60/1965 Zb.
Časová verzia predpisu účinná od 01.01.1993 do 24.03.1998
Predpis bol zrušený predpisom 314/1996 Z. z.
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter.
Otvoriť všetky
Číslo predpisu: | 60/1965 Zb. |
Názov: | Zákon o prokuratúre |
Typ: | Zákon |
Dátum schválenia: | 17.06.1965 |
Dátum vyhlásenia: | 30.06.1965 |
Dátum účinnosti od: | 01.01.1993 |
Dátum účinnosti do: | 24.03.1998 |
Autor: | Národné zhromaždenie Československej socialistickej republiky |
Právna oblasť: |
|
Nachádza sa v čiastke: |
67/1950 Zb. | Zákon o pracovných a platových pomeroch sudcov z povolania, prokurátorov a sudcovských čakateľov (sudcovský zákon) |
71/1967 Zb. | Zákon o správnom konaní (správny poriadok) |
29/1968 Zb. | Zákon o zmenách niektorých zákonov v súvislosti s úpravou postavenia Národného výboru hlavného mesta Slovenska Bratislavy |
175/1968 Zb. | Zákon o meste Brne |
147/1969 Zb. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 60/1965 Zb. o prokuratúre |
29/1978 Zb. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon o organizácii súdov a o voľbách sudcov, zákon o prokuratúre, Trestný poriadok a Notársky poriadok |
196/1988 Zb. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 36/1964 Zb. o organizácii súdov a o voľbách sudcov a zákon č. 60/1965 Zb. o prokuratúre |
168/1990 Zb. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon o prokuratúre |
4/1993 Z. z. | Zákon Národnej rady Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 60/1965 Zb. o prokuratúre v znení neskorších predpisov |
314/1996 Z. z. | Zákon Národnej rady Slovenskej republiky o prokuratúre |
60
ZÁKON
zo 17. júna 1965
o prokuratúre
Národné zhromaždenie Československej socialistickej republiky sa uznieslo na tomto
zákone:
Prvá časť
Základné ustanovenia
§ 1
(1)
Dozor nad dôsledným vykonávaním a zachovávaním zákonov a iných právnych predpisov
ministerstvami a inými orgánmi štátnej správy, orgánmi územnej samosprávy, právnickými
a fyzickými osobami prislúcha Prokuratúre Slovenskej republiky (ďalej len „prokuratúra“),
na čele ktorej stojí generálny prokurátor Slovenskej republiky (ďalej len „generálny
prokurátor“).
(2)
Postavenie a oprávnenie prokurátorov pred súdmi upravujú osobitné zákony. Prokurátor
môže v mene štátu podať návrh na začatie konania, ak to ustanovujú osobitné predpisy.
(3)
Orgány prokuratúry tvoria jednotnú centralizovanú sústavu vedenú generálnym prokurátorom,
v ktorej nižší prokurátori sú podriadení vyšším prokurátorom. Prokurátori vykonávajú
svoje funkcie nezávisle od iných orgánov.
(4)
Orgány prokuratúry sú podriadené generálnemu prokurátorovi.
§ 2
(1)
Výkonom dozoru nad dôsledným vykonávaním a zachovávaním zákonov a iných právnych
predpisov prokuratúra chráni
a)
práva a zákonom chránené záujmy fyzických a právnických osôb a štátu,
b)
bojaschopnosť ozbrojených síl a ozbrojených zborov, disciplínu a poriadok v nich
ustanovený.
(2)
Svojou činnosťou prokuratúra prispieva k zvyšovaniu úcty k právnemu poriadku, k plneniu
občianskych povinností a k rešpektovaniu občianskych práv a slobôd.
§ 3
(1)
Prokurátori plnia svoje úlohy
a)
dozorom nad dôsledným vykonávaním a zachovávaním zákonov a iných právnych predpisov
ministerstvami a inými orgánmi štátnej správy, orgánmi územnej samosprávy, právnickými
a fyzickými osobami,
b)
trestným stíhaním osôb, ktoré sa dopustili trestných činov,
c)
dozorom nad zachovávaním zákonnosti v prípravnom trestnom konaní,
d)
účasťou a uplatňovaním oprávnení v konaní pred súdmi podľa osobitných zákonov.
e)
dozorom nad zachovávaním zákonnosti v miestach, v ktorých sa vykonáva väzba, trest
odňatia slobody, ochranné liečenie a ochranná výchova.
(2)
Nadriadený prokurátor je oprávnený vykonávať jednotlivé úkony prokurátorov jemu podriadených.
§ 4
Prokurátori, vykonávajúc v mene štátu dozor nad dôsledným vykonávaním a zachovávaním
zákonov a iných právnych predpisov, sú povinní robiť opatrenia na odstránenie porušenia
zákonnosti bez ohľadu na to, kto ju porušil, ako aj na obnovu porušených práv, a dbať,
aby každý, kto zavinil porušenie zákonnosti, bol braný na zodpovednosť.
§ 5
Vyšetrovatelia prokuratúry vykonávajú vyšetrovanie trestných činov v rozsahu, ktorý
ustanovujú osobitné predpisy.
§ 6
(1)
Generálny prokurátor je zodpovedný Národnej rade Slovenskej republiky.
(2)
Generálneho prokurátora vymenúva a odvoláva prezident Slovenskej republiky na návrh
Národnej rady Slovenskej republiky.
(3)
Generálny prokurátor skladá do rúk prezidenta Slovenskej republiky tento sľub:
„Sľubujem na svoju česť a svedomie vernosť Slovenskej republike. Budem zachovávať
Ústavu a ostatné zákony a presadzovať a upevňovať zákonnosť.“.
§ 7
(1)
Generálny prokurátor podáva Národnej rade Slovenskej republiky správy o stave zákonnosti.
(2)
Generálny prokurátor je povinný na požiadanie osobne sa zúčastniť na schôdzi Národnej
rady Slovenskej republiky a jej výborov; podáva im žiadané informácie a správy.
(3)
Generálny prokurátor predkladá predsedovi Národnej rady Slovenskej republiky podnety
na prijatie zákonov, na ich zmeny alebo doplnenia.
§ 8
Generálny prokurátor je oprávnený podať návrh na začatie konania pred Ústavným súdom
Slovenskej republiky.
§ 9
(1)
Generálny prokurátor sa zúčastňuje s poradným hlasom na zasadaniach vlády Slovenskej
republiky.
(2)
Prokurátori sú oprávnení zúčastňovať sa s poradným hlasom na zasadaniach orgánov
územnej samosprávy.
§ 10
(1)
Prokurátori pôsobia na to, aby orgány štátnej správy, orgány územnej samosprávy a
právnické osoby samy zabezpečovali dodržiavanie zákonnosti tak pri výkone svojej pôsobnosti,
ako aj v podriadených orgánoch a dbali na to, aby ten, kto zavinil jej porušenie,
bol volaný na zodpovednosť.
(2)
Prokurátori dozerajú, či a ako kontrolné orgány plnia svoje povinnosti pri zabezpečovaní
zákonnosti uložené im právnymi predpismi a pôsobia svojimi prostriedkami na odstránenie
zistených závad.
§ 11
(1)
Ministerstvá, iné orgány štátnej správy, orgány územnej samosprávy a právnické osoby
sú povinné pomáhať prokurátorom pri plnení ich úloh, v ustanovenej lehote vyhovovať
ich dožiadaniam, najmä im požičiavať spisy a doklady a podávať im vysvetlenia a umožniť
im za účelom zistenia, či sú zachovávané zákony a iné všeobecne záväzné právne predpisy,
vstup do svojich úradných budov a ďalších objektov.
(2)
Na plnenie úloh ustanovených v tomto zákone napomáhajú prokurátorom aj súdy najmä
tým, že im požičiavajú spisy a doklady.
(3)
Prokurátori sú oprávnení vyžadovať od štátnych orgánov a právnických osôb vykonanie
previerok a revízií, pokiaľ je dôvodné podozrenie, že došlo k porušeniu zákonnosti,
prípadne, že bol spáchaný trestný čin. Tieto orgány a právnické osoby sú povinné žiadostiam
v lehotách určených prokurátorom vyhovieť. Pokiaľ ide o náhradu nákladov s tým spojených,
bude upravená osobitným predpisom.
(4)
Povinnosti a oprávnenia uvedené v odsekoch 1, 2 a 3 sa nevzťahujú na veci operačnej
a mobilizačnej povahy.
§ 12
(1)
Každý má právo žiadať prokurátora o preskúmanie postupu alebo rozhodnutia orgánov
a právnických osôb z hľadiska dodržania zákonnosti a o prokurátorské opatrenie na
odstránenie zisteného porušenia zákonnosti.
(2)
Prokurátor je povinný takýto podnet preskúmať. Musí prešetriť všetky okolnosti rozhodujúce
pre posúdenie, či došlo k porušeniu zákonnosti, a urobiť opatrenie na odstránenie
porušenia zákonnosti, na obnovenie porušených práv a na vyvodenie zodpovednosti proti
tomu, kto porušenie zákonnosti zavinil.
(3)
Vybavenie podnetu musí vychádzať zo spoľahlivo zisteného stavu veci a zabezpečovať
ochranu práv a zákonom chránených záujmov občanov a právnických osôb v zhode s celospoločenskými
záujmami.
(4)
O vybavení podnetu sa musí ten, kto ho urobil, upovedomiť. Upovedomenie sa musí zdôvodniť.
Ak ten, kto podnet urobil, nie je s vybavením spokojný, môže požiadať o preskúmanie
vybavenia; v takom prípade preskúma vec nadriadený prokurátor. Ďalšie podnety v tej
istej veci sa prešetrujú, len pokiaľ obsahujú nové skutočnosti.
(5)
Podnet musí prokurátor vybaviť do dvoch mesiacov. Túto lehotu môže v odôvodnených
prípadoch predĺžiť nadriadený prokurátor.
§ 13
(1)
Každý je povinný na výzvu sa ustanoviť na prokuratúru a podať prokurátorovi potrebné
vysvetlenia.
(2)
Podať vysvetlenie môže odoprieť ten, kto by tým porušil zákonom výslovne uloženú
alebo uznanú povinnosť mlčanlivosti, okrem prípadu, ak by bol od tejto povinnosti
oslobodený príslušným orgánom alebo tým, v záujme ktorého túto povinnosť má, alebo
kto by tým spôsobil nebezpečenstvo trestného stíhania sebe alebo osobám blízkym (§ 116 Občianskeho zákonníka).
(3)
Kto sa ustanoví na výzvu podľa ustanovenia odseku 1, má nárok na náhradu hotových
výdavkov a ušlého zárobku. Tento nárok nemá ten, kto bol predvolaný vo svojom vlastnom
záujme. Nárok zaniká, ak ho oprávnený neuplatní do troch dní po ustanovení sa.
(4)
Ak občan bez ospravedlnenia sa alebo bez závažných dôvodov nevyhovie výzve, môže
mu prokurátor uložiť poriadkovú pokutu až do 500 Kčs, prípadne môže nariadiť jeho
predvedenie. Proti uloženiu pokuty je prípustná sťažnosť. Musí sa podať do pätnástich
dní u prokurátora, ktorý pokutu uložil. Ak prokurátor nevyhovie sťažnosti sám, predloží
ju neodkladne na rozhodnutie nadriadenému prokurátorovi. Prokurátor môže uloženú pokutu
taktiež odpustiť. Právoplatné rozhodnutie o uložení pokuty je vykonateľné podľa predpisov
Občianskeho súdneho poriadku o výkone rozhodnutí.
(5)
Ustanovenia uvedené v odsekoch 1 až 4 sa nevzťahujú na úkony podľa ustanovení Trestného poriadku.
Druhá časť
Výkon prokurátorského dozoru
Oddiel 1
Všeobecný dozor
§ 14
(1)
Prokurátori vykonávajú dozor nad dôsledným vykonávaním a zachovávaním zákonov a iných
všeobecne záväzných právnych predpisov ministerstvami a inými orgánmi štátnej správy,
orgánmi územnej samosprávy a právnickými osobami a nad tým, aby nikto nebol nezákonne
obmedzovaný vo svojich právach.
(2)
Pri plnení týchto úloh sú prokurátori oprávnení najmä
a)
preskúmavať zákonnosť všeobecne záväzných právnych predpisov, všeobecne záväzných
nariadení obcí, smerníc, úprav, uznesení a iných aktov všeobecnej povahy vydávaných
orgánmi uvedenými v odseku 1,
b)
preskúmavať zákonnosť postupu a rozhodnutí orgánov uvedených v odseku 1 v jednotlivých
prípadoch,
c)
vykonávať na orgánoch uvedených v odseku 1 previerky dodržiavania zákonnosti.
§ 15
(1)
Proti všeobecne záväzným právnym predpisom, proti všeobecne záväzným nariadeniam
obcí a proti rozhodnutiam, opatreniam a iným aktom (ďalej len „rozhodnutia“), ktoré
odporujú zákonom a iným právnym predpisom, podá prokurátor protest na orgáne, ktorý
ich vydal, alebo na orgáne tomuto orgánu nadriadenému alebo naň dozerajúcemu.
(2)
Ak bol protest podaný na orgáne, ktorý rozhodnutie vydal, môže tento orgán sám svoje
rozhodnutie, proti ktorému protest smeruje, zrušiť alebo ho nahradiť rozhodnutím zodpovedajúcim
zákonu. Ak nevyhovie takto orgán plne protestu sám, je povinný predložiť ho v lehote
uvedenej v odseku 7 orgánu nadriadenému alebo dozerajúcemu, ktorý o proteste rozhodne.
(3)
Ak orgán o proteste v ustanovenej lehote nerozhodne, ani sám vec nepredloží orgánu
nadriadenému alebo dozerajúcemu, podá prokurátor protest priamo na tento orgán.
(4)
O proteste prokurátora, ktorému nevyhovel orgán obce, rozhodne orgán ustanovený osobitným
zákonom2).
(5)
Proti rozhodnutiu, ktorým sa protestu nevyhovelo, môže prokurátor podať nový protest.
(6)
Ak ministerstvo alebo iný ústredný orgán protestu nevyhovie, predloží ho na rozhodnutie
vláde Slovenskej republiky. Vo veciach, ktoré sa spravujú predpismi o správnom konaní,
platia ustanovenia o správnom konaní.
(7)
Ak prokurátor neurčí inú lehotu, musí sa protest vybaviť do tridsiatich dní.
(8)
Ak sa protestu vyhovelo, rozhodnutie sa zrušilo a vec sa vrátila orgánu, rozhodnutím
ktorého sa porušil zákon alebo iný právny predpis, je orgán vydávajúci nové rozhodnutie
viazaný právnym názorom vysloveným v rozhodnutí o proteste.
(9)
Protest nemožno podať, ak uplynulo päť rokov od vydania rozhodnutia. Vo veciach,
ktoré sa spravujú predpismi o správnom konaní, sa táto lehota počíta od právoplatnosti
rozhodnutia.
§ 16
(1)
Výkon rozhodnutia sa zastavuje uplynutím lehoty ustanovenej na vybavenie protestu,
pokiaľ prokurátor zastavenie výkonu nenavrhne už pri podaní protestu alebo pred uplynutím
lehoty ustanovenej na jeho vybavenie. Orgán je povinný takému návrhu vyhovieť. Ak
protest smeruje proti nariadeniu alebo uskutočňovaniu výkonu rozhodnutia, zastavuje
sa ďalší výkon rozhodnutia podaním protestu.
(2)
Ak sa protestu vyhovelo, musí orgán, rozhodnutie ktorého sa zrušilo alebo zmenilo,
porušené práva bez meškania obnoviť, a to najneskoršie do tridsiatich dní, ak prokurátor
neurčí inú lehotu. Ak obnova porušeného práva nie je možná, je orgán povinný urobiť
v tej istej lehote inú primeranú nápravu. O obnove práv alebo inej primeranej náprave
je povinný podať prokurátorovi v určenej lehote zprávu.
§ 17
(1)
Ministerstvám a iným orgánom štátnej správy, orgánom územnej samosprávy a právnickým
osobám podávajú prokurátori upozornenie za účelom odstránenia porušovania zákonov
a iných právnych predpisov.
(2)
Ak v upozornení nie je určená iná lehota, je orgán, ktorému sa upozornenie podalo,
povinný do tridsiatich dní upozornenie prejednať, urobiť opatrenie na odstránenie
porušovania zákonov a iných právnych predpisov, ako aj príčin, ktoré k nemu viedli,
a o výsledku prejednania a o urobených opatreniach podať prokurátorovi zprávu.
Oddiel 2
Trestné stíhanie osôb a dozor nad zachovávaním zákonnosti v prípravnom trestnom konaní
§ 18
(1)
Prokurátori dozerajú, aby sa všetky trestné činy zistili a dôsledne objasnili, a
ich páchateľov stíhajú podľa ustanovení Trestného poriadku.
(2)
Prokurátori podľa ustanovení Trestného poriadku vykonávajú dozor nad zachovávaním zákonnosti v prípravnom trestnom konaní.
(3)
Pri plnení týchto úloh zabezpečujú, aby nikto nebol bezdôvodne trestne stíhaný, nezákonne
obmedzovaný na osobnej slobode alebo inak nezákonne obmedzovaný vo svojich právach.
Oddiel 3
Účasť a pôsobnosť prokurátora v konaní pred súdmi
§ 20
(1)
Prokurátori sa podľa Trestného poriadku zúčastňujú na trestnom konaní súdnom.
(2)
Prokurátori sú oprávnení podľa osobitných zákonov podávať návrhy na začatie konania
alebo kedykoľvek do konania vstúpiť, ak majú za to, že to vyžaduje záujem spoločnosti
alebo ochrana práv občanov, a zúčastňovať sa na týchto konaniach.
§ 21
Proti rozhodnutiam súdov, ktoré odporujú zákonom a iným právnym predpisom, podávajú
prokurátori opravné prostriedky podľa ustanovení predpisov o konaní pred súdmi.
§ 22
Prokurátori podávajú podľa predpisov o konaní pred súdmi sťažnosti pre porušenie zákona
a podnety na zaujatie stanovísk na zabezpečenie jednotného výkladu zákonov.
§ 23
Generálny prokurátor je oprávnený zúčastňovať sa na zasadaniach pléna Najvyššieho
súdu Slovenskej republiky.
Oddiel 4
Dozor nad zachovávaním zákonnosti v miestach, v ktorých sa vykonáva väzba, trest odňatia
slobody, ochranné liečenie a ochranná výchova
§ 24
(1)
Prokurátori dozerajú, aby sa v miestach, v ktorých sa vykonáva väzba, trest odňatia
slobody, ochranné liečenie a ochranná výchova držali osoby len na základe rozhodnutia
na to oprávneného orgánu a aby sa presne zachovávali predpisy platné pre výkon väzby,
trestu odňatia slobody, ochranného liečenia a ochrannej výchovy.
(2)
Pri výkone dozoru v miestach, v ktorých sa vykonáva trest odňatia slobody, prokurátori
taktiež dbajú, aby sa dodržiavali zákony a iné právne predpisy o zabezpečení a vykonávaní
prevýchovy pri výkone trestu odňatia slobody.
§ 25
(1)
Prokurátori sú povinní vykonávať pravidelne previerky v miestach uvedených v ustanovení
§ 24 ods. 1, oboznamovať sa s činnosťou správ týchto miest, zastavovať vykonávanie rozkazov a
rozhodnutí, prípadne ich zrušiť, ak odporujú zákonom a iným právnym predpisom.
(2)
Osoby, ktoré sú v týchto miestach držané nezákonne, je prokurátor povinný ihneď prepustiť.
§ 26
Pri výkone dozoru podľa ustanovení § 24 sú prokurátori oprávnení
- navštevovať miesta uvedené v ustanovení § 24 ods. 1 v ktoromkoľvek čase, pričom majú voľný prístup do všetkých ich priestorov,
- nazerať do dokladov, podľa ktorých boli osoby pozbavené slobody, a hovoriť s týmito
osobami bez prítomnosti iných osôb,
- preverovať, či rozkazy a rozhodnutia správ miest uvedených v ustanovení § 24 ods. 1 alebo orgánov im nadriadených týkajúce sa výkonu väzby, trestu odňatia slobody, ochranného
liečenia a ochrannej výchovy zodpovedajú zákonom a iným právnym predpisom,
- žiadať od pracovníkov správ miest uvedených v § 24 ods. 1 potrebné vysvetlenia a predloženie spisov, dokladov, rozkazov a rozhodnutí týkajúcich
sa výkonu väzby, trestu odňatia slobody, ochranného liečenia a ochrannej výchovy.
§ 27
(1)
Správy miest uvedených v ustanovení § 24 ods. 1 sú povinné vykonať rozkazy prokurátora, ktoré sa týkajú zachovávania predpisov platných
pre výkon väzby, trestu odňatia slobody, ochranného liečenia a ochrannej výchovy.
(2)
Správy miest uvedených v ustanovení § 24 ods. 1 sú povinné do 24 hodín odoslať prokurátorovi jemu určenú sťažnosť alebo oznámenie
osoby držanej v týchto miestach.
(3)
Prokurátori sú povinní dozerať, aby sa sťažnosti a oznámenia osôb držaných v miestach
uvedených v ustanovení § 24 ods. 1 bez meškania odoslali tým orgánom alebo činiteľom,
ktorým sú adresované.
Tretia časť
Vyšetrovanie vykonávané vyšetrovateľmi prokuratúry
§ 28
Pri vyšetrovaní trestných činov postupujú vyšetrovatelia prokuratúry podľa ustanovení
Trestného poriadku.
§ 29
Prokurátor uplatňuje pri vyšetrovaní svoju pôsobnosť voči vyšetrovateľom prokuratúry
dozorom nad vyšetrovaním podľa ustanovení Trestného poriadku.
Štvrtá časť
Organizácia prokuratúry
§ 30
(1)
Prokuratúra sa člení na Generálnu prokuratúru Slovenskej republiky (ďalej len „generálna
prokuratúra“), ktorej súčasťou je Hlavná vojenská prokuratúra, na krajské prokuratúry,
vyššiu vojenskú prokuratúru, okresné prokuratúry a vojenské obvodové prokuratúry.
Na území hlavného mesta Slovenskej republiky Bratislavy plní úlohy krajskej prokuratúry
Mestská prokuratúra Bratislava a úlohy okresných prokuratúr plnia obvodné prokuratúry.
Úlohy okresnej prokuratúry na území mesta Košíc plnia obvodné prokuratúry. Za brannej
pohotovosti štátu pôsobia ako vojenské prokuratúry aj vyššie poľné prokuratúry a nižšie
poľné prokuratúry.
(2)
Sídla a obvody prokuratúr sa zhodujú so sídlami a obvodmi súdov.
(3)
Generálny prokurátor môže určiť výnimky z ustanovenia odseku 2. Tieto opatrenia vyhlási
v Zbierke zákonov Slovenskej republiky.
§ 31
(1)
Sídla, obvody a pôsobnosť vyššej vojenskej prokuratúry a vojenských obvodových prokuratúr
ustanoví generálny prokurátor po dohode s ministrom obrany Slovenskej republiky.
(2)
Činnosť vojenskej prokuratúry hmotne zabezpečuje Ministerstvo obrany Slovenskej republiky.
§ 32
(1)
Na čele Hlavnej vojenskej prokuratúry je hlavný vojenský prokurátor.
(2)
Na čele krajských prokuratúr sú krajskí prokurátori, na čele mestských prokuratúr
mestskí prokurátori, na čele okresných prokuratúr okresní prokurátori a na čele obvodných
prokuratúr obvodní prokurátori.
(3)
Na čele vyššej vojenskej prokuratúry je vyšší vojenský prokurátor, na čele vojenských
obvodových prokuratúr sú vojenskí obvodoví prokurátori.
(4)
Na jednotlivých prokuratúrach sú činní prokurátori a vyšetrovatelia prokuratúr, ktorí
sú podriadení vedúcim prokurátorom (odsek 1 až 3) a spolu s nimi ich nadriadeným prokurátorom.
§ 33
(1)
Generálny prokurátor a hlavný vojenský prokurátor riadia a kontrolujú činnosť im
podriadených prokuratúr. Na plnenie úloh vydávajú príkazy a pokyny záväzné pre podriadených
pracovníkov prokuratúry.
(2)
Na zjednotenie výkladu zákonov a iných všeobecne záväzných právnych predpisov vydáva
generálny prokurátor stanoviská, ktoré sú záväzné pre všetkých prokurátorov a vyšetrovateľov
prokuratúry.
(3)
Generálneho prokurátora zastupujú v ustanovenom rozsahu jeho námestníci. Jedným z
námestníkov generálneho prokurátora je hlavný vojenský prokurátor, ktorý zastupuje
generálneho prokurátora pri plnení úloh v ozbrojených silách a ozbrojených zboroch.
§ 35
Krajskí prokurátori, vyšší vojenský prokurátor, mestskí prokurátori, okresní prokurátori,
vojenskí obvodní prokurátori a obvodní prokurátori môžu mať námestníkov, ktorí ich
zastupujú v určenom rozsahu.
§ 36
(1)
Dozor nad zachovávaním zákonnosti orgánmi, ktorých pôsobnosť presahuje obvod krajskej
prokuratúry (Mestskej prokuratúry v Bratislave), vykonáva generálny prokurátor a v
rozsahu ním určenom prokurátori činní na generálnej prokuratúre.
(2)
Dozor nad zachovávaním zákonnosti orgánmi, ktorých pôsobnosť presahuje obvod okresnej
(obvodnej) prokuratúry, vykonávajú krajskí prokurátori (mestský prokurátor v Bratislave)
a v rozsahu nimi určenom prokurátori činní na krajských prokuratúrach (Mestskej prokuratúre
v Bratislave).
(3)
Dozor nad zachovávaním zákonnosti ostatnými orgánmi vykonávajú okresní (obvodní)
prokurátori a v rozsahu nimi určenom prokurátori činní na okresných (obvodných) prokuratúrach.
(4)
Dozor nad zachovávaním zákonnosti právnickými osobami vykonávajú okresní (obvodní)
prokurátori, v obvode pôsobnosti ktorých sa nachádza sídlo právnickej osoby.
(5)
Generálny prokurátor môže určiť výnimky z ustanovení odsekov 1 až 4.
(6)
Dozor nad zachovávaním zákonnosti v ozbrojených silách a ozbrojených zboroch vykonávajú
vojenskí prokurátori v rozsahu ustanovenom osobitnými predpismi.
Piata časť
Prokurátori, vyšetrovatelia prokuratúry a právni čakatelia prokuratúry
§ 37
(1)
Prokurátorom alebo vyšetrovateľom prokuratúry môže byť ustanovený odborne vyspelý,
bezúhonný občan Slovenskej republiky, ktorý
a)
dosiahol vek najemnej 24 rokov,
b)
má úplné vysokoškolské právnické vzdelanie,
c)
po určený čas vykonával čakateľskú prax a úspešne zložil záverečnú skúšku,
(2)
Vojenským prokurátorom alebo vyšetrovateľom vojenskej prokuratúry môže byť len dôstojník
alebo generál v činnej službe.
(3)
Generálny prokurátor a hlavný vojenský prokurátor môže pri ustanovení prokurátorom
z dôležitých dôvodov výnimočne odpustiť čakateľskú prax aj zloženie záverečnej skúšky,
ak ustanovovaný inak dáva záruku správneho výkonu prokurátorskej funkcie.
§ 38
(1)
Generálny prokurátor vymenúva a odvoláva námestníkov generálneho prokurátora a hlavného
vojenského prokurátora. Ustanovuje taktiež do funkcií a odvoláva z nich prokurátorov
a vyšetrovateľov prokuratúry.
(2)
Hlavný vojenský prokurátor ustanovuje do funkcií a odvoláva z nich vojenských prokurátorov
a vyšetrovateľov vojenskej prokuratúry.
§ 39
Prokurátori a vyšetrovatelia prokuratúry skladajú pri prvom ustanovení do funkcie
prokurátora alebo vyšetrovateľa prokuratúry do rúk nadriadeného prokurátora tento
sľub:
„Sľubujem na svoju česť a svedomie vernosť Slovenskej republike. Budem zachovávať
Ústavu a ostatné zákony a presadzovať a upevňovať zákonnosť. Budem chrániť práva a
zákonom chránené záujmy fyzických a právnických osôb a štátu.“.
§ 40
(1)
Pracovné pomery prokurátorov a vyšetrovateľov prokuratúry sa spravujú všeobecnými
právnymi predpismi, pokiaľ tento zákon neustanovuje inak.
(2)
Pracovný pomer prokurátorov a vyšetrovateľov prokuratúry vzniká ustanovením do funkcie
prokurátora alebo vyšetrovateľa prokuratúry.
(3)
Pracovný pomer prokurátora alebo vyšetrovateľa prokuratúry sa končí
a)
ak sa prokurátorovi alebo vyšetrovateľovi prokuratúry uložilo kárne opatrenie prepustenia,
b)
ak prokurátor alebo vyšetrovateľ prokuratúry splnil podmienky pre nárok na plný starobný
alebo invalidný dôchodok, a to ak prokurátor alebo vyšetrovateľ prokuratúry o to požiadal,
alebo ak tak rozhodne nadriadený prokurátor oprávnený na rozhodnutie podľa § 38.
§ 40a
(1)
Ak uplynula lehota uvedená v § 47 ods. 1 na zavedenie kárneho konania, môže nadriadený prokurátor oprávnený na rozhodnutie
podľa § 38 po zistení stanoviska komisie zriadenej za tým účelom pracovný pomer s prokurátorom
alebo vyšetrovateľom prokuratúry okamžite skončiť prepustením, ak prokurátor alebo
vyšetrovateľ porušil svoje povinnosti takým spôsobom, že stratil dôveru potrebnú na
zastávanie doterajšej funkcie.
(2)
Opatrenie podľa odseku 1 možno vykonať do 1. júna 1991.
§ 41
Prokurátor alebo vyšetrovateľ prokuratúry môže sa svojej funkcie vzdať. Vyhlásenie
o tom musí byť písomné. Vzdanie sa funkcie môže nadriadený prokurátor oprávnený na
rozhodnutie podľa § 38 odmietnuť len výnimočne z dôležitých celospoločenských záujmov.
§ 42
(1)
O vojenskom služobnom pomere platia pre vojakov činných na prokuratúre, pokiaľ tento
zákon neustanovuje inak, právne predpisy vzťahujúce sa na vojakov, ako i vojenské
služobné predpisy a poriadky.
(2)
Osobným úradom vojakov činných na prokuratúre a ostatných zamestnancov činných na
vojenských prokuratúrach je Ministerstvo obrany Slovenskej republiky.
§ 43
Prokurátori a vyšetrovatelia prokuratúry sú povinní pri plnení svojich úloh zachovávať
zákony aj iné právne predpisy. Sú tiež povinní dbať na služobné príkazy a zachovávať
mlčanlivosť v úradných veciach, pokiaľ ich od tejto povinnosti pre určitý prípad neoslobodil
nadriadený prokurátor oprávnený na rozhodnutie podľa § 38. Ďalej sú povinní zdržať sa pri výkone svojej funkcie aj v občianskom živote všetkého,
čo by mohlo narušiť vážnosť prokuratúry alebo znížiť dôveru občanov k nej.
§ 44
(1)
Prokurátori a vyšetrovatelia prokuratúry nesmú bez súhlasu nadriadeného prokurátora
oprávneného na rozhodnutie podľa § 38 vykonávať vedľajšiu platenú činnosť s výnimkou činnosti vedeckej, publicistickej,
umeleckej a pedagogickej činnosti na vysokých školách.
(2)
Prokurátori a vyšetrovatelia prokuratúry sú povinní aj po skončení pracovného pomeru
zachovávať mlčanlivosť a splniť všetky záväzky, ktoré vznikli za trvania pracovného
pomeru.
§ 45
(1)
Zavinené porušenie povinností prokurátormi alebo vyšetrovateľmi prokuratúry, najmä
porušenie pracovnej disciplíny, vážne závady pri plnení pracovných povinností, nedôstojné
správanie sa pri výkone služby alebo v občianskom živote, je kárnym previnením; u
vojakov činných na prokuratúre je disciplinárnym priestupkom.
(2)
Za kárne previnenie sa prokurátorom a vyšetrovateľom prokuratúry uloží niektoré z
kárnych opatrení, ktorými sú
a)
pokarhanie,
b)
verejné pokarhanie,
c)
zníženie funkčného platu až o 10 %, a to najdlhšie na dobu troch mesiacov,
d)
preradenie na nižšiu funkciu,
e)
prepustenie.
§ 46
(1)
Kárna právomoc nad prokurátormi a vyšetrovateľmi prokuratúry patrí nadriadeným prokurátorom
oprávneným na rozhodnutie podľa § 38. Výkon kárnej právomoci upraví generálny prokurátor.
(2)
Disciplinárnu právomoc nad vojakmi činnými na prokuratúre vykonáva hlavný vojenský
prokurátor podľa predpisov pre nich platných. Disciplinárnu právomoc nad hlavným vojenským
prokurátorom vykonáva generálny prokurátor.
§ 47
(1)
Kárne konanie možno zaviesť do jedného mesiaca odo dňa, keď kárne previnenie vyšlo
najavo, najneskoršie však do jedného roka, a ak ide o previnenie zistené pri previerkach
práce, do dvoch rokov odo dňa, keď sa prokurátor alebo vyšetrovateľ prokuratúry previnenia
dopustil.
(2)
Ak proti prokurátorovi alebo vyšetrovateľovi prokuratúry sa začalo stíhanie pre trestný
čin takého druhu, že to môže mať vplyv na jeho ďalšie zotrvanie vo funkcii, možno
kárne konanie zaviesť aj po uplynutí lehôt uvedených v odseku 1, pokiaľ nedošlo k
premlčaniu trestného stíhania podľa príslušných ustanovení Trestného zákona.
§ 48
(1)
Ak sa prokurátor alebo vyšetrovateľ prokuratúry stane dôvodne podozrivým z kárneho
previnenia takej povahy, že by sa jeho ďalším zotrvaním v práci ohrozil dôležitý verejný
záujem, pozbaví ho príslušný krajský prokurátor (mestský prokurátor v Bratislave)
alebo generálny prokurátor výkonu práce. Pokiaľ pozbavenie výkonu práce vykoná krajský
prokurátor (mestský prokurátor), oznámi to bez meškania generálnemu prokurátorovi.
(2)
Po dobu pozbavenia výkonu práce patrí slobodnému prokurátorovi alebo vyšetrovateľovi
prokuratúry 30 % a ženatému 50 % základného platu. Táto časť základného platu sa zvyšuje
o 10 % na každé dieťa, na ktoré patrí prídavok na deti, najviac však do výšky dvoch
tretín základného platu. Prídavok na deti patrí neskrátený. Iné príjmy získané prokurátorom
alebo vyšetrovateľom prokuratúry v tejto dobe sa započítavajú, pokiaľ spolu so zníženým
základným platom prevyšujú základný plat.
(3)
Ak zaniknú okolnosti, ktoré odôvodňovali pozbavenie výkonu práce, nadriadený prokurátor
oprávnený na rozhodnutie podľa § 38 zruší. Ak kárne konanie skončilo zastavením, nevyplatené príjmy sa doplatia.
§ 49
Priestupky postihované inými orgánmi než súdmi sa u prokurátorov a vyšetrovateľov
prokuratúry posudzujú ako kárne previnenia podľa tohto zákona.
§ 50
(1)
Generálny prokurátor má postavenie vedúceho ústredného orgánu Slovenskej republiky.
(2)
Platové pomery prokurátorov, vyšetrovateľov prokuratúry a právnych čakateľov prokuratúry
upravuje osobitný predpis.
§ 51
(1)
Právnych čakateľov prokuratúry prijíma generálny prokurátor a pre vojenské prokuratúry
hlavný vojenský prokurátor. Na pracovné pomery právnych čakateľov prokuratúry, s výnimkou
právnych čakateľov na vojenských prokuratúrach, sa vzťahujú všeobecné právne predpisy.
(2)
Právnym čakateľom na vojenskej prokuratúre môže byť len vojak v činnej službe.
(3)
Právni čakatelia prokuratúry sú oprávnení vykonávať jednoduché úkony prokurátora
alebo vyšetrovateľa prokuratúry v rozsahu určenom generálnym prokurátorom.
Šiesta časť
Záverečné ustanovenia
§ 52
Zrušujú sa:
a)
zákon č. 65/1956 Zb. o prokuratúre,
b)
ustanovenia zákona č. 67/1950 Zb. o pracovných a platových pomeroch sudcov z povolania, prokurátorov a sudcovských
čakateľov (sudcovský zákon), pokiaľ sa vzťahujú na prokurátorov.
§ 53
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. augustom 1965.
Čl. II
Pracovnoprávne pomery prokurátorov, vyšetrovateľov a ostatných pracovníkov Generálnej
prokuratúry nie sú zriadením Generálnej prokuratúry Československej socialistickej
republiky, Generálnej prokuratúry Českej socialistickej republiky a Generálnej prokuratúry
Slovenskej socialistickej republiky dotknuté. O zaradení týchto pracovníkov na jednotlivé
generálne prokuratúry rozhodne do tridsiatich dní odo dňa účinnosti tohto zákona generálny
prokurátor Československej socialistickej republiky po dohode s generálnymi prokurátormi
Českej socialistickej republiky a Slovenskej socialistickej republiky.
Čl. III
V čase od 1. januára do 31. marca 1970 nadriadený prokurátor oprávnený na rozhodnutie
podľa § 38 zákona o prokuratúre môže prokurátora, vojenského prokurátora alebo vyšetrovateľa prokuratúry i bez jeho
súhlasu odvolať z funkcie a ustanoviť ho do inej funkcie prokurátora, vojenského prokurátora
alebo vyšetrovateľa prokuratúry, prípadne i v inom mieste. Odvolaním z funkcie sa
nekončí pracovný pomer prokurátora, vojenského prokurátora alebo vyšetrovateľa prokuratúry.
Čl. II
Prechodné ustanovenia
1.
Prokurátori a vyšetrovatelia prokuratúry, ktorí sú k dátumu účinnosti zákona členmi
politickej strany,1) nestrácajú predpoklady pre výkon funkcie, ak do dvoch mesiacov od nadobudnutia účinnosti
tohto zákona svoje členstvo v nich ukončia.
2.
Prokurátori a vyšetrovatelia prokuratúry zložia podľa § 39 sľub do rúk nadriadeného prokurátora v lehote do 1 mesiaca od účinnosti tohto zákona.
Zloženie sľubu musí byť v tejto lehote umožnené. Ak prokurátori alebo vyšetrovatelia
prokuratúry odmietnu zloženie sľubu, bude sa predpokladať, že sa pracovný pomer k
dátumu odmietnutia sľubu skončil.
Čl. II
Prechodné ustanovenia
1.
Vojenskí prokurátori a vyšetrovatelia vojenských prokuratúr činní ku dňu účinnosti
tohto zákona v orgánoch vojenskej prokuratúry na území Slovenskej republiky považujú
sa za vojenských prokurátorov a vyšetrovateľov vojenských prokuratúr ustanovených
do funkcií podľa tohto zákona.
2.
Do doby ustanovenia nových sídiel a obvodov (§ 31 ods. 1) pôsobia vojenské obvodové prokuratúry a vyššia vojenská prokuratúra na území Slovenskej
republiky v sídlach a obvodoch, v ktorých pôsobili ku dňu účinnosti tohto zákona.
3.
U prokurátorov a vyšetrovateľov prokuratúry, ktorí sú ku dňu účinnosti tohto zákona
činní v orgánoch prokuratúry na území Slovenskej republiky, nebude nedostatok štátneho
občianstva Slovenskej republiky (§ 37 ods. 1) do 30. júna 1993 dôvodom na skončenie pracovného pomeru (§ 40 ods. 4).
4.
Prokurátori a vyšetrovatelia prokuratúry činní ku dňu účinnosti tohto zákona v orgánoch
prokuratúry na území Slovenskej republiky zložia v lehote do jedného mesiaca od účinnosti
tohto zákona sľub podľa § 39 do rúk nadriadeného prokurátora. Zloženie sľubu sa im musí v tejto lehote umožniť.
Odmietnutím zloženia sľubu sa končí pracovný pomer prokurátora alebo vyšetrovateľa
prokuratúry.
Novotný v. r.
Laštovička v. r.
Lenárt v. r.
Laštovička v. r.
Lenárt v. r.
1)
Zákon č. 424/1991 Zb. o združovaní v politických stranách a v politických hnutiach v znení neskorších predpisov.
2)
§ 27 ods. 2 zákona SNR č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov.