39/1993 Z. z.
Časová verzia predpisu účinná od 01.01.2020
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter, právne záväzný obsah sa nachádza v pdf verzii právneho predpisu.
Otvoriť všetky
Číslo predpisu: | 39/1993 Z. z. |
Názov: | Zákon Národnej rady Slovenskej republiky o Najvyššom kontrolnom úrade Slovenskej republiky |
Typ: | Zákon |
Dátum schválenia: | 19.01.1993 |
Dátum vyhlásenia: | 15.02.1993 |
Dátum účinnosti od: | 01.01.2020 |
Autor: | Národná rada Slovenskej republiky |
Právna oblasť: |
|
Nachádza sa v čiastke: |
199/2007 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 39/1993 Z. z. o Najvyššom kontrolnom úrade Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
458/2000 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 39/1993 Z. z. o Najvyššom kontrolnom úrade Slovenskej republiky |
559/2001 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 39/1993 Z. z. o Najvyššom kontrolnom úrade Slovenskej republiky v znení zákona č. 458/2000 Z. z. a zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 303/1995 Z. z. o rozpočtových pravidlách v znení neskorších predpisov |
385/2004 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 39/1993 Z. z. o Najvyššom kontrolnom úrade Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov |
261/2006 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 39/1993 Z. z. o Najvyššom kontrolnom úrade Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov a o zmene zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov |
199/2007 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 39/1993 Z. z. o Najvyššom kontrolnom úrade Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
659/2007 Z. z. | Zákon o zavedení meny euro v Slovenskej republike a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
400/2009 Z. z. | Zákon o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
403/2010 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony |
153/2011 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov a o zmene niektorých zákonov |
375/2015 Z. z. | Zákon o zrušení Fondu národného majetku Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
55/2017 Z. z. | Zákon o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
470/2019 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 55/2017 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony |
39
ZÁKON
NÁRODNEJ RADY SLOVENSKEJ REPUBLIKY
z 19. januára 1993
o Najvyššom kontrolnom úrade Slovenskej republiky
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
§ 1
Postavenie Najvyššieho kontrolného úradu Slovenskej republiky
(1)
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky (ďalej len „Úrad“) je štátny orgán,
ktorý je vo svojej kontrolnej činnosti nezávislý, viazaný len zákonom.
(2)
Sídlom Úradu je Bratislava.
Pôsobnosť Úradu
§ 2
(1)
Úrad kontroluje hospodárenie s
a)
prostriedkami rozpočtov, ktoré podľa zákona schvaľuje Národná rada Slovenskej republiky
alebo vláda Slovenskej republiky (ďalej len „vláda"),1)
b)
majetkom, majetkovými právami, finančnými prostriedkami, záväzkami a pohľadávkami
štátu verejnoprávnych inštitúcií, obcí, vyšších územných celkov, právnických osôb
s majetkovou účasťou štátu, právnických osôb s majetkovou účasťou verejnoprávnych
inštitúcií, právnických osôb s majetkovou účasťou obcí, právnických osôb s majetkovou
účasťou vyšších územných celkov, právnických osôb zriadených obcami alebo právnických
osôb zriadených vyššími územnými celkami,1b)
c)
majetkom, majetkovými právami, finančnými prostriedkami a pohľadávkami, ktoré sa
poskytli Slovenskej republike, právnickým osobám alebo fyzickým osobám v rámci rozvojových
programov alebo z iných obdobných dôvodov zo zahraničia,
d)
majetkom, majetkovými právami, finančnými prostriedkami, pohľadávkami a záväzkami,
za ktoré Slovenská republika prevzala záruku,
e)
majetkom, majetkovými právami, finančnými prostriedkami, pohľadávkami a záväzkami
právnických osôb vykonávajúcich činnosti vo verejnom záujme.
(2)
Úrad v rámci svojej pôsobnosti kontroluje aj
a)
spôsob vyrubovania a vymáhania daní, ciel, odvodov, poplatkov a pokút, ktoré sú príjmom
štátneho rozpočtu republiky, rozpočtov obcí a rozpočtov vyšších územných celkov,
b)
výkon a uplatňovanie práv a dodržiavanie povinností vyplývajúcich z finančno-ekonomických
vzťahov vznikajúcich pri hospodárení podľa odseku 1, ktorých účastníkom je subjekt
uvedený v § 4.
(3)
Na účely tohto zákona sa za prostriedky štátneho rozpočtu považujú aj prostriedky
Európskych spoločenstiev a iné prostriedky zo zahraničia poskytnuté na financovanie
projektov na základe medzinárodných zmlúv.
§ 2a
Medzinárodná spolupráca
(1)
Úrad zastupuje Slovenskú republiku v medzinárodných organizáciách združujúcich najvyššie
kontrolné inštitúcie členských štátov.
(2)
Úrad spolupracuje s najvyššími kontrolnými inštitúciami v zahraničí v súlade s medzinárodnými
zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná. Na tento účel môže vysielať svojich
kontrolných pracovníkov do medzinárodných kontrolných orgánov.
(3)
Úrad prispôsobuje a uplatňuje medzinárodné štandardy kontrolnej činnosti používané
v Európskej únii na podmienky v Slovenskej republike na účely potrebnej kvality kontrolnej
činnosti a odbornej spôsobilosti.
§ 3
Úrad vykonáva kontrolu z hľadiska dodržiavania všeobecne záväzných právnych predpisov,
hospodárnosti, efektívnosti a účinnosti.1c)
§ 4
Kontrolná pôsobnosť Úradu sa vzťahuje v rozsahu uvedenom v § 2 na
a)
vládu, ministerstvá a ostatné ústredné orgány štátnej správy Slovenskej republiky
(ďalej len „ústredné orgány štátnej správy“) a orgány im podriadené,
b)
štátne orgány, ako aj právnické osoby, ku ktorým vykonávajú funkciu zakladateľa alebo
zriaďovateľa ústredné orgány štátnej správy alebo iné štátne orgány,
c)
obce a vyššie územné celky, právnické osoby zriadené obcami, právnické osoby zriadené
vyššími územnými celkami, právnické osoby s majetkovou účasťou obcí a právnické osoby
s majetkovou účasťou vyšších územných celkov,
d)
štátne účelové fondy, verejnoprávne inštitúcie zriadené zákonom, právnické osoby,
v ktorých majú majetkovú účasť verejnoprávne inštitúcie, na právnické osoby s majetkovou
účasťou štátu,
e)
fyzické osoby a právnické osoby.
§ 5
(1)
Úrad vypracúva stanovisko k návrhu štátneho rozpočtu Slovenskej republiky, v ktorom
hodnotí aj návrh rozpočtu verejnej správy a stanovisko k návrhu štátneho záverečného
účtu Slovenskej republiky. Stanovisko k návrhu štátneho rozpočtu Slovenskej republiky
Úrad predkladá Národnej rade Slovenskej republiky v lehote podľa osobitného predpisu.1e) Stanovisko k návrhu štátneho záverečného účtu Slovenskej republiky Úrad predkladá
Národnej rade Slovenskej republiky v lehote 30 dní po rozhodnutí vlády Slovenskej
republiky.
(2)
(3)
Úrad plní úlohy certifikačného orgánu pre Európsky poľnohospodársky usmerňovací a
záručný fond – záručná sekcia.1h)
(4)
Úrad vykoná na základe uznesenia Národnej rady Slovenskej republiky pre jej potreby
kontrolu v rozsahu svojej pôsobnosti.
(5)
Úrad predkladá Národnej rade Slovenskej republiky najneskôr do konca marca správu
o výsledkoch kontrolnej činnosti za uplynulý kalendárny rok. Správu o výsledkoch kontrolnej
činnosti predkladá vždy, keď o to Národná rada Slovenskej republiky požiada.2)
(6)
Úrad predkladá príslušnému výboru Národnej rady Slovenskej republiky správu o výsledku
kontroly, ktorá bola ukončená protokolom o výsledku kontroly.
Organizácia Úradu
§ 6
(1)
Úrad vykonáva svoju činnosť prostredníctvom svojich orgánov, zamestnancov, ktorí
vykonávajú kontrolu (ďalej len „kontrolóri“), a ďalších svojich zamestnancov.
(2)
Úrad môže na zmluvnom základe pribrať k účasti na kontrole osoby, ktoré nie sú zamestnancami
Úradu (ďalej len „pribraté osoby“).
§ 7
Orgánmi Úradu sú:
a)
predseda Úradu (ďalej len „predseda“),
b)
podpredsedovia Úradu (ďalej len „podpredsedovia“).
§ 8
(1)
Na čele Úradu je predseda ako štatutárny orgán. Predsedu zastupuje určený podpredseda.
(2)
Predsedu a dvoch podpredsedov volí a odvoláva Národná rada Slovenskej republiky.
(3)
Funkčné obdobie predsedu a podpredsedov je sedem rokov.
(4)
Predseda a podpredsedovia môžu byť zvolení najviac na dve po sebe nasledujúce funkčné
obdobia.
(5)
Predseda ostáva vo funkcii aj po uplynutí funkčného obdobia, kým Národná rada Slovenskej
republiky nezvolí nového predsedu.
§ 9
Za predsedu a podpredsedu môže byť zvolený každý občan Slovenskej republiky, ktorý
je voliteľný do Národnej rady Slovenskej republiky.
§ 10
(1)
Funkcia predsedu Úradu a funkcia podpredsedu Úradu sú nezlučiteľné s výkonom funkcie
v inom orgáne verejnej moci, s pracovným pomerom alebo s obdobným pracovným vzťahom,
s podnikateľskou činnosťou, s členstvom v riadiacom alebo kontrolnom orgáne právnickej
osoby, ktorá vykonáva podnikateľskú činnosť, ani s inou hospodárskou alebo zárobkovou
činnosťou okrem správy vlastného majetku, vedeckej, pedagogickej, literárnej alebo
umeleckej činnosti. Predseda Úradu a podpredseda Úradu nesmú vykonávať ani funkcie
a činnosť upravené v osobitnom zákone.4)
(2)
Ak je zvolený predseda Úradu alebo podpredseda Úradu členom politickej strany alebo
politického hnutia, je povinný vzdať sa členstva v nich do 30 dní po zvolení do funkcie.
§ 11
Kontrolóri musia byť občiansky bezúhonní, musia mať príslušné vzdelanie a prax v oblasti
patriacej do kontrolnej pôsobnosti Úradu.
§ 12
(1)
Výkon funkcie predsedu a podpredsedov sa skončí
a)
uplynutím funkčného obdobia, pokiaľ tento zákon neustanovuje inak,
b)
vzdaním sa funkcie,
c)
odvolaním z funkcie.
(2)
Národná rada Slovenskej republiky odvolá predsedu alebo podpredsedu z funkcie, ak
a)
bol právoplatne odsúdený za úmyselný trestný čin,
b)
vykonáva funkciu alebo činnosť nezlučiteľnú s funkciou predsedu alebo podpredsedu
podľa § 10,
c)
ak neplní povinnosti ustanovené týmto zákonom.
(3)
Národná rada Slovenskej republiky môže odvolať predsedu alebo podpredsedu, ak nevykonáva
svoju funkciu po dobu dlhšiu ako šesť po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov.
§ 12a
(1)
Ak tento zákon neustanovuje inak, vzťahuje sa na štátnych zamestnancov Úradu osobitný
predpis.4a)
(2)
Štátni zamestnanci v Úrade sú odmeňovaní podľa osobitného predpisu,4b) charakteristík platových tried štátneho zamestnanca v Úrade a platových taríf štátnych
zamestnancov v Úrade. Charakteristiky platových tried štátneho zamestnanca v Úrade
sú uvedené v prílohe č. 1 a platové tarify štátnych zamestnancov v Úrade sú uvedené v prílohe č. 2.
§ 12b
Zvýšenie platových taríf štátnych zamestnancov v Úrade sa upravuje v súlade s výškou
určenou podľa osobitného predpisu.4c) Zvýšené platové tarify štátnych zamestnancov v Úrade a termín ich platnosti určí
služobný predpis.
Práva a povinnosti Úradu a kontrolovaných subjektov
§ 13
(1)
O osobitne dôležitých zisteniach a poznatkoch vyplývajúcich z pôsobnosti Úradu informuje
predseda Národnú radu Slovenskej republiky a príslušné orgány.
(2)
Úrad môže predkladať kontrolovaným subjektom a príslušným orgánom odporúčania na
riešenie nedostatkov zistených v rámci uplatňovania jeho pôsobnosti.
§ 14
Predseda má právo zúčastniť sa na rokovaniach Národnej rady Slovenskej republiky a
jej orgánov.
§ 15
(1)
Kontrolóri sú pri výkone kontroly povinní
a)
oznámiť najneskôr pri začatí kontroly štatutárnemu orgánu kontrolovaného subjektu
predmet a účel kontroly a preukázať sa písomným poverením na výkon kontroly,
b)
uvádzať kontrolné zistenia pravdivo, úplne a preukázateľne,
c)
vypracovať protokol o výsledku kontroly a v prípade potreby tiež čiastkový protokol,
ako aj ich prípadné dodatky. Tieto dokumenty musia obsahovať najmä opis zistených
skutočností a v prípade, že došlo k porušeniu právnych predpisov, označenie tých ich
ustanovení, ktoré boli porušené. Zistené nedostatky, ktoré sú uvedené v čiastkovom
protokole, musia byť obsiahnuté aj v protokole o výsledku kontroly s odvolaním sa
na čiastkový protokol,
d)
predložiť protokol o výsledku kontroly (čiastkový protokol) a dodatok k protokolu,
ak je vyhotovený, štatutárnemu orgánu kontrolovaného subjektu na oboznámenie sa s
jeho obsahom,
e)
umožniť štatutárnemu orgánu kontrolovaného subjektu po oboznámení sa s obsahom protokolu
o výsledku kontroly (s obsahom čiastkového protokolu) vzniesť v určenom termíne písomné
námietky proti pravdivosti, úplnosti a preukázateľnosti kontrolných zistení,
f)
opodstatnenosť námietok preveriť a výsledok písomne oznámiť štatutárnemu orgánu kontrolovaného
subjektu; oznámenie je súčasťou protokolu o výsledku kontroly (čiastkového protokolu),
ak sa preverením námietok preukáže ich čiastočná alebo úplná opodstatnenosť alebo
sa dodatočne zistia skutočnosti, ktoré majú podstatný vplyv na obsah protokolu o výsledku
kontroly (čiastkového protokolu), vypracuje sa dodatok k protokolu o výsledku kontroly
(dodatok k čiastkovému protokolu),
g)
prerokovať obsah protokolu vrátane jeho prípadného dodatku so štatutárnym orgánom
kontrolovaného subjektu a o ich prerokovaní vyhotoviť zápisnicu, v ktorej Úrad uloží
štatutárnemu orgánu kontrolovaného subjektu v určených termínoch písomne predložiť
Úradu prijaté opatrenia na odstránenie kontrolou zistených nedostatkov a písomnú správu
o stave plnenia prijatých opatrení,
h)
vypracovať záznam o výsledku kontroly a s jeho obsahom oboznámiť štatutárny orgán
kontrolovaného subjektu, ak sa pri kontrole nezistili žiadne nedostatky,
i)
vypracovať priebežný protokol kontroly stavu priamo na kontrolovanom mieste, ak nemožno
kontrolné zistenie doložiť z písomných dokladov; tento protokol dať podpísať všetkým
osobám, ktoré sa na kontrole stavu priamo podieľali,
j)
odovzdať štatutárnemu orgánu kontrolovaného subjektu jedno vyhotovenie protokolu
o výsledku kontroly (čiastkového protokolu, priebežného protokolu, záznamu o výsledku
kontroly), a tiež ich dodatok, ak sa vyhotovuje, a zápisnicu o prerokovaní protokolu
o výsledku kontroly,
k)
rešpektovať práva kontrolovaných subjektov, ich zamestnancov a dotknutých tretích
osôb.
(2)
Povinnosti kontrolórov upravené v odseku 1 sa primerane vzťahujú aj na pribraté osoby.
(3)
Kontrola je skončená v deň prerokovania protokolu vyhotovením zápisnice o prerokovaní
protokolu alebo odovzdaním záznamu o výsledku kontroly štatutárnemu orgánu kontrolovaného
subjektu. Protokol sa považuje za prerokovaný aj vtedy, ak štatutárny orgán kontrolovaného
subjektu odmietne podpísať zápisnicu o prerokovaní protokolu. Táto skutočnosť sa uvedie
v zápisnici o prerokovaní protokolu. Odmietnutie podpísania protokolu o výsledku kontroly,
čiastkového protokolu, ich prípadného dodatku a zápisnice o prerokovaní protokolu
štatutárnym orgánom kontrolovaného subjektu nemá vplyv na dôsledky vyplývajúce z obsahu
týchto dokumentov.
§ 16
(1)
Predseda a podpredsedovia zachovávajú mlčanlivosť o skutočnostiach, o ktorých sa
dozvedeli pri výkone svojich funkcií. Vo verejnom záujme, na účely informovanosti
verejnosti, predseda alebo ním poverený podpredseda pravidelne, najmenej však raz
za tri mesiace, uverejňuje informácie získané z kontrolnej činnosti. Predseda alebo
ním poverený podpredseda je na žiadosť povinný sprístupniť výsledky z určitej kontroly
a opatrenia prijaté na odstránenie kontrolou zistených nedostatkov a písomnú správu
o plnení alebo splnení týchto opatrení [§ 18 písm. e)] podľa osobitného predpisu.5)
(2)
Kontrolóri a pribraté osoby sú povinné zachovávať mlčanlivosť o skutočnostiach, o
ktorých sa dozvedeli pri výkone kontroly, ak ich od tejto povinnosti vo verejnom záujme,
na účely informovanosti verejnosti, písomne neoslobodí predseda alebo ním poverený
podpredseda.
(3)
Povinnosť mlčanlivosti trvá aj po skončení funkcie, pracovného pomeru alebo výkonu
činnosti.
(4)
Povinnosť zachovávať mlčanlivosť o utajovaných skutočnostiach6) týmto nie je dotknutá.
§ 17
(1)
Kontrolóri sú pri výkone kontroly oprávnení
a)
vstupovať do objektov, zariadení a na pozemky kontrolovaných subjektov,
b)
požadovať v primeranej lehote určenej Úradom od kontrolovaných subjektov predloženie
súhrnných dokladov, predloženie iných dokladov a písomností vrátane dát spracúvaných
prostriedkami výpočtovej techniky bez rozdielu stupňa ich utajenia,
c)
preberať originály dokladov a ďalšie materiály, pokiaľ je to pre výkon kontroly potrebné,
a ich prevzatie potvrdiť,
d)
požadovať v primeranej lehote určenej Úradom od kontrolovaných subjektov a ich zamestnancov
úplné a pravdivé ústne a písomné informácie, vyjadrenia a vysvetlenia ku kontrolovaným
skutočnostiam a zisteným nedostatkom.
(2)
Oprávnenia kontrolórov upravené v odseku 1 sa primerane vzťahujú aj na pribraté osoby.
§ 18
Kontrolované subjekty a ich zamestnanci sú povinní
a)
poskytovať kontrolórom potrebnú súčinnosť v súlade s ich oprávneniami podľa § 17 tohto zákona,
b)
vytvoriť kontrolórom primerané podmienky na výkon kontroly a spracovanie kontrolných
zistení,
c)
zdržať sa konania, ktoré by mohlo mariť výkon kontroly,
d)
dostaviť sa v určenom termíne na prerokovanie protokolu o výsledku kontroly (čiastkového
protokolu) alebo ich dodatkov na miesto určené Úradom,
e)
prijať opatrenia na odstránenie kontrolou zistených nedostatkov a písomne ich predložiť
Úradu v ním určených lehotách a predložiť Úradu v ním určených lehotách písomnú správu
o plnení alebo splnení týchto opatrení; ak prijaté opatrenia na odstránenie kontrolou
zistených nedostatkov sú nedostatočné alebo neodstraňujú všetky kontrolou zistené
nedostatky, je Úrad oprávnený vrátiť prijaté opatrenia štatutárnemu orgánu kontrolovaného
subjektu, ktorý je povinný ich doplniť v lehote určenej Úradom.
§ 19
(1)
Kontrolu nemôžu vykonávať kontrolóri alebo pribraté osoby, o ktorých so zreteľom
na ich vzťah k predmetu kontroly alebo na vzťah ku kontrolovaným subjektom a ich zamestnancom
možno mať pochybnosti o ich nezaujatosti.
(2)
Kontrolóri alebo pribraté osoby sú povinné bezprostredne po tom, ako sa dozvedia
o skutočnostiach zakladajúcich pochybnosť o ich nezaujatosti, oznámiť tieto skutočnosti
predsedovi.
(3)
Kontrolovaný subjekt môže vzniesť písomne námietky o zaujatosti kontrolóra alebo
pribratej osoby. Podanie námietok nemá odkladný účinok.
(4)
Kontrolór alebo pribratá osoba môže do rozhodnutia o námietkach o zaujatosti vykonať
pri kontrole len úkony, ktoré nedovoľujú odklad.
(5)
O námietkach o zaujatosti rozhodne predseda do troch pracovných dní.
(6)
Na rozhodovanie podľa odseku 5 sa nevzťahujú všeobecné predpisy o správnom konaní.8)
§ 20
(1)
Úrad oznámi kontrolou zistené nedostatky tomu orgánu, ktorý koná v mene štátu v súvislosti
s činnosťou kontrolovaného subjektu. Nedostatky v činnosti orgánov štátnej správy
oznámi príslušnému orgánu štátnej správy. Nedostatky v činnosti ústredných orgánov
štátnej správy oznámi vláde prostredníctvom predsedu vlády.
(2)
Orgán, ktorému Úrad oznámil kontrolou zistené nedostatky, je povinný v rozsahu svojej
pôsobnosti a v lehote určenej Úradom zabezpečiť odstránenie oznámených nedostatkov
a bez odkladu podať o tom Úradu písomnú správu.
(3)
Ak svoje povinnosti podľa odseku 2 nesplní vláda, predseda prerokuje vec s predsedom
vlády. Ak nedôjde medzi nimi k dohode, predseda predloží vec Národnej rade Slovenskej
republiky.
(4)
Ak Úrad oznámil kontrolou zistené nedostatky inému orgánu ako vláde a tento orgán
nezabezpečí svoje povinnosti podľa odseku 2, predseda prerokuje vec s vedúcim tohto
orgánu. Ak medzi nimi nedôjde k dohode, predseda predloží prostredníctvom predsedu
vlády vec vláde na zabezpečenie opatrení na vyriešenie veci. Vláda o prijatých opatreniach
informuje Úrad. Ak vláda neprijme opatrenia na vyriešenie veci, predseda predloží
vec Národnej rade Slovenskej republiky.
(5)
Ak Úrad zistí u kontrolovaného subjektu neplnenie opatrení prijatých na odstránenie
kontrolou zistených nedostatkov, postupuje podľa ustanovení odseku 1. Orgán, ktorému
Úrad oznámil neplnenie opatrení, je povinný v lehote určenej Úradom zabezpečiť nápravu.
Ak tento orgán nápravu nezabezpečí, Úrad postupuje podľa ustanovení odsekov 3 a 4.
§ 20a
(1)
Úrad oznámi kontrolou zistené nedostatky tomu orgánu obce alebo vyššieho územného
celku, ktorý koná v mene obce alebo vyššieho územného celku v súvislosti s činnosťou
kontrolovaného subjektu. Ak je kontrolovaným subjektom obec alebo vyšší územný celok,
Úrad oznámi kontrolou zistené nedostatky zastupiteľstvu obce alebo zastupiteľstvu
vyššieho územného celku.
(2)
Orgán, ktorému Úrad oznámil kontrolou zistené nedostatky, je povinný v rozsahu svojej
pôsobnosti a v lehote určenej Úradom zabezpečiť odstránenie oznámených nedostatkov
a bezodkladne poslať o tom Úradu správu.
(3)
Ak svoje povinnosti podľa odseku 2 nesplní starosta obce (primátor mesta) alebo predseda
vyššieho územného celku, Úrad predloží vec zastupiteľstvu obce alebo zastupiteľstvu
vyššieho územného celku.
(4)
Ak Úrad zistí u kontrolovaného subjektu neplnenie opatrení prijatých na odstránenie
kontrolou zistených nedostatkov, postupuje podľa odseku 1. Orgán, ktorému Úrad oznámil
neplnenie opatrení, je povinný v lehote určenej Úradom zabezpečiť nápravu. Ak tento
orgán nápravu nezabezpečí, Úrad postupuje podľa odseku 3.
§ 21
(1)
Úrad môže fyzickým osobám, ktoré maria výkon kontroly tým, že neplnia povinnosti
podľa § 18 a § 22 ods. 1 tohto zákona, uložiť poriadkovú pokutu do 3 319 eur.
(2)
Poriadková pokuta môže byť uložená aj opakovane, ak povinnosť nebola splnená ani
v novourčenej lehote.
(3)
Poriadkovú pokutu možno uložiť do dvoch mesiacov odo dňa zistenia porušenia právnej
povinnosti, najneskoršie do jedného roka od porušenia právnej povinnosti.
(4)
Úhrn poriadkových pokút uložených podľa odseku 1 a 2 nesmie prevýšiť 6 638 eur.
(5)
Pri rozhodovaní o poriadkových pokutách postupuje Úrad ako ústredný orgán štátnej
správy. Pre konanie o uložení poriadkovej pokuty platia všeobecné predpisy o správnom
konaní.
(6)
Poriadkové pokuty sú príjmom štátneho rozpočtu Slovenskej republiky.
Rozpočet Úradu
§ 21a
(1)
Rozpočet Úradu tvorí v štátnom rozpočte Slovenskej republiky samostatnú kapitolu.
(2)
Návrh rozpočtu kapitoly Úradu predloží Úrad na schválenie príslušnému výboru Národnej
rady Slovenskej republiky. Príslušný výbor Národnej rady Slovenskej republiky predloží
schválený návrh rozpočtu kapitoly Úradu vláde do 30. júna bežného roka. Vláda rozhodne
o návrhu rozpočtu kapitoly Úradu. Ak vláda vykoná v návrhu rozpočtu kapitoly Úradu
zmeny, pri predkladaní návrhu zákona o štátnom rozpočte Národnej rade Slovenskej republiky
ich odôvodní.
(3)
Úrad zodpovedá Národnej rade Slovenskej republiky za hospodárenie s prostriedkami
štátneho rozpočtu kapitoly Úradu.
(4)
Národná rada Slovenskej republiky kontroluje hospodárenie Úradu s majetkom štátu
vrátane prostriedkov štátneho rozpočtu kapitoly Úradu.
Spoločné, prechodné a záverečné ustanovenia
§ 22
(1)
Subjekty podľa § 4 sú povinné na vyžiadanie Úradu poskytnúť informácie, predkladať doklady a podať vysvetlenie
súvisiace s uplatňovaním pôsobnosti Úradu v ním určenej primeranej lehote; sú povinné
spolupracovať s Úradom, najmä na vyžiadanie zabezpečiť vykonanie kontroly a sú povinné
predkladať výsledné materiály z kontrol.
(2)
Subjekty podľa § 4 sú povinné na vyžiadanie Úradu v ním určenej primeranej lehote zabezpečiť priame
pripojenie Úradu do informačných systémov nimi prevádzkovaných a prístup k údajom
spracovávaným v týchto systémoch, v celom rozsahu uplatňovania pôsobnosti Úradu.
(3)
(4)
Kontrolóri a ďalší zamestnanci Úradu sú povinní zachovávať vo vzťahu k tretím osobám
mlčanlivosť o skutočnostiach, o ktorých sa dozvedeli v súvislosti s poskytovaním informácií
vyžiadaných podľa odsekov 1 až 3.
(5)
Povinnosť mlčanlivosti trvá aj po skončení štátnozamestnaneckého pomeru.
§ 23
Subjekty oprávnené vykonávať rozpočtové opatrenia, povoliť výdavky nezabezpečené v
štátnom rozpočte a viazať prostriedky štátneho rozpočtu sú povinné o uskutočnení týchto
úkonov informovať Úrad najneskôr do konca kalendárneho mesiaca nasledujúceho po kalendárnom
mesiaci, v ktorom boli vykonané.
§ 24
Predseda vydá organizačný poriadok Úradu, ktorý upraví vzájomné vzťahy jeho orgánov
a organizačných útvarov.
§ 24a
Štátnemu zamestnancovi sa k 1. máju 2007 určí nová funkcia a nový funkčný plat. Výška
funkčného platu priznaná štátnemu zamestnancovi pred účinnosťou tohto zákona zostáva
zachovaná.
§ 24b
Spoločné a prechodné ustanovenia účinné odo dňa zavedenia eura v Slovenskej republike
Odo dňa zavedenia eura v Slovenskej republike právomoc určovať audítora na overovanie
účtových závierok Národnej banky Slovenska prechádza z Úradu na Radu Európskej únie,
pričom Úrad sa na požiadanie Národnej banky Slovenska podieľa na procese navrhovania
nezávislého externého audítora na overovanie účtových závierok Národnej banky Slovenska,
ak to umožnia pravidlá platné v eurozóne pre proces navrhovania nezávislých externých
audítorov národných centrálnych bánk v rámci Európskeho systému centrálnych bánk;10) týmto nie je dotknutá právomoc Úradu určiť audítora na overenie účtovnej závierky
Národnej banky Slovenska za účtovné obdobie pred zavedením eura v Slovenskej republike.
§ 25
Tento zákon nadobúda účinnosť dňom vyhlásenia.
Ivan Gašparovič v. r.
Vladimír Mečiar v. r.
Vladimír Mečiar v. r.
Príloha č. 1 k zákonu č. 39/1993 Z. z.
Charakteristiky platových tried štátneho zamestnanca na Najvyššom kontrolnom úrade
Slovenskej republiky
3.
PLATOVÁ TRIEDA
Kvalifikačné predpoklady: úplné stredné všeobecné vzdelanie alebo úplné stredné odborné
vzdelanie alebo vyššie odborné vzdelanie a osobitný kvalifikačný predpoklad, ak je
ustanovený osobitným predpisom.
Funkcia: odborný referent
Činnosti:
3.01
Vykonávanie čiastkovej odbornej činnosti alebo samostatné zabezpečovanie menej zložitých
agend vo vecne vymedzenej oblasti v služobnom úrade tvoriacej podklad na riadenie,
na rozhodovanie alebo na kontrolu.
3.02
Vybavovanie a vedenie čiastkovej odbornej agendy vo vecne vymedzenej oblasti tvoriacej
podklad na riadenie, na rozhodovanie, na kontrolu alebo príprava podkladov k odborným
stanoviskám.
3.03
Vedenie centrálnej evidencie petícií a sťažností vrátane evidencie ich vybavenia.
3.04
Vykonávanie odbornej agendy spojenej so sprístupňovaním informácií.
4.
PLATOVÁ TRIEDA
Kvalifikačné predpoklady: úplné stredné všeobecné vzdelanie alebo úplné stredné odborné
vzdelanie alebo vyššie odborné vzdelanie a osobitný kvalifikačný predpoklad, ak je
ustanovený osobitným predpisom.
Funkcia: hlavný referent
Činnosti:
4.01
Samostatné vybavovanie a vedenie ucelenej odbornej agendy vo vecne vymedzenej oblasti
tvoriacej podklad na riadenie, na rozhodovanie, na kontrolu alebo prípravu podkladov
na odborné stanoviská.
4.02
Samostatné vybavovanie odbornej agendy uplatňovania zamestnaneckých vzťahov vo vecne
vymedzenej oblasti v služobnom úrade.
4.03
Samostatné vybavovanie agendy o kontrolnej činnosti spojenej s ochranou utajovaných
skutočností v Úrade.
5.
PLATOVÁ TRIEDA
Kvalifikačné predpoklady: vysokoškolské vzdelanie prvého stupňa alebo vysokoškolské
vzdelanie druhého stupňa a osobitný kvalifikačný predpoklad, ak je ustanovený osobitným
predpisom.
Funkcia: radca
Činnosti:
5.01
Samostatná odborná čiastková činnosť vo vymedzenej oblasti alebo odborná činnosť
súvisiaca s vypracúvaním čiastkových podkladov na odborné stanoviská.
5.02
Zostavovanie rozpočtu v určenom rozsahu a sledovanie plnenia príjmov a čerpania výdavkov
v služobnom úrade.
5.03
Odborná príprava rozhodnutí v služobnom úrade.
5.04
Odborná činnosť pri vykonávaní ucelenej agendy v oblasti rozpočtovania alebo financovania
v štátnej službe.
5.05
Protokolárne zabezpečovanie oficiálnych návštev a služobných zahraničných návštev.
6.
PLATOVÁ TRIEDA
Kvalifikačné predpoklady: vysokoškolské vzdelanie prvého stupňa alebo vysokoškolské
vzdelanie druhého stupňa a osobitný kvalifikačný predpoklad, ak je ustanovený osobitným
predpisom.
Funkcia: samostatný radca
Činnosti:
6.01
Samostatná odborná činnosť pri navrhovaní opatrení alebo samostatné posudzovanie
alebo vypracúvanie odborných stanovísk vo vecne vymedzenej oblasti.
6.02
Samostatná odborná činnosť pri vykonávaní ucelenej agendy v oblasti rozpočtovania
alebo financovania v štátnej službe.
6.03
Tvorba služobných predpisov a samostatná odborná činnosť pri zabezpečovaní právnych
vzťahov zamestnancov v služobnom úrade.
6.04
Tvorba plánu a koordinácia zahraničných aktivít Úradu, tvorba podkladov a stanovísk
v oblasti zahraničných vzťahov; organizačné zabezpečovanie medzinárodných podujatí
v SR a zahraničí, vysielanie zamestnancov Úradu do zahraničia a prijatie zahraničných
delegácií; zabezpečovanie prekladov a tlmočenie pre potreby Úradu.
6.05
Systémová a aplikačná činnosť pri riešení jednotlivých úloh informačného systému
verejnej správy.
6.06
Spracúvanie masmediálnej politiky a koordinovanie výstupov vo vzťahu k verejnosti
a k ostatným orgánom, aktívne sprostredkovávanie výsledkov kontrolnej činnosti smerom
k verejnosti; vybavovanie žiadostí o poskytnutie informácií podľa zákona o slobodnom
prístupe k informáciám.
6.07
Koordinačná a metodická činnosť pri zabezpečovaní uplatňovania právnych vzťahov zamestnancov
v služobnom úrade.
6.08
Samostatná kontrolná činnosť v čiastkovej oblasti alebo kontrolná činnosť pod odborným
vedením v ucelenej oblasti. Táto činnosť môže byť spojená s vedením kontrolnej skupiny
(kontrolór).
7.
PLATOVÁ TRIEDA
Kvalifikačné predpoklady: vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa a osobitný kvalifikačný
predpoklad, ak je ustanovený osobitným predpisom.
Funkcia: odborný radca
Činnosti:
7.01
Samostatné odborné špecializované činnosti spočívajúce najmä v analytickej, koordinačnej
a metodickej činnosti, vyhodnocovanie výsledkov, a v príprave podkladov na rozhodovanie
vo vecne vymedzenej oblasti.
7.02
Koordinačná a metodická činnosť na úseku rozpočtovania a financovania.
7.03
Analytická činnosť, vrátane vyhodnocovania výsledkov, príprava návrhu rozpočtu a
vyhodnocovanie čerpania rozpočtových prostriedkov vo vecne vymedzenej oblasti na majetkovom
a prevádzkovom úseku.
7.04
Koordinovanie, metodické usmerňovanie a zabezpečovanie civilnej ochrany, obrany,
požiarnej ochrany, bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci; ochrana utajovaných skutočností.
7.05
Tvorba, systémová a aplikačná činnosť pri projektovaní časti informačného systému
verejnej správy; tvorba koncepcie, koordinovanie vývoja a realizácie informačného
systému verejnej správy.
7.06
Audítorská a usmerňovacia činnosť, vykonávanie vnútorného auditu v oblasti finančného
riadenia vrátane jeho analýzy a predkladanie návrhov riešení pri vykonávaní vnútorného
auditu.
7.07
Koncepčná, koordinačná a rozhodovacia činnosť v oblasti vybavovania sťažností a petícií.
7.08
Koordinovanie zahraničných vzťahov na úrovni Úradu, spolupráca s najvyššími kontrolnými
úradmi v zahraničí, vypracovávanie návrhov koncepcie rozvoja zahraničných vzťahov
Úradu; spracovávanie zahraničných materiálov pre potreby Úradu a ich preklady.
7.09
Čiastkové činnosti pri tvorbe koncepcií a plánov kontrolnej činnosti, programov dlhodobého
rozvoja predmetu činnosti Úradu, vypracúvaní stanovísk k návrhu štátneho rozpočtu
a návrhu štátneho záverečného účtu SR vrátane účasti na tvorbe plánu kontrol.
7.10
Samostatná kontrolná činnosť v ucelenej oblasti. Táto činnosť môže byť spojená s
vedením kontrolnej skupiny alebo kontrolnej akcie (samostatný kontrolór).
8.
PLATOVÁ TRIEDA
Kvalifikačné predpoklady: vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa a osobitný kvalifikačný
predpoklad, ak je ustanovený osobitným predpisom.
Funkcia: hlavný radca
Činnosti:
8.01
Koncepčné systémové alebo metodické činnosti vo vecne vymedzenej oblasti.
8.02
Tvorba koncepcie zamestnaneckých vzťahov v služobnom úrade a koordinačná a metodická
činnosť osobného úradu.
8.03
Koncepčná a koordinačná činnosť na úseku rozpočtovania a financovania, príprava návrhov
rozpočtu a záverečného účtu za rozpočtovú kapitolu.
8.04
Koncepčná a usmerňovacia činnosť, tvorba všeobecne záväzných právnych predpisov,
interných predpisov, právne zastupovanie a právne poradenstvo.
8.05
Koncepčná a metodická činnosť Úradu v oblasti zahraničných vzťahov, koordinovanie
zahraničných vzťahov na úrovni Úradu; zostavovanie výhľadových a ročných plánov zamerania
zahraničných stykov Úradu.
8.06
Tvorba koncepcií a plánov kontrolnej činnosti, programov dlhodobého rozvoja predmetu
činnosti Úradu, vypracúvanie stanovísk k návrhu štátneho rozpočtu a návrhu štátneho
záverečného účtu SR vrátane účasti na tvorbe plánu kontrol.
8.07
Samostatné vykonávanie kontrolnej činnosti vrátane metodicko-analytickej činnosti
v oblasti kontroly. Táto činnosť môže byť spojená s vedením kontrolnej skupiny alebo
kontrolnej akcie (kontrolór špecialista).
9.
PLATOVÁ TRIEDA
Kvalifikačné predpoklady: vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa a osobitný kvalifikačný
predpoklad, ak je ustanovený osobitným predpisom.
Funkcia: štátny radca
Činnosti:
9.01
Tvorba zložitých a rozsiahlych koncepcií, odborných stanovísk, analýz a komplexných
informačných materiálov.
9.02
Odborná koordinačno-metodická a riadiaca činnosť pri zabezpečovaní činnosti viacerých
útvarov.
9.03
Tvorba návrhov všeobecne záväzných právnych predpisov a zásadných legislatívnych
opatrení súvisiacich s pôsobnosťou Úradu a koncepčná, koordinačná a usmerňovacia činnosť
súvisiaca s vypracúvaním odborných právnych stanovísk a analýz.
9.04
Koordinačná, koncepčná a metodicko-analytická činnosť vrátane vedenia prípravy, vykonávania
a realizácie kontrolnej činnosti (kontrolór analytik).
Príloha č. 2 k zákonu Národnej rady Slovenskej republiky č. 39/1993 Z. z.
PLATOVÉ TARIFY ŠTÁTNYCH ZAMESTNANCOV NA NAJVYŠŠOM KONTROLNOM ÚRADE SLOVENSKEJ REPUBLIKY
(v eurách mesačne)
Platová trieda | Platová tarifa |
3. | 545,00 |
4. | 583,00 |
5. | 694,50 |
6. | 745,00 |
7. | 834,00 |
8. | 992,00 |
9. | 1 145,50 |
1)
Napríklad zákon č. 92/1991 Zb. o podmienkach prevodu majetku štátu na iné osoby v znení neskorších predpisov, zákon
č. 80/1997 Z. z. o Exportno-importnej banke Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov, zákon
č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov, zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov
v znení neskorších predpisov, § 11 ods. 10 a § 28 ods. 4 zákona č. 581/2004 Z. z. o zdravotných poisťovniach, dohľade nad zdravotnou starostlivosťou a o zmene a doplnení
niektorých zákonov.
1c)
§ 19 zákona č. 523/2004 Z. z. v znení neskorších predpisov.
1e)
§ 87 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky.
1f)
Nariadenie Rady (ES) č. 1260/1999 z 21. júna 1999 ustanovujúce všeobecné pravidlá o štrukturálnych fondoch (Úradný
vestník Európskych spoločenstiev L 161, 26. 06. 1999) v platnom znení.
Nariadenie Komisie (ES) č. 438/2001 z 2. marca 2001 ustanovujúce podrobné pravidlá implementácie Nariadenia Rady (ES) č. 1260/1999 pokiaľ ide o systémy riadenia a kontroly pomoci poskytovanej v rámci štrukturálnych fondov (Úradný vestník Európskych spoločenstiev L 063, 03. 03. 2001) v platnom znení.
Nariadenie Komisie (ES) č. 438/2001 z 2. marca 2001 ustanovujúce podrobné pravidlá implementácie Nariadenia Rady (ES) č. 1260/1999 pokiaľ ide o systémy riadenia a kontroly pomoci poskytovanej v rámci štrukturálnych fondov (Úradný vestník Európskych spoločenstiev L 063, 03. 03. 2001) v platnom znení.
1g)
Nariadenie Rady (ES) č. 1164/94 zo 16. mája 1994, ktorým sa zriaďuje kohézny fond (Úradný vestník Európskych spoločenstiev
L 130, 25. 05.1994) v platnom znení.
Nariadenie Komisie (ES) č. 1386/2002, ktorým sa stanovujú podrobné pravidlá implementácie Nariadenia Rady (ES) č. 1164/94 ohľadne systémov riadenia a kontroly pomoci poskytovanej v rámci kohézneho fondu a postupy pre vykonávanie finančných úprav (Úradný vestník Európskych spoločenstiev L 201, 31. 07. 2002).
Nariadenie Komisie (ES) č. 1386/2002, ktorým sa stanovujú podrobné pravidlá implementácie Nariadenia Rady (ES) č. 1164/94 ohľadne systémov riadenia a kontroly pomoci poskytovanej v rámci kohézneho fondu a postupy pre vykonávanie finančných úprav (Úradný vestník Európskych spoločenstiev L 201, 31. 07. 2002).
1h)
Nariadenie Komisie (ES) č. 1663/95 zo 7. júla 1995 stanovujúce podrobné pravidlá pre uplatnenie Nariadenia Rady (EHS)
č. 729/70 týkajúceho sa postupu pri zúčtovaní v sekcii záruk Európskeho poľnohospodárskeho
usmerňovacieho a záručného fondu (EAGGF) (Úradný vestník Európskych spoločenstiev
L 158, 08. 07. 1995) v platnom znení.
2)
Čl. 62 Ústavy Slovenskej republiky.
§ 114 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky.
§ 114 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky.
4)
Ústavný zákon č. 357/2004 Z. z. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov v znení ústavného
zákona č. 545/2005 Z. z.
4a)
Zákon č. 55/2017 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
4b)
Zákon č. 55/2017 Z. z.
5)
§ 14 až 22 zákona č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon
o slobode informácií).
6)
Zákon č. 215/2004 Z. z. o ochrane utajovaných skutočností a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
8)
Zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok).
9)
Zákon č. 291/2002 Z. z. o Štátnej pokladnici a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
10)
Čl. 27 ods. 27.1 Protokolu o Štatúte Európskeho systému centrálnych bánk a Európskej centrálnej banky (Ú. v. EÚ C 321E, 29. 12. 2006).