39/1993 Z. z.
Časová verzia predpisu účinná od 01.01.2001 do 31.12.2001
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter.
Otvoriť všetky
Číslo predpisu: | 39/1993 Z. z. |
Názov: | Zákon Národnej rady Slovenskej republiky o Najvyššom kontrolnom úrade Slovenskej republiky |
Typ: | Zákon |
Dátum schválenia: | 19.01.1993 |
Dátum vyhlásenia: | 15.02.1993 |
Dátum účinnosti od: | 01.01.2001 |
Dátum účinnosti do: | 31.12.2001 |
Autor: | Národná rada Slovenskej republiky |
Právna oblasť: |
|
Nachádza sa v čiastke: |
199/2007 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 39/1993 Z. z. o Najvyššom kontrolnom úrade Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
458/2000 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 39/1993 Z. z. o Najvyššom kontrolnom úrade Slovenskej republiky |
559/2001 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 39/1993 Z. z. o Najvyššom kontrolnom úrade Slovenskej republiky v znení zákona č. 458/2000 Z. z. a zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 303/1995 Z. z. o rozpočtových pravidlách v znení neskorších predpisov |
385/2004 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 39/1993 Z. z. o Najvyššom kontrolnom úrade Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov |
261/2006 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 39/1993 Z. z. o Najvyššom kontrolnom úrade Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov a o zmene zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov |
199/2007 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 39/1993 Z. z. o Najvyššom kontrolnom úrade Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
659/2007 Z. z. | Zákon o zavedení meny euro v Slovenskej republike a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
400/2009 Z. z. | Zákon o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
403/2010 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony |
153/2011 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov a o zmene niektorých zákonov |
375/2015 Z. z. | Zákon o zrušení Fondu národného majetku Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
55/2017 Z. z. | Zákon o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
470/2019 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 55/2017 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony |
39
ZÁKON
NÁRODNEJ RADY SLOVENSKEJ REPUBLIKY
z 19. januára 1993
o Najvyššom kontrolnom úrade Slovenskej republiky
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
§ 1
Postavenie Najvyššieho kontrolného úradu Slovenskej republiky
(1)
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky (ďalej len „Úrad“) je štátny orgán,
ktorý je vo svojej kontrolnej činnosti nezávislý, viazaný len zákonom.
(2)
Sídlom Úradu je Bratislava.
Pôsobnosť Úradu
§ 2
(1)
Úrad kontroluje
a)
hospodárenie s prostriedkami štátneho rozpočtu republiky,
b)
hospodárenie a nakladanie so štátnym majetkom,
c)
nakladanie s majetkovými právami a pohľadávkami republiky,
d)
spôsob vyrubovania a vymáhania daní, ciel, odvodov, poplatkov a pokút, ktoré sú príjmom
štátneho rozpočtu republiky,
e)
výkon a uplatňovanie práv a dodržiavanie povinností vyplývajúcich z finančno-ekonomických
vzťahov, ktorých účastníkom je štát.
(2)
Na účely tohto zákona sa za prostriedky štátneho rozpočtu považujú aj prostriedky
Európskych spoločenstiev a iné prostriedky zo zahraničia poskytnuté na financovanie
projektov na základe medzinárodných zmlúv.
§ 2a
Medzinárodná spolupráca
(1)
Úrad zastupuje Slovenskú republiku v medzinárodných organizáciách združujúcich najvyššie
kontrolné inštitúcie členských štátov.
(2)
Úrad spolupracuje s najvyššími kontrolnými inštitúciami v zahraničí v súlade s medzinárodnými
zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná. Na tento účel môže vysielať svojich
kontrolných pracovníkov do medzinárodných kontrolných orgánov.
(3)
Úrad prispôsobuje a uplatňuje medzinárodné štandardy kontrolnej činnosti používané
v Európskej únii na podmienky v Slovenskej republike na účely potrebnej kvality kontrolnej
činnosti a odbornej spôsobilosti.
§ 3
Úrad vykonáva kontrolu z hľadiska dodržiavania všeobecne záväzných právnych predpisov,
hospodárnosti, efektívnosti a účelovosti.1)
§ 4
Kontrolná pôsobnosť Úradu sa vzťahuje na
a)
vládu Slovenskej republiky (ďalej len „vláda“), pokiaľ ide o rozhodnutia vlády o
hospodárení s prostriedkami štátneho rozpočtu, resp. rozhodnutia o nakladaní so štátnym
majetkom,
b)
ministerstvá a ostatné ústredné orgány štátnej správy republiky a orgány im podriadené,
ako aj iné štátne orgány, ďalej právnické osoby, u ktorých vykonávajú funkciu zakladateľa
alebo zriaďovateľa ústredné orgány štátnej správy alebo iné štátne orgány, štátne
úrady a osobitné zariadenia v zahraničí,
c)
fondy, obce, verejnoprávne inštitúcie a iné právnické osoby, pokiaľ hospodária s
prostriedkami štátneho rozpočtu a hospodária alebo nakladajú so štátnym majetkom,
d)
právnické osoby s majetkovou účasťou štátu,
e)
fyzické osoby, pokiaľ hospodária s prostriedkami štátneho rozpočtu a hospodária alebo
nakladajú so štátnym majetkom.
§ 5
(1)
Úrad vypracúva stanovisko k návrhu štátneho záverečného účtu Slovenskej republiky
a predkladá ho Národnej rade Slovenskej republiky.
(2)
Úrad na požiadanie Národnej rady Slovenskej republiky vypracúva pre jej potreby stanovisko
k návrhu štátneho rozpočtu Slovenskej republiky.
(3)
Úrad vykoná na základe uznesenia Národnej rady Slovenskej republiky pre jej potreby
kontrolu v rozsahu svojej pôsobnosti.
(4)
Úrad predkladá Národnej rade Slovenskej republiky najneskôr do konca marca správu
o výsledkoch kontrolnej činnosti za uplynulý kalendárny rok. Správu o výsledkoch kontrolnej
činnosti predkladá vždy, keď o to Národná rada Slovenskej republiky požiada.2)
(5)
Úrad určuje audítora na overenie účtovnej závierky Národnej banky Slovenska.3)
Organizácia Úradu
§ 6
(1)
Úrad vykonáva svoju činnosť prostredníctvom svojich orgánov, zamestnancov, ktorí
vykonávajú kontrolu (ďalej len „kontrolóri“), a ďalších svojich zamestnancov.
(2)
Úrad môže na zmluvnom základe pribrať k účasti na kontrole osoby, ktoré nie sú pracovníkmi
Úradu (ďalej len „pribraté osoby“).
§ 7
Orgánmi Úradu sú:
a)
predseda Úradu (ďalej len „predseda“),
b)
podpredsedovia Úradu (ďalej len „podpredsedovia“).
§ 8
(1)
Na čele Úradu je predseda ako štatutárny orgán. Predsedu zastupuje určený podpredseda.
(2)
Predsedu a dvoch podpredsedov volí a odvoláva Národná rada Slovenskej republiky tajným
hlasovaním.
(3)
Funkčné obdobie predsedu a podpredsedov je päť rokov.
(4)
Predseda a podpredsedovia môžu byť zvolení najviac na dve po sebe nasledujúce funkčné
obdobia.
(5)
Predseda ostáva vo funkcii aj po uplynutí funkčného obdobia, kým Národná rada Slovenskej
republiky nezvolí nového predsedu.
§ 9
Za predsedu a podpredsedu môže byť zvolený každý občan Slovenskej republiky, ktorý
je voliteľný do Národnej rady Slovenskej republiky.
§ 10
Predseda a podpredsedovia Úradu nesmú vykonávať inú funkciu v štátnych orgánoch, v
orgánoch územnej samosprávy, v orgánoch právnických osôb, ktoré vykonávajú podnikateľskú
činnosť a nesmú vykonávať vlastnú podnikateľskú činnosť s výnimkou správy vlastného
majetku. Nesmú tiež vykonávať funkcie a činnosť upravené v osobitnom zákone.4)
§ 11
Kontrolóri musia byť občiansky bezúhonní, musia mať príslušné vzdelanie a prax v oblasti
patriacej do kontrolnej pôsobnosti Úradu.
§ 12
(1)
Výkon funkcie predsedu a podpredsedov sa skončí
a)
uplynutím funkčného obdobia, pokiaľ tento zákon neustanovuje inak,
b)
vzdaním sa funkcie,
c)
odvolaním z funkcie.
(2)
Národná rada Slovenskej republiky odvolá predsedu alebo podpredsedu z funkcie, ak
a)
bol právoplatne odsúdený za úmyselný trestný čin,
b)
vykonáva funkciu alebo činnosť nezlučiteľnú s funkciou predsedu alebo podpredsedu
podľa § 10,
c)
ak neplní povinnosti ustanovené týmto zákonom.
(3)
Národná rada Slovenskej republiky môže odvolať predsedu alebo podpredsedu, ak nevykonáva
svoju funkciu po dobu dlhšiu ako šesť po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov.
(4)
Národná rada Slovenskej republiky môže pozastaviť výkon funkcie predsedovi alebo
podpredsedovi, ak bolo proti nemu začaté trestné stíhanie.
Práva a povinnosti Úradu a kontrolovaných subjektov
§ 13
(1)
Úrad predkladá Národnej rade Slovenskej republiky na jej požiadanie stanoviská a
správy podľa § 5.
a)
stanovisko Úradu k návrhu štátneho záverečného účtu republiky a na požiadanie Národnej
rady Slovenskej republiky stanovisko k návrhu štátneho rozpočtu republiky,
b)
správu o výsledkoch kontrolnej činnosti Úradu za uplynulý kalendárny rok,
c)
správy Úradu o výsledkoch kontrol vykonaných na žiadosť Národnej rady Slovenskej
republiky,
d)
stanoviská Úradu, o ktoré požiada Národná rada Slovenskej republiky.
(2)
O osobitne dôležitých zisteniach a poznatkoch z kontrolnej činnosti informuje predseda
Národnú radu Slovenskej republiky a príslušné orgány.
§ 14
Predseda má právo zúčastniť sa na rokovaniach Národnej rady Slovenskej republiky,
jej orgánov a na rokovaniach vlády.
§ 15
(1)
Kontrolóri sú pri výkone kontroly povinní
a)
oznámiť najneskôr pri začatí kontroly štatutárnemu orgánu kontrolovaného subjektu
predmet a účel kontroly a preukázať sa písomným poverením na výkon kontroly,
b)
uvádzať kontrolné zistenia pravdivo, úplne a preukázateľne,
c)
vypracovať protokol o výsledku kontroly a v prípade potreby tiež čiastkový protokol,
ako aj ich prípadné dodatky. Tieto dokumenty musia obsahovať najmä opis zistených
skutočností a v prípade, že došlo k porušeniu právnych predpisov, označenie tých ich
ustanovení, ktoré boli porušené. Zistené nedostatky, ktoré sú uvedené v čiastkovom
protokole, musia byť obsiahnuté aj v protokole o výsledku kontroly s odvolaním sa
na čiastkový protokol,
d)
oboznámiť štatutárny orgán kontrolovaného subjektu s obsahom protokolu o výsledku
kontroly (s obsahom čiastkového protokolu) a s dodatkom k protokolu, ak je vyhotovený,
e)
umožniť štatutárnemu orgánu kontrolovaného subjektu po oboznámení sa s obsahom protokolu
o výsledku kontroly (s obsahom čiastkového protokolu) vzniesť v určenom termíne písomné
námietky proti pravdivosti, úplnosti a preukázateľnosti kontrolných zistení,
f)
opodstatnenosť námietok preveriť a výsledok písomne oznámiť štatutárnemu orgánu kontrolovaného
subjektu; oznámenie je súčasťou protokolu o výsledku kontroly (čiastkového protokolu),
g)
prerokovať obsah protokolu vrátane jeho prípadného dodatku so štatutárnym orgánom
kontrolovaného subjektu a o ich prerokovaní vyhotoviť zápisnicu, v ktorej Úrad uloží
štatutárnemu orgánu kontrolovaného subjektu v určených termínoch písomne predložiť
Úradu prijaté opatrenia na odstránenie kontrolou zistených nedostatkov a písomnú správu
o stave plnenia prijatých opatrení,
h)
vypracovať záznam o výsledku kontroly a s jeho obsahom oboznámiť štatutárny orgán
kontrolovaného subjektu, ak sa pri kontrole nezistili žiadne nedostatky,
i)
vypracovať priebežný protokol kontroly stavu priamo na kontrolovanom mieste, ak nemožno
kontrolné zistenie doložiť z písomných dokladov; tento protokol dať podpísať všetkým
osobám, ktoré sa na kontrole stavu priamo podieľali,
j)
odovzdať štatutárnemu orgánu kontrolovaného subjektu jedno vyhotovenie protokolu
o výsledku kontroly (čiastkového protokolu, priebežného protokolu, záznamu o výsledku
kontroly), a tiež ich dodatok, ak sa vyhotovuje,
k)
rešpektovať práva kontrolovaných subjektov, ich zamestnancov a dotknutých tretích
osôb.
(2)
Povinnosti zamestnancov Úradu upravené v odseku 1 sa primerane vzťahujú aj na pribraté
osoby.
(3)
Kontrola je skončená v deň prerokovania protokolu vyhotovením zápisnice o prerokovaní
protokolu. Protokol sa považuje za prerokovaný aj vtedy, ak štatutárny orgán kontrolovaného
subjektu odmietne podpísať zápisnicu o prerokovaní protokolu. Táto skutočnosť sa uvedie
v zápisnici o prerokovaní protokolu. Odmietnutie podpísania protokolu o výsledku kontroly,
čiastkového protokolu, ich prípadného dodatku a zápisnice o prerokovaní protokolu
štatutárnym orgánom kontrolovaného subjektu nemá vplyv na dôsledky vyplývajúce z obsahu
týchto dokumentov.
§ 16
(1)
Predseda a podpredsedovia zachovávajú mlčanlivosť o skutočnostiach, o ktorých sa
dozvedeli pri výkone svojich funkcií. Vo verejnom záujme, na účely informovanosti
verejnosti, predseda alebo ním poverený podpredseda pravidelne, najmenej však raz
za tri mesiace, uverejňuje informácie získané z kontrolnej činnosti. Predseda alebo
ním poverený podpredseda je na žiadosť povinný sprístupniť protokol o výsledku kontroly
[(§ 15 ods. 1 písm. c)] a opatrenia prijaté na odstránenie kontrolou zistených nedostatkov a písomnú správu
o plnení alebo splnení týchto opatrení [(§ 18 písm. e)] podľa osobitného predpisu.5)
(2)
Kontrolóri a pribraté osoby sú povinné zachovávať mlčanlivosť o skutočnostiach, o
ktorých sa dozvedeli pri výkone kontroly, ak ich od tejto povinnosti vo verejnom záujme,
na účely informovanosti verejnosti, písomne neoslobodí predseda alebo ním poverený
podpredseda.
(3)
Povinnosť mlčanlivosti trvá aj po skončení funkcie, pracovného pomeru alebo výkonu
činnosti.
(4)
Povinnosť zachovávať mlčanlivosť o skutočnostiach, ktoré tvoria predmet štátneho
tajomstva a služobného tajomstva,6) týmto nie je dotknutá.
§ 17
(1)
Kontrolóri sú pri výkone kontroly oprávnení
a)
vstupovať do objektov, zariadení a na pozemky kontrolovaných subjektov,
b)
požadovať v primeranej lehote od kontrolovaných subjektov predloženie súhrnných dokladov,
predloženie iných dokladov a písomností vrátane dát spracúvaných prostriedkami výpočtovej
techniky bez rozdielu stupňa ich utajenia,
c)
preberať originály dokladov a ďalšie materiály, pokiaľ je to pre výkon kontroly potrebné,
a ich prevzatie potvrdiť,
d)
požadovať v primeranej lehote od kontrolovaných subjektov a ich zamestnancov úplné
a pravdivé ústne a písomné informácie, vyjadrenia a vysvetlenia ku kontrolovaným skutočnostiam
a zisteným nedostatkom.
(2)
Oprávnenia kontrolných pracovníkov upravené v odseku 1 sa primerane vzťahujú aj na
pribraté osoby.
(3)
Kontrolóri a pribraté osoby majú v súvislosti s výkonom kontrolnej činnosti postavenie
verejných činiteľov.7)
§ 18
Kontrolované subjekty a ich zamestnanci sú povinní
a)
poskytovať kontrolórom potrebnú súčinnosť v súlade s ich oprávneniami podľa § 17 tohto zákona,
b)
vytvoriť kontrolórom primerané podmienky na výkon kontroly a spracovanie kontrolných
zistení,
c)
zdržať sa konania, ktoré by mohlo mariť výkon kontroly,
d)
dostaviť sa v určenom termíne na prerokovanie protokolu o výsledku kontroly alebo
jeho dodatku na mieste určenom Úradom,
e)
predložiť Úradu v ním určených termínoch písomné opatrenia prijaté na odstránenie
kontrolou zistených nedostatkov a písomnú správu o plnení alebo splnení týchto opatrení.
§ 19
(1)
Kontrolu nemôžu vykonávať kontrolóri alebo pribraté osoby, o ktorých so zreteľom
na ich vzťah k predmetu kontroly alebo na vzťah ku kontrolovaným subjektom a ich zamestnancom
možno mať pochybnosti o ich nezaujatosti.
(2)
Kontrolóri alebo pribraté osoby sú povinné bezprostredne po tom, ako sa dozvedia
o skutočnostiach zakladajúcich pochybnosť o ich nezaujatosti, oznámiť tieto skutočnosti
predsedovi.
(3)
Kontrolovaný subjekt môže vzniesť písomne námietky o zaujatosti kontrolóra alebo
pribratej osoby. Podanie námietok nemá odkladný účinok.
(4)
Kontrolór alebo pribratá osoba môže do rozhodnutia o námietkach o zaujatosti vykonať
pri kontrole len úkony, ktoré nedovoľujú odklad.
(5)
O námietkach o zaujatosti rozhodne predseda do troch pracovných dní.
(6)
Na rozhodovanie podľa odseku 5 sa nevzťahujú všeobecné predpisy o správnom konaní.8)
§ 20
(1)
Úrad oznámi kontrolou zistené nedostatky tomu orgánu, ktorý koná v mene štátu v súvislosti
s činnosťou kontrolovaného subjektu. Nedostatky v činnosti orgánov štátnej správy
oznámi príslušnému orgánu štátnej správy. Nedostatky v činnosti ústredných orgánov
štátnej správy republiky oznámi vláde.
(2)
Orgán, ktorému Úrad oznámil kontrolou zistené nedostatky, je povinný v rozsahu svojej
pôsobnosti a v termíne určenom Úradom zabezpečiť odstránenie oznámených nedostatkov
a bez odkladu podať o tom Úradu písomnú správu.
(3)
Ak svoje povinnosti podľa odseku 2 nesplní vláda, predseda prerokuje vec s predsedom
vlády. Ak nedôjde medzi nimi k dohode, predseda predloží vec Národnej rade Slovenskej
republiky.
(4)
Ak Úrad oznámil kontrolou zistené nedostatky inému orgánu ako vláde a tento orgán
nezabezpečí svoje povinnosti podľa odseku 2, predseda prerokuje vec s vedúcim tohto
orgánu. Ak medzi nimi nedôjde k dohode, predseda predloží vec vláde na zabezpečenie
opatrení na vyriešenie veci. Vláda o prijatých opatreniach informuje Úrad. Ak vláda
neprijme opatrenia na vyriešenie veci, predseda predloží vec Národnej rade Slovenskej
republiky.
(5)
Ak Úrad zistí u kontrolovaného subjektu neplnenie opatrení prijatých na odstránenie
kontrolou zistených nedostatkov, postupuje podľa ustanovení odseku 1. Orgán, ktorému
Úrad oznámil neplnenie opatrení, je povinný v určenom termíne zabezpečiť nápravu.
Ak tento orgán nápravu nezabezpečí, Úrad postupuje podľa ustanovení odsekov 3 a 4.
§ 21
(1)
Úrad môže fyzickým osobám, ktoré maria výkon kontroly tým, že neplnia povinnosti
podľa § 18 tohto zákona, uložiť poriadkovú pokutu do 10 000 Sk.
(2)
Poriadková pokuta môže byť uložená aj opakovane, ak povinnosť nebola splnená ani
v novourčenej lehote.
(3)
Poriadkovú pokutu možno uložiť do dvoch mesiacov odo dňa zistenia porušenia právnej
povinnosti, najneskoršie do jedného roka od porušenia právnej povinnosti.
(4)
Úhrn poriadkových pokút uložených podľa odseku 1 a 2 nesmie prevýšiť 20 000 Sk.
(5)
Pri rozhodovaní o poriadkových pokutách postupuje Úrad ako ústredný orgán štátnej
správy. Pre konanie o uložení poriadkovej pokuty platia všeobecné predpisy o správnom
konaní.
(6)
Poriadkové pokuty sú príjmom štátneho rozpočtu Slovenskej republiky.
Spoločné a záverečné ustanovenia
§ 22
(1)
Subjekty, na ktoré sa vzťahuje kontrolná pôsobnosť Úradu podľa § 4 tohto zákona, sú povinné na požiadanie Úradu poskytnúť informácie, doklady a vysvetlenia
súvisiace s uplatňovaním jeho pôsobnosti.
(2)
Orgány štátnej správy republiky pri plnení úloh v oblasti štátnej kontroly sú povinné
spolupracovať s Úradom, najmä na požiadanie zabezpečiť vykonanie kontroly a predložiť
výsledné materiály z kontrol.
§ 23
Subjekty oprávnené vykonávať rozpočtové opatrenia, povoliť výdavky nezabezpečené v
štátnom rozpočte a viazať prostriedky štátneho rozpočtu sú povinné o uskutočnení týchto
úkonov informovať Úrad.
§ 24
Predseda vydá organizačný poriadok Úradu, ktorý upraví vzájomné vzťahy jeho orgánov
a organizačných útvarov.
§ 25
Tento zákon nadobúda účinnosť dňom vyhlásenia.
Ivan Gašparovič v. r.
Vladimír Mečiar v. r.
Vladimír Mečiar v. r.
1)
§ 10 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 303/1995 Z. z. o rozpočtových pravidlách v znení neskorších predpisov.
2)
Čl. 62 Ústavy Slovenskej republiky.
§ 114 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky.
§ 114 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky.
3)
§ 39 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 566/1992 Zb. o Národnej banke Slovenska.
4)
Čl. 3 ústavného zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 119/1995 Z. z. o zamedzení rozporu záujmov pri výkone funkcií ústavných činiteľov a vyšších štátnych
funkcionárov.
5)
§ 14 až 22 zákona č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon
o slobode informácií).
6)
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 100/1996 Z. z. o ochrane štátneho tajomstva, služobného tajomstva, o šifrovej ochrane informácií
a o zmene a doplnení Trestného zákona v znení neskorších predpisov.
7)
§ 89 ods. 9 zákona č. 140/1961 Zb. Trestný zákon v znení neskorších predpisov.
8)
Zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok).