republík.
§ 9
(1)
Generálny prokurátor Československej socialistickej republiky sa zúčastňuje s poradným
hlasom na schôdzkach vlády Československej socialistickej republiky. Generálny prokurátor
republiky sa zúčastňuje s poradným hlasom na schôdzkach vlády republiky.
(2)
Prokurátori sú oprávnení zúčastniť sa s poradným hlasom na zasadaniach národných
výborov a ich orgánov, iných orgánov štátnej správy, družstevných, hospodárskych,
rozpočtových a obdobných organizácií.
§ 10
(1)
Prokurátori pôsobia na to, aby orgány štátnej správy, národné výbory, súdy, hospodárske
a iné organizácie samy zabezpečovali dodržiavanie socialistickej zákonnosti tak pri
výkone svojej pôsobnosti, ako aj u podriadených orgánov, a aby robili opatrenia na
odstránenie príčin porušovania zákonnosti a dbali, aby ten, kto zavinil jej porušenie,
bol braný na zodpovednosť.
(2)
Prokurátori dozerajú, či a ako kontrolné orgány plnia svoje povinnosti pri zabezpečovaní
socialistickej zákonnosti uložené im právnymi predpismi, a pôsobia svojimi prostriedkami
na odstránenie zistených závad. Oznamujú kontrolným orgánom v záujme správneho zamerania
a koordinácie kontrolnej činnosti poznatky zistené pri výkone prokurátorského dozoru.
§ 11
(1)
Ministerstvá a iné orgány štátnej správy, národné výbory, súdy, hospodárske a iné
organizácie sú povinné pomáhať prokurátorom pri plnení ich úloh, s urýchlením vyhovovať
ich dožiadaniam, najmä im požičiavať spisy a doklady a podávať im vysvetlenie. Taktiež
sú povinné upozorňovať prokurátorov na porušenie zákonov aj iných právnych predpisov,
ktoré nemôžu odstrániť vo vlastnej pôsobnosti.
(2)
Prokurátori sú oprávnení vyžadovať od štátnych orgánov a hospodárskych organizácií
vykonanie previerok a revízií, pokiaľ sú nevyhnutne potrebné na zistenie, či došlo
k porušeniu zákonnosti, prípadne či bol spáchaný trestný čin. Tieto orgány a organizácie
sú povinné vyhovieť žiadostiam v lehotách určených prokurátorom.
(3)
Povinnosti a oprávnenia uvedené v odsekoch 1 a 2 sa nevzťahujú na veci operačnej
a mobilizačnej povahy.
§ 12
(1)
Každý má právo žiadať prokurátora o preskúmanie postupu alebo rozhodnutia orgánov
a organizácií z hľadiska dodržania socialistickej zákonnosti a o prokurátorské opatrenie
na odstránenie zisteného porušenia socialistickej zákonnosti.
(2)
Prokurátor je povinný takýto podnet preskúmať. Musí prešetriť všetky okolnosti rozhodujúce
pre posúdenie, či došlo k porušeniu socialistickej zákonnosti, a urobiť opatrenie
na odstránenie porušenia zákonnosti a jeho príčin, na obnovenie porušených práv a
na vyvodenie zodpovednosti proti tomu, kto porušenie zákonnosti zavinil.
(3)
Vybavenie podnetu musí vychádzať zo spoľahlivo zisteného stavu veci a zabezpečovať
ochranu práv a zákonom chránených záujmov občanov a organizácií v zhode s celospoločenskými
záujmami.
(4)
O vybavení podnetu sa musí ten, kto ho urobil, upovedomiť. Upovedomenie sa musí zdôvodniť.
Ak ten, kto podnet urobil, nie je s vybavením spokojný, môže požiadať o preskúmanie
vybavenia; v takom prípade preskúma vec nadriadený prokurátor. Ďalšie podnety v tej
istej veci sa prešetrujú, len pokiaľ obsahujú nové skutočnosti.
(5)
Podnet musí prokurátor vybaviť do dvoch mesiacov. Túto lehotu môže v odôvodnených
prípadoch predĺžiť nadriadený prokurátor.
§ 13
(1)
Každý je povinný na výzvu sa ustanoviť na prokuratúru a podať prokurátorovi potrebné
vysvetlenia.
(2)
Podať vysvetlenie môže odoprieť ten, kto by tým porušil zákonom výslovne uloženú
alebo uznanú povinnosť mlčanlivosti, okrem prípadu, ak by bol od tejto povinnosti
oslobodený príslušným orgánom alebo tým, v záujme ktorého túto povinnosť má, alebo
kto by tým spôsobil nebezpečenstvo trestného stíhania sebe alebo osobám blízkym (§ 116 Občianskeho zákonníka).
(3)
Kto sa ustanoví na výzvu podľa ustanovenia odseku 1, má nárok na náhradu hotových
výdavkov a ušlého zárobku. Tento nárok nemá ten, kto bol predvolaný vo svojom vlastnom
záujme. Nárok zaniká, ak ho oprávnený neuplatní do troch dní po ustanovení sa.
(4)
Ak občan bez ospravedlnenia sa alebo bez závažných dôvodov nevyhovie výzve, môže
mu prokurátor uložiť poriadkovú pokutu až do 200 Kčs, prípadne môže nariadiť jeho
predvedenie. Proti uloženiu pokuty je prípustná sťažnosť. Musí sa podať do pätnástich
dní u prokurátora, ktorý pokutu uložil. Ak prokurátor nevyhovie sťažnosti sám, predloží
ju neodkladne na rozhodnutie nadriadenému prokurátorovi. Prokurátor môže uloženú pokutu
taktiež odpustiť. Právoplatné rozhodnutie o uložení pokuty je vykonateľné podľa predpisov
Občianskeho súdneho poriadku o výkone rozhodnutí.
(5)
Ustanovenia uvedené v odsekoch 1 až 4 sa nevzťahujú na úkony podľa ustanovení Trestného poriadku.
Druhá časť
Výkon prokurátorského dozoru
Oddiel 1
Všeobecný dozor
§ 14
(1)
Prokurátori vykonávajú dozor nad dôsledným vykonávaním a zachovávaním zákonov a iných
právnych predpisov ministerstvami a inými orgánmi štátnej správy, národnými výbormi,
hospodárskymi a inými organizáciami a jednotlivými občanmi a nad tým, aby nikto nebol
vo svojich právach nezákonne obmedzovaný.
(2)
Pri plnení týchto úloh sú prokurátori oprávnení najmä
a)
preskúmavať zákonnosť všeobecne záväzných právnych predpisov (články 80 a 139 ústavného zákona č. 143/1968 Zb.), všeobecne záväzných nariadení národných výborov (článok 94 ústavy), smerníc, úprav, uznesení a iných aktov všeobecnej povahy vydávaných orgánmi uvedenými
v odseku 1,
b)
preskúmavať zákonnosť postupu a rozhodnutí orgánov uvedených v odseku 1 v jednotlivých
prípadoch,
c)
vykonávať na orgánoch uvedených v odseku 1 previerky dodržiavania zákonnosti.
§ 15
(1)
Proti všeobecne záväzným právnym predpisom, proti všeobecne záväzným nariadeniam
národných výborov a proti rozhodnutiam, opatreniam a iným aktom (ďalej len „rozhodnutia“),
ktoré odporujú zákonom a iným právnym predpisom, podá prokurátor protest na orgáne,
ktorý ich vydal, alebo na orgáne tomuto orgánu nadriadenému alebo naň dozerajúcemu.
(2)
Ak bol protest podaný na orgáne, ktorý rozhodnutie vydal, môže tento orgán sám svoje
rozhodnutie, proti ktorému protest smeruje, zrušiť alebo ho nahradiť rozhodnutím zodpovedajúcim
zákonu. Ak nevyhovie takto orgán plne protestu sám, je povinný predložiť ho v lehote
uvedenej v odseku 7 orgánu nadriadenému alebo dozerajúcemu, ktorý o proteste rozhodne.
(3)
Ak orgán o proteste v ustanovenej lehote nerozhodne, ani sám vec nepredloží orgánu
nadriadenému alebo dozerajúcemu, podá prokurátor protest priamo na tento orgán.
(4)
Nadriadeným orgánom národného výboru príslušným na rozhodnutie o proteste, ak mu
nevyhovie orgán, ktorý rozhodnutie vydal (odsek 2), je zodpovedajúci orgán národného
výboru vyššieho stupňa, a ak išlo o rozhodnutie odboru krajského národného výboru,
príslušný ústredný orgán štátnej správy.
(5)
Proti rozhodnutiu, ktorým sa protestu nevyhovelo, môže prokurátor podať nový protest.
(6)
Ak ministerstvo, iný ústredný orgán alebo národný výbor priamo riadený vládou protestu
nevyhovie, predloží ho na rozhodnutie príslušnej vláde. Vo veciach, ktoré sa spravujú
predpismi o správnom konaní, platia ustanovenia o správnom konaní.
(7)
Ak prokurátor neurčí inú lehotu, musí sa protest vybaviť do tridsiatich dní.
(8)
Ak sa protestu vyhovelo, rozhodnutie sa zrušilo a vec sa vrátila orgánu, rozhodnutím
ktorého sa porušil zákon alebo iný právny predpis, je orgán vydávajúci nové rozhodnutie
viazaný právnym názorom vysloveným v rozhodnutí o proteste.
(9)
Protest nemožno podať, ak uplynulo päť rokov od vydania rozhodnutia. Vo veciach,
ktoré sa spravujú predpismi o správnom konaní, sa táto lehota počíta od právoplatnosti
rozhodnutia.
§ 16
(1)
Výkon rozhodnutia sa zastavuje uplynutím lehoty ustanovenej na vybavenie protestu,
pokiaľ prokurátor zastavenie výkonu nenavrhne už pri podaní protestu alebo pred uplynutím
lehoty ustanovenej na jeho vybavenie. Orgán je povinný takému návrhu vyhovieť. Ak
protest smeruje proti nariadeniu alebo uskutočňovaniu výkonu rozhodnutia, zastavuje
sa ďalší výkon rozhodnutia podaním protestu.
(2)
Ak sa protestu vyhovelo, musí orgán, rozhodnutie ktorého sa zrušilo alebo zmenilo,
porušené práva bez meškania obnoviť, a to najneskoršie do tridsiatich dní, ak prokurátor
neurčí inú lehotu. Ak obnova porušeného práva nie je možná, je orgán povinný urobiť
v tej istej lehote inú primeranú nápravu. O obnove práv alebo inej primeranej náprave
je povinný podať prokurátorovi v určenej lehote zprávu.
§ 17
(1)
Ministerstvám a iným orgánom štátnej správy, národným výborom, hospodárskym a iným
organizáciám podávajú prokurátori upozornenia na odstránenie porušovania zákonov a
iných právnych predpisov, ako aj príčin, ktoré k nim viedli.
(2)
Ak v upozornení nie je určená iná lehota, je orgán, ktorému sa upozornenie podalo,
povinný do tridsiatich dní upozornenie prejednať, urobiť opatrenie na odstránenie
porušovania zákonov a iných právnych predpisov, ako aj príčin, ktoré k nemu viedli,
a o výsledku prejednania a o urobených opatreniach podať prokurátorovi zprávu.
Oddiel 2
Trestné stíhanie osôb a dozor nad zachovávaním zákonnosti v prípravnom trestnom konaní
§ 18
(1)
Prokurátori dozerajú, aby sa všetky trestné činy zistili a dôsledne objasnili, a
ich páchateľov stíhajú podľa ustanovení Trestného poriadku. Taktiež stíhajú osoby, ktoré sa dopustili prečinov.
(2)
Prokurátori podľa ustanovení Trestného poriadku vykonávajú dozor nad zachovávaním zákonnosti v prípravnom trestnom konaní.
(3)
Pri plnení týchto úloh zabezpečujú, aby nikto nebol bezdôvodne trestne stíhaný, nezákonne
obmedzovaný na osobnej slobode alebo inak nezákonne obmedzovaný vo svojich právach.
§ 19
Prokurátori pôsobia na to, aby sa orgány štátnej správy, národné výbory, hospodárske
a iné organizácie, najmä i dobrovoľné spoločenské organizácie podieľali na zamedzovaní
a predchádzaní trestnej činnosti a prispievali k prehĺbeniu výchovného pôsobenia trestného
konania.
Oddiel 3
Dozor nad zákonnosťou postupu a rozhodovania súdov a štátnych notárstiev a účasť v
konaní pred súdmi a štátnymi notárstvami
§ 20
(1)
Prokurátori podľa ustanovení predpisov o konaní pred súdmi a štátnymi notárstvami
dozerajú nad zákonnosťou postupu a rozhodovania súdov a štátnych notárstiev, ako aj
nad zákonnosťou výkonu ich rozhodnutí.
(2)
Prokurátori sa podľa Trestného poriadku zúčastňujú na trestnom konaní súdnom.
(3)
Prokurátori sú oprávnení podľa predpisov o konaní pred súdmi a štátnymi notárstvami
podávať návrhy na začatie konania alebo kedykoľvek do konania vstúpiť, ak majú za
to, že to vyžaduje záujem spoločnosti alebo ochrana práv občanov, a zúčastňovať sa
na týchto konaniach.
§ 21
Proti rozhodnutiam súdov a štátnych notárstiev, ktoré odporujú zákonom a iným právnym
predpisom, podávajú prokurátori opravné prostriedky podľa ustanovení predpisov o konaní
pred súdmi a štátnymi notárstvami.
§ 22
Prokurátori podávajú podľa predpisov o konaní pred súdmi sťažnosti pre porušenie zákona
a podnety na zaujatie stanovísk na zabezpečenie jednotného výkladu zákonov.
§ 23
Generálny prokurátor Československej socialistickej republiky je oprávnený zúčastniť
sa na zasadaniach pléna Najvyššieho súdu Československej socialistickej republiky.
Generálni prokurátori republík sú oprávnení zúčastniť sa na zasadaniach plén najvyšších
súdov republík.
Oddiel 4
Dozor nad zachovávaním zákonnosti v miestach, v ktorých sa vykonáva väzba, trest odňatia
slobody, ochranné liečenie a ochranná výchova
§ 24
(1)
Prokurátori dozerajú, aby sa v miestach, v ktorých sa vykonáva väzba, trest odňatia
slobody, ochranné liečenie a ochranná výchova držali osoby len na základe rozhodnutia
na to oprávneného orgánu a aby sa presne zachovávali predpisy platné pre výkon väzby,
trestu odňatia slobody, ochranného liečenia a ochrannej výchovy.
(2)
Pri výkone dozoru v miestach, v ktorých sa vykonáva trest odňatia slobody, prokurátori
taktiež dbajú, aby sa dodržiavali zákony a iné právne predpisy o zabezpečení a vykonávaní
prevýchovy pri výkone trestu odňatia slobody.
§ 25
(1)
Prokurátori sú povinní vykonávať pravidelne previerky v miestach uvedených v ustanovení
§ 24 ods. 1, oboznamovať sa s činnosťou správ týchto miest, zastavovať vykonávanie rozkazov a
rozhodnutí, prípadne ich zrušiť, ak odporujú zákonom a iným právnym predpisom.
(2)
Osoby, ktoré sú v týchto miestach držané nezákonne, je prokurátor povinný ihneď prepustiť.
§ 26
Pri výkone dozoru podľa ustanovení § 24 sú prokurátori oprávnení
- navštevovať miesta uvedené v ustanovení § 24 ods. 1 v ktoromkoľvek čase, pričom majú voľný prístup do všetkých ich priestorov,
- nazerať do dokladov, podľa ktorých boli osoby pozbavené slobody, a hovoriť s týmito
osobami bez prítomnosti iných osôb,
- preverovať, či rozkazy a rozhodnutia správ miest uvedených v ustanovení § 24 ods. 1 alebo orgánov im nadriadených týkajúce sa výkonu väzby, trestu odňatia slobody, ochranného
liečenia a ochrannej výchovy zodpovedajú zákonom a iným právnym predpisom,
- žiadať od pracovníkov správ miest uvedených v § 24 ods. 1 potrebné vysvetlenia a predloženie spisov, dokladov, rozkazov a rozhodnutí týkajúcich
sa výkonu väzby, trestu odňatia slobody, ochranného liečenia a ochrannej výchovy.
§ 27
(1)
Správy miest uvedených v ustanovení § 24 ods. 1 sú povinné vykonať rozkazy prokurátora, ktoré sa týkajú zachovávania predpisov platných
pre výkon väzby, trestu odňatia slobody, ochranného liečenia a ochrannej výchovy.
(2)
Správy miest uvedených v ustanovení § 24 ods. 1 sú povinné do 24 hodín odoslať prokurátorovi jemu určenú sťažnosť alebo oznámenie
osoby držanej v týchto miestach.
(3)
Prokurátori sú povinní dozerať, aby sa sťažnosti a oznámenia osôb držaných v miestach
uvedených v ustanovení § 24 ods. 1 bez meškania odoslali tým orgánom alebo činiteľom,
ktorým sú adresované.
Tretia časť
Vyšetrovanie vykonávané vyšetrovateľmi prokuratúry
§ 28
Pri vyšetrovaní trestných činov postupujú vyšetrovatelia prokuratúry podľa ustanovení
Trestného poriadku.
§ 29
Prokurátor uplatňuje pri vyšetrovaní svoju pôsobnosť voči vyšetrovateľom prokuratúry
dozorom nad vyšetrovaním podľa ustanovení Trestného poriadku.
Štvrtá časť
Organizácia prokuratúry
§ 30
(1)
Prokuratúra sa člení na Generálnu prokuratúru Československej socialistickej republiky,
súčasťou ktorej je Hlavná vojenská prokuratúra, Generálnu prokuratúru Českej socialistickej
republiky, Generálnu prokuratúru Slovenskej socialistickej republiky, krajské prokuratúry,
vyššie vojenské prokuratúry, okresné prokuratúry a vojenské obvodné prokuratúry. Na
území hlavného mesta Československej socialistickej republiky a Českej socialistickej
republiky Prahy plní úlohy krajskej prokuratúry Mestská prokuratúra v Prahe a úlohy
okresných prokuratúr plnia obvodné prokuratúry. Úlohy okresnej prokuratúry na území
hlavného mesta Slovenskej socialistickej republiky Bratislavy plní Mestská prokuratúra
v Bratislave. Úlohy okresných prokuratúr na území miest Brna, Ostravy, Plzne a Košíc
plnia mestské prokuratúry v Brne, Ostrave, Plzni a Košiciach. Za brannej pohotovosti
štátu pôsobia ako vojenské prokuratúry aj vyššie poľné prokuratúry a nižšie poľné
prokuratúry.
(2)
Sídla a obvody prokuratúr sa zhodujú so sídlami a obvodmi súdov.
(3)
Generálni prokurátori republík môžu určiť v obvode svojej pôsobnosti výnimky z ustanovenia
ods. 2. Tieto opatrenia vyhlásia v Zbierke zákonov.
§ 31
Sídla, obvody a pôsobnosť vyšších vojenských prokuratúr a vojenských obvodných prokuratúr
ustanoví generálny prokurátor Československej socialistickej republiky po dohode s
ministrom národnej obrany.
§ 31a
Na čele Generálnej prokuratúry Českej socialistickej republiky je generálny prokurátor
Českej socialistickej republiky. Na čele Generálnej prokuratúry Slovenskej socialistickej
republiky je generálny prokurátor Slovenskej socialistickej republiky.
§ 32
(1)
Na čele Hlavnej vojenskej prokuratúry je hlavný vojenský prokurátor.
(2)
Na čele krajských prokuratúr sú krajskí prokurátori, na čele mestských prokuratúr
mestskí prokurátori, na čele okresných prokuratúr okresní prokurátori a na čele obvodných
prokuratúr obvodní prokurátori.
(3)
Na čele vyšších vojenských prokuratúr sú vyšší vojenskí prokurátori; na čele vojenských
obvodných prokuratúr sú vojenskí obvodní prokurátori.
(4)
Na jednotlivých prokuratúrach sú činní prokurátori a vyšetrovatelia prokuratúr, ktorí
sú podriadení vedúcim prokurátorom (odsek 1 až 3) a spolu s nimi ich nadriadeným prokurátorom.
§ 33
(1)
Generálny prokurátor Československej socialistickej republiky, generálni prokurátori
republík a hlavný vojenský prokurátor riadia a kontrolujú činnosť všetkých im podriadených
prokuratúr. Na plnenie úloh vydávajú príkazy a pokyny záväzné pre všetkých podriadených
prokurátorov a vyšetrovateľov prokuratúry.
(2)
Generálnych prokurátorov zastupujú v určenom rozsahu ich námestníci. Jedným z námestníkov
generálneho prokurátora Československej socialistickej republiky je hlavný vojenský
prokurátor, ktorý zastupuje generálneho prokurátora Československej socialistickej
republiky pri plnení úloh v ozbrojených silách a ozbrojených zboroch.
§ 35
Krajskí prokurátori, vyšší vojenskí prokurátori, mestskí prokurátori, okresní prokurátori,
vojenskí obvodní prokurátori a obvodní prokurátori môžu mať námestníkov, ktorí ich
zastupujú v určenom rozsahu.
§ 36
(1)
Dozor nad zachovávaním zákonnosti orgánmi a organizáciami s federálnou pôsobnosťou
vykonáva generálny prokurátor Československej socialistickej republiky a v rozsahu
ním určenom prokurátori činní na Generálnej prokuratúre Československej socialistickej
republiky. Dozor nad zachovávaním zákonnosti orgánmi a organizáciami, pôsobnosť ktorých
presahuje obvod krajskej prokuratúry (Mestskej prokuratúry v Prahe), vykonáva na území
Českej socialistickej republiky generálny prokurátor Českej socialistickej republiky
a v rozsahu ním určenom prokurátori činní na Generálnej prokuratúre Českej socialistickej
republiky. Dozor nad zachovávaním zákonnosti orgánmi a organizáciami, pôsobnosť ktorých
presahuje obvod krajskej prokuratúry, vykonáva na území Slovenskej socialistickej
republiky generálny prokurátor Slovenskej socialistickej republiky a v rozsahu ním
určenom prokurátori činní na Generálnej prokuratúre Slovenskej socialistickej republiky.
(2)
Dozor nad zachovávaním zákonnosti orgánmi a organizáciami, pôsobnosť ktorých presahuje
obvod okresnej (obvodnej, mestskej) prokuratúry, vykonávajú krajskí prokurátori (mestský
prokurátor v Prahe) a v rozsahu nimi určenom prokurátori činní na krajských prokuratúrach
(mestskej prokuratúre v Prahe).
(3)
Dozor nad zachovávaním zákonnosti ostatnými orgánmi a organizáciami vykonávajú okresní
(obvodní, mestskí) prokurátori a v rozsahu nimi určenom prokurátori činní na okresných
(obvodných, mestských) prokuratúrach.
(4)
Dozor nad zachovávaním zákonnosti právnickými osobami vykonávajú okresní (obvodní)
prokurátori, v obvode pôsobnosti ktorých sa nachádza sídlo právnickej osoby.
(5)
Generálny prokurátor Československej socialistickej republiky rozhoduje kompetenčné
spory medzi generálnymi prokurátormi republík.
(6)
Dozor nad zachovávaním zákonnosti v ozbrojených silách a ozbrojených zboroch vykonávajú
vojenskí prokurátori.
Piata časť
Prokurátori, vyšetrovatelia prokuratúry a právni čakatelia prokuratúry
§ 37
(1)
Prokurátorom alebo vyšetrovateľom prokuratúry môže byť ustanovený politicky a odborne
vyspelý bezúhonný československý občan, ktorý
a)
dovŕšil vek najmenej 24 rokov,
b)
má úplné vysokoškolské právnické vzdelanie,
c)
po určený čas vykonával čakateľskú prax a úspešne zložil záverečnú skúšku.
(2)
Vojenským prokurátorom alebo vyšetrovateľom vojenskej prokuratúry môže byť len dôstojník
justície v činnej službe.
(3)
Generálny prokurátor Československej socialistickej republiky, generálni prokurátori
republík a hlavný vojenský prokurátor môže pri ustanovení prokurátorom z dôležitých
dôvodov výnimočne odpustiť čakateľskú prax aj zloženie záverečnej skúšky, ak ustanovovaný
inak dáva záruku správneho výkonu prokurátorskej funkcie; pri ustanovení vyšetrovateľom
prokuratúry môže za tých istých podmienok odpustiť aj vysokoškolské právnické vzdelanie.
§ 38
(1)
Generálny prokurátor Československej socialistickej republiky vymenúva a odvoláva
námestníkov generálneho prokurátora Československej socialistickej republiky a hlavného
vojenského prokurátora. Ustanovuje taktiež do funkcií a z nich odvoláva prokurátorov
a vyšetrovateľov Generálnej prokuratúry Československej socialistickej republiky.
(2)
Generálni prokurátori republík vymenúvajú a odvolávajú námestníkov generálnych prokurátorov
republík. Ustanovujú taktiež do funkcií a z nich odvolávajú podriadených prokurátorov
a vyšetrovateľov prokuratúry.
(3)
Hlavný vojenský prokurátor ustanovuje do funkcií a z nich odvoláva vojenských prokurátorov
a vyšetrovateľov vojenských prokuratúr.
§ 39
Prokurátori a vyšetrovatelia prokuratúry zložia pri svojom prvom ustanovení do rúk
nadriadeného prokurátora tento sľub:
„Sľubujem na svoju česť a svedomie, že budem verný Československej socialistickej
republike a veci socializmu, že budem strážiť, presadzovať a upevňovať socialistickú
zákonnosť, dbať pri plnení svojich povinností na záujmy republiky a pracujúceho ľudu
a zachovávať mlčanlivosť v úradných veciach.“.
§ 40
(1)
Pracovné pomery prokurátorov a vyšetrovateľov prokuratúry sa spravujú všeobecnými
právnymi predpismi, pokiaľ tento zákon neustanovuje inak.
(2)
Pracovný pomer prokurátorov a vyšetrovateľov prokuratúry vzniká ustanovením do funkcie
prokurátora alebo vyšetrovateľa prokuratúry.
(3)
Pracovný pomer prokurátora alebo vyšetrovateľa prokuratúry sa končí
a)
ak sa prokurátorovi alebo vyšetrovateľovi prokuratúry uložilo kárne opatrenie prepustenia,
b)
ak prokurátor alebo vyšetrovateľ prokuratúry splnil podmienky pre nárok na plný starobný
alebo invalidný dôchodok, a to ak prokurátor alebo vyšetrovateľ prokuratúry o to požiadal,
alebo ak tak rozhodne nadriadený prokurátor oprávnený na rozhodnutie podľa § 38.
§ 41
Prokurátor alebo vyšetrovateľ prokuratúry môže sa svojej funkcie vzdať. Vyhlásenie
o tom musí byť písomné. Vzdanie sa funkcie môže nadriadený prokurátor oprávnený na
rozhodnutie podľa § 38 odmietnuť len výnimočne z dôležitých celospoločenských záujmov.
§ 42
(1)
O vojenskom služobnom pomere platia pre vojakov činných na prokuratúre, pokiaľ tento
zákon neustanovuje inak, právne predpisy vzťahujúce sa na vojakov, ako i vojenské
služobné predpisy a poriadky.
(2)
Osobným úradom vojakov činných na prokuratúre a ostatných zamestnancov činných na
vojenských prokuratúrach je Ministerstvo národnej obrany.
§ 43
(1)
Prokurátori a vyšetrovatelia prokuratúry sú povinní pri plnení svojich úloh zachovávať
zákony a iné právne predpisy, vykladať ich v záujme pracujúceho ľudu a spravodlivo
rozhodovať. Sú tiež povinní dbať na služobné rozkazy a zachovávať mlčanlivosť v úradných
veciach, pokiaľ ich od tejto povinnosti pre určitý prípad neoslobodil nadriadený prokurátor
oprávnený na rozhodnutie podľa § 38. Ďalej sú povinní vystríhať sa pri výkone svojej funkcie i v občianskom živote všetkého,
čo by mohlo narušiť vážnosť prokuratúry alebo znížiť dôveru občanov k nej.
(2)
Prokurátori a vyšetrovatelia prokuratúry postupujú pri plnení svojich úloh v úzkej
súčinnosti s inými štátnymi orgánmi, najmä s národnými výbormi a dobrovoľnými spoločenskými
organizáciami pracujúcich a usilujú sa o to, aby do boja proti porušovaniu socialistickej
zákonnosti boli zapojené najširšie vrstvy občanov.
(3)
Prokurátori a vyšetrovatelia prokuratúry sú povinní využívať svoje znalosti a skúsenosti
na politickú a výchovnú činnosť medzi občanmi zameranú na upevňovanie socialistických
vzťahov medzi občanmi a na prehlbovanie socialistického právneho vedomia pracujúcich.
Oboznamujú občanov so zásadami socialistického právneho poriadku a využívajú pritom
poznatky z práce prokuratúry.
§ 44
(1)
Prokurátori a vyšetrovatelia prokuratúry nesmú bez súhlasu nadriadeného prokurátora
oprávneného na rozhodnutie podľa § 38 vykonávať vedľajšiu platenú činnosť s výnimkou činnosti vedeckej, publicistickej,
umeleckej a pedagogickej činnosti na vysokých školách.
(2)
Prokurátori a vyšetrovatelia prokuratúry sú povinní aj po skončení pracovného pomeru
zachovávať mlčanlivosť a splniť všetky záväzky, ktoré vznikli za trvania pracovného
pomeru.
§ 45
(1)
Zavinené porušenie povinností prokurátormi alebo vyšetrovateľmi prokuratúry, najmä
porušenie pracovnej disciplíny, vážne závady pri plnení pracovných povinností, nedôstojné
správanie sa pri výkone služby alebo v občianskom živote, je kárnym previnením; u
vojakov činných na prokuratúre je disciplinárnym priestupkom.
(2)
Za kárne previnenie sa prokurátorom a vyšetrovateľom prokuratúry uloží niektoré z
kárnych opatrení, ktorými sú
a)
pokarhanie,
b)
verejné pokarhanie,
c)
zníženie funkčného platu až o 10 %, a to najdlhšie na dobu troch mesiacov,
d)
preradenie na nižšiu funkciu,
e)
prepustenie.
§ 46
(1)
Kárna právomoc nad prokurátormi a vyšetrovateľmi prokuratúry patrí nadriadeným prokurátorom
oprávneným na rozhodnutie podľa § 38. Výkon kárnej právomoci upraví generálny prokurátor Československej socialistickej
republiky.
(2)
Disciplinárnu právomoc nad vojakmi činnými na prokuratúre vykonáva hlavný vojenský
prokurátor podľa predpisov pre nich platných. Disciplinárnu právomoc nad hlavným vojenským
prokurátorom vykonáva generálny prokurátor Československej socialistickej republiky.
§ 47
(1)
Kárne konanie možno zaviesť do jedného mesiaca odo dňa, keď kárne previnenie vyšlo
najavo, najneskoršie však do jedného roka, a ak ide o previnenie zistené pri previerkach
práce, do dvoch rokov odo dňa, keď sa prokurátor alebo vyšetrovateľ prokuratúry previnenia
dopustil.
(2)
Ak proti prokurátorovi alebo vyšetrovateľovi prokuratúry sa začalo stíhanie pre trestný
čin takého druhu, že to môže mať vplyv na jeho ďalšie zotrvanie vo funkcii, možno
kárne konanie zaviesť aj po uplynutí lehôt uvedených v odseku 1, pokiaľ nedošlo k
premlčaniu trestného stíhania podľa príslušných ustanovení Trestného zákona.
§ 48
(1)
Ak sa prokurátor alebo vyšetrovateľ prokuratúry stane dôvodne podozrivým z kárneho
previnenia takej povahy, že by sa jeho ďalším zotrvaním v práci ohrozil dôležitý verejný
záujem, alebo ak bol vzatý do väzby, pozbaví ho príslušný krajský prokurátor (mestský
prokurátor v Prahe), generálny prokurátor republiky, prípadne generálny prokurátor
Československej socialistickej republiky výkonu práce. Pokiaľ pozbavenie výkonu práce
vykoná krajský prokurátor (mestský prokurátor v Prahe), oznámi to bez meškania nadriadenému
generálnemu prokurátorovi republiky.
(2)
Po dobu pozbavenia výkonu práce patrí slobodnému prokurátorovi alebo vyšetrovateľovi
prokuratúry 30 % a ženatému 50 % základného platu. Táto časť základného platu sa zvyšuje
o 10 % na každé dieťa, na ktoré patrí prídavok na deti, najviac však do výšky dvoch
tretín základného platu. Prídavok na deti patrí neskrátený. Iné príjmy získané prokurátorom
alebo vyšetrovateľom prokuratúry v tejto dobe sa započítavajú, pokiaľ spolu so zníženým
základným platom prevyšujú základný plat.
(3)
Ak zaniknú okolnosti, ktoré odôvodňovali pozbavenie výkonu práce, nadriadený prokurátor
oprávnený na rozhodnutie podľa § 38 zruší. Ak kárne konanie skončilo zastavením, nevyplatené príjmy sa doplatia.
§ 49
Priestupky postihované inými orgánmi než súdmi sa u prokurátorov a vyšetrovateľov
prokuratúry posudzujú ako kárne previnenia podľa tohto zákona.
§ 50
(1)
Generálny prokurátor Československej socialistickej republiky má postavenie vedúceho
ústredného orgánu Československej socialistickej republiky. Generálni prokurátori
republík majú postavenie vedúcich ústredných orgánov republík.
(2)
O príjmoch generálneho prokurátora Československej socialistickej republiky platia
ustanovenia o príjmoch ministrov Československej socialistickej republiky, o príjmoch
námestníkov generálneho prokurátora Československej socialistickej republiky ustanovenia
o príjmoch námestníkov ministra Československej socialistickej republiky. O príjmoch
generálnych prokurátorov republík platia ustanovenia o príjmoch ministrov republík,
o príjmoch námestníkov generálnych prokurátorov republík ustanovenia o príjmoch námestníkov
ministrov republík.
(3)
Platové pomery prokurátorov, vyšetrovateľov prokuratúry a právnych čakateľov prokuratúry
upravujú osobitné predpisy.
§ 51
(1)
Právnych čakateľov prokuratúry prijímajú generálni prokurátori republík a pre vojenské
prokuratúry hlavný vojenský prokurátor. Na pracovné pomery právnych čakateľov prokuratúry,
s výnimkou právnych čakateľov na vojenských prokuratúrach, sa vzťahujú všeobecné právne
predpisy.
(2)
Právnym čakateľom na vojenskej prokuratúre môže byť len vojak v činnej službe.
(3)
Právni čakatelia prokuratúry sú oprávnení vykonávať jednoduché úkony prokurátora
alebo vyšetrovateľa prokuratúry v rozsahu určenom generálnym prokurátorom Československej
socialistickej republiky.
Šiesta časť
Záverečné ustanovenia
§ 52
Zrušujú sa:
a)
zákon č. 65/1956 Zb. o prokuratúre,
b)
ustanovenia zákona č. 67/1950 Zb. o pracovných a platových pomeroch sudcov z povolania, prokurátorov a sudcovských
čakateľov (sudcovský zákon), pokiaľ sa vzťahujú na prokurátorov.
§ 53
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. augustom 1965.
Čl. II
Pracovnoprávne pomery prokurátorov, vyšetrovateľov a ostatných pracovníkov Generálnej
prokuratúry nie sú zriadením Generálnej prokuratúry Československej socialistickej
republiky, Generálnej prokuratúry Českej socialistickej republiky a Generálnej prokuratúry
Slovenskej socialistickej republiky dotknuté. O zaradení týchto pracovníkov na jednotlivé
generálne prokuratúry rozhodne do tridsiatich dní odo dňa účinnosti tohto zákona generálny
prokurátor Československej socialistickej republiky po dohode s generálnymi prokurátormi
Českej socialistickej republiky a Slovenskej socialistickej republiky.
Čl. III
V čase od 1. januára do 31. marca 1970 nadriadený prokurátor oprávnený na rozhodnutie
podľa § 38 zákona o prokuratúre môže prokurátora, vojenského prokurátora alebo vyšetrovateľa prokuratúry i bez jeho
súhlasu odvolať z funkcie a ustanoviť ho do inej funkcie prokurátora, vojenského prokurátora
alebo vyšetrovateľa prokuratúry, prípadne i v inom mieste. Odvolaním z funkcie sa
nekončí pracovný pomer prokurátora, vojenského prokurátora alebo vyšetrovateľa prokuratúry.
Novotný v. r.
Laštovička v. r.
Lenárt v. r.
Laštovička v. r.
Lenárt v. r.