42/1994 Z. z.
Časová verzia predpisu účinná od 01.08.2001 do 31.12.2001
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter.
Otvoriť všetky
Číslo predpisu: | 42/1994 Z. z. |
Názov: | Zákon Národnej rady Slovenskej republiky o civilnej ochrane obyvateľstva |
Typ: | Zákon |
Dátum schválenia: | 27.01.1994 |
Dátum vyhlásenia: | 28.02.1994 |
Dátum účinnosti od: | 01.08.2001 |
Dátum účinnosti do: | 31.12.2001 |
Autor: | Národná rada Slovenskej republiky |
Právna oblasť: |
|
Nachádza sa v čiastke: |
130/1994 Z. z. | Nariadenie vlády Slovenskej republiky o jednorazovom mimoriadnom odškodnení za ujmu na zdraví alebo smrť v súvislosti s pomocou poskytnutou pri plnení úloh civilnej ochrany obyvateľstva |
166/1994 Z. z. | Nariadenie vlády Slovenskej republiky o kategorizácii územia Slovenskej republiky |
294/1994 Z. z. | Vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky o financovaní civilnej ochrany z prostriedkov štátneho rozpočtu |
297/1994 Z. z. | Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky o stavebnotechnických požiadavkách na stavby a o technických podmienkach zariadení vzhľadom na požiadavky civilnej ochrany |
27/1995 Z. z. | Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky o zabezpečovaní organizovania jednotiek civilnej ochrany |
75/1995 Z. z. | Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky o zabezpečovaní evakuácie |
173/1995 Z. z. | Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky o zabezpečovaní záchranných, lokalizačných a likvidačných prác |
86/1996 Z. z. | Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky o zabezpečovaní technických a prevádzkových podmienok informačného systému civilnej ochrany |
300/1996 Z. z. | Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky o zabezpečovaní ochrany obyvateľstva pri výrobe, preprave, skladovaní a manipulácii s nebezpečnými škodlivinami |
303/1996 Z. z. | Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky na zabezpečovanie prípravy na civilnú ochranu |
25/1997 Z. z. | Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 166/1994 Z. z. o kategorizácii územia Slovenskej republiky |
268/1998 Z. z. | Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 27/1995 Z. z. o zabezpečovaní organizovania jednotiek civilnej ochrany |
269/1998 Z. z. | Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 75/1995 Z. z. o zabezpečovaní evakuácie |
314/1998 Z. z. | Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky o podrobnostiach na zabezpečovanie hospodárenia s materiálom civilnej ochrany |
347/1998 Z. z. | Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 300/1996 Z. z. o zabezpečovaní ochrany obyvateľstva pri výrobe, preprave, skladovaní a manipulácii s nebezpečnými škodlivinami |
348/1998 Z. z. | Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky o zabezpečovaní technických a prevádzkových podmienok informačného systému civilnej ochrany |
349/1998 Z. z. | Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 297/1994 Z. z. o stavebnotechnických požiadavkách na stavby a o technických podmienkach zariadení vzhľadom na požiadavky civilnej ochrany |
383/1998 Z. z. | Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 173/1995 Z. z. o zabezpečovaní záchranných, lokalizačných a likvidačných prác |
384/1998 Z. z. | Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 303/1996 Z. z. na zabezpečovanie prípravy na civilnú ochranu |
6/1999 Z. z. | Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky o výdavkoch na civilnú ochranu obyvateľstva z prostriedkov štátneho rozpočtu |
216/2000 Z. z. | Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, ktorou sa dopĺňa vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky o zabezpečovaní technických a prevádzkových podmienok informačného systému civilnej ochrany |
194/2002 Z. z. | Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 75/1995 Z. z. o zabezpečovaní evakuácie v znení vyhlášky Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 269/1998 Z. z. |
195/2002 Z. z. | Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 300/1996 Z. z. o zabezpečovaní ochrany obyvateľstva pri výrobe, preprave, skladovaní a manipulácii s nebezpečnými škodlivinami v znení vyhlášky Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 347/1998 Z. z. |
196/2002 Z. z. | Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 348/1998 Z. z. o zabezpečovaní technických a prevádzkových podmienok informačného systému civilnej ochrany v znení vyhlášky Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 216/2000 Z. z. |
201/2002 Z. z. | Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky o zabezpečovaní organizovania jednotiek civilnej ochrany a o zabezpečovaní záchranných, lokalizačných a likvidačných prác |
202/2002 Z. z. | Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 297/1994 Z. z. o stavebnotechnických požiadavkách na stavby a o technických podmienkach zariadení vzhľadom na požiadavky civilnej ochrany v znení vyhlášky Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 349/1998 Z. z. |
203/2002 Z. z. | Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 314/1998 Z. z. o podrobnostiach na zabezpečovanie hospodárenia s materiálom civilnej ochrany |
557/2002 Z. z. | Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky o výdavkoch na civilnú ochranu obyvateľstva z prostriedkov štátneho rozpočtu |
414/2004 Z. z. | Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 314/1998 Z. z. o podrobnostiach na zabezpečovanie hospodárenia s materiálom civilnej ochrany v znení vyhlášky Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 203/ 2002 Z. z. |
565/2004 Z. z. | Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 166/1994 Z. z. o kategorizácii územia Slovenskej republiky v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 25/1997 Z. z. |
598/2004 Z. z. | Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 75/1995 Z. z. o zabezpečovaní evakuácie v znení neskorších predpisov |
326/2006 Z. z. | Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 130/1994 Z. z. o jednorazovom mimoriadnom odškodnení za ujmu na zdraví alebo smrť v súvislosti s pomocou poskytnutou pri plnení úloh civilnej ochrany obyvateľstva |
388/2006 Z. z. | Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky o podrobnostiach na zabezpečovanie technických a prevádzkových podmienok informačného systému civilnej ochrany |
523/2006 Z. z. | Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky o podrobnostiach na zabezpečenie záchranných prác a organizovania jednotiek civilnej ochrany |
524/2006 Z. z. | Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 303/1996 Z. z. na zabezpečovanie prípravy na civilnú ochranu v znení vyhlášky č. 384/1998 Z. z. |
532/2006 Z. z. | Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky o podrobnostiach na zabezpečenie stavebnotechnických požiadaviek a technických podmienok zariadení civilnej ochrany |
533/2006 Z. z. | Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky o podrobnostiach o ochrane obyvateľstva pred účinkami nebezpečných látok |
599/2006 Z. z. | Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o výdavkoch na civilnú ochranu obyvateľstva z prostriedkov štátneho rozpočtu |
225/2007 Z. z. | Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, ktorou sa dopĺňa vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 599/2006 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o výdavkoch na civilnú ochranu obyvateľstva z prostriedkov štátneho rozpočtu |
439/2007 Z. z. | Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 75/1995 Z. z. o zabezpečovaní evakuácie v znení neskorších predpisov |
440/2007 Z. z. | Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 303/1996 Z. z. na zabezpečovanie prípravy na civilnú ochranu v znení neskorších predpisov |
441/2007 Z. z. | Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 314/1998 Z. z. o podrobnostiach na zabezpečovanie hospodárenia s materiálom civilnej ochrany v znení neskorších predpisov |
442/2007 Z. z. | Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 388/2006 Z. z. o podrobnostiach na zabezpečovanie technických a prevádzkových podmienok informačného systému civilnej ochrany |
443/2007 Z. z. | Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 523/2006 Z. z. o podrobnostiach na zabezpečenie záchranných prác a organizovania jednotiek civilnej ochrany |
444/2007 Z. z. | Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 532/2006 Z. z. o podrobnostiach na zabezpečenie stavebnotechnických požiadaviek a technických podmienok zariadení civilnej ochrany |
445/2007 Z. z. | Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 533/2006 Z. z. o podrobnostiach o ochrane obyvateľstva pred účinkami nebezpečných látok |
446/2007 Z. z. | Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 599/2006 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o výdavkoch na civilnú ochranu obyvateľstva z prostriedkov štátneho rozpočtu v znení vyhlášky Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 225/2007 Z. z. |
7/2012 Z. z. | Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o odbornej spôsobilosti na úseku civilnej ochrany obyvateľstva |
8/2012 Z. z. | Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 599/2006 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o výdavkoch na civilnú ochranu obyvateľstva z prostriedkov štátneho rozpočtu v znení neskorších predpisov |
75/2012 Z. z. | Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 303/1996 Z. z. na zabezpečovanie prípravy na civilnú ochranu v znení neskorších predpisov |
160/2012 Z. z. | Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 533/2006 Z. z. o podrobnostiach o ochrane obyvateľstva pred účinkami nebezpečných látok v znení vyhlášky Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 445/2007 Z. z. |
328/2012 Z. z. | Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o evakuácii |
399/2012 Z. z. | Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 532/2006 Z. z. o podrobnostiach na zabezpečenie stavebnotechnických požiadaviek a technických podmienok zariadení civilnej ochrany v znení vyhlášky Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 444/2007 Z. z. |
15/2013 Z. z. | Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 388/2006 Z. z. o podrobnostiach na zabezpečovanie technických a prevádzkových podmienok informačného systému civilnej ochrany v znení vyhlášky Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 442/2007 Z. z. |
40/1961 Zb. | Zákon o obrane Československej socialistickej republiky |
372/1990 Zb. | Zákon Slovenskej národnej rady o priestupkoch |
222/1996 Z. z. | Zákon Národnej rady Slovenskej republiky o organizácii miestnej štátnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
117/1998 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 42/1994 Z. z. o civilnej ochrane obyvateľstva v znení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 222/1996 Z. z. |
252/2001 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 42/1994 Z. z. o civilnej ochrane obyvateľstva v znení neskorších predpisov |
416/2001 Z. z. | Zákon o prechode niektorých pôsobností z orgánov štátnej správy na obce a na vyššie územné celky |
261/2002 Z. z. | Zákon o prevencii závažných priemyselných havárií a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
515/2003 Z. z. | Zákon o krajských úradoch a obvodných úradoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
479/2005 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
568/2005 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 42/1994 Z. z. o civilnej ochrane obyvateľstva v znení neskorších predpisov |
335/2007 Z. z. | Zákon, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti so zrušením krajských úradov |
445/2008 Z. z. | Zákon, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v pôsobnosti Ministerstva vnútra Slovenskej republiky v súvislosti so zavedením meny euro v Slovenskej republike |
514/2008 Z. z. | Zákon o nakladaní s odpadom z ťažobného priemyslu a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
172/2011 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
395/2011 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 42/1994 Z. z. o civilnej ochrane obyvateľstva v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony |
345/2012 Z. z. | Zákon o niektorých opatreniach v miestnej štátnej správe a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
128/2015 Z. z. | Zákon o prevencii závažných priemyselných havárií a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
125/2016 Z. z. | Zákon o niektorých opatreniach súvisiacich s prijatím Civilného sporového poriadku, Civilného mimosporového poriadku a Správneho súdneho poriadku a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
177/2018 Z. z. | Zákon o niektorých opatreniach na znižovanie administratívnej záťaže využívaním informačných systémov verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon proti byrokracii) |
73/2020 Z. z. | Zákon, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v pôsobnosti Ministerstva vnútra Slovenskej republiky v súvislosti s ochorením COVID-19 |
9/2021 Z. z. | Zákon, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti s druhou vlnou pandémie ochorenia COVID-19 |
176/2021 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 179/2011 Z. z. o hospodárskej mobilizácii a o zmene a doplnení zákona č. 387/2002 Z. z. o riadení štátu v krízových situáciách mimo času vojny a vojnového stavu v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 42/1994 Z. z. o civilnej ochrane obyvateľstva v znení neskorších predpisov |
55/2022 Z. z. | Zákon o niektorých opatreniach v súvislosti so situáciou na Ukrajine |
146/2023 Z. z. | Zákon o ochrane ovzdušia a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
205/2023 Z. z. | Zákon o zmene a doplnení niektorých zákonov v súvislosti s reformou stavebnej legislatívy |
127/2024 Z. z. | Zákon, ktorým sa dopĺňa zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 42/1994 Z. z. o civilnej ochrane obyvateľstva v znení neskorších predpisov |
128/2024 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 250/2012 Z. z. o regulácii v sieťových odvetviach v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony |
363/2024 Z. z. | Zákon, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti s niektorými opatreniami na zabezpečenie dostupnosti ústavnej zdravotnej starostlivosti |
27/1950 Zb. | Zákon o štátnej podpore pri živelných pohromách |
166/1994 Z. z. | Nariadenie vlády Slovenskej republiky o kategorizácii územia Slovenskej republiky |
25/1997 Z. z. | Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 166/1994 Z. z. o kategorizácii územia Slovenskej republiky |
565/2004 Z. z. | Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 166/1994 Z. z. o kategorizácii územia Slovenskej republiky v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 25/1997 Z. z. |
42
ZÁKON
NÁRODNEJ RADY SLOVENSKEJ REPUBLIKY
z 27. januára 1994
o civilnej ochrane obyvateľstva
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
PRVÁ HLAVA
ÚVODNÉ USTANOVENIA
§ 1
Účel zákona
Účelom tohto zákona je upraviť podmienky na účinnú ochranu života, zdravia a majetku
pred následkami mimoriadnych udalostí, ako aj ustanoviť úlohy a pôsobnosť orgánov
štátnej správy, obcí a práva a povinnosti fyzických osôb a právnických osôb pri zabezpečovaní
civilnej ochrany obyvateľstva (ďalej len „civilná ochrana").
§ 2
Civilná ochrana
(1)
Civilná ochrana je systém úloh a opatrení zameraných na ochranu života, zdravia a
majetku, spočívajúcich najmä v analýze možného ohrozenia a v prijímaní opatrení na
znižovanie rizík ohrozenia, ako aj určenie postupov a činnosti pri odstraňovaní následkov
mimoriadnych udalostí.
(2)
Poslaním civilnej ochrany je v rozsahu ustanovenom týmto zákonom chrániť život, zdravie
a majetok a utvárať podmienky na prežitie pri mimoriadnych udalostiach a počas vyhlásenej
mimoriadnej situácie.
§ 3
Základné pojmy
(1)
Na účely tohto zákona sa mimoriadnou situáciou rozumie obdobie ohrozenia alebo obdobie
pôsobenia následkov mimoriadnej udalosti na život, zdravie alebo na majetok, ktorá
je vyhlásená podľa tohto zákona a počas ktorej sú vykonávané opatrenia na znižovanie
rizík ohrozenia alebo postupy a činnosti na odstránenie následkov mimoriadnej udalosti.
(2)
Na účely tohto zákona sa mimoriadnou udalosťou rozumie živelná pohroma, havária alebo
katastrofa, pričom
a)
živelná pohroma je mimoriadna udalosť, pri ktorej dôjde k nežiaducemu uvoľneniu kumulovaných
energií alebo hmôt v dôsledku nepriaznivého pôsobenia prírodných síl, pri ktorej môžu
pôsobiť nebezpečné látky alebo pôsobia ničivé faktory, ktoré majú negatívny vplyv
na život, zdravie alebo na majetok,
b)
havária je mimoriadna udalosť, ktorá spôsobí odchýlku od ustáleného prevádzkového
stavu, v dôsledku čoho dôjde k úniku nebezpečných látok alebo k pôsobeniu iných ničivých
faktorov, ktoré majú vplyv na život, zdravie alebo na majetok,
c)
katastrofa je mimoriadna udalosť, pri ktorej dôjde k narastaniu ničivých faktorov
a ich následnej kumulácii v dôsledku živelnej pohromy a havárie.
(3)
Nebezpečné látky sú prírodné alebo syntetické látky, ktoré svojimi chemickými, fyzikálnymi,
toxikologickými alebo biologickými vlastnosťami samostatne alebo v kombinácii môžu
spôsobiť ohrozenie života, zdravia alebo majetku.
(4)
Ohrozenie je obdobie, počas ktorého sa predpokladá nebezpečenstvo vzniku alebo rozšírenia
následkov mimoriadnej udalosti.
(5)
Analýza územia je posúdenie nebezpečenstva pre prípad vzniku mimoriadnej udalosti
s ohľadom na zdroje ohrozenia. Analýza územia sa vyhotovuje vo forme súboru dokumentov.
(6)
Záchranné práce sú činnosti na záchranu života, zdravia osôb a záchranu majetku,
ako aj na ich odsun z ohrozených alebo z postihnutých priestorov.
(7)
Lokalizačné práce sú činnosti na zamedzenie šírenia a pôsobenia následkov mimoriadnej
udalosti.
(8)
Likvidačné práce sú činnosti na odstránenie následkov mimoriadnej udalosti.
(9)
Núdzovým ubytovaním je zabezpečenie dočasného bývania osôb ohrozených alebo osôb
postihnutých následkami mimoriadnej udalosti.
(10)
Núdzové zásobovanie je zabezpečenie dočasného minimálneho stravovania, minimálnych
dávok pitnej vody a poskytovanie ďalších základných potrieb osobám postihnutým mimoriadnou
udalosťou v medziach existujúcich podmienok na prežitie, najmä dodávok elektrickej
energie, zabezpečenie tepla a základné zdravotnícke zabezpečenie.
(11)
Ukrytím sa rozumie ochrana osôb v ochranných stavbách pred možnými následkami mimoriadnych
udalostí.
(12)
Evakuáciou sa rozumie odsun ohrozených osôb, zvierat, prípadne vecí z určitého územia.
(13)
Protiradiačné, protichemické a protibiologické opatrenia sú opatrenia určené na zníženie
alebo na vylúčenie následkov pôsobenia nebezpečných látok.
(14)
Informačný systém civilnej ochrany tvorí hlásna služba a informačná služba civilnej
ochrany, pričom
a)
hlásna služba zabezpečuje včasné varovanie obyvateľov a vyrozumenie osôb činných
pri riešení následkov mimoriadnej udalosti a obcí o ohrození alebo o vzniku mimoriadnej
udalosti,
b)
informačná služba zabezpečuje zber, spracovanie, vyhodnocovanie a poskytovanie informácií.
(15)
Sebaochranou sa rozumie pomoc vlastnými silami a prostriedkami, ktorá sa zameriava
na ochranu vlastnej osoby a jej najbližšieho okolia a smeruje k zmierneniu alebo k
zamedzeniu pôsobenia následkov mimoriadnej udalosti.
(16)
Kategorizáciou územia sa rozumie začlenenie územných obvodov okresov do skupín charakterizovaných
porovnateľným ohrozením možnými mimoriadnymi udalosťami. Je určujúca na diferencovanie
rozsahu plánovaných opatrení civilnej ochrany.
(17)
Plánom ochrany obyvateľstva sa rozumie súbor dokumentov obsahujúcich protiradiačné,
protichemické a protibiologické a ďalšie opatrenia, technické a iné informácie potrebné
na zabezpečenie ochrany obyvateľstva pre prípad mimoriadnej udalosti.
(18)
Jednotkou civilnej ochrany sa rozumie organizovaná skupina osôb, odborne pripravená
a materiálne vybavená na plnenie úloh civilnej ochrany.
(19)
Materiálom civilnej ochrany sa rozumejú hnuteľné veci obstarané spravidla z prostriedkov
štátneho rozpočtu a určené na zabezpečovanie hlásnej služby a informačnej služby civilnej
ochrany, úloh plnených jednotkami civilnej ochrany, ako aj prostriedky individuálnej
ochrany obyvateľstva.
(20)
Osoba prevzatá do starostlivosti je osoba, ktorá sa okrem zamestnancov, právnických
osôb, podnikateľov alebo ostatných fyzických osôb nachádza s ich vedomím na nehnuteľnostiach,
ktoré užívajú tieto právnické osoby, podnikatelia alebo ostatné fyzické osoby.
§ 3a
Varovanie obyvateľstva
(1)
Varovanie obyvateľstva sa vykonáva varovnými signálmi
a)
„VŠEOBECNÉ OHROZENIE“ – dvojminútovým kolísavým tónom sirén pri ohrození alebo pri
vzniku mimoriadnej udalosti, ako aj pri možnosti rozšírenia následkov mimoriadnej
udalosti,
b)
„OHROZENIE VODOU“ – šesťminútovým stálym tónom sirén pri ohrození ničivými účinkami
vody.
(2)
Koniec ohrozenia alebo koniec pôsobenia následkov mimoriadnej udalosti sa vyhlasuje
signálom „KONIEC OHROZENIA“ – dvojminútovým stálym tónom sirén bez opakovania.
(3)
Varovné signály a signál „KONIEC OHROZENIA“ sa následne dopĺňajú hovorenou informáciou
prostredníctvom hromadných informačných prostriedkov.
(4)
Preskúšanie prevádzkyschopnosti systémov varovania obyvateľstva sa vykonáva dvojminútovým
stálym tónom sirén po predchádzajúcom informovaní obyvateľstva o čase skúšky prostredníctvom
hromadných informačných prostriedkov. Koordináciu preskúšavania týchto systémov vykonáva
Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo vnútra“).
§ 3b
Mimoriadna situácia
(1)
Mimoriadna situácia sa vyhlasuje a odvoláva prostredníctvom hromadných informačných
prostriedkov.
(2)
Po vyhlásení mimoriadnej situácie sa vykonávajú tieto úlohy a opatrenia:
a)
záchranné, lokalizačné a likvidačné práce silami a prostriedkami z celého územia,
na ktorom bola vyhlásená mimoriadna situácia,
b)
evakuácia,
c)
núdzové zásobovanie a núdzové ubytovanie alebo
d)
použitie vojenských záchranných útvarov alebo iných zložiek ozbrojených síl.
§ 4
Zariadenia civilnej ochrany
(1)
Zariadenia civilnej ochrany sú ochranné stavby a stavby alebo ich časti a technologické
súčasti, ktoré sú predurčené na plnenie úloh civilnej ochrany, pričom za ochranné
stavby sa na účely tohto zákona považujú
a)
ochranné a úkrytové priestory všetkých kategórií a typov,
b)
chránené pracoviská, ktoré slúžia civilnej ochrane.
(2)
(3)
Pri spracúvaní územného plánu a územného projektu zóny ich obstarávatelia v spolupráci
s krajskými úradmi a s okresnými úradmi určia rozsah povinnej výstavby zariadení civilnej
ochrany.
(4)
Zariadenia civilnej ochrany, najmä ochranné stavby, sa budujú ako dvojúčelové.
§ 5
Financovanie civilnej ochrany
(1)
Výdavky na civilnú ochranu sa financujú zo štátneho rozpočtu Slovenskej republiky3) prostredníctvom rozpočtovej kapitoly ministerstva vnútra a rozpočtových kapitol krajských
úradov.
(2)
Prostriedky štátneho rozpočtu na financovanie výdavkov na civilnú ochranu sa určujú
účelovo vo vzťahu k jednotlivým rozpočtovým kapitolám v zákone o štátnom rozpočte.
(3)
Na financovaní civilnej ochrany sa v rozsahu ustanovenom v tomto zákone podieľajú
aj obce, právnické osoby, ako aj právnické osoby a fyzické osoby, ktoré podnikajú
(ďalej len „podnikateľ“),4) a fyzické osoby, ktoré vyrábajú, prepravujú, skladujú alebo manipulujú s nebezpečnými
látkami v množstvách ohrozujúcich život, zdravie alebo majetok (ďalej len „ostatné
fyzické osoby“).
(4)
Podrobnosti o výdavkoch na civilnú ochranu z prostriedkov štátneho rozpočtu ustanoví
všeobecne záväzný právny predpis, ktorý vydá ministerstvo vnútra.4a)
DRUHÁ HLAVA
ÚLOHY, RIADENIE A ORGANIZÁCIA CIVILNEJ OCHRANY
Úlohy a zodpovednosť
§ 6
(1)
Civilná ochrana (§ 2) zahŕňa najmä tieto úlohy a opatrenia:
a)
organizovanie, riadenie a vykonávanie záchranných, lokalizačných a likvidačných prác,
ktoré spočívajú hlavne v záchrane osôb, poskytnutí predlekárskej a lekárskej pomoci,
vyslobodzovaní osôb a v odsune ranených,
b)
organizovanie a zabezpečovanie hlásnej a informačnej služby,
c)
poskytovanie núdzového zásobovania a núdzového ubytovania,
d)
zabezpečovanie a vykonávanie ukrytia a evakuácie,
e)
vykonávanie protiradiačných, protichemických a protibiologických opatrení,
f)
organizovanie, riadenie a vykonávanie prípravy na civilnú ochranu,
g)
posudzovanie umiestňovania stavieb a využívania územia a dodržovania záujmov civilnej
ochrany na teritóriu pri územnom a stavebnom konaní a technických parametrov zariadení
civilnej ochrany,
h)
zabezpečovanie a vykonávanie edičnej, vedeckovýskumnej a vývojovej činnosti v civilnej
ochrane.
(2)
Civilná ochrana zahŕňa aj doplňujúcu činnosť potrebnú na splnenie úloh uvedených
v odseku 1 vrátane plánovania, organizovania, materiálneho zabezpečenia a kontroly.
(3)
Úlohy uvedené v odseku 1 písm. a) až f) plní civilná ochrana aj počas vyhlásenia
brannej pohotovosti štátu.5)
(4)
Rozsah úloh uvedených v odseku 1 vyplýva z kategorizácie územia Slovenskej republiky,
ktorú ustanoví vláda Slovenskej republiky (ďalej len „vláda") nariadením.
§ 7
Za plnenie úloh civilnej ochrany zodpovedá v rozsahu ustanovenom týmto zákonom vláda,
ministerstvá, ostatné ústredné orgány štátnej správy, iné ústredné štátne orgány,
krajské úrady a okresné úrady,6) obce,7) právnické osoby a fyzické osoby; pri plnení týchto úloh spolupracujú v rozsahu ustanovenom
týmto zákonom s obdobnými inštitúciami iných štátov.
§ 8
(1)
Vláda vyhlasuje a odvoláva mimoriadnu situáciu pre ohrozené územie alebo pre územie,
kde vznikla mimoriadna udalosť uvedená v § 3 ods. 2, ak rozsah ohrozeného alebo postihnutého územia presiahne územný obvod kraja.
(2)
Vyhlasovanie brannej pohotovosti štátu a mimoriadnych situácií za brannej pohotovosti
štátu a vojny upravuje osobitný predpis.8)
§ 9
(1)
Ministerstvá, ostatné ústredné orgány štátnej správy a iné ústredné štátne orgány
plnia úlohy civilnej ochrany a vykonávajú ich kontrolu10) v rozsahu svojej pôsobnosti. O stave plnenia úloh civilnej ochrany poskytujú informácie
ministerstvu vnútra.
(2)
Ministerstvá, do ktorých pôsobnosti patrí riadenie výkonu štátnej správy na úseku
školstva, zabezpečujú, aby obsah výchovy a vzdelávania na všetkých druhoch a typoch
škôl v primeranom rozsahu zahŕňal aj otázky civilnej ochrany.
(3)
Ministerstvo obrany Slovenskej republiky zabezpečuje účasť Armády Slovenskej republiky
na plnení úloh civilnej ochrany v rozsahu ustanovenom osobitným predpisom.11)
(4)
Ministerstvo vnútra, Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky,
Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky, Ministerstvo pôdohospodárstva Slovenskej
republiky a Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky v spolupráci so Správou
štátnych hmotných rezerv Slovenskej republiky plnia úlohy odborného zabezpečenia evakuácie.
Riadenie a organizácia civilnej ochrany
§ 10
(1)
Civilnú ochranu riadi ministerstvo vnútra.
(2)
Na plnení úloh a opatrení v civilnej ochrane sa podieľajú aj vojenské záchranné útvary
civilnej ochrany; tieto útvary majú osobitné postavenie.12)
(3)
Hlavné mesto Slovenskej republiky Bratislava a mesto Košice si pôsobnosti na úseku
civilnej ochrany a spolupráce s mestskými časťami upravia v štatúte mesta.
(4)
Na výkon úloh a opatrení v civilnej ochrane môžu byť určení vojaci v činnej službe.13)
§ 11
Pri plnení úloh civilnej ochrany spolupracuje ministerstvo vnútra so štátnymi orgánmi,
s obcami, právnickými osobami a fyzickými osobami a verejnoprávnymi inštitúciami s
humanitným poslaním,14) ktoré v rámci svojej pôsobnosti sú činné v prípadoch mimoriadnej udalosti alebo mimoriadnej
situácie pri záchranných, lokalizačných a likvidačných prácach; pritom však nesmie
byť dotknuté plnenie ich úloh ustanovených osobitnými predpismi.15)
TRETIA HLAVA
PÔSOBNOSŤ ORGÁNOV ŠTÁTNEJ SPRÁVY A OBCÍ NA ÚSEKU CIVILNEJ OCHRANY
§ 12
Pôsobnosť ministerstva vnútra
(1)
Ministerstvo vnútra
a)
vypracúva koncepciu organizácie a rozvoja civilnej ochrany,
b)
riadi výkon štátnej správy na úseku civilnej ochrany,
c)
vypracúva analýzu územia republiky z hľadiska možných mimoriadnych udalostí,
d)
organizuje a riadi informačný systém civilnej ochrany a plní jeho úlohy,
e)
ustanovuje základné technické a prevádzkové podmienky informačného systému civilnej
ochrany a schvaľuje predložené projekty na ich výstavbu,
f)
určuje stavebnotechnické požiadavky na zariadenia civilnej ochrany z hľadiska požiadaviek
civilnej ochrany,
g)
zabezpečuje a vykonáva preventívno-výchovnú a edičnú činnosť, ako aj vzdelávanie
zamestnancov, ktorí plnia úlohy civilnej ochrany; zabezpečuje vedeckovýskumnú a vývojovú
činnosť v civilnej ochrane,
h)
koordinuje prípravu na civilnú ochranu,
i)
zabezpečuje rozvoj medzinárodnej spolupráce na úseku civilnej ochrany a zastupuje
Slovenskú republiku v medzinárodných organizáciách civilnej ochrany,
j)
ustanovuje spôsob hospodárenia s materiálom civilnej ochrany, pričom hospodárením
s materiálom civilnej ochrany sa rozumie okrem oprávnení a povinností podľa osobitného
predpisu15a) aj jeho obstarávanie, evidencia, skladovanie, použitie, ošetrovanie, skúšky, opravy
a kontroly,
k)
schvaľuje skladbu, rozsah a určenie výdavkov krajského úradu na civilnú ochranu z
prostriedkov štátneho rozpočtu na príslušný rok,
l)
kontroluje plnenie úloh civilnej ochrany.
(2)
Ministerstvo vnútra sa podieľa na
a)
riadení a vykonávaní záchranných, lokalizačných a likvidačných prác,
b)
evakuácii.
(3)
Ministerstvo vnútra uplatňuje záujmy civilnej ochrany pri plnení úloh Ministerstva
pre správu a privatizáciu národného majetku Slovenskej republiky, Správy štátnych
hmotných rezerv Slovenskej republiky9) a subjektov hospodárskej mobilizácie.16)
§ 13
Pôsobnosť krajského úradu
(1)
Krajský úrad
a)
vypracúva analýzy územia kraja z hľadiska možných mimoriadnych udalostí,
b)
uplatňuje stavebnotechnické požiadavky na stavby z hľadiska požiadaviek civilnej
ochrany a rozhoduje podľa všeobecných predpisov o správnom konaní16a) o zrušení zariadení na účely civilnej ochrany,
c)
vypracúva a vedie dokumentáciu civilnej ochrany,
d)
riadi a koordinuje plnenie úloh civilnej ochrany v pôsobnosti okresných úradov,
e)
organizuje preventívno-výchovnú a propagačnú činnosť v civilnej ochrane,
f)
riadi záchranné, lokalizačné a likvidačné práce, ak ich rozsah presahuje územný obvod
jedného okresu,
g)
plánuje, vyhlasuje, riadi a zabezpečuje evakuáciu, ak jej rozsah presahuje územný
obvod jedného okresu,
h)
zabezpečuje úlohy ustanovené pre civilnú ochranu za brannej pohotovosti štátu,
i)
vypracúva v súčinnosti s okresnými úradmi plán ochrany obyvateľstva,
j)
riadi informačný systém civilnej ochrany a plní jeho úlohy na území kraja,
k)
predkladá návrh skladby, rozsahu a určenia výdavkov na civilnú ochranu z prostriedkov
štátneho rozpočtu na schválenie ministerstvu vnútra.
(2)
Krajský úrad vyhlasuje a odvoláva mimoriadnu situáciu na území kraja, ak rozsah mimoriadnej
udalosti presahuje územný obvod jedného okresu, a neodkladne vyžaduje prostredníctvom
ministerstva vnútra vyhlásenie mimoriadnej situácie, ak rozsah mimoriadnej udalosti
presahuje jeho územný obvod.
§ 14
Pôsobnosť okresného úradu
(1)
Okresný úrad
a)
vypracúva analýzy územia okresu z hľadiska možných mimoriadnych udalostí,
b)
vypracúva plán ochrany obyvateľstva v súčinnosti s právnickými osobami a fyzickými
osobami a v rozsahu ustanovenom týmto zákonom im ukladá úlohy,
c)
riadi a organizuje prípravu na civilnú ochranu,
d)
vypracúva a vedie dokumentáciu civilnej ochrany,
e)
riadi po odbornej stránke a kontroluje plnenie povinností právnických osôb, fyzických
osôb a obcí v civilnej ochrane,
f)
v spolupráci s verejnoprávnymi inštitúciami s humanitným poslaním14) organizuje a vykonáva preventívno-výchovnú a propagačnú činnosť v civilnej ochrane,
g)
rozhoduje16a) o povinnosti vytvárať jednotky civilnej ochrany a zariadenia civilnej ochrany pre
potreby územia,
h)
riadi záchranné, lokalizačné a likvidačné práce, ak nepatria do pôsobnosti iných
orgánov štátnej správy, právnických osôb, podnikateľov alebo obcí,
i)
plánuje, vyhlasuje, riadi a zabezpečuje evakuáciu, ak nepatrí do pôsobnosti právnických
osôb, podnikateľov alebo obcí, a rozhoduje16a) o povinnosti obcí umiestniť evakuovaných,
j)
zabezpečuje úlohy civilnej ochrany aj počas brannej pohotovosti štátu,
k)
riadi a kontroluje hospodárenie s materiálom civilnej ochrany a zabezpečuje vybavenie
obyvateľstva okresu prostriedkami individuálnej ochrany.
(2)
Okresný úrad je dotknutým orgánom štátnej správy z hľadiska civilnej ochrany v územnom
konaní a stavebnom konaní.16b)
(3)
Okresný úrad riadi informačný systém civilnej ochrany a plní jeho úlohy na území
okresu, vyhlasuje a odvoláva mimoriadnu situáciu na území okresu. Ak rozsah mimoriadnej
udalosti presahuje územný obvod okresu, neodkladne oznamuje krajskému úradu potrebu
vyhlásenia mimoriadnej situácie. O vyhlásení mimoriadnej situácie alebo stavu núdze
informuje orgány štátnej správy, útvary Policajného zboru a útvary Armády Slovenskej
republiky.
§ 15
Pôsobnosť obce
(1)
Obec
a)
vypracúva plán ochrany obyvateľstva, oboznamuje sa s havarijnými plánmi podnikov
a prevádzok na svojom území a informuje obyvateľstvo o postupe pri mimoriadnej udalosti,
b)
koordinuje plnenie úloh v súčinnosti s právnickými osobami, podnikateľmi a s ostatnými
fyzickými osobami,
c)
riadi záchranné, lokalizačné a likvidačné práce, ak nepatria do pôsobnosti orgánov
štátnej správy, právnických osôb alebo podnikateľov na území obce,
d)
uskladňuje, ošetruje a zabezpečuje výdaj materiálu civilnej ochrany jednotkám civilnej
ochrany zriadeným obcou a prostriedkov individuálnej ochrany obyvateľstvu obce, pre
ktoré tieto prostriedky nezabezpečujú právnické osoby alebo podnikatelia; prostriedkami
individuálnej ochrany sa rozumejú prostriedky na ochranu dýchacích ciest a očí proti
účinkom nebezpečných látok najmä počas vyhlásenia brannej pohotovosti štátu,
e)
podľa potreby určuje vhodné ochranné stavby použiteľné na ukrytie obyvateľstva a
zabezpečuje ich potrebné úpravy,
f)
vykonáva hlásnu službu na území obce a poskytuje nevyhnutnú a okamžitú pomoc v núdzi,
najmä prístrešie, stravu alebo inú materiálnu pomoc17) obyvateľstvu obce a osobám nachádzajúcim sa na území obce,
g)
plánuje, vyhlasuje, riadi a zabezpečuje evakuáciu a poskytuje núdzové ubytovanie
a núdzové zásobovanie evakuovaným,
h)
vytvára jednotky civilnej ochrany z obyvateľstva obce a zabezpečuje ich akcieschopnosť,
i)
zabezpečuje a vykonáva prípravu jednotiek civilnej ochrany obce a v spolupráci s
verejnoprávnymi inštitúciami s humanitným poslaním14) zabezpečuje prípravu obyvateľstva na sebaochranu a vzájomnú pomoc,
j)
vyhlasuje a odvoláva mimoriadnu situáciu a ustanovuje režim života obyvateľstva na
území obce v prípade vzniku mimoriadnej udalosti a neodkladne o tom informuje okresný
úrad,
k)
vedie evidenciu evakuovaných osôb a zoznamy evakuovaných osôb podliehajúcich brannej
povinnosti s uvedením evakuačného miesta odovzdáva príslušnej vojenskej správe,
l)
hospodári s pridelenými finančnými prostriedkami na civilnú ochranu,18)
m)
vyžaduje náhradu skutočných výdavkov vynaložených na civilnú ochranu, ktoré sa financujú
zo štátneho rozpočtu, z rozpočtu miestne príslušného okresného úradu.
(2)
Obec je povinná uhrádzať z vlastných zdrojov výdavky spojené s uskladnením materiálu
civilnej ochrany, s prípravou na civilnú ochranu a výdavky spojené s udržiavaním ochranných
stavieb civilnej ochrany. Výdavky nezahŕňajú odmeny pre skladníka, lektora a výdavky
na rekonštrukcie, prestavby ochranných stavieb, periodické revízie, obmeny technického
zariadenia a odstraňovanie následkov ich poškodenia mimoriadnou udalosťou.
ŠTVRTÁ HLAVA
POVINNOSTI A OPRÁVNENIA INÝCH ÚČASTNÍKOV CIVILNEJ OCHRANY
§ 16
Povinnosti právnických osôb a fyzických osôb
(1)
Právnické osoby a podnikatelia, ktorí svojou činnosťou môžu ohroziť život, zdravie
alebo majetok svojich zamestnancov alebo iných osôb, sú povinní
a)
pripravovať a zabezpečovať ochranu svojich zamestnancov a osôb, ktoré môžu ohroziť,
b)
poskytovať okresným úradom a obciam, na ktorých území pôsobia, informácie o možnom
nebezpečenstve, jeho rozsahu, spôsobe ochrany a likvidácii následkov a tieto pravidelne
aktualizovať,
c)
spolupracovať s krajskými úradmi, okresnými úradmi a obcami pri riešení ochrany obyvateľstva,
ktoré svojou činnosťou môžu ohroziť,
d)
vykonávať hlásnu službu pre svojich zamestnancov, obyvateľstvo a obce, ktoré bezprostredne
ohrozujú,
e)
zriaďovať a udržiavať ochranné stavby pre svojich zamestnancov a prostriedky varovania,
f)
zabezpečovať na vlastné náklady špeciálne prostriedky individuálnej ochrany pre svojich
zamestnancov a osoby prevzaté do starostlivosti, pričom špeciálnymi prostriedkami
individuálnej ochrany sa rozumejú prostriedky na ochranu osôb proti konkrétnemu druhu
nebezpečnej látky,
g)
skladovať, ošetrovať a zabezpečovať výdaj materiálu civilnej ochrany a prostriedkov
individuálnej ochrany pre svojich zamestnancov a osoby prevzaté do starostlivosti,
h)
poskytnúť pri príprave na civilnú ochranu a pri mimoriadnych udalostiach orgánom
štátnej správy alebo obciam vecné prostriedky, ktoré vlastnia alebo užívajú.
(2)
Ostatné fyzické osoby plnia primerane úlohy uvedené v odseku 1 písm. b), c) a d).
(3)
Právnické osoby a podnikatelia uvedení v odseku 1 vypracúvajú plán ochrany svojich
zamestnancov a osôb prevzatých do starostlivosti, vytvárajú vo svojej pôsobnosti jednotky
a zariadenia podľa vlastného rozhodnutia a podľa rozhodnutia16a) okresného úradu a zabezpečujú ich akcieschopnosť a prevádzkyschopnosť, vyhlasujú
režim života a neodkladne o tom informujú obec, na ktorej území pôsobia, a okresný
úrad.
(4)
Právnické osoby a podnikatelia, ktorí sú prevádzkovateľmi dopravných prostriedkov,
zdravotníckych zariadení a prostriedkov alebo vývarovní, zásobovacích a stravovacích
zariadení, sú povinní na požiadanie krajského úradu, okresného úradu alebo obce podieľať
sa na vypracúvaní a plnení plánov dopravného, zdravotníckeho alebo zásobovacieho zabezpečenia
evakuácie.
(5)
Právnické osoby a fyzické osoby, ktoré prevádzkujú rozhlasové a televízne vysielanie,
sú povinné na požiadanie ministerstva vnútra, krajského úradu, okresného úradu alebo
obce bezplatne poskytnúť nevyhnutný čas na odvysielanie informácií civilnej ochrany.
(6)
Prevádzkovatelia vodohospodárskych diel sú povinní v rámci výstavby vodohospodárskeho
diela zabezpečiť aj výstavbu a prevádzku systému varovania a vyrozumenia na vodohospodárskom
diele a na ohrozenom území do vzdialenosti, ktorú dosiahne čelo prielomovej vlny do
jednej hodiny od vzniku mimoriadnej udalosti. Prielomovou vlnou sa rozumie druh povodňovej
vlny, ktorá vznikne náhlym porušením hrádze, a čelom prielomovej vlny sa rozumie časť
prielomovej vlny, ktorá je charakteristická náhlym zvýšením hladiny a zväčšením prietoku.
(7)
Právnické osoby a podnikatelia, ktorí vyrábajú a skladujú nebezpečné látky alebo
manipulujú s nebezpečnými látkami a tým ohrozujú život, zdravie alebo majetok, sú
povinní na vlastné náklady zabezpečiť systém monitorovania územia, varovania obyvateľstva
a vyrozumenia osôb na ohrozenom území a trvale ho udržiavať v prevádzke.
(8)
Prevádzkovatelia vodohospodárskych diel, právnické osoby a podnikatelia uvedení v
odsekoch 6 a 7 sú povinní pred začatím výstavby vyrozumievacieho a varovného systému
predložiť ministerstvu vnútra projekt výstavby na schválenie.
(9)
Právnické osoby a fyzické osoby, ktoré vlastnia alebo prevádzkujú zariadenia určené
na ubytovanie alebo ktoré umožňujú dočasný pobyt osôb, sú povinné na vyzvanie obce
podieľať sa na vypracúvaní plánu ubytovania evakuovaných osôb v obci a po vyhlásení
evakuácie zabezpečiť umiestnenie plánom určeného počtu evakuovaných osôb.
(10)
Právnické osoby a fyzické osoby sú pre potreby evakuácie povinné poskytnúť obciam
a okresným úradom, na ktorých území pôsobia, údaje o druhoch a počtoch zvierat, ktoré
vlastnia.
(11)
Právnické osoby a podnikatelia neuvedení v odseku 1 plnia primerane úlohy ustanovené
v odseku 1 písm. e), g) a h) a v odseku 3; ostatné úlohy uvedené v odseku 1 plnia
podľa rozhodnutia16a) okresného úradu.
(12)
Právnické osoby a podnikatelia sú povinní uhrádzať z vlastných zdrojov pre svojich
zamestnancov a osoby prevzaté do starostlivosti výdavky spojené
a)
s uskladnením materiálu civilnej ochrany a špeciálnych prostriedkov individuálnej
ochrany,
b)
s prípravou na civilnú ochranu, so zriadením a prevádzkovaním prostriedkov varovania
a vyrozumenia,
c)
so zriadením a udržiavaním ochranných stavieb,
d)
s vyžiadaním a použitím síl a prostriedkov na odstraňovanie následkov mimoriadnych
udalostí spôsobených činnosťou, ktorou ohrozili život, zdravie alebo majetok;
ostatné fyzické osoby uhrádzajú z vlastných zdrojov výdavky uvedené v písmene d).
ostatné fyzické osoby uhrádzajú z vlastných zdrojov výdavky uvedené v písmene d).
(13)
Fyzické osoby zaobchádzajú so špeciálnymi prostriedkami individuálnej ochrany podľa
pokynov právnických osôb a podnikateľov, ktorí špeciálne prostriedky individuálnej
ochrany zabezpečili podľa odseku 1 písm. f).
§ 17
Oprávnenia fyzických osôb
(1)
Fyzická osoba má právo na včasné varovanie pred hroziacim nebezpečenstvom, na zabezpečenie
prostriedkami individuálnej ochrany vrátane špeciálnych prostriedkov, na evakuáciu
a ukrytie a na informácie o spôsobe ochrany, na bezprostrednú pomoc pri ohrození života,
zdravia a majetku.
(2)
Fyzické osoby majú právo na vytvorenie podmienok na zabezpečenie prípravy na civilnú
ochranu, ktorej cieľom je umožniť získanie nevyhnutných vedomostí a zručností v sebaochrane
a pomoci iným v núdzi.
§ 18
Príprava na civilnú ochranu
(1)
Príprava na civilnú ochranu sa vykonáva bezplatne a zahŕňa
a)
prípravu jednotiek civilnej ochrany,
b)
prípravu obyvateľstva na sebaochranu a vzájomnú pomoc, ako aj prípravu na poskytovanie
prvej pomoci.
(2)
Prípravu na civilnú ochranu vykonávajú okrem okresných úradov, právnických osôb,
podnikateľov a obcí aj združenia humanitného zamerania.19)
§ 19
Vstup na nehnuteľnosti
(1)
Pre prípady vzniku mimoriadnej udalosti, ak je to na zistenie a odstránenie jej následkov
nevyhnutné, vlastník alebo nájomca nehnuteľnosti je povinný umožniť vstup na nehnuteľnosť
osobe vykonávajúcej svoju právomoc podľa tohto zákona alebo umiestniť na nej technologické
zariadenia civilnej ochrany.
(2)
Vlastník alebo nájomca, na ktorého nehnuteľnosti sú umiestnené zariadenia civilnej
ochrany, je povinný po predchádzajúcej výzve umožniť vstup na nehnuteľnosť osobe vykonávajúcej
svoju právomoc podľa tohto zákona na účel vykonania kontroly.
(3)
Ustanovením odsekov 1 a 2 nie je dotknuté právo na náhradu škody.
§ 20
Všeobecné ustanovenia o povinnostiach v prípadoch mimoriadnej udalosti
Osoba, ktorá nie je zaviazaná účasťou na civilnej ochrane a na jej príprave podľa
tohto zákona alebo iných zákonov,20) je v prípadoch mimoriadnej udalosti povinná primerane svojmu veku a zdravotnému stavu
spolupracovať v súčinnosti s inými osobami v civilnej ochrane a možno jej v záujme
ochrany života, zdravia a majetku uložiť obmedzenia a vyžadovať poskytnutie vecných
prostriedkov potrebných na civilnú ochranu.
Vecné plnenie
§ 21
(1)
Okresný úrad môže priamo alebo prostredníctvom obce uložiť právnickej osobe alebo
fyzickej osobe povinnosť poskytnúť vecné plnenie, ktoré potrebuje na to, aby zvládol
úlohy pri mimoriadnej udalosti.
(2)
Povinnosť poskytnúť vecné plnenie sa právnickej osobe alebo fyzickej osobe uloží
spravidla písomnou formou.21)
(3)
Pri ukladaní vecných plnení treba prihliadať na to, aby sa tým neohrozila výživa
toho, kto vec poskytol, a jeho rodiny a chod jeho hospodárskych zariadení.
§ 22
(1)
Vecné prostriedky, ktoré sa prevzali ako vecné plnenia podľa tohto zákona len do
užívania, sa po zániku potreby vrátia tomu, od koho sa prevzali.
(2)
Ak nemožno vecný prostriedok, ktorý sa prevzal do užívania, po zániku potreby vrátiť,
poskytne sa právnickej osobe alebo fyzickej osobe iný vecný prostriedok rovnakého
druhu a podľa možnosti rovnakej hodnoty alebo sa dá náhrada v peniazoch.22)
(3)
Ten, kto konal na základe rozhodnutia príslušného orgánu štátnej správy, má právo
na náhradu škody, ktorá mu vznikla vecným plnením, podľa osobitných predpisov.23)
Osobné úkony
§ 23
(1)
Fyzické osoby sú povinné zúčastniť sa na plnení úloh civilnej ochrany osobnými úkonmi.
(2)
Osobnými úkonmi v civilnej ochrane sú povinné všetky fyzické osoby, ktoré nie sú
podľa § 24 od nich oslobodené.
(3)
Osobnými úkonmi podľa tohto zákona sa rozumie každá fyzická i duševná činnosť, ktorá
sa vyžaduje v záujme ochrany života, zdravia a majetku v čase mimoriadnej udalosti.
(4)
Vo vykonávaní osobných úkonov sa nemožno dať zastupovať.
(5)
Osoby, ktoré boli pribrané na osobné úkony na základe dobrovoľnosti, majú rovnaké
práva a povinnosti ako osoby, ktoré boli na osobné úkony povolané podľa ustanovení
tohto zákona.
(6)
Ženy sa budú povolávať podľa možnosti len na také osobné úkony, na ktoré sú svojím
obvyklým zamestnaním spôsobilé, pričom sa bude prihliadať na to, aby ich povolanie
na osobné úkony nebolo na ujmu plnenia iných závažných úloh.
§ 24
(1)
Od osobných úkonov sú oslobodené
a)
osoby telesne alebo duševne nespôsobilé,
b)
osoby mladšie ako 18 rokov a staršie ako 60 rokov,
c)
osoby vykonávajúce vojenskú činnú službu alebo osobitnú službu podľa osobitných zákonov,24)
d)
tehotné ženy a osoby, ktoré sa starajú o deti do 15 rokov veku,
e)
osoby požívajúce exteritorialitu podľa medzinárodného práva a osoby patriace k cudzím
diplomatickým misiám, k cudzím konzulárnym úradom, k orgánom cudzích štátov alebo
k medzinárodným orgánom s podmienkou, že tieto úrady alebo orgány pôsobia na území
Slovenskej republiky so súhlasom príslušných orgánov a nejde o občanov Slovenskej
republiky,
f)
ostatní cudzinci v rozsahu, ktorý vyplýva z medzinárodných zmlúv alebo z medzinárodného
práva.
(2)
Dôvod oslobodenia treba preukázať vhodným spôsobom; telesnú alebo duševnú nespôsobilosť25) treba preukázať úradným potvrdením lekára.
§ 25
(1)
Pre prípad mimoriadnej udalosti sú fyzické osoby povinné
a)
dodržiavať pokyny krajských úradov, okresných úradov, obcí, ako aj iných právnických
osôb a fyzických osôb uvedených v § 16,
b)
riadiť sa ich pokynmi na ukrytie a evakuáciu,
c)
vykonávať opatrenia na ochranu potravín, vody, zvierat a krmív, ktoré vlastnia alebo
sú im zverené,
d)
plniť úlohy v jednotkách a zariadeniach civilnej ochrany podľa určenia a zaradenia
a na plnenie úloh sa vopred pripraviť,
e)
vykonávať časovo obmedzené práce pre civilnú ochranu súvisiace s bezprostrednou ochranou
života, zdravia a majetku,
f)
poskytnúť vecné prostriedky, ktoré vlastnia alebo užívajú,
g)
poskytnúť potrebné priestory a prostriedky na núdzové ubytovanie osobám postihnutým
mimoriadnou udalosťou, ako aj osobám, ktoré vykonávajú záchranné, lokalizačné a likvidačné
práce.
(2)
§ 26
Účasť na príprave a osobných úkonoch v civilnej ochrane sa považuje za iný úkon vo
všeobecnom záujme, za ktorý sa poskytuje pracovné voľno s náhradou mzdy vo výške priemerného
zárobku.29)
PIATA HLAVA
NÁHRADA ŠKODY
§ 27
Odškodňovanie úrazov
(1)
Ak došlo u fyzickej osoby k poškodeniu na zdraví alebo k jej smrti (ďalej len „poškodený")
a)
pri plnení úloh civilnej ochrany,
b)
v súvislosti s pomocou, ktorú poskytovala pri odstraňovaní následkov mimoriadnej
udalosti,
c)
pri príprave na civilnú ochranu,
uhradí tým vzniknutú škodu štát obdobne podľa predpisov o zodpovednosti za škodu pri
pracovných úrazoch a chorobách z povolania,30) pokiaľ jej nevznikol nárok na náhradu tejto škody už z pracovnoprávneho vzťahu.
(2)
Náhradu škody podľa odseku 1 poskytuje v zastúpení štátu ministerstvo vnútra.
§ 28
Jednorazové mimoriadne odškodnenie
(1)
Vláda ustanoví nariadením, v ktorých prípadoch a v akom rozsahu
a)
patrí poškodenému a pozostalým po poškodenom okrem nárokov podľa pracovnoprávnych
predpisov aj jednorazové mimoriadne odškodnenie,
b)
sa zvyšuje jednorazové odškodnenie patriace podľa pracovnoprávnych predpisov pozostalým
po poškodenom a kedy možno takéto odškodnenie priznať osobám, ktoré boli na poškodeného
odkázané výživou, a rodičom poškodeného.
(2)
Jednorazové mimoriadne odškodnenie poskytuje ministerstvo vnútra.
§ 29
Náhrada vecnej škody
(1)
Škoda, ktorú spôsobila fyzická osoba pri plnení úloh civilnej ochrany alebo v priamej
súvislosti s ním, sa posudzuje ako škoda spôsobená pri plnení pracovných úloh. Fyzická
osoba nezodpovedá za škodu, ktorá vyplýva z rizika spojeného so zabezpečením civilnej
ochrany.
(2)
Fyzická osoba má nárok na náhradu vecnej škody, ktorá jej vznikla pri pomoci poskytnutej
v súvislosti s plnením úloh civilnej ochrany.
(3)
Náhradu škody poskytuje okresný úrad, v ktorého územnom obvode ku škode došlo; náhrada
škody podľa odseku 2 sa neposkytne, ak ku spôsobeniu škody došlo v dôsledku protiprávneho
konania poškodeného.
(4)
Ak vznikla fyzickej osobe vecná škoda v súvislosti s pomocou poskytnutou v záujme
právnickej osoby, má orgán štátnej správy právo na náhradu toho, čo fyzickej osobe
poskytol.
§ 30
Ocenenie mimoriadnej odvahy
Na ocenenie mimoriadnej odvahy a obetavosti pri záchrane života a zdravia, ako aj
majetku pri mimoriadnych situáciách môže minister vnútra udeliť vecný alebo peňažný
dar.
ŠIESTA HLAVA
PORUŠENIE POVINNOSTÍ PRÁVNICKEJ OSOBY A FYZICKEJ OSOBY NA ÚSEKU CIVILNEJ OCHRANY A
KONANIE O NICH
§ 31
Pokuty právnickým osobám, podnikateľom a ostatným fyzickým osobám
(1)
Okresný úrad môže uložiť pokutu do 300 000 Sk právnickej osobe alebo podnikateľovi,
ktorý poruší povinnosti v civilnej ochrane tým, že
a)
nepripraví alebo nevykoná opatrenia na ochranu svojich zamestnancov a osôb prevzatých
do starostlivosti pred možným ohrozením,
b)
neposkytne včas príslušnému krajskému úradu, okresnému úradu alebo obci údaje, ktoré
môžu mať podstatný vplyv na ohrozenie života a zdravia osôb,
c)
nezriadi, nezabezpečí alebo neudržiava v prevádzkyschopnom stave ochranné stavby,
prostriedky varovania, ako ani špeciálne prostriedky individuálnej ochrany,
d)
nedodrží predpisy o skladovaní materiálu civilnej ochrany a o manipulácii s ním,
e)
nezriadi jednotku civilnej ochrany alebo zariadenie civilnej ochrany, hoci bol povinný
ich zriadiť a zabezpečiť ich akcieschopnosť a prevádzkyschopnosť,
f)
neposkytne na výzvu potrebnú osobnú pomoc, vecnú pomoc alebo neumožní vstup na nehnuteľnosti
v prípade vzniku mimoriadnej udalosti, ak je to na účely zistenia a odstránenia jej
následkov potrebné,
g)
nezabezpečí prípravu svojich zamestnancov a osôb, ktoré ohrozuje, na civilnú ochranu.
(2)
Obec môže uložiť pokutu do 300 000 Sk právnickej osobe alebo podnikateľovi, ktorý
poruší povinnosti voči obci uvedené v § 16 ods. 1 písm. b), c), d) a h).
(3)
Ostatným fyzickým osobám môže okresný úrad alebo obec v rámci svojej pôsobnosti uložiť
pokutu do 50 000 Sk za nesplnenie povinností uvedených v § 16 ods. 2.
(4)
Za porušenie povinností uvedených v odseku 1 počas mimoriadnej situácie vyhlásenej
za brannej pohotovosti štátu môže okresný úrad uložiť pokutu až do 1 milióna Sk; za
porušenie povinností uvedených v odseku 3 počas mimoriadnej situácie vyhlásenej za
brannej pohotovosti štátu môže okresný úrad uložiť pokutu až do 300 000 Sk.
(5)
Pokutu možno uložiť do jedného roka odo dňa, keď sa okresný úrad alebo obec dozvedeli
o porušení povinností na úseku civilnej ochrany právnickými osobami, podnikateľmi
alebo ostatnými fyzickými osobami, najneskôr však do troch rokov odo dňa, keď došlo
k porušeniu povinností.
(6)
Uložením pokuty podľa odsekov 1 až 3 zostáva nedotknutá zodpovednosť právnických
osôb, podnikateľov a ostatných fyzických osôb za spôsobenú škodu.
§ 32
Priestupky
(1)
Priestupku na úseku civilnej ochrany sa dopustí ten, kto
a)
neuposlúchne varovné signály, pokyny a výzvy vlády, ministerstiev, ostatných ústredných
orgánov štátnej správy, iných ústredných štátnych orgánov, krajských úradov a okresných
úradov, obcí, právnických osôb a fyzických osôb, ktoré vyhlasujú a vydávajú v súvislosti
s plnením úloh podľa tohto zákona,
b)
nevykoná opatrenia na ochranu potravín, vody, zvierat a krmív, ktoré vlastní alebo
sa mu zverili,
c)
neriadi sa pokynmi krajského úradu, okresného úradu alebo obce na ukrytie a evakuáciu,
d)
nesplní povinnosť ustanovenú týmto zákonom vyplývajúcu zo zaradenia do jednotky civilnej
ochrany a súvisiacu s bezprostrednou ochranou života, zdravia a majetku,
e)
neposkytne bez vážneho dôvodu osobnú pomoc alebo vecné prostriedky, ktoré vlastní
alebo užíva,
f)
neumožní krajskému úradu, okresnému úradu alebo obci umiestniť na nehnuteľnosti,
ktorú vlastní alebo prevádzkuje, zariadenie civilnej ochrany alebo neumožní k nemu
prístup.
(2)
Za priestupok podľa odseku 1 môže uložiť okresný úrad pokutu do 10 000 Sk; za priestupok
spáchaný počas mimoriadnej situácie pokutu do 50 000 Sk.
§ 33
(2)
Ak v tomto zákone nie je ustanovené inak, vzťahujú sa na priestupky všeobecné predpisy.32)
(3)
Pokuty uložené okresným úradom podľa tohto zákona sú príjmom štátneho rozpočtu; pokuty
uložené obcou sú príjmom obce.
SIEDMA HLAVA
SPOLOČNÉ, PRECHODNÉ A ZÁVEREČNÉ USTANOVENIA
§ 34
Preukazovanie príslušnosti k civilnej ochrane
(1)
Osoby vykonávajúce oprávnenia podľa tohto zákona preukazujú svoju príslušnosť k civilnej
ochrane preukazom. Preukaz potvrdzuje ich postavenie podľa medzinárodného dohovoru.12)
(2)
Preukazy vydávajú:
a)
ministerstvo vnútra pre personál civilnej ochrany ministerstiev, ostatných ústredných
orgánov štátnej správy a iných ústredných štátnych orgánov,
b)
krajské úrady pre personál civilnej ochrany krajských úradov a personál civilnej
ochrany okresných úradov,
c)
okresné úrady pre personál civilnej ochrany okresu,
d)
obce pre personál civilnej ochrany obce.
(3)
Na označenie personálu a účastníkov civilnej ochrany, zariadení civilnej ochrany,
materiálu civilnej ochrany, dopravných prostriedkov a mechanizačných prostriedkov
sa používajú medzinárodné rozoznávacie znaky.
§ 35
Označovanie stavieb
(1)
Na označenie stavieb a zariadení obsahujúcich nebezpečné sily (ako napr. priehrady,
jadrové energetické zariadenia) sa používajú skupiny troch jasných oranžových kruhov
rovnakej veľkosti položených na rovnakej osi, pričom vzdialenosť medzi každým kruhom
je jeden polomer tohto kruhu.12) Znak sa umiestňuje na rovnom povrchu tak, aby bol viditeľný zo všetkých smerov a
na takú vzdialenosť, ako to bude možné.
(2)
Pri zdravotníckej činnosti civilnej ochrany sa používajú medzinárodné rozoznávacie
svetelné a rádiové signály, prostriedky elektronickej identifikácie, medzinárodné
kódy a iné prostriedky.
§ 36
Prechodné a záverečné ustanovenia
(1)
Ak sa v zákonoch20) alebo iných všeobecne záväzných právnych predpisoch používajú slová civilná obrana,
rozumie sa tým civilná ochrana podľa tohto zákona.
(2)
Prevádzkovateľ vodohospodárskeho diela, ktoré je už v prevádzke, je povinný splniť
úlohy uvedené v § 16 ods. 6 do šiestich rokov od nadobudnutia účinnosti tohto zákona.
(3)
Ministerstvo vnútra ustanoví všeobecne záväzným právnym predpisom podrobnosti na
zabezpečenie
a)
ochrany obyvateľstva pri výrobe, preprave, skladovaní a manipulácii s nebezpečnými
látkami,
b)
stavebnotechnických požiadaviek na stavby a technických podmienok zariadení vzhľadom
na požiadavky civilnej ochrany,
c)
evakuácie,
d)
záchranných, lokalizačných a likvidačných prác,
e)
organizovania jednotiek civilnej ochrany,
f)
hospodárenia s materiálom civilnej ochrany,
g)
technických a prevádzkových podmienok informačného systému,
h)
prípravy na civilnú ochranu.
§ 37
Zrušovacie ustanovenie
Zrušujú sa:
1.
§ 15 a 16 zákona č. 40/1961 Zb. o obrane Československej socialistickej republiky
v znení zákonného opatrenia Predsedníctva Federálneho zhromaždenia č. 17/1976 Zb.,
2.
§ 43 ods. 1 písm. c) zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch.
§ 38
Účinnosť
Tento zákon nadobúda účinnosť dňom vyhlásenia.
Michal Kováč v. r.
Ivan Gašparovič v. r.
Vladimír Mečiar v. r.
Ivan Gašparovič v. r.
Vladimír Mečiar v. r.
1)
§ 76 a nasl. zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov.
Vyhláška Federálneho ministerstva pre technický a investičný rozvoj č. 83/1976 Zb. o všeobecných technických požiadavkách na výstavbu v znení vyhlášky č. 45/1979 Zb.
2)
Zákon Slovenskej národnej rady č. 595/1990 Zb. o štátnej správe pre životné prostredie.
3)
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 303/1995 Z. z. o rozpočtových pravidlách v znení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 386/1996 Z. z.
4a)
Zákon Slovenskej národnej rady č. 347/1990 Zb. o organizácii ministerstiev a ostatných ústredných orgánov štátnej správy Slovenskej
republiky v znení neskorších predpisov.
5)
§ 46 až 49 zákona č. 92/1949 Zb. branný zákon v znení neskorších predpisov.
§ 5 zákona č. 40/1961 Zb. o obrane Československej socialistickej republiky v znení neskorších predpisov.
§ 5 zákona č. 40/1961 Zb. o obrane Československej socialistickej republiky v znení neskorších predpisov.
6)
§ 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 222/1996 Z. z. o organizácii miestnej štátnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
7)
Zákon Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov.
Zákon Slovenskej národnej rady č. 377/1990 Zb. o hlavnom meste Slovenskej republiky Bratislave v znení neskorších predpisov. Zákon Slovenskej národnej rady č. 401/1990 Zb. o meste Košice v znení neskorších predpisov.
Zákon Slovenskej národnej rady č. 377/1990 Zb. o hlavnom meste Slovenskej republiky Bratislave v znení neskorších predpisov. Zákon Slovenskej národnej rady č. 401/1990 Zb. o meste Košice v znení neskorších predpisov.
8)
Zákon č. 40/1961 Zb. Ústavný zákon č. 10/1969 Zb. o Rade ochrany štátu.
10)
§ 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 10/1996 Z. z. o kontrole v štátnej správe.
11)
§ 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 3/1993 Z.z. o zriadení Armády Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
12)
Oznámenie Federálneho ministerstva zahraničných vecí o viazanosti Českej a Slovenskej
Federatívnej Republiky Dodatkovými protokolmi I a II k Ženevským dohovorom z 12. augusta
1949 o ochrane obetí medzinárodných ozbrojených konfliktov a konfliktov nemajúcich
medzinárodný charakter prijatých v Ženeve 8. júna 1977, č. 168/1991 Zb.
13)
§ 30 zákona č. 76/1959 Zb. o niektorých služobných pomeroch vojakov v znení neskorších predpisov.
14)
Napr. Slovenský Červený kríž, Zväz civilnej ochrany Slovenskej republiky, dobrovoľné
jednotky požiarnej ochrany, Rýchla zdravotnícka pomoc, Hygienická služba, Banská záchranná
služba, Horská služba, Jaskyniarska záchranná služba, Asociácia cvičiteľov záchranárskych
psov, Vodná záchranná služba.
15)
Napr. zákon Slovenskej národnej rady č. 126/1985 Zb. o požiarnej ochrane v znení neskorších predpisov, zákon Slovenskej národnej rady
č. 135/1974 Zb. o štátnej správe vo vodnom hospodárstve v znení neskorších predpisov, nariadenie
vlády Slovenskej socialistickej republiky č. 32/1975 Zb. o ochrane pred povodňami, zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 171/1993 Z. z. o Policajnom zbore v znení neskorších predpisov, zákon Národnej rady Slovenskej republiky
č. 272/1994 Z. z. o ochrane zdravia ľudí v znení neskorších predpisov, zákon Národnej rady Slovenskej
republiky č. 277/1994 Z. z. o zdravotnej starostlivosti v znení neskorších predpisov, zákon č. 238/1991 Zb. o odpadoch v znení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 255/1993 Z. z.
15a)
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 278/1993 Z. z. o správe majetku štátu v znení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 374/1996 Z. z.
16)
Nariadenie vlády Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky č. 284/1992 Zb. o opatreniach hospodárskej mobilizácie.
16a)
Zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok).
16b)
Zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov.
17)
§ 3 ods. 4 zákona Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. v znení neskorších predpisov.
18)
19)
Napr. Slovenský Červený kríž, Zväz civilnej ochrany Slovenskej republiky.
20)
Napr. zákon č. 40/1961 Zb.
Zákon Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb.
Zákon Slovenskej národnej rady č. 377/1990 Zb.
Zákon Slovenskej národnej rady č. 472/1990 Zb.
Zákon Slovenskej národnej rady č. 401/1990 Zb.
Zákon Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb.
Zákon Slovenskej národnej rady č. 377/1990 Zb.
Zákon Slovenskej národnej rady č. 472/1990 Zb.
Zákon Slovenskej národnej rady č. 401/1990 Zb.
21)
25)
§ 186 zákona č. 99/1963 Zb. Občiansky súdny poriadok v znení neskorších predpisov.
26)
Zákon č. 1/1992 Zb. o mzde, odmene za pracovnú pohotovosť a o priemernom zárobku v znení neskorších predpisov.
32)
Zákon Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov.