46/1993 Z. z.
Časová verzia predpisu účinná od 01.06.2014 do 31.12.2015
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter.
Otvoriť všetky
Číslo predpisu: | 46/1993 Z. z. |
Názov: | Zákon Národnej rady Slovenskej republiky o Slovenskej informačnej službe |
Typ: | Zákon |
Dátum schválenia: | 21.01.1993 |
Dátum vyhlásenia: | 15.02.1993 |
Dátum účinnosti od: | 01.06.2014 |
Dátum účinnosti do: | 31.12.2015 |
Autor: | Národná rada Slovenskej republiky |
Právna oblasť: |
|
Nachádza sa v čiastke: |
72/1995 Z. z. | Zákon Národnej rady Slovenskej republiky, ktorým sa mení zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 46/1993 Z. z. o Slovenskej informačnej službe |
73/1998 Z. z. | Zákon o štátnej službe príslušníkov Policajného zboru, Slovenskej informačnej služby, Zboru väzenskej a justičnej stráže Slovenskej republiky a Železničnej polície |
256/1999 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 46/1993 Z. z. o Slovenskej informačnej službe v znení neskorších predpisov |
328/2002 Z. z. | Zákon o sociálnom zabezpečení policajtov a vojakov a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
166/2003 Z. z. | Zákon o ochrane súkromia pred neoprávneným použitím informačno-technických prostriedkov a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o ochrane pred odpočúvaním) |
178/2004 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 46/1993 Z. z. o Slovenskej informačnej službe v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
165/2008 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 502/2001 Z. z. o finančnej kontrole a vnútornom audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 618/2004 Z. z. a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
491/2008 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 171/1993 Z. z. o Policajnom zbore v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
151/2010 Z. z. | Zákon o zahraničnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
192/2011 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 757/2004 Z. z. o súdoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony |
58/2014 Z. z. | Zákon o výbušninách, výbušných predmetoch a munícii a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
444/2015 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony |
161/2024 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 143/1998 Z. z. o civilnom letectve (letecký zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony |
166/2024 Z. z. | Zákon o niektorých opatreniach na zlepšenie bezpečnostnej situácie v Slovenskej republike |
67/1992 Zb. | Zákon o Vojenskom obrannom spravodajstve |
46
ZÁKON
NÁRODNEJ RADY SLOVENSKEJ REPUBLIKY
z 21. januára 1993
o Slovenskej informačnej službe
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
§ 1
Úvodné ustanovenia
(1)
Zriaďuje sa Slovenská informačná služba (ďalej len „informačná služba“).
(2)
Informačná služba je štátnym orgánom Slovenskej republiky, ktorý plní úlohy vo veciach
ochrany ústavného zriadenia, vnútorného poriadku, bezpečnosti štátu a ochrany zahraničnopolitických
a hospodárskych záujmov štátu v rozsahu vymedzenom týmto zákonom. Vo svojej činnosti
sa spravuje ústavou, ústavnými zákonmi, zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi
predpismi.
(3)
Pri plnení úloh je informačná služba oprávnená spolupracovať s orgánmi iných štátov
obdobného zamerania a pôsobnosti a medzinárodnými organizáciami.
(4)
Práva a slobody občanov možno prostriedkami informačnej služby obmedziť len v rozsahu
a spôsobom ustanoveným týmto zákonom.
(5)
Informačná služba je rozpočtová organizácia.
(6)
Pri plnení úloh je informačná služba oprávnená používať technické prostriedky a dopravné
prostriedky a to spravidla utajeným spôsobom.
PRVÁ HLAVA
ÚLOHY, ORGANIZÁCIA A KONTROLA INFORMAČNEJ SLUŽBY
§ 2
Úlohy informačnej služby
(1)
Informačná služba v rozsahu svojej pôsobnosti získava, sústreďuje a vyhodnocuje informácie
o
a)
činnosti ohrozujúcej ústavné zriadenie, územnú celistvosť a zvrchovanosť Slovenskej
republiky,
b)
činnosti smerujúcej proti bezpečnosti Slovenskej republiky,
c)
aktivite cudzích spravodajských služieb,
d)
organizovanej trestnej činnosti a terorizme,
e)
skutočnostiach spôsobilých vážne ohroziť alebo poškodiť hospodárske záujmy Slovenskej
republiky,
f)
ohrození alebo úniku informácií a vecí chránených podľa osobitného predpisu1) alebo medzinárodných zmlúv alebo medzinárodných protokolov.
(2)
Informačná služba získava, sústreďuje a vyhodnocuje informácie o aktivitách, ktoré
vznikajú v zahraničí a smerujú proti ústavnému zriadeniu a bezpečnosti Slovenskej
republiky a informácie potrebné na realizáciu jej zahraničnopolitických záujmov.
(3)
Ak je to potrebné na zabránenie aktivitám a ohrozeniam podľa odsekov 1 a 2 a na realizáciu
zahraničnopolitických záujmov Slovenskej republiky, informačná služba vykonáva primerané
bezpečnostné opatrenia.
(4)
Informačná služba plní v rozsahu svojej pôsobnosti ďalšie úlohy podľa osobitných
zákonov a úlohy vyplývajúce z medzinárodných zmlúv a dohôd, ktorými je Slovenská republika
viazaná a úlohy z dohôd o spolupráci s orgánmi a medzinárodnými organizáciami podľa
§ 1 ods. 3.
(5)
Informačná služba poskytuje Národnej rade Slovenskej republiky, prezidentovi Slovenskej
republiky a vláde Slovenskej republiky a jej členom informácie významné pre ich činnosť
a rozhodovanie.
(6)
Informačná služba poskytuje informácie o trestnej činnosti útvarom Policajného zboru1a) a prokuratúry, a to najmä o páchaní organizovanej trestnej činnosti. Nevyhnutné informácie
poskytuje aj iným štátnym orgánom, ak ich potrebujú na zamedzenie protiústavnej alebo
inej protiprávnej činnosti.
(7)
Získané informácie sa poskytujú iba na splnenie účelu vyjadreného v odsekoch 4 až
6 a § 1 ods. 3. Informácie podľa odseku 6 sa poskytnú len za podmienky, že ich poskytnutím nedôjde
k ohrozeniu plnenia konkrétnej úlohy informačnej služby podľa tohto zákona alebo k
odhaleniu zdrojov a prostriedkov informačnej služby alebo k odhaleniu totožnosti jej
príslušníkov alebo osôb konajúcich v prospech informačnej služby; to neplatí, ak by
bol následok spôsobený neposkytnutím informácií zjavne závažnejší ako následok, ktorý
hrozí ich poskytnutím.
Organizácia informačnej služby
§ 3
(1)
Na čele informačnej služby je riaditeľ, ktorý je za výkon svojej funkcie zodpovedný
Rade obrany štátu.
(2)
Riaditeľa informačnej služby (ďalej len „riaditeľ“) vymenúva a odvoláva prezident
Slovenskej republiky na návrh vlády Slovenskej republiky. Vo veciach služobného pomeru
riaditeľa podľa osobitného predpisu1ba) rozhoduje prezident Slovenskej republiky.
(3)
Rada obrany štátu ukladá prostredníctvom svojho predsedu písomne informačnej službe
úlohy v rozsahu jej pôsobnosti podľa § 2 tohto zákona.
(4)
Vláda Slovenskej republiky určuje celkové početné stavy informačnej služby a na návrh
riaditeľa schvaľuje štatút informačnej služby, ktorý upraví zameranie, organizáciu
a riadenie informačnej služby.
§ 4
(1)
Riaditeľ predkladá najmenej raz ročne správu o plnení úloh ustanovených týmto zákonom
Národnej rade Slovenskej republiky.
(2)
Riaditeľ je povinný podať v určenej lehote a požadovanom rozsahu informáciu, o ktorú
písomne požiada:
a)
prezident Slovenskej republiky,
b)
predseda Národnej rady Slovenskej republiky,
c)
predseda vlády Slovenskej republiky.
Kontrola informačnej služby Národnou radou Slovenskej republiky
§ 5
(1)
Kontrolu činnosti informačnej služby vykonáva Národná rada Slovenskej republiky,
ktorá na tento účel zriaďuje z poslancov osobitný kontrolný orgán (ďalej len „kontrolný
orgán“).
(2)
Členovia kontrolného orgánu majú právo vstupovať v sprievode príslušníka informačnej
služby do objektov a zariadení informačnej služby.
(3)
Riaditeľ na požiadanie kontrolnému orgánu predkladá:
a)
štatút informačnej služby,
b)
podklady potrebné na kontrolu čerpania rozpočtu informačnej služby,
c)
interné predpisy upravujúce
1.
zameranie a organizačnú štruktúru zložiek informačnej služby,
2.
podmienky na používanie osobitných prostriedkov,
3.
druhy a spôsoby vedenia evidencií,
4.
služobný pomer podľa osobitného predpisu,1ba)
d)
správu o činnosti informačnej služby a jej výsledkoch.
(4)
Porušenie tohto zákona, ktoré kontrolný orgán zistí pri výkone svojej právomoci,
je povinný oznámiť Národnej rade Slovenskej republiky a generálnemu prokurátorovi
Slovenskej republiky; podľa povahy veci informuje aj vládu Slovenskej republiky.
(5)
Ak tento zákon neustanovuje inak, vzťahuje sa na konanie kontrolného orgánu a na
práva a povinnosti jeho členov primerane osobitný predpis1b).
§ 6
(1)
Národná rada Slovenskej republiky volí na začiatku každého volebného obdobia členov
kontrolného orgánu, určuje počet členov, zloženie a spôsob práce tohto orgánu.
(2)
Ak vystúpi poslanec, člen kontrolného orgánu, z klubu poslancov, stráca členstvo
v tomto orgáne. Za takéhoto člena navrhne klub poslancov nového člena.
(3)
Schôdze kontrolného orgánu sú neverejné. Kontrolný orgán sa schádza najmenej raz
za štvrťrok. Pri rokovaní postupuje podľa svojho rokovacieho poriadku. Zvolanie kontrolného
orgánu môže požadovať každý člen tohto orgánu.
(4)
Kontrolný orgán vykonáva svoju činnosť aj po skončení volebného obdobia Národnej
rady Slovenskej republiky, pokiaľ v novom volebnom období Národná rada Slovenskej
republiky nezvolí nový kontrolný orgán.
DRUHÁ HLAVA
POVINNOSTI A OPRÁVNENIA
Povinnosti príslušníkov informačnej služby
§ 7
Príslušník informačnej služby (ďalej len „príslušník“) je povinný pri plnení úloh
dbať na česť, vážnosť a dôstojnosť osôb, aj na svoju vlastnú, ako aj na to, aby osobám
v súvislosti s jeho činnosťou nevznikla škoda alebo iná ujma.
§ 8
(1)
Príslušník preukazuje svoju príslušnosť k informačnej službe služobným preukazom
s evidenčným číslom a ústnym vyhlásením: „Slovenská informačná služba“. Služobný preukaz
je verejná listina.
(2)
Príslušník pri preukazovaní svojej príslušnosti podľa odseku 1 nie je povinný oznámiť
svoje meno, priezvisko, funkciu ani hodnosť a nesmie služobný preukaz vydať z rúk;
na požiadanie poskytne na nahliadnutie iba prednú stranu služobného preukazu.
§ 9
Oprávnenie na nosenie a použitie strelnej zbrane
(1)
Príslušník je riaditeľom oprávnený nosiť strelnú zbraň a použiť ju v medziach tohto
zákona,
a)
aby v prípade nutnej obrany odvrátil útok vedený proti jeho osobe alebo jemu bezprostredne
hroziaci, alebo útok na život inej osoby,
b)
ak nemožno inak odvrátiť nebezpečný útok, ktorý ohrozuje chránený objekt, uzavretý
strážený priestor alebo chránenú osobu po predchádzajúcej márnej výzve, aby sa od
útoku upustilo.
(2)
Pred použitím strelnej zbrane je príslušník povinný vyzvať osobu, proti ktorej zakročuje,
aby upustila od protiprávneho konania s výstrahou, že bude použitá strelná zbraň.
Pred použitím strelnej zbrane je príslušník povinný použiť varovný výstrel. Od výstrahy
a varovného výstrelu môže príslušník upustiť len v prípade, keď je sám napadnutý alebo
je ohrozený život alebo zdravie inej osoby a vec neznesie odklad.
(3)
Pri použití strelnej zbrane je príslušník povinný dbať na potrebnú opatrnosť, najmä
aby neohrozil život iných osôb a čo najviac šetril život osoby, proti ktorej zbraň
použije. Použitie strelnej zbrane je príslušník povinný oznámiť svojmu nadriadenému.
§ 10
Oprávnenie na používanie osobitných prostriedkov
(1)
Pri plnení úloh ustanovených týmto zákonom je informačná služba oprávnená používať
osobitné prostriedky, ktorými sú
a)
informačno-operatívne prostriedky,
b)
informačnotechnické prostriedky.
(2)
Informačná služba je povinná zabezpečiť ochranu osobitných prostriedkov pred vyzradením
a zneužitím.
§ 11
Informačno-operatívne prostriedky
(1)
Informačno-operatívnymi prostriedkami sa na účely tohto zákona rozumejú
a)
sledovanie osôb a vecí,
b)
legalizačné dokumenty,
c)
využívanie osôb konajúcich v prospech informačnej služby,
(2)
O použití sledovania osôb a vecí na plnenie úloh v rozsahu pôsobnosti informačnej
služby rozhoduje riaditeľ a v čase jeho neprítomnosti ním poverený zástupca.
(3)
Legalizačnými dokumentmi na účely tohto zákona sa rozumejú listiny a predmety slúžiace
na utajenie skutočnej totožnosti príslušníka. Legalizačnými dokumentmi nemôžu byť
preukazy poslancov Národnej rady Slovenskej republiky, členov vlády Slovenskej republiky,
služobné preukazy sudcov a prokurátorov, preukazy šéfredaktorov, redaktorov, moderátorov,
zamestnancov alebo spolupracovníkov periodickej tlače alebo iného hromadného informačného
prostriedku.
(4)
Osobou konajúcou v prospech informačnej služby sa na účely tohto zákona rozumie fyzická
osoba, ktorá dobrovoľne, utajeným spôsobom poskytuje služby informačnej službe pri
plnení jej úloh.
(5)
Osobou konajúcou v prospech informačnej služby nesmie byť príslušník ozbrojeného
bezpečnostného zboru podľa osobitného predpisu,1c) vydavateľ periodickej tlače, prevádzkovateľ iného hromadného informačného prostriedku,
šéfredaktor, redaktor, moderátor, zamestnanec alebo spolupracovník periodickej tlače
alebo iného hromadného informačného prostriedku.1d)
(6)
Ak je to nevyhnutné v záujme ochrany ústavného zriadenia, vnútorného poriadku a bezpečnosti
štátu, predseda Bezpečnostnej rady Slovenskej republiky môže na návrh riaditeľa písomne
rozhodnúť, že informačná služba využije služby, ktoré jej poskytne konkrétna osoba
uvedená v odseku 5 ako osoba konajúca v prospech informačnej služby. Každú takúto
výnimku je potrebné písomnou formou oznámiť Osobitnému kontrolnému výboru Národnej
rady Slovenskej republiky na kontrolu činnosti Slovenskej informačnej služby.
(7)
Informačná služba vedie evidencie o použití informačno-operatívnych prostriedkov.
Podrobnosti o používaní a evidencii informačno-operatívnych prostriedkov upraví riaditeľ.
§ 12
Osobitosti nakladania s majetkom štátu
Pri správe majetku štátu, ktorý je určený na plnenie úloh na úseku ochrany ústavného
zriadenia, vnútorného poriadku, bezpečnosti štátu a na ochranu utajovaných skutočností,
môže informačná služba podľa rozhodnutia riaditeľa používať osobitné spôsoby nakladania
s majetkom štátu.
§ 13
Oprávnenie na používanie osobitných finančných prostriedkov
(1)
Osobitné finančné prostriedky sú vyčlenené rozpočtové prostriedky a príjmy získané
z činnosti spravodajského krycieho subjektu, ktoré je informačná služba oprávnená
používať na uhrádzanie výdavkov spojených s plnením úloh podľa tohto zákona, vrátane
výdavkov spojených so zriadením, založením, s činnosťou alebo so zrušením spravodajského
krycieho subjektu informačnou službou. Osobitné finančné prostriedky sa vedú na samostatnom
mimorozpočtovom účte informačnej služby.1e)
(2)
Spravodajským krycím subjektom na účely tohto zákona je právnická osoba a fyzická
osoba – podnikateľ vystupujúca pod legendou na účel utajenia činnosti informačnej
služby alebo utajenia činnosti jej príslušníkov pri výkone pôsobnosti informačnej
služby a pri plnení jej úloh podľa zákona alebo utajenia príslušnosti príslušníkov
k informačnej službe.
§ 13a
Ochrana príslušníkov informačnej služby
Informačná služba je oprávnená zabezpečovať ochranu svojich príslušníkov, ktorí na
území Slovenskej republiky alebo v zahraničí pri plnení úloh informačnej služby vykonávajú
svoje práva a povinnosti v súlade so zákonom.
§ 14
Držanie nebezpečných látok a zakázaných vecí
(1)
Ak je to nevyhnutné, informačná služba je na účely plnenia úloh podľa § 2 ods. 1 až 4, spolupráce podľa § 1 ods. 3 a § 16 a zaisťovania bezpečnosti a ochrany osôb, objektov a priestorov uvedených v § 9 ods. 1 písm. b) a § 13a oprávnená držať nebezpečné látky a zakázané veci.
(2)
Nebezpečnými látkami podľa odseku 1 sú najmä omamné látky, psychotropné látky a iné
návykové látky, prekurzory, výbušniny, výbušné predmety a jedy.
(3)
Zakázanými vecami podľa odseku 1 sú najmä zakázané zbrane, zakázané strelivo, zakázané
doplnky zbraní a falzifikáty peňazí, známok a cenných papierov.
Oprávnenie vyžadovať poskytnutie pomoci, podkladov a informácií
§ 15
(1)
Informačná služba je oprávnená v rozsahu svojej pôsobnosti požadovať od štátnych
a iných orgánov, právnických a fyzických osôb poskytnutie pomoci, podkladov a informácií,
ktoré môžu prispieť k objasneniu skutočností dôležitých na plnenie úloh ustanovených
týmto zákonom.
(2)
V rozsahu potrebnom na plnenie úloh ustanovených zákonom má informačná služba právo
na sprístupnenie a poskytnutie informácií a osobných údajov z informačných systémov
orgánov verejnej moci; tieto údaje sa poskytujú a sprístupňujú bez súhlasu dotknutej
osoby a o ich poskytnutí a sprístupnení sa tieto osoby neinformujú.
(3)
Štátne orgány sú povinné poskytnúť požadovanú pomoc, podklady a informácie informačnej
službe, ak osobitný zákon neustanovuje inak.
(4)
Na poskytnutie pomoci, podkladov alebo informácií nesmie byť nikto nútený.
§ 16
Informačná služba pri plnení úloh ustanovených týmto zákonom spolupracuje so štátnymi
a neštátnymi orgánmi a právnickými a fyzickými osobami. Formy spolupráce ustanoví
riaditeľ.
TRETIA HLAVA
VEDENIE EVIDENCIÍ
§ 17
(1)
Informačná služba je na účely plnenia úloh podľa tohto zákona alebo osobitného zákona
v rozsahu svojej pôsobnosti oprávnená vytvárať a prevádzkovať informačné systémy a
spracúvať v nich osobné údaje fyzických osôb a údaje o veciach alebo skutočnostiach,
ktoré priamo súvisia s plnením úloh podľa tohto zákona alebo úloh podľa osobitných
zákonov, a v tomto rozsahu je oprávnená viesť informačné systémy a evidencie takýchto
údajov.
(2)
Údaje o správaní osoby mladšej ako 14 rokov nesmú byť ukladané do evidencií.
(3)
Informačná služba zabezpečí ochranu osobných údajov spracúvaných v jej informačných
systémoch a evidenciách pred vyzradením, zneužitím, poškodením, neoprávneným zničením,
odcudzením alebo stratou.
(4)
Ak je to nevyhnutné, informačná služba je oprávnená pri plnení úloh podľa § 2 ods. 1, 2, 4 a na účely spolupráce podľa § 1 ods. 3 a § 16 spracúvať osobitné kategórie osobných údajov v rozsahu podľa osobitného predpisu.2)
(5)
Informačná služba je oprávnená spracúvať osobné údaje nevyhnutné na plnenie úloh
podľa tohto zákona bez súhlasu dotknutej fyzickej osoby, získavať ich z verejne dostupných
informačných zdrojov, alebo získavať ich pod krytím iným spôsobom alebo inou činnosťou.
Ak si to vyžaduje plnenie jej úloh, môže informačná služba vytvorené informačné systémy
a evidencie účelne združovať alebo rozdeľovať.
(6)
Ak údaje uchovávané v evidenciách už nie sú na plnenie ustanovených úloh potrebné,
alebo ak je na to iný zákonný dôvod, je informačná služba oprávnená tieto údaje uložiť
spôsobom, ktorý zabráni každému, okrem súdu, v prístupe k nim.
(7)
Záznam získaný monitorovaním priestoru prístupného verejnosti môže byť použitý len
na účely podľa tohto zákona alebo osobitného zákona.2a)
(8)
Riaditeľ upraví interným predpisom podrobnosti o informačných systémoch a evidenciách,
najmä o
a)
ich ochrane,
b)
oprávnenosti prístupu k nim,
c)
sprístupňovaní a poskytovaní údajov z nich,
d)
rozsahu, spôsobe a lehote zničenia údajov v informačných systémoch a evidenciách
informačnej služby.
(9)
Na spracúvanie osobných údajov informačnou službou, na evidencie a informačné systémy
informačnej služby a na sprístupňovanie údajov z nich sa nevzťahujú osobitné predpisy.2b)
ŠTVRTÁ HLAVA
NÁHRADA ŠKODY
§ 18
(1)
Štát zodpovedá za škodu, ktorá bola osobe spôsobená v súvislosti s poskytnutím pomoci
informačnej službe alebo príslušníkovi na ich žiadosť alebo s ich vedomím (ďalej len
„poškodený“). Štát sa tejto zodpovednosti môže zbaviť iba vtedy, ak sa preukáže, že
túto škodu si spôsobil poškodený úmyselne.
(2)
Ak u poškodeného došlo k ujme na zdraví alebo smrti, postupuje sa podľa predpisov
o odškodňovaní pracovných úrazov pracovníkov. Osobitný predpis3) ustanovuje, v ktorých prípadoch a v akom rozsahu
a)
patrí poškodenému, popri nárokoch podľa pracovnoprávnych predpisov, jednorazové mimoriadne
odškodnenie,
b)
sa zvyšuje jednorazové odškodnenie patriace podľa pracovnoprávnych predpisov pozostalým
po poškodenom a kedy možno takéto odškodnenie priznať osobám, ktoré boli na poškodeného
odkázané výživou.
(3)
Poškodenému sa hradí aj škoda na veciach, ktorá mu vznikla v súvislosti s poskytnutím
pomoci. Pritom sa hradí skutočná škoda, a to uvedením do pôvodného stavu; ak to nie
je možné alebo účelné, uhrádza sa v peniazoch. Poškodenému môže byť priznaná aj úhrada
nákladov spojených s obstarávaním novej veci za poškodenú vec.
§ 19
Štát zodpovedá aj za škody spôsobené informačnou službou, príslušníkom alebo osobou,
ktorá im poskytla pomoc v súvislosti s plnením úloh ustanovených týmto zákonom; to
neplatí, ak k spôsobeniu škody došlo v dôsledku oprávneného zákroku a protiprávneho
konania osoby, ktorej bola spôsobená škoda.
§ 20
Náhradu škody podľa § 18 a § 19 poskytuje v zastúpení štátu informačná služba.
ŠIESTA HLAVA
SPOLOČNÉ, PRECHODNÉ A ZÁVEREČNÉ USTANOVENIA
§ 23
(1)
Príslušníci a každý, kto plní úlohy na základe tohto zákona, sú povinní zachovávať
mlčanlivosť o skutočnostiach, o ktorých sa dozvedeli v súvislosti s činnosťou informačnej
služby a ktoré v záujme fyzických alebo právnických osôb majú zostať utajené.
(2)
Na žiadosť orgánov činných v trestnom konaní môže riaditeľ zbaviť mlčanlivosti osoby
uvedené v odseku 1.
(3)
Ustanovením odseku 1 nie sú dotknuté predpisy o ochrane štátneho tajomstva.5)
§ 24
(1)
Skutočnosti, o ktorých sa členovia kontrolného orgánu dozvedia pri výkone svojej
funkcie, oznamujú len v miere nevyhnutnej na dosiahnutie účelu kontroly podľa tohto
zákona.
(2)
Členovia kontrolného orgánu sú povinní zachovávať mlčanlivosť o skutočnostiach, o
ktorých sa dozvedeli pri výkone svojej funkcie. Povinnosť zachovávať mlčanlivosť trvá
aj po skončení výkonu funkcie člena kontrolného orgánu a tejto ich môže zbaviť len
Národná rada Slovenskej republiky.
(3)
Ustanovenie § 23 ods. 3 platí obdobne aj na členov kontrolného orgánu.
§ 25
Zrušuje sa zákon č. 67/1992 Zb. o vojenskom obrannom spravodajstve.
§ 26
Tento zákon nadobúda účinnosť dňom vyhlásenia.
Ivan Gašparovič v. r.
Vladimír Mečiar v. r.
Vladimír Mečiar v. r.
1)
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 100/1996 Z. z. o ochrane štátneho tajomstva, služobného tajomstva, o šifrovej ochrane informácií
a o zmene a doplnení Trestného zákona v znení neskorších predpisov.
1a)
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 171/1993 Z. z. o Policajnom zbore v znení neskorších predpisov.
1b)
Napr. § 38, 39, 44, 46,48 a 49 zákona Slovenskej národnej rady č. 44/1989 Zb. o rokovacom
poriadku Slovenskej národnej rady v znení neskorších predpisov.
1ba)
Zákon č. 73/1998 Z. z. o štátnej službe príslušníkov Policajného zboru, Slovenskej informačnej služby, Zboru
väzenskej a justičnej stráže Slovenskej republiky a Železničnej polície v znení neskorších
predpisov.
1c)
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 171/1993 Z. z. o Policajnom zbore v znení neskorších predpisov.
Zákon č. 57/1998 Z. z. o Železničnej polícii v znení neskorších predpisov.
Zákon č. 4/2001 Z. z. o Zbore väzenskej a justičnej stráže v znení neskorších predpisov.
Zákon č. 57/1998 Z. z. o Železničnej polícii v znení neskorších predpisov.
Zákon č. 4/2001 Z. z. o Zbore väzenskej a justičnej stráže v znení neskorších predpisov.
1d)
Napríklad § 3 a 11 zákona č. 81/1966 Zb. o periodickej tlači a o ostatných hromadných informačných prostriedkoch v znení neskorších
predpisov.
1e)
§ 22 ods. 4 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov
v znení neskorších predpisov.
2)
§ 8 zákona č. 428/2002 Z. z. o ochrane osobných údajov.
2a)
Napríklad zákon Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov, zákon č. 215/2004 Z. z. o ochrane utajovaných skutočností a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení
neskorších predpisov, Trestný poriadok.
2b)
Zákon č. 428/2002 Z. z. v znení neskorších predpisov.
Zákon č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o slobode informácií) v znení neskorších predpisov.
Zákon č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o slobode informácií) v znení neskorších predpisov.
3)
Nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 54/1992 Zb. o jednorazovom mimoriadnom odškodnení za ujmu na zdraví alebo smrť v súvislosti s
pomocou poskytnutou Policajnému zboru Slovenskej republiky.
4)
Zákon Slovenskej národnej rady č. 410/1991 Zb. o služobnom pomere príslušníkov Policajného zboru Slovenskej republiky v znení zákona
Slovenskej národnej rady č. 490/1992 Zb. a všeobecne záväzné právne predpisy vydané na jeho vykonanie. Zákon č. 76/1959 Zb. o niektorých služobných pomeroch vojakov v znení neskorších predpisov.
5)
Zákon č. 102/1971 Zb. o ochrane štátneho tajomstva v znení zákona č. 383/1990 Zb. a zákona č. 558/1991 Zb.